Δευτέρα 13 Ιουλίου 2020

Ανησυχία για την αύξηση κρουσμάτων - Εξετάζονται νέα μέτρα

Ανησυχία για την αύξηση κρουσμάτων - Εξετάζονται νέα μέτρα

Έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου με τη συμμετοχή της επιτροπής των επιδημιολόγων
Δευτέρα, 13 Ιουλίου 2020 09:27
 
UPD:09:33
Menelaos Myrillas / SOOC/
A- A A+
Του Γιάννη Καμπουράκη
gkamp@naftemporiki.gr
Στο κλίμα που διαμορφώνουν η απόφαση Ερντογάν να μετατρέψει σε τζαμί την Αγιά Σοφιά και η συνεχιζόμενη αντιπαράθεση κυβέρνησης – αξιωματικής αντιπολίτευσης στο πεδίο των αποκαλύψεων με οσμή σκανδάλων, στο Μαξίμου γίνεται σήμερα έκτακτη σύσκεψη, με συμμετοχή της επιτροπής των επιδημιολόγων, όπου δεν αποκλείεται να αποφασιστούν έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιτροπή των επιδημιολόγων έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου το τελευταίο 48ωρο, λόγω της αύξησης των κρουσμάτων και συγκεκριμένα της αύξησης των λεγόμενων «ορφανών» κρουσμάτων και ζητά την επιβολή μέτρων.
Δεν είναι καθαρό αν θεωρούν ότι αντιμετωπίζουμε το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού ή τη συνέχιση του πρώτου, για την ακρίβεια υπάρχουν κάποιοι που υποστηρίζουν το πρώτο και κάποιοι το δεύτερο, είναι όμως βέβαιο ότι προτείνουν μέτρα, ανάμεσα στα οποία η κατάργηση των πανηγυριών, που ήδη είναι αλλά εν όψει Αυγούστου θεωρούνται μεγάλος κίνδυνος για αναζωπύρωση της νόσου στην Ελλάδα,όπως έχει ήδη συμβεί σε άλλες χώρες (π.χ. Ισπανία στην περιοχή της Καταλονίας).
Προτείνεται ακόμα η αυστηροποίηση των ελέγχων και η επιβολή προστίμων όπου παρατηρείται συνωστισμός και δεν τηρούνται οι αποστάσεις, όπως και η ετοιμότητα της Πολιτείας για την επιβολή τοπικών lockdown, όπου κριθεί απαραίτητο.
Για παράδειγμα, η απότομη αύξηση των κρουσμάτων στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και συγκεκριμένα στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, είναι μία περίπτωση που μελετάται ξεχωριστά, ενώ στο μικροσκόπιο μπαίνουν η Χαλκιδική  (κρούσμα 15χρονης σε κατασκήνωση) στην Χαλκιδική. Εκτός από το κορίτσι σε κατασκήνωση στη Χαλκιδική και η Ημαθία (πέντε κρούσματα στη Βέροια).
Αύριο οι ανακοινώσεις για τα αναδρομικά
Στο μεταξύ, είναι πολύ πιθανό, τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης για νέα μέτρα υγειονομικής προστασίας, να προλάβουν οι ανακοινώσεις για τον τρόπο καταβολής των αναδρομικών των συνταξιούχων, μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ.
Στο Μαξίμου σημείωσαν αφενός ότι η απόφαση επιδικάζει ένα μικρό σχετικά ποσό σε όσους έχουν κάνει προσφυγή για τις περικοπές, αλλά παράλληλα δίνει το δικαίωμα σε όσους δεν έχουν κάνει προσφυγή, να στραφούν στην Δικαιοσύνη ως το 2021 με σκοπό να δικαιωθούν και αυτοί.
Γι' αυτό και προσπαθούν να κινηθούν γρήγορα. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν σε εξέλιξη αλλεπάλληλες συσκέψεις τις τελευταίες ημέρες ανάμεσα στα στελέχη του Μαξίμου που χειρίζονται την υπόθεση και το υπουργείο Οικονομικών, με σκοπό η κυβέρνηση να ανακοινώσει – πολύ πιθανό αυτό να γίνει αύριο – τον τρόπο καταβολής των αναδρομικών. Επικρατέστερο σενάριο εμφανίζεται η καταβολή ετήσιων δόσεων (3-5), χωρίς ωστόσο να αποκλείεται και η καταβολή μηνιαίων δόσεων. Το κόστος υπολογίζεται περίπου στα 4 δισ. ευρώ και η κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει τους Θεσμούς για το πώς αλλά κυρίως από πού θα δοθούν αυτά τα χρήματα.

ΚΑΘΑΡΟΣ ΕΚΒΙΑΣΜΟΣ Περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

Περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα άνω των οκτώ ετών

Περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα άνω των οκτώ ετών
Φωτογραφία αρχείουΙΝΤΙΜΕ/ΜΠΑΛΤΑΣ ΚΩΣΤΑΣ
Αντικίνητρα για την εισαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων οκτώ ετών και άνω θεσπίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης.
Με το νομοσχέδιο επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 4 (αυτοκίνητα 10ετίας-12ετίας και πάνω) και περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 5A (αυτοκίνητα 8ετίας και πάνω). Παραμένει δε η πρόβλεψη για απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1, 2 και 3).
Με το νομοσχέδιο, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που υπάγονται στην κατηγορία L, δηλαδή οχήματα που ταξινομούνται ως δίκυκλα ή τρίκυκλα καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ωφελούνται του φορολογικού κινήτρου της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50% όπως τα λοιπά οχήματα. Έτσι για ένα ηλεκτρικό δίκυκλο η αξία του θα υπολογίζεται προσαυξημένη κατά 50% βελτιώνοντας το φορολογικό αποτέλεσμα της εταιρείας που ωφελείται του κινήτρου.
Αξίζει να σημειωθεί πως ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (λιανική τιμή προ φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.
Με το σχέδιο νόμου καθίσταται ελκυστικότερη η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης που θα λειτουργούν με ενέργεια προερχόμενη από εναλλακτικές πηγές. Έτσι, για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά).
Τέλος, με το νομοσχέδιο αποσαφηνίζεται η διαδικασία που θα επιτρέπει τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων, με γνώμονα την όσο το δυνατόν πιο εύκολη και γρήγορη εξυπηρέτηση των κατόχων τέτοιων οχημάτων και ορίζεται επακριβώς το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εποπτεύουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης.

Κυριακή 12 Ιουλίου 2020

Πολύ κοντά σε συμφωνία με τη Γαλλία, αλλάζει άμεσα ο νόμος περί εξοπλισμών”-Στέφανος Γκίκας


“Πολύ κοντά σε συμφωνία με τη Γαλλία, αλλάζει άμεσα ο νόμος περί εξοπλισμών”-Στέφανος Γκίκας

Βουλευτής Κέρκυρας με τη ΝΔ, ο κ.Στέφανος Γκίκας παραμένει πάντα άνθρωπος του Πολεμικού Ναυτικού. Αντιναύαρχος ε.α , υπήρξε άριστος Αξιωματικός ,τον οποίο η πολιτική “κέρδισε” μετά από την αποστρατεία του. Η συνέντευξη του στο Militaire μαγνητοσκοπήθηκε πριν γίνει γνωστή η απαράδεκτη απόφαση Ερντογάν για την Αγία Σοφία. Γι΄ αυτό και δεν γίνεται συζήτηση γι΄ αυτό.
Όμως τα όσα λέει ο κ.Γκίκας για τα ελληνοτουρκικά είναι σημαντικά. Ειδικά σ΄ ότι έχει να κάνει με την προετοιμασία της χώρας για να αντιμετωπίσει “παν ενδεχόμενο”.

Ο κ.Γκίκας αποκαλύπτει ότι σύντομα -μέσα στον επόμενο μήνα- αλλάζει ο νόμος περί προμηθειών και ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στη σύναψη αμυντικής συμφωνίας με τη Γαλλία.
Στη συζήτηση γίνεται αναφορά στον υπερσύγχρονο υποβρύχιο στόλο μας με τις “αρχαίες” τορπίλες αλλά και στη προσπάθεια της Τουρκίας να κυριαρχήσει στη θάλασσα. Ενδιαφέρον έχει και η άποψη του για την προσφυγή στη Χάγη.

Ο Νίκος Δένδιας για την Αγιά Σοφιά

δενδιας μπορελ
Ελληνοτουρκικά 
 Ενημερώθηκε στις: 

Δένδιας: "Η Ελλάδα θα ζητήσει από την EE κυρώσεις κατά της Τουρκίας"

Νέο μήνυμα προς την ΕΕ και την Τουρκία έστειλε ο ΥΠΕΞ Νίκος Δένδιας, σχετικά με τις παραβιάσεις της Τουρκίας και την κατακόρυφη αύξηση της επιθετικότητας σε όλα τα επίπεδα, τη στιγμή που η Άγκυρα ετοιμάζει αποστολές ερευνητικών σκαφών σε Καστελλόριζο και Κρήτη και επιτίθεται σε Ελληνισμό και Ορθοδοξία με την αλλαγή του καθεστώτος της Αγιάς Σοφιάς.


Για το ζήτημα της Αγιάς Σοφιάς, ο Έλληνας ΥΠΕΞ τόνισε πως δεν είναι διμερές θέμα και η κίνηση του νεο-σουλτάνου για τη μετατροπή της σε τζαμί είχε προβλεφθεί, ενώ είχαν γίνει και κινήσεις από Αθήνα και UNESCO για την αποτροπή του εν λόγω σεναρίου.
Όπως είπε το πρωί της Κυριακής, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, η Ελλάδα αύριο Δευτέρα 13 Ιουλίου, στις Βρυξέλλες, στη Σύνοδο των Υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναμένεται να ζητήσει κατάλογο κυρώσεων κατά της Τουρκίας, σε περίπτωση που η Τουρκία παραβιάσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας».
Για την προστασία των κυριαρχικών δικαιωμάτων και την παραβίασή τους ο κ. Δένδιας τόνισε ότι «η  Ευρώπη θα πρέπει να καταλάβει ότι θα πρέπει να πάρει γρήγορα θέση για να αποτρέψει, γιατί αν δεν αποτρέψει δεν θα της αρέσει αυτό που θα συμβεί, είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, ενώ ξεκαθάρισε πως η Ελλάδα δεν θα παραμείνει αδρανής. Η Ελλάδα διαθέτει Ένοπλες Δυνάμεις”, είπε με νόημα.
Όπως ανέφερε, πριν από την Σύνοδο Κορυφής θα υπάρξει συνάντηση του ιδίου και του Κύπριου ΥΠΕΞ, Νίκου Χριστοδουλίδη, με τον Ύπατο εκπρόσωπο Εξωτερικών Υποθέσεων της Ε.Ε., Ζοζέπ Μπορέλ.
Σχετικά με την αλλαγή καθεστώτος στην Αγία Σοφιά και την αντίδραση της ελληνικής διπλωματίας, ο Έλληνας ΥΠΕΞ γνωστοποίησε πως στο πλαίσιο των διεθνών επαφών που ξεκίνησε από χθες η κυβέρνηση, θα υπάρξει από αύριο επικοινωνία με όλες τις Εκκλησίες, ενώ τόνισε για άλλη μια φορά πως το ζήτημα είναι διεθνές και όχι διμερές.
Ο κ. Δένδιας αποκάλυψε πως η αλλαγή καθεστώτος είχε προβλεφθεί και μάλιστα είχα γίνει προσπάθειες τόσο από ελληνικής πλευράς, όσο και από πλευράς UNESCO για την αποτροπή των παράλογων σχεδίων του Τούρκου Προέδρου.
«Ο Ερντογάν υπερβαίνει τα εσκαμμένα. Αναιρεί ακόμα και την παράδοση της ίδιας της χώρας του. Γυρίζει την πλάτη στη διεθνή κοινότητα και τους κανόνες της», είπε ο υπουργός.

Mε τετελεσμένα απαντά η Τουρκία

Με προειδοποιήσεις, που περιέχουν απειλές και εκβιασμούς, επιχειρεί η κατοχική Τουρκία να αντιμετωπίσει ενδεχόμενες αποφάσεις της Ε.Ε. για την επιθετική της συμπεριφορά. Ενόψει των συζητήσεων στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυτή την εβδομάδα, η Άγκυρα έχει φροντίσει να διαμηνύει πως η αντίδρασή της θα είναι «αποφασιστική και θα επιβάλει νέα τετελεσμένα». Όλα αυτά, βέβαια, είναι αφορμή, δικαιολογία για να εφαρμογή των σχεδιασμών της, καθώς δεν αναμένονται να αποφασισθούν κυρώσεις ή μέτρα κατά της Τουρκίας. Στην ατζέντα θα είναι το θέμα του ρόλου του Μπορέλ στα ευρωτουρκικά. 
Πληροφορίες αναφέρουν πως η Άγκυρα έχει ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της τόσο προς τη Γερμανική Προεδρία της Ε.Ε. όσο και προς την Κομισιόν, όταν ο Ύπατος Εκπρόσωπος για τα θέματα εξωτερικής πολιτικής της Ε.Ε., Ζοζέπ Μπορέλ, επισκέφθηκε την Άγκυρα πρόσφατα. 
Συναφείς πληροφορίες αναφέρουν ότι ενώπιον της τουρκικής ηγεσίας υπάρχουν τα εξής σενάρια:


Πρώτο σενάριο να στείλει σεισμικό σκάφος στην περιοχή του Καστελόριζου. Μια τέτοια ενέργεια θα συνιστά μια πρώτη κίνηση προέλασης στην ελληνική θαλάσσια περιοχή. Γιατί το Καστελόριζο; Επειδή, είναι πιο κοντά στις τουρκικές ακτές, ενώ αξιολογώντας τις ελληνικές αντιδράσεις τις θεωρούν πιο ήπιες σε σχέση με ενδεχόμενες έρευνες στην Κρήτη. 
Δεύτερο σενάριο, να σταλεί σεισμικό σκάφος στην περιοχή της Κρήτης, νοτίως του νησιού, ενδεχομένως σε σημείο πέραν των 12 ναυτικών μιλίων. 
Στόχος της Άγκυρας είναι να υλοποιήσει και τα δύο σενάρια. Το ζητούμενο σήμερα είναι ποιο από τα δύο θα επιλέξει.  Επικρατέστερο φαίνεται να είναι το πρώτο, αυτό το Καστελόριζου, αναφέρει το philenews.
Πολλά θα εξαρτηθούν σε σχέση με το πώς θα προχωρήσει η Τουρκία και από την αντίδραση της Αθήνας. Κι αυτό είναι ένα ζητούμενο για τη συμπεριφορά της Άγκυρας. Το μήνυμα της ελληνικής κυβέρνησης είναι πως θα αντιδράσει αποφασιστικά. Κι αυτό έχει αναφερθεί στους εταίρους μας στην Ε.Ε., αλλά και στις ΗΠΑ και προφανώς το μήνυμα θα έχει φθάσει και στην Άγκυρα. Πληροφορίες αναφέρουν, πάντως, ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή με τη Γαλλία και στα πλαίσια αυτά φαίνεται πως υπάρχει μια συνεννόηση μεταξύ των δύο χωρών, το περιεχόμενο της οποίας είναι άκρως απόρρητο.

Αγία Σοφία: Η εκκωφαντική σιωπή του Πάπα Φραγκίσκου

Αγία Σοφία: Η εκκωφαντική σιωπή του Πάπα Φραγκίσκου
Στιγμιότυπο από την επίκσκεψη του Πάπα Φραγκίσκου στην Αγία Σοφία τον Νοέμβριο του 2014 - Πηγή: AP Photo
Η απόφαση του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για μετατροπή της Αγίας Σοφίας από μουσείο σε τέμενος έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις παγκοσμίως -ορισμένες «χλιαρές» έως συγκαταβατικές και άλλες πιο έντονες. Υπήρξαν ακόμη και θετικές αντιδράσεις -ακραίων ισλαμιστών, όπως εκείνη της Χαμάς. Σε κάθε περίπτωση πάντως υπήρξαν αντιδράσεις από παντού, με μία ηχηρή απουσία: το Βατικανό.
Τόσο το προηγούμενο διάστημα που κυοφορούταν η πρόταση για την Αγία Σοφία, αλλά και στη συνέχεια, όταν ανακοινώθηκε χτες Παρασκευή, η απόφαση του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου της Τουρκίας και ακολούθησε το προεδρικό διάταγμα του Ερντογάν και μέχρι τη στιγμή που γράφεται το παρόν, δεν υπήρξε κάποια τοποθέτηση από την Αγία Έδρα, που αν μη τι άλλο θα περίμενε κανείς -πιστός ή όχι- από το κέντρο του Δυτικού Χριστιανισμού ως ένδειξη στοιχειώδους ενδιαφέροντος σε σχέση με όσα συμβαίνουν στο ομόθρησκους -αν και ετερόδοξους- αδελφούς της Ανατολής.
Προκαλεί επιπλέον πηγαία έκπληξη το γεγονός ότι δεν είναι μόνο η απουσία οποιασδήποτε επίσημης τοποθέτησης από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.Ακόμα και τα μέσα ενημέρωσης που ανήκουν ή ελέγχονται από το Βατικανό υποβαθμίζουν το θέμα, περιοριζόμενα σε μία «στεγνή» ειδησεογραφική κάλυψη πρακτορειακού τύπου.
Για παράδειγμα, το ημιεπίσημο όργανο του Βατικανού, η εφημερίδα «L’Osservatore Romano», στην πρώτη έκδοσή της την επομένη της απόφασης, δηλαδή στο φύλλο της 11ης Ιουλίου, αφιερώνει μονάχα ένα μικρό τρίστηλο στο πρωτοσέλιδο της εφημερίδας υπό τον τίτλο «Η Αγία Σοφία από μουσείο σε τζαμί» που συνοδεύεται από τον υπέρτιτλο με μικρά γράμματα «Η απόφαση του τουρκικού Συμβουλίου της Επικρατείας παρά τις εκκλήσεις των χριστιανών». Η είδηση απουσιάζει από τον δικτυακό τόπο της εφημερίδας.
osservatore romano 11072020
Ανάλογος είναι και ο τρόπος κάλυψης του θέματος από τον δικτυακό τόπο «Vatican News», που ελέγχεται από την υπηρεσία που διαχειρίζεται τους λογαριασμούς της Αγίας Έδρας στα κοινωνικά δίκτυα. «Τουρκία: Η Αγία Σοφία γίνεται τζαμί» είναι ο τίτλος του και ακολουθεί μία σύντομη αναφορά στην είδηση και τις αντιδράσεις από Μόσχα, ΗΠΑ, Ελλάδα και UNESCO.
Ακόμη, δεν υπάρχει καμία αναφορά στα ημερήσια δελτία του επίσημου δικτυακού τόπου της Αγίας Έδρας, vatican.va.

Πήραν αποστάσεις και οι επίσκοποι της Τουρκίας

Η σιωπή της Αγίας Έδρας δεν είναι το μόνο σημείο που προκαλεί αλγεινή εντύπωση στους κύκλους της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη στάση των Ρωμαιοκαθολικών απέναντι σε αυτό το εξαιρετικά σημαντικό για τους ίδιους ζήτημα. Πριν από περίπου ένα μήνα, στις 18 Ιουνίου, οι καθολικοί επίσκοποι της Τουρκίας σε δήλωσή τους προς το Καθολικό Πρακτορείο Ειδήσεων (CNA), το οποίο αναμεταδόθηκε από πολλά άλλα καθολικά, και όχι μόνο, μέσα ενημέρωσης, επέλεξαν να υποστηρίξουν την τουρκική κυβέρνηση, λέγοντας ότι εάν η Αγία Σοφία θα μετατρεπόταν σε τζαμί ή όχι ήταν θέμα της τουρκικής κυβέρνησης.
«Είμαστε μια Εκκλησία που στερείται νομικού καθεστώτος (σ.σ. στην Τουρκία), επομένως δεν μπορούμε να δώσουμε συμβουλές για τις εσωτερικές υποθέσεις αυτής της χώρας», δήλωσαν χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι «αν και θα θέλαμε η Αγία Σοφία να διατηρήσει τον χαρακτήρα της ως μουσείο, δεν είμαστε σε θέση να παρέμβουμε ή ακόμη και να εκφράσουμε τη γνώμη μας για μια απόφαση που αφορά αποκλειστικά την Τουρκική Δημοκρατία».

Μόνο οι Έλληνες Καθολικοί

Από την πλευρά των Ρωμαιοκαθολικών μόνο η Ιερά Σύνοδος της Καθολικής Ιεραρχίας της Ελλάδος απέστειλε, στις 9 Ιουνίου και εν μέσω δημοσιευμάτων στον Τύπο για την επερχόμενη μετατροπή της βυζαντινής βασιλικής σε τέμενος, επιστολή στον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, τονίζοντας ότι «η Ιερά Σύνοδος δεν θέλει να πιστέψει ότι πράγματι προτίθεστε να προβείτε σε μια τέτοια ενέργεια, η οποία θα προσέβαλλε το θρησκευτικό αίσθημα των ανά την οικουμένη δύο δισεκατομμυρίων Χριστιανών».

«Σε περίπτωση που υπάρχει, έστω και στο νου σας, μία τέτοια σκέψη, σας ζητούμε να αποσύρετε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, το οποίο θα δημιουργήσει μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ των Μονοθεϊστικών Θρησκειών» ανέφεραν οι Έλληνες Καθολικοί.

Το μήνυμα Βαρθολομαίου 

Ήταν μια θέση που βρίσκεται πολύ κοντά σε εκείνη που εξέφρασε λίγες εβδομάδες αργότερα οΟικουμενικός Πατριάρχης από την Εκκλησία των Αγίων Αποστόλων της Κωνσταντινούπολης. Ο κ.κ. Βαρθολομαίος, σε μία ηχηρή και -ομολογουμένως θαρραλέα υπό τις δεδομένες συνθήκες- παρέμβασή του, επισήμανε ότι ο ναός της του Θεού Σοφίας είναι αναμφιβόλα ένα από τα σπουδαιότερα κλασικά μνημεία του παγκοσμίου πολιτισμού. «"Κλασικό" είναι αυτό το οποίον πάντοτε υπερβαίνει τα όρια του λαού και της εποχής εις την οποίαν εδημιουργήθη, και δεν ανήκει μόνον εις αυτόν που το κατέχει, αλλά εις ολόκληρον την ανθρωπότητα. Εν τη εννοία ταύτη, ο τουρκικός λαός έχει την μεγάλην ευθύνην και την υψίστην τιμήν να αναδεικνύει την οικουμενικότητα του υπερόχου αυτού μνημείου».
Και προσέθεσε: «Ως μουσείον, η Αγία Σοφία δύναται να λειτουργή ως τόπος και σύμβολον συναντήσεως, διαλόγου και ειρηνικής συνυπάρξεως λαών και πολιτισμών, αλληλοκατανοήσεως και αλληλεγγύης Χριστιανισμού και Ισλάμ, που είναι ιδιαιτέρως αναγκαία και λυσιτελής διά τον σύγχρονον κόσμον».
AP 309410768138
«Η τυχόν μετατροπή της Αγίας Σοφίας εις τέμενος θα στρέψη εκατομμύρια Χριστιανών εις όλον τον κόσμον εναντίον του Ισλαμ, και η Αγία Σοφία, η οποία, λόγω της ιερότητός της είναι ένα ζωτικόν κέντρον, εις το οποίον αγκαλιάζονται η Ανατολή με την Δύσιν, θα διασπάση τους δύο αυτούς κόσμους -και μάλιστα εις μίαν στιγμήν, κατά την οποίαν η ανθρωπότης, η οποία δοκιμάζεται και ταλαιπωρείται λόγω της θανατηφόρου πανδημίας του νέου κορωνοιού, έχει ανάγκην ενότητος και κοινού προσανατολισμού» ανέφερε μεταξύ άλλων.

Λύπη στην «καρδιά» της Ορθοδοξίας

Από το Πατριαρχείο δεν έχει γίνει καμία αναφορά στη στάση της Καθολικής Εκκλησίας αναφορικά με την Αγία Σοφία, ούτε σχολιάστηκε η απόφαση του Ρ.Τ.Ερντογάν πέραν της δήλωσης του Πατριάρχη που προηγήθηκε.
Στην έδρα του Οικουμενικού Θρόνου είναι εμφανής η κατήφεια και η λύπη. «Τι μπορεί να πει το Πατριαρχείο αυτήν τη στιγμή; Ήδη, ο Πατριάρχης μας, έστω και παρεξηγηθείς, εξεφράσθη αυτό που έπρεπε να πει, διότι πιστεύουμε, ότι και τα πολλά τα λόγια δεν είναι καλό» είπε.

Ο Φραγκίσκος στην Αγία Σοφία

Για την Ιστορία, αξίζει να αναφερθεί ότι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επισκέφθηκε το Βατικανό στις 2 Φεβρουαρίου του 2018, όπου είχε συνάντηση με τον Πάπα Φραγκίσκο. Εκείνη η 50λεπτη συνάντηση είχε πραγματοποιηθεί σε ιδιαίτερα θερμό κλίμα και συζητήθηκαν, σύμφωνα με τουρκικές πηγές, το θέμα της Ιερουσαλήμ μετά την απόφαση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να την αναγνωρίσει ως πρωτεύουσα του Ισραήλ, η ανθρωπιστική κρίση στη Συρία και ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας.
Είχε προηγηθεί στα τέλη του Νοεμβρίου του 2014 η τριήμερη επίσκεψη του Ποντίφικα στην Πόλη, όπου μεταξύ άλλων επισκέφθηκε και την Αγία Σοφία και συναντήθηκε στο Φανάρι με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Στις 30 Νοεμβρίου, οι δύο προκαθήμενοι συλλειτούργησαν στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου για τον εορτασμό του ιδρυτή της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης Αγίου Ανδρέα.
Πριν από την επίσκεψή του, πληροφορίες ανέφεραν ότι ο Πάπας θα προσευχόταν στην Αγία Σοφία. «Μία τέτοια κίνηση μπορεί να δυσαρεστήσει κάποιους μουσουλμάνους, που θα ήθελαν να ξαναδούν την Αγία Σοφία να λειτουργεί ως τέμενος» έγραφε τότε το πρακτορείο Reuters. Τελικά ο φωτογραφικός φακός απαθανάτισε τον Πάπα Φραγκίσκο να κρατάει κατά την επίσκεψή του στην Αγία Σοφία το σταυρό που φορούσε.
Ο προκάτοχός του Βενέδικτος ΙΣΤ' είχε επίσης επισκεφθεί την Αγία Σοφία το 2006.
AP 525443607663

Ο Πάπας που προσευχήθηκε στην Αγία Σοφία

Αρκετά χρόνια νωρίτερα, επί πατριαρχίας Αθηναγόρα, ο Πάπας Παύλος ΣΤ’επισκέφθηκε, στις 25-26 Ιουλίου 1967, την Κωνσταντινούπολη και «προς γενικήν κατάπληξιν, προσηυχήθη γονυκλινής επί των μαρμαρίνων πλακών του δαπέδου της Αγίας Σοφίας».
Βεβαίως ο σκοπός εκείνης της επίσκεψης, της πρώτης έπειτα από περίπου 1.250 χρόνια, ήταν εντελώς διαφορετικός, καθώς ακολούθησε την άρση του αμοιβαίου αναθέματος του 1054. Η κίνηση του Παύλου Στ’ έλαβε χώρα «εις τον τόπον ο οποίος προσιδίαζε περισσότερον παντός άλλου εις την ιστορικήν αυτήν χειρονομίαν, εκεί όπου προ εννέα αιώνων ο απεσταλμένος του Πάπα Λέοντος Θ', του αδιαλλάκτου προκατόχου του, είχε καταθέσει το βούλευμα του αφορισμού» σχολίασε ο Τύπος της εποχής («Ο Πάπας στο Φανάρι έπειτα από 1.250 χρόνια, Ιστορικό Λεύκωμα 1967», σελ. 132-133, Καθημερινή, 1997).

Πιθανές εξηγήσεις για τη στάση του Πάπα

Ο δικτυακός τόπος Novena, με έδρα την Ισπανία, που μεταδίδει ειδήσεις και άρθρα για την καθολική εκκλησία επιχειρεί να αναλύσει τη στάση του Βατικανού, θέτοντας το ερώτημα «γιατί ο Πάπας σιωπά στην μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί».
Το κείμενο αναλύει πιθανές αιτίες για τη στάση αυτή:
  • Από σεβασμό στην κυριαρχία της Τουρκίας.
  • Στο ερώτημα αν ο Πάπα αδιαφορεί για τον «χριστιανικό πολιτισμό», τον οποίο μάλιστα επικαλέστηκε ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος, επιχειρηματολογώντας κατά της μετατροπής του μνημείου σε τέμενος, ο αρθρογράφος σχολιάζει ότι για τον Φραγκίσκο ο «χριστιανικός πολιτισμός» δεν είναι ένα θέμα που αφορά στην ομορφιά μιας εκκλησίας ως  κτίριο, όπως το έθεσε ως επιχείρημα ο Μόσχας. «Στην πραγματικότητα, ο όρος “χριστιανικός πολιτισμός” δεν υφίσταται στο λεξιλόγιο του Φραγκίσκου» αναφέρει.
  • Το ίδιο ισχύει, σύμφωνα με τον αρθρογράφο, και για τις αναφορές περί προστασίας του παγκόσμιου πολιτισμού που υπήρχαν και στο μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχη Όπως υποστηρίζει, «για τον Πάπα Φραγκίσκο ο παγκόσμιος πολιτισμός είναι περισσότερο θέμα δράσης παρά τόποι και σύμβολα» και «η προστασία του χριστιανικού και παγκόσμιου πολιτισμού είναι κάτι περισσότερο από την προστασία του καθεστώτος ενός κτιρίου».
  • Σύμφωνα με τον αρθρογράφο, πεποίθηση του Πάπα είναι ότι το μήνυμα που διακηρύσσει η Εκκλησία φέρει πάντα μια συγκεκριμένη «πολιτιστική ενδυμασία», αλλά «στην Εκκλησία μερικές φορές μπορεί να υποπέσουμε σε μια περιττή αγιοποίηση της δικής μας κουλτούρας και έτσι να δείξουμε περισσότερο φανατισμό από αληθινό ζήλο για ευαγγελισμό».
  • Τέλος, ο αρθρογράφος παρουσιάζει το ιστορικό υπόβαθρο των σχέσεων Βυζαντίου - Δύσης, καθώς και τα πολιτικά κίνητρα πίσω από την απόφαση, υπενθυμίζοντας τη θέση του Φραγκίσκου κατά της εργαλειοποίησης της θρησκείας για πολιτικούς λόγους. Υοστηρίζει ακόμη ότι το θέμα δεν έχει κλείσει όσον αφορά στην UNESCO, η οποία έχει κηρύξει την Αγία Σοφία μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ψάχνοντας δικαιολογίες για να αντιμετωπίσουμε τον Ερντογάν και περιμένοντας τους ξένους να μας σώσουν…

Ψάχνοντας δικαιολογίες για να αντιμετωπίσουμε τον Ερντογάν και περιμένοντας τους ξένους να μας σώσουν…

«Το θέμα δεν είναι ελληνοτουρκικό, είναι παγκόσμιο και διεθνές, αλλά είναι αναπόδραστος ο δηλητηριασμός των ελληνοτουρκικών σχέσεων», επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Γιώργος Κουμουτσάκος, για την απόφαση της Τουρκίας να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τζαμί.
Όμως όπως θα ΄χει διαπιστώσει και ο ίδιος, η …”διεθνής κοινότητα”, οι “φίλοι και οι σύμμαχοι” κάνουν ότι μπορούν για να μετατρέψουν το θέμα της Αγίας Σοφίας σε ελληνοτουρκικό.

Από χθες διαβάζουμε και ακούμε ανούσιες, χλιαρές και τελικά άχρηστες δηλώσεις “λύπης”, “απογοήτευσης” και “συμπαράστασης”. Δεν έχουν ακουστεί από πουθενά οι λέξεις “κυρώσεις”, “συνέπειες”, “τιμωρία”. Κανένας από τη Δύση δεν δείχνει ότι υπάρχει διάθεση να μπει ένα φρένο στον Ερντογάν, ο οποίος κάνει ότι θέλει, “λογοδοτώντας” απ΄ ότι φαίνεται μόνο σε Τραμπ και Πούτιν, οι οποίοι συνεργάζονται άψογα μαζί του.
Όλα αυτά συνέβησαν λίγες ημέρες μετά από την προτροπή της Μέρκελ, να υπάρξει τηλεφωνική επικοινωνία Μητσοτάκη-Ερντογάν. Η τηλεφωνική επικοινωνία έγινε και σε πολλά “τηλεοπτικά παράθυρα”, είδαμε και ακούσαμε υπουργούς και κυβερνητικούς βουλευτές να μας εξηγούν ότι ήταν θετική και σημαντική και ότι ίσως να “αποκλιμακώσει την ένταση”.
Αντί γι΄ αυτό είχαμε την απόφαση Ερντογάν για την Αγία Σοφία…
Η Ελλάδα και η κυβέρνηση της θα πρέπει να αποφασίσει πως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ο Ερντογάν. Η μέχρι τώρα τακτική είναι καταφανώς καταστροφική και επικίνδυνη. Μεταξύ όλων των άλλων επιδρά πλέον αρνητικά στη ψυχολογία των πολιτών που διαπιστώνουν ότι σε κάθε βήμα που ο Ερντογάν κάνει μπροστά, εμείς κάνουμε ένα πίσω. Είναι διάχυτη η αίσθηση στην κοινή γνώμη ότι η Ελλάδα σύρεται σ΄ ένα διάλογο με την Τουρκία, με ατζέντα που η Άγκυρα θα ΄χει καθορίσει με τη συναίνεση “φίλων και συμμάχων” μας. Ο λεγόμενος “διεθνής παράγοντας” μας έχει δώσει τον ρόλο του “αδύναμου κρίκου” και δυστυχώς απ΄ ότι διαπιστώνουμε, τον έχουμε αποδεχτεί.
O Δρ Δημήτρης Σταθακόπουλος στη συνέντευξη του στο Militaire απαντά σ΄ όσους περιμένουν τους “φίλους και συμμάχους” να μας σώσουν.
Υπάρχουν βεβαίως και εκείνοι που αποδίδουν ότι κάνει ο Ερντογάν σε “εσωτερικούς λόγους”! Είναι μία ακόμη βολική δικαιολογία για το ελληνικό πολιτικό σύστημα για να μην κάνει τίποτα και να συνεχίσει να ελπίζει ότι όλα θα λυθούν …από το σύμπαν. Ποιο είναι το σοβαρό “εσωτερικό μέτωπο” που έχει να αντιμετωπίσει ο Ερντογάν; Επικαλούνται τη πτώση των ποσοστών του στις δημοσκοπήσεις. Έχουν ξεχάσει πόσα χρόνια είναι στην εξουσία; Μετέτρεψε την Αγία Σοφία σε τζαμί “για εσωτερικούς λόγους” μόνο;
Όσο ψάχνουμε δικαιολογίες για να αποφύγουμε την πραγματικότητα ,η κατάσταση θα γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη. Έχει έρθει η ώρα να την αντιμετωπίσουμε.

Ένας αιώνας Ελληνικό: Από τους καταυλισμούς Ποντίων στη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη

Ένας αιώνας Ελληνικό: Από τους καταυλισμούς Ποντίων στη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη


Κάθε τόπος έχει την ιστορία του. Και η περιοχή του Ελληνικού δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Το Ελληνικό έχει «πλούσιο» και ιδιαίτερα ενδιαφέρον παρελθόν ενώ, μετά την εκκίνηση των έργων ανάπλασης για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου, το μέλλον του προμηνύεται λαμπρό.
Πριν από σχεδόν έναν αιώνα, ωστόσο, τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. «Ο πρώτος εποικισμός της περιοχής, που σήμερα ονομάζεται Ελληνικό, άρχισε αμέσως μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή» εξιστορεί ο πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων Γιώργος Σαραφίδης και συμπληρώνει: «Συγκεκριμένα, το 1922, έφτασαν οι πρώτοι Πόντιοι πρόσφυγες που προέρχονταν από τα Σούρμενα, μια παραθαλάσσια κωμόπολη 35 χιλιόμετρα από την Τραπεζούντα».
Η Ένωση Ποντίων Σουρμένων ιδρύθηκε, λίγο αργότερα, το 1924 και αποτελεί έως και σήμερα ένα από τα σημαντικότερα «κύτταρα» του Ποντιακού Ελληνισμού. Κάθε χρόνο, οι Πόντιοι στα Σούρμενα αναβιώνουν το Ταφικό Έθιμο εδώ και σχεδόν έναν αιώνα. Δύο φορές κατά την γερμανική κατοχή και φέτος λόγω του κορονοϊού υπήρξαν τα μόνα έτη που δεν έλαβε χώρα η συγκεκριμένη παράδοση, που έχει τις ρίζες της στα εδάφη των προγόνων των προσφύγων, στον Εύξεινο Πόντο.
Το άγονο Ελληνικό
Μέχρι την έλευση των πρώτων προσφύγων, το Ελληνικό ήταν ένας ακατοίκητος χώρος, μια άγονη και άνυδρη περιοχή. Παλαιότερα, έως το 1830, αποτελούσε βοσκοτόπι που εκτεινόταν έως τη Βούλα και ανήκε στον Τούρκο Πασά Χασάν και έφερε την ονομασία Χασάν Τσιφλίκι.
«Στα μέσα της δεκαετίας του ’20, με την έλευση των προσφύγων, η κοινότητα στο Παλαιό Χασάνι ονομάζεται Κομνηνά. Τα χωράφια των κατοίκων της εκτείνονταν έως την περιοχή που σήμερα βρίσκεται ο Άγιος Κοσμάς» μας διηγείται ο Γ. Σαραφίδης.
Τα επόμενα χρόνια, με τις ανταλλαγές πληθυσμών, τους Πόντιους πρόσφυγες ακολούθησαν και Θράκες. Η περιοχή στους πρόποδες του Υμηττού ονομάστηκε Σούρμενα σε μια απόπειρα να θυμίζει στους νέους κατοίκους τα εδάφη που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν. Σε αυτό τον ακατοίκητο για αιώνες, τον βραχώδη  και αφιλόξενο τόπο, έστησαν οι Πόντιοι τις πρώτες σκηνές τους. Κάποιοι επιχείρησαν να χτίσουν πλίνθινα σπίτια αλλά οι προσπάθειές τους απέβησαν άκαρπες καθώς τα κτίσματα γρήγορα κατέρρευσαν από τα νερά της βροχής.
Οι κλήροι
Στα τέλη της δεκαετίας του ’20, το υπουργείο Γεωργίας έδωσε στους πρόσφυγες κλήρους ανταλλάξιμης γης 5 στρεμμάτων. Στα Σούρμενα και στο Άνω Ελληνικό, σε κάθε πρόσφυγα αντιστοιχούσαν - μετά την εισφορά για δρόμους και κοινόχρηστους χώρους - συνολικά 4 στρέμματα. «Οι κάτοικοι έδωσαν περίπου μισό στρέμμα από την περιουσία τους για να γίνουν το νεκροταφείο, η εκκλησία και το σχολείο στα Σούρμενα» λέει ο Γ. Σαραφίδης.
Στο Κάτω Ελληνικό, κάθε νέος κάτοικος προκειμένου να μπορέσει να εγκατασταθεί  αναλάμβανε την υποχρέωση να προχωρήσει σε εκβραχισμούς του οικοπέδου του, περίφραξη με μάντρα και δημιουργία κήπου. Με τις συγκεκριμένες προϋποθέσεις που τέθηκαν, οι μόνοι που ουσιαστικά είχαν την δυνατότητα να κατοικήσουν ήταν εύποροι πρόσφυγες από τις περιοχές της Σμύρνης, του Πόντου αλλά και από την Κωνσταντινούπολη. Έμποροι, άνθρωποι των γραμμάτων αλλά και εφοπλιστές κατοίκησαν την περιοχή που ονομάστηκε Κηπούπολη. «Τα οικόπεδα είχαν οπωροφόρα δέντρα και λουλούδια δίνοντας τον τόνο της περιοχής» λέει ο Γ. Σαραφίδης.
«Η πορεία του Ποντιακού Ελληνισμού είναι, επί της ουσίας, η ιστορία της Ελλάδας. Είναι γεμάτη από κόπο, ξεριζωμό και αγώνα για επιβίωση» υπογραμμίζει ο Δήμαρχος Ελληνικού Γιάννης Κωνσταντάτος και προσθέτει: «Εδώ και 100 χρόνια, η νεότερη ιστορία του τόπου μας είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με τους πρόσφυγες από τον Πόντο, οι οποίοι στην, τότε, άγονη περιοχή του Ελληνικού κατέφυγαν και έστησαν ξανά τη ζωή τους στην περιοχή των Σουμένων».
Το πρώτο σχολείο
Στα Σούρμενα, τα πρώτα χρόνια, οι κάτοικοι ζουν σε σκηνές. Και το πρώτο δημοτικό σχολείο φιλοξενήθηκε και αυτό σε σκηνή. Το πρώτο κτίριο δημοτικού σχολείου ήταν πέτρινο και ολοκληρώθηκε το 1932 στη θέση ΠΙΚΠΑ στην πλατεία Σουρμένων. Διέθετε δύο αίθουσες, ένα γραφείο και ένα χολ. Λειτούργησε ως μονοθέσιο μέχρι το 1968.
Σήμερα, σε πολύ κοντινή απόσταση από το πρώτο σχολείο της περιοχής, βρίσκεται το Ιστορικό και Λαογραφικό Ποντιακό Μουσείο Σουρμένων. «Οι πρόσφυγες στα Σούρμενα εξέτρεφαν ζώα και καλλιεργούσαν στάρι και κριθάρι. Οι δεσμοί με τους ντόπιους έσφιξαν με την πάροδο των χρόνων και οι Πόντιοι ενσωματώθηκαν στην τοπική κοινωνία» τονίζει ο Γ. Σαραφίδης.
Πέτρινοι οικισμοί
Τα πρώτα πέτρινα σπίτια χτίζονται το 1928 ενώ το ίδιο έτος κατασκευάζεται και το δημόσιο πηγάδι στην οδό Ιασωνίδου. Έως το 1956 που φτάνει στην περιοχή το δίκτυο ύδρευσης, οι κάτοικοι είτε άνοιγαν πηγάδια βάθους από 20 έως και 30 μέτρα είτε αγόραζαν νερό από τους νερουλάδες που γυρνούσαν με τα δίκυκλα.
 
«Οι πρώτες κατοικίες των Ποντίων αλλά και των προσφύγων από τη Μικρά Ασία ήταν στο χώρο όπου δημιουργήθηκε το αεροδρόμιο του Ελληνικού. Το καθεστώς Μεταξά, στα μέσα της δεκαετίας του ’30, απαλλοτρίωσε την περιοχή με βίαιο τρόπο για να γίνει ο αεροδιάδρομος. Και η πλειονότητα των προσφύγων μεταφέρθηκε στην περιοχή όπου κατοικούν έως και σήμερα οι Πόντιοι, στα Σούρμενα» εξηγεί ο Γ. Κωνσταντάτος.
Σημειώνεται ότι οι πρώτες απαλλοτριώσεις έλαβαν χώρα το 1935 ενώ καθώς προχωρούσαν οι εργασίες για την κατασκευή του αεροδιαδρόμου, συνεχίστηκαν οι κατεδαφίσεις σπιτιών από το Χασάνι έως τα όρια της Κηπούπολης.
Δύο χρόνια αργότερα, το 1937, αρχίζει η κατασκευή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, η οποία ολοκληρώνεται ένα χρόνο μετά, το 1938. Η περιοχή συνδέεται, πλέον, με λεωφοριακή γραμμή που φτάνει στο κέντρο της Αθήνας, με αφετηρία την οδό Ακαδημίας.
Το αεροδρόμιο
Η κατασκευή του αεροδρομίου αρχίζει το 1938 από τον αρχιτέκτονα - πολιτικό μηχανικό Νικόλαο Σαβαρλή. Ο πρώτος αεροδιάδρομος είχε μήκος 1.800 μέτρων. Ωστόσο, κατά την περίοδο της γερμανικής κατοχής, ο Σαβαρλής αρνήθηκε να συνεργαστεί με τις δυνάμεις των Ναζί και το έργο δεν ολοκληρώθηκε.
Πέντε χρόνια μετά, το 1943, δίνεται εντολή εκκένωσης της περιοχής. Οι κάτοικοι μεταφέρονται σε σπίτια στην Κοκκινιά, τη Νέα Σμύρνη και την Καλλιθέα. Στην περιοχή διαμορφώνεται ένα εικονικό αεροδρόμιο με στόχο να προστατευτούν από τους βομβαρδισμούς οι πραγματικές εγκαταστάσεις.
Μετά το 1945, ο χώρος - γνωστός πλέον ως Αεροδρόμιο Χασάνι - αξιοποιήθηκε από την Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία ως βάση επιχειρήσεων. Μάλιστα, για όσα διάστημα παρέμεναν γερμανικές δυνάμεις σε ελληνικά νησιά, από το Αεροδρόμιο Χασάνι, πετούσαν συμμαχικά αεροσκάφη με στόχο να πλήξουν τα εν λόγω κατοχικά στρατεύματα. 
Η επιστροφή
Η λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου σηματοδότησε την απαρχή της σταδιακής επιστροφής των κατοίκων. Οι βομβαρδισμοί είχαν προκαλέσει σοβαρές ζημιές στα κτίσματα και οι παλιοί κάτοικοι των Σουρμένων τα έχτισαν από την αρχή. Μάλιστα, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που, αδυνατώντας να βρουν τους πόρους για να φτιάξουν πάλι τα σπίτια τους, υποχρεώθηκαν να πουλήσουν μέρος των περιουσιών τους.
«Η δεκαετία που ακολούθησε, από το 1945 έως και το 1955, υπήρξε περίοδος ανοικοδόμησης για την ευρύτερη περιοχή του Ελληνικού» αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Σουρμένων. Κατασκευάζονται κυρίως μονοκατοικίες με εσωτερικές αυλές. Οι κάτοικοι της περιοχής προέρχονται κυρίως από την εργατική τάξη. «Εκείνη την περίοδο, περίπου το 70% των κατοίκων που επιστρέφουν, εγκαθίστανται στην περιοχή των Σουρμένων» προσθέτει ο Γ. Σαραφίδης.
Το 1956, τα οικήματα στο Χασάνι και σε σημαντικό τμήμα του Κάτω Ελληνικού κατεδαφίζονται προκειμένου να επεκταθεί το αεροδρόμιο και η Αμερικανική Στρατιωτική Βάση. Ήδη από το 1950, το αεροδρόμιο είχε αποκτήσει και δεύτερο διάδρομο απογείωσης και πρόσγειωσης μήκους 2.250 μέτρων ενώ και πρώτος αεροδιάδρομος είχε επεκταθεί σε μήκος φτάνοντας - και αυτός - τα 2.250 μέτρα.
Η επέκταση του Ελληνικού
Η ίδρυση της Ολυμπιακής Αεροπορίας στα 1956 από τον Αριστοτέλη Ωνάση «απογειώνει» την κίνηση του αεροδρομίου με συνέπεια δύο χρόνια μετά, το 1958, ο πρώτος αεροδιάδρομος να επεκταθεί εκ νέου με το μήκος του - πλέον - να φτάνει τα 3.000 μέτρα. 
Τον Μάιο του 1962, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έθεσε τον θεμέλιο λίθο του ανατολικού αεροδρομίου στο Ελληνικό, έργο που ανέλαβε ο διάσημος Αμερικανοφινλανδός αρχιτέκτονας Έερο Σάαρινεν. Τα επίσημα εγκαίνια του Ανατολικού Αερολιμένα πραγματοποιήθηκαν το 1969 ενώ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70, ο κυρίως αεροδιάδρομος επιμηκύνθηκε πάλι, φτάνοντας τα 3.500 μέτρα.
Το 1976, η ελληνική κυβέρνηση έλαβε την απόφαση για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα. Η ιστορία από τότε, είναι λίγο πολύ γνωστή. Ένα τέταρτο του αιώνα αργότερα, το 2001, η τελευταία πτήση από το Ελληνικό αναχωρεί με προορισμό τη Θεσσαλονίκη και «ανοίγει» τις πύλες του το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η νέα εποχή
Πέρασαν 19 χρόνια προκειμένου, πριν από μερικές ημέρες, να ξεκινήσουν επίσημα τα έργα στο Ελληνικό με στόχο τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη. Η συνολική επένδυση θα φτάσει τα 8 δισ. ευρώ. Με μέγεθος 2.500 στρέμματα, στο Ελληνικό θα δημιουργηθεί το μεγαλύτερο παράκτιο πάρκο της Μεσογείου.
Υπολογίζεται ότι θα ανοίξουν 10.000 νέες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και συνολικά 80.000 κατά την περίοδο πλήρους λειτουργίας του Ελληνικού. Μεταξύ άλλων, ο σχεδιασμός προβλέπει οικιστικές ζώνες, αθλητικές εγκαταστάσεις, αστικό και επιχειρηματικό κέντρο όπου θα στεγάζονται εταιρείες και θα λαμβάνουν χώρα εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ενυδρείο που θα συνδράμει ενισχυτικά στο Ωκεανογραφικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας καθώς και μια μαρίνα 337 θέσεων με ξενοδοχεία, τουριστικό συγκρότημα  και καζίνο.
Καθόλου άσχημα για την περιοχή που πριν από ένα αιώνα αποτέλεσε καταφύγιο για τους εκδιωγμένους Πόντιους από τα περίχωρα της Τραπεζούντας.
«Εκατό χρόνια η καρδιά του Ποντιακού Ελληνισμού χτυπά στην περιοχή μας, με μεγάλες εκδηλώσεις κάθε έτος, όπως το Ταφικό Έθιμο και το Παμποντιακόν Πανοΰρ. Η ιστορία του τόπου μας είναι συνδεδεμένη με την εξέλιξη, την ανάπτυξη και την πρόοδο από ανθρώπους του μόχθου και του αγώνα, όπως είναι οι Πόντιοι» καταλήγει ο Δήμαρχος Ελληνικού Γ. Κωνσταντάτος.
Γιάννης Ιωαννίδης
Πηγές:
Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ποντίων Σουρμένων
Δήμος Ελληνικού - Αργυρούπολης
«Ανίχνευση του κοινωνικοπολιτιστικού πλαισίου ζωής στους δήμους Αλίμου, Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Ελληνικού», Αθηναϊκό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου
*Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Σουρμένων

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

«Ταφόπλακα» στο τελευταίο μεγάλο νοσοκομείο της Γάζας – Κλείνει το Καμάλ Αντουάν Προηγήθηκε η σύλληψη του ιατρικού προσωπικού και του διευθυντή του - Λειτουργούσε παρά τις συνεχείς επιθέσεις των IDF 28.12.2024 | 12:43

  To νοσοκομείο Καμάλ Αντουάν το οποίο βρίσκεται στη Βόρεια Γάζα, έκλεισε μετά την πρότερη σύλληψη ιατρικού προσωπικού, διευθυντή νοσοκομείο...