Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2022

Τράπεζες / Ψίχουλα στους καταθέτες, άρνηση στήριξης των δανειοληπτών

 


Δανειολήπτες

Την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε στο Λονδίνο και φρόντισε «άνευ επιφυλάξεων» σε ακροατήριο αποτελούμενο από στελέχη και πελάτες της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας Morgan Stanley να διαβεβαιώσει ότι οι τράπεζες πρόκειται να διανείμουν «κανονικά» μέρισμα πρώτη φορά από το 2009. Στόχος του ήταν να «διαφυλάξει» αυτό που ο ίδιος χαρακτηρίζει «επενδυτικό κλίμα» με ενίσχυση της ανόδου στο Χρηματιστήριο, όπου οι τράπεζες μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο. Και επιπλέον να ικανοποιήσει τους «επενδυτές του», οι οποίοι πολύ γρήγορα θα πάρουν πίσω ένα κομμάτι των κεφαλαίων που έχουν τοποθετήσει ήδη σε τραπεζικές μετοχές και όχι μόνο… Και κυρίως να πείσει τους Σαουδάραβες φίλους του να αγοράσουν το 20% της Εθνικής Τράπεζας.

Οι διαρροές Σταϊκούρα

Είχαν προηγηθεί διαρροές από τον ίδιο τον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα ότι σε συνάντηση που είχε με την ηγεσία των συστημικών τραπεζών (Εθνική, Πειραιώς, Alpha, Eurobank) είχε ζητήσει να παίξουν τον ρόλο για τον οποίο προορίζονται οι τράπεζες, δηλαδή του χρηματοδότη της οικονομίας (σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας από 192,7 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2018 η χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας έχει συρρικνωθεί στα 142,9 δισ. τον Σεπτέμβριο του 2022 ) και παράλληλα να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων δανείων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν τον κ. Σταϊκούρα να διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει δυνατότητα για επέκταση και το 2023 του προγράμματος επιδότησης των δόσεων των στεγαστικών δανείων («Γέφυρα»), καθώς η οικονομική κρίση αναμένεται να δημιουργήσει νέα γενιά κόκκινων δανείων μεταξύ επιχειρήσεων και ιδιωτών, μια και οι καταβαλλόμενοι μηνιαίως τόκοι ήδη έχουν ήδη υπερδιπλασιαστεί. Σχετικές ανησυχίες είχε διατυπώσει πρόσφατα και ο επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδας.

Η διαρροή αυτή, που συνοδεύτηκε και από κάποιες «υποψιασμένες» δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών στο ΑΠΕ, προκάλεσαν μεγάλη αναταραχή, την οποία έσπευσε ταχύτατα και ενώπιον του «κατάλληλου κοινού» να διαψεύσει κατηγορηματικά ο ίδιος ο Κ. Μητσοτάκης. Δηλώσεις που θεωρήθηκαν μήνυμα προς τους τραπεζίτες, αφού έγιναν λίγα εικοσιτετράωρα μετά τη συνάντηση που είχε με τους επικεφαλής των τραπεζών. Συνάντηση στην οποία συζητήθηκαν κυρίως οι παρενέργειες που προκαλεί η αύξηση των επιτοκίων στα δάνεια εξαιτίας της πολιτικής που ακολουθεί η ΕΚΤ για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.

Ποια κέρδη;

Οι τράπεζες έχουν «λύσει» το θέμα των κόκκινων δανείων για τον εαυτό τους μεταβιβάζοντάς τα ποικιλοτρόπως («Ηρακλής», funds κ.λπ.). Το θέμα, όμως, δεν έχει λυθεί για την κοινωνία. Καταγράφοντας έτσι τις ζημιές τους τα προηγούμενα χρόνια για τη χρήση 2022, αναμένεται να υπάρξει υψηλή κερδοφορία.

Υπάρχουν, όμως, μερικά... ζητηματάκια

  1. Πολλά από τα έσοδα του 2022 είναι one off, δηλαδή μη επαναλαμβανόμενα. Και κατά κύρια βάση προέρχονται από την πώληση ακινήτων, αλλά (και κυρίως…) από το γεγονός ότι οι τράπεζες, εκμεταλλευόμενες τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για την αντιμετώπιση της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης, δανείστηκαν με αρνητικά επιτόκια (-1%) περί τα 55 δισ. ευρώ, αποκομίζοντας έσοδα 550 εκατ. ευρώ, χωρίς να αναλάβουν κανένα ρίσκο. Απλώς, τα «κλωσούσαν» περιμένοντας την ώρα της επιστροφής τους, καθώς επέστρεψαν το αρχικό κεφάλαιο μείον το 1%, δηλαδή τα 550 εκατ. ευρώ.
  2. Μη επαναλαμβανόμενα είναι και τα έσοδα από μεταβίβαση-πώληση ακινήτων τους.
  3. Μέγα μέρος των ιδίων εποπτικών κεφαλαίων τους είναι «χάρτινα», καθώς προέρχονται από τον λεγόμενο «αναβαλλόμενο φόρο» που έχει ημερομηνία λήξης. Τα ίδια κεφάλαια είναι το πλέον κρίσιμο μέγεθος για την «κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών», που αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία τους.
  4. Οι τράπεζες την ίδια στιγμή που ζητάνε διανομή μερίσματος δανείζονται πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για μακρότατα χρονικά διαστήματα με απίθανα επιτόκια μέχρι και 10%, προκειμένου να ενισχύσουν τα ίδια κεφάλαιά τους και όχι, βεβαίως, τη ρευστότητά τους, μια και οι ίδιες διακηρύττουν ότι έχουν αρκετή.

Σε τέτοιες συνθήκες, το λογικό είναι να μην διανεμηθεί μέρισμα και τα υπό διανομή κέρδη να παραμείνουν στην τράπεζα και να ενισχύσουν τα ίδια κεφάλαια. Ο κ. Μητσοτάκης, όμως, άλλα είχε στο μυαλό του.

Ψίχουλα στους καταθέτες

Μια μεγάλη κοινωνική κατηγορία που πλήττεται από την πολιτική των τραπεζών είναι οι καταθέτες. Ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη μετά την άνοδο του πληθωρισμού τα επιτόκια κυμαίνονται από 1,5%-2%, το ονομαστικό επιτόκιο που εισπράττουν είναι πολύ χαμηλότερο από τον πληθωρισμό, στην Ελλάδα οι καταθέσεις έχουν σχεδόν μηδενικό επιτόκιο. Στην Ελλάδα ο πληθωρισμός ξεπερνά ήδη το 9% σε ετήσια βάση, αλλά τα επιτόκια καταθέσεων είναι αμετάβλητα κοντά στο μηδέν.

Την ίδια στιγμή τα επιτόκια δανεισμού έχουν απογειωθεί, καθώς σε πολλά δάνεια, των στεγαστικών συμπεριλαμβανομένων, βάση είναι ένα σταθερό ποσοστό 1%-3% συν το Euribor τριμήνου, που ήδη έχει φτάσει στο 1,5% περίπου. Δηλαδή, ένας δανειολήπτης που πριν μερικούς μήνες που το Euribor ήταν αρνητικό πλήρωνε 3% τώρα πληρώνει 4,5%, δηλαδή 50% τόκους επιπλέον ετησίως.

Η ρελάνς Σταϊκούρα

Την περασμένη Πέμπτη έγινε νέα συνάντηση Σταϊκούρα-τραπεζιτών. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπ. Οικονομικών, μεταφέρθηκε η άποψη της κυβέρνησης που εναντιώνεται τελικά στη διανομή bonus στα στελέχη! (σ.σ.: άγνωστο βεβαίως κατά πόσο δεσμεύονται οι ίδιοι οι τραπεζίτες από την κυβερνητική έκκληση.) Παράλληλα, κοινοποιήθηκε η κυβερνητική απόφαση να στηριχθούν οι ευάλωτοι δανειολήπτες «χωρίς δημοσιονομικό κόστος», δηλαδή με κόστος των ιδίων των τραπεζών, και το σχετικό σχέδιο να παρουσιαστεί από τις τράπεζες εντός 15 ημερών, προφανώς πριν τη δημοσιοποίηση ημερομηνίας εκλογών (πάλι, δηλαδή, θα αποφασίσουν οι τραπεζίτες).

Ζητήθηκαν, επίσης, η αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων και η βελτίωση των επιδόσεων του εξωδικαστικού συμβιβασμού με κατάθεση νέων προτάσεων ως τις 31.12, αλλά και η μείωση των τραπεζικών προμηθειών. Είναι σαφές ότι οι τράπεζες θα αποφασίσουν, καθώς ακόμη και στην Εθνική που το 46,5% ανήκει στο Δημόσιο η κυβέρνηση δεν έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες, ως όφειλε να προβλέπει ο νόμος για το ΤΧΣ που αναθεωρήθηκε πρόσφατα.

Και στο βάθος ιδιωτικοποίηση της Εθνικής Τράπεζας

Μια πολύ περίεργη υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μερικούς μήνες. Μια υπόθεση που όλα δείχνουν ότι τη χειρίζεται προσωπικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, και μάλιστα λίγο πριν τη διεξαγωγή γενικών εκλογών.

Η υπόθεση αφορά την πώληση του 20% της Εθνικής Τράπεζας στο «κρατικό επενδυτικό fund» της Σαουδικής Αραβίας.

Οι προνομιακές σχέσεις του Κ. Μητσοτάκη με το κατηγορούμενο διεθνώς για ακραίες πρακτικές ανελευθερίας καθεστώς της Σαουδικής Αραβίας επαναβεβαιώθηκαν πριν από λίγο καιρό, με την επίσκεψη Σαλμάν στην Αθήνα. Φαίνεται όμως πως είχαν εδραιωθεί από την εποχή που η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε στην πώληση πυραύλων αεράμυνας Patriot σε ένα καθεστώς και μια χώρα που έχει εξαπολύσει εδώ και σχεδόν εννέα χρόνια μια βάρβαρη επίθεση στη γειτονική της Υεμένη, προκαλώντας τεράστια ανθρωπιστική κρίση, πολύ χειρότερη από αυτή της Ουκρανίας. Μια επίθεση που πριν πολλούς μήνες καταδίκασε και ο Αμερικανός Πρόεδρος Μπάιντεν.

Συνάντηση Μητσοτάκη-Σαλμάν

Το εκπληκτικό στην περίπτωση Εθνικής-Σαουδαράβων είναι ότι δόθηκε προνομιακή ρήτρα αποκλειστικής διαπραγμάτευσης μεταξύ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του κρατικού fund της Σαουδικής Αραβίας PIF για την εξαγορά τού 20% της Εθνικής Τράπεζας. Δηλαδή ουδείς άλλος μπορεί να υποβάλει προσφορά!

Ζημιογόνος τακτική

Το μείζον βεβαίως είναι ότι σε μια τράπεζα στην οποία το Δημόσιο μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) ελέγχει το 46% περίπου, η κυβέρνηση επιλέγει προεκλογικά να δώσει το 20% και μία θέση στο Διοικητικό Συμβούλιο. Στην πραγματικότητα όμως ανοίγει τον δρόμο για τη σιωπηλή ιδιωτικοποίηση, χωρίς μάλιστα να αποζημιώνεται το Δημόσιο για τη μελλοντική απώλεια του μάνατζμεντ (που είναι υψηλού κόστους άυλη αξία, η οποία προφανώς δεν είναι ενσωματωμένη στην τρέχουσα αξία της μετοχής της Εθνικής Τράπεζας).

Το μάνατζμεντ συνήθως πωλείται με το μετοχικό πακέτο που εξασφαλίζει πλειοψηφία. Μετά όμως την απόκτηση του 20%, ουδείς εμποδίζει τους Σαουδάραβες να «μαζέψουν» ένα επιπλέον 10% από την ελεύθερη χρηματιστηριακή αγορά και να εμφανιστούν ως πλειοψηφών μέτοχος διεκδικώντας το μάνατζμεντ της Εθνικής. Αυτό είναι προφανώς το σχέδιο επί χάρτου. Αλλά…

Πριν έναν χρόνο

Οι Σαουδάραβες εκδήλωσαν το αρχικό τους ενδιαφέρον για την ΕΤΕ πριν από περίπου έναν χρόνο απευθείας στον Κ. Μητσοτάκη.

Αργότερα προσελήφθη η Rothschild (ως σύμβουλος του ΤΧΣ για την αποεπένδυση από τις τράπεζες). Το αρχικό της σχέδιο προέβλεπε τη διάθεση μετοχών Εθνικής από το Ταμείο μέσω βιβλίου προσφορών, με ανοιχτό το ενδεχόμενο μέρος τους να κατέληγε σε βασικό επενδυτή ή ομάδα βασικών επενδυτών.

Στην επίσκεψή του όμως στην Αθήνα τον περασμένο Ιούλιο, ο διάδοχος του θρόνου Σαλμάν ζήτησε και πήρε από τον Κ. Μητσοτάκη τη ρήτρα του αποκλειστικού υποψηφίου. Το Public Investment Fund (PIF) of Saudi Arabia εισήλθε, πριν περίπου έναν μήνα, σε περίοδο αποκλειστικών διαπραγματεύσεων με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για το έως 20% του μετοχικού κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας και μια θέση στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Η περίοδος αποκλειστικότητας έληξε όμως χωρίς αποτέλεσμα στις 30 Νοεμβρίου, δημιουργώντας πολλά ερωτήματα για το αν το σαουδαραβικό ενδιαφέρον εξακολουθεί να υπάρχει. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, δόθηκε, ως προβλεπόταν, παράταση.

Εγινε γνωστό επιπλέον ότι η σαουδαραβική πλευρά καθυστερεί σε δευτερεύοντα θέματα. Η προκαταρκτική αξιολόγηση -με βάση τα κριτήρια της ΕΚΤ- καταλληλότητας του επενδυτή αποτελεί αναγκαίο στάδιο. Οι Σαουδάραβες ήδη έχουν λάβει γνώση ότι δεν εμπίπτουν στην κατηγορία «ανεπιθύμητων» επενδυτών για την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι μπορούν να λάβουν προέγκριση για την απόκτηση ειδικής συμμετοχής ως παθητικός μέτοχος (passive investor).

Νέο ΕΣΥ / Οι 9+1 δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

 


ΤΣΙΠΡΑΣ ΒΟΥΛΗ
(ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINSSI

Δεσμεύσεις για ριζική ανανέωση και ενίσχυση του ΕΣΥ ανέλαβε ο Αλέξης Τσίπρας και έθεσε στόχο στο τέλος της τετραετίας μιας προοδευτικής διακυβέρνησης να φτάσουμε στο μέσο επίπεδο της Ευρώπης στις παροχές Υγείας και πρόληψης.

Συγκεκριμένα, ο Αλ. Τσίπρας εξήγγειλε:

1. Αύξηση 3 δισ. της χρηματοδότησης του ΕΣΥ (2 δισ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, 1 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης). Στόχος: οι δαπάνες για την Υγεία σε βάθος τετραετίας να είναι στον ευρωπαϊκό μέσο όρο 7% του ΑΕΠ.

2. Μισθολόγιο ιατρικού προσωπικού: 2.000 ευρώ εισαγωγικός μισθός για τον πρωτοδιόριστο γιατρό και ανάλογη προσαρμογή στις υπόλοιπες βαθμίδες.

3. Μηχανισμός αυτόματης προκήρυξης και κάλυψης των κενών θέσεων στο ΕΣΥ λόγω συνταξιοδότησης.

4. Μονιμοποίηση στο ΕΣΥ του συνόλου του υγειονομικού προσωπικού που έδωσε και δίνει τη μάχη της πανδημίας.

5, Πρόσληψη 5.000 μόνιμων υγειονομικών αμέσως και άλλων 10.000 σε ορίζοντα τριετίας σε τομείς αιχμής, αλλά και σε υπηρεσίες που υστερεί το ΕΣΥ: κοινοτική φροντίδα, επείγουσα ιατρική, αποκατάσταση, ψυχική υγεία, οδοντιατρική περίθαλψη, μετανοσοκομειακή φροντίδα.

6. Ενταξη των υγειονομικών εργαζόμενων στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών.

7. Ενίσχυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας: τριπλασιασμός των ΤΟΜΥ (από τις 127 στις 380), εδραίωση του θεσμού του οικογενειακού γιατρού σε όλη την επικράτεια και για όλους.

8. Λειτουργία ανά δήμο Πολυδύναμων Κέντρων Υγείας.

9. Επιχειρησιακή ενδυνάμωση του ΕΚΑΒ.

10. Ανακαίνιση και πλήρης εξοπλισμός των νοσοκομείων που παρουσιάζουν επείγουσες ανάγκες.

Θύμωσε η Ευρώπη κι έκοψε τ’... @ρχίδι@ της

 

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Τσαντίστηκε, λέει, ο πρεζιντάντ Μακρόν με τον παππού Μπάιντεν στην Ουάσινγκτον και του ’βαλε τις φωνές. Ξύπνησε, που λέτε, το τζιμάνι μας και κατάλαβε, με ελαφριά (διανοητική) καθυστέρηση, αυτό που κάποιοι γραφικοί φωνάζουμε από την πρώτη μέρα - ότι δηλαδή ο μόνος κερδισμένος από τον ουκρανικό πόλεμο είναι οι ΗΠΑ, που κερδοσκοπούν πουλώντας στην Ευρώπη όπλα (για να αντικαταστήσουν εκείνα που χάρισαν μαζικά στην Ουκρανία) και υγροποιημένο γκάζι (για να υποκαταστήσουν το πάμφθηνο και ουσιαστικά ανεξάντλητο ρωσικό αέριο) σε αστρονομικές τιμές. Και όχι δεν τα λέω εγώ αυτά τα αναρχοκομμουνιστικά, αλλά το (έγκυρο και σίγουρα διόλου φιλορωσικό) Politico, που σε εκτενές δημοσίευμά του πριν από λίγες μέρες αναφέρει πως όχι μόνον ο μεσιέ Μακρόν, αλλά πολλοί κορυφαίοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι είναι λέει «εξοργισμένοι» με την κυβέρνηση Μπάιντεν, διότι θησαυρίζει ξεδιάντροπα από την τραγωδία του ουκρανικού λαού και τον νέο ψυχρό πόλεμο που η ίδια ενορχήστρωσε...

Ξέρετε ποια ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τους Ευρωπαίους... «αγάδες», που τους έβγαλε από τον παρατεταμένο λήθαργο; Οχι, δεν ήταν το εξόφθαλμο σαμποτάζ από «αγνώστους» (χα!) στους ρωσο-γερμανικούς αγωγούς της Βαλτικής, αν και θα έπρεπε: η χαριστική βολή, σύμφωνα με το Politico αλλά και δεκάδες άλλα παρόμοια ρεπορτάζ των τελευταίων ημερών, ήταν η προώθηση από τον Μπάιντεν ενός πακέτου επιδοτήσεων-μαμούθ ύψους 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τον γενικό τίτλο Inflation Reduction Act (Νόμος για την Μείωση του Πληθωρισμού, εφεξής... IRA), που επί της ουσίας σκοπεύει όχι μόνο να «θωρακίσει» με δημόσιο χρήμα τις αμερικανικές επιχειρήσεις απέναντι στη νέα ενεργειακή κρίση, αλλά να δώσει και κίνητρα για τη μετεγκατάσταση ολόκληρων βιομηχανιών από την Ευρώπη στις ΗΠΑ, δηλαδή την ντε φάκτο αποβιομηχάνιση της Ευρώπης!

Ο ίδιος ο Μακρόν μάλιστα χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «εξαιρετικά επιθετικό» απέναντι στην ευρωπαϊκή βιομηχανία, ενώ σύμφωνα με το Politico κορυφαίοι αξιωματούχοι κάνουν λόγο ιδιωτικά, αλλά και δημόσια, για την ουσιαστική κήρυξη ενός ολομέτωπου διατλαντικού εμπορικού πολέμου...

«Βρισκόμαστε πραγματικά σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι. Οι Αμερικανοί παίρνουν αποφάσεις προστατευτισμού για την εσωτερική τους αγορά που θα έχουν τεράστιες οικονομικές συνέπειες για εμάς. Αλλά η Αμερική πρέπει να καταλάβει ότι το διπλό πλήγμα (από τις πολύ υψηλές τιμές της ενέργειας και τις αμερικανικές επιδοτήσεις) υπάρχει κίνδυνος να οδηγήσει την κοινή γνώμη πολλών ευρωπαϊκών κρατών σε απότομη μεταστροφή, τόσο ως προς την πολεμική προσπάθεια στην Ουκρανία όσο και απέναντι στην Ατλαντική Συμμαχία συνολικά, και τελικά στον κατακερματισμό της συμμαχίας», αναφέρει χαρακτηριστικά στο Politico ένας υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Ε.Ε. Ενας άλλος διπλωμάτης συμπληρώνει με τρόμο πως «ο IRA άλλαξε τα πάντα. Είναι η Ουάσινγκτον ακόμη σύμμαχος μας ή όχι;».

Κι όμως: όταν ο Μακρόν και άλλοι Ευρωπαίοι διαμαρτυρήθηκαν στον Μπάιντεν στο πλαίσιο του G20 στο Μπαλί, γιατί οι ΗΠΑ πουλάνε το LNG τέσσερις φορές ακριβότερα από το κανονικό, εκείνος έκανε τον... Αμερικάνο και τους ζήταγε ακόμη περισσότερη βοήθεια για την Ουκρανία! Και κατά την επιεικώς... τεταμένη συνάντησή του με τον Γάλλο ομόλογό του στην Ουάσινγκτον του είπε, λέει, ότι ο κύριος στόχος του IRA δεν είναι η προστασία των αμερικανικών βιομηχανιών, αλλά η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και η... διάσωση του πλανήτη!

Αλλά ας πρόσεχαν οι αγουροξυπνημένοι εταίροι μας- για την Ελλάδα δεν μιλάω, πάντα αποικία ήμασταν και είμαστε: όμως η Γαλλία και η Γερμανία είναι μεγάλες χώρες, είχαν τη δύναμη να αντισταθούν και δεν το έπραξαν, οπότε όπως έστρωσαν, έτσι θα κοιμηθούνε. Αλίμονο μόνο για τους λαούς, και ιδιαίτερα για τους μη προνομιούχους συμπολίτες μας, που για πολλοστή φορά θα κληθούν να πληρώσουν τη λυπητερή με φτώχεια, ανεργία, χιλιάδες άδεια εργοστάσια και εκατομμύρια... ξυλιασμένα σπίτια!

Για το Δημόσιο, έφταιγαν και τα θύματα

 ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΤΙ


Για να αποκρούσουν την αγωγή αποζημίωσης οι νομικοί εκπρόσωποι του Δημοσίου και του Πυροσβεστικού Σώματος, επιρρίπτουν ευθύνες και στους πυρόπληκτους για την τραγωδία στο Μάτι.

Για το Δημόσιο, έφταιγαν και τα θύματα

Την ώρα που τα θύματα του Ματιού αφηγούνται, τέσσερα χρόνια μετά, ενώπιον της ποινικής Δικαιοσύνης, τον εφιάλτη που έζησαν, το Δημόσιο και η Πυροσβεστική τούς επιρρίπτουν ευθύνες για να αποκρούσουν την αγωγή αποζημίωσης που έχουν καταθέσει στα διοικητικά δικαστήρια. Σύμφωνα με τις προτάσεις που έχουν υποβάλει οι νομικοί εκπρόσωποι του Δημοσίου, κάποιοι από τους πυροπλήκτους ευθύνονται επειδή «κατευθύνθηκαν στην καιόμενη περιοχή». Στην ίδια λογική, κράτος και Πυροσβεστικό Σώμα αποδίδουν την τραγωδία σε «ανωτέρα βία», «απρόβλεπτους παράγοντες» και «αιφνιδιαστική μεταβολή στην ένταση των ανέμων».

Στους ισχυρισμούς, που παρουσιάζει για πρώτη φορά η «Κ», η Πυροσβεστική υποστηρίζει ότι πιθανή απόπειρα μαζικής απομάκρυνσης του συνόλου των κατοίκων των πληγέντων οικισμών υπό τις επικρατούσες συνθήκες θα ήταν «ατελέσφορη και επικίνδυνη». Ακόμη, το Μάτι παραλληλίζεται με πολύνεκρα συμβάντα στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, αναφέροντας ότι «καταστροφικές πυρκαγιές είναι δυνατό να συμβούν ακόμη και σε χώρες που αποδεδειγμένα λαμβάνουν μέτρα άκρας επιμέλειας και διαθέτουν μέσα και εξοπλισμό δασοπυρόσβεσης ανώτερο από τα ελληνικά».

Η Πυροσβεστική ζητάει να αναγνωριστεί συντρέχον πταίσμα των εναγόντων κατά 95%. Αναφέρει ότι σχεδόν όλες οι κατοικίες των εναγόντων ήταν εκτός σχεδίου πόλεως και υποστηρίζει ότι στους πληγέντες οικισμούς δεν είχαν τηρηθεί οδηγίες για την ασφαλή θωράκιση σπιτιών έναντι πυρκαγιάς. Κάνει λόγο για πεύκα τα οποία εφάπτονταν με τις σκεπές και τα παράθυρα των σπιτιών και λειτούργησαν ως καύσιμη ύλη για την ταχύτατη εξάπλωση της πυρκαγιάς. «Οι ως άνω παραλείψεις έπαιξαν, όπως αποδείχθηκε, καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη των γεγονότων και την επέλευση του ζημιογόνου αποτελέσματος», αναφέρεται στους ισχυρισμούς.

Συνυπαιτιότητα των εναγόντων και μάλιστα σε ποσοστό 99% ζητούν σε ξεχωριστό υπόμνημά τους και νομικοί σύμβουλοι του ελληνικού Δημοσίου αναπαράγοντας τους ανωτέρω ισχυρισμούς. Δεν αποδέχονται παραλείψεις ή λάθη στη ρύθμιση της κίνησης από την Αστυνομία και υποστηρίζουν ότι ορισμένοι εκ των εναγόντων εισήλθαν στην καιόμενη περιοχή με δική τους ευθύνη. Η ένσταση συντρέχοντος πταίσματος προβλέπεται από τον Αστικό Κώδικα και χρησιμοποιείται συνήθως σε τροχαία ατυχήματα αλλά και σε εργατικές υποθέσεις. Εάν γίνει αποδεκτή, το δικαστήριο μπορεί είτε να μην επιδικάσει αποζημίωση είτε να μειώσει το σχετικό ποσό.

Τον Ιανουάριο του 2022 κατατέθηκε στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών ομαδική αγωγή 24 πυροπλήκτων και συγγενών θυμάτων από τη φωτιά στην Ανατολική Αττική κατά του ελληνικού Δημοσίου (Πυροσβεστική, Αστυνομία), της Περιφέρειας Αττικής και των Δήμων Μαραθώνος, Ραφήνας – Πικερμίου και Πεντέλης. Κάνουν λόγο για σοβαρά επιχειρησιακά λάθη, έλλειψη της προβλεπόμενης προληπτικής εναέριας επιτήρησης, καθυστερημένη κινητοποίηση και υποτίμηση του κινδύνου από τις αρμόδιες αρχές, και διεκδικούν αποζημιώσεις δεκάδων και εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ ανά περίπτωση. Η αγωγή τους επρόκειτο να συζητηθεί τον Μάιο, αλλά αναβλήθηκε για τις 25 Νοεμβρίου, καθώς η Πυροσβεστική και οι Δήμοι Μαραθώνος και Πεντέλης δεν είχαν ακόμη καταθέσει φακέλους με τις απόψεις τους. Τελικά, μία ημέρα πριν από την εκδίκαση η Πυροσβεστική υπέβαλε τους δικούς της ισχυρισμούς και πλέον αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση του δικαστηρίου.

Στην πολυσέλιδη αγωγή, μια εγκαυματίας περιέγραφε πώς τους έλουζε βροχή από καύτρες. Η ίδια νοσηλεύθηκε για ένα μήνα με εγκαύματα στις ωμοπλάτες, στον σβέρκο και στα άκρα, και δύο χρόνια αργότερα υποβλήθηκε σε νέα επέμβαση για αποκατάσταση των ρικνωτικών ουλών. Αλλοι ενάγοντες είχαν αναφερθεί στο ψυχικό τραύμα που τους βαραίνει και στις συνεχείς σκέψεις του επικείμενου θανάτου όση ώρα παρέμειναν εγκλωβισμένοι.

Στις προτάσεις που έχουν καταθέσει οι νομικοί σύμβουλοι του κράτους διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι οι κάτοικοι «εισήλθαν στην καιόμενη περιοχή με δική τους ευθύνη».

Στις απόψεις της Πυροσβεστικής αναφέρεται ότι οι ριπές του ανέμου αυξήθηκαν «αιφνιδιαστικά» εκείνο το απόγευμα της 23ης Ιουλίου 2018 και ότι ήταν «οι μεγαλύτερες που έχουν καταγραφεί καλοκαιρινούς μήνες κατά την τελευταία οκταετία». Οι ενάγοντες, επικαλούμενοι στοιχεία από την ποινική δικογραφία, τονίζουν ότι παρά την υψηλή επικινδυνότητα εκείνης της ημέρας, η οποία ήταν ήδη γνωστή και επέτασσε αυξημένη ετοιμότητα, δεν είχαν μετασταθμεύσει εναέρια μέσα σε περιοχές απ’ όπου θα ήταν δυνατή η απογείωσή τους. Ως παράδειγμα φέρουν δύο ελικόπτερα κατάσβεσης τα οποία δεν μπόρεσαν να σηκωθούν από την Ελευσίνα για να επιχειρήσουν άμεσα μετά την έναρξη της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης.

Η Πυροσβεστική αποδίδει την αδυναμία αξιοποίησης όλων των διαθέσιμων εναέριων μέσων στις καιρικές συνθήκες που είτε εμπόδισαν την απογείωση είτε προκάλεσαν σε μέσα που επιχείρησαν αδυναμία υδροληψίας λόγω έντονου κυματισμού. Αναφέρεται και σε «ανυπέρβλητες αντικειμενικές δυσκολίες», όπως τεχνικές βλάβες. Ως προς την αντίδραση των επίγειων δυνάμεών της αναφέρει ότι υπήρξε άμεση κινητοποίηση, ενώ υποστηρίζει ότι η προσπάθεια κατάσβεσης ήταν αντικειμενικά αδύνατη, ακόμη και εάν οι δυνάμεις που επιχειρούσαν ήταν πολλαπλάσιες. Κάνει ακόμη λόγο για 14 μεγάλες δασικές πυρκαγιές που αντιμετώπισαν την ίδια ημέρα, εκ των οποίων τις πέντε στην Αττική και ισάριθμες στην Κορινθία, υποστηρίζοντας ότι αυτό συνετέλεσε στη διασπορά δυνάμεων. Για την πυρκαγιά της Κινέττας, που είχε προηγηθεί, αναφέρει ότι «η αντιμετώπισή της απαιτούσε άμεσες λύσεις που δεν μπορούσαν να στηρίζονται στην αναμονή ενισχύσεων από πυροσβεστικές υπηρεσίες που βρίσκονται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά».

Σχετικά με τη μη αξιοποίηση των πλωτών της μέσων αναφέρει ότι δεν ζητήθηκε η συνδρομή τους από το Λιμενικό και ότι δεν θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν γιατί θα έφθαναν καθυστερημένα (είτε διά θαλάσσης είτε ρυμουλκούμενα οδικώς) και δεν θα μπορούσαν να επιχειρήσουν σε συνθήκες κακής ορατότητας, καθώς δεν διαθέτουν όργανα ναυσιπλοΐας και ραντάρ.

Οι δικηγόροι των 24 εναγόντων, Αλέξανδρος Παπαστεριόπουλος και Ιάκωβος Νικολακόπουλος, χαρακτηρίζουν «ντροπή» την επίκληση από το Δημόσιο συντρέχοντος πταίσματος των πυροπλήκτων. «Δεν καταλαβαίνει κανείς εάν αυτοί που επινόησαν αυτόν τον ευτελή ισχυρισμό πράγματι τον εννοούν και είναι τόσο ανάλγητοι ή αστειεύονται προκαλώντας τα θύματα, τις οικογένειές τους και όλη την κοινωνία», δηλώνουν. «Σε κάθε περίπτωση λυπεί και εξοργίζει συνάμα το γεγονός ότι έπειτα από τέτοια καταστροφή λείπουν η ταπεινότητα και η αυτοκριτική, κάτι που προμηνύει ότι δεν είναι απίθανο με ένα τέτοιο κράτος να ξαναζήσουμε πολύ δυσάρεστες καταστάσεις».

Τι λέει ο Δήμος

Από την πλευρά του ο Δήμος Μαραθώνα επικαλείται στις δικές του απόψεις, τις οποίες κατέθεσε στις αρχές Νοεμβρίου, «ασυμμετρία πληροφόρησης» εξαιτίας της ελλιπούς ροής πληροφοριών μεταξύ των εμπλεκόμενων στην Πολιτική Προστασία φορέων. Υποστηρίζει ότι κανένας αιρετός ή υπάλληλος του Δήμου δεν έλαβε τηλεφωνικά επίσημη ενημέρωση για το συμβάν από την Πυροσβεστική ή την Αστυνομία. Αναφέρει ακόμη ότι την επίμαχη ημέρα δεν κατατέθηκε «κανένα έγγραφο αναγγελίας πυρκαγιάς ούτε στο γενικό πρωτόκολλο του Δήμου, ούτε στο εμπιστευτικό πρωτόκολλο του δημάρχου». Επικαλείται τα δεδομένα στους ταχογράφους δημοτικών οχημάτων για να τεκμηριώσει ότι ανταποκρίθηκε σε αιτήματα συνδρομής.

Σχετικά με τη μέριμνα για προληπτική καθαριότητα της καύσιμης ύλης παραθέτει συμβάσεις για τα έτη 2014-2017. Ωστόσο, οι συμβάσεις που παρουσιάζει για το 2018 είναι μια προμήθεια κάδων απορριμμάτων στις 29 Ιουνίου, άλλη μία σύμβαση αποψίλωσης την ημέρα της πυρκαγιάς και ακόμη μία σύμβαση αποκομιδής κλαδιών με ημερομηνία τρεις ημέρες μετά τη φωτιά.

Εντύπωση προκαλεί η επίθεση δικηγόρων του π. Αντωνίου εναντίον της εκκλη...

5.020 προβολές 4 Δεκ 2022

Η «Κιβωτός» άλλαξε όνομα στα social media εν μέσω καταγγελιών

 



Την ώρα που ο πρώην επικεφαλής της Κιβωτού του Κόσμου έχει περάσει στην αντεπίθεση μέσω των δικηγόρων του, οι διαχειριστές της ιστοσελίδας τάσσονται στο πλευρό του και ανακοίνωσαν ότι η σελίδα μετονομάζεται προσωρινά σε «Υποστηρικτές της Κιβωτού» επειδή δεν έχει καμία σχέση με το προσωρινό Δ.Σ. της Κιβωτού.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι υποστηρίζουν το έργο του πατέρα Αντωνίου και θα συνεχίσουν να το κάνουν όταν η κατάσταση ξεκαθαρίσει.

Η ανακοίνωση αναφέρει «η ονομασία και το λογότυπο της ομάδος μόλις άλλαξε προσωρινά διότι η συγκεκριμένη σελίδα δεν έχει καμία σχέση με το προσωρινό Δ.Σ. της Κιβωτου του Κόσμου αλλά εμείς οι άνθρωποι που είμαστε πίσω από αυτήν τόσα χρόνια, την φτιάξαμε για να υποστηριξουμε το έργο του πατρός Αντωνίου και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και όταν επιστρέψουν τα πράγματα όπως ήταν θα την ονομάσουμε και παλι ΚτΚ.
Ευχαριστούμε πολύ για την κατανόηση!
Με εκτίμηση 
Η ομάδα διαχείρισης της σελίδας!».

Το μήνυμα αυτό έρχεται μετά από τη δημοσιοποίηση βίντεο στη σελίδα στο οποίο καταγγέλλεται η έξωση του ιερέα και της συζύγου του από το σπίτι τους, ενώ το βίντεο φέρεται να καταγράφει τη στιγμή που παιδίατρος εξετάζει το άρρωστο παιδί τους στο δρόμο μέσα σε αυτοκίνητο.

Την ίδια ώρα οι έρευνες των Αρχών συνεχίζονται σε δύο μέτωπα, τόσο για την διερεύνηση των καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση όσο και στα οικονομικά της οργάνωσης.

Η οικονομική εισαγγελία πραγματοποιεί, εξάλλου, νέο κύκλο ερευνών μετά και τις εξελίξεις της τελευταίας εβδομάδας, ενώ εκτιμάται ότι αυτές δεν θα βγάλουν αποτελέσματα πριν από το νέο έτος.

Πυρά ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 για τους αντισυνταγματικούς νόμους Θεοδωρικάκου για τις Επιτροπές των Δήμων

 

EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ



Σφοδρή κριτική από το Κομμουνιστικό Κόμμα και το ΜέΡΑ25 για τους νόμους του πρώην υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου, με τις οποίες είχαν μεταφερθεί αρμοδιότητες των δημοτικών συμβουλίων προς τις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής των Δήμων και στις οποίες είχαν αλλοιωθεί οι εκλογικοί συσχετισμοί της απλής αναλογικής, με αποτέλεσμα να αποκτήσουν στις εν λόγω επιτροπές πλειοψηφίες 3/5 οι παρατάξεις των δημάρχων.

Τα δύο κόμματα της ήσσονος αντιπολίτευσης, σε χωριστές ανακοινώσεις τους, εξαπολύουν βολές κατά της κυβέρνησης μετά την οριστική και αμετάκλητη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που «ξηλώνει» τις αντιδημοκρατικές διατάξεις (Βλ. περισσότερα: «Απόφαση του ΣτΕ "ξηλώνει" τις αντιδημοκρατικές διατάξεις για τους δήμους», «Εφ.Συν.», 3/12/2022). 

ΚΚΕ: Οι πλασματικές πλειοψηφίες των Επιτροπών ενισχύουν την αδιαφάνεια

Η απόφαση του ΣτΕ που κρίνει αντισυνταγματική τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Δημοτικό Συμβούλιο στην οικονομική επιτροπή και την επιτροπή ποιότητα ζωής, επιβεβαιώνει τη στάση και την κριτική του ΚΚΕ στους σχετικούς νόμους της κυβέρνησης της ΝΔ. Συγκεκριμένα κατά τη συζήτηση των νόμων (4623/2019 και 4625/2019) που έφερε η κυβέρνηση της ΝΔ, στο όνομα της "κυβερνησιμότητας" των δήμων, το ΚΚΕ καταψήφισε και κατήγγειλε τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, που τελικά στόχο έχουν την απρόσκοπτη υλοποίηση των αστικών σχεδιασμών κόντρα στις λαϊκές ανάγκες.

Οι αποφάσεις από τις πλασματικές πλειοψηφίες των επιτροπών ενισχύουν περαιτέρω την αδιαφάνεια στη διαχείριση των οικονομικών των δήμων και λειτουργούν στο πλαίσιο των πολιτικών ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, των ιδιωτικοποιήσεων, της ανταποδοτικότητας και των προτεραιοτήτων των τεχνικών προγραμμάτων με τη λογική της επιλεξιμότητας, η οποία αποκλείει τα αναγκαία έργα (αντιπλημμυρικά έργα, αντισεισμικά, αντιπυρικά κλπ) και τις υποδομές προς όφελος του λαού.

Οι ρυθμίσεις αυτές προστέθηκαν στο νομοθετικό πλαίσιο που διαμόρφωσαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, τόσο του ΣΥΡΙΖΑ όσο και του ΠΑΣΟΚ, που προσέδωσαν στους δήμους τον χαρακτήρα του "τοπικού κράτους", συνέχεια του κεντρικού, που εξειδικεύει και υλοποιεί τις αντιλαϊκές πολιτικές για την υλοποίηση των αστικών σχεδιασμών. Με αυτές τις ρυθμίσεις μετέβαλε τον τρόπο συγκρότησης της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος. Προέβλεψε ταυτόχρονα τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία».

Αυτές είναι οι πολιτικές που ασκούν σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των δήμων, που συγκροτούνται από τις δυνάμεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και του ΣΥΡΙΖΑ... Οι δυνάμεις της Λαϊκής Συσπείρωσης στους δήμους και τις Περιφέρειες αγωνίζονται ενάντια σε αυτό το αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο. Μαζί με το εργατικό - λαϊκό κίνημα δίνουν τη μάχη για την οργάνωση του λαού, τη συμμετοχή του στους αγώνες, για την διεκδίκηση των δικών του αναγκών. Πρωτοστατούν ενάντια σε κάθε λαϊκό πρόβλημα και αποτελούν ουσιαστικά τη μόνη αντιπολίτευση στα Δημοτικά και Περιφερειακά συμβούλια, αποκαλύπτοντας τις συνέπειες τέτοιων αποφάσεων και διεκδικώντας λύσεις υπέρ του λαού.

Οι εργατικές λαϊκές οικογένειες έχουν πικρή πείρα από την πολιτική των κυβερνήσεων, των Περιφερειακών και Δημοτικών Αρχών. Τώρα χρειάζεται να συμπορευτούν με το ΚΚΕ παντού, στα σωματεία, σε κάθε φορέα λαϊκής πάλης, όπως και στις εκλογές για την Βουλή, τις Περιφέρειες και τους δήμους, για να αποδυναμωθούν οι δυνάμεις του κεφαλαίου, για να δυναμώσει ο αγώνας για όλα όσα μας βασανίζουν, για να ανοίξει ο δρόμος για ριζικές αλλαγές προς όφελος του λαού.

ΜέΡΑ25: Το «εφεύρημα» της "κυβερνησιμότητας" είναι τελικά αντισυνταγματική ανατροπή της λαϊκής βούλησης

Αυτό προκύπτει από την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του ΣτΕ, η οποία κρίνει ως αντισυνταγματικές διατάξεις των νόμων Θεοδωρικάκου για την τοπική αυτοδιοίκηση.

Πιο συγκεκριμένα, με τους νόμους 4623/19 και 4625/19, που ήταν από τους πρώτους που πέρασε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το καλοκαίρι του 2019, υπήρξε σημαντική μεταφορά αρμοδιοτήτων από τα Δημοτικά Συμβούλια προς τις οικονομικές επιτροπές και τις επιτροπές ποιότητας ζωής των δήμων και υπήρξε περαιτέρω αλλοίωση των εκλογικών συσχετισμών, καθώς οι παρατάξεις των δημάρχων απέκτησαν πλασματικές πλειοψηφίες 3/5 στη σύνθεση αυτών των επιτροπών. Αυτές οι αλλαγές έγιναν από τη «Μητσοτάκης Α.Ε.» στον βωμό της "κυβερνησιμότητας", συκοφαντώντας την απλή αναλογική ως πρόβλημα (σε αντίθεση και με τη  Μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τα εκλογικά συστήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση) και βαφτίζοντας λύση την καταπάτηση της λαϊκής βούλησης.

Όμως όπως αναφέρει η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ: «Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρωμένου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ' εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρωμένη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου. Εξ άλλου, κατά τον χρόνο ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον ν. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ' ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος.»

Το ΜέΡΑ25 χαιρετίζει την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ και διεκδικεί την άμεση αλλαγή του νομικού πλαισίου με την επιστροφή των αρμοδιοτήτων στα συμβούλια (δημοτικά και περιφερειακά) και την κατάργηση όλων των αντιδημοκρατικών νομοθετημάτων των τελευταίων ετών. Ταυτόχρονα, όμως, αναγνωρίζουμε πως η «Μητσοτάκης Α.Ε.» θα συνεχίσει αναίσχυντα τις αυταρχικές μεθοδεύσεις της ενάντια στη δημοκρατία και την πολυφωνία στην τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς μέσα από την αντισυνταγματική μεταφορά κρίσιμων αρμοδιοτήτων από τα δημοτικά συμβούλια στις επιτροπές, επιδιώκει τη μετατροπή τους σε διακοσμητικά όργανα και  τη συγκέντρωση όλων των εξουσιών στα χέρια των δημάρχων «χειροκροτητών» της κυβέρνησης. Είναι αποκαλυπτική και ξεδιάντροπα προκλητική η δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών κ. Πέτσα από το βήμα του Συνεδρίου της ΚΕΔΕ στον Βόλο, όπου ανέφερε προς τους δημάρχους: «Στο τέλος αναρωτηθείτε όχι τι έκανε η κυβέρνηση για σας, αλλά τι θα κάνετε εσείς για την κυβέρνηση του τόπου».

Το ΜέΡΑ25 θα συνεχίσει να αγωνίζεται ενάντια σε αυτόν τον σφετερισμό του κράτους και της αυτοδιοίκησης από τη Νέα Δημοκρατία και ενάντια στον αποκλεισμό των αντιπολιτευτικών δυνάμεων και κυρίως όσων αγωνίζονται κατά των αντιλαϊκών πολιτικών του μνημονιακού πλαισίου. Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε την ανατροπή του εγκληματικού εκλογικού νόμου και αυτών των πολιτικών, προτάσσοντας μία διαφορετική αυτοδιοίκηση—μία αυτοδιοίκηση δημόσια, ανοιχτή, πράσινη, δημοκρατική και ακηδεμόνευτη.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Ο Τραμπ ξαναχτυπά: Διεκδικεί και τη Γροιλανδία

  (AP Photo/Rick Scuteri)  ΒΟΡΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗ   23.12.24 18:45 efsyn.gr Α+ Α- Facebook Twitter E-mail Copy link Print «Φωτιά» έχει πάρει το πληκ...