Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2024

Η ανάπτυξη της στεγαστικής ασφυξίας

 Αττική, ακίνητα

ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI


Οι νεοφιλελεύθεροι και η κυβέρνηση Μητσοτάκη ως… κυβερνητικός τους εκπρόσωπος διακηρύσσουν ότι η ανάπτυξη αυτονόητα έχει θετικά αποτελέσματα για όλη την κοινωνία: για επιχειρηματίες, για εργαζόμενους, για τα κοινά αγαθά. Η περίπτωση του οικιστικού διωγμού που υφίστανται εκατοντάδες χιλιάδες ενοικιαστές ή υποψήφιοι αγοραστές κατοικίας, εξαιτίας ακριβώς της ανάπτυξης του τομέα των ακινήτων –μιας ανάπτυξης η οποία συσσωρεύει κέρδη από τη μια πλευρά και κοινωνική δυστυχία από την άλλη–, είναι ίσως η πιο εύγλωττη διάψευση αυτού του ισχυρισμού.

Οταν το να έχεις «ένα κεραμίδι πάνω απ’ το κεφάλι σου», δηλαδή κατοικία που να εξασφαλίζει αξιοπρεπή διαβίωση, είναι η θεμελιωδέστερη ανθρώπινη ανάγκη ύστερα από την πρόσβαση στην τροφή, η αύξηση των τιμών των κατοικιών και ενοικίων κατά περίπου 25% μεσοσταθμικά και πολύ περισσότερο σε λαϊκές περιοχές μεγαλουπόλεων και σε φοιτητογειτονιές σε λιγότερο από μία τριετία συνιστά οξύτατο κοινωνικό πρόβλημα.

Πώς θα εξασφαλίσουν πρόσβαση σε αξιοπρεπή κατοικία οι άνεργοι (όταν το επίδομα ανεργίας θα πρέπει να δοθεί στο σύνολό του για τα κόστη της στέγασης), οι συνταξιούχοι (όταν το 20% των συνταξιούχων παίρνει σύνταξη 500 ευρώ και η μέση σύνταξη είναι 747 ευρώ), οι εργαζόμενοι χαμηλού και μικρομεσαίου εισοδήματος (όταν το κόστος στέγασης γι’ αυτούς που μένουν στο νοίκι απορροφά το 54% του εισοδήματός τους);

Υπάρχει ένα παράδοξο εδώ. Προκειμένου για τον πληθωρισμό, οι ξεσκολισμένοι νεοφιλελεύθεροι και οι κεντρικοί τραπεζίτες δήλωσαν ότι ανεξάρτητα από τις αιτίες που τον αυξάνουν, έναν τρόπο έχουν για να τον αντιμετωπίσουν: να αυξήσουν τα επιτόκια για να «καταστείλουν» τη ζήτηση. Στο ζήτημα της οικιστικής κρίσης, δηλαδή του υπερπληθωρισμού στις τιμές ενοικίων και κατοικιών, η κυβέρνηση κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να αυξήσει τη ζήτηση.

Με «χρυσές βίζες», ανοχή στη ραγδαία επέκταση του Airbnb και προγράμματα όπως το «Σπίτι μου» που αυξάνουν τη ζήτηση και τις τιμές. Ταυτόχρονα αποφεύγει να πάρει μέτρα που να αυξάνουν την προσφορά κατοικιών, όπως δημόσιο πρόγραμμα ανέγερσης κατοικιών, ισχυρά αντικίνητρα για το Airbnb κ.λπ. Και βέβαια ούτε λόγος για προγράμματα επιδότησης ενοικίου για τα χαμηλού εισοδήματος νοικοκυριά.

Κι έτσι, από τη μια πλευρά η κερδοσκοπική ανάπτυξη των ακινήτων καλπάζει και από την άλλη εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά υποφέρουν και είναι υπό στεγαστικό διωγμό.

Γάμος και τεκνοθεσία ομοφύλων ζευγαριών: Είναι δικαίωμα;

 ΜΕ ΑΠΟΨΗ

Του Γεωργίου Ι. Μάτσου

Ζήτημα εξαιρετικά δύσκολο, ο γάμος ομοφύλων σχετίζεται με προσδοκίες και συναισθήματα μιας αυξανόμενης σε αριθμό και σημασία κατηγορίας συμπολιτών μας. Η εύκολη λύση θα ήταν να υιοθετηθούν όλα όσα η συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών επιθυμεί και επιδιώκει. Να γίνει δηλαδή αποδεκτός άνευ ετέρου ο γάμος ομοφύλων ζευγαριών, όπως και οι διάφορες μορφές υπέρβασης της βιολογικής αδυναμίας των ζευγαριών αυτών να αποκτήσουν δικά τους παιδιά, δηλαδή: α) Απόκτηση παιδιών με χρήση παρένθετης μητέρας ή δότη σπέρματος. β) Απόκτηση παιδιού από το ένα μέλος του ζευγαριού από ετερόφυλη σχέση και υιοθεσία στη συνέχεια από το άλλο μέλος του ζευγαριού και: γ) Κοινή υιοθεσία παιδιού που δεν θα είναι βιολογικό τέκνο κανενός μέλους του ζευγαριού.

Ως βασικό επιχείρημα για τα παραπάνω προβάλλεται η ίση μεταχείριση με τα ετερόφυλα ζευγάρια, τα οποία νομικώς έχουν δυνατότητα τόσο να παντρευτούν, όσο και να κάνουν χρήση παρένθετης μητέρας (με αίτημα αποκλειστικώς γυναίκας αντιμετωπίζουσας ιατρική αδυναμία κυοφορίας) και υιοθεσίας. Ο γάμος και η τεχνητή απόκτηση τέκνων ταυτίζονται ως επιδιώξεις, διότι η βασική διαφορά γάμου και σύμφωνου συμβίωσης (που ισχύει και για ομόφυλα ζευγάρια), είναι η δυνατότητα υιοθεσίας και χρήσης παρένθετης μητέρας. Καθώς δε η κυβέρνηση έχει αποκλείσει τη χρήση παρένθετης μητέρας για ομόφυλα ζευγάρια, περιττεύει η ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα.

Βασικότατη αρχή του οικογενειακού δικαίου είναι όμως το συμφέρον του τέκνου. Τα συμφέροντα, οι επιθυμίες και τα συναισθήματα των (βιολογικών συνήθως) γονέων έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Προτάσσεται η ψυχική, κοινωνική και συναισθηματική ισορροπία του τέκνου. Εκκινώντας από τη βασική αυτή αρχή, είναι καταφανές σφάλμα να προτάσσεται το ζήτημα της ίσης μεταχείρισης των ομόφυλων ζευγαριών. Η συζήτηση πρέπει να μετατεθεί στο εάν ένα παιδί είναι προτιμότερο να ενταχθεί σε ένα ετερόφυλο ζευγάρι παρά σε ομόφυλο, ή εάν είναι το ίδιο πράγμα η ένταξη σε ετερόφυλο ή σε ομόφυλο ζευγάρι.

Το ζήτημα υπερβαίνει και αυτό ακόμη το οικογενειακό δίκαιο. Η οικογένεια τελεί υπό συνταγματική προστασία και αποτελεί αντικείμενο προστατευτικών ρυθμίσεων από πλήθος διατάξεων του δημοσίου δικαίου. Αξίζει να διαβάσει κανείς αυτούσιο το άρθρο 21 παρ. 1 εδ. 1 του Συντάγματος: "Η οικογένεια, ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς και ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του Κράτους". Το Σύνταγμα – κατ’ εξαίρεση μάλιστα από άλλες διατάξεις του – αιτιολογεί εδώ τον σκοπό της προστασίας της οικογένειας: Είναι "θεμέλιο της συντήρησης και της προαγωγής του Έθνους", κάνοντας έτσι σαφή αναφορά στο δημογραφικό ζήτημα: Αν δεν γεννιούνται παιδιά, δεν θα "συντηρηθεί" το έθνος και σταδιακά θα πάψει να υπάρχει. Ειδική αναφορά γίνεται στη μητρότητα (όχι στην πατρότητα) και στην παιδική ηλικία, ενώ στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου προστατεύονται ρητά οι πολύτεκνες οικογένειες.

Ενώ λοιπόν οικογένεια μπορεί να είναι και ένα άτεκνο ζευγάρι (ετερόφυλο στις σημερινές νομοθετικές αντιλήψεις), εντούτοις η ειδική προστασία της οικογένειας, όπως και η εκτενής νομοθετική ρύθμιση πλείστων ζητημάτων της οικογένειας έχει ως υπόβαθρο την ύπαρξη παιδιών. Η ρητή αυτή και ιεραρχικώς υπέρτερη δημοσιοδικαιική διάσταση σημαίνει ότι ο γάμος δεν είναι απλή σύμβαση δύο προσώπων. Η ένωση δύο προσώπων είναι σε μεγάλο βαθμό ιδιωτική υπόθεση, εάν δεν υπάρχουν παιδιά. Από τη στιγμή που υπάρχουν παιδιά, τα τρίτα αυτά πρόσωπα αποτελούν αντικείμενο ειδικής νομοθετικής προστασίας των συμφερόντων τους και της ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης. Η οικογένεια καθίσταται έτσι πρωταρχική και θεμελιώδης μορφή κοινωνικής οργάνωσης. Στο πλαίσιο αυτό, συμφέροντα και συναισθήματα των προσώπων που συνιστούν το ζευγάρι έρχονται σε υποδεέστερη μοίρα.

Όμοια είναι και η θέση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων Ανθρώπου, που έκρινε (υπόθ. Koudelka, αριθ. προσφυγής 1633/05, απόφαση της 20-9-2006) ότι στις οικογενειακές σχέσεις προηγούνται τα "υπέρτερα συμφέροντα του παιδιού" (παρ. 60 της απόφασης).

Το προβαλλόμενο επιχείρημα ότι είναι καλύτερα για ένα παιδί να είναι σε ομόφυλο ζευγάρι παρά σε ίδρυμα (επιχείρημα που πάντως αμφισβητείται στην ουσία του από σημερινούς ενηλίκους που μεγάλωσαν σε ιδρύματα), αποκρύπτει το πραγματικό ερώτημα: Είναι προς το συμφέρον του τέκνου να υιοθετείται από ετερόφυλο παρά από ομόφυλο ζευγάρι, ή είναι άραγε το ίδιο πράγμα για το παιδί το ετερόφυλο ή το ομόφυλο ζευγάρι; Τούτο, και για τον λόγο ότι δεν υπάρχουν αρκετά παιδιά για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση από ετερόφυλα ζευγάρια. Τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια για λόγους ισότητας σημαίνει ότι θα μπορούν να προτιμώνται αυτά έναντι των ετερόφυλων.

Στη σύγκριση όμως μεταξύ ετερόφυλων και ομόφυλων ζευγαριών δεν υπάρχουν επιχειρήματα τα οποία αντικειμενικώς να συνηγορούν υπέρ της εξίσωσης των μεν με τα δε. Το ότι ένα ετερόφυλο ζευγάρι μπορεί να είναι κακοί γονείς (όπως και ένα ομόφυλο) είναι δεδομένο. Όμως μόνον το ετερόφυλο ζευγάρι είναι φορέας της απαραίτητης ισορροπίας σε ένα παιδί το οποίο καλείται να ζήσει έξω από τη βιολογική του οικογένεια. Η διαφορετικότητα των ψυχικών κόσμων άνδρα και γυναίκας είναι απαραίτητη για την ισορροπημένη ανάπτυξη του παιδιού. Πατέρας και μητέρα αλληλοσυμπληρώνονται. Η μητέρα εισφέρει τη στοργή και την επίμονη φροντίδα των αναγκών του παιδιού, ενώ ο πατέρας εισφέρει συναισθηματική σταθερότητα και ηθικά όρια. Αν και οι καταστάσεις αυτές είναι όλο και λιγότερο ιδανικές στις σημερινές οικογένειες (βιολογικές και θετές), εντούτοις όταν επιλέγεται το σωστό περιβάλλον για να βρεθεί ένα παιδί εκτός της βιολογικής του οικογένειας, είναι αναγκαίο ο νομοθέτης να αποβλέψει στη στοιχειώδη ισορροπία που φέρνει η ύπαρξη πατέρα και μητέρας. Στο ομόφυλο ζευγάρι η ισορροπία αυτή πάντοτε θα λείπει.

Το ότι ο Αστικός Κώδικας επέτρεψε από το 1946 την υιοθεσία από έναν μόνο γονέα δεν αλλάζει τα παραπάνω. Ιστορικά η υιοθεσία από έναν μόνον γονέα παρέμενε εξαίρεση και συνήθως γινόταν καταχρηστικά, προκειμένου να δημιουργηθεί τεχνητή σχέση συγγένειας για να διευκολυνθούν κληρονομικές σχέσεις και άλλες νομικές καταστάσεις, ιδίως για όσο επιτρεπόταν (έως το 1996) η υιοθεσία ενηλίκων. Η υιοθεσία από έναν μόνον γονέα ως εκδήλωση αγάπης προς ένα παιδί παρέμενε στην πράξη σπάνια. Το επιτακτικό κριτήριο του υπέρτερου συμφέροντος του τέκνου επιβάλει πάντως να προτιμώνται ετερόφυλα ζευγάρια, πατέρας και μητέρα, ακόμη και έναντι μεμονωμένων προσώπων και συνεπώς το σημερινό νομικό δικαίωμα του μεμονωμένου προσώπου δεν μπορεί, τελε ολογικώς, να επεκταθεί προς τα ομόφυλα ζευγάρια.

Θα αποτελούσε μάλιστα νομικό παράδοξο, η ελληνική πολιτεία, που με το νόμο 4800/2021 προώθησε ενεργά τη συν επιμέλεια για την ισόρροπη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού με πατέρα και μητέρα ακόμη και σε περίπτωση διάλυσης της οικογένειας, σήμερα να προωθήσει ένα νομοθέτημα που θα επέτρεπε την ολοσχερή ακύρωση είτε της πατρικής είτε της μητρικής παρουσίας για το υιοθετούμενο παιδί.

Τούτο ισχύει και στην περίπτωση υιοθεσίας του βιολογικού τέκνου ενός μέλους ομόφυλου ζευγαριού από το άλλο. Είναι βλαπτικό καταρχάς για το παιδί να αποχωριστεί από τον βιολογικό του γονέα του άλλου φύλου, εάν δοθεί άνευ ετέρου δικαίωμα υιοθεσίας από ομόφυλο/η σύντροφο του άλλου βιολογικού γονέα. Μόνον εάν: α) πεθαίνει ο βιολογικός γονέας ανηλίκου παιδιού που ζει με ομόφυλο ζευγάρι, β) δεν ζει ή απουσιάζει ο άλλος βιολογικός γονέας, γ) δεν υπάρχουν άλλοι βιολογικοί συγγενείς (π.χ. παππούδες) κατάλληλοι για κηδεμόνες και δ) έχει δημιουργηθεί επαρκής και υγιής δεσμός του παιδιού με τον σύντροφο του αποβιώσαντος βιολογικού γονέα, θα ήταν προς το συμφέρον του παιδιού η ανάθεση της κηδεμονίας στον επιβιώνοντα σύντροφο (ετερόφυλο ή ομόφυλο, συνδεόμενο με γάμο ή με σύμφωνο συμβίωσης) του αποβιώσαντος βιολογικού γονέα. Στην ειδική αυτή περίπτωση και μόνον, θα μπορούσε να υπάρξει νομοθετική πρόνοια να κριθεί δικαστικά ότι συντρέχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις και να ανατεθεί η κηδεμονία του τέκνου στον επιβιώνοντα σύντροφο αποβιώσαντος βιολογικού γονέα, με γνώμονα αποκλειστικά και μόνον το συμφέρον του τέκνου.

Ετερόφυλα και ομόφυλα ζευγάρια διαφοροποιούνται καίρια στο ζήτημα ότι τα πρώτα μπορούν να αποκτήσουν παιδιά, ενώ τα δεύτερα όχι. Πατέρας και μητέρα δεν χρειάζονται μόνον για να συλληφθεί και να γεννηθεί το παιδί, αλλά και για την ισόρροπη ψυχοκοινωνική του ανάπτυξη. Ο θεσμός της υιοθεσίας αποτελεί εξαίρεση, η οποία στο ισχύον καθεστώς προσπαθεί να μιμηθεί, κατά το δυνατόν, τη βιολογική οικογένεια και της οποίας πρέπει να γίνεται συνετή χρήση. Θεσμοθέτηση υιοθεσίας αποκλειστικά προκειμένου να ικανοποιηθούν συναισθηματικές επιδιώξεις των γονέων χωρίς τεκμηρίωση του συμφέροντος του παιδιού, αποτελεί κατάχρηση του θεσμού. Καθώς δε τα ετερόφυλα ζευγάρια είναι ουσιωδώς διαφορετικά, ως προς τα παιδιά, σε σχέση με τα ομόφυλα, η αρχή της ισότητας επιτάσσει ανόμοια και όχι ίση μεταχείριση των ανόμοιων πραγματικών καταστάσεων.

Ευρύτερα ζητήματα τίθενται και ως προς το κατά πόσο η κοινωνία μας έχει συμφέρον να εξισώσει πλήρως θεσμικά την ομοφυλοφιλία με την ετεροφυλοφιλία. Δεν είναι μόνον το δημογραφικό (η "συντήρηση και προαγωγή του έθνους", κατά το Σύνταγμα), που προφανώς τίθεται όταν η ομοφυλοφιλία γίνεται μόδα και ήδη στις ΗΠΑ το 20% των νέων δηλώνει gay με τάσεις αύξησης. Είναι και ζήτημα κοινωνικού ηθικού έρματος, της σταθερότητας και αξιοπιστίας δηλαδή των ηθικών αξιών της κοινωνίας. Το ηθικό αυτό έρμα δεν είναι θεωρητικολογία, εάν αναλογιστεί κανείς την φρενήρη αύξηση της σεξουαλικής εγκληματικότητας κατά ανηλίκων.

Τούτο δε πολύ περισσότερο, ενόψει της διαπίστωσης ότι τα περισσότερα σεξουαλικά εγκλήματα επί ανηλίκων έχουν ομοφυλοφιλικό υπόβαθρο. Δεν υπάρχουν δημοσίως διαθέσιμες στατιστικές, όμως τα στοιχεία των υπηρεσιών προστασίας ανηλίκων, καθώς και όσα εγκλήματα έρχονται στη δημοσιότητα, δείχνουν ότι είναι συντριπτικά περισσότερες οι σεξουαλικές κακοποιήσεις ανηλίκων από ομοφύλους. Γιατί συμβαίνει αυτό; Ποιες ψυχολογικές, κοινωνικές, θεσμικές και εγκληματολογικές εν γένει συνθήκες ευνοούν αυτού του είδους τα εγκλήματα; Η τρέχουσα πολιτική ορθότητα πολύ δύσκολα θα επέτρεπε τέτοια συζήτηση, όμως το πρόβλημα αναμφισβήτητα υπάρχει. Και συνεπώς δεν τίθεται μόνον ζήτημα άμεσης και ευθείας προστασίας της ανηλικότητας, αλλά και ζήτημα συνολικότερης σταθερότητας και αξιοπιστίας των θεμελιωδών κοινωνικών αντιλήψεων για τη διαπαιδαγώγηση της κοινωνίας.

Από την εποχή του χημικού ευνουχισμού του Άλαν Τούρινγκ μέχρι τη σημερινή τάση πλήρους εξομοίωσης ετεροφυλοφιλίας και ομοφυλοφιλίας δεν έχουν περάσει παρά 70 χρόνια. Η κοινωνία υγιώς αντέδρασε στην καταπίεση που είχαν υποστεί (ιδίως στη Δύση) οι ομοφυλόφιλοι, δημιουργώντας ένα περιβάλλον γνήσιας κοινωνικής ανεκτικότητας. Από τη γνήσια και ειλικρινή αυτή ανεκτικότητα όμως, την οποία σήμερα πια κανένας δεν αμφισβητεί σοβαρά, μέχρι τη νομοθετική απονομή πλήρους θεσμικής υπόστασης στην ομόφυλη σχέση, υπάρχει μεγάλη απόσταση, για την κάλυψη της οποίας δεν αρκεί η επιχειρηματολογία υπέρ των ομοφυλόφιλων συμπολιτών μας. Οι συλλογικές ανάγκες, ήτοι το συμφέρον και η ασφάλεια των παιδιών και η κατά το Σύνταγμα "συντήρηση και προαγωγή του έθνους" συνηγορούν προς την αντίθετη κατεύθυνση, όπως και η επιταγή της αρχής της ισότητας για άνιση μεταχείριση ουσιωδώς ανόμοιων πραγματικών καταστάσεων.

Γεώργιος Ι. Μάτσος Δ.Ν., Δικηγόρος

Κυρ. Μητσοτάκης: Δεν θα ανεχτώ τον πληθωρισμό της απληστίας

 


Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε σε συγκέντρωση πολιτών στο Γαλάτσι. Ο πρωθυπουργός έδωσε τις ευχές του για το νέο έτος σημειώνοντας πως το 2024 θα είναι σημαντική χρονιά από πολλές διαφορετικές σκοπιές.

«Κατ' αρχάς είναι μία σημαντική χρονιά για εμένα, καθώς φέτος, τον Μάρτιο, θα κλείσω 20 χρόνια από τότε που εκλέχθηκα πρώτη φορά Βουλευτής στη Β΄ Αθηνών, την ενωμένη Β΄ Αθηνών τότε. Ανάμεσά μας, κάθε φορά που κινούμαι στη μεγάλη μας παλιά εκλογική περιφέρεια και ειδικά εδώ στο Γαλάτσι, βλέπω πολλούς παλιούς καλούς φίλους που με στήριξαν τότε όταν έκανα τα πρώτα μου βήματα. Και χαίρομαι που εξακολουθούν να στηρίζουν τη μεγάλη μας παράταξη, τη Νέα Δημοκρατία, η οποία πηγαίνει με τη δική σας στήριξη από το καλό στο καλύτερο», ανέφερε.

Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε και για τον δήμαρχο Γαλατσίου που ήταν δίπλα του. «Ο Δήμαρχός σας, ο Γιώργος Μαρκόπουλος, ένας άνθρωπος που εργάστηκε σκληρά, ένας δικός σας άνθρωπος, ο οποίος πάντα έδωσε έμφαση στην ουσία και όχι στο «περιτύλιγμα» και τον επιβραβεύσατε στις τελευταίες εκλογές με το εξωπραγματικό ποσοστό του 72%. Και γιατί αυτό έχει σημασία; Δεν έχει μόνο σημασία διότι ένας άνθρωπος που προέρχεται από την παράταξή μας κατάφερε και απέδειξε ότι μπορεί να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης και συμπολιτών μας που μπορεί να μη μας στηρίζουν στις εθνικές εκλογές. Για εμάς έχει ξεχωριστή σημασία διότι θέλουμε πάντα να έχουμε στενή σχέση με τους αυτοδιοικητικούς άρχοντες, διότι αυτά τα οποία συμβαίνουν σε κάθε πόλη, σε κάθε Δήμο, σε κάθε νησί της Ελλάδος, εξαρτώνται και από την ποιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Ο πρωθυπουργός επισήμανε πως στο Γαλάτσι γίνονται πάρα πολλά. «Από τα μεγάλα έργα, από το Μετρό το οποίο θα αλλάξει την όψη της πόλης και θα αναβαθμίσει σημαντικά όλες τις αξίες στην περιοχή, μέχρι τις αναπλάσεις που κάνετε, τις πολυκατοικίες τις οποίες έχετε γκρεμίσει, το θάρρος με το οποίο αντιμετωπίσατε πολλά ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με την ποιότητα ζωής. Γι' αυτό είμαστε εδώ. Είτε είμαστε κυβερνητικά στελέχη είτε είμαστε Τοπική Αυτοδιοίκηση είμαστε εδώ για να κάνουμε τη δική σας ζωή, τη δική σας καθημερινότητα καλύτερη», υπογράμμισε και δεσμεύτηκε ότι και τον επόμενο χρόνο γι' αυτό θα αγωνίζεται η κυβέρνηση.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε επίσης ότι το 2024 είναι και εκλογική χρονιά. «Πρέπει να σας πω ότι έχω μείνει άφωνος από τη συμμετοχή σας σήμερα, Σάββατο πρωί, με κακό καιρό, αλλά φαίνεται ότι το προεκλογικό κλίμα παραμένει ζωντανό, γιατί έχουμε ευρωεκλογές, μην το ξεχνάμε αυτό. Και αυτές οι ευρωεκλογές έχουν τη δική τους ξεχωριστή αξία, διότι λαμβάνουν χώρα 50 χρόνια μετά την ίδρυση της παράταξής μας, της Νέας Δημοκρατίας. Είναι η παράταξη που έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη. Είναι η παράταξη εκείνη η οποία κράτησε την Ελλάδα στην Ευρώπη και είναι η παράταξη εκείνη η οποία επιτρέπει τώρα στην Ελλάδα να διακρίνεται στην Ευρώπη. Γι' αυτό και πάλι οι πολίτες, όταν θα ψηφίσουν στις ευρωεκλογές, θα αναρωτηθούν ποιο είναι το κόμμα και ποια είναι η ηγεσία που τελικά μπορεί να εκπροσωπήσει καλύτερα την Ελλάδα στην Ευρώπη, να κρατήσει ψηλά το αποτύπωμα της χώρας και ταυτόχρονα να φέρει και τα χρήματα από την Ευρώπη τα οποία η πατρίδα μας δικαιούται. Έχουμε πολύ χρόνο όμως και πολλή δουλειά από τώρα μέχρι τις ευρωεκλογές, φίλες και φίλοι», τόνισε.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στα προβλήματα με πρώτο αυτό της ακρίβειας. «Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε, να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα, να τα βάζουμε με το «τέρας» της ακρίβειας. Θα πολεμήσουμε εκείνους που πατώντας πάνω σε ένα υπαρκτό παγκόσμιο πρόβλημα εκμεταλλεύονται χρόνιες αδυναμίες της αγοράς και υπερχρεώνουν τους καταναλωτές. Δεν θα ανεχτώ τον πληθωρισμό της απληστίας. Και έχω πει πολλές φορές ότι το κράτος έχει τη δύναμη και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να βάλει την αγορά σε τάξη. Και θα το κάνουμε αυτό για να εξακολουθούμε να στηρίζουμε τα εισοδήματα των πολιτών, ειδικά των ασθενέστερων, όπως το κάνουμε συνέχεια. Όταν η οικονομία πηγαίνει καλά υπάρχει πλεόνασμα για να στηρίξουμε τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας, διότι δεν θα κουραστώ να το λέω: η συλλογική ευημερία, σύμφωνα με τη δική μας ιδεολογία, πρέπει να μετατρέπεται σε ατομική προκοπή», διαβεβαίωσε.

Ο κ. Μητσοτάκης πρόσθεσε πως οι μεταρρυθμίσεις θα προχωρούν και πως οι μεταρρυθμίσεις είναι τελικά η πρόοδος την οποία χρειάζεται η χώρα για να κάνει αυτό το μεγάλο άλμα στο μέλλον, για να γίνουμε Ευρώπη παντού.

«Kαι αυτή την πρόοδο τελικά να την καρπωθούν όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες. Δεν θέλω να σας πω περισσότερα σήμερα. Θέλω να σας πω μόνο από καρδιάς ένα μεγάλο «ευχαριστώ» για τη στήριξή σας στη μεγάλη μας παράταξη, τη Νέα Δημοκρατία. Όλη η Ελλάδα έγινε μπλε. Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι η Νέα Δημοκρατία αύξησε τα ποσοστά της περισσότερο ποσοστιαία στις λεγόμενες «δύσκολες», τις λαϊκές γειτονιές. Γιατί; Γιατί σκύψαμε πάνω στα προβλήματα του κόσμου. Διότι αποδείξαμε ότι η μεγάλη λαϊκή παράταξη είναι τελικά η Νέα Δημοκρατία και αποδείξαμε ότι η πρόοδος δεν είναι ένα σχήμα λόγου, αλλά πολιτικές έμπρακτες που κάνουν τη ζωή σας καλύτερη. Αυτή λοιπόν την παρακαταθήκη ευθύνης θέλω να ξέρετε ότι κρατώ εγώ, τα στελέχη της κυβέρνησης. Και, Δόξα τω Θεώ, εδώ στον βόρειο τομέα έχετε ουκ ολίγους εκπροσώπους άξιους, τους οποίους εσείς εμπιστευτήκατε. Θα συνεχίσουμε με την ίδια όρεξη για σκληρή δουλειά και πάντα, πάντα κοντά σας, στα εύκολα και στα δύσκολα. Να είστε καλά, καλή χρονιά, ό,τι καλύτερο», συμπλήρωσε.

Στη συνέχεια, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε την έκταση 5,5 στρεμμάτων όπου θα δημιουργηθεί η κεντρική πλατεία του Γαλατσίου, που βρίσκεται δίπλα στο εργοτάξιο για την κατασκευή του σταθμού της Γραμμής 4 του Μετρό.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεναγήθηκε από τον Δήμαρχο Γαλατσίου Γιώργο Μαρκόπουλο στο σημείο όπου θα χωροθετηθεί η πλατεία, καθώς το Γαλάτσι είναι ο μοναδικός Δήμος της πρωτεύουσας που δεν διαθέτει σήμερα τέτοιο κεντρικό χώρο, και ενημερώθηκε για την πρόοδο των πρόδρομων εργασιών και διαδικασιών.

Ν. Αρμένης

ΦΩΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Κακοκαιρία: Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης αρκετές περιοχές - Ανυπολόγιστες ζημιές, χωριά αποκομμένα

  Επιμέλεια -  Γρηγόρης Αναγνώστου  - CNN Greece   Κυριακή, 23 Νοεμβρίου 2025 08:10 1 SHARES Πλημμύρες και καταστροφές από την κακοκαιρία στ...