Οι πρώτες εκλογές τελείωσαν και οι δεύτερες πλησιάζουν με την διαφαινόμενη νίκη και αυτοδυναμία της ΝΔ να φαίνεται σχεδόν εξασφαλισμένη εκτός… πολύ συγκλονιστικού απροόπτου, αλλά υπάρχει κάτι που εντέχνως ούτε η ΝΔ αλλά ούτε και τα υπόλοιπα κόμματα άφησαν να αποκαλυφθεί κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.
Ούτε η ΝΔ, ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ είπαν στους ψηφοφόρους πως τα μέτρα στήριξης θα λάβουν τέλος με την έναρξη της νέας χρονιάς με εντολή της Κομισιόν η οποία μάλιστα θα δημοσιοποιήσει τις δημοσιονομικές κατευθύνσεις για το 2024 που θα είναι ξεχωριστές για κάθε κράτος!Ως βασική γραμμή προβλέπεται η διασφάλιση της καθοδικής πορείας του χρέους τα επόμενα χρόνια ή η παραμονή του σε συνετό επίπεδο ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα θα πρέπει μεσοπρόθεσμα να είναι χαμηλότερο από την τιμή αναφοράς του 3% του ΑΕΠ!
Η Ελλάδα λόγω του υψηλού χρέους δεν εντάσσεται στον γενικό κανόνα με αποτέλεσμα να υποχρεούται από φέτος στην παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων ενώ υπάρχει και η εκκρεμότητα σχετικά με την διαχείριση του υπερβάλλοντος «ταμειακού» χώρου.
Σημειώνεται ότι ήδη η Κομισιόν έχει εκδώσει εκθέσεις για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους και και για πλεονάσματα στο 2,3% του ΑΕΠ.
Το φθινόπωρο θα εξειδικευθούν οι στόχοι και το χρονοδιάγραμμα, ενώ θα υπάρξουν δεσμεύσεις και στο μέτωπο των μεταρρυθμίσεων που θα υλοποιηθούν την επόμενη τετραετία και συνδέονται ευθέως με το Ταμείο Ανάκαμψης.
Όμως το φθινόπωρο οι… εκλογές θα έχουν τελειώσει και θα ειναι πλέον αργά για δημόσιες συζητήσεις. Επίσης θα πρέπει οι πολίτες να γνωρίζουν πως οι «μεταρρυθμίσεις» είναι πάντα επώδυνες για αυτούς.
Το ότι συνδέονται με το Ταμείο Ανάκαμψης σημαίνει πως αν δεν γίνουν, θα σταματήσει και η χρηματοδότηση της χώρας.
Με λίγα λόγια η Ελλάδα θα βρίσκεται σε ένα είδος μνημονίου που δεν θα ονομάζεται έτσι.Πάντως, με βάση το Πρόγραμμα Σταθερότητας η Αθήνα εμφανίζεται να έχει προεξοφλήσει το μέγεθος της προσαρμογής αναθεωρώντας τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2023 στο 1,1% του ΑΕΠ έναντι αρχικής εκτίμησης στον προϋπολογισμό για 0,7% του ΑΕΠ.
Για τα επόμενα έτη ανεβαίνει ακόμη πιο ψηλά στο 2,1% του ΑΕΠ το 2024, στο 2,3% του ΑΕΠ το 2025 και στο 2,5% του ΑΕΠ το 2026, με τη λιτότητα το τελευταίο έτος να ξεπερνά σε ύψος τα 6 δισ. ευρώ.
Λέμε λιτότητα διότι αυτό είναι το άλλο όνομα για τα πλεονάσματα.
Τα νέα πλεονάσματα αλλά και οι οροφές στις πρωτογενείς δαπάνες που μπαίνουν στο νέο Σύμφωνο Σταθερότητας καθιστούν δύσκολο το πρόγραμμα παροχών της νέας κυβέρνησης, καθώς μόνο με ανατροπές μέτρων και με αλλαγές στο μείγμα των φόρων θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα.
Με δεδομένο ότι και για το 2023 ισχύει η ρήτρα διαφυγής, πρακτικά είναι η τελευταία χρονιά που το υπερβάλλον πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή η διαφορά ανάμεσα στον αρχικό στόχο 0,7% του ΑΕΠ και στον τελικό 1,1% του ΑΕΠ που φθάνει το 0,4% του ΑΕΠ ή στα 880 εκατ. ευρώ σε απόλυτα νούμερα, θα μπορεί να διατεθεί για νέα μέτρα στήριξης.
Ωστόσο, στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου τονίζουν ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς μπορεί να υπάρχουν επιπτώσεις στους δημοσιονομικούς στόχους του 2024, που θεωρείται έτος – γέφυρα για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας.
Εν ολίγοις, ο Κ.Μητσοτάκης προεκλογικά έταξε μειώσεις φόρων και αυξήσεις μισθών (κάτι που επιχείρησε να κάνει και ο ΣΥΡΙΖΑ μέχρι που το χάλασε απροσδόκητα ο Γ.Κατρούγκαλος με τις δηλώσεις του για αυξήσεις εισφορών στους ελεύθερους επαγγελματίες και εν συνεχεία η Θεανώ Φωτίου που όρισε ως μεσαία τάξη αυτούς που έχουν εισόδημα 5.000!).
Από που θα προκύψουν αυτά; Η ΕΕ θα ζητήσει «αίμα» και μάλιστα εν μέσω πολέμου στην Ουκρανία που έχει δημιουργήσει σοβαρές οικονομικές διαταραχές σε όλο τον πλανήτη.Κάποιος δε λέει την αλήθεια λοιπόν και την κρύβει επιμελώς. Γιατί η Ελλάδα δεν είναι οι ΗΠΑ, να έχει την πολυτέλεια να τυπώνει αφειδώς χρήμα ή τουλάχιστον να συζητάει πόσο να αυξήσει το όριο χρέους της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου