Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2020

Αρκούν μόνο οι Επενδύσεις για την Ανάπτυξη;

ΤΟ BLOG
06/01/2020 08:10 EET | Updated 5 ώρες πριν

Αρκούν μόνο οι Επενδύσεις για την Ανάπτυξη;

Το μέγεθος  που σηκώνει όλο το βάρος των θετικών προσδοκιών για το ΑΕΠ είναι  οι επενδύσεις.

ARIS MESSINIS VIA GETTY IMAGES
Έπειτα από σχεδόν δέκα  χρόνια λιτότητας και προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής  τα στοιχεία για  την  ελληνική οικονομία δεν μπορούν ακόμα να στηρίξουν   την άποψη ότι η οικονομία έχει εισέλθει σε μια τροχιά διατηρήσιμης ανάπτυξης.  Το 2020 αποτελεί έτος υψηλής αβεβαιότητας και πολλαπλών εξωτερικών και  εσωτερικών προκλήσεων για την ελληνική οικονομία. Ελλοχεύει   ο κίνδυνος του παρατεταμένος εγκλωβισμού σε ισχνούς ρυθμούς ανάπτυξης. Ο προβληματισμός γίνεται ακόμα μεγαλύτερος αν στις μελλοντικές εξελίξεις προσθέσουμε και το ενδεχόμενο μιας δυσμενούς διεθνούς συγκυρίας. Όλα τα παραπάνω  επιβάλλουν  την έναρξη μιας ρεαλιστικής συζήτησης με οικονομικό ορθολογισμό. Ανεξάρτητα από την πολιτική προσέγγιση των οικονομικών εξελίξεων θεωρώ ότι  οι προσπάθειες ωραιοποίησης των καταστάσεων και αποφυγής ανάδειξης των προβλημάτων στην σωστή τους διάσταση προσέφεραν την κάκιστη υπηρεσία κατά την περίοδο των μνημονίων και αποτελούν την μεγάλη απειλή για την μετά μνημόνιο περίοδο.
Η Ελλάδα  έχει ανάγκη τους  υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης όχι μόνο για την επαναφορά  στην κανονικότητα αλλά και για την αποφυγή διόγκωσης του χρέους.  Σ’ αυτό το τελευταίο σημείο έχω να κάνω δύο παρατηρήσεις:
 Η πρώτη έχει να κάνει με το γεγονός ότι το όσο το μέσο επιτόκιο εξυπηρέτησης του χρέους είναι μεγαλύτερο του ρυθμού ανάπτυξης τότε το χρέος αυξάνεται. 
Το δεύτερο σημείο είναι  ότι τα  spreads απεικονίζουν το μέρος του χρέους που διαπραγματεύεται και αυτό είναι ένα ποσοστό όχι μεγαλύτερο από  το 10% του ελληνικού χρέους. Επιπλέον μετά το PSI υπάρχει μια τεράστια διαφορά μεταξύ  της καθαρής παρούσας αξίας του ελληνικού χρέους και της τρέχουσας  αξίας του χρέους.  Η διαφορά ανέρχεται περίπου στο  50% για το σύνολο του χρέους. Οι μεγάλες διαφορές μεταξύ ονομαστικής αξίας και καθαρής παρούσας αξίας χρέους  συντηρούν τις κερδοσκοπικές πιέσεις. Η διαφορά μεταξύ του  επιτοκίου ισορροπίας που θα διαμορφωνόταν αν  δεν υπήρχε η διαφορά  μεταξύ τρέχουσας και παρούσας αξίας  και του επιτοκίου που απολαμβάνει η χώρα λόγω του μέρους του χρέους που τυγχάνει  μιας ιδιαίτερης διαχείριση, του μέρους της ‘παραχώρησης’. Αυτή η ανισορροπία μπορεί να συντηρηθεί  βραχυχρόνια όχι όμως σε μακροχρόνιο διάστημα.
Τα τελευταία χρόνια  οι κυριότεροι παράγοντες που συνέβαλαν στη σταθεροποίηση της οικονομίας και στην ισχνή ανάπτυξη ήταν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών και κυρίως η ιδιωτική κατανάλωση η οποία άλλωστε αποτελούσε και τον προσδιοριστικό παράγοντα της ανάπτυξης και την πρό 2009 περίοδο. Η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης υποστηρίχθηκε κυρίως από την αύξηση των  εισοδημάτων ως αποτέλεσμα της αύξησης της απασχόλησης.  Αν πάμε ένα βήμα πιο κάτω την ανάλυση των οικονομικών μεγεθών θα διαπιστώσουμε ότι  τόσο η άνοδος των εξαγωγών όσο και η σύνθεση της προτιθέμενης  αξίας δεν αντανακλούν κάποιον ουσιαστικό παραγωγικό μετασχηματισμό και την ανάδειξη νέων συγκριτικών πλεονεκτημάτων.    
Σήμερα περισσότερο από ποτέ αναγνωρίζεται ότι το μέγεθος  που σηκώνει όλο το βάρος των θετικών προσδοκιών για το ΑΕΠ είναι  οι επενδύσεις. Εξάλλου και η κυβέρνηση έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι  το ύψος του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου  είναι το κύριο μέσο πολιτικής με το οποίο  επιδιώκει να έχει σημαντικά αυξητικά αποτελέσματα στην απασχόληση και στο ΑΕΠ.  Και αποτελεί μια λογική επιλογή δεδομένων των πολύ στενών δημοσιονομικών περιθωρίων που υπάρχουν στον προϋπολογισμό για φορολογικές ελαφρύνσεις και άρα αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και της κατανάλωσης και της δημόσιας κατανάλωσης και δημόσιας επένδυσης. Ωστόσο τα δεδομένα από την εξέλιξη των επενδύσεων των προηγούμενων ετών επιβάλλουν μια προσεκτικότερη ανάλυση. Η αποτυχία αύξησης των επενδύσεων γίνεται εμφανής αν συγκριθεί το πραγματικό αποτέλεσμα με τους στόχους που τίθενται κάθε έτος στον κρατικό προϋπολογισμό. Παραδειγματικά αναφέρω ότι το 2018 ο στόχος που είχε τεθεί (Εισηγητική Έκθεση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2018, σ. 28) ήταν ποσοστιαία αύξηση κατά 11,4% του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου. Το αποτέλεσμα ήταν μείωση 12,2%.   
Βλέπουμε λοιπόν ότι παρά τις περί αντιθέτου δηλώσεις ο καθοριστικός παράγοντας για τη μεγέθυνση του ΑΕΠ εξακολουθεί να κινείται σε χαμηλά επίπεδα.  Πρέπει να σημειωθεί ότι μετά από σχεδόν δέκα χρόνια προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής το ποσοστό του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου ως προς το ΑΕΠ βρίσκεται στο 11,07% (2018) όταν το 2008 ανήρχετο στα 58 δις περίπου ή στο 25% του ΑΕΠ. Aρα το ερώτημα που αβίαστα προκύπτει σχετίζεται με την αναγνώριση και την καταγραφή των προσδιοριστικών παραγόντων ενίσχυσης των επενδύσεων εγχωρίων αλλά και των ξένων άμεσων επενδύσεων.
Αναμφισβήτητα ένας προσδιοριστικός παράγοντας είναι οι μεταρρυθμίσεις και η διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας. Όλοι γνωρίζουμε από ένα παράδειγμα γραφειοκρατικής παρακώλυσης των επενδύσεων. Τελευταία όμως όλοι γνωρίζουμε και από ένα παράδειγμα όπου αυτή η Κυβέρνηση παρείχε  κίνητρα και έδωσε τις άδειες αλλά τελικά οι επενδύσεις δεν έγιναν. Το γεγονός ότι εμφανίζονται αρνητικά επιτόκια και ουσιαστικά η παγίδα ρευστότητας έχει επισκιάσει την ευρωπαϊκή οικονομία με τον αποπληθωρισμό δείχνει ότι το πρόβλημα είναι εξαιρετικά πιο περίπλοκο.  Θεωρώ ότι οι πολιτικές  της μεταρρύθμισης των θεσμών και οι μίκρο-οικονομικές πολιτικές έχουν εξαντλήσει την δυναμική τους.  Επίσης η νομισματική πολιτική μετά την άσκηση της ποσοτικής χαλάρωσης βρίσκεται στα όρια της. Αρα οι λύσεις πρέπει να αναζητηθούν στην πλευρά της ζήτησης. Οι επενδύσεις ως μέγεθος αφορούν την προσφορά αλλά και την ζήτηση.   Η δημοσιονομική πολιτική καθίσταται αναγκαία για να απορροφηθεί η υπερβάλλουσα αποταμίευση ιδιαίτερα  κατά τη διάρκεια της απομόχλευσης του ιδιωτικού τομέα. Περισσότερο θα λέγαμε, ότι  η άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής, θα μπορούσε να βοηθήσει στην δημιουργία επενδυτικού κλίματος μια και οι δαπάνες θα τονώσουν την ζήτηση και την απασχόληση.
Είναι γεγονός ότι τα υπεράριθμα οικονομικά υποδείγματα και οι πολλές απόψεις μας έχουν λίγο μπερδέψει. Υπάρχει όμως κάτι που παραγνωρίζουμε και λέγεται οικονομική ιστορία η οποία βρίθει παραδειγμάτων  οικονομικών κρίσεων διότι οι κρίσεις είναι σύμφυτες  με τον καπιταλισμό.  Δεν υπήρξε ποτέ περίπτωση χώρας στην οικονομική ιστορία που εξήλθε από την κρίση χωρίς ένα μεγάλο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Βέβαια δεδομένων των εξελίξεων με το ελληνικό χρέος   οι προτάσεις δημοσιονομικής επέκτασης είναι δύσκολες στην εφαρμογή τους. Ωστόσο ορισμένες προτάσεις υπάρχουν για την αποδέσμευση πόρων για την ενίσχυση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και για την ανάκτηση βαθμών ελευθερίας στην άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής. Για παράδειγμα θα μπορούσαν να εξαιρεθούν οι δαπάνες για επενδύσεις από τον υπολογισμό του ελλείμματος. Θα μπορούσε επίσης  να αφαιρεθεί το τμήμα των δημοσίων δαπανών που κατευθύνεται σε επενδύσεις με υψηλό δημοσιονομικό πολλαπλασιαστή.  Ήδη κατά την διαδικασία κατάρτισης των προϋπολογισμό του 2020 πέντε χώρες της ΟΝΕ μεταξύ αυτών η Γαλλία και η Ιταλία παραβιάζουν τον δημοσιονομικό στόχο. Η  Γαλλία παρουσιάζει για το 2020 ενισχυμένο διαρθρωτικό έλλειμμα και αύξηση των δημοσίων δαπανών και η Ιταλία στον υπολογισμό του διαρθρωτικού ελλείμματος εξαιρεί τις επιπτώσεις του οικονομικού κύκλου και τα εφάπαξ μέτρα. Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι ο στρατηγικός στόχος αναθεώρησης του δημοσιονομικού πλεονάσματος αποτελεί την μοναδική ρεαλιστική πρόταση για την ανάπτυξη.

Κυρ. Μητσοτάκης: Δεν θα ανεχτούμε οποιαδήποτε παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας

Κυρ. Μητσοτάκης: Δεν θα ανεχτούμε οποιαδήποτε παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας


του απεσταλμένου μας Ν. Αρμένη
Από το Τάρπον Σπρινγκς στη Φλόριντα ξεκίνησε την τριήμερη επίσκεψή του στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ο Κυριάκος Μητσοτάκης το απόγευμα της Κυριακής (ώρα ΗΠΑ· ξημερώματα της Δευτέρας ώρα Ελλάδας).
Τον πρωθυπουργό υποδέχτηκε ιδιαίτερα θερμά η κοινότητα των Ελλήνων ομογενών που ζουν σε αυτή την πόλη των ΗΠΑ.
Το κλίμα ήταν ιδιαίτερα συγκινητικό ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο πρώτος εν ενεργεία Έλληνας πρωθυπουργός που επισκέπτεται το Tarpon Springs, καθώς ακόμα και ο Ελευθέριος Βενιζέλος την περίοδο που ήρθε σε αυτή την πόλη των ΗΠΑ πριν από 98 χρόνια, δεν ήταν πρωθυπουργός.
Ο κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Δήμαρχο Χρυσόστομο Αλαχούζο, το μέλος της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ Gus Bilirakis και συνομίλησε με πολλούς απόδημους Έλληνες που μένουν μόνιμα στο Tarpon Springs.
Μιλώντας σε εκδήλωση της ΑΧΕΠΑ στο Τάρπον Σπρινγκς, που αποτελεί την αμερικανική πόλη με τη μεγαλύτερη αναλογία Ελλήνων ομογενών κατοίκων στις ΗΠΑ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε τη σημασία των δεσμών του απόδημου Ελληνισμού με τη μητέρα πατρίδα. Σημείωσε ότι από την πρώτη στιγμή ως πρωθυπουργός έθεσε σε άμεση προτεραιότητα τα ζητήματα της διασποράς.
Κατά την ομιλία του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο δικαίωμα ψήφου των εκτός επικράτειας Ελλήνων: «Έπειτα από περισσότερα από 40 χρόνια μόνο υποσχέσεων, το δικαίωμα ψήφου για τους Έλληνες που διαμένουν στο εξωτερικό επιτέλους έγινε πραγματικότητα. Όπως πιθανώς γνωρίζετε η αρχική πρότασή μου ήταν να εγγυηθούμε το δικαίωμα ψήφου σε όλους τους Έλληνες που κατοικούν στο εξωτερικό, δίχως οποιοδήποτε περιορισμό. Ωστόσο, έπρεπε να γίνει συμβιβασμός με άλλα πολιτικά κόμματα ώστε να περάσουμε αυτό το εμβληματικό νομοθέτημα. Χρειαζόμασταν υπερ-πλειοψηφία 200 βουλευτών ώστε να το περάσουμε. Ένα σενάριο όπου δεν θα καταλήγαμε σε συμφωνία ουδέποτε ήταν μία από τις επιλογές που βρίσκονταν επί τάπητος για εμένα. Ο νόμος που δίνει στους Έλληνες του εξωτερικού τη δυνατότητα να ψηφίσουν είναι μία σημαντική κληρονομιά που όχι μόνον πρέπει να διατηρηθεί, αλλά πρέπει να ενισχυθεί. Είναι μία πολύ καλή βάση, δεν απαγορεύει περαιτέρω τροποποιήσεις στο μέλλον».
Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη συνάντηση που θα έχει την Τρίτη με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Donald Trump στο Λευκό Οίκο: «Θα συζητήσω μαζί του τους σοβαρούς κινδύνους που εγείρει για την ειρήνη και ασφάλεια στην περιοχή η επιθετική και παράνομη συμπεριφορά της Τουρκίας. Θα επαναλάβω πως δεν θα ανεχτούμε οποιαδήποτε παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας. Θα συζητήσουμε επίσης τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ενισχύσουμε τη στρατηγική σχέση μεταξύ των δύο χωρών μας. Αυτοί είναι καιροι με αναταράξεις που δεν έχουν προηγούμενο. Πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε πως η χώρα μας αποτελεί πυλώνα σταθερότητας σε μία περιοχή όλο και περισσότερο ασταθή. Είμαστε, επίσης, ένας μακροπρόθεσμος, αξιόπιστος αλλά και προβλέψιμος σύμμαχος της σπουδαίας χώρας που αποκαλείτε νέο σπίτι σας. Και είμαι βέβαιος πως η στρατηγική σχέση μεταξύ της Ελλάδας και των Ηνωμένων Πολιτειών μόνο θα δυναμώσει».
Αναφερόμενος στο East Med Act, που ψηφίστηκε πρόσφατα από το Κογκρέσο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε: «Είναι ένα από τα σημαντικότερα νομοθετήματα, εάν όχι το σημαντικότερο, για την Ανατολική Μεσόγειο. Επαναβεβαιώνει τη δέσμευση των Ηνωμένων Πολιτειών στην περιοχή, αλλά επίσης αναγνωρίζει την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ ως πυλώνες σταθερότητας σε μία όλο και πιο ευμετάβλητη περιοχή του κόσμου. Και είναι ενδιαφέρον ότι μόλις λίγες εβδομάδες αφότου ψηφίστηκε το EastMed Act που είχαμε την ευκαιρία -πριν λίγες ημέρες, στις 2 Ιανουαρίου 2020- να υπογράψουμε στην Αθήνα μία πολύ σημαντική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου EastMed. Ένα πολύ σημαντικό ενεργειακό αλλά και γεωπολιτικό πρότζεκτ που θα επιτρέψει στην Ευρώπη να έχει πρόσβαση στα νέα αποθέματα υδρογονανθράκων που ανακαλύπτονται στην Ανατολική Μεσόγειο».
Σε μια συγκινησιακά φορτισμένη ομιλία, την οποία διέκοψαν πολλές φορές τα χειροκροτήματα των Ελλήνων της διασποράς που κατέκλυσαν το χώρο από τη Φλόριντα και γειτονικές Πολιτείες, ο Πρωθυπουργός ευχαρίστησε από καρδιάς τους Έλληνες που κρατούν ζωντανές τις ρίζες μας και την κληρονομιά τους αλλά και ανανεώνουν τους δεσμούς με την μητέρα πατρίδα, προωθώντας τα δίκαιά της.
Στο Τάρπον Σπρινγκς μετανάστευσαν από το τέλος του 19ου αιώνα Έλληνες, κυρίως από τα Δωδεκάνησα, για να εργαστούν ως σπογγαλιείς. Οι σφουγγαράδες της περιοχής δημιούργησαν μία από τις πολυπληθέστερες και πλέον ευημερούσες ελληνικές κοινότητες των ΗΠΑ, χωρις ποτε να λησμονήσουν τις ρίζες τους σε νησιά όπως η Κάλυμνος και η Σύμη.
«Σε παλαιότερους, δύσκολους καιρούς, οι προπαππούδες, οι παππούδες και οι γονείς σας άφησαν τη γη που τους γέννησε, αναζητώντας μια καλύτερη τύχη σε τούτη εδώ τη φιλόξενη χώρα. Την αγάπησαν, αλλά δεν λησμόνησαν ποτέ την πατρίδα τους» ανέφερε ο Πρωθυπουργός για να προσθέσει: «Οι Έλληνες της Αμερικής, σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, και στα πρώτα 20 χρόνια του 21ου αιώνα, στάθηκαν δίπλα στην Ελλάδα. Γύρισαν πίσω, όταν τους χρειάστηκε η πατρίδα, για να πολεμήσουν. Αλλά και από εδώ την βοήθησαν υλικά και ηθικά. Δεν την ξέχασαν στο πόλεμο, δεν την ξέχασαν όμως ούτε στην ειρήνη. Αναρωτιέμαι πόσα σχολεία, νοσοκομεία και ιδρύματα δεν φέρουν την σφραγίδα των ομογενών μας»

Ακυβέρνητο πλοίο στο Μυρτώο Πέλαγος

Θύμα της κακοκαιρίας «Ηφαιστίων» έπεσε φορτηγό πλοίο, το οποίο πλέει ακυβέρνητο στο Μυρτώο πέλαγος.
Συναγερμός σήμανε λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι στον θάλαμο επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος.
Φορτηγό πλοίο υπό σημαία Marshal Islands με πλήρωμα 22 ναυτικούς εξέπεμψε σήμα ότι έχει μείνει ακυβέρνητο λόγω βλάβης του πηδαλίου.
Το πλοίο βρίσκεται στο Μυρτώο πέλαγος, βορειοανατολικά του ακρωτηρίου Μαλέας, όπου πνέουν άνεμοι 10 μποφόρ.
Δίπλα του βρίσκονται δύο παραπλεόντα πλοία και πλοία του Λιμενικού που όμως δεν μπορούν αν προσεγγίσουν, λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων.
Το πλοίο, όπως έγινε γνωστό, μεταφέρει σιδηρομετάλλευμα

Προσωπική διαφορά η μεγάλη απάτη

Συντάξεις: Από πόσα έτη ασφάλισης θα αυξηθούν - Τι δήλωσε ο Βρούτσης

8:53 μμ, Κυριακή 05 Ιάν 2020
Η αναλογιστική μελέτη για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος, η οποία θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη, αφήνει ανοιχτό "παράθυρο" για αύξηση των κύριων συντάξεων από 30 έτη ασφάλισης και πάνω, δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Γιάννης Βρούτσης, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Open.
Ο υπουργός είπε ότι η αύξηση των συντελεστών αναπλήρωσης, από την οποία θα προκύψει η αύξηση των συντάξεων, θα αφορά όσους έχουν 33 έτη ασφάλισης και πάνω, αλλά πρόσθεσε ότι η μελέτη αφήνει ανοικτό το "παράθυρο" για αύξηση από τα 30 χρόνια.
Οι αυξήσεις, πρόσθεσε θα δοθούν είτε άμεσα, σε όσους συνταξιούχους δεν έχουν προσωπική διαφορά, είτε θα μειώσουν την προσωπική διαφορά και επομένως οι συνταξιούχοι θα δουν πιο γρήγορα τις αυξήσεις στις συντάξεις από την 1-1-2023.
Για τις επικουρικές συντάξεις, που κόπηκαν επειδή το άθροισμα με τις κύριες ήταν πάνω από 1.300 ευρώ, ο κ. Βρούτσης είπε ότι η μέση αύξηση θα είναι 99,5 ευρώ και θα κυμαίνεται από 5 έως 195 ευρώ.
Οι αυξήσεις στις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις, πρόσθεσε, θα δοθούν αναδρομικά από την 1-1-2019, αφού ψηφισθεί το ασφαλιστικό νομοσχέδιο, πάρει ΦΕΚ και γίνει ο επανυπολογισμός τους από τον ΕΦΚΑ.

Στον Πειραιά για τον εορτασμό των Θεοφανείων ο Προκόπης Παυλόπουλος

Στον Πειραιά για τον εορτασμό των Θεοφανείων ο Προκόπης Παυλόπουλος
Πηγή: ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ/ΙΝΤΙΜΕ
Την τελετή του εορτασμού των Θεοφανείων στον Πειραιά, προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, συμπαραστατουμένου υπό του μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ, παρακολούθησε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος. 
Μετά τον αγιασμό των υδάτων, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μετέφερε το ακόλουθο μήνυμα: «Η Εορτή των Θεοφανείων, πηγή του ανεσπέρου Φωτός της Χριστιανοσύνης, δείχνει σ’ εμάς, τους Έλληνες, τον διαχρονικό δρόμο του Χρέους μας, όπως τούτο διαμορφώνεται από την Ιστορία μας και τον Πολιτισμό μας. Ήτοι τον δρόμο της υπεράσπισης των αρχών και αξιών του Ανθρωπισμού, της Αλληλεγγύης, της Δημοκρατίας και της Δικαιοσύνης».
«Υπενθυμίζω δε, για πολλοστή φορά, ότι το χρέος μας αυτό δεν αφορά μόνο τον Λαό μας και το Έθνος μας. Αφορά γενικότερα, σύμφωνα με τον ρόλο που μας αναλογεί στο πλαίσιο της Μεγάλης Ευρωπαϊκής μας Οικογένειας και της Διεθνούς Κοινότητας, την και πέραν των συνόρων μας υπεράσπιση του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων του, κυρίως στους ταραγμένους και χαλεπούς καιρούς μας».
«Ας μην ξεχνάμε ότι το ανέσπερο Φως της Χριστιανοσύνης, ιδίως κατά την Ορθόδοξη Παράδοση, εκτός από Φως της Πίστης μας είναι, και μάλιστα κατ’ εξοχήν, Φως του Ανθρωπισμού και της Αγάπης, Φως υπέρ του Ανθρώπου γενικώς, πέρα και έξω από τα ειδικότερα χαρακτηριστικά του. Χρόνια Πολλά»

Αττική, Εύβοια και Βοιωτία χτυπάει τις επόμενες ώρες ο Ηφαιστίων

Αττική, Εύβοια και Βοιωτία χτυπάει τις επόμενες ώρες ο Ηφαιστίων

Καθαρισμός οδικού δικτύου από τα χιόνια (φωτογραφία αρχείου)
EUROKINISSI

Αττική, Εύβοια και Βοιωτία χτυπάει τις επόμενες ώρες ο Ηφαιστίων


Κύμα παγωνιάς επηρεάζει σχεδόν το σύνολο της χώρας με την επέλαση του «Ηφαιστίωνα» να είναι ιδιαίτερα αισθητή στα ανατολικά κυρίως ηπειρωτικά με πυκνές χιονοπτώσεις και στην Κρήτη με ισχυρές βροχοπτώσεις.
Ήδη από τη νύχτα αλλά και από νωρίς το πρωί σήμερα σημειώνονται προβλήματα σε διάφορα σημεία κυρίως του ορεινού επαρχιακού δικτύου, ενώ δεμένα παραμένουν τα πλοία στα λιμάνια λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων που επικρατούν στο Αιγαίο, με ταχύτητες του ανέμου να φθάνουν στα 161 km/h στην Παξιμάδα Καρύστου και τα 147 km/h στη νότια Τήνο.
Για το υπόλοιπο της ημέρας, σύμφωνα με το meteo του Εθνικού Αστεροσκοπείου, περιμένουμε περιορισμό των χιονοπτώσεων στην Αττική, στη Βοιωτία, στην Εύβοια και στα ορεινά της Κρήτης, με τα φαινόμενα να διατηρούν τον έντονο χαρακτήρα τους. Ισχυρές βροχές αναμένονται στο Αιγαίο και κυρίως στην Κρήτη, όπου ενδεχομένως θα δημιουργηθούν προβλήματα λόγω του κορεσμού του εδάφους σε νερό και των μεγάλων ποσοτήτων υετού που αναμένονται.

Διακοπή κυκλοφορίας και αντιολισθητικές αλυσίδες

Λόγω της χιονόπτωσης, διακόπηκε η κυκλοφορία των οχημάτων στην περιφερειακή οδό Πεντέλης - Νέας Μάκρης, από το ύψος του Αγίου Πέτρου έως το Στρατιωτικό Νοσοκομείο Πεντέλης 414 και στα δύο ρεύματα της κυκλοφορίας.
Παράλληλα, σύμφωνα με την αστυνομία, μόνο με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων διεξάγεται η κυκλοφορία των οχημάτων από το 5ο χιλιόμετρο της παλαιάς εθνικής οδού Αθηνών - Θήβας, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Μάνδρα, και από το 270 χλμ. της ίδιας οδού και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, στην περιοχή Κάζα.
Επίσης, μόνο με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων γίνεται η κίνηση των οχημάτων στην επαρχιακή οδό Κατσιμιδίου προς Ιπποκράτειο Πολιτεία από το ύψος της ταβέρνας Θέα.

Στα «λευκά» Χίος, Λέσβος και Σίφνος

Το νέο κύμα κακοκαιρίας έφερε χιόνια και στα νησιά.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Διεύθυνση Αστυνομίας Χίου, έχει διακοπεί η κυκλοφορία στην επαρχιακή οδό Χίου-Βολισσού από το 6ο έως το 20ό χιλιόμετρο. Η κίνηση γίνεται με αντιολισθητικές αλυσίδες στο επαρχιακό οδικό δίκτυο που συνδέει τα χωριά της βορειοδυτικής Χίου με την επαρχιακή οδό Χίου-Βολισσού, στο ύψος του 28ου χιλιόμετρου.
Όσον αφορά τη Σάμο, δεν έχει υπάρξει κανένα πρόβλημα λόγω του κύματος κακοκαιρίας, σύμφωνα με ανακοίνωση της Διεύθυνσης Αστυνομίας.
Χιονίζει από το πρωί σήμερα στη δυτική πλευρά της Λέσβου και στο νότιο τμήμα του γύρω από τον ορεινό όγκο του Ολύμπου και ιδιαίτερα στην περιοχή των ορεινών χωριών της Επαρχίας Πλωμαρίου.
Σύμφωνα με την Αστυνομική Διεύθυνση Λέσβου η κίνηση στο οδικό δίκτυο γίνεται κανονικά με εξαίρεση στο τμήμα του δρόμου Αμπελικό - Πολιχνίτο όπου η κίνηση έχει διακοπεί προκειμένου να καθαριστεί ο δρόμος και να γίνει ρίψη άλατος. Επίσης από τους ισχυρούς ανέμους στην αγροτική περιοχή της Αγίας Παρασκευής στην κεντρική Λέσβο νωρίς το πρωί έπεσε κολώνα της ΔΕΗ η οποία όμως αποκαταστάθηκε άμεσα.
Προβλήματα καταγράφονται και στη Σίφνο, όπου απαγορεύεται η κυκλοφορία των οχημάτων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας της επαρχιακής οδού Καμαρών - Απολλωνίας και συγκεκριμένα από το ύψος του « PROTO MOTO CAR » έως τη διασταύρωση του περιφερειακού Απολλωνίας προς Βαθύ «γεφύρι Καργίου», από 23.00’ ώρα της 5 Ιανουαρίου 2020 έως την 17.00’ ώρα της 07 Ιανουαρίου 2020.

Δεμένα τα πλοία στα λιμάνια

Σε ισχύ είναι απαγορευτικό απόπλου από τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου, λόγω των ισχυρών βόρειων ανέμων που πνέουν σε πολλές θαλάσσιες περιοχές στο Αιγαίο και φθάνουν κατά τόπους τα 11 μποφόρ.
Κλειστές είναι οι γραμμές Πάχη Μεγάρων-Φανερωμένη Σαλαμίνας, Αγ.Μαρίνα-Νέα Στύρα, Αρκίτσα-Αιδηψός, Βόλος-Σποράδες και Ηγουμενίτσα-Λευκίμμη.
Οι επιβάτες που πρόκειται σήμερα να ταξιδέψουν καλό είναι να επικοινωνούν με τα κατά τόπους λιμεναρχεία και τουριστικά πρακτορεία για τυχόν αλλαγές οι ακυρώσεις δρομολογίων λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών

Με βάση τις νεότερες προβλέψεις για την εξέλιξη των καιρικών φαινομένων, η ΕΛ.ΑΣ. ανακοίνωσε ότι η έκτακτη απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνου ισχύει μόνο για το τμήμα της Εθνικής Οδού από Λάρισα μέχρι Αθήνα και για τον Αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας.
Επιπλέον, λόγω επιστροφής των εκδρομέων, σήμερα Δευτέρα 6 Ιανουαρίου και αύριο Τρίτη 7 Ιανουαρίου και από ώρες 15:00 έως 21:00, ισχύει για τα ως άνω φορτηγά, μόνο για το ρεύμα εισόδου, η ακόλουθη απαγόρευση:
  • Στον αυτοκινητόδρομο Α8 (Αθήνα - Πάτρα), στο ρεύμα προς Αθήνα, από τα Διόδια Ρίου (Χ.Θ. 199+660) μέχρι τα Διόδια Ελευσίνας (Χ.Θ. 26+500).
  • Στον αυτοκινητόδρομο Α1 (Αθήνα - Θεσσαλονίκη Εύζωνοι), στο ρεύμα προς Αθήνα, από τον κόμβο Λεπτοκαρυάς (Χ.Θ. 410+359) μέχρι τα διόδια Μακρυχωρίου (Χ.Θ. 374+291), από τον κόμβο Ραχών Φθιώτιδας (Χ.Θ. 242+479) μέχρι τον κόμβο Ροδίτσας (Λαμία) (Χ.Θ. 212+625) και από τη διασταύρωση του Μπράλου (Χ.Θ. 203+065) μέχρι τον κόμβο Αγ. Στεφάνου (Κρυονέρι) (Χ.Θ. 27+960)
  • Στην Εθνική Οδό Ν. Μουδανιών - Θεσσαλονίκης από το 34ο χιλιόμετρο μέχρι την αερογέφυρα Θέρμης.
  • Στον αυτοκινητόδρομο Α11 (Σχηματάρι - Χαλκίδα), στο ρεύμα προς Σχηματάρι, από την υψηλή γέφυρα Χαλκίδας (Χ.Θ. 12+300) μέχρι τη διασταύρωσή της με τον αυτοκινητόδρομο Α1 (Χ.Θ. 65+820).
  • Στην Εθνική Οδό Καβάλας - Θεσσαλονίκης από τη διασταύρωση Λέων Αμφίπολης (Χ.Θ. 97+550) μέχρι το 11ο χλμ. (Χ.Θ.11+340) αυτής.
  • Στον αυτοκινητόδρομο Α5 (Ιόνια Οδός), στο ρεύμα προς Αντίρριο, από το τέλος της Ιόνιας Οδού (Χ.Θ. 200+991) έως τη γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» (Χ.Θ. 0+000).
  • Στον αυτοκινητόδρομο Α7 (Κεντρικής Πελοποννήσου), στο ρεύμα προς Αθήνα, από τον Ισόπεδο Κυκλικό Κόμβο Σπάρτης (Χ.Θ. 240+800) (Περιμετρική Καλαμάτας) έως τον Α/Κ Κορίνθου (Χ.Θ. 85+300).
  • Στον Αυτοκινητόδρομο Α71 (Λεύκτρο – Σπάρτη), στο ρεύμα προς Λεύκτρο, από Α/Κ Σπάρτης (Χ.Θ. 45+000) έως τον Α/Κ Λεύκτρου (0+000).
Εξαιρούνται της απαγόρευσης κυκλοφορίας, λόγω επιστροφής των εκδρομέων:
  • Τα οχήματα που προσφέρουν οδική βοήθεια, σύμφωνα με ν. 3651/2008, τα φορτηγά αυτοκίνητα των ΕΛ.ΤΑ, τα φορτηγά αυτοκίνητα των εταιρειών διανομής τύπου, τα φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας (Φ.Δ.Χ.) και ιδιωτικής χρήσης (Φ.Ι.Χ.) που μεταφέρουν ζώντα ζώα, ευπαθή τρόφιμα όπως αυτά αναφέρονται στη διεθνή συμφωνία ΑΤΡ (άρθρο 3 του Κεφαλαίου ΙΙ της κοινής υπουργικής απόφασης 50786/3319/2014 (Β΄ 2418), εφόσον το ποσοστό του φορτίου των παραπάνω προϊόντων που μεταφέρονται είναι τουλάχιστον το 10% του ωφέλιμου φορτίου.
  • Τα βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς νερού (υδροφόρα) όταν αυτά κινούνται για την αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιών.
  • Τα φορτηγά οχήματα (ψυγεία) δημοσίας (Φ.Δ.Χ.) και ιδιωτικής χρήσης (Φ.Ι.Χ.) που μεταφέρουν νωπά οπωροκηπευτικά προϊόντα.
  • Τα φορτηγά οχήματα που μεταφέρουν υποπροϊόντα ζωικής προέλευσης για αδρανοποίηση, σύμφωνα με τον κανονισμό ΕΚ 1069/2009, εφόσον διαθέτουν σχετική άδεια από τη Διεύθυνση Κτηνιατρικής της οικείας Περιφέρειας και συνοδεύονται από το προβλεπόμενο εμπορικό έγγραφο.
  • Τα φορτηγά οχήματα των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (Δ.Ε.Η., Ο.Τ.Ε, Φυσικό Αέριο κ.λπ.) όταν κινούνται για αποκατάσταση έκτακτων βλαβών των δικτύων τους και μόνο εφόσον συνοδεύονται από έγγραφη εντολή του οικείου οργανισμού.
  • Τα βυτιοφόρα οχήματα που μεταφέρουν καύσιμα για τον ανεφοδιασμό μέσων πυρόσβεσης, εφόσον αυτό αποδεικνύεται από κατάλληλα έγγραφα ή παραστατικά.
  • Τα φορτηγά οχήματα μεταφοράς εξοπλισμού μουσικών και θεατρικών παραστάσεων και τα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση και μεταφορά εξοπλισμού για την κάλυψη τηλεοπτικών και κινηματογραφικών γεγονότων.
  • Τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν οξυγόνο για ιατρικούς σκοπούς.
  • Τα μηχανήματα έργου της ΔΕΣΕ και τα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών, μετά από αίτημα της αρμόδιας Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και με σχετική απόφαση της κατά τόπου αρμόδιας Διεύθυνσης Τροχαίας.
  • Τα οχήματα έκτακτης ανάγκης.
Δείτε εδώ τις αναλυτικές οδηγίες από την αστυνομία για τα σημεία όπου υπάρχει διακοπή της κυκλοφορίας και όπου απαιτείται χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων.

Ο Ρ.Τ.Ερντογάν καταργεί την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στα Στενά: «Ιστορία η συνθήκη του Μοντρέ με τη διώρυγα της Κων/πολης


Ο Ρ.Τ.Ερντογάν καταργεί την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στα Στενά: «Ιστορία η συνθήκη του Μοντρέ με τη διώρυγα της Κων/πολης»

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε χθες σε συνέντευξή του, πως επιθυμεί να κλείσει τα στενά του Βοσπόρου και να ελέγξει πλήρως την ναυσιπλοΐα προς και από την Μαύρη Θάλασσα, αφού η Συνθήκη του Μοντρέ δεν θα ισχύει για τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης.
Με λίγα λόγια, όποιος πλέον θέλει να μπει ή να βγει από τη Μαύρη Θάλασσα θα πρέπει να «πληρώνει» την Τουρκία.
Σε δηλώσεις που έχει κάνει κατά καιρούς σχετικά με το έργο, ο πρόεδρος της Τουρκίας είχε τονίσει πως «στα Στενά με την Συνθήκη του Μοντρέ δεν έχουμε κανένα δικαίωμα και τα πλοία περνούν όπως θέλουν. Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζετε τίποτα. Όμως με το Καναλ Ιστάνμπουλ (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα, όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ. Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό».
Ωστόσο, το βράδυ της Κυριακής (05.05.2020), σε συνέντευξη του στο CNN Turk, ο Ερντογάν είπε ξεκάθαρα πως «η Συνθήκη του Μοντρέ μαζί με τα Στενά είναι ιστορία».
«Η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα μειώσει την κίνηση στο Βόσπορο. Από τα Στενά του Βοσπόρου θα περνούν μόνο τα πλοία ξηρού φορτίου. Η Συνθήκη του Μοντρέ αφορά και δεσμεύει μόνο τα Στενά. Η Διώρυγα είναι εκτός της Συνθήκης του Μοντρέ. Η Συνθήκη του Μοντρέ μαζί με τα Στενά είναι ιστορία», είπε χαρακτηριστικά ο Τούρκος πρόεδρος.
Το σχέδιο του Τούρκου προέδρου προβλέπει ότι μέχρι το 2021 θα έχει κατασκευαστεί το 60% και το 2025 το έργο θα έχει ολοκληρωθεί. Η διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα κοστίσει περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια και θα έχει μήκος 43 χιλιόμετρα.
Μέσω της λίμνης Κιουτσούκ Τσεκμετζέ, θα φτάνει στην Προποντίδα περνώντας μέσα από δάση, αγροτικές εκτάσεις και πηγές γλυκού νερού.
Μένει να δούμε πως θα υποδεχτούν οι μεγάλες δυνάμεις αυτή την εξέλιξη και ιδιαίτερα η Ρωσία της οποίας η ναυσιπλοΐα θα εξαρτάται πλέον πλήρως από την Άγκυρα.
Η πρώτη εικόνα από τον σχεδιασμό της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης
Τι προβλέπει η Συνθήκη του Μοντρέ
Η Συνθήκη του Μοντρέ ή Συνθήκη για το καθεστώς των Στενών (Montreux Convention Regarding the Regime of the Turkish Straits),(τουρκικά: Montrö Boğazlar Sözleşmesi) είναι συνθήκη η οποία αφορά στο καθεστώς των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Η συμφωνία, η οποία υπογράφηκε το 1936, παραχωρεί τον έλεγχο των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων στην Τουρκία και ρυθμίζει την στρατιωτική δραστηριότητα στην περιοχή.
Τα συμβαλλόμενα Μέρη της συνθήκης (Συμβαλλόμενα Μέρη: Κράτη Μαύρης Θάλασσας : Βουλγαρία, Ρουμανία, Σοβιετική Ένωση, Τουρκία, Αυστραλία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Αγγλία, Γιουγκοσλαβία) αναγνωρίζουν και επιβεβαιώνουν την αρχή της ελεύθερης διέλευσης και ναυσιπλοΐας δια θαλάσσης στα Στενά: «εν καιρώ ειρήνης, τα εμπορικά πλοία θα απολαμβάνουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας στα Στενά, με τη μέρα και τη νύχτα, κάτω από οποιαδήποτε σημαία με οποιοδήποτε είδος φορτίου».
Η σύμβαση δίνει στην Τουρκία τον πλήρη έλεγχο των Στενών και εγγυάται την ελεύθερη ναυσιπλοΐα από τα μη στρατιωτικά πλοία σε καιρό ειρήνης. Επιτρέπει στην Τουρκία την στρατιωτικοποίηση των Στενών. Επιτρέπει τη διέλευση πολεμικών πλοίων των παρευξείνιων χωρών με ειδοποίηση μιας εβδομάδας και υπό κάποιους όρους εκτοπίσματος, μεγέθους, οπλισμού.
Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!
Περιορίζει σημαντικά το πέρασμα των πολεμικών πλοίων που δεν ανήκουν σε κράτη της Μαύρης Θάλασσας (προειδοποίηση διέλευσης, όριο εκτοπίσματος πλοίων, περιορισμός οπλισμού, μη διέλευση αεροπλανοφόρων κλπ).

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Bloomberg: Η Μελόνι προωθεί σχέδιο για την ασφάλεια του Ζελένσκι τύπου ΝΑΤΟ

  AP Photo/Alex Brandon  ΕΥΡΩΠΗ   21.08.25 12:07 efsyn.gr Α+ Α- Facebook Twitter E-mail Copy link Print Οικονομική βοήθεια, ενίσχυση του ουκ...