Σάββατο 18 Μαρτίου 2023

«Μετά την τραγωδία στα Τέμπη αποφάσισαν να ασχοληθούν με την ασφάλεια της γέφυρας Σερβίων»

 


Κάτοικος του Βελβεντού περιγράφει στο Newsbeast τον «Γολγοθά» που ζουν τις τελευταίες ημέρες


Τον δικό τους «Γολγοθά» για να μπορέσουν πλέον να φτάσουν στην Κοζάνη, που είναι η πιο κοντινή τους μεγάλη πόλη, βιώνουν οι κάτοικοι των Σερβίων, του Βελβεντού και των χωριών της περιοχής μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας στη γέφυρα των Σερβίων.

Η υψηλή γέφυρα Σερβίων, η οποία είναι μία από τις μακρύτερες γέφυρες στην Ελλάδα, μήκους 1.372 μέτρων και αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού Κοζάνης – Λάρισας συνδέοντας τη δυτική Μακεδονία με την Κεντρική και Νότια Ελλάδα, έκλεισε από το βράδυ της Πέμπτης (16/3) μετά από εισήγηση επιστημόνων που διαπίστωσαν ότι διευρύνθηκαν οι ρωγμές στους τένοντές της, με κίνδυνο την κατάρρευση μέρους του οδοστρώματος.

Η γέφυρα Σερβίων«Ειδικά για όσους δουλεύουν στην Κοζάνη και πρέπει να μετακινούνται καθημερινά είναι μεγάλο πρόβλημα αυτή η εξέλιξη και από θέμα κόστους των μετακινήσεων αλλά και από θέμα χρόνου» σημειώνει.

«Εδώ και τρία χρόνια γίνονται μελέτες, αλλά τώρα βρήκαν τα σχέδια»

«Το πρόβλημα στη γέφυρα υπήρχε εδώ και χρόνια και το ξέραμε. Μέσα στην καραντίνα στη γέφυρα μπήκε φανάρι και η διέλευση των οχημάτων πραγματοποιούταν πέντε λεπτά προς Κοζάνη και πέντε λεπτά προς την αντίθετη κατεύθυνση, δεν ήταν δηλαδή διπλής κυκλοφορίας» αναφέρει στο Newsbeast η Μαρία Κ.

«Εδώ και τρία χρόνια γίνονται μελέτες. Τελικά όμως τα σχέδια της γέφυρας βρέθηκαν τώρα (τουλάχιστον έτσι είπαν σε εμάς). Μετά την τραγωδία στα Τέμπη και αφού ζόρισαν πολύ τα πράγματα αποφάσισαν να ασχοληθούν με την ασφάλεια της γέφυρας Σερβίων. Ο εισαγγελέας είπε ”ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη και τι γίνεται με τη γέφυρα”. Έτσι αποφασίστηκε να απαγορευτεί η κυκλοφορία και εντοπίστηκε μεγάλο πρόβλημα στην στατικότητά της» υπογραμμίζει.

«Για να πάω πλέον στην Κοζάνη στον γιατρό θα πρέπει να κάνω από 25 λεπτά (που θα έκανα) τουλάχιστον μία ώρα και σε έναν δρόμο που μετά τον σεισμό έχει επίσης πρόβλημα. Επίσης η γέφυρα στο Ρύμνιο, που θα περάσω, δεν ξέρουμε κατά πόσο μπορεί να αντέξει το βάρος από τα φορτηγά και από όλα τα οχήματα. Πρόκειται για έναν δρόμο στενό και με πολλή κίνηση, άρα επικίνδυνο» μας λέει η Μαρία Κ.

«Πολλά παιδιά από το Βελβεντό πηγαίνουν σχολείο στην Κοζάνη άρα και αυτά πλέον θα πρέπει καθημερινά να ταξιδεύουν μία τουλάχιστον ώρα ώστε να πάνε και μία ακόμη ώρα για να επιστρέψουν. Υπάρχει και ένας δρόμος από το Βελβεντό ο οποίος πηγαίνει από το φράγμα και βγαίνει στη γέφυρα στην απέναντι πλευρά αλλά και αυτός είναι παρατημένος και επικίνδυνος για να τον περάσουμε. Μάλιστα, χθες (Παρασκευή 17/3) το βράδυ απαγορεύτηκε και εκεί η κυκλοφορία» τονίζει η Μαρία Κ.

«Από Βελβεντό, Σέρβια και όλα τα χωριά για να πάμε πλέον στην Κοζάνη πρέπει να φτάσουμε στο Ρύμνιο, να περάσουμε την παλιά γέφυρα και από εκεί μετά να συνεχίζουμε. Αυτό σημαίνει μία ώρα και παραπάνω ταξίδι» αναφέρει κλείνοντας η κάτοικος του Βελβεντού.

Για τουλάχιστον έναν μήνα θα μείνει κλειστή η γέφυρα

Η γέφυρα Σερβιών στην Κοζάνη αναμένεται να μείνει κλειστή τόσο για οχήματα όσο και για πεζούς, υπό τον κίνδυνο κατάρρευσης λόγω διεύρυνσης των ρωγμών που διαπιστώθηκε στους τένοντες της γέφυρας, για τουλάχιστον έναν μήνα.

Αναλυτικά οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που ανακοίνωσε η ΕΛΑΣ:

Α) Η απαγόρευση κυκλοφορίας παντός είδους οχήματος, στην Εθνική Οδό Κοζάνης-Λάρισας, από τη Χ/Θ 18+900 έως τη Χ/Θ 20+300 (Υψηλή Γέφυρα Σερβίων), λόγω εκτέλεσης εργασιών ενίσχυσης της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων που βρίσκεται στην Εθνική Οδό Κοζάνης – Λάρισας και μετά από Απόφαση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Κοζάνης.

B) Η κυκλοφορία των οχημάτων να διεξάγεται, ακολουθώντας ένα εκ των τεσσάρων κάτωθι ενδεικτικώς αναφερόμενων δρομολογίων:

  • Από Αθήνα, Λάρισα κ.τ.λ., για Κοζάνη μέσω του αυτοκινητοδρόμου (Ε92) για Τρίκαλα-Καλαμπάκα, Εθνική Οδός Τρικάλων – Γρεβενών, Εγνατία Οδός προς Κοζάνη και αντιστρόφως.
  • Από Αθήνα, Λάρισα κ.τ.λ., για Κοζάνη μέσω της Εθνικής Οδού Λάρισας – Κοζάνης, Ελασσόνας, Δεσκάτης, Γρεβενών, Εγνατίας Οδού για Κοζάνη και αντιστρόφως.
  • Από Αθήνα, Λάρισα κ.τ.λ., για Κοζάνη μέσω ΠΑΘΕ, (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) και από κόμβο με Εγνατία Οδό (Ανισόπεδο Κόμβο Κλειδίου) προς Βέροια και Κοζάνη και αντιστρόφως.
  • Τα επιβατηγά αυτοκίνητα καθώς και τα λεωφορεία και φορτηγά οχήματα με μέγιστο ύψος 4 μέτρα από Αθήνα, Λάρισα για Κοζάνη από το 30ο χλμ της Ε.Ο. Κοζάνης-Λάρισας (διασταύρωση Αυλών)- Αυλές- Γούλες- Ρύμνιο- Γέφυρα Ρυμνίου- Επαρχιακή Οδός Ρυμνίου – Αιανής, Αιανή – Δημοτική Οδός Αγίου Αθανασίου, Δημοτική Οδός Αιανού, Επαρχιακή Οδός Κοζάνης-Αιανής- Κυκλικός Κόμβος εισόδου πόλεως Κοζάνης- Βατερό- Ενωτική Οδός ή Εγνατία Οδός και αντιστρόφως.

Γ) Η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης παντός οχήματος, στις οδούς εντός των Δημοτικών Διαμερισμάτων Ρυμνίου, Αιανής και Λευκοπηγής, που διέρχονται τα οχήματα σύμφωνα με το ενδεικτικώς αναφερόμενο 4Ο δρομολόγιο της ανωτέρω (Β) παραγράφου.

Δ) Ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας επί της Γέφυρας Ρυμνίου, ορίζεται τα 40 χλμ/ώρα, μετά την τοποθέτηση της κατάλληλης σήμανσης.

«Η καθημερινότητά μας έχει αλλάξει» λέει στο Newsbeast κάτοικος του Βελβεντού

«Το πρόβλημά μας είναι μεγάλο, πλέον για να πάμε στην Κοζάνη θέλουμε μία ώρα» επισημαίνει μιλώντας στο Newsbeast η Μαρία Κ. η οποία ζει στο Βελβεντό Κοζάνης εξηγώντας πως η καθημερινότητα και κατ΄επέκταση η ζωή όλων των κατοίκων μετά το κλείσιμο της γέφυρας Σερβίων έχει πλέον αλλάξει

Τον δικό τους «Γολγοθά» για να μπορέσουν πλέον να φτάσουν στην Κοζάνη, που είναι η πιο κοντινή τους μεγάλη πόλη, βιώνουν οι κάτοικοι των Σερβίων, του Βελβεντού και των χωριών της περιοχής μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας στη γέφυρα των Σερβίων.

Η υψηλή γέφυρα Σερβίων, η οποία είναι μία από τις μακρύτερες γέφυρες στην Ελλάδα, μήκους 1.372 μέτρων και αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού Κοζάνης – Λάρισας συνδέοντας τη δυτική Μακεδονία με την Κεντρική και Νότια Ελλάδα, έκλεισε από το βράδυ της Πέμπτης (16/3) μετά από εισήγηση επιστημόνων που διαπίστωσαν ότι διευρύνθηκαν οι ρωγμές στους τένοντές της, με κίνδυνο την κατάρρευση μέρους του οδοστρώματος.

ΣΥΡΙΖΑ: «Τεράστιες οι πραγματικές απώλειες στον κατώτατο»

 

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ



Ασταμάτητο είναι το μπαράζ κριτικής από την αξιωματική αντιπολίτευση και τα υπόλοιπα κόμματα κατά της κυβέρνησης για τον νέο κατώτατο μετά τις χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργού Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, κατά τις οποίες μίλησε για «δίκαιη» αύξηση σε πνεύμα αυτοθαυμασμού για το τετραετές κυβερνητικό έργο.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θέτει αμείλικτα ερωτήματα στην ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και την κυβέρνηση, τα οποία απαιτούν καθαρές απαντήσεις, ενώ τα κριτήρια που παρουσιάζονται για την απόφαση του ύψους της αύξησης δεν φαίνεται να καλύπτουν την αντιπολίτευση και μεγάλη μερίδα των πολιτών. Κοινή παραδοχή αποτελεί ότι και παρά την αύξηση «ο μήνας ακόμη δε βγαίνει» εξαιτίας του επίμονου πληθωρισμού, της ακρίβειας και των ανεπαρκών μέτρων της κυβέρνησης. Ακόμη όμως, η κυβέρνηση δέχεται πυρά για «εκλογοθηρικές» κινήσεις, μετά το σκληρό πλήγμα που δέχθηκε με φόντο το έγκλημα στα Τέμπη.

Η βουλευτής Επικρατείας τομεάρχης Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε τα παραπάνω και αποδόμησε το κυβερνητικό αφήγημα για τα «ευεργετήματα» της ανακοινωθείσας αύξησης.

ΜΙλώντας στην τηλεόραση του ANT1, η κα Αχτσιόγλου δήλωσε: «Αυτό που λένε οι ίδιοι οι πολίτες είναι η απάντηση στην κυβέρνηση για το αν η αύξηση ήταν δίκαιη. Ο μήνας δεν βγαίνει και το εισόδημα τελειώνει στα μέσα του. Η οικονομία δεν λειτουργεί όταν τα νοικοκυριά λεηλατούνται και δεν μπορούν να βγάλουν τον μήνα σε ένα σπίτι με δύο εργαζόμενους, πολύ περισσότερο αν υπάρχει και άνεργος».

Σημείωσε, επίσης, ότι «η αύξηση που ανακοίνωσε η κυβέρνηση στην πραγματικότητα είναι κατώτερη του πληθωρισμού. Κλείσαμε το 2022 με πληθωρισμό στο 9,6%. Η αύξηση που έγινε είναι στα μεικτά, αν δούμε τον πραγματικό μισθό η αύξηση είναι περίπου 8,5%, άρα δεν πιάνει καν το επίπεδο του πληθωρισμού. Αυτό που μένει στην τσέπη του πολίτη δεν μπορεί να ακολουθήσει επ' ουδενί την έκρηξη των τιμών, στην πραγματικότητα έχει χαμηλότερη αγοραστική δύναμη».

Η ίδια υπενθύμισε ότι «σύμφωνα με το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, ήδη από τον Σεπτέμβριο υπήρχε απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού περίπου κατά 20%. Η αύξηση που ανακοινώθηκε δεν αναπληρώνει καν τις απώλειες οι οποίες είχαν ήδη συντελεστεί. Γι' αυτό έχει ψηφοθηρικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα».

«Να αυξηθεί στα 880 ευρώ ο κατώτατος»

Η τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τόνισε, παράλληλα, ότι «η θέση του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. είναι να αυξηθεί ο κατώτατος μισθός στα 880 ευρώ, δηλαδή να υπάρχει κάλυψη του τιμάριθμου και μία επιπλέον αύξηση για να ενισχυθεί η αγοραστική δύναμη των πολιτών» και πρόσθεσε πως «η ουσιαστική αύξηση του κατώτατου μισθού θα τονώσει την αγορά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

Ερωτηθείσα για τις δημοσκοπήσεις απάντησε καταρχάς ότι «είναι προβληματικό, ενώ βρισκόμαστε εν μέσω θρήνου και γενικού σοκ της ελληνική κοινωνίας από την τραγωδία στα Τέμπη, να γίνονται δημοσκοπήσεις που προσπαθούν να δουν κέρδη και ζημιές από το γεγονός. Είναι προσβλητικό για την κοινωνία και γι' αυτό που νιώθει».

Αναφορικά με το κύμα οργής που έχει δημιουργηθεί στην ελληνική κοινωνία εξήγησε: «Όπως προκύπτει από τις γενικευμένες διαμαρτυρίες κυρίως των νέων ανθρώπων, και αυτό φαίνεται και στις δημοσκοπήσεις, υπάρχει μία καθίζηση της ΝΔ γιατί οι πολίτες αναγνωρίζουν τη βαριά ευθύνη της κυβέρνησης για πράξεις και παραλείψεις που οδήγησαν σε αυτό το δυστύχημα. Κατά τα λοιπά πρόκειται για μια απολύτως ανοιχτή εκλογική μάχη».
 

Απόπειρα να δοθούν απαντήσεις

Μέσα στο γενικότερο κλίμα αναβρασμού κατά των κυβερνητικών πολιτικών η κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες να δώσει απαντήσεις.

Με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Εργασίας παραθέτει 12 σημεία για την αιτιολόγηση της απόφασης που ελήφθη για τον καθορισμό του ύψους του κατώτατου μισθού, επιδιώκοντας να αντικρούσει την κριτική της αντιπολίτευσης, της ΓΣΕΕ και των φορέων των εργαζομένων.

Η ανακοίνωση του Υπουργείο Εργασίας

12 ερωτήσεις – απαντήσεις για την αύξηση του κατώτατου μισθού

 

1. Με ποιο σκεπτικό αποφασίστηκε η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 9,4% στα 780 ευρώ;

Η απόφαση είναι η χρυσή τομή ανάμεσα σε δύο πράγματα: την ανάγκη στήριξης των εργαζομένων και ιδίως των χαμηλόμισθων, που έχουν πληγεί από τον εισαγόμενο πληθωρισμό και την ανάγκη να μη θιγούν οι αντοχές των επιχειρήσεων, οι οποίες επίσης επηρεάζονται από τη διεθνή οικονομική κρίση και την αύξηση του κόστους παραγωγής. Είναι επίσης χρυσή τομή ανάμεσα στις διαφορετικές προτάσεις που κατατέθηκαν από εργαζόμενους και εργοδότες. Θα ήταν εύκολο για την κυβέρνηση να προχωρήσει σε μεγαλύτερη αύξηση, ιδίως ενόψει εκλογών και δεδομένου ότι η αύξηση επιβαρύνει τις επιχειρήσεις και όχι τον κρατικό προϋπολογισμό. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν όμως υπεύθυνο, καθώς θα υπονόμευε τις βάσεις στις οποίες στηρίζεται η ανάπτυξη της οικονομίας και τελικά η μείωση της ανεργίας και η βελτίωση των αποδοχών των εργαζομένων.

Για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού ελήφθησαν υπόψη αφενός η μείωση της ανεργίας από 17,5% το καλοκαίρι του 2019 σε 10,8% τον Ιανουάριο του 2023, η ανάπτυξη της οικονομίας που αναμένεται να συνεχιστεί εφέτος, η άνοδος των εξαγωγών και ο υψηλός πληθωρισμός. Αλλά από την άλλη πλευρά συνυπολογίστηκαν μεγέθη ,όπως η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα, αλλά και η αύξηση του κόστους των επιχειρήσεων έτσι ώστε η απόφαση να είναι πράγματι βιώσιμη. Έτσι αποφασίστηκε η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 780 ευρώ το μήνα, ή 910 ευρώ αν ληφθεί υπόψη ότι ετησίως καταβάλλονται 14 μισθοί και, αντιστοίχως, του κατώτατου ημερομισθίου στα 34,84 ευρώ.

2. Ωστόσο από ορισμένες πλευρές επισημαίνεται ότι ο πληθωρισμός έχει ήδη αντισταθμίσει την αύξηση αυτή. Γιατί δεν προχωρήσατε σε μεγαλύτερη αύξηση, δεδομένων των πληθωριστικών πιέσεων στα εισοδήματα;

Ο πληθωρισμός είναι πράγματι υψηλός τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Όμως δεν είναι ακριβές ότι είναι υψηλότερος από την αύξηση του κατώτατου μισθού. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία ο γενικός δείκτης τιμών αναμένεται να είναι αυξημένος κατά 15,1% το 2023 σε σχέση με το 2019, ενώ η σωρευτική αύξηση του κατώτατου μισθού κατά το ίδιο διάστημα θα ανέρχεται σε 20%. Συγκεκριμένα, από τα 650 ευρώ που ήταν το 2019 ο κατώτατος μισθός, αυξάνεται τώρα στα 780 ευρώ. Άρα ο κατώτατος μισθός στην τετραετία 2019-2023 θα έχει αυξηθεί σαφώς περισσότερο από τον πληθωρισμό. Η δε αύξηση του καθαρού κατώτατου μισθού είναι ακόμα υψηλότερη (21,8% έναντι 15,1 % του πληθωρισμού).

3. Η κυβέρνηση είχε δεσμευθεί ωστόσο ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα ήταν διπλάσια από το ρυθμό ανάπτυξης, ο οποίος το 2021 ήταν 8,3% και το 2022 5,9%.

Η δέσμευση αυτή όχι μόνο τηρείται στο ακέραιο, αλλά και με το παραπάνω. Λαμβάνοντας υπόψη την ύφεση του 2020, αλλά και το προσδοκώμενο ποσοστό ανάπτυξης για το 2023 (1,8%), συνάγεται ότι το ΑΕΠ στην τετραετία 2019-2023 θα έχει παρουσιάσει ποσοστό αύξησης 6,5% (από 190,5 σε 202,77 δισ. ευρώ). Η αύξηση του κατώτατου μισθού στο ίδιο διάστημα είναι 20%. Δηλαδή υπερτριπλάσια από την αύξηση του ΑΕΠ!

4. Ποιο είναι το τελικό καθαρό ποσό που θα βάζουν στην τσέπη τους οι εργαζόμενοι από 1ης Απριλίου;

Το καθαρό ποσό, αφού αφαιρεθούν από τα 780 ευρώ οι ασφαλιστικές εισφορές και ο φόρος εισοδήματος διαμορφώνεται στα 667 ευρώ (από 548 ευρώ το 2019). Το ποσό αυτό όμως πολλαπλασιάζεται επί 14, καθώς κάθε χρόνο καταβάλλονται δώρα και επίδομα άδειας. Έτσι, με αναγωγή σε 12μηνη βάση ο καθαρός κατώτατος μισθός φθάνει στα 778 ευρώ το μήνα (από 639 ευρώ το 2019). Το ετήσιο καθαρό εισόδημα των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό διαμορφώνεται στα 9.336 ευρώ (από 7.667 ευρώ το 2019). Συνεπώς η αύξηση από το 2019 είναι 1.669 ευρώ το χρόνο ή, εναλλακτικά, τρεις επιπλέον καθαροί μισθοί το χρόνο.

5. Ο νέος κατώτατος μισθός υπερβαίνει το αφορολόγητο όριο. Ποια θα είναι η φορολογική επιβάρυνση των αμειβόμενων με αυτόν;

Ακόμη και αν λογαριάσει κανείς την επίδραση της φορολογίας οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό είναι, όπως ήδη τονίστηκε, σημαντικά κερδισμένοι. Συγκεκριμένα, ενώ το ετήσιο καθαρό εισόδημα του 2022 ήταν 8.597 ευρώ, τώρα πλέον διαμορφώνεται στα 9.336 ευρώ. Με άλλα λόγια το καθαρό τους εισόδημα αφού πληρωθούν οι όποιοι φόροι θα είναι κατά 739 ευρώ μεγαλύτερο. Κάθε αντίθετη άποψη είναι απολύτως αβάσιμη.

6. Πόσοι εργαζόμενοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό και θα επηρεαστούν άμεσα οι αποδοχές τους από 1ης Απριλίου; Και ποιες εκτιμώνται οι επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας;

Ο αριθμός των αμειβομένων με τον κατώτατο μισθό το 2022 μειώθηκε κατά 60.000 άτομα (από 646.000 σε 585.000). Αυτό συνέβη επειδή η ανάπτυξη της οικονομίας και η μείωση της ανεργίας οδήγησαν συνολικά σε αύξηση των μισθών, πάνω από τον κατώτατο, κάτι που πιστοποιείται τόσο από τις έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ όσο και από τα στοιχεία του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ (τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ δείχνουν ότι οι μέσες μηνιαίες αποδοχές το 2022 αυξήθηκαν κατά 12,4 % σε σχέση με το 2019, ποσοστό που υπερβαίνει την άνοδο του πληθωρισμού που μεσολάβησε). Το ίδιο αναμένουμε να συμβεί με την επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, προκειμένου να βελτιωθούν περαιτέρω στη χώρα μας οι μισθοί.

7. Ποια επιδόματα επηρεάζονται από την αύξηση του κατώτατου μισθού και πώς διαμορφώνονται από 1ης Απριλίου;

Η αύξηση του κατώτατου μισθού συνεπάγεται αύξηση του επιδόματος ανεργίας, το οποίο από την 1η Απριλίου διαμορφώνεται σε 479 ευρώ το μήνα, (από 438 ευρώ προηγουμένως και 399 ευρώ το 2019). Η σωρευτική αύξηση του επιδόματος ανεργίας από το 2019 είναι 80 ευρώ το μήνα.

Επίσης αναπροσαρμόζεται σειρά βοηθημάτων και επιδομάτων που έχουν ως βάση υπολογισμού τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο. Σε αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων το βοήθημα ανεργίας για τους αυτοτελώς απασχολούμενους, τα προγράμματα νέων θέσεων εργασίας, το ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας, το βοήθημα λόγω επίσχεσης εργασίας, ειδικά εποχικά βοηθήματα για μισθωτούς τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου, οικοδόμους, δασεργάτες κ.α., η ειδική παροχή μητρότητας, το επίδομα γονικής άδειας, οι ανεξόφλητες αποδοχές λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη, η παροχή διαθεσιμότητας, η αποζημίωση των μαθητών στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας της ΔΥΠΑ, η αποζημίωση για τα προγράμματα εργασιακής εμπειρίας, κ.ά.

8. Τι ισχύει με τις τριετίες;

Το καθεστώς που διέπει τις τριετίες δεν αλλάζει. Εδώ και έντεκα χρόνια με τρεις διαφορετικές κυβερνήσεις εφαρμόζεται η ίδια νομοθεσία. Το καθεστώς αυτό βάσει της νομοθεσίας, θα αλλάξει όταν η ανεργία περιοριστεί σε ποσοστό κάτω του 10 %. Συνεπώς από την αύξηση που ανακοινώθηκε για τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο ωφελούνται ακόμη περισσότερο οι εργαζόμενοι οι οποίοι είχαν συμπληρώσει τουλάχιστον μία τριετία στην εργασία τους στις 14 Φεβρουαρίου του 2012. Οι εργαζόμενοι αυτοί θα έχουν επιπλέον αποδοχές οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και το 30 % ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας. Αυτό σημαίνει ότι ο μικτός κατώτατος μισθός για τους εν λόγω εργαζόμενους μπορεί να φθάσει έως και τα 1183 ευρώ σε δωδεκάμηνη βάση, το δε ετήσιο όφελος σε σχέση με το 2019 κυμαίνεται από 2.002 ευρώ έως 2.366 ευρώ.

9. Ποιες θέσεις διατύπωσαν οι επιστημονικοί και οι κοινωνικοί φορείς στο πλαίσιο της διαβούλευσης;

Όλοι τάχθηκαν υπέρ της αύξησης αλλά με σημαντικές αποκλίσεις ως προς το ύψος της. Συγκεκριμένα:

  • Η Τράπεζα τις Ελλάδος, το ΙΟΒΕ και η πλειονότητα των εκπροσώπων των εργοδοτών (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ, ΣΒΕ) πρότειναν μια «λελογισμένη αύξηση» του κατώτατου μισθού στα όρια το προσδοκώμενου πληθωρισμού, εστιάζοντας στην ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
  • ·Το ΚΕΠΕ, μολονότι αναγνωρίζει ότι «μια αύξηση άνω του 3-4% θα αυξήσει το μοναδιαίο κόστος εργασίας», εντούτοις καταλήγει ότι θα μπορούσε να δοθεί μεγαλύτερη αύξηση, αντίστοιχη αυτής που δόθηκε πρόσφατα στους συνταξιούχους, «επειδή οι υπόλοιπες χώρες με τις οποίες ανταγωνιζόμαστε αναμένεται να αυξήσουν αξιόλογα τις κατώτατες αμοιβές τους».
  • Η ΓΣΒΕΕ προτείνει μια αύξηση της τάξης του 8% «ως μέτρο καταπολέμησης της φτώχειας των χαμηλόμισθων εργαζομένων των οποίων το εισόδημα αναλώνεται σε ομάδες αγαθών που παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών».
  • Η ΓΣΕΕ προτείνει αύξηση της τάξης του 15,8% ώστε ο νέος κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 826 ευρώ.

10.Υπάρχει κίνδυνος η αύξηση του κατώτατου μισθού να οδηγήσει σε απώλεια ανταγωνιστικότητας, απολύσεις και αύξηση της ανεργίας;

Όπως επισημάνθηκε, κατά τη λήψη της απόφασης σταθμίστηκαν προσεκτικά τα οικονομικά δεδομένα, οι αντοχές των επιχειρήσεων, οι ανάγκες των εργαζομένων και οι θέσεις που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης. Ο νέος κατώτατος μισθός ισορροπεί ανάμεσα στις προτάσεις που έκαναν οι φορείς που συμμετείχαν στη διαβούλευση. Σε κάθε περίπτωση ανάλογες επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν το 2022 δεν επιβεβαιώθηκαν στην πράξη. Αντίθετα, παρά την αύξηση όχι μόνο του κατώτατου αλλά και του συνόλου των μισθών, η ανεργία παρέμεινε σε πτωτική τροχιά ενώ οι εξαγωγές και ο τουρισμός κινήθηκαν σε επίπεδα – ρεκόρ. Που σημαίνει ότι δεν επλήγη η διεθνής ανταγωνιστική θέση της χώρας.

 

11. Πού κατατάσσεται η Ελλάδα μεταξύ των χωρών της ΕΕ ως προς το ύψος του κατώτατου μισθού μετά την αύξηση που αποφασίστηκε;

Ο νέος κατώτατος μισθός είναι ο δέκατος υψηλότερος σε σύνολο 22 κρατών – μελών της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό. Η Ελλάδα προηγουμένως ήταν στην 13η θέση. Ανάλογη εξέλιξη παρατηρείται στην κατάταξη του ελληνικού κατώτατου μισθού σε σχέση με την αγοραστική δύναμη: ενώ δηλαδή μέχρι χθες η Ελλάδα ήταν στην 18η θέση σε σύνολο 22 κρατών – μελών της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό, με την νέα αύξηση του κατώτατου μισθού ανεβαίνει στην 13η θέση.

 

12. Θεωρείτε ότι ο κατώτατος μισθός όπως διαμορφώνεται από 1ης Απριλίου αποτελεί επαρκές εισόδημα για έναν εργαζόμενο;

Μην ξεχνάμε ότι ο κατώτατος μισθός είναι το ελάχιστο όριο αποδοχών, δηλαδή το κατώφλι ασφαλείας που θέτει η Πολιτεία ως ελάχιστο ύψος αμοιβής της εργασίας. Πέραν αυτού πρέπει να συνυπολογίζει κανείς τα επιδόματα και τις παροχές που ήδη ίσχυαν για τις πλέον ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (π.χ. στεγαστικό επίδομα, επίδομα παιδιών) και ενισχύθηκαν από τη σημερινή κυβέρνηση αλλά και τις νέες επιδοτήσεις/ εισοδηματικές ενισχύσεις για τα νοικοκυριά, που θεσπίστηκαν κατά την περίοδο της κρίσης (προπληρωμένες κάρτες για αγορές καυσίμων και ειδών σούπερ μάρκετ, αυξημένο επίδομα θέρμανσης, επιδότηση στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου κ.ά.) Ενδεικτικά:

  • Ένας εργαζόμενος που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό με δύο παιδιά λαμβάνει πέρα από το μισθό του, 3.780 ευρώ το χρόνο από τα στεγαστικά επιδόματα και το επίδομα τέκνων.
  • Το market pass διαμορφώνεται για μονοπρόσωπο νοικοκυριό σε 132 ευρώ και για ζευγάρι με δύο παιδιά στα 312 ευρώ.
  • Στον τομέα της ενέργειας, το επίδομα θέρμανσης, από 184 ευρώ μεσοσταθμικά έχει ανέβει στα 242 ευρώ, ενώ λόγω της αύξησης των εισοδηματικών κριτηρίων το έλαβαν 290.000 περισσότεροι δικαιούχοι.
  • Επιπλέον με τις επιδοτήσεις που καταβάλλονται κάθε μήνα στους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας απορροφάται έως και το 90 % της αύξησης των τιμολογίων με ποσό που υπερβαίνει τα 8,2 δισ. ευρώ από την αρχή της κρίσης.

Σε κάθε περίπτωση όμως παραμένει η πρόκληση για περαιτέρω σημαντική αύξηση των μισθών στην Ελλάδα, η οποία πρωτίστως μπορεί να στηριχθεί από τη δυναμική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

 

Η Γαλλία «στις φλόγες»: Η μάχη για το συνταξιοδοτικό, η «πυρηνική» επιλογή Μακρόν και η λαϊκή οργή

 


Φουντώνει η οργή κατά του Μακρόν στη Γαλλία
Φουντώνει η οργή κατά του Μακρόν στη Γαλλία
Α.Ρ

Πώς συγκρίνεται η ηλικία συνταξιοδότησης της Γαλλίας με άλλες χώρες και γιατί η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού έχει πυροδοτήσει τόσο μαζικές διαμαρτυρίες;

Η προσπάθεια του Εμανουέλ Μακρόν να αυξήσει το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης στη Γαλλία έχει προκαλέσει πανεθνικές διαδηλώσεις και έχει οδηγήσει σε περισσότερες από 300 συλλήψεις. Δρόμοι έχουν αποκλειστεί στο Παρίσι, τη Ρεν και άλλες μεγάλες πόλεις, ενώ τα σκουπίδια συσσωρεύονται στους δρόμους καθώς οι εργαζόμενοι σε αρκετούς κλάδους απέχουν απο τα καθήκοντά τους, αντιδρώντας στις μεταρρυθμίσεις του συνταξιοδοτικού συστήματος.

Αντιμέτωπη με τη λαϊκή οργή και χωρίς πλειοψηφία στην Εθνοσυνέλευση, η κυβέρνηση επικαλέστηκε την «πυρηνική επιλογή» όπως λέγεται, το άρθρο 49.3, που της επιτρέπει να προωθήσει τις αλλαγές χωρίς ψηφοφορία. Το βρετανικό Sky News εξηγεί γιατί οι μεταρρυθμίσεις έχουν πυροδοτήσει διαδηλώσεις και εξετάζει πώς η κατάσταση στη Γαλλία συγκρίνεται με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ποια είναι η ηλικία συνταξιοδότησης στη Γαλλία - και πώς αλλάζει;

Επί του παρόντος, η ηλικία συνταξιοδότησης της Γαλλίας είναι τα 62 χρόνια, πολύ χαμηλότερη από πολλούς από τους ευρωπαίους γείτονές της. Στο Ηνωμένο Βασίλειο το όριο είναι τα 66 χρόνια στη Γερμανία και την Ιταλία τα 67 και στην Ισπανία τα 65.

Οι Γάλλοι εργαζόμενοι μπορούν να λαμβάνουν κρατική σύνταξη από την ηλικία των 62 ετών, αλλά θα είναι μικρότερη εάν το άτομο αυτό δεν έχει καταβάλει τον απαιτούμενο αριθμό εισφορών. Σε ηλικία 67 ετών οι πολίτες δικαιούνται πλήρη κρατική σύνταξη ανεξάρτητα από τις εισφορές τους.

Ο Μακρόν θέλει να αυξήσει το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης στα 64 έτη. Αυτό θα γίνεται σταδιακά κατά τρεις μήνες το χρόνο από τον Σεπτέμβριο του 2023 έως τον Σεπτέμβριο του 2030. Ο αριθμός των ετών που κάποιος θα πρέπει να καταβάλει εισφορές για να λάβει την πλήρη κρατική σύνταξη θα αυξηθεί από 42 σε 43 το 2027.

Τι είναι το άρθρο 49.3 και γιατί το χρησιμοποίησε ο Μακρόν;

Το άρθρο 49.3 είναι μέρος του γαλλικού συντάγματος που επιτρέπει σε μια κυβέρνηση να εγκρίνει νόμο χωρίς ψηφοφορία από βουλευτές στην Εθνοσυνέλευση. Εισήχθη από τον Σαρλ ντε Γκωλ το 1958 για να επιφέρει μεγαλύτερη πολιτική σταθερότητα και να διευρύνει τις κυβερνητικές εξουσίες.

Έχει χρησιμοποιηθεί περισσότερες από 80 φορές. κυρίως από τον σοσιαλιστή πρωθυπουργό Μισέλ Ροκάρ 28 φορές μεταξύ 1988 και 1991, υπό τον τότε πρόεδρο Φρανσουά Μιτεράν. Ο πρώην πρωθυπουργός του Μακρόν, Εντουάρ Φιλίπ, προσπάθησε να το χρησιμοποιήσει για τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος τον Μάρτιο του 2020, αλλά απέτυχε όταν ξέσπασε η πανδημία.

French protesters and police clash after Macron forces through pension age rise

Η σημερινή πρωθυπουργός του Γάλλου προέδρου, Ελιζαμπέτ Μπορν, ανακοίνωσε τις προτεινόμενες αλλαγές στις συντάξεις στις 10 Ιανουαρίου. Λίγα λεπτά πριν από την ψήφισή τους στην Εθνοσυνέλευση αυτό το μήνα, ανακοίνωσε ότι θα αναγκαστούν να περάσουν με το Άρθρο 49.3, προκαλώντας οργή.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ίδια και το κόμμα του Μακρόν έχασαν την απόλυτη πλειοψηφία τους στις περσινές εκλογές και δεν είχαν καμία εγγύηση ότι θα περάσει το νομοσχέδιο, παρά το γεγονός ότι πέρασε από τη Γερουσία. Η προσπάθειά του το 2020 να αλλάξει το συνταξιοδοτικό σύστημα είχε ήδη αποτύχει και είχε ως αποτέλεσμα τις μεγαλύτερες απεργίες στη γαλλική ιστορία.

Ποιο είναι το επιχείρημα του Μακρόν;

Το γενναιόδωρο κράτος πρόνοιας της Γαλλίας επιβαρύνει εδώ και καιρό την οικονομία και το εργατικό δυναμικό. Το τρίτο τρίμηνο του 2022, το εθνικό χρέος διαμορφώθηκε στο 113,4% του ΑΕΠ - περισσότερο από ό,τι στο Ηνωμένο Βασίλειο (100,2%), τη Γερμανία (66,6%), στο ίδιο μήκος κύματος με οικονομίες που αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως η Ισπανία (115,6%) και η Πορτογαλία (120,1%).

Σημαίνει επίσης ότι το εργατικό δυναμικό συρρικνώνεται. Υπάρχουν μόνο 1,7 εργαζόμενοι για κάθε συνταξιούχο στη Γαλλία, από 2,1 το 2000. «Αυτή είναι η εμβληματική πολιτική του Μακρόν», λέει στο Sky News ο Ντέιβιντ Μπελ, ομότιμος καθηγητής γαλλικής κυβέρνησης και πολιτικής στο Πανεπιστήμιο του Λιντς.

France: Protests against pension reform; chaos prevails in Paris for second day | World News | WION

«Θέλει να το προωθήσει πριν παραιτηθεί στο τέλος αυτής της θητείας. Αλλά το πρόβλημα δεν είναι μια άμεση κρίση, είναι ένα μελλοντικό βάρος που βασίζεται σε οικονομικές προβλέψεις. Είναι το αντίθετο με τον τρόπο που λειτουργεί η πολιτική, που σημαίνει να εστιάζεις στα άμεσα ζητήματα που προκαλούν πονοκέφαλο.

Το επιχείρημά του είναι ότι αν δεν γίνουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις και δεν επιμηκυνθεί ο εργασιακός βίος της Γαλλίας, η χώρα δεν θα μπορεί να το αντέξει οικονομικά».

Ζήτημα που προκαλεί εντάσεις

Στη Γαλλία η ηλικία συνταξιοδότησης είναι χαμηλότερη από το μέσο όρο ηλικίας στην ΕΕ, μετά την προεδρία Μιτεράν τη δεκαετία του 1980, ο οποίος μείωσε το όριο στα 60. Έκτοτε, μαζί με τα ευνοϊκά επιδόματα ανεργίας και το 35ωρο, έχει γίνει ένα «δικαίωμα» το οποίο υπερασπίζονται σθεναρά οι πολίτες.

Ο καθηγητής Μπελ λέει: «Οι προσδοκίες από το γαλλικό κράτος είναι διαφορετικές από εκείνες του Ηνωμένου Βασιλείου. Αναμένεται ότι το κράτος έχει ορισμένες λειτουργίες και καθήκοντα και όταν τραβάει το χαλί από κάτω, οι πολίτες αναρωτιουνται γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο»

Protests in France as President Emmanuel Macron forces through pension reform – BBC News

Υπάρχει επίσης ένας βαθμός αμφιβολίας για την αξιοπιστία των οικονομικών προβλέψεων, προσθέτει. Για χρόνια, οι πολιτικοί προσπάθησαν και απέτυχαν να ολοκληρώσουν τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος με την ελπίδα να βελτιώσουν τα δημόσια οικονομικά. Το 1995, ο Ζακ Σιράκ αντιμετώπισε μαζικές απεργίες και τελικά απέτυχε. Ενώ ο διάδοχός του Νικολά Σαρκοζί ο οποίος κατάφερε να αυξήσει την ηλικία συνταξιοδότησης από τα 60 στα 62 το 2010, αντιμετώπισε επίσης μια τεράστια αντίδραση.

Η Γαλλίδα αναλύτρια Aνιές Πουαριέ λέει: «Οι Γάλλοι είναι πολύ τυχεροί και μάλλον δεν συνειδητοποιούν πόσο τυχεροί είναι. Αυτό απλώς θα έφερνε τη Γαλλία πιο κοντά στους ευρωπαίους γείτονές της. Αλλά η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος είναι ένα πολύ έντονο και παθιασμένο θέμα στη Γαλλία, πιθανώς επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι εδώ -εκτός από τους πολύ, πολύ πλούσιους- βασίζονται στις κρατικές συντάξεις. Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως τα ατομικά ιδιωτικά προγράμματα που λαμβάνει κανείς στο Ηνωμένο Βασίλειο ή στις ΗΠΑ»

Τι μέλλει γενέσθαι;

Το άρθρο 49.3 προκάλεσε δύο προτάσεις δυσπιστίας ενάντια στην κυβέρνηση του Μακρόν, μία από το κόμμα «Rassemblement National» της Μαρίν Λεπέν, υπογεγραμμένο από 88 διακομματικούς βουλευτές και μία δεύτερη από ομάδα ανεξάρτητων πολιτικών που υποστηρίζεται από 91 βουλευτές.

Τόσο ο καθηγητής Μπελ όσο και η Πουαριέ λένε ότι η αναγκαιότητα για τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος δεν έχει «περάσει» αποτελεσματικά στο κοινό ή στους βουλευτές από τον Μακρόν και την ομάδα του.

«Η ενασχόληση με το συνταξιοδοτικό σύστημα απαιτεί έναν βαθμό πειθούς που η κυβέρνηση δεν έχει επιδείξει ακόμη», λέει ο καθηγητής Μπελ. «Και το αν ο Μακρόν θα επιβιώσει της ψήφου δυσπιστίας εξαρτάται από το επίπεδο τακτ της ομάδας του, το οποίο και πάλι δεν έχουν δείξει μέχρι στιγμής».

«Ο πραγματικός λόγος για όλα αυτά είναι ότι δημιουργούνται μεγάλα ελλείμματα. Αλλά αντί να έχει μια ρεαλιστική άποψη και να μιλήσει στους Γάλλους για δημογραφικές αποτυχίες, η κυβέρνηση είπε απλά ότι είναι «πιο δίκαιο», κάτι που μάλλον δεν ισχύει».

Κατώτατος μισθός: Αναλυτικός οδηγός μέσα από 12 ερωτήσεις – απαντήσεις

 


Κατώτατος μισθός: Αναλυτικός οδηγός μέσα από 12 ερωτήσεις – απαντήσεις
Κόσμος περπατάει στο κέντρο της ΑθήναςΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ / EUROKINISSI

Έναν αναλυτικό οδηγό, μέσα από 12 ερωτήσεις – απαντήσεις, δίνει το υπουργείο Εργασίας για τον κατώτατο μισθό, το ύψος του οποίου ανακοίνωσε την Παρασκευή (17/3) ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Η απόφαση για την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 9,4%, στα 780 ευρώ, είναι η χρυσή τομή ανάμεσα σε δύο πράγματα: στην ανάγκη στήριξης των εργαζομένων και ιδίως των χαμηλόμισθων, που έχουν πληγεί από τον εισαγόμενο πληθωρισμό και στην ανάγκη να μην θιγούν οι αντοχές των επιχειρήσεων, οι οποίες επίσης επηρεάζονται από τη διεθνή οικονομική κρίση και την αύξηση του κόστους παραγωγής. Είναι επίσης χρυσή τομή ανάμεσα στις διαφορετικές προτάσεις που κατατέθηκαν από εργαζόμενους και εργοδότες», αναφέρει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, το οποίο παρέχει περαιτέρω διευκρινίσεις μέσα από 12 ερωτήσεις και απαντήσεις.

Μεταξύ άλλων, το υπουργείο επισημαίνει ότι, σε κάθε περίπτωση, παραμένει η πρόκληση για περαιτέρω σημαντική αύξηση των μισθών στην Ελλάδα, «η οποία πρωτίστως μπορεί να στηριχθεί από τη δυναμική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας».

Ακολουθούν οι 12 ερωτήσεις-απαντήσεις:

1. Με ποιο σκεπτικό αποφασίστηκε η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 9,4%, στα 780 ευρώ;

Η απόφαση είναι η χρυσή τομή ανάμεσα σε δύο πράγματα: στην ανάγκη στήριξης των εργαζομένων και ιδίως των χαμηλόμισθων, που έχουν πληγεί από τον εισαγόμενο πληθωρισμό και στην ανάγκη να μην θιγούν οι αντοχές των επιχειρήσεων, οι οποίες επίσης επηρεάζονται από τη διεθνή οικονομική κρίση και την αύξηση του κόστους παραγωγής.

Είναι επίσης χρυσή τομή ανάμεσα στις διαφορετικές προτάσεις που κατατέθηκαν από εργαζόμενους και εργοδότες. Θα ήταν εύκολο για την κυβέρνηση να προχωρήσει σε μεγαλύτερη αύξηση, ιδίως ενόψει εκλογών και δεδομένου ότι η αύξηση επιβαρύνει τις επιχειρήσεις και όχι τον κρατικό προϋπολογισμό. Κάτι τέτοιο δεν θα ήταν όμως υπεύθυνο, καθώς θα υπονόμευε τις βάσεις, στις οποίες στηρίζεται η ανάπτυξη της οικονομίας και, τελικά, η μείωση της ανεργίας και η βελτίωση των αποδοχών των εργαζομένων.

Για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, ελήφθησαν υπόψη η μείωση της ανεργίας από 17,5% το καλοκαίρι του 2019 σε 10,8% τον Ιανουάριο του 2023, η ανάπτυξη της οικονομίας, που αναμένεται να συνεχιστεί εφέτος, η άνοδος των εξαγωγών και ο υψηλός πληθωρισμός, αλλά, από την άλλη πλευρά, συνυπολογίστηκαν μεγέθη ,όπως η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα, αλλά και η αύξηση του κόστους των επιχειρήσεων, έτσι ώστε η απόφαση να είναι πράγματι βιώσιμη.

Έτσι, αποφασίστηκε η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 780 ευρώ το μήνα ή 910 ευρώ, αν ληφθεί υπόψη ότι ετησίως καταβάλλονται 14 μισθοί και, αντιστοίχως, του κατώτατου ημερομισθίου στα 34,84 ευρώ.

2. Ωστόσο, από ορισμένες πλευρές επισημαίνεται ότι ο πληθωρισμός έχει ήδη αντισταθμίσει την αύξηση αυτή. Γιατί δεν προχωρήσατε σε μεγαλύτερη αύξηση, δεδομένων των πληθωριστικών πιέσεων στα εισοδήματα;

Ο πληθωρισμός είναι πράγματι υψηλός τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.

Όμως, δεν είναι ακριβές ότι είναι υψηλότερος από την αύξηση του κατώτατου μισθού. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, ο γενικός δείκτης τιμών αναμένεται να είναι αυξημένος κατά 15,1% το 2023 σε σχέση με το 2019, ενώ η σωρευτική αύξηση του κατώτατου μισθού κατά το ίδιο διάστημα θα ανέρχεται σε 20%. Συγκεκριμένα, από τα 650 ευρώ που ήταν το 2019 ο κατώτατος μισθός, αυξάνεται τώρα στα 780 ευρώ.

Άρα, ο κατώτατος μισθός στην τετραετία 2019-2023 θα έχει αυξηθεί σαφώς περισσότερο από τον πληθωρισμό. Η δε αύξηση του καθαρού κατώτατου μισθού είναι ακόμα υψηλότερη (21,8% έναντι 15,1% του πληθωρισμού).

3. Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ωστόσο ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα ήταν διπλάσια από τον ρυθμό ανάπτυξης, ο οποίος το 2021 ήταν 8,3% και το 2022 5,9%.

Η δέσμευση αυτή όχι μόνο τηρείται στο ακέραιο, αλλά και με το παραπάνω. Λαμβάνοντας υπόψη την ύφεση του 2020, αλλά και το προσδοκώμενο ποσοστό ανάπτυξης για το 2023 (1,8%), συνάγεται ότι το ΑΕΠ στην τετραετία 2019-2023 θα έχει παρουσιάσει ποσοστό αύξησης 6,5% (από 190,5 σε 202,77 δισ. ευρώ). Η αύξηση του κατώτατου μισθού στο ίδιο διάστημα είναι 20%. Δηλαδή, υπερτριπλάσια από την αύξηση του ΑΕΠ!

4. Ποιο είναι το τελικό καθαρό ποσό που θα βάζουν στην τσέπη τους οι εργαζόμενοι από 1ης Απριλίου 2023;

Το καθαρό ποσό, αφού αφαιρεθούν από τα 780 ευρώ οι ασφαλιστικές εισφορές και ο φόρος εισοδήματος, διαμορφώνεται στα 667 ευρώ (από 548 ευρώ το 2019). Το ποσό αυτό, όμως, πολλαπλασιάζεται επί 14, καθώς κάθε χρόνο καταβάλλονται δώρα και επίδομα άδειας.

Έτσι, με αναγωγή σε 12μηνη βάση, ο καθαρός κατώτατος μισθός φτάνει στα 778 ευρώ το μήνα (από 639 ευρώ το 2019). Το ετήσιο καθαρό εισόδημα των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό διαμορφώνεται στα 9.336 ευρώ (από 7.667 ευρώ το 2019).

Συνεπώς, η αύξηση από το 2019 είναι 1.669 ευρώ τον χρόνο ή, εναλλακτικά, τρεις επιπλέον καθαροί μισθοί τον χρόνο.

5. Ο νέος κατώτατος μισθός υπερβαίνει το αφορολόγητο όριο. Ποια θα είναι η φορολογική επιβάρυνση των αμειβόμενων με αυτόν;

Ακόμη και αν λογαριάσει κανείς την επίδραση της φορολογίας, οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό είναι, όπως ήδη τονίστηκε, σημαντικά κερδισμένοι.

Συγκεκριμένα, ενώ το ετήσιο καθαρό εισόδημα του 2022 ήταν 8.597 ευρώ, τώρα πλέον διαμορφώνεται στα 9.336 ευρώ.Με άλλα λόγια, το καθαρό τους εισόδημα, αφού πληρωθούν οι όποιοι φόροι, θα είναι κατά 739 ευρώ μεγαλύτερο. Κάθε αντίθετη άποψη είναι απολύτως αβάσιμη.

6. Πόσοι εργαζόμενοι αμείβονται με τον κατώτατο μισθό και θα επηρεαστούν άμεσα οι αποδοχές τους από 1ης Απριλίου; Και ποιες εκτιμώνται οι επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας;

Ο αριθμός των αμειβομένων με τον κατώτατο μισθό το 2022 μειώθηκε κατά 60.000 άτομα (από 646.000 σε 585.000). Αυτό συνέβη, επειδή η ανάπτυξη της οικονομίας και η μείωση της ανεργίας οδήγησαν συνολικά σε αύξηση των μισθών πάνω από τον κατώτατο, κάτι που πιστοποιείται τόσο από τις έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ όσο και από τα στοιχεία του Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» (τα στοιχεία του «ΕΡΓΑΝΗ» δείχνουν ότι οι μέσες μηνιαίες αποδοχές το 2022 αυξήθηκαν κατά 12,4% σε σχέση με το 2019, ποσοστό που υπερβαίνει την άνοδο του πληθωρισμού που μεσολάβησε). Το ίδιο αναμένουμε να συμβεί με την επικείμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, προκειμένου να βελτιωθούν περαιτέρω στη χώρα μας οι μισθοί.

7. Ποια επιδόματα επηρεάζονται από την αύξηση του κατώτατου μισθού και πώς διαμορφώνονται από 1ης Απριλίου;

Η αύξηση του κατώτατου μισθού συνεπάγεται αύξηση του επιδόματος ανεργίας, το οποίο, από την 1η Απριλίου, διαμορφώνεται σε 479 ευρώ το μήνα (από 438 ευρώ προηγουμένως και 399 ευρώ το 2019). Η σωρευτική αύξηση του επιδόματος ανεργίας από το 2019 είναι 80 ευρώ τον μήνα.

Επίσης, αναπροσαρμόζεται σειρά βοηθημάτων και επιδομάτων που έχουν ως βάση υπολογισμού τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο. Σε αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, το βοήθημα ανεργίας για τους αυτοτελώς απασχολούμενους, τα προγράμματα νέων θέσεων εργασίας, το ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας, το βοήθημα, λόγω επίσχεσης εργασίας, ειδικά εποχικά βοηθήματα για μισθωτούς τουριστικού και επισιτιστικού κλάδου, οικοδόμους, δασεργάτες κ.ά., η ειδική παροχή μητρότητας, το επίδομα γονικής άδειας, οι ανεξόφλητες αποδοχές, λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη, η παροχή διαθεσιμότητας, η αποζημίωση των μαθητών στις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), η αποζημίωση για τα προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.ά..

8. Τι ισχύει με τις τριετίες;

Το καθεστώς που διέπει τις τριετίες δεν αλλάζει. Εδώ και έντεκα χρόνια, με τρεις διαφορετικές κυβερνήσεις, εφαρμόζεται η ίδια νομοθεσία. Το καθεστώς αυτό, βάσει της νομοθεσίας, θα αλλάξει, όταν η ανεργία περιοριστεί σε ποσοστό κάτω του 10%.

Συνεπώς, από την αύξηση που ανακοινώθηκε για τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο ωφελούνται ακόμη περισσότερο οι εργαζόμενοι οι οποίοι είχαν συμπληρώσει τουλάχιστον μία τριετία στην εργασία τους στις 14 Φεβρουαρίου του 2012. Οι εργαζόμενοι αυτοί θα έχουν επιπλέον αποδοχές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και το 30%, ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας. Αυτό σημαίνει ότι ο μικτός κατώτατος μισθός για τους εν λόγω εργαζόμενους μπορεί να φτάσει έως και τα 1.183 ευρώ σε δωδεκάμηνη βάση, το δε ετήσιο όφελος σε σχέση με το 2019 κυμαίνεται από 2.002 ευρώ έως 2.366 ευρώ.

9. Ποιες θέσεις διατύπωσαν οι επιστημονικοί και οι κοινωνικοί φορείς στο πλαίσιο της διαβούλευσης;

Όλοι τάχθηκαν υπέρ της αύξησης, αλλά με σημαντικές αποκλίσεις ως προς το ύψος της.

Συγκεκριμένα:

- Η Τράπεζα της Ελλάδος, το ΙΟΒΕ και η πλειονότητα των εκπροσώπων των εργοδοτών (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ, ΣΒΕ), πρότειναν μία «λελογισμένη αύξηση» του κατώτατου μισθού στα όρια το προσδοκώμενου πληθωρισμού, εστιάζοντας στην ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.

- Το ΚΕΠΕ, μολονότι αναγνωρίζει ότι «μία αύξηση άνω του 3-4% θα αυξήσει το μοναδιαίο κόστος εργασίας», εντούτοις καταλήγει ότι θα μπορούσε να δοθεί μεγαλύτερη αύξηση, αντίστοιχη αυτής που δόθηκε πρόσφατα στους συνταξιούχους, «επειδή οι υπόλοιπες χώρες, με τις οποίες ανταγωνιζόμαστε, αναμένεται να αυξήσουν αξιόλογα τις κατώτατες αμοιβές τους».

- Η ΓΣΒΕΕ προτείνει μία αύξηση της τάξης του 8% «ως μέτρο καταπολέμησης της φτώχειας των χαμηλόμισθων εργαζομένων, των οποίων το εισόδημα αναλώνεται σε ομάδες αγαθών που παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών».

- Η ΓΣΕΕ προτείνει αύξηση της τάξης του 15,8%, ώστε ο νέος κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 826 ευρώ.

10. Υπάρχει κίνδυνος η αύξηση του κατώτατου μισθού να οδηγήσει σε απώλεια ανταγωνιστικότητας, απολύσεις και αύξηση της ανεργίας;

Όπως επισημάνθηκε, κατά τη λήψη της απόφασης, σταθμίστηκαν προσεκτικά τα οικονομικά δεδομένα, οι αντοχές των επιχειρήσεων, οι ανάγκες των εργαζομένων και οι θέσεις που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης.

Ο νέος κατώτατος μισθός ισορροπεί ανάμεσα στις προτάσεις που έκαναν οι φορείς που συμμετείχαν στη διαβούλευση.

Σε κάθε περίπτωση, ανάλογες επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν το 2022 δεν επιβεβαιώθηκαν στην πράξη. Αντίθετα, παρά την αύξηση όχι μόνο του κατώτατου, αλλά και του συνόλου των μισθών, η ανεργία παρέμεινε σε πτωτική τροχιά, ενώ οι εξαγωγές και ο τουρισμός κινήθηκαν σε επίπεδα-ρεκόρ, που σημαίνει ότι δεν επλήγη η διεθνής ανταγωνιστική θέση της χώρας.

11. Πού κατατάσσεται η Ελλάδα μεταξύ των χωρών της ΕΕ ως προς το ύψος του κατώτατου μισθού, μετά την αύξηση, που αποφασίστηκε;

Ο νέος κατώτατος μισθός είναι ο δέκατος υψηλότερος σε σύνολο 22 κρατών-μελών της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό. Η Ελλάδα προηγουμένως ήταν στη 13η θέση.

Ανάλογη εξέλιξη παρατηρείται στην κατάταξη του ελληνικού κατώτατου μισθού σε σχέση με την αγοραστική δύναμη: ενώ, δηλαδή, μέχρι χθες, η Ελλάδα ήταν στη 18η θέση σε σύνολο 22 κρατών-μελών της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό, με τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, ανεβαίνει στη 13η θέση.

12. Θεωρείτε ότι ο κατώτατος μισθός, όπως διαμορφώνεται από 1ης Απριλίου, αποτελεί επαρκές εισόδημα για έναν εργαζόμενο;

Μην ξεχνάμε ότι ο κατώτατος μισθός είναι το ελάχιστο όριο αποδοχών, δηλαδή το κατώφλι ασφαλείας που θέτει η Πολιτεία ως ελάχιστο ύψος αμοιβής της εργασίας. Πέραν αυτού, πρέπει να συνυπολογίζει κανείς τα επιδόματα και τις παροχές που ήδη ίσχυαν για τις πλέον ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (π.χ. στεγαστικό επίδομα, επίδομα παιδιών) και ενισχύθηκαν από τη σημερινή κυβέρνηση, αλλά και τις νέες επιδοτήσεις/εισοδηματικές ενισχύσεις για τα νοικοκυριά, που θεσπίστηκαν κατά την περίοδο της κρίσης (προπληρωμένες κάρτες για αγορές καυσίμων και ειδών σούπερ μάρκετ, αυξημένο επίδομα θέρμανσης, επιδότηση στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου κ.ά.).

Ενδεικτικά:

- Ένας εργαζόμενος που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό με δύο παιδιά λαμβάνει, πέραν από τον μισθό του, 3.780 ευρώ τον χρόνο από τα στεγαστικά επιδόματα και το επίδομα τέκνων.

- Το market pass διαμορφώνεται για μονοπρόσωπο νοικοκυριό σε 132 ευρώ και για ζευγάρι με δύο παιδιά στα 312 ευρώ.

- Στον τομέα της ενέργειας, το επίδομα θέρμανσης από 184 ευρώ μεσοσταθμικά έχει ανέβει στα 242 ευρώ, ενώ, λόγω της αύξησης των εισοδηματικών κριτηρίων, το έλαβαν 290.000 περισσότεροι δικαιούχοι.

- Επιπλέον με τις επιδοτήσεις που καταβάλλονται κάθε μήνα στους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας απορροφάται έως και το 90% της αύξησης των τιμολογίων, με ποσό που υπερβαίνει τα 8,2 δισ. ευρώ από την αρχή της κρίσης.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, παραμένει η πρόκληση για περαιτέρω σημαντική αύξηση των μισθών στην Ελλάδα, η οποία πρωτίστως μπορεί να στηριχθεί από τη δυναμική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Κακοκαιρία: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αρκετές περιοχές - Ανυπολόγιστες ζημιές, χωριά αποκομμένα

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025 08:10 1 SHARES Πλημμύρες και καταστροφές από την κακοκαιρία στ...