Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022

Απόφαση του ΣτΕ «ξηλώνει» τις αντιδημοκρατικές διατάξεις για τους δήμους

 

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Η κυβέρνηση νόθευσε τη λαϊκή βούληση κατά παράβαση του Συντάγματος ⫸ Αντισυνταγματικές οι διατάξεις των «νόμων Θεοδωρικάκου» με τις οποίες μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες των δημοτικών συμβουλίων προς τις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής των Δήμων και στις οποίες αλλοιώθηκαν οι εκλογικοί συσχετισμοί της απλής αναλογικής, με αποτέλεσμα να αποκτήσουν στις εν λόγω επιτροπές (πλασματικές) πλειοψηφίες 3/5 οι παρατάξεις των δημάρχων

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απεφάνθη οριστικά και αμετάκλητα: Αντισυνταγματικές οι διατάξεις των «νόμων Θεοδωρικάκου» με τις οποίες μεταφέρθηκαν κρίσιμες και με σημαντικό οικονομικό αντικείμενο αρμοδιότητες των δημοτικών συμβουλίων προς τις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής των Δήμων και με τις οποίες αλλοιώθηκαν οι εκλογικοί συσχετισμοί της απλής αναλογικής, με αποτέλεσμα να αποκτήσουν στις εν λόγω επιτροπές (πλασματικές) πλειοψηφίες 3/5 οι παρατάξεις των δημάρχων.

Η απόφαση (υπ’ αριθμόν 2377/2022) του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου αποτελεί ισχυρό και αναμφισβήτητο πλήγμα για τον «πυρήνα» του πολιτικού δόγματος με το οποίο προσεγγίζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση η κυβέρνηση της Ν.Δ., που απαξίωσε τα εγγύτερα στον πολίτη δημοκρατικά όργανα και μετέτρεψε τους δήμους σε «ενός ανδρός αρχές».

Οι νόμοι του πρώην υπουργού Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκου (4623/2019 και 4625/2019) ήταν από τους πρώτους που πέρασε η παρούσα κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2019. Ψηφίστηκαν άμεσα μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου 2019, όταν είχαν ήδη εκλεγεί νέες δημοτικές αρχές με το εκλογικό σύστημα του «Κλεισθένη», αλλά πριν αναλάβουν οι νεοεκλεγείσες δημοτικές αρχές καθήκοντα. «Μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρωμένου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των ΟΤΑ», αναφέρεται στην περίληψη της απόφασης του ΣτΕ. Δηλαδή το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο με απλά λόγια έκρινε ότι η κυβέρνηση άλλαξε τους όρους του «εκλογικού παιχνιδιού» κατά παράβαση του Συντάγματος. Μάλιστα, το ΣτΕ δεν παραλείπει να επισημάνει ότι «κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 [«Κλεισθένης»] στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος» η «τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων».

Η κυβέρνηση προώθησε τις αντισυνταγματικές διατάξεις, υποστηρίζοντας ότι έτσι θα διασφαλίσει συνθήκες «κυβερνησιμότητας» στους δήμους έναντι του «χάους» που κατά το αφήγημά της θα επέφερε η απλή αναλογική των δύο γύρων. Αυτό που έγινε στην πράξη ήταν οι δημοτικές αρχές να έχουν περιθώριο να περνούν κάθε εισήγησή τους –από απευθείας αναθέσεις, έργα σημαντικού προϋπολογισμού έως και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις- έχοντας ισχυρή αλλά πλασματική πλειοψηφία σε κλειστές και «αποστειρωμένες» από τους δημότες επιτροπές, με την αντιπολίτευση να περιορίζεται σε ρόλο παρατηρητή. Ο πρώην υπουργός Εσωτερικών επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που συνέταξε τον «Κλεισθένη», Π. Σκουρλέτης, είχε εξαρχής προειδοποιήσει ότι οι επίμαχες διατάξεις παραβίαζαν το Σύνταγμα. Ακολούθησαν έγκαιρες προειδοποιήσεις έγκριτων συνταγματολόγων. Πολιτική κριτική στους «νόμους Θεοδωρικάκου» είχαν ασκήσει και προσκείμενοι στη Ν.Δ. δήμαρχοι.

Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ ελήφθη κατά πλειοψηφία και έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις που άλλαξαν τον τρόπο συγκρότησης των Οικονομικών Επιτροπών και των Επιτροπών Ποιότητας Ζωής των Δήμων, καθώς και τις διατάξεις που μετέφεραν αρμοδιότητες των δημοτικών συμβουλίων στις Επιτροπές. Αντιθέτως, το ΣτΕ έκρινε ότι δεν αντίκεινται στο Σύνταγμα οι διατάξεις που αφορούν την ανάδειξη μελών στα διοικητικά συμβούλια δημοτικών οργανισμών και επιχειρήσεων (π.χ. ΔΕΥΑ), καθώς δεν συνδυάστηκαν και με μεταφορά αρμοδιοτήτων.

Τι σημαίνει πρακτικά η απόφαση του ΣτΕ για τις αποφάσεις που έχουν ήδη ληφθεί στη διάρκεια των τελευταίων τριών χρόνων από τις Επιτροπές; «Πρακτικά, τίποτα», εξηγούν κύκλοι του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου στην «Εφ.Συν.»: οι αποφάσεις αυτές διατηρούν τεκμήριο νομιμότητας και εφόσον δεν έχουν προσβληθεί εμπρόθεσμα (60 ημέρες μετά τη δημοσιοποίησή τους, αν πρόκειται για κανονιστικές πράξεις), έχει κλείσει οποιοδήποτε ζήτημα ακύρωσής τους. Η απόφαση του ΣτΕ δεν έχει αναδρομική ισχύ.

Μείζον ζήτημα, όμως, εγείρεται για τις αποφάσεις που θα ληφθούν εφεξής: είναι δυνητικά πληττόμενες, δηλαδή, όπως εξηγούν οι ίδιοι κύκλοι του ΣτΕ, μπορούν να προσβληθούν. «Εγείρεται ένα ζήτημα νομιμότητας, αλλά κάποιος πρέπει να το θέσει», αναφέρουν.

Σε κάθε περίπτωση οι συγκεκριμένες Επιτροπές είναι πλέον πολιτικά απονομιμοποιημένες. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. έπαιξε με τους αυτοδιοικητικούς θεσμούς, τη Δημοκρατία και το Σύνταγμα, παραβίασε τις αρχές της λαϊκής κυριαρχίας και δημιούργησε ένα χάος μεγαλύτερο από αυτό που ισχυριζόταν ότι ήθελε να βάλει σε τάξη.

Η απόφαση του ΣτΕ «ακουμπά» εμμέσως και τις αντίστοιχες διατάξεις για τις Περιφέρειες. Αν και η προσφυγή στο ΣτΕ -κατ’ επέκταση και η απόφαση της Ολομέλειας- αφορά αποκλειστικά και μόνο τις νομοθετικές διατάξεις για τους δήμους, έχει ήδη διαμορφωθεί μια νομολογία βάσει της οποίας πιθανολογείται ότι θα ευδοκιμήσουν και προσφυγές που αφορούν τον δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης.

ΣΥΡΙΖΑ: Ράπισμα για την κυβέρνηση Μητσοτάκη

Η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ «αποτελεί ένα ακόμα ράπισμα για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, που ομνύει κατά τα άλλα στην αριστεία και τη νομιμότητα», τονίζουν σε δήλωσή τους οι τομεάρχες Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Ζαχαριάδης και Μιλτ. Χατζηγιαννάκης, θυμίζοντας ότι «από την αρχή της διακυβέρνησης της Ν.Δ. παρακολουθούμε ένα κρεσέντο νομοθετικών παρεμβάσεων της κυβέρνησης στον χώρο των ΟΤΑ, με τρόπο που παραβιάζει όλο το καταστατικό και κανονιστικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης, όπως αυτό διαμορφώθηκε από τη μεταπολίτευση και μετά». «Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται ότι, από την πρώτη κιόλας ημέρα της προοδευτικής κυβέρνησης που θα προκύψει μετά τις εκλογές, θα καταργήσει το σύνολο των αντισυνταγματικών νομοθετημάτων της Ν.Δ., θα αποκαταστήσει τα δημοκρατικά θεσμικά κεκτημένα και θα διασφαλίσει τον δημόσιο χαρακτήρα των αυτοδιοικητικών δραστηριοτήτων», συμπληρώνουν.

Θανάσης Ξηρός: Αμεση ανασυγκρότηση

1. Με δύο διαδοχικές νομοθετικές πρωτοβουλίες που εκδηλώθηκαν από την κυβέρνηση σε απόσταση ελάχιστων ημερών μεταξύ τους, μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 και πριν από την εγκατάσταση των νέων αρχών τους την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους, μεταξύ άλλων προβλέφθηκε η κατανομή των εκλεγόμενων μελών της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων σε αριθμό που να εξασφαλίζει, υποχρεωτικά, την πλειοψηφία στην παράταξη του δημάρχου (άρθρο 2 παρ. 1 του ν. 4623/2019) και μεταβιβάστηκαν στα δύο συλλογικά όργανα αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου (άρθρα 3 παρ. 1 του ν. 4623/2019 και 10 παρ. 9 του ν. 4625/2019).

Ανατέθηκε, επίσης, στο δήμαρχο η υπόδειξη των τριών πέμπτων (3/5) των μελών των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων κάθε δήμου (άρθρο 6 παρ. 1 του ν. 4623/2019), ενώ σε κάθε Δημοτική Εταιρεία Ύδρευσης Αποχέτευσης το διοικητικό της συμβούλιο απαρτίζεται κατά πλειοψηφία από μέλη της παράταξης που επικρατεί στο οικείο δημοτικό συμβούλιο (άρθρο 6 παρ. 2 του ν. 4623/2019). Επισημαίνεται ότι στην ισχύουσα νομοθεσία κατά τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2019, δηλαδή εκείνη που τροποποίησαν οι ν. 4623 και 4625/2019, οι έδρες στις επιτροπές και, αντιστοίχως, οι θέσεις στα διοικητικά συμβούλια κατανέμονταν μεταξύ των παρατάξεων και των μεμονωμένων υποψηφίων αναλόγως των ψήφων τους στο δημοτικό συμβούλιο (άρθρα 76 κα 91 του ν. 4555/2018). 

2. Οι παραπάνω επιλογές της κυβέρνησης, όπως αναδείχθηκε σε σχετική γνωμοδότηση, προσέκρουε στη θεμελιώδη εκλογική αρχή του άρθρου 52 Συντ., η οποία κατοχυρώνει την ελεύθερη και ανόθευτη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης ως έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας και αναγορεύει σε εγγυητές της, δηλαδή υπόχρεους για τη διασφάλισή της, όλους τους λειτουργούς της Πολιτείας. Εξάλλου, επισημάνθηκε η αντίθεσή τους σε διεθνείς συμβάσεις υπερνομοθετικής ισχύος και, συγκεκριμένα, στο άρθρο 3 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, καθώς επίσης στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας, ο οποίος ισχύει στη χώρα μας από την κύρωσή του με το ν. 1850/1989. Η γνωμοδότηση και το σχετικό νομοθετικό υλικό περιέχονται σε αυτοτελή έκδοση που κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2021 από τις εκδόσεις Παπαζήση (Γ. Σωτηρέλη-Θ. Ξηρού, Η εκ των υστέρων αλλοίωση της αντιπροσώπευσης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης υπό το πρίσμα του Συντάγματος, της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας, Πολιτεία-Θεσμοί-Δικαιώματα -10, Αθήνα 2021). 

3. Οι παραπάνω νομοθετικές επιλογές τέθηκαν, όπως αναμενόταν, στην κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Το Γ΄ Τμήμα του στην απόφαση 760/2022, η οποία λήφθηκε κατά πλειοψηφία, δέχθηκε ότι η πρωτοβουλία της κυβέρνησης δεν παραβιάζει μόνον τις επιταγές του άρθρου 52 Συντ., αλλά και τις συνταγματικές αρχές της λαϊκής κυριαρχίας και της ισότητας των όρων του εκλογικού ανταγωνισμού. Όπως ήταν υποχρεωμένο από την παρ. 5 του άρθρου 100 Συντ., το Τμήμα παρέπεμψε την υπόθεση στην Ολομέλεια για οριστική κρίση και η ετυμηγορία της περιλαμβάνεται στην απόφαση 2377/2022 που δημοσιεύθηκε σήμερα. Σε αυτήν κρίθηκε, κατά πλειοψηφία, ότι οι ρυθμίσεις των ν. 4623 και 4625/2019, κατά το μέρος τους που καταλαμβάνουν τη συγκρότηση και τις αρμοδιότητες της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής, αντίκεινται στις παραπάνω συνταγματικές αρχές.  

4. Η διοίκηση υποχρεούται να συμμορφώνεται στις δικαστικές αποφάσεις (άρθρο 95 παρ. 5 Συντ.). Η αντίθεση των κριθέντων νομοθετικών επιλογών στο Σύνταγμα τις καθιστά στην πράξη ανενεργές. Έτσι, η συγκρότηση και οι αρμοδιότητες των συλλογικών οργάνων των δήμων υπόκεινται, πλέον, και διέπονται, ευθέως, από το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς. Δηλαδή, από το άρθρο 74 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 76 του ν. 4555/2018, και, αντιστοίχως, το άρθρο 72 του ν. 3852/2019. Πιθανολογείται ότι η Ολομέλεια, επαναλαμβάνοντας όμοια σκέψη της στην απόφαση 1189/2022, δεν θα έχει αναγνωρίζει αναδρομική ισχύ στην παραγωγή των εννόμων αποτελεσμάτων της ετυμηγορίας της, μεταθέτοντας, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, την εκκίνησή της στην προηγούμενη ημέρα της δημοσίευσης της 2377/2022. Συνεπώς, έως εκείνη τη χρονική στιγμή όσες αποφάσεις είχαν ληφθεί από την αντισυνταγματική σύνθεση των δύο συλλογικών οργάνων θα παραμείνουν ισχυρές. Ωστόσο, από την επομένη η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής κάθε δήμου, για την ταυτότητα του νομικού λόγου και η οικονομική επιτροπή κάθε περιφέρειας, πρέπει να ανασυγκροτηθούν για να αποκτήσουν τη σύνθεση που καθορίζεται στο ν. 3852/2010, όπως ισχύει, άλλως, οι αποφάσεις τους εφεξής θα πάσχουν ακυρότητας. Το Υπουργείο Εσωτερικών καλείται να οργανώσει, κατά προτεραιότητα, τη διαδικασία της αμελλητί ανασυγκρότησης των συλλογικών οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης και οι οργανισμοί των δύο βαθμών να προγραμματίσουν τις συνεδριάσεις των οικείων συμβουλίων για την ανάδειξη των συνθέσεων σύμφωνα με τη νόμιμη κατανομή των μελών. 

*Αναπληρωτής Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου 

Αντ. Μαρκούλης:  Απόλυτη δικαίωση ​​

Η προσφυγή στο ΣτΕ ασκήθηκε από τον Αντ. Μαρκούλη, επικεφαλής της αντιπολιτευόμενης παράταξης του Δήμου Βέροιας «Προτεραιότητα στον Πολίτη» και μέλος της ΚΕΑ του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και από τον δημοτικό σύμβουλο της ίδιας παράταξης. Ο κ. Μαρκούλης δήλωσε στην «Εφ.Συν.» σχετικά με τις εξελίξεις:

«Η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας αποτελεί απόλυτη δικαίωση της προσπάθειάς μας να αναδειχθεί, με τον πλέον αποτελεσματικό και εμφατικό τρόπο, το μέγεθος της αυθαιρεσίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη (και) στο πεδίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πρόκειται για μία σπουδαία νίκη της Δημοκρατίας επί των αντιθεσμικών παρεμβάσεων της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Η Δικαιοσύνη στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και αποτέλεσε φράγμα στη προσπάθεια της Ν.Δ. για συνταγματική εκτροπή».

Απ. Καλογιάννης:  Απόλυτη υποβάθμιση

«Η μεταφορά αρμοδιοτήτων από τα δημοτικά συμβούλια στις Οικονομικές Επιτροπές με τον τρόπο που έγινε ήταν βέβαιο ότι θα δημιουργούσε θέμα. Πρόκειται σαφώς για απόλυτη υποβάθμιση των δημοτικών συμβουλίων. Ετσι κι αλλιώς, θα δημιουργούνταν πρόβλημα», τόνισε ο δήμαρχος Λαρισαίων, μέλος Δ.Σ. ΚΕΔΕ και επικεφαλής της παράταξης «Προοδευτική Αυτοδιοικητική Συνεργασία», Απόστολος Καλογιάννης.

Δημ. Παπαστεργίου: Πολύ κακός εκλογικός νόμος

«Ηταν εξαιρετικά δύσκολη η λειτουργία των δήμων και των δημοτικών αρχών χωρίς αυτά τα νομοθετήματα, όσο ακραία κι αν τελικά θεωρήθηκαν από το ΣτΕ, του οποίου προφανώς η απόφαση είναι σεβαστή. Αλλά ήταν αδύνατο να διοικηθούν οι δήμοι όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί» τόνισε ο Δημήτρης Παπαστεργίου, δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος ΚΕΔΕ και συνέχισε: «Προφανώς οι επόμενες δημοτικές αρχές και τα επόμενα δημοτικά συμβούλια θα πρέπει να επανέλθουν σε έναν διαφορετικό τρόπο λειτουργίας, παίρνοντας πίσω αυτές τις αρμοδιότητες. Ομως δεν υπήρχε άλλη λύση με ένα εκλογικό σύστημα που δεν έλυσε κανένα πρόβλημα, αλλά δημιούργησε πολλά άλλα, ένα από τα οποία είναι και αυτή η απόφαση του ΣτΕ. Θα επιμείνω, τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν ήταν τεράστια στη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των δήμων. Προφανώς, τώρα το υπουργείο Εσωτερικών θα πρέπει να αναλύσει την απόφαση του ΣτΕ και να δούμε πώς θα προσαρμόσουμε τις δημοτικές αρχές για το επόμενο διάστημα, ένα πολύ κρίσιμο διάστημα λόγω των επερχόμενων δημοτικών εκλογών. Θα επαναλάβω, το πρόβλημα δεν το δημιουργεί η απόφαση του ΣτΕ, αλλά ένας πολύ κακός εκλογικός νόμος».

Απάντηση υπουργείου Εσωτερικών στην απόφαση του ΣτΕ για αντισυνταγματικότητα διατάξεων για τους ΟΤΑ

 


 Διευκρινίσεις σχετικά με δημοσιεύματα που αναφέρονται στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να κρίνει αντισυνταγματικές διατάξεις που αφορούν τη λειτουργία των ΟΤΑ, έδωσε με ανακοίνωσή του το υπουργείο Εσωτερικών.

 

      Η απόφαση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου αφορά συγκεκριμένα διατάξεις του 2019 με τις οποίες μεταφέρθηκαν αρμοδιότητες από τα δημοτικά συμβούλια προς τις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής των δήμων.

 

      Στην ανακοίνωσή του το αρμόδιο υπουργείο αναφέρει ότι επί του παρόντος ισχύει η υφιστάμενη νομοθεσία, καθώς δεν του έχει νομίμως επιδοθεί ακόμη η σχετική απόφαση.

 

      Διαβεβαιώνει πάντως ότι θα μελετήσει τη συγκεκριμένη απόφαση «προκειμένου να διερευνήσει τις δυνατότητες ενίσχυσης της αποτελεσματικής διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης μετά την έκδοση της συγκεκριμένης απόφασης».

 

      Δεν παραλείπει ωστόσο να επιτεθεί στον ΣΥΡΙΖΑ για «καταστροφικές συνέπειες της διακυβέρνησής του που δυστυχώς ακόμα μας στοιχειώνουν», ενώ επισημαίνει ότι η κυβέρνηση, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, «θα εργαστεί ώστε οι πολίτες να συνεχίσουν να λαμβάνουν απρόσκοπτα και αποτελεσματικά τις υπηρεσίες της Αυτοδιοίκησης».

ΣΥΡΙΖΑ για επίθεση σε Στρατάκη: "Υπόλογος ο Θεοδωρικάκος για αυτά τα φαινόμενα βίας"

 


ΣΥΡΙΖΑ
ΣΥΡΙΖΑ  EUROKINISSI

Οι αρμόδιοι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ εκφράζουν με κοινή ανακοίνωσή τους την ανησυχία και τον αποτροπιασμό τους για την πρωτοφανή επίθεση που δέχθηκε στη μέση του δρόμου ο δημοσιογράφος Γιάννης Στρατάκης.

Την βαθύτατη ανησυχία και τον αποτροπιασμό τους για περιστατικά απροκάλυπτης βίας εναντίον δημοσιογράφων, όπως η επίθεση εναντίον του δημοσιογράφου του ραδιοσταθμού Στο Κόκκινου 105,5, Γιάννη Στρατάκη, εκφράζουν με κοινή ανακοίνωσή τους οι αρμόδιοι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μάριος Κάτσης και Νατάσσα Γκαρά.

«Η τραμπούκικη αυτή επίθεση με στόχο τον Γιάννη Στρατάκη βάλει ευθέως και εναντίον της ελεύθερης άποψης και του ελευθέρου δημοσιογραφικού λόγου», αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους και προσθέτουν: « Δυστυχώς στην Ελλάδα του κ. Μητσοτάκη και της 108ης θέσης στην κατάταξη για την Ελευθερία του Τύπου, η στοχοποίηση, οι εκφοβισμοί, οι προπηλακισμοί και οι επιθέσεις εναντίον εργαζομένων στα ΜΜΕ αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο».



Στην ανακοίνωσή τους σημειώνουν ακόμη: «Καταγγέλλουμε απερίφραστα την επίθεση εναντίον του δημοσιογράφου και απαιτούμε την άμεση κινητοποίηση των Αρχών για την εύρεση του δράστη. Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη είναι προσωπικά υπόλογος για αυτά τα φαινόμενα βίας και οφείλει να λάβει άμεσα μέτρα για την αποτελεσματική προστασία των λειτουργών του Τύπου».

Τέλος εκφράζουν την βεβαιότητά του «πως τόσο ο Γιάννης Στρατάκης όσο και οι συνάδελφοι του Στο Κόκκινο 105,5 θα συνεχίσουν να μεταδίδουν με ακόμα μεγαλύτερο σθένος και αποφασιστικότητά την άποψή τους όσο κι αν αυτή φαίνεται να ενοχλεί κάποιους».

Πώς ξήλωσαν σε μία νύχτα το ΕΣΥ του Ανδρέα και τη δωρεάν Υγεία

 Πώς ξήλωσαν σε μία νύχτα το ΕΣΥ του Ανδρέα και τη δωρεάν Υγεία

News 24/7

Ανδρέας Παπανδρέου  EUROKINISSI/24 MEDIA LAB
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΓΙΑ ΕΧΟΝΤΕΣ


Ο νέος νόμος για το ΕΣΥ, καταργεί τη θεμελιώδη αρχή για τη σύσταση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, η οποία προβλέπει την πλήρη και αποκλειστική απασχόληση του προσωπικού στο Δημόσιο.

Σε συνολική καταστροφή φαίνεται να οδηγεί το υπουργείο Υγείας, το ήδη ταλαιπωρημένο από τις ελλείψεις προσωπικού Εθνικό Συστήμα Υγείας (ΕΣΥ).

Στην πρωτοβάθμια υγεία, η καθολική λειτουργία του θεσμού του προσωπικού γιατρού, έχει παραμείνει για μήνες στα χαρτιά. Μάλιστα, για να ξεκινήσει το σύστημα την πλήρη λειτουργία του, ο υπουργός Υγείας Θανάσης Πλεύρης προσπαθεί σε αυτή τη φάση να βρει κίνητρα για τους γιατρούς και απειλεί με ποινές τους πολίτες που δεν εγγράφονται.

Στη δευτεροβάθμια φροντίδα, το νομοσχέδιο Γκάγκα που ψηφίστηκε την Παρασκευή από τη Βουλή, καταργεί, όπως αναφέρουν οι αρμόδιοι στο Magazine, ένα δικαίωμα που έχουν εδώ και πολλά χρόνια οι πολίτες στην Ελλάδα: Τη δυνατότητα της δωρεάν περίθαλψης.

ΔΙΑΛΥΟΥΝ ΤΟ ΕΣΥ ΤΟΥ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ

Πώς ξήλωσαν σε μία νύχτα το ΕΣΥ του Ανδρέα και τη δωρεάν Υγεία
Παπανδρέου και Γεννηματάς

Ήδη από το 1981, ο τότε υπουργός Υγείας Γιώργος Γεννηματάς, επί κυβέρνησης Ανδρέα Παπανδρέου, υλοποίησε τη μεταρρύθμιση του ΕΣΥ που είχε ξεκινήσει ο προκάτοχός του Παρασκευάς Αυγερινός.

Παράλληλα, είχε δώσει μεγάλες μάχες ώστε να γίνουν ανθρώπινες οι συνθήκες περίθαλψης στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, να δημιουργηθούν Κέντρα Υγείας στις περιοχές της χώρας που βρίσκονταν εκτός αστικού ιστού και να εκσυγχρονιστούν τα νοσοκομεία σε ολόκληρη τη χώρα.

Ο Γεννηματάς πίστευε στο κράτος πρόνοιας προς όφελος του λαού και θεωρούσε την υγεία ως το «υπέρτατο αγαθό», στο οποίο έπρεπε να έχουν πρόσβαση όλοι, χωρίς προϋποθέσεις και εξαιρέσεις.

Ο ακρογωνιαίος λίθος του συστήματος υγείας που είχε δημιουργήσει ο Γεννηματάς, ήταν η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση των γιατρών, ώστε να μην παρεισφρέει το δημόσιο στο ιδιωτικό σύστημα υγείας.

Ήταν σημαντική τομή, διότι έδινε με οργανωμένο τρόπο τη δυνατότητα νοσηλείας, με χρηματοδότηση από το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Μία τομή που βοήθησε όχι μόνο να σωθούν χιλιάδες ζωές, αλλά και τους πολίτες να μην χάνουν τις περιουσίες τους, όταν απαιτούνταν να νοσηλευτούν και να χειρουργηθούν.

Καθώς από την Παρασκευή το νομοσχέδιο Γκάγκα έγινε νόμος του κράτους, το ΕΣΥ είναι πλέον διάτρητο σε κάθε εισβολή του ιδιωτικού τομέα.

Κάτι που σημαίνει ότι το πιθανότερο σενάριο, όπως σχολιάζουν ειδικοί στο Magazine, είναι να επιστρέψουμε στην εποχή που για να θεραπευτούμε, θα πρέπει να «πουλήσουμε κανένα χωραφάκι».

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι όλοι οι συνδικαλιστικοί φορείς της χώρας που αντιτίθενται στις αλλαγές και τονίζουν ότι ήρθε το τέλος του δωρεάν ΕΣΥ, αφού το νομοσχέδιο που εμπνεύστηκε η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Μίνα Γκάγκα, ευνοεί ουσιαστικά μόνο ορισμένους διευθυντές και συντονιστές διευθυντές, όπως επίσης και καθηγητές ιατρικής, όχι όμως τους πολίτες.

Ακόμη και γαλάζιοι συνδικαλιστές, απορρίπτουν το άρθρο 10 του νομοσχεδίου Γκάγκα που δίνει τη δυνατότητα στους γιατρούς του δημόσιου τομέα να ασκούν ιδιωτικό έργο, καθώς όπως εξηγούν, είναι λάθος για τη δημόσια υγεία, οι γιατροί του ΕΣΥ να έχουν τα δικά τους ιατρεία ή να συνεργάζονται με ιδιωτικές επιχειρήσεις υγείας.

Χαρακτηριστική είναι η εκτίμηση που κάνει μιλώντας στο Magazine η Ματίνα Παγώνη, πρόεδρος της Ένωσης Ιατρών Νοσοκομείων Αθήνας-Πειραιά (ΕΙΝΑΠ).

«Ένα από τα πιο βασικά προβλήματα που θα δούμε σύντομα, είναι να μην μπορούν να λειτουργήσουν τα τμήματα και οι κλινικές, διότι μέσα στα νοσοκομεία του ΕΣΥ υπάρχουν ομάδες, μέσα στις οποίες οι εργαζόμενοι προσπαθούν να συντονιστούν και να λειτουργήσουν αρμονικά. Λόγω, όμως, των ελλείψεων προσωπικού, το βασικό ωράριο δεν επαρκεί για να φροντίσουμε όλους τους ασθενείς, κι έτσι οι γιατροί κάνουν υπερωρίες. Αν οι γιατροί φύγουν ακριβώς μετά το οκτάωρο για να κάνουν ιδιωτικό ιατρείο, όπως καταλαβαίνετε αυτό θα είναι εις βάρος των ασθενών», εξηγεί

ΤΑ ΑΓΚΑΘΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΝΟΜΟΥ

Στα επείγοντα οδηγείται με τον νέο νόμο η δημόσια υγεία
Στα επείγοντα οδηγείται με τον νέο νόμο η δημόσια υγεία  EUROKINISSI

Ο νόμος «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση, μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας», μεταξύ άλλων δίνει το δικαίωμα στους γιατρούς του ΕΣΥ να διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο, αλλά και να εργάζονται κανονικά σε ιδιωτικές κλινικές, κάνοντας χειρουργεία.

Για τους καθηγητές Ιατρικής, μάλιστα, προβλέπεται ότι μπορούν να εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, όχι μόνο σε ιδιωτικές κλινικές κάνοντας επεμβάσεις, αλλά ακόμη και ως επιστημονικοί σύμβουλοι, σε διάφορες ιδιωτικές μονάδες.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «δύνανται να παρέχουν υπηρεσίες προς ιδιωτικές κλινικές, ιδιωτικά διαγνωστικά ή θεραπευτικά εργαστήρια και γενικότερα σε κάθε είδους ιδιωτικές επιχειρήσεις, που παρέχουν ή καλύπτουν υπηρεσίες υγείας, κατόπιν χορήγησης ειδικής άδειας από τη Σύγκλητο του ΑΕΙ».

Είναι σχεδόν βέβαιο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των φορέων της υγείας, ότι αρκετοί γιατροί του ΕΣΥ που θα επιλέξουν να ασκήσουν ιδιωτικό έργο, θα ωθούν τους ασθενείς στον ιδιωτικό τομέα ή στα ιατρεία τους, με διάφορες προφάσεις προκειμένου να εισπράξουν την επίσκεψη.

Μάλιστα, υπάρχουν αρκετές προφάσεις που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας γιατρός που ασκεί ιδιωτικό ιατρείο, προκειμένου να πάρει τον ασθενή από το δημόσιο και να τον μεταφέρει σε ιδιωτικό ιατρικό κέντρο.

ΟΙ ΠΡΟΦΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΛΚΥΟΥΝ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΣΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ

Η πραγματικότητα της μεγάλης αναμονής στο δημόσιο νοσοκομείο για μία χειρουργική επέμβαση, σε μία επείγουσα κατά τον γιατρό κατάσταση, είναι η πιο εύκολη πρόφαση για να τον πείσει να πάει σε ιδιωτική κλινική.

Επιχείρημα στο οποίο δύσκολα μπορεί να έχει κάποιος αντίλογο, αφού σήμερα οι λίστες αναμονής σε πολλά νοσοκομεία ξεπερνούν τον 1,5 χρόνο.

Επίσης, οι ιδιωτικές πληρωμές θα υπάρχουν και στα απογευματινά χειρουργεία των δημόσιων νοσοκομείων, τα οποία έχουν ήδη θεσμοθετηθεί και θα πραγματοποιούνται επίσης με χρήματα από τις τσέπες των ασθενών, που θέλουν να κάνουν άμεσα χειρουργείο.

Σε ότι αφορά μία απλή κλινική εξέταση, ο γιατρός του δημοσίου μπορεί πλέον να χρησιμοποιεί το επιχείρημα της έλλειψη χρόνου και πολλών ασθενών που περιμένουν στην ουρά, ώστε ο πολίτης να καταλήγει το απόγευμα στο ιδιωτικό ιατρείο έναντι αμοιβής.

Επίσης, μπορεί ο γιατρός να ζητήσει να δει τον ασθενή στο ιδιωτικό του ιατρείο και έναντι αμοιβής και να κανονίσει χειρουργείο σε δημόσιο νοσοκομείο, αφού όπως εξηγεί στο Magazine ο Γιώργος Ελευθερίου, γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), «δεν υπάρχει καμία δικλείδα ασφαλείας και έλεγχοι στα χειρουργεία απλώς δεν υφίστανται. Ποιος θα πάει να ελέγξει ποιος είναι στο χειρουργείο, ο διοικητής»;

Πώς μπορεί όμως κάποιος να μπει στο χειρουργείο χωρίς να έχει προγραμματίσει ραντεβού; Πολύ απλά προσέρχεται στα επείγοντα περιστατικά (ΤΕΠ) σε ημέρα που το νοσοκομείο έχει γενική εφημερία και ο γιατρός με τον οποίο το έχει κανονίσει, το βάζει ως επείγον περιστατικό.

ΣΤΟ ΕΣΥ ΓΙΑΤΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ;

Και ενώ η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας Μίνα Γκάγκα εκτιμά από την πλευρά της ότι το σύστημα αυτό θα λειτουργήσει ως μαγνήτης για την προσέλκυση νέων γιατρών στο ΕΣΥ και ο υπουργός Υγείας Θανάσης Πλεύρης εμφανίζεται βέβαιος ότι θα έρθουν ακόμα και γιατροί από τη Γερμανία να εργαστούν στο νέο ΕΣΥ, πολλοί είναι αυτοί που εκφέρουν αντίθετη γνώμη.

«Το επιχείρημα που χρησιμοποιεί η κυρία Γκάγκα, δεν ευσταθεί και θα έχει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα, διότι θα οδηγήσει τους γιατρούς του ΕΣΥ, μαζί με τους ασθενείς, στον ιδιωτικό τομέα. Το υπουργείο θα έπρεπε να δώσει σοβαρούς μισθούς και κίνητρα για να μπουν οι γιατροί από τον ιδιωτικό τομέα στο ΕΣΥ», αντιτείνει ο κ. Ελευθερίου.

Το ΕΣΥ θα έπρεπε να ενδυναμωθεί με περισσότερο προσωπικό και όχι να αποδυναμωθεί περαιτέρω με την υπερεργασία των σκληρά εργαζόμενων και κακώς αμειβόμενων ιατρών του, τονίζει από την πλευρά του ο Γιώργος Πατούλης, πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών (ΙΣΑ).

Όλοι όσοι ψήφισαν τον νέο νόμο για τη δευτεροβάθμια υγεία, είναι δεδομένο ότι έχουν ιστορική ευθύνη απέναντι στο ΕΣΥ, που είναι η μεγαλύτερη κοινωνική κατάκτηση της μεταπολίτευσης.

«Το προσωπικό του ΕΣΥ έδωσε ηρωικές μάχες με την πανδημία του κορονοϊού τα τελευταία τρία χρόνια, χωρίς μέσα και προσωπικό. Οι αντιπρόσωποι της Βουλής που ψήφισαν τον νόμο, θα έπρεπε πρώτα να επικεντρωθούν στο ότι δεν εκθεμελιώνει τον δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα της υγείας. Είναι βέβαιο ότι η επόμενη μέρα στη δημόσια υγεία δεν θα είναι η ίδια και θα ανθήσει η διαφθορά. Και όσοι πολίτες δεν έχουν χρήματα και παράλληλα νοσήσουν βαριά, θα είναι δύσκολο να θεραπευτούν. Γι’ αυτό, χρέος δικό μας είναι να μην εφαρμοστεί ο νόμος αυτός και θα τα καταφέρουμε με αγώνες», καταλήγει μιλώντας στο Magazine ο Μιχάλη Γιαννάκος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ).

News 24/7



ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Νέα «πυρά» Ζαχάροβα σε Ευρώπη για την Ουκρανία: Υπονομεύει τις ειρηνευτικές προσπάθειες των ΗΠΑ

  Επιμέλεια -  Μαρία Κολώνα  - CNN Greece   Τετάρτη, 26 Νοεμβρίου 2025 08:24 H εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα (...