Στην Βουλή των Ελλήνων, 29 χρόνια πριν, παίχθηκε η τελευταία πράξη της τραγωδίας των Ιμίων: Ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κώστας Σημίτης, στις 1/2/1996, «Ευχαριστεί τους Αμερικάνους», για την «συμβολή τους και την βοήθεια τους» στην απώλεια του εθνικού εδάφους και ζωών των στελεχών του ΠΝ με την πτώση του ελικοπτέρου.
Ο Κώστας Σημίτης, ο οποίος διετέλεσε πρωθυπουργός από το 1996 μέχρι το 2004 και διαδέχθηκε τον Ανδρέα Παπανδρέου στην ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, παρουσίασε στον ελληνικό λαό το αφήγημα του “εκσυγχρονισμού”
Μαδρίτη και Ελσίνκι, ήταν οι δύο επόμενες μεγάλες «επιτυχίες» του, όπου αναγνώρισε «τα ζωτικά συμφέροντα της Τουρκίας στο Αιγαίο», μετατρέποντάς της από ελληνική θάλασσα σε θάλασσα που απλώς βρίσκεται μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Δείτε το βίντεο με το «Ευχαριστώ» του Κ. Σημίτη μέσα στη Βουλή
Σημείωνε ο ίδιος ο Κ.Σημίτη: Από τις 25 Δεκεμβρίου του 1996, με αφορμή ένα ναυτικό ατύχημα, είχε αρχίσει να εξελίσσεται η κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου η Άγκυρα δήλωσε ότι τα Ίμια ανήκουν στην Τουρκία και μια τουρκική φρεγάτα πλησίασε τις βραχονησίδες. «Την Τρίτη 30.1 το πρωί συγκαλώ τα αρμόδια για το θέμα μέλη της Κυβερνητικής Επιτροπής (…) Την ίδια ημέρα η ΕΥΠ ενημερώνει το ΓΕΝ ότι εντοπίστηκε σήμα από τουρκική πηγή προς τουρκικό πλοίο στην περιοχή με οδηγία να φωτογραφηθεί και αν βιντεοσκοπηθεί μια νησίδα των Ιμίων. Πρόκειται για εκείνη που στη συνέχεια θα καταληφθεί από τους Τούρκους».
Το απόγευμα της Τρίτης συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, οι πληροφορίες λένε ότι ο τουρκικός στόλος βγήκε από τα Δαρδανέλια, και ο Μπιλ Κλίντον καλεί τον Έλληνα Πρωθυπουργό. «Ο πρόεδρος Κλίντον με πληροφορεί ότι ανησυχεί μήπως η κρίση στα Ίμια οδηγήσει σε θερμό επεισόδιο μεταξύ των δύο χωρών και συμβουλεύει να πάρουμε τα αναγκαία μέτρα ώστε να αποφευχθεί μια πολεμική σύγκρουση. Από τη συνομιλία μας σχημάτισα την εντύπωση ότι η ενημέρωσή του ήταν ελλιπής (…) Του απάντησα ότι Ίμια ανήκουν στην Ελλάδα» είχε δηλώσει ο Κώστας Σημίτης.
Μετά τη λήξη της κοινοβουλευτικής συζήτησης πραγματοποιήθηκε και δεύτερη σύσκεψη της Κυβερνητικής Επιτροπής. Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ κ. Λυμπέρης έχει απλώσει τους χάρτες πάνω στο τραπέζι και υποστηρίζει ότι η Ελλάδα έχει εκεί «τη μεγαλύτερη δύναμη» και ότι η Τουρκία κάνει κινήσεις τακτικής.
Ο Σημίτης ρώτησε τον Λυμπέρη αν φυλάσσεται η δεύτερη βραχονησίδα, «μου απάντησε χωρίς δισταγμό ότι βεβαίως και φυλάσσεται».
«Συμφωνούμε όλοι ότι πρέπει να απευθυνθούμε στις ΗΠΑ, επειδή είναι η μόνη χώρα που μπορεί να επηρεάσει αποφασιστικά την τουρκική στάση». Ο Θεόδωρος Πάγκαλος ανέλαβε να μιλήσει με τον Χόλμπρουκ, όταν η Άγκυρα ανακοίνωσε ότι Τούρκοι κομάντος κατέλαβαν την μία από τις δύο νησίδες. Ο Λυμπέρης το διέψευδε, αλλά το επιβεβαίωναν οι Αμερικανοί. Ζητήθηκε η βοήθεια των ΗΠΑ για απεμπλοκή. Πολύ αργότερα ο Σημίτης ενημερώθηκε για την πτώση του ελικοπτέρου και τα τρία νεκρά μέλη του.
Για τα όσα είχε γράψει ο Κ.Σημίτης στο βιβλίο του είχε εκδώσει γραπτή ανακοίνωσή ο κ. Λυμπέρης στην οποία ανέφερε: «Κατανοώ την αγωνία και την ανάγκη του κ. Κ.Σημίτη να απολογηθεί για τα πεπραγμένα και για τις πολλές άτυχες στιγμές του, όμως συνιστά έλλειψη πολιτικής υπευθυνότητας και δη σε περίοδο δοκιμασιών για τον τόπο, για τις οποίες φέρει ευθύνες ο ίδιος, να επιτίθεται και μάλιστα αδίκως στο θεσμό των Ενόπλων Δυνάμεων».
Και πρόσθεσε: «Η ενέργειά του αυτή υπονομεύει την εθνική ενότητα, που τόσο αναγκαία είναι και ικανοποιεί τον αντίπαλο».
Την Τετάρτη ενημέρωσε τη Βουλή και ευχαρίστησε τους Αμερικανούς για τη συμβολή τους, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων ακόμα και από ένα κομμάτι του ΠΑΣΟΚ που αμφισβήτησε την ικανότητα της κυβέρνησης να χειρίζεται τα εθνικά θέματα.
Θυμίζουμε ότι 29 χρόνια μετά την κρίση των Ιμίων και την τραγική κατάληξη της πτώσης του ελικοπτέρου ΑΒ-212ASW ΠΝ 21, οι αιτίες της πτώσης, όχι απλά παραμένουν αδιευκρίνιστες, αλλά ενισχύεται το ενδεχόμενο κατάρριψής του από τουρκικά πυρά που έβαλλαν είτε οι Τούρκοι καταδρομείς που είχαν αποβιβαστεί στο αφύλακτο νησί, είτε ένα από τα τουρκικά πλοία της περιοχής.
Το ελικόπτερο ανελκύστηκε, τις πρώτες ώρες της ανέλκυσης διέρρευσε ότι βρέθηκε η άτρακτος “κόσκινο” από τις σφαίρες και εν συνεχεία ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Γεράσιμος Αρσένης ανακοίνωσε ότι “Δεν ήταν τρύπες από σφαίρες, ήταν από τα πριτσίνια που είχαν ξεκολλήσει όταν συγκρούστηκε με την θάλασσα και εν συνεχεία βυθίστηκε με αποτέλεσμα η πίεση να τα ξεκολλήσει”.
Ενώ το ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο ανελκύστηκε με δεκάδες τρύπες, όπως φαίνεται καθαρά στις παρακάτω φωτό που διέρρευσαν τις πρώτες ώρες της ανέλκυσης, ουδείς παραδέχεται την αλήθεια.
Μέχρι σήμερα αυτή είναι η επίσημη εκδοχή. Είναι έτσι;
Να πούμε ότι τα συντρίμμια του ελικοπτέρου ουδέποτε στάλθηκαν στην κατασκευάστρια εταιρεία προς έρευνα, ούτε κλήθηκαν εκπρόσωποι της εταιρείας να γνωματεύσουν τι ήταν αυτό το “MASTER CAUTION” και από που προκλήθηκε.
Οι ελικοπτεράδες, ειδικά της Αεροπορίας Στρατού ξέρουν ότι αν βληθούν και κτυπηθούν καίρια υποσυστήματα του ελικοπτέρου τους, η πρώτη ένδειξη είναι το κόκκινο λαμπάκι του “MASTER CAUTION”. Τα συντρίμμια βρίσκονται καλά φυλαγμένα στη βάση του Ναυτικού και κανείς δεν έχει πρόσβαση σε αυτά… Γιατί;
Πόσο πιθανό είναι οι Χριστόδουλος Καραθανάσης, του Παναγιώτης Βλαχάκος και του Έκτορα Γιαλοψός να έχασαν τη ζωή τους σε ένα απλό αεροπορικό ατύχημα μέσα σε μια πολεμική κρίση; Η αλληλουχία των γεγονότων δείχνει ότι οι περισσότερες πιθανότητες ανήκουν στην εκδοχή είναι να έχει καταρριφθεί το ελικόπτερο.
Αν αναλύσουμε το ημερολόγιο του ΓΕΕΘΑ που είχε αποκαλύψει το pronews.gr, σε συνδυασμό με την επικοινωνία της φρεγάτας που εξέπεμψε το ελικόπτερο, λάβουμε υπ’όψιν τις εντολές που είχαν οι Τούρκοι καταδρομείς να καταρρίψουν οποιοδήποτε ελληνικό ελικόπτερο επιχειρούσε να προσγειωθεί: Από την κίνηση του “ΠΝ21” όπως αποκαλύπτεται στο ημερολόγιο του ΓΕΕΘΑ εύκολα τα μέλη της ομάδας των Τούρκων καταδρομέων θα έβγαζαν το συμπέρασμα ότι το ελικόπτερο είτε επιχειρούσε να προσγειωθεί, εείτε να πολυβολήσει την ομάδα.
Μην ξεχνάμε ότι μέσα στη νύχτα δεν φαινόταν τι ελικόπτερο ήταν, αν ήταν επιθετικό ΑΗ-64Α Apache, αν ήταν μεταφορικό UH-1H ή αν ήταν ελικόπτερο φρεγάτας, δηλαδή απλό ανθυποβρυχιακό.
Αυτό θα έπρεπε όμως να το είχε σκεφθεί και η ελληνική πλευρά, δηλαδή ο Κ.Σημίτης, όταν απαιτούσε να κάνει ένα ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο αποστολή αναγνώρισης επάνω από καταληφθέν ελληνικό έδαφος με μια ομάδα Tούρκων καταδρομέων από κάτω, με το δάκτυλο στην σκανδάλη.
Στις 04.25΄ π.μ. η «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι έχει ήδη απογειώσει το ελικόπτερο της AB-212ASW «ΠΝ21» που αυτή τη στιγμή βρίσκεται πάνω από τη νησίδα και αναμένει την αναφορά των αποτελεσμάτων της αναγνώρισης από το πλήρωμά του.
Στις 04.26΄ π.μ. η ίδια φρεγάτα αναφέρει ότι το ελικόπτερο δεν έχει εντοπίσει ακόμη τίποτα.
Στις 04.28΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι βρέχει στην περιοχή, η ορατότητα είναι χαμηλή και το ελικόπτερο προσπαθεί να εντοπίσει οτιδήποτε.
Στις 04.29΄ π.μ. το ΓΕΝ γνωστοποιεί στη φρεγάτα ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός αναμένει την άμεση ενημέρωσή του για τα αποτελέσματα της αναγνώρισης του ελικοπτέρου.
Στις 4.47΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι το ελικόπτερο έχει μέχρι στιγμής εκτελέσει τέσσερις διελεύσεις πάνω από τη νησίδα σε ύψος 40-50 μέτρων, με αρνητικά αποτελέσματα εντοπισμού ατόμων.
Στις 04.50΄ π.μ. η φρεγάτα «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» F461 αναφέρει ότι το ελικόπτερο εντόπισε άτομα πάνω στη Δυτική Ίμια και ότι πρόκειται για 10 περίπου Τούρκους καταδρομείς. Αμέσως μετά την επιβεβαίωση της παρουσίας Τούρκων στη νησίδα, ο Α/ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Λυμπέρης εισηγήθηκε τρεις λύσεις στην πολιτική ηγεσία της χώρας.
Προσέξτε: Έχει κάνει τέσσερις διελεύσεις με τον προβολέα και έρχεται η μοιραία πέμπτη διέλευση. Τι σημαίνει πέντε διελεύσεις για τους αμυνόμενους Τούρκους καταδρομείς που έχουν την ψυχολογία κατάληψης ξένου εδάφους; Πιθανή στοχοποίηση ή αναζήτηση κατάλληλου χώρου προσγείωσης από εχθρικό ελικόπτερο.
Ας έρθουμε στη θέση των Τούρκων καταδρομέων ή των κυβερνητών στα τουρκικά πλοία που έχουν αναλάβει να προστατέψουν τους καταδρομείς και βλέπουν ένα ελληνικό ελικόπτερο να πραγματοποιεί επανειλειμμένες διελεύσεις επάνω από την ομάδα των καταδρομέων τους.
Οι ΟΥΚάδες στην ανατολική Ίμια λένε ότι δεν άκουσαν πυροβολισμούς. Πόσες πιθανότητες υπάρχουν να άκουγαν με την αέρα να είναι βορειοανατολικός και να λυσσομανά; Ούτε το πλήρωμα του ελικοπτέρου δεν πρέπει να κατάλαβε όταν εβάλλοντο.
Και ξαφνικά το ελικόπτερο χάνεται. Να πούμε ότι ο δείκτης ταχύτητας βρέθηκε κολλημένος στους 120 κόμβους. Πολύ υψηλή ταχύτητα για τέτοιες συνθήκες. Ταχύτητα αποφυγής εμπλοκής, όχι πλεύσης και επιστροφής στη βάση του με τέτοιες καιρικές συνθήκες.
Ας δούμε και την επικοινωνία φρεγάτας και ΕΘΚΕΠΙΧ εκείνων των τελευταίων στιγμών
Ωρα 5.04 ΓΕΝ: Το ελικόπτερο να επιστρέψει.
Ωρα 5.05 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Εχω απώλεια επαφής με το ελικόπτερο. Τελευταία του αναφορά EMERGENCY – EMERGENCY 1,5 μίλι βόρεια από το σημείο του ενδιαφέροντος.
Στις 5.07 ο διοικητής της ΑΣΔΕΝ Αντιστράτηγος Δημήτρης Σπυρίδων ενημερώνεται ότι ο ΣΑΜ δεν έχει στο ραντάρ του το ελικόπτερο και ότι το καλεί, δεν του απαντάει και ότι ακούει τη φρεγάτα YAVUZ να το καλεί.
Ωρα 5.13 ΓΕΝ: Ερωτηματικό: Εχετε επικοινωνίες;
Ωρα 5.14 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Αρνητικό
Ωρα 5.14 ΓΕΝ: Ερωτηματικό. Εάν αποκτήσατε κάποια στιγμή επικοινωνία.
Ωρα 5.15 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Τον ακούσαμε που έκανε μια κλήση μόνο.
Ωρα 5.16 ΓΕΝ: Τον έχετε στα Ρ/Ε;
Ωρα 5.16 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: Αρνητικό.
Ωρα 5.24 ΓΕΝ: Το EMERGENCY τι ήταν;
Ωρα 5.24 ΝΑΥΑΡΙΝΟ: MASTER CAUTION EMERGENCY
Το ελικόπτερο καταπέφτει, σκοτώνοντας τους τρεις επιβαίνοντες αξιωματικούς: Αντιπλοίαρχο Χριστόδουλο Καραθανάση, Αντιπλοίαρχο Παναγιώτη Βλαχάκο, Σημαιοφόρο Έκτορα Γιαλοψό.
Στις 06:10 το πρωί, οι υπουργοί Άμυνας και Εξωτερικών, Γ. Αρσένης και Θ. Πάγκαλος, ανακοινώνουν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας με προσωπική παρέμβαση του Προέδρου των ΗΠΑ Clinton και του διαμεσολαβητή R. Holbrooke. Οι ελληνικές δυνάμεις αποχωρούν από τα Ίμια παίρνοντας μαζί και την ελληνική Σημαία. Το ίδιο πράττουν και οι Τούρκοι καταδρομείς (no flags, no ships, no troops) |