Κυριακή 2 Απριλίου 2023

Τα ψέματα στην εβδομαδιαία ανάρτηση του πρωθυπουργού και η αλήθεια

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ /ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

 


Στην αύξηση του κατώτατου μισθού με «τριπλάσιο», όπως ισχυρίζεται ρυθμό, αναφέρθηκε για ακόμα μία φορά ο πρωθυπουργός στην εβδομαδιαία ανασκόπησή του, την πρώτη μετά την επίσημη προκήρυξη των εκλογών στις 21 Μαΐου, αν και η αύξηση δεν καλύπτει καν τον υψηλό πληθωρισμό της περασμένης χρονιάς.

Παρά την κατακραυγή για τη σκληρή αντιπροσφυγική ρητορική με την οποία επιχειρεί αλλαγή ατζέντας και συγκράτηση διαρροών προς τα ακροδεξιά του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποστήριξε ότι ο φράχτης του Έβρου κατά μήκος της ελληνοτουρκικής μεθορίου αποτυπώνει την πολιτική της ασφάλειας και της θωράκισης των συνόρων. 

«Ο φράχτης με τη σύμβαση που υπεγράφη την Παρασκευή, θα επεκταθεί κατά 35 χιλιόμετρα φθάνοντας συνολικά τα 140 χιλιόμετρα. Με αυτόνομα συστήματα επιτήρησης και με νέα φυλάκια και του Στρατού και της Αστυνομίας. Και με ακόμα περισσότερους συνοριοφύλακες, οι οποίοι θα αυξηθούν κατά 250, η πλειονότητα των οποίων θα είναι από την περιοχή» έγραψε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.

Και δεν δίστασε να μιλήσει εκ νέου για αποτροπή 250.000 παράνομων, όπως τους χαρακτήρισε, μεταναστών από το να εισέλθουν στο ελληνικό έδαφος τα τελευταία χρόνια χάρη στον «φράχτη -όλοι θυμόμαστε τις σκηνές στη μεθόριο το 2020. Αυτό το ακριβό αλλά απαραίτητο έργο, η αξιωματική αντιπολίτευση ζητάει να μην το χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε, αλλά να πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος. Αφήνω στην κρίση σας το πώς κάποιοι μετατρέπουν μια εθνική ανάγκη σε εθνική εξαίρεση».

Όπως αναμενόταν, ο κ. Μητσοτάκης δεν παρέλειψε να εκμεταλλευτεί ψηφοθηρικά την υπόθεση με το «δίκτυο τρομοκρατίας» που αποκαλύφθηκε από τη Μοσάντ, πιστοποιήθηκε από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και εξαρθρώθηκε από την αστυνομία, παρά τα κενά και τα γκρίζα σημεία. Σε πανηγυρικό τόνο έκανε λόγο για «μεγάλη επιτυχία της ΕΥΠ σε συνεργασία με την ΕΛ.ΑΣ. να εντοπίσει εγκαίρως το τρομοκρατικό δίκτυο που προετοίμαζε επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο – συναγωγή της Αθήνας».

Ο πρωθυπουργός μιας κυβέρνησης, που θέσπισε τον αντεργατικό νόμο Χατζιδάκη και καρατόμησε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας τολμά να μιλά για προστασία των εργαζομένων και ελέγχους στις επιχειρήσεις για την τήρηση της εργασιακής νομοθεσίας... «Εδώ και λίγες μέρες, οι επιθεωρητές της Ανεξάρτητης Αρχής "Επιθεώρηση Εργασίας" έχουν πλέον πρόσβαση σε 500 τάμπλετ διασυνδεδεμένα με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της Επιθεώρησης Εργασίας και με το αναβαθμισμένο "ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ". Ο νέος αυτός τρόπος ελέγχων συνδυάζεται επίσης με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας ώστε να εντοπίζονται ταχύτερα, πιο αξιόπιστα και αμερόληπτα οι περιοχές και οι κλάδοι με την μεγαλύτερη παραβατικότητα για να ληφθούν μέτρα».

Ακόμη, αναφέρεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις ενεργειακές κοινότητες αποσιωπώντας ότι το νομοσχέδιο-μαμούθ του υπουργείου Περιβάλλοντας -που εγκρίθηκε και άνοιξε το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση του νερού- προκαλεί και νέα προβλήματα στις ενεργειακές κοινότητες θεσπίζοντας ακόμα και την ίδρυση ενεργειακής κοινότητας από επιχειρήσεις (!). 

Ειδικότερα, περιορίζεται «στο παράδειγμα της Χάλκης δείχνει και στους πιο δύσπιστους τα οφέλη από τη χρήση των ΑΠΕ. Στην Χάλκη λοιπόν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κάτοικοι ενός δήμου παράγουν την ενέργεια που καταναλώνουν και μηδενίζουν τους λογαριασμούς ρεύματος. Το 34% των ετήσιων τιμολογίων της ΔΕΗ εκδόθηκαν μηδενικά, το 40% κάτω από €100 και το 26%, (στην πλειονότητά τους λογαριασμοί επιχειρήσεων) έως €800. Πώς έγινε αυτό; Από τη λειτουργία ενός υπερσύγχρονου φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύως 1MW που δημιουργήθηκε στο πανέμορφο νησί των Δωδεκανήσων στο πλαίσιο του προγράμματος GR-Eco Islands. Φορέας διαχείρισης του φωτοβολταϊκού πάρκου είναι η Ενεργειακή Κοινότητα Χάλκης «Κάλχιον» με μέλη τους κατοίκους του νησιού και με τη συμμετοχή του Δήμου Χάλκης με το 50% στο συνεταιριστικό κεφάλαιο».

Προκλητική η αναφορά του κ. Μητσοτάκη για και τους εργαζομένους στον χώρο του Πολιτισμού, που ζητούν σύσσωμοι εδώ και τρεις μήνες την απόσυρση του απαράδεκτου προεδρικού διατάγματος που τους υποβαθμίζει. Συγκεκριμένα, αναφέρεται σε ένα μόνο από τα αιτήματα του κλάδου υποστηρίζοντας ανερυθρίαστα το εξής: «Συνεπείς με τη δέσμευσή μας προς τον καλλιτεχνικό κόσμο, παραδόθηκε την Παρασκευή η εισήγηση των τριών ομάδων Εργασίας που συγκροτήσαμε -μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική- με σκοπό την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη δημιουργία δημόσιας πανεπιστημιακού επιπέδου σχολής στις παραστατικές τέχνες και τη διαμόρφωση εθνικού πλαισίου Ωδειακής Εκπαίδευσης».

«Στις διυπουργικές ομάδες, θυμίζω, συμμετείχαν όλα τα συναρμόδια υπουργεία και υπήρξε εκτενής διαβούλευση με τα αντιπροσωπευτικά κλαδικά και σπουδαστικά σωματεία. Μια χώρα όπως η δική μας με την σπουδαία και μακραίωνη ιστορία στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική, δεν είναι δυνατόν να μην έχει σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες. Αξίζει να σημειωθεί επίσης και η ψήφιση πριν λίγες μέρες πλαισίου προστασίας στις έως τώρα αδήλωτες και απλήρωτες πρόβες των καλλιτεχνών. Συγκεκριμένα, ορίζει ότι ο χρόνος πρόβας είναι χρόνος εργασίας, δηλαδή αμείβεται αναλόγως του χρόνου απασχόλησης. Ήταν ένα πάγιο αίτημα των εργαζόμενων του κλάδου, αφού η αδήλωτη και ανασφάλιστη πρόβα ήταν ένα διαχρονικό πρόβλημα που καμία κυβέρνηση έως σήμερα δεν είχε ρυθμίσει. Τέλος, λοιπόν, σε άλλη μια εκκρεμότητα από το παρελθόν από μια κυβέρνηση που αποδεικνύει στην πράξη πως τελικά δεν "μισεί" τον πολιτισμό όπως ακούμε από μερικούς» πρόσθεσε.

Στη λήξη της κυβερνητικής θητείας και μετά από μια μακρά περίοδο οξυμένης στεγαστικής κρίσης ο πρόεδρος της Ν.Δ. υπόσχεται προσιτή και ποιοτική στέγη για τους νέους. «Από αύριο Δευτέρα λοιπόν, νέοι και νέα ζευγάρια από 25 έως 39 ετών θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση στις τράπεζες για άτοκο ή χαμηλότοκο δάνειο ώστε να αγοράσουν τη δική τους κατοικία. Χάρη στην επιδότηση του κράτους το κόστος εξυπηρέτησης του δανείου θα είναι χαμηλότερο από το ενοίκιο που θα πλήρωναν. Το δάνειο για τρίτεκνους και πολύτεκνους (αλλά και όσους γίνουν τρίτεκνοι και μετά πολύτεκνοι κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου τους) θα είναι εντελώς άτοκο. Ενώ για τους υπόλοιπους δικαιούχους θα είναι μόλις στο ¼ του εμπορικού επιτοκίου», γράφει μεταξύ άλλων.

Τέλος, αναφέρεται σε ορισμένες επουσιώδεις εξελίξεις στην Παιδεία ενώ η εκπαιδευτικά κοινότητα βράζει από τη σειρά χτυπημάτων, στο πρόγραμμα panic button για την προστασία των γυναικών, χωρίς να αναφέρει ότι βρίσκεται σε πιλοτική και περιορισμένη εφαρμογή, και στη δημιουργία νέων δομών Ψυχικής Υγείας από το Ταμείο Ανάκαμψης αν και είναι περισσότερο από γνωστό ότι ψυχική υγεία στη χώρα πάσχει πολλαπλώς.

Οι διεθνείς οίκοι αναλύουν τις δημοσκοπήσεις και πλέον μιλούν για «εκλογική μάχη»: Θέλουν σύντομα κυβέρνηση Δεν μιλούν για συγκεκριμένο μίγμα οικονομικής πολιτικής στο εσωτερικό

 

Ξεψαχνίζουν τις δημοσκοπικές μετρήσεις και τις διαφορές μεταξύ των κομμάτων οι ξένοι επενδυτές οι οποίοι προσπαθούν να λύσουν τον γρίφο του σχηματισμού κυβέρνησης αποδημώντας ουσιαστικά και την ΝΔ για τον τρόπο άσκησης οικονομικής πολιτικής.

Έτσι οι διεθνείς οίκοι ζητούν σταθερότητα και όχι συγκεκριμένο μίγμα πολιτικής στα εσωτερικά όπως διατείνονται στη ΝΔ θέλοντας έτσι και να φοβίσουν τους πολίτες.

Αυτό είναι ίσως ένα κλείσιμο ματιού στον ΣΥΡΙΖΑ που ευκολότερα θα μπορούσε να σχηματίσει μια κυβέρνηση με άλλα κόμματα παρά στον Κ.Μητσοτάκη που ζητά επίμονα και νέες εκλογές (γιατί δύσκολα βρίσκει κυβερνητικούς εταίρους).

Οι αναλυτές στις εκθέσεις τους καταγράφουν τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις, οι οποίες δείχνουν ότι η διαφορά ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ έχει πλέον μειωθεί σε 3-4 ποσοστιαίες μονάδες, γεγονός που καθιστά αβέβαιο το αποτέλεσμα των εκλογών.

Τα Τέμπη

Οι διεθνείς οίκοι αναφέρουν ότι η κατάσταση παραμένει ρευστή, όσο φαίνεται όλο και πιο απίθανο κάποιο κόμμα να αποκτήσει την απόλυτη πλειοψηφία και να σχηματίσει μονοκομματική κυβέρνηση.


Αναφέρονται δε στα πρόσφατα γεγονότα, δηλαδή στη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, επισημαίνοντας εμμέσως πλην σαφώς την ανατροπή που έφεραν οι πολίτες στις πολιτικές ισορροπίες.

Η ακυβερνησία

Η χώρα έχει μπει σε προεκλογικό χορό και σε αυτόν τον ρυθμό αναγκάζεται να χορέψει και η ελληνική οικονομία.

Η επόμενη ημέρα της 21ης Μαΐου θα απαντήσει στο αν σχηματίζεται κυβέρνηση ή θα υπάρξει δεύτερος και τρίτος γύρος.

Μία μακρά αβεβαιότητα θα επηρεάσει το οικονομικό κλίμα και ξυπνούν οι φόβοι για φρένο σε επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Η κύρια ανησυχία εστιάζει στο σενάριο να υπάρξει μακρά ακυβερνησία. Όχι τόσο σε μία αλλαγή της μέχρι τώρα δημοσιονομικής πολιτικής.

Σάββατο 1 Απριλίου 2023

Ισχυρό πλήγμα στη διαχειριστική εικόνα της κυβέρνησης

 

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Ο «Σφυγμός» του Μαρτίου από την Prorata για λογαριασμό της «Εφ.Συν.» ●Ανιχνεύεται για πρώτη φορά από την αρχή του τρέχοντος εκλογικού κύκλου μια σημαντική συσσώρευση ψηφοφόρων στην περιοχή της εκτίμησης ότι το εκλογικό αποτέλεσμα θα είναι οριακό. ●Η εκτίμηση πρόθεσης ψήφου.

Μεταξύ του «Σφυγμού» Νοεμβρίου και Μαρτίου που δημοσιεύει σήμερα η «Εφημερίδα των Συντακτών» έχει μεσολαβήσει ένα γεγονός-τομή για τη νεότερη ιστορία της χώρας: το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Και μοιάζει πως είναι δύο κυρίως οι ψηφίδες εκείνες που χρειάζεται κανείς να λάβει υπόψη για να κατανοήσει το αντίκτυπο της τραγωδίας στη διαμόρφωση του κλίματος της περιόδου. Το «μετά» διότι πλήττει την εμπεδωμένη διαχειριστική ικανότητα της κυβέρνησης και το «πριν» γιατί τραυματίζει την αξιοπιστία της, μέσω της διάψευσης της αφήγησης περί ταχύτατου εκσυγχρονισμού της χώρας. Και είναι κρίσιμα αυτά τα δύο στοιχεία ακριβώς επειδή αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του πολιτικού κεφαλαίου της κυβέρνησης.

Ως προς το «μετά», οι χειρισμοί της κυβέρνησης περισσότερο όξυναν τη διευρυμένη οργή, παρά συνομίλησαν μαζί της, ενώ τα όσα πληροφορήθηκε η κοινή γνώμη ότι είχαν (ή δεν είχαν) γίνει πριν από το δυστύχημα δημιούργησαν την αίσθηση ότι η Ν.Δ. διέπραξε ύβρι για την οποία τώρα τιμωρείται: η σημερινή κυβέρνηση αγάπησε περισσότερο απ’ ό,τι θα έπρεπε τον εαυτό της, ενώ σε αντίθεση με όλες τις προηγούμενες από το 2010 και έπειτα είχε δημιουργήσει μία σε μεγάλο βαθμό εικονική πραγματικότητα, περίπου μιας 4ης βιομηχανικής επανάστασης, η οποία κατέρρευσε με οδυνηρό τρόπο στα Τέμπη.

Σε αυτό το πλαίσιο, η εικόνα του κυβερνώντος κόμματος έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα, ιδίως στους τομείς εκείνους που σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με το δυστύχημα των Τεμπών, όπως η προσλαμβανόμενη από την κοινή γνώμη ικανότητά της να διασφαλίζει την ασφάλεια των πολιτών –δείκτη στον οποίο μέχρι πρότινος υπερείχε συντριπτικά έναντι του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.– αλλά και να διαχειρίζεται ζητήματα διαφθοράς και διαφάνειας, επί των οποίων η σύγκριση μεταξύ των δύο κομμάτων διευρύνθηκε περαιτέρω υπέρ του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Παρόμοια τάση αποτυπώνεται και στη σύγκριση μεταξύ του πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, καθώς η εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη «τσαλακώνεται» σε όλους τους επιμέρους δείκτες, εν αντιθέσει με την αντίστοιχη του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος συγκρατεί ή και ενισχύει τα σχετικά ποσοστά του.

Ωστόσο, ο «Σφυγμός» του Μαρτίου αποτυπώνει και μια συνολικότερη έκρηξη απογοήτευσης και θυμού, καθώς και μια εντυπωσιακής κλίμακας επαναϊεράρχηση από την πλευρά της κοινής γνώμης των προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα, κυρίως εις βάρος θεματικών πεδίων που παραδοσιακά ευνοούν την κυβέρνηση (π.χ. εθνικά θέματα) και προς όφελος άλλων, τα οποία σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τις αιτίες αλλά και τη διαχείριση του πολύνεκρου δυστυχήματος (π.χ. ζητήματα διαφθοράς και λειτουργίας του κράτους). Μάλιστα το εύρημα, σύμφωνα με το οποίο τα ζητήματα Υγείας και Παιδείας επιλέγονται από ολοένα και περισσότερους πολίτες ως τα σημαντικότερα για τη χώρα προβλήματα, ίσως κυοφορεί μια νέα συνθήκη ριζικού, δομικού αναστοχασμού απέναντι στα πολιτικά πράγματα. Ενδεικτικό μιας τέτοιου τύπου ενδεχομένως εν εξελίξει διαδικασίας είναι και το εύρημα σύμφωνα με το οποίο η αξιοπιστία των κομμάτων που έχουν έως σήμερα κυβερνήσει (Ν.Δ., ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ), λιγότερο ή περισσότερο, τραυματίζεται, την ίδια στιγμή που τα κόμματα που προσλαμβάνονται ως «αντισυστημικά» (κυρίως το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25 και δευτερευόντως οι σχηματισμοί δεξιότερα της Ν.Δ.) αυξάνουν σημαντικά το κοινό που τα θεωρεί αξιόπιστα ως μηχανισμούς.

Προσεγγίζοντας, τέλος, τον πυρήνα της τρέχουσας δημοσκοπικής τάξης πραγμάτων, ανιχνεύεται για πρώτη φορά από την αρχή του τρέχοντος εκλογικού κύκλου μια σημαντική συσσώρευση ψηφοφόρων (67%) στην περιοχή της εκτίμησης ότι το εκλογικό αποτέλεσμα θα είναι οριακό, είτε υπέρ της Ν.Δ. (45%) είτε υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ (22%). Και οι εκλογείς ευθυγραμμίζονται με τους αριθμούς που προκύπτουν, καθώς πράγματι η απόσταση μεταξύ Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έχει μειωθεί θεαματικά την τελευταία περίοδο στον δείκτη της πρόθεσης ψήφου, καταγραφόμενη πλέον στο 3% και δημιουργώντας έτσι μια νέα συνθήκη κατά την οποία τίποτα πλέον δεν μπορεί να αποκλειστεί. Οχι μόνο ως προς το bras de fer μεταξύ των δύο εκλογικά μεγάλων κομμάτων, αλλά και ως προς μια πιθανή εκλογική εκτόξευση μικρότερων κομμάτων της κοινοβουλευτικής αντιπολίτευσης (ΚΚΕ, ΜέΡΑ25, Ελληνική Λύση) ή άλλων εξωκοινοβουλευτικών ακροδεξιών σχηματισμών.


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ: PRORATA A.E. Εταιρεία Ερευνών Κοινής Γνώμης και Εφαρμογών Επικοινωνίας (Αριθμός Μητρώου ΕΣΡ: 56) ΕΝΤΟΛΕΑΣ: Εφημερίδα των Συντακτών ΤΥΠΟΣ: Ποσοτική Ερευνα με OnLine συμπλήρωση δομημένου ερωτηματολογίου (CAWI) Στρωματοποιημένη δειγματοληψία βάσει φύλου, ηλικίας, περιφέρειας διαμονής και πολιτικών χαρακτηριστικών ΔΕΙΓΜΑ: Ατομα άνω των 17 ετών με πρόσβαση στο διαδίκτυο ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ: Σύνολο επικράτειας ΜΕΓΕΘΟΣ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ: 1.085 άτομα ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ: 24-28 Μαρτίου 2023 ΜΕΓΙΣΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΣΦΑΛΜΑ: +/-3% Σταθμισμένα αποτελέσματα με την από κοινού κατανομή φύλου και ηλικίας βάσει της απογραφής της ΕΛΣΤΑΤ.


* Υπ. διδάκτορας Πολιτικής Επιστήμης / PhD, Candidate in Political Science, Επικεφαλής Πολιτικής & Κοινωνικής Ερευνας της Prorata / Prorata’s Head of Political & Social Research

 

Υπ. Εργασίας: 24 ερωτήσεις-απαντήσεις για το πρόγραμμα χορήγησης χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους

 


Διευκρινίσεις για το πρόγραμμα χορήγησης χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους και νέα ζευγάρια παρέχει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μέσα από 24 ερωτήσεις και απαντήσεις.
Παράλληλα, το υπουργείο αναφέρει ότι, τις επόμενες ημέρες, ξεκινά το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών και τη διάθεσή σε ωφελούμενους νέους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο.
Ακολουθούν η κοινωνική αντιπαροχή, που αποσκοπεί στην αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου για εξασφάλιση ποιοτικής κατοικίας με χαμηλό ενοίκιο και η δράση «Ανακαινίζω-Νοικιάζω», μέσω της οποίας επιδοτείται η ανακαίνιση ιδιωτικών κατοικιών, προκειμένου να διατεθούν, στη συνέχεια, για μίσθωση.
Όπως επισημαίνει ,τα προγράμματα αυτά σηματοδοτούν την επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής του κράτους, με έμφαση στους νέους, τα νέα ζευγάρια και τις ευάλωτες ομάδες πολιτών.

Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις:
1. Ποιο είναι το όφελος για τους νέους που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα για τα στεγαστικά δάνεια;
Το πρόγραμμα των επιδοτούμενων στεγαστικών δανείων εξασφαλίζει πέντε συγκεκριμένα πλεονεκτήματα για τους ωφελούμενους.
Πρώτον, χαμηλότερη δόση για την αποπληρωμή του δανείου, καθώς το 75% του ποσού χορηγείται άτοκα από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) και το τραπεζικό επιτόκιο εφαρμόζεται στο υπόλοιπο 25% του ποσού.
Για τρίτεκνους και πολύτεκνους, τα δάνεια χορηγούνται άτοκα, με 100% επιδότηση του επιτοκίου από τη ΔΥΠΑ.
Έτσι, το επιτόκιο του δανείου διαμορφώνεται στο ένα τέταρτο του αντίστοιχου επιτοκίου που χρεώνουν κανονικά οι τράπεζες ή είναι μηδενικό για τρίτεκνους και πολύτεκνους.
Ενδεικτικά, για δάνειο, ύψους 100.000 ευρώ, με διάρκεια αποπληρωμής 30 χρόνια και επιτόκιο 5,8%, η μηνιαία δόση διαμορφώνεται κανονικά στα 587,52 ευρώ, ενώ, με την επιδότηση, μειώνεται στα 342,87 ευρώ (όφελος είναι 244,65 ευρώ τον μήνα ή 2.935 ευρώ τον χρόνο) και, για τρίτεκνους-πολύτεκνους, η δόση περιορίζεται στα 277,78 ευρώ, (όφελος 309,74 ευρώ τον μήνα ή 3.716,88 ευρώ τον χρόνο).
Αντίστοιχα, για το ίδιο δάνειο με μικρότερη περίοδο αποπληρωμής (20 χρόνια), η μηνιαία δόση από 705,63 ευρώ περιορίζεται στα 480,39 ευρώ (όφελος 225,24 ευρώ ή 2.702 ευρώ τον χρόνο και, για τρίτεκνους-πολύτεκνους, η δόση μειώνεται στα 416,67 ευρώ (όφελος 288,96 ευρώ ή 3.467,52 ευρώ τον χρόνο).
Η επιδότηση του επιτοκίου αποτελεί επίσης ασπίδα, που περιορίζει τις επιπτώσεις από τις όποιες αυξήσεις επιτοκίων πραγματοποιηθούν, ενδεχομένως διεθνώς το επόμενο διάστημα.
Δεύτερον, μικρότερη ιδιωτική συμμετοχή, αφού τα δάνεια καλύπτουν έως και το 90% της εμπορικής αξίας του ακινήτου έναντι 80%, που είναι η συνήθης τραπεζική πρακτική.
Τρίτον, αποκτούν πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση νέοι και ζευγάρια με χαμηλά εισοδήματα, από 10.000 ευρώ, που, υπό διαφορετικές συνθήκες, δύσκολα θα πληρούσαν τα τραπεζικά κριτήρια.
Τέταρτον, τα δάνεια απαλλάσσονται από την εισφορά 0,12% του νόμου 128/75.
Πέμπτον, το πρόγραμμα καλύπτει το πρόγραμμα καλύπτει τα έξοδα φακέλου για κάθε δυνητικό δανειολήπτη.

2. Ποια άλλα προγράμματα στεγαστικής πολιτικής υλοποιεί το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων;
Τις επόμενες ημέρες, ξεκινά το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών και τη διάθεσή σε ωφελούμενους νέους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο.
Ακολουθούν η κοινωνική αντιπαροχή, που αποσκοπεί στην αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου για εξασφάλιση ποιοτικής κατοικίας με χαμηλό ενοίκιο και η δράση «Ανακαινίζω-Νοικιάζω», μέσω της οποίας επιδοτείται η ανακαίνιση ιδιωτικών κατοικιών, προκειμένου να διατεθούν, στη συνέχεια, για μίσθωση.
Τα προγράμματα αυτά σηματοδοτούν την επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής του κράτους, με έμφαση στους νέους, τα νέα ζευγάρια και τις ευάλωτες ομάδες πολιτών. Η στρατηγική κοινωνικής στέγασης περιλαμβάνει δράσεις, συνολικού ύψους 1,75 δισ. ευρώ, από τα οποία εκτιμάται ότι θα ωφεληθούν περί τους 137.000 δικαιούχους, που θα εξασφαλίσουν προσιτή κατοικία υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών.
Παράλληλα, με τις δράσεις στεγαστικής πολιτικής, αυξάνεται η απασχόληση και η οικονομική δραστηριότητα, ενώ αξιοποιείται δημόσια και ιδιωτική περιουσία με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους και με γνώμονα τις βέλτιστες πρακτικές στις χώρες της ΕΕ.

3. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των δανείων;
Πρόκειται για δάνεια αγοράς πρώτης κατοικίας, που καλύπτουν έως και το 90% της εμπορικής αξίας του ακινήτου, με ανώτατο όριο τις 150.000 ευρώ, με διάρκεια έως και 30 έτη, χωρίς περίοδο χάριτος, με χαμηλό ή μηδενικό επιτόκιο.
Τα αρχικά επιτόκια, από τα οποία αφαιρείται η επιδότηση, που προβλέπει το πρόγραμμα, ανακοινώθηκαν από τις τράπεζες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και επισυνάπτονται.
Το επιτόκιο αναφοράς (Euribor) κυμαίνεται, αυτήν την περίοδο, κοντά στο 3%.

4. Ποιες κατηγορίες ακινήτων μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα;
Όπως προβλέπεται στο άρθρο 4 του ν. 5006/2022 (Α' 239), το πρόγραμμα υποστηρίζει τη δανειοδότηση για ακίνητα που
i) θα χρησιμοποιηθούν ως κύρια κατοικία,
ii) έχουν εμπορική αξία έως 200.000 ευρώ, όπως αυτή αποτυπώνεται στο συμβόλαιο αγοράς),
iii) έχουν μέγεθος έως 150 τ.μ.,
iv) έχουν παλαιότητα τουλάχιστον δεκαπέντε έτη κατά τον χρόνο της αγοράς, όπως προκύπτει από την άδεια κατασκευής και
v) βρίσκονται εντός οικιστικής περιοχής.

5. Τα όρια που έχουν τεθεί για την αξία των σπιτιών και το ύψος του δανείου είναι ρεαλιστικά; Υπάρχουν διαθέσιμα ακίνητα, για να εφαρμοστεί το πρόγραμμα στην πράξη;
Στη μεγάλη πλειονότητα των περιοχών τόσο στο κέντρο όσο και στα προάστια, αλλά και στην Περιφέρεια, υπάρχουν διαθέσιμα ακίνητα με αυτά τα χαρακτηριστικά.
Αυτό πιστοποιείται και από πρόσφατη έρευνα, με αφορμή την ανακοίνωση του προγράμματος των στεγαστικών δανείων, που πραγματοποίησε δίκτυο μεσιτικών γραφείων.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, τα διαθέσιμα προς πώληση σπίτια εμβαδού 75-150 τ.μ. και αξίας έως 200.000 ευρώ αποτελούν το 60% του συνόλου στο κέντρο, 74% στα δυτικά προάστια, 59% στον Πειραιά, 19% στα νότια, 5% στα βόρεια και 38% στα ανατολικά προάστια.
Επιπλέον, οι αντικειμενικές αξίες, (οι οποίες αφορούν νεόδμητα ακίνητα, ενώ το πρόγραμμα των στεγαστικών δανείων αφορά ακίνητα 15ετίας, οι αξίες των οποίων είναι προφανώς χαμηλότερες σε σχέση με τα νεόδμητα) ενδεικτικά στην Αγία Παρασκευή κυμαίνονται από 1.500-2.050 ευρώ ανά τετραγωνικό, στο Μαρούσι 1.500-2.300 ευρώ, στην Πεύκη 1.300-2.250 ευρώ, στο 4ο Δημοτικό Διαμέρισμα Θεσσαλονίκης (Τούμπα) 1.250-1.550 ευρώ. Έτσι, η αξία των 200.000 ευρώ αντιστοιχεί σε σπίτια εμβαδού 90-150 τ.μ. στις περιοχές αυτές.
Προφανώς, οι αξίες ποικίλλουν ανά περιοχή, που σημαίνει ότι με τα ίδια χρήματα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αγοράσουν μεγαλύτερο ή νεότερο σπίτι μετακινούμενοι σε διαφορετική περιοχή.
Σε κάθε περίπτωση, το πρόγραμμα των στεγαστικών δανείων καταρτίστηκε με κοινωνικά κριτήρια, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην αγορά.

6. Ποιοι είναι οι δικαιούχοι του προγράμματος;
Δικαιούχοι του προγράμματος είναι άτομα ηλικίας κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση δανείου από 25 έως 39 ετών ή σύζυγοι ή πρόσωπα που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, εφόσον ο ένας εκ των δύο είναι ηλικίας, κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση δανείου, από 25-39 ετών, που δεν διαθέτουν άλλο ακίνητο κατάλληλο για κατοικία τους και ικανοποιούν τα εισοδηματικά κριτήρια.

7. Ποια είναι τα εισοδηματικά κριτήρια;
Το ετήσιο εισόδημα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10.000 ευρώ, ενώ το μέγιστο εκείνο που ισχύει για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης.
Επισυνάπτονται τα όρια που ισχύουν για το 2023.

8. Τι σημαίνει ότι οι δικαιούχοι δεν πρέπει να διαθέτουν «ακίνητο κατάλληλο για κατοικία»;
Ο δικαιούχος ή σύζυγοι ή πρόσωπα που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, είναι επιλέξιμοι μόνο στην περίπτωση που στα περιουσιακά στοιχεία τους δεν υπάρχει ακίνητο κατάλληλο για χρήση κατοικίας.
Τα κατάλληλα για κατοικία ακίνητα περιλαμβάνουν όσα, στην περίπτωση άγαμου και άτεκνου δικαιούχου, έχουν μέγεθος άνω των 50 τ.μ., ενώ, για τους υπόλοιπους, το μέγεθος αυξάνεται κατά 10 τ.μ. ανά μέλος της οικογένειας, (συμπεριλαμβανομένων και κυοφορούμενων τέκνων κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης).
Επιπλέον, κατάλληλο θεωρείται ένα ακίνητο επί του οποίου ο ενδιαφερόμενος διαθέτει ποσοστό συνιδιοκτησίας ανώτερο του 50% και διαθέτει είτε πλήρη κυριότητα είτε επικαρπία.
Περαιτέρω, το ακίνητο πρέπει να βρίσκεται στην ίδια περιφερειακή ενότητα με τον τόπο εργασίας ή άσκησης επαγγέλματος του αιτούντος. Στην περίπτωση που ο τόπος εργασίας ή άσκησης επαγγέλματος του αιτούντος βρίσκεται εντός της Περιφέρειας Αττικής, το ακίνητο θεωρείται κατάλληλο, εάν βρίσκεται εντός της Περιφέρειας Αττικής.
Εάν το ακίνητο βρίσκεται σε νησί, πλην της Κρήτης, τότε κρίνεται κατάλληλο, εάν συμφωνεί και με τον τόπο εργασίας στο ίδιο νησί.
Σημειώνεται ότι, αν οι αιτούντες, είτε μεμονωμένα οι σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης, ανεξάρτητα εάν η αίτηση για τη χορήγηση του δανείου υποβάλλεται από κοινού ή από τον έναν εκ των δυο είτε συνδυαστικά, οι αιτούντες και οι σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης, διαθέτουν περισσότερα τους ενός ακίνητα με χρήση κατοικίας, τεκμαίρεται ότι υπάρχει ακίνητο κατάλληλο για την κατοικία τους, ανεξαρτήτως εάν πληρούνται ή όχι τα παραπάνω κριτήρια (εμβαδόν 50 τ.μ. κλπ).

9. Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του προγράμματος και πόσοι μπορούν να ενταχθούν σε αυτό;
Ο συνολικός προϋπολογισμός 500 εκατ. ευρώ, με πρόβλεψη για διπλασιασμό σε περίπτωση εξάντλησης των πόρων και προέρχονται από τη ΔΥΠΑ, που καταβάλλει 375 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του 75% του κεφαλαίου των δανείων και τις εμπορικές τράπεζες, που συνεισφέρουν 125 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του υπόλοιπου 25%.
Επιπρόσθετα, θα υπάρξει πρόσθετο ποσό από τη ΔΥΠΑ για την κάλυψη των επιδοτούμενων τόκων και διαχειριστικών αμοιβών.
Με μέσο όρο δανείου, ύψους 100.000 ευρώ, ο προϋπολογισμός καλύπτει 5.000 δάνεια, που σημαίνει ότι οι ωφελούμενοι, με την εκτίμηση ότι σε κάθε σπίτι θα στεγαστούν κατά μέσο όρο δύο άτομα, θα είναι 10.000.

10. Τι προβλέπεται ειδικότερα για τα επιτόκια και σε ποιες περιπτώσεις τα δάνεια θα είναι άτοκα;
Για το 75% του δανείου, το επιτόκιο θα είναι μηδενικό. Για το υπόλοιπο 25% του κεφαλαίου, το μέρος δηλαδή που παρέχεται από την τράπεζα, θα εφαρμόζεται το επιτόκιο που ανακοίνωσε κάθε πιστωτικό ίδρυμα.
Η μονομερής αλλαγή της ανώτατης τιμής περιθωρίου επιτοκίου προς τα πάνω δεν είναι επιτρεπτή.
Τα προσφερόμενα επιτόκια από τις συμμετέχουσες τράπεζας αποτυπώνονται στον επισυναπτόμενο πίνακα.
Τα δάνεια θα παρέχονται χωρίς την εφαρμογή της εισφοράς του Ν. 128/75, που ανέρχεται σήμερα σε 0,12%.Το επιτόκιο του δανείου θα επιδοτείται κατά 100% για όλη τη διάρκεια του δανείου για:
- νέα ζευγάρια που έχουν τρία ή παραπάνω παιδιά, κατά την ημερομηνία υποβολής αίτησης χρηματοδότησης,
- νέους ή νέα ζευγάρια που, κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου (έως 30 έτη), καταστούν τρίτεκνοι ή πολύτεκνοι.
Η επιδότηση επιτοκίου θα ξεκινά μετά την υποβολή στην τράπεζα των απαιτούμενων δικαιολογητικών σχετικά με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων ένταξης στη κατηγορία των τρίτεκνων ή πολύτεκνων οικογενειών και θα αφορά το υπόλοιπο διάστημα αποπληρωμής του δανείου.
Οι προϋποθέσεις για την επιδότηση επιτοκίου ελέγχονται, βάσει του αριθμού εξαρτώμενων τέκνων, όπως αυτά αποτυπώνονται στα συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά.
Τη στιγμή της αίτησης επιδότησης επιτοκίου (είτε είναι ταυτόχρονα με την αίτηση δανείου είτε μεταγενέστερη) ζητείται πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.
Αναφορικά με την ηλικία των τέκνων, εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

11. Ποια είναι τα διαχειριστικά κόστη και ποιος τα καλύπτει;
- Το κόστος διαχείρισης του δανειακού φακέλου, που περιλαμβάνει όλα τα πάγια και εφάπαξ έξοδα του δανειακού φακέλου των τραπεζών για τη διαχείριση και έλεγχο επιλεξιμότητας των ωφελουμένων, καταβάλλεται από το πρόγραμμα κατά τον χρόνο εκταμίευσης του δανείου. Ο τελικός αποδέκτης δεν επιβαρύνεται επιπλέον για τα έξοδα φακέλου.
- Τα έξοδα νομικού και τεχνικού ελέγχου για την αγορά του βαρύνουν τον δανειολήπτη και αποτυπώνονται στον επισυναπτόμενο πίνακα.
Η μονομερής αλλαγή των λοιπών εξόδων προς τα πάνω δεν είναι επιτρεπτή.
- Λοιπά έξοδα που σχετίζονται με την εγγραφή του βάρους επί του ακινήτου, όπως δαπάνη για την έκδοση της δικαστικής απόφασης εγγραφής προσημείωσης υποθήκης επί ακινήτου, τέλος για την εγγραφή της προσημείωσης υποθήκης, έξοδα για την υποβολή αίτησης έκδοσης πιστοποιητικών, την περίληψη της δικαστικής απόφασης και την έκδοση των πιστοποιητικών, έξοδα για τη δήλωση των δικαιωμάτων προσημείωσης, εφόσον λειτουργεί κτηματολογικό γραφείο, έξοδα άρσης προσημείωσης, θα καταβάλλονται από τον δανειολήπτη.

12. Υπάρχει δυνατότητα πρόωρης εξόφλησης;
Ο δανειολήπτης μπορεί να εξοφλήσει μερικώς ή στο σύνολό του το δάνειο, πριν από την ημερομηνία λήξης του, χωρίς οποιαδήποτε ποινή ή άλλη επιβάρυνση.

13. Υπάρχει περιορισμός και ως προς την εκτίμηση που θα ολοκληρωθεί από την τράπεζα; Για παράδειγμα, έστω ότι η εμπορική αξία του ακινήτου έχει εκτιμηθεί από τον συνεργαζόμενο μηχανικό της τράπεζας στις 250.000 ευρώ, αλλά ο ενδιαφερόμενος έχει συμφωνήσει να αγοράσει το ακίνητο στις 200.000 ευρώ (και, άρα, το συμβόλαιο αναγράφει 200.000 ευρώ). Αυτό συνεπάγεται απόρριψη της αίτησης από την τράπεζα ή λαμβάνεται υπόψη μόνο το ποσό που αναγράφεται στο συμβόλαιο;
Σύμφωνα με το ν. 5006/2022 και την ΚΥΑ, ορίζεται αξία, μέχρι 200.000 ευρώ, σύμφωνα με το συμβόλαιο αγοράς. Δεν μπορεί να απορριφθεί ως μη επιλέξιμη κατοικία, εφόσον το συμβόλαιο είναι μέχρι το ανωτέρω όριο.

14. Ποια είναι τα κριτήρια για τον πωλητή του ακινήτου;
Ο πωλητής του ακινήτου απαγορεύεται να είναι συγγενής του αγοραστή ή του έτερου μέλους ζευγαριού, εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, Α΄ ή Β΄ βαθμού ή πρόσωπο που συνδέεται με σύμφωνο συμβίωσης με τον αγοραστή, ενδεικτικά:
- παππούδες/γιαγιάδες σε σχέση με εγγόνια,
- αδέλφια σε σχέση μεταξύ τους.
Η πιστοποίηση του βαθμού συγγένειας πραγματοποιείται με πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του αιτούντος και της πατρικής και μητρικής του οικογένειας και του συζύγου ή μέρους του συμφώνου συμβίωσης ή πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών, όπως προβλέπεται στη σχετική ΚΥΑ (189/2023 B' 1180, όπως τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 34221/2023 Β' 2018).

15. Τι σημαίνει το ηλικιακό όριο των 39 ετών; Εννοείται μέχρι και 1 ημέρα πριν κλείσει κάποιος τα 40 ή μέχρι να κλείσει τα 39; Δηλαδή, αν είναι 39 και 1 μηνός θα μπορεί να συμμετέχει;
Οι ενδιαφερόμενοι που έχουν συμπληρώσει το 39ο έτος της ηλικίας τους, αλλά όχι το 40ο έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Επομένως, στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος είναι 39 ετών και ενός μηνός έχει δικαίωμα συμμετοχής.

16. Σε περιπτώσεις συζύγων ή προσώπων που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, η αίτηση πρέπει να γίνει από τον/την σύζυγο που είναι κάτω των 39, ανεξαρτήτως εισοδήματος; Αν το εισόδημα το έχει αυτός που δεν πληροί το ηλικιακό κριτήριο, στο όνομα ποιου θα γίνει η αίτηση;
Περίπτωση 1: Έγγαμος και η αγορά γίνεται και από τους δύο.
Περίπτωση 2: Έγγαμος και η αγορά γίνεται μόνο από αυτόν που είναι εντός του ηλικιακού κριτηρίου, αλλά είναι εκτός εισοδηματικών κριτηρίων.
Περίπτωση 3: Έγγαμος, αλλά η αγορά γίνεται μόνο από αυτόν που δεν καλύπτει το ηλικιακό κριτήριο, αλλά καλύπτει το εισοδηματικό κριτήριο.
Απάντηση: Για όλες τις περιπτώσεις, αξιολογείται το οικογενειακό εισόδημα είτε κάνουν κοινή είτε χωριστή δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Ο αιτών πρέπει να πληροί υποχρεωτικά το ηλικιακό όριο.

17. Στα δικαιολογητικά αναφέρεται ότι απαιτούνται για την ένταξη στο πρόγραμμα υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτου (Ε9) και πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ του τελευταίου έτους. Τι γίνεται, όμως, όταν δεν διαθέτει κανείς ακίνητο και δεν μπορεί να εκτυπώσει τέτοια πιστοποιητικά;
Εκτυπώνεται πιστοποιητικό (από το taxisnet), στο οποίο αναφέρεται ότι δεν γίνεται σχετική δήλωση και υποβάλλεται από τον αιτούντα μαζί με σχετική υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986.

18. Το προς αγορά ακίνητο θα πρέπει να ελεγχθεί, εάν καλύπτει τη στεγαστική ανάγκη του δικαιούχου;
Το προς αγορά ακίνητο θα είναι πρώτη κατοικία.
Τα κριτήρια που πρέπει να πληροί το ακίνητο, ορίζονται στο άρθρο 4 του ν. 5006/2022 και αναφέρονται ρητώς στην απάντηση της ερώτησης νούμερο 4.
Τα κριτήρια καταλληλότητας που σχετίζονται με την κάλυψη της στεγαστικής ανάγκης ισχύουν μόνο για τα υφιστάμενα ακίνητα ιδιοκτησίας του αιτούντος.

19. Με ποιον τρόπο υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης οι ενδιαφερόμενοι για τη λήψη δανείου στο πλαίσιο του προγράμματος;
Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση σε συνεργαζόμενη με το πρόγραμμα τράπεζα της επιλογής τους, προκειμένου να κριθεί κατά αρχήν η επιλεξιμότητά τους.
Στη συνέχεια, και στο πλαίσιο συγκεκριμένων χρονικών περιθωρίων, ακολουθείται η συνήθης διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης στεγαστικού δανείου.

20. Υπάρχει χρονική δέσμευση από την τράπεζα να ενημερώσει τον αιτούντα για το αποτέλεσμα αξιολόγησης της αίτησης;
Οι τράπεζες ελέγχουν την πλήρωση των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας, καθώς και των δικαιολογητικών, που έχουν ζητηθεί για κάθε αιτούντα και, σε περίπτωση που αυτά πληρούνται, αξιολογούν την πιστοληπτική ικανότητα του αιτούντος, με βάση τους σχετικούς εσωτερικούς τους κανονισμούς και αποφασίζουν για την προέγκριση ή όχι του δανείου εντός 60 ημερών από τη χρονική στιγμή που ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει την αίτηση.

21. Για ποιο διάστημα ισχύει η οικονομική προέγκριση που έλαβε ο ενδιαφερόμενος και τι οφείλει να κάνει στη συνέχεια για την ολοκλήρωση του αιτήματος;
Η προέγκριση ισχύει για 60 ημέρες από τη γνωστοποίησή της στον αιτούντα.
Εντός του διαστήματος αυτού, ο αιτών οφείλει να γνωστοποιήσει στην τράπεζα το αιτούμενο ποσό δανείου, το ακίνητο που προτίθεται να αγοράσει και την τιμή στην οποία προτίθεται να το αγοράσει και να προσκομίσει τα έγγραφα, που απαιτούνται, ώστε η τράπεζα να ολοκληρώσει  τον απαραίτητο έλεγχο.
Εφόσον η εν λόγω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, η οικονομική προέγκριση παύει να ισχύει.

22. Υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί για την υπογραφή της δανειακής σύμβασης και την εκταμίευση του δανείου;
Ναι. Η υπογραφή της σύμβασης του δανείου και η εκταμίευση του συνολικού ποσού θα πρέπει να έχουν γίνει από τον ενδιαφερόμενο εντός χρονικού διαστήματος έξι μηνών από την έγκριση της αίτησης από την ΕΑΤ.
Σε περίπτωση που το ανωτέρω διάστημα παρέλθει άπρακτο, η ενταγμένη αίτηση απεντάσσεται από το χαρτοφυλάκιο.
Μόνο σε περιπτώσεις που υπάρξει επιβεβαιωμένη καθυστέρηση μετεγγραφής του ακινήτου, δύναται ο ενδιαφερόμενος να αιτηθεί παράταση του χρόνου υπογραφής σύμβασης τελικού αποδέκτη και εκταμίευσης κατά δύο επιπλέον μήνες κατ' ανώτατο, εφόσον η σχετική αίτηση για εγγραφή υποθήκης ή προσημείωσης έχει υποβληθεί εντός της προθεσμίας των έξι μηνών.

23. Επιτρέπεται η υποβολή αίτησης σε περισσότερες από μία τράπεζες;
Ναι. Στην περίπτωση αυτή βέβαια, ο αιτών επιβαρύνεται με το κόστος του κάθε διενεργούμενου νομικού και τεχνικού ελέγχου του ακινήτου.
Ωστόσο, η έγκριση και η αντίστοιχη δέσμευση ποσού θα γίνει επί μίας αιτήσεως.

24. Ποια είναι τα δικαιολογητικά που πρέπει να συγκεντρώσουν οι ενδιαφερόμενοι;
Προκειμένου να διαπιστωθεί, αν καλύπτονται τα κριτήρια υπαγωγής στο πρόγραμμα (ηλικία, εισόδημα, ιδιοκτησία άλλου κατάλληλου ακινήτου), οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τα εξής στοιχεία:
Α. Δικαιούχος.
Α1. Ηλικία αιτούντος:
1. Πιστοποιητικό γέννησης ή
2. Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας
Α2. Οικογενειακή κατάσταση:
1. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, που έχει εκδοθεί όχι νωρίτερα από έναν μήνα πριν από την υποβολή της αίτησης για χορήγηση δανείου.
2. Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 ότι ασκεί εν τοις πράγμασι και κατ' αποκλειστικότητα τη γονική μέριμνα ενός ή περισσότερων ανήλικων τέκνων, (σε περιπτώσεις μονογονεϊκής οικογένειας).
3. Αντίγραφο δικαστικής απόφασης σε περίπτωση διαζυγίου ή ακυρώσεως γάμου ή λύσης του συμφώνου συμβίωσης η άλλες εξαιρετικές περιπτώσεις.
Β. Εισοδηματικά κριτήρια
1α. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (Ε1) του τελευταίου φορολογικού έτους αιτούντος.
1β. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (Ε1) του τελευταίου φορολογικού έτους συζύγου/συμβίου αιτούντος. 
ή
2α. Εκκαθαριστικό σημείωμα/πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φυσικών προσώπων του τελευταίου φορολογικού έτους αιτούντος.
2β. Εκκαθαριστικό σημείωμα/πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φυσικών προσώπων του τελευταίου φορολογικού έτους συζύγου/ συμβίου αιτούντος.
Στην περίπτωση συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, λαμβάνεται υπόψη το οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξαρτήτως εάν υποβάλλουν χωριστές δηλώσεις ή εάν υποβάλλει αίτηση για χορήγηση δανείου ο ένας εκ των δύο.
Γ. Ύπαρξη ή μη κατάλληλου ακινήτου για κατοικία
1α. Δήλωση στοιχείων ακινήτου (Ε9) του τελευταίου έτους
1β. ή εκτύπωση από taxisnet ότι δεν υφίστανται δηλώσεις στοιχείων ακινήτου (Ε9).
1γ. Πιστοποιητικό Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) του τελευταίου έτους.
2α. Έντυπο Ε3-Κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα του αιτούντος.
2β. Βεβαίωση του εργοδότη που αποδεικνύει τον τόπο επαγγελματικής απασχόλησης.
3. Σε περίπτωση κυοφορίας σχετική ιατρική βεβαίωση.
Δ. Υπεύθυνη δήλωση
Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α' 75), με την οποία ο αιτών βεβαιώνει ότι τα στοιχεία που δηλώνονται στα κατατεθειμένα δικαιολογητικά είναι αληθή και πλήρη, τα δικαιολογητικά γνήσια και ότι έχει λάβει γνώση των όρων του προγράμματος, τους οποίους αποδέχεται πλήρως.
Γ.Μπ. 

Ποιος φοβάται τα deepfakes

 

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Η δημιουργία «φωτογραφιών» από εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης προκαλεί όλο και μεγαλύτερη ανησυχία σε δημοσιογράφους και ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο. Καλά θα κάνουμε όμως να φοβόμαστε περισσότερο τους δημοσιογράφους και τα ΜΜΕ σε σχέση με τις ψεύτικες εικόνες.

Νέα Υόρκη

Τις τελευταίες εβδομάδες κυκλοφόρησαν ευρέως στο ίντερνετ δύο εικόνες που δημιουργήθηκαν εξ ολοκλήρου με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης και προκάλεσαν αίσθηση, αν όχι πανικό. Η πρώτη υποτίθεται παρουσίαζε την επεισοδιακή σύλληψη του Ντόναλντ Τραμπ από τις ομοσπονδιακές αρχές των ΗΠΑ (μερικές ημέρες πριν κληθεί να προσέλθει πραγματικά στην Εισαγγελία του Μανχάταν). Στη δεύτερη εμφανιζόταν ο Πάπας να φορά ένα μακρύ λευκό «φουσκωτό» μπουφάν. Ηταν δύο χαρακτηριστικά δείγματα των λεγόμενων deepfakes που προκάλεσαν τα αναμενόμενα τεχνοφοβικά σχόλια. Στο μέλλον, μας είπαν, οι άνθρωποι δεν θα μπορούν πλέον να ξεχωρίσουν τι είναι αληθινό και τι όχι και θα αναπαράγουν θεωρίες συνωμοσίας τις οποίες προωθούν «σκοτεινά κέντρα» - τα οποία σχεδόν πάντα εδράζονται σε χώρες γεωπολιτικούς αντιπάλους των ΗΠΑ.

Εξετάζοντας όμως τις αντιδράσεις των χρηστών του ίντερνετ ερευνητές συνειδητοποιούν ότι το μέλλον ίσως να μην είναι τόσο μαύρο (σαν το ποινικό μητρώο του Τραμπ) ούτε τόσο άσπρο (όσο το μπουφάν του Πάπα). Οπως εξηγούσε ο συντάκτης τεχνολογίας του περιοδικού The Atlantic, Τσάρλι Γουάρζελ, ενώ σχεδόν όλοι κατάλαβαν αμέσως ότι η εικόνα της σύλληψης του Τραμπ είναι ψεύτικη, η φωτογραφία του Πάπα ξεγέλασε προς στιγμήν ακόμη και ειδικούς που ασχολούνται με τον εντοπισμό παραποιημένων εικόνων. Στην περίπτωση του Τραμπ, όπου μια ψεύτικη φωτογραφία θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικές πολιτικές εξελίξεις, οι θεατές εξέτασαν προσεκτικά την εικόνα και κυρίως τη συνέκριναν με τις υπόλοιπες πληροφορίες που λάμβαναν ή δεν λάμβαναν για το θέμα. Ηξεραν ότι αν πραγματικά είχε συλληφθεί ο Τραμπ με τόσο επεισοδιακό τρόπο, το timeline τους θα έπρεπε να είναι γεμάτο από σχετικές ειδήσεις, οι οποίες όμως τώρα δεν υπήρχαν πουθενά.

Ο θόρυβος που προκλήθηκε φαίνεται να οφείλεται περισσότερο σε αυτό που ψυχολόγοι και επικοινωνιολόγοι αποκαλούν φαινόμενο του τρίτου προσώπου (Third Person Effect) – το γεγονός δηλαδή ότι ενώ κάποιος δεν πέφτει θύμα μιας προφανούς απάτης πιστεύει ότι ο υπόλοιπος κόσμος δεν έχει τις δικές του ικανότητες και θα παρασυρθεί από μια ψευδή πληροφορία.

Αντίθετα για την εικόνα του Πάπα, που στην καλύτερη περίπτωση προσφέρεται μόνο για ρεπορτάζ μόδας και μερικά χαριτωμένα παραπολιτικά σχόλια, ο κόσμος δεν μπήκε στον κόπο να διασταυρώσει την οπτική πληροφορία που λάμβανε. «Ωραίος ο Πάπας» ήταν το σχόλιο που έκαναν οι περισσότεροι πριν προχωρήσουν στην επόμενη εικόνα.

Το συμπέρασμα είναι ότι οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αντέδρασαν ψύχραιμα αποδεικνύοντας ότι σε σοβαρά ζητήματα έχουν τη λεγόμενη παιδεία για τα μέσα ενημέρωσης (media literacy) ώστε να αποφεύγουν κακοτοπιές. Παρ’ όλα αυτά τα ΜΜΕ συνέχιζαν να περιγράφουν ένα δυστοπικό μέλλον σημειώνοντας με κάθε ευκαιρία ότι «για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν μπορούμε να εμπιστευόμαστε τις εικόνες που βλέπουμε με τα μάτια μας».

Φυσικά η απάντηση σε αυτό το επιχείρημα είναι «γιατί, πότε μπορούσαμε;»

Καταρχήν η φωτογραφική απεικόνιση της πραγματικότητας έχει ιστορία μόλις δύο αιώνων και ξεκινά το 1826, όταν ο Γάλλος εφευρέτης Νικηφόρος Νιπς τράβηξε την πρώτη φωτογραφία από το παράθυρο του σπιτιού του. Κάθε εικόνα πριν από αυτήν αποτελούσε ούτως ή άλλως υποκειμενική καταγραφή της πραγματικότητας από καλλιτέχνες, χαράκτες κτλ. Είτε έβλεπες έναν απόλυτα ρεαλιστικό πίνακα της σχολής του νατουραλισμού ή τον Αϊ-Γιώργη καβάλα στο άλογο να σκοτώνει τον δράκο (κορυφαίο deepfake της προηγούμενης χιλιετίας) ήξερες ότι η εικόνα θα μπορούσε κάλλιστα να μεταφέρει ψευδείς πληροφορίες.

Ακόμη και στην περίπτωση της φωτογραφικής απεικόνισης όμως οι άνθρωποι έμαθαν από πολύ νωρίς να μην εμπιστεύονται όσα βλέπουν τα μάτια τους. Ηδη από τα χρόνια της Κομμούνας του Παρισιού το 1871 ο φωτογράφος Ερνέστ Απέρτ έκανε το πρώτο φωτομοντάζ για πολιτική προπαγάνδα. Φωτογράφισε τα κεφάλια γνωστών κομμουνάρων και τα τοποθέτησε σε σώματα ηθοποιών που υποτίθεται πραγματοποιούσαν φρικτά εγκλήματα όπως μαζικές εκτελέσεις κτλ.

Λίγα χρόνια αργότερα η αστυνομία της Νέας Υόρκης συνέλαβε τον φωτογράφο Λε Γκραντζ Μπράουν ο οποίος τοποθετούσε φωτογραφίες με κεφάλια γνωστών κυριών της υψηλής κοινωνίας σε γυμνά σώματα. Για τα δεδομένα της εποχής (και το ανύπαρκτο media literacy) η απάτη ήταν τεχνικά πολύ πιο άρτια και συνεπώς πιο επικίνδυνη σε σχέση με τις εικόνες που παράγουν σήμερα οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Ενας πολίτης του 19ου αιώνα δηλαδή ήταν περισσότερο δικαιολογημένος να πέσει στην παγίδα. Παρ’ όλα αυτά ο κόσμος μας δεν καταστράφηκε επειδή κάποιοι παρουσίαζαν παραποιημένες φωτογραφίες, ακόμη και αν αφορούσαν σημαντικά πολιτικά γεγονότα.

Είναι φυσικά πολύ νωρίς για να προβλέψουμε τις αρνητικές επιπτώσεις από την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στην παραγωγή φωτορεαλιστικών εικόνων. Οι κίνδυνοι είναι σίγουρα υπαρκτοί και πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτούς. Αντί να μετατρέπουμε όμως την ανησυχία μας σε τεχνοφοβία, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων οι φωτογραφίες που διακινούνται για προπαγανδιστικούς λόγους δεν είναι παραποιημένες με τεχνικά μέσα. Η πραγματική προπαγάνδα γίνεται πάντα με αληθινές φωτογραφίες και βίντεο που παρουσιάζονται σε διαφορετικό πλαίσιο από αυτό στο οποίο τραβήχτηκαν. Η λήψη τους δηλαδή μπορεί να έγινε σε άλλο τόπο, σε άλλο χρόνο ή να δείχνουν κάτι διαφορετικό από ό,τι κάποιοι θέλουν να πιστεύουμε.

Σε λίγες ημέρες, στις 9 Απριλίου, θα συμπληρωθούν 20 χρόνια από την ημέρα που οι οθόνες των τηλεοράσεων και των υπολογιστών μας γέμισαν με τις εικόνες της αποκαθήλωσης του αγάλματος του Σαντάμ Χουσεΐν στο κέντρο της Βαγδάτης. Οι αμερικανικές δυνάμεις κατοχής έπεισαν την ανθρωπότητα ότι έβλεπε τον ιρακινό λαό να ρίχνει το άγαλμα ενός δικτάτορα και να ευγνωμονεί τις ΗΠΑ για την απελευθέρωση. Ενα εκατομμύριο νεκρούς αργότερα, γνωρίζουμε ότι οι εικόνες έδειχναν ένα αμερικανικό άρμα μάχης που έριξε το άγαλμα προς τέρψιν των δεκάδων ξένων ανταποκριτών που έμεναν σε ένα ξενοδοχείο στην άλλη άκρη της πλατείας.

info-war.gr

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Eπίθεση στο Μαγδεμβούργο: Ερωτηματικά για τους χειρισμούς των αρχών που διέθεταν πληροφορίες για τον Σαουδάραβα

  ΚΌΣΜΟΣ  / Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024, 15:26:05 /   Τελευταία Ενημέρωση: 16:03   / Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Ποιες υπηρεσίες διέθεταν πληροφορίες για τ...