Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022

Τι ρεύμα θα πληρώσουμε τον Οκτώβριο - Τα νέα δεδομένα

 


Τι ρεύμα θα πληρώσουμε τον Οκτώβριο - Τα νέα δεδομένα
Οι νέες τιμές του ρεύματος κινούνται χαμηλότερα σε σχέση με τον προηγούμενο μήναPixabay

Σε εφαρμογή μπαίνουν, από σήμερα 1η Οκτωβρίου, οι νέες τιμές του ρεύματος οι οποίες κινούνται χαμηλότερα σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα και σε συνδυασμό με τις κλιμακωτές επιδοτήσεις που ανακοίνωσε η κυβέρνηση και πριμοδοτούν την εξοικονόμηση της ενέργειας.  

ADVERTISING

Με αυτό τον τρόπο, το τελικό ποσό που θα δει στον λογαριασμό ρεύματος ο καταναλωτής, ανεξάρτητα με την εταιρεία που συνεργάζεται, θα προκύψει σε συνάρτηση με το πόσο θα καταφέρει να μειώσει την κατανάλωση του ρεύματος στο σπίτι ή τον επαγγελματικό του χώρο.

«Το συνολικό ποσό της επιδότησης για το ηλεκτρικό ρεύμα για τα νοικοκυριά, τους επαγγελματίες και τους αγρότες, τον Οκτώβριο ανέρχεται στο 1,1 δισ. ευρώ. Από αυτά το 1 δισ. προέρχεται από την ανάκτηση των υπερεσόδων που εισπράττουμε από τις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής και από τα έσοδα από τις δημοπρασίες των ρύπων, και τα 100 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό» τόνισε σχετικά ο Κώστας Σκρέκας κατά την ανακοίνωση του κυβερνητικού σχεδιασμού.

Οι τιμές των παρόχων για τον Οκτώβριο

  • Η ΔΕΗ προτείνει τις εξής τιμές:

α) Για κατανάλωση έως 500 KWh 0,59500 ευρώ, από 0,78800 το Σεπτέμβριο και 0,48600 τον Αύγουστο.

β) Για κατανάλωση πάνω από 500 KWh η τιμή είναι 0,60700, από 0,80000 το Σεπτέμβριο και 0,49800 τον Αύγουστο.

γ)Για το νυχτερινό τιμολόγιο η τιμή της ΔΕΗ για τον Οκτώβριο -ανεξάρτητα από την κατανάλωση- διαμορφώνεται στα 0,555400 ευρώ, από 0,74700 το Σεπτέμβριο και 0,44500 τον Αύγουστο.

Σημειώνεται πως το πάγιο για τη ΔΕΗ τον Οκτώβριο είναι στα 3,5 ευρώ.

  • Η Protergia ανακοίνωσε τιμή 0,57630 ανά KWh τον Οκτώβριο, ενώ το πάγιο είναι στα 5 ευρώ
  • Η Ήρων Generous ανακοίνωσε τιμή 55 λεπτά ανά KWh, με έκπτωση συνέπειας 20%
  • Η Elpedison ανακοίνωσε τιμή 59,05-63,06 λεπτά ανά KWh, με έκπτωση συνέπειας
  • Η Volterra ανακοίνωσε τιμή 68,5 λεπτά ανά KWh
  • Η Ελίν ανακοίνωσε τιμή 59,9 λεπτά ανά KWh
  • Η WATT+VOLT ανακοίνωσε τιμή 58,9 λεπτά ανα KWh, χωρίς πάγια κι άλλες προϋποθέσεις

Οι τρεις κλίμακες επιδότησης για το ηλεκτρικό ρεύμα

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τρία διαφορετικά κλιμάκια ανάλογα με την κατανάλωση και αντίστοιχα τρεις διαφορετικές επιδοτήσεις.

Η επιδότηση αφορά σε όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου.

  • Πρώτη κλίμακα

Στην πρώτη κλίμακα τοποθετούνται οι χαμηλότερες καταναλώσεις, δηλαδή αυτές που φτάνουν έως περίπου 500ΚWh/μήνα.

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ σε αυτήν την κατηγορία ανήκει η συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών τα οποία και θα απολαμβάνουν τις μεγαλύτερες επιδοτήσεις.

Τον Οκτώβριο ο μηχανισμός θα καλύψει το 90% των ανατιμήσεων για τα νοικοκυριά, με την επιδότηση να φτάνει τα 436 ευρώ ανα μεγαβατώρα.

  • Δεύτερη κλίμακα

Στην δεύτερη κλίμακα τοποθετούνται οι μηνιαίες καταναλώσεις από 501 έως 1000 ΚWh/μήνα.

Σε αυτή την περίπτωση απορροφάται το 80% της αύξησης και τα νοικοκυριά επιδοτούνται με 386 ευρώ την μεγαβατώρα.

  • Τρίτη κλίμακα

Η τρίτη κλίμακα αφορά όσους καταναλώνουν πάνω από 1.001 ΚWh/μήνα, δηλαδή το 2% των νοικοκυριών. Γι' αυτή την κατηγορία απορροφάται το 70% της αύξησης και η επιδότηση ανέρχεται στα 336 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Και σε αυτή την κλίμακα, ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα ισχύει η επιπλέον επιδότηση των 50 ευρώ ανά μεγαβατώρα σε περίπτωση εξοικονόμησης 15% συγκριτικά με το περασμένο έτος.

Στο σύνολο των καταναλωτών, αν μειώσει ένα νοικοκυριό 5% την κατανάλωσή του, η επιδότηση αυξάνεται κατά 50 ευρώ την κιλοβατώρα.

Ενώ για όσους έχουν κοινωνικό τιμολόγιο θα γίνει απορρόφηση 100% αύξησης και θα επιδοτηθούν με 485 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Τα παραδείγματα:

Νοικοκυριό με μέση μηνιαία κατανάλωση 400ΚWh/μήνα:

  • Θα πλήρωνε χωρίς τις επιδοτήσεις: 236 ευρώ
  • Με την επιδότηση θα πληρώσει τελικά: 62 ευρώ

Νοικοκυριό με μέση μηνιαία κατανάλωση 700ΚWh/μήνα:

  • Θα πλήρωνε χωρίς τις επιδοτήσεις: 413 ευρώ
  • Με την επιδότηση θα πληρώσει τελικά: 118 ευρώ και
  • αν εξοικονομήσει 15%, θα πληρώσει 108 ευρώ

Νοικοκυριό με μέση μηνιαία κατανάλωση 1.200ΚWh/μήνα:

  • Θα πλήρωνε χωρίς τις επιδοτήσεις: 708 ευρώ
  • Με την επιδότηση θα πληρώσει τελικά: 230 ευρώ και
  • αν εξοικονομήσει 15%, θα πληρώσει 194.8 ευρώ

Μπόνους εξοικονόμησης στις επιχειρήσεις

  • Για τους μη οικιακούς καταναλωτές με παροχή ισχύος έως 35 kVA η επιδότησηγια τις πρώτες 2.000 κιλοβατώρες κατανάλωσης τον Οκτώβριο ανέρχεται στα 398 ευρώ ανά μεγαβατώρα, απορροφώντας το 80% της αύξησης.
  • Για τους μη οικιακούς καταναλωτές έως 35 kVA και όλους όσοι ξεπερνούν τις 2.000 κιλοβατώρες, η επιδότηση ανέρχεται σε230 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
  • Για τους αγρότες η επιδότηση είναι οριζόντια και ανέρχεται στα436 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Τι θα πληρώσουν όσοι έχουν φυσικό αέριο

Περίπου 700.000 νοικοκυριά χρησιμοποιούν φυσικό αέριο στην Ελλάδα. Η επιδότηση για αυτούς θα συνεχίσει να είναι οριζόντια, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και χωρίς μπόνους.

  • Για τα οικιακά τιμολόγια θα ανέρθει σε90 ευρώ ανά θερμική κιλοβατώρα.
  • Για τις επιχειρήσεις η επιδότηση θα ανέλθεισε 40 ευρώ αν θερμική κιλοβατώρα.

Σημειώνεται ότι η επιδότηση που θα δοθεί από την ΔΕΠΑ Εμπορίας σε συνεργασία με τους υπόλοιπους παρόχους θα είναι μεν υψηλότερη από ό,τι ίσχυσε στις αρχές του έτους, όμως θα είναι αρκετά χαμηλότερη από αυτήν που θα απολαμβάνουν οι καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος.

Συγκεκριμένα, η χρέωση της κιλοβατώρας του φυσικού αερίου κυμαίνεται κοντά στα 0,2 ευρώ. Έτσι για παράδειγμα ένα νοικοκυριό με κατανάλωση 3.000 kwh θα πλήρωνε πριν την επιδότηση 600 ευρώ, ενώ πλέον μετά και την επιδότηση θα πληρώσει περίπου τα μισά, στα 330 ευρώ.

Πόλεμος στην Ουκρανία: Τι αλλάζουν οι τελευταίες εξελίξεις, πώς επηρεάζει το μέλλον του ΝΑΤΟ

 


Σε μια νέα φάση φαίνεται να έχει εισέλθει η σύγκρουση.
VIA ASSOCIATED PRESS

Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να έχει εισέλθει σε μια νέα φάση μετά την ουκρανική αντεπίθεση, τη «μερική επιστράτευση» του Πούτιν, η οποία συνοδεύτηκε από ανανεωμένες πυρηνικές απειλές, και την προσάρτηση που ακολούθησε τα ενορχηστρωμένα από το Κρεμλίνο «δημοψηφίσματα» σε κατεχόμενα εδάφη, πολλά είναι τα ερωτηματικά και τα διλήμματα ως προς την εξέλιξη της σύγκρουσης. Ο πυρηνικός εφιάλτης φαίνεται να επανέρχεται δυναμικά (ο Πούτιν είπε χαρακτηριστικά ότι «δεν μπλοφάρει», ενώ φαίνεται να υπάρχει ομοφωνία στις πρωτεύουσες της Δύσης πως οι απειλές αυτές δεν γίνεται να μη λαμβάνονται σοβαρά), ενώ, με την υποβολή επίσημου αιτήματος ένταξης στο ΝΑΤΟ από την Ουκρανία, τις ρωσικές δυνάμεις να εμφανίζονται σε μειονεκτική θέση και το Κρεμλίνο να σπεύδει να τις ενισχύσει μέσω επιστράτευσης, η οποία έχει προκαλέσει αντιδράσεις εντός της Ρωσίας, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με βεβαιότητα πώς και πότε θα τελειώσει ο πόλεμος.Πού μπορεί να οδηγήσουν οι νέες εξελίξεις; Η Ντομίνικα Κουνέρτοβα, senior researcher στη Global Security Team του Center for Security Studies στο ETH Zurich, μιλώντας στη HuffPost Greece, απαντά σε μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με τις νέες εξελίξεις- ενώ παράλληλα, σε σχετικό άρθρο, αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο πόλεμος επηρεάζει το μέλλον του ΝΑΤΟ.

Πυρηνική απειλή

SPUTNIK PHOTO AGENCY VIA REUTERS

Το πρώτο και πλέον ανησυχητικό για όλους ερώτημα είναι αυτό των πυρηνικών απειλών από πλευράς του Κρεμλίνου: Απώτερος στόχος των «δημοψηφισμάτων» σε ουκρανικά εδάφη ήταν να ανοίξει ο δρόμος για την προσάρτησή τους από τη Ρωσία, με σκοπό να βρεθούν κάτω από την «πυρηνική ομπρέλα» της Ρωσίας. Οι απειλές ως προς την χρήση «όλων των διαθέσιμων μέσων» για την υπεράσπιση της «εδαφικής ακεραιότητας της χώρας μας» από πλευράς του Πούτιν, καθώς και αντίστοιχα σχόλια από τον Ντμίτρι Μεντβέντεφ έχουν προκαλέσει διεθνή προβληματισμό.

«Κάποιοι μπορεί να το απορρίπτουν ως μπλόφα, μα η περιορισμένη χρήση πυρηνικών όπλων δεν μπορεί να αποκλειστεί. Πιστεύω ότι απευθύνοντας την πυρηνική απειλή στις 21 Σεπτεμβρίου, ο Πούτιν απευθυνόταν κυρίως στο ρωσικό κοινό στο εσωτερικό, για να ενισχύσει τη θέση του μετά από ταπεινωτικές οπισθοδρομήσεις στο ουκρανικό πεδίο μάχης. Ρώσοι εθνικιστές αρχίζουν να αντιλαμβάνονται πως η φαντασίωση για την “ειδική στρατιωτική επιχείρηση” καταρρέει. Το ίδιο ισχύει και για τη μερική επιστράτευση. Ο Πούτιν πρέπει να δώσει μήνυμα δύναμης» λέει η κ. Κουνέρτοβα.

Επιστράτευση: Πώς θα επηρεάσει τον πόλεμο

.
.
SERGEY PIVOVAROV VIA REUTERS

Η μερική επιστράτευση θεωρείται ότι θα βάλει στον πόλεμο μέχρι και 300.000 επιπλέον στρατιώτες από πλευράς της Ρωσίας. Ωστόσο το πόσο γρήγορα και σε τι βαθμό θα μπορούσε να επηρεάσει αυτό τις επιχειρήσεις στο μέτωπο της Ουκρανίας δεν μπορεί να διαπιστωθεί με βεβαιότητα: «Η επιστράτευση- μόνο μερική επιστράτευση στρατιωτικών εφεδρειών, υποτίθεται- θα χρειαζόταν μήνες για να έχει πραγματική επίδραση επί του πεδίου. Υπάρχει έλλειψη αξιωματικών για την εκπαίδευση των εφεδρειών, αλλιώς το να αποσταλούν πρόωρα θα αντιστοιχούσε στη χρήση τους ως “κρέας για τα κανόνια”. Θα βοηθούσαν τη Ρωσία να συγκρατήσει τις γραμμές της στην Ουκρανία, μα δεν θα ήταν αρκετά καλοί για να λάβουν χώρα νέες επιθέσεις. Είναι πολύ νωρίς για να πούμε εάν οι ευρείες διαδηλώσεις στη Ρωσία κατά της επιστράτευσης αυτής θα δημιουργήσουν ένα μεγάλο momentum μεταξύ του ρωσικού πληθυσμού ενάντια στον πόλεμο γενικότερα».

«Δημοψηφίσματα»: Μοντέλο Κριμαίας

Η πραγματοποίηση δημοψηφισμάτων σε ελεγχόμενα από τη Ρωσία τμήματα του Ντονέτσκ, του Λουχάνσκ, της Χερσώνας και της Ζαπορίζια «ήταν πρόσχημα για την επίσημη προσάρτησή τους από τη Ρωσία, όπως στην Κριμαία το 2014. Αυτό παρέχει στον Πούτιν τη δικαιολογία της “εδαφικής ακεραιότητας” εάν απειλούσε με πυρηνική απάντηση σε περίπτωση που η Ουκρανία προσπαθήσει να ανακτήσει αυτές τις περιοχές, καθώς οι ουκρανικές επιθέσεις εκεί θα συνιστούσαν έτσι επιθέσεις κατά ρωσικού εδάφους».

Πώς αλλάζει το μέλλον του ΝΑΤΟ

JOEL CARILLET VIA GETTY IMAGES

Όσον αφορά στην επίδραση του πολέμου της Ουκρανίας στο μέλλον του ΝΑΤΟ, πρόκειται για το αντικείμενο άρθρου που συνέταξε η κ. Κουνέρτοβα με τον Νίκλας Μασούρ, επίσης senior researcher της Global Security Team στο Center for Security Studies του ETH Zurich.

Όπως υπογραμμίζεται, η ρωσική εισβολή υπενθύμισε στις ευρωπαϊκές χώρες τη σημασία του ΝΑΤΟ ως κύριου οργανισμού συλλογικής άμυνας για την ευρωπαϊκή ασφάλεια, με τα μέλη της Συμμαχίας να αρχίζουν να ενισχύουν τις άμυνές τους και να παρέχουν υλική στήριξη στην Ουκρανία. Σε αυτό το πλαίσιο, το ΝΑΤΟ απέδειξε την αξία του ως προς τη συλλογική λήψη αποφάσεων, παρέχοντας ένα forum για διαμοιρασμό πληροφοριών, αξιοποίηση πόρων και συντονισμού δραστηριοτήτων. Ωστόσο, εντός της Συμμαχίας παραμένει δύσκολη η επίτευξη ομοφωνίας ως προς το πώς θα έπρεπε να χειριστεί τον πόλεμο και ποιοι θα ήταν οι βραχυπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι- ως εκ τούτου, η Γαλλία και η Γερμανία έχουν λάβει θέσεις που διαφέρουν από αυτές των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και πολλών συμμάχων στην ανατολική Ευρώπη.

Ως προς τις δαπάνες του 2% του ΑΕΠ για την άμυνα, αρκετές χώρες του ΝΑΤΟ έχουν δεσμευτεί για αύξησή τους ώστε να πιάσουν αυτόν τον στόχο- και σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι εντυπωσιακές γερμανικές εξαγγελίες για ταμείο 100 δισ. ευρώ. Ως προς την αποτροπή, ωστόσο, όπως τονίζεται στο άρθρο, κύριος πολιτικός στόχος του ΝΑΤΟ είναι η προστασία των μελών του και όχι η είσοδος σε πόλεμο με τη Ρωσία για την Ουκρανία: «Η Συμμαχία εμμένει σε αυτόν τον στόχο συλλογικά και μεμονωμένα, σκοπεύοντας να αποτρέψει την κλιμάκωση της σύγκρουσης τόσο κάθετα (προς το πυρηνικό όριο) όσο και οριζόντια (γεωγραφικά). Ωστόσο εφόσον οι Ουκρανοί απέκρουσαν την αρχική επίθεση κατά της πρωτεύουσάς τους, οι ΗΠΑ και άλλοι έχουν διακηρύξει ανοιχτά την πρόθεσή τους για αποδυνάμωση των ρωσικών δυνατοτήτων. Κάποια ευρωπαϊκά μέλη της Συμμαχίας, κυρίως η Γαλλία και η Γερμανία, έχουν αποφύγει να υιοθετήσουν αυτόν τον στόχο».

Ως εκ τούτου, ως σημεία- κλειδιά για το μέλλον του ΝΑΤΟ παρατίθενται τα εξής:

  • Οι χώρες του ΝΑΤΟ θα έπρεπε να υιοθετήσουν μια κοινή κατανόηση/ προσέγγιση σχετικά με την πορεία της συλλογικής τους δράσης σε περίπτωση που ο πόλεμος στην Ουκρανία κλιμακωθεί οριζόντια ή κάθετα.
  • Οι χώρες του ΝΑΤΟ πρέπει να αυξήσουν την παραγωγή όπλων για να συνεχίσουν την παροχή οπλισμού στην Ουκρανία, ενώ αναπληρώνουν τα δικά τους αποθέματα.
  • Το ΝΑΤΟ πιθανώς οδεύει προς εντονότερες πολιτικές αντιπαραθέσεις ως προς το ποια θα είναι η στάση του απέναντι τόσο στη Μόσχα όσο και στο Κίεβο, κάτι που θέτει σε κίνδυνο τη συνοχή του.Οι χώρες του ΝΑΤΟ πρέπει να είναι ξεκάθαρες όταν επικοινωνούν στη Ρωσία την αποφασιστικότητά τους για αποτροπή και τους στρατηγικούς τους στόχους. «Η εξάντληση των ρωσικών δυνατοτήτων μεμονωμένα/ σε απομόνωση δεν είναι βιώσιμος δρόμος προς τα εμπρός».

Πέραν αυτών, υπογραμμίζεται πως, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, είναι η πρώτη φορά εδώ και πολύ καιρό που η δέσμευση των ΗΠΑ στη Συμμαχία φαίνεται τόσο αδιαμφισβήτητη, ενώ στην υποστήριξη της άμυνας της Ουκρανίας παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο οι αποστολές όπλων από μέλη της Συμμαχίας και οι πρωτοβουλίες για αντικατάσταση όπλων που στέλνονται στην Ουκρανία- πχ η παροχή Patriot προς αντικατάσταση του κενού που δημιούργησε η αποστολή σλοβακικών S-300 στην Ουκρανία, καθώς και τα προγράμματα «tank swap» για την αποστολή σοβιετικής κατασκευής αρμάτων από χώρες της ανατολικής Ευρώπης, τα οποία αντικαθίστανται από δυτικής προέλευσης.

Πάντως, στο άρθρο υπογραμμίζεται πως οι πολιτικές διαφωνίες και αντιπαραθέσεις για τη διαχείριση της ρωσικής εισβολής εντός της Συμμαχίας, αλλά και σε εθνικό επίπεδο, αναμένεται να γίνουν εντονότερες- ειδικά στον απόηχο της αύξησης των τιμών της ενέργειας. «Αυτή η αυξανόμενη πόλωση θα επηρεάσει τις συζητήσεις σε εθνικό επίπεδο ως προς την αντιμετώπιση της Ρωσίας. Πέρα από εκκλήσεις για άρση κυρώσεων από επιχειρηματικούς και βιομηχανικούς φορείς που γενικότερα έχουν μια προδιάθεση για πιο ήπια γραμμή απέναντι στη Ρωσία, υπάρχουν στρατηγικά επιχειρήματα υπέρ της επανέναρξης του εμπορίου με τη Μόσχα όταν η εισβολή φτάσει σε ένα αποδεκτό τέλος (ή αδιέξοδο)...αυτό το επιχείρημα θα είναι αντιμέτωπο με επικρίσεις περί ξεπουλήματος της Ουκρανίας. Πέρα από αυτές τις πολιτικές διαφωνίες, το μέλλον των δυναμικών αντιπαράθεσης και αποτροπής θα λειτουργήσει ως όριο στο τι μπορεί να κάνει το ΝΑΤΟ. Πολιτικά, η διατήρηση της συνοχής εντός της Συμμαχίας θα γίνει πιθανώς μια πιο δύσκολη και εν δυνάμει τοξική αποστολή. Συγκεκριμένα, ούτε η γεωγραφική θέση της Ρωσίας ούτε το γεγονός του πυρηνικού της οπλοστασίου θα αλλάξουν...ενώ το Κρεμλίνο έχει καταφέρει να αντέξει τη θύελλα της προβληματικής του αρχικής εισβολής και έχει καταφέρει ακόμα και να αυξήσει την στήριξη του κοινού, η ασφάλειά του μεσοπρόθεσμα δεν διασφαλίζεται. Αυτό μπορεί να ισχύσει ακόμα πιο έντονα όταν οι οικονομικές κυρώσεις αρχίσουν να υποβαθμίζουν υλικά τα ρωσικά οικονομικά και βιοτικά επίπεδα».

Ως προς τη φθορά των ρωσικών συμβατικών στρατιωτικών δυνατοτήτων στην Ουκρανία, στο άρθρο σημειώνεται πως «δεν είναι απαραίτητα καλό νέο για το ΝΑΤΟ. Εν συντομία, μια Ρωσία χωρίς τη δυνατότητα να κλιμακώσει με τεθωρακισμένες ταξιαρχίες θα κοιτάξει πιο σύντομα προς τα πυρηνικά όπλα. Αυτό έχει επιπτώσεις για τη στρατηγική σταθερότητα μεταξύ του ΝΑΤΟ και του αντιπάλου του, με το πυρηνικό όριο της Ρωσίας ως αποτέλεσμα να χαμηλώνει- εφόσον οι πολιτικοί της στόχοι παραμένουν σε γενικές γραμμές οι ίδιοι».

Ο δρόμος του Κιέβου

GLEB GARANICH VIA REUTERS

Οι χώρες του ΝΑΤΟ έχουν αποσαφηνίσει πως η Συμμαχία δεν θέλει να μπει σε πόλεμο με τη Ρωσία, και ως εκ τούτου δεν έχουν αποσταλεί στρατεύματα στην Ουκρανία, ούτε έχει επιβληθεί ζώνη απαγόρευσης πτήσεων, καθώς αυτά θα προκαλούσαν σοβαρή κλιμάκωση και απευθείας πόλεμο μεταξύ ΝΑΤΟ και Ρωσίας.

Κάτω από αυτό το επίπεδο, αναφέρεται πως υπάρχει ένα φάσμα στήριξης προς την Ουκρανία. Αυτό περιλαμβάνει τη στάση προς την ηγεσία της, η οποία, όπως τονίζεται, «δικαιολογημένα έχει προτεραιότητες που μπορεί να μην ευθυγραμμίζονται με αυτές του ΝΑΤΟ ως Συμμαχίας ή με τις προτεραιότητες του κάθε κράτους- μέλους. Η διπλωματία του Κιέβου έχει υποδείξει “καλούς εταίρους” για να ασκούν πίεση σε αυτούς που δεν χαρακτηρίζονται ως τέτοιο...η συζήτηση για άρση κυρώσεων που έρχεται το φθινόπωρο σίγουρα θα λαμβάνει υπόψιν της όχι μόνο ευρωπαϊκά, μα και ουκρανικά συμφέροντα. Αντίστοιχα, μπορεί να υπάρξουν διαφωνίες μεταξύ μελών του ΝΑΤΟ ως προς το τι ορίζεται ως νίκη της Ουκρανίας. Αυτό μπορεί να ισχύσει ιδιαίτερα ως προς την άποψη του ΝΑΤΟ για το αν το Κίεβο μπορεί να θεωρεί την Κριμαία και άλλες περιοχές ως “δυνατό στόχο” ή αν τέτοιες επιθέσεις για την ανάκτηση αυτών των περιοχών θα αποτελούσαν μη αποδεκτό κίνδυνο κλιμάκωσης. Εν τέλει, ακόμα και μετά από μια πιθανή κατάπαυση πυρός, οι ουκρανικές δυνάμεις θα χρειαστούν στρατιωτικές δυνατότητες για να παραμείνουν ικανές να αμυνθούν απέναντι σε μελλοντική ρωσική επιθετικότητα. Οι διαφωνίες αυτές, ως εκ τούτου, δεν θα περιορίζονται σε περιόδους εχθροπραξιών».

Πέρα από την Ουκρανία

SOPA IMAGES VIA GETTY IMAGES

Όλα αυτά τα διλήμματα έχουν ως αποτέλεσμα το ΝΑΤΟ να πρέπει να θέσει ξεκάθαρες προτεραιότητες ως προς τον αμυντικό πόλεμο της Ουκρανίας, τονίζεται στο άρθρο. «Η ρωσική πυρηνική ρητορική είναι ένδειξη πως η Μόσχα ανησυχεί για τις συμβατικές δυνατότητες του ΝΑΤΟ. Σε μια τέτοια ρευστή κατάσταση, το πώς θα επικοινωνηθεί η αποτροπή θα γίνει ακόμα πιο σημαντικό. Οι ΗΠΑ και άλλοι προσπάθησαν να αποτρέψουν μια ρωσική εισβολή δημοσιοποιώντας τις κινήσεις ρωσικών στρατευμάτων και τα πιθανά σχέδια, και μια τέτοια στρατηγική χρήση της διαφάνειας μπορεί να είναι πολύτιμη- αυτό ειδικά επειδή ο παρών πόλεμος μπορεί να θεωρηθεί πως θέτει νόρμες για μια πιο έντονη φάση αντιπαλότητας...το σημαντικότερο, το ΝΑΤΟ χρειάζεται να παραμείνει σε επαγρύπνηση ως προς τις απόπειρες της Ρωσίας για την εκμετάλλευση διαφωνιών μεταξύ χωρών του ΝΑΤΟ για τη σταδιακή πρόκληση εντάσεων και διαταραχής στη Συμμαχία».

Σε παρεμφερές πλαίσιο, «η αποδυνάμωση της Ρωσίας χωρίς ευρύτερο στρατηγικό στόχο αποτελεί προβληματική πολιτική. Το ΝΑΤΟ πρέπει να λάβει υπόψιν τα διλήμματα που δημιουργεί ο πόλεμος της Ρωσίας για να δημιουργήσει έναν ελάχιστο βαθμό σταθερότητας- τόσο στο εσωτερικό όσο και με τη Ρωσία, που στην παρούσα της μορφή θα παραμείνει πιθανότατα μια εχθρική δύναμη. Παρόλα αυτά, η Μόσχα δεν θα έπρεπε να ανταμειφθεί που κατέφυγε στην εισβολή σε έναν ειρηνικό γείτονα. Για όσο η Ρωσία παραμένει στην παρούσα της πορεία, μια μεταπολεμική τάξη θα πρέπει να διαχειριστεί τη συγκράτηση της Ρωσίας ενώ εισάγει εκ νέου ένα στοιχείο στρατηγικής σταθερότητας. Πιθανότατα η Μόσχα θα συνεχίσει να παίζει τον ρόλο του παράγοντα χάους. Ως εκ τούτου το ΝΑΤΟ πρέπει να βρει τρόπο αποτροπής μιας συμβατικά αποδυναμωμένης Ρωσίας από το να τo κάνει σε πυρηνικό επίπεδο...επί της παρούσης, η επιβολή προϋποθέσεων για την επανέναρξη του Διαλόγου Στρατηγικής Σταθερότητας ΗΠΑ- Ρωσίας φαίνεται ο πιο πολλά υποσχόμενος δρόμος για να ακολουθήσει η Ουάσινγκτον. Τέτοιες προϋποθέσεις θα έπρεπε να περιλαμβάνουν τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία και συμφωνίες για την ανοικοδόμηση της χώρας ή τουλάχιστον έναν βαθμό αποκατάστασης/ αποζημίωσης από τη Ρωσία».

Το αφήγημα Ερντογάν για το «γεωστρατηγικό προσανατολισμό» και οι επιδεινούμενες σχέσεις με τη Δύση

 


Το αφήγημα Ερντογάν για το «γεωστρατηγικό προσανατολισμό» και οι επιδεινούμενες σχέσεις με τη Δύση
Πόσο πιθανό είναι, όμως, ο Τούρκος πρόεδρος να αλλάξει ρότα στην εξωτερική του πολιτική και μάλιστα λίγους μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές;(AP Photo/Darko Vojinovic)

«Ορισμένοι κύκλοι προσπαθούν να πείσουν ότι η εξωτερική μας πολιτική αλλάζει γεωστρατηγικό προσανατολισμό. Ωστόσο, η Τουρκία δεν αλλάζει γεωστρατηγικό προσανατολισμό, ενδυναμώνει τον άξονά της, έχοντας παράλληλα διεθνείς διπλωματικές σχέσεις με βάση τα εθνικά μας συμφέροντα»: αυτό δήλωσε από το βήμα της τουρκικής εθνοσυνέλευσης ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, επιχειρώντας να επεξηγήσει τις τελευταίες κινήσεις του στη γεωπολιτική «σκακιέρα».

«Η Τουρκία δεν έχει την πολυτέλεια να κλειστεί στον εαυτό της, να απομονωθεί από τον έξω κόσμο και να απλά να παρακολουθήσει από τον πάγκο τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην περιοχή» τόνισε επίσης ο Τούρκος πρόεδρος, περιγράφοντας την εξωτερική πολιτική της Άγκυρας ως «εποικοδομητική και ενεργητική» και υποστηρίζοντας ότι λαμβάνει πρωτοβουλίες για την επίλυση παγκόσμιων και περιφερειακών προβλημάτων.

Το εν λόγω αφήγημα μένει να αποδειχτεί.Και αυτό γιατί ο Τούρκος πρόεδρος μπορεί να υποστηρίζει πως οι προτεραιότητες της χώρας του δεν έχουν αλλάζει, ωστόσο οι κινήσεις του αλλά και οι σχέσεις του με τις ΗΠΑ και την Ευρώπη το τελευταίο διάστημα έχουν αλλάξει ορατά.

Τόσο η Κομισιόν όσο και η Ουάσινγκτον έχουν δηλώσει ξεκάθαρα τη στήριξή τους στην Ελλάδα αναφορικά με τα όσα ανεδαφικά υποστηρίζει για τα νησιά του Αιγαίου ο Τούρκος πρόεδρος ενώ παράλληλα ζητούν την αποκλιμάκωση της έντασης στην περιοχή.

Πώς «απαντά» σε αυτά ο Τούρκος πρόεδρος;

Φροντίζει τακτικά να υπονοεί ότι η Τουρκία θα στραφεί προς άλλους συμμάχους της, εάν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά της ενώ παράλληλα αφήνει να εννοηθεί πως πίσω από τις κινήσεις της Αθήνας κρύβονται άλλες δυνάμεις.

Το ζητημα που αποτελεί αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο «αγκάθι» για τον Ταγίπ Ερντογάν είναι η προμήθεια και αναβάθμιση των F-16 από τις ΗΠΑ.

Παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις του Τζο Μπάιντεν (που μάλιστα προκάλεσαν την οργή Αμερικανών βουλευτών) μετά από τη Σύνοδο του ΝΑΤΟ, το ζήτημα των F-16 δεν έχει ακόμα επιλυθεί -και ούτε είναι ορατή κάποια εξέλιξη.

Ο φιλέλληνας γερουσιαστής και Πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Γερουσίας Ρόμπερτ -Μπομπ- Μενέντεζ έβαλε ένα ακόμη «μπλόκο» στον Τούρκο πρόεδρο, καταθέτοντας την Παρασκευή τροπολογία με την οποία θέτει συγκεκριμένους όρους για την αγορά και την προμήθεια των F-16 από την Τουρκία.

Και αυτοί οι όροι προϋποθέτουν τη «συμμόρφωση» του Τούρκου προέδρου για το θέμα των ρωσικών S-400 και την παύση των επιθετικών ενεργειών απέναντι στην Ελλάδα.

Στο κείμενο που κατατέθηκε την Παρασκευή αναφέρεται ότι «ο Πρόεδρος δεν μπορεί να πουλήσει ή να εγκρίνει άδεια για την εξαγωγή νέων αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογία αναβάθμισης ή κιτ εκσυγχρονισμού F-16 σε οποιαδήποτε αρχή, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Νόμου περί Ελέγχου Αμυντικών Εξαγωγών, στην κυβέρνηση της Τουρκίας ή σε οποιονδήποτε οργανισμό ή όργανο της Τουρκίας, εκτός και εάν ο πρόεδρος πιστοποιήσει στην Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας και στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων και στις Επιτροπές Άμυνας του Κογκρέσου:

1) ότι μια τέτοια μεταφορά είναι προς το εθνικό συμφέρον των Ηνωμένων Πολιτειών


2) αυτή η πιστοποίηση πρέπει να περιλαμβάνει λεπτομερή περιγραφή των συγκεκριμένων μέτρων που έχουν ληφθεί για να διασφαλιστεί ότι τέτοια F-16 δεν θα χρησιμοποιηθούν από την Τουρκία για τις επαναλαμβανόμενες μη εξουσιοδοτημένες υπερπτήσεις πάνω από την Ελλάδα».

Τη θέση του γερουσιαστή Μενέντεζ ήρθε να ενισχύσει και ο συνάδελφός του Κρις Βαν Χόλεν, ο οποίος κατέθεσε δεύτερη τροπολογία για την προμήθεια F-16 από τις ΗΠΑ.

Πόσο πιθανό είναι, όμως, ο Τούρκος πρόεδρος να αλλάξει ρότα στην εξωτερική του πολιτική και μάλιστα λίγους μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές;

Το σκηνικό έντασης που μεθοδικά στήνει στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου με τη βοήθεια και των τουρκικών φιλοκυβερνητικών ΜΜΕ αλλά και οι δηλώσεις του δείχνουν ότι το σενάριο αυτό είναι μάλλον μακρινό -αν όχι αδύνατο.

Είναι ενδεικτικό ότι σε πρόσφατη συνέντευξή του στο PBS ο Τούρκος πρόεδρος παραδέχτηκε ότι οι σχέσεις με τις ΗΠΑ αυτή την περίοδο «δεν είναι ιδανικές» και διεμήνυσε πως σε περίπτωση που δεν «ξεπαγώσει» η αγορά των F-16, η χώρα του θα αναγκαστεί «να φροντίσει τον εαυτό της».

Με τη δήλωση αυτή, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έκλεισε το… μάτι στη Ρωσία και την Κίνα, στέλνοντας παράλληλα ένα δυσάρεστο μήνυμα στις ΗΠΑ.

Η Ουάσινγκτον έχει πολλάκις ξεκαθαρίσει πως η αγορά και ενεργοποίηση των S-400 έρχεται σε άμεση αντίθεση με τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν όλοι οι Σύμμαχοι στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ και έχει καλέσει την Άγκυρα να εγκαταλείψει το σύστημα.

Μάλιστα, έχει επιβάλλει και κυρώσεις εναντίον της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας στο πλαίσιο του Νόμου για την Αντιμετώπιση των Αντιπάλων της Αμερικής Μέσω Κυρώσεων (CAATSA).

Ερωτηθείς στις αρχές του μήνα από δημοσιογράφους των New York Times εάν οι ενέργειες της Άγκυρας με τους S-400 άξιζαν την ένταση που προκλήθηκε με τις ΗΠΑ, ο Ερντογάν απάντησε:

«Νομίζω πως άξιζε τον κόπο. (…). Θα ενισχύουμε την άμυνά μας όπως επιθυμούμε».

Επανέλαβε, ωστόσο, την πάγια θέση του ότι η αγορά του ρωσικού αντιπυραυλικού συστήματος δεν υπονομεύει το ΝΑΤΟ ή τη δυτική συμμαχία.

Την ίδια ώρα, ο Τούρκος πρόεδρος και οι αξιωματούχοι του εξαπολύουν τακτικά «πυρά» εναντίον των ΗΠΑ, με αφορμή και τις στρατιωτικές βάσεις που δημιουργούνται στην Ελλάδα.

Έφτασαν, μάλιστα, στο σημείο να ισχυριστούν ότι οι εν λόγω βάσεις στρέφονται εναντίον της Τουρκίας -κάτι οξύμωρο, καθώς ΗΠΑ, Τουρκία και Ελλάδα είναι σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ.

Και η ρητορική του Τούρκου προέδρου απέναντι στην Ελλάδα, όμως, δείχνει ότι η Άγκυρα δεν προτίθεται να ρίξει τους τόνους για να καταφέρει να εκπληρώσει τη δεύτερη προϋπόθεση για την αγορά/εκσυγχρονισμό των F-16.

Μόλις χθες, Σάββατο, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προειδοποίησε την Ελλάδα «να μην προχωρά σε προκλήσεις που μπορεί να οδηγήσουν τους πολίτες της στην καταστροφή».

Υποστήριξε δε, πως η στήριξη που λαμβάνει η Ελλάδα, «που στρατιωτικοποιεί νησιά στο Αιγαίο», αντιβαίνει σε κάθε λογική και έρχεται σε αντίθεση με τη συμμαχία (σ.σ. τη νατοϊκή συμμαχία).

Την ίδια ώρα, έχει κλείσει κάθε δίαυλο επικοινωνίας με την Αθήνα μετά τα «Μητσοτάκης γιοκ» ενώ πριν από λίγο καιρό πυροδότησε ακόμη περισσότερο το κλίμα λέγοντας ότι η Τουρκία «μπορεί να έρθει ξαφνικά μια νύχτα» -ένα τουρκικό τραγούδι που μετέτρεψε σε απειλή εναντίον της χώρας μας.

Μητσοτάκης: Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε την κυριαρχία μας

Η τελευταία αυτή επίθεση του Τούρκου προέδρου ήρθε λίγη ώρα μετά από τη νέα σαφή τοποθέτηση του πρωθυπουργού, κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ότι η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να υπερασπιστεί την κυριαρχία και την εδαφική της ακεραιότητας και ζητώντας την αποφασιστική στήριξη της ΕΕ έναντι της επιθετικότητας και του αναθεωρητισμού της Τουρκίας.

Κατά τη διάρκεια του τετ-α-τετ, που πραγματοποιήθηκε στο περιθώριο των εγκαινίων του διασυνδευτήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), ο πρωθυπουργός ενημέρωσε την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στην τουρκική επιθετικότητα και επανέλαβε τη σταθερή προσήλωσή του στο διάλογο στη βάση του Διεθνούς Δικαίου αλλά και την αποφασιστικότητά του να υπερασπιστεί την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Ελλάδας.

Οι «κόκκινες γραμμές» και τα τρία ορόσημα του πρωθυπουργού

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε στην Τουρκία ηχηρά μηνύματα από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ ενώ η Αθήνα έχει εδώ και καιρό «χαράξει» τις κόκκινες γραμμές της.

Ωστόσο, η συνεχιζόμενη τουρκική προκλητικότητα και η εμπρηστική ρητορική που υιοθετείται από αξιωματούχους της γειτονικής χώρας δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού από πλευράς της Αθήνας.

Έτσι, τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και η ελληνική διπλωματία συνεχίζουν τις προσπάθειες διεθνοποίησης των τουρκικών απειλών.

Στο πλαίσιο της στρατηγικής διεθνοποίησης που ακολουθεί η Αθήνα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε μια σειρά συναντήσεων που θα έχει το αμέσως επόμενο διάστημα με ευρωπαίους αξιωματούχους θα θέσει εκ νέου το ζήτημα των τουρκικών απειλών.

Μετά τη συνάντησή του με την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, θα θέσει εκ νέου επί τάπητος το ζήτημα της τουρκικής επιθετικότητας στην άτυπη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας στην Πράγα, που διεξάγεται την ερχόμενη Πέμπτη και Παρασκευή, αν και το θέμα δεν είναι επισήμως στην ατζέντα.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Ο Β.Πούτιν έδωσε εγγυήσεις ασφαλείας στον Ν.Τραμπ – Προβλέπει συλλογική άμυνα της Ουκρανίας από τις ΗΠΑ & την ΕΕ

  Τι δήλωσε στο CNNi o ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ, Στιβ Γουίτκοφ 18.08.2025 | 12:38 Newsroom  |  email: info@pronews.gr Ισχυρές εγγυήσεις ...