Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2020

Εκτός σχεδίου παραγκούπολη στην καρδιά του Χαλανδρίου

 Εκτός σχεδίου παραγκούπολη στην καρδιά του Χαλανδρίου

Εικόνες εγκατάλειψης κυριαρχούν στην εκτός σχεδίου περιοχή «Πεύκο Πολίτη», στην καρδιά του Χαλανδρίου. Η περιοχή θυμίζει παλιά αγροικία. Ο δήμος δεν έχει δικαίωμα να ασφαλτοστρώσει δρόμους, ενώ σημεία της περιοχής παραπέμπουν σε σκουπιδότοπο, στο πλαίσιο του αδιεξόδου που έχει διαμορφώσει η στυγνή γραφειοκρατία

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Μόλις εννέα χιλιόμετρα από την πλατεία Ομονοίας και ακριβώς δίπλα στο κέντρο ενός από τους μεγαλύτερους δήμους της Αττικής, εκτυλίσσεται εδώ και σχεδόν μισό αιώνα μια ιστορία παραλογισμού. ● Πρόκειται για την έκταση 1.300 στρεμμάτων στην οποία ο Δήμος Χαλανδρίου δεν έχει δικαίωμα να εκτελέσει έργα και οι ιδιοκτήτες να εκμεταλλευτούν την περιουσία τους. ● Η Πολιτεία ξεσπιτώνει 30 οικογένειες, ενώ αναγκάζει τον Δήμο να πληρώσει περισσότερα από 15 εκατ. ευρώ σε απαλλοτριώσεις.

Μια περιοχή έκτασης 1.300 στρεμμάτων, στην καρδιά του αστικού ιστού, σε απόσταση 9 χιλιομέτρων από την Ομόνοια, που περιλαμβάνει τέσσερις σταθμούς Μετρό, παραμένει εν έτει 2020 εκτός σχεδίου πόλης, με αποτέλεσμα να διαιωνίζεται ένα σύνολο προβλημάτων πολεοδομικού χαρακτήρα και όχι μόνο.

Ο λόγος για την περιοχή «Πεύκο Πολίτη» στην καρδιά του Χαλανδρίου (βλ. χάρτη) όπου κυριαρχούν εικόνες εγκατάλειψης. Εντός της περιοχής βρίσκονται 1.180 ιδιωτικές ιδιοκτησίες, συμφερόντων χιλιάδων μικροϊδιοκτητών που πρακτικά βρίσκονται σε ένα καθεστώς ομηρίας, χωρίς να μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στις ιδιοκτησίες τους, τις οποίες βλέπουν να παρακμάζουν εδώ και 50 χρόνια. Για τον Δήμο Χαλανδρίου η επίλυση του αδιεξόδου αποτελεί θέμα τεράστιας σημασίας. Ομως οι επίμονες προσπάθειές του έχουν πέσει σε έναν «τοίχο» γραφειοκρατικού παραλογισμού.

Ο χάρτης της περιοχής

Η υπόθεση ξεκινά το 1971. Με το τότε Προεδρικό Διάταγμα το «Πεύκο Πολίτη παρέμεινε ως περιοχή με «Ανοιχτά Οικοδομικά Τετράγωνα», εκτός σχεδίου πόλης. Αυτό, σύμφωνα με στοιχεία των υπηρεσιών του Δήμου Χαλανδρίου, συνέβη διότι στο Διάταγμα δεσμεύτηκε χώρος της περιοχής για τον σχεδιασμό της λεωφόρου «Ελευθέρας Πεντέλης», που θα συνέδεε τη λ. Μεσογείων με την οδό Δουκίσσης Πλακεντίας.

Βασική προϋπόθεση για την ένταξη της περιοχής στο σχέδιο ήταν η οριστική μελέτη και κατασκευή της «Ελευθέρας Πεντέλης», οδικός άξονας που ναι μεν βρισκόταν στα διοικητικά όρια του Δήμου Χαλανδρίου, αλλά ο δήμος δεν είχε αρμοδιότητα να τον υλοποιήσει! Συνέπεια αυτής της εκκρεμότητας ήταν ένα πλήθος ιδιοκτησιών να παραμείνουν εκτός σχεδίου -είτε αδόμητες, είτε με αυθαίρετα κτίσματα- και ανεκμετάλλευτες. Από τότε η περιοχή διατηρείται σε παρακμή…

Με δεδομένη την ανάγκη λύσης των τεράστιων προβλημάτων, ο δήμος -με τη συνδρομή του τότε αρμόδιου υπουργείου- ξεκινά έναν «μαραθώνιο» για τη σύνταξη της απαιτούμενης πολεοδομικής μελέτης.

Το 1987 με ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ανατίθενται οι μελέτες σε μελετητικό σχήμα. Το 1989 η Πολεοδομική Μελέτη -έχοντας τηρήσει κάθε νόμιμη διαδικασία- διαβιβάζεται στο γραφείο της Επιχείρησης Πολεοδομικής Ανασυγκρότησης για τα περαιτέρω. Τον Μάρτιο του 1990 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ υπογράφει το Προεδρικό Διάταγμα ένταξης της περιοχής στο σχέδιο πόλης και στέλνεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για τελική επεξεργασία. Μετά τις βουλευτικές εκλογές του Απριλίου του 1990, το ΣτΕ ζητά εγγράφως από τον νέο υπουργό ΠΕΧΩΔΕ να υιοθετήσει το Διάταγμα. Δεν το υιοθετεί. Δεν ολοκληρώνεται, επομένως, η διαδικασία ένταξης στο σχέδιο πόλης…

Τα συρτάρια

Επόμενες προσπάθειες δημοτικών αρχών κατέληξαν επίσης άκαρπες. Στα πρόσφατα χρόνια -συγκεκριμένα το 2018- η νυν δημοτική αρχή καταφέρνει και ολοκληρώνει τη σύνταξη της απαιτούμενης Πολεοδομικής Μελέτης, έχοντας προηγουμένως δρομολογήσει την κατάργηση της «Ελευθέρας Πεντέλης». Στις 15 Φεβρουαρίου 2018, η Μελέτη κατατίθεται προς έγκριση στη Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής. Μηχανικοί και στελέχη περιφέρειας και δήμου συνεργάζονται άψογα για τη βέλτιστη (τεχνικά και χρονικά) προώθηση της Μελέτης, όπως βεβαιώνουν στοιχεία των δημοτικών υπηρεσιών. Παρ’ όλα αυτά, η Μελέτη βρίσκεται ακόμη στα συρτάρια της περιφέρειας…

Στις 30 Μαΐου 2019 η Μελέτη τέθηκε προς συζήτηση στο Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥΠΟΘΑ), με θετική γνωμοδότηση της περιφέρειας. Κατά τη συνεδρίαση, υπηρεσιακό στέλεχος της περιφέρειας ζήτησε περαιτέρω διευκρινίσεις και συγκεκριμένα γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών (ΔΟΥ) του υπουργείου Υποδομών.

Αν και, σύμφωνα με τον Δήμο Χαλανδρίου, η ΔΟΥ γνωμοδοτεί για εθνικής σημασίας άξονες, ο δήμος είχε φροντίσει και της είχε στείλει τη Μελέτη. Ωστόσο δεν έλαβε απάντηση στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, κάτι που βάσει νόμου θα μπορούσε να τεκμαίρει θετική στάση. Το αποτέλεσμα ήταν πάντως να παγώσει η υπόθεση. Τον Ιούλιο του 2019, το ΣΥΠΟΘΑ ενημέρωσε τον δήμο ότι αναστέλλει την απόφασή του επειδή δεν έχει γνωμοδοτήσει η ΔΟΥ και επέστρεψε τη Μελέτη στην Περιφέρεια Αττικής για να ξεκινήσει εκ νέου η διαδικασία.

Παράλογο αίτημα

Σύμφωνα με τον Δήμο Χαλανδρίου, με την τελική -και με καθυστέρηση πολλών μηνών- γνωμοδότησή της η ΔΟΥ ουσιαστικά ζητά τη δημιουργία ενός παράλληλου οδικού δικτύου στην οδό Δουκ. Πλακεντίας, κάτι που δεν μπορεί να γίνει, καθώς είναι χτισμένη δεξιά κι αριστερά. Βάσει των συστάσεων της ΔΟΥ, ο δήμος πρέπει να απαλλοτριώσει συνολικά 27.000 τ.μ. (εξαιρουμένων των κτισμάτων) επιπλέον των προβλεπόμενων από τη Μελέτη, αλλά και να απομακρύνει από τα σπίτια τους 30 οικογένειες. Το κόστος των αποζημιώσεων εκτιμάται στα 15 εκατ. ευρώ - βάρος ασήκωτο!

Ολα αυτά ενώ η οδός Δουκ. Πλακεντίας ανήκει στο δημοτικό οδικό δίκτυο, επομένως δεν εμπίπτει στο πεδίο αρμοδιότητας της ΔΟΥ, σύμφωνα με τον Δήμο Χαλανδρίου, που επισημαίνει για τις προτάσεις της υπουργικής Διεύθυνσης ότι «βασίζονται σε μη επικαιροποιημένες μελέτες, δεν υπαγορεύονται από κανέναν πολεοδομικό σχεδιασμό, είναι ανεφάρμοστες και επιπλέον εκτινάσσουν αδικαιολόγητα το κόστος της μελέτης, οδηγώντας ουσιαστικά σε αδιέξοδο την έγκρισή της».

Εικόνα ντροπής

Ποια τα αποτελέσματα του αδιεξόδου; Η εικόνα αγροτικής περιοχής άλλης εποχής. Στερείται οδικού δικτύου καθώς ο δήμος δεν έχει δικαίωμα να ασφαλτοστρώσει. Δεν έχουν πρόσβαση χιλιάδες ιδιοκτήτες στις ιδιοκτησίες τους. Ορισμένα σημεία μετατρέπονται σε σκουπιδότοπο. Αντιθέτως, ο δήμος επιθυμεί να δημιουργήσει χώρο πρασίνου στην περιοχή, σε χώρο 30 στρεμμάτων που του έχει παραχωρηθεί από το υπουργείο Οικονομικών για τον συγκεκριμένο σκοπό.

«Ο Δήμος Χαλανδρίου είναι ίσως ο μοναδικός στην Αττική όπου καταγράφεται το παράδοξο να παραμένει εκτός Σχεδίου Πόλης μια περιοχή, μόλις 9 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας, στην οποία λειτουργούν “παράνομα” όχι ένας αλλά τέσσερις σταθμοί του Μετρό (Νομισματοκοπείο, Αγ. Παρασκευή, Χαλάνδρι, Δουκίσσης Πλακεντίας)», περιγράφει ο δήμαρχος Χαλανδρίου, Σίμος Ρούσσος. «Αυτό που συμβαίνει ξεπερνά και την πιο ζωηρή φαντασία. Ακόμα πιο αποκαρδιωτικό είναι το γεγονός ότι ενώ καταφέραμε με πολύ κοπιώδεις προσπάθειες της σημερινής διοίκησης να ολοκληρώσουμε, μετά από 31 χρόνια εκκρεμότητας, την αναγκαία Πολεοδομική Μελέτη, εδώ και 22 μήνες “σκοντάφτουμε” στα αδιέξοδα της υπηρεσιακής γραφειοκρατίας. Η Μελέτη πάει και έρχεται από την Περιφέρεια στο ΣΥΠΟΘΑ και δυστυχώς η γνωμοδότηση της ΔΟΥ μας πάει πάλι στο σημείο μηδέν, προτείνοντας ουσιαστικά ανεφάρμοστα πράγματα», συμπληρώνει ο δήμαρχος και καταλήγει: «Δεν θα ακολουθήσουμε τον παραλογισμό του βαθέος κράτους! Καλούμε την πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στους πολίτες του Χαλανδρίου και τους μικροϊδιοκτήτες της περιοχής που ταλανίζονται επί μισό αιώνα». πηγη Εφ.Συντακτών  Επιμέλεια  ρεπορταζ  .gr Θ.Πιστικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου