ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Απολύσεις και βαριά πρόστιμα σε περιπτώσεις «μαϊμού» πιστοποιητικών εμβολιασμού και νόσησης προανήγγειλε ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, στον απόηχο του σκανδάλου με τους δεκάδες εικονικούς εμβολιασμούς στην Καρδίτσα.
Ο Θ. Πλεύρης αποκάλυψε ότι στο υπουργείο Υγείας έχουν φτάσει καταγγελίες και για ψευδείς δηλώσεις νόσησης. «Σεβόμαστε απόλυτα την επιθυμία κάποιου να μην εμβολιαστεί και τους 6.500 υγειονομικούς που θέσαμε σε αναστολή αυτές τις ημέρες και τους έχουμε δώσει τη δεύτερη ευκαιρία με την τροπολογία που ψηφίζεται αύριο να επιστρέψουν αν κάνουν το εμβόλιο. Ωστόσο, δε σεβόμαστε και εξετάζουμε άτομα που ψευδώς έχουν δηλώσει ότι έχουν νοσήσει προκειμένου να παίρνουν το εξάμηνο και να βρίσκονται στο σύστημα Υγείας. Υπάρχουν δηλαδή καταγγελίες για μαϊμού δηλώσεις νόσησης. Θέλω να πω ότι για αυτές τις περιπτώσεις, κινούνται όλες οι διαδικασίες για να απολυθούν», ξεκαθάρισε.
«Οι διοικητικές κυρώσεις και το πρόστιμο που θέλουμε να βάλουμε για περιπτώσεις είτε ψευδούς δήλωσης είτε υπαλλήλων που θα εμπλέκονται σε τέτοια περιστατικά, κατά περίπτωση, θα είναι τέτοιας φύσεως που θα είναι αποτρεπτικά. Άρα, μιλάμε και για ποινικές κυρώσεις και για πειθαρχικές κυρώσεις και για απόλυση και πρόστιμο δυσβάσταχτο. Δε θα επιτρέψουμε κανένας να εξαπατήσει το σύστημα και να θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία», προειδοποίησε.
Για την υπόθεση στο εμβολιαστικό κέντρο Παλαμά στην Καρδίτσα, ανακοίνωσε ότι έχει ζητήσει την άσκηση ποινικών διώξεων στα άτομα τα οποία πήραν τα πιστοποιητικά εμβολιασμού χωρίς να έχουν κάνει το εμβόλιο. «Με το που δημοσιοποιήθηκε το θέμα, μίλησα με τον διοικητή της 5ης ΥΠΕ και του είπα να κάνει Ένορκη Διοικητική Εξέταση και παράλληλα να αποσταλεί ο φάκελος στην εισαγγελία με μια ιδιαιτερότητα. Αυτή τη στιγμή από την πλευρά της ΥΠΕ, δηλαδή του υπουργείου, θα ζητηθεί και η δίωξη των ατόμων, τα οποία πήγαν εκεί πέρα και έκαναν χρήση», δήλωσε και πρόσθεσε ότι με τα μέχρι στιγμής στοιχεία έχουν ταυτοποιηθεί 44 περιπτώσεις που κρίνονται ως ύποπτες.
Ράλι τιμών και εκτόξευση των μεταφορικών ενισχύουν το κόστος παραγωγής και «μικραίνουν» το καλάθι της νοικοκυράς
Πολλοί φοβούνται ότι η επίδραση των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και μεταφορικό κόστος στις τελικές τιμές καταναλωτή θα διαρκέσει τουλάχιστον έως την άνοιξη του 2022. Φωτ. Shutterstock
Τι σχέση έχει ένας καταστροφικός παγετός στη Βραζιλία, τα περιοριστικά μέτρα για την ανάσχεση του κορωνοϊού στη Χο Τσι Μινχ και οι πλημμύρες στη νοτιοανατολική Ασία με το «καλάθι» μιας ελληνικής οικογένειας; Οσο κι αν μοιάζει περίεργο, δυστυχώς μεγάλη, καθώς οι τιμές σειράς τελικών προϊόντων διατροφής που καταναλώνονται στην Ελλάδα εξαρτώνται σημαντικά από τις τιμές των πρώτων υλών οι οποίες παράγονται σε άλλες χώρες. Τα όσα συμβαίνουν τους τελευταίους μήνες με τις διεθνείς τιμές του καφέ, της ζάχαρης, των σιτηρών, του ρυζιού, των ζωοτροφών, αλλά ακόμη και των τυροκομικών προϊόντων δημιουργούν ήδη πληθωριστικές πιέσεις σε βασικά τρόφιμα και στην Ελλάδα –ήδη τον Ιούλιο καταγράφηκαν αυξήσεις έως και 16,32% σε προϊόντα διατροφής, όπως τα σπορέλαια– οι οποίες δεν αποκλείεται να ενταθούν περαιτέρω το επόμενο διάστημα.
Τα όσα συμβαίνουν με τις διεθνείς τιμές των τροφίμων έρχονται να προστεθούν στις υπέρογκες ανατιμήσεις σειράς άλλων πρώτων υλών –πλαστικών, μεταλλευμάτων, χημικών, ενεργειακών προϊόντων– και των πολλαπλάσιων ναύλων για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα, προκαλώντας την τέλεια καταιγίδα. Μάλιστα, αν και οι αρχικές εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών και θεσμικών φορέων έκαναν λόγο για αποκλιμάκωση των τιμών μέσα στο 2021, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται ορατό στο άμεσο μέλλον και πολλοί φοβούνται ότι η επίδραση των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες και μεταφορικό κόστος στις τελικές τιμές καταναλωτή θα διαρκέσει τουλάχιστον έως την άνοιξη του 2022. Μάλιστα, ακόμη κι αν υπάρξει διόρθωση των τιμών, αυτές, σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, θα παγιωθούν σε υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το 2020.
Ηδη έως τώρα στην Ελλάδα, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), έχουν καταγραφεί ανατιμήσεις σε σύγκριση με το περυσινό καλοκαίρι στα βρώσιμα έλαια (σπορέλαια) κατά 16,32%, σε αρνί και κατσίκι κατά 13,21%, στα νωπά λαχανικά κατά 8%, στα νωπά ψάρια κατά 6,58%, στα νωπά φρούτα κατά 5,19%, στα φρέσκα θαλασσινά κατά 4,39%, στα τυριά κατά 3,54%, στη μαργαρίνη και σε άλλα φυτικά λίπη κατά 3%, στο ελαιόλαδο κατά 2,61%, σε πίτσες και πίτες κατά 2,08%, στα ζυμαρικά κατά 1,83%, στις παιδικές τροφές κατά 1,73%, στα κατεψυγμένα ψάρια κατά 1,73%, στο αλεύρι κατά 1,69%, στις πατάτες κατά 1,21%. Και μόνο το γεγονός ότι έχει αυξηθεί υπέρμετρα η τιμή των καυσίμων, αυτό σημαίνει αυτομάτως ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, καθώς αυξάνεται τόσο το κόστος παραγωγής όσο και το κόστος μεταφοράς. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούλιο του 2021 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020 καταγράφηκε αύξηση στην τιμή του φυσικού αερίου κατά 72,32%, στο πετρέλαιο κίνησης κατά 20,25% και στη βενζίνη κατά 16,8%.
To γεγονός ότι τον Αύγουστο οι διεθνείς τιμές σε σειρά πρώτων υλών γεωργικής και ζωικής παραγωγής αυξήθηκαν εκ νέου ύστερα από μία σχετική μείωση τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, σημαίνει ότι η μεγάλη άνοδος στις τιμές καταναλωτή ουσιαστικά τώρα ξεκινάει, δεδομένου μάλιστα ότι τελειώνουν και τα όποια αποθέματα υπήρχαν. Ο Δείκτης Τιμών Τροφίμων του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO) διαμορφώθηκε τον Αύγουστο στις 127,4 μονάδες, ενισχυμένος κατά 3,1% από τον Ιούλιο του 2021 και κατά 32,9% από τον Αύγουστο του 2020. Μάλιστα, αύξηση καταγράφεται σε όλους τους επιμέρους δείκτες τιμών (δημητριακά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, κρέατα, φυτικά λίπη), κάτι που σημαίνει ντόμινο ανατιμήσεων σε όλη τη βιομηχανία τροφίμων. Σε ό,τι αφορά το σιτάρι, από τα πλέον κρίσιμα προϊόντα στη βιομηχανία τροφίμων, τα παγκόσμια αποθέματα βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 5ετίας, γεγονός που οδηγεί σε ενίσχυση της τιμής, δεδομένης μάλιστα της μειωμένης παραγωγής, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, σε Ρωσία, ΗΠΑ και Καναδά.
Εκτός των τροφίμων, οι τιμές σε σειρά άλλων προϊόντων βρίσκονται σε ανοδική τροχιά, απόρροια των υψηλών τιμών των πρώτων υλών, του πολλαπλάσιου μεταφορικού κόστους και της καθυστέρησης στις παραδόσεις των πρώτων υλών, κάτι που με τη σειρά του αυξάνει το κόστος παραγωγής και επηρεάζει αρνητικά την ίδια ώρα τα περιθώρια κέρδους της βιομηχανίας. Ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία αυξήθηκε κατά 13% τον Ιούλιο του 2021 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020, ενώ σε επιμέρους κλάδους –εξαιρουμένων πετρελαιοειδών– καταγράφηκαν επίσης πολύ σημαντικές αυξήσεις, μέρος των οποίων θα περάσει στη συνέχεια στις τιμές καταναλωτή και θα επηρεάσει και άλλους κλάδους, όπως για παράδειγμα τον κατασκευαστικό: 16,2% στην κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, 10,3% στην κατασκευή μεταλλικών προϊόντων, 8,8% στην παρασκευή βασικών μετάλλων, 8% στη βιομηχανία ξύλου, 3,6% στη βιομηχανία πλαστικών, 2% στη χημική βιομηχανία.
Ο καφές
Αυξήσεις οι οποίες αναμένεται ότι θα κυμαίνονται από 1 έως 3 ευρώ ανά κιλό σε ό,τι αφορά την τιμή στο ράφι αναμένονται μέσα στο φθινόπωρο στον καφέ, καθώς τότε εκτιμάται ότι θα περάσει στην τιμή καταναλωτή η αλματώδης αύξηση που έχει επέλθει στην τιμή της πρώτης ύλης. Κι αυτό διότι η χρηματιστηριακή τιμή του καφέ στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης έχει σχεδόν διπλασιαστεί λόγω του παγετού που έπληξε τις φυτείες καφέ στη Βραζιλία, τη Νο1 παραγωγό καφέ στον κόσμο, και τις διαταραχές που υπάρχουν σε άλλες χώρες παραγωγής λόγω κορωνοϊού, όπως στο Βιετνάμ. Το γεγονός δε ότι ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό το εύρος της καταστροφής των καλλιεργειών στη Βραζιλία, έχει συνέπεια η αγορά να προεξοφλεί διαταραχές και στην επόμενη σοδειά, κάτι που σημαίνει διατήρηση των υψηλών τιμών και το 2022. Σε άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, μια αγορά ενδεικτική για τις εξελίξεις στις τιμές καταναλωτή, ήδη έχουν επιβληθεί ανατιμήσεις στον καφέ από τις αρχές του καλοκαιριού της τάξης του 12%, δεδομένου ότι η άνοδος της διεθνούς τιμής έχει ξεκινήσει από τον Απρίλιο.
Τα σενάρια που συζητούνται στην Ελλάδα είναι αφενός η διατήρηση του ΦΠΑ 13% στον σερβιριζόμενο καφέ και μια πιθανή μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, σενάρια όμως στα οποία θα πρέπει να συνυπολογισθεί το δημοσιονομικό κόστος. Τα έσοδα του κράτους μόνο από τον ΕΦΚ στον καφέ ήταν το 2019 134 εκατ. ευρώ, ενώ το 2020 διαμορφώθηκαν σε 127 εκατ. ευρώ, με τη μείωση να οφείλεται στα lockdowns. «Η μείωση ή η κατάργηση του ΕΦΚ θα μπορούσε να αντισταθμίσει τις επικείμενες αυξήσεις στις τιμές του καφέ», υποστήριξε από την πλευρά του, μιλώντας στην «Κ», ο Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Καφέ και επικεφαλής της εταιρείας Cafetex.
Έξι Παλαιστίνιοι απέδρασαν από ισραηλινή φυλακή υψίστης ασφαλείας σήμερα, ανακοίνωσε η αστυνομία ενώ μέσα ενημέρωσης του Ισραήλ μετέδωσαν ότι πρόκειται για μέλη ένοπλων παλαιστινιακών οργανώσεων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι πέντε από τους κρατούμενους είναι μέλη του Ισλαμικού Τζιχάντ και ο έκτος πρώην διοικητής ένοπλης οργάνωσης που συνδέεται με το κόμμα Φάταχ.
Και οι έξι κρατούνταν στο ίδιο κελί και έσκαψαν ένα τούνελ για να αποδράσουν από τη φυλακή Γκιμπόα που βρίσκεται στο βόρειο Ισραήλ.
«Στη διάρκεια της νύκτας λάβαμε αρκετές αναφορές για ύποπτες κινήσεις μέσα σε αγρούς αλλά και από τη διοίκηση της φυλακής, η οποία ανακάλυψε πολύ γρήγορα ότι κρατούμενοι έλειπαν από τα κελιά τους και ότι έξι είχαν δραπετεύσει», δήλωσε ο Έλι Λεβί εκπρόσωπος της αστυνομίας του Ισραήλ στον ραδιοφωνικό σταθμό Kan.
Οι δυνάμεις ασφαλείας του Ισραήλ αναζητούν τους δραπέτες, οι οποίοι πιστεύεται ότι θα προσπαθήσουν να εισέλθουν στη Λωρίδα της Γάζας ή θα κατευθυνθούν προς τα σύνορα της χώρας με την Ιορδανία.
Πληροφορίες των ισραηλινών μέσων ενημέρωσης αναφέρουν ότι ένας από τους δραπέτες είναι ο Ζακαρία Ζουμπέιντι πρώην διοικητής στην Τζενίν της Ταξιαρχίας των Μαρτύρων του αλ Άκσα, που συνδέεται με τη Φάταχ.
Η Ταξιαρχία αυτή εξαπέλυε αιματηρές επιθέσεις εναντίον Ισραηλινών από το 2000 ως το 2005, στη διάρκεια της δεύτερης παλαιστινιακής Ιντιφάντα.
Μικρότερες συντααξιοδοτικές απολαβές και βίαιη αναδιανομή εις βάρος των νεότερων ασφαλισμένων συνοδεύουν το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο
Οι νέοι ασφαλισμένοι θα λάβουν μικρότερες συνταξιοδοτικές απολαβές σε σχέση με τις ισχύουσες, ενώ οι ήδη ασφαλισμένοι δεν θα μπορούν να διασφαλίσουν τις σημερινές χαμηλές επικουρικές συντάξεις που λαμβάνουν. Αυτές είναι οι δύο βασικές παραδοχές για τους σημερινούς και τους μελλοντικούς συνταξιούχους που συνοδεύουν το νέο ασφαλιστικό, ενώ τεκμηριώνεται ότι η νέα ασφαλιστική παρέμβαση προκαλεί βίαιη αναδιανομή εις βάρος της κοινωνικής πλειοψηφίας άνω των 80 δισ. οφέλη για τους λίγους και κυρίως τα ιδιωτικά συμφέροντα και τις ασφαλιστικές και χρηματιστηριακές εταιρίες που θα εμπλακούν στο εγχείρημα.
Και αυτό καθώς:
α) Οι μελλοντικοί συνταξιούχοι, με την ασφαλιστική παρέμβαση Μητσοτάκη - Χατζηδάκη, θα λάβουν σύνταξη μειωμένη κατά 35% σε σχέση με το σημερινό επίπεδο των επικουρικών συντάξεων.
β) Η μέση μηνιαία επικουρική σύνταξη για τους νέους με το ισχύον σύστημα θα είναι 221 ευρώ, ενώ με το σύστημα της κεφαλαιοποίησης των ατομικών λογαριασμών θα είναι 145 ευρώ.
γ) Με την επιβολή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στην επικουρική, οι εισφορές των νέων ασφαλισμένων δεν θα καλύπτουν πλέον τις σημερινές και μελλοντικές συντάξεις προκαλώντας τεράστιο κενό στη χρηματοδοτική κάλυψή τους.
Επομένως οι συντάξεις θα εξασφαλίζονται μόνον εφόσον θα χρηματοδοτηθεί το κόστος μετάβασης. Διαφορετικά θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, ιδιαίτερα μετά το 2030, με ετήσια δαπάνη της τάξης του 1 δισ. ευρώ και μετά το 2040 με ετήσια δαπάνη της τάξης των 2,7 δισ. ευρώ.
Το κόστος μετάβασης
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το κόστος μετάβασης είναι 56 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη που συνοδεύει το νομοσχέδιο, και ότι τα οφέλη από την επένδυση των εισφορών των ασφαλισμένων στα χρηματιστήρια θα προκαλέσουν όφελος 50 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα οι φορολογούμενοι να χρειαστεί να πληρώσουν μόνο έξι δισ. ευρώ.
Με βάση ωστόσο τις παραδοχές που προτείνονται από την Ευρωπαϊκή Αρχή Συντάξεων για τον υπολογισμό των υποχρεώσεων στα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης, το κόστος μετάβασης είναι 78 δισ. ευρώ (παρουσιάζεται στην αναλογιστική μελέτης της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής) χωρίς να υπολογιστούν οι εγγυήσεις τις οποίες παρέχει το νομοσχέδιο, όπως ρητά αναφέρεται στην αναλογιστική μελέτη. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος μετάβασης υπερβαίνει τα 80 δισ. ευρώ.
Επιπροσθέτως το κόστος μετάβασης θα επιβαρύνει την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους κατά 49%. Το κόστος αυτό εξαρτάται άμεσα από το ύψος των αποδόσεων των κεφαλαίων και τη γενικότερη χρηματοοικονομική συγκυρία. Στην περίπτωση νέας μακροχρόνιας ύφεσης, το κράτος θα κληθεί με περιορισμένα δημόσια έσοδα να καλύψει διπλή «ζημιά»: το κενό στη χρηματοδότηση του παλαιού συστήματος και τη διαφορά μεταξύ των εγγυημένων επικουρικών συντάξεων του νέου συστήματος και αυτών που θα προκύπτουν από το χαμηλό επίπεδο των αποδόσεων.
Οι απώλειες για τους πολλούς, τα οφέλη για λίγους. Η κυβέρνηση σε όλα τα στάδια των συζητήσεων για το ασφαλιστικό απέφυγε επιμελώς να αναφερθεί στο γεγονός ότι τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα λειτουργούν στο πλαίσιο του επενδυτικού κινδύνου και εξαρτώνται από τις μεταβολές και τις διακυμάνσεις των αγορών σε παγκόσμιο επίπεδο. Με άλλα λόγια, στη γενική παραδοχή ότι ο ασφαλισμένος τοποθετεί τα χρήματά του στην ατομική μερίδα, όμως αυτά τίθενται υπό το βάρος της αβεβαιότητας του επενδυτικού κινδύνου.
Υπάρχουν άπειρα παραδείγματα κατάρρευσης. Έχει υπολογιστεί ότι από το 1970 μέχρι το 2007 έχουν σημειωθεί 124 καταρρεύσεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα (π.χ. Lehman Brothers, Bear Stearn, Citigroup, Barclays κ.λπ.).
Χαρακτηριστικότερο όμως όλων είναι το παράδειγμα της μετοχής της AIG, της μεγαλύτερης ασφαλιστικής των ΗΠΑ, που τον Σεπτέμβριο του 2008 μέσα σε λίγες μέρες έπεσε από τα 70 στα 5,5 δολάρια, με αποτέλεσμα οι ΗΠΑ να αναλάβουν το κόστος ασφαλιστικών συμβολαίων ύψους 85 δισ. ευρώ. Κατέρρευσε γιατί είχε στο χαρτοφυλάκιό της ασφάλιστρα κινδύνου swap πάνω από 440 δισ. ευρώ, τα οποία αχρηστεύτηκαν.
Ελληνικό παράδειγμα πτώχευσης ασφαλιστικής εταιρείας αποτελεί η Ασπίς Πρόνοια, που υποσχόταν στα συνταξιοδοτικά και επενδυτικά της προγράμματα εγγυημένη απόδοση 7,5%!
Εξάλλου το άρθρο 47 «Στρατηγική Επενδύσεων» δεν αποκλείει τη δυνατότητα επενδύσεων και σε μη ρυθμιζόμενες αγορές, καθώς και επενδύσεων σε παράγωγα χρηματοπιστωτικά μέσα, δηλαδή υψηλού ρίσκου, όπως τα δομημένα ομόλογα και τα ενυπόθηκα ομόλογα. Είναι νωπές οι μνήμες από το σκάνδαλο των δομημένων ομολόγων και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Τι θα συμβεί λοιπόν σε περιπτώσεις που οι «επενδύσεις», εκτεθειμένες στον «κίνδυνο των αγορών», δεν ευδοκιμήσουν; Η απάντηση είναι πως πολλοί ασφαλισμένοι θα κινδυνεύσουν να χάσουν τα χρήματά τους.
Σάββας Ρομπόλης: Τα λάθη, οι σκοπιμότητες και ο λογαριασμός στους νέους
Λάθη στις εκτιμήσεις, παραποίηση σε έναν βαθμό και των στοιχείων επίσημων διεθνών και εγχώριων οργανισμών, σκοπιμότητες και εμμονές οδηγούν την κυβέρνηση σε μια ασφαλιστική παρέμβαση που θα ζημιώσει πολλαπλώς τη νέα γενιά, επισημαίνει, στην τελευταία του παρέμβαση, ο επίτιμος καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Σάββας Ρομπόλης μαζί με τον στενό του συνεργάτη στα ασφαλιστικά θέματα Βασίλη Μπέτση.
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν οι Σ. Ρομπόλης και Β. Μπέτσης, “η νέα γενιά θα κληθεί όχι μόνο να διαχειριστεί τις εισφορές της, που θα υπόκεινται στους κινδύνους και τις αβεβαιότητες των χρηματιστηρίων, αλλά θα καταβάλει φορολογικά και το κόστος μετάβασης, που θα υπερβαίνει τα 80 δισ. ευρώ, αφού θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό”.
1. Κυβερνητικοί παράγοντες ισχυρίζονται λανθασμένα ότι εάν διατηρηθεί το σημερινό σύστημα επικουρικής ασφάλισης, τότε μετά από 30 χρόνια ο συντελεστής αναπλήρωσης θα μειωθεί από 16% σε 9,5%, σύμφωνα με την Εθνική Αναλογιστική Αρχή. Και αυτό γιατί, πρώτον, το σημερινό σύστημα είναι νοητής κεφαλαιοποίησης μηδενικού ελλείμματος και, δεύτερον, ο λόγος των συνταξιούχων προς τους εργαζομένους θα επιδεινωθεί σημαντικά στο μέλλον.
Όμως, η πραγματικότητα είναι διαφορετική, δεδομένου ότι, σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη του Ν. 4670/2020, η οποία θα πρέπει να σημειωθεί ότι είχε γίνει με δυσμενέστερες δημογραφικές και οικονομικές υποθέσεις από αυτές που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη του υπό συζήτηση στη Βουλή νομοσχεδίου, η μέση επικουρική σύνταξη των μελλοντικών γενεών, σύμφωνα με τις αναλογιστικές προβολές της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, θα είναι κατά 15% υψηλότερη (225 ευρώ) σε σχέση με το σημερινό μέσο επίπεδο (195 ευρώ).
2. Επιπλέον, το επιχείρημα ότι ο συντελεστής αναπλήρωσης των μελλοντικών συντάξεων με το ισχύον σύστημα επικουρικής ασφάλισης θα μειωθεί από το 16% στο 9,5%, λόγω του γεγονότος ότι θα επιβαρυνθεί σημαντικά στο μέλλον ο λόγος συνταξιούχων προς ασφαλισμένους με την υπόθεση ότι οι ασφαλιστικές εισφορές παραμένουν σταθερές διαχρονικά, είναι λανθασμένο.
Κι’ αυτό γιατί ο απλοϊκός αυτός ισχυρισμός προϋποθέτει ότι ο συνολικός πληθυσμός παραμένει διαχρονικά σταθερός στα σημερινά επίπεδα μέχρι το 2070. Όμως, κάτι τέτοιο δεν ισχύει, σύμφωνα με τις δημογραφικές προβολές της Eurostat, τις οποίες επικαλούνται τα κυβερνητικά στελέχη προκειμένου να υποστηρίξουν την αναγκαιότητα της πλήρους κεφαλαιοποίησης της επικουρικής κοινωνικής ασφάλισης.
Το κόστος μετάβασης θα ξεπεράσει τα 80 δισ.
3. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το κόστος μετάβασης είναι 56 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την πρόσφατη αναλογιστική μελέτη που συνοδεύει το νομοσχέδιο, και ότι τα οφέλη από την επένδυση των εισφορών (χρημάτων) των ασφαλισμένων στα χρηματιστήρια θα προκαλέσουν όφελος 50 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα, κατά τους λανθασμένους ισχυρισμούς τους, οι φορολογούμενοι να χρειαστεί να πληρώσουν μόνο έξι δισ. ευρώ.
Όμως, η πραγματικότητα είναι διαφορετική, δεδομένου ότι τα 56 δισ. ευρώ κόστους μετάβασης υπολογίζονται με τις παραδοχές του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Αντίθετα, με βάση τις παραδοχές που προτείνονται από την Ευρωπαϊκή Αρχή Συντάξεων για τον υπολογισμό των υποχρεώσεων στα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης, το κόστος μετάβασης είναι 78 δισ. ευρώ (παρουσιάζεται στην αναλογιστική μελέτης της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής) χωρίς να υπολογιστούν οι εγγυήσεις τις οποίες εγγυάται το νομοσχέδιο, όπως ρητά αναφέρεται στην αναλογιστική μελέτη. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος μετάβασης υπερβαίνει τα 80 δισ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι τα 15 δισ. ευρώ που αναφέρουν οι κυβερνητικοί παράγοντες ως χρηματοδότηση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης κατευθύνονται αποκλειστικά και μόνο στην κύρια σύνταξη (εθνική και ανταποδοτική σύνταξη). Αντίθετα, σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη του Ν. 4670/2020, το ισχύον σύστημα επικουρικής ασφάλισης δεν επιβαρύνει καθόλου μέχρι το 2070 τον κρατικό προϋπολογισμό.
Τι καλείται να πληρώσει η νέα γενιά
4. Η πραγματικότητα την οποία απαιτείται να γνωρίζει η νέα γενιά είναι ότι με το σημερινό σύστημα επικουρικής ασφάλισης των νοητών ατομικών λογαριασμών θα λάβει κατά 15% υψηλότερες συντάξεις από το σημερινό επίπεδο, ενώ με το προτεινόμενο νομοσχέδιο θα κληθεί όχι μόνο να διαχειριστεί τις εισφορές της, που θα υπόκεινται στους κινδύνους και τις αβεβαιότητες των χρηματιστηρίων, αλλά θα καταβάλει φορολογικά και το κόστος μετάβασης, που θα υπερβαίνει τα 80 δισ. ευρώ, αφού θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
Αντίθετα, με το ισχύον σύστημα η επικουρική σύνταξη και όχι η κύρια δεν επιβαρύνει καθόλου τα δημόσια οικονομικά της χώρας, σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη του Ν. 4670/2020, η οποία έχει εγκριθεί και από την Ευρωπαϊκή Οικονομική Επιτροπή. Έτσι, αποδεικνύεται ότι στις συνθήκες των λανθασμένων επιχειρημάτων των κυβερνητικών παραγόντων και της προοπτικής των συνεπειών της πλήρους κεφαλαιοποίησης στη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας μας με την αύξηση του χρέους διαψεύδονται με τον πιο εύληπτο τρόπο οι προσδοκίες της νέας γενιάς, με την έννοια της βελτίωσης του βιοτικού της επιπέδου, σε σχέση με τη δεκαετία του 2010, της περιόδου της πανδημίας και των μελλοντικών κοινωνικο-οικονομικών της επιπτώσεων.
...κύριε πρωθυπουργέ, αλλά μετά το φθινόπωρο έρχεται πάντοτε χειμώνας και καταπώς φαίνεται αυτή τη χρονιά μάς περιμένει κι άλλη βαρυχειμωνιά: πανδημία, μεταλλάξεις, ακρίβεια ακόμα και σε είδη πρώτης ανάγκης.
Μήπως, λέμε μήπως, εκτός από τον υπουργό που ψάχνετε ακόμα να βρείτε (Πολιτικής Προστασίας και σήμερα αναμένονται και ανακοινώσεις) να προχωρήσετε και σε κανένα μέτρο να ελαφρύνετε την κατάσταση για τα φτωχά και μεσαία εισοδήματα που καταπώς το πάτε θα βογκήξουν για άλλη μια φορά;
Πριν από περίπου ενάμιση μήνα η κυβέρνηση ανακοίνωσε περιχαρής αύξηση 2% στον κατώτατο μισθό. Θεώρησε μάλιστα δείγμα μεγάλης γενναιοδωρίας εκ μέρους της ότι, έπειτα από τρία χρόνια παγωμένων αμοιβών για τους εργαζόμενους και παρά τις εισηγήσεις των εργοδοτικών οργανώσεων να μείνουν αμετάβλητοι μισθοί και ημερομίσθια, επέτρεψε μια αύξηση 13 ευρώ τον μήνα ή 60 λεπτών τη μέρα.
Αυτά τα 60 λεπτά τη μέρα έχουν προ πολλού γίνει παρανάλωμα... της ακρίβειας. Οταν η κυβέρνηση έπαιρνε, άλλωστε, αυτή τη «γενναιόδωρη» απόφαση, απορρίπτοντας την πρόταση της αντιπολίτευσης και της ΓΣΕΕ για αποκατάσταση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ, ήξερε ότι ένα απειλητικό κύμα αυξήσεων σε ενεργειακά αγαθά, πρώτες ύλες και άλλα προϊόντα είχε ήδη εξαφανίσει αυτή τη συμβολική, σχεδόν ειρωνική αύξηση στους μισθούς και τα μεροκάματα.
Αν επαληθευτούν οι προβλέψεις των βασικών συντελεστών της αγοράς, αυτά τα 60 λεπτά αύξησης τη μέρα δεν θα φτάνουν να καλύψουν ούτε την αύξηση στην τιμή του καφέ, αυτής της ελάχιστης «πολυτέλειας» στο δύσκολο οκτάωρο ενός εργαζόμενου πίσω από ένα γκισέ, έναν πάγκο, ένα γραφείο, μια σκαλωσιά, μια αλυσίδα παραγωγής.
Ούτε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ούτε βεβαίως και καμιά ευρωπαϊκή κυβέρνηση δικαιούνται να προσποιούνται έκπληξη για τις ιλιγγιώδεις ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά και πρώτες ύλες, που άμεσα ή έμμεσα αφορούν τον σκληρό πυρήνα της καθημερινής κατανάλωσης και διαβίωσης των νοικοκυριών.
Εδώ και πολλούς μήνες βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πλανητικό παιχνίδι ανατιμητικής κερδοσκοπίας, άλλοτε με πρόσχημα την αύξηση της ζήτησης, άλλοτε με άλλοθι την ξηρασία ή τις αυξήσεις στους ναύλους μεταφοράς των προϊόντων από θάλασσες και στεριές. Κι από κοντά οι αγορές χρήματος συνδαυλίζουν, υποκινώντας τις κεντρικές τράπεζες να βάλουν τέλος στις νομισματικές πολιτικές φτηνού χρήματος και μηδενικών επιτοκίων, γιατί απλά είναι η ώρα να εκταμιεύσουν τα κέρδη τους από τις πολιτικές αυτές.
Τώρα που είναι η ώρα του «ταμείου» και της σκληρής αναμέτρησης με την ακρίβεια για τα φτωχότερα νοικοκυριά, η κυβέρνηση σηκώνει τα χέρια ψηλά. Διακηρύσσει ότι δεν πρόκειται να κάνει οτιδήποτε «στρεβλώνει την αγορά» -μια παραλλαγή της πίστης της στη μεταφυσική δύναμη «του αόρατου χεριού» της- και παραδίδει την πλειονότητα της κοινωνίας σε νέα σαρωτική μείωση των εισοδημάτων της. Είναι άγνωστο τι την κάνει να πιστεύει ότι δεν θα το βρει μπροστά της.
Ο 38χρονος στρατιωτικός ΕΠΟΠ, εντοπίστηκε νεκρός στο σπίτι του στη Μυτιλήνη το Σάββατο. Ο άτυχος άνδρας υπηρετούσε σε στρατιωτική μονάδα στο νησί.
Σύμφωνα με πληροφορίες του τοπικού Μέσου stonisi.gr, ο στρατιωτικός βρέθηκε με παρέμβαση της αστυνομίας μετά από τηλέφωνα των γονιών του, οι οποίοι ανησύχησαν, αφού εδώ και τρείς με τέσσερις μέρες προσπαθούσαν να επικοινωνήσουν μαζί του χωρίς να τα καταφέρουν.
Τελικά αστυνομικοί που επενέβησαν παραβιάζοντας την πόρτα του σπιτιού του βρέθηκαν μπροστά στη σορό του άτυχου Επιλοχία που βρισκόταν ήδη νεκρός εδώ και μέρες.
Διαγνώστηκε με κοροναϊό
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, ο Επιλοχίας που ήταν ανεμβολίαστος, πριν πέντε μέρες παρουσίασε συμπτώματα ιογενούς εμπύρετης λοίμωξης εξετάστηκε και υποβλήθηκε σε τεστ ταχείας ανίχνευσης κοροναϊού στην οποία βρέθηκε αρνητικός. Του συνεστήθη να παραμείνει κλινήρης επί τρεις μέρες και να επανεξετασθεί πριν επανέλθει στην υπηρεσία του. Έκτοτε δεν έδωσε σημεία ζωής.
Η σορός του 38χρονου Επιλοχία αναμένεται μετά τη νεκροψία και νεκροτομή στην οποία θα υποβληθεί προκειμένου να εξεταστούν τα αίτια του θανάτου του να μεταφερθεί στη γενέτειρα του την Ξάνθη. Πάντως από την Αστυνομία έχει αποκλεισθεί η εγκληματική ενέργεια.
Οι δυνάμεις ασφαλείας υποχώρησαν στη συνέχεια λόγω διαδήλωσης
Απίστευτες σκηνές εκδηλώθηκαν στο Σάββατο στο Παρίσι της Γαλλίας, καθώς μια γυναίκα ξυλοκοπήθηκε από δυνάμεις ασφαλείας μπήκε σε εμπορικό κατάστημα χωρίς πιστοποιητικό εμβολιασμού.
Συγκεκριμένα στο πλαίσιο νέων διαδηλώσεων κατά του υποχρεωτικού εμβολιασμού αρκετοί διαδηλωτές εισέβαλαν σε ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα του Παρισιού, το «Forum des Halles». Θυμίζουμε πως στην Γαλλία για να ψωνίσει κάποιος σε εμπορικά κέντρα χρειάζεται απαραιτήτως να έχει πάνω του covid pass.
Δηλαδή μόνο οι εμβολιασμένοι, οι έχοντες αρνητικό εργαστηριακό τεστ και οι αποδεδειγμένα νοσήσαντες έχουν το δικαίωμα να μπαίνουν σε μεγάλα εμπορικά κέντρα. Τους διαδηλωτές τους κυνήγησαν οι δυνάμεις ασφαλείας, οι οποίες μάλιστα χτύπησαν άγρια και συνέλαβαν μια γυναίκα, η οποία δεν φορούσε μάσκα και δεν είχε πιστοποιητικό εμβολιασμού.
Κάτι που προκάλεσε τις έντονες αποδοκιμασίες των άλλων διαδηλωτών, οι οποίοι φώναζαν συνθήματα υπέρ της ελευθερίας. Στη συνέχεια οι αστυνομικοί πήραν εντολή να απομακρυνθούν.