Σάββατο 1 Απριλίου 2023

Υπ. Εργασίας: 24 ερωτήσεις-απαντήσεις για το πρόγραμμα χορήγησης χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους

 


Διευκρινίσεις για το πρόγραμμα χορήγησης χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέους και νέα ζευγάρια παρέχει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μέσα από 24 ερωτήσεις και απαντήσεις.
Παράλληλα, το υπουργείο αναφέρει ότι, τις επόμενες ημέρες, ξεκινά το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών και τη διάθεσή σε ωφελούμενους νέους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο.
Ακολουθούν η κοινωνική αντιπαροχή, που αποσκοπεί στην αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου για εξασφάλιση ποιοτικής κατοικίας με χαμηλό ενοίκιο και η δράση «Ανακαινίζω-Νοικιάζω», μέσω της οποίας επιδοτείται η ανακαίνιση ιδιωτικών κατοικιών, προκειμένου να διατεθούν, στη συνέχεια, για μίσθωση.
Όπως επισημαίνει ,τα προγράμματα αυτά σηματοδοτούν την επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής του κράτους, με έμφαση στους νέους, τα νέα ζευγάρια και τις ευάλωτες ομάδες πολιτών.

Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις:
1. Ποιο είναι το όφελος για τους νέους που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα για τα στεγαστικά δάνεια;
Το πρόγραμμα των επιδοτούμενων στεγαστικών δανείων εξασφαλίζει πέντε συγκεκριμένα πλεονεκτήματα για τους ωφελούμενους.
Πρώτον, χαμηλότερη δόση για την αποπληρωμή του δανείου, καθώς το 75% του ποσού χορηγείται άτοκα από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) και το τραπεζικό επιτόκιο εφαρμόζεται στο υπόλοιπο 25% του ποσού.
Για τρίτεκνους και πολύτεκνους, τα δάνεια χορηγούνται άτοκα, με 100% επιδότηση του επιτοκίου από τη ΔΥΠΑ.
Έτσι, το επιτόκιο του δανείου διαμορφώνεται στο ένα τέταρτο του αντίστοιχου επιτοκίου που χρεώνουν κανονικά οι τράπεζες ή είναι μηδενικό για τρίτεκνους και πολύτεκνους.
Ενδεικτικά, για δάνειο, ύψους 100.000 ευρώ, με διάρκεια αποπληρωμής 30 χρόνια και επιτόκιο 5,8%, η μηνιαία δόση διαμορφώνεται κανονικά στα 587,52 ευρώ, ενώ, με την επιδότηση, μειώνεται στα 342,87 ευρώ (όφελος είναι 244,65 ευρώ τον μήνα ή 2.935 ευρώ τον χρόνο) και, για τρίτεκνους-πολύτεκνους, η δόση περιορίζεται στα 277,78 ευρώ, (όφελος 309,74 ευρώ τον μήνα ή 3.716,88 ευρώ τον χρόνο).
Αντίστοιχα, για το ίδιο δάνειο με μικρότερη περίοδο αποπληρωμής (20 χρόνια), η μηνιαία δόση από 705,63 ευρώ περιορίζεται στα 480,39 ευρώ (όφελος 225,24 ευρώ ή 2.702 ευρώ τον χρόνο και, για τρίτεκνους-πολύτεκνους, η δόση μειώνεται στα 416,67 ευρώ (όφελος 288,96 ευρώ ή 3.467,52 ευρώ τον χρόνο).
Η επιδότηση του επιτοκίου αποτελεί επίσης ασπίδα, που περιορίζει τις επιπτώσεις από τις όποιες αυξήσεις επιτοκίων πραγματοποιηθούν, ενδεχομένως διεθνώς το επόμενο διάστημα.
Δεύτερον, μικρότερη ιδιωτική συμμετοχή, αφού τα δάνεια καλύπτουν έως και το 90% της εμπορικής αξίας του ακινήτου έναντι 80%, που είναι η συνήθης τραπεζική πρακτική.
Τρίτον, αποκτούν πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση νέοι και ζευγάρια με χαμηλά εισοδήματα, από 10.000 ευρώ, που, υπό διαφορετικές συνθήκες, δύσκολα θα πληρούσαν τα τραπεζικά κριτήρια.
Τέταρτον, τα δάνεια απαλλάσσονται από την εισφορά 0,12% του νόμου 128/75.
Πέμπτον, το πρόγραμμα καλύπτει το πρόγραμμα καλύπτει τα έξοδα φακέλου για κάθε δυνητικό δανειολήπτη.

2. Ποια άλλα προγράμματα στεγαστικής πολιτικής υλοποιεί το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων;
Τις επόμενες ημέρες, ξεκινά το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών και τη διάθεσή σε ωφελούμενους νέους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο.
Ακολουθούν η κοινωνική αντιπαροχή, που αποσκοπεί στην αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου για εξασφάλιση ποιοτικής κατοικίας με χαμηλό ενοίκιο και η δράση «Ανακαινίζω-Νοικιάζω», μέσω της οποίας επιδοτείται η ανακαίνιση ιδιωτικών κατοικιών, προκειμένου να διατεθούν, στη συνέχεια, για μίσθωση.
Τα προγράμματα αυτά σηματοδοτούν την επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής του κράτους, με έμφαση στους νέους, τα νέα ζευγάρια και τις ευάλωτες ομάδες πολιτών. Η στρατηγική κοινωνικής στέγασης περιλαμβάνει δράσεις, συνολικού ύψους 1,75 δισ. ευρώ, από τα οποία εκτιμάται ότι θα ωφεληθούν περί τους 137.000 δικαιούχους, που θα εξασφαλίσουν προσιτή κατοικία υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών.
Παράλληλα, με τις δράσεις στεγαστικής πολιτικής, αυξάνεται η απασχόληση και η οικονομική δραστηριότητα, ενώ αξιοποιείται δημόσια και ιδιωτική περιουσία με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους και με γνώμονα τις βέλτιστες πρακτικές στις χώρες της ΕΕ.

3. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά των δανείων;
Πρόκειται για δάνεια αγοράς πρώτης κατοικίας, που καλύπτουν έως και το 90% της εμπορικής αξίας του ακινήτου, με ανώτατο όριο τις 150.000 ευρώ, με διάρκεια έως και 30 έτη, χωρίς περίοδο χάριτος, με χαμηλό ή μηδενικό επιτόκιο.
Τα αρχικά επιτόκια, από τα οποία αφαιρείται η επιδότηση, που προβλέπει το πρόγραμμα, ανακοινώθηκαν από τις τράπεζες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και επισυνάπτονται.
Το επιτόκιο αναφοράς (Euribor) κυμαίνεται, αυτήν την περίοδο, κοντά στο 3%.

4. Ποιες κατηγορίες ακινήτων μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα;
Όπως προβλέπεται στο άρθρο 4 του ν. 5006/2022 (Α' 239), το πρόγραμμα υποστηρίζει τη δανειοδότηση για ακίνητα που
i) θα χρησιμοποιηθούν ως κύρια κατοικία,
ii) έχουν εμπορική αξία έως 200.000 ευρώ, όπως αυτή αποτυπώνεται στο συμβόλαιο αγοράς),
iii) έχουν μέγεθος έως 150 τ.μ.,
iv) έχουν παλαιότητα τουλάχιστον δεκαπέντε έτη κατά τον χρόνο της αγοράς, όπως προκύπτει από την άδεια κατασκευής και
v) βρίσκονται εντός οικιστικής περιοχής.

5. Τα όρια που έχουν τεθεί για την αξία των σπιτιών και το ύψος του δανείου είναι ρεαλιστικά; Υπάρχουν διαθέσιμα ακίνητα, για να εφαρμοστεί το πρόγραμμα στην πράξη;
Στη μεγάλη πλειονότητα των περιοχών τόσο στο κέντρο όσο και στα προάστια, αλλά και στην Περιφέρεια, υπάρχουν διαθέσιμα ακίνητα με αυτά τα χαρακτηριστικά.
Αυτό πιστοποιείται και από πρόσφατη έρευνα, με αφορμή την ανακοίνωση του προγράμματος των στεγαστικών δανείων, που πραγματοποίησε δίκτυο μεσιτικών γραφείων.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, τα διαθέσιμα προς πώληση σπίτια εμβαδού 75-150 τ.μ. και αξίας έως 200.000 ευρώ αποτελούν το 60% του συνόλου στο κέντρο, 74% στα δυτικά προάστια, 59% στον Πειραιά, 19% στα νότια, 5% στα βόρεια και 38% στα ανατολικά προάστια.
Επιπλέον, οι αντικειμενικές αξίες, (οι οποίες αφορούν νεόδμητα ακίνητα, ενώ το πρόγραμμα των στεγαστικών δανείων αφορά ακίνητα 15ετίας, οι αξίες των οποίων είναι προφανώς χαμηλότερες σε σχέση με τα νεόδμητα) ενδεικτικά στην Αγία Παρασκευή κυμαίνονται από 1.500-2.050 ευρώ ανά τετραγωνικό, στο Μαρούσι 1.500-2.300 ευρώ, στην Πεύκη 1.300-2.250 ευρώ, στο 4ο Δημοτικό Διαμέρισμα Θεσσαλονίκης (Τούμπα) 1.250-1.550 ευρώ. Έτσι, η αξία των 200.000 ευρώ αντιστοιχεί σε σπίτια εμβαδού 90-150 τ.μ. στις περιοχές αυτές.
Προφανώς, οι αξίες ποικίλλουν ανά περιοχή, που σημαίνει ότι με τα ίδια χρήματα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αγοράσουν μεγαλύτερο ή νεότερο σπίτι μετακινούμενοι σε διαφορετική περιοχή.
Σε κάθε περίπτωση, το πρόγραμμα των στεγαστικών δανείων καταρτίστηκε με κοινωνικά κριτήρια, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην αγορά.

6. Ποιοι είναι οι δικαιούχοι του προγράμματος;
Δικαιούχοι του προγράμματος είναι άτομα ηλικίας κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση δανείου από 25 έως 39 ετών ή σύζυγοι ή πρόσωπα που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, εφόσον ο ένας εκ των δύο είναι ηλικίας, κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση δανείου, από 25-39 ετών, που δεν διαθέτουν άλλο ακίνητο κατάλληλο για κατοικία τους και ικανοποιούν τα εισοδηματικά κριτήρια.

7. Ποια είναι τα εισοδηματικά κριτήρια;
Το ετήσιο εισόδημα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10.000 ευρώ, ενώ το μέγιστο εκείνο που ισχύει για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης.
Επισυνάπτονται τα όρια που ισχύουν για το 2023.

8. Τι σημαίνει ότι οι δικαιούχοι δεν πρέπει να διαθέτουν «ακίνητο κατάλληλο για κατοικία»;
Ο δικαιούχος ή σύζυγοι ή πρόσωπα που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, είναι επιλέξιμοι μόνο στην περίπτωση που στα περιουσιακά στοιχεία τους δεν υπάρχει ακίνητο κατάλληλο για χρήση κατοικίας.
Τα κατάλληλα για κατοικία ακίνητα περιλαμβάνουν όσα, στην περίπτωση άγαμου και άτεκνου δικαιούχου, έχουν μέγεθος άνω των 50 τ.μ., ενώ, για τους υπόλοιπους, το μέγεθος αυξάνεται κατά 10 τ.μ. ανά μέλος της οικογένειας, (συμπεριλαμβανομένων και κυοφορούμενων τέκνων κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης).
Επιπλέον, κατάλληλο θεωρείται ένα ακίνητο επί του οποίου ο ενδιαφερόμενος διαθέτει ποσοστό συνιδιοκτησίας ανώτερο του 50% και διαθέτει είτε πλήρη κυριότητα είτε επικαρπία.
Περαιτέρω, το ακίνητο πρέπει να βρίσκεται στην ίδια περιφερειακή ενότητα με τον τόπο εργασίας ή άσκησης επαγγέλματος του αιτούντος. Στην περίπτωση που ο τόπος εργασίας ή άσκησης επαγγέλματος του αιτούντος βρίσκεται εντός της Περιφέρειας Αττικής, το ακίνητο θεωρείται κατάλληλο, εάν βρίσκεται εντός της Περιφέρειας Αττικής.
Εάν το ακίνητο βρίσκεται σε νησί, πλην της Κρήτης, τότε κρίνεται κατάλληλο, εάν συμφωνεί και με τον τόπο εργασίας στο ίδιο νησί.
Σημειώνεται ότι, αν οι αιτούντες, είτε μεμονωμένα οι σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης, ανεξάρτητα εάν η αίτηση για τη χορήγηση του δανείου υποβάλλεται από κοινού ή από τον έναν εκ των δυο είτε συνδυαστικά, οι αιτούντες και οι σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης, διαθέτουν περισσότερα τους ενός ακίνητα με χρήση κατοικίας, τεκμαίρεται ότι υπάρχει ακίνητο κατάλληλο για την κατοικία τους, ανεξαρτήτως εάν πληρούνται ή όχι τα παραπάνω κριτήρια (εμβαδόν 50 τ.μ. κλπ).

9. Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του προγράμματος και πόσοι μπορούν να ενταχθούν σε αυτό;
Ο συνολικός προϋπολογισμός 500 εκατ. ευρώ, με πρόβλεψη για διπλασιασμό σε περίπτωση εξάντλησης των πόρων και προέρχονται από τη ΔΥΠΑ, που καταβάλλει 375 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του 75% του κεφαλαίου των δανείων και τις εμπορικές τράπεζες, που συνεισφέρουν 125 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του υπόλοιπου 25%.
Επιπρόσθετα, θα υπάρξει πρόσθετο ποσό από τη ΔΥΠΑ για την κάλυψη των επιδοτούμενων τόκων και διαχειριστικών αμοιβών.
Με μέσο όρο δανείου, ύψους 100.000 ευρώ, ο προϋπολογισμός καλύπτει 5.000 δάνεια, που σημαίνει ότι οι ωφελούμενοι, με την εκτίμηση ότι σε κάθε σπίτι θα στεγαστούν κατά μέσο όρο δύο άτομα, θα είναι 10.000.

10. Τι προβλέπεται ειδικότερα για τα επιτόκια και σε ποιες περιπτώσεις τα δάνεια θα είναι άτοκα;
Για το 75% του δανείου, το επιτόκιο θα είναι μηδενικό. Για το υπόλοιπο 25% του κεφαλαίου, το μέρος δηλαδή που παρέχεται από την τράπεζα, θα εφαρμόζεται το επιτόκιο που ανακοίνωσε κάθε πιστωτικό ίδρυμα.
Η μονομερής αλλαγή της ανώτατης τιμής περιθωρίου επιτοκίου προς τα πάνω δεν είναι επιτρεπτή.
Τα προσφερόμενα επιτόκια από τις συμμετέχουσες τράπεζας αποτυπώνονται στον επισυναπτόμενο πίνακα.
Τα δάνεια θα παρέχονται χωρίς την εφαρμογή της εισφοράς του Ν. 128/75, που ανέρχεται σήμερα σε 0,12%.Το επιτόκιο του δανείου θα επιδοτείται κατά 100% για όλη τη διάρκεια του δανείου για:
- νέα ζευγάρια που έχουν τρία ή παραπάνω παιδιά, κατά την ημερομηνία υποβολής αίτησης χρηματοδότησης,
- νέους ή νέα ζευγάρια που, κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου (έως 30 έτη), καταστούν τρίτεκνοι ή πολύτεκνοι.
Η επιδότηση επιτοκίου θα ξεκινά μετά την υποβολή στην τράπεζα των απαιτούμενων δικαιολογητικών σχετικά με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων ένταξης στη κατηγορία των τρίτεκνων ή πολύτεκνων οικογενειών και θα αφορά το υπόλοιπο διάστημα αποπληρωμής του δανείου.
Οι προϋποθέσεις για την επιδότηση επιτοκίου ελέγχονται, βάσει του αριθμού εξαρτώμενων τέκνων, όπως αυτά αποτυπώνονται στα συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά.
Τη στιγμή της αίτησης επιδότησης επιτοκίου (είτε είναι ταυτόχρονα με την αίτηση δανείου είτε μεταγενέστερη) ζητείται πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.
Αναφορικά με την ηλικία των τέκνων, εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

11. Ποια είναι τα διαχειριστικά κόστη και ποιος τα καλύπτει;
- Το κόστος διαχείρισης του δανειακού φακέλου, που περιλαμβάνει όλα τα πάγια και εφάπαξ έξοδα του δανειακού φακέλου των τραπεζών για τη διαχείριση και έλεγχο επιλεξιμότητας των ωφελουμένων, καταβάλλεται από το πρόγραμμα κατά τον χρόνο εκταμίευσης του δανείου. Ο τελικός αποδέκτης δεν επιβαρύνεται επιπλέον για τα έξοδα φακέλου.
- Τα έξοδα νομικού και τεχνικού ελέγχου για την αγορά του βαρύνουν τον δανειολήπτη και αποτυπώνονται στον επισυναπτόμενο πίνακα.
Η μονομερής αλλαγή των λοιπών εξόδων προς τα πάνω δεν είναι επιτρεπτή.
- Λοιπά έξοδα που σχετίζονται με την εγγραφή του βάρους επί του ακινήτου, όπως δαπάνη για την έκδοση της δικαστικής απόφασης εγγραφής προσημείωσης υποθήκης επί ακινήτου, τέλος για την εγγραφή της προσημείωσης υποθήκης, έξοδα για την υποβολή αίτησης έκδοσης πιστοποιητικών, την περίληψη της δικαστικής απόφασης και την έκδοση των πιστοποιητικών, έξοδα για τη δήλωση των δικαιωμάτων προσημείωσης, εφόσον λειτουργεί κτηματολογικό γραφείο, έξοδα άρσης προσημείωσης, θα καταβάλλονται από τον δανειολήπτη.

12. Υπάρχει δυνατότητα πρόωρης εξόφλησης;
Ο δανειολήπτης μπορεί να εξοφλήσει μερικώς ή στο σύνολό του το δάνειο, πριν από την ημερομηνία λήξης του, χωρίς οποιαδήποτε ποινή ή άλλη επιβάρυνση.

13. Υπάρχει περιορισμός και ως προς την εκτίμηση που θα ολοκληρωθεί από την τράπεζα; Για παράδειγμα, έστω ότι η εμπορική αξία του ακινήτου έχει εκτιμηθεί από τον συνεργαζόμενο μηχανικό της τράπεζας στις 250.000 ευρώ, αλλά ο ενδιαφερόμενος έχει συμφωνήσει να αγοράσει το ακίνητο στις 200.000 ευρώ (και, άρα, το συμβόλαιο αναγράφει 200.000 ευρώ). Αυτό συνεπάγεται απόρριψη της αίτησης από την τράπεζα ή λαμβάνεται υπόψη μόνο το ποσό που αναγράφεται στο συμβόλαιο;
Σύμφωνα με το ν. 5006/2022 και την ΚΥΑ, ορίζεται αξία, μέχρι 200.000 ευρώ, σύμφωνα με το συμβόλαιο αγοράς. Δεν μπορεί να απορριφθεί ως μη επιλέξιμη κατοικία, εφόσον το συμβόλαιο είναι μέχρι το ανωτέρω όριο.

14. Ποια είναι τα κριτήρια για τον πωλητή του ακινήτου;
Ο πωλητής του ακινήτου απαγορεύεται να είναι συγγενής του αγοραστή ή του έτερου μέλους ζευγαριού, εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, Α΄ ή Β΄ βαθμού ή πρόσωπο που συνδέεται με σύμφωνο συμβίωσης με τον αγοραστή, ενδεικτικά:
- παππούδες/γιαγιάδες σε σχέση με εγγόνια,
- αδέλφια σε σχέση μεταξύ τους.
Η πιστοποίηση του βαθμού συγγένειας πραγματοποιείται με πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του αιτούντος και της πατρικής και μητρικής του οικογένειας και του συζύγου ή μέρους του συμφώνου συμβίωσης ή πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών, όπως προβλέπεται στη σχετική ΚΥΑ (189/2023 B' 1180, όπως τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 34221/2023 Β' 2018).

15. Τι σημαίνει το ηλικιακό όριο των 39 ετών; Εννοείται μέχρι και 1 ημέρα πριν κλείσει κάποιος τα 40 ή μέχρι να κλείσει τα 39; Δηλαδή, αν είναι 39 και 1 μηνός θα μπορεί να συμμετέχει;
Οι ενδιαφερόμενοι που έχουν συμπληρώσει το 39ο έτος της ηλικίας τους, αλλά όχι το 40ο έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Επομένως, στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος είναι 39 ετών και ενός μηνός έχει δικαίωμα συμμετοχής.

16. Σε περιπτώσεις συζύγων ή προσώπων που συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης, η αίτηση πρέπει να γίνει από τον/την σύζυγο που είναι κάτω των 39, ανεξαρτήτως εισοδήματος; Αν το εισόδημα το έχει αυτός που δεν πληροί το ηλικιακό κριτήριο, στο όνομα ποιου θα γίνει η αίτηση;
Περίπτωση 1: Έγγαμος και η αγορά γίνεται και από τους δύο.
Περίπτωση 2: Έγγαμος και η αγορά γίνεται μόνο από αυτόν που είναι εντός του ηλικιακού κριτηρίου, αλλά είναι εκτός εισοδηματικών κριτηρίων.
Περίπτωση 3: Έγγαμος, αλλά η αγορά γίνεται μόνο από αυτόν που δεν καλύπτει το ηλικιακό κριτήριο, αλλά καλύπτει το εισοδηματικό κριτήριο.
Απάντηση: Για όλες τις περιπτώσεις, αξιολογείται το οικογενειακό εισόδημα είτε κάνουν κοινή είτε χωριστή δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Ο αιτών πρέπει να πληροί υποχρεωτικά το ηλικιακό όριο.

17. Στα δικαιολογητικά αναφέρεται ότι απαιτούνται για την ένταξη στο πρόγραμμα υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτου (Ε9) και πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ του τελευταίου έτους. Τι γίνεται, όμως, όταν δεν διαθέτει κανείς ακίνητο και δεν μπορεί να εκτυπώσει τέτοια πιστοποιητικά;
Εκτυπώνεται πιστοποιητικό (από το taxisnet), στο οποίο αναφέρεται ότι δεν γίνεται σχετική δήλωση και υποβάλλεται από τον αιτούντα μαζί με σχετική υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986.

18. Το προς αγορά ακίνητο θα πρέπει να ελεγχθεί, εάν καλύπτει τη στεγαστική ανάγκη του δικαιούχου;
Το προς αγορά ακίνητο θα είναι πρώτη κατοικία.
Τα κριτήρια που πρέπει να πληροί το ακίνητο, ορίζονται στο άρθρο 4 του ν. 5006/2022 και αναφέρονται ρητώς στην απάντηση της ερώτησης νούμερο 4.
Τα κριτήρια καταλληλότητας που σχετίζονται με την κάλυψη της στεγαστικής ανάγκης ισχύουν μόνο για τα υφιστάμενα ακίνητα ιδιοκτησίας του αιτούντος.

19. Με ποιον τρόπο υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης οι ενδιαφερόμενοι για τη λήψη δανείου στο πλαίσιο του προγράμματος;
Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση σε συνεργαζόμενη με το πρόγραμμα τράπεζα της επιλογής τους, προκειμένου να κριθεί κατά αρχήν η επιλεξιμότητά τους.
Στη συνέχεια, και στο πλαίσιο συγκεκριμένων χρονικών περιθωρίων, ακολουθείται η συνήθης διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης στεγαστικού δανείου.

20. Υπάρχει χρονική δέσμευση από την τράπεζα να ενημερώσει τον αιτούντα για το αποτέλεσμα αξιολόγησης της αίτησης;
Οι τράπεζες ελέγχουν την πλήρωση των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας, καθώς και των δικαιολογητικών, που έχουν ζητηθεί για κάθε αιτούντα και, σε περίπτωση που αυτά πληρούνται, αξιολογούν την πιστοληπτική ικανότητα του αιτούντος, με βάση τους σχετικούς εσωτερικούς τους κανονισμούς και αποφασίζουν για την προέγκριση ή όχι του δανείου εντός 60 ημερών από τη χρονική στιγμή που ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει την αίτηση.

21. Για ποιο διάστημα ισχύει η οικονομική προέγκριση που έλαβε ο ενδιαφερόμενος και τι οφείλει να κάνει στη συνέχεια για την ολοκλήρωση του αιτήματος;
Η προέγκριση ισχύει για 60 ημέρες από τη γνωστοποίησή της στον αιτούντα.
Εντός του διαστήματος αυτού, ο αιτών οφείλει να γνωστοποιήσει στην τράπεζα το αιτούμενο ποσό δανείου, το ακίνητο που προτίθεται να αγοράσει και την τιμή στην οποία προτίθεται να το αγοράσει και να προσκομίσει τα έγγραφα, που απαιτούνται, ώστε η τράπεζα να ολοκληρώσει  τον απαραίτητο έλεγχο.
Εφόσον η εν λόγω προθεσμία παρέλθει άπρακτη, η οικονομική προέγκριση παύει να ισχύει.

22. Υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί για την υπογραφή της δανειακής σύμβασης και την εκταμίευση του δανείου;
Ναι. Η υπογραφή της σύμβασης του δανείου και η εκταμίευση του συνολικού ποσού θα πρέπει να έχουν γίνει από τον ενδιαφερόμενο εντός χρονικού διαστήματος έξι μηνών από την έγκριση της αίτησης από την ΕΑΤ.
Σε περίπτωση που το ανωτέρω διάστημα παρέλθει άπρακτο, η ενταγμένη αίτηση απεντάσσεται από το χαρτοφυλάκιο.
Μόνο σε περιπτώσεις που υπάρξει επιβεβαιωμένη καθυστέρηση μετεγγραφής του ακινήτου, δύναται ο ενδιαφερόμενος να αιτηθεί παράταση του χρόνου υπογραφής σύμβασης τελικού αποδέκτη και εκταμίευσης κατά δύο επιπλέον μήνες κατ' ανώτατο, εφόσον η σχετική αίτηση για εγγραφή υποθήκης ή προσημείωσης έχει υποβληθεί εντός της προθεσμίας των έξι μηνών.

23. Επιτρέπεται η υποβολή αίτησης σε περισσότερες από μία τράπεζες;
Ναι. Στην περίπτωση αυτή βέβαια, ο αιτών επιβαρύνεται με το κόστος του κάθε διενεργούμενου νομικού και τεχνικού ελέγχου του ακινήτου.
Ωστόσο, η έγκριση και η αντίστοιχη δέσμευση ποσού θα γίνει επί μίας αιτήσεως.

24. Ποια είναι τα δικαιολογητικά που πρέπει να συγκεντρώσουν οι ενδιαφερόμενοι;
Προκειμένου να διαπιστωθεί, αν καλύπτονται τα κριτήρια υπαγωγής στο πρόγραμμα (ηλικία, εισόδημα, ιδιοκτησία άλλου κατάλληλου ακινήτου), οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τα εξής στοιχεία:
Α. Δικαιούχος.
Α1. Ηλικία αιτούντος:
1. Πιστοποιητικό γέννησης ή
2. Αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας
Α2. Οικογενειακή κατάσταση:
1. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, που έχει εκδοθεί όχι νωρίτερα από έναν μήνα πριν από την υποβολή της αίτησης για χορήγηση δανείου.
2. Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 ότι ασκεί εν τοις πράγμασι και κατ' αποκλειστικότητα τη γονική μέριμνα ενός ή περισσότερων ανήλικων τέκνων, (σε περιπτώσεις μονογονεϊκής οικογένειας).
3. Αντίγραφο δικαστικής απόφασης σε περίπτωση διαζυγίου ή ακυρώσεως γάμου ή λύσης του συμφώνου συμβίωσης η άλλες εξαιρετικές περιπτώσεις.
Β. Εισοδηματικά κριτήρια
1α. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (Ε1) του τελευταίου φορολογικού έτους αιτούντος.
1β. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (Ε1) του τελευταίου φορολογικού έτους συζύγου/συμβίου αιτούντος. 
ή
2α. Εκκαθαριστικό σημείωμα/πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φυσικών προσώπων του τελευταίου φορολογικού έτους αιτούντος.
2β. Εκκαθαριστικό σημείωμα/πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου φυσικών προσώπων του τελευταίου φορολογικού έτους συζύγου/ συμβίου αιτούντος.
Στην περίπτωση συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, λαμβάνεται υπόψη το οικογενειακό εισόδημά τους, ανεξαρτήτως εάν υποβάλλουν χωριστές δηλώσεις ή εάν υποβάλλει αίτηση για χορήγηση δανείου ο ένας εκ των δύο.
Γ. Ύπαρξη ή μη κατάλληλου ακινήτου για κατοικία
1α. Δήλωση στοιχείων ακινήτου (Ε9) του τελευταίου έτους
1β. ή εκτύπωση από taxisnet ότι δεν υφίστανται δηλώσεις στοιχείων ακινήτου (Ε9).
1γ. Πιστοποιητικό Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) του τελευταίου έτους.
2α. Έντυπο Ε3-Κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα του αιτούντος.
2β. Βεβαίωση του εργοδότη που αποδεικνύει τον τόπο επαγγελματικής απασχόλησης.
3. Σε περίπτωση κυοφορίας σχετική ιατρική βεβαίωση.
Δ. Υπεύθυνη δήλωση
Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α' 75), με την οποία ο αιτών βεβαιώνει ότι τα στοιχεία που δηλώνονται στα κατατεθειμένα δικαιολογητικά είναι αληθή και πλήρη, τα δικαιολογητικά γνήσια και ότι έχει λάβει γνώση των όρων του προγράμματος, τους οποίους αποδέχεται πλήρως.
Γ.Μπ. 

Ποιος φοβάται τα deepfakes

 

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Η δημιουργία «φωτογραφιών» από εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης προκαλεί όλο και μεγαλύτερη ανησυχία σε δημοσιογράφους και ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο. Καλά θα κάνουμε όμως να φοβόμαστε περισσότερο τους δημοσιογράφους και τα ΜΜΕ σε σχέση με τις ψεύτικες εικόνες.

Νέα Υόρκη

Τις τελευταίες εβδομάδες κυκλοφόρησαν ευρέως στο ίντερνετ δύο εικόνες που δημιουργήθηκαν εξ ολοκλήρου με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης και προκάλεσαν αίσθηση, αν όχι πανικό. Η πρώτη υποτίθεται παρουσίαζε την επεισοδιακή σύλληψη του Ντόναλντ Τραμπ από τις ομοσπονδιακές αρχές των ΗΠΑ (μερικές ημέρες πριν κληθεί να προσέλθει πραγματικά στην Εισαγγελία του Μανχάταν). Στη δεύτερη εμφανιζόταν ο Πάπας να φορά ένα μακρύ λευκό «φουσκωτό» μπουφάν. Ηταν δύο χαρακτηριστικά δείγματα των λεγόμενων deepfakes που προκάλεσαν τα αναμενόμενα τεχνοφοβικά σχόλια. Στο μέλλον, μας είπαν, οι άνθρωποι δεν θα μπορούν πλέον να ξεχωρίσουν τι είναι αληθινό και τι όχι και θα αναπαράγουν θεωρίες συνωμοσίας τις οποίες προωθούν «σκοτεινά κέντρα» - τα οποία σχεδόν πάντα εδράζονται σε χώρες γεωπολιτικούς αντιπάλους των ΗΠΑ.

Εξετάζοντας όμως τις αντιδράσεις των χρηστών του ίντερνετ ερευνητές συνειδητοποιούν ότι το μέλλον ίσως να μην είναι τόσο μαύρο (σαν το ποινικό μητρώο του Τραμπ) ούτε τόσο άσπρο (όσο το μπουφάν του Πάπα). Οπως εξηγούσε ο συντάκτης τεχνολογίας του περιοδικού The Atlantic, Τσάρλι Γουάρζελ, ενώ σχεδόν όλοι κατάλαβαν αμέσως ότι η εικόνα της σύλληψης του Τραμπ είναι ψεύτικη, η φωτογραφία του Πάπα ξεγέλασε προς στιγμήν ακόμη και ειδικούς που ασχολούνται με τον εντοπισμό παραποιημένων εικόνων. Στην περίπτωση του Τραμπ, όπου μια ψεύτικη φωτογραφία θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικές πολιτικές εξελίξεις, οι θεατές εξέτασαν προσεκτικά την εικόνα και κυρίως τη συνέκριναν με τις υπόλοιπες πληροφορίες που λάμβαναν ή δεν λάμβαναν για το θέμα. Ηξεραν ότι αν πραγματικά είχε συλληφθεί ο Τραμπ με τόσο επεισοδιακό τρόπο, το timeline τους θα έπρεπε να είναι γεμάτο από σχετικές ειδήσεις, οι οποίες όμως τώρα δεν υπήρχαν πουθενά.

Ο θόρυβος που προκλήθηκε φαίνεται να οφείλεται περισσότερο σε αυτό που ψυχολόγοι και επικοινωνιολόγοι αποκαλούν φαινόμενο του τρίτου προσώπου (Third Person Effect) – το γεγονός δηλαδή ότι ενώ κάποιος δεν πέφτει θύμα μιας προφανούς απάτης πιστεύει ότι ο υπόλοιπος κόσμος δεν έχει τις δικές του ικανότητες και θα παρασυρθεί από μια ψευδή πληροφορία.

Αντίθετα για την εικόνα του Πάπα, που στην καλύτερη περίπτωση προσφέρεται μόνο για ρεπορτάζ μόδας και μερικά χαριτωμένα παραπολιτικά σχόλια, ο κόσμος δεν μπήκε στον κόπο να διασταυρώσει την οπτική πληροφορία που λάμβανε. «Ωραίος ο Πάπας» ήταν το σχόλιο που έκαναν οι περισσότεροι πριν προχωρήσουν στην επόμενη εικόνα.

Το συμπέρασμα είναι ότι οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αντέδρασαν ψύχραιμα αποδεικνύοντας ότι σε σοβαρά ζητήματα έχουν τη λεγόμενη παιδεία για τα μέσα ενημέρωσης (media literacy) ώστε να αποφεύγουν κακοτοπιές. Παρ’ όλα αυτά τα ΜΜΕ συνέχιζαν να περιγράφουν ένα δυστοπικό μέλλον σημειώνοντας με κάθε ευκαιρία ότι «για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν μπορούμε να εμπιστευόμαστε τις εικόνες που βλέπουμε με τα μάτια μας».

Φυσικά η απάντηση σε αυτό το επιχείρημα είναι «γιατί, πότε μπορούσαμε;»

Καταρχήν η φωτογραφική απεικόνιση της πραγματικότητας έχει ιστορία μόλις δύο αιώνων και ξεκινά το 1826, όταν ο Γάλλος εφευρέτης Νικηφόρος Νιπς τράβηξε την πρώτη φωτογραφία από το παράθυρο του σπιτιού του. Κάθε εικόνα πριν από αυτήν αποτελούσε ούτως ή άλλως υποκειμενική καταγραφή της πραγματικότητας από καλλιτέχνες, χαράκτες κτλ. Είτε έβλεπες έναν απόλυτα ρεαλιστικό πίνακα της σχολής του νατουραλισμού ή τον Αϊ-Γιώργη καβάλα στο άλογο να σκοτώνει τον δράκο (κορυφαίο deepfake της προηγούμενης χιλιετίας) ήξερες ότι η εικόνα θα μπορούσε κάλλιστα να μεταφέρει ψευδείς πληροφορίες.

Ακόμη και στην περίπτωση της φωτογραφικής απεικόνισης όμως οι άνθρωποι έμαθαν από πολύ νωρίς να μην εμπιστεύονται όσα βλέπουν τα μάτια τους. Ηδη από τα χρόνια της Κομμούνας του Παρισιού το 1871 ο φωτογράφος Ερνέστ Απέρτ έκανε το πρώτο φωτομοντάζ για πολιτική προπαγάνδα. Φωτογράφισε τα κεφάλια γνωστών κομμουνάρων και τα τοποθέτησε σε σώματα ηθοποιών που υποτίθεται πραγματοποιούσαν φρικτά εγκλήματα όπως μαζικές εκτελέσεις κτλ.

Λίγα χρόνια αργότερα η αστυνομία της Νέας Υόρκης συνέλαβε τον φωτογράφο Λε Γκραντζ Μπράουν ο οποίος τοποθετούσε φωτογραφίες με κεφάλια γνωστών κυριών της υψηλής κοινωνίας σε γυμνά σώματα. Για τα δεδομένα της εποχής (και το ανύπαρκτο media literacy) η απάτη ήταν τεχνικά πολύ πιο άρτια και συνεπώς πιο επικίνδυνη σε σχέση με τις εικόνες που παράγουν σήμερα οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Ενας πολίτης του 19ου αιώνα δηλαδή ήταν περισσότερο δικαιολογημένος να πέσει στην παγίδα. Παρ’ όλα αυτά ο κόσμος μας δεν καταστράφηκε επειδή κάποιοι παρουσίαζαν παραποιημένες φωτογραφίες, ακόμη και αν αφορούσαν σημαντικά πολιτικά γεγονότα.

Είναι φυσικά πολύ νωρίς για να προβλέψουμε τις αρνητικές επιπτώσεις από την εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στην παραγωγή φωτορεαλιστικών εικόνων. Οι κίνδυνοι είναι σίγουρα υπαρκτοί και πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αυτούς. Αντί να μετατρέπουμε όμως την ανησυχία μας σε τεχνοφοβία, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων οι φωτογραφίες που διακινούνται για προπαγανδιστικούς λόγους δεν είναι παραποιημένες με τεχνικά μέσα. Η πραγματική προπαγάνδα γίνεται πάντα με αληθινές φωτογραφίες και βίντεο που παρουσιάζονται σε διαφορετικό πλαίσιο από αυτό στο οποίο τραβήχτηκαν. Η λήψη τους δηλαδή μπορεί να έγινε σε άλλο τόπο, σε άλλο χρόνο ή να δείχνουν κάτι διαφορετικό από ό,τι κάποιοι θέλουν να πιστεύουμε.

Σε λίγες ημέρες, στις 9 Απριλίου, θα συμπληρωθούν 20 χρόνια από την ημέρα που οι οθόνες των τηλεοράσεων και των υπολογιστών μας γέμισαν με τις εικόνες της αποκαθήλωσης του αγάλματος του Σαντάμ Χουσεΐν στο κέντρο της Βαγδάτης. Οι αμερικανικές δυνάμεις κατοχής έπεισαν την ανθρωπότητα ότι έβλεπε τον ιρακινό λαό να ρίχνει το άγαλμα ενός δικτάτορα και να ευγνωμονεί τις ΗΠΑ για την απελευθέρωση. Ενα εκατομμύριο νεκρούς αργότερα, γνωρίζουμε ότι οι εικόνες έδειχναν ένα αμερικανικό άρμα μάχης που έριξε το άγαλμα προς τέρψιν των δεκάδων ξένων ανταποκριτών που έμεναν σε ένα ξενοδοχείο στην άλλη άκρη της πλατείας.

info-war.gr

Παρασκευή 31 Μαρτίου 2023

Οι «Λευκές νύχτες» και το χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα

 

EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ



«Η κυβέρνηση με απαράδεκτη τροπολογία, εξοφλεί και τα τελευταία γραμμάτια για την απελευθέρωση του ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων», τονίζει η ΟΙΥΕ.

Σφοδρές αντιδράσεις έχει ήδη προκαλέσει η κατάθεση τροπολογίας στη Βουλή που αφορά σε ανοιχτά καταστήματα από τις 9 το βράδυ και μέχρι τις 6 το πρωί τις καθημερινές αλλά και τις Κυριακές, με πρόσχημα τη δυνατότητα εμπορικών δράσεων όπως είναι οι «Λευκές νύχτες» και τα μπαζάρ. 

Μάλιστα, η σχετική ρύθμιση προβλέπει πως η λειτουργία των καταστημάτων «μπορεί να παρατείνεται με απόφαση του κατά τόπον αρμόδιου Δημάρχου μετά από πρόταση του τοπικού εμπορικού συλλόγου μέχρι και τις 06:00 της επόμενης ημέρας». Επίσης, η ολονύκτια λειτουργία μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή με απόφαση δημάρχου και μετά από πρόταση του τοπικού εμπορικού συλλόγου.

Σε κάθε περίπτωση, με αυτήν την τροπολογία η κυβέρνηση χτυπά την –ήδη πληγωμένη– μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και διαλύει –για ακόμα μια φορά– τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Οργισμένη ήταν η αντίδραση της ΟΙΥΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος) που κατήγγειλε τη «νέα αντεργατική παρέμβαση μέσω τροπολογίας της τελευταίας στιγμής του Υπουργείου Ανάπτυξης» που «θεσμοθετεί το ανεξέλεγκτο δικαίωμα των Δημάρχων να αποφασίζουν, με το έτσι θέλω, τη λειτουργία των καταστημάτων στις περιοχές της αρμοδιότητάς τους, σε ολονύχτια βάση μέχρι και τις 6.00 τα ξημερώματα».

Εξαπολύοντας επίθεση στην κυβέρνηση, η ΟΙΥΕ υπογράμμισε πως η επίμαχη τροπολογία σκοπεύει στην πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου των καταστημάτων, «είτε για να μπορούν οι δήμαρχοι να διοργανώνουν όσες "λευκές νύχτες" θέλουν, είτε για να μπορούν να δουλεύουν τα καταστήματα επί 24ωρου βάσεως, με πρόσχημα τις τουριστικές ανάγκες».

Η Ομοσπονδία καταγγέλλει επίσης ότι η κυβέρνηση «φροντίζει επίσης να νομοθετήσει οριστικά τις 8 συνολικά Κυριακές, παρότι έχει καταργηθεί ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων, ενώ επιτρέπει την – πλήρη και χωρίς εξαιρέσεις – λειτουργία των καταστημάτων τροφίμων, όπως έπραξε την Καθαρά Δευτέρα, ανεξάρτητα περιοχών και αναγκών των τοπικών κοινωνιών».

Πολιτικές αντιδράσεις

Με κοινή τους δήλωση, ο τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξης Χαρίτσης και ο αν. τομεάρχη Χάρης Μαμουλάκης σημειώνουν πως η εν λόγω διάταξη «με την οποία επιτρέπεται η 24ωρη, 7ήμερη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων χωρίς καμία δικλείδα ασφαλείας, αποτελεί ένα ακόμη χτύπημα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη στην μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και τα εργασιακά δικαιώματα».

Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, η επίμαχη τροπολογία αποτελεί ακόμα «ένα δείγμα τού πώς αντιλαμβάνονται την "ανάπτυξη": Τα πάντα υπέρ των μεγάλων παικτών, αόρατες οι μικρές επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι. Ένα δείγμα που έρχεται σε συνέχεια του τραπεζικού αποκλεισμού της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, του αποκλεισμού από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, του αποκλεισμού από κάθε ουσιαστικό αναπτυξιακό εργαλείο. Με απώτερο στόχο τον αφανισμό της μικρομεσαίας επιχείρησης, όπως πρεσβεύει και το "σχέδιο Πισσαρίδη". Στις 21 Μαΐου θα πάρουν την απάντηση».

«Χωρίς ανάσα μια, φτάνει πια», σχολίασε από την πλευρά της η Γραμματεία Εμπορίου και Υπηρεσιών του ΠΑΜΕ, χαρακτηρίζοντας «άθλια» την αιτιολογική πρόταση της τροπολογίας: «Η 24ωρη εργασία, 7 μέρες την εβδομάδα, το λιώσιμο των εργαζομένων πίσω από τα ταμεία, στα ράφια, στα ψυγεία, στις αποθήκες, στην ορθοστασία εξαρτάται από την απόφαση ενός δημάρχου. Με το πρόσχημα των εμπορικών κάτεργων με τους φανταχτερούς-χρωματιστούς τίτλους των λευκών-μαύρων-μπλε ημερών, των διαφόρων bazaars οι εργαζόμενοι στο εμπόριο θα είναι αναγκασμένοι να βρίσκονται διαρκώς σε ετοιμότητα για εργασία που το μόνο που θα τους λείπει θα είναι η σιδερόμπαλα στα πόδια».

Η ανακοίνωση της ΟΙΥΕ

«Η κυβέρνηση με απαράδεκτη τροπολογία, εξοφλεί και τα τελευταία γραμμάτια για την απελευθέρωση του ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων»

Είναι γνωστό ότι η Κυβέρνηση λίγες μέρες πριν κλείσει η Βουλή για τις εθνικές εκλογές, φροντίζει άρον-άρον και στα μουλωχτά, να κλείσει τις δουλειές της και να κάνει τις τελευταίες εξυπηρετήσεις της.

Στην κατεύθυνση αυτή, σπεύδει ξανά και με το γνωστό απαράδεκτο τρόπο να προβεί στην πλήρη απελευθέρωση του Ωραρίου των εμπορικών καταστημάτων, εξοφλώντας προφανώς και τα τελευταία γραμμάτια προς τους μεγάλους εργοδότες, χρησιμοποιώντας αυτή την φορά τους Δημάρχους.

Καταγγέλλουμε τη νέα αντεργατική παρέμβαση μέσω τροπολογίας της τελευταίας στιγμής του Υπουργείου Ανάπτυξης, με την οποία σε άσχετο νομοσχέδιο αναφορικά με τα μέτρα στήριξης των θυμάτων και των συγγενών του δυστυχήματος των Τεμπών και χωρίς καν στοιχειώδη σεβασμό στη μνήμη των νεκρών, θεσμοθετεί το ανεξέλεγκτο δικαίωμα των Δημάρχων να αποφασίζουν, με το έτσι θέλω, τη λειτουργία των καταστημάτων στις περιοχές της αρμοδιότητάς τους, σε ολονύχτια βάση μέχρι και τις 6.00 τα ξημερώματα.

Η απαράδεκτη και αντεργατική τροπολογία αναφέρει επί λέξει τα εξής: «Το ωράριο λειτουργίας μπορεί να παρατείνεται με απόφαση του κατά τόπον αρμόδιου Δημάρχου, μετά από πρόταση του τοπικού εμπορικού συλλόγου, μέχρι και τις 6:00 της επόμενης ημέρας..» 

Η τροπολογία αυτή είναι φανερό, σκοπεύει στην πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου των καταστημάτων, είτε για να μπορούν οι δήμαρχοι να διοργανώνουν όσες «λευκές νύχτες» θέλουν, είτε για να μπορούν να δουλεύουν τα καταστήματα επί 24ωρου βάσεως, με πρόσχημα τις τουριστικές ανάγκες.

Η Κυβέρνηση δε σταματά εκεί. Φροντίζει επίσης να νομοθετήσει οριστικά τις 8 συνολικά Κυριακές, παρότι έχει καταργηθεί ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων, ενώ επιτρέπει την – πλήρη και χωρίς εξαιρέσεις – λειτουργία των καταστημάτων τροφίμων, όπως έπραξε την Καθαρά Δευτέρα, ανεξάρτητα περιοχών και αναγκών των τοπικών κοινωνιών.

Η ΟΙΥΕ και τα Σωματεία της εκλαμβάνουν την τροπολογία ως νέα εχθρική πράξη, απέναντι στους εργαζόμενους και στα δικαιώματά τους και ως προσπάθεια εξυπηρέτησης συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων.

Η ΟΙΥΕ θα πάρει πρωτοβουλία με τους μικρομεσαίους εμπόρους για να αντιμετωπίσει το ξήλωμα του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων. Θα αγωνιστούμε, για την κατάργηση και αυτής της διάταξης στην πράξη. Ο αγώνας για την αξιοπρέπεια των εμποροϋπαλλήλων και την πλήρη νομοθετική κατοχύρωση της ΚΥΡΙΑΚΗΣ-ΑΡΓΙΑΣ, δε σταματά. Συνεχίζουμε, μέχρι να δικαιωθούμε.

Εκλογές 2023: Υποψήφιος με την ΝΔ ο Πύρρος Δήμας Ο ολυμπιονίκης είχε διατελέσει στο παρελθόν βουλευτής Επικρατείας με το ΠΑΣΟΚ

 



Υποψήφιος στις επερχόμενες εκλογές θα είναι ο Πύρρος Δήμας, ο οποίος επιστρέφει στην μάχη της πολιτικής. 

Ωστόσο ο γνωστός ολυμπιονίκης φαίνεται ότι αποφάσισε να εγκαταλείψει το ΠΑΣΟΚ και να δώσει τα χέρια με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.Σύμφωνα με πληροφορίες  ο Πύρρος Δήμας ο οποίος έχει διατελέσει βουλευτής Επικρατείας με το ΠΑΣΟΚ, πλέον θα είναι υποψήφιος με τη ΝΔ στο ψηφοδέλτιο του Επικρατείας.Μάλιστα, οι φήμες που τον ήθελαν να συνεργάζεται με τον Μητσοτάκη, είχαν «φουντώσει» μετά από την κοινή τους εμφάνιση στη Χειμάρρα.

Αλ. Τσίπρας: Ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει αύξηση μισθών, μείωση τιμών, ρύθμιση χρεών, αποτελεσματικό και ισχυρό κοινωνικό κράτος

 


«Χρειάζεται πολιτική αλλαγή όχι μόνο στην κυβέρνηση αλλά στην πολιτική που ασκείται», υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας, από το 'Αργος όπου πραγματοποίησε επίσκεψη το πρωί.

Διαβάστε επίσης:

 

Μιλώντας στον κόσμο που συγκεντρώθηκε για να τον υποδεχθεί, σε μία αυτοσχέδια ομιλία ο Αλέξης Τσίπρας, απαντώντας σε παρατήρηση ψηφοφόρου ότι «πρέπει να φύγει αυτή η κυβέρνηση» απάντησε: «Ένας τρόπος υπάρχει. Η ψήφος του Ελληνικού λαού» και πρόσθεσε: «Ανεξαρτήτως του τι λένε για τις μετρήσεις και τι γράφουν, εγώ βλέπω αυτή τη μοναδική μέτρηση με την επαφή με τον κόσμο, με την παρουσία σας».

Συνεχίζοντας ανέφερε ότι «η κάλπη έχει να κάνει με τη ζωή μας και την καθημερινότητά μας. Τα προβλήματα των πολιτών είναι κοινά, δεν έχουν να κάνουν με τους διαχωρισμούς αριστερά, δεξιά κέντρο. Στόχος μας είναι να καλλιεργήσουμε την ελπίδα που λείπει από τους ανθρώπους, την ελπίδα ότι τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν, ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι και ότι μπορούμε με εντιμότητα και σκληρή δουλειά να δημιουργήσουμε μία νέα προοπτική στον τόπο με δικαιοσύνη, περισσότερη δικαιοσύνη».

Από την ελληνική κοινωνία ακούγεται «φτάνει πια ως εδώ», ανέφερε ο κ. Τσίπρας και πρόσθεσε: «γιατί βλέπουμε τη ζωή μας γίνεται μέρα με τη μέρα χειρότερη, ότι η μεγάλη πλειοψηφία δυσκολεύεται να βγάλει το μήνα, το εισόδημα τελειώνει την τρίτη εβδομάδα, οι τιμές έχουν φθάσει στο Θεό, αυξήσεις στο ρεύμα, στο σούπερ μάρκετ, στις τιμές της βενζίνης. Μας έλεγαν ότι η κρίση είναι εισαγόμενη. Ναι αλλά η αισχροκέρδεια είναι ελληνική. Διότι σε όλη την Ευρώπη υπάρχει κρίση ενέργειας αλλά η Ελλάδα είναι πρώτη στις τιμές στην ενέργεια, στη βενζίνη στο σούπερ μάρκετ».

Απαντώντας στην παρατήρηση ψηφοφόρου για την αλλαγή κυβέρνησης ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι «αυτό που χρειάζεται είναι ουσιαστική αλλαγή. Όχι μόνο στην κυβέρνηση αλλά στην πολιτική που ασκείται, για να συναντηθεί με τις αλλαγές στη καθημερινότητα των πολιτών και στην ζωή μας». Συνεχίζοντας υπογράμμισε ότι η αλλαγή θα προκύψει μόνο αν ο ΣΥΡΙΖΑ βγει πρώτο κόμμα στις εκλογές και πρόσθεσε: «Αυτό σημαίνει αύξηση μισθών μείωση τιμών ρύθμιση χρεών, ένα ισχυρό και αποτελεσματικό κράτος, όχι ένα κράτος αναποτελεσματικό που γεμίζει ανασφάλεια τους πολίτες όπως είδαμε δυστυχώς με τον πιο τραγικό τρόπο στα Τέμπη. Ένα κράτος που θα είναι δίπλα στον πολίτη με έναν ισχυρό σύστημα υγείας ώστε να έχουμε ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας συνθήκες περίθαλψης για όλους».

«Οι υπεύθυνοι πρέπει να λογοδοτήσουν», ακούστηκε από τους συγκεντρωμένους με τον κ. Τσίπρα να απαντά: «οι πολιτικοί λογοδοτούν στην κάλπη και αυτοί που θα τους κρίνετε είστε εσείς, οι Έλληνες πολίτες». Σε νέα παρατήρηση ότι «αυτά που έγιναν δεν πρέπει να ξεχαστούν», ο κ. Τσίπρας απάντησε: «Τίποτε και κανένας δεν θα ξεχαστεί. Εμείς όμως ερχόμαστε να χτίσουμε, όχι να γκρεμίσουμε. Ερχόμαστε για να βάλουμε κανόνες και να δώσουμε μία προοπτική, προοπτική ισονομίας, αξιοκρατίας, λογοδοσίας». Κλείνοντας υπογράμμισε το σύνθημά μας είναι «δικαιοσύνη παντού και αυτό σημαίνει δικαιοσύνη και στην Δικαιοσύνη».

Πανστρατιά δήμων για την κατάργηση της «διάταξης Βορίδη»

 

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις για την υπεράσπιση της αυτοτέλειας των ΟΤΑ και των δικαιωμάτων των εργαζομένων με αφορμή τη δίωξη των 27 δημοτικών συμβούλων στο Μπραχάμι ● Χθες πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Εσωτερικών, ενώ προγραμματίζεται πανελλαδική απεργία τη Μ. Δευτέρα.

Στον μονόδρομο της κλιμάκωσης κινητοποιήσεων και παρεμβάσεων κινούνται οι εξελίξεις της υπόθεσης που έχει ξεκινήσει με επίκεντρο τον Δήμο Αγίου Δημητρίου – υπόθεση που έχει αναδείξει με τακτικά δημοσιεύματά της η «Εφ.Συν.» και αφορά την κλήτευση σε απολογία 27 δημοτικών συμβούλων της πόλης οι οποίοι αντιμετωπίζουν την κατηγορία της «παράβασης καθήκοντος με δόλο», επειδή σεβάστηκαν δύο πρωτόδικες αποφάσεις της Δικαιοσύνης και δεν άσκησαν εφέσεις στη μετατροπή συμβάσεων 34 εργαζομένων από ορισμένου σε αορίστου χρόνου.

Το αίτημα για κατάργηση της υποχρεωτικής άσκησης εφέσεων από πλευράς ΟΤΑ σε πρωτόδικες αποφάσεις που δικαιώνουν εργασιακές διεκδικήσεις (άρθρο 37, ν. 4915/2022) υποστηρίζεται πλέον και από τους δημάρχους της Αττικής, πέρα από την ΠΟΕ-ΟΤΑ, η οποία την ερχόμενη Τρίτη (4 Απριλίου) θα συνεδριάσει εκτάκτως με πρόταση να πραγματοποιηθεί 24ωρη πανελλαδική απεργία τη Μ. Δευτέρα 10 Απριλίου με αιτήματα την απόσυρση της «διάταξης Βορίδη» και τη μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας.

Ο μεγάλος απών

Πρόκειται για αιτήματα που μεταφράζονται στην υπεράσπιση της αυτοτέλειας των δήμων και των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων τους. Στη χθεσινή πρωινή συνεδρίαση της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) υιοθετήθηκε ομόφωνα η πρόσφατη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Αγ. Δημητρίου για καταδίκη της πειθαρχικής παραπομπής των 27 αιρετών και απόσυρση του άρθρου 37.

Δήμαρχοι όπως οι Γ. Μαρκόπουλος (Γαλατσίου, πρόεδρος ΠΕΔΑ), Σ. Ρούσσος (Χαλανδρίου), Α. Κατωπόδης (Βύρωνα) βρέθηκαν στη μεσημεριανή κινητοποίηση που κάλεσαν ο Δήμος Αγ. Δημητρίου και η ΠΟΕ-ΟΤΑ έξω από το υπουργείο Εσωτερικών στη Βασ. Σοφίας, ενώ οι δήμαρχοι Χρ. Βρεττάκος (Κερατσινίου-Δραπετσώνας) και Γ. Φωστηρόπουλος (Π. Φαλήρου) έστειλαν χαιρετισμό.

Μεγάλος απών ο υπουργός Εσωτερικών, Μ. Βορίδης: δεν βρισκόταν στο υπουργείο να συναντήσει αντιπροσωπεία αιρετών και εργαζομένων, «παρότι γνώριζε ότι θα έρθουμε» επισήμανε στην «Εφ.Συν.» η δήμαρχος Αγ. Δημητρίου, Μαρία Ανδρούτσου.

Η συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο τρίωρης πανελλαδικής στάσης εργασίας που είχε προκηρύξει η ΠΟΕ-ΟΤΑ «απαντώντας στην τρομοκρατία της κυβέρνησης να καλέσει με πειθαρχικό παράπτωμα τους δημοτικούς συμβούλους Αγ. Δημητρίου που δεν άσκησαν έφεση στην απόφαση την οποία κέρδισαν οι εργαζόμενοι που ήθελαν να μονιμοποιηθούν» τόνισε στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της ΠΟΕ-ΟΤΑ, Ν. Τράκας.

«Το ποτήρι ξεχείλισε», πρόσθεσε, «η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει την ελευθερία να παίρνει τις δικές της αποφάσεις. Η απόφαση στην Εκτελεστική Επιτροπή της Ομοσπονδίας την Τρίτη θα είναι 24ωρη απεργία για όλους τους εργαζόμενους και συγκέντρωση στην πλ. Καραϊσκάκη (σ.σ. όπου στεγάζονται τα γραφεία της ΠΟΕ-ΟΤΑ), για να δώσουμε τη μάχη να απαλλαγούν από το καθεστώς ομηρίας οι εργαζόμενοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

«Επίσης πρέπει να πάρει θέση η ΚΕΔΕ. Ουσιαστικά η ΠΕΔΑ έχει βγει πιο μπροστά με την ομόφωνη απόφασή της να στηρίξει τους εργαζόμενους και η ΚΕΔΕ έχει μείνει πίσω. Με τους χιλιάδες εργαζόμενους που θα καλέσουμε στην Αθήνα θα συναντήσουμε την ΚΕΔΕ τη Μ. Δευτέρα, όπως και τον υπουργό Εσωτερικών» συμπλήρωσε σε έντονο ύφος ο κ. Τράκας. Ουκ ολίγες φορές σχολιάστηκε σε πηγαδάκια της χθεσινής συγκέντρωσης ότι η ΚΕΔΕ προς το παρόν τηρεί «σιγή ιχθύος».

«Θα κλιμακώσουμε τον αγώνα μας για να πετύχουμε αφενός κατάργηση της διάταξης που επεμβαίνει ευθέως στο αυτοδιοίκητο δήμων και Περιφερειών και αφετέρου να μην προχωρήσουν οι όποιες πειθαρχικές διώξεις σε βάρος των δημοτικών συμβούλων, που σεβόμενοι τον ρόλο τους και τη λαϊκή εντολή στήριξαν την εισήγηση να μην ασκηθεί έφεση και οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι να γίνουν αορίστου χρόνου.

Μαζική απάντηση

»Καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Η καθαριότητα των σχολείων, η καθαριότητα της πόλης, το πράσινο, οι τεχνικές υπηρεσίες δεν είναι περιστασιακές ανάγκες. Είναι αρμοδιότητες που μας έχουν ανατεθεί και οφείλουμε να τις υλοποιούμε. Μας έχουν ανατεθεί χωρίς οικονομικούς πόρους. Δεν γίνεται να μας στερούν και τους ανθρώπινους πόρους» τόνισε η κ. Ανδρούτσου στην εφημερίδα μας.

«Η κυβέρνηση δεν σέβεται ούτε τη Δικαιοσύνη, ούτε τους θεσμούς, ούτε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ούτε τους εργαζόμενους, ούτε τους δημότες που βιώνουν τη φτώχεια και την ανασφάλεια και την έλλειψη υπηρεσιών και προσωπικού. Εχουμε την πλήρη υποστήριξη των πολιτών.

»Η κυβέρνηση θα πάρει μαζική απάντηση και για τους νεκρούς εργαζόμενους στην Αυτοδιοίκηση, για τους οποίους κωφεύει, και για τις πειθαρχικές διώξεις αιρετών που πήραν βαθιά δημοκρατική απόφαση υπερασπιζόμενοι το συμφέρον της πόλης τους» δήλωσε ο Χριστ. Ευθυμίου, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Δήμου Αγ. Δημητρίου και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ-ΟΤΑ.

Αναμένονται ψηφίσματα υπεράσπισης των 27 αιρετών από δημοτικά συμβούλια της Αττικής. Το θέμα πρόκειται να τεθεί σε προσεχή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Αλίμου, ενώ στον Δήμο Αθηναίων ο Π. Κωνσταντίνου, σύμβουλος της παράταξης «Ανταρσία στις γειτονιές της Αθήνας», θα ζητήσει σύγκληση έκτακτης συνεδρίασης πριν από τη Μ. Δευτέρα, ώστε να υπάρξει απόφαση στήριξης εργαζόμενων και αιρετών.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Κακοκαιρία: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αρκετές περιοχές - Ανυπολόγιστες ζημιές, χωριά αποκομμένα

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025 08:10 1 SHARES Πλημμύρες και καταστροφές από την κακοκαιρία στ...