Την κάθετη διαφωνία τους εξέφρασαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης - πλην της Ελληνικής Λύσης- στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το νομοσχέδιο των Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, που έχει προκαλέσει τις σφοδρές αντιδράσεις του φοιτητικού κινήματος, μεγάλου μέρους της πανεπιστημιακής κοινότητας, ακόμα και τη διαφωνία πρώην υπουργών Παιδείας της Ν.Δ, καθώς βάζει την αστυνομία στα πανεπιστήμια και κλείνει το μάτι στα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα αφού φέρνει μεγάλη μείωση του αριθμού εισακτέων, συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Η εισήγηση Κεραμέως
Κατά την εισήγησή της η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έκανε λόγο για νομοσχέδιο κοινής λογικής που λύνει παθογένειες δεκαετιών, αναβαθμίζει την τριτοβάθμια εκπαίδευση, βελτιώνει το ακαδημαϊκό περιβάλλον και εξασφαλίζει καλύτερα προγράμματα σπουδών. Η υπουργός υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο «στοχεύει στην ουσιαστική βελτίωση σπουδών, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας».
Η κ. Κεραμέως εξήγησε πως με το νομοσχέδιο αυτό θεσμοθετείται η ελάχιστη βάση εισαγωγής σημειώνοντας πως σήμερα εισάγονται φοιτητές με βαθμό ακόμα και 0,6 στα 20, ενώ το 30% δεν αποφοιτά ποτέ από τη σχολή του. Τόνισε πως η ελάχιστη βάσης εισαγωγής δεν θα είναι οριζόντια, αλλά θα διαμορφώνεται από την κάθε σχολή και Τμήμα σε σχέση με τα ακαδημαϊκά του κριτήρια, κάτι που παρέχει ελευθερία και αυτονομία στα πανεπιστήμια να καθορίζουν τους δικούς όρους εισαγωγής σε αυτά. Αυτό, είπε η υπουργός Παιδείας, θα διασφαλίσει και τις προϋποθέσεις για την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών των φοιτητών, αλλά παράλληλα θα επιτύχει και μια ορθολογικότερη κατανομή των πόρων.
Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι καθιερώνεται η συμπλήρωση δύο μηχανογραφικών εισαγωγής από τους υποψήφιους. Όπως είπε, όταν κάποιος εισάγεται στην 200η επιλογή του, όχι μόνο δεν τον ενδιαφέρει να φοιτήσει σε αυτό το τμήμα, αλλά ταυτόχρονα καταλαμβάνει τη θέση από έναν συνυποψήφιό του που πραγματικά θα ήθελε να φοιτήσει σε εκείνη τη Σχολή ή Τμήμα.
Για τη θέσπιση ορίου ετών φοίτησης στα πανεπιστήμια, η υπουργός ανέφερε πως στόχος είναι η βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και η γρηγορότερη ενσωμάτωση στην αγορά εργασίας. Σημείωσε πως «είμαστε στο ζενίθ σε εισαγωγές και στο ναδίρ σε αποφοιτήσεις», καθώς «ξεπερνούμε το 7% του πληθυσμού που φοιτά σε πανεπιστημιακό ίδρυμα, όταν είναι στο 3% σε άλλες χώρες και είμαστε μακράν τελευταίοι στον ρυθμό αποφοίτησης 9,10%, ενώ στην Ευρώπη μέσος όρος 24% . Μάλιστα, υπογράμμισε ότι «για να πούμε τα σύκα -σύκα και τη σκάφη - σκάφη, έχει δημιουργηθεί ένα σύστημα εμπαιγμού».
Το άσπρο-μαύρο
Σχετικά με την παρουσία της αστυνομίας στα πανεπιστήμια, η υπουργός Παιδείας ανέφερε πως είναι μια ρύθμιση προστασίας της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αναβάθμισης του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
Θεσμοθετούνται, σημείωσε, ομάδες προστασίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που θα υπάγονται στην ΕΛΑΣ με στελέχη που θα έχουν ειδική εκπαίδευση προσαρμοσμένη στον πανεπιστημιακό χώρο και θα έχουν ειδική στολή.
Χαρακτήρισε fake news ότι το κόστος λειτουργίας θα το επιβαρυνθούν τα πανεπιστήμια λέγοντας πως αυτό θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Σύμφωνα με την υπουργό «η αποστολή τους θα είναι η πρόληψη της παραβατικότητας, της βίας και της ανομίας εντός των πανεπιστημίων». Οφείλουμε είπε να αναγνωρίσουμε όλοι μαζί ότι υπάρχει ένα πρόβλημα στον τομέα αυτό, καθώς υπάρχουν συστημικές αιτίες παραβατικότητας που αμαυρώνουν την εικόνα ελληνικού πανεπιστημίου.
Η υπουργός απέρριψε την πρόταση του ΚΙΝ.ΑΛΛ. για εσωτερική αυτοτελή υπηρεσία φύλαξης λέγοντας ότι το μοντέλο αυτό έχει αποτύχει, ενώ απέρριψε και την άποψη Κώστα Γαβρόγλου, όπου έλεγε ότι η διαχείριση της περιφρούρησης των πανεπιστημίων θα πρέπει να αφεθεί στο ρωμαλέο φοιτητικό κίνημα.
Η κ. Κεραμέως ανέφερε πως για θέματα αξιόποινων πράξεων προφανώς, δεν μπορεί να έχει κανείς άλλος αρμοδιότητας εκτός από ΕΛΑΣ και δεν μπορεί να ανατεθούν αυτές οι αρμοδιότητες σε έναν πρύτανη για να κυνηγάει αυτόν που κάνει εμπόριο ναρκωτικών ή κατασκευάζει μολότοφ.
«Αναγκαία λύση» για τον Χρυσοχοΐδη
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, το προχώρησε ακόμα παραπέρα και χαρακτήρισε αναγκαία και μεταβατική λύση την απόφαση για τη δημιουργία ειδικής μονάδας για τα πανεπιστήμια. «Σε κανέναν δεν αρέσει, ως θέμα αρχής, να είναι η αστυνομία στα Πανεπιστήμια», είπε μεταξύ άλλων.
Ειδικά για την ασφάλεια των προσώπων, ο υπουργός ανέφερε «πως εδώ και δεκαετίες υπάρχει, σε σχεδόν σταθερή βάση, υπέρμετρη βία που ασκείται κατά καθηγητών, αλλά και φοιτητών, από ακραία στοιχεία, που συμπεριλαμβάνουν και φοιτητές των σχολών».
Το ζήτημα, είπε, «δεν είναι να μετράμε επεισόδια, στιγμές εξόφθαλμα καταδικαστέες. Το κυριότερο είναι να σκεφτούμε ότι στα Πανεπιστήμια υπάρχει, ας το πούμε με τον ηπιότερο τρόπο, μια αμηχανία να πατήσεις κάποιες κόκκινες γραμμές σκέψης». Οι διαφωνίες, είπε, σε αυτές στις «κόκκινες γραμμές» είναι «η παρουσία αστυνομίας στα Πανεπιστήμια» και υπογράμμισε «κανένας μας δεν θέλει θεωρητικά την αστυνομία στα Πανεπιστήμια. Η Αστυνομία η ίδια, το θέλει λιγότερο από όλους. Δεν είναι δουλειά της ΕΛΑΣ τα Πανεπιστήμια, δουλειά της είναι να κυνηγά το οργανωμένο έγκλημα. Δουλειά της αστυνομίας δεν είναι ούτε να ελέγχει τους πολίτες, που κυκλοφορούν, αλλά δυστυχώς λόγω Covid το κάνει. Η αστυνομία είναι το μέτρο ύστατης καταφυγής, όταν αποδεδειγμένα το σύστημα δεν δουλεύει. Είναι αναγκαστική πράξη. Δεν είναι ιδεολογική επιλογή, γι’ αυτό δεν θα το βρείτε στο πρόγραμμα κανενός κόμματος ως επιλογή».
Ο Μ. Χρυσοχοΐδης άφησε αιχμές κατά των πρυτανικών αρχών και το κατά πόσο μπορούν να εγγυηθούν τη φύλαξη των πανεπιστημίων, σχολιάζοντας ότι «οι πρυτάνεις δεν μπορούν από μόνοι τους να εφαρμόσουν ένα σχέδιο προστασίας και ασφάλειας με διάρκεια. Ο πρότερος βίος δεν είναι υπέρ τους. Γιατί θα πετύχουν σήμερα, εκεί όπου αποτυγχάνουν επί δεκαετίες;».
Είπε ακόμα πως σήμερα έχει διαμορφωθεί στις πρυτανικές αρχές «συνήθεια να διευθύνουν τα Ιδρύματα ανεχόμενοι και συνυπάρχοντας με τις ακραίες βίαιες μειοψηφίες, δεν αποτελεί προσόν, είναι μέρος του προβλήματος. Είναι κατά κάποιο τρόπο εθισμένοι στην απειλή κακοποίησης θεωρώντας την αναγκαίο κακό».
Μάλιστα χαρακτηριστικά ανέφερε πως τα θλιβερά γεγονότα στην ΑΣΟΕΕ με τον πρύτανη «είναι μια κραυγαλέα απόδειξη» αυτής της «ανοχής» καθώς την κακοποίηση του πρύτανη «τη μάθαμε από ανάρτηση των εγκληματιών. Όχι από καταγγελία ή κινητοποίηση των πρυτανικών αρχών». Αυτό, είπε, που έγινε στην ΑΣΟΕΕ ήταν αυτό που συγκλόνισε και αφύπνισε για να ειπωθεί το «ως εδώ» καθώς αυτό που έγινε συνιστά ντροπή. Όχι για τους πρυτάνεις αλλά για την πολιτεία διαχρονικά. Οι πρυτάνεις είναι ακαδημαϊκοί, η δουλειά τους δεν είναι η αντιμετώπιση της βίας. Μακάρι είπε ο υπουργός «σε μερικά χρόνια η Αστυνομία να μη χρειάζεται ούτε μέσα ούτε έξω από τα Πανεπιστήμια. Σήμερα, όμως, δεν μπορεί να γίνει αλλιώς».
Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης είπε ότι «οι φόβοι και οι αναφορές σε μαύρες για τη δημοκρατία εποχές δεν οδηγούν πουθενά».
Τέλος, ανέφερε πως «η κατάργηση του ακαταδίωκτου, που πολλοί την λένε άδικα ως κατάργηση του ασύλου, βοήθησε στο να μειωθούν σημαντικά όχι τόσο οι παραβατικές, αλλά οι καθαρά εγκληματικές συμπεριφορές στην ΑΣΟΕΕ, στο Μετσόβιο, στις φοιτητικές εστίες στου Ζωγράφου και στη Θεσσαλονίκη, οι γιάφκες, τα ναρκωτικά, το παρεμπόριο και τα ορμητήρια κάθε είδους. Δεν εμποδίστηκαν οι ιδέες αλλά οι ναρκέμποροι και εκείνοι που είχαν σπορ να καίνε κάδους, λεωφορεία και αστυνομικούς κάθε Σαββατοκύριακο».
Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Νίκος Φίλης, μίλησε για νομοσχέδιο «θεσμικής εκτροπής» που δημιουργεί ένα καθεστώς «Όργουελ» στα πανεπιστήμια και η κυβέρνηση το φέρνει επίτηδες εν μέσω πανδημίας και με κλειστά τα σχολεία και τα πανεπιστήμια, για να αποφύγει τις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας. Τόνισε πως με το νέο σύστημα εισαγωγής και την καθιέρωση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, ένα από τα τέσσερα παιδιά που εισήχθησαν πέρυσι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εφέτος με το νέο σύστημα δεν θα μπορούσε να εισαχθεί. Πρόκειται, είπε, για μια επιλογή της κυβέρνησης, προκειμένου να ωθήσει τα παιδιά στα υποβαθμισμένα ιδιωτικά κολέγια.
Ο μηχανισμός που στήνετε, είπε, είναι «μηχανισμός περικοπής παιδιών από τα πανεπιστήμια».
Αναφορικά με την εγκληματικότητα στα πανεπιστήμια, ανέφερε πως το ποσοστό ανέρχεται στο 0,1% και χαρακτήρισε «ρουσφέτια του κ. Χρυσοχοΐδη» την πρόσληψη 1.030 αστυνομικών για την φύλαξη των ιδρυμάτων, προσθέτοντας ότι αντ’ αυτών θα έπρεπε να προσληφθούν 1.030 πανεπιστημιακοί καθηγητές, που σήμερα απουσιάζουν από τα πανεπιστήμιά μας. Οι πρυτάνεις, τόνισε «λένε δώστε μας προσωπικό να οργανώσουμε εμείς την ασφάλεια του πανεπιστημίου» εσείς όμως δημιουργείτε και το Κέντρο Ελέγχου σημάτων, ήχου, εικόνας που θα υπάρχουν από κοινού εκπρόσωποι του πανεπιστημίου και της αστυνομίας, δηλαδή η αστυνομικοί θα έχουν πρόσβαση ακόμα και σε προσωπικά δεδομένα, όπως είναι τα e-mail. Βάζετε κάμερες μέσα στα πανεπιστήμια, λέγοντας ότι αυτές δεν θα καταγράφουν στα αμφιθέατρα όταν γίνονται παραδόσεις μαθημάτων, αλλά στα αμφιθέατρα δεν γίνονται μόνο μαθήματα αλλά διεξάγονται και συνελεύσεις και εκδηλώσεις.
Αυτά, συνέχισε ο Νίκος Φίλης, «είναι παράθυρα κατά της δημοκρατίας στα πανεπιστήμια». Επίσης, υπογράμμισε ότι «η δεξιά δείχνει για μια ακόμα φορά την επιθετικότητά της απέναντι στην δημοκρατία» γιατί «έχετε δυσανεξία απέναντί της». Ο ΣΥΡΙΖΑ, δήλωσε, στηρίζει κάθε κινητικότητα και δήλωσε «πως το νομοσχέδιο αυτό ακόμα και εάν ψηφιστεί θα καταργηθεί στην πράξη και θα είναι από τα πρώτα που μια επόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα καταργήσει».
Η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝ.ΑΛΛ., Χαρά Κεφαλίδου, εξέφρασε την διαφωνία του κόμματός της με το σχέδιο νόμου, καταλογίζοντας στην κυβέρνηση και την υπουργό Παιδείας ότι δεν έκανε διάλογο, λέγοντας ότι «ολομόναχος, κανείς δεν πάει μακριά…και υπό τις παρούσες συνθήκες δεν πάει ούτε μέχρι τις επόμενες εκλογές».
Το νομοσχέδιο αυτό, είπε, «διακατέχεται από ιδεοληπτικές στρεβλώσεις, νομοθετούμε τα νομοθετημένα και μάλιστα τα υπερνομοθετούμε οδηγώντας σε ενστάσεις και αδιέξοδο».
Χαρακτήρισε «αντιμεταρρυθμιστικό το καθεστώς καταστολής και αστυνομοκρατίας στα πανεπιστήμια» λέγοντας πως «δίνετε χώρο σε μια πολυποίκιλη μάζα από μπαχαλάκηδες, εξωπανεπιστημιακούς, βαποράκια, ακτιβιστές κλπ, για να βρεθούν απέναντί σας» . Με αυτά που κάνετε, είπε η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, «ομολογείτε την αποτυχία της δήθεν εμβληματικής σας διάταξης για το άσυλο, του 2019». Τότε, «φτιάξατε μια τρύπα στο νερό… αλλά και με το σημερινό νομοσχέδιο δείχνετε ότι δεν βάζετε μυαλό. Προτιμάτε την μοναχική επίδειξη ισχύος αντί του διαλόγου». Πρόσθεσε ότι οι προθέσεις σας «δεν κρύβονται, όποιο περιτύλιγμα και εάν βάλετε», και είστε «κολλημένοι στο δόγμα νόμος και τάξη…σε μια ευταξία του 1960 που συσκοτίζει και υποτιμά τα προβλήματα πυροδοτώντας κοινωνικές εκρήξεις».
Τα πανεπιστήμια, είπε η Χαρά Κεφαλίδου, «χρειάζονται φρέσκο, καινούργιο, αέρα». Η παιδεία απαιτεί έναν 10ετή σχεδιασμό, η εκπαίδευση, από την προνηπιακή αγωγή μέχρι το πανεπιστήμιο, με παρακλάδια την επαγγελματική κατάρτιση, είναι συγκοινωνούντα δοχεία και έτσι πρέπει να αντιμετωπιστούν και να σχεδιαστούν, τόνισε η βουλευτής.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, τάχθηκε κάθετα ενάντια στο σχέδιο νόμου, τονίζοντας πως «εισάγεται η περιφρούρηση της επιχειρηματικής λειτουργίας των πανεπιστημίων και η κατασταλτική αντιμετώπιση της οργανωμένης συλλογικής αμφισβήτησης του “Πανεπιστημίου-Ανώνυμη Εταιρεία”. Στόχος σας είναι η περιστολή κάθε αγωνιστικής διεκδίκησης των φοιτητών για ολοκληρωμένες σπουδές».
Ο βουλευτής του ΚΚΕ υποστήριξε πως η ένταση της καταστολής από την κυβέρνηση της ΝΔ, σε συνέχεια της ανάλογης πολιτικής από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν έχει σχέση με την αντιμετώπιση των υπαρκτών προβλημάτων στη λειτουργία των πανεπιστημίων. Παρατήρησε πως και ο νόμος για το άσυλο, που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ, το 2019, είχε προωθηθεί με το ίδιο πρόσχημα, της ανομίας στα πανεπιστήμια με προβοκατόρικες δράσεις των γνωστών-αγνώστων, με συκοφάντηση του φοιτητικού κινήματος και των πανεπιστημίων, ως άντρα εγκληματικότητας.
Σχετικά με τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, ο κ. Δελής ανέφερε ότι η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερη την πρόσβαση στα πανεπιστήμια των παιδιών των λαϊκών οικογενειών, ενώ ρίχνει κι άλλο νερό στο μύλο της κατηγοριοποίησης των σχολών. Η κυβέρνηση, είπε, «φουλάρει τις μηχανές της αντιλαϊκής πολιτικής, ψηφίζοντας εχθρικούς νόμους για τον λαό, ο οποίος έχει δικαίωμα -και θα το κάνει- να αγωνιστεί για να μείνουν όλοι αυτοί οι νόμοι στα χαρτιά».
Την κάθετη αντίθεσή της εξέφρασε και η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα, επικρίνοντας την κυβέρνηση ότι μέσα σε συνθήκες πανδημίας φέρνει αυτό το νομοσχέδιο. Πρόκειται, είπε, «για μια εντυπωσιακή επίδειξη κοινωνικής αναλγησίας, που όχι μόνο δεν έχει προηγούμενο, αλλά θα είναι και πολύ δύσκολο να φτάσει να τη μιμηθεί κανείς στο μέλλον».
Αναρωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να αλλάζει το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ άμεσα, με τους μαθητές να είναι «μια ανάσα πριν τις εξετάσεις. Η λέξη ενσυναίσθηση», είπε η κ. Σακοράφα, είναι «λέξη άγνωστη για την κυβέρνηση. Η θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής θα οδηγήσει στον αποκλεισμό πλήθους υποψηφίων από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και αναρωτήθηκε ποιο είναι αυτό που επιδιώκει η κυβέρνηση, να εξωθήσει μαθητές στα Ιδιωτικά Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και τα Κολλέγια; Και τόνισε: «Εάν θέλετε να κλείσετε πανεπιστήμια, γιατί δεν το κάνετε;».
Οι σπουδές στα ΑΕΙ, είπε, δεν απαξιώνονται από τη βάση εισαγωγής, αλλά από τις ελλιπείς υποδομές και τη πλημμελή στελέχωση των ΑΕΙ. Το διφασικό μηχανογραφικό, ανέφερε η βουλευτής, «αποτελεί συμπλήρωμα της πολιτικής αποκλεισμού εισακτέων, μετά τη βάση εισαγωγής».
Για την ίδρυση της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, είπε πως «είναι τόσο προφανή και εξοργιστικά αυτά που προωθείτε, που δεν υπάρχει κανένα πεδίο διαλόγου, ανταλλαγής ή σύνθεσης απόψεων. Έχετε ήδη καταργήσει το άσυλο στα πανεπιστήμια. Στο πολιτικό σας DNA είναι ο αυταρχισμός. Κάνετε μια επικοινωνιακή πολιτική ότι δήθεν οργιάζει η εγκληματικότητα στους πανεπιστημιακούς χώρους, ότι εκεί διακινούνται ναρκωτικά κλπ, αλλά δεν έχετε κανένα πραγματικό στοιχείο για να αποδείξετε».
Με θετική προσέγγιση στο σχέδιο νόμου εμφανίσθηκε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Χάιδω Ασημακοπούλου, σημειώνοντας πως η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν πρέπει να αποτελεί αυτοσκοπό των μαθητών, των καθηγητών και των γονιών τους, ούτε είναι πανάκεια επαγγελματικής καταξίωσης. Σε ό,τι αφορά το όριο στην διάρκεια της φοίτησης, ανέφερε πως η μη έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών δείχνει πως οι φοιτητές αδυνατούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πανεπιστημιακών σχολών και δεν διαθέτουν τα κατάλληλα εφόδια.
Σχετικά με τα ζητήματα ασφάλειας των πανεπιστημίων, η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης είπε ότι είναι αναγκαία η κάρτα εισόδου στα ιδρύματα, πρότεινε την δημιουργία ειδικού σώματος Προστασίας των Πανεπιστημίων, άρτια εκπαιδευμένο και στελεχωμένο, λέγοντας πως «η Ελληνική Λύση τάσσεται υπέρ του ασύλου ιδεών και όχι όμως της παρανομίας, της εγκληματικότητας και των κουκουλοφόρων». Είναι, τόνισε, αναγκαία τα ελληνικά πανεπιστήμια να σταματήσουν να είναι έρμαια στην εγκληματική βία, στην αυθαιρεσία και στην παραβατικότητα.