Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024

Δημοκρατία α λα Μητσοτάκη

 vouli

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI


Ηεπιστολική ψήφος ήταν και παραμένει μια προβληματική ψήφος, που δε διασφαλίζει τις συνταγματικές απαιτήσεις: την αμεσότητα, τη μυστικότητα και το ταυτόχρονο της ψηφοφορίας. Με τη θεσμοθέτηση αυτής της δυνατότητας ψήφου, στην πραγματικότητα δημιουργούνται δύο εκλογικά σώματα, τα οποία δε θα έχουν καμία επαφή και κανέναν συγχρονισμό μεταξύ τους, στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου, αλλά θα καλούνται να αποφασίσουν για το ίδιο ζήτημα.

Όσοι θα ψηφίζουν με επιστολική ψήφο, θα μπορούν να ασκούν αυτό το δικαίωμα, ακόμη και 20 ημέρες πριν από τη διεξαγωγή των εκλογών στη χώρα. Στην πραγματικότητα, ταυτόχρονα με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, στην πιο σύντομη συνταγματικά διάρκειά της. Αλλά τότε τι νόημα έχει η προεκλογική περίοδος, όταν σε ένα τμήμα του εκλογικού σώματος δεν θα ασκεί καμία επίδραση, καθώς το εκλογικό δικαίωμα θα έχει ήδη ασκηθεί;

ADVERTISEMENT

Είναι απολύτως φανερό ότι με την επιστολική ψήφο, το ταυτόχρονο και το άμεσο της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος πάει περίπατο. Περίπατο, όμως, πάει και η μυστικότητα της ψήφου, καθώς μπορεί η κυβέρνηση να διατείνεται ότι τη διασφαλίζει κατά την καταμέτρηση, αλλά δεν είναι σε θέση να εγγυηθεί -πώς άλλωστε;- ότι τη διασφαλίζει κατά την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος.

Για λόγους αρχής, συνταγματικής τάξης και δημοκρατίας, η κυβέρνηση δε θα έπρεπε να φέρει το νομοσχέδιο που νομιμοποιεί την επιστολική ψήφο και τα κόμματα της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς θα έπρεπε να είχαν εκφράσει κάθετα αρνητική στάση σε αυτό. Αυτή τη θέση είχαμε εκφράσει ευθύς εξαρχής ως «Εφ.Συν.» και σε αυτή τη θέση μένουμε.

Δεν μπορούμε όμως να αφήσουμε ασχολίαστη την τάση της κυβέρνησης, η οποία, αφού εξασφάλισε στο σχετικό νομοσχέδιό της τη θετική, επί της αρχής, ψήφο του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, κατέθεσε την επίμαχη τροπολογία με την οποία επέκτεινε την επιστολική ψήφο για τους απόδημους -πέραν των ευρωεκλογών και των δημοψηφισμάτων- και στις εθνικές εκλογές.

Προφανώς νόμισε πως με έναν σμπάρο μπορούσε να πετύχει δυο τρυγόνια. Να εκβιάσει τη θετική ψήφο των δύο προαναφερόμενων κόμματων (αφού λένε «ναι» για τις ευρωεκλογές, θα κάνουν το ίδιο και για τις εθνικές) και να δημιουργήσει στις επόμενες εθνικές εκλογές ένα εκλογικό σώμα περισσότερο βολικό γι' αυτήν. Αλλά αυτό δεν είναι δημοκρατία. Αυτό είναι νόθευση της δημοκρατίας ή δημοκρατία α λα Μητσοτάκη.

Σήμερα η απόφαση για την επιστολική ψήφο στις ευρωεκλογές

 


Ολοκληρώνεται τις επόμενες ώρες στην Ολομέλεια η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου στις ευρωεκλογές και στα εθνικά δημοψηφίσματα. Στην φάση της επεξεργασίας του στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, το νομοσχέδιο είχε εξασφαλίσει ευρεία πλειοψηφία, επί της αρχής, δεδομένου ότι κόμματα της αντιπολίτευσης - ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και η Πλεύση Ελευθερίας- παρά τις επιφυλάξεις τους για επιμέρους διατάξεις, αναγνώρισαν την επιστολική ψήφο ως οφειλόμενη διευκόλυνση των εκλογέων του εξωτερικού στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος.

Διαβάστε επίσης:

 

Από την περασμένη Δευτέρα ωστόσο, οπότε και άρχισε η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, η ευρεία συναίνεση είναι παρελθόν. Δύο είναι τα κρίσιμα γεγονότα που οδήγησαν στην ανατροπή των συσχετισμών που είχαν διαμορφωθεί: το πρώτο, η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών να καταθέσει τροπολογία για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου, για τους Έλληνες του εξωτερικού, και στις εθνικές εκλογές. (σ.σ. το θέμα αυτό δεν χωράει αιφνιδιασμούς και βιασύνη, είπε η αντιπολίτευση). Το δεύτερο, η απόφαση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ να ψηφίσουν τις ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που κατατέθηκαν, με την έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου, από το ΚΚΕ, τη Νέα Αριστερά, την Ελληνική Λύση και τη Νίκη και ακολούθως να βάλουν στο «τραπέζι» δικές τους τροπολογίες με τις δικές τους προτάσεις. Μια από τις προτάσεις αυτές, όπως κατατέθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπει δημιουργία τεσσάρων εκλογικών περιφερειών αποδήμων.

Την περασμένη Παρασκευή, στην επιτροπή της Βουλής υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου είχαν δηλώσει η Νέα Δημοκρατία, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ. Κατά της αρχής του νομοσχεδίου είχαν δηλώσει το ΚΚΕ και η Νίκη. Επιφύλαξη, για την τελική τους στάση στην Ολομέλεια είχαν δηλώσει η Ελληνική Λύση, οι Σπαρτιάτες, η Νέα Αριστερά και η Πλεύση Ελευθερίας. Ειδικά η Πλεύση Ελευθερίας είχε ξεκαθαρίσει όμως ότι τελικά θα ψηφίσει υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια. Με αυτά τα δεδομένα, το νομοσχέδιο, για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου στις ευρωεκλογές, θα εξασφάλιζε 232 θετικές ψήφους, επί της αρχής.

Το μεσημέρι ή νωρίς το απόγευμα το προεδρείο θα εκκινήσει τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας που έχει ζητήσει το ΚΚΕ, επί της αρχής και για έξι άρθρα του νομοσχεδίου. Πρόκειται για άρθρα που βρίσκονται στον σκληρό πυρήνα της κυβερνητικής μεταρρύθμισης για την επιστολική ψήφο. Πλέον το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ συναρτούν τη στάση τους από τον τρόπο που θα απαντήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών στο αίτημά τους να αποσυρθεί η τροπολογία για την επέκταση της επιστολικής ψήφου στις εθνικές εκλογές. Ζητούν επίσης από την κυβέρνηση να ενσωματώσει τις δικές τους προτάσεις. Αν τα δεδομένα μείνουν ως έχουν, τότε το σενάριο των 232 θετικών ψήφων, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, «καίγεται». Η επιστολική ψήφος όμως, μετά βεβαιότητας, θα ψηφιστεί απόψε, τουλάχιστον από την συμπολίτευση και από την Πλεύση Ελευθερίας, και θα ισχύσει στις προσεχείς ευρωεκλογές. Τα όσα δε βρέθηκαν στο επίκεντρο αυτής της κοινοβουλευτικής αντιπαράθεσης τα τελευταία 24ωρα, περιλαμβανομένου και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας, εκτιμάται ότι θα ακουστούν ξανά πολλές φορές, εντός και εκτός Βουλής, για τους εντός και εκτός της επικράτειας εκλογείς, τους μήνες που απομένουν μέχρι τις ευρωεκλογές. Όπως περίπου το είπε πριν από λίγο βουλευτής της συμπολίτευσης που ανέβηκε στο βήμα στην Ολομέλεια: «τα γραπτά μένουν όπως και οι ψήφοι μας».

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Το νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο στο υπουργικό συμβούλιο

 


«Εισαγωγικά θα ήθελα να κάνω ένα γρήγορο σχόλιο σχετικά με όσα συμβαίνουν στη Βουλή γύρω από το θέμα της επιστολικής ψήφου», ανέφερε στις πρώτες του κουβέντες ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην εισαγωγική του τοποθέτηση στο υπουργικό συμβούλιο.

«Είναι μια πάρα πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία διευκολύνει πρωτίστως τους εκτός επικρατείας Έλληνες να συμμετέχουν στις ευρωεκλογές, χωρίς μετακινήσεις, χωρίς έξοδα, απ' όπου και αν κατοικούν.

Πιστεύω ότι είναι και μία σημαντική ευκαιρία συναίνεσης, στην οποία όμως, για λόγους που πραγματικά δυσκολεύομαι να καταλάβω και το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ γυρίζουν την πλάτη καθώς φαίνεται, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο. Αν και είχαν αρχικά συμφωνήσει σε αυτό, και ειλικρινά απορώ και με την παλινωδία αλλά και με τη σκόνη που σηκώθηκε γύρω από το θέμα αυτό.

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η αντιπολίτευση αρνείται συλλήβδην ένα σχέδιο νόμου, με αφορμή μια τροπολογία που κατατέθηκε στην αρχή της σχετικής συζήτησης και η οποία βελτιώνει το νομοσχέδιο. Και πώς γίνεται άραγε να συμφωνούμε με την επιστολική ψήφο στις ευρωεκλογές και να μη συμφωνούμε με την επιστολική ψήφο στις εθνικές; Δηλαδή, η φωνή των πολιτών έχει άλλη σημασία στις δύο κάλπες;

Και εν πάση περιπτώσει υπάρχει ένας πολύ απλός τρόπος να ξεπεραστεί η όποια αντίρρηση γύρω από το ζήτημα αυτό: ας υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο και ας καταψηφίσουν την τροπολογία.

Πάντως, σήμερα, ασχέτως των εξελίξεων, με πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης γίνεται ένα πολύ σημαντικό, ιστορικό βήμα για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου, καταρχάς στις ευρωεκλογές.

Και να είστε σίγουρες και σίγουροι ότι αργά ή γρήγορα θα γίνει και το δεύτερο βήμα. Η συγκεκριμένη τροπολογία, αν απορριφθεί σήμερα, θα επανέλθει, και θα επανέλθει μετά τις ευρωεκλογές.

Και μετά θα φανεί πραγματικά ποιος θέλει να δοθεί τελικά η δυνατότητα στους συμπολίτες μας που κατοικούν στο εξωτερικό να ψηφίζουν με επιστολική ψήφο και ποιος βρίσκει δικαιολογίες και προσχήματα. Οι πολίτες μάς βλέπουν, μας ακούν και ευτυχώς μπορούν να κρίνουν και να συγκρίνουν», σημείωσε ο πρωθυπουργός για την επιστολική ψήφο.

«Περνώ τώρα στην ημερήσια διάταξη του σημερινού Υπουργικού Συμβουλίου, που πάλι έχει ως επίκεντρο τον μόνιμο κυβερνητικό μας στόχο, που δεν είναι άλλος από την βελτίωση της καθημερινότητας, με μεταρρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν συνολικά τη χώρα, συγκλίνοντας ολοένα και περισσότερο με την Ευρώπη», είπε στη συνέχεια ο κ. Μητσοτάκης.

«Είναι κάτι που πρέπει να σας πω ότι αναγνωρίζεται διεθνώς, όπως διαπίστωσα και πρόσφατα στο Νταβός. Κοινό συμπέρασμα ήταν και εκεί ότι η Ελλάδα πλέον αντί να φοβίζει, μαγνητίζει και το ενδιαφέρον για την πορεία της οικονομίας μας υπήρξε πάρα πολύ σημαντικό.

Και στις συναντήσεις που έκανα με όλους τους επενδυτές, είναι φανερό ότι η επενδυτική βαθμίδα λειτουργεί ήδη ως ένα πρόσθετο κίνητρο για να δραστηριοποιηθούν στη χώρα. Μια εξέλιξη που θα φέρει ακόμα περισσότερες επενδύσεις, περισσότερες καλοπληρωμένες δουλειές και φυσικά θα φέρει ανάπτυξη, η οποία με τη σειρά της φέρνει περισσότερα δημόσια έσοδα για στήριξη του εισοδήματος και για μια πιο στοχευμένη και αποτελεσματική κοινωνική πολιτική», υπογράμμισε και πρόσθεσε: «Αναφέρω ένα παράδειγμα μόνο: πριν από δύο μέρες, οι δύο συναρμόδιοι Υπουργοί, ο κ. Χατζηδάκης και η κα Ζαχαράκη, ανακοίνωσαν τη μόνιμη αύξηση του επιδόματος γέννησης από τα 2.000 ευρώ στα 2.400, έως 3.500 ευρώ ανάλογα με τα παιδιά που έχει η κάθε οικογένεια.

Το μέτρο αφορά περίπου 75.000 νέες γεννήσεις ετησίως -θα θέλαμε και ελπίζουμε να είναι περισσότερες- ενισχύοντας έτσι ισάριθμες οικογένειες σε όλη τη χώρα. Και μάλιστα αποδίδω ιδιαίτερη σημασία ότι θα έχει αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2023. Θα περιλάβει δηλαδή και εκείνες τις οικογένειες που απέκτησαν παιδί τον περασμένο χρόνο και γνωρίζουμε καλά ότι επιβαρύνονται ήδη από το αυξημένο κόστος των βρεφικών ειδών.

Πιστεύω ότι αυτή η πρωτοβουλία αποδεικνύει ότι η καλή πορεία της οικονομίας μας, όπως είπε και ο Υπουργός, μας επιτρέπει να συνδυάζουμε αναχώματα κατά της ακρίβειας με τη συνολική μας πολιτική για την οικογένεια.

Είναι μια στρατηγική πολύμορφη, πολυεπίπεδη, η οποία πολύ σύντομα θα ενταχθεί σε μια ενιαία στρατηγική για το δημογραφικό.

Όμως, η πρόοδος μιας οικονομίας και η ευημερία των πολιτών μιας κοινωνίας δεν μετριούνται αποκλειστικά με εισοδηματικούς όρους, δεν μετριούνται αποκλειστικά με μακροοικονομικούς δείκτες.

Δικό μας όραμα είναι η ανάπτυξη και η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος να συνοδεύονται ταυτόχρονα με περισσότερη ελευθερία, περισσότερη δικαιοσύνη, περισσότερη ισότητα, περισσότερη ασφάλεια. Από τη διαρκή εμβάθυνση της δημοκρατίας που μειώνει τελικά τις διακρίσεις και μειώνει τις ανισότητες.

Διαφορετικά τι νόημα έχει να αυξάνεται το ΑΕΠ της χώρας, χωρίς αυτό να διαχέεται τελικά σε όλους τους πολίτες, χωρίς να συνοδεύεται από ατομικά δικαιώματα και ελευθερίες, χωρίς να μπορεί κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας να ζουν ελεύθερα ως Ευρωπαίοι πολίτες στην πατρίδα μας, αντί να μένουν σε κάποια άλλη χώρα μόνο και μόνο επειδή εδώ δεν υπάρχουν βασικά δικαιώματα που αναγνωρίζονται από δεκαετίες σε άλλα κράτη;».

 

«Κράτος δικαίου δεν νοείται χωρίς τη γρήγορη απονομή της δικαιοσύνης»

Ακολούθως ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε: «Η χώρα μας, θέλω να θυμίσω, «ανήκει πολιτικά, αμυντικά, οικονομικά, πολιτισμικά εις τη Δύση», όπως τόνιζε και ο ιδρυτής της παράταξής μας, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Και οι αξίες μας είναι η μήτρα του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού.

Γι' αυτό και το όραμά μας είναι η Ελλάδα να ανήκει στα κράτη εκείνα που αποδίδουν την ίδια σημασία όχι μόνο στην οικονομική ή στην αμυντική ισχύ, αλλά και στις ατομικές ελευθερίες, τα δικαιώματα των πολιτών και φυσικά στο κράτος δικαίου».

Επ αυτού μίλησε για το νομοσχέδιο που αφορά στην επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης: «Και μιας και μιλάμε για κράτος δικαίου, να πούμε ότι κράτος δικαίου δεν νοείται χωρίς τη γρήγορη απονομή της δικαιοσύνης. Και με τη γενναία αναμόρφωση του δικαστικού χάρτη που θα εισηγηθεί σε λίγο ο αρμόδιος Υπουργός, με την ενοποίηση των Ειρηνοδικείων και των Πρωτοδικείων, ολοκληρώνουμε μία μεταρρύθμιση που εκκρεμεί εδώ και 100 χρόνια και για την οποία πρώτος είχε μιλήσει ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Σκοπός μας είναι να ξεπεραστούν εσωτερικές αδυναμίες του συστήματος και οι δικαστικές αποφάσεις να εκδίδονται πολύ πιο γρήγορα. Δεν υστερούμε σε αριθμό δικαστών έναντι της υπόλοιπης Ευρώπης, αλλά εδώ η εκδίκαση των υποθέσεων απαιτεί τετραπλάσιο, πενταπλάσιο χρόνο. Μερικές φορές τέσσερα, πέντε, επτά, οκτώ, δέκα χρόνια. Τέτοιου είδους καθυστερήσεις, όμως, πρακτικά ισοδυναμούν με αρνησιδικία.

Συνεπώς, οι αλλαγές που εισηγείται το αρμόδιο Υπουργείο είναι κρίσιμες. Θα υλοποιηθούν με την τεχνική βοήθεια της Παγκόσμιας Τράπεζας και με εξασφαλισμένους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και, όπως θα ακούσετε και στη συνέχεια, έχει γίνει μια λεπτομερής δουλειά από την ομάδα του Υπουργείου.

Είναι μία πάρα πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, την οποία πρέπει όλοι να στηρίξουμε με πολύ μεγάλη πειθώ».

 

«Δεν επιτρέπεται να υπάρχουν «παιδιά ενός κατώτερου θεού»»

Επιπλέον μίλησε για το νομοσχέδιο που αφορά στο γάμο των ομόφυλων : «Τέλος, ο Υπουργός Επικρατείας θα παρουσιάσει τη ρύθμιση για την ισότητα στον πολιτικό γάμο. Είναι μία ρύθμιση που, ανατρέποντας τη συνηθισμένη φορά και σειρά των πραγμάτων, έχουμε συζητήσει εκτενώς ήδη με τους βουλευτές μας. Είναι ένα σημαντικό βήμα με το οποίο επιδιώκεται η ισοτιμία όλων των πολιτών, όπως την προσδιόρισα και στην αρχή.

Κυρίως, όμως, επιδιώκεται η προστασία των παιδιών των ομόφυλων γονέων που ήδη υπάρχουν. Τα παιδιά αυτά πρέπει να έχουν τα ίδια δικαιώματα με όλα τα άλλα παιδιά.

Θέλω να θυμίσω ότι μιλάμε για κάτι το οποίο ισχύει ήδη σε 36 χώρες, σε πέντε ηπείρους, χωρίς πουθενά να φαίνεται ότι έβλαψε την κοινωνική συνοχή και την κυβερνητική αρμονία. Και θέλω να εκφράσω και την ικανοποίησή μου ότι όλο αυτό το διάστημα αυτή η μεταρρύθμιση συζητήθηκε νηφάλια και χωρίς ακρότητες μέσα στην ελληνική κοινωνία. Συζητήθηκε και στο εσωτερικό των κομμάτων και είμαι πολύ ικανοποιημένος γιατί και η παράταξή μας κατέκτησε αυτή τη διαδικασία της ώριμης διαβούλευσης, αντί του ισοπεδωτικού μέτρου της κομματικής πειθαρχίας.

Σε αυτόν τον διάλογο ακούστηκαν όλες οι απόψεις και σέβομαι όλες τις απόψεις. Ακούστηκαν οι απόψεις της παράδοσης, της εξέλιξης, αλλά και της δικής μας πλευράς που πιστεύω ότι εντάσσει την παράδοση στην εξέλιξη.

Ακούστηκαν όμως και φωνές που δεν είχαν ακουστεί μέχρι σήμερα, κυρίως των ομόφυλων γονέων που θα μπορούν επιτέλους να κοιμούνται ήσυχοι το βράδυ, απαλλαγμένοι από το φόβο ότι αν τους συμβεί κάτι, το παιδί τους δεν θα καταλήξει στον άλλο γονέα αλλά θα βρεθεί σε κάποιο ίδρυμα.

Και είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι στα πλαίσια αυτού του δημόσιου διαλόγου εξηγήθηκε, πιστεύω λεπτομερώς, τι δεν κάνει το νομοσχέδιο: δεν μεταβάλλει το ισχύον πλαίσιο της παρένθετης κύησης, δεν το επεκτείνει ουσιαστικά στα ομόφυλα ζευγάρια και αποκλείει τους χαρακτηρισμούς «Γονέας 1» και «Γονέας 2». Γιατί -θέλω να το τονίσω- η Ελλάδα δεν θα γίνει ένα εργαστήρι πολιτικών που δεν εφαρμόζονται παρά μόνο σε ελάχιστες χώρες του κόσμου.

Με λίγα λόγια, η νέα ρύθμιση προσθέτει δικαιώματα σε μερικούς, χωρίς, όμως, να αφαιρεί κανένα δικαίωμα από τους πολλούς. Είναι κάτι που απαιτεί, άλλωστε, και η ευαισθησία της Δημοκρατίας μας, στην οποία δεν επιτρέπεται να υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών και σίγουρα δεν επιτρέπεται να υπάρχουν «παιδιά ενός κατώτερου θεού».

Ένα θέμα, λοιπόν, ισότητας δεν προσφέρεται, θα το ξαναπώ, για διχαστικές προκλήσεις και σίγουρα δεν προσφέρεται και για υπερβολικές μεγεθύνσεις. Κι έτσι υποδέχομαι και τις θέσεις της Εκκλησίας, τις οποίες σέβομαι απόλυτα. 'Αλλωστε, αυτή η κυβέρνηση έχει δώσει πολλές πρακτικές λύσεις σε ανάγκες του κλήρου που εκκρεμούσαν εδώ και δεκαετίες.

Ωστόσο, εδώ θέλω να είμαι σαφής: αναφερόμαστε σε επιλογές της Πολιτείας. Όχι σε θεολογικές πεποιθήσεις. Και παλαιότερα, άλλωστε, με την Εκκλησία είχαμε διαφορετικές οπτικές για τον πολιτικό γάμο, για την καύση των νεκρών, για το θέμα των ταυτοτήτων.

Η ζωή, ωστόσο, απέδειξε ότι οι αλλαγές αυτές ήταν ώριμες. Δεν έβλαψαν ούτε την κοινωνία, δεν έβλαψαν ούτε τελικά τη συνεργασία Πολιτείας και Εκκλησίας και είμαι σίγουρος ότι έτσι θα γίνει και τώρα».

Κλείνοντας σημείωσε πως η ημερήσια διάταξη του υπουργικού δεν είναι μονοθεματική.

«Και σωστά, γιατί κάθε ζήτημα έχει το δικό του ειδικό βάρος, τη δική του εμβέλεια ανάμεσα στα πολλά άλλα τα οποία απασχολούν τους πολίτες. Και εμείς σήμερα έχουμε να συζητήσουμε πολλά από αυτά. Οπότε μπορούμε να ξεκινήσουμε τη συνεδρίασή μας», συμπλήρωσε.

 

Ν. Αρμένης

ΦΩΤΟ: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ

Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024

Πόσο Νταλάρας είσαι;

 Κώστας Σκρέκας

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Κώστας Σκρέκας | ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
 Εκτός γραμμής


Ο Σκρέκας λέει ότι δεν μπορεί να δημοσιοποιήσει τα ονόματα των προϊόντων που κερδοσκοπούν οι εταιρείες στις οποίες επιβάλλονται πρόστιμα, για να μην τα «καταστρέψει». Μπέρδεψε τη δουλειά του εμπορικού διευθυντή πολυεθνικής με αυτήν του υπουργού Ανάπτυξης. Ισως κατά λάθος…

Πρέπει πάντως να τους παραδεχτούμε. Εκεί που η κυβέρνηση απολογείται σε κάθε λογής συντηρητική φωνή για την αυτονόητη -κατά τα άλλα- προοδευτική μεταρρύθμιση του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών, να σου πάλι ρελάνς με επιδοματάκια για τις οικογένειες. Αλλωστε, την εξουσία πολλοί εμίσησαν, τα λεφτάκια ουδείς. Μιλάμε τελικά για… μανούλες σε «πέτσωμα» κάθε είδους. Και βέβαια τι αντιπολίτευση να κάνεις όταν ο Μητσοτάκης μοιράζει λεφτά σε 300.000 οικογένειες και μάλιστα αναδρομικά; Είδα κάτι του στιλ «δώσε κι άλλα» ή «δεν έχεις σχέδιο». Μάλιστα. Σωθήκαμε.

● Επειδή βλέπω ότι λίγο δυσκολεύονται στην αντιπολίτευση, ας τους δώσουμε εμείς καμιά ιδέα. Οπως π.χ. ότι δεν γίνεται να καίγεσαι δήθεν για το δημογραφικό και ότι μαραζώνει η πατριδούλα και την ίδια ώρα να έχεις δύο μέτρα και δύο σταθμά απέναντι στις εργαζόμενες γυναίκες. Κανείς δεν τολμάει να θέσει το αυτονόητο ζήτημα της εξίσωσης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (και δεν εννοώ προς τα… κάτω). Αφού οι δημόσιοι υπάλληλοι δικαιούνται 12 μήνες άδεια με τον μισθό να πέφτει κανονικά, γιατί το κράτος δεν αναλαμβάνει μέσω της ΔΥΠΑ να πληρώνει ΟΛΟΚΛΗΡΟ τον μισθό της εργαζόμενης στον ιδιωτικό τομέα για την ίδια περίοδο; Σήμερα της δίνει υποχρεωτικά δύο (συνήθως άχρηστους) μήνες άδεια πριν και δύο μήνες μετά την εγκυμοσύνη, με ένα μικρό επίδομα αντί για μισθό, ενώ το ίδιο συμβαίνει και αν πάρει την ειδική 9μηνη άδεια (περίπου 700 ευρώ τον μήνα).

● Πώς λοιπόν η νέα οικογένεια θα αντεπεξέλθει στα αυξημένα έξοδα των παιδιών, στα ενοίκια-φωτιά, στο πανάκριβο σούπερ μάρκετ της κερδοσκοπίας, με τον έναν από τους δύο γονείς να παίρνει ένα απλό επίδομα; Για να μην πούμε και το άλλο, ότι η Ελλάδα πρέπει να έχει την παγκόσμια πρωτοτυπία, οι εργαζόμενες στο Δημόσιο να έχουν σε ποσοστό 99% «επαπειλούμενη» εγκυμοσύνη και να σταματούν από τον 2ο-3ο μήνα, ενώ στον ιδιωτικό τομέα να συμβαίνει ακριβώς το ανάποδο. Αυτά είναι μερικά από τα πρακτικά προβλήματα της αληθινής ζωής που πρέπει να αναδειχτούν και όχι οι κούφιες κορόνες που δεν λένε τίποτα. Και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι οι αρμόδιες πολιτικές ηγεσίες έχουν την πραγματική εικόνα για το τι συμβαίνει, παρ’ όλο που υποτίθεται φτιάξαμε και αρμόδιο υπουργείο Οικογένειας…

● Στο μεταξύ, προσπαθώ ειλικρινά να βρω έναν λόγο που ο 75χρονος Γιώργος Νταλάρας βγήκε δημοσίως να «μαλώσει» καλλιτέχνες που κάνουν και κάποιες διαφημίσεις «με μπιφτέκια και λουκάνικα» και μετά, όταν οι τηλεοπτικές κάμερες τον περίμεναν έξω από ένα ραδιόφωνο για να τον ρωτήσουν για όσα είπε και προκάλεσαν αντιδράσεις, άρχισε τα προσβλητικά και σεξιστικά σχόλια σε νεαρούς δημοσιογράφους, χώρια τα μαθήματα δημοσιογραφίας. Μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα ένας τόσο μεγάλος καλλιτέχνης έδειξε τόσο μικρός άνθρωπος...

● Βέβαια, φταίμε και εμείς. Μια καλή φωνή δεν σημαίνει ότι μας ενδιαφέρει και η άποψή της περί παντός επιστητού. Διότι αφού ακούμε την άποψη του Παντελή Θαλασσινού για τα εμβόλια ή της Νατάσας Μποφίλιου για τον πόλεμο στην Ουκρανία, γιατί να μην πει και ο Νταλάρας την άποψή του για τη δημοσιογραφία και τα λουκάνικα; Αλλωστε συμφώνησε και ο αψύς Πολάκης από τις Σπέτσες με τις δηλώσεις του «συντρόφου» Νταλάρα και επανέλαβε τις προσβολές προς τους ρεπόρτερ που τον κυνηγούσαν. Σύμφωνα με αυτή τη λογική, για τα χάλια των ελληνικών ΜΜΕ φταίνε κάτι χαμηλόμισθοι νεαροί τηλερεπόρτερ που τρέχουν από εδώ και από εκεί, οπότε χρειάζονται έναν Νταλάρα να τους αποκαλεί γελοίους, χωρίς αρχές και ήθος και να μιλάει για «χαριτωμένες που ο μπαμπάς σου θα σου πει…». Μη ρωτάτε αν ο μεγάλος καλλιτέχνης είπε τίποτα για τους επιχειρηματίες των ΜΜΕ ή τους μεγαλοπαρουσιαστές. Είπαμε, είναι θεσμικός πάνω απ’ όλα.

Ομόφωνο το «άγιο όχι» στον γάμο και την τεκνοθεσία ομοφύλων

 Συνέντευξη Τύπου μετά την Ιερά Σύνοδο για τον γάμο - τεκνοθεσία ομοφύλων

Συνέντευξη Τύπου μετά την Ιερά Σύνοδο για τον γάμο - τεκνοθεσία ομοφύλων | ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
 Η Ιερά Σύνοδος ετοίμασε δύο επιστολές: μία για τους βουλευτές και μία για το ποίμνιο


Πάνω από πέντε ώρες συνεδρίαζε η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος πριν καταλήξει σε μια αναμενόμενη και ομόφωνη απόφαση για τον γάμο και την τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια ● Ανακοινώνοντας την κατηγορηματική διαφωνία της στο σχετικό νομοσχέδιο, καταλόγισε βαρύτατη ευθύνη στους βουλευτές εκείνους που θα το υπερψηφίσουν

Τη διαφωνία των μελών της για τον γάμο και την τεκνοθεσία στα ομόφυλα ζευγάρια και το σχετικό νομοσχέδιο βεβαίωσε η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, που συνεδρίασε εκτάκτως σήμερα επί πάνω από πέντε ώρες, υπό τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, και κατέληξε σε ομόφωνη απόφαση, υιοθετώντας στην ουσία την εισήγηση του Μητροπολίτη Μεσογαίας.

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος, ως πρόεδρος της ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής, ανέπτυξε τις θεολογικές και επιστημονικές διαφωνίες της Εκκλησίας, αναφέροντας ότι πολιτεία και εκκλησία είναι δύο διαφορετικοί κόσμοι και επισήμανε ότι όποια ζητήματα υπάρχουν, λύνονται με νομική ρύθμιση στο σύμφωνο συμβίωσης. «Κάθε ανατροπή της ηθικής αποδομεί την αξία του ανθρώπου», υπογράμμισε ακόμη κατά την εισήγησή στην Ιερά Σύνοδο.

Η τριμελής επιτροπή που συστάθηκε για τη σύνταξη του κειμένου, με τις ανακοινώσεις των θέσεων της Εκκλησίας για τα ομόφυλα ζευγάρια, αποτελείτο από τους Μητροπολίτες Ναυπάκτου, Φθιώτιδος και Κομοτηνής.

Στη σημερινή συνεδρίαση ετοιμάστηκαν δύο επιστολές – η μία προς τους πιστούς, η οποία θα αναγνωστεί σε όλους τους ναούς την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου, και η άλλη που θα σταλεί στους βουλευτές και είναι νομικό κείμενο όπου αποτυπώνονται οι λόγοι για τους οποίους η Εκκλησία είναι αντίθετη με την εξαγγελθείσα νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης. Έγινε μάλιστα ειδική αναφορά κατά τις ανακοινώσεις στη συνέντευξη Τύπου, στη «βαρύτατη ευθύνη που φέρουν» οι βουλευτές εκείνοι που θα ψηφίσουν 

Παράλληλα, εξουσιοδοτούνται οι κατά τόπους μητροπόλεις για την ανάπτυξη πρωτοβουλιών ευαισθητοποίησης του ποιμνίου κατά της επέκτασης του πολιτικού γάμου και στα ομόφυλα ζευγάρια και κατά της τεκνοθεσίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνεδρίαση δεν υπήρξαν ιδιαίτερα υψηλοί τόνοι, κατατέθηκαν διαφορετικές επιμέρους προτάσεις από ορισμένους ιεράρχες, αλλά τελικά επιτεύχθηκε συμφωνία στο κείμενο του ανακοινωθέντος, το οποίο με αυστηρή ορολογία βάζει όλες τις παραμέτρους του ζητήματος και ικανοποίησε και τους υπέρμαχους μιας περισσότερο σκληρής γραμμής, αλλά και εκείνους που υποστήριξαν τη θέση μιας πιο ήπιας προσέγγισης. 

Στη σημερινή συνεδρίαση συμμετείχαν 76 Μητροπολίτες και απουσίαζαν τέσσερις, οι Κοζάνης, Μυτιλήνης, Ζακύνθου και Ελευθερουπόλεως.

Αναλυτικά το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου:

«Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας (Ι.Σ.Ι.) της Εκκλησίας της Ελλάδος συνήλθε σε έκτακτη συνεδρίαση, σήμερα Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024, με μοναδικό θέμα την εξαγγελθείσα νομοθέτηση γάμου και «τεκνοθεσίας» υπέρ ζευγαριών του ιδίου φύλου.

Μετά την καθιερωμένη προσευχή, η Ι.Σ.Ι. άκουσε την εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, επί της οποίας ακολούθησε διάλογος, και εκφράζει ομόφωνα τις θέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος επί του θέματος, ως εξής:

Η θεολογία της Εκκλησίας για τον γάμο απορρέει από την Αγία Γραφή, τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας και τη διάταξη του Μυστηρίου του Γάμου και φαίνεται καθαρά στην Ακολουθία του Μυστηρίου αυτού. Ο σκοπός του χριστιανικού γάμου είναι η δημιουργία καλής συζυγίας και οικογένειας, η ανάπτυξη παιδιών ως καρπών της εν Χριστώ αγάπης των δύο συζύγων και η σύνδεσή τους με την εκκλησιαστική ζωή.

Η Εκκλησία αποδέχεται για τη σχέση άνδρα - γυναίκας και παιδιών ότι:

α) η δυαδικότητα των φύλων και η συμπληρωματικότητά τους δεν αποτελούν κοινωνικές επινοήσεις, αλλά προέρχονται από τον Θεό («… και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον, κατ' εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν, άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς. και ευλόγησεν αυτούς ο Θεός, λέγων· αυξάνεσθε και πληθύνεσθε…», Γένεσις 1, 27-28),

β) η ιερότητα της ένωσης άνδρα και γυναίκας παραπέμπει στη σχέση του Χριστού και της Εκκλησίας («… ο αγαπών την εαυτού γυναίκα εαυτόν αγαπά… το μυστήριον τούτο μέγα εστίν, εγώ δε λέγω εις Χριστόν και εις την Εκκλησίαν», Απ. Παύλου, Προς Εφεσίους 5, 28),

γ) ο χριστιανικός γάμος δεν είναι απλή συμφωνία συμβίωσης, αλλά Ιερό Μυστήριο, μέσω του οποίου παρέχεται η χάρη του Θεού στη σχέση κοινωνίας άνδρα και γυναίκας με στόχο την κοινή τους πορεία προς τη θέωση - και αυτή η ευλογημένη πορεία αφορά όλα τα ζεύγη με ή χωρίς παιδιά,

δ) ο πατέρας και η μητέρα είναι συστατικά στοιχεία της παιδικής και της ενήλικης ζωής («Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου», Έξοδος 20, 12).

Προφανώς η Πολιτεία νομοθετεί, αλλά αυτή η παράμετρος ούτε στερεί την ελευθερία του λόγου από την Εκκλησία ούτε απαλλάσσει την Εκκλησία από το καθήκον ενημέρωσης του πιστού λαού ούτε μπορεί να της υποδείξει σε τι συνίσταται η αμαρτία. Η Εκκλησία δεν νομοθετεί και δεν φέρει ευθύνη για τους νόμους. Αν σιωπήσει, όμως, φέρει βαρύτατη ευθύνη και αυτοκαταργείται.

Από το 2015 το σύμφωνο συμβίωσης παρέχει σε ζευγάρια του ιδίου φύλου όλα τα δικαιώματα και τις δυνατότητες του γάμου με κύρια εξαίρεση τη δυνατότητα απόκτησης παιδιών με υιοθεσία ή παρένθετη κύηση. Το σύνθημα της «ισότητας στον γάμο» αποβλέπει σε ένα στόχο, στην απόκτηση παιδιών από «ομόφυλα ζευγάρια».

Ανακοινώθηκε ότι θα επιτρέπεται ο «ομόφυλος γάμος» και η «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας και (με διάφορες διόδους) μέσω παρένθετης κύησης. Οι εμπνευστές του νομοσχεδίου και οι συνευδοκούντες σε αυτό προωθούν την κατάργηση της πατρότητας και της μητρότητας και τη μετατροπή τους σε ουδέτερη γονεϊκότητα, την εξαφάνιση των ρόλων των δύο φύλων μέσα στην οικογένεια και θέτουν πάνω από τα συμφέροντα των μελλοντικών παιδιών τις σεξουαλικές επιλογές των ομοφυλόφιλων ενηλίκων. Με βάση το νομοσχέδιο, ομοφυλόφιλοι μονογονείς θα μπορούν να επιβάλουν στο παιδί τους τον σύντροφό τους ως «πατέρα 2» ή ως «μητέρα 2».

Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία καταδικάζει μελλοντικά παιδιά να μεγαλώσουν χωρίς πατέρα ή μητέρα σε ένα περιβάλλον σύγχυσης των γονεϊκών ρόλων. Η μονογονεϊκή οικογένεια είναι διαφορετική περίπτωση. Προκαλεί στέρηση του ενός γονέα, αλλά όχι σύγχυση των ρόλων των γονέων. Αντίθετα, η ομοφυλοφιλική συμβίωση προξενεί και τα δύο. Επιπλέον, τα παιδιά αυτά συχνά δεν θα έχουν δυνατότητα γνωριμίας με τον άλλο βιολογικό γονέα τους. Δεν θα έχουν επίσης το προσωπικό βίωμα της παρουσίας του άλλου φύλου (αντίθετου των «ομόφυλων γονέων» τους) μέσα σε μία ετερόφυλη σχέση. Τα παιδιά με πατέρες 1 και 2 ή με μητέρες 1 και 2 (ή και παραπάνω) θα είναι τα θύματα ενός αφύσικου μηχανισμού τεκνοθεσιών.

Δημοσιοποιήθηκε ότι: α) θα επιτρέπεται στα «ομόφυλα ζευγάρια» η από κοινού υιοθεσία και η υιοθεσία από τον «ομόφυλο σύζυγο» του γονέα (θα ισχύσει και για τα σημερινά παιδιά από παρένθετη κύηση), β) δεν θα επιτρέπεται στην Ελλάδα η παρένθετη κύηση υπέρ «ομόφυλου ζευγαριού», αλλά αυτή θα αναγνωρίζεται, αν έγινε νόμιμα σε άλλο κράτος. Οι ρυθμίσεις αυτές θα αποτελέσουν κίνητρα για την εκμετάλλευση ευάλωτων γυναικών.

Εάν τα προαναφερθέντα ισχύσουν, πρόκειται για ένα ναρκοθετημένο νομοσχέδιο με αντιφάσεις και τρόπους παράκαμψης των απαγορεύσεών του (μέσω κυήσεων στο εξωτερικό) και είναι πιθανή η καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων λόγω διακρίσεων, οπότε η χώρα θα αναγκασθεί να νομοθετήσει και στο έδαφός της την παρένθετη κύηση.

Το νομοσχέδιο καταργεί όχι μόνο κανόνες βιοηθικής, χριστιανικές αξίες και την ελληνική οικογενειακή παράδοση, αλλά ανατρέπει τα δικαιώματα μελλοντικών παιδιών και τους ρόλους των φύλων ως στοιχείων συνοχής της κοινωνίας -και αυτό αφορά τον καθένα, έστω και αν δεν αποδέχεται τη χριστιανική ηθική. Το ερώτημα που αιωρείται αναπάντητο είναι τελικά: Ποιος είναι ο ουσιαστικός λόγος αυτής της απόφασης που αλλάζει συνολικά και άρδην τον θεσμό του γάμου και την ιδιότητα του γονέα και γιατί προωθείται με τόση επιμονή;

Η Εκκλησία της Ελλάδος αναγνωρίζει μόνο το Ιερό Μυστήριο του χριστιανικού γάμου και απορρίπτει τον πολιτικό γάμο ασχέτως φύλου. Εν προκειμένω τάσσεται κατά του πολιτικού γάμου «ομόφυλων ζευγαριών» για τον πρόσθετο λόγο ότι αυτός οδηγεί αναπόδραστα σε «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας ή παρένθετης κύησης. Η νομοθέτηση αυτή συγκρούεται τόσο με τη χριστιανική ανθρωπολογία, όσο και με το καθήκον της κοινωνίας να εξασφαλίζει στα παιδιά ευημερία και σωστή ανατροφή, αλλά και με το δικαίωμα των παιδιών να έχουν πατρική και μητρική παρουσία και φροντίδα. Για όλους τους προηγούμενους λόγους και με αίσθημα ποιμαντικής ευθύνης και αγάπης, η Αγία Εκκλησία μας είναι κάθετα αντίθετη προς το προωθούμενο νομοσχέδιο.

Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποφάσισε: α) τη σύνταξη σχετικής επιστολής με τις θέσεις της προς τα αξιότιμα μέλη της Βουλής των Ελλήνων, β) την ανακοίνωση των θέσεών της στους Ιερούς Ναούς την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024 και τη διάθεση σχετικού φυλλαδίου «Προς τον Λαό» μέσω των Ιερών Ναών και της ιστοσελίδας της, γ) την παροχή εξουσιοδότησης προς κάθε Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη να προχωρήσει, εντός της επαρχίας του και κατά την έμφρονα ποιμαντική κρίση του, σε πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης ως προς την επικείμενη νομοθέτηση και τον θεσμό της οικογένειας»

Η Ιερά Σύνοδος αντιτίθεται στη νομοθέτηση γάμου μεταξύ ομοφύλων

 


Ομόφωνα αποφάσισε να αντιτεθεί στη νομοθέτηση γάμου μεταξύ ομοφύλων η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία συνεδρίασε σήμερα εκτάκτως υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου.

Στη συνεδρίαση που διήρκησε περίπου πέντε ώρες τα μέλη του Σώματος της Ιεραρχίας, σύμφωνα με το ανακοινωθέν που εξέδωσαν, αποφάσισαν, μεταξύ άλλων, να σταλούν επιστολές προς τους βουλευτές, να διαβαστεί στους ναούς στις 4 Φεβρουαρίου Εγκύκλιος με τις θέσεις της Εκκλησίας και να μοιραστεί σχετικό φυλλάδιο, ενώ θα εξουσιοδοτηθούν οι μητροπολίτες κάθε επαρχίας να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την ενημέρωση του ποιμνίου και την προάσπιση της οικογένειας.

Ο Αρχιεπίσκοπος στην αρχή της συνεδρίασης αναφέρθηκε στους λόγους που αποφάσισε να συγκαλέσει τη Σύνοδο και τόνισε την ενότητα που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των μελών της Ιεραρχίας απέναντι στο ζήτημα. Ακολούθησε αντιφώνηση από τον αντιπρόεδρο της Ιεραρχίας, μητροπολίτη Καρυστίας και Σκύρου Σεραφείμ.

Μετά την ολοκλήρωση της έκτακτης συνεδρίασης, ο μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος έκανε τη σχετική ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους και διάβασε το ανακοινωθέν της Εκκλησίας της Ελλάδος για τον γάμο ομοφύλων και τις θέσεις της Εκκλησίας.

Αναλυτικά το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου:

Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας (Ι.Σ.Ι.) της Εκκλησίας της Ελλάδος συνήλθε σε έκτακτη συνεδρίαση, σήμερα Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024, με μοναδικό θέμα την εξαγγελθείσα νομοθέτηση γάμου και «τεκνοθεσίας» υπέρ ζευγαριών του ιδίου φύλου.

Μετά την καθιερωμένη προσευχή, η Ι.Σ.Ι. άκουσε την εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, επί της οποίας ακολούθησε διάλογος, και εκφράζει ομόφωνα τις θέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος επί του θέματος, ως εξής:

Η θεολογία της Εκκλησίας για τον γάμο απορρέει από την Αγία Γραφή, τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας και τη διάταξη του Μυστηρίου του Γάμου και φαίνεται καθαρά στην Ακολουθία του Μυστηρίου αυτού. Ο σκοπός του χριστιανικού γάμου είναι η δημιουργία καλής συζυγίας και οικογένειας, η ανάπτυξη παιδιών ως καρπών της εν Χριστώ αγάπης των δύο συζύγων και η σύνδεσή τους με την εκκλησιαστική ζωή.

Η Εκκλησία αποδέχεται για τη σχέση άνδρα - γυναίκας και παιδιών ότι:

α) η δυαδικότητα των φύλων και η συμπληρωματικότητά τους δεν αποτελούν κοινωνικές επινοήσεις, αλλά προέρχονται από τον Θεό («... και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον, κατ' εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν, άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς. και ευλόγησεν αυτούς ο Θεός, λέγων· αυξάνεσθε και πληθύνεσθε...», Γένεσις 1, 27-28),

β) η ιερότητα της ένωσης άνδρα και γυναίκας παραπέμπει στη σχέση του Χριστού και της Εκκλησίας («... ο αγαπών την εαυτού γυναίκα εαυτόν αγαπά... το μυστήριον τούτο μέγα εστίν, εγώ δε λέγω εις Χριστόν και εις την Εκκλησίαν», Απ. Παύλου, Προς Εφεσίους 5, 28),

γ) ο χριστιανικός γάμος δεν είναι απλή συμφωνία συμβίωσης, αλλά Ιερό Μυστήριο, μέσω του οποίου παρέχεται η χάρη του Θεού στη σχέση κοινωνίας άνδρα και γυναίκας με στόχο την κοινή τους πορεία προς τη θέωση - και αυτή η ευλογημένη πορεία αφορά όλα τα ζεύγη με ή χωρίς παιδιά,

δ) ο πατέρας και η μητέρα είναι συστατικά στοιχεία της παιδικής και της ενήλικης ζωής («Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου», Έξοδος 20, 12).

Προφανώς η Πολιτεία νομοθετεί, αλλά αυτή η παράμετρος ούτε στερεί την ελευθερία του λόγου από την Εκκλησία ούτε απαλλάσσει την Εκκλησία από το καθήκον ενημέρωσης του πιστού λαού ούτε μπορεί να της υποδείξει σε τι συνίσταται η αμαρτία. Η Εκκλησία δεν νομοθετεί και δεν φέρει ευθύνη για τους νόμους. Αν σιωπήσει, όμως, φέρει βαρύτατη ευθύνη και αυτοκαταργείται.

Από το 2015 το σύμφωνο συμβίωσης παρέχει σε ζευγάρια του ιδίου φύλου όλα τα δικαιώματα και τις δυνατότητες του γάμου με κύρια εξαίρεση τη δυνατότητα απόκτησης παιδιών με υιοθεσία ή παρένθετη κύηση. Το σύνθημα της «ισότητας στον γάμο» αποβλέπει σε ένα στόχο, στην απόκτηση παιδιών από «ομόφυλα ζευγάρια».

Ανακοινώθηκε ότι θα επιτρέπεται ο «ομόφυλος γάμος» και η «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας και (με διάφορες διόδους) μέσω παρένθετης κύησης. Οι εμπνευστές του νομοσχεδίου και οι συνευδοκούντες σε αυτό προωθούν την κατάργηση της πατρότητας και της μητρότητας και τη μετατροπή τους σε ουδέτερη γονεϊκότητα, την εξαφάνιση των ρόλων των δύο φύλων μέσα στην οικογένεια και θέτουν πάνω από τα συμφέροντα των μελλοντικών παιδιών τις σεξουαλικές επιλογές των ομοφυλόφιλων ενηλίκων. Με βάση το νομοσχέδιο, ομοφυλόφιλοι μονογονείς θα μπορούν να επιβάλουν στο παιδί τους τον σύντροφό τους ως «πατέρα 2» ή ως «μητέρα 2».

Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία καταδικάζει μελλοντικά παιδιά να μεγαλώσουν χωρίς πατέρα ή μητέρα σε ένα περιβάλλον σύγχυσης των γονεϊκών ρόλων. Η μονογονεϊκή οικογένεια είναι διαφορετική περίπτωση. Προκαλεί στέρηση του ενός γονέα, αλλά όχι σύγχυση των ρόλων των γονέων. Αντίθετα, η ομοφυλοφιλική συμβίωση προξενεί και τα δύο. Επιπλέον, τα παιδιά αυτά συχνά δεν θα έχουν δυνατότητα γνωριμίας με τον άλλο βιολογικό γονέα τους. Δεν θα έχουν επίσης το προσωπικό βίωμα της παρουσίας του άλλου φύλου (αντίθετου των «ομόφυλων γονέων» τους) μέσα σε μία ετερόφυλη σχέση. Τα παιδιά με πατέρες 1 και 2 ή με μητέρες 1 και 2 (ή και παραπάνω) θα είναι τα θύματα ενός αφύσικου μηχανισμού τεκνοθεσιών.

Δημοσιοποιήθηκε ότι: α) θα επιτρέπεται στα «ομόφυλα ζευγάρια» η από κοινού υιοθεσία και η υιοθεσία από τον «ομόφυλο σύζυγο» του γονέα (θα ισχύσει και για τα σημερινά παιδιά από παρένθετη κύηση), β) δεν θα επιτρέπεται στην Ελλάδα η παρένθετη κύηση υπέρ «ομόφυλου ζευγαριού», αλλά αυτή θα αναγνωρίζεται, αν έγινε νόμιμα σε άλλο κράτος. Οι ρυθμίσεις αυτές θα αποτελέσουν κίνητρα για την εκμετάλλευση ευάλωτων γυναικών.

Εάν τα προαναφερθέντα ισχύσουν, πρόκειται για ένα ναρκοθετημένο νομοσχέδιο με αντιφάσεις και τρόπους παράκαμψης των απαγορεύσεών του (μέσω κυήσεων στο εξωτερικό) και είναι πιθανή η καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων λόγω διακρίσεων, οπότε η χώρα θα αναγκασθεί να νομοθετήσει και στο έδαφός της την παρένθετη κύηση.

Το νομοσχέδιο καταργεί όχι μόνο κανόνες βιοηθικής, χριστιανικές αξίες και την ελληνική οικογενειακή παράδοση, αλλά ανατρέπει τα δικαιώματα μελλοντικών παιδιών και τους ρόλους των φύλων ως στοιχείων συνοχής της κοινωνίας -και αυτό αφορά τον καθένα, έστω και αν δεν αποδέχεται τη χριστιανική ηθική. Το ερώτημα που αιωρείται αναπάντητο είναι τελικά: Ποιος είναι ο ουσιαστικός λόγος αυτής της απόφασης που αλλάζει συνολικά και άρδην τον θεσμό του γάμου και την ιδιότητα του γονέα και γιατί προωθείται με τόση επιμονή;

Η Εκκλησία της Ελλάδος αναγνωρίζει μόνο το Ιερό Μυστήριο του χριστιανικού γάμου και απορρίπτει τον πολιτικό γάμο ασχέτως φύλου. Εν προκειμένω τάσσεται κατά του πολιτικού γάμου «ομόφυλων ζευγαριών» για τον πρόσθετο λόγο ότι αυτός οδηγεί αναπόδραστα σε «ομόφυλη γονεϊκότητα» μέσω υιοθεσίας ή παρένθετης κύησης. Η νομοθέτηση αυτή συγκρούεται τόσο με τη χριστιανική ανθρωπολογία, όσο και με το καθήκον της κοινωνίας να εξασφαλίζει στα παιδιά ευημερία και σωστή ανατροφή, αλλά και με το δικαίωμα των παιδιών να έχουν πατρική και μητρική παρουσία και φροντίδα. Για όλους τους προηγούμενους λόγους και με αίσθημα ποιμαντικής ευθύνης και αγάπης, η Αγία Εκκλησία μας είναι κάθετα αντίθετη προς το προωθούμενο νομοσχέδιο.

Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποφάσισε: α) τη σύνταξη σχετικής επιστολής με τις θέσεις της προς τα αξιότιμα μέλη της Βουλής των Ελλήνων, β) την ανακοίνωση των θέσεών της στους Ιερούς Ναούς την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024 και τη διάθεση σχετικού φυλλαδίου «Προς τον Λαό» μέσω των Ιερών Ναών και της ιστοσελίδας της, γ) την παροχή εξουσιοδότησης προς κάθε Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη να προχωρήσει, εντός της επαρχίας του και κατά την έμφρονα ποιμαντική κρίση του, σε πρωτοβουλίες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης ως προς την επικείμενη νομοθέτηση και τον θεσμό της οικογένειας.

Κυρ. Βελόπουλος: Δεν νομοθετείτε με βάση το καλό της δημοκρατίας, αλλά για το κομματικό όφελός σας

 


Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση για την επιστολική ψήφο άσκησε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, στην ομιλία του κατά την συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή.

"Δεν νομοθετείτε με βάση το καλό της δημοκρατίας και του ελληνικού λαού, αλλά για το κομματικό και μόνο όφελός σας. Κάθε έξι μήνες αλλάζετε τον εκλογικό νόμο, όπως σας βολεύει.

Η επιστολική ψήφος είναι μέγα έγκλημα. Και αυτό φαίνεται από τις τέσσερις «κίτρινες κάρτες» που έδειξε για το νομοσχέδιο το επιστημονικό συμβούλιο της Βουλής", τόνισε ο κ.Βελόπουλος.

Αναφερόμενος στο τι ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης ανέφερε: "Η επιστολική ψήφος, κατά τον τρόπο που θέλει η ΝΔ, ισχύει πλήρως μόνο στην Αυστρία, τη Γερμανία και την Ισπανία, ενώ ισχύει εν μέρει στην Πολωνία και τη Σλοβενία. Δηλαδή, μόνο για ΑμΕΑ, υπερήλικες και νοσούντες. Σε τέσσερα κράτη, Τσεχία, Ιρλανδία, Μάλτα και Σλοβακία, δεν ψηφίζουν οι διαμένοντες στο εξωτερικό. Στα υπόλοιπα κράτη ψηφίζουν οι διαμένοντες στο εξωτερικό είτε δια ζώσης, αυτοπροσώπως, είτε με επιστολική ψήφο, είτε δια αντιπροσώπου.

Η Εσθονία, μάλιστα, έχει θεσπίσει την ηλεκτρονική ψηφοφορία μέσω διαδικτύου, τόσο για το εξωτερικό όσο και για το εξωτερικό".

Αναφερόμενος στις ΗΠΑ, ο κ. Βελόπουλος σημείωσε ότι είναι η πρώτη χώρα που εφάρμοσε την επιστολή ψήφο, ενώ προσέθεσε: "Και γιατί σας λέμε ότι η επιστολική ψήφος είναι κερκόπορτα για τη νοθεία της εκλογικής διαδικασίας; Γιατί το 2005, στις ΗΠΑ, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εκλογικής Μεταρρύθμισης, υπό τον πρώην πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «τα επιστολικά ψηφοδέλτια παραμένουν η μεγαλύτερη πηγή πιθανής νοθείας των ψηφοφόρων»".

Παράλληλα, ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης υποστήριξε ότι γεννώνται διάφορα ερωτήματα με την επιστολική ψήφο, όπως:

"- Αναφορικά με την αποστολή του φακέλου στον εκλογέα, θα θέλαμε να μας πείτε πώς θα παραλάβει ο εκλογέας τον φάκελο; Συστημένο; Με κούριερ; Και πώς θα επιβεβαιωθεί η παραλαβή του;

- Κατά την παραλαβή του φακέλου, ποιος θα ελέγχει τη διαδικασία; Θα υπάρχουν εκπρόσωποι των κοινοβουλευτικών κομμάτων; Και ποιος θα επιβεβαιώνει εάν οι φάκελοι εσωκλείουν τα απαιτούμενα έγγραφα;

- Σε ποιο δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο θα αποσταλούν οι φάκελοι;

- Θα εγκατασταθεί κλειστό κύκλωμα καταγραφής; Και πώς θα διασφαλίζεται η μυστικότητα της ψήφου;

- Δεν θα μπορεί τρίτο πρόσωπο να ψηφίσει στη θέση αποθανόντος;

- Εξασφαλίζεται με κάποιο τρόπο η δυνατότητα ελέγχου και ενημέρωσης των εκλογικών καταλόγων για το ποιος ψηφίζει και ποιος δεν μπορεί;

- Εξασφαλίζεται η εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων από τους νεκρούς";

Επίσης, ο κ.Βελόπουλος ισχυρίστηκε ότι "έρχεται νοθεία με την επιστολική ψήφο", ενώ προσέθεσε: "Στις προηγούμενες εκλογές οι σάκοι με τα ψηφοδέλτια που ήρθαν από τη Γερμανία ήταν ανοιχτοί. Επίσης, δεν έχει γίνει εκκαθάριση των νεκρών. Μιλάμε για 500.000 ψηφοφόρους που είναι άνω των 90 ετών. Δηλαδή, μιλάμε για το 8% του εκλογικού σώματος. Θα ψηφίσουν και οι νεκροί, θα ψηφίσουν και τα ζόμπι. Η αλήθεια είναι ότι τρέμετε μόνο εμάς. Τρέμετε την Ελληνική Λύση. Γι' αυτό και μας πολεμάτε. Δεν σας εμπιστευόμαστε. Εμείς θα σταθούμε απέναντι σε αυτή την ιστορία, θα γίνουμε οι θεματοφύλακες του Συντάγματος. Θα είναι έτοιμοι 5.000 εκλογικοί αντιπρόσωποι, όπως κάναμε και στις προηγούμενες εκλογές. Σας ζητάμε όμως να απαιτήσετε να γίνει έλεγχος του λογισμικού".

Παράλληλα, ο πρόεδρος αναφέρθηκε στο θέμα της ακρίβειας, υποστηρίζοντας ότι με "πυροτεχνήματα - pass δεν λύνονται τα προβλήματα", ενώ αναρωτήθηκε "πώς θα πέσουν οι τιμές όταν έχεις ακριβή ενέργεια; Πώς θα πέσουν οι τιμές όταν δεν κάνεις εξορύξεις, όταν έχεις υπερφορολόγηση, όταν τα λιπάσματα είναι πανάκριβα, όταν ο πρωθυπουργός ικανοποιεί τους δήθεν συμμάχους εναντίον των Ελλήνων".

Τέλος, ο κ. Βελόπουλος έκανε αναφορά στο θέμα του γάμου ομοφύλων ζευγαριών, λέγοντας, μεταξύ άλλων: "Οσοι αυτή τη στιγμή ζητούν δημοψήφισμα, στην πραγματικότητα υπηρετούν το αφήγημα του κ. Μητσοτάκη. Η Εκκλησία γνωρίζει πολύ καλά ότι κανένα δημοψήφισμα δεν μπορεί να παραβιάσει τους ιερούς κανόνες της. Για την Εκκλησία δεν αρκεί μια ανακοίνωση. Ανακοινώσεις κάνουν τα κόμματα, όχι οι ηγέτες της Εκκλησίας".

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Κακοκαιρία: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αρκετές περιοχές - Ανυπολόγιστες ζημιές, χωριά αποκομμένα

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025 08:10 1 SHARES Πλημμύρες και καταστροφές από την κακοκαιρία στ...