Δευτέρα 13 Απριλίου 2020

Πέτσας: Δεν επιτρέπονται μετακινήσεις σε σπίτια συγγενών και φίλων το Πάσχα

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Λήψη σύντομου url
Απαγόρευση κυκλοφορίας (172)
 0  0  0
Βρείτε μας
«Αποδοκιμάζουμε περιστατικά όπως αυτά που παρατηρήθηκαν σε Κουκάκι και Κέρκυρα» δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας. Επανέλαβε, δε, πως την περίοδο του Πάσχα οι εκκλησίες θα είναι κλειστές για τους πιστούς.
Δεν επιτρέπονται μετακινήσεις σε σπίτια συγγενών και φίλων για την Ανάσταση ή την Κυριακή του Πάσχα, δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, τονίζοντας πως δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός και χαλάρωση.
Ο κ. Πέτσας σημείωσε πως ούτε και σήμερα επιτρέπονται τέτοιες μετακινήσεις και σημείωσε ότι η πραγματική απειλή είναι η χαλάρωση. «Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να εξασφαλίσουμε ότι αυτό θα γίνει πράξη», πρόσθεσε αναφερόμενος στις μετακινήσεις σε σπίτι συγγενών και φίλων.
Κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, σημείωσε ότι η κυβέρνηση αποδοκιμάζει περιστατικά όπως αυτά που παρατηρήθηκαν σε Κουκάκι και Κέρκυρα.
Όπως είπε, τα περιστατικά αυτά παραβλέπουν τις συστάσεις της Ιεράς Συνόδου και παραβιάζουν τη νομοθεσία που έχει υιοθετηθεί, στο πλαίσιο των μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας για να μειωθεί η διασπορά του κορονοϊού.

Αυστηροί έλεγχοι

Ο κ. Πέτσας σημείωσε πως οι έλεγχοι των αρχών είναι αυστηροί και θα γίνουν αυστηρότεροι. Επανέλαβε εξάλλου ότι οι εκκλησίες θα είναι κλειστές για τους πιστούς την περίοδο του Πάσχα και τόνισε πως «κρατάμε την πίστη μέσα μας».
Ανάφερε, μάλιστα, ότι ελέγχονται παλιές και νέες εθνικές οδοί, παράδρομοι, σταθμοί του ΚΤΕΛ και του τρένου, λιμάνια και αεροδρόμια, προκειμένου να αποτραπεί διασπορά του κορονοϊού στην επαρχία.

«Άλλο ατομική άσκηση και άλλο συνωστισμός»

Επεσήμανε, δε, πως «θα ήταν άδικο να παρασυρθούμε από την άνοιξη» αναφερόμενος στη βελτίωση του καιρού που οδήγησε αρκετούς έξω από τα σπίτια το Σαββατοκύριακο και υπογράμμισε πως «άλλο ατομική άσκηση και άλλο συνωστισμός».
Τόνισε επιπλέον ότι λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα σε οικισμούς Ρομά, σε προσφυγικές και μεταναστευτικές δομές αλλά και για ειδικές ομάδες, άστεγους και εξαρτημένους.
Για την επόμενη μέρα μετά την πανδημία, είπε πως σχεδιάζεται από την ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο συμπλήρωσε πως «δεν είμαστε ακόμα εκεί».
Προσλήψεις και αύξηση κλινών ΜΕΘ
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι συνεχίζονται οι προσλήψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, αλλά και η αύξηση των κλινών σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ).
Όπως είπε, οι εγκρίσεις για νέες προσλήψεις φτάνουν τις 4.824.
Τι είπε για  δώρο Πάσχα και συντάξεις
Για το δώρο Πάσχα, επανέλαβε πως οι επιχειρήσεις που δεν έχουν πληγεί, πρέπει να το καταβάλουν έως τη Μεγάλη Τετάρτη.
Ο κ. Πέτσας προανήγγειλε πως δρομολογείται σειρά προγραμμάτων για τους ανέργους.
Είπε επίσης ότι συντάξεις αυτό τον μήνα θα καταβληθούν σε διαφορετικές ημερομηνίες, για να μην υπάρξει συνωστισμός στις τράπεζες.
Μέτρα για την οικονομία
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα στήριξης της οικονομίας, σημείωσε ότι μέχρι 24 Απριλίου γίνεται η αναδρομική τροποποίηση κύριας ΚΑΔ.
Είπε επιπλέον ότι τις επόμενες ώρες θα εκδοθεί ΠΝΠ που προβλέπει έκπτωση 25% σε μελλοντικό φόρο για επιχειρήσεις, παράταση ασφαλιστικής κάλυψης ανασφάλιστων, προσωρινή παράταση επιδομάτων αναπηρίας.
Εξάλλου, ο κ. Πέτσας έκανε λόγο για άλμα στην ψηφιακή διακυβέρνηση και ανέφερε πως τα ψηφιακά ΚΕΠ θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών εξ αποστάσεως.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι δεν υπάρχει κανένας αποκλεισμός στον Πολιτισμό. Όπως είπε, όσοι καλλιτέχνες είχαν ενεργές συμβάσεις εργασίας καλύπτονται από τα μέτρα, ενώ όσοι ήταν άνεργοι έχουν δυνατότητα ένταξης στα προγράμματα για ανέργους.
Σε ό,τι αφορά τις συστάσεις της προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν για τις καλοκαιρινές διακοπές, είπε πως είναι πολύ πρόωρο να πει κανείς πώς θα εξελιχθούν τα μέτρα.
Για τα ελληνοτουρκικά
Ερωτηθείς για τις πληροφορίες περί συγκέντρωσης μεταναστών στα δυτικά παράλια της Τουρκίας, σημείωσε ότι παρατηρείται μια κινητικότητα στις τουρκικές ακτές, με την Ελλάδα να βρίσκεται σε εγρήγορση.
Τόνισε πάντως ότι «η συνεχιζόμενη απειλή της Τουρκίας απέτυχε στον Έβρο» και σημείωσε πως η Ελλάδα θα είναι έτοιμη όπως πάντα για να προασπίσει τα εθνικά της συμφέροντα.

Κοροναϊός: Πέθανε ο διακεκριμένος Έλληνας επιστήμονας και ερευνητής Θεόδωρος Παπάζογλου

Κοροναϊός: Πέθανε ο διακεκριμένος Έλληνας επιστήμονας και ερευνητής Θεόδωρος Παπάζογλου

Κοροναϊός: Πέθανε ο διακεκριμένος Έλληνας επιστήμονας και ερευνητής Θεόδωρος Παπάζογλου

Άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 57 ετών

Σε νοσοκομείο των Βρυξελλών άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 57 ετών, νικημένος από τον κοροναϊό, ο διακεκριμένος επιστήμονας και ερευνητής Θεόδωρος Παπάζογλου, μετά από πολυήμερη νοσηλεία στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.
Ο εκλιπών είχε προσβληθεί από τον κορωνοϊό και μολονότι δεν έπασχε από κάποιο υποκείμενο νόσημα η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε και απαιτήθηκε η εισαγωγή του στην Εντατική όπου και κατέληξε όπως αναφέρει το cretalive.gr.
Η απώλεια του επικεφαλής στο Τμήμα Υποστήριξης του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας , σκόρπισε θλίψη στην ευρωπαϊκή ερευνητική κοινότητα, και ιδιαίτερα στην Κρήτη, καθώς ο εκλιπών είχε εργαστεί στο Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, είχε διδάξει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, και εξακολουθούσε να διατηρεί σχέσεις με το ΙΤΕ και την Κρήτη.
Ο Δρ. Θεόδωρος Παπάζογλου, παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών,  ήταν και ο ίδιος απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και είχε ολοκληρώσει τη μετα-διδακτορική του εκπαίδευση στο Εργαστήριο Λέιζερ του Ιατρικού Κέντρου Cedars – Sinai του Λος Άντζελες
Διετέλεσε τεχνικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ερευνητικής Εγκατάστασης Ακτινοβολίας Υπεριώδους Λέιζερ στο Ι.Τ.Ε.
Στο ακαδημαϊκό ενεργητικό του είχε περισσότερες από 70 επιστημονικές δημοσιεύσεις και δύο διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Συμμετείχε ενεργά στη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας.

Ενας άλλος κόσμος γεννιέται – Οι εφιαλτικές ανατροπές που φέρνει ο κοροναϊός

Ενας άλλος κόσμος γεννιέται – Οι εφιαλτικές ανατροπές που φέρνει ο κοροναϊός

Η επόμενη ημέρα θα βρει τον κόσμο, και φυσικά και τη χώρα μας, εντελώς διαφορετικό. Λες κι έγινε Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος αλλά χωρίς όπλα
Ενας άλλος κόσμος γεννιέται – Οι εφιαλτικές ανατροπές που φέρνει ο κοροναϊός | in.gr
Πηγή φωτό: Reuters
Στον μεγάλο θεωρητικό του πολιτικού κυνισμού, Νικολό Μακιαβέλι, χρεώνεται η φράση: «Μια αλλαγή αφήνει την πόρτα ανοιχτή για να μπουν κι άλλες».
Το ερώτημα είναι αν αυτές οι αλλαγές είναι προς όφελος των πολλών ή αν πρόκειται για ανατροπές που ουδέποτε φαντάζονταν οι άνθρωποι ότι θα μπορούσαν να τις αποδεχθούν.
Η κρίση του κοροναϊού αλλάζει τα πάντα. Ενας μικρός ιός, πιθανότατα κατασκευασμένος σε κάποιο εργοστάσιο, είναι ικανός να φέρει τα πάνω κάτω σε όλο τον πλανήτη.
Πρόκειται ίσως για τη μοναδική περίπτωση, έπειτα από αυτή των Πολέμων του παρελθόντος, που επισυμβαίνουν τόσο δραματικές αλλαγές μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Η επόμενη ημέρα θα βρει τον κόσμο, και φυσικά και τη χώρα μας, εντελώς διαφορετικό.
Σαν μια «αόρατος χειρ» να φέρνει τούμπα ακόμη κι εκείνα που δεν πιστεύαμε ότι μπορούν να αλλάξουν.
 

Η παγκοσμιοποίηση αλλάζει πρόσωπο, οι ατομικές ελευθερίες σε αναστολή, εργασιακές σχέσεις και κατακτήσεις δεκαετιών υπό διαπραγμάτευση, το παραδοσιακό εμπόριο και οι καθημερινές συναλλαγές ανατρέπονται, το λεγόμενο Digitalism ή ψηφιακό σύστημα δείχνει να κυριαρχεί των πάντων.
Οι αλλαγές που έρχονται, κυρίως οι κακές, θα εξαρτηθούν βεβαίως από την αποδοχή τους από τις κοινωνίες. Είναι σίγουρο ότι θα γίνει μια πάλη μεταξύ των κοινωνικών κρατών, της αλληλεγγύης και της συνοχής από τη μια με την εξατομίκευση, την έλλειψη εμπιστοσύνης, την ανθρωποφαγία από την άλλη.

Ας δούμε μερικές από τις αλλαγές που έρχονται:

Οι πειρασμοί της δικτατορίας

Στην Ουγγαρία, ο νόμος έκτακτης ανάγκης που επέβαλε ο Ορμπαν με αφορμή την πανδημία, χαρακτηρίστηκε ως «πρόβα δικτατορίας» εντός της ΕΕ.
Ακόμη και στις Φιλιππίνες, η εντολή να πυροβολούνται όσοι παραβιάζουν την καραντίνα, συγκροτεί ένα εφιαλτικό αύριο.
Στην Κίνα, με πρόσχημα τη μαζική επιτήρηση δόθηκε πράσινο φως για την «ηλεκτρονική παρακολούθηση». Οι μετακινήσεις γίνονται με τη «σάρωση» ενός κωδικού κι έτσι το κράτος ξέρει τις κινήσεις των πολιτών κάθε στιγμή.
Στην Ευρώπη είναι πιο προσεκτικοί με τα προσωπικά δεδομένα, είδαμε όμως και ξυλοδαρμούς πολιτών επειδή έσπασαν την απαγόρευση κυκλοφορίας.
Στις ΗΠΑ σχεδιάζουν τη χρήση αναγνώρισης προσώπου, ενώ στην Ινδία πολίτες υποχρεούνται να στέλνουν μήνυμα με μια εφαρμογή που θα έχει και τις συντεταγμένες τους ώστε οι κρατικοί υπάλληλοι να ξέρουν πού βρίσκονται.
Ολα αυτά τα εφιαλτικά μέτρα με αφορμή τον κορωνοϊό, στήνουν ένα οργουελικό σκηνικό και πλέον το ερώτημα είναι: Θα συνεχίσουν και μετά την πανδημία να εφαρμόζονται;
Οι ατομικές ελευθερίες θα συνεχίσουν να παραβιάζονται και το κράτος «μεγάλος αδελφός» θα είναι ισχυρό;

Ανατροπή εργασιακών σχέσεων

Ο κορωνοϊός «τσακίζει» την παγκόσμια οικονομία και διαλύει τις εργασιακές σχέσεις. Εκατομμύρια απολύσεις, αναστολή συμβάσεων, εκ περιτροπής απασχόληση, πολίτες που ζουν μόνο με επιδόματα.
Η τηλεργασία προκαλεί συστημικές αλλαγές στην αγορά εργασίας, την ίδια στιγμή που άλλες ομάδες εργαζομένων βρίσκονται στην πρώτη γραμμή.
Οι απασχολούμενοι στην εφοδιαστική αλυσίδα, όσοι ασχολούνται με το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις μεταφορές, τα logistics αλλά και οι επαγγελματίες της υγείας και οι εργαζόμενοι στα σώματα ασφαλείας είναι οι πλέον «απαραίτητοι». Σε σχέση με τους εργαζομένους στις υπηρεσίες γραφείου ή των εμπορικών κέντρων και των παραδοσιακών μαγαζιών.
Η επόμενη ημέρα φέρνει έκρηξη στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, τόσο τις εμπορικές όσο και αυτές μεταξύ κράτους και πολιτών, με αποτέλεσμα να αλλάξει δραματικά το τοπίο της εργασίας.
 

Βεβαίως, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αναγκαιότητα του ψηφιακού κράτους, το αντίθετο μάλιστα. Αυτό που πίστευαν πολλοί στην Ελλάδα ότι δεν θα γίνει, δηλαδή το e-gov, στήθηκε σε λίγες ημέρες και λειτουργεί ικανοποιητικά.

Κλειστά σύνορα

Κάθε τραγωδία φέρνει φόβο, όταν όμως έχουμε να κάνουμε με παγκόσμια πανδημία, είναι αναμενόμενες οι ανατροπές. Η παγκοσμιοποίηση, τα ανοικτά σύνορα και οι ανεκτικές κοινωνίες έχουν καταρρεύσει αυτές τις εβδομάδες της κρίσης. Και είναι σίγουρο ότι και την επόμενη ημέρα θα υπάρξουν περιορισμοί στην κίνηση ανθρώπων και προϊόντων, αυξημένοι έλεγχοι, αποκλεισμοί και στιγματισμός κρατών και πολιτών.

Επιστροφή στο… κράτος

Στις περισσότερες χώρες, και φυσικά στην Ελλάδα, το δημόσιο σύστημα υγείας άπλωσε ομπρέλα προστασίας στους πολίτες. Το ΕΣΥ αντέχει, οι πολίτες προσφεύγουν σ’ αυτό, ενώ το κράτος μπορεί να ελέγχει τον ιδιωτικό τομέα. Μπορεί να επιτάσσει ιδιωτικά νοσοκομεία, να κλείνει επιχειρήσεις, να ρυθμίζει τη λειτουργία τους. Το κράτος είναι εδώ, αν μάλιστα είναι οργανωμένο ορθά, τότε μπορεί να κυριαρχήσει.
Σε αντίθεση όλων όσων γνωρίζαμε μέχρι σήμερα περί αυτορρύθμισης των αγορών, κυριαρχίας της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και ελεύθερου ανταγωνισμού.
Ο φιλελευθερισμός δείχνει να υποχωρεί «στριμωγμένος» μεταξύ του κράτους και της ψηφιακής επανάστασης που έχει ήδη ξεκινήσει.

Η οικονομία σε άλλη βάση

Πριν από μερικά χρόνια ούτε που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς ότι θα βρίσκονταν τρισεκατομμύρια για να σωθεί η παγκόσμια οικονομία. Η φράση «εκτύπωση χρήματος», ειδικά στην Ευρώπη, ήταν ταμπού, τώρα όμως κι αυτή η σταθερά έχει καταρρεύσει μπροστά στην αναγκαιότητα.
Οι ΗΠΑ ανακοινώνουν τρισεκατομμύρια, η Κίνα το ίδιο, οι Ευρωπαίοι δυσκολεύονται αλλά αντιλαμβάνονται ότι αν δεν δώσουν πακτωλό δισεκατομμυρίων το ευρώ θα καταρρεύσει. Το «τρισκατάρατο» ευρωομόλογο δεν αποκλείεται πλέον, το συζητούν πλέον κι επίσημα.
Η οικονομική ανασυγκρότηση διαλύει όλα τα οικονομικά μοντέλα και τις θεωρίες που ίσχυαν ως σήμερα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ

Συναγερμός μετά τη διαπίστωση 12 κρουσμάτων κορονοϊού σε γηροκομείο

Συναγερμός μετά τη διαπίστωση 12 κρουσμάτων κορονοϊού σε γηροκομείο

Εργαζόμενοι στην Υγεία φροντίζουν ηλικιωμένους σε γηροκομείο
Εργαζόμενοι στην Υγεία φροντίζουν ηλικιωμένους σε γηροκομείο  AP

Την ανατροπή της μέχρι τώρα ήπιας εξάπλωσης της επιδημίας στη χώρα μπορεί να προκαλέσει η εισβολή του ιού σε δομές όπου φιλοξενείται η πλέον ευπαθής ομάδα.


Μπροστά σε δυσάρεστες εξελίξεις μπορεί να βρεθεί η χώρα στο μέτωπο του κορονοϊού, μετά και της διαπίστωση ότι ο ιός εισέβαλε σε μονάδα φροντίδας ηλικιωμένων στη Νέα Μάκρη. Η αποκάλυψη ότι 10 ηλικιωμένοι και 2 εργαζόμενοι στη μονάδα έχουν προσβληθεί από τον ιό, μπορεί να εξελιχθεί σε εφιάλτης καθώς η πλέον ευαίσθητη ομάδα του πληθυσμού δείχνει εντελώς ανυπεράσπιστη.
Υπενθυμίζεται ότι χθες πραγματοποιήθηκαν 122 έλεγχοι σε φιλοξενούμενους και εργαζόμενους στη μονάδα, καθώς υπήρξε επιβεβαιωμένο κρούσμα εκεί. Αργά τη νύχτα αποφασίστηκε από την Πολιτική Προστασία η συγκεκριμένη δομή μπει σε καραντίνα λόγω επιδημιολογικής έξαρσης του κορονοϊού. Επίσης οι 10 ηλικιωμένοι που διαπιστώθηκαν θετικοί στον ιό μεταφέρθηκαν σο Νοσοκομείο Σωτηρία.
Όπως ανέφερε η σχετική ανακοίνωση «Λόγω του επιβεβαιωμένου υψηλού επιδημιολογικού φορτίου σε οίκο ευγηρίας που βρίσκεται στην Νέα Μάκρη Αττικής, πραγματοποιήθηκε χθες ο σχετικός έλεγχος από κλιμάκια της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και του ΕΟΔΥ».
News 24/7Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, μετά τα πρώτα αποτελέσματα που προέκυψαν από την ανάλυση των 122 δειγμάτων σε φιλοξενούμενους και προσωπικό, με εντολή του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκου Χαρδαλιά, ο ανωτέρω οίκος ευγηρίας τέθηκε από χθες το βράδυ σε καραντίνα από την Ελληνική Αστυνομία και έως την ολοκλήρωση των ελέγχων.

Το δύσκολο Πάσχα

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
13/04/2020 07:07 EEST | Updated 2 ώρες πριν

Το δύσκολο Πάσχα

Αν περάσει το Πάσχα ακίνδυνα, ένα μεγάλο μέρος της μάχης, λένε, θα έχει κερδηθεί.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI
.
Οι εικόνες που μας έρχονται από όλον τον κόσμο, από την χθεσινή γιορτή του Πάσχα των Καθολικών, μοιάζουν βγαλμένες από ταινία επιστημονικής φαντασίας.
Ο Πάπας μόνος, με τέσσερις βοηθούς ακροβολισμένους σε απόσταση ασφαλείας, σε μια άδεια Βασιλική του Αγίου Πέτρου, να διαβάζει το πασχαλινό μήνυμά του- στο οποίο παεμπιπτόντως, σύστησε στην Ερωπαϊκή Ένωση να δείξει αλληλεγγύη- σε μια κάμερα, προς διανομή στους υπολογιστές ενός virtual εκκλησιάσματος.
 
Σε μια εκκλησία στην Βραζιλία, ο παπάς φόρεσε τα καλά του άμφια κι έκανε ολομόναχος την λειτουργία, με τις φωτογραφίες των πιστών της ενορίας του, τυπωμένες στον υπολογιστή και κολημένες στα στασίδια. Σε μια φωτογραφία από την Μαδαγασκάρη, η λειτουργία γίνεται σε ένα ορυχείο γρανίτη- ο παπάς ολομόναχος σε μια εξέδρα και απέναντί του, μακρυά, οι πιστοί σε απόσταση πολλών μέτρων ο ένας από τον άλλον.
Σε μια άλλη φωτογραφία, από το Μάντσεστερ, ο ιερέας έχει ανάψει ένα κερί δίπλα στον υπολογιστή του, στο γραφείο του, έχει φορέσει τα άμφια και απαγγέλει την λειτουργία μπροστά στην κάμερα του υπολογιστή, από το σπίτι του. Και στο Βουκουρέστι, ένας ορθόδοξος παπάς έχει βγει στον άδειο δρόμο της Κυριακής των Βαϊων, συνοδευόμενος από δύο νεωκόρους, ντυμένους με τις λευκές, «αστροναυτικές» στολές των νοσηλευτών, που σκεπασμένοι από κορυφής μέχρις ονύχων, με γάντια, μάσκα και προστατευτικά γυαλιά, κουβαλάνε τα βάγια. Σαν να συμβολίζουν αυτήν την συνύπαρξη της μεταφυσικής της θρησκείας με τον ορθό λόγο της επιδημιολογίας.

Η μάχη του Πάσχα

Και τώρα η σειρά μας. Είμαστε στην αρχή μιας Μεγάλης Εβδομάδας, που όμοιά της δεν ζήσαμε ποτέ, δεν έζησαν ούτε οι πατεράδες ή οι παπούδες μας. Ούτε στον πόλεμο, ούτε στην κατοχή, ούτε στον εμφύλιο, ούτε στις άλλες, τις παλιότερες φοβερές περιπέτειες της ιστορίας, έμειναν οι εκκλησίες κλειδωμένες, απροσπέλαστες και η κοινωνικότερη από όλες τις γιορτές ακοινώνητη, η γιορτή της άνοιξης εσώκλειστη.
Είναι προφανές το δίλημμα: Από τη μια είναι η ανάγκη του πιστού να κοινωνήσει την πίστη του με την κοινότητα των άλλων πιστών. Είναι και η ανάγκη, που όλοι- πιστεύσαντες και μη πιστεύσαντες, που λέει κι ο παπάς- νιώθουμε, να κάνουμε ό,τι κάναμε κάθε χρόνο, να συμμετέχουμε λιγότερο ή περισσότερο στο κοινό έθιμο, σαν έτσι να συνδεόμαστε με την «κανονική» ζωή, να ξορκίζουμε το κακό. Κι από την άλλη, είναι η επίγνωση του κινδύνου. Αυτό είναι που κάνει αντικειμενικά δύσκολο το στοίχημα. Το κάνει ακόμη πιο δύσκολο το φαινόμενο του παπά που παρακούει Πολιτεία και Εκκλησία και δίνει την θεία κοινωνία από την πίσω πόρτα του ναού. Σαν να είναι αλκοόλ στα χρόνια της ποτοαπαγόρευσης.
Μα είναι, επίσης, κρίσιμο το στοίχημα. Οι άνθρωποι της επιτροπής, οι επιδημιολόγοι και οι άλλοι γιατροί δεν το κρύβουν: Ανησυχούν. Πιστεύουν ότι αν περάσει το Πάσχα ακίνδυνα, ένα μεγάλο μέρος της μάχης θα έχει κερδηθεί.
Κι ακριβώς επειδή το στοίχημα είναι κρίσιμο, αναγγέλεται μια πρωτοφανής κινητοποίηση αστυνομικών δυνάμεων για μπλόκα στα διόδια, στους σταθμούς και τα λιμάνια. Είναι κάπως υποτιμητική για την συλλογική μας αξιοπρέπεια, για την αίσθηση κοινωνικής ευθύνης που μοιραζόμαστε,  όλη αυτή η κινητοποίηση. Θα έπρεπε να είναι περιττή. Ξέρουμε δα τι διακινδυνεύεται.
Στο Μπέργκαμο ήταν ένας αγώνας ποδοσφαίρου που πολλαπλασίασε το κακό. Στην Ισπανία οι διαδηλώσεις της ημέρας της γυναίκας, στην Νέα Ορλεάνη το πανηγύρι του Mardi Gras. Θα ήταν κρίμα- μήπως καλύτερα να πω: θα ήταν αμαρτία;- να γίνει εδώ ο επιτάφιος ή η ανάσταση ο εκλυτικός παράγοντας για την έξαρση της πανδημίας.
Τα έφερε έτσι το ημερολόγιο της αρώστειας, ώστε το κρισιμότερο ραντεβού με τον ιό, ο πιο κρίσιμος κάβος που πρέπει να περάσουμε στην μάχη για την ανάσχεση της εξάπλωσής του, να είναι το Πάσχα. Πώς γίνεται να μην το καταλαβαίνει αυτό και κάθε ιερέας που οργανώνει bootleg κοινωνία;
Ναι, είναι παράξενα όλα αυτά. Σε μια στιγμή που οι πιστοί έχουν μεγαλύτερη ανάγκη την παρηγοριά της πίστης τους, πρέπει να βρουν τρόπο να την επιβεβαιώσουν εξ αποστάσεως και μοναχικά.

Αντίρροπες δυνάμεις

Σε μια εποχή που όλοι νιώθουμε ισχυρότερη την ανάγκη της αλληλεγγύης, της κοινωνικότητας, της επαφής, πρέπει να κρατήσουμε τους άλλους μακρυά μας. Σε μια συγκυρία που έχουμε- οι περισσότεροι- την ανάγκη μιας μεταφυσικής παρηγοριάς, βρίσκουμε την ασφάλεια στον ορθό λόγο που εκπροσωπούν οι ειδικοί, οι φορείς του επιστημονικού κύρους.
Συμβαίνει, λένε οι σοφοί, στον καιρό ενός μεγάλου φόβου, σαν αυτον που ζούμε τώρα, να εκλύονται μέσα μας δύο αντίρροπες δυνάμεις. Μια δύναμη που μας σπρώχνει να γινόμαστε κοινωνικότεροι, υπευθυνότεροι, πιο αλληλέγγυοι. Και μια δύναμη που μας σπρώχνει να γίνουμε επιθετικοί- έστω και αν την επιθετικότητα αυτή την διοχετεύουμε απλώς σε θεωρίες συνομωσίας, που ατνούνται την ύπαρξη του κινδύνου ή τον αποδίδουν σε υποχθόνιους εχθρούς που πρέπει να κάψουμε στην πυρά, σαν τον Ιούδα. 
Ο Θουκυδίδης το περιγράφει τόσο ωραία, μιλώντας για τον λοιμό που θέρισε την Αθήνα στα χρόνια του πελοποννησιακού πολέμου. Από τη μια, λέει, ήταν εκείνοι που «από ευγένεια αισθημάτων» φρόντιζαν τους άρρωστους φίλους τους, βέβαιοι ότι θέτουν την ζωή τους σε θανάσιμο κίνδυνο. Και από την άλλη, ήταν εκείνοι, που έκαναν πράγματα φοβερά, επειδή «φόβος των θεών ή νόμος των ανθρώπων δεν του συνεκράτει». Βλέποντας, λέει ο Θουκυδίδης ότι όλοι πέθαιναν εξ ίσου, και οι ευσεβείς και οι ασεβείς, έχαναν την αίσθηση της διαφοράς ανάμεσα στο καλό και στο κακό. Και από την άλλη, επειδή κανείς δεν πίστευε ότι θα επιζήσει, ώστε «να δώση λόγον των εγκλημάτων του και να τιμωρηθή για αυτά».
Ειδικά για φέτος, αυτές οι γραμμές του Θουκυδίδη, μου φαίνονται ένα εξαιρετικό πασχαλινό μήνυμα. Έναν οδηγό, για να κερδίσουμε αυτό το στοίχημα.-

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Θεσσαλονίκη: Τέσσερις συλλήψεις σε εγκληματική οργάνωση στη Βόρεια Ελλάδα για διαρρήξεις και κλοπές

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025 09:16 Όχημα της Ελληνικής Αστυνομίας ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUR...