Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021

Όλο το κείμενο της συμφωνίας Ελλάδας-Γαλλίας για αμυντική συνεργασία

 



Ακολουθήστε μας στο Google news 

Χαρές και πανηγύρια στην κυβέρνηση για τις ανακοινώσεις Μητσοτάκη-Μακρόν, την ώρα που η αντιπολίτευση αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό την υπογραφή της συγκεκριμένης συμφωνίας.

Λίγη ώρα μετά τις κοινές δηλώσεις του πρωθυπουργού και του Γάλλου προέδρου από το Παρίσι δόθηκε στη δημοσιότητα και το πλήρες κείμενο της συμφωνίας μεταξύ των δύο κρατών.

Κατά τις κοινές δηλώσεις ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για ένα «όραμα» ανάπτυξης αναγκαίων δυνατοτήτων και αναβάθμιση της διμερούς αμυντικής συνεργασίας στο πλαίσιο μιας ισχυρής συμμαχικής σχέσης, που υπερβαίνει τις υποχρεώσεις στο πλαίσιο της Ε.Ε. και ΝΑΤΟ. Και υποστήριξε πως η σημερινή συμφωνία ανοίγει το δρόμο για μια αυτοδύναμη και ισχυρή Ευρώπη του μέλλοντος, που θα μπορεί να υπερασπίζεται τα συμφέροντα στην ευρύτερη γειτονιά της, θα διαθέτει μέσα, βούληση, επιρροή για να εγγυάται ειρήνη και πρόοδο σε παγκόσμιο επίπεδο και θα ευθυγραμμίσει οικονομική της δύναμη με γεωπολιτική.

Σημειώνεται ότι η συμφωνία στο άρθρο 2  έχει ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση που μια από τις δύο χώρες δεχθεί επίθεση στην επικράτειά της. Κυβερνητικές πηγές σχολιάζουν πως «με τον τρόπο αυτό η Ελλάδα θωρακίζεται έναντι απειλών ιδιαίτερα στην Ανατολική Μεσόγειο. Ταυτόχρονα, μέσω της συμφωνίας αποκτά ουσία το άρθρο 42, παράγραφος 7 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ρήτρα αμοιβαίας άμυνας».

Παρλί: Τεκμήριο μίας φιλόδοξης ευρωπαϊκής άμυνας η συμφωνία με την Ελλάδα

 


Παρλί: Τεκμήριο μίας φιλόδοξης ευρωπαϊκής άμυνας η συμφωνία με την Ελλάδα
Ludovic Marin, Pool Photo via AP

Η νέα στρατηγική συμφωνία που υπεγράφη σήμερα ανάμεσα σε Αθήνα και Παρίσι για την αγορά των τριών γαλλικών φρεγατών (με option για άλλη μία), συνιστά «ιστορική ανακοίνωση» που αποτελεί τεκμήριο μίας «φιλόδοξης ευρωπαϊκής άμυνας», δήλωσε η υπουργός Ενόπλων Δυνάμεων της Γαλλίας, Φλοράνς Παρλί.

«Πρόκειται για ιστορική ανακοίνωση, που επιβεβαιώνει μία εξαιρετικού χαρακτήρα αμυντική συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες μας», δηλώνει η υπουργός σε ανακοίνωσή της.

«Η ανάπτυξη από την Γαλλία αυτού του εξοπλισμού αιχμής αποτελεί συμμετοχή σε μία φιλόδοξη ευρωπαϊκή άμυνα. Τα πολεμικά ναυτικά μας θα εξοπλισθούν μαζί με αυτές τις πρώτης τάξεως φρεγάτες, σύγχρονα και ισχυρά πολεμικά πλοία», προσθέτει.

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την «αόρατη δωρεά» από τη Σ. Αραβία

 

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ



Ακολουθήστε μας στο Google news 

Τη διερεύνηση των καταγγελιών για τη σύμβαση δωρεάς 10.000.000 δολαρίων από τη Σαουδική Αραβία προς την Ελλάδα για την καταπολέμηση του κορονοϊού ζητούν, με ερώτηση που κατέθεσαν προς τους υπουργούς Εξωτερικών, Οικονομικών και Υγείας, 37 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. 

Σε πρόσφατο δημοσίευμά της η «Εφημερίδας των Συντακτών» αποκάλυψε την επιστολή-καταγγελία του πρέσβη επί τιμή και πρώην επικεφαλής της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας (ΥΔΑΣ), κ. Νίκου Βαμβουνάκη, αναφορικά με τη δωρεά 10 εκατομμυρίων δολαρίων από τη Σαουδική Αραβία προς την Ελλάδα για την καταπολέμηση του κορονοϊού. 

Να υπενθυμίσουμε ότι μετά το δημοσίευμα για την αόρατη δωρεά της Σαουδικής Αραβίας ύψους 10.000.000 δολαρίων, κυβερνητικές πηγές υποστήριξαν στην «Εφ.Συν.» ότι δεν έχει ολοκληρωθεί το τελικό περιεχόμενο της σύμβασης. Ωστόσο δεν διευκρίνισαν ποια είναι η εκκρεμότητα.

Η ερώτηση κατατέθηκε με πρωτοβουλία του βουλευτή Α' Θεσσαλονίκης Γιάννη Αμανατίδη και συνυπογράφουν ο Τομεάρχης Εξωτερικών της Κ.Ο, Γιώργος Κατρούγκαλος και ο Τομεάρχης Υγείας, Ανδρέας Ξανθός.

Η επιστολή, με ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου 2021, απευθύνεται προς τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και περιέχει στοιχεία του «Memorandum of Financial Contribution» (MFC) μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του «Ανθρωπιστικού Οργανισμού του βασιλέα Salman» (KSRelief Centre) της Σαουδικής Αραβίας. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο αριθμός του τραπεζικού λογαριασμού που δόθηκε από την ελληνική κυβέρνηση δεν ανήκει στο Δημόσιο αλλά στην ιδιωτική εταιρεία Price Waterhouse and Coopers, η οποία ξεκίνησε τη συνεργασία της με την ελληνική κυβέρνηση για την «παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε θέματα Αναλύσεων Δεδομένων στην ομάδα διαχείρισης PLFs για την Πανδημία Covid-19», μετά τη διακοπή συνεργασίας με την Palantir και τις αντιδράσεις, που υπήρξαν για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων.

Από το παραπάνω γεγονός προκαλούνται ερωτήματα σε σχέση με τη διαφάνεια και την εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων για την αποδοχή των δωρεών, όπως αναφέρουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Επειδή δεν δόθηκαν από την κυβέρνηση -ως όφειλε- απαντήσεις και εξηγήσεις στις παραπάνω καταγγελίες, ρωτούν τους Υπουργούς: 

  • Τηρήθηκαν στη συγκεκριμένη περίπτωση οι προβλέψεις του Δημοσίου λογιστικού και της νομοθεσίας περί δωρεών;
  • Ποιες διαδικασίες έχουν ακολουθηθεί μέχρι τώρα και σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβούν ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια, το δημόσιο συμφέρον και η διερεύνηση πιθανών ευθυνών;
     

Παζάρια με τους θεσμούς για τον προϋπολογισμό

 

AP Photo/Petros Giannakouris
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Η κυβέρνηση προσπαθεί να ξεκλειδώσει δυνατότητες για παροχές με βάση τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης ● Φόβους για εκτόξευση των ελλειμμάτων διατυπώνουν οι δανειστές ● Στα 6,4 δισ. ευρώ το πρωτογενές έλλειμμα στο οκτάμηνο.
Ακολουθήστε μας στο Google news 

Δύσκολες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς για τα μεγέθη του νέου προϋπολογισμού πραγματοποιεί η κυβέρνηση εν όψει της κατάθεσης του προσχεδίου τη Δευτέρα στη Βουλή. Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται το ποσοστό της φετινής ανάπτυξης, με το οικονομικό επιτελείο να θεωρεί «κατώφλι» το 6,1% αναθεωρώντας την προηγούμενη εκτίμηση για ανάκαμψη 5,9%. Ωστόσο πολλά θα εξαρτηθούν από την πορεία της οικονομίας στο τρίτο τρίμηνο με την ενσωμάτωση των εσόδων από τον τουρισμό και φυσικά στο τελευταίο και με οδηγό τις επενδύσεις και την πορεία της καταναλωτικής δαπάνης θα κριθεί πού ακριβώς θα κάτσει η μπίλια της φετινής ανάπτυξης.

Οι προοπτικές προδιαγράφονται θετικές, αν και η βάση σύγκρισης δεν θα είναι ευνοϊκή για το ΑΕΠ, όπως συνέβη στο δεύτερο τρίμηνο και ήταν μια παράμετρος σημαντική για την επίδοση του 16,2% που πέτυχε η ελληνική οικονομία το συγκεκριμένο διάστημα. Πατώντας πάνω στη μεγαλύτερη ανάπτυξη τα κυβερνητικά στελέχη επιχειρούν να κάμψουν τις αντιστάσεις των δανειστών και να «ξεκλειδώσουν» νέες παροχές προκρίνοντας για το 2022: την επέκταση του παγώματος της εισφοράς αλληλεγγύης για τους εργαζομένους στο Δημόσιο και τους συνταξιούχους, νέες μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές, μεγαλύτερη αύξηση του επιδόματος θέρμανσης από 20% μετά το σπιράλ των αυξήσεων στις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου και αύξηση στα 200 εκατ. ευρώ από 150 εκατ. ευρώ του ποσού της επιδότησης για την αντιμετώπιση της «ενεργειακής ακρίβειας» καθώς θα έχει πολύ μεγαλύτερη διάρκεια από τις αρχικές εκτιμήσεις.

Αυτές τις προσδοκίες έχει το οικονομικό επιτελείο, οι οποίες όμως είναι διαφορετικές από αυτές που έχουν στην ατζέντα τους οι θεσμοί, που παρά την αναστολή της ρήτρας διαφυγής για το 2022 δεν παύουν να ανησυχούν για τα υψηλά ελλείμματα στον προϋπολογισμό. Η αβεβαιότητα της πανδημίας διατηρεί το πρωτογενές έλλειμμα στη ζώνη υψηλού κινδύνου καθώς μια νέα διόγκωση του δημοσιονομικού κόστους -έστω και με στοχευμένες παρεμβάσεις που είναι η βασική ντιρεκτίβα της Κομισιόν- θα ανεβάσει τον πήχη του δημοσιονομικού ελλείμματος πάνω από τα 17 δισ. ευρώ, προκαλώντας αντίστοιχη αύξηση και στο πρωτογενές έλλειμμα σε επίπεδα πάνω από το 7,2% του ΑΕΠ το 2021 ή 12,3 δισ. ευρώ που προβλέπει το βασικό σενάριο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.

Με αυτόν τον τρόπο τινάζεται στον αέρα όλος ο δημοσιονομικός σχεδιασμός για πρωτογενές αποτέλεσμα 0,5% του ΑΕΠ την επόμενη χρονιά, ενώ η συμπίεση των ελλειμμάτων προϋποθέτει μια βαριά δημοσιονομική προσαρμογή η οποία σε απόλυτα μεγέθη ξεπερνά τα 11 δισ. ευρώ. Η ενίσχυση των εσόδων στηρίζεται αποκλειστικά στην πρόβλεψη για ρυθμούς ανάπτυξης 6,2% το 2022, η οποία θα αναθεωρηθεί με το προσχέδιο, ενώ οι συνολικές δαπάνες προβλέπεται να συγκρατηθούν στα 54,092 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4,6 δισ. ευρώ είναι τόκοι και τα 13,371 δισ. ευρώ παροχές για εργαζομένους. Στον προϋπολογισμό του 2022 προβλέπεται επίσης κονδύλι 806,8 εκατ. ευρώ για καταπτώσεις δανείων που έχουν δοθεί με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

Σε ό,τι αφορά τον τρέχοντα προϋπολογισμό οι προκαταβολές από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 2,3 δισ. ευρώ και η καθυστερημένη είσπραξη 644 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων (ANFA’s) βελτίωσαν σημαντικά την εικόνα του προϋπολογισμού τον Αύγουστο. Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης ήταν ο περιορισμός του πρωτογενούς ελλείμματος στο οκτάμηνο του έτους, κοντά στα 6,4 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 9,4 δισ. ευρώ και του δημοσιονομικού στα 10,519 δισ. ευρώ. Το ύψος των καθαρών εσόδων ανήλθε σε 34,686 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,454 δισ. ευρώ, ωστόσο αν αφαιρεθούν οι προσωρινές αυτές επιδράσεις στο σκέλος των εσόδων, τα έσοδα από φόρους στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου εμφανίζονται μειωμένα κατά 142 εκατ. ευρώ ή κατά 0,5%, ενώ στο σκέλος των δαπανών καταγράφεται υστέρηση 514 εκατ. ευρώ ή 1,1%.

Μακρόν: Δεσμευόμαστε να προστατέψουμε την Ελλάδα σε περίπτωση εισβολής

 


Μακρόν: Δεσμευόμαστε να προστατέψουμε την Ελλάδα σε περίπτωση εισβολής
INTIME NEWS / ΓτΠ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Ως έμμεση απάντηση προς τις αιτιάσεις της Τουρκίας έναντι της Ελλάδας, χαρακτηρίζεται η απάντηση του Εμανουέλ Μακρόν το πρωί της Δευτέρας σε ερώτηση για το εάν εκτιμά ότι η ελληνογαλλική συμφωνία θα επιφέρει αναστάτωση στην Ανατολική Μεσόγειο.

«Δεν έχω την αίσθηση ότι το καλοκαίρι του 2020 Ελλάδα επέδειξε πολεμοχαρή στάση στην Ανατολική Μεσόγειο», υπογράμμισε ο Γάλλος Πρόεδρος και πρόσθεσε:

«Πιστεύω ότι είναι καθήκον μας, εμάς των Ευρωπαίων, να δείξουμε ότι είμαστε αλληλέγγυοι με κάθε κράτος-μέλος. Αυτό έκανε η Γαλλία το καλοκαίρι του 2020 κι αυτό που εμείς επιθυμούμε μέσα από αυτή την στρατηγική συνεργασία είναι η Ελλάδα να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή σε μία περιοχή που πλήττεται και έχει έναν υψηλό ενεργειακό γεωπολιτικό ρόλο. Άρα, λοιπόν, έχουμε κάθε δικαίωμα να βοηθήσουμε την Ελλάδα να εξοπλιστεί, για να διασφαλίσει την εδαφική της ακεραιότητα και τα συμφέροντα και από την άλλη πλευρά να δεσμευτούμε επίσης να συνεργαζόμαστε για να την προστατεύσουμε σε περίπτωση εισβολής. Έτσι λογίζω εγώ την φιλία».

«Ανησυχητικά δείγματα αλλαγών»

 

EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 

«Ανησυχητικά δείγματα αλλαγών»


Η μεγαλύτερη ένωση δικαστικών λειτουργών της χώρας στηλιτεύει τον περιορισμό του δικαστικού έργου, αλλά και του δικαιώματος των πολιτών σε δίκαιη δίκη με πρόσχημα τη μείωση των καθυστερήσεων ● Διαμαρτύρεται επίσης για τον αποκλεισμό της από τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές και τις ασφυκτικές προθεσμίες της δημόσιας διαβούλευσης ● Περιορισμοί στο δικαστικό έργο και στα δικαιώματα των πολιτών σε δίκαιη δίκη ● Ζητεί την απόσυρση των διατάξεων για την πιλοτική δίκη και στηλιτεύει ως προσβλητική και υπονομευτική για τη δικαστική ανεξαρτησία την αφαίρεση δικογραφίας από δικαστή, εάν δεν έχει εκδοθεί απόφαση οκτώ μήνες μετά τη συζήτηση.
Ακολουθήστε μας στο Google news 

Οπως δυστυχώς διαπιστώνεται καθημερινά, ο υπουργός Δικαιοσύνης, που δεν είναι νομικός, έχει αποφασίσει να προχωρά με τη σύμφωνη γνώμη των επιτελών του και όσων επιλέγει με προσωπικά ή πολιτικά κριτήρια να ακούσει. Ηδη για τις αλλαγές που εισηγείται σε ό,τι αφορά όχι μόνο τον νέο Ποινικό Κώδικα αλλά και τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας εξέδωσε αναλυτικό κείμενο με τις παρατηρήσεις της η Ενωση Δικαστών και Εισαγγελέων.

Η μεγαλύτερη ένωση δικαστικών λειτουργών της Ελλάδας διαμαρτύρεται διότι, ενώ ζήτησε να συμμετάσχει και να συνεισφέρει στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή, το υπουργείο αρνήθηκε και «συστηματικά απέκλεισε όλες τις Δικαστικές Ενώσεις από όλες τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές και νομοθετικές διαδικασίες που σχετίζονται με τροποποίηση νομοθετημάτων που επηρεάζουν την επαγγελματική και υπηρεσιακή ζωή δικαστών και εισαγγελέων».

Η ενημέρωση της Ενωσης έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, ενώ η διαβούλευση είχε συντομότατη ημερομηνία εκπνοής: «Είναι σαφές ότι η στάση αυτή δεν διευκολύνει καθόλου την ανάπτυξη επιστημονικού διαλόγου και διαμορφώνει ασφυκτικές χρονικά συνθήκες προκειμένου οι προτάσεις μας για την αναμόρφωση του ΚΠολΔ να έχουν την αναγκαία πληρότητα».

Στις παρατηρήσεις της Ενωσης, πέρα από τις όποιες τεχνικές και θετικές αλλαγές, επισημαίνονται πολύ ανησυχητικά δείγματα αλλαγών, που περιορίζουν αφ’ ενός το δικαστικό έργο και αφ’ ετέρου τα δικαιώματα των πολιτών σε δίκαιη δίκη με πρόσχημα τη μείωση των καθυστερήσεων. Παράλληλα αυξάνεται σε πολλές περιπτώσεις το κόστος για τους διαδίκους, που «με δεδομένη και την πρόσφατη διεύρυνση της επιβολής τέλους δικαστικού ενσήμου και στις αναγνωριστικές αγωγές αρμοδιότητας Πολυμελούς Πρωτοδικείου, θα οδηγήσει σε σοβαρή επιβάρυνση της δικαστικής προστασίας των διαδίκων».

Πολλές παρατηρήσεις διαπιστώνουν και σειρά προβλημάτων που αφορούν αλλαγές στα θέματα προσημειώσεων, υποθηκών και πλειστηριασμών. Συγκεκριμένα, ενώ προβλέπεται η επαναφορά του δικαιώματος υποβολής ασφαλιστικών μέτρων και αναστολής με αίτημα του ιδιοκτήτη -πριν γίνει ο πλειστηριασμός- για τα κινητά περιουσιακά στοιχεία, εν τούτοις δεν επαναφέρεται αυτό το δικαίωμα σε ό,τι αφορά την ακίνητη ιδιοκτησία. Η ΕνΔε ζητά την επαναφορά του δικαιώματος αυτού που κρίνεται εξαιρετικής σημασίας και αφορά ενδεχομένως το σπίτι ενός πολίτη που πλειστηριάζεται. Υπάρχουν όμως και παρατηρήσεις ουσίας που αφορούν την παράκαμψη διαχρονικών αρχών του συστήματος απονομής της δικαιοσύνης.

Πιλοτική δίκη

Να αποσυρθεί

«Για τον νέο θεσμό της πιλοτικής δίκης και παρά το γεγονός ότι όλοι επιθυμούν ασφαλώς ταχύτερους ρυθμούς στη Δικαιοσύνη, η διάταξη είναι προβληματική τόσο στο επίπεδο της συμβατότητας με τον διάχυτο και παρεμπίπτοντα έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων όσο και με τη νομοτεχνική του συνοχή. Η πρόβλεψη ότι μπορεί να εισαχθεί στην Ολομέλεια του Α.Π. οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα ή μέσο, δίνει τη δυνατότητα σε πολύ πρώιμο στάδιο να ασχοληθεί το Ανώτατο Ακυρωτικό με ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος, πριν ακόμα δηλαδή προλάβουν να αποκτήσουν την ιδιότητά τους αυτή.

»Η διέλευση ενός νομικού ζητήματος τουλάχιστον από τον πρώτο βαθμό δικαιοδοσίας πυροδοτεί τον επιστημονικό διάλογο, αποτελεί κομμάτι του νομικού μας πολιτισμού και έχει λειτουργήσει δικαιοπαραγωγικά για δεκαετίες. Ταυτόχρονα θα επιφορτίσει το Ανώτατο Ακυρωτικό με εκατοντάδες αβάσιμα αιτήματα, πρώιμης παρέμβασης, δημιουργώντας νέο πεδίο δικαιοδοτικής κρίσης, ήτοι αυτό της Τριμελούς Επιτροπής η οποία θα πρέπει αιτιολογημένα να απαντά για τις προϋποθέσεις που καθιστούν ή όχι κάθε ζήτημα γενικότερου ενδιαφέροντος που έχει συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων».

Ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος

Να παραμείνουν ως έχουν

Πρόβλημα εντοπίζεται και ως προς το αν στα «ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος» εντάσσονται και τα θέματα συνταγματικότητας των νόμων. «Εδώ, κατά τη γνώμη μας, υπάρχει προφανής αντίφαση μεταξύ της πιλοτικής δίκης για ζήτημα συνταγματικότητας και του διάχυτου και παρεμπίπτοντος ελέγχου συνταγματικότητας, καθώς η πιλοτική δίκη με τον τρόπο αυτό διαμορφώνει στην ουσία εκ πλαγίου Συνταγματικό Δικαστήριο, το οποίο όμως δεν υφίσταται στο δικό μας σύστημα και αντίκειται στις διατάξεις των άρθρων 87 παρ.2 και 93 παρ.4 του Συντάγματος».

Η ΕνΔε διαπιστώνει τη θετική επιρροή στον διάλογο της μειοψηφούσας άποψης του Αρείου Πάγου που συχνά οδήγησε στη συνέχεια ακόμα και σε αλλαγή της άποψης του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Ενας πλούτος του συστήματος που τώρα «θα υπονομεύσει η πιλοτική δίκη, εφόσον δυσχεράνει τη δυνατότητα του Α.Π. να αναθεωρεί προηγούμενη θέση του σε πιλοτική δίκη».

Αφαίρεση δικογραφιών από δικαστές

Προσβολή

«Η πρόβλεψη για την αφαίρεση των δικογραφιών από τον δικαστή εφόσον παρέλθει διάστημα οκτώ μηνών από τη συζήτηση νομοτεχνικά δεν έχει καμία θέση στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, είναι προφανώς αντικείμενο της επιθεώρησης των δικαστικών λειτουργών και ως εκ τούτου αφορά μόνο τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης των Δικαστικών Λειτουργών.

»Ο δε καθορισμός συγκεκριμένων χρονικών ορίων για τον προσδιορισμό του εύλογου χρόνου έκδοσης απόφασης ή της εκκίνησης της διαδικασίας αφαίρεσης δικογραφίας κινείται σε εντελώς εσφαλμένη λογική, που προσβάλλει ευθέως τη δικαστική ανεξαρτησία, αποτυγχάνοντας να συγκεράσει τους λοιπούς παράγοντες που συνθέτουν τη διάρκεια έκδοσης μιας δικαστικής απόφασης. Το κριτήριο σαφούς χρονικού προσδιορισμού μπορεί να αποτελεί μια εύκολη σταθερά για τον νομοθέτη, όμως ποσοτικοποιεί πλήρως ένα μέγεθος καθαρά ποιοτικό, χωρίς να συνεκτιμά τα στοιχεία της δυσκολίας ή της προηγούμενης υπερχρέωσης του δικάζοντος δικαστή».

Αστοχη και περίπλοκη χαρακτηρίζεται και η διαδικασία κατά την οποία μετά το 8μηνο αφαιρείται μια δικογραφία από τον δικαστή. Ακόμα όμως κι αν στη συνέχεια προβλέπεται έρευνα προκειμένου να διαπιστωθεί αν ήταν δικαιολογημένη η καθυστέρηση, ήδη θα έχει αφαιρεθεί η δικογραφία.

Η Ενωση Δικαστών και Εισαγγελέων επαναφέρει εκ νέου το αίτημα που θέτει σε όλους τους υπουργούς Δικαιοσύνης για νομοθετικό πλαφόν στον αριθμό των αιτούντων-εναγόντων ανά δικόγραφο, κατά τα ισχύοντα στον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, που θα ενισχύσει την ταχύτητα στην απονομή της δικαιοσύνης.

Πακτωλός χρημάτων για τις Big-Pharma: Πολλά δισ. τα κέρδη των Pfizer-Moderna από τις τρίτες δόσεις



26 δισ. δολάρια θα κερδίσει η Pfizer από την τρίτη δόση - 14 δισ. η Moderna

 Πολλά δισεκατομμύρια δολάρια θα αποφέρει η χορήγηση της τρίτης δόσης του εμβολίου του κορωνοϊού στις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες, την ώρα που οι τιμές των μετοχών τους διατηρούν σταθερά ανοδική πορεία. 

Πάνω στην ανάγκη των πολιτών σε όλο τον κόσμο, λοιπόν, η πρόβλεψη για τα έσοδα της Moderna το 2022 αυξήθηκε κατά 35% από τότε που ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν παρουσίασε το σχέδιό του στα μέσα Αυγούστου, αν και το πλάνο για τρίτη δόση με εμβόλιο της Moderna δεν έχει ακόμη εγκριθεί.

Η αναλύτρια της Morningstar Κάρεν Αντερσεν αναμένει ότι μόνο η τρίτη δόση θα αποφέρει περίπου 26 δισ. δολάρια σε παγκόσμιες πωλήσεις το επόμενο έτος για τη Pfizer και την BionTech, και περίπου 14 δισ. δολάρια για τη Moderna, εάν εγκριθούν για σχεδόν όλους τους Αμερικανούς. Τα ξέφρενα ράλι, ωστόσο, έχουν ξεκινήσει από τις αρχές σχεδόν της πανδημίας.

Οι μετοχές

Η τιμή της μετοχής της Pfizer αυξήθηκε από 30,99 δολάρια στις 8 Μαρτίου 2020 -λίγες ημέρες προτού ο ΠΟΥ ανακηρύξει τον κορωνοϊό παγκόσμια πανδημία- σε 43,94 δολάρια σήμερα. Η μετοχή της Johnson & Johnson αυξήθηκε, από 134,29 δολάρια η καθεμία, στα 164,59 δολάρια σήμερα. Ο μεγαλύτερος νικητής ήταν η Moderna, με έδρα τη Μασαχουσέτη, η οποία ιδρύθηκε το 2010 και δεν έχει άλλα προϊόντα στην αγορά.

Σύμφωνα με το MarketWatch, οι μετοχές της εταιρίας αυξήθηκαν κατά 519% τον τελευταίο χρόνο και συγκεκριμένα από 21,3 δολάρια που ήταν στις 8 Μαρτίου 2020, στα 430 δολάρια σήμερα. Επιπλέον, η Αντερσεν αναμένει πως η Moderna, η οποία δεν έχει άλλα προϊόντα στην αγορά, θα βγάλει κέρδη περίπου 13 δισ. δολαρίων το επόμενο έτος από όλες τις πωλήσεις εμβολίων κορωνοϊού, εάν εγκριθούν ευρέως, ενώ τα κέρδη από το εμβόλιο είναι πιο δύσκολο να εκτιμηθούν για τη Pfizer.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Στελέχη, ωστόσο, της εταιρίας έχουν δηλώσει ότι αναμένουν το προσαρμοσμένο περιθώριο κέρδους από το εμβόλιο να είναι αρκετά υψηλό. Αυτό θα μεταφραζόταν σε κέρδος περίπου επτά δισεκατομμυρίων δολαρίων το επόμενο έτος μόνο από την ενισχυτική δόση, με βάση την πρόβλεψη πωλήσεων της Αντερσεν.Newsroom


LIVE Οι δηλώσεις Μητσοτάκη – Μακρόν από το Μέγαρο των Ηλυσίων

 

LIVE Οι δηλώσεις Μητσοτάκη – Μακρόν από το Μέγαρο των Ηλυσίων


     πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας, Eμμανουέλ Μακρόν, θα προχωρήσουν σε δηλώσεις στον Τύπο  σήμερα, από το Μέγαρο των Ηλυσίων, στις 10:00 ώρα Ελλάδας.

Στις διμερείς επαφές του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Παρίσι, θα συμμετάσχουν οι υπουργοί Εξωτερικών Ν. Δένδιας και Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος.

Ο κ. Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια συνέντευξής του χθες στην ΕΡΤ1, σε ερώτηση για το αν βρισκόμαστε πιο κοντά στην υπογραφή μίας αμυντικής συμφωνίας με τη Γαλλία, ζήτησε «λίγο υπομονή» και παρέπεμψε στις σημερινές ανακοινώσεις. «Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι κατευθυνόμαστε προς μία ουσιαστική εμβάθυνση της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας. Τα υπόλοιπα θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε », τόνισε χαρακτηριστικά.

Γιατί η κυβέρνηση επέλεξε τις Belharra- Η ρήτρα γαλλικής συνδρομής και το “αντίβαρο” στην AUKUS- Ενημέρωσε τον Πάϊατ ο Δένδιας

Ο πρωθυπουργός επεσήμανε πως εκείνο που μπορεί να πει είναι αυτό που είχε την ευκαιρία να αναφέρει και στην ομιλία του στον ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη, «ότι το αίτημα για τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης είναι πια απολύτως επιτακτικό. Μια Ευρώπη δηλαδή η οποία θα ευθυγραμμίσει τη γεωπολιτική της ισχύ με την οικονομική της δύναμη. Πιστεύω ότι και η Ελλάδα και η Γαλλία είναι δύο χώρες οι οποίες θα βρεθούν τους επόμενους μήνες, τα επόμενα χρόνια, στην πρώτη γραμμή αυτής της ευρωπαϊκής προσπάθειας, η οποία να τονίσω δεν είναι μία προσπάθεια η οποία καθ’ οιονδήποτε τρόπο υπονομεύει τις ευρωατλαντικές σχέσεις ούτε το ΝΑΤΟ. Όσο πιο ισχυρή είναι αμυντικά η Ευρώπη τόσο περισσότερα θα έχει να συνεισφέρει τελικά στο ΝΑΤΟ», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε πως «είναι επιβεβλημένο να συνυπάρχουν αλλά πάλι μπορεί να σκεφτεί κανείς αποστολές ενδεχομένως στη Μέση Ανατολή, στο Σαχέλ, το οποίο τόσο μας ενδιαφέρει και την Ελλάδα και τη Γαλλία, στην ανατολική Μεσόγειο, αποστολές της ΕΕ στις οποίες δεν θα συμμετέχει ούτε το ΝΑΤΟ ούτε ο ΟΗΕ. Και βέβαια η ανάγκη να φυλάσσονται τα ευρωπαϊκά σύνορα ως ταυτόχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά είναι μία αρμοδιότητα, είναι μία ευθύνη, η οποία βαραίνει αποκλειστικά την Ευρώπη».

Κληθείς να σχολιάσει την πρόταση του Εμανουέλ Μακρόν για τη δημιουργία ευρωπαϊκού στρατού, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε πως «είναι ώριμη πρόταση. Διότι αναγνωρίζει την πολυπλοκότητα των διεθνών σχέσεων και το γεγονός ότι εμείς οι Ευρωπαίοι είμαστε καθ’ ύλην αρμόδιοι να ασχοληθούμε με την ασφάλεια της περιοχής μας. Τονίζω η ευρωατλαντική συμμαχία αποτελεί τον κεντρικό αμυντικό πυλώνα που θα ενώνει πάντα τις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Όμως η Ευρώπη έχει την υποχρέωση να μπορεί εφόσον το επιθυμεί, να μπορεί να δρα αυτόνομα. Χωρίς κατ’ ανάγκη να χρειάζεται την άδεια ή τη συναίνεση οποιουδήποτε άλλου εάν κρίνουν τα κράτη-μέλη της Ευρώπης ότι υπάρχουν ζωτικά συμφέροντα της Ευρώπης, άρα των κρατών-μελών της, τα οποία η Ευρώπη πρέπει να υπερασπιστεί».

Ο πρωθυπουργός τόνισε πως «δεν μπορούμε να απαιτούμε ευρωπαϊκή αλληλεγγύη χωρίς να είμαστε εμείς οι ίδιοι διατεθειμένοι να συμμετέχουμε σε προσπάθειες ευρωπαϊκές, έκφρασης αλληλεγγύης προς την Ευρώπη, ή προς άλλα κράτη μέλη.Μια ενεργή εξωτερική και αμυντική πολιτική επιβάλλει να μη ζητάμε μόνο στήριξη αλλά και να είμαστε σε θέση (θυμίζω ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα η οποία ξοδεύει άνω του 2% του ΑΕΠ της στην άμυνα) αυτή την ισχύ μας να την αξιοποιούμε προς όφελος της Ευρώπης. Μία άλλη μεγάλη συζήτηση στην Ευρώπη είναι η συζήτηση περί της διαλειτουργικότητας των οπλικών συστημάτων. Εμείς επιλέξαμε π.χ. να αγοράσουμε αεροσκάφη Ραφάλ από τη Γαλλία. Αυτό σημαίνει ότι η συνεργασία η δικιά μας με τη Γαλλία ή με άλλες χώρες όπως η Κροατία που αποκτά επίσης αεροσκάφη Ραφάλ, θα είναι πολύ πιο εύκολη διότι θα χρησιμοποιούμε κοινά οπλικά συστήματα.

«Οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με το τι έγινε στην ανατολική Μεσόγειο τους τελευταίους 18 μήνες, συγκεκριμένα ως προς τις σχέσεις Ευρώπης Τουρκίας αποτελούν τον ελάχιστο κοινό παρονομαστή. Αποτελούν σημαντικές αποφάσεις διότι θέτουν το πλαίσιο των σχέσεων στην Ανατολική Μεσόγειο μέσα από το πρίσμα το ευρωπαϊκό. Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις έγιναν ουσιαστικά ευρωτουρκικές. Κι αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό.  Δεν μπορώ όμως να μην αναγνωρίσω ότι υπήρχαν χώρες όπως η Γαλλία, οι οποίες προσέφεραν απτή στήριξη στην πατρίδα μας όταν τη χρειάστηκε και μέσα από γαλλική στρατιωτική παρουσία στην Ελλάδα, στην ξηρά, στον αέρα και στις θάλασσές μας», είπε επίσης ο πρωθυπουργός.

Σε ερώτηση περί εθνικής μοναξιάς, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε ότι «δεν υπάρχει εθνική μοναξιά. Και όσο εμείς περιχαρακωνόμαστε σε μία αντίληψη εθνικής μοναξιάς τόσο η εθνική μοναξιά γίνεται αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Μία Ελλάδα με αυτοπεποίθηση, μία Ελλάδα ισχυρή, η οποία πατάει καλά στα πόδια της δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της μέσα απ’ αυτό το πλέγμα».

Επεσήμανε ακόμη ότι αν κάτι έχουμε πετύχει στους 26 μήνες που είναι κυβέρνηση «είναι ακριβώς να χτίσουμε ένα πλέγμα συμμαχιών το οποίο είναι εξαιρετικά πολυδιάστατο και ταυτόχρονα ισχυρό. Εξαιρετικές σχέσεις με τις ΗΠΑ, ανάμιξη της Ευρώπης στα θέματα της Ανατολικής Μεσογείου, νέες συμμαχίες με χώρες της Μέσης Ανατολής όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία, ισχυροποίηση της συμμαχίας μας με την Αίγυπτο.

Αρχίζουμε να έχουμε μία παρουσία στην Αφρική, επίσης ανοίγματα μεγάλα έχουμε κάνει προς την Ινδία… Η Ελλάδα είναι μία χώρα η γνώμη της οποίας σήμερα μετρά. Μετρά στην Ευρώπη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή στην αντιμετώπιση προκλήσεων όπως η κλιματική αλλαγή με τολμηρές πολιτικές που έχουν τύχει της προσοχής όλων των χωρών που ενδιαφέρονται για την αντιμετώπιση αυτής της μεγάλης πρόκλησης. Είναι μ’ άλλα λόγια μία χώρα η οποία έχει αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις δυνατότητές της».

Αναφορικά με την προκλητικότητα της Τουρκίας και το ενδεχόμενο ενός θερμού επεισοδίου ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως «είχα κάνει μία πρόβλεψη την άνοιξη ότι θα έχουμε ένα ήσυχο καλοκαίρι και δεν βλέπω το λόγο γιατί να μην έχουμε κι ένα ήσυχο φθινόπωρο και μετά έναν ήσυχο χειμώνα. Πιστεύω ότι και η Τουρκία έχει αντιληφθεί ότι η ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο δεν εξυπηρετεί τελικά κανέναν. Η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι υπερασπίζεται την κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα με αποτελεσματικότητα και με αυτοπεποίθηση και προτιμώ πάντα να βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο.

Και μισογεμάτο σημαίνει ότι υπάρχουν κοινές προκλήσεις όπως τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής ή της μετανάστευσης όπου μπορούμε να συνεργαστούμε με την Τουρκία. Υπάρχουν ζητήματα οικονομικής συνεργασίας τα οποία μπορούν να προχωρήσουν μέσα από μια καλή διάθεση. Το οποίο προϋποθέτει βέβαια πάνω απ’ όλα σεβασμό του γείτονα, σχέσεις καλής γειτονίας και μία επί της αρχής συμφωνία ότι οι μεγάλες διαφορές μας με σημαντικότερη το ζήτημα της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο μπορούν να λυθούν μόνο με πρόσβαση στο ένα εργαλείο που έχουμε στη διάθεσή μας για την επίλυση των θεμάτων που είναι το Διεθνές Δίκαιο. Δεν υπάρχουν άλλοι κανόνες για να λύνονται αυτά τα ζητήματα.

Για το πώς μπορεί να αντιδράσει η χώρα μας αν συνεχιστεί η τουρκική προκλητικότητα, ο πρωθυπουργός επεσήμανε: «θα αντιδράσουμε όπως αντιδράσαμε πάντα και πιστεύω ότι το κάναμε μέχρι στιγμής με αποφασιστικότητα και αυτοπεποίθηση. Πλην όμως δεν μου αρέσει να βλέπω πάντα το αρνητικό σενάριο. Η Τουρκία γνωρίζει πολύ καλά ποια είναι τα όριά μας τα οποία δεν είναι όρια της Ελλάδος αλλά είναι όρια της Ευρώπης, έχουμε πολύ συγκεκριμένες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που φέρνουν την Τουρκία προ των ευθυνών της. Προτιμώ πάντα να βλέπω τη θετική πλευρά των πραγμάτων, ταυτόχρονα όμως η Ελλάδα έχει μια υποχρέωση: να ενισχύει την αποτρεπτική της δυνατότητα. Και το κάνουμε αυτό με τρόπο πολύ συστηματικό και ουσιαστικό, στα πλαίσια πάντα των δημοσιονομικών περιορισμών μας. Δεν έχω καμία διάθεση να μπω σε μια κούρσα εξοπλισμών με την Τουρκία. Δεν είναι αυτή η πρόθεσή μου».

Πως η AUKUS καθόρισε ως μονόδρομο την άριστη γαλλική επιλογή για τις φρεγάτες του ΠΝ-Δ.Δρόσος

 


Του Υποπτεράρχου ε.α. Δημητρίου Δρόσου

(MBA, MSc, PM, MA, LLB) 

Στις 20/09/2021 αναλύσαμε ενδελεχώς και μάλιστα από τους πρώτους που ασχολήθηκαν με το εν λόγω θέμα καθώς η συμφωνία υπεγράφη στις 16/09/21, το σύμφωνο AUKUS ή Three Eyes Alliance, και τις παγκόσμιες γεωπολιτικές ανακατάξεις που αυτό προκαλεί. Η ρήξη που προκάλεσε στους κόλπους του Ευρωατλαντικού συστήματος ασφαλείας ήταν η σημαντικότερη από την ανεξαρτησία των ΗΠΑ, προεξάρχουσας της οργισμένης Γαλλίας. 

Με το σύμφωνο αυτό, η Γαλλία: 

Ι) Δεν ενημερώθηκε ως ισότιμος εταίρος. 

ΙΙ) Στον εμπορικό και αμυντικό τομέα υφίστατο τεράστια οικονομική ζημιά λόγω αθέτησης του συμβολαίου των υποβρυχίων από την Αυστραλία, όμως το σημαντικότερο ήταν μία άλλη παράμετρος που σκοπίμως υποβαθμίσθηκε από τους εμπλεκόμενους. 

ΙΙΙ) Καταβαλλόταν προσπάθεια εξοστρακισμού της Γαλλίας από τον Ινδικό – Ειρηνικό, σε μία περιοχή που ακόμη από την αποικιοκρατία η Γαλλία είχε ζωτικά γεωπολιτικά συμφέροντα. Άλλωστε η κτήση της Γαλλικής Πολυνησίας επιβεβαιώνει ότι η Γαλλία ουδέποτε είχε απεμπολήσει τα συγκεκριμένα συμφέροντά της. 

Όμως κατά τους Αγγλοσάξωνες η Γαλλία του Emmanuel Macron, «ψήλωνε» απότομα γεωπολιτικά. Με ενεργή παρουσία στη Λιβύη η Γαλλία είναι από τους key players της όλης κατάστασης. Άλλωστε Γαλλικά βομβαρδιστικά «άγνωστης» εθνικότητας στις 04/07/2020 (ήταν Mirage 2000-9 που ανήκαν στην ΠΑ των ΗΑΕ και χρησιμοποίησαν τη βάση Sidi Barrani της Αιγύπτου, ή Rafale της Αιγύπτου ή «άλλου» κράτους;) ισοπέδωσαν την αεροπορική βάση Al-Watiya Δυτικά της Τρίπολης. Εάν ήταν αεροσκάφη Rafale, τότε περιορίζεται η ταυτότητα της επιτιθέμενης δύναμης στη Γαλλία ή στην Αίγυπτο, τις δύο χώρες εντός του εύρους της βάσης που διαθέτουν αυτού του τύπου τα αεροσκάφη. Οι επιθέσεις κατέστρεψαν τον Τουρκικό εξοπλισμό μέσα στη βάση, όπως το αντιαεροπορικό σύστημα Hawk MIM-23 με τα ραντάρ του, και drones τύπων Bayraktar TB2 και Anka-S. 

Η Γαλλία έχει ενεργή παρουσία στα κοιτάσματα της Κύπρου με την ΤΟTAL, έχει πολύ καλές σχέσεις με τον Αιγύπτιο πρόεδρο Sisi αλλά και με το Ισραήλ, ενώ θεωρεί τα ευρύτερα γεωγραφικά σύμπλοκα του Μάγκρεμπ και Σάχελ περιοχή δικών της ζωτικών συμφερόντων. Τέλος έχει σαφώς βλέψεις και στα ενεργειακά κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου. Η συμφωνία Sykes- Picot το 1916 (άσχετα εάν τελικά δεν υλοποιήθηκε) προέβλεπε ότι η Γαλλία θα αποκτούσε το Λίβανο, τα παράλια της Συρίας, τα Άδανα, την Κιλικία, το Γκαζίαντεπ, την Ούρφα, το Μαρντίν, το Ντιγιάρμπακιρ και την Μοσούλη. Η Γαλλία ουδέποτε το απεμπόλησε ενώ διατηρεί ακόμη και σήμερα επιρροή σε Μαρόκο, Αλγερία, Τυνησία, Αίγυπτο, και εν μέρει στο Λίβανο. 

Η Γαλλία πέραν των αντιποίνων με την ανάκληση των πρεσβευτών της ένεκα του AUKUS προέβη αστραπιαία και σε εμβάθυνση των σχέσεών της με την Ινδία (γεωπολιτικό σύμμαχο της Ελλάδος) και μέλος του QUAD (Quadrilateral Security Dialogue, μεταξύ ΗΠΑ, Αυστραλίας, Ιαπωνίας, Ινδίας), η οποία Ινδία όπως εξηγήσαμε στο προηγούμενο άρθρο θεωρείται γεωπολιτικά επίσης ριγμένη.  Εκτιμάται ότι η Γαλλία σύντομα θα προωθήσει τις σχέσεις της και με τις χώρες του ASEAN (οι οποίες είναι επιφυλακτικές με το AUKUS), αναβιώνοντας τις μνήμες της πάλαι ποτέ Γαλλικής Ινδοκίνας.

Οι συμφωνίες ANZUS (Australia – New Zealand –US)  και των Five Eyes δεν ενδιαφέρουν την Γαλλία γιατί ήδη ήταν έξω από αυτές.  

Οι ΗΠΑ για να εξευμενίσουν τον δεύτερο ισχυρότερο στρατιωτικά σύμμαχό τους, θα του δώσουν γεωπολιτικό χώρο και ρόλο. Επίσης θα υποχωρήσουν από απαιτήσεις επί αμυντικών εξοπλισμών προκειμένου να εξευμενίσουν την Γαλλία μετά των απώλεια του συμβολαίου των υποβρυχίων με την Αυστραλία και την προσπάθεια περιορισμού της Γαλλικής επιρροής στον Ινδο-Ειρηνικό. Με δεδομένο ότι οι αμυντικοί εξοπλισμοί είναι μέσο γεωπολιτικής επιρροής και ισχύος, εκτιμούμε ότι οι προσπάθειες εξευμενισμού των Γάλλων από τις ΗΠΑ αλλά και ανακατανομής ζωνών επιρροής θα είναι οι ακόλουθες:

Ι) Απόσυρση του Αμερικανικού ενδιαφέροντος στην Φινλανδία για την απόκτηση εκ μέρους της Φινλανδικής ΠΑ α/φους F-35 της LM.

II) Αναγνώριση της ζώνης του Σάχελ (Β. Σενεγάλη, Ν. Μαυριτανία, Μάλι, Burkina Faso, Ν. Αλγερία, Β. Νιγηρία, Νίγηρα, Β. Καμερούν, ΚΑΔ, Τσαντ, Εριθρέα, Ν. Σουδάν, Β. Αιθιοπία) ως ειδικού Γαλλικού ενδιαφέροντος. Είναι βέβαιο ότι αυτό θα οδηγήσει σε συγκρούσεις σε αυτή τη ζώνη με τους Τούρκους καθώς και ο Ερντογάν εκμεταλλευόμενος Μουσουλμανικούς πληθυσμούς προσπαθεί να δημιουργήσει τις δικές του ζώνες επιρροής. Εκτίμηση είναι ότι εκεί θα χάσει ο Ερντογάν.

ΙΙΙ)  Απόσυρση του Αμερικανικού ενδιαφέροντος για τις Ελληνικές φρεγάτες του ΠΝ, δίνοντας έτσι χώρο στην λύση που από την αρχή φαινόταν ως η πλέον συμφέρουσα επιχειρησιακά αλλά και γεωπολιτικά για τις ανάγκες του Ελληνικού ΠΝ, δηλαδή την απόκτηση φρεγατών Bellhara και της ενδιάμεσης λύσης Κορβετών Gowind. Αν και αυτό θα είναι πλήγμα για την ναυτική LM, ωστόσο η αεροπορική LM δεν πλήττεται, πολύ περισσότερο δε, εφόσον η χώρα μας προβεί αφενός στην αναβάθμιση των υπολοίπων F-16 σε Viper και αφετέρου μελλοντικά στην προμήθεια μίας Μοίρας F-35. Προφανώς η Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα και οι φίλοι αυτής θα στενοχωρηθούν, αλλά ευτυχώς για την Ελλάδα ήρθαν έτσι οι εξελίξεις όπως τις καθορίζουν οι παγκόσμιοι γεωπολιτικοί συσχετισμοί που η απόκτηση των Bellhara είναι μονόδρομος αλλά και ότι καλύτερο εθνικά για την χώρα μας. Άλλωστε όπως αναλύουμε παρακάτω οι ΗΠΑ θα πάρουν αλλού συμβόλαια.

IV) Μετά την απόσυρση των ΗΠΑ από Συρία και Αφγανιστάν, δείχνει ότι το κέντρο ενδιαφέροντος των ΗΠΑ θα είναι πλέον ο Ινδο-Ειρηνικός. Εκτιμούμε ότι οι ΗΠΑ θα δώσουν χώρο στους Γάλλους και στη Λιβύη ώστε να ανασχεθεί ο Ρωσικός παράγων εκμεταλλευόμενες οι ΗΠΑ και τις καλές σχέσεις των Γάλλων με τον Σίσι. Άλλος ένας χώρος που προμηνύει συγκρούσεις των Γάλλων με τους Τούρκους καθώς τα συμφέροντα εκεί είναι επίσης αντιτιθέμενα.

V) Οι ΗΠΑ θα κερδίσουν μάλλον το συμβόλαιο για την αναβάθμιση των Ιαπωνικών πλοίων κλάσης Izumo σε αεροπλανοφόρα ώστε να επιχειρούν από αυτά α/φη F-35 ενώ μάλλον η LM θα προμηθεύσει την αυτοκρατορική αεροπορία με 100 F-35. 

VI) Σαφώς οι ΗΠΑ παίρνουν το συμβόλαιο της Αυστραλίας από τους Γάλλους, ωστόσο εκτιμάται ότι θα αντισταθμισθεί εν μέρει από τις πωλήσεις Γαλλικών όπλων προς την Ινδία.

VII) To HB εμφανίζεται εκ νέου ως παγκόσμιος γεωπολιτικός παίκτης σπάζοντας τον απομονωτισμό του λόγω Brexit και με προσβάσεις πλέον σε Ινδο-Ειρηνικό, αλλά μένει έξω από τις εξελίξεις σε Ανατολική Μεσόγειο και Αφρική. Εκτιμάται ότι το ΗΒ θα αξιοποιήσει τις Βρετανικές βάσεις στην Κύπρο προκειμένου να παραμείνει ενεργή δύναμη στην Ανατολική Μεσόγειο και να ανασχεθεί ο Γαλλικός παράγων. Αυτό ελλοχεύει τον κίνδυνο ως εγγυήτρια δύναμη να ταυτισθεί με τα Τουρκικά συμφέροντα. Απαιτείται επαγρύπνηση και ισχυρό lobbying.

VIII) H Αυστραλία αναβαθμίζεται γεωστρατηγικά αλλά λαμβάνει ρίσκα τα οποία επίσης αναλύσαμε, ενώ η Ρωσία θα προσπαθήσει να εκμεταλλευθεί το κενό ισχύος που αφήνουν οι ΗΠΑ καθόσον στρέφονται προς τον Ινδο-Ειρηνικό και υφίσταται προσωρινά τουλάχιστον ψυχολογική ρήξη μεταξύ των συμμάχων.

Ύστερα από τα ανωτέρω είναι αδήριτη ανάγκη άμεσης σύναψης αμυντικού συμφώνου με τους Γάλλους αφού τα συμφέροντα Ελλάδος και Γαλλίας ταυτίζονται πλήρως παράλληλα βέβαια με την απόκτηση των Γαλλικών Φρεγατών και Κορβετών, διαμορφωμένων σύμφωνα με τις ανάγκες του ΠΝ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Η φιλοπόλεμη πτέρυγα της ΕΕ απορρίπτει το σχέδιο Τραμπ – Τα τρία βασικά σημεία που αντιπροτείνει Δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου, επισημαίνουν ότι Ευρωπαίοι ηγέτες αντιτίθενται στο ενδεχόμενο εκλογών στην Ουκρανία 24.11.2025 | 15:40

  Η φιλοπόλεμη πτέρυγα της ΕΕ, φαίνεται πως απορρίπτει το ειρηνευτικό σχέδιο Τραμπ, σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου. Όπως αναφέρε...