Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023

Σε απεργιακό κλοιό η χώρα, γιατί «οι ζωές μας έχουν αξία»

 

ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ/EUROKINISSI



Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφοράς - κλειστοί σταθμοί του μετρό στο κέντρο της Αθήνας με απόφαση της αστυνομίας

Σε εξέλιξη είναι η 24ωρη πανελλαδική απεργία που κήρυξε η ΓΣΕΕ και στην οποία συμμετέχουν ΑΔΕΔΥ, ΠΑΜΕ, ΠΝΟ, πρωτοβάθμια σωματεία, φοιτητές, φορείς και κόμματα της Αριστεράς. Η απεργιακή κινητοποίηση σε όλη τη χώρα θα κορυφωθεί με συγκεντρώσεις τόσο στο κέντρο της Αθήνας όσο και στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις.

Βασικό αίτημα, μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και την απώλεια τουλάχιστον 57 ανθρώπων, να αποδοθεί δικαιοσύνη, και σύνθημα «Δεν ξεχνάμε, δεν συγχωρούμε, οι ζωές μας έχουν αξία».

Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφοράς -κλειστοί σταθμοί του μετρό

Το απεργιακό συλλαλητήριο θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία Συντάγματος, στις 11 π.μ.

Με στάσεις εργασίας συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία στην πανελλαδική απεργία με στάσεις εργασίας από την έναρξη της κυκλοφορίας ως τις 9:00 π.μ. και από τις 21:00 ως τη λήξη της κυκλοφορίας. Η έξοδος των οχημάτων από τα αμαξοστάσια θα γίνει στις 8:30 π.μ.

Κανονικά αναμένεται να πραγματοποιηθούν τα δρομολόγια στις γραμμές οι οποίες έχουν ανατεθεί στα ΚΤΕΛ. Το Συνδικάτο Εργαζομένων του ΟΑΣΑ καλεί τους εργαζόμενους στις 11:00 π.μ. στη συγκέντρωση στην πλατεία Συντάγματος.

Στο μετρό, επίσης λόγω στάσης εργασίας σωματείων των εργαζομένων, οι Γραμμές 1, 2, 3 του μετρό και το τραμ θα λειτουργήσουν από τις 10 το πρωί έως τις 3 το απόγευμα, για να διευκολύνουν τους πολίτες που θέλουν να συμμετάσχουν στην κινητοποίηση.

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί για μια ακόμη φορά ότι η αστυνομία έδωσε εντολή να παραμείνουν κλειστοί οι σταθμοί «ΣΥΝΤΑΓΜΑ», «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ» και «ΟΜΟΝΟΙΑ» θα παραμείνουν κλειστοί και οι συρμοί θα διέρχονται από αυτούς δίχως να πραγματοποιούν στάση. 

• Στη Γραμμή 1 «Πειραιάς – Κηφισιά», οι σταθμοί θα ανοίξουν για το επιβατικό κοινό στις 10 το πρωί, οπότε και θα αρχίσουν να αναχωρούν οι πρώτοι συρμοί από τους τερματικούς και ενδιάμεσους σταθμούς.

Οι τελευταίοι συρμοί θα αναχωρήσουν από τους τερματικούς σταθμούς Κηφισιά και Πειραιά στις 14:35.

 Στις γραμμές 2 και 3 του μετρό, οι σταθμοί θα ανοίξουν για το επιβατικό κοινό στις 10 το πρωί, ενώ οι τελευταίοι συρμοί θα αναχωρήσουν:

  • από Ανθούπολη προς Ελληνικό στις 14:56
  • από Ελληνικό προς Ανθούπολη στις 14:52
  • από Δημοτικό Θέατρο προς Δ. Πλακεντίας στις 14:47
  • από Δ. Πλακεντίας προς Δημοτικό Θέατρο στις 14:54
  • από Δημοτικό Θέατρο προς Αεροδρόμιο στις 14:31
  • από Αεροδρόμιο προς Δημοτικό Θέατρο στις 14:34

Στο τραμ, οι πρώτοι συρμοί θα αναχωρήσουν:

  • από Σύνταγμα προς Πικροδάφνη στις 10:18
  • από Πικροδάφνη προς Σύνταγμα στις 09:58
  • από Ασκ. Βούλας προς Αγ. Τριάδα στις 09:55
  • από Αγ. Τριάδα προς Ασκ. Βούλας στις 10:07

Οι τελευταίοι συρμοί θα αναχωρήσουν:

  • από Σύνταγμα προς Πικροδάφνη στις 14:42
  • από Πικροδάφνη προς Σύνταγμα στις 14:22
  • από Ασκ. Βούλας προς Αγ. Τριάδα στις 14:07
  • από Ασκ. Βούλας προς Σεφ στις 14:10
  • από Ασκ. Βούλας προς Πικροδάφνη στις 14:31
  • από Αγ. Τριάδα προς Ασκ. Βούλας στις 14:19
  • από Αγ. Τριάδα προς 2η Αγ. Κοσμά στις 14:31

Τα τρόλεϊ θα κινηθούν την Πέμπτη από τις 9 το πρωί έως 9 το βράδυ

Τα καλέσματα

Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ, ενώνοντας τη φωνή των δημοσίων υπαλλήλων με αυτή των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, απευθύνει κάλεσμα για συμμετοχή στη συγκέντρωση που θα πραγματοποιηθεί στην Πλατεία Κλαυθμώνος, στις 11:00 π.μ.

«Με τη γενική πανεργατική απεργία, απαιτούμε να έρθουν στην επιφάνεια οι πραγματικοί ένοχοι του εγκλήματος των Τεμπών και να αποδοθούν οι ευθύνες στους υπαίτιους, καθώς και να σταματήσει η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, της εμπορευματοποίησης και της λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Επίσης, απαιτούμε να σταματήσει να αντιμετωπίζεται η προστασία της εργασίας και της ζωής ως κόστος. Το έγκλημα των Τεμπών δεν θα συγκαλυφθεί. Διεκδικούμε τη ζωή που μας αξίζει, ζωή με σύγχρονα δικαιώματα, ένα καλύτερο μέλλον για εμάς και τα παιδιά μας» αναφέρει η ΑΔΕΔΥ σε ανακοίνωσή της.

Την πραγματοποίηση 24ωρης πανελλαδικής απεργίας αποφάσισε η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) με ομόφωνη απόφαση του 38ου πανελλαδικού συνεδρίου της.

Συγκεκριμένα, η ΓΣΕΕ αναφέρει σε ανακοίνωσή της πως «για τους εργαζόμενους όλης της χώρας, η διερεύνηση σε βάθος και η απόδοση ευθυνών, καθώς και η λήψη μέτρων, για να μη ξαναθρηνήσουμε ανθρώπινες ζωές, αποτελεί κεντρικό αίτημα της κοινωνίας και βρίσκεται στο επίκεντρο της απεργιακής μας κινητοποίησης. Η αδιαφάνεια, η συγκάλυψη, η μετάθεση ευθυνών και οι τυχόν καθυστερήσεις, δεν θα επιτρέψουμε να οδηγήσουν στη λήθη. Απαιτούμε να διερευνηθούν σε όλο το εύρος οι αιτίες του δυστυχήματος και να αποκαλυφθούν οι υπεύθυνοι. Οι κομματικές και εκλογικές σκοπιμότητες δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν αιτία εύκολων καταλογισμών και ανταλλαγής κατηγοριών».

Πανελλαδικό κεντρικό συλλογικό αίτημα για τη ΓΣΕΕ είναι:

- Οι υπηρεσίες μεταφοράς ανθρώπων είναι ζωτικό κοινωνικό αγαθό.

- Οφείλουν να υπηρετούν το κοινωνικό σύνολο με ασφάλεια, με σεβασμό της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων τους.

Και απαιτεί και διεκδικεί για τους εργαζόμενους στις μεταφορές και το επιβατικό κοινό τα ακόλουθα:

  • Άμεσα και σε βάθος απόδοση ευθυνών για την τραγωδία των Τεμπών.
  • Σύγχρονες, ασφαλείς και φθηνές συγκοινωνιακές μεταφορές.
  • Μέτρα αυστηρού ελέγχου των κανόνων ασφαλείας.
  • Συνευθύνη του κράτους και της εργοδοσίας για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας.
  • Άμεση επαναλειτουργία με αποκατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής και λήψη μέτρων για την ασφαλή αναδρομολόγηση των αρτηριακών και εμπορικών αμαξοστοιχιών.
  • Ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού συστήματος τηλεδιοίκησης και δευτεροβάθμιου ελέγχου.
  • Αυστηρή τήρηση της νομοθεσίας για την υγεία και την ασφάλεια στις μεταφορές.

αμεση εφαρμογή ευρωπαϊκών προτύπων ασφαλείας.

Το Εργατικό Κέντρο Αθήνας, καλώντας στο απεργιακό συλλαλητήριο, σημειώνει πως «η κοινωνία, οι εργαζόμενοι και οι φοιτητές όλης της χώρας, πενθούμε και απαιτούμε απόδοση ευθυνών και διαφάνεια, ώστε όλα όσα απέκρυπταν οι κυβερνήσεις να βγουν τώρα στο φως. Απαιτούμε να δοθεί τέλος στις παθογένειες και να φροντίσει η πολιτεία για την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Συλλογικό αίτημα όλων των πολιτών είναι οι υπηρεσίες μετακίνησης, που είναι ζωτικό κοινωνικό αγαθό, να υπηρετούν με ασφάλεια και σεβασμό την υγεία και την ασφάλεια κοινού και εργαζομένων».

Τη συμμετοχή του κλάδου στην απεργία αποφάσισε ομόφωνα και η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό-Τουρισμό (ΠΟΕΕΤ).

«Η ασφάλεια των εργαζομένων και των πολιτών είναι το πρώτο μέλημα της Πολιτείας και θα πρέπει να είναι διασφαλισμένο, κάτι που φάνηκε στο ατύχημα των Τεμπών με τραγικό τρόπο πως δεν είναι. Ζητάμε την απόδοση ευθυνών και την εξασφάλιση πως δεν θα ξανασυμβεί ποτέ. Παράλληλα, η επίθεση που εξαπολύεται αδίκως προς ευσυνείδητους εργαζόμενους και εκπροσώπους τους, για να καλυφθούν παθογένειες δεκαετιών, είναι πράγματι εξοργιστικό. Η εργασιακή απορρύθμιση στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει δυστυχώς αυτά τα ολέθρια αποτελέσματα» επισημαίνει η ΠΟΕΕΤ.

Στην 24ωρη απεργία της ΑΔΕΔΥ συμμετέχουν επίσης οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.

Σε μαζική συμμετοχή καλεί τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η ΟΛΜΕ στην 24ωρη πανεργατική απεργία. «Απαιτούμε και αγωνιζόμαστε να αποκαλυφθούν οι πραγματικές αιτίες της τραγωδίας που ζει ο λαός μας, να αποκαλυφθούν και να τιμωρηθούν όλοι οι ένοχοι και να μην κρύβονται πίσω από τα “ανθρώπινα” λάθη. Δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να σιωπήσουμε και φυσικά δεν το κάνουμε, αντίθετα από την πρώτη στιγμή βγήκαμε στους δρόμους και αγωνιζόμαστε για να πληρώσουν καταρχήν οι ένοχοι και για να μην υπάρξει άλλη τέτοια τραγωδία», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της ΟΛΜΕ.

Απεργεί και η ΠΝΟ

Λόγω της κινητοποίησης τα πλοία της ακτοπλοΐας αναμένεται να παραμείνουν δεμένα σε όλα τα λιμάνια της χώρας. Η κινητοποίηση αρχίζει στις 00.01 τα ξημερώματα της Πέμπτης και λήγει στις 24.00 τα μεσάνυχτα της ίδιας ημέρας.

Η ΠΝΟ σε ανακοίνωσή της, υπογραμμίζοντας για άλλη μια φορά, την πάγια και σταθερή θέση της για την ασφάλεια των θαλάσσιων συγκοινωνιών και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, απαιτεί την κατάργηση και τροποποίηση του Ν. 4150/2013 σε ό,τι αφορά τις ειδικές - μειωμένες οργανικές συνθέσεις και την ανάγκη για θεσμοθέτηση ενός νέου νομοθετικού πλαισίου, που να ανταποκρίνεται στις σημερινές πραγματικές ανάγκες των πλοίων και της ναυτεργασίας.

Σχέδιο «διάσωσης» της Credit Suisse με 50 δισ. από την ελβετική κεντρική τράπεζα

 

AP Photo/Seth Wenig


Η Credit Suisse, μια από τις εννέα μεγαλύτερες επενδυτικές τράπεζες στον κόσμο, συμφώνησε σήμερα να δανειστεί 50 δισ. ελβετικά φράγκα από την ελβετική κεντρική τράπεζα με τη σύμφωνη γνώμη του εποπτικού φορέα του τραπεζικού συστήματος της χώρας στο πλαίσιο ενός σχεδίου «διάσωσης».

Χθες στις χρηματιστηριακές αγορές της Ευρώπης αλλά και στις ΗΠΑ επικράτησαν συνθήκες μίνι κραχ αφού η Credit Suisse, με ενεργητικό 800 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δήλωσε αδυναμία να αντέξει την αύξηση του επιτοκιακού κόστους και ζήτησε τη στήριξη της κεντρικής τράπεζας, αλλά και της κυβέρνησης, καθώς οι μεγαλύτεροι μέτοχοί της, όπως η Saudi National Bank, απέκλεισαν το ενδεχόμενο να αυξήσουν το μερίδιό τους στην τράπεζα και να τη διευκολύνουν σε ρευστότητα.

Η μετοχή της ελβετικής τράπεζας έχασε χθες σχεδόν 25%, που μεταφράζεται σε απώλεια χρηματιστηριακής αξίας σχεδόν 3 δις. ευρώ, και γύρω από αυτή την εξέλιξη εκτυλίχθηκε πραγματικός «πόλεμος» σε όλα τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια. Με πτώση 4,5% έκλεισε το ελληνικό χρηματιστήριο, 3,2% έπεσε το χρηματιστήριο του Λονδίνου, 2,5% έχασε της Φρανκφούρτης, 2,81% του Παρισιού, ενώ ο πανευρωπαϊκός δείκτης μετοχών STOXX600 έκανε βουτιά σχεδόν 3%. Με οριακή άνοδο στους βασικούς δείκτες έκλεισε η Wall Street, ωστόσο ο τραπεζικός δείκτης του αμερικανικού χρηματιστηρίου έχασε πάνω από 3,5%.

Πτωτικά κινήθηκαν και οι αποδόσεις των ομολόγων, ενώ η προοπτική γενίκευσης της τραπεζικής κρίσης και μετάδοσής της στην Ευρώπη οδήγησε σε θεαματική μείωση το αμερικανικό αργό πετρέλαιο (-4,5%), το πετρέλαιο τύπου Brent (-4%), αλλά και το ευρωπαϊκό φυσικό αέριο TTF, η τιμή του οποίου έπεσε στα 42 ευρώ ανά μεγαβατώρα, που είναι η χαμηλότερη από το καλοκαίρι του 2021. 

Στα ασιατικά χρηματιστήρια οι τραπεζικές μετοχές υποχώρησαν, όπως ήταν αναμενόμενο. Ο δείκτης Topix Banks της Ιαπωνίας έκανε αρχικά «βουτιά» για να περιορίσει ύστερα τις απώλειές του στο 3,7%. Στο Χονγκ Κονγκ, η Standard Chartered (SCBFF) βυθίστηκε σχεδόν 4%, HSBC Holdings (HSBCPRA) σημείωσε πτώση 2,5% και η BOC Hong Kong 3,1%. Στη Νότια Κορέα, οι Shinhan Financial Group και KB Financial Group υποχώρησαν 1,2% και 0,5%,  αντίστοιχα.

Οι εξελίξεις με επίκεντρο την Credit Suisse, αν και δεν πρόκειται για τράπεζα του ευρωσυστήματος, διαψεύδουν με τον χειρότερο τρόπο της καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις της ηγεσίας της ΕΕ και της ΕΚΤ ότι δεν υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης της τραπεζικής κρίσης που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, με την κατάρρευση της Silicon Valley Bank και της Signature, στην Ευρώπη. Κι αυτό γιατί η παγκόσμια επενδυτική τράπεζα είναι οριζόντια συνδεδεμένη με τις μεγαλύτερες τράπεζες της Ευρωζώνης. Γι’ αυτό και η ΕΚΤ ζήτησε ήδη από όλες τις τράπεζες που έχει υπό την εποπτεία της στοιχεία για τον βαθμό έκθεσής τους σε τίτλους και επενδυτικά προϊόντα της ελβετικής τράπεζας.

Με αυτά τα δεδομένα τίθεται και το ερώτημα αν η ηγεσία της ΕΚΤ, που σήμερα το μεσημέρι ανακοινώνει τη νομισματική πολιτική της, θα επιμείνει σε νέα αύξηση επιτοκίων κατά 50 μονάδες βάσης, δηλαδή από το 3% στο 3,,5%, όπως έχει προαναγγείλει η Κριστίν Λαγκάρντ, ή θα αποφασίσει να φρενάρει την αντιπληθωριστική πολιτική της. Ολες οι μέχρι στιγμής ενδείξεις συνηγορούν υπέρ της επικράτησης της πολιτικής τω «γερακιών» στην ηγεσία της ΕΚΤ, που θέλουν να συνεχιστεί η επιθετική αύξηση του κόστους του χρήματος, κι ας είναι προφανές ότι αυτή τροφοδότησε τη νέα τραπεζική αναταραχή. 

Τετάρτη 15 Μαρτίου 2023

24ωρη ΑΠΕΡΓΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ








Η ιστοσελίδα  δεν θα μεταδίδει ειδήσεις από τις 5.00 το πρωί της Τετάρτης (15 Μαρτίου) έως τις 5.00 το πρωί της Πέμπτης (16 Μαρτίου)

24ωρη ΑΠΕΡΓΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ

Πανελλαδική απεργία 24 ωρών πραγματοποιούν οι δημοσιογράφοι της χώρας ενώνοντας τη φωνή τους με την ελληνική κοινωνία και το συνδικαλιστικό κίνημα, στη σκιά της τραγωδίας στα Τέμπη.

Το σύνολο των δημοσιογραφικών ενώσεων ΕΣΗΕΑ, ΕΣΠΗΤ, ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε, ΕΣΗΕΠΗΝ αποφάσισε απεργιακή κινητοποίηση από τις 5.00 το πρωί της Τετάρτης (15 Μαρτίου) έως τις 5.00 το πρωί της Πέμπτης.Οι δημοσιογράφοι όλης της χώρας ενώνουν τη φωνή τους με την ελληνική κοινωνία και το συνδικαλιστικό κίνημα. Το σύνολο των δημοσιογραφικών ενώσεων, ΕΣΗΕΑ, ΕΣΠΗΤ, ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε, ΕΣΗΕΠΗΝ, πραγματοποιούν 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση από τις 05.00 το πρωί της Τετάρτης 15/3/2023 έως τις 05.00 το πρωί της Πέμπτης, στηρίζοντας το πάνδημο αίτημα να αποδοθούν οι πραγματικές ευθύνες για το έγκλημα των Τεμπών, και να ληφθούν όλα τα μέτρα ώστε να μη θρηνήσουμε άλλα θύματα.

Οι δημοσιογράφοι απαιτούν:

  • Δημοσιογραφία για τον έλεγχο κάθε εξουσίας, με κριτήριο το δημόσιο συμφέρον, έξω από επιχειρηματικές και κομματικές ατζέντες
  • Ασφάλεια στις μετακινήσεις των πολιτών και στους εργασιακούς χώρους.
  • ΣΣΕ σε όλα τα ΜΜΕ. Οι δημοσιογράφοι και οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ πρέπει να πάψουν επιτέλους να είναι όμηροι άναρχων εργασιακών συνθηκών και πολύ χαμηλών αμοιβών. Η ενημέρωση είναι αγαθό και δημοκρατική εγγύηση και οι υπηρέτες της διεκδικούν την επαγγελματική και εργασιακή τους αξιοπρέπεια.
  • Ενημέρωση με αξιοπιστία και πλουραλισμό

Καλούμε τους συνάδελφους να εξακολουθήσουν να εργάζονται ακούραστα για την αποκάλυψη όλων των παραμέτρων που οδήγησαν στην τραγωδία που έχει συγκλονίσει την Ελλάδα και τον κόσμο.

Η συντριπτική πλειονότητα των δημοσιογράφων επιδιώκει να τιμά την αποστολή της. Γι’ αυτό καλούμε τους ιδιοκτήτες των ΜΜΕ να αφήσουν απερίσπαστους τους συνάδελφους να ιεραρχούν και να αξιολογούν τα γεγονότα, διότι αυτοί κρίνονται καθημερινά, όπως κρίνονται και μεμονωμένα πρόσωπα, των οποίων οι δημόσιες τοποθετήσεις προκαλούν το κοινό αίσθημα.

Τα Διοικητικά Συμβούλια

της Ομοσπονδίας

και των Ενώσεων Συντακτών

Σύγκρουση ΗΠΑ και με Σ.Αραβία: Η Ουάσινγκτον επιβάλει πλαφόν στο πετρέλαιο του Ριάντ – «Εμπάργκο αν συμβεί αυτό» Η Σ.Αραβία ξεκαθάρισε στις ΗΠΑ ότι αν επιβάλουν πλαφόν στην τιμή του πετρελαίου θα απαγορεύσουν τις εξαγωγές σε 'όποιο κράτος το δεχτεί

 

Η Σαουδική Αραβία, η οποία είναι και η βασική χώρα που στηρίζει το αμερικανικό δολάριο, προειδοποίησε ότι δεν πρόκειται να πουλήσει πετρέλαιο σε οποιοδήποτε κράτος επιχειρήσει να επιβάλλει ανώτατο όριο τιμών, δηλαδή πλαφόν.

«Αν επιβληθεί ανώτατο όριο τιμής στις εξαγωγές πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, δεν θα πουλήσουμε πετρέλαιο σε καμία χώρα που θα επιβάλλει ανώτατο όριο τιμής στην προμήθεια μας. Θα μειώσουμε την παραγωγή πετρελαίου και δεν θα εκπλαγώ αν και άλλοι κάνουν το ίδιο» υποστήριξε ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας, Abdulaziz bin Salman σχολιάζοντας το νομοσχέδιο των ΗΠΑ NOPEC (No Oil Producing and Exporting Cartels Act).Υπενθυμίζεται πως το νομοσχέδιο δίνει στην αμερικανική κυβέρνηση την ευκαιρία να υποβάλλει αντι – μονοπωλιακές αγωγές κατά των κρατών – μελών του OPEC και των εταίρων τους.

Κανείς δεν έχει κατανοήσει που ακριβώς το πάνε οι ΗΠΑ οι οποίες έχουν ανοίξει ταυτόχρονα πολλά μέτωπα, πρωτίστως με την Ρωσία στην Ουκρανία, με την Κίνα με την οποία όλα δείχνουν πως εμπλέκονται και οι δύο μαζί σε μία «Παγίδα του Θουκυδίδη» και τώρα με τις χώρες της Μέσης Ανατολής όπως η Σ.Αραβία.

Η Σ.Αραβία δεν είναι μία τυχαία χώρα που απλώς παράγει τις μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου στον κόσμο, καθώς είναι αυτή που κατέστησε το αμερικανικό δολάριο παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα, όταν επέβαλε τις αγοραπωλησίες πετρελαίου σε αμερικανικά δολάρια το 1973.

Τώρα μετά το πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, οι ΗΠΑ επιδιώκουν να θέσουν πλαφόν και στο σαουδαραβικό (κάτι για το οποίο είχε προειδοποιήσει η Μόσχα το Ριάντ ότι θα συμβεί).

Σύμφωνα με τον Μπιν Σαλμάν, το νομοσχέδιο αυτό θα οδηγήσει σε ανισορροπία στην προσφορά και ζήτηση πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά.

«Το νομοσχέδιο NOPEC δεν αναγνωρίζει τη σημασία του να διατηρείς πλεονάζουσα χωρητικότητα και τις συνέπειες της μη διατήρησης της στη σταθερότητα της αγοράς.

Το NOPEC θα υπονόμευε επίσης τις επενδύσεις στην χωρητικότητα πετρελαίου και θα προκαλούσε μια σημαντική μείωση στην παγκόσμια προσφορά σε σχέση με τη μελλοντική ζήτηση» αναφέρει ο Μπιν Σαλμάν, ο οποίος επέκρινε την πολιτική περιορισμού των τιμών πετρελαίου, καθώς όπως είπε, «προκαλεί αστάθεια στις παγκόσμιες αγορές και εμποδίζει την ανάπτυξη του κλάδου».

«Πρέπει να επαναλάβω την άποψη που είχα κάνει τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο σχετικά με το πώς τέτοιες πολιτικές αναπόφευκτα θα επιδείνωσαν την αστάθεια και την μεταβλητότητας της αγοράς και θα επηρέαζαν αρνητικά τη βιομηχανία πετρελαίου», είπε ο Σαλμάν προσθέτοντας ότι αντίθετα, η συμμαχία OPEC+ «έχει κάνει κάθε προσπάθεια και πέτυχε να επιφέρει σημαντική σταθερότητα και διαφάνεια στην αγορά πετρελαίου».

Υπενθυμίζεται πως τον Μάιο του 2022, η Επιτροπή Δικαιοσύνης της Γερουσίας του Κογκρέσου των ΗΠΑ ενέκρινε το νομοσχέδιο NOPEC, το ποίο εξουσιοδοτεί την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ και τα αμερικανικά δικαστήρια να αναλάβουν δράση κατά των πρακτικών καθορισμού τιμών του OPEC, έτσι ώστε – όπως υποστηρίζει – να βελτιωθεί η δικαιοσύνη και η σταθερότητα στη διεθνή αγορά πετρελαίου.

Πριν λίγες ημέρες, ομάδα γερουσιαστών τόσο από τους Δημοκρατικούς όσο και από τους Ρεπουμπλικάνους φέρεται να ετοιμάζει να επαναφέρει νομοθεσία που θα απαγορεύει στον OPEC να χειραγωγεί τις τιμές του πετρελαίου.

Σύμφωνα με τους Αμερικάνους γερουσιαστές, ο καθορισμός τιμών από τον OPEC αύξησε το παγκόσμιο κόστος πετρελαίου και συνέβαλε στην αβεβαιότητα, και ότι η δίκαιη τιμολόγηση για τους Αμερικανούς καταναλωτές εξαρτάται από τον ανταγωνισμό στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου.

Αυτό που οι Αμερικανοί δεν απαντούν είναι τι θα συμβεί όταν απλούστατα οι χώρες του Κόλπου σταματήσουν να πωλούν πετρέλαιο στην Δύση.Η Δύση τι θα κάνει τότε; Με ποια καύσιμα θα συνεχίσουν οι κοινωνίες της να διατηρούν το βιοτικό τους επίπεδο; Εκτός αν αυτό θέλουν τελικά, απότομη πτώση του δυτικού βιοτικού επιπέδου και πλήρη διαχωρισμό της Δύσης από τον υπόλοιπο πλανήτη.

Πώς θα κινηθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς την Πέμπτη

 


Στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ και του ΕΚΑ στις 16 Μαρτίου συμμετέχουν και οι εργαζόμενοι στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς. Σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν τα σωματεία στα μέσα σταθερής τροχιάς, για τη διευκόλυνση της συμμετοχής στην απεργιακή συγκέντρωση οι συρμοί στις Γραμμές 1, 2, 3 και του Τραμ θα κινηθούν από τις 10:00 έως τις 15:00.

Διαβάστε επίσης:

ΑΔΕΔΥ: Κανονικά η 24ωρη απεργία της Πέμπτης

ΥΠΕΣ: Παράνομη η απεργία της ΑΔΕΔΥ από την αξιολόγηση

Τα τρόλεϊ θα κινηθούν την Πέμπτη από τις 9 το πρωί έως 9 το βράδυ - Συμμετέχουν στην 24ωρη απεργία με στάσεις εργασίας

Η σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «έχει βυθίσει τη χώρα στο πένθος και εξακολουθεί να συγκλονίζει τους πάντες, ξεσηκώνοντας ένα μεγάλο «κύμα» οργής και ταυτόχρονα απαίτησης για την απόδοση ευθυνών, όπου και εάν ανήκουν και τη λήψη μέτρων για την ασφάλεια των μεταφορών, που αποτελούν κοινωνικό αγαθό.

«Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, το συνδικαλιστικό κίνημα», τονίζουν, «οφείλει να μην επιτρέψει να ξεχαστεί η πολύνεκρη τραγωδία! Να γίνει εκφραστής των λαϊκών αιτημάτων ώστε να μην υπάρξει, για μια ακόμα φορά, αποπροσανατολισμός με τη μετάθεση ευθυνών και καθυστερήσεις στη απονομή της Δικαιοσύνης, που οδηγούν σε συγκάλυψη! Την ίδια στιγμή, οι αδικοχαμένοι συνάδελφοί μας σιδηροδρομικοί, θύματα και αυτοί της ανείπωτης τραγωδίας, με το θάνατό τους αποκαλύπτουν τις ευθύνες των κυβερνήσεων, την υπονόμευση των σιδηροδρομικών υποδομών και φέρνουν στο φως τον μακρύ κατάλογο των εργαζομένων που απώλεσαν τη ζωή τους σε εργατικά δυστυχήματα τα τελευταία χρόνια. Οι εργαζόμενοι στις Σταθερές Συγκοινωνίες, ενώνουμε τη φωνή μας με όλο το λαό και διεκδικούμε την άμεση λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων ασφαλείας σε όλα τα Μέσα Μεταφοράς, τα οποία εξυπηρετούν, κυρίως, τη λαϊκή, εργατική τάξη, τους νέους και τις νέες».

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Πέθανε ο Μίμης Παπαϊωάννου



Σε ηλικία 81 ετών

Ο κορυφαίος ποδοσφαιριστής αλλά και πρώτος σκόρερ στην ιστορία της ΑΕΚ πέθανε σε ηλικία 81 ετών. Ο μεγαλύτερος ποδοσφαιριστής στην ιστορία της ομάδας της Ένωσης πέρασε στην αιωνιότητα, έχοντας παλέψει για χρόνια με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Ο Μίμης Παπαϊωάννου γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου 1942 στη Νέα Νικομήδεια της Ημαθίας. Ο πατέρας του Κώστας ήταν έφορος στην τοπική ποδοσφαιρική ομάδα Νέα Γενεά και έτσι ο μικρός Μίμης ήρθε από νωρίς σε επαφή με τα ποδοσφαιρικά γήπεδα. Το ποδοσφαιρικό του ταλέντο δεν άργησε να φανεί και η αγάπη του για την ποδοσφαιρική μπάλα ήταν αναμφίβολη. Εγκατέλειψε το σχολείο νωρίς μοιράζοντας τον χρόνο τους ανάμεσα στο γήπεδο και στο κουρείο του χωριού όπου εργαζόταν ως βοηθός.



Το καλοκαίρι του 1962 ο 20χρονος Μίμης Παπαϊωάννου ντύνεται με την κιτρινόμαυρη φανέλα ξεκινώντας μια αναπόσπαστη πορεία 18 χρόνων. Η σχέση του με την «Ενωση» διαταράχτηκε όταν δεν του επέτρεψαν να κάνει το άλμα στη Ρεάλ Μαρδίτης. Η ισπανική ομάδα προσέφερε μυθικά ποσά: 4 εκατ. δραχμές στην ΑΕΚ και 750.000 δραχμές στο παίκτη. Την περίοδο εκείνη ακολούθησε τον Στέλιο Καζαντζίδη, τη Μαρινέλα και τον Χρήστο Νικολόπουλου στη Γερμανία για συναυλία.

«Αφού η ΑΕΚ δε σε θέλει, έλα μαζί μας» του είχε πει ο Στέλιος Καζαντζίδης όπως έχει αναφέρει ο ίδιος ο Παπαϊωάννου στην αυτοβιογραφία.

Ηχογράφησε συνολικά επτά τραγούδια μεταξύ των οποίων και του πασίγνωστου Υμνου της ΑΕΚ σε μουσική Στέλιου Καζαντζίδη και στίχους Χρήστου Κολοκοτρώνη.

«Η οικογένεια της ΑΕΚ θρηνεί την απώλεια του μεγάλου Μίμη Παπαϊωάννου που έφυγε από τη ζωή σήμερα το πρωί στα 81 του χρόνια. Ο μεγαλύτερος ποδοσφαιριστής στην ιστορία της ομάδας μας πέρασε στην αιωνιότητα, έχοντας παλέψει για χρόνια με σοβαρά προβλήματα υγείας», αναφέρει μεταξύ άλλων στην ανακοίνωσή της η ΑΕΚ.

Η ανακοίνωση της ΠΑΕ ΑΕΚ 
Η οικογένεια της ΑΕΚ θρηνεί την απώλεια του μεγάλου Μίμη Παπαϊωάννου που έφυγε από τη ζωή σήμερα το πρωί στα 81 του χρόνια. Ο μεγαλύτερος ποδοσφαιριστής στην ιστορία της ομάδας μας πέρασε στην αιωνιότητα, έχοντας παλέψει για χρόνια με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Ο κορυφαίος Έλληνας ποδοσφαιριστής του 20ου αιώνα, όπως αναδείχθηκε από τη Διεθνή Υπηρεσία Στατιστικής Ποδοσφαίρου (IFFHS) το 2000, γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου 1942 στην Νέα Νικομήδεια της Ημαθίας. Εκεί έπαιξε πρώτη φορά ποδόσφαιρο, πριν τον αποκτήσει η Βέροια το 1959. Με το ποσό ρεκόρ, για την εποχή, των 175 χιλ. δραχμών, η ΑΕΚ θα καταφέρει να τον αποκτήσει το 1962. Έμελλε να είναι μια από τις πιο σημαντικές μεταγραφές στην ιστορία της ΑΕΚ, την οποία υπηρέτησε μέχρι το 1979, κατακτώντας 5 Πρωταθλήματα και 3 Κύπελλα.

Μαζί με τον Κώστα Νεστορίδη και τους άλλους μεγάλους άσους της εποχής οδήγησαν την «Ένωση» στην κατάκτηση του τίτλου το 1963. Μετά τον τίτλο του 1963, πρωταγωνίστησε στις κατακτήσεις των πρωταθλημάτων του 1968, του 1971, του 1978 και του 1979, στα Κύπελλα του 1964, του 1966 και του 1978, στην συμμετοχή στα προημιτελικά του Πρωταθλητριών το 1968-69 και στα ημιτελικά του ΟΥΕΦΑ το 1977. Σφράγισε μάλιστα την τελευταία πρόκριση, αυτή στα προημιτελικά με αντίπαλο την Κουίνς Παρκ Ρέιντζερς, σκοράροντας με ασύλληπτη κεφαλιά (με τη γνωστή ικανότητά του να στέκεται στον αέρα) το τρίτο γκολ που οδήγησε την αναμέτρηση στην παράταση και στη συνέχεια στα πέναλτι, όπου προκρίθηκε η ΑΕΚ.

Ο Μίμης Παπαϊωάννου ήταν ο πρώτος σκόρερ όλων των εποχών για την ΑΕΚ, με 289 γκολ σε 566 εμφανίσεις. Τα 236 σε 481 εμφανίσεις στην Α’ Εθνική. Ηταν επίσης πρώτος σκόρερ στο πρωτάθλημα, το 1964 και το 1966. Στην Εθνική Ελλάδας αγωνίστηκε 61 φορές με 21 γκολ.

Τρίτη 14 Μαρτίου 2023

Κάτω απ' το 3% η διαφορά Ν.Δ.-ΣΥΡΙΖΑ - Ευθύνη όλων δείχνουν δύο δημοσκοπήσεις

 

Pichetw | Dreamstime.com



Μείωση της ψαλίδας ανάμεσα σε Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ στην πρόθεση ψήφου, με μεγάλες απώλειες για το κυβερνών κόμμα και οριακά κέρδη για την αξιωματική αντιπολίτευση καταγράφουν δύο νέες δημοσκοπήσεις (MRB και Prorata) που είδαν σήμερα το φως της δημοσιότητας, στη σκιά του εγκλήματος στα Τέμπη.  

Ένα άλλο βασικό στοιχείο στο οποίο συγκλίνουν οι νέες έρευνες κοινής γνώμης είναι ότι η οργή για το σιδηροδρομικό δυστύχημα δεν στρέφεται μόνο κατά της τωρινής κυβέρνησης, αλλά και κατά των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Είναι χαρακτηριστικό πως η λέξη «οργή» εκφράζει περισσότερο (63,4%) τους πολίτες για το παρόν και το μέλλον της χώρας, σύμφωνα με δημοσκόπηση της MRB για λογαριασμό του OPEN, που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 6-13 Μαρτίου.

Ειδικότερα, στη δημοσκόπηση της MRB, στο ερώτημα ποιος / ποιοι ευθύνονται κυρίως το 46,8% απάντησε ότι ευθύνεται η σημερινή και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, το 13% κυρίως η κυβέρνηση της Ν.Δ., το 8,8% ο σταθμάρχης, το 8,5% το υπουργείο Μεταφορών και ο πρώην υπουργός Κώστας Αχ. Καραμανλής και το 5,6% κυρίως οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Ευθύνες στον ΟΣΕ και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ρίχνει το 5,3% των ερωτηθέντων, στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων το 3,6%, στη Hellenic Train το 2,5%, ενώ το 4,4% δεν τοποθετήθηκε.

Αρνητικά στο μεταξύ αξιολογούν κατά 62,5% τη στάση της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού, ενώ αρνητικά φαίνεται πως αξιολογούν και τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ και του Αλέξη Τσίπρα κατά 51,7&, με ένα 18,2% να μην τοποθετείται σχετικά με τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Αρνητική γνώμη έχουν και για την επιτροπή που συνέστησε η κυβέρνηση για τη διερεύνηση της τραγωδίας. Σε ερώτημα αν θα ρίξει φως στα αίτια το 64,1% απάντησε  μάλλον και σίγουρα όχι.

Στη δημοσκόπηση της MRB έχει ενδιαφέρον και ο τρόπος που απάντησαν οι ερωτηθέντες για το πώς αξιολογούν τη στάση των μέσων ενημέρωσης στην κάλυψη του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Το 62,9% την κρίνει αρκετά και πολύ αρνητικά, ενώ το 28,9% αρκετά και πολύ θετικά, με ένα ποσοστό 8,2% να μην τοποθετείται επί του ερωτήματος.

Το έγκλημα στα Τέμπη φαίνεται πως θα επηρεάσει την ψήφο αρκετών. Ειδικότερα, στη δημοσκόπηση της MRB το 55,6% απάντησε ότι θα τον επηρεάσει από αρκετά έως πολύ, ενώ το 40,4% από λίγο έως καθόλου.

Όσον αφορά στην πρόθεση ψήφου, στη δημοσκόπηση της MRB, η διαφορά ανάμεσα στα δύο πρώτα κόμματα διαμορφώνεται στο 2,9%. Ειδικότερα, η Ν.Δ. συγκεντρώνει 27,4% (από 30,25%) έναντι 24,5% του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ (από 24,3% στην προηγούμενη μέτρηση). Ακολουθεί το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής με 9% (χάνει 1,5%), το 5,1%, η Ελληνική Λύση με 4,5%, το ΜέΡΑ25 με 3,9% (ενισχυμένο κατά μια ποσοστιαία μονάδα), ενώ προβληματισμό προκαλεί το 4% που συγκέντρωσε στη μέτρηση το κόμμα «Έλληνες» του καταδικασμένου πρωτόδικα Κασιδιάρη για την εγκληματική οργάνωση της Χρυσής Αυγής. Στο 17,4% διαμορφώνεται η αδιευκρίνιστη ψήφος.

Ακόμα μικρότερη διαφορά ανάμεσα στα δύο πρώτα κόμματα αποτυπώνεται στη δημοσκόπηση της εταιρείας PRORATA για λογαριασμό της τηλεόρασης του ATTICA. Ειδικότερα, η «ψαλίδα» ανάμεσα σε Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μειώνεται στο μισό και από τις πέντε μονάδες (προηγούμενη μέτρηση PRORATA) πέφτει πλέον στις δυόμιση. Στην πρόθεση ψήφου η ΝΔ συγκεντρώνει 28,5% (από 31%), ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει στο 26%, ΠΑΣΟΚ και ΚΚΕ ενισχύονται κατά 0,5% (9,5 και 5% αντίστοιχα), ενώ οι αναποφάσιστοι ανέρχονται σε 16%. Στα ίδια ποσοστά (3,5% και 3%), παραμένουν Ελληνική Λύση και ΜΕΡΑ 25. 

Στην ερώτηση πού οφείλεται η τραγωδία των Τεμπών, μόνο το 16% θεωρεί ότι αυτό που επέφερε το πολύνεκρο δυστύχημα ήταν το «ανθρώπινο λάθος», το 41% θεωρεί υπεύθυνη τη σημερινή κυβέρνηση, ενώ το 43% επιρρίπτει ευθύνες σε όλες τις κυβερνήσεις. Το 48%, πάντως, θεωρεί ότι μεγαλύτερες είναι οι ευθύνες της σημερινής κυβέρνησης, ενώ το 43% θεωρεί ότι όλες οι κυβερνήσεις φέρουν την ίδια ακριβώς ευθύνη.

Θετική είναι η γνώμη των ερωτηθέντων για την κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού (το 51% εκφράζει ικανοποίηση), αρνητικά βαθμολογούν ωστόσο την κυβέρνηση όταν ερωτώνται για το αν είναι ικανοποιημένοι από τον βαθμό ενημέρωσης των συγγενών των θυμάτων και του κοινού (37%), το επίπεδο συνεννόησης με τα υπόλοιπα κόμματα (22%) και την ανάληψη πολιτικής ευθύνης (33%).

Η κοινή γνώμη εκτιμά ότι η ειδική επιτροπή που συστάθηκε για να αναζητήσει τα αίτια της τραγωδίας, δεν πρόκειται να συμβάλει στη διερεύνηση της υπόθεσης (το 64% των ερωτηθέντων βαθμολογεί αρνητικά τη συγκεκριμένη επιλογή), ενώ επτά στους δέκα πολίτες χαρακτηρίζουν μεροληπτικό τον τρόπο με τον οποίο τα ΜΜΕ κάλυψαν το πολύνεκρο δυστύχημα.

«Παράθυρο» Τσίπρα για εξεταστική για τα Τέμπη και αιχμές κατά Ντογιάκου

 



Σφοδρά πυρά από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη και την προσπάθεια διάχυσης ευθυνών από Μαξίμου και Ν.Δ..

Ο Αλέξης Τσίπρας δεν κρύφτηκε, αναγνώρισε τις ευθύνες που αναλογούν στον ίδιο και την περίοδο διακυβέρνησης του κόμματός του, όμως έδωσε πειστικές απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα, τόσο για τον τομέα των ενεργειών που δεν έγιναν όσο και για τις ευθύνες, τα λάθη και τις παραλείψεις.

«Δεν έχω τσακωθεί με την ευθύνη. Την ανέλαβα και την αναλαμβάνω την ευθύνη, αυτήν όμως που μου αναλογεί» είπε κατά την έναρξη της συνέντευξής του στον τηλεοπτικό σταθμό Mega για να υπογραμμίσει ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε ευθύνη σε κρίσιμες στιγμές για «υποθέσεις μάλιστα που δεν αφορούσαν τα δικά μας πεπραγμένα. Το 2015 ανέλαβα την ευθύνη να μην οδηγηθεί η χώρα στη χρεοκοπία και βρέθηκα στο στόχαστρο της κριτικής ότι έκανα κωλοτούμπα. Αργότερα ανέλαβα την ευθύνη για να κάνω αυτό που θεωρούσα πατριωτικό συμφέρον για τη χώρα και βρέθηκα στο στόχαστρο της κριτικής για τη συμφωνία των Πρεσπών . Ανέλαβα την ευθύνη και σε τραγωδίες που και εγώ έζησα με απώλειες ανθρώπινης ζωής που δεν είχαν όμως ανθρωπογενή αίτια, φυσικές καταστροφές αλλά βρέθηκα σε ευθύνη και την ανέλαβα».

«Είναι αδιανόητο, Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία. Επί 12 λεπτά δύο τρένα κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση, στην ίδια γραμμή ενώ υπάρχει διπλή γραμμή», είπε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης για να συμπληρώσει ότι «το κράτος το οποίο έχει στηθεί με τον τρόπο που στήθηκε δεν προσφέρει τη στοιχειώδη ασφάλεια στον Έλληνα πολίτη».

«Εμείς κυβερνήσαμε τέσσερα χρόνια, από τα πιο δύσκολα με τα μνημόνια. Αυτό το κράτος το αναξιοκρατικό, το πελατειακό, το ρουσφετολογικό, το αναποτελεσματικό δεν το φτιάξαμε εμείς. Έχουμε όμως την ευθύνη να το διορθώσουμε», τόνισε.

«Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για όποιον χρειαστεί»

Ξεχωριστό ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του Αλέξη Τσίπρα σε ερώτηση για το εάν, σε περίπτωση εκλογικής νίκης, θα προχωρήσει σε εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη και εάν θα βάλει και τα πεπραγμένα της δικής του κυβέρνησης.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι «επειδή έχουμε 57 νεκρούς, πρέπει να πούμε την αλήθεια. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αντιλαμβάνεται την ασφάλεια μόνο για να διορίζει και να προσλαμβάνει αστυνομικούς. Δεν έχουμε γιατρούς, δεν έχουμε νοσηλευτές, δεν έχουμε εκπαιδευτικούς, δεν έχουμε σταθμάρχες»,

Συνεχίζοντας είπε ότι έχει εμπιστοσύνη στον θεσμό της Δικαιοσύνης και πως «αν έρθουν στη βουλή φάκελοι, δικογραφίες με βάση το νόμο περί ευθύνης υπουργών η Βουλή θα πρέπει να αποφασίσει επ΄αυτού. Θα ήταν αδιανόητο να  μην προχωρήσουμε. Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί, για όποιον χρειαστεί, όπου ψηλά και αν αυτός βρίσκεται για να μάθουμε την αλήθεια». 

Θα είχα παραιτηθεί στη θέση του Ντογιάκου

Έστρεψε, πάντως, τα βέλη του και προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, σχετικά με τα όσα έχουν αποκαλυφθεί για τη σχέση του γιου του με τον παραιτηθέντα υπουργό Μεταφορών.

«Στον κ. Ντογιάκο είχα απόλυτη εμπιστοσύνη. Τον είχα επισκεφθεί όταν διαχειριζόταν τις υποκλοπές. Με διαβεβαίωσε ότι θα κάνει ό,τι μπορεί κι έκανε ό,τι μπορούσε για να μην βγει η αλήθεια. Εγώ θα είχα παραιτηθεί στη θέση του, εάν ο γιος μου ήταν μετακλητός του υπουργού που είναι αυτή τη στιγμή στην κρίση όλης της κοινωνίας».

Τι είχε κάνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τον σιδηρόδρομο

Για τα αίτια και την διερεύνηση των ευθυνών ανέφερε: «Πρέπει να μιλήσουμε ανοικτά γιατί έχουμε 57 οικογένειες που θρηνούν. Οι σιδηρόδρομοι έπρεπε να έχουν σύστημα τηλεδιοίκησης από το 2003. Δεν ολοκληρώθηκε, ούτε επί των ημερών μας. Ωστόσο, ενώ δεν είχαμε το σύστημα τηλεδιεύθυνσης, κάτι σαν αυτόματο πιλότο, μέχρι το 2019 είχαμε πύργο ελέγχου, μετά όμως δεν έχουμε ούτε αυτόματο πιλότο, αλλά ούτε κέντρο ελέγχου. Το 2019 διαλύθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης Λαρίσης λόγω μίας πυρκαγιάς που ξέσπασε και δεν αποκαταστάθηκε ποτέ. Η κυβέρνηση έκανε 10 δισ. απευθείας αναθέσεις δεν μπορούσε να κάνει μία απευθείας ανάθεση για να αποκαταστήσει το κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας;».

Αναφέρθηκε στην Σύμβαση 717 μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Χωρίς καμία διάθεση αποποίησης θα πω τι έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την σύμβαση 717. Η Σύμβαση δεν λάμβανε υπόψη τα πραγματικά δεδομένα Ακόμη και αν ολοκληρωνόταν, τηλεδιοίκηση δεν είχαμε. Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με βάση την εισήγηση της διεύθυνσης έργων της ΕΡΓΟΣΕ προς το Διοικητικό Συμβούλιο, με ημερομηνία 21-9-2018, είχε υλοποιηθεί το 68% της Σύμβασης. Το Μάιο του 2019 είχε υλοποιηθεί 72,4%. Στις 9 Μαρτίου του 2020 με βάση το ίδιο χαρτί είχε υλοποιηθεί το 74% και 2023 σε ποσοστό 77%. Έχουμε λοιπόν μία Σύμβαση που έχει υλοποιηθεί στο 72% και μετά καθυστερεί δύο χρόνια. Τι κάνανε αυτοί οι άνθρωποι 4 χρόνια;».

Συνολικότερα για την κατάσταση στον ΟΣΕ ανέφερε: «Το πρόβλημα του ΟΣΕ είναι γνωστό. Ως πρωθυπουργός παρέλαβα την καυτή πατάτα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κρατική βοήθεια στην ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ύψους 15 δις ευρώ. Για μας η ιδιωτικοποίηση ήταν εξαναγκαστική, όταν ο δημόσιος φορέας βρίσκεται στο στόχαστρο της Επιτροπής για 15 δις δεν έχεις άλλη επιλογή. Διαπραγματευτήκαμε να μείνει το δίκτυο στο δημόσιο και ιδιωτικοποιήσαμε τα τραίνα με μία συμφωνία με την Επιτροπή ότι σβήνονται τα προηγούμενα χρέη. Οι Ιταλοί αγοραστές είχαν δεσμευτεί για επενδύσεις 800 εκατομμυρίων. Ο κ. Καραμανλής έφερε αρχικά το μνημόνιο συνεργασίας που περιελάμβανε υποχρέωση των αγοραστών για επενδύσεις 800 εκατομμυρίων ευρώ και παράλληλα δέσμευση για το σύστημα ασφαλείας των σιδηροδρόμων. Στην συνέχεια όμως η Σύμβαση ξαναήλθε αναθεωρημένη στην Βουλή δίχως την υποχρέωση των Ιταλών και δίχως την υποχρέωση για το σύστημα ασφάλειας». Ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι μόνο στην Αγγλία το δίκτυο είναι ιδιωτικοποιημένο και εκεί υπάρχουν προβλήματα». Όσο για το τι θα κάνει αν κερδίσει τις εκλογές είπε ότι «Θα επαναδιαπραγματευθούμε με τους Ιταλούς να επενδύσει τα 800 εκ. και το ελληνικό δημόσιο να κάνει τα έργα ασφάλειας».

Ο σταθμάρχης και το GSMR

Για τις συγκεκριμένες συνθήκες του δυστυχήματος σημείωσε: «Το θέμα είναι ότι ο σταθμάρχης που είχε την ευθύνη ήταν ένας άνθρωπος χωρίς εμπειρία. Ανέλαβε ως σταθμάρχης, ενώ προηγουμένως ήταν σε άλλη υπηρεσία και αυτό έγινε παρανόμως. Υπήρχε όριο ηλικίας 48 χρόνια και εκείνος ήταν 59 ετών. Υπήρχε υπουργική απόφαση που τον νομιμοποίησε εκ των υστέρων».

Ο κ. Τσίπρας έθεσε ένα ακόμη θέμα λέγοντας ότι «Το GSMR είναι ένα σύστημα επικοινωνίας που θα απέτρεπε την τραγωδία. Διάβαζα την αγωνία του μηχανοδηγού που έπαιρνε τηλέφωνο από το κινητό του. Αν το σύστημα ήταν σε λειτουργεία το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί. Το σύστημα ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2018. Έγινε η εκπαίδευση του προσωπικού, τα πιλοτικά προγράμματα, ωστόσο δεν τέθηκε σε λειτουργεί για 4 χρόνια».

Αιχμές κατά Μητσοτάκη για τις διαχρονικές παθογένειες

Όσο για την γενικότερη συζήτηση για τις διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού κράτους είπε: «Εμένα, ούτε ο πατέρας μου ήταν πρωθυπουργός, ούτε ο θείος μου. Ο καθένας έχει τις ευθύνες που μου αναλογούν. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλάει για παθογένειες και διαχρονικές ευθύνες, αλλά τόσο ο ίδιος όσο και ο υπουργός που παραιτήθηκε είναι εκπρόσωποι οικογενειών που κυβέρνησαν την χώρα 60 χρόνια. Φυσικά είναι το σύγχρονο που οδήγησε στην τραγωδία και εμείς έχουμε ένα σύγχρονο κράτος που δίνει απόλυτη ανασφάλεια στους πολίτες. Η ΝΔ αντιλαμβάνεται τη ασφάλεια μόνο για να προσλαμβάνει αστυνομικούς. Δεν έχουμε γιατρούς, νοσηλευτές, σταθμάρχες κλπ».

Η στάση Καραμανλή και το Μάτι

Ρωτήθηκε, όμως, και για την διαφορετική τοποθέτηση σε σχέση με τις δικές του ευθύνες για το Μάτι -όταν μιλούσε για διαχρονικές ευθύνες-, και απάντησε: «Είναι δύσκολο να συμψηφίζει κανείς τραγωδίες. Ωστόσο, η μία οφείλεται σε ακραίο φυσικό φαινόμενο, προκλήθηκε από φυσική καταστροφή που επεκτάθηκε λόγο της κάκιστης διαχείρισης του κρατικού μηχανισμού. Στην δεύτερη έχουμε μία τραγωδία που οφείλεται σε καθαρά ανθρωπογενή αίτια».

Για τον Κώστα Καραμανλή και την σύγκριση με τον κ. Τόσκα που είχε την επιχειρησιακή ευθύνη για το Μάτι είπε: «Εδώ έχουμε την εξαφάνιση Καραμανλή. Ο οποίος εδώ και 16 μέρες δεν έχει δώσει εξηγήσεις. Ο κ. Τόσκας τότε ανέλαβε την ευθύνη της κακής επιχειρησιακής διαχείρισης και παραιτήθηκε. Στην συνέχεια έβαλε υποψηφιότητα. Ωστόσο στο παρελθόν κανένας υπουργός δεν είχε αποσυρθεί μετά από πυρκαγιές, ο κ. Πολύδωρας δεν αποσύρθηκε μετά τις πυρκαγιές στην Ηλεία. Η διαφορά είναι ότι εδώ έχουμε καθαρά ανθρωπογενή αίτια και η αίσθηση είναι ότι ο κ. Καραμανλής επιχειρεί να εκλεγεί κρυπτόμενος».

Για το θέμα των εκλογών και των δημοσκοπήσεων απάντησε: «Κάποια στιγμή ο πρωθυπουργός οφείλει να μας πει ποια Κυριακή μέσα στο Μάριο θα έχουμε εκλογές, αυτό το παιχνίδι με την ημερομηνία των εκλογών πρέπει να σταματήσει. Υπήρχε ένας σχεδιασμός για εκλογές στις 9 Απριλίου. Λόγω του δυστυχήματος δεν μπορούν να γίνουν, αλλά η συζήτηση για τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο είναι ντροπή. Ο κ. Μητσοτάκης έχει αυτή την ευθύνη να πάμε σε έναν πολιτικό διάλογο όχι τοξικό και να ξέρουμε από τώρα πότε θα γίνουν οι εκλογές».

Για τις δημοσκοπήσεις σχολίασε: «Μου προκάλεσε αρνητική εντύπωση ότι τις ημέρες που ακόμη θάβαμε τους ανθρώπους μας κάποιοι έκαναν μετρήσεις. Συνολικότερα αυτό που βλέπω και πρέπει να μελετήσουμε είναι ένα νέο φαινόμενο, έχουμε έναν ξεσηκωμό της νέας γενιάς, των ανθρώπων που είναι 17-30 ετών που δεν έχει τα χαρακτηριστικά της περιόδου των μνημονίων. Είναι απέναντι σε όλο το πολιτικό σύστημα. Εμείς θα το δούμε στην εξέλιξή του. Το κρίσιμο είναι ποιοι θα πάνε να ψηφίσουν. Οι τελευταίες μετρήσεις δείχνουν ότι υπάρχει πτώση της κυβερνώσας παράταξης και η διαφορά πλέον είναι στο όριο του στατιστικού λάθους. Η επόμενη αναμέτρηση θα είναι δύσκολη και ο στόχος που έχουμε θέσει είναι απολύτως εφικτός για νίκη και κυβέρνηση των προοδευτικών δυνάμεων».

Ευκαιρία για κυβέρνηση προοδευτικών δυνάμεων η απλή αναλογική

Για το αν θα παραιτηθεί στην περίπτωση που χάσει την πέμπτη εκλογική αναμέτρηση απάντησε: «Ένας πολιτικός κρίνεται από τον ελληνικό λαό. Σας διαβεβαιώνω ότι νιώθω την ανάληψη κυβερνητικών καθηκόντων σαν ευθύνη. Δεν νιώθω ότι η ιστορία μου χρωστάει, εγώ χρωστάω. Αν το κόμμα μου συλλογικά είχε αποφασίσει ότι φταίει ο Τσίπρας για την ήττα θα είχα αποχωρήσει και θα έγραφα βιβλία. Έχουμε συλλογικές αποφάσεις και αποφασίζουμε συλλογικά, για την εκλογή μου έχουν αποφασίσει 150.000 μέλη. Το σημαντικό είναι αν η χώρα θα αλλάξει κατεύθυνση και η πιο μεγάλη αλλαγή θα είναι ότι για πρώτη φορά θα έχουμε απλή αναλογική που θα οδηγήσει σε κυβέρνηση συνεργασίας». Ξεκαθάρισε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έρχεται για να εκδικηθεί, δεν έρχεται για να καταστρέψει έρχεται να δημιουργήσει». Για τη προηγούμενη κυβέρνηση συνεργασίας ανέφερε: «Αναγκάστηκα να συγκυβερνήσω με έναν εταίρο που ήταν ιδεολογικά αντίθετος και αυτό εκδηλώθηκε στην Συμφωνία των Πρεσπών. Τώρα υπάρχει η δυνατότητα να πάμε σε προγραμματική συμφωνία των προοδευτικών δυνάμεων». Για τις βολές του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ είπε: « Ο κ. Ανδρουλάκης διεκδικεί από την ίδια δεξαμενή ψήφων, είναι αναμενόμενο να κάνει κριτική. Ωστόσο ανάμεσα στο τώρα και στην συνέχεια μεσολαβεί η κρίσιμη στιγμή της λαϊκής ετυμηγορίας, εκείνη θα δώσει απάντηση για το πως θα κυβερνηθεί ο τόπος». Επέμεινε πάντως ότι δεν επιθυμεί κυβέρνηση ηττημένων, καθώς πέρα από το ότι σε αυτή την περίπτωση δεν θα βγαίνουν οι αριθμοί υπάρχει ένα ηθικό ζήτημα.

Τέλος ρωτήθηκε για τον κ. Πολάκη και απάντησε: « Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι δημοκρατικό κόμμα, αποφασίζουν τα όργανα. Ως αρχηγός είχα ευθύνη μετά τις δηλώσεις του και γι' αυτό τον παρέπεμψα στα όργανα, όταν περάσουν οι στιγμές που ζούμε θα το λύσουμε συλλογικά»

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Κακοκαιρία: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αρκετές περιοχές - Ανυπολόγιστες ζημιές, χωριά αποκομμένα

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025 08:10 1 SHARES Πλημμύρες και καταστροφές από την κακοκαιρία στ...