Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2024

Νέο εργαλείο για προσωποποιημένη σύγκριση τιμών ενέργειας στο e-Καταναλωτής

 


  Νέο εργαλείο προσωποποιημένης σύγκρισης τιμών για την αλλαγή συμβολαίου ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου σχεδιάζεται να ενταχθεί, άμεσα, στο e-Καταναλωτής, στο πλαίσιο αναβάθμισης του ρόλου της πλατφόρμας και στην μεταμόρφωσή της σε ουσιαστικό βοηθό του καταναλωτή.

   Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε συνεργασία με την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) εκτιμάται ότι, από το Φεβρουάριο, ο καταναλωτής θα μπορεί να αξιοποιεί ένα νέο Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών (energycost), για τα προϊόντα ρεύματος και φυσικού αερίου, σε μία διαδικασία αλλαγής συμβολαίου. Το αξιοσημείωτο είναι ότι η έρευνα που θα γίνεται θα είναι προσωποποιημένη για τη σύγκριση των τιμολογίων καθώς θα υπολογίζονται όλα τα συμπληρωματικά κόστη, ψιλά γράμματα, προνόμια, ρήτρες, δώρα κ.α. ώστε να έχει ξεκάθαρη εικόνα ο καταναλωτής για τα κόστη, τα οφέλη και την εξοικονόμηση που θα έχει.

   Όμως, η αναβάθμιση της πλατφόρμας δεν αφορά μόνο στο νέο εργαλείο για την ενέργεια αλλά στην μετεξέλιξή της σε ουσιαστικό βοηθό του καταναλωτή και στην ενδυνάμωση του ρόλου του ως ρυθμιστή της αγοράς.

   Όπως σχολίασαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι υπεύθυνοι της πλατφόρμας e-Καταναλωτής, «η επέκταση λειτουργίας της πλατφόρμας αντικατοπτρίζει τη δέσμευση της γενικής γραμματείας Εμπορίου για την ενίσχυση της διαφάνειας και της ανταγωνιστικότητας στην αγορά, μέσω της τεχνολογίας».

   Στο μεταξύ, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης υπογραμμίζει, με κάθε ευκαιρία, ότι όσο η ακρίβεια θα απασχολεί τον καταναλωτή θα λαμβάνονται μέτρα και ήδη λειτουργεί, δέσμη μέτρων, για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες των πληθωριστικών πιέσεων, οι παραπλανητικές προσφορές και εκπτώσεις, να διορθωθούν δομικές στρεβλώσεις και να επιτυγχάνονται χαμηλότερες τιμές.

   Σε αυτό το πλαίσιο, και όλες οι ελεγκτικές υπηρεσίες είναι «επί ποδός» με τους ελέγχους να συνεχίζονται εντατικά, σε όλο το εύρος της αγοράς. Υπενθυμίζεται ότι, μέσα στο 2023, πραγματοποιήθηκαν περισσότεροι από 25.000 ελέγχους και τα πρόστιμα έφτασαν, περίπου, τα 13,5 εκατομμύρια ευρώ ενώ ήδη προχωράει και η περαιτέρω ενδυνάμωση του ρόλου της ΔΙΜΕΑ για ακόμη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στους ελέγχους.

   Όμως, το θέμα της αισχροκέρδειας και της ακρίβειας παραμένει ψηλά στην ατζέντα των προβλημάτων των καταναλωτών οπότε έχει τεθεί ψηλά και στην ατζέντα προτεραιοτήτων της κυβέρνησης από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.

   Από το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμάται ότι η αναβάθμιση του e-Καταναλωτής, θα καταστεί το κατάλληλο εργαλείο για να αντιληφθεί ο ίδιος ο καταναλωτής τη δύναμη που έχει ως ρυθμιστής της αγοράς. Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν σχεδιάζεται η αναβάθμιση και του αριθμού των προϊόντων του e-Καταναλωτής με την επέκτασή τους από τους, περίπου, 1500 κωδικούς σε 3500 κωδικούς - συμπεριλαμβανομένων και των προϊόντων μόνιμης μείωσης τιμής πάνω από το 5% - ενώ θα υπάρξει και η προσθήκη ειδοποιήσεων για τις αλλαγές που γίνονται στις τιμές των προϊόντων που έχει εντάξει ο καταναλωτής στο δικό του το «καλάθι».

   Για την αύξηση των κωδικών σχεδιάζεται εκτός από τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα να προστεθούν και ορισμένα τα οποία, αν και δεν εντάσσονται στα «βασικά», εντούτοις δεν είναι και εξεζητημένα.

   Υπενθυμίζεται ότι, σήμερα, μέσω του e-Καταναλωτής μπορεί κάποιος να ενημερώνεται για τις τιμές πλήθους αγαθών, να κάνει συγκρίσεις ώστε να καταλήγει στην πιο συμφέρουσα επιλογή και να καταγγέλλει συμπεριφορές που εκτιμά ότι θεωρεί καταχρηστικές ή παραπλανητικές.

   Οι άμυνες των καταναλωτών απέναντι στην ακρίβεια  

   Στο μεταξύ, καθώς ο πληθωρισμός επιφέρει διαρκώς ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα και υπηρεσίες ευρείας κατανάλωσης, η πίεση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αυξάνεται και οι πολίτες αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν τις επιπτώσεις του στην καθημερινότητά τους.

   Όπως εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών «οι καταναλωτές δεν μπορούν να εξουδετερώσουν τις συνέπειες του πληθωρισμού και να επαναφέρουν το κόστος διαβίωσης εκεί που ήταν πριν την πληθωριστική και ενεργειακή κρίση». Ωστόσο, σημειώνει ότι «ορισμένες δοκιμασμένες και επιστημονικά μελετημένες αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά είναι σε θέση να μετριάσουν τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στην καθημερινότητα των καταναλωτών».

   Ποιες είναι όμως οι κυριότερες αλλαγές αγοραστικής συμπεριφοράς που μπορούν, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, να βοηθήσουν τα ελληνικά νοικοκυριά να ανταπεξέλθουν λίγο καλύτερα στις δύσκολες σημερινές συνθήκες:

   - Έχει γίνει αρκετή συζήτηση για τις συρρικνωμένες συσκευασίες. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται «shrinkflation» και συμβαίνει όταν το μέγεθος ή η ποσότητα ενός προϊόντος μειώνεται, αλλά η τιμή του παραμένει ίδια ή αυξάνεται. Για να αποφύγουμε τέτοιες αγορές, ελέγχουμε τη συσκευασία του προϊόντος που μας ενδιαφέρει για τυχόν αλλαγές σε μέγεθος, βάρος ή ποσότητα.

   - Όταν ψωνίζουμε ελέγχουμε την τιμή ανά μονάδα που είναι το χρηματικό ποσό που πληρώνουμε για μια συγκεκριμένη ποσότητα ενός προϊόντος, όπως ανά κιλό, λίτρο ή τεμάχιο. Η τιμή ανά μονάδα μας βοηθά να αποφύγουμε να πληρώσουμε περισσότερα χρήματα για λιγότερο προϊόν. Αυτή η πληροφορία αναγράφεται υποχρεωτικά στην πινακίδα τιμής κάθε προϊόντος.

   - Συγκρίνουμε τις τιμές των εναλλακτικών επιλογών (π.χ., ανταγωνιστικές μάρκες) που υπάρχουν στην ίδια κατηγορία προϊόντων. Οι τιμές των προϊόντων που ανήκουν στην ίδια ακριβώς κατηγορία μπορεί να διαφέρουν μέχρι και 50%.Αυτό σημαίνει ότι επιλέγοντας ένα αισθητά φθηνότερο προϊόν ίσως εξουδετερώσουμε όλη τη συσσωρευτική επίπτωση του πληθωρισμού στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων από το 2021 μέχρι σήμερα.

   - Αναζητούμε καλύτερες τιμές μεταξύ φυσικών ή ηλεκτρονικών καταστημάτων. Υπάρχουν συχνά μεγάλες διαφορές στην τιμή λιανικής για τον ίδιο ακριβώς κωδικό προϊόντος και μπορούμε να εντοπίσουμε σημεία λιανικής πώλησης που διαθέτουν το ίδιο προϊόν σε αρκετά χαμηλότερο κόστος.

   - Η σύγκριση τιμών και προϊόντων γίνεται πιο αποτελεσματικά στο διαδίκτυο και με λιγότερο κόπο, χρόνο και έξοδα. Στην προσπάθεια αυτή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μηχανές αναζήτησης και ψηφιακές πλατφόρμες που κάνουν τη διαδικασία απλούστερη για εμάς.

   - Αποφεύγουμε συνειδητά τις παρορμητικές αγορές, δηλαδή την αγορά προϊόντων που δεν είχαμε προγραμματίσει να κάνουμε. Ένας τρόπος είναι να συντάξουμε μία λίστα προϊόντων πριν ψωνίσουμε και να μην κάνουμε αγορές εκτός αυτής της λίστας. Σχετικές έρευνες έχουν αποκαλύψει ότι η συστηματική χρήση λίστας αγορών μπορεί να μειώσει μέχρι 25%-30% τα συνολικά έξοδα στο σούπερ μάρκετ και να μειώσει δραστικά τις περιττές αγορές.

   - Δοκιμάζουμε νέες μάρκες ή κωδικούς του προϊόντος που μάς ενδιαφέρει, εφόσον προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές. Με τέτοιες αλλαγές των αγοραστικών συνηθειών μπορούμε να μειώσουμε αρκετά τα έξοδα χωρίς να στερηθούμε ένα προϊόν ή να μειώσουμε την κατανάλωση.

   - Εκμεταλλευόμαστε ψύχραιμα, έξυπνα και προς το δικό μας συμφέρον τις προσφορές, τις εκπτώσεις, τα κουπόνια και τα προγράμματα επιβράβευσης πελατών. Αυτό σημαίνει ότι δεν αγοράζουμε ένα προϊόν απλώς επειδή είναι σε κάποια προσφορά και παρουσιάζεται σαν ευκαιρία, αν δεν το χρειαζόμαστε πραγματικά. Επίσης, τα περισσότερα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ πραγματοποιούν επαναλαμβανόμενες προωθητικές ενέργειες και μπορούμε εύκολα να βρούμε το προϊόν που θέλουμε σε προσφορά.

   Σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο κ. Μπάλτας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «ο καταναλωτής ''ψηφίζει'' καθημερινά τις εταιρείες και τα προϊόντα που προτιμά μέσω των αγορών του. Εάν οι καταναλωτές υποστηρίζουν αγοραστικά τις εταιρείες και τις μάρκες που προσφέρουν δίκαιες και συγκρατημένες τιμές, τότε βοηθούν έμπρακτα την αγορά να λειτουργήσει καλύτερα και οι υπεύθυνες τιμολογιακές πρακτικές θα αυξηθούν. Παράλληλα, εάν οι καταναλωτές εγκαταλείψουν εταιρείες και μάρκες που κάνουν δυσανάλογες ανατιμήσεις και αισχροκερδούν, τότε περνούν το μήνυμα ότι οι ανεύθυνες τιμολογιακές πρακτικές δεν είναι ανεκτές και τιμωρούνται με απόσυρση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης».

   Σε ό,τι αφορά τον ρόλο της πολιτείας, ο κ. Μπάλτας υποστηρίζει ότι υπάρχουν πολιτικές και μέτρα που μπορούν να ενισχύσουν τη θέση του καταναλωτή απέναντι στην ακρίβεια. Συγκεκριμένα:

   -Οι αρχές μπορούν να παρεμβαίνουν στην αγορά για να αποτρέψουν μονοπώλια, καρτέλ, στρατηγικές συμπεριφορές ολιγοπωλίων και άλλες πρακτικές που υπονομεύουν τον ανταγωνισμό και επιτρέπουν στις εταιρείες να χρεώνουν υπερβολικές τιμές και να εκμεταλλεύονται τους καταναλωτές. Οι αρχές μπορούν επίσης να επιβάλλουν πρόστιμα, κυρώσεις ή να προβούν σε νομικές ενέργειες κατά εκείνων που παραβιάζουν την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία ή εμπλέκονται σε αθέμιτες πρακτικές.

   - Εφαρμογή μέτρων για τον περιορισμό της αισχροκέρδειας, όπως για παράδειγμα το άρθρο 54 του ν. 5045/29-7-2023 σχετικά με την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.

   - Μέτρα που προάγουν τη συγκράτηση των τιμών από τις εταιρείες και διευκολύνουν τη σύγκριση των τιμών από τους καταναλωτές, όπως το καλάθι του νοικοκυριού.

   - Τόνωση της προσφοράς της οικονομίας ώστε να μειωθούν οι εγχώριες πληθωριστικές πιέσεις.

   - 'Ασκηση επιρροής σε κλαδικούς παράγοντες και μεγάλους παίκτες της αγοράς ώστε να συμμορφωθούν με την επιθυμία της κοινωνίας για συγκράτηση του κόστους ζωής και περιορισμό των ανατιμήσεων.

   - Παρεμβάσεις για τη συγκράτηση του κόστους της ενέργειας που όχι μόνο υποκινεί κοστολογικά τις ανατιμήσεις στην πλευρά των επιχειρήσεων, αλλά επίσης επιβαρύνει άμεσα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς στην πλευρά των καταναλωτών.

   - Εκπαίδευση και ενδυνάμωση των καταναλωτών. Η πολιτεία προσφέρει πληροφορίες και καθοδήγηση στους καταναλωτές για να τους βοηθήσει να λαμβάνουν ενημερωμένες και ορθολογικές αποφάσεις. Οι αρχές μπορούν επίσης να ενισχύσουν το θεσμικό πλαίσιο προστασίας των καταναλωτών και να βοηθήσουν τους καταναλωτές να εκφράσουν τις ανησυχίες, τα παράπονα ή τα αιτήματά τους.

   «Ο πληθωρισμός είναι ένα σοβαρό και επίμονο πρόβλημα για την οικονομία και την κοινωνία» τονίζει ο κ. Μπάλτας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και συμπληρώνει: «Μεμονωμένα και αποσπασματικά μέτρα δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της ακρίβειας, αλλά ένας κατάλληλος συνδυασμός μέτρων και παρεμβάσεων μπορεί να ενισχύσει τη θέση του καταναλωτή» .

   Μ.Τ - Ε.Π

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Τράπεζες: Ποιους περιορισμούς στο ύψος των στεγαστικών δανείων συνιστά το ΔΝΤ

 


 To ελληνικό τραπεζικό σύστημα παρέμεινε ανθεκτικό στις τελευταίες διεθνείς κρίσεις, χάρη στην ενίσχυση των ισολογισμών των πιστωτικών ιδρυμάτων, αναφέρει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην τελευταία έκθεσή του στο πλαίσιο των ετήσιων διαβουλεύσεων του άρθρου IV.

   Σημειώνει, ωστόσο, ότι εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές μελλοντικές προκλήσεις, μεταξύ των οποίων και την εμφάνιση των πρώτων ανισορροπιών στην αγορά ακινήτων. Ειδικότερα, αναφέρει ότι η Τράπεζα της Ελλάδος έχει εντοπίσει την ταχεία αύξηση στις τιμές των ακινήτων ως έναν σημαντικό, αλλά σε αρχική φάση ακόμη, συστημικό κίνδυνο.

   Μετά το χαμηλό επίπεδο του 2017, οι τιμές των κατοικιών αυξήθηκαν πάνω από 50% σε ονομαστικούς όρους και κατά 35% σε πραγματικούς (αφού αφαιρεθεί δηλαδή ο πληθωρισμός), ενώ δεν διαφαίνεται ακόμη μία επιβράδυνση των αυξήσεων, λόγω της ισχυρής απασχόλησης, της αύξησης του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος και της ζήτησης από ξένους, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο του προγράμματος «Χρυσή Βίζα», αναφέρει το Ταμείο. Διάφοροι δείκτες, προσθέτει, δείχνουν ότι οι τιμές των κατοικιών ήταν υπερτιμημένες το 2023, καθώς ο λόγος τους προς τα εισοδήματα και προς τα ενοίκια ήταν υψηλότερος κατά 6% και 29%, αντίστοιχα, σε σχέση με τους μακροπρόθεσμους μέσους όρους.

   Καθώς οι υψηλότερες τιμές των ακινήτων αυξάνουν το ύψος της δόσης για όσους θα ήθελαν να πάρουν στεγαστικό δάνειο, αυξάνεται παράλληλα και ο κίνδυνος να μη μπορούν τα νοικοκυριά να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους και συνεπώς και ο κίνδυνος να αυξηθούν και οι ζημιές των τραπεζών από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

   Αν και το ΔΝΤ σημειώνει ότι το χρέος των ελληνικών νοικοκυρών έχει μειωθεί μετά την κρίση χρέους και είναι πολύ χαμηλότερο σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ, σημειώνει ότι υπάρχουν κάποια στοιχεία που χρειάζονται στενή παρακολούθηση. Η αύξηση των δανείων στα νοικοκυριά εξακολουθεί να είναι υποτονική, αλλά το κόστος εξυπηρέτησής τους παραμένει από τα υψηλότερα στην ΕΕ, όπως προκύπτει από το κόστος στέγασης σε σχέση με το διαθέσιμο εισόδημα και το ύψος της δόσης του δανείου σε σχέση με το εισόδημα. 

   Αναφέρει, επίσης, ότι παρατηρείται ήδη μία αύξηση στο ύψος της δόσης σε σχέση με το εισόδημα (debt service-to-income, DSTI). Παράλληλα, στην Ελλάδα καταγράφεται το υψηλότερο επίπεδο στον λόγο του ποσού του δανείου σε σχέση με την αξία του (loan-to-value ratio, LTV), το οποίο υπερβαίνει το 80%, χωρίς πάντως να προκύπτει κάποια ιδιαίτερη ανησυχία από την κατανομή των κινδύνων αυτών. Επίσης, η έκθεση των ελληνικών τραπεζών στην αγορά ακινήτων είναι χαμηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ και σε σχέση με τα επίπεδα πριν τη χρηματοπιστωτική κρίση.

   Στο πλαίσιο αυτών των εξελίξεων, το Ταμείο σημειώνει ότι η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά αυτή την περίοδο την προοπτική να θεσπίσει μέτρα που θα θέτουν κάποιους περιορισμούς στις χορηγήσεις δανείων - όπως περιορισμούς στο ύψος του στεγαστικού δανείου σε σχέση με την αξία του ακινήτου και στο ύψος της δόσης σε σχέση με το εισόδημα του δανειολήπτη - τροποποιώντας το 2023 το νομικό πλαίσιο, ώστε να έχει τη δυνατότητα να επιβάλει τέτοια μέτρα στις τράπεζες.

   Το Ταμείο αναφέρει ότι τα μέτρα αυτά θα βοηθήσουν στην αύξηση της αντοχής των δανειοληπτών, με τον περιορισμό της πιθανότητας μη εξυπηρέτησης του δανείου τους καθώς και στον περιορισμό των ζημιών των τραπεζών από μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

   Θεωρεί ότι τα δύο αυτά μέτρα λειτουργούν συμπληρωματικά και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να εξεταστεί η ταυτόχρονη εφαρμογή τους , ώστε να αυξηθεί η ανθεκτικότητα των δανειοληπτών σε ενδεχόμενα σοκ στα εισοδήματα και τα επιτόκια.

   Με βάση μία ποσοτική ανάλυση που κάνει το ΔΝΤ, προκύπτει ότι αν το πλαφόν στο ύψος του δανείου σε σχέση με την αξία του ακινήτου τεθεί στο 85%, το αντίστοιχο πλαφόν στο ύψος της δόσης σε σχέση με το εισόδημα θα ήταν περίπου 40%.

   'Ακης Χαραλαμπίδης

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ξεκινούν άμεσα οι διαβουλεύσεις για τον κατώτατο μισθό

 


Ξεκινά άμεσα η έναρξη της διαδικασίας για τον προσδιορισμό της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού.

Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης επεξεργάζεται ήδη την τροπολογία η οποία ορίζει το χρονοδιάγραμμα, που θα ακολουθηθεί, μέχρι την εισήγηση της αρμόδιας υπουργού, Δόμνας Μιχαηλίδου, προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.

Στόχος είναι οι διαβουλεύσεις να «τρέξουν», ώστε ο νέος κατώτατος μισθός να εφαρμοστεί από την τρέχουσα χρονιά και στους εργαζόμενους στον τουριστικό κλάδο.

Με βάση όσα ορίζει η νομοθεσία, αρχικά, θα αποσταλεί έγγραφη πρόσκληση από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς για τη σύνταξη έκθεσης για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και θα πραγματοποιηθεί η σύνταξη και η υποβολή της έκθεσης.

Το επόμενο στάδιο είναι η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση.

Στη συνέχεια, έπεται η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων, καθώς και της έκθεσης των φορέων, στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη του σχεδίου πορίσματος διαβούλευσης.

Τέλος, υποβάλλεται η εισήγηση της υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.

Γνώμονας για το τελικό ύψος που θα «κλειδώσει» το ποσοστό αύξησής του είναι η ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων και η διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, θα προσμετρηθούν οι εισηγήσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων, που θα κατατεθούν στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης, οι αντοχές της οικονομίας, αλλά και οι ανάγκες των εργαζομένων.

Σήμερα, ο κατώτατος μισθός ανέρχεται σε 780 ευρώ και το κατώτατο ημερομίσθιο στα 34,84 ευρώ, ενώ, το προηγούμενο χρονικό διάστημα, προηγήθηκαν και άλλες αυξήσεις. Συγκεκριμένα, από 650 ευρώ το 2019, ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, σε 713 ευρώ τον Μάιο του 2022 και, από τον Απρίλιο του 2023, έφτασε τα 780 ευρώ.

Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι, σε ορίζοντα της τετραετίας, ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 950 ευρώ και ο μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ.

Παράλληλα, οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα είναι ωφελημένοι επίσης από το «ξεπάγωμα» των τριετιών, χωρίς αναδρομική ισχύ για την περίοδο από τις 14 Φεβρουαρίου 2012 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2023. Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, η απόφαση για την επαναφορά της προσαύξησης του κατώτατου νομοθετημένου μισθού με επίδομα προϋπηρεσίας (τριετίες) τόσο για τους υπαλλήλους όσο και για τους εργατοτεχνίτες, από την 1η Ιανουαρίου 2024, προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα και επιταχύνει τη μισθολογική εξέλιξή τους, συνυπολογίζοντας ταυτόχρονα την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και τη βιωσιμότητα των ιδιωτικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Γ.Μπ.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Υψηλές επιδόσεις για την ελληνική σημαία σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου

 


  Στις σημαίες με τις υψηλότερες επιδόσεις σε όλες τις κατηγορίες και με τα ποιοτικότερα χαρακτηριστικά, συγκαταλέγεται η ελληνική σημαία, σύμφωνα με την έκθεση Shipping Industry Flag State Performance 2023/2024, του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου.

   Οι υψηλές επιδόσεις της ελληνικής σημαίας είναι σε όλες τις κατηγορίες, τόσο σε επίπεδο Αμερικανικής Ακτοφυλακής όσο και στην Ευρώπη με το Paris MOU, αλλά και στην Ασία βάσει του Tokyo MOU.

   Σύμφωνα με την έκθεση του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου η συντριπτική πλειονότητα των κρατών σημαίας δείχνει συνεχιζόμενες θετικές επιδόσεις για την ασφάλεια και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των εμπορικών πλοίων.

   Η Ελλάδα, οι Βερμούδες, οι Νήσοι Κέιμαν, η Δανία, το Χονγκ Κονγκ (Κίνα), η Ιαπωνία, η Λιβερία, η Μάλτα, οι Νήσοι Μάρσαλ, η Νορβηγία, η Πορτογαλία, η Σιγκαπούρη και το Ηνωμένο Βασίλειο συμπεριλαμβάνονται στις χώρες που συγκεντρώνουν θετικούς δείκτες για όλα τα κριτήρια.

   Ορισμένα, ωστόσο, κράτη σημαίας (συμπεριλαμβανομένων του Τόγκο, της Αλγερίας και των Κομορών) εξακολουθούν να καταγράφουν μεγάλες ποσότητες αρνητικών επιδόσεων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη οι πλοιοκτήτες να ενθαρρυνθούν και να διατηρήσουν διάλογο με τα κράτη σημαίας τους, συμβάλλοντας στη διευκόλυνση τυχόν αναγκαίων βελτιώσεων προς όφελος της ασφάλειας, της προστασίας του περιβάλλοντος και των αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας.

   Αύξηση του αριθμού των θετικών δεικτών επιδόσεων σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο παρουσιάζουν επίσης ορισμένα μικρότερα κράτη σημαίας, όπως η Κόστα Ρίκα, η Αίγυπτος, το Μεξικό και η Ταϊλάνδη.

   Συνολική βελτίωση παρατηρήθηκε φέτος στη συμμετοχή των κρατών σημαίας στις συνεδριάσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), καθώς και στη χρήση αναγνωρισμένων οργανισμών με καλές επιδόσεις οι οποίοι έχουν εξουσιοδοτηθεί από τις διοικήσεις των κρατών σημαίας -όπως προκύπτει από τα στοιχεία των επιθεωρήσεων του κράτους λιμένα- για τη διενέργεια επιθεωρήσεων και την πιστοποίηση των πλοίων προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τους κανονισμούς του ΙΜΟ και της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ) που διέπουν την ασφάλεια, τις περιβαλλοντικές επιδόσεις και τα εργασιακά πρότυπα.

   -Αύξηση στις εγκαταλείψεις πλοίων και πληρωμάτων-

   Την ίδια ώρα αύξηση κατά 11% σε σχέση με το 2022 παρουσιάζει ο αριθμός των εγκαταλελειμμένων πλοίων και πληρωμάτων το 2023 διεθνώς.

    Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF) το 2023 αναφέρθηκαν συνολικά 132 εγκαταλείψεις πλοίων, δηλαδή 13 περισσότερες απ' ό,τι το 2022 - αύξηση 10,92%.

   Οι ναυτικοί που επικοινώνησαν με τη διεθνή ομοσπονδία από τα εγκαταλελειμμένα πλοία ήταν 1.676, ενώ οι οφειλόμενοι μισθοί από τις 129 περιπτώσεις που ανέφερε η ίδια η ITF ξεπερνούν τα 12,1 εκατομμύρια δολάρια.

   Οι Ινδοί ναυτικοί είναι οι πιο εγκαταλελειμμένοι, με περισσότερες από 400 περιπτώσεις να απασχολούν τις υπηρεσίες της διεθνούς ομοσπονδίας των εργαζομένων στις μεταφορές.

    Η ITF έως σήμερα έχει λάβει περισσότερα από 10,9 εκατομμύρια δολάρια σε οφειλόμενους μισθούς από 60 πλοία μέχρι στιγμής.

   Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεθνούς ομοσπονδίας, το τελικό ποσό θα ξεπεράσει τα 12,1 εκατομμύρια δολάρια, καθώς οι υποθέσεις χρειάζονται χρόνο για να επιλυθούν και στο διάστημα που μεσολαβεί εμφανίζονται και άλλοι ναυτικοί, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο αριθμός των ποσών για τους ανακτήσιμους μισθούς.

    Η Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας του 2006 (MLC) θεωρεί τους ναυτικούς εγκαταλελειμμένους όταν ο πλοιοκτήτης δεν καλύπτει το κόστος του επαναπατρισμού ή τους έχει αφήσει χωρίς την απαραίτητη συντήρηση και υποστήριξη ή έχει με άλλον τρόπο μονομερώς διακόψει τους δεσμούς μαζί τους, συμπεριλαμβανομένης της μη καταβολής των συμβατικών μισθών για περίοδο τουλάχιστον δύο μηνών.

   Ο Steve Trowsdale, συντονιστής της επιθεώρησης της ITF, χαρακτήρισε απαράδεκτη τη συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού των εγκατάλειψης ναυτικών, τονίζοντας ότι δεν είναι «εμπόρευμα για πέταμα».

   Τόνισε ότι «οι ναυτικοί και οι οικογένειές τους πληρώνουν το υπέρτατο τίμημα για την απληστία και τη μη συμμόρφωση των πλοιοκτητών, υπομένοντας τις απάνθρωπες συνέπειες ενός συστήματος που θέτει σε κίνδυνο την ευημερία, την αξιοπρέπεια και τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματά τους».

   Σύμφωνα με την ITF, ο μεγαλύτερος αριθμός εγκαταλείψεων πλοίων ανά κράτος σημαίας ήταν: Παναμάς (23), Παλάου (12), Καμερούν (11), 'Αγιος Χριστόφορος και Νέβις (8), Κομόρες (6), Τανζανία (7), Τόγκο (6) και άλλα 8 πλοία άγνωστης ταυτότητας.

   Π.Τσ. 

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ο Νετανιάχου πιέζει το Κατάρ να ασκήσει την επιρροή του στη Χαμάς για την απελευθέρωση των ομήρων

 


Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου ενέτεινε το Σάββατο τη δημόσια πίεση προς το Κατάρ για να πετύχει την απελευθέρωση των ομήρων από τη Γάζα, τονίζοντας ότι το εμιράτο του Κόλπου θα πρέπει να ασκήσει την επιρροή που διαθέτει ως οικοδεσπότης και χρηματοδότης των μαχητών της Χαμάς, η οποία τους κρατά.

"Το Κατάρ φιλοξενεί τους ηγέτες της Χαμάς. Επίσης χρηματοδοτεί τη Χαμάς. Έχει επιρροή στη Χαμάς", δήλωσε ο Νετανιάχου σε τηλεοπτική συνέντευξη Τύπου. "Επομένως, θα πρέπει να είναι τόσο καλοί ώστε να ασκήσουν την πίεσή τους. Τοποθετήθηκαν μόνοι τους ως μεσολαβητές - γι' αυτό σας παρακαλώ, αφήστε τους να είναι τόσο καλοί ώστε να φέρουν πίσω τους ομήρους μας".

Όταν ρωτήθηκε για δηλώσεις που έκανε κεκλεισμένων των θυρών -- η ηχογράφησή τους διέρρευσε στην ισραηλινή τηλεόραση αυτή την εβδομάδα -- σύμφωνα με τις οποίες, απέφυγε να ευχαριστήσει το Κατάρ για τη διαμεσολάβησή του και θεωρεί "προβληματικό" το πλούσιο σε φυσικό αέριο εμιράτο, ο Ισραηλινός πρωθυπουργός είπε στους δημοσιογράφους: "Δεν παίρνω πίσω ούτε μια λέξη".

Δεν υπήρξε άμεση απάντηση από το Κατάρ στα σχόλια του Νετανιάχου. Την Τετάρτη, το υπουργείο Εξωτερικών στη Ντόχα "εξέφρασε τον αποτροπιασμό του".

Το Κατάρ και η Αίγυπτος έχουν ανοιχτούς διαύλους με το Ισραήλ και τη Χαμάς και μεσολάβησαν για την εκεχειρία τον Νοέμβριο κατά την οποία η Χαμάς απελευθέρωσε μερικούς από τους 253 ομήρους που έπιασε όταν πραγματοποίησε την επίθεσή της στο νότιο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου.

Οι προσπάθειες για την επίτευξη συμφωνίας για την επιστροφή τουλάχιστον μερικών από τους 132 εναπομείναντες ομήρους δεν φαίνεται να καρποφορούν, ενώ αυξάνονται οι διαμαρτυρίες στο Ισραήλ που απαιτούν από την κυβέρνηση να κάνει περισσότερα.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Στην Τουρκία η Β. Νούλαντ μετά το «πράσινο φως» των ΗΠΑ για την πώληση F-16

 


Επίσκεψη στην Τουρκία θα πραγματοποιήσει στις 28-29 Ιανουαρίου η υπηρεσιακή αναπληρώτρια υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Βικτώρια Νούλαντ. Η επίσκεψη πραγματοποιείται στον απόηχο της υπογραφής του πρωτοκόλλου ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ από τον πρόεδρο Ερντογάν αλλά και της επίσημης ειδοποίησης του Κογκρέσου για την πώληση μαχητικών F-16 στην Τουρκία.

Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, «κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Άγκυρα, η αναπληρώτρια υπουργός Νούλαντ θα συναντηθεί με ανώτερους κυβερνητικούς αξιωματούχους και επιχειρηματικούς ηγέτες για να συζητήσουν το πλήρες φάσμα των διμερών, περιφερειακών και παγκόσμιων θεμάτων για τα οποία εργαζόμαστε από κοινού».

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

NYT: Ελπίδες για συμφωνία σε συνομιλίες στο Παρίσι για την απελευθέρωση ομήρων από τη Γάζα

 


Η διασφάλιση κατάπαυσης πυρός και η απελευθέρωση των Ισραηλινών ομήρων που παραμένουν στη Γάζα πρόκειται να βρεθούν στο επίκεντρο συνομιλιών που αναμένεται να διεξαχθούν σήμερα στο Παρίσι, όπως μεταδίδει το γερμανικό πρακτορείο dpa, επικαλούμενο δημοσίευμα της εφημερίδας New York Times.

Διαβάστε επίσης: Ο Νετανιάχου πιέζει το Κατάρ να ασκήσει την επιρροή του στη Χαμάς για την απελευθέρωση των ομήρων

Αμερικανοί διαπραγματευτές έχουν συντάξει προσχέδιο με βάση τις προτάσεις από το Ισραήλ και την παλαιστινιακή ισλαμιστική οργάνωση Χαμάς, που θα συζητηθεί σήμερα στο Παρίσι, σύμφωνα με χθεσινοβραδινό δημοσίευμα της εφημερίδας NYT.

Οι συντάκτες του δημοσιεύματος επικαλούνται Αμερικανούς αξιωματούχους, που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, οι οποίοι φέρονται να δήλωσαν ότι οι διαπραγματευτές είναι «συγκρατημένα αισιόδοξοι πως μια τελική συμφωνία είναι εφικτή». Επικαλούμενοι αμερικανικούς κυβερνητικούς κύκλους, οι συντάκτες της NYT ανέφεραν ότι η συμφωνία μπορεί να προβλέπει την απελευθέρωση από τη Χαμάς περισσοτέρων των 100 ομήρων με αντάλλαγμα την παύση από το Ισραήλ των στρατιωτικών του επιχειρήσεων στη Λωρίδα της Γάζας για περίπου δύο μήνες. Συγκριτικά με την επταήμερη κατάπαυση πυρός τον Νοέμβριο, κατά την οποία έγινε η ανταλλαγή ομήρων και Παλαιστινίων κρατουμένων, η παύση στις εχθροπραξίες αυτή τη φορά μπορεί να έχει μεγαλύτερη διάρκεια. Η Χαμάς εκτιμάται ότι μετέφερε περίπου 240 ομήρους στη Λωρίδα της Γάζας κατά την επίθεσή της στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου.

Σε πρώτη φάση, οι εχθροπραξίες αναμένεται να σταματήσουν για 30 ημέρες, σύμφωνα με το δημοσίευμα της New York Times. Στο διάστημα αυτό, η Χαμάς αναμένεται να απελευθερώσει γυναίκες, ηλικιωμένους και τραυματισμένους ομήρους. Παράλληλα, και οι δύο πλευρές αναμένεται να διαπραγματευθούν μια δεύτερη φάση, κατά την οποία θα αφεθούν ελεύθεροι Ισραηλινοί όμηροι, πολίτες και στρατιώτες, με αντάλλαγμα επιπλέον κατάπαυση πυρός 30 ημερών.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν απέστειλε τον επικεφαλής της CIA Ουίλιαμ Μπερνς στο Παρίσι για τις συνομιλίες της Κυριακής με εκπροσώπους του Ισραήλ, της Αιγύπτου και του Κατάρ. Ωστόσο, συνεχίζουν να υπάρχουν ασαφή σημεία, όπως το πόσους Παλαιστίνιους κρατούμενους θα πρέπει να αφήσει ελεύθερους το Ισραήλ. Αμερικανοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι εκφράζουν, ωστόσο, την ελπίδα ότι μετά από δίμηνη κατάπαυση πυρός το Ισραήλ δεν θα ξεκινήσει και πάλι εχθροπραξίες με τον ίδιο τρόπο.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Η Βόρεια Κορέα εκτόξευσε πυραύλους κρουζ προς τη Θάλασσα της Ιαπωνίας

 


Η Βόρεια Κορέα εκτόξευσε σήμερα πυραύλους κρουζ προς τη Θάλασσα της Ιαπωνίας (ή Ανατολική Θάλασσα, όπως είναι γνωστή στην κορεατική χερσόνησο), ανακοίνωσε το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας της Νότιας Κορέας.

Στην ανακοίνωση από τη Σεούλ δεν διευκρινίζεται ο αριθμός των πυραύλων που εκτοξεύτηκαν. Υπογραμμίζεται ότι αυξήθηκε το επίπεδο επαγρύπνησης και ότι η Νότια Κορέα συνεργάζεται με τις ΗΠΑ στην ανάλυση και αξιολόγηση του συμβάντος.

Αξιωματούχοι σε Ουάσινγκτον και Σεούλ δεν βλέπουν ενδείξεις ότι η Πιονγκγιάνγκ επιδιώκει πολεμική αντιπαράθεση, παρότι θεωρούν σχεδόν βέβαιο ότι ο Κιμ Γιονγκ Ουν θα συνεχίσει τις προκλήσεις. Η Βόρεια Κορέα έχει καταγράψει πρόοδο στον τομέα της ανάπτυξης βαλλιστικών πυραύλων, ενίσχυσε τη συνεργασία της με τη Ρωσία και πρόσφατα ο Κιμ Γιονγκ Ουν χαρακτήρισε τη Νότια Κορέα «κυριότερο εχθρό» της χώρας του.

ΦΩΤΟ EPA/JEON HEON-KYUN

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Η φιλοπόλεμη πτέρυγα της ΕΕ απορρίπτει το σχέδιο Τραμπ – Τα τρία βασικά σημεία που αντιπροτείνει Δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου, επισημαίνουν ότι Ευρωπαίοι ηγέτες αντιτίθενται στο ενδεχόμενο εκλογών στην Ουκρανία 24.11.2025 | 15:40

  Η φιλοπόλεμη πτέρυγα της ΕΕ, φαίνεται πως απορρίπτει το ειρηνευτικό σχέδιο Τραμπ, σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου. Όπως αναφέρε...