Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017

ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΜΥΔΡΟΙ ΤΡΑΜΠ ΓΙΑ ΤΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΤΩΝ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ: «ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ»
21:17
27/01/2017
Translate this page: EN FR DE ES RU AR
Ολοκληρώθηκε πριν από λίγη ώρα η κοινή συντεχνίτη Τύπου του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμ και της Βρετανής πρωθυπουργού Τερέζα Μέι στο Λευκό Οικο, η πρώτη για τον Τραμπ με την ιδιότητα του νέου προέδρου των ΗΠΑ.
Ο Ντόναλντ Τραμπ είπε ξεκινώντας πως «μια ελεύθερη Βρετανία είναι ευλογία για ολόκληρο τον κόσμο και οι σχέσεις των δύο χωρών δεν ήταν ποτέ καλύτερες. Εκ μέρους του Έθνους μας σας ευχαριστώ για την τιμή να βρίσκεστε εδώ απόψε»..
Τα ίδια επανέλαβε και προς το τέλος της συνέντευξης ο Αμερικανός πρόεδρος λέγοντας:
«Το BREXIT είναι ένα υπέροχο πράγμα.
Οι Βρετανοί το αποφάσισαν γιατί θέλουν  να ξέρουν ποιοι έρχονται στην χώρα τους, να κάνουν το εμπόριό τους χωρίς να τους παρακολουθούν και να τους λένε οι άλλοι πως θα το κάνουν.
Θα έχετε την δική σας ταυτότητα και θα κάνετε την δική σας πολιτική χωρίς επιτροπείες.  
Όσο ήμουν επιχειρηματίας και είχα κάποιες δραστηριότητες σε κάποια χώρα (σ.σ. εννοεί της Ε.Ε.), το να πάρεις έγκριση από την Ευρώπη (σ.σ. Βρυξέλλες) ήταν ένα πολύ δύσκολο πράγμα.
Το να πάρεις έγκριση από την συγκεκριμένη χώρα ήταν εύκολο, και γρήγορο. Το να πάρεις έγκριση όμως από το γκρουπ, το αποκαλώ κονσόρτσιουμ ήταν πολύ δύσκολο»
Η Τερέζα Μέι από την πλευρά της είπει: «Είμαι πολύ ευχαριστημένη που βρίσκομαι εδώ και σας ευχαριστώ για την πρόσκληση. Η νίκη σας ήταν εντυπωσιακή και η σχέση των δύο χωρών βασίζεται στην ιστορία. Συζητήσαμε πολλά θέματα και συμφωνήσαμε. Για το πώς μπορούμε να δουλέψουμε για να νικήσουμε τον ISIS, αλλά πρέπει να εργαστούμε περισσότερο και σε επίπεδο πληροφοριών. Συζητήσαμε και για την Συρία και τη Ρωσία».
Η ίδια, μάλιστα, αποκάλυψε πως η Βασίλισσα Ελισάβετ κάλεσε τον νέο πρόεδρο των ΗΠΑ στη Βρετανία και ο Ντόναλντ Τραμπ αποδέχθηκε την πρόσκληση.
Για να συνεχίσει: "Συζητήσαμε ακόμη τη σημασία του ΝΑΤΟ για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Τέλος, μιλήσαμε για το μέλλον της οικονομίας των δύο χωρών και τις εμπορικές μας σχέσεις. Οι ΗΠΑ είναι μεγάλος εταίρος και είμαστε και οι δύο φιλόδοξοι να χτίσουμε σε αυτή τη σχέση για να εγκαθιδρύσουμε οικονομικές σχέσεις. Είμαι πεπεισμένη πως οι σχέσεις αυτές είναι προς το συμφέρον και των δύο χωρών. Πολύ σημαντική στιγμή οι σημερινές ομιλίες για την ελευθερία και την ευημερία των λαών και των δύο χωρών".Π
Η Τερέζα Μέι, είχε δηλώσει πριν την σημερινή επίσκεψη, πως δεν θα φοβηθεί να το πει ξεκάθαρα στον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ αν θεωρήσει ότι κάτι που έχει πει εκείνος είναι απαράδεκτο.
Η Μέι, ρωτήθηκε γι' αυτό και συγκεκριμένα αν όντως... διαφώνησε με κάτι και τελικά του το είπε. Για να απαντήσει: "Τον άκουσα και με άκουσε. Συζητήσαμε μια σειρά θεμάτων και θα συνεχίσουμε και μετά τη συνέντευξη Τύπου. Το νόημα όμως της σχέσης, είναι να έχουμε μια ειλικρινή συζήτηση".
Στην συνέχεια ο Ντόναλντ Τραμπ ρωτήθηκε ξανά για τα βασανιστήρια και ειδικά τον "εικονικό πνιγμό", τον οποίο ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει αποτελεσματική μέθοδο ανάκρισης!
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ απάντησε: "Ο νέος υπουργός Άμυνας δεν πιστεύει απαραίτητα στα βασανιστήρια, ή στον εικονικό πνιγμό. Δεν συμφωνώ απαραίτητα, αλλά αυτός θα αποφασίσει γιατί του έχω δώσει αυτή την εξουσία. Θα τον εμπιστευτώ. Πιστεύω πως λειτουργεί όμως...".
Τέλος, ο Ντόναλντ Τραμπ ρωτήθηκε  και για τον Βλαντιμίρ Πούτιν, λέγοντας: "Δεν τον ξέρω τον κύριο. Ελπίζω να έχουμε μια φανταστική σχέση. Αν έχουμε μια καλή σχέση, μπορούμε να νικήσουμε τον ISIS μαζί. Είναι ένα κακό που πρέπει να φύγει. Για το πώς θα πάει η σχέση, θα σας το πω στο μέλλον...".
Για το Μεξικό
Όπως ήταν φυσικό, ο Ντόναλντ Τραμπ ρωτήθηκε και το ζήτημα του Μεξικού. Εδώ να θυμήσουμε πως ο Μεξικανός Πρόεδρος, Ενρίκε Πένια Νιέτο, είχε προγραμματίσει επίσκεψη στις ΗΠΑ.
Ο Ντόναλντ Τραμπ, ωστόσο, του διεμήνυσε πως αν η χώρα του δεν έχει σκοπό να πληρώσει το τείχος που ο ίδιος θέλει να χτίσει στα μεταξύ τους σύνορα, καλύτερα να μην μεταβεί στις ΗΠΑ.
Ο Τραμπ, απάντησε αρχικά πως δεν έχει κανένα πρόβλημα με τον λαό του Μεξικού,"έχω φίλους μεξικανούς, συνεργάζομαι με μεξικανούς", είπε χαρακτηριστικά, ωστόσο εμφανίστηκε αδιάλλακτος ως προς τις απαιτήσεις που έχει από την γειτονική χώρα.
Η Τερέζα Μέι, από την πλευρά της, δεν απάντησε.ως όφειλε καθώς είναι ενα θέμα που αφορά τις ΗΠΑ και το Μεξικό:  Συγκεκριμένα είπε πως οι σχέσεις ΗΠΑ - Μεξικού, είναι ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολεί τις ΗΠΑ και το Μεξικό, δείχνοντας πως δεν θέλει να πάρει θέση
pro news

Αλ.Τσίπρας για τους «8» Τούρκους στρατιωτικούς: «Η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου και οι αποφάσεις της δικαιοσύνης είναι δεσμευτικές»

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΤΙΣ ΑΠΕΙΛΕΣ ΤΗΣ ΑΓΚΥΡΑΣ
16:27
27/01/2017
Translate this page: EN FR DE ES RU AR
«Η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου και οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης είναι αυτονόητα δεσμευτηκές» ήταν η απάντηση στις δηλώσεις του Ταγίπ Ερντογάν ότι ο Αλέξης Τσίπρας τον Ιούλιο του είχε υποσχεθεί πως το θέμα με τους 8 Τούρκους πραξικοπηματίες θα λυθεί μέσα σε 15-20 μέρες αλλά και στις απειλές του υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας Τσαβούσογλου ότι η Άγκυρα μπορεί να ακυρώσει τη συμφωνία με την Ελλάδα για το προσφυγικό έδωσε η ελληνική κυβέρνηση.
Προφανώς ο Ρ.Τ.Ερντογάν είχε μπερδέψει την σημασία του ρήματος «λύνω» με εκείνη του «παραδίνω» είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα. Το ζήτημα όντως λύθηκε από την ίδια την ελληνική Δικαιοσύνη.

Περίπου 24ώρες μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου να μην εκδοθούν οι 8 Τούρκοι στρατιωτικοί στην Τουρκία, το πρωθυπουργικό γραφείο στην Αθήνα απαντά στις απειλές της Άγκυρας επισημαίνοντας ότι «οι υπαίτιοι του πραξικοπήματος δεν είναι ευπρόσδεκτοι στη χώρα μας» και θυμίζοντας ότι ο κ. Τσίπρας, από την πρώτη στιγμή«καταδίκασε την απόπειρα πραξικοπήματος και στήριξε τη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση της Τουρκίας».

Ωστόσο, όπως διευκρινίζεται στην ανακοίνωση που εκδόθηκε από το γραφείο Τύπου του Αλέξη Τσίπρα «η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου, με συνταγματικά κατοχυρωμένη και αδιαμφισβήτητη την αρχή της διάκρισης των εξουσιών και με απόλυτο σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, συμπεριλαμβανομένου και του συνόλου των διεθνών συμβάσεων που δεσμεύουν τη χώρα».

«Αποκλειστικός αρμόδιος για τις συναφείς κρίσεις είναι η ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη, της οποίας οι αποφάσεις είναι αυτονόητα δεσμευτικές» ξεκαθαρίζει το πρωθυπουργικό γραφείο σταματώντας τη φημολογία ότι η απόφαση του Αρείου Πάγου να μην εκδοθούν οι 8 Τούρκοι στρατιωτικοί είναι δυνατόν να ανατραπεί.

Διαβάστε το σχόλιο του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού για την απόφαση του Αρείου Πάγου:


«Η ελληνική κυβέρνηση καταδίκασε απερίφραστα από την πρώτη στιγμή την απόπειρα πραξικοπήματος και στήριξε τη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση, καθώς και την τήρηση της συνταγματικής νομιμότητας στη γείτονα μας.
Υπογραμμίζουμε σήμερα, όπως και τότε, ότι οι υπαίτιοι του πραξικοπήματος δεν είναι ευπρόσδεκτοι στην  χώρα μας.
Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου, με συνταγματικά κατοχυρωμένη και αδιαμφισβήτητη την αρχή της διάκρισης των εξουσιών και με απόλυτο σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, συμπεριλαμβανομένου και του συνόλου των διεθνών συμβάσεων που δεσμεύουν τη χώρα.
Εντός της Ελλάδας αποκλειστικός αρμόδιος για τις συναφείς κρίσεις είναι η ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη, της οποίας οι αποφάσεις είναι αυτονόητα δεσμευτικές».
pro news

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Χωρίς φως στην άκρη του τούνελ

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Χωρίς φως στην άκρη του τούνελ

vouli.jpg

ΒουλήEUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
«Καμπανάκι» για την ελληνική οικονομία από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, που υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για ανάπτυξη της, εάν δεν κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση σε εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα ένταξης της χώρας στην ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ.
Στην τριμηνιαία έκθεσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού για το διάστημα Οκτωβρίου - Δεκέμβριο αναφέρει χαρακτηριστικά πως «το ερώτημα παραμένει αν έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για μια ισχυρή ανάκαμψη (όπως ελπίζει η κυβέρνηση και όλοι μας) και μάλιστα σε βάθος χρόνου («διατηρήσιμη ανάκαμψη»).
Κατά τη γνώμη μας, τα δεδομένα δείχνουν ότι δεν έχουν δημιουργηθεί τέτοιες προϋποθέσεις. Και δεν έχουν απαντηθεί τα ερωτήματα ποιοί εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες ελπίζουμε ότι θα δώσουν τέτοια ώθηση. Κατά τη γνώμη μας, μόνο μια γενναία μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα δημιουργεί το κατάλληλο οικονομικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό περιβάλλον θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία αυτών των προϋποθέσεων και δημιουργεί τη δυνατότητα ανοδικής πορείας για τη χώρα.  
Σύμφωνα με την έκθεση: «Με την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης δεν τελειώνει το μονοπάτι εφαρμογής του τρίτου προγράμματος προσαρμογής (Μνημονίου) και η ομαλή εκταμίευση των προβλεπόμενων δόσεων της τρέχουσας δανειακής σύμβασης για τους εξής λόγους:
  • Πρώτον, θα χρειασθεί χρόνος για την πλήρη εφαρμογή των νομοθετικών μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση και των τυχόν εκκρεμοτήτων που θα μεταφερθούν στο επόμενο στάδιο.
  • Δεύτερον, ακολουθεί αμέσως μετά τη δεύτερη, η τρίτη αξιολόγηση προόδου, που αν ερμηνεύσουμε το Μνημόνιο κατά γράμμα και μετά τις καθυστερήσεις των προηγούμενων θα πρέπει να τελειώσει σε ασφυκτικά σύντομο χρονικό διάστημα.
Αυτό σημαίνει πιθανόν ότι ο πολιτικός χρόνος για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης θα είναι σαφώς πιο περιορισμένος σε σχέση με τον πολιτικό χρόνο των προηγούμενων δύο αξιολογήσεων.
Επίσης, η επόμενη αξιολόγηση περιλαμβάνει (πέραν των τυχόν εκκρεμοτήτων μεταξύ άλλων στην ενέργεια, στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και στις ιδιωτικοποιήσεις) μόνο φαινομενικά εύκολα ζητήματα: νέες ιδιωτικοποιήσεις, περαιτέρω ρυθμίσεις στο ασφαλιστικό, κατάρτιση νέου κώδικα φορολογίας για να απλουστευθεί η τωρινή νομοθεσία κ.α.».

Για κόφτη και πλεονάσματα

Σχετικά με τον κόφτη οι συντάκτες τονίζουν ότι «η χώρα θα μπορούσε να αποφύγει την εφαρμογή του περιβόητου “κόφτη”, την υποχρέωση δηλαδή να περικόψει πρωτογενείς δαπάνες (μισθούς και συντάξεις κυρίως του Δημοσίου). Με το κλείσιμο της αξιολόγησης επίσης θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στην οικονομική πολιτική και θα διευρυνθούν οι προοπτικές της οικονομίας». 
Συνεχίζουν σημειώνοντας ότι «η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα σήμαινε επίσης ότι κλείνει σειρά ολόκληρη ευαίσθητων ζητημάτων και, τότε, μπορούμε ευλόγως να αναμένουμε ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα επιστρέψουμε σε σταθερούς θετικούς ρυθμούς μεγέθυνσης που θα διευκολύνουν τη δημοσιονομική προσαρμογή. Η ανεργία θα μειωθεί. Με δυο λόγια, αν το Μνημόνιο εφαρμοσθεί ως το τέλος η χώρα έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από τα σημερινά αδιέξοδα. Τα προηγούμενα δεν σημαίνουν ότι δεν χρειάζονται διαπραγματεύσεις π.χ. για ρεαλιστικούς δημοσιονομικούς στόχους. Σημαίνουν όμως ότι το κλειδί είναι οι μεταρρυθμίσεις».
Ακόμη, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής επαναλαμβάνει τη θέση του ότι η απαίτηση των θεσμών για πρωτογενή πλεονάσματα διαρκείας μετά το 2018 ύψους 3,5% του ΑΕΠ είναι αντιπαραγωγικός και πηγή κινδύνων για την ανάπτυξη.

Το κόστος των καθυστερήσεων

Η έκθεση προειδοποιεί πως οι καθυστερήσεις σε συνδυασμό με τις αρνητικές τάσεις που διαμορφώνονται στο ΔΝΤ για την συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα απειλούν να ελαχιστοποιήσουν το οικονομικό όφελος που αναμένει η χώρα από μία συμφωνία.
Μέρος των καθυστερήσεων αποδίδεται στη δυσκολία να πεισθούν πολιτικοί και κοινωνικοί πυλώνες στη χώρα μας για την ανάληψη των αναγκαίων μέτρων. «Το οικονομικό κόστος των καθυστερήσεων και αναβολών στις διαδικασίες αξιολόγησης, δηλαδή μιας τελικής συμφωνίας για το πρόγραμμα προσαρμογής, μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο για την Ελλάδα από το πιθανό όφελος, το οποίο επιπλέον θα αποδειχθεί προσωρινό.
»Ο εμφανέστερος αν και απλοϊκός δείκτης του οικονομικού κόστους θα είναι τότε η διαφορά ανάμεσα σε «αναμενόμενους» ρυθμούς μεγέθυνσης για το 2017 και 2018 και σε αυτούς που τελικά θα επιτευχθούν».

Νέο αίτημα για δάνειο μετά το 2018

Οι συντάκτες υποστηρίζουν επίσης ότι η Ελλάδα μετά το 2018 θα χρειαστεί δάνεια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της. «Αυτά μπορούν να εξευρεθούν είτε από τις αγορές, εφόσον έχει καταφέρει να βγει σε αυτές, είτε από τον ΕΜΣ. Και αυτό το γεγονός αποτελεί πεδίο που δυσκολεύει και το κλείσιμο της αξιολόγησης λόγω των διαφορετικών προσεγγίσεων μεταξύ ΔΝΤ, Ε.Ε και ελληνικής κυβέρνησης».
Ειδικότερα επισημαίνεται ότι: «Προφανώς, ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο (=πρόγραμμα προσαρμογής). Αλλά οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν.
»Αν δεν υπάρξει συμφωνία με τον ΕΜΣ (που σημειωτέον είναι διακυβερνητικό όργανο και όχι όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) ή χρηματοδότηση μέσω εξόδου στις αγορές, τότε η πτώχευση θα είναι αναπόφευκτη με πιθανότατη συνέπεια την έξοδο από το Ευρώ. Τα πιθανά προβλήματα που θέτει μια πτώχευση είναι προβλέψιμα - νέα καταβύθιση της παραγωγής, τραπεζική κρίση, διακοπή των εισροών από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ, αβεβαιότητα και στην περίπτωση εξόδου από το κοινό νόμισμα, υποτιμήσεις του εθνικού νομίσματος, έντονες τάσεις για σπιράλ πληθωρισμού και υποτιμήσεων που θα απαιτούν μία εξαιρετικά περιοριστική νομισματική πολιτική, κλπ και με το εξωτερικό, δημόσιο και ιδιωτικό χρέος να επικρέμαται απειλητικό ως «δαμόκλειος σπάθη».
»Αλλά, η καθαρά οικονομική ανάλυση υποκρύπτει το σπουδαιότερο ίσως, ότι μετά από πτώχευση και έξοδο από τη ζώνη του ευρώ θα εκλείψει ο «αυτοπεριορισμός» της ελληνικής πολιτικής εντός και μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος με τους κανόνες του (και τις ευκαιρίες). Η όποια κυβέρνηση τότε θα «παραδέρνει» στη θάλασσα του διεκδικητισμού κατακερματισμένων συμφερόντων και της αμοιβαίας επίρριψης ευθυνών σε ένα σχεδόν σίγουρα κατακερματισμένο πολιτικό και κοινωνικό τοπίο το οποίο θα αναζητά τη συγκρότηση μίας νέας ταυτότητας στο διεθνές περιβάλλον από χειρότερες θέσεις, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας».

Θετικά στοιχεία του 2016

Σε ότι αφορά το 2016 η έκθεση τονίζει ότι η ελληνική οικονομία έδειξε ότι έχει αντοχές και σταθεροποιήθηκε παρά τις αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζει.
Ο ρυθμός μεγέθυνσης του πραγματικού ΑΕΠ για το 2016 αναμένεται να διαμορφωθεί οριακά γύρω από το μηδέν, μετά την κατακρήμνιση του τα προηγούμενα χρόνια σωρευτικά κατά περίπου 25%. Το γ΄ τρίμηνο σημειώθηκε πάλι μεγέθυνση. 
Θετικό είναι σύμφωνα με την έκθεση ότι η ανεργία μειώθηκε το 2016 μολονότι εξακολουθεί να κινείται σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Το γ' τρίμηνο του 2016, το ποσοστό ανεργίας υποχώρησε στο 22,6%, ελαφρά χαμηλότερα από το 23,1% του προηγούμενου τριμήνου και το 24% του αντίστοιχου τριμήνου του 2015.
Η απασχόληση, επίσης, αυξήθηκε κατά 1,8% σε ετήσια βάση. Εξαιτίας της αύξησής της και της σταθεροποίησης του μέσου μισθού, οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας ανά μισθωτό αυξήθηκαν κατά 0,9% το γ΄ τρίμηνο του 2016, μετά την πτώση κατά 2,9% το 2015.
Τέλος, η έκθεση αναφέρεται στην ενίσχυση των λαικιστικών κινημάτων στην Ευρώπη και καταγράφει την ανησυχία των συντακτών της στο ενδεχόμενο επιβεβαίωσης αυτής της τάσης στις επερχόμενες εκλογές σε Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία και τον κίνδυνο να δράσουν ως καταλύτης και στο ελληνικό πολιτικό σύστημα παροτρύνοντας ανάλογες δυνάμεις καθιστώντας σισύφειο το έργο της προσαρμογής.
Ολόκληρη η έκθεση αναλυτικά:

«Καμπανάκι» για την ελληνική οικονομία από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, που υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για ανάπτυξη της, εάν δεν κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση σε εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα ένταξης της χώρας στην ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ.

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Χωρίς φως στην άκρη του τούνελ

vouli.jpg

ΒουλήEUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
«Καμπανάκι» για την ελληνική οικονομία από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, που υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για ανάπτυξη της, εάν δεν κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση σε εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα ένταξης της χώρας στην ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ.
Στην τριμηνιαία έκθεσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού για το διάστημα Οκτωβρίου - Δεκέμβριο αναφέρει χαρακτηριστικά πως «το ερώτημα παραμένει αν έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για μια ισχυρή ανάκαμψη (όπως ελπίζει η κυβέρνηση και όλοι μας) και μάλιστα σε βάθος χρόνου («διατηρήσιμη ανάκαμψη»).
Κατά τη γνώμη μας, τα δεδομένα δείχνουν ότι δεν έχουν δημιουργηθεί τέτοιες προϋποθέσεις. Και δεν έχουν απαντηθεί τα ερωτήματα ποιοί εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες ελπίζουμε ότι θα δώσουν τέτοια ώθηση. Κατά τη γνώμη μας, μόνο μια γενναία μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα δημιουργεί το κατάλληλο οικονομικό, επιχειρηματικό και κοινωνικό περιβάλλον θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία αυτών των προϋποθέσεων και δημιουργεί τη δυνατότητα ανοδικής πορείας για τη χώρα.  
Σύμφωνα με την έκθεση: «Με την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης δεν τελειώνει το μονοπάτι εφαρμογής του τρίτου προγράμματος προσαρμογής (Μνημονίου) και η ομαλή εκταμίευση των προβλεπόμενων δόσεων της τρέχουσας δανειακής σύμβασης για τους εξής λόγους:
  • Πρώτον, θα χρειασθεί χρόνος για την πλήρη εφαρμογή των νομοθετικών μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση και των τυχόν εκκρεμοτήτων που θα μεταφερθούν στο επόμενο στάδιο.
  • Δεύτερον, ακολουθεί αμέσως μετά τη δεύτερη, η τρίτη αξιολόγηση προόδου, που αν ερμηνεύσουμε το Μνημόνιο κατά γράμμα και μετά τις καθυστερήσεις των προηγούμενων θα πρέπει να τελειώσει σε ασφυκτικά σύντομο χρονικό διάστημα.
Αυτό σημαίνει πιθανόν ότι ο πολιτικός χρόνος για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης θα είναι σαφώς πιο περιορισμένος σε σχέση με τον πολιτικό χρόνο των προηγούμενων δύο αξιολογήσεων.
Επίσης, η επόμενη αξιολόγηση περιλαμβάνει (πέραν των τυχόν εκκρεμοτήτων μεταξύ άλλων στην ενέργεια, στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και στις ιδιωτικοποιήσεις) μόνο φαινομενικά εύκολα ζητήματα: νέες ιδιωτικοποιήσεις, περαιτέρω ρυθμίσεις στο ασφαλιστικό, κατάρτιση νέου κώδικα φορολογίας για να απλουστευθεί η τωρινή νομοθεσία κ.α.».

Για κόφτη και πλεονάσματα

Σχετικά με τον κόφτη οι συντάκτες τονίζουν ότι «η χώρα θα μπορούσε να αποφύγει την εφαρμογή του περιβόητου “κόφτη”, την υποχρέωση δηλαδή να περικόψει πρωτογενείς δαπάνες (μισθούς και συντάξεις κυρίως του Δημοσίου). Με το κλείσιμο της αξιολόγησης επίσης θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στην οικονομική πολιτική και θα διευρυνθούν οι προοπτικές της οικονομίας». 
Συνεχίζουν σημειώνοντας ότι «η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα σήμαινε επίσης ότι κλείνει σειρά ολόκληρη ευαίσθητων ζητημάτων και, τότε, μπορούμε ευλόγως να αναμένουμε ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα επιστρέψουμε σε σταθερούς θετικούς ρυθμούς μεγέθυνσης που θα διευκολύνουν τη δημοσιονομική προσαρμογή. Η ανεργία θα μειωθεί. Με δυο λόγια, αν το Μνημόνιο εφαρμοσθεί ως το τέλος η χώρα έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από τα σημερινά αδιέξοδα. Τα προηγούμενα δεν σημαίνουν ότι δεν χρειάζονται διαπραγματεύσεις π.χ. για ρεαλιστικούς δημοσιονομικούς στόχους. Σημαίνουν όμως ότι το κλειδί είναι οι μεταρρυθμίσεις».
Ακόμη, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής επαναλαμβάνει τη θέση του ότι η απαίτηση των θεσμών για πρωτογενή πλεονάσματα διαρκείας μετά το 2018 ύψους 3,5% του ΑΕΠ είναι αντιπαραγωγικός και πηγή κινδύνων για την ανάπτυξη.

Το κόστος των καθυστερήσεων

Η έκθεση προειδοποιεί πως οι καθυστερήσεις σε συνδυασμό με τις αρνητικές τάσεις που διαμορφώνονται στο ΔΝΤ για την συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα απειλούν να ελαχιστοποιήσουν το οικονομικό όφελος που αναμένει η χώρα από μία συμφωνία.
Μέρος των καθυστερήσεων αποδίδεται στη δυσκολία να πεισθούν πολιτικοί και κοινωνικοί πυλώνες στη χώρα μας για την ανάληψη των αναγκαίων μέτρων. «Το οικονομικό κόστος των καθυστερήσεων και αναβολών στις διαδικασίες αξιολόγησης, δηλαδή μιας τελικής συμφωνίας για το πρόγραμμα προσαρμογής, μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο για την Ελλάδα από το πιθανό όφελος, το οποίο επιπλέον θα αποδειχθεί προσωρινό.
»Ο εμφανέστερος αν και απλοϊκός δείκτης του οικονομικού κόστους θα είναι τότε η διαφορά ανάμεσα σε «αναμενόμενους» ρυθμούς μεγέθυνσης για το 2017 και 2018 και σε αυτούς που τελικά θα επιτευχθούν».

Νέο αίτημα για δάνειο μετά το 2018

Οι συντάκτες υποστηρίζουν επίσης ότι η Ελλάδα μετά το 2018 θα χρειαστεί δάνεια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της. «Αυτά μπορούν να εξευρεθούν είτε από τις αγορές, εφόσον έχει καταφέρει να βγει σε αυτές, είτε από τον ΕΜΣ. Και αυτό το γεγονός αποτελεί πεδίο που δυσκολεύει και το κλείσιμο της αξιολόγησης λόγω των διαφορετικών προσεγγίσεων μεταξύ ΔΝΤ, Ε.Ε και ελληνικής κυβέρνησης».
Ειδικότερα επισημαίνεται ότι: «Προφανώς, ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο (=πρόγραμμα προσαρμογής). Αλλά οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν.
»Αν δεν υπάρξει συμφωνία με τον ΕΜΣ (που σημειωτέον είναι διακυβερνητικό όργανο και όχι όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) ή χρηματοδότηση μέσω εξόδου στις αγορές, τότε η πτώχευση θα είναι αναπόφευκτη με πιθανότατη συνέπεια την έξοδο από το Ευρώ. Τα πιθανά προβλήματα που θέτει μια πτώχευση είναι προβλέψιμα - νέα καταβύθιση της παραγωγής, τραπεζική κρίση, διακοπή των εισροών από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ, αβεβαιότητα και στην περίπτωση εξόδου από το κοινό νόμισμα, υποτιμήσεις του εθνικού νομίσματος, έντονες τάσεις για σπιράλ πληθωρισμού και υποτιμήσεων που θα απαιτούν μία εξαιρετικά περιοριστική νομισματική πολιτική, κλπ και με το εξωτερικό, δημόσιο και ιδιωτικό χρέος να επικρέμαται απειλητικό ως «δαμόκλειος σπάθη».
»Αλλά, η καθαρά οικονομική ανάλυση υποκρύπτει το σπουδαιότερο ίσως, ότι μετά από πτώχευση και έξοδο από τη ζώνη του ευρώ θα εκλείψει ο «αυτοπεριορισμός» της ελληνικής πολιτικής εντός και μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος με τους κανόνες του (και τις ευκαιρίες). Η όποια κυβέρνηση τότε θα «παραδέρνει» στη θάλασσα του διεκδικητισμού κατακερματισμένων συμφερόντων και της αμοιβαίας επίρριψης ευθυνών σε ένα σχεδόν σίγουρα κατακερματισμένο πολιτικό και κοινωνικό τοπίο το οποίο θα αναζητά τη συγκρότηση μίας νέας ταυτότητας στο διεθνές περιβάλλον από χειρότερες θέσεις, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας».

Θετικά στοιχεία του 2016

Σε ότι αφορά το 2016 η έκθεση τονίζει ότι η ελληνική οικονομία έδειξε ότι έχει αντοχές και σταθεροποιήθηκε παρά τις αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζει.
Ο ρυθμός μεγέθυνσης του πραγματικού ΑΕΠ για το 2016 αναμένεται να διαμορφωθεί οριακά γύρω από το μηδέν, μετά την κατακρήμνιση του τα προηγούμενα χρόνια σωρευτικά κατά περίπου 25%. Το γ΄ τρίμηνο σημειώθηκε πάλι μεγέθυνση. 
Θετικό είναι σύμφωνα με την έκθεση ότι η ανεργία μειώθηκε το 2016 μολονότι εξακολουθεί να κινείται σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Το γ' τρίμηνο του 2016, το ποσοστό ανεργίας υποχώρησε στο 22,6%, ελαφρά χαμηλότερα από το 23,1% του προηγούμενου τριμήνου και το 24% του αντίστοιχου τριμήνου του 2015.
Η απασχόληση, επίσης, αυξήθηκε κατά 1,8% σε ετήσια βάση. Εξαιτίας της αύξησής της και της σταθεροποίησης του μέσου μισθού, οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας ανά μισθωτό αυξήθηκαν κατά 0,9% το γ΄ τρίμηνο του 2016, μετά την πτώση κατά 2,9% το 2015.
Τέλος, η έκθεση αναφέρεται στην ενίσχυση των λαικιστικών κινημάτων στην Ευρώπη και καταγράφει την ανησυχία των συντακτών της στο ενδεχόμενο επιβεβαίωσης αυτής της τάσης στις επερχόμενες εκλογές σε Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία και τον κίνδυνο να δράσουν ως καταλύτης και στο ελληνικό πολιτικό σύστημα παροτρύνοντας ανάλογες δυνάμεις καθιστώντας σισύφειο το έργο της προσαρμογής.
Ολόκληρη η έκθεση αναλυτικά:

Νέα κωλοτούμπα, πρόωρες κάλπες ή κυβέρνηση εθνικής ενότητας; Ζορίζουν οι επιλογές για τον πρωθυπουργό μετά την χθεσινή απόφαση του Eurogroup

Νέα κωλοτούμπα, πρόωρες κάλπες ή κυβέρνηση εθνικής ενότητας;

Ζορίζουν οι επιλογές για τον πρωθυπουργό μετά την χθεσινή απόφαση του Eurogroup

1959411Δυσκολεύουν τα πράγματα για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό προσωπικά. Μετά την χθεσινή απόφαση του Eurogroup τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα καθώς μέτρα εδώ και τώρα ήταν το μήνυμα όλων των δανειστών, με την Κομισιόν και το ΔΝΤ βα βρίσκονται σε κοινή γραμμή, ασκώντας πίεση σε Τσακαλώτο και Χουλιαράκη. Επί της ουσίας κανένας δεν τάχθηκε κατά των προληπτικών μέτρων που ζητούνται από τηη ελληνική κυβέρνηση.
Ενδεικτικό του αδιεξόδου ήταν ότι δεν ορίστηκε η ημερομηνία επιστροφής των Θεσμών στην Αθήνα ενώ πλέον απομακρύνεται το ενδεχόμενο αποχώρησης του ΔΝΤ. Στην επίσημη ανακοίνωσή του το Eurogroup επιβεβαιώνει εμμέσως πλην σαφώς, ότι συνιστά προϋπόθεση η ψήφιση προληπτικών μέτρων για να κλείσει η αξιολόγηση. αντιδρώντας, κυβερνητικές πηγές επέμεναν ότι «πρέπει να βρεθεί χρυσή τομή χωρίς την θεσμοθέτηση προληπτικών μέτρων»
Τα μέτρα αυτά, που ζητούν ο θεσμοί ομοφώνως, θα τεθούν σε ισχύ μετά την ολοκλήρωση του Μνημονίου, δηλαδή από το 2019.
Στο δια ταύτα μονόδρομος φαίνεται να είναι η λήψη νέων μέτρων, με πρώτα στηνν ατζέντα την μείωση του αφορολογήτου και των συντάξεων. Το πακέτο αυτό με βάση τις εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου θα φτάνει τα 4,5 δισ. αλλά δεν θα εξαντλείται στα δημοσιονομικά αλλά θα επεκτείνεται και στα εργασιακά και το Δημόσιο.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση επιμένει πως δεν υπάρχει καμία περίπτωση ικανοποίησης παράλογων απαιτήσεων εκ μέρους των εταίρων, όπως για την νομοθέτηση τώρα μέτρων, προκειμένου να εφαρμοστούν μετά το 2018. Κατά συνέπεια από εδώ και πέρα δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια. Το Μέγαρο Μαξίμου ψάχνει τρόπο να βρει λύση και τρείς είναι πλέον οι πιθανότητες για απο εδώ και πέρα. Να υποχωρήσει η κυβέρνηση με μια ακόμα μεγαλειώδη κωλοτούμπα, να πάει σε εκλογές, ή ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας να ζητήσει τη δημιουργία εθνικής κυβέρνησης χωρίς τον ίδιο πρωθυπουργό και με όλα τα κόμματα πλην ΚΚΕ και Χρυσής Αυγής μέσα στην κυβέρνηση. Άλλη λύση δεν υπάρχει και αυτό το ξέρουν στο μέγαρο Μαξίμου που δεν μπορούν να βρούν άλλη λύση.
Η χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup αποτέλεσε ψυχρουλουσία για το κυβερνητικό επιτελείο καθώς το κλίμα που αντιμετώπισε η ελλληνική πλευρά ήταν χειρότερο και από τις πιο απαισιόδοξες εκτιμήσεις.
Και τα τρια σενάρια έχουν τις ίδιες πιθανότητες. Ποιο θα επιλέξει τελικά ο πρωθυπουργός είναι κάτι που θα φανεί στο άμεσο μέλλον.
Fimotro

ΚΑΠΟΥ ΕΔΩ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ!!

Σήμα κινδύνου για τέταρτο μνημόνιο από το Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής

Σήμα κινδύνου για τέταρτο μνημόνιο από το Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής
  (Φωτογραφία:  Intime )
  • 2
Αθήνα
Την επιτακτική ανάγκη για ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης άμεσα επισημαίνει το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, η τριμηνιαία έκθεση του οποίου στέλνει σαφές μήνυμα στο Μαξίμου ότι το οικονομικό κόστος των καθυστερήσεων και αναβολών στις διαδικασίες αξιολόγησης, δηλαδή μιας τελικής συμφωνίας για το πρόγραμμα προσαρμογής, μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο για την Ελλάδα από το πιθανό όφελος, το οποίο επιπλέον θα αποδειχθεί προσωρινό.

Στο 67 σελίδων κείμενο, το οποίο βρίθει συστάσεων και αυστηρής κριτικής στην κυβέρνησης ξεχωρίζει ότι ακόμα κι αν ολοκληρωθεί η 2η αξιολόγηση τα δύσκολα δεν τελειώνουν εκεί: «το Μνημόνιο δεν τελειώνει με την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης» αναφέρεται χαρακτηριστικά, καθώς σε πολύ μικρό χρόνο θα πρέπει να ολοκληρωθεί η 3η αξιολόγηση και μάλιστα σε ένα στάδιο ακόμα πιο δύσβατο.

«Υπάρχει ακόμα καιρός για το κλείσιμο της αξιολόγησης (που θα έπρεπε πάντως να είχε συμβεί τις πρώτες εβδομάδες του Δεκεμβρίου). Αν τελικά επιτευχθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα (το αργότερο εντός Φεβρουαρίου), θα δώσει την δυνατότητα στην Ελλάδα να ενταχθεί ήδη στο πρώτο τρίμηνο του 2017 (πιθανότατα τον Μάρτιο) στο πρόγραμμα «ποσοτικής χαλάρωσης» της ΕΚΤ που θα επιτρέψει φθηνότερη και πιο άνετη χρηματοδότηση της οικονομίας. Οι τράπεζες θα μπορέσουν να αντλήσουν ανετότερα ρευστότητα από την ΕΚΤ και η κυβέρνηση θα αποσύρει βαθμιαία τους κεφαλαιουχικούς ελέγχους. Στη συνέχεια, ρεαλιστικό θα ήταν να επιδιώξει η κυβέρνηση, δοκιμαστικά έστω, την έξοδο στις αγορές. Η χώρα θα μπορούσε να αποφύγει την εφαρμογή του περιβόητου 'κόφτη', την υποχρέωση δηλαδή να περικόψει πρωτογενείς δαπάνες (μισθούς και συντάξεις κυρίως του Δημοσίου). Με το κλείσιμο της αξιολόγησης επίσης θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στην οικονομική πολιτική και θα διευρυνθούν οι προοπτικές της οικονομίας» επισημαίνουν οι καθηγητές συντάκτες της έκθεσης με επικεφαλής Παναγιώτη Λιαργκόβα.

Σύμφωνα με την έκθεση, «η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα σήμαινε επίσης ότι κλείνει σειρά ολόκληρη ευαίσθητων ζητημάτων και, τότε, μπορούμε ευλόγως να αναμένουμε ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα επιστρέψουμε σε σταθερούς θετικούς ρυθμούς μεγέθυνσης που θα διευκολύνουν τη δημοσιονομική προσαρμογή. Η ανεργία θα μειωθεί. Με δυο λόγια, αν το Μνημόνιο εφαρμοσθεί ως το τέλος, η χώρα έχει τη δυνατότητα να ξεφύγει από τα σημερινά αδιέξοδα. Τα προηγούμενα δεν σημαίνουν ότι δεν χρειάζονται διαπραγματεύσεις π.χ. για ρεαλιστικούς δημοσιονομικούς στόχους. Σημαίνουν όμως ότι το κλειδί είναι οι μεταρρυθμίσεις» επισημαίνεται.

Η έκθεση αναφέρεται στην ενίσχυση των λαϊκιστικών κινημάτων στην Ευρώπη και καταγράφει την ανησυχία των συντακτών της στο ενδεχόμενο επιβεβαίωσης αυτής της τάσης στις επερχόμενες εκλογές σε Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία και τον κίνδυνο να δράσουν ως καταλύτης και στο ελληνικό πολιτικό σύστημα παροτρύνοντας ανάλογες δυνάμεις καθιστώντας σισύφειο το έργο της προσαρμογής.

Σύμφωνα με την έκθεση, «με την ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης δεν τελειώνει το μονοπάτι εφαρμογής του τρίτου προγράμματος προσαρμογής (Μνημονίου) και η ομαλή εκταμίευση των προβλεπόμενων δόσεων της τρέχουσας δανειακής σύμβασης για τους εξής λόγους:

  • Πρώτον, θα χρειασθεί χρόνος για την πλήρη εφαρμογή των νομοθετικών μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση και των τυχόν εκκρεμοτήτων που θα μεταφερθούν στο επόμενο στάδιο.
  • Δεύτερον, ακολουθεί αμέσως μετά τη δεύτερη, η τρίτη αξιολόγηση προόδου, που αν ερμηνεύσουμε το Μνημόνιο κατά γράμμα και μετά τις καθυστερήσεις των προηγούμενων θα πρέπει να τελειώσει σε ασφυκτικά σύντομο χρονικό διάστημα.
» Αυτό σημαίνει πιθανόν ότι ο πολιτικός χρόνος για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης θα είναι σαφώς πιο περιορισμένος σε σχέση με τον πολιτικό χρόνο των προηγούμενων δύο αξιολογήσεων.
» Επίσης, η επόμενη αξιολόγηση περιλαμβάνει (πέραν των τυχόν εκκρεμοτήτων μεταξύ άλλων στην ενέργεια, στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και στις ιδιωτικοποιήσεις) μόνο φαινομενικά εύκολα ζητήματα: νέες ιδιωτικοποιήσεις, περαιτέρω ρυθμίσεις στο ασφαλιστικό, κατάρτιση νέου κώδικα φορολογίας για να απλουστευθεί η τωρινή νομοθεσία, κ.ά.».
Η Ελλάδα μετά το 2018, όπως σημειώνουν οι συντάκτες της έκθεσης, θα χρειαστεί δάνεια για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της. «Αυτά μπορούν να εξευρεθούν είτε από τις αγορές, εφόσον έχει καταφέρει να βγει σε αυτές, είτε από τον ΕΜΣ. Και αυτό το γεγονός αποτελεί πεδίο που δυσκολεύει και το κλείσιμο της αξιολόγησης λόγω των διαφορετικών προσεγγίσεων μεταξύ ΔΝΤ, Ε.Ε και ελληνικής κυβέρνησης» σημειώνεται στην έκθεση.
Ειδικότερα σ' αυτήν επισημαίνεται ότι: «Προφανώς, ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο (=πρόγραμμα προσαρμογής). Αλλά οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν. Αν δεν υπάρξει συμφωνία με τον ΕΜΣ (που σημειωτέον είναι διακυβερνητικό όργανο και όχι όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) ή χρηματοδότηση μέσω εξόδου στις αγορές, τότε η πτώχευση θα είναι αναπόφευκτη με πιθανότατη συνέπεια την έξοδο από το Ευρώ.
Τα πιθανά προβλήματα που θέτει μια πτώχευση είναι προβλέψιμα - νέα καταβύθιση της παραγωγής, τραπεζική κρίση, διακοπή των εισροών από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ, αβεβαιότητα και στην περίπτωση εξόδου από το κοινό νόμισμα, υποτιμήσεις του εθνικού νομίσματος, έντονες τάσεις για σπιράλ πληθωρισμού και υποτιμήσεων που θα απαιτούν μία εξαιρετικά περιοριστική νομισματική πολιτική, κλπ και με το εξωτερικό, δημόσιο και ιδιωτικό χρέος να επικρέμαται απειλητικό ως «δαμόκλειος σπάθη».
Αλλά, η καθαρά οικονομική ανάλυση υποκρύπτει το σπουδαιότερο ίσως, ότι μετά από πτώχευση και έξοδο από τη ζώνη του Ευρώ θα εκλείψει ο «αυτοπεριορισμός» της ελληνικής πολιτικής εντός και μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος με τους κανόνες του (και τις ευκαιρίες). Η όποια κυβέρνηση τότε θα «παραδέρνει» στη θάλασσα του διεκδικητισμού κατακερματισμένων συμφερόντων και της αμοιβαίας επίρριψης ευθυνών σε ένα σχεδόν σίγουρα κατακερματισμένο πολιτικό και κοινωνικό τοπίο το οποίο θα αναζητά τη συγκρότηση μίας νέας ταυτότητας στο διεθνές περιβάλλον από χειρότερες θέσεις, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας».
Σε ό,τι αφορά το 2016 η έκθεση τονίζει ότι η ελληνική οικονομία έδειξε ότι έχει αντοχές και σταθεροποιήθηκε παρά τις αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζει.
Ο ρυθμός μεγέθυνσης του πραγματικού ΑΕΠ για το 2016 αναμένεται να διαμορφωθεί οριακά γύρω από το μηδέν, μετά την κατακρήμνιση του τα προηγούμενα χρόνια σωρευτικά κατά περίπου 25%. Το γ' τρίμηνο σημειώθηκε πάλι μεγέθυνση. Θετικό είναι σύμφωνα με την έκθεση ότι η ανεργία μειώθηκε το 2016 μολονότι εξακολουθεί να κινείται σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Το γ' τρίμηνο του 2016, το ποσοστό ανεργίας υποχώρησε στο 22,6%, ελαφρά χαμηλότερα από το 23,1% του προηγούμενου τριμήνου και το 24% του αντίστοιχου τριμήνου του 2015. Η απασχόληση, επίσης, αυξήθηκε κατά 1,8% σε ετήσια βάση. Εξαιτίας της αύξησής της και της σταθεροποίησης του μέσου μισθού, οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας ανά μισθωτό αυξήθηκαν κατά 0,9% το γ' τρίμηνο του 2016, μετά την πτώση κατά 2,9% το 2015.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Κακοκαιρία: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αρκετές περιοχές - Ανυπολόγιστες ζημιές, χωριά αποκομμένα

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025 08:10 1 SHARES Πλημμύρες και καταστροφές από την κακοκαιρία στ...