
Όπως είχε κάνει γνωστό από νωρίτερα η efsyn.gr, ο ΣΥΡΙΖΑ υπέβαλε στη Βουλή με βάση το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής (ΚτΒ) και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών», και δημοσιοποιεί, την πρόταση του για τη σύσταση Προκαταρκτικής Επιτροπής, προκειμένου να διερευνηθεί το έγκλημα των Τεμπών, όπως αυτή διαμορφώθηκε στις σχετικές αποφάσεις της Πολιτικής Γραμματείας και της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος.
Η πρόταση είναι διαθέσιμη για υπογραφή από ανεξάρτητους βουλευτές και από Κοινοβουλευτικές Ομάδες. Έκκληση για προσυπογραφή, απευθύνει η Κουμουνδούρου σε όλους τους βουλευτές «με τους οποίους και τις οποίες έχουμε αναλάβει κοινές πρωτοβουλίες στο πρόσφατο παρελθόν, όπως η υποβολή της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το έγκλημα των Τεμπών και το κείμενο για τη Γάζα. Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία έχει δεσμευθεί να είναι η φωνή της Κοινωνίας, της Αλήθειας και της Δικαιοσύνης μέσα και έξω από τη Βουλή. Η διερεύνηση για το έγκλημα της σύγκρουσης, αλλά και της συγκάλυψης στα Τέμπη πρέπει να γίνει για να αποδοθούν ευθύνες και να αποκαλυφθούν οι υπαίτιοι όσο ψηλά και αν βρίσκονται», όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.
Τα προτεινόμενα προς διερεύνηση πρόσωπα είναι:
- Ο πρωθυποργός Κυριάκος Μητσοτάκης,
- Ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής,
- Ο πρώην υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης,
- Ο πρώην υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης,
- Ο πρώην υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος και
- Ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Τα προτεινόμενα προς διερεύνηση αδικήματα είναι:
Για τον κ. Μητσοτάκη
- κακουργηματική διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη σωματική βλάβη ανθρώπων, τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας και το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων,
- κακουργηματική απιστία και άλλως και όλως επικουρικώς,
- παράβαση καθήκοντος.
Για τον κ. Καραμανλή
- κακουργηματική διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη σωματική βλάβη ανθρώπων, τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας και το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων και
- κακουργηματική απιστία.
Για τους κ. κ. Κεφαλογιάννη, Καραγιάννη και Παπαδόπουλο
- κακουργηματική διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη σωματική βλάβη ανθρώπων, τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας και το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων.
Για τον κ. Σπίρτζη
- κακουργηματική διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη δυνατότητα πρόκλησης κινδύνου για άνθρωπο.
Όπως έχει γράψει η «Εφημερίδα των Συντακτών», το Δικαστικό Συμβούλιο Λάρισας έχει αποφανθεί πως η δικογραφία που αφορά αφενός στο πολύνεκρο δυστύχημα καθαυτό, και αφετέρου σε ό,τι ενέργειες και χειρισμούς ακολούθησαν εκ μέρους πολιτικών προσώπων είναι ενιαία.
Τώρα που ολοκληρώθηκε η δημοσιοποίηση της πρότασης από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ξεκινά η 2η φάση, αυτή της εξεύρεσης βουλευτών που θα υπογράψουν τη συγκεκριμένη πρόταση, έτσι ώστε να υπάρξουν τουλάχιστον 30 υπογραφές.
Την πρόταση υπογράφουν, οι 26 βουλευτές:
- Φάμελλος Σωκράτης (υποβάλλων),
- Καλαματιανός Διονύσης (υποβάλλων),
- Ακρίτα Έλενα,
- Βέττα Καλλιόπη,
- Γαβρήλος Γιώργος,
- Γεροβασίλη Όλγα,
- Γιαννούλης Χρήστος,
- Δούρου Ρένα,
- Ζαμπάρας Μιλτιάδης,
- Καραμέρος Γιώργος,
- Κασιμάτη Νίνα,
- Κεδίκογλου Συμεών,
- Κόκκαλης Βασίλης,
- Κοντοτόλη Μαρίνα,
- Μαμουλάκης Χάρης,
- Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος,
- Μπάρκας Κωνσταντίνος,
- Νοτοπούλου Κατερίνα,
- Ξανθόπουλος Θεόφιλος,
- Παναγιωτόπουλος Ανδρέας,
- Παπαηλιού Γιώργος,
- Παππάς Νίκος,
- Πολάκης Παύλος,
- Τσίπρας Αλέξης,
- Τσαπανίδου Πόπη και
- Ψυχογιός Γιώργος
Η ουσία των διαπιστώσεων της πρότασης
Στα συμπεράσματα της πρότασης της Κουμουνδούρου, μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι:
- η σιδηροδρομική σύγκρουση την 28η Φεβρουαρίου 2023, θα είχε αποφευχθεί εάν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, μετά την δραματική απομείωση του προσωπικού και μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στην Ζάχαρη Λάρισας και την απόφαση μη άμεσης αποκατάστασης του, είχαν προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις, ώστε να υπάρχει ασφαλής λειτουργία του σιδηροδρόμου,όπως, το κλείσιμο σταθμών, για ενίσχυση κεντρικών σταθμών με πεπειραμένο προσωπικό, την μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας των συρμών, την μείωση των επιβατικών και εμπορευματικών δρομολογίων.
- ο τ. Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής, εκμεταλλευόταν την ιδιότητά του για να προβαίνει σε προσλήψεις εκτός νομιμότητας, σε βάρος της ομαλής και απρόσκοπτης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, καταργώντας το όριο ηλικίας, ως προϋπόθεση άμεση συνδεόμενη με την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας και του επιβατικού κοινού, και γνωρίζοντας, ότι τοποθετώντας μη σύννομα τον εν λόγω σταθμάρχη στην θέση αυτή, έθεσε σε άμεση διακινδύνευση τα έννομα αγαθά ασφαλούς συγκοινωνίας αλλά και της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας αορίστου και απροσδιορίστου αριθμού ανθρώπων.
- η σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί εάν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, είχαν καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας, όπως επιβάλλεται από τις διατάξεις των άρ.13, 14 και 59 επ. του ν. 4632/2019 που θεσπίστηκε για την ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη των Ευρωπαϊκών Οδηγιών 2016/797 και 2016/ 798.
- ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, όφειλαν να αξιοποιήσουν προς ασφάλεια της κοινωνίας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, τα εργαλεία, θεσμικά και οικονομικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα εξασφάλιζαν ένα ολοκληρωμένο άρτιο και ασφαλές σύστημα τηλεδιοίκησης, που ενδεχομένως θα απέτρεπε την τραγωδία των Τεμπών.
- η αυξημένη πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος τελούσε σε γνώση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι του Κωνσταντίνου Καραμανλή, του Ιωάννη Κεφαλογιάννη, του Γιώργου Καραγιάννη, και του Μιχάλη Παπαδόπουλου, όπως προκύπτει από το πλήθος των εγγράφων, είχαν απόλυτη γνώση τόσο για την μη εφαρμογή κανενός συστήματος ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, άρα και για την έλλειψη ασφάλειας για το επιβατικό κοινό και θέσης αυτού σε καθεστώς απόλυτης διακινδύνευσης.
- ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, γνώριζαν την έλλειψη ασφάλειας και παρέλειψαν να ενεργήσουν τις προβλεπόμενες ενέργειες για την πρόσληψη ανθρώπινου δυναμικού απολύτως εξειδικευμένου, που θα παρείχε στοιχειώδη εχέγγυα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο.
- πέραν των ανωτέρω πρέπει να διερευνηθεί αν ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και ο πρώην Υπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής έχουν τελέσει το έγκλημα της κακουργηματικής απιστίας, σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου.
- οι εγκληματικές παραλείψεις του τ. Υπουργού Μεταφορών, οι οποίες διερευνώνται, επεκτείνονται αναγκαστικά και αιτιωδώς στον ιεραρχικό του προϊστάμενο, τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος διόρισε τον Υπουργό, και υπέγραψε το ΦΕΚ αρμοδιοτήτων του Υπουργού, ενώ συγχρόνως ο Πρωθυπουργός έχει την εγγυητική ευθύνη για την ορθή άσκηση των καθηκόντων του εκάστοτε Υπουργού.
- Υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για σύνδεση των ενεργειών του κ. Τριαντόπουλου για αλλοίωση του χώρου με εντολή του κυρίου Μητσοτάκη, που θα πρέπει να διερευνηθούν στο πλαίσιο της συλλογής των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων για να αποφασιστεί αν πρέπει να κινηθεί η ποινική δίωξη.
- ο Χρ. Σπίρτζης έχει ζητήσει από την πρώτη στιγμή να γίνει έρευνα σε όλες τις κατευθύνσεις, για όλα τα θέματα και τις μηνύσεις και για όλους τους εμπλεκόμενους, και να επεκταθεί ακόμα και στην περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, έχοντας δηλώσει ανοιχτά ότι δεν θέλει να υπάρξει συγκάλυψη στο τραγικό έγκλημα των Τεμπών.
Το πλήρες κείμενο της Πρότασης: