
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης


Στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών για την ανανέωση των αδειών οδήγησης και τη χορήγηση αντιγράφων των αδειών κυκλοφορίας προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. «Αλλάζουμε τελείως τη διαδικασία, την κάνουμε ψηφιακή. Περιορίζουμε τη γραφειοκρατία και την ενδεχόμενη μικροδιαφθορά η οποία μπορεί να υποκρύπτεται πίσω από την υφιστάμενη διαδικασία. Και βέβαια έχουμε κάνει και σημαντική πρόοδο σχετικά με την προσωρινή άδεια οδήγησης και με ενδιαφέρει πολύ να μιλήσουμε και λίγο για τις καινούργιες εφαρμογές ειδικά αυτή την ιδέα του car wallet όπου θα μπορούμε να έχουμε ουσιαστικά στο κινητό μας όλα τα στοιχεία τα οποία σχετίζονται με το αυτοκίνητο, ασφάλιση, άδεια οδήγησης και όλα τα σχετικά», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου.
«Έχουμε μπει και εμείς με τη βοήθεια της ψηφιακής πολιτικής στον 21ο αιώνα σιγά-σιγά. Ένα υπουργείο το οποίο επί χρόνια στην ουσία δεν υπήρχε καμία, μα καμία ψηφιακή μετάβαση. Δεν υπήρχε απολύτως τίποτα σε αυτό τον τομέα, νομίζω ότι τους τελευταίους 24 μήνες έχουμε κάνει πολύ μεγάλα βήματα προόδου», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Η παρουσίαση των δύο νέων ψηφιακών εφαρμογών έγινε από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος αναφέρθηκε στο θεσμικό - νομοθετικό, αλλά και στο ψηφιακό πλαίσιο που ήταν αναγκαία για να προχωρήσει η απλούστευση και η ψηφιοποίηση της διαδικασίας και από τον γενικό γραμματέα Ψηφιακής Διακυβέρνησης Λεωνίδα Χριστόπουλο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηλεκτρονική αναθεώρηση αδειών οδήγησης αφορά την ανανέωση των εξής κατηγοριών : Επαγγελματικές άδειες οδήγησης που ανανεώνονται ανά πενταετία και λοιπές άδειες οδήγησης, που ανανεώνονται ανά τριετία εφόσον ο κάτοχος είναι άνω των 65 ετών. Με τις διατάξεις του πρόσφατου νόμου (ν.4850/2021) οι πολίτες - οδηγοί μπορούν να επισκεφτούν οποιονδήποτε γιατρό επιθυμούν και μετά την εξέτασή τους τα πιστοποιητικά θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά στις Διευθύνσεις Μεταφορών, όπως και η υποβολή των λοιπών δικαιολογητικών (αίτηση - φωτογραφία για την εκτύπωση).
Μετά την εκτύπωση της άδειας οδήγησης από την Αστυνομία, ο πολίτης εφόσον το επιθυμεί θα δηλώσει εάν θέλει να του σταλεί η άδεια οδήγησης στην οικία του με courier με αντικαταβολή. Η σχετική απόφαση ως δευτερογενής νομοθεσία του παραπάνω νόμου έχει υπογραφεί από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και έχει σταλεί στα υπουργεία Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Μετά την δημοσίευση της απόφασης αυτής θα αρχίσει η εφαρμογή της ηλεκτρονικής αναθεώρησης. Η ρύθμιση αυτή έχει σαν σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών με την απαλλαγή τους από την αυτοπρόσωπη παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών, την καλύτερη ιατρική εξέταση αφού ο ιατρός θα έχει πρόσβαση με το ΑΜΚΑ στον φάκελο του εξεταζόμενου και την καταπολέμηση της διαφθοράς.
Επίσης για την χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας επιβατικού αυτοκινήτου και δικύκλου ιδιωτικής χρήσης λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς, οι ενδιαφερόμενοι μέχρι σήμερα προσέρχονταν στις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας και υπέβαλαν αίτηση και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/89. Η διαδικασία αυτή καταργείται και αντικαθίσταται η ηλεκτρονική εφαρμογή του αιτήματος αυτού. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμπλήρωσε την ισχύουσα νομοθεσία και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά και να αποφεύγεται η αυτοπρόσωπη παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας.
Ο κ. Καραμανλής εξέφρασε επίσης την πρόθεση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος για τις κάρτες διέλευσης των ατόμων με αναπηρία. «Τα 'Ατομα με Αναπηρία δικαιούνται σε αρκετούς αυτοκινητόδρομους να έχουν δωρεάν διέλευση. Αυτή τη στιγμή ταλαιπωρούνται οι άνθρωποι. Και γιατί ταλαιπωρούνται; Διότι για κάθε παραχώρηση θα πρέπει να δείχνουν διαφορετική άδεια, θα πρέπει να δείχνουν διαφορετικά χαρτιά. Οπότε θα θέλαμε να δούμε αν μπορούμε αυτό να το κάνουμε μέσα σε ένα πομποδέκτη, έτσι ώστε οι άνθρωποι αυτοί να μην ταλαιπωρούνται. Νομίζω ότι αυτό είναι απλό» ανέφερε ο κ. Καραμανλής.
Ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στην εξαιρετική συνεργασία που υπήρξε με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ τόνισε τη σημασία που έχει για το όλο εγχείρημα, η ψήφιση του νόμου 4850/2021 από την παρούσα κυβέρνηση και η διαλειτουργικότητα που επιτρέπει το νέο ενιαίο σύστημα του υπουργείου Μεταφορών με τη νέα γλώσσα προγραμματισμού που υιοθετήθηκε.
«Μιλάμε για μια διαλειτουργικότητα που πατάει πάνω στην απλοποίηση των διαδικασιών, απόδειξη ότι δεν έχει νόημα απλά να επαναλάβουμε ψηφιακά την έγχαρτη γραφειοκρατία, αλλά να εξετάσουμε και το πως αυτά τα δύο μπορούν να καταργηθούν. Και νομίζω ότι αυτό βρίσκεται και στον πυρήνα της λογικής μας από την πρώτη στιγμή, από τη δημιουργία του υπουργείου, να συνδέσουμε τις διοικητικές διαδικασίες με την ψηφιοποίηση αλλιώς θα είχαμε κάνει τη μισή δουλειά», σημείωσε ο πρωθυπουργός.
Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν επίσης, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο υπουργός Επικρατείας 'Ακης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, ο γενικός γραμματέας του πρωθυπουργού Γρηγόρης Δημητριάδης, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς, ο διευθυντής γραφείου υπουργού Ψηφιακής Κωνσταντίνος Χαμπίδης και ο σύμβουλος υπουργού του Ψηφιακής Απόστολος Παπαδόπουλος.
Αναλυτικά οι ψηφιακές εφαρμογές που έχουν πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
ΕΚΔΟΣΗ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Η εκτύπωση των αδειών οδήγησης γίνεται από Διεύθυνση Διαβατηρίων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Πριν γίνει η εκτύπωση η αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας αποστέλλει με courier τις φωτογραφίες στην Αστυνομία προκειμένου να εκτυπωθεί η άδεια.
Η διαδικασία αυτή απαιτούσε πολύ χρόνο, οι δε νέοι οδηγοί (ιδιαίτερα οι επαγγελματίες) ζητούσαν επιτακτικά τις άδειες οδήγησης με αποτέλεσμα να υπήρχαν έντονες διαμαρτυρίες. Πολλές φορές μάλιστα χρησιμοποιούσαν αθέμιτους τρόπους προκειμένου να επισπευθεί η έκδοση της άδειας οδήγησης.
Με την νομοθετική καθιέρωση της προσωρινής άδειας οδήγησης τα φαινόμενα αυτά περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό.
Σήμερα, μετά το πέρας της επιτυχούς εξέτασης, σε χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τις 48 ώρες, ο οδηγός λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο την προσωρινή άδεια οδήγησης, η οποία ισχύει για (4) μήνες, χρονικό διάστημα ικανό μέχρι να εκτυπωθεί η οριστική άδεια οδήγησης.
Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 261.154 προσωρινές άδειες οδήγησης.
Αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας είναι η εξυπηρέτηση πολιτών και η μείωση της διαφθοράς.
ΕΚΔΟΣΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΟΔΗΓΗΣΗΣ (ΛΟΓΩ ΑΠΩΛΕΙΑΣ - ΦΘΟΡΑΣ - ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΜΕ ΝΕΟΥ ΤΥΠΟΥ)
Η ίδια διαδικασία εκτύπωσης - χορήγησης αδειών οδήγησης, όπως περιγράφεται παραπάνω για τις νέες άδειες, ακολουθείται και στις περιπτώσεις χορήγησης αντιγράφων αδειών οδήγησης λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς καθώς και αντικατάστασης με νέου τύπου αδειών οδήγησης.
Και στην περίπτωση αυτή παρατηρείτο μεγάλες καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται τα ίδια φαινόμενα (πιέσεις - διαφθορά ).
Η καθιέρωση της ηλεκτρονικής εφαρμογής και για τις παραπάνω περιπτώσεις θα απαλλάξει τους πολίτες από το άγχος και την πολυήμερη αναμονή.
Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί ηλεκτρονικά 12.423 άδειες οδήγησης.
Σκοπός του Υπουργείου είναι με παρεμβάσεις του προς τους Περιφερειάρχες να επιβάλλουν στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας να υπάρχει κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση των περιπτώσεων της ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων για τις παραπάνω περιπτώσεις, ώστε να γίνει ελκυστική η εφαρμογή αυτή για όλους τους πολίτες.
ΈΚΔΟΣΗ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ ΑΔΕΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΕΝΤΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Μετά την απόφαση για επαναφορά του Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας και την κυκλοφορία σε αυτόν των επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών με μικτό βάρος μικρότερο των 2200 χιλιογράμμων με εκπομπή καυσαερίων μικρότερο των CO2 <120 gr η Διεύθυνση Πληροφορικής του Υπουργείου σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατήρτησε σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα ώστε οι πολίτες να εκτυπώσουν τη σχετική άδεια εισόδου.
ΑΛΛΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ ΓΙΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ
Car Wallet
Σε συνεργασία με την Διεύθυνση Πληροφορικής του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, του Υπουργείου Οικονομικών και της Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στα πρότυπα της εφαρμογής τύπου wallet για το πιστοποιητικό εμβολιασμού Covid-19, σχεδιάζεται η εφαρμογή Car Wallet, που θα περιλαμβάνει:
- Δίπλωμα Οδήγησης
- 'Αδεια Κυκλοφορίας Οχήματος
- Τέλη Κυκλοφορίας
- Πιστοποιητικό ΚΤΕΟ
- Αντίγραφο Ασφαλιστικού Συμβολαίου οχήματος,
- Ιστορικό Συντήρησης Οχήματος, κλπ.
Ηλεκτρονική μεταβίβαση αδειών κυκλοφορίας Επιβατικών Ιδιωτικής Χρήσης και Δικύκλων
Η μεταβίβαση των αδειών κυκλοφορίας Επιβατικών Ιδιωτικής Χρήσης και Δικύκλων με την ισχύουσα διαδικασία γίνεται με την αυτοπρόσωπη ή με εξουσιοδότηση παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας αφού καταβληθούν τα προβλεπόμενα τέλη μεταβίβασης.
Στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου είναι η καθιέρωση της διαδικασίας αυτής ηλεκτρονικά ώστε οι πολίτες να μπορούν να πραγματοποιούν τις πράξεις αυτές χωρίς την υποχρεωτική παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας ή στα ΚΕΠ και για το λόγο αυτό βρίσκεται σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την υλοποίηση του.
Έκδοση βεβαιώσεων βαθμών στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ)
Με την ισχύουσα σήμερα νομοθεσία, στο σύστημα της Πληροφορικής του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών καταχωρούνται οι βαθμοί ποινής κάθε οδηγού όταν αυτές σταλούν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας. Στη συνέχεια μετά την συγκέντρωση των προβλεπόμενων βαθμών εκδίδεται η πράξη αφαίρεσης και ο πολίτης ενημερώνεται για τον χρόνο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και τον χρόνο που πρέπει να υποβληθεί σε εξετάσεις για την επαναχορήγηση της άδειας οδήγησης.
Η διαδικασία αυτή στην πράξη έχει αποδειχτεί χρονοβόρα , με αποτέλεσμα οδηγοί να λαμβάνουν τις πράξεις αφαίρεσης μετά από 2- 3 χρόνια, όταν πλέον η επιβολή της ποινής δεν έχει την απαιτούμενη προστιθέμενη αξία.
Η πρόθεση του Υπουργείου είναι το σύστημα αυτό να ψηφιοποιηθεί. Οι παραβάσεις να αποστέλλονται ηλεκτρονικά και τα αφαιρετήρια να εκδίδονται άμεσα.
Επίσης το σύστημα αυτό θα πρέπει να είναι προσβάσιμο στους ενδιαφερόμενους πολίτες ώστε να μπορούν να ενημερώνονται για τους βαθμούς ποινής για παραβάσεις που έχουν πραγματοποιήσει ώστε να είναι προσεκτικοί στην οδήγηση τους.
Έκδοση Καρτών Ψηφιακού Ταχογράφου
Οι κάρτες Ψηφιακού Ταχογράφου αφορούν σε όλους τους οδηγούς Φορτηγών και Λεωφορείων.
Η ψηφιοποίηση και αυτής της διαδικασίας θα έχει σαν αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών Οδηγών ώστε να αποφεύγεται η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στις Διευθύνσεις Μεταφορών στις Περιφέρειες .
Ιδιαίτερα θα εξυπηρετηθούν οι επαγγελματίες οδηγοί που διενεργούν διεθνείς μεταφορές οι οποίοι θα μπορούν να υποβάλλουν το αίτημά τους από οποιοδήποτε τόπο.

Για δεύτερη ημέρα παραμένει στη ΜΕΘ του νοσοκομείου Σωτηρία με κοροναϊό ο Γιώργος Τράγκας με τους θεράποντες γιατρούς του να χαρακτηρίζουν την κατάσταση της υγείας του να χαρακτηρίζεται σοβαρή αλλά σταθερή.
Στον Γιώργο Τράγκα, ο οποίος δεν έχει κάνει το εμβόλιο κατά του κοροναϊού, χορηγείται οξυγόνο.
Ο δημοσιογράφος, όμως, πάσχει και από σακχαρώδη διαβήτη και κρίθηκε επιβεβλημένη η νοσηλεία του στο νοσοκομείο Σωτηρία λόγω και της περιπέτειάς του με την Covid-19.
Η Μαρία Καρρά, δεν νοσηλεύεται στο νοσοκομείο Σωτηρία, όπως ο σύζυγός της, αλλά βρίσκεται σπίτι της σε καραντίνα, καθώς υποβλήθηκε σε εξετάσεις και δεν χρίζει νοσηλείας.
Στη σύζυγο του γνωστού δημοσιογράφου έχουν δοθεί ήδη οδηγίες και αν εμφανίσει συγκεκριμένα συμπτώματα, τότε θα εισαχθεί στο νοσοκομείο.

Σαρώνει η πανδημία του κορονοϊού τη χώρα, με τον ΕΟΔΥ να ανακοινώνει σήμερα πως άλλοι 116 άνθρωποι πέθαναν από τη νόσο κατά το τελευταίο 24ωρο. Από την έναρξη της πανδημίας, έχουν καταγραφεί συνολικά 18.716 θάνατοι. Το 95,4% είχε υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.
Παράλληλα, επιμένουν σε υψηλά επίπεδα οι διασωληνώσεις, συντηρώντας την αφόρητη πίεση στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι είναι 714, από 715 χθες. Το 60,8% είναι άνδρες, η διάμεση ηλικία τους είναι 64 έτη, ενώ το 79,6% έχει υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.
Μεταξύ των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι, 571 (79.97%) είναι ανεμβολίαστοι ή μερικώς εμβολιασμένοι και 143 (20.03%) είναι πλήρως εμβολιασμένοι.
Οι εισαγωγές νέων ασθενών Covid-19 στα νοσοκομεία της επικράτειας είναι 380 (ημερήσια μεταβολή -11.21%). Ο μέσος όρος εισαγωγών του επταημέρου είναι 434 ασθενείς.
Τα νέα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα της νόσου που καταγράφηκαν τις τελευταίες 24 ώρες είναι 4.943 , εκ των οποίων 7 εντοπίστηκαν κατόπιν ελέγχων στις πύλες εισόδου της χώρας. Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων ανέρχεται σε 971.148 (ημερήσια μεταβολή +0.5%), εκ των οποίων 50.5% άνδρες.
Περισσότερα σε λίγο..

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έριξαν την «βόμβα» των τελευταίων ημερών σχετικά με την προμήθεια 80 προηγμένων γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών 4++ γενιάς Rafale, γεγονός που προκαλεί αρκετά ερωτηματικά αναφορικά με την συμφωνία που είχαν κάνει με τις ΗΠΑ για την αγορά δεκάδων stealth μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς τύπου F-35 και άλλων οπλικών συστημάτων.
Αυτό οφείλεται στο ότι σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, τα Rafale που αναμένεται να αποκτήσουν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα είναι στην έκδοση F4, ενώ τα ΗΑΕ θα γίνει η μοναδική χώρα, εκτός της Γαλλίας, που θα διαθέτει τις πιο προηγμένες και εκσυγχρονισμένες «ριπές ανέμου» στον κόσμο και όπως είπε χαρακτηριστικά η Dassault Aviation: «Είναι τα πρώτα Rafale F4 που βγαίνουν εκτός Γαλλίας».
Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία μεταξύ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και των ΗΠΑ, αυτή υπεγράφη στις 20 Ιανουαρίου 2021, την τελευταία ημέρα στην εξουσία του Ντόναλντ Τραμπ και αφορούσε μια τεράστια πώληση, αξίας 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενός «πακέτου» στρατιωτικού εξοπλισμού, το οποίο αποτελούνταν από 50 μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς τύπου F-35, επιθετικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη MQ-9B, πυραύλους και βόμβες.
Στο πλαίσιο αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι στα μέσα Νοεμβρίου, Αμερικανίδα αξιωματούχος είχε δηλώσει ότι: «Οι ΗΠΑ σκοπεύουν να προχωρήσουν στην πώληση 50 stealth μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς τύπου F-35 στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ωστόσο βασικό προαπαιτούμενο είναι να υπάρχει σαφής κατανόηση των υποχρεώσεων των Εμιράτων».

Αναφερόμενη στην «αργή διαδικασία» επίτευξης της σχετικής συμφωνίας, η Μίρα Ρέσνικ, αναπληρώτρια υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, συνέχισε λέγοντας ότι: «Συνεχίζουμε [οι ΗΠΑ] τις διαβουλεύσεις με αξιωματούχους των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για να διασφαλίσουμε ότι έχουμε μια αδιαμφισβήτητη, σαφή και αμοιβαία κατανόηση, σε σχέση με τις υποχρεώσεις και τις ενέργειες των ΗΑΕ πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την παράδοση [των stealth μαχητικών F-35]», χωρίς ωστόσο η ίδια να διευκρινίζει ποιες είναι αυτές οι υποχρεώσεις.
Η καθυστέρηση των Αμερικανών, που οφείλεται στην στρατηγική εταιρική σχέση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων με την Κίνα, φαίνεται πως «έσπρωξε» τα ΗΑΕ στο να κινήσουν τις διαδικασίες για την απόκτηση των Rafale F4 αντί των stealth μαχητικών αεροσκαφών F-35, κάτι που αναπόφευκτα «προκαλεί» τους αμυντικούς αναλυτές και στρατιωτικούς εμπειρογνώμονες να συγκρίνουν τα δύο μαχητικά.

Ωστόσο, αυτό μόνο στη θεωρία μπορεί να γίνει, διότι το F-35 είναι επιχειρησιακά λειτουργικό και χρησιμοποιείται ήδη τα τελευταία χρόνια, ενώ το Rafale F4 βρίσκεται ακόμα στο στάδιο ανάπτυξης, οπότε για την περίπτωση των γαλλικών μαχητικών μπορούν να γίνουν συγκεκριμένες υποθέσεις, πάντα όμως με επιφυλάξεις και με γνώμονα πληροφορίες που έχουν γίνει γνωστές από επίσημες πηγές.
Έτισ, λαμβάνοντας τα παραπάνω υπόψη, μπορούμε να πούμε ότι τα αεροσκάφη Rafale F4 θα μπορούν να εξοπλιστούν με τους γαλλικούς υποηχητικούς πυραύλους cruise SCALP-EG, τον πύραυλο ASMP-A με δυνατότητα τοποθέτησης πυρηνικής κεφαλής, τους πυραύλους αέρος – αέρος MICA IR, EM και NG, καθώς επίσης και την κατευθυνόμενη βόμβα ακριβείας AASM ενός τόνου.
Επίσης, είναι πιθανό να διαθέτει το περίφημο πολυβόλο τύπου GIAT των 30 χιλιοστών, το οποίο μπορεί να εξουδετερώσει εχθρικούς κατευθυνόμενους, με λέιζερ, πυραύλους αέρος – αέρος και επιφανείας – αέρος, αναβαθμισμένους αισθητήρες ραντάρ, προηγμένα οπτικό -ηλεκτρικά συστήματα και βελτιωμένες δυνατότητες στο HUD του πιλότου, για μια πλήρης εικόνα του επιχειρησιακού πεδίου.

Το Rafale F4 θα είναι ικανό να λειτουργεί αποτελεσματικά σε ένα δικτυοκεντρικό σύστημα για την συλλογή, την λήψη, την μετάδοση και τον διαμοιρασμό πληροφοριών και δεδομένων που αφορούν το πεδίο επιχειρήσεων και θα επιτρέπει στον πιλότο και στις φίλιες δυνάμεις να επικοινωνούν και να συνεργάζονται με ενισχυμένα μέσα για την επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών που θα έχουν τεθεί, όπως είχε δηλώσει η Γαλλίδα Υπουργός Άμυνας Φλοράνς Παρλύ.
Επιπρόσθετα, το Rafale F4 θα περιλαμβάνει μια νέα μονάδα ελέγχου κινητήρα αλλά και ένα νέο Σύστημα Πρόγνωσης και Διαγνωστικής Βοήθειας που θα παρέχει στους τεχνικούς υποστήριξης τη δυνατότητα να πραγματοποιούν εγκαίρως τις εργασίες συντήρησης που απαιτούνται, χάρη στην αξιοποίηση λύσεων που βασίζονται στα Big Data και στην τεχνητή νοημοσύνη.
Τέλος, όπως αναφέραμε πρόσφατα, η γαλλική Πολεμική Αεροπορία αναμένει ότι η εταιρεία Dassault θα αναπτύξει τα μαχητικά αεροσκάφη στην έκδοση F4 σε δύο φάσεις. Η πρώτη θα ολοκληρωθεί το 2023 και θα περιλαμβάνει 28 Rafale στην έκδοση F4.1, ενώ η δεύτερη θα ολοκληρωθεί το 2025 και να περιλαμβάνει 30 Rafale στην έκδοση F4.2.

Αυτό που έχει αδιαμφισβήτητα το αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος F-35 αλλά «λείπει» από το Rafale είναι οι stealth ιδιότητες. Ωστόσο, καθίσταται σαφές ότι η θεωρητική σύγκριση των δύο αυτών μαχητικών δεν ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα, καθώς σημαντικές μεταβλητές είναι, μεταξύ άλλων, τόσο η ικανότητα και εμπειρία του πιλότου, όσο και το «σενάριο» ή οι συνθήκες που επικρατούν.
Για παράδειγμα, το Rafale F4 θα έχει πλεονέκτημα σε περίπτωση αερομαχίας, λόγω μεγαλύτερης ευελιξίας και ικανότητας ελιγμών σε μικρές αποστάσεις, όπως έδειξε και η ιστορική εικονική αερομαχία ενός Rafale με το stealth μαχητικό αεροσκάφος F-22. Όμως, αρκετοί αναλυτές υποστηρίζουν πως το F-35 έχει συγκριτικό πλεονέκτημα σε beyond visual range εμπλοκές, αξιοποιώντας παράλληλα τα stealth χαρακτηριστικά του, που θα του επιτρέψουν να εντοπίσει το Rafale εγκαίρως, προτού συμβεί το αντίστροφο.
Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων να στραφούν στο Παρίσι, σηματοδοτεί μια ακόμα «νίκη» για την Γαλλία, μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας AUKUS, όσο ακόμα είναι «θολό» το μέλλον της συμφωνίας που είχαν κάνει τον Ιανουάριο του 2021 με την αμερικανική κυβέρνηση.
Με πληροφορίες από: Defense World
Ο Αμερικανός πρόεδρος αποχωρεί από τον Λευκό Οίκο | (AP Photo/Jose Luis Magana) ΒΟΡΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ 22.11.25 22:28 efsyn.gr Α+ Α- Facebook T...