Δευτέρα 27 Ιουνίου 2022

Η Μόσχα απελαύνει οκτώ Έλληνες διπλωμάτες σε αντίποινα για τα όπλα στην Ουκρανία

 

© wael alreweie | Dreamstime.com



Αθήνα: «Δεν υφίσταται καμία βάση για την απόφαση των ρωσικών αρχών»

Εντός οκτώ ημερών πρέπει να εγκαταλείψουν τη Ρωσία οκτώ Έλληνες διπλωμάτες, οι οποίοι χαρακτηρίστηκαν από τη Μόσχα «ανεπιθύμητα πρόσωπα». Αιτία, σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών, η «συγκρουσιακή πορεία των ελληνικών αρχών προς τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας όπλων και στρατιωτικού εξοπλισμού» στην Ουκρανία, αλλά και η «κήρυξη ομάδας Ρώσων διπλωματών ως ανεπιθύμητων προσώπων».

Όπως έγινε γνωστό, η πρέσβης της Ελλάδας στη Μόσχα, Αικατερίνη Νάσικα, κλήθηκε σήμερα Δευτέρα 27 Ιουνίου στο ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών, όπου ειδοποιήθηκε για την απέλαση των διπλωματών.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι της δόθηκε «σημείωμα με ειδοποίηση ότι, ως αντίποινα, οκτώ Έλληνες διπλωματικοί υπάλληλοι στη Ρωσία έχουν κηρυχθεί personae non gratae και πρέπει να εγκαταλείψουν τη χώρα εντός οκτώ ημερών. Δόθηκαν πληροφορίες για άλλα βήματα που έγιναν από τη ρωσική πλευρά που σχετίζονται με τη λειτουργία των ξένων αποστολών της Ελλάδας στη Ρωσία».

Σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών, «πρόκειται για τις άμεσες συνέπειες των εχθρικών ενεργειών που ξεκίνησαν οι ελληνικές αρχές. Η πλήρης ευθύνη γι' αυτό ανήκει αποκλειστικά στην Αθήνα. Υποδεικνύεται ότι σε περίπτωση που συνεχιστεί η αντιρωσική πολιτική, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματος να απαντήσουμε».

Τι απαντά η Αθήνα

Σχολιάζοντας την απόφαση της Μόσχας, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών εκφράζει έντονη λύπη για την απέλαση οκτώ στελεχών της ελληνικής πρεσβείας στη Μόσχα, καθώς και του γενικού προξενείου στη Μόσχα.

Το υπουργείο Εξωτερικών υποστηρίζει ότι δεν υφίσταται καμία βάση για την απόφαση των ρωσικών αρχών για την απέλαση μελών του προσωπικού ελληνικής διπλωματικής και προξενικής αρχής στη Ρωσία, τα οποία, διακρινόμενα για τον επαγγελματισμό τους και υψηλό αίσθημα ευθύνης, επιτελούσαν τα καθήκοντά τους σύμφωνα με τις προβλέψεις των Συμβάσεων της Βιέννης για τις Διπλωματικές και Προξενικές Σχέσεις.

Παράλληλα, διαμηνύει πως η Ελλάδα τηρεί στάση αρχής, με γνώμονα το σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου.

Επίσης, επισημαίνει ότι εξυπακούεται ότι η ελληνική πρεσβεία στη Μόσχα, καθώς και οι προξενικές αρχές στη Ρωσία θα συνεχίσουν να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια με όλα τα μέσα στη διάθεση τους προκειμένου να συνεχίσουν να επιτελούν την αποστολή τους υπό ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες.

Η μεγάλη «αρπαχτή» με τον υψηλό πληθωρισμό

 

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Πώς τα λαϊκά νοικοκυριά χρηματοδοτούν από το υστέρημά τους την «εξυγίανση» των δημοσιονομικών μεγεθών μέσω των ανατιμήσεων ● Θα έχουμε «ισχυρή ανάπτυξη», αλλά με… σημαντική επιβράδυνση ● Το χρέος μειώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ, ενώ χρωστάμε διαρκώς περισσότερα.

Οι αναπτυγμένες δυτικές κοινωνίες είχαν ξεχάσει τη σημασία του πληθωρισμού και την επίδρασή του στην καθημερινή ζωή εδώ και δεκαετίες. Στην Ελλάδα, από τα μισά της τελευταίας δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα, στα χρόνια της σύγκλισης για την είσοδο στην ευρωζώνη˙ στις ΗΠΑ και άλλες χώρες της Ε.Ε. ακόμη νωρίτερα. Σε αυτές τις δεκαετίες ξεχάστηκαν πολλά: ότι ο επίσημος πληθωρισμός δεν αποδίδει το πραγματικό βάρος της ακρίβειας στα λαϊκά νοικοκυριά, ότι οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης είναι απατηλοί αφού στηρίζονται κυρίως στον υψηλό πληθωρισμό, ότι η μείωση του χρέους είναι επίσης απατηλή, αφού μπορεί να μειώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ, ενώ αυξάνεται σε όγκο. Καθώς, λοιπόν, επιστρέφουμε σε οικονομικά δεδομένα που θυμίζουν παλιές εποχές, καιρός είναι να μάθουμε να αναγνωρίζουμε τη νέα πραγματικότητα.

1. Οι τιμές θα ανεβαίνουν και το 2023, αλλά ο πληθωρισμός θα… μειωθεί

ADVERTISING

Οι προβλέψεις όλων των διεθνών οργανισμών συμφωνούν: οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν και το 2023. Ο πληθωρισμός, ωστόσο, θα μειωθεί. Υπό προϋποθέσεις, μάλιστα, θα μπορούσε και να μηδενιστεί. Ωστόσο, όποιος/α υποθέσει ότι οι τιμές θα «ξεφουσκώσουν» στα προ της πληθωριστικής λαίλαπας επίπεδα, θα κάνει μεγάλο λάθος. Ενας χαμηλός πληθωρισμός, το 2023, θα σημαίνει απλώς ότι οι τιμές θα αυξηθούν περαιτέρω –έστω και λίγο. Ακόμη και αν ο πληθωρισμός, το 2023, είναι μηδενικός, αυτό θα σημαίνει απλώς ότι οι τιμές θα παραμείνουν στα υψηλά επίπεδα που θα έχουν διαμορφωθεί το 2022.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), πάντως, στις πρόσφατες προβλέψεις της για την Ελλάδα κάνει λόγο για ετήσιο πληθωρισμό 6,8% το 2022, αλλά και περαιτέρω άνοδο 3,5% το 2023 και 2,1% το 2024. Ο λόγος που θα συμβούν όλα αυτά είναι απλός: ο πληθωρισμός προκύπτει από τη σύγκριση του επιπέδου των τιμών (με τη μεθοδολογία από την οποία προκύπτει ο Εθνικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή= ΕΔΤΚ) με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους (σε μηνιαία ή ετήσια βάση).

Αυτό σημαίνει ότι, για να επανέλθουν οι τιμές στα προ της πληθωριστικής λαίλαπας επίπεδα, θα πρέπει το 2023 να καταγραφεί εξίσου θηριώδης αποπληθωρισμός. Κάτι τέτοιο όμως θα μπορούσε, θεωρητικά, να συμβεί μόνο με ύφεση επικών διαστάσεων και με καταστροφικές συνέπειες. Ακόμη όμως και στην περίπτωση μεγάλης ύφεσης, η πείρα έχει δείξει ότι ο αποπληθωρισμός είναι οριακός και όχι υψηλός. Το 2020 το ΑΕΠ μειώθηκε 9%, αλλά ο ΕΔΤΚ τον Ιανουάριο του 2021 μειώθηκε μόνο κατά 2% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020.

Συμπέρασμα: Οι υψηλές τιμές ήρθαν για να μείνουν - και πιο λαϊκά: ό,τι γράφει, δεν ξεγράφει. Αρκεί ένα έτος υψηλού πληθωρισμού για μια μόνιμη εκτίναξη των τιμών σε υψηλά επίπεδα για όλη τη χρονοσειρά των επόμενων ετών.

2. Πολύ υψηλός πληθωρισμός, αλλά πολύ μικρότερος από την «ακρίβεια»

Η «ακρίβεια» και ο πληθωρισμός είναι μεγέθη σχετιζόμενα, αλλά όχι ταυτιζόμενα. Ο πληθωρισμός είναι ένας μακροοικονομικός δείκτης (ΕΔΤΚ) που συντίθεται από επιμέρους δείκτες κατηγοριών προϊόντων, των οποίων η συμμετοχή στον συνολικό δείκτη καθορίζεται από τη στατιστική υπηρεσία με βάση κάποια στάθμιση. Ωστόσο, αυτή η στάθμιση δεν γίνεται με… ταξικά, δηλαδή εισοδηματικά κριτήρια. Για τις εργαζόμενες τάξεις στη μεγάλη τους πλειονότητα κάποιες κατηγορίες προϊόντων (αγαθών και υπηρεσιών) συμμετέχουν στην οικογενειακή δαπάνη με πολύ υψηλότερο ποσοστό σε σχέση με τον γενικό μέσο όρο. Παραδείγματα: Αλλες συνέπειες έχει ο πληθωρισμός στις τιμές κατοικιών για όσους ζουν στο νοίκι κι άλλες για όσους έχουν ιδιόκτητο σπίτι και, μάλιστα, χωρίς να αποπληρώνουν στεγαστικό δάνειο. Αλλες συνέπειες έχει η θηριώδης αύξηση στις τιμές του ηλεκτρισμού για όσους οι λογαριασμοί της ΔΕΗ αντιστοιχούν στο 50% (ή και παραπάνω) του μηνιαίου τους εισοδήματος και άλλες για όσους αντιστοιχεί στο 10% (ή και λιγότερο) του εισοδήματός τους.

Τον Απρίλιο του 2022, ο ΕΔΤΚ αυξήθηκε 10,2% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2021, αλλά διαβάζοντας τον πίνακα με τις αυξήσεις τιμών σε 12 θεμελιώδεις κατηγορίες για την αναπαραγωγή των εργαζόμενων τάξεων γίνεται φανερό ότι ο δείκτης «ακρίβειας» για τα λαϊκά νοικοκυριά είναι πολύ πολύ μεγαλύτερος. Στον βαθμό που, όπως εξηγήσαμε προηγούμενα, η ακρίβεια ήρθε για να μείνει, ακόμη κι αν ο πληθωρισμός αποκλιμακωθεί από το 2023, η κατάρτιση ενός Δείκτη Τιμών Αγαθών Λαϊκής Κατανάλωσης είναι απαραίτητη, για να έχουν σαφή εικόνα της τρομερής πίεσης που δέχονται από την ακρίβεια τα λαϊκά νοικοκυριά.

3. Ισχυρή ανάπτυξη, αλλά με… ισχυρή επιβράδυνση

Οταν μιλάμε για το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ), τον λόγο έχει όχι ο ΕΔΤΚ, αλλά ο αποπληθωριστής του ΑΕΠ. Επειδή το ΑΕΠ αποτιμάται σε τρέχουσες τιμές, ενσωματώνει την αύξηση των τιμών στις συνιστώσες του ΑΕΠ. Αυτό είναι το ονομαστικό ΑΕΠ. Για να έχουμε ένα πραγματικό μέτρο της ανάπτυξης, ένα «πραγματικό ΑΕΠ», πρέπει να αφαιρέσουμε από την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ την επίδραση του αποπληθωριστή. «Ψιλά γράμματα» και τεχνοκρατικός γρίφος για την κοινωνική πλειονότητα, που δεν είναι εξοικειωμένη με οικονομικούς όρους, κατάλληλος όμως για πολιτική συσκότιση. Ετσι, πρόσφατα η κυβέρνηση πανηγύρισε για την ανακοίνωση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. περί αύξησης του ΑΕΠ πρώτου τριμήνου 2022, κατά 7%. «Ισχυρή ανάπτυξη» ήταν η επωδός στις δηλώσεις των κυβερνητικών στελεχών. Η ΕΛ.ΣΤΑΤ. απέφυγε να ανακοινώσει τον αποπληθωριστή του ΑΕΠ για το πρώτο τρίμηνο, ώστε να μπορούμε, με βάση τα επίσημα στοιχεία, να υπολογίσουμε την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ. Οπως αποδεικνύει ο σχετικός πίνακας, ο αποπληθωριστής του ΑΕΠ κυμαίνεται περί τη μία μονάδα κάτω από τον ΕΔΤΚ. Ο τελευταίος, μεσοσταθμικά, το πρώτο τρίμηνο του 2022 ήταν 7,3%. Ο αποπληθωριστής του ΑΕΠ μπορούμε να υποθέσουμε ότι κυμάνθηκε περί το 5,5-6%.

Ετσι, όμως, βγαίνει εντελώς διαφορετικό «νόημα» για την ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο του 2022: από το συνολικό 7,0% το 5,5%-6% οφείλεται στο «φούσκωμα» των τιμών, λόγω του υψηλού πληθωρισμού. Δηλαδή το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε μόνο κατά 1-1,5%. Αλλως, έχουμε «ισχυρή ανάπτυξη» όχι λόγω πραγματικής αναπτυξιακής δυναμικής, αλλά λόγω αφύσικα υψηλού πληθωρισμού. Το κρεσέντο αυτής της fake ανάπτυξης αναμένεται, μάλιστα, να ενταθεί στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, αφού ο πληθωρισμός θα αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο, με αντίστοιχη αύξηση και του αποπληθωριστή του ΑΕΠ. Υπάρχουν, δε, όλες οι προοπτικές, χάρη στον πληθωρισμό, αυτή η fake ανάπτυξη να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2021! Τα κυβερνητικά στελέχη αναμένεται να κάνουν προεκλογικό… πάρτι με αυτή τη στατιστική «οφθαλμαπάτη».

4. Ο πληθωρισμός φουσκώνει το χρέος, αλλά το μειώνει ως ποσοστό ΑΕΠ

Το πιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα της στατιστικής οφθαλμαπάτης, που βασίζεται στον πολύ υψηλό πληθωρισμό, είναι η αποκλιμάκωση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ. Ραγδαία αποκλιμάκωση προβλέπουν στο υπουργείο Οικονομικών, με μείωση στο 193,3 το 2021, σε 180,2% το 2022, σε 168,6% το 2023, σε 155,2% το 2024 και σε 146,5% το 2025. Ωστόσο, το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης, δηλαδή το συνολικό ισοζύγιο του προϋπολογισμού, θα παραμείνει αρνητικό μέχρι και το 2025. Μόλις το 2025 το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα προβλέπεται ότι θα ισοσκελιστεί.

Αυτό σημαίνει ότι, κάθε έτος στην πενταετία 2021-2025, θα προστίθεται νέο χρέος στο υπάρχον, άρα η «μάζα» του χρέους θα αυξάνεται. Και, παρ’ όλα αυτά, το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα μειώνεται θεαματικά από έτος σε έτος! Ο λόγος είναι τα προβλεπόμενα υψηλά ποσοστά αύξησης του ΑΕΠ, εξαιτίας του πολύ υψηλού πληθωρισμού: όσο αυξάνεται το ΑΕΠ, μειώνεται το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι ο υψηλός πληθωρισμός είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ. Κι έτσι, το χρέος μειώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται σε όγκο –το χρέος μειώνεται, ενώ χρωστάμε διαρκώς περισσότερα!

«Σύνδρομο πνιγμού» για τα λαϊκά νοικοκυριά

Κυβερνητικά στελέχη υποδέχονται με χαμόγελα τις υψηλές πτήσεις του πληθωρισμού, επειδή θα μειώσει το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ. Αρκεί, λένε, να «κρατήσει για λίγο». Δηλαδή μόνο για το 2022. Εδώ ακριβώς κρύβεται η «μεγάλη αρπαχτή» της εξυγίανσης των δημοσιονομικών στοιχείων μέσω του υψηλού πληθωρισμού: ο επίσημος Εθνικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή μπορεί να μειωθεί το 2023, αλλά αυτό σημαίνει μόνο ότι θα μειωθεί το ποσοστό περαιτέρω αύξησης των τιμών. Το πρόβλημα είναι ακριβώς αυτό: οι συνέπειες του υψηλού πληθωρισμού, το 2022 και το 2023, θα «γράψουν» μεσομακροπρόθεσμα, καθώς θα ενσωματωθούν με μόνιμο τρόπο στα δημοσιονομικά στοιχεία αλλά και στο κόστος διαβίωσης των λαϊκών νοικοκυριών:

● Το ονομαστικό ΑΕΠ θα συνεχίσει να αυξάνεται πάνω στις βάσεις που θα διαμορφώσει ο υψηλός πληθωρισμός το 2022.

● Το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα συνεχίσει να μειώνεται ως συνέπεια των μόνιμων επιπτώσεων της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ το 2022.

● Η επίδραση του υψηλού πληθωρισμού στο έλλειμμα ως ποσοστού του ΑΕΠ θα είναι επίσης θετική.

● Τέλος, μόνιμη και καθόλου προσωρινή θα είναι η βαριά επίδραση του υψηλού πληθωρισμού για τα λαϊκά νοικοκυριά, καθώς οι τιμές τα επόμενα έτη θα συνεχίσουν να «χτίζονται» πάνω στα υψηλά επίπεδα του 2022.

Ετσι, η δημοσιονομική «ανάσα» είναι συνώνυμη του «συνδρόμου πνιγμού» για τα λαϊκά νοικοκυριά, που καλούνται για δεύτερη φορά ύστερα από τη μνημονιακή «δημοσιονομική εξυγίανση» να χρηματοδοτήσουν με μια γενναία πραγματική μείωση του μισθού τους τη νέα «εξυγίανση» των δημόσιων οικονομικών (Η πρόσφατη αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 7,5% έχει ήδη «εξουδετερωθεί» από την αύξηση του επίσημου Δείκτη Τιμών. Αν, μάλιστα, πάρουμε υπόψη ότι η ακρίβεια είναι υπερδιπλάσια του επίσημου πληθωρισμού, έχουμε ήδη σημαντική μείωση του πραγματικού μισθού!).

Αν υπάρχει κάτι πραγματικά προσωρινό εδώ, αυτό είναι η (ισχνή ούτως ή άλλως) επίδραση των κυβερνητικών μέτρων για την ακρίβεια. Ο επιδοματικός, προσωρινός και ανεπαρκής χαρακτήρας τους κρατάει τον «σκύλο» της κερδοσκοπίας χορτάτο, ενώ μειώνει τη φτωχική «πίτα» των λαϊκών νοικοκυριών. Στο μεταξύ οι εκπρόσωποι των αγορών καλοδέχονται τον υψηλό πληθωρισμό αρκεί να μην οδηγήσει σε ύφεση και χρηματοπιστωτική κρίση. Γιατί τότε το πρόβλημα περνάει από την πλευρά του λαϊκού εισοδήματος (και) στα κέρδη…

Πόλεμος, ΝΑΤΟ και μελλοντικά σενάρια για την Ουκρανία

 

AP Photo/Efrem Lukatsky
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τρεις διεθνώς γνωστούς μελετητές της μαρξιστικής παράδοσης, Ετιέν Μπαλιμπάρ, Σίλβια Φεντερίτσι και Μικαέλ Λεβί σχετικά το ΝΑΤΟ και τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία ξεκίνησε πριν από τέσσερις μήνες. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, έχει ήδη προκαλέσει τον θάνατο περισσότερων από 4.500 αμάχων και έχει αναγκάσει σχεδόν πέντε εκατομμύρια ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και να γίνουν πρόσφυγες. Αυτοί οι αριθμοί δεν περιλαμβάνουν τους τουλάχιστον 20.000 θανάτους στρατιωτικών και τα πολλά εκατομμύρια ανθρώπων που έχουν εκτοπιστεί εντός της Ουκρανίας. Η εισβολή στην Ουκρανία προκάλεσε μαζικές καταστροφές πόλεων που θα χρειαστούν γενιές για να ξαναχτιστούν.

Με στόχο να εξετάσω τι συμβαίνει, να αναλογιστώ τον ρόλο του ΝΑΤΟ και να εξετάσω πιθανά μελλοντικά σενάρια, οργάνωσα μια συνέντευξη στρογγυλής τραπέζης με τρεις διεθνώς γνωστούς μελετητές της μαρξιστικής παράδοσης, τον Ετιέν Μπαλιμπάρ (επίτιμο καθηγητή Σύγχρονης Ευρωπαϊκής Φιλοσοφίας στο Kingston University του Λονδίνου), τη Σίλβια Φεντερίτσι (επίτιμη καθηγήτρια Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Hofstra University, Νέα Υόρκη) και τον Μικαέλ Λεβί (επίτιμο διευθυντή στο CNRS, Παρίσι).


Μαρτσέλο Μούστο (M.M.): Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έφερε τη βαρβαρότητα του πολέμου πίσω στην Ευρώπη και τον κόσμο αντιμέτωπο με το δίλημμα πώς να απαντήσει στην επίθεση στην ουκρανική εθνική κυριαρχία.

Μικαέλ Λεβί (M.Λ.): Αυτή η βάρβαρη εισβολή στην Ουκρανία, με τους βομβαρδισμούς των πόλεων, με χιλιάδες θύματα αμάχων, ανάμεσά τους ηλικιωμένοι και παιδιά, δεν έχει καμία δικαιολογία.

Ετιέν Μπαλιμπάρ (Eτ.Μπ.): Ο πόλεμος που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας είναι «ολικός». Είναι ένας πόλεμος καταστροφής και τρόμου που διεξάγεται από τον στρατό μιας πιο ισχυρής γειτονικής χώρας. Το επείγον, η άμεση επιτακτική ανάγκη, είναι η αντίσταση των Ουκρανών να διατηρηθεί και για τον σκοπό αυτό θα πρέπει οι Ουκρανοί να αισθάνονται ότι υποστηρίζονται πραγματικά από πράξεις και όχι απλά συναισθήματα.

Ο Μαρτσέλο Μούστο

Μ.Μ.: Υπάρχει το εξίσου κρίσιμο ερώτημα πώς μπορεί η Ευρώπη να αποφύγει να θεωρηθεί ως παράγοντας στον πόλεμο και να συμβάλει αντ’ αυτού σε μια διπλωματική πρωτοβουλία. Εξ ου και η απαίτηση ενός σημαντικού μέρους της κοινής γνώμης να μη συμμετάσχει η Ευρώπη στον πόλεμο. Ο κίνδυνος είναι ότι η Ουκρανία, που ήδη υφίσταται το μαρτύριο της ρωσικής στρατιωτικής εισβολής, θα μετατραπεί σε ένα ένοπλο στρατόπεδο που λαμβάνει όπλα από το ΝΑΤΟ και διεξάγει έναν μακρύ πόλεμο για λογαριασμό εκείνων στην Ουάσινγκτον που ελπίζουν σε μόνιμη αποδυνάμωση της Ρωσίας. Εάν αυτό συνέβαινε, η σύγκρουση θα υπερέβαινε τη νόμιμη υπεράσπιση της ουκρανικής εθνικής κυριαρχίας. Οσοι κατήγγειλαν την επικίνδυνη σπειροειδή κλιμάκωση του πολέμου που θα ακολουθούσε τις αποστολές βαρέων όπλων στην Ουκρανία, δεν είναι ουδέτεροι. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να σταθμίσουμε προσεκτικά οποιαδήποτε ενέργεια, ανάλογα με το εάν φέρνει πιο κοντά στην έναρξη αξιόπιστων διαπραγματεύσεων και στην αποκατάσταση της ειρήνης.

Σίλβια Φεντερίτσι (Σ.Φ.): Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία πρέπει να καταδικαστεί. Τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει την καταστροφή πόλεων, τις δολοφονίες και τον τρόμο που έχουμε δει. Ωστόσο πρέπει επίσης να καταδικάσουμε τους πολλούς ελιγμούς με τους οποίους οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ συνέβαλαν στην υποκίνηση αυτού του πολέμου, καθώς και την απόφαση των ΗΠΑ και της Ε.Ε. να στείλουν όπλα στην Ουκρανία, κάτι που θα παρατείνει τον πόλεμο επ’ αόριστον. Η αποστολή όπλων είναι απολύτως απαράδεκτη, δεδομένου ότι η εισβολή της Ρωσίας θα μπορούσε να είχε σταματήσει εάν οι ΗΠΑ έδιναν στη Ρωσία εγγύηση ότι το ΝΑΤΟ δεν θα επεκταθεί στα σύνορά της.

Η Σίλβια Φεντερίτσι

Μ.Μ.: Από την αρχή του πολέμου ένα από τα κύρια σημεία συζήτησης ήταν το είδος της βοήθειας που θα παρασχεθεί στους Ουκρανούς για να αμυνθούν στην επιθετικότητα της Ρωσίας, χωρίς όμως να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις που θα οδηγούσαν σε επέκταση της σύγκρουσης διεθνώς. Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν για να εξασφαλιστεί ο μικρότερος αριθμός θυμάτων στην Ουκρανία και να αποτραπεί περαιτέρω κλιμάκωση;

M.Λ.: Θα μπορούσε κανείς να διατυπώσει πολλές επικρίσεις για τη σημερινή Ουκρανία. Αλλά κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί στον ουκρανικό λαό το δικαίωμά του να υπερασπιστεί τον εαυτό του ενάντια στη ρωσική εισβολή στο έδαφός του με βάναυση και εγκληματική περιφρόνηση του δικαιώματος των εθνών στην αυτοδιάθεση.

Eτ.Μπ.: Θα έλεγα ότι ο πόλεμος των Ουκρανών ενάντια στη ρωσική εισβολή είναι ένας «δίκαιος πόλεμος» με την ισχυρή έννοια του όρου. Ενας «δίκαιος» πόλεμος είναι ένας πόλεμος όπου δεν αρκεί να αναγνωρίσουμε τη νομιμότητα όσων αμύνονται έναντι της επίθεσης, αλλά όπου είναι απαραίτητο να δεσμευτούμε στο πλευρό τους. Και ότι είναι ένας πόλεμος όπου ακόμη και εκείνοι, όπως εγώ, για τους οποίους κάθε πόλεμος είναι απαράδεκτος ή καταστροφικός, δεν έχουν την επιλογή να παραμείνουν παθητικοί. Εγώ επιλέγω: εναντίον του Πούτιν. Ας μην ξαναρχίσουμε να παίζουμε τη «μη παρέμβαση». Η Ε.Ε. ούτως ή άλλως έχει ήδη εμπλακεί στον πόλεμο. Ακόμα κι αν δεν στέλνει στρατεύματα, παραδίδει όπλα – και νομίζω ότι είναι σωστό να το κάνει.

Μ.Μ.: Κατανοώ το πνεύμα ενός μέρους αυτών των παρατηρήσεων, αλλά θα επικεντρωνόμουν περισσότερο στην ανάγκη να αποτραπεί μια γενική ανάφλεξη και επομένως στην επείγουσα ανάγκη να επιτευχθεί μια ειρηνευτική συμφωνία. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όταν εμπλέκεται στη σύρραξη μια πυρηνική δύναμη όπως η Ρωσία, είναι απατηλό να πιστεύουμε ότι ο πόλεμος εναντίον του Πούτιν μπορεί να «κερδηθεί». Οι ΗΠΑ μόλις ενέκριναν ένα πακέτο στρατιωτικής και οικονομικής βοήθειας άνω των 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την Ουκρανία. Είναι ένα κολοσσιαίο ποσό και φαίνεται ότι έχει σχεδιαστεί για να χρηματοδοτήσει έναν παρατεταμένο πόλεμο. Οι ολοένα μεγαλύτερες προμήθειες υλικού από τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ ενθαρρύνουν τον Ζελένσκι να συνεχίσει να αναβάλλει τις τόσο απαραίτητες συνομιλίες με τη ρωσική κυβέρνηση.

Ο Ετιέν Μπαλιμπάρ

Σ.Φ.: Νομίζω ότι η καλύτερη κίνηση θα ήταν οι ΗΠΑ και η Ε.Ε. να δώσουν στη Ρωσία την εγγύηση ότι η Ουκρανία δεν θα ενταχθεί στο ΝΑΤΟ. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ενδιαφέρον για αναζήτηση λύσης. Πολλοί στη στρατιωτική και πολιτική δομή εξουσίας των ΗΠΑ υποστηρίζουν και προετοιμάζονται για μια αντιπαράθεση με τη Ρωσία εδώ και χρόνια. Γινόμαστε μάρτυρες μεταφοράς δισεκατομμυρίων δολαρίων στο στρατιωτικό βιομηχανικό συγκρότημα των ΗΠΑ. Αλλά η ειρήνη δεν θα έρθει με μια κλιμάκωση των μαχών.

Μ.Μ.: Ας συζητήσουμε τις αντιδράσεις της Αριστεράς στη ρωσική εισβολή. Ορισμένες οργανώσεις έκαναν ένα μεγάλο πολιτικό λάθος, αρνούμενες να καταδικάσουν ξεκάθαρα τη Ρωσία. Αυτό θα κάνει οποιεσδήποτε καταγγελίες μελλοντικών επιθετικών ενεργειών από το ΝΑΤΟ να φαίνονται λιγότερο αξιόπιστες. Αντικατοπτρίζει μια ιδεολογικά παρωχημένη άποψη, ότι όλα τα γεωπολιτικά ζητήματα έπρεπε να αξιολογηθούν αποκλειστικά με όρους προσπάθειας αποδυνάμωσης των ΗΠΑ. Την ίδια στιγμή πάρα πολλοί άλλοι στην Αριστερά έχουν υποκύψει στον πειρασμό να γίνουν, άμεσα ή έμμεσα, συμπολεμιστές σε αυτόν τον πόλεμο. Πιστεύω ότι όταν δεν αντιτίθενται στον πόλεμο οι προοδευτικές δυνάμεις χάνουν ένα ουσιαστικό μέρος του λόγου ύπαρξής τους και καταλήγουν να καταπίνουν την ιδεολογία του αντίθετου στρατοπέδου.

M.Λ.: Δυστυχώς, στη Λατινική Αμερική σημαντικές δυνάμεις της Αριστεράς και κυβερνήσεις, όπως η Βενεζουέλα, έχουν πάρει το μέρος του Πούτιν ή έχουν περιοριστεί σε ένα είδος «ουδέτερης» στάσης. Η επιλογή για την Αριστερά είναι μεταξύ του δικαιώματος των λαών στην αυτοδιάθεση και του δικαιώματος των αυτοκρατοριών να εισβάλλουν και να επιχειρούν να προσαρτήσουν άλλες χώρες. Δεν μπορούμε να έχουμε και τα δύο, γιατί αυτές είναι ασυμβίβαστες επιλογές.

Σ.Φ.: Είναι σίγουρα κρίμα που η θεσμική Αριστερά -ξεκινώντας από την Οκάσιο-Κορτέζ- υποστήριξε την αποστολή όπλων στην Ουκρανία. Μακάρι επίσης τα ΜΜΕ να ήταν πιο ερευνητικά. Γιατί η «Αφρική λιμοκτονεί» εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία; Γιατί να μην αναφέρουμε τις μαζικές αρπαγές γης στα χέρια διεθνών εταιρειών, οι οποίες έχουν κάνει πολλούς να μιλάνε για «νέο αγώνα για την Αφρική»;

Μ.Μ.: Παρά την αυξημένη υποστήριξη προς το ΝΑΤΟ μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία -που καταδεικνύεται από το επίσημο αίτημα της Φινλανδίας και της Σουηδίας να ενταχθούν σε αυτόν τον οργανισμό- είναι απαραίτητο να εργαστούμε σκληρότερα για να διασφαλίσουμε ότι η κοινή γνώμη δεν βλέπει τη μεγαλύτερη και πιο επιθετική πολεμική μηχανή στον κόσμο (ΝΑΤΟ) ως λύση στα προβλήματα παγκόσμιας ασφάλειας. Σε αυτή την ιστορία το ΝΑΤΟ αποδείχτηκε για άλλη μία φορά ως ένας επικίνδυνος οργανισμός, ο οποίος χρησιμεύει για να τροφοδοτεί εντάσεις που οδηγούν σε πόλεμο στον κόσμο. Το παράδοξο είναι ότι ο Πούτιν όχι μόνο έκανε λάθος στη στρατιωτική στρατηγική του, αλλά κατέληξε επίσης να ενισχύσει τον εχθρό του οποίου τη σφαίρα επιρροής ήθελε να περιορίσει: το ΝΑΤΟ.

M.Λ.: Το ΝΑΤΟ είναι ένα πολιτικο-στρατιωτικό τέρας που δημιουργήθηκε από τον Ψυχρό Πόλεμο και η διάλυσή του είναι θεμελιώδης απαίτηση της δημοκρατίας. Δυστυχώς, η εγκληματική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει αναζωογονήσει το ΝΑΤΟ. Ο Πούτιν έσωσε το ΝΑΤΟ από την αργή παρακμή, ίσως και την εξαφάνισή του.

Σ.Φ.: Είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει προκαλέσει μεγάλη αμνησία για τον επεκτατισμό του ΝΑΤΟ. Αλλά δεν πιστεύω ότι το ΝΑΤΟ ήταν ετοιμοθάνατο πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η πορεία του στην Ανατολική Ευρώπη και η παρουσία του στην Αφρική καταδεικνύουν το αντίθετο.

Ο Μικαέλ Λεβί

Μ.Μ.: Αυτή η αμνησία φαίνεται να έχει επηρεάσει πολλές κυβερνητικές δυνάμεις της Αριστεράς. Ανατρέποντας τις ιστορικές αρχές της, η Αριστερή Συμμαχία στη Φινλανδία ψήφισε πρόσφατα υπέρ της ένταξης στο ΝΑΤΟ. Μια τέτοια υποδεέστερη πολιτική συμπεριφορά έχει τιμωρήσει τα αριστερά κόμματα πολλές φορές στο παρελθόν.

Eτ.Μπ.: Οσο περισσότερο ισχυροποιείται το ΝΑΤΟ ως σύστημα ασφαλείας, τόσο περισσότερο ο ΟΗΕ παρακμάζει. Στο Κόσοβο, τη Λιβύη και, κυρίως το 2013, στο Ιράκ ο στόχος των Ηνωμένων Πολιτειών και του ΝΑΤΟ στη συνέχεια ήταν να υποβαθμίσουν τις ικανότητες του ΟΗΕ για μεσολάβηση, ρύθμιση και διεθνή δικαιοσύνη.

Μ.Μ.: Ας τελειώσουμε με το ποια πιστεύετε ότι θα είναι η πορεία του πολέμου και ποια είναι τα πιθανά μελλοντικά σενάρια.

Eτ. Μπ.: Υπάρχουν τουλάχιστον τρεις λόγοι να είναι κανείς τρομερά απαισιόδοξος. Πρώτον, η κλιμάκωση είναι πιθανή, ειδικά εάν η αντίσταση στην εισβολή καταφέρει να διατηρηθεί. Δεύτερον, εάν ο πόλεμος τελειώσει με «αποτέλεσμα», θα είναι καταστροφικός σε κάθε ενδεχόμενο. Θα είναι καταστροφικό εάν ο Πούτιν επιτύχει τους στόχους του συντρίβοντας τον ουκρανικό λαό ή επίσης εάν αναγκαστεί να υποχωρήσει με μια επιστροφή στην πολιτική τού μπλοκ, όπου ο κόσμος θα παγώσει. Τρίτον, ο πόλεμος και οι συνέπειές του εμποδίζουν την κινητοποίηση του πλανήτη ενάντια στην κλιματική καταστροφή.

Σ.Φ.: Και εγώ είμαι απαισιόδοξη. Οι ΗΠΑ και άλλες χώρες του ΝΑΤΟ δεν έχουν καμία πρόθεση να διαβεβαιώσουν τη Ρωσία ότι το ΝΑΤΟ δεν θα επεκτείνει την εμβέλειά του στα σύνορα της Ρωσίας. Ως εκ τούτου ο πόλεμος θα συνεχιστεί με καταστροφικές συνέπειες για την Ουκρανία, τη Ρωσία και όχι μόνο. Δεν μπορώ να φανταστώ μελλοντικά σενάρια, εκτός από την επέκταση της κατάστασης μόνιμου πολέμου που είναι ήδη πραγματικότητα σε τόσα πολλά μέρη του κόσμου.

Μ.Μ.: Και εγώ νιώθω ότι ο πόλεμος δεν θα σταματήσει σύντομα. Μια «ατελής» αλλά άμεση ειρήνη θα ήταν σίγουρα προτιμότερη από την παράταση των εχθροπραξιών, αλλά πάρα πολλές δυνάμεις στο πεδίο εργάζονται για ένα διαφορετικό αποτέλεσμα. Πιστεύω ότι είναι πιο πιθανό να οδεύουμε προς μια αόριστη συνέχιση του πολέμου, με τα ρωσικά στρατεύματα να αντιμετωπίζουν έναν ουκρανικό στρατό που ανεφοδιάζεται και υποστηρίζεται έμμεσα από το ΝΑΤΟ. Η Αριστερά πρέπει να αγωνιστεί σθεναρά για μια διπλωματική λύση και ενάντια στις αυξήσεις των στρατιωτικών δαπανών, το κόστος των οποίων θα πέσει στον κόσμο της εργασίας και θα οδηγήσει σε περαιτέρω οικονομική, κοινωνική και πολιτική κρίση.

*Καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο York (Τορόντο, Καναδάς), τακτικός συνεργάτης της «Εφ.Συν.»

Κυριακή 26 Ιουνίου 2022

G7: Υπόσχονται δισεκατομμύρια σε «σφαίρες επιρροής» για να προλάβουν την Κίνα

 

(AP Photo/Susan Walsh)



Βροχή επενδύσεων σε αναπτυσσόμενες χώρες υπόσχονται οι G7, με το βλέμμα στην Κίνα. Οι διαφωνίες για το ουκρανικό και τα παζάρια στη Βαυαρία για εμπάργκο στο ρωσικό χρυσό.

Ποια Ρωσία; Η Κίνα. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν από την συνάντηση των ηγετών των επτά μεγαλύτερων οικονομικών του Δυτικού Κόσμου, καθώς οι G7 ανακοίνωσαν… βροχή δισεκατομμυρίων προς τις αναπτυσσόμενες χώρες.

Στο γραφικό Σλος Ελμάου της Βαυαρίας οι ηγέτες των επτά ισχυρών προτίμησαν την πρώτη ημέρα των συναντήσεων να αφήσουν για λίγο στην άκρη την ουκρανική τραγωδία και να ασχοληθούν με μεγάλες μπίζνες.

Το βλέμμα στην Κίνα και τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού» και ο στόχος ξεκάθαρος: Να προσπαθήσουν να ανακόψουν την οικονομική προέλαση του Πεκίνου και να διαμορφώσουν μια νέα γεωπολιτική σκακιέρα με σφαίρες επιρροής και όχι μόνο.

Για τον λόγο αυτό η Ομάδα των Επτά, στην ολοκλήρωση της πρώτης ημέρας των συνομιλιών,  μετά από πρόταση του Τζο Μπάιντεν, ανακοίνωσε επενδύσεις 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2027 

«Στόχος είναι η ενίσχυση των υποδομών παγκοσμίως», δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος προλογίζοντας το πρόγραμμα «Σύμπραξη για τις Παγκόσμιες Υποδομές και διευκρίνισε ότι τα κεφάλαια θα προέλθουν τόσο από δημόσιες όσο και από ιδιωτικές πηγές και οι ΗΠΑ θα συνεισφέρουν 200 δισεκατομμύρια. 

«Το επενδυτικό πρόγραμμα έχει ως στόχο να μετριάσει την παγκόσμια ανισότητα και τις συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας», πρόσθεσε ο κ. Σολτς και σημείωσε ότι πρόκειται για πρωτοβουλία του αμερικανού προέδρου. Οι συγκεκριμένες επενδύσεις, σύμφωνα με τον κ. Μπάιντεν, θα πρέπει να προωθούν την προστασία του κλίματος π.χ. με την εγκατάσταση νέων ηλιακών σταθμών στην Αγκόλα, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, αλλά θα πρέπει ακόμη να λαμβάνουν υπ' όψιν τη σημασία των συστημάτων υγείας και της ψηφιακής μετάβασης και την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας. 

Οι επενδύσεις, στις οποίες θα συνεισφέρουν και άλλα κράτη, όπως ο Καναδάς, η Ιαπωνία και η Γαλλία, «θα προσφέρουν επίσης για πολλά κράτη εναλλακτικές λύσεις από τα κινεζικά έργα υποδομής, όπως τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού», ανέφερε ο πρόεδρος των ΗΠΑ.

Από την πλευρά της η πρόεδρος της Κομισιόν επισήμανε ότι η Ε.Ε. θα κινητοποιήσει 300 δισεκατομμύρια ευρώ, ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης.

«Εναπόκειται σε εμάς να δώσουμε μία θετική και ισχυρή επενδυτική ώθηση στον κόσμο για να δείξουμε στους εταίρους μας στον αναπτυσσόμενο κόσμο ότι έχουν επιλογή και ότι έχουμε την πρόθεση να ενισχύσουμε την αλληλεγγύη μας για να εκπληρώσουμε τις αναπτυξιακές τους ανάγκες», δήλωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου μαζί με τους ηγέτες της G7 στην Βαυαρία.

Ο «Νέος Δρόμος του Μεταξιού»

Οι πρωτοβουλίες του Πεκίνου, το οποίο έχει επενδύσει μαζικά σε αναπτυσσόμενες χώρες για την κατασκευή έργων υποδομής στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος, έχουν μπει στο μάτι των ισχυρών της Δύσης.

Η Κίνα κατηγορείται, εξάλλου, ότι τα προγράμματα υποδομών για τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού» υλοποιούνται μέσω μη προνομιακών και επικίνδυνων δανείων, επιβαρύνοντας περαιτέρω τα προβλήματα χρέους των πιο ευάλωτων κρατών. 

Βέβαια, τόσο ο Τζο Μπάιντεν, όσο και η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν χρησιμοποίησαν, σήμερα, τη λέξη «κινητοποίησαν», δηλώνοντας, εμμέσως πλην σαφώς, ότι και οι δυτικές επενδύσεις θα περιλαμβάνουν όρους δανεισμού.

Ο χρυσός, οι διαφωνίες και η «στήριξη για όσο χρειαστεί»

Μπορεί το ουκρανικό να τίθεται στην ατζέντα στις αυριανές συζητήσεις των G7, ωστόσο, ήδη από σήμερα οι ηγέτες των ισχυρών της Δύσης προσπάθησαν να στείλουν μήνυμα ενότητας, την ώρα που τα ρωσικά πυρά έφτασαν εκ νέου έως το Κίεβο.

Στην αυριανή συνάντηση θα συμμετέχει μέσω τηλεδιάσκεψης και ο Βολοντίμι Ζελένσκι, ενώ, όπως αναφέρει το Bloomberg, το κείμενο συμπερασμάτων αναφέρει ότι οι G7 δεσμεύονται να προσφέρουν οικονομική, ανθρωπιστική, στρατιωτική και διπλωματική στήριξη στην Ουκρανία για όσο χρειαστεί.

Εκείνο, όμως που έγινε γνωστό σήμερα, είναι η πρόθεση των G7 να επιβάλουν εμπάργκο στο ρωσικό χρυσό με στόχο να αυξήσουν περαιτέρω την πίεση προς τη Ρωσία και τον Βλαντιμίρ Πούτιν. Σχέδιο που συγκεντρώνει, πάντως, ευρωπαϊκές ενστάσεις.

«Μαζί, η G7 θα ανακοινώσει ότι θα απαγορεύσουμε τον ρωσικό χρυσό, μια σημαντική πηγή εξαγωγών, η οποία θα στερήσει από τη Ρωσία δισεκατομμύρια δολάρια», ανέφερε σε μήνυμά του στο Twitter ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν πριν από την έναρξη της συνόδου κορυφής. 

Εν αναμονή μιας συλλογικής ανακοίνωσης η Βρετανία, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Ιαπωνία ανακοίνωσαν ήδη σήμερα την επιβολή εμπάργκο στις εισαγωγές χρυσού που εξορύχθηκε πρόσφατα στη Ρωσία, χωρίς να βάλουν στο στόχαστρο αυτό που έχει ήδη πωληθεί.

«Τα μέτρα αυτά θα πλήξουν άμεσα τους Ρώσους ολιγάρχες και θα επιτεθούν στην καρδιά της πολεμικής μηχανής του Πούτιν», σημείωσε σε ανακοίνωσή του ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον Η απαγόρευση αυτή αναμένεται να τεθεί σε ισχύ προσεχώς και θα αφορά τον πρόσφατα εξορυχθέντα ή εξευγενισμένο χρυσό. Δεν θα επηρεάσει τον χρυσό ρωσικής προέλευσης που είχε εξαχθεί προηγουμένως από τη Ρωσία, διευκρίνισε η Ντάουνινγκ Στριτ.

Από την πλευρά του ο «οικοδεσπότης» της Συνόδου, Όλαφ Σολτς δηλώνει πεπεισμένος ότι η G7 θα μπορέσει να στείλει σαφές μήνυμα ενότητας και αποφασιστικής δράσης στον Βλαντιμίρ Πούτιν. «Μας ενώνουν η άποψή μας για τον κόσμο, η πίστη στη δημοκρατία και στο κράτος δικαίου (…) Οι συζητήσεις στην πρώτη συνάντηση πήγαν πολύ καλά», σημείωσε ο κ. Γερμανός καγκελάριος και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι «τα πράγματα θα συνεχίσουν έτσι». Στη δεύτερη συνάντησή τους, οι επτά ηγέτες θα συζητήσουν θέματα επενδύσεων σε παγκόσμιες υποδομές, την παγκόσμια υγειονομική κατάσταση και τις προκλήσεις όπως η πανδημία του κορονοϊού, ενώ το βράδυ οι εμπιστευτικές συνομιλίες θα έχουν ως αντικείμενο την πολιτική ασφάλειας. «Πρέπει να εργαστούμε για μια αρχιτεκτονική ασφάλειας στον κόσμο, η οποία θα διασφαλίζει την ειρήνη και δεν θα γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη», ανέφερε ο καγκελάριος.

«H G7 είναι μια καλή ομάδα και η εξεύρεση απαντήσεων είναι η απαίτηση των καιρών. Μείναμε ενωμένοι όταν οργανώσαμε την υποστήριξη της Ουκρανίας στον πόλεμο. Μπορεί να πει κανείς ότι ο (Βλαντίμιρ) Πούτιν δεν υπολόγιζε κάτι τέτοιο και αυτό εξακολουθεί να του προκαλεί πονοκέφαλο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σολτς, ενώ, αναφερόμενος στην κατ'ιδίαν συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν στο περιθώριο της συνόδου, σημείωσε ότι αφορούσε επίσης τον πόλεμο στην Ουκρανία. «Η Γερμανία και οι ΗΠΑ θα ενεργούν πάντα μαζί όταν πρόκειται για θέματα ασφάλειας στην Ουκρανία», τόνισε, για να προσθέσει: «Στις διεθνείς σχέσεις, δεν είναι όλα λιακάδα και τριαντάφυλλα, σε αντίθεση με τη σημερινή μέρα στο Σλος Ελμάου (….) Γνωρίζουμε ότι κάτι πρέπει να γίνει. Η πραγματική επικοινωνία είναι τεράστιας σημασίας στις διεθνείς σχέσεις».

Στα πλάνα των G7 εξέφρασε ενστάσεις ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με τον Σαρλ Μισέλ να δηλώνει σχετικά: Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε περισσότερο στις λεπτομέρειες και να εξετάσουμε εάν είναι δυνατό να θέσουμε στο στόχαστρο τον χρυσό κατά τρόπο ο οποίος δεν θα πλήττει εμάς τους ίδιους. Είμαι προσεκτικός και επιφυλακτικός. Είμαστε έτοιμοι να μπούμε σε λεπτομέρειες και να λάβουμε από κοινού με τους εταίρους μας μια απόφαση, αλλά θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι αυτό που θα αποφασίσουμε θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στη Ρωσία και όχι σε εμάς.

Το «χρυσό παζάρι»

Η Ρωσία είναι σημαντική χώρα παραγωγής χρυσού και οι εξαγωγές της αντιπροσώπευαν σχεδόν 15 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021, ήτοι το 5% της παγκόσμιας αγοράς, σύμφωνα με το Λονδίνο και την Ουάσινγκτον.

Το πολύτιμο μέταλλο είναι το δεύτερο προϊόν που εξάγει η Ρωσία μετά την ενέργεια, η οποία έχει ήδη βρεθεί στο στόχαστρο των δυτικών, καθώς έχουν ήδη απαγορεύσει το ρωσικό πετρέλαιο και επιδιώκουν, οι Ευρωπαίοι, να μειώσουν την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Στόχος είναι να απομονωθεί η Ρωσία από το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα και να αποτραπεί η χρηματοδότηση της ρωσικής πολεμικής μηχανής με την καταβολή στη Μόσχα δισεκατομμυρίων για τις εισαγωγές πόρων.

Το 90% των εξαγωγών ρωσικού χρυσού κατευθύνεται προς τις χώρες της G7 και σε μεγάλο μέρος προς τη Βρετανία, καθώς το Λονδίνο φιλοξενεί το βασικό χρηματοπιστωτικό κέντρο για το εμπόριο πρώτων υλών, μεταξύ των οποίων βρίσκονται τα μέταλλα.

Δύσκολα συμφωνία για βιοκαύσιμα

Σε ό,τι αφορά πάντως το γερμανικό αίτημα για προσωρινή απαλλαγή από τις απαιτήσεις για τα βιοκαύσιμα, με στόχο την καταπολέμηση της ραγδαίας αύξησης των τιμών των τροφίμων, το Βερολίνο δεν αναμένει να επιτευχθεί συμφωνία στο πλαίσιο της G7, κυρίως λόγω των αντιρρήσεων των ΗΠΑ και του Καναδά, μετέδωσε το πρακτορείο Reuters επικαλούμενο γερμανική κυβερνητική πηγή. Πριν από λίγες ημέρες είχε γίνει γνωστό ότι η Γερμανία και η Βρετανία επεδίωκαν τη ρύθμιση από την Ομάδα των Επτά.

«Μια προσωρινή απαλλαγή στα βιοκαύσιμα θα συνιστούσε σημαντικό μήνυμα της G7 για τη μείωση των τιμών των σιτηρών βραχυπρόθεσμα και για χαλάρωση της κατάστασης στην αγορά», ανέφερε η ίδια γερμανική πηγή και εξήγησε ότι το αντεπιχείρημα των ΗΠΑ και του Καναδά αφορά την αύξηση των τιμών των καυσίμων. Την ίδια ώρα αξιωματούχος του Λευκού Οίκου φέρεται να δήλωσε ότι το ζήτημα βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση στη σύνοδο κορυφής.

Σε γραμμή Όρμπαν ο Μηταράκης στο Ευρωκοινοβούλιο

 

EUROKINISSI/ΥΠ. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ



Με μια έκθεση ιδεών, διαστρεβλώσεων και στοχοποίησης οργανώσεων σε γραμμή Όρμπαν, ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης επιχειρεί να απαντήσει στις σοβαρές καταγγελίες του Ευρωκοινοβουλίου για επαναπροωθήσεις των ελληνικών αρχών και για παραβιάσεις του διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου στα ελληνικά σύνορα.

Ο κ. Μηταράκης μιλά αύριο το απόγευμα στην Επιτροπή Πολτικών Ελευθεριών (LIBE) του Ευρωκοινοβουλίου, προκειμένου να απαντήσει στην πρόσφατη επιστολή – κόλαφο της LIBE προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία της ζητά να διασφαλίσει τη συμμόρφωση της Ελλάδας με το διεθνές και το ευρωπαϊκό δίκαιο εξετάζοντας κάθε πρόσφορο μέτρο, μέχρι και την διαδικασία επί παραβάσει κατά της χώρας μας, που μπορεί να φέρει την Ελλάδα υπόλογη στο Δικαστήριο της Ε.Ε..

Αφού πρώτα ο υπουργός προσπάθησε ανεπιτυχώς να αποτρέψει την επιστολή και να πολιτικοποιήσει το ζήτημα, είτε μέσω παρασκηνιακών πιέσεων στο εσωτερικό της LIBE από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, στο οποίο ανήκει η Ν.Δ., είτε μέσω πρωτοφανών δηλώσεων του υπουργού με τις οποίες επιχειρούσε να στοχοποιήσει προληπτικά τις Ευρωομάδες της Αριστεράς και των Σοσιαλιστών ότι θα επιχειρήσουν να επιτεθούν εναντίον των εθνικών συμφερόντων, στη συνέχεια έστειλε ο ίδιος απάντηση στη LIBE, ευχαριστώντας για την αποδοχή της πρότασής του να μιλήσει αυτοπροσώπως στη σημερινή συνεδρίαση και επισημαίνοντας τις βασικές κατευθύνσεις της ομιλίας του.

Απαντώντας στις σοβαρές αιτιάσεις ότι η Ελλάδα προχωρά στην επαναπροώθηση προσφύγων που εγκλωβίζονται σε νησίδες στον Έβρο, παραβιάζοντας επείγουσες εντολές του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), ο κ. Μηταράκης επαναλαμβάνει τα γνωστά για «εργαλειοποίηση μεταναστών» εκ μέρους της Τουρκίας, προσπαθώντας με αντιφατικό τρόπο από τη μια να ρίξει στην Τουρκία την ευθύνη για τη μη συμμόρφωση της Ελλάδας με την υποχρέωση να παρέχει στους πρόσφυγες πρόσβαση στη διαδικασία ασύλου και από την άλλη αρνούμενος ότι δεν δίνει πρόσβαση.

«Τους τελευταίους μήνες, δίκτυα διακινητών, με την ανοχή ή την υποστήριξη των τουρκικών αρχών, έχουν εφεύρει μια νέα μέθοδο για να αποφεύγουν τους συνοριακούς ελέγχους και τα ευρωπαϊκά συστήματα Ασύλου και Δικαιοσύνης. Οι διακινητές εγκαταλείπουν ομάδες μεταναστών σε νησίδες που δημιουργούνται από την εποχιακή χαμηλή ροή του Έβρου και στη συνέχεια ειδοποιούν οργανώσεις, οι οποίες ενημερώνουν τις ελληνικές αρχές για την ακριβή τοποθεσία τους, ισχυριζόμενες ότι βρίσκονται σε κίνδυνο. Οι ελληνικές αρχές προχωρούν σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, δίνοντας έτσι πρόσβαση στις διαδικασίες ασύλου. Οι οργανώσεις προσφεύγουν επίσης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το οποίο, όπως είναι φυσικό, αντιδρά ζητώντας επείγοντα μέτρα», σημειώνει ο κ. Μηταράκης.

Φτάνει μάλιστα στο σημείο να κατηγορήσει την LIBE ότι «επιτρέπει σε μηχανισμούς προπαγάνδας και δικτύων διακίνησης να τη χειραγωγήσουν», διαβεβαιώνοντας ότι η Ελλάδα σέβεται πλήρως το διεθνές και το ευρωπαϊκό δίκαιο, επικαλούμενος μεταξύ άλλων την αμφισβητούμενης μεθοδολογίας  έρευνα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας που καταλήγει ότι δε γίνονται επαναπροωθήσεις, Και ενώ επίσης διαβεβαιώνει για την υψηλή εκτίμηση που δείχνει το ελληνικό κράτος στις οργανώσεις, εξακολουθεί να τις στοχοποιεί εμμέσως για παράνομη δράση.

Παρά την επιμονή της κυβέρνησης να αρνείται τις επαναπροωθήσεις και να στοχοποιεί όσους τις καταγγέλλουν και όσους ζητούν μια σοβαρή, ανεξάρτητη και διαφανή έρευνα, ο ένας μετά τον άλλο οι διεθνείς οργανισμοί διαπιστώνουν τα αντίθετα. Στην πρόσφατη έκθεσή του, ο ειδικός εισηγητής του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Μεταναστών, Φελίπε Γκονζάλες Μοράλες, διαπιστώνει ότι «στην Ελλάδα οι επαναπροωθήσεις στα χερσαία και τα θαλάσσια σύνορα έχουν γίνει de facto γενική πολιτική». Αλλά και η Ειδική Εισηγήτρια του ΟΗΕ για την κατάσταση των υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων διαπίστωνε την περασμένη εβδομάδα, στις προκαταρκτικές της παρατηρήσεις μετά από δεκαήμερη επίσκεψη στη χώρα μας ότι η κυβέρνηση στοχοποιεί με ανεπίτρεπτο και επικίνδυνο τρόπο όσους υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και εξέφραζε την ανησυχία της για την ποινικοποίηση της ανθρωπιστικής βοήθειας στην Ελλάδα.  

Υπόμνημα οργανώσεων

Με υπόμνημα που κατέθεσαν στην LIBE έξι οργανώσεις, ενόψει της ακρόασης του Νότη Μηταράκη και σε συνέχεια της επιστολής του, κατηγορούν τον υπουργό για φρασεολογία που συνιστά «επικίνδυνη παρέκκλιση από τις στοιχειώδεις αρχές του κράτους δικαίου» και καταγγέλλουν την κυβέρνηση για «συνεχείς προσπάθειες απαξίωσης του έργου των επίσημων εποπτικών οργάνων σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο [...] κατά τρόπο που συνιστά ευθεία προσβολή του κράτους δικαίου και των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας».

Οι οργανώσεις Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, HIAS, HumanRights360, Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών και Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA) σημειώνουν ότι «μόνο σε τρεις από τις 13 σχετικές υποθέσεις ασφαλιστικών μέτρων που έχουν χορηγηθεί από το ΕΔΔΑ από τις 15 Μαρτίου 2022 μέχρι σήμερα έχουν γίνει διασώσεις των ενδιαφερομένων, και μάλιστα με σημαντικές καθυστερήσεις» και ότι «σε δύο περιπτώσεις, οι άνθρωποι διασώθηκαν μόνον αφότου είχαν επαναπροωθηθεί και αργότερα εισήλθαν εκ νέου στην Ελλάδα».

Υπενθυμίζουν ότι η χορήγηση ασφαλιστικών μέτρων από το ΕΔΔΑ δεν είναι μια φυσική αντίδραση σε προσφυγές οργανώσεων, όπως διατείνεται ο κ. Μηταράκης, αλλά γίνεται «μόνο για την πρόληψη κινδύνου σοβαρής και ανεπανόρθωτης βλάβης».

Σημειώνουν την ανησυχία που έχουν εκφράσει για τις επαναπροωθήσεις περισσότεροι από δέκα αρμόδια όργανα διεθνών οργανισμών, όπως και ο Συνήγορος του Πολίτη, και σημειώνουν ότι η Εθνική Αρχή Διαφάνειας «δεν πληροί τις προδιαγραφές του Συντάγματος για τις ανεξάρτητες αρχές» και θυμίζουν το συμπέρασμα της Ειδικής Εισηγήτριας του ΟΗΕ Μέρι Λόλορ ότι η ΕΑΔ «δεν είναι εξοπλισμένη για τη διεξαγωγή  ανεξάρτητων ερευνών σχετικά με τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών».

Υπενθυμίζουν τέλος ότι η Ελλάδα επιμένει να χαρακτηρίζει «ασφαλή τρίτη χώρα» την Τουρκία, μολονότι δεν δέχεται επιστροφές προσφύγων στο έδαφός της, και επισημαίνουν ότι «οι ελληνικές αρχές αρνούνται μέχρι σήμερα να συμμορφωθούν με τους κανόνες του ενωσιακού δικαίου». 

Το υπόμνημα

Ακολουθεί η περίληψη του υπομνήματος που δημοσιοποίησαν οι έξι οργανώσεις

Συστηματικές παραβιάσεις του κράτους δικαίου και του ενωσιακού κεκτημένου για το άσυλο στα ελληνικά χερσαία και θαλάσσια σύνορα 

Παραβίαση δικαστικών αποφάσεων 

Η δικαστική προστασία αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα. Περιγραφές της ενάσκησής του με όρους όπως «χειραφέτηση των ευρωπαϊκών συστημάτων ασύλου και δικαιοσύνης» ή «οι ΜΚΟ επίσης προσφεύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου», αποτελούν επικίνδυνη παρέκκλιση από τις στοιχειώδεις αρχές του κράτους δικαίου που διέπουν την ΕΕ και τα κράτη μέλη της. 

Επίσης, παρά την άσκηση του δικαιώματος ατομικής προσφυγής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), σε πολλές περιπτώσεις, οι ελληνικές αρχές έχουν προβεί σε παράνομη απέλαση ανθρώπων από την επικράτεια, κατά παράβαση ασφαλιστικών μέτρων που έχουν διαταχθεί από το Δικαστήριο. Σε άλλες περιπτώσεις, έχουν επαναπροωθήσει πρόσφυγες ενώ εκκρεμεί διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων και απάντηση σε ερωτήματα του Δικαστηρίου. Μόνο σε τρεις από τις 13 σχετικές υποθέσεις ασφαλιστικών μέτρων που έχουν χορηγηθεί από το ΕΔΔΑ από τις 15 Μαρτίου 2022 μέχρι σήμερα έχουν γίνει διασώσεις των ενδιαφερομένων, και μάλιστα με σημαντικές καθυστερήσεις. Σε δύο περιπτώσεις, οι άνθρωποι διασώθηκαν μόνον αφότου είχαν επαναπροωθηθεί και αργότερα εισήλθαν εκ νέου στην Ελλάδα. 

Υπενθυμίζουμε ότι το ΕΔΔΑ χορηγεί ασφαλιστικά μέτρα μόνο για την πρόληψη κινδύνου σοβαρής και ανεπανόρθωτης βλάβης και δεν «αντιδρά, φυσικά, ζητώντας έκτακτα μέτρα», όπως εσφαλμένα διαλαμβάνεται στην από 20 Ιουνίου 2022 επιστολή του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. 

Απαξίωση των ευρωπαϊκών και διεθνών οργάνων 

«Στην Ελλάδα, οι επαναπροωθήσεις στα χερσαία και θαλάσσια σύνορα έχουν γίνει εκ των πραγμάτων γενικευμένη πολιτική», σύμφωνα με τον Ειδικό εισηγητή του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα των μεταναστών. Πληθώρα ευρωπαϊκών και διεθνών οργάνων επιβεβαιώνουν, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, τις ανησυχίες αυτές και καταγγέλλουν συστηματικές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα χερσαία και θαλάσσια σύνορα της χώρας. Μεταξύ αυτών η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο Διεθνής Οργανισμός για τη Μετανάστευση, η Επιτροπή του ΟΗΕ για τις Αναγκαστικές Εξαφανίσεις, η Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, η Ομάδα Εργασίας του ΟΗΕ για την Αυθαίρετη Κράτηση, ο Ειδικός εισηγητής του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα των μεταναστών, η Ειδική εισηγήτρια του ΟΗΕ για τους υπερασπιστές ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η Επίτροπος Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Πρόληψη των Βασανιστηρίων, ο Υπεύθυνος Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Frontex και το Υπουργείο Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών. 

Σε εθνικό, δε, επίπεδο, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ενημερώσει τη Βουλή σχετικά με τη διερεύνηση άνω των 50 καταγγελιών επαναπροωθήσεων, που αφορούν τουλάχιστον 10.000 ανθρώπους, ενώ η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) έχει συστήσει Μηχανισμό Καταγραφής Περιστατικών Άτυπων Αναγκαστικών Ιούνιος 2022 2 Επιστροφών, μέλη του οποίου αποτελούν οι οργανώσεις που συνυπογράφουν το παρόν. 

Η κυβέρνηση καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες απαξίωσης του έργου των επίσημων εποπτικών οργάνων σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Οι ως άνω περιγράφονται στην επιστολή του Υπουργείου ως «αντίπαλοί μας... πάντα έτοιμοι να σπείρουν διχασμό και να διαδώσουν ψέματα» ή ως «μηχανισμοί προπαγάνδας», κατά τρόπο που συνιστά ευθεία προσβολή του κράτους δικαίου και των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας. 

Απουσία αποτελεσματικού και ανεξάρτητου ελέγχου των παραβιάσεων στα σύνορα 

Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ), στην οποία έχει ανατεθεί η διερεύνηση των καταγγελιών επαναπροωθήσεων, δεν πληροί τις προδιαγραφές του Συντάγματος για τις «ανεξάρτητες αρχές». Για αυτό, όπως επισημάνθηκε πρόσφατα από την Ειδική εισηγήτρια του ΟΗΕ για τους υπερασπιστές ανθρωπίνων δικαιωμάτων, «δεν είναι κατάλληλη για τη διεξαγωγή ανεξάρτητων διερευνήσεων της διαχείρισης της μετανάστευσης», αντίθετα με τα διαλαμβανόμενα στην επιστολή του Υπουργείου. 

Η πρώτη έκθεση που δημοσιεύθηκε από την ΕΑΔ στις 10 Μαΐου 2022 επιβεβαιώνει τα παραπάνω, εφόσον η Αρχή δεν συνομίλησε με θύματα επαναπροωθήσεων, με εκπροσώπους των οργάνων του ΟΗΕ, με τον Συνήγορο του Πολίτη ή με την ΕΕΔΑ, ενώ εκ των 65 συνεντευξιαζόμενων οι 29 ήταν υπάλληλοι της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος – ΕΛΑΚΤ και του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Στόχος, της έρευνας αποτέλεσε, δε, μεταξύ άλλων, η «αποτύπωση της άποψης των τοπικών κοινωνιών ως προς τον τρόπο διαχείρισης της παράτυπης μετανάστευσης» και «η άποψη της τοπικής κοινωνίας αναφορικά με ισχυρισμούς περί επαναπροωθήσεων». 

Αυθαίρετη εφαρμογή της έννοιας της ασφαλούς τρίτης χώρας 

Η Ελλάδα εμμένει στη συστηματική επίκληση της Τουρκίας ως ασφαλούς τρίτης χώρας σε βάρος των αιτούντων άσυλο, μολονότι είναι σαφές στις ευρωπαϊκές και ελληνικές αρχές ότι δεν διεξάγονται επιστροφές στην Τουρκία. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «... η Τουρκία έχει δηλώσει ότι δεν θα διεξαχθεί καμία επιχείρηση επιστροφών εάν δεν σταματήσουν οι καταγγελλόμενες επαναπροωθήσεις στα ελληνοτουρκικά σύνορα και δεν ανακαλέσει η Ελλάδα την απόφασή της περί χαρακτηρισμού της Τουρκίας ως Ασφαλούς Τρίτης Χώρας». 

Η Επιτροπή έχει τονίσει επανειλημμένως ότι πρέπει να εξετάζονται στην ουσία τους οι αιτήσεις των ανθρώπων, η επανεισδοχή των οποίων στην Τουρκία είναι αδύνατη, μεταξύ άλλων λόγω της μονομερούς αναστολής συμφωνιών επανεισδοχής ή της παράλειψης της χώρας να απαντά σε αιτήματα επανεισδοχής. Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές αρνούνται μέχρι σήμερα να συμμορφωθούν με τους κανόνες του ενωσιακού δικαίου.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Η φιλοπόλεμη πτέρυγα της ΕΕ απορρίπτει το σχέδιο Τραμπ – Τα τρία βασικά σημεία που αντιπροτείνει Δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου, επισημαίνουν ότι Ευρωπαίοι ηγέτες αντιτίθενται στο ενδεχόμενο εκλογών στην Ουκρανία 24.11.2025 | 15:40

  Η φιλοπόλεμη πτέρυγα της ΕΕ, φαίνεται πως απορρίπτει το ειρηνευτικό σχέδιο Τραμπ, σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου. Όπως αναφέρε...