Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016

Πτώχευση - χρεοκοπία κράτους: Τι σημαίνει, ποιες οι αιτίες & ποιες οι συνέπειες

Πτώχευση - χρεοκοπία κράτους: Τι σημαίνει, ποιες οι αιτίες & ποιες οι συνέπειες


Από τη Wikipedia, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
χρεοκοπία, ή αλλιώς πτώχευση, ενός κράτους είναι ουσιαστικά η επίσημη εξαγγελία της κυβέρνησης του, με την οποία καθιστά διεθνώς γνωστή την αδυναμία της να πληρώσει τα ληξιπρόθεσμα χρέη της χώρας της (εξ ολοκλήρου, ενός μέρους ή των τόκων τους). Επίσης η «στάση πληρωμών», στην οποία εκ των πραγμάτων υποχρεώνεται (άδεια ταμεία, αδυναμία πρόσθετου δανεισμού), ανεξάρτητα από το εάν έχει προηγηθεί ή όχι κάποια επίσημη ανακοίνωση. Σε περίπτωση που οι πιθανοί δανειστές ή αγοραστές ομολόγων αρχίζουν να υποψιάζονται ότι μια κυβέρνηση μπορεί να αποτύχει να εξοφλήσει το χρέος της, μπορεί να απαιτήσουν ένα υψηλότερο επιτόκιο ως αποζημίωση για τον κίνδυνο αθέτησης των υποχρεώσεων της. Μια μεγάλη αύξηση του επιτοκίου που αντιμετωπίζει μια κυβέρνηση λόγω του φόβου ότι θα αποτύχει να εξοφλήσει το χρέος της, καλείται κρίση κρατικού χρέους. Οι κυβερνήσεις μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε μια κρίση κρατικού χρέους, όταν βασίζονται σε χρηματοδότηση μέσω βραχυπρόθεσμων ομολόγων, δεδομένου ότι αυτό δημιουργεί μια κατάσταση αναντιστοιχίας ληκτότητας μεταξύ της χρηματοδότησης βραχυπρόθεσμων ομολόγων και της μακροπρόθεσμης αξίας του ενεργητικού της φορολογικής τους βάσης. Οι κυβερνήσεις μπορεί, επίσης, να είναι ευάλωτες σε μια κρίση κρατικού χρέους που οφείλεται σε αναντιστοιχία νομισμάτων, εάν δεν είναι σε θέση να εκδώσουν ομόλογα στο νόμισμά τους, αφού, σε αντίθετη περίπτωση, μία μείωση της αξίας του δικού τους νομίσματος μπορεί να το κάνει απαγορευτικά ακριβό για την αποπληρωμή ξένων ομολόγων τους.
Δεδομένου ότι μια κρατική κυβέρνηση, εξ ορισμού, ελέγχει τις υποθέσεις της, δεν μπορεί να υποχρεωθεί να εξοφλήσει το χρέος της. Παρ 'όλα αυτά, μια κυβέρνηση η οποία αρνείται να πληρώσει τις υποχρεώσεις της μπορεί να εξαιρεθεί από περαιτέρω πίστωση, μερικά από στοιχεία του ενεργητικού της στο εξωτερικό μπορεί να κατασχεθούν και ενδέχεται να αντιμετωπίσει πολιτική πίεση από τους εγχώριους κατόχους ομολόγων της για να ξεπληρώσει το χρέος της. Για αυτό το λόγο, οι κυβερνήσεις σπανίως επιλέγουν να μην πληρώσουν τη συνολική αξία του χρέους τους. Αντιθέτως, συχνά αρχίζουν διαπραγματεύσεις με τους κατόχους ομολόγων για να συμφωνήσουν για κάποια καθυστέρηση ή μερική μείωση των πληρωμών του χρέους τους, η οποία συχνά αποκαλείται την αναδιάρθρωση του χρέους. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συχνά βοηθά στις περιπτώσεις αναδιάρθρωσης κρατικού χρέους.

Ιστορικά στοιχεία χρεοκοπιών

Η οικονομική ιστορία είναι γεμάτη από περιπτώσεις κρατικών χρεοκοπιών. Από το 1824 έως το 2009 είχαμε τουλάχιστον 286 επίσημες χρεοκοπίες από 110 κράτη. Δηλαδή κατά μέσο όρο κάθε κράτος έχει χρεοκοπήσει επίσημα αυτή την περίοδο τουλάχιστον κατά δυο φορές. Η δεκαετία με τις περισσότερες κρατικές χρεοκοπίες ήταν η δεκαετία του ’80, με πάνω από 70 επίσημες πτωχεύσεις, εκ των οποίων 34 έγιναν στην Αφρική, 29 στη Λατινική Αμερική και οι υπόλοιπες στην Ασία. Ο μύθος ότι τα κράτη δεν χρεοκοπούν συνδέεται με ένα διαδεδομένο τραπεζικό δόγμα που πήρε διαστάσεις τη δεκαετία του ’70 και κατόπιν. Η λογική του ήταν απλή. Αν ένα κράτος δεν μπορεί να πληρώσει τα χρέη του, δεν χάθηκε ο κόσμος. Κι αυτό γιατί η περιουσία του ίδιου του κράτους, οι πηγές εσόδων του, αλλά και ο πλούτος της χώρας είναι πάντα πολύ μεγαλύτερος από το μεγαλύτερο χρέος. Επομένως το θέμα είναι να αποτραπεί να χρεοκοπήσει ένα κράτος για να μπορέσουν οι δανειστές να επωφεληθούν από τον δημόσιο πλούτο και περιουσία της χώρας. Φυσικά, για να γίνει κάτι τέτοιο, απαιτούνται δυο εργαλεία στα χέρια των δανειστών: αφενός ένα φιλικά προσκείμενο πολιτικό κατεστημένο στο εσωτερικό και, αφετέρου, ένας διεθνής παρεμβατικός οργανισμός που θα αναλάβει τη δήμευση της χώρας. Από την εποχή που το ΔΝΤ ανέλαβε αυτόν τον ρόλο, οι διεθνείς τραπεζικοί κύκλοι αισθάνθηκαν σίγουροι ότι ξεμπέρδεψαν μια και καλή με τις κρατικές χρεοκοπίες. Όμως έπεσαν έξω.
  • Το 1998 η Ρωσία δηλώνει αδυναμία πληρωμής του εξωτερικού χρέους της και αρνείται να πληρώσει τα χρεολύσια των δανείων της.
  • Μετά την κίνηση αυτή της Ρωσίας, οι κυβερνήσεις της Ουκρανίας, του Πακιστάν, του Εκουαδόρ, της Ουρουγουάης, όπως επίσης και της Αργεντινής, αποφάσισαν να σταματήσουν την εξυπηρέτηση του χρέους τους. Όλες αυτές οι χώρες είχαν υποστεί την προηγούμενη δεκαετία την χημειοθεραπεία του ΔΝΤ και είχαν οδηγηθεί στην απόγνωση, την καταστροφή και την εξαθλίωση.

 δημόσιο χρέος ώς ποσοστό του ΑΕΠ
Δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ(2009/2010). Για να δείτε τον διαδραστικό χάρτη παρουσίασης του Δημόσιου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ ανά χώρα, πατήστε εδώ.

Αιτίες χρεοκοπιών

Η κυριότερη αιτία της χρεοκοπίας ενός κράτους (όπως και μίας επιχείρησης) είναι αναμφίβολα η υπερχρέωσή του (οι πολεμικές συρράξεις και οι επαναστατικές αλλαγές πολιτεύματος – για παράδειγμα, η μη πληρωμή των χρεών της Γαλλίας των Βουρβόνων από τη γαλλική επανάσταση - είναι άλλοι λόγοι), η οποία μπορεί να προέλθει:
(α) από την κερδοσκοπική επίθεση εναντίον του εθνικού νομίσματος (κίνδυνος που σε μία χώρα της Ευρωζώνης δεν υφίσταται, λόγω του κοινού νομίσματος),
(β) από την αρνητική οικονομική συγκυρία στις χρηματαγορές, η οποία μπορεί να καταστήσει αδύνατο ακόμη και τον «υγιή», τον εγγυημένο δηλαδή δανεισμό της (ένας κίνδυνος υπαρκτός σήμερα – παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση εν εξελίξει - ακόμη και για μία χώρα της Ευρωζώνης αφού, σύμφωνα με τη συνθήκη του Μάαστριχτ, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα απαγορεύεται να αγοράζει ομόλογα των κρατών-μελών της Ευρωζώνης),
(γ) σαν αποτέλεσμα μίας «σειράς ετών» ελλειμματικών προϋπολογισμών, κατά τη διάρκεια των οποίων το κράτος δαπανούσε περισσότερα από όσα εισέπραττε, ενώ χρηματοδοτούσε τα ελλείμματα του με συνεχώς αυξανόμενα δάνεια (ομόλογα) από τους πολίτες, από τις τράπεζες, από επενδυτές και από άλλα κράτη,
(δ) από το συνδυασμό, από την χρονική «συνύπαρξη» δηλαδή των παραπάνω διαφορετικών αιτιών (από την ταυτόχρονη εμφάνιση της δεύτερης και της τρίτης αιτίας, όσον αφορά μία χώρα της Ευρωζώνης).

Αποτελέσματα χρεοκοπίας

Η πτώχευση ενός κράτους επιβαρύνει τους πάσης φύσεως πιστωτές του, το ίδιο το κράτος, την Οικονομία του και τους Πολίτες του. Αναλυτικότερα, διακρίνουμε τα εξής:
(α) Όπως είναι φυσικό, οι πιστωτές ενός κράτους χάνουν εξ’ ολοκλήρου ή ένα μέρος αυτών που του έχουν δανείσει, καθώς επίσης τους τόκους των χρημάτων τους. Συχνά βέβαια, στα πλαίσια διεθνών διαπραγματεύσεων, συμφωνείται η πληρωμή ενός ποσοστού των χρεών (για παράδειγμα, στη γνωστή κρίση της Αργεντινής οι πιστωτές έχασαν μέχρι και το 75% των απαιτήσεων τους), η αποπληρωμή των οποίων «ρυθμίζεται» διαφορετικά, συνήθως ανάλογα με το «είδος» των πιστωτών (εσωτερικού, εξωτερικού, ιδιώτες, κράτη κλπ).
(β) Όταν πτωχεύσει ένα κράτος, μηδενίζει (περιορίζει σημαντικά) τις υποχρεώσεις του απέναντι στους πιστωτές του - γεγονός που «ελαφρύνει» τον προϋπολογισμό του, τόσο κατά το ποσόν των τόκων, όσο και των δόσεων επιστροφής των δανείων (χρεολυσίων). Το ίδιο το κράτος «επιβαρύνεται» κυρίως λόγω της απώλειας της εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας του, η οποία έχει σαν αποτέλεσμα τον πιστοληπτικό του «θάνατο». Δηλαδή, το κράτος δεν είναι πλέον σε θέση να δανείζεται από τις χρηματαγορές, πόσο μάλλον με λογικά επιτόκια.
(γ) Τα αποτελέσματα της χρεοκοπίας ενός κράτους στην Οικονομία του είναι καταστροφικά. Αμέσως μετά ακολουθεί
  • μία πολύ μεγάλη τραπεζική κρίση (οι τράπεζες είναι συνήθως αυτές που κατέχουν σημαντικό μέρος των ομολόγων δημοσίου, τα οποία υποχρεούνται να «αποσβέσουν»),
  • μία εκτεταμένη οικονομική κρίση (η εσωτερική ζήτηση μειώνεται, οι επενδυτές αποσύρουν μαζικά το σύνολο των χρημάτων τους, η παραγωγή συρρικνώνεται, ο πληθωρισμός «καλπάζει», το χρηματιστήριο καταρρέει, η αγορά των ακινήτων επίσης, λόγω απουσίας αγοραστών κλπ) και
  • μία νομισματική κρίση (οι ξένοι επενδυτές «αποφεύγουν» για μεγάλο χρονικό διάστημα τη «χρεοκοπημένη» Οικονομία).
(δ) Ή χρεοκοπία ενός κράτους σημαίνει πρακτικά για τους Πολίτες του τη μείωση των αποταμιεύσεων τους, είτε επειδή είναι πιστωτές του κράτους τους, είτε επειδή το νόμισμα υποτιμάται ραγδαία (δεν ισχύει για τις χώρες του Ευρώ), ενώ δεν προλαβαίνουν να κάνουν αναλήψεις από τους τραπεζικούς λογαριασμούς τους. Η έμμεση επιβάρυνση τους όμως από τα καταστροφικά αποτελέσματα στην Οικονομία του κράτους (τράπεζες, επιχειρήσεις κλπ) είναι πολύ πιο επώδυνη, κυρίως λόγω της υψηλής ανεργίας που ακολουθεί, καθώς επίσης της απώλειας όλων σχεδόν των κοινωνικών παροχών (παιδεία, υγεία κλπ) που απολάμβαναν.

Εναλλακτικές δυνατότητες-Μέθοδοι αποφυγής

Υπάρχουν αρκετές δυνατότητες για να αποφύγει ένα κράτος την οριστική του χρεοκοπία. Εάν όμως δεν υπάρξει, από αρκετό χρονικό διάστημα πριν το «μοιραίο», η ανάλογη σοβαρότητα, καθώς επίσης η απόλυτη «συναίνεση» των εργαζομένων, των συνδικάτων, των επιχειρήσεων και των πολιτικών κομμάτων του, είναι εξαιρετικά δύσκολο να έχουν θετικό αποτέλεσμα. Σε γενικές γραμμές είναι οι εξής:
(α) Η δραστική μείωση των δημοσίων δαπανών, όπου «ύστατος» στόχος τους είναι ο περιορισμός των κοινωνικών παροχών, ενώ προέχει η ελαχιστοποίηση των διαφόρων ενισχύσεων-επιδοτήσεων (μέτρα στήριξης, φοροελαφρύνσεις κλπ), καθώς επίσης των μισθών και άλλων εξόδων που συνιστούν μεγάλο μέρος της επιβάρυνσης του ετήσιου προϋπολογισμού (οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων θεωρούνται ανελαστικοί - δεν μπορούν να μειωθούν δηλαδή, επειδή προστατεύονται από συλλογικές συμβάσεις, αλλά ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων μπορεί να περιορισθεί σημαντικά).
(β) Η αύξηση των άμεσων και έμμεσων φόρων, καθώς επίσης η επιβολή νέων φόρων σε όλους ανεξαιρέτως τους Πολίτες (επιχειρήσεις) της χώρας (η αυθαίρετη επιλογή κάποιων «πλουσίων» φορολογουμένων και η εσφαλμένη, η «απατηλή» δηλαδή παρουσίαση της έκτακτης φορολόγησης τους σαν «αναδιανεμητικό μέτρο», οδηγεί συνήθως σε αντίθετα αποτελέσματα).
(γ) Ο «τεχνητός» πληθωρισμός, μέσω των χαμηλών επιτοκίων (όπως στις Η.Π.Α. σήμερα και όχι μόνο) και η αύξηση της ποσότητας των χρημάτων στην αγορά, χωρίς αντίστοιχη αύξηση του ΑΕΠ, καθώς επίσης η υποτίμηση (διολίσθηση) του νομίσματος (οι «λύσεις» αυτές δεν μπορούν να εφαρμοσθούν στις χώρες της Ευρωζώνης).
(δ) Η δυσμενέστερη όλων ίσως είναι η επιβολή «καταναγκαστικών μέτρων» εκ μέρους της κυβέρνησης, επί πλέον των συνήθων φορολογικών. Δηλαδή, οι ειδικοί φόροι εις βάρος της ατομικής περιουσίας των Πολιτών, καθώς επίσης των επιχειρήσεων (εδώ αιτιολογούνται οι «απαιτήσεις» των κυβερνήσεων για πλήρη καταγραφή, στις φορολογικές δηλώσεις, όλων των περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων), οι οποίοι επιβάλλονται «καταναγκαστικά» από το κράτος, χωρίς τη συμφωνία τους και χωρίς να έχουν «προ-αναγγελθεί» στον ετήσιο προϋπολογισμό.
(ε) Η χειρότερη μέθοδος όλων, ο πλέον λανθασμένος κυβερνητικός χειρισμός δηλαδή, είναι η «φυγή προς τα εμπρός» (front running), με την οποία ουσιαστικά επιδιώκεται η μείωση των δημοσίων χρεών ως ποσοστό επί του ΑΕΠ (όχι σαν απολύτου μεγέθους και ανεξαρτήτως του ύψους των δαπανών), μέσω της αύξησης του ίδιου του ΑΕΠ. Ο κίνδυνος αυτός είναι κατά πολύ πιο αυξημένος, όταν η «δομή» μίας χώρας (διαρθρωτικά προβλήματα, ανελαστικά μεγέθη, διεθνής ανταγωνισμός, μικρές εξαγωγές, μειωμένη παραγωγικότητα, χαμηλή ανταγωνιστικότητα κλπ), υποδηλώνει την αντικειμενική αδυναμία της να αυξήσει ορθολογικά το παραγόμενο ετήσιο προϊόν της.

Δείκτες μέτρησης του κίνδυνου χρεοκοπίας

Υπάρχουν αρκετοί, διαφορετικοί δείκτες μέτρησης του κινδύνου της χρεοκοπίας μίας χώρας, οι οποίοι «χρησιμοποιούνται» τόσο από την ίδια «προληπτικά», όσο και από τις διεθνείς εταιρείες αξιολόγησης (για τον καθορισμό της πιστοληπτικής ικανότητας της, με βάση την οποία υπολογίζονται, μεταξύ άλλων, τα επιτόκια των ομολόγων του δημοσίου).
(α) Ένας σημαντικός δείκτης του κινδύνου χρεοκοπίας μιας χώρας, είναι η καθαρή θέση της – η αξία δηλαδή των περιουσιακών στοιχείων της που απομένει, εάν αφαιρέσουμε τις υποχρεώσεις της (η «μέτρηση» της καθαρής θέσης στη Γερμανία είναι υποχρεωτική από το Σύνταγμα της – στην Αυστρία μετρείται τακτικά, ενώ μόνο στην Ελβετία υπάρχει ένα ειδικό «φρένο δανεισμού», το οποίο εμποδίζει την υπερχρέωση της χώρας).
(β) Ένας δεύτερος δείκτης είναι η πορεία (διαχρονικά) και το ύψος των επιτοκίων που πληρώνει μία χώρα για τα δάνεια που λαμβάνει. Όταν δεν ξεπερνούν πολύ το επιτόκιο μίας ισχυρής Οικονομίας (στην Ε.Ε. η Γερμανία με 3%), θεωρείται ότι δεν «υποδηλώνουν» κίνδυνο χρεοκοπίας (η Αργεντινή πλήρωνε, λίγο πριν πτωχεύσει, 40 ποσοστιαίες «μονάδες βάσης» – δηλαδή πάνω από 40% ).
(γ) Επόμενος βασικός δείκτης είναι το ποσοστό των δημοσίων χρεών μίας χώρας, σε σχέση με το ΑΕΠ της αφού, όσο μεγαλύτερο εμφανίζεται, τόσο πιο πιθανή είναι η χρεοκοπία της (το 125% που υπολογίζεται για τη χώρα μας το 2010, είναι πολύ πάνω από το όριο ασφαλείας – 60%). Επίσης, το ποσοστό του εξωτερικού χρέους της σε σχέση με το ΑΕΠ (στη Μ. Βρετανία υπερβαίνει το 400%!).
(δ) Άλλοι δείκτες είναι η ρευστότητα, το ισοζύγιο πληρωμών, η ευκολία διάθεσης των δημοσίων ομολόγων, το έλλειμμα του προϋπολογισμού σε σχέση με το ΑΕΠ (η Ε.Ε. επιβάλλει το «σεβασμό» ενός ανώτατου ορίου 3%), οι εξαγωγές σε σχέση με το ΑΕΠ (υποδηλώνουν την ανταγωνιστικότητα μίας Οικονομίας), το ποσοστό των καταναλωτικών δαπανών που συμβάλλουν στο ΑΕΠ (στις Η.Π.Α. υπερβαίνει τα 75%, ενώ στη Γερμανία είναι αρκετά χαμηλότερο από το 50%), οι συνολικές αποταμιεύσεις των Πολιτών, τα χρέη των ιδιωτών, καθώς επίσης τα διαρθρωτικά και λοιπά προβλήματα της Οικονομίας (διαφθορά, γραφειοκρατία, απαρχαιωμένες δομές, μη ευέλικτη αγορά εργασίας κ.α.).
(ε) Επί πλέον σημαντικοί δείκτες είναι ο δανεισμός των επιχειρήσεων (εξαιρετικά επικίνδυνος στην Ελλάδα, όπου οι μεταχρονολογημένες επιταγές πλησιάζουν το 150% του ΑΕΠ, όταν σε άλλες χώρες δεν υφίσταται καν αυτός ο όρος), η χρηματιστηριακή αξία (κεφαλαιοποίηση) όλων των εισηγμένων επιχειρήσεων της χώρας (είναι θετικό να ξεπερνούν το δημόσιο χρέος της – στην Ελλάδα υπολογίζεται σήμερα γύρω στα 92,5 δις €, έναντι δημοσίου χρέους 300 δις €) και η έκθεση των εγχώριων τραπεζών σε πιστωτικούς κινδύνους – η Αυστρία θεωρείται «ύποπτη» χρεοκοπίας, επειδή οι τράπεζες της έχουν δανείσει στα κράτη της Α. Ευρώπης ποσό που υπερβαίνει το 100% του ΑΕΠ της χώρας (άλλες «ύποπτες» χώρες, εκτός της Ανατολικής Ευρώπης και εκτός αυτών που έχουμε ήδη αναφέρει – Ιταλία, Μ. Βρετανία – είναι η Ιρλανδία και η Ισπανία).

Συνέπειες

Σε περίπτωση μιας πτώχευσης το κράτος δεν βρίσκει δανειοδότες και είναι σε μια μεγαλύτερη εξάρτηση από εισοδήματα. Η έλλειψη εμπιστοσύνης έχει ως συνέπεια μια φυγή του κεφαλαίου από την χώρα.
Πηγή: Wikipedia, η ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Ιατρός vs. Βουλευτής: μισθοί, παροχές, τρόπος ζωής


Χωρίς σχόλια δικά μας, ρίξτε μια συγκριτική ματιά στις δύο ιστορίες: 

«Σπούδασα Ιατρική στην Αθήνα. Από το 1988 εξασκώ το ιατρικό επάγγελμα (αγροτικό,ειδικότητα, 4 χρόνια ιδιωτικό ιατρείο και από το 2001 στο ΕΣΥ).Τα τελευταία 4 χρόνια με τον βαθμό του Διευθυντή.Ο μισθός μου καθαρά είναι 1600 ευρώ. Σε αυτόν περιλαμβάνονται όλα τα επιδόματα (βιβλιοθήκης,τέκνων κλπ.).Σε όλο το διάστημα της εργασίας μουΔΕΝ πήρα τίποτα για συμμετοχή σε επιτροπές κρίσης,πραγματογνωμοσύνες κλπ ,και ας απαιτούσαν ώρες επίπονης εργασίας κυρίως κατ’ οίκον.Τώρα πια ζω στην πόλη που γεννήθηκα και τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα.Τα χρόνια της ειδικότητας όμως, αναγκαστικά μετακόμισα στην Αθήνα και καθώς δεν είχα την τύχη να διαθέτω σπίτι εκεί, πλήρωνα μόνη μου το ενοίκιο. Βέβαια είναι γνωστό ότι το σπίτι έχει ανάγκες, εξοπλισμό,λογαριασμούς κ.λ.π. Τα νοσοκομεία ΔΕΝ δίνουν επίδομα ενοικίου και έτσι τα πλήρωνα όλα μόνη μου.(Θυμάμαι ότι σχεδόν όλος ο μισθός μου πήγαινε εκεί ) Δεν είχα ποτέ την τύχη να έχω προσωπικούς συνεργάτες, αλλά πλήρωνα πανάκριβα βιβλία,περιοδικάκαι άλλα.
Ζούσα στην Αθήνα και όταν έκανα τα ταξίδια μου στα πάτρια εδάφη, ΔΕΝ μου πλήρωνε κανείς τα εισιτήρια.Στην Αθήνα δεν είχα κανενός είδους ζωή.Δούλευα πρωινό ωράριο 8.00πμ με 3.00μμ ή όσο έπαιρνε και έκανα και οκτώ 24ωρες εφημερίες (χωρίς ρεπό). Έτρωγα στο Νοσοκομείο μόνο τις 8 μέρες που εφημέρευα (αν προλάβαινα).Τις υπόλοιπες μέρες ΔΕΝ μου κάλυπτε κανείς έξτρα την διατροφή μου.
Δυστυχώς ο «Ευαγγελισμός» δεν είχε γυμναστήριο.
Παρασκευή η Σάββατο,αν δεν εφημέρευα ,είχα διάβασμα,ήμουν πτώμα από τις προηγούμενες εφημερίες,έβλεπα την μικρή -τότε- κόρη μου και έτσι ούτε ιδέα για μπαράκια,θέατρα κλπ.(Αλλωστε δεν περίσσευαν και λεφτά) .Αν βάλεις και τον χρόνο για μπουγάδα,σίδερο, καθάρισμα .. άστα. Ευτυχώς δεν χρειαζόμουν λεφτά για έξτρα ντύσιμο,γιατί είναι γνωστό ότι μπορείς να κάνεις διάγνωση και με τζιν. Εξάλλου την μισή σου ζωή φοράς την σωτήρια λευκή ρόμπα.Επίδομα κίνησης δεν είχα,οπότε έπαιρνα λεωφορείο, τρόλευ κλπ. Ευτυχώς στίς κοινωνικές μου εξόδους, μιας και η παρέα ήταν συνήθως εξίσου ευκατάστατοι συνάδελφοι ,τα βάζαμε ρεφενέ. Επίσης ο νοσοκομειακός καφές δεν κοστίζει πολύ. Σας είπα ήδη ότι είχα αποκτήσει την πρώτη μου κόρη και κανείς δεν μου έδωσε λίγο ΧΡΟΝΟ να την χαρώ. Συχνα την έβλεπα μετά απο 36 ωρες εργασίας.
Ολα αυτά που αναφέρω,τα βιώνουν καθημερινά χιλιάδες νέοι ειδικευόμενοι τώρα. Βασικό να μην ξεχαστεί: Εκτός του βασικού μισθού παίρνω και εφημερίες .Κοστολογούνται περίπου 6 ευρω την ώρα για μένα που ειμαι ειδικευμένη,περίπου 3 ευρώ την ώρα για τους ειδικευόμενους.
Όλα αυτά για να γίνουν κάποιες συγκρίσεις.
Δεν ζηλεύω την αμοιβή των βουλευτών. Μου αρκεί που όταν περπατάω στους δρόμους της πόλης μου,με χαιρετούν διάφοροι. Άλλους τους αναγνωρίζω και άλλους όχι. Όλοι όμως μου μιλούν με ευγένεια, με χαρά και ίσως και με ευγνωμοσύνη. Οι κόρες μου,οταν ήταν μικρότερες,καμάρωναν: «Ρε μαμά πόσοι σε γνωρίζουν!». Και εγώ τους ξέρω και ας μην τους αναγνωρίζω όλους.  Γι’αυτό είμαι πλούσια.
Σας αφήνω στην φτώχεια σας, κύριοι βουλευτές με τους μισθούς των 5.700 ευρώ.

Σταυρούλα Κοσμοπούλου»

Εννέα στρατιώτες και οκτώ πολίτες νεκροί από έκρηξη στην Τουρκία UPD

car-bomb-turkey.jpg

Εξερράγη παγιδευμένο αυτοκίνητο - Στους 27 οι τραυματίες | (IHA via AP)
Παγιδευμένο αυτοκίνητο εξερράγη στο αστυνομικό τμήμα του Ντουράκ, στη νοτιοανατολική Τουρκία, σκοτώνοντας εννέα Τούρκους στρατιώτες, οκτώ πολίτες και τραυματίζοντας άλλους 27. Σύμφωνα με τις αρχές ασφαλείας της χώρας στην περιοχή, που βρίσκεται κοντά στην πόλη Σεμντινλί στα σύνορα με το Ιράν και το Ιράκ, είναι ιδιαίτερα δραστήριοι οι αντάρτες του PKK.
Αρχικά οι πληροφορίες έκαναν λόγο για μικρότερο αριθμό νεκρών, ωστόσο, ο κυβερνήτης της περιοχής ανέβασε τα θύματα σε 17 συνολικά.
Σύμφωνα με το ιδιωτικό πρακτορείο Ντογάν, η έκρηξη σημειώθηκε στη διάρκεια έρευνας σε αυτοκίνητα στον δρόμο μπροστά από το αστυνομικό τμήμα. Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης επιρρίπτουν ευθύνες για την επίθεση στο PKK.

Αεριτζίδικο μεταπτυχιακό εξ αποστάσεως

Αντιδρούν οι πρυτάνεις στο νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά προγράμματα σπουδών που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας, υποστηρίζοντας ότι τίθεται ζήτημα «ακαδημαϊκότητας» και «αυτοδιοίκητου» των πανεπιστημιακών σχολών.
Τη στιγμή που εκφράζουν φόβους ότι λόγω του περιορισμού των διδάκτρων θα κλείσουν μεταπτυχιακά προγράμματα και οι φοιτητές θα πάνε σε ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου, κλείνουν συμφωνίες με τα ίδια αυτά ιδιωτικά πανεπιστήμια για την πραγματοποίηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Μια τέτοια περίπτωση είναι το ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση».
Το πρόγραμμα συνδιοργανώνεται από ένα δημόσιο ελληνικό Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Πατρών, και ένα ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Το δεύτερο ξεκίνησε ως μικρό κολέγιο (Intercollege) και σήμερα «αναγνωρίζεται ως το κορυφαίο ανεξάρτητο πανεπιστήμιο στην Κύπρο [...] που επιδιώκει την αριστεία στην εκπαίδευση μέσα από υψηλά πρότυπα διδασκαλίας, σ’ ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον που διαρκώς βελτιώνεται» όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα του.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε στις 19 Αυγούστου 2016, αρ. φύλλου 2.560, τεύχος β’, για το πρόγραμμα διάρκειας τεσσάρων εξαμήνων προτείνονται 52 μαθήματα από τα οποία οι φοιτητές, προκειμένου να αποκτήσουν το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης, θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρώσουν 120 ECTS (πιστωτικές μονάδες) που αντιστοιχούν σε «εννέα εξαμηνιαία μαθήματα ή επτά εξαμηνιαία μαθήματα και τη Μεταπτυχιακή Διατριβή, καθώς επίσης και την επιτυχή ολοκλήρωση της Πρακτικής Ασκησης».

Κραυγαλέες παραλείψεις

Κατ’ αρχήν είναι πρωτάκουστο να μην ορίζεται συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών με υποχρεωτικά μαθήματα και μαθήματα επιλογής, αλλά να δίνεται ένας κατάλογος μαθημάτων από τα οποία οι φοιτητές θα παρακολουθήσουν μάξιμουμ εννέα μαθήματα.
Πόσο μάλλον που τα μαθήματα δεν είναι εξειδικευμένα, ούτε εντάσσονται στη λογική της έρευνας και της εμβάθυνσης, αλλά είναι σαν οι φοιτητές να παρακολουθούν κάποιο μεταλυκειακό σεμινάριο ή -στην καλύτερη- ένα προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών.
Δεύτερον, είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι δεν καθορίζονται ακαδημαϊκά κριτήρια εισαγωγής.
Στα κριτήρια εισδοχής απαιτείται ασαφώς:
«Επικυρωμένο αντίγραφο πτυχίου σε συναφές με την εκπαίδευση γνωστικό αντικείμενο», χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίζεται το «συναφές με την εκπαίδευση γνωστικό αντικείμενο».
Πουθενά δεν αναφέρεται ρητά ότι στο ΠΜΣ γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι τμημάτων ειδικής αγωγής ή παιδαγωγικών τμημάτων, για παράδειγμα.
Τρίτον, δεν ορίζεται συγκεκριμένος αριθμός μεταπτυχιακών φοιτητών, ούτε όμως και το κόστος λειτουργίας του προγράμματος.
Από την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Πατρών πληροφορούμαστε ότι τα δίδακτρα για το εν λόγω πρόγραμμα φτάνουν τις 6.840 ευρώ.
Πληροφορίες μάλιστα θέλουν το 60% των διδάκτρων να παραμένουν στην Κύπρο, την ίδια στιγμή που το ελληνικό κράτος αναλαμβάνει να διασφαλίσει στους φοιτητές την πρακτική τους άσκηση στην Ελλάδα.
Ουσιαστικά λοιπόν οι Ελληνες φορολογούμενοι από τη μία πληρώνουν έναν ιδιώτη σε άλλη χώρα και από την άλλη πληρώνουν για την πρακτική άσκηση των φοιτητών εδώ.
Να σημειωθεί ότι ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) προβληματίστηκε πολύ με το ιδιωτικό Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας για την απόδοση μεγάλου αριθμού μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών (περίπου 2.000) σε ελάχιστο μάλιστα χρονικό διάστημα.
Και ενώ ο ΔΟΑΤΑΠ προσπάθησε να βάλει ένα φρένο στη διαφαινόμενη «εργολαβία» θέτοντας τον όρο τουλάχιστον η πρακτική άσκηση να γίνεται στην Κύπρο, έρχεται ένα δημόσιο ελληνικό Πανεπιστήμιο να νομιμοποιήσει αυτή τη διαδικασία, ότι δηλαδή μπορούν να δίνονται μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών εξ αποστάσεως.

«Έφυγε» σε ηλικία 104 ετών ο Στυλιανός Παττακός όταν ληστές του έκλεψαν το μετάλλιο ανδρείας (βίντεο)-(upd)

«Έφυγε» σε ηλικία 104 ετών ο Στυλιανός Παττακός όταν ληστές του έκλεψαν το μετάλλιο ανδρείας (βίντεο)-(upd): Σε ηλικία 104 ετών (γεννημένος στις 8 Νοεμβρίου 1912), ο Στυλιανός Παττακός, εκ των βασικότερων πρωτεργατών του κινήματος της 21ης Απριλίου 1967, «έφυγε» από τη ζωή σήμερα Σάββατο. Ήτ

«Στοχοποιεί δικαστικούς και παραδέχεται τη διαπλοκή»

maximou.jpg

Μέγαρο ΜαξίμουΚριτική Μαξίμου στην ομιλία Μητσοτάκη | EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Με αιχμηρό τρόπο σχολιάζει το Μέγαρο Μαξίμου την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη από το Αγρίνιο. Η κυβέρνηση τονίζει ότι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης παραδέχεται ότι στην Ελλάδα υπήρχε διαπλοκή και προσθέτει ότι ο κ. Μητσοτάκης στοχοποιεί δικαστικούς και έχει απολύτως προβλέψιμο λόγο.
Ειδικότερα, το γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού κάνει λόγο για «εξαιρετικά θετικά σημεία» στην ομιλία Μητσοτάκη. «Παραδέχτηκε ότι όλα αυτά τα χρόνια στον τόπο υπήρχε διαπλοκή, χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίσει ποιός ωφελήθηκε από αυτήν, που πήγαν τα λεφτά της Siemens, τι χρήματα διαχειρίζεται ο κ. Παπασταύρου με τους συνεργάτες του, πως θα πληρωθούν τα χρέη του κόμματός του και πως έπαιρνε δάνεια ο Κήρυκας Χανίων» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.
Επισημαίνεται, ακόμη, ότι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης «χαιρέτισε την υλοποίηση δημόσιων έργων τα οποία ξεμπλόκαρε και παρέδωσε η σημερινή κυβέρνηση μετά από δεκαετίες διασπάθισης και καθυστερήσεων».
Από την κυβέρνηση, πάντως, χαρακτηρίζουν «απολύτως προβλέψιμη» την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη σημειώνοντας «λόγος αποτυχημένου καναλάρχη και αγωνία ότι η θετική έκβαση του ελληνικού προγράμματος και η σταθεροποίηση της οικονομίας θα καταστρέψει τα όνειρά του για την εξουσία».
Τέλος, τονίζεται με νόημε ότι «όλα αυτά θα ήταν διασκεδαστικά αν ο κ. Μητσοτάκης δεν συνέχιζε την απαράδεκτη τακτική των τελευταίων ημερών να στοχοποιεί δικαστικούς. Κατανοούμε την αγωνία του αλλά θα πρέπει να πάρει απόφαση ότι αυτό το θεσμικά επικίνδυνο παιχνίδι που παίζει τις τελευταίες ημέρες δεν πρόκειται να αποτρέψει την πλήρη εφαρμογή της νομιμότητας στο τηλεοπτικό τοπίο».

Πρώτα αξιολόγηση, μετά ανασχηματισμός

maximou.jpg

Ποιοι υπουργοί και υφυπουργοί θα παραμείνουν, ποιοι θα αλλάξουν χαρτοφυλάκιο και ποιοι θα αντικατασταθούν | EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
Το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ και η πορεία της δεύτερης αξιολόγησης είναι τα δύο επικείμενα κομβικά γεγονότα, που θα καθορίσουν το «βάθος» και τον χρόνο του ανασχηματισμού.
Ο Αλέξης Τσίπρας εξετάζει ουσιαστικά δύο σενάρια: Το πρώτο επιβάλλει να προχωρήσει σε ανασχηματισμό στις αρχές Νοεμβρίου, ώστε να δώσει το σήμα για «στροφή στην καθημερινότητα», και το δεύτερο φέρει τον ανασχηματισμό να διεξάγεται μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, ώστε οι αλλαγές να είναι πιο διευρυμένες.
Σε κάθε περίπτωση, το «στενό» οικονομικό επιτελείο δεν αναμένεται να αλλάξει. Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος και η υπό αυτόν ομάδα διαπραγμάτευσης με τους δανειστές έχει την πλήρη εμπιστοσύνη του πρωθυπουργού.
Ο Τρύφων Αλεξιάδης θα κριθεί από την πορεία των εσόδων τους επόμενους μήνες και την απόδοση των επικείμενων νομοσχεδίων για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων καταθέσεων στο εξωτερικό.
Ο Αλέξης Τσίπρας επιθυμεί να επενδύσει πολιτικά στην ανάπτυξη και γι’ αυτό εξετάζεται να υπάρξουν ακόμα και δομικές αλλαγές. Ο πρωθυπουργός δέχεται εισηγήσεις για τη δημιουργία ενός «πυλώνα», ώστε να υπάρξει ενιαίος σχεδιασμός για τις εξωτερικές επενδύσεις και τη διαχείριση της εσωτερικής οικονομίας.
Οι αποφάσεις του θα εξαρτηθούν από την πορεία των συζητήσεων αναφορικά με τα χρηματοδοτικά εργαλεία και την αναμόρφωση του τραπεζικού τοπίου, της οποίας έχουν επιληφθεί ο Γιώργος Σταθάκης και ο αντιπρόεδρος Γιάννης Δραγασάκης.
Στον τομέα της ενέργειας εξελίσσονται καθοριστικές συζητήσεις με σημαντικούς ξένους «παίκτες», τις οποίες έχει αναλάβει ο Πάνος Σκουρλέτης.
Το εάν θα δημιουργηθεί ένα «υπερ-υπουργείο» σε αυτόν τον τομέα και ποιοι θα το στελεχώσουν απομένει να φανεί στο άμεσο μέλλον. Δεν αποκλείεται πάντως να έχουμε στην κεφαλή του μετακίνηση από άλλο υπουργείο.
Ο Νίκος Παππάς επιθυμεί να παραμείνει στο Επικρατείας, ενώ στις πρόσφατες επαφές με ξένους επενδυτές συμμετείχε περισσότερο με την ιδιότητα του στενού συνεργάτη του Αλέξη Τσίπρα.
Στο χαρτοφυλάκιο του Εργασίας ενδέχεται να δούμε αλλαγές, μια και ο Γιώργος Κατρούγκαλος έχει αναλάβει τη συνταγματική αναθεώρηση.
Ο σχηματισμός του διεκδικητικού πλαισίου για τα εργασιακά φέρει την υπογραφή του, ωστόσο ίσως κριθεί αναγκαία η αλλαγή στην ηγεσία του υπουργείου, ώστε να πνεύσει «φρέσκος αέρας» στις επικείμενες κρίσιμες συζητήσεις με τους δανειστές.

Η καθημερινότητα

Στο υπουργείο Παιδείας ο Νίκος Φίλης έχει πάρει «άριστα» από τον πρωθυπουργό για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ενώ συνυπολογίζεται ως θετική η συμβολή του στο να πέσουν οι τόνοι στη σύγκρουση με την Εκκλησία.
Ο Αλέξης Τσίπρας γνωρίζει ότι μια μετακίνηση του Νίκου Φίλη θα ισοδυναμούσε με υποχώρηση έναντι των αξιώσεων των ακραίων κύκλων στην εκκλησιαστική ιεραρχία.
Οσον αφορά το υπουργείο Υγείας, η συμβολή των Ξανθού και Πολάκη χαρακτηρίζεται θετική από το Μαξίμου, ενώ πολλά κομματικά στελέχη επενδύουν στην παρουσία του πρώτου για την εφαρμογή των «παράλληλων» προγραμματικών δεσμεύσεων.
Τα επικοινωνιακά στραβοπατήματα, όμως, του δεύτερου ίσως φέρουν κάποιες αλλαγές. Από ορισμένους φέρεται ότι η Ολγα Γεροβασίλη προορίζεται για το χαρτοφυλάκιο, ωστόσο οι επιδόσεις της στην επικοινωνιακή διαχείριση των κυβερνητικών θεμάτων χαρακτηρίζονται ικανοποιητικές.
Πιθανές είναι πάντως οι αλλαγές στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, καθώς συνεργάτες του πρωθυπουργού αναμένουν πρόσθετη δραστηριότητα και παραγωγή έργου στην ύπαιθρο.

Ο σκληρός κρατικός πυρήνας

Ηδη εντός της κυβέρνησης διεξάγεται συζήτηση για τον «σκληρό πυρήνα» του κράτους, η οποία θα ενταθεί και στο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. Στο υπουργείο Εξωτερικών οι Νίκος Κοτζιάς και Νίκος Ξυδάκης θεωρούνται επιτυχημένοι, ωστόσο πρέπει να λυθούν ορισμένα ζητήματα συνεργασίας.
Στο επίπεδο των υφυπουργών ίσως υπάρξουν αλλαγές, ιδιαίτερα εάν το χαρτοφυλάκιο για τις εξωτερικές οικονομικές σχέσεις μεταφερθεί σε νέο «υπερ-υπουργείο».
Στο υπουργείο Εσωτερικών καταγράφεται δυστοκία. Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής στη συζήτηση για τον εκλογικό νόμο υπερασπιζόταν διαφορετική άποψη από το Μαξίμου.
Ο Γιάννης Μουζάλας θεωρείται σχεδόν αναντικατάστατος από αρκετούς στο πεδίο της Μεταναστευτικής Πολιτικής, αν και στελέχη θεωρούν ότι πρέπει να επιδείξει περισσότερη συνεργατικότητα.
Σημαίνοντα ρόλο αναμένεται να συνεχίσει να παίζει ο Χριστόφορος Βερναρδάκης. Η πρόσφατη υπόθεση με τα χημικά σε συνταξιούχους έχει αναζωπυρώσει τις συζητήσεις για τη Δημόσια Τάξη, αλλά ο Νίκος Τόσκας φέρει πίσω του την «υπογραφή» του Νίκου Κοτζιά.
Οι συζητήσεις στον ΣΥΡΙΖΑ για διευρύνσεις ενδέχεται να επηρεάσουν το υπουργείο Δικαιοσύνης. Αν και το δίδυμο Παρασκευόπουλου-Παπαγγελόπουλου θεωρείται επιτυχημένο, υπάρχουν στελέχη στον ΣΥΡΙΖΑ που θεωρούν ότι ο Φώτης Κουβέλης θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στους σχετικούς σχεδιασμούς.
Αλλα κομματικά στελέχη, βέβαια, είναι αντίθετα σε μια τέτοια προοπτική και θεωρούν τον Νίκο Παρασκευόπουλο «σημαία» για τον αριστερό χαρακτήρα της κυβέρνησης.
Στο Εθνικής Αμυνας η θέση του συγκυβερνώντος Πάνου Καμμένου δεν αναμένεται να αμφισβητηθεί (όπως και ο αριθμός των κυβερνητικών θέσεων που καταλαμβάνουν οι ΑΝ.ΕΛΛ.).
Η παραμονή του Δημήτρη Βίτσα, που ανέλαβε το δύσκολο έργο της διυπουργικής συνεννόησης για το προσφυγικό, θα κριθεί από το εάν ο Αλέξης Τσίπρας θα θελήσει να τον αξιοποιήσει σε άλλο κυβερνητικό ή κομματικό πόστο.
Ο Θοδωρής Δρίτσας θεωρείται επιτυχημένος στα καθήκοντα του υπουργού Ναυτιλίας, ενώ θετικούς «πόντους» έχει συγκεντρώσει ο Χρήστος Σπίρτζης.
Με ενδιαφέρον αναμένεται να γνωστοποιηθεί τι θα γίνει στην περίπτωση του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες το κεντρικό κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει την αντικατάσταση του Αριστείδη Μπαλτά.
Περιορισμένες αλλαγές ενδέχεται να προκύψουν στην ηγεσία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Σωκράτης Φάμελλος ενδέχεται να μετακινηθεί σε υπουργικό πόστο, μετά τη μαχητική παρουσία του στην Εξεταστική Επιτροπή για τα «θαλασσοδάνεια» και την υπεράσπιση της κυβερνητικής «γραμμής

Ανακόπηκαν οι εκροές καταθέσεων στην Attica

attica-bank-nd.jpg

(ICONPRESS/ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΟΥΝΤΟΥΜΗΣ)
Επιστρέφει το κλίμα εμπιστοσύνης στους καταθέτες της Attica καθώς έχουν ανακοπεί οι εκροές στις καταθέσεις. Την Παρασκευή, η διοίκηση της τράπεζας συμφώνησε με το κλιμάκιο του SSM και της Τράπεζα της Ελλάδας το πλαίσιο του προγράμματος «θεραπείας» μα βάσει τα 36 σημεία του πορίσματος που προέκυψε από τον έλεγχο που διενήργησε η ΤτΕ, για λογαριασμό τους SSM.
Ο Μηχανισμός αναμένεται να στείλει τις επόμενες ημέρες τις οριστικές του συστάσεις καθώς και την έγκριση του χρονοδιαγράμματος ενώ τις επόμενες ημέρες (Δευτέρα ή Τρίτη) αναμένεται να βγει ανακοίνωση σχετικά με την έκδοση ομολόγων ύψους 380 εκατ. ευρώ με εγγύηση Δημοσίου (νόμος Αλογοσκούφη)

Η πικρή αλήθεια των αριθμών

oaed-renti.jpg

ΟΑΕΔ - ΚΕΤΕΚ ΡέντηΕUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Μπορεί τα νούμερα της ανεργίας και της απασχόλησης στη στατιστική τους απεικόνιση από την ΕΛΣΤΑΤ να δίνουν αισιοδοξία, ωστόσο ο διάολος κρύβεται στη δεύτερη ανάγνωση των αριθμών και στην ανάλυση των στατιστικών συμπερασμάτων πολλών διαφορετικών πηγών.
Εκεί λοιπόν αποτυπώνεται η νέα αριθμολάγνα τάση της ελληνικής οικονομίας που φέρνει διαρκή φτωχοποίηση της τάξης των μισθωτών, ενώ βέβαια η απίσχνανση της αγοραστικής τους δύναμης οδηγεί στην καταστροφή της τάξης των ελεύθερων επαγγελματιών, των βιοτεχνών και των εμπόρων…
Ενώ λοιπόν η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωσε μόλις προχθές νέα μείωση του ποσοστού ανεργίας (από το 24,8% τον Ιούλιο 2015 σε 23,2% τον Ιούλιο του 2016) και αντίστοιχη αύξηση του δείκτη απασχόλησης για τον μήνα Ιούλιο 2016, παράλληλα καταδείχθηκε η αύξηση της ανεργίας στους εργαζόμενους 55-64 ετών.
Η αύξηση αυτή της τάξης της 1,5 ποσοστιαίας μονάδας έρχεται να αποτυπώσει όλες τις άλλες πηγές μέτρησης της αγοράς εργασίας και καταδεικνύει ότι μπορεί σε οριζόντιο επίπεδο να έχουμε μια μικρή αύξηση των θέσεων εργασίας, ωστόσο στο κάθετο επίπεδο των μισθών βιώνουμε την πλήρη κατακρήμνιση του εισοδήματος των μισθωτών.

Ο ιδιωτικός τομέας

Ακόμη και η ΕΡΓΑΝΗ, που κατέγραψε τον μήνα Φεβρουάριο αύξηση της μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, καθώς προκύπτει θετικό ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων κατά 14.437 θέσεις εργασίας, μπορεί να αποτυπώνει την τάση της αγοράς, αλλά πέραν τούτου τα στοιχεία για την ίδια περίοδο από το ΙΚΑ (δεν έχει βγάλει νεότερα) δεικνύουν σε σχέση με το 2015:
• To μέσο ημερομίσθιο στις κοινές επιχειρήσεις μειώθηκε κατά 2,29%, στα οικοδομοτεχνικά έργα μειώθηκε κατά 2,11% και στο σύνολο κατά 2,29%.
• Ο μέσος μισθός μειώθηκε στις κοινές επιχειρήσεις κατά 2,69% και στα οικοδομοτεχνικά έργα αυξήθηκε κατά 6,86%. Στις κοινές επιχειρήσεις με πλήρη απασχόληση το μέσο ημερομίσθιο μειώθηκε κατά 1,81%, ενώ ο μέσος μισθός μειώθηκε κατά 1,23%.
 Πάνω από το 43% των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα, που είναι ασφαλισμένοι στο Ταμείο και προσλήφθηκαν το 2015, αμείβονται με μηνιαίες μεικτές αποδοχές έως 400 ευρώ.
• 209.546 εργαζόμενοι λαμβάνουν 200 – 400 ευρώ τον μήνα!
• 143.715 εργαζόμενοι εισπράττουν ποσά έως 200 ευρώ τον μήνα!
Στο ίδιο μοτίβο η ΕΡΓΑΝΗ δίνει:
• Πάνω από το 43% των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα, που είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ και προσλήφθηκαν το 2015, αμείβονται με μηνιαίες αποδοχές έως 400 ευρώ.
• Το 52,12% των θέσεων εργασίας αφορά ελαστική απασχόληση και μόλις το 47,88% πλήρη απασχόληση.
• Το ποσοστό της μερικής απασχόλησης στις νέες προσλήψεις τον μήνα Αύγουστο 2016 αυξήθηκε στο 53,33%, ενώ οι θέσεις πλήρους απασχόλησης περιορίστηκαν στο 46,67% του συνόλου των νέων θέσεων.
• Περισσότερες από 150.000 συμβάσεις πλήρους απασχόλησης (για την ακρίβεια 159.314) μετατράπηκαν, από τον Ιούλιο του 2013 μέχρι τον Αύγουστο του 2016, σε συμβάσεις μερικής απασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας.
Την ίδια ώρα οι επαΐοντες στο υπουργείο Εργασίας εκτιμούν ότι εργάζονται στην ελληνική αγορά εργασίας 700.000 - 800.000 ανασφάλιστοι εργαζόμενοι.
Αυτά τα δεδομένα δίνουν και το αρνητικό σπιράλ της ελληνικής πραγματικής οικονομίας, που δεν πρόκειται να ανακάμψει με όρους στατιστικής απεικόνισης, καθότι όσοι άνεργοι και αν ενταχθούν στην αγορά εργασίας, ο μισθός τους είναι τέτοιος που δεν μπορεί να συντηρήσει τον αριθμό των ελληνικών επιχειρήσεων και όταν κλείνουν επιχειρήσεις, γεννώνται νέοι άνεργοι, που ακόμη και αν εξεύρουν εργασία, θα έχουν μικρότερες απολαβές, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η καθίζηση του τζίρου των ελληνικών επιχειρήσεων σε έναν αέναο φαύλο κύκλο σμίκρυνσης της ελληνικής οικονομίας.

Σε ηλικία 104 ετών

Πέθανε ο πραξικοπηματίας Στυλιανός Παττακός

Πέθανε ο πραξικοπηματίας Στυλιανός Παττακός
  (Φωτογραφία:  Eurokinissi )
  • 2
Αθήνα
Πέθανε το Σάββατο στο σπίτι του στην Αθήνα σε ηλικία 104 ετών, ο εκ των πρωταιτίων του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου 1967, Στυλιανός Παττακός.

Ο καθαιρεθείς ταξίαρχος τεθωρακισμένων, μετά την πτώση της δικτατορίας κρίθηκε ένοχος στάσης και εσχάτης προδοσίας για τη συμμετοχή του στο πραξικόπημα και καταδικάστηκε σε θάνατο, ποινή που αργότερα μετατράπηκε σε ισόβια κάθειρξη.

Είχε αποφυλακιστεί το 1990 λόγω ανηκέστου βλάβης της υγείας του.

Πρόσφατα έγινε διάρρηξη στο σπίτι του στα Άνω Πατήσια, κατά την οποία οι άγνωστοι δράστες απέσπασαν μεταξύ άλλων κοσμήματα και το «Παράσημο Ανδρείας» που του είχε απονεμηθεί.
Newsroom ΔΟΛ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Θεσσαλονίκη: Τέσσερις συλλήψεις σε εγκληματική οργάνωση στη Βόρεια Ελλάδα για διαρρήξεις και κλοπές

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025 09:16 Όχημα της Ελληνικής Αστυνομίας ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUR...