Γράφει: Πέτρος Αναστασίου PRO NEWS
Ανανέωση από αρχικό κείμενο: (02/06/2019 22:12)
Οι τελικοί νικητές σε 7 περιφέρειες και περίπου 220 δήμους δεν ελέγχουν την πλειοψηφία των αντίστοιχων περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων και αναμένεται να προκληθεί ένα πρωτοφανές «μπάχαλο» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για το οποίο δεν υπάρχει ιστορικό πολιτικό προηγούμενο.
Στην πράξη οι περιφερειάρχες και οι δήμαρχοι θα είναι μόνο στον τίτλο «τοπικοί άρχοντες» καθώς θα εξαρτώνται απο τις ισχυρές και ανίσχυρες παρατάξεις της αντιπολίτευσης προκειμένου να σχηματίσουν πλειοψηφίες και να εγκρίνουν όχι μόνο σημαντικά έργα αλλά ακόμα και επισκευές οδοστρώματος.
Το πρόβλημα γίνεται πιο οξύ σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου ο τελικός νικητής είχε τερματίσει δεύτερος στον α' γύρο.
Είναι ενδεικτικό το παράδειγμα του Δήμου Θεσσαλονίκης που για να διοικηθεί απαιτείται πλειοψηφία 25 δημοτικών συμβούλων και ο τελικός νικητής Κωνσταντίνος Ζέρβας ελέγχει μόλις τους 7.
Αντίστοιχα ο νέος δήμαρχος Ηλιούπολης Γιώργος Χατζηδάκης καλείται να βρει την στήριξη 15 δημοτικών συμβούλων ώστε με τους 6 που διαθέτει να εγκρίνει κάθε απόφαση.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου για την απλή αναλογική η αντιπολίτευση είχε προειδοποιήσει την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πως η κατάσταση που θα διαμορφωθεί στα νέα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια θα ευνοήσει και φαινόμενα υπόγειων δοσοληψιών και εκβιασμών. Σε κάθε περίπτωση, η παράλυση της αυτοδιοίκησης φαίνεται πως ήταν ο βασικός στόχος της Κουμουνδούρου απο την στιγμή που διαπίστωνε ότι δεν μπορεί να την ελέγξει.
Πάντως, η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται έχει ως εξής:
Στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης ο κ. Χρήστος Μέτιος διαθέτει 17 συμβούλους και θα χρειαστεί ακόμα 9 για να ελέγξει την πλειοψηφία. Στα Ιόνια Νησιά η κυρία Ρόδη Κράτσα καλείται να διοικήσει με 12 περιφερειακούς συμβούλους σε σύνολο 41.
Το ίδιο και στις περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου που εκλέγουν 51 συμβούλους και οι νέοι περιφερειάρχες Νεκτάριος Φαρμάκης και Παναγιώτης Νίκας ελέγχους 19 και 17 αντίστοιχα.
Στον Δήμο Χανίων ο Παναγιώτης Σημανδαράκης έκανε την ανατροπή και γίνεται δήμαρχος με 9 συμβούλους σε “ολομέλεια” των 49 ατόμων.
Με 11 συμβούλους σε σύνολο 41 εκλέγεται ο νέος δήμαρχος Αιγάλεω Γιάννης Γκίκας.
Νέος δήμαρχος Αχαρνών με μόλις 10 συμβούλους σε σύνολο 45 αναδεικνύεται ο κ. Σπύρος Βρεττός.
Το 1/3 του δημοτικού συμβουλίου στα Βριλήσσια θα ελέγχει ο κ. Ξενοφών Μανιατογιάννης που ανανέωσε την θητεία του.
Λιγότερους απο το 1/4 των δημοτικών συμβούλων θα ελέγχει ο δήμαρχος Βύρωνα Γρηγόρης Κατωπόδης.
Στην Δυτική Μάνη εξελέγη δήμαρχος ο Δημήτρης Γιαννημάρας με μόλις 4 συμβούλους.
Στην Περιφέρεια Αττικής από τα αποτελέσματα του πρώτου γύρου έχουμε Πατούλης Γεώργιος με 37,63 % και 38 περιφερειακούς συμβούλους
Δούρου Ειρήνη (Ρένα) 19,71 % με 20 περιφερειακούς συμβούλους, Σγουρός Ιωάννης με 17,40 % και 17 περιφερειακούς συμβούλους, Πρωτούλης Ιωάννης 8,28 % και 8 περιφερειακούς συμβούλους και Παναγιώταρος Ηλίας 5,59% και 6 περιφερειακοί σύμβουλοι συν φυσικά και κάποιους άλλους διεκδικητές οπότε γίνεται κατανοητό τι συμβαίνει...
Τα ίδια όμως και στον Δήμο Αθηναίων.
Μπακογιάννης Κωνσταντίνος ΑΘΗΝΑ ΨΗΛΑ - Κώστας Μπακογιάννης
42,65% και 21 δημοτικοί σύμβουλοι
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος) ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ
16,98 % και 8 δημοτικοί σύμβουλοι
Γερουλάνος Παύλος ΑΘΗΝΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ
13,19 % και 6 δημοτικοί σύμβουλοι
Κασιδιάρης Ηλίας ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΥΓΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
10,53 % και 5 δημοτικοί σύμβουλοι
Σοφιανός Νικόλαος
ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΑΘΗΝΑΣ
7,47 και 4 δημοτικοί σύμβουλοι
Δηλαδή ο Κ.Μπακογιάννης δεν μπορεί να διοικήσει χωρίς βοήθεια από τον Π.Γερουλάνο.
Οι αυτοδιοικητικές εκλογές τελείωσαν σήμερα με την διεξαγωγή του β' γύρου και ναι μεν το πολιτικό μήνυμα της πολιτικής αλλαγής πέρασε σε ότι αφορά την αποστροφή των ψηφοφόρων για τις πολιτικές του ΣΥΡΙΖΑ αλλά τώρα ξεκινάει ο έντονος προβληματισμός της επόμενης ημέρας για το πως θα διοικήσουν οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που εκλέχτηκαν την δεύτερη Κυριακή, αφού δεν θα έχουν πλειοψηφία στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια!
Διότι-για όσους το έχουν ξεχάσει-οι φετινές εκλογές έχουν διεξαχθεί, όπως προβλέπει η μεταρρύθμιση του «Κλεισθένη», με το σύστημα της απλής αναλογικής με τους περιφερειακούς ή δημοτικούς συμβούλους να εκλέγονται απόλυτα αναλογικά από την πρώτη Κυριακή και συνεπώς οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που δεν πήραν ποσοστό άνω του 50% από την πρώτη Κυριακή εξαρτώνται απόλυτα από τους πολιτικούς τους αντιπάλους για να διοικήσουν!
Χαρακτηριστικά στην Περιφέρεια Αττικής ο Γ.Πατούλης θα χρειαστεί τους συμβούλους τη αντιπολίτευσης για να λαμβάνει αποφάσεις!
Ο Κ.Μπακογιάννης θα χρειαστεί την σύμφωνη γνώμη των συμβούλων της αντιπολίτευσης για κάθε θέμα του δήμου για να διοικήσει.
Στον Πειραιά και σε περιοχές, όπου ο πρώτος και ο δεύτερος είναι πολιτικά «συγγενείς» τα πράγματα είναι πιο απλά: Ο Γιάννης Μώραλης μπορεί να πάρει στήριξη από την δημοτική παράταξη του Νίκου Βλαχάκου, αλλά αυτό είναι εξαίρεση.
Γενικά εκεί που ο πρώτος με τον δεύτερο υποστηρίζεται από την ΝΔ ή προέρχεται από τη ΝΔ τα πράγματα θα είναι πολύ πιο απλά, αλλά στις άλλες περιπτώσεις θα είναι πολύ σύνθετα και ως γνωστό ότι είναι σύνθετο γίνεται και δυσλειτουργικό καθώς μιλάμε για αντίπαλα στρατόπεδα και αντίπαλες πολιτικές επιδιώξεις.
Στην Θεσσαλονίκη έχουμε το εξής καταπληκτικό: Ο Ν.Ταχιάος που έχασε στον β' γύρο την δημαρχία έχει εκλέξει 21 δημοτικούς συμβούλους ενώ ο Κωνσταντίνος Ζέρβας που εκλέχτηκε τελικά δήμαρχος έχει εκλέξει 8!
Αυτό είναι πρωτοφανές, το μόνο πράγμα που «σώζει» κάπως την κατάσταση είναι το γεγονός ότι και οι δύο προέρχονται από την ίδια παράταξη από διαφορετικές βέβαια αφετηρίες.
Ενα από τα βασικά πλεονεκτήματα του θεσμού της αυτοδιοίκησης είναι οι σταθεροί εκλογικοί κύκλοι, δηλαδή δεν υπάρχουν πρόωρες εκλογικές διαδικασίες. Η εφαρμογή της απλής αναλογικής συνεπάγεται τη δημιουργία πλειοψηφιών συνασπισμού διότι αλλιώς δεν μπορεί να υπάρξει διοικητική απόφαση.
Και ποιος εγγυάται ότι οι συνασπισμοί αυτοί θα παραμένουν εν ισχύ; Στα κοινοβουλευτικά συστήματα υπάρχει πρόωρη προσφυγή στις κάλπες. Στην περίπτωση της αυτοδιοίκησης, όμως, δεν γίνεται να έχουμε εκλογές.
Πώς θα λύνεται τότε το πρόβλημα; Θα αναλαμβάνει το υπουργείο Εσωτερικών τον έλεγχο των δήμων και περιφερειών που δεν μπορούν να περάσουν αποφάσεις από τα συλλογικά τους όργανα;
Συν τοις άλλοις η επιλογή αντιδημάρχων και αντιπεριφερειαρχών από κάθε παράταξη της μειοψηφίας θα προκαλεί υποψίες για «παζάρια».
Κανείς δεν θα πιστεύει ότι οποίος τελικά θα εκλεγεί,αν τελικά αναλάβει κάποιο αξίωμα δεν θα έχει κλείσει κάποιες συμφωνίες με κάποιες άλλες παρατάξεις για να τον στηρίξουν.
Πως θα υπάρξει αξιόπιστη διοίκηση υπό αυτές τις συνθήκες;
Καταληκτικά: Κανείς από τους νικητές, δημάρχους ή περιφερειάρχες που επικράτησαν στον β' γύρο, δεν έχουν αυτοδυναμία στα δημοτικά ή περιφερειακά συμβούλια και η έγκριση δεν έχει de facto πλειοψηφία για λήψη αποφάσεων.
Aν σε όλα αυτά προσθέσουμε το γεγονός ότι ο «Κλεισθένης» προβλέπει διορισμό γενικού γραμματέα του δήμου στέλεχος διορισμένο από την κεντρική διοίκηση από σώμα γενικών γραμματέων με απόλυτο δικαίωμα βέτο στις αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων, τότε τα πράγματα δεν είναι καθόλου ευοίωνα γα δημάρχους, είτε του α', είτε του β' γύρου.