Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2022

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟΥ

 

.

Το νομοσχέδιο αφορά τις εταιρίες του Υπερταμείου που έχει στην ιδιοκτησία του το σύνολο των κρατικών επιχειρήσεων – χωρίς να έχει γίνει η καν αποτίμηση τους, όπως έχουμε τεκμηριώσει σε προηγούμενες συζητήσεις στη Βουλή. Γνωρίζουμε όλοι πάντως ότι, το Υπερταμείο είναι έμπνευσης Σόιμπλε, ο οποίος προσπάθησε να δρομολογήσει στην Ελλάδα μία Treuhand, ένα καταπίστευμα δηλαδή, στα πλαίσια του τρίτου μνημονίου, κατά τα πρότυπα της πρώην ανατολικής Γερμανίας – στην οποία, αντί να πετύχει τα προϋπολογισθέντα έσοδα των 900 δις μάρκων, είχε τελικά ζημίες ύψους 270 δις. Στην Ελλάδα υπολογίζονταν 50 δις € από το ξεπούλημα, ενώ τελικά δεν θα υπερβούν τα 11 δις € έως τα τέλη του 2024 – χωρίς φυσικά να μειωθεί ούτε στο ελάχιστο το δημόσιο χρέος. Αντίθετα, αυξήθηκε πάνω από 100 δις € σε σχέση με το 2009 – πλησιάζοντας σήμερα τα 400 δις €!  

.

Κοινοβουλευτική Εργασία

Το παρόν νομοσχέδιο κατατέθηκε στη διαβούλευση με 121 άρθρα, όσα περίπου έως το τρίτο μέρος του – έλαβε 39 σχόλια και μας στάλθηκε την Τρίτη το βράδυ, με 177 άρθρα, για να συζητηθεί σήμερα, την Πέμπτη.

Ειλικρινά απορούμε για το τεράστιο έλλειμμα οργάνωσης της κυβέρνησης – με κριτήριο την ελλιπή κατάθεση των νομοσχεδίων στη διαβούλευση, το ότι μας δίνεται μόνο μία ημέρα προετοιμασίας σχεδόν σε όλα κοκ.

Έτσι δημιουργείται εύλογα η εντύπωση πως η όλη διαδικασία είναι εντελώς προσχηματική – οπότε στο εξής θα συμπεριφερόμαστε ανάλογα.

Στην ουσία τώρα, προστέθηκε το τέταρτο μέρος των πρόσθετων δαπανών του προϋπολογισμού – οι οποίες μάλλον δεν θα είναι αρκετές για να καλύψουν την καταστροφική ενεργειακή και επιδοματική πολιτική της κυβέρνησης.

Επίσης το πέμπτο μέρος με διάφορες τροπολογίες, με φορολογικές και με άλλες εξυπηρετήσεις – για τις οποίες η κυβέρνηση δεν ήθελε προφανώς τη γνώμη των Πολιτών, εάν δεν τις απέκρυψε σκόπιμα, αφού δεν τις συμπεριέλαβε στη διαβούλευση. 

Σε γενικές γραμμές πάντως, το νομοσχέδιο αποτελεί μία ακόμη μνημονιακή υποχρέωση, η οποία είχε αναφερθεί στη 13η και στη 14η αξιολόγηση – όσον αφορά ουσιαστικά τη χρηματοδότηση της ΕΕΣΥΠ, του Υπερταμείου δηλαδή, μέσω των Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας, των ΥΔΥ.

Πρόκειται για μία απαράδεκτη προσέγγιση με αντισυνταγματική διάσταση, με κριτήριο την απόφαση του ΣΤΕ για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ – θυμίζοντας πως το ΣΤΕ τόνισε καθαρά ότι, το Υπερταμείο δεν ελέγχεται από το δημόσιο.

Επομένως, δεν πρέπει να έχει στην ιδιοκτησία του κοινωφελείς εταιρίες – ούτε να χρηματοδοτείται από το κράτος, οπότε από τους φορολογουμένους.

Οι ρυθμίσεις τώρα για το Υπερταμείο, αποτελούν επί πλέον προαπαιτούμενο για την εκταμίευση των ποσών του Ταμείου Ανάκαμψης – όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.

Με απλά λόγια, η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει να επιδοτήσει το Υπερταμείο με τις ΥΔΥ, για να εισπράξει την επόμενη δόση. Αν είναι δυνατόν να συμφωνήσουμε ποτέ με κάτι τέτοιο – να έχουμε ζημίες δηλαδή, για να εισπράττουμε χρήματα.

Παρεμπιπτόντως, θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν η πληθωριστική μείωση των χρημάτων του Ταμείου Ανάκαμψης – ενώ οι ανατιμήσεις, όσον αφορά το κόστος των υλικών και των μισθών, θα μπορούσαν να υπερβούν το ποσοστό του πληθωρισμού.

Συνεχίζοντας, το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου διαπραγματεύεται το πράγματι βασικό θέμα της διαχείρισης των εταιριών του Δημοσίου – δηλαδή, αυτών που το ελληνικό δημόσιο έχει την απόλυτη πλειοψηφία, καθώς επίσης των θυγατρικών τους.

Κατ’ επέκταση λοιπόν, αφορά τις εταιρίες του Υπερταμείου που έχει στην ιδιοκτησία του το σύνολο των κρατικών επιχειρήσεων – χωρίς να έχει γίνει η καν αποτίμηση τους, όπως έχουμε τεκμηριώσει σε προηγούμενες συζητήσεις στη Βουλή.

Γνωρίζουμε όλοι πάντως ότι, το Υπερταμείο είναι έμπνευσης Σόιμπλε, ο οποίος προσπάθησε να δρομολογήσει στην Ελλάδα μία Treuhand, ένα καταπίστευμα δηλαδή, στα πλαίσια του τρίτου μνημονίου, κατά τα πρότυπα της πρώην ανατολικής Γερμανίας – στην οποία, αντί να πετύχει τα προϋπολογισθέντα έσοδα των 900 δις μάρκων, είχε τελικά ζημίες ύψους 270 δις.

Στην Ελλάδα υπολογίζονταν 50 δις € από το ξεπούλημα, ενώ τελικά δεν θα υπερβούν τα 11 δις € έως τα τέλη του 2024 – χωρίς φυσικά να μειωθεί ούτε στο ελάχιστο το δημόσιο χρέος. Αντίθετα, αυξήθηκε πάνω από 100 δις € σε σχέση με το 2009 – πλησιάζοντας σήμερα τα 400 δις €!  

Όσον αφορά τώρα τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης των επιχειρήσεων που τυπικά μόνο είναι δημόσιες, αναφέρονται μεταξύ άλλων οι κατευθυντήριες οδηγίες του ΟΟΣΑ – ενώ δρομολογούνται οι εσωτερικοί ελεγκτές με τα άρθρα 15 έως 17, όπου ιδιώτες θα ελέγχουν τις δήθεν δημόσιες εταιρίες, με διεθνή πρότυπα. Ενδιαφέρον!

Οι ρυθμίσεις πάντως για τον καθορισμό της διοίκησης αυτών των εταιριών, μέσα από απόφαση του υπουργού οικονομικών στο άρθρο 7, του κανονισμού λειτουργίας στο άρθρο 14 και του επιχειρησιακού σχεδίου στο άρθρο 18, είναι μεν προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά προσχηματικές – με την έννοια πως εξαρτώνται από την ικανότητα και από τη διάθεση της εκάστοτε κυβέρνησης, να ανταπεξέλθει στις πιέσεις της Τρόικα.

Πώς θα το κάνει όμως, όταν η οικονομία μας λόγω της κακοδιαχείρισης  παράγει μόνο ελλείμματα και χρέη, οπότε έχει ανάγκη συνεχώς από νέα δανεικά; Από χρήματα που σήμερα, με το επιτόκιο των δεκαετών ομολόγων σταθερά πάνω από το 4%, είναι πανάκριβα;

Πιθανότατα βέβαια δρομολογούνται όλα αυτά, επειδή το Υπερταμείο ευρίσκεται σε αδιέξοδο, εξαιτίας νομικών προβλημάτων – καθώς επίσης επειδή είναι ζημιογόνο, όπως έχουμε αναδείξει, καταθέτοντας επί πλέον επίκαιρες ερωτήσεις για την αποτίμηση και για τις επιδοτήσεις του.

Θεωρούμε πάντως θετικό το ότι γίνεται πια καταγραφή στην ΕΤΑΔ, όπως επίσης εδώ ψηφιακό μητρώο συμμετοχών του δημοσίου – με το άρθρο 29.

Εν τούτοις, δεν αναφέρεται ρητά πως το μητρώο των παγίων πρέπει να ολοκληρωθεί και να υπάρξει αποτίμηση τους – πριν ξεκινήσει η εκποίηση τόσο αυτών, όσο και των δημοσίων εταιριών, όπως αναφέρεται στη 13η αξιολόγηση.

Ειδικά όσον αφορά τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, είναι σκανδαλώδης η προσέγγιση της κυβέρνησης, μετά την απόφαση του ΣΤΕ – με την έννοια ότι, με τα άρθρα 114 και 115 του Ν4964/2022 για τα υπεράκτια αιολικά, επιμένει στην υπαγωγή τους στο Υπερταμείο που θέλει να τις ξεπουλήσει, όπως αναγράφεται στις παραπάνω αξιολογήσεις της Τρόικα.

Μπορεί δε να το κάνει, με το σημερινό άρθρο 25 – όπου ο υπουργός οικονομικών θα έχει το δικαίωμα να αποφασίζει για τις εκποιήσεις. Είναι δυνατόν λοιπόν να το αποδεχθούμε;

Κλείνοντας το κεφάλαιο, η θέση μας είναι να μην υπάρχει κανενός είδους χρηματοδότηση του Υπερταμείου από το δημόσιο – ενώ εάν δεν μπορεί να ανταπεξέλθει, να επιστρέψει τις εταιρίες στο κράτος.

Οι κοινωφελείς βέβαια πρέπει να επιστραφούν αμέσως, σύμφωνα με την απόφαση του ΣΤΕ – όπως επέστρεψαν τα μνημεία, τα 1084 ακίνητα δηλαδή και οι 7 παραλίες του Σαρωνικού.

Συνεχίζοντας, στο δεύτερο και τρίτο μέρος εισάγονται κανόνες για τη χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης, σε φυσικά και νομικά πρόσωπα – κάτι που αποτελεί βελτίωση και επέκταση του ΤΕΙΡΕΣΙΑ.

Δρομολογείται λοιπόν η σύσταση μίας ακόμη ανεξάρτητης αρχής, με την επωνυμία «Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης» –  καθώς επίσης ένα κεντρικό μητρώο πιστώσεων.

Τονίζοντας πως εμείς είμαστε εναντίον όλων εκείνων των ανεξάρτητων αρχών που δεν προβλέπονται από το Σύνταγμα μας, το σύστημα αυτό λειτουργεί στις ΗΠΑ, έχει εμφανίσει προβλήματα και ασφαλώς δεν είναι πανάκεια – ενώ το βασικό θέμα του είναι το πώς θα διενεργείται η βαθμολόγηση που θα απαιτείται, έτσι ώστε να αποφεύγεται ο αποκλεισμός των Πολιτών, όπως για ενοικίαση ή για αγορές.

Πολλά από τα μοντέλα πάντως που χρησιμοποιούνται, δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν την συμπεριφορά των ανθρώπων – ούτε τις συνθήκες που θα μπορούσαν να αλλάξουν.

Για παράδειγμα, κάποιος που έχει καλή συμπεριφορά, μπορεί να χάσει τη δουλειά του, οπότε να τα χάσει όλα – χωρίς να έχει αυτήν την πρόθεση.

Φυσικά, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο τρόπος εφαρμογής – ενώ υπάρχει επί πλέον θέμα προσωπικών δεδομένων, όπου έχουμε μεγάλες επιφυλάξεις, γνωρίζοντας τους καταστροφικούς χειρισμούς της κυβέρνησης.

Εκτός αυτού, σε μία υπερχρεωμένη και ελλειμματική χώρα που κινδυνεύει να χρεοκοπήσει ξανά, με τα μη εξυπηρετούμενα χρέη του ιδιωτικού τομέα σε ύψη μοναδικά στην παγκόσμια ιστορία, με έναν πτωχευτικό νόμο έκτρωμα, με προβλεπόμενους πλειστηριασμούς 140 έως 160 χιλιάδων σπιτιών κοκ., δεν είναι σίγουρα ο κατάλληλος χρόνος για την υιοθέτηση ενός τέτοιου θεσμού – οπότε θα ήταν καλύτερα να μην δρομολογηθεί.

Πόσο μάλλον όταν οι τράπεζες δεν δανείζουν, σημειώνοντας πως όταν το 2010 τα δάνεια σε επιχειρήσεις και ιδιώτες ήταν 257,3 δις, ενώ στη Γενική Κυβέρνηση 26,3 δις, το 2021 τα πρώτα είχαν καταρρεύσει στα 109,6 δις, ενώ τα δεύτερα εκτοξεύθηκαν στα 70,7 δις – σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ.

Αλήθεια, οι τράπεζες αντικαθιστούν τα χρέη που πληρώνουμε στους ξένους; Παρά την απελπιστική τους οικονομική κατάσταση;

Από την άλλη πλευρά, πώς να τις πείσει η κυβέρνηση να δανείζουν την πραγματική οικονομία, όταν η ίδια τις έχει τόσο μεγάλη ανάγκη; Δεν είναι λάθος να απορροφά η κυβέρνηση όλα τα χρήματα, αντί οι επιχειρήσεις;

Έτσι θα έχουμε βιώσιμη ανάπτυξη και όχι τη σημερινή συγκυριακή, λόγω του πληθωρισμού που όλοι γνωρίζουμε πως είναι αναπτυξιακός και της ανόδου του τουρισμού σε ολόκληρο τον ευρωπαϊκό νότο;

Περαιτέρω, στο τέταρτο μέρος συμπεριλαμβάνονται οι πρόσθετες δαπάνες του προϋπολογισμού με ένα άρθρο – με το 125, σύμφωνα με το οποίο ανέρχονται στα 2,5 δις €.

Εν προκειμένω, ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε μέτρα 5,5 δις € στη ΔΕΘ για το 2022 και το 2023, ο υπουργός 4,3 δις €, εκ των οποίων κάποια με δημοσιονομικό κόστος, ενώ εδώ αναγράφονται 2,5 δις € και δεν αναφέρεται αναλυτικά τι ακριβώς αφορούν – παρά το ότι ορισμένα ΜΜΕ τα εξειδικεύουν, με το μεγαλύτερο μέρος τους να αφορά την επιδότηση των λογαριασμών του ηλεκτρικού.

Δεν θα έπρεπε να τα γνωρίζουμε; Εκτός αυτού, αυξάνεται το ΠΔΕ από 200 εκ. € στο συγχρηματοδοτούμενο και στο εθνικό σκέλος – σημειώνοντας πως έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι, τα χρήματα του ΠΔΕ πρέπει να αφορούν επενδύσεις και όχι κοινωνικές παροχές, όπως άλλωστε του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ.

Η ανάπτυξη που στηρίζεται κυρίως σε επιδόματα που δίνονται με δανεικά και που στηρίζουν την κατανάλωση, αφενός μεν υποδαυλίζει τον πληθωρισμό, αφετέρου οδηγεί στη χρεοκοπία, όταν αλλάζουν ξαφνικά οι συνθήκες – όπως πολύ καλά γνωρίζουμε όλοι εμείς οι Έλληνες, έχοντας το πληρώσει πανάκριβα.

Κλείνοντας με το πέμπτο μέρος, υπάρχουν διάφορες αποσπασματικές τροπολογίες και εξυπηρετήσεις – στις οποίες θα αναφερθούμε στη συζήτηση επί των άρθρων.

Αναφέρουμε επιγραμματικά τη συνέχιση της απαξίωσης της αμυντικής μας βιομηχανίας, με το εργοστάσιο της ΠΥΡΚΑΛ στον Υμηττό που μετατρέπεται σε real estate και σε πάρκο, με το άρθρο 124 – την ανέγερση δικαστηρίων στο Βόλο και στη Λαμία, τα ακίνητα προς ΟΤΑ στην Ελευσίνα και στο Ελληνικό (μια ακόμα ρύθμιση για το Ελληνικό που μάλλον έχει κολλήσει), καθώς επίσης ρυθμίσεις για ακίνητα σε βραχονησίδες.

Υπάρχουν επί πλέον ρυθμίσεις για τον πρωτογενή μας τομέα, έτσι ώστε να συμπεριληφθεί στον Αναπτυξιακό, με το άρθρο 130 – κάτι που είναι σωστό, ενώ αποτελούσε μία μεγάλη παράλειψη, ενδεικτική της ελλειμματικής οργάνωσης της κυβέρνησης.

Εν τούτοις, δεν αναφέρεται η κτηνοτροφία – αλλά μόνο οι υδατοκαλλιέργειες και η γεωργία. Εάν ισχύει η διαπίστωση μας, τότε θα πρέπει να προστεθεί οπωσδήποτε η κτηνοτροφία – αφού έχουμε μεγάλο πρόβλημα.

Υπάρχουν επίσης ρυθμίσεις για επιχορηγήσεις και αποζημιώσεις στον αγροτικό τομέα – επί πλέον, για τις εγγυήσεις καταθέσεων και τα διαθέσιμα του ΤΕΚΕ, με τα άρθρα 141-146, όπου απορούμε γιατί τώρα και για την λογιστική της Γενικής Κυβέρνησης  με τα άρθρα 151-152, όπου ελπίζουμε επιτέλους να εφαρμοσθεί το σύγχρονο Λογιστικό Σχέδιο.

Τέλος, διαδικαστικά της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, καθώς επίσης των συναφών με το Υπουργείο Οικονομικών Αρχών και Υπηρεσιών, όπως της ΑΑΔΕ, της Νομικής Υπηρεσίας και της Διαχείρισης Έργων Ταμείου Ανάκαμψης – καθώς επίσης μερικές διαδικαστικές φορολογικές ρυθμίσεις στο Κεφάλαιο Β και στα άρθρα 168-176.

 


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΒΟΜΒΑ ΜΕΓΑΤΟΝΩΝ

 


.

Η ενεργειακή πολιτική που ανακοίνωσε η ΕΕ, πόσο μάλλον όταν στα θεμέλια της υπάρχει η βόμβα του 1,5 τρις € margin calls,  δεν πείθει κανέναν – ενώ τα προβλήματα που προηγούνται του πολέμου, επιδεινώνονται και συσσωρεύονται επικίνδυνα. Η ιδανικότερη λύση θα ήταν ο τερματισμός του πολέμου – ενώ οι εμπρηστικές δηλώσεις, όπως αυτή της πρώην υπουργού εξωτερικών της Ελλάδας, σύμφωνα με την οποία ευρισκόμαστε σε πόλεμο με τη Ρωσία, είναι επικίνδυνες και ανόητες. Ειδικά όσον αφορά τη χώρα μας, υπάρχουν εγχώριες λύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό – οι οποίες όμως θα πρέπει να δρομολογηθούν αμέσως, προτού βυθιστούμε σε στασιμοπληθωρισμό, ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής ύφεσης σε περιβάλλον ανοδικών τιμών και επιτοκίων που προβλέπεται. Ο στασιμοπληθωρισμός για την ελλειμματική και υπερχρεωμένη Ελλάδα που ευρίσκεται ήδη στην τρίτη χειρότερη θέση, όσον αφορά τον κίνδυνο φτώχειας των Πολιτών της, μετά τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, θα ήταν θανατηφόρος – χωρίς καμία διάθεση υπερβολής.

.

Ανάλυση

Βασίλης Βιλιάρδος Οικονομολόγος

Ενώ η ενεργειακή κρίση μαίνεται, οι προμηθευτές ενέργειας στην Ελλάδα σχεδιάζουν την οργάνωση ενός ενεργειακού Τειρεσία – μέσω του οποίου θα αποκλεισθούν οι αδύναμες κοινωνικές ομάδες από τον ηλεκτρισμό και τη θέρμανση, εκ μέρους του ενεργειακού καρτέλ που κερδοσκοπεί ασύστολα (ανάλυση). Ακριβώς δηλαδή, όπως έχουν αποκλεισθεί από το τραπεζικό καρτέλ – με τελικό αποτέλεσμα την πλήρη εξαθλίωση των Ελλήνων.

Την ίδια στιγμή, ο πρωθυπουργός δήλωσε στη Θεσσαλονίκη πως ο Putin είναι υπεύθυνος για την άνοδο των τιμών – οπότε οι Έλληνες πρέπει να στείλουν το λογαριασμό σε αυτόν! Έχει όμως αλήθεια ο Ρώσος την ευθύνη για τη βίαιη απολιγνιτοποίηση, για το όργιο της κερδοσκοπίας στο χρηματιστήριο ενέργειας του κ. Χατζηδάκη, για τη μη εξόρυξη υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και στο Αιγαίο, για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ πέρυσι τον Αύγουστο (συν τα δίκτυα της, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ και ο ΑΔΜΗΕ) ή για τα υπερκέρδη του Ολιγοπωλίου των καυσίμων, ύψους άνω του 1,2 δις € μέσα σε έξι μόνο μήνες; (ανάλυση). Παρεμπιπτόντως, φαίνεται πως δρομολογείται το ίδιο βρώμικο τέχνασμα Χατζηδάκη, όπως στη ΔΕΗ, για να ξεπουληθούν οι εταιρίες ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) παρά την απαγόρευση του ΣτΕ – ο διαμελισμός τους δηλαδή, έτσι ώστε να παραμείνουν οι μητρικές μισοάδεια κελύφη, κάτι που θα αποτελούσε μία εγκληματική ενέργεια εις βάρος των Ελλήνων.

Από την άλλη πλευρά η γερμανοκρατούμενη Κομισιόν, αντί να ασχοληθεί σοβαρά με το χάος που έχει δημιουργηθεί στον ενεργειακό τομέα της ΕΕ (ανάλυση), δήλωσε πως η Ουγγαρία είναι πλέον ένα καθεστώς κοινοβουλευτικής απολυταρχίας – ενώ η Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν που εισβάλλουν παράνομα σε άλλες χώρες, όπως η Ρωσία στην Ουκρανία, είναι κατά την Κομισιόν δημοκρατικά κράτη, δεν χρειάζεται η επιβολή κυρώσεων και δεν υπάρχει πρόβλημα συνεργασίας μαζί τους!

Παράλληλα, ο καγκελάριος της Γερμανίας ανέφερε με θράσος πως ο γερμανικός στρατός πρέπει να γίνει ο ακρογωνιαίος λίθος της άμυνας της Ευρώπης – να δοθεί δηλαδή αυτή η κεντρική θέση στο στρατό της χώρας που αιματοκύλισε δύο φορές σε μισό αιώνα ολόκληρη την ήπειρο μας και όχι μόνο, ενώ αρνείται να πληρώσει τις πολεμικές αποζημιώσεις σε κράτη όπως η Πολωνία ή η Ελλάδα, καθώς επίσης το κατοχικό δάνειο στη χώρα μας.

Σε ένα κράτος που διεξάγει έναν οικονομικό πόλεμο εναντίον όλων των εταίρων του από το 2000, με πρώτο θύμα την Ελλάδα – εκμεταλλευόμενο τους χρήσιμους ηλιθίους πολιτικούς της (ανάλυση), για να μην τους χαρακτηρίσουμε διαφορετικά. Αν είναι δυνατόν!

Οι προτάσεις της Κομισιόν     

Συνεχίζοντας, η Γερμανίδα επικεφαλής της Κομισιόν ανακοίνωσε πρόσφατα τις προτάσεις της για την ευρωπαϊκή ενεργειακή κρίση – οι βασικότερες των οποίων είναι οι εξής:

(1) Εξοικονόμηση ενέργειας, με την ισοπέδωση της καμπύλης ζήτησης της – έτσι ώστε να μειωθεί η χρήση του φυσικού αερίου που καλύπτει τις έκτακτες ανάγκες.

Εδώ, σε σχέση τουλάχιστον με την Ελλάδα που δεν έχει σοβαρή βιομηχανία, η ευρωπαϊκή προσέγγιση τεκμηριώνει πως υπάρχει άγνοια – αφού η καμπύλη ζήτησης τουλάχιστον στη χώρα μας αυξάνει το απόγευμα, από τις έξι έως τις εννέα. Έτσι καλύπτεται αναγκαστικά από το φυσικό αέριο – αφού τότε δεν λειτουργούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και δεν υπάρχουν μπαταρίες.

Ως εκ τούτου, εάν η κυβέρνηση παρέμβει στην κατανάλωση, θα πρέπει να δρομολογήσει διακοπές ρεύματος ή/και δελτίο – κάτι που θα πλήξει την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Επίσης τα νοικοκυριά, το εμπόριο, την όποια βιομηχανία μας επέμεινε και την εστίαση – οπότε το ρυθμό ανάπτυξης, το ΑΕΠ και τα δημόσια έσοδα. Τα άλλα μέτρα, περί χρήσης ποδηλάτου, αποφυγής ντους κλπ. (εικόνα, πηγή), είναι μάλλον γραφικά – ενώ στην Ελλάδα σήμερα μόνο η ενεργοποίηση των λιγνιτικών μονάδων αποτελεί λύση, καθώς επίσης η ενεργειακή μόνωση των κτιρίων.

(2) Πλαφόν στα κέρδη των παραγωγών ηλεκτρισμού και φορολόγηση ύψους 33% των κερδών των ενεργειακών εταιριών το 2022, για την ενίσχυση των ευάλωτων – όπου, σύμφωνα με την Κομισιόν, μπορούν να εισπραχθούν πανευρωπαϊκά έως 140 δις €.

Εν προκειμένω, δεν έχει προσδιορισθεί το πώς θα δρομολογηθεί – ενώ η Ελλάδα δεν έχει ακόμη καταφέρει να τα υπολογίσει, για να φορολογήσει το 90% που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός μήνες πριν. Ακούγονται βέβαια ποσά από 350 εκ. € έως 2 δις € – όλα όμως παραμένουν στη θεωρία.

Εκτός αυτού, υπάρχει θέμα με τις υπεράκτιες εταιρείες (offshore). Για παράδειγμα, εάν μία επιχείρηση των Σκοπίων πουλάει μέσω του χρηματιστηρίου ενέργειας στην Ελλάδα που εισάγει ρεύμα, υποθετικά σε μία τιμή ύψους 400 €/MWh, ενώ το αγοράζει στα Σκόπια στα 100 €/MWh, πώς θα το φορολογήσει; Συμφωνούμε φυσικά με τη φορολόγηση, αλλά δεν θα προσφέρει πολλά – ενώ οι σωστές λύσεις για την Ελλάδα σήμερα είναι (α) η ρύθμιση, εάν όχι η κατάργηση του χρηματιστηρίου ενέργειας, (β) η απεξάρτηση της τιμής του ρεύματος από το φυσικό αέριο ή (γ) το ιβηρικό μοντέλο πλαφόν.

Γενικότερα, η κρατικοποίηση των παρόχων ηλεκτρισμού όπως της ΔΕΗ, αντί να επιδοτείται το ενεργειακό καρτέλ κάθε μήνα, με τεράστια ποσά – μέσω των επιδομάτων του δημοσίου στους καταναλωτές που αποτελούν μελλοντικούς φόρους. Το αποτέλεσμα είναι να μεταφέρεται πλούτος από τη μεσαία και κατώτερη τάξη στις ελίτ – επιδεινώνοντας την ήδη μη ισορροπημένη αναδιανομή των εισοδημάτων.

Εκτός αυτού, πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ στο ρεύμα και στα καύσιμα, καθώς επίσης στα είδη πρώτης ανάγκης – έτσι ώστε αφενός μεν να στηριχθούν τα νοικοκυριά, αφετέρου να καταπολεμηθεί η ακρίβεια. Ειδικά οι αγρότες παραγωγοί πρέπει να στηριχθούν για να αντιμετωπισθεί η τροφική ανεπάρκεια που προβλέπεται – εάν όχι η επισιτιστική κρίση.

(3) Πλαφόν στα κέρδη των εταιριών ορυκτών καυσίμων – όπου είναι επίσης δύσκολο, όπως η δεύτερη πρόταση,  να προσδιορισθεί ο τρόπος που θα δρομολογηθεί. Υπάρχει δε και εδώ πρόβλημα με τις υπεράκτιες εταιρίες.

Για παράδειγμα, εάν μία αμερικανική εταιρεία τιμολογεί μέσω κάποιας offshore, πώς θα φορολογηθεί; Τι θα συμβαίνει όταν προβαίνει σε εξαγωγές και επανεισαγωγές μέσω άλλων χωρών σε υψηλότερες τιμές, «αφήνοντας» το κέρδος στο εξωτερικό;

Δεν μπορεί κανείς όμως παρά να συμφωνήσει με την πρόταση, σημειώνοντας πως τα υπερκέρδη των ενεργειακών εταιριών στη Γερμανία το 2022 έχουν υπολογισθεί στα 113 δις € (ανάλυση) – αλλά η άμεση λύση για την Ελλάδα δεν είναι άλλη από τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ), όπως έχει δρομολογηθεί από άλλες χώρες της ΕΕ.

(4) Ενίσχυση της ρευστότητας των παρόχων ηλεκτρισμού – έναντι της αστάθειας στην αγορά παραγώγων ηλεκτρικής ενέργειας (futures). Εδώ επικρατεί ασάφεια, σε σχέση με το τι ακριβώς σημαίνει και πως θα πραγματοποιηθεί – εκτός εάν το θέμα αφορά το 1,5 τρις € των «περιθωρίων εξασφάλισης» (margin calls) που αποτελεί μία βόμβα στα θεμέλια της Ευρώπης, τύπου «Lehman Brothers».

Τα συγκεκριμένα «margin calls» υπάρχουν λόγω της αύξησης της τιμής του ολλανδικού ενεργειακού δείκτη TTF (ανάλυση) – τον οποίο η ΕΕ θέλει πλέον να αλλάξει, όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού του, έτσι ώστε να λαμβάνει υπ’ όψιν και το LNG, οπότε να μην εξαρτάται μόνο από την παροχή φυσικού αερίου των αγωγών που ελέγχει η Ρωσία.

Σε κάθε περίπτωση, τα 1,5 τρις € πρέπει να ενσωματωθούν από τους ενεργειακούς ομίλους της ΕΕ στους Ισολογισμούς τους – αφού με απλά λόγια είναι τα πρόσθετα ποσά που καλούνται να καταθέσουν ως εγγύηση, λόγω της εκρηκτικής ανόδου των τιμών (ερμηνεύεται στη διάσωση της Uniper από τη Γερμανία που έχει κοστίσει ήδη 19 δις € – ανάλυση).

Ο υπουργός οικονομικών της Φινλανδίας προειδοποίησε δε ότι, στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας υπάρχουν όλα τα συστατικά για μία ενεργειακή έκδοση της υπόθεσης Lehman Brothers (πηγή– κάτι που είναι εξαιρετικά ανησυχητικό, αν και όχι για όλες τις χώρες, αφού η Αυστρία και η Ουγγαρία ακολουθούν μία άλλη πολιτική με τη Ρωσία.

Εν τούτοις, δεν συμφωνούμε με την ενίσχυση αυτών των εταιριών, αφού τότε θα επρόκειτο για την επανάληψη του ιδίου φαινομένου – για την ανάληψη εκ μέρους των φορολογουμένων του ρίσκου που ανέλαβαν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις, με στόχο την κερδοσκοπία.

Δεν είναι δυνατόν να συνεχισθεί η ίδια ιστορία της ιδιωτικοποίησης των κερδών και της κοινωνικοποίησης των ζημιών τέτοιων εταιριών, με την επίκληση του ότι είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας – όπως οι τράπεζες για το χρηματοπιστωτικό σύστημα κοκ. Η λύση είναι η κρατικοποίηση όσων είναι απαραίτητες, το κλείσιμο των υπολοίπων και η απαγόρευση στο εξής να συμμετέχουν στα futures οι παραγωγοί ενέργειας – με ενδεχόμενη εξαίρεση μόνο των χρηστών.

Δεν γίνεται να δίνουν μακροπρόθεσμες σταθερές τιμές οι πάροχοι για να «κλέβουν» πελάτες, χωρίς να έχουν εξασφαλίσει πως θα αγοράζουν και οι ίδιοι σε ανάλογες τιμές – ούτε να διασώζονται από τα κράτη, εάν επιμένουν να λειτουργούν με αυτόν τον αυτοκτονικό τρόπο, αναλαμβάνοντας τεράστια ρίσκα.

(5) Πλαφόν, ανώτατο όριο δηλαδή στην τιμή του ρωσικού φυσικού αερίου (δεν συμφωνήθηκε τελικά) και απεξάρτηση της ΕΕ από αυτό – όπου η επικεφαλής της Κομισιόν ανακοίνωσε ότι, η προμήθεια φυσικού αερίου από τη Ρωσία μειώθηκε στο 9%, από 40% προηγουμένως.

Φαίνεται δε πως αντικαταστάθηκε από το LNG, προς όφελος των ΗΠΑ κυρίως – σημειώνοντας πως οι τιμές του φυσικού αερίου τώρα στην Ευρώπη είναι στα περίπου 63 $ ανά εκ. Btu (πηγή), όταν στις ΗΠΑ στα 8 $ (πηγή). Επομένως είναι σχεδόν οκτώ φορές υψηλότερες στην ΕΕ από τις ΗΠΑ – γεγονός που σημαίνει πως η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης καταρρέει.

Η επιβολή βέβαια πλαφόν σε ένα προϊόν που δεν διαθέτει κανείς και δεν υπάρχει σε επαρκείς ποσότητες, είναι ανοησία – ενώ μοιάζει με την επιβολή πλαφόν εκ μέρους της Ρωσίας, για παράδειγμα, στα γερμανικά αυτοκίνητα της Mercedes. Εκτός αυτού, πρόκειται για ένα σοβιετικού τύπου μέτρο που δεν συμβαδίζει με την ελεύθερη αγορά – προκαλώντας πολύ μεγαλύτερα προβλήματα σε αυτόν που το επιβάλει.

Πόσο μάλλον όταν τα κέρδη της Ρωσίας δεν θα περιοριστούν, αφού θα πουλάει το φυσικό αέριο σε άλλες αγορές, με ακριβότερη τιμή σχετικά με το παρελθόν λόγω της αυξημένης ζήτησης, όπως άλλωστε θα έκανε και η Mercedes – σημειώνοντας πως το υγροποιεί επί πλέον, ενώ αναφέρεται πως η Ελλάδα θα παραλάβει σύντομα το πρώτο φορτίο ρωσικού LNG (πηγή)

Εδώ η Ελλάδα έχει αντιπροτείνει την επιβολή πλαφόν σε όλους τους προμηθευτές φυσικού αερίου – κάτι που δεν καταλαβαίνουμε πώς θα μπορούσε να δρομολογηθεί, θεωρώντας πως πρόκειται για μία ακόμη ανοησία της κυβέρνησης. Εμείς πάντως δεν συμφωνούμε με κυρώσεις που δεν βοηθούν να τελειώσει ο πόλεμος, ενώ τελικά πλήττουν αυτόν που τις επιβάλει – ή/και πλουτίζουν άλλες χώρες, όπως τις ΗΠΑ, το Κατάρ κοκ.

(6) Αποθήκευση φυσικού αερίου, με την πλήρωση των δεξαμενών στο 80%, πριν ξεκινήσει ο χειμώνας. Εν προκειμένω, ο στόχος έχει ήδη καλυφθεί, αφού οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι γεμάτες κατά 80% – όπου όμως, εάν η Ρωσία σταματήσει εντελώς την παροχή, θεωρείται πως η Γερμανία θα καλύψει τη ζήτηση της το πολύ για τρεις μήνες, οπότε θα υποχρεωθεί να επιβάλει δελτίο.

Εν τούτοις, η Ελλάδα δεν μπορεί να εφαρμόσει αυτό το μέτρο, αφού δεν έχει κατασκευάσει ακόμη αποθηκευτικούς χώρους, παρά το ότι συζητούνταν από το 2011 και υπάρχει η κατάλληλη περιοχή  – οπότε θα αναγκασθεί να το αποθηκεύσει στην Ιταλία, σε θυγατρική της ΕΝΙ που συμμετέχει στις ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ. Έτσι όμως, το κόστος θα είναι υψηλό – με δυσμενή επακόλουθα για τους Έλληνες.

(7) Αλλαγή του ενεργειακού μείγματος – μεταξύ άλλων με τη στροφή σε άλλες χώρες, όπως στη Νορβηγία και στο LNGΕπίσης η κατασκευή εργοστασίων πυρηνικής ενέργειας, η αιολική ενέργεια και τα υπεράκτια αιολικά.

Εν τούτοις, το LNG είναι πανάκριβο και ρυπαίνει το περιβάλλον – ενώ η προμήθεια φυσικού αερίου από νέες αγορές, τόσο με αγωγούς, όσο και σε υγροποιημένη μορφή, απαιτεί χρόνο. Εκτός αυτού δεν υπάρχουν επαρκείς ποσότητες – σημειώνοντας πως ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) δημοσίευσε τις προβλέψεις του για την ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου (πηγήαπό το 2019, σύμφωνα με τις οποίες θα υπήρχε ήδη από το 2020 ένα «κενό προμήθειας» ή «κενό προσφοράς», ύψους 48 δις κυβικών μέτρων.

Σύμφωνα δε με την πρόβλεψη του ΙΕΑ, το συγκεκριμένο κενό προσφοράς θα αυξάνεται κάθε χρόνο – ενώ το 2025 θα ανέλθει στα 162 δις κυβικά μέτρα. Η ποσότητα αυτή είναι μεγαλύτερη από εκείνη που αγόραζε η ΕΕ, από τον κυριότερο προμηθευτή της – από τη Ρωσία, μέσω σταθερών συμβάσεων ετησίως. Στο γράφημα που ακολουθεί (πηγή), φαίνεται από πού προμηθευόταν τότε η ΕΕ φυσικό αέριο, πολύ πριν τον πόλεμο – όπου η γκρίζα περιοχή αντιπροσωπεύει το κενό αγοράς.

Όσον αφορά την αιολική ενέργεια, χωρίς να αναφέρεται το πραγματικό της κόστος αφαιρουμένων των επιδοτήσεων, πόσο μάλλον συμπεριλαμβανομένης της ανακύκλωσης των μηχανημάτων, πρόκειται για έναν επικίνδυνο λαϊκισμό (ανάλυση) – ενώ δεν υπάρχει σαφής γνώση για το θέμα του υδρογόνου.

Εμείς πιστεύουμε πως η βασική μας φροντίδα ως χώρα, πρέπει να είναι η ενεργειακή μας ασφάλεια με εγχώριες πηγές – όπως από το λιγνίτη, όπου η ΕΕ θα έπρεπε να μειώσει σημαντικά το κόστος των ρύπων, έως ότου λυθεί το πρόβλημα με τη Ρωσία (θα λυθεί κάποια στιγμή, αφού δεν συμφέρει κανέναν μακροπρόθεσμα – όσο όμως αργεί, τόσο περισσότεροι άνθρωποι θα πεθάνουν και τόσο μεγαλύτερες καταστροφές θα προκληθούν).

Εκτός αυτού, εάν διενεργηθούν επιτέλους εξορύξεις στο Ιόνιο και στο Αιγαίο, θα βρεθούν σημαντικά αποθέματα φυσικού αερίου – ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να δρομολογηθεί ο East Med. Προφανώς δε, αποτελεί μία ακόμη λύση η πυρηνική ενέργεια, από μικρά και σύγχρονα εργοστάσια – ενώ τα φωτοβολταϊκά, εάν τοποθετηθούν σε μη αγροτική γη, καθώς επίσης εάν κατασκευάζονται στην Ελλάδα, θα μπορούσαν να βοηθήσουν (αν και υπάρχουν αμφιβολίες, ανάλυση).

Σε κάθε περίπτωση, οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας που διαθέτουν ορυκτά καύσιμα και άλλες χρήσεις, όπως η Μυτιληναίος-Αλουμίνιο της Ελλάδος-Protergia, η Motor OilNRG και η ΕΛΠΕ-ElpedisonLamda, πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες τους εσωτερικά – όχι μέσω του χρηματιστηρίου ενέργειας, από το οποίο στην ουσία επιδοτούνται. Είναι ντροπή να επιτρέπει η κυβέρνηση αυτήν την εκμετάλλευση των Πολιτών – με τον παράλληλο αθέμιτο πλουτισμό του καρτέλ.

Επίλογος

Ολοκληρώνοντας, η ενεργειακή πολιτική που ανακοίνωσε η ΕΕ, πόσο μάλλον όταν στα θεμέλια της υπάρχει η βόμβα του 1,5 τρις € margin calls, δεν πείθει κανέναν – ενώ τα προβλήματα που προηγούνται του πολέμου, επιδεινώνονται και συσσωρεύονται επικίνδυνα. Η ιδανικότερη λύση θα ήταν ο τερματισμός του πολέμου – ενώ οι εμπρηστικές δηλώσεις, όπως αυτή της πρώην υπουργού εξωτερικών της Ελλάδας, σύμφωνα με την οποία ευρισκόμαστε σε πόλεμο με τη Ρωσία, είναι επικίνδυνες και ανόητες.

Ειδικά όσον αφορά τη χώρα μας, υπάρχουν λύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό, όπως αυτές που αναλύσαμε – οι οποίες όμως θα πρέπει να δρομολογηθούν αμέσως, προτού βυθιστούμε σε στασιμοπληθωρισμό, ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής ύφεσης σε περιβάλλον ανοδικών επιτοκίων και τιμών που προβλέπεται.

Ο στασιμοπληθωρισμός για την ελλειμματική και υπερχρεωμένη Ελλάδα που ευρίσκεται ήδη στην τρίτη χειρότερη θέση, όσον αφορά τον κίνδυνο φτώχειας των Πολιτών της, μετά τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, θα ήταν θανατηφόρος – χωρίς καμία διάθεση υπερβολής.


Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.

Κατάργηση του νόμου Χατζηδάκη όταν γίνει η πολιτική αλλαγή

 

Συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τους απεργούς εργαζόενους στο εργοστάσιο «Μαλαματίνα».

ΓΡ. ΤΥΠΟΥ ΣΥΡΙΖΑ / EUROKINISSI



Η δέσμευση του Αλέξη Τσίπρα ενώπιον των εργαζομένων της «Μαλαματίνας» για τον νόμο-«έκτρωμα» Χατζηδάκη και το εναλλακτικό εθνικό σχέδιο που θα παρουσιάσει απόψε από το βήμα της ΔΕΘ.

Με τους απεργούς εργαζόμενους στο εργοστάσιο «Μαλαματίνα» συναντήθηκε το πρωί του Σαββάτου ο Αλέξης Τσίπρας, στο πλαίσιο της παρουσίας του στην 86η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία αφουγκράστηκε τις ανησυχίες των εργαζομένων που παλεύουν μεταξύ άλλων για την ανάκληση των απολύσεων που έχουν γίνει καθώς και την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας δεσμευόμενος πως όταν ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. γίνει κυβέρνηση θα καταργήσει το νόμο Χατζηδάκη.

ADVERTISING

«Αυτός ο νόμος έκτρωμα θα είναι από τους πρώτους που θα καταργηθούν όταν γίνει η πολιτική αλλαγή που πιστεύω ότι θα δώσει μια προοπτική στους εργαζόμενους αλλά και στην κοινωνία που ασφυκτιά. Δεν γίνεται οι εργοδότες να θέλουν και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο» τα λόγια του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης που στηρίζει τον αγώνα των εργαζομένων «όχι μόνο τώρα αλλά και αύριο».

Οι εργαζόμενοι, σε μια συμβολική κίνηση, χάρισαν στον Αλέξη Τσίπρα μια πράσινη μπλούζα. Πρόκειται για την ίδια μπλούζα που φορούν και οι ίδιοι στις πολυήμερες κινητοποιήσεις τους.

ΓΡ. ΤΥΠΟΥ ΣΥΡΙΖΑ / EUROKINISSI

Συνάντηση με τη διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo

Λίγο αργότερα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. είχε συνάντηση με τη διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo. Ο Αλ. Τσίπρας χαρακτήρισε την Έκθεση σημαντικό κεφάλαιο για την πόλη της Θεσσαλονίκης, αλλά και θεσμό που αφορά όλη τη χώρα, ενώ αναφερόμενος στο έργο της ανάπλασης τόνισε πως έχει γίνει αξιόλογη δουλειά. Σημείωσε δε πως μέλημα κυρίαρχο είναι να δημιουργηθεί ένας πόλος καθημερινής ψυχαγωγίας και δημόσιου χώρου.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στον θεσμό της Τιμώμενης Χώρας της ΔΕΘ, τονίζοντας πως οι τιμώμενες χώρες έχουν δώσει μια νέα πνοή στην Έκθεση.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo, Τάσος Τζήκας, αναφέρθηκε εκτενώς στο έργο της ανάπλασης του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου, ενώ μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Κυριάκο Ποζρικίδη, παρουσίασαν και τα σημαντικά μεγέθη της 86ης ΔΕΘ.

Στη συνέχεια ο Αλ. Τσίπρας ξεναγήθηκε στα περίπτερα της φετινής διοργάνωσης και ενώ απομένουν λίγες ώρες πριν ομιλία του (19.30) στο Συνεδριακό Κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης».

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ / ΜΟΤΙΟΝ ΤΕΑΜ

Το εναλλακτικό εθνικό σχέδιο

Από το βήμα της ΔΕΘ αναμένεται, όπως γράφει και σήμερα η «Εφ.Συν.» να παρουσιάσει ένα ολιστικό και κυρίως, πλήρως κοστολογημένο σχέδιο διακυβέρνησης που θα έχει στην προμετωπίδα έξι βασικούς άξονες.

  • Αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, με δραστική μείωση των λογαριασμών μέσα από διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, των τιμών στα καύσιμα και τρόφιμα.
  • Ενίσχυση του εισοδήματος και δικαιότερη φορολογία για μισθωτούς, συνταξιούχους, εμπόρους και ελεύθερους επαγγελματίες.
  • Στήριξη του κοινωνικού κράτους με την ανάκτηση της εργασίας, ένα νέο ισχυρό ΕΣΥ, νέα γερά θεμέλια στη δημόσια Παιδεία και κοινωνικές πολιτικές για ΑμεΑ.
  • Παραγωγική ανασυγκρότηση με ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και έμφαση σε ΑΠΕ, ιδιοπαραγωγή (μοντέλο prosumer), στοχευμένα προγράμματα για ΟΤΑ, μικρές επιχειρήσεις, αγρότες και βιομηχανίες, καθώς και δημόσιος πυλώνας στο τραπεζικό σύστημα.
  • Ισχυρό δημοκρατικό κράτος με μεταρρυθμίσεις στη Δικαιοσύνη και την ΕΥΠ.
  • Απάντηση στη δημογραφική πρόκληση με στήριξη της γυναίκας στην εργασία, της μητέρας, κοινωνικές πολιτικές για το παιδί, ειδικό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης και πλαίσιο για την κοινωνική ένταξη των μεταναστών.

Ο λόγος του Αλέξη Τσίπρα θα διαπνέεται από δύο χαρακτηριστικά: την ανάγκη της επιστροφής της χώρας στη δικαιοσύνη και στη Δημοκρατία.

«Εγκλήματα πολέμου» λέει ο Ζελένσκι, εγκαταλείψατε τους νεκρούς απαντά η Ρωσία

 

(AP Photo/Evgeniy Maloletka)



Προσπάθεια Ζελένσκι να διεθνοποιήσει το ζήτημα • Καταγγελίες για εκτελέσεις και βασανισμούς πολιτών • Ρώσος αξιωματούχος κατηγορεί το Κίεβο ότι παράτησε τους νεκρούς Ουκρανούς στρατιώτες στο πεδίο της μάχης.

Νέα εστία αντιπαράθεσης ανάμεσα σε Κίεβο και Μόσχα μετά από την ανακάλυψη ομαδικού τάφου στην περιοχή Ιζιούμ, την οποία ανακατέλαβαν οι ουκρανικές δυνάμεις.

Η ουκρανική κυβέρνηση επιχειρεί να διεθνοποιήσει το θέμα με τα μακάβρια ευρήματα και επαναλαμβάνει τις κατηγορίες για εγκλήματα πολέμου από τη Ρωσία με θύματα εκατοντάδες νεκρούς και περισσότερους από 1.000 βασανισθέντες.

Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, εξάλλου, σε συνέντευξή του στο πρακτορείο Reuters μίλησε ανοιχτά για το θέμα αυτό σημειώνοντας «από σήμερα υπάρχουν 450 άτομα θαμμένα στην βορειοανατολική πλευρά της περιοχής του Χαρκόβου. Υπάρχουν, όμως και άλλες ξεχωριστές ταφές πολλών ανθρώπων, βασανισμένων, ολόκληρων οικογενειών».

Ο Ουκρανός πρόεδρος ενισχύει το αφήγημα του Κιέβου ότι ανάμεσα στα πτώματα υπάρχουν πολλοί πολίτες με ενδείξεις τραυμάτων και βασανισμού και δηλώνει ότι «υπάρχουν κάποιες ενδείξεις για εγκλήματα πολέμου, οι έρευνες συνεχίζονται και είναι πολύ σημαντικό για εμάς να το αναγνωρίσει η παγκόσμια κοινότητα».
Χθες, ωστόσο, Ρώσος αξιωματούχος έδωσε μια διαφορετική εκδοχή των γεγονότων, επιρρίπτοντας ευθύνες στην ουκρανική πλευρά και λέγοντας ότι τα πτώματα ανήκουν σε Ουκρανούς στρατιώτες.

Ο Αλεξάντερ Μάλκεβιτς, μέλος του ρωσικού συμβουλίου Ασφαλείας, μάλιστα, κατηγόρησε το Κίεβο ότι παράτησε τους νεκρούς του στο πεδίο της μάχης άταφους.

«Μας δείχνουν πολλούς τάφους, τους ανοίγουν, δείχνουν τα πτώματα. Στην πραγματικότητα τα ρωσικά στρατεύματα και, σε αρκετές περιπτώσεις, αξιωματούχοι είναι εκείνοι που έθαψαν τους Ουκρανούς στρατιώτες που σκοτώθηκαν και εγκαταλείφθηκαν στο πεδίο της μάχης από τους λεγόμενους συντρόφους τους. Τώρα προσπαθούν να δείξουν ότι αυτοί είναι θύματα της ρωσικής κατοχής, ενώ στην πραγματικότητα οι Ουκρανοί είναι που δεν έδειξαν κανένα ενδιαφέρον για αυτούς» είπε χαρακτηριστικά.

Πρόσθεσε ότι το Κίεβο δεν ασχολήθηκε με την τύχη όσων χάνουν τη ζωή τους στο μέτωπο, για να σημειώσει ότι τόσο στη Χερσώνα όσο και στο Μικολάγιεφ ήδη υπάρχουν σκηνοθετημένες επιθέσεις για να διαφημιστεί ο Ζελένσκι.

Ζελένσκι – Πούτιν «συμφωνούν» σε ένα θέμα

Ο Ουκρανός πρόεδρος εξήρε μεν τις προσπάθειες των στρατιωτών του στο πλαίσιο της αντεπίθεσης που βρίσκεται σε εξέλιξη, όμως υπογράμμισε ότι είναι πολύ νωρίς για να γίνουν κουβέντες για το τέλος του πολέμου.

Αντίστοιχες, δηλώσεις, άλλωστε έκανε και ο Ρώσος ομόλογός του, Βλαντιμίρ Πούτιν, ο οποίος υπογράμμισε ότι η χώρα του δεν βιάζεται να ολοκληρώσει την «ειδική στρατιωτική επιχείρηση», ενώ προειδοποίησε με κλιμάκωση των χτυπημάτων.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Σήμερα 25 Νοεμβρίου τιμάται η Αγία Αικατερίνη: Μαρτύρησε στις αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ. Κατά την παράδοση το σώμα της Αγίας μεταφέρθηκε υπό «πτερύγων αγγέλων» στο όρος Σινά 25.11.2025 | 08:23

  Σήμερα Τρίτη 25 Νοεμβρίου, η Εκκλησία μας τιμά την Αγία Αικατερίνη, η οποία καταγόταν από οικογένεια ευγενών της Αλεξάνδρειας, «θυγάτηρ βα...