Διευκρινίσεις επί διευκρινίσεων στις οποίες χάσαμε το Βυζάντιο και βρήκαμε το… Μιλάνο, αλλά και νέες καταγγελίες συνέθεσαν χθες το σκηνικό, για δεύτερη συνεχή μέρα, στη Θεσσαλονίκη μετά τον σάλο που προκλήθηκε για το λογότυπο που θα χρησιμοποιείται στο Μετρό Θεσσαλονίκης και έγινε με απευθείας ανάθεση σε γραφείο των Αθηνών.
Η Ελληνικό Μετρό έσπευσε να δώσει εξηγήσεις (που δεν είχε δώσει μία μέρα πριν στη συνέντευξη Τύπου) για το τι συνέβη με τους δύο ακυρωμένους διαγωνισμούς και την απευθείας ανάθεση, δεν εξήγησε όμως και πολλά πράγματα. Τι μας λέει; Οτι στις 28.2.2024 έκανε διαγωνισμό για λογότυπο αλλά κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού «επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου» (κατά το κοινώς λεγόμενο, όταν προκήρυξε τον πρώτο διαγωνισμό δεν ήξερε τι ακριβώς ήθελε)! Πέρασαν λοιπόν 4 μήνες αυτογνωσίας, οπότε προχωρά σε νέο διαγωνισμό για 30.000 ευρώ, και σ’ αυτόν υποβλήθηκαν «οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών» (διότι προφανώς καμία πρόταση δεν τους άρεσε).
Αναγκαίο... κακό!
Και πώς έφτασε στην απευθείας ανάθεση; «Για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24, και προκειμένου η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. να έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη οπτική ταυτότητα του έργου, προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης» αφού μπορούσε να το κάνει για ποσό μέχρι 30.000! Και έτσι «στις 2/10/24 ανατέθηκε η σχετική σύμβαση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε». Καμιά άλλη εξήγηση αν υπήρχε άλλη εταιρεία άξια να αναλάβει τη δουλειά.
Τα συνόψισε σε δηλώσεις του ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, από τον οποίο μάθαμε από πού προήλθε η «βυζαντινής» μορφής έμπνευση. Μα, από πού αλλού… από το Μιλάνο! «Τα περισσότερα Μετρό στον κόσμο, το σήμα τους είναι το “μ”. Στο Μιλάνο έχουν ακριβώς το ίδιο χρώμα με το δικό μας και το κάναμε ως πρότυπο αυτό. Μετά από πάρα πολλά σχέδια που είδαμε, κάναμε μια ανάθεση και δημιουργήθηκε όλη η οπτική ταυτότητα όπως τη δείξαμε χθες».
Για μεθόδευση και εσκεμμένο αποκλεισμό όσων συμμετείχαν στους δύο αρχικούς ανοιχτούς διαγωνισμούς κάνει λόγο όμως σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης. Αναφερόμενος ο Σύλλογος στο ιστορικό, σημειώνει ότι η ματαίωση του πρώτου διαγωνισμού έγινε «χωρίς επεξήγηση των λόγων της ματαίωσής του και χωρίς ίχνος σεβασμού για συναδέλφους που είχαν εργαστεί σύμφωνα με τη διακήρυξη που είχε σταλεί». Ολα συνέβησαν, λέει ο Σύλλογος, «ώστε το έργο σχεδιασμού του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης να αποτελεί ένα ακόμα έργο στη μακριά λίστα έργων απευθείας αναθέσεων». Οπότε «γεννάται το εύλογο ερώτημα, πώς μπορεί κάποιος φορέας να αξιολογεί ένα λογότυπο που θα κέρδιζε μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία, δηλαδή ένα λογότυπο που θα κρινόταν ως το καλύτερο ανάμεσα σε δεκάδες άλλες προτάσεις, με αμοιβή του ποσού των 8.000 €, και ο ίδιος φορέας για το ίδιο λογότυπο να προβαίνει σε απευθείας ανάθεση με αμοιβή 30.000 €, όχι σε κάποια διάσημη εταιρεία για το αναγνωρισμένο σχετικό έργο της, αλλά σε μια άσημη, νεοσύστατη εταιρεία, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο».
Ασυδοσία
Ο Σύλλογος ζητά «να σταματήσει η ασυδοσία και η ατελέσφορη διασπάθιση δημοσίου χρήματος και να δημιουργηθούν ευκαιρίες για την ανάδειξη και αξιοποίηση των βέλτιστων πρακτικών για το κοινό όφελος» και σχολιάζει πως «ο ισχυρισμός περί μικρού χρονικού διαστήματος (που απέμενε για τη λειτουργία του Μετρό), σε ένα έργο που εξελίσσεται για 15 και πλέον χρόνια στην πόλη, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει».
Η νέα πολιτική κομίστρου
Επεξηγήσεις και στοιχεία για την πολιτική των νέων κομίστρων στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης από τη στιγμή λειτουργίας του Μετρό έδωσαν χθες οι διοικήσεις του ΟΣΕΘ, της Ελληνικό Μετρό και του ΟΑΣΘ με έμφαση στις μειωμένες τιμές εισιτηρίων (0,60 λεπτά) τόσο για το Μετρό όσο και για τα λεωφορεία. Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν από τους διευθύνοντες συμβούλους των Οργανισμών, Ιωάννη Τόσκα, Νίκο Κουρέτα και Κωνσταντίνο Ταγγίρη, αντίστοιχα. Τι αλλάζει σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση;
1. Θα υπάρχουν χωριστά εισιτήρια και κάρτες απεριορίστων διαδρομών για Μετρό και λεωφορεία. Το ύψος του απλού κομίστρου για τα λεωφορεία μειώνεται από 0,90 € σε 0,60 € για τις αστικές διαδρομές και από 0,90 € σε 0,80 € για τις περιαστικές. Το εισιτήριο για το Μετρό θα είναι επίσης 0,60 €.
2. Για μια διαδρομή και χρήση και των δύο μέσων ο επιβάτης θα προμηθευτεί 2 εισιτήρια, ένα για το Μετρό και ένα για το λεωφορείο ή τα λεωφορεία, δηλαδή θα καταβάλει 1,20 € ή 1,40 € (οι δικαιούχοι μειωμένου κομίστρου καταβάλλουν το 50% των ποσών).
3. Το ημερήσιο εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών με Μετρό και αντίστοιχα με λεωφορεία διαμορφώνεται σε 2,50 €.
4. Οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών για Μετρό και για όλες τις λεωφορειακές γραμμές διαμορφώνονται σε 16 € για τη μηνιαία, 45 € για την τριμηνιαία και 85 € για την εξαμηνιαία.
Το ερώτημα γιατί δεν εφαρμόζεται το ενιαίο κόμιστρο όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί θα… απαντηθεί προσεχώς, αφού προϋποθέτει τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των ηλεκτρονικών συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης των εισιτηρίων του Μετρό και των λεωφορείων, η οποία σήμερα δεν υφίσταται και κανείς δεν γνωρίζει τι σημαίνει η δήλωση «θα ολοκληρωθεί εντός των επόμενων μηνών».
Οσοι/ες κατέχουν ήδη εισιτήρια και κάρτες του ΟΑΣΘ, αυτά θα έχουν ισχύ στα λεωφορεία μέχρι τις 31.12.2024. Μέχρι το τέλος του χρόνου οι πολίτες θα μπορούν παράλληλα να αιτούνται τη νέα προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα μέσω του portal του ΟΣΕΘ (ξεκινά στις 22.11.2024), προκειμένου να την έχουν στην κατοχή τους από 1/1/2025, οπότε θα σταματήσει να ισχύει κάθε παλιά κάρτα του ΟΑΣΘ. Η προσωποποίηση καρτών για τα λεωφορεία θα γίνεται σε 8 εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, η προσωποποίηση των καρτών για το Μετρό θα μπορεί να γίνει στα εκδοτήρια των 13 σταθμών του Μετρό (αναλυτικά οι πληροφορίες και για τις ειδικές κατηγορίες στην ηλεκτρονική σελίδα του ΟΣΕΘ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου