ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Η Μάρτα Τεμίντο, η υπουργός Υγείας της Πορτογαλίας που ασκεί κατά το τρέχον εξάμηνο την εναλλασσόμενη προεδρία της ΕΕ, θα προεδρεύσει της συνεδρίασης, η οποία θα ξεκινήσει στις 20:00 ώρα Ελλάδας, «μετά τη δημόσια ανακοίνωση των συμπερασμάτων της Επιτροπής Φαρμακοεπαγρύπνησης Αξιολόγησης Κινδύνου του ΕΜΑ για την ασφάλεια του εμβολίου της AstraZeneca», δήλωσε μια εκπρόσωπος της πορτογαλικής προεδρίας στο Twitter.
O EMA πρόκειται να πραγματοποιήσει σήμερα στις 17:00 ώρα Ελλάδας συνέντευξη Τύπου για το εμβόλιο της AstraZeneca κατά της covid-19 και το ενδεχόμενο αυτό να συνδέεται με την εμφάνιση θρομβώσεων, όπως ανακοίνωσε νωρίτερα σήμερα.
Νέες καταγγελίες «φωτιά» από τον πρώην υπουργό Εργασίας, Γιάννη Βρούτση, για την υπόθεση Μένιου Φουρθιώτη, οι οποίες παράλληλα δημιουργούν πολλά ερωτήματα για την απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη να τον «ανασχηματίσει».
Ο Γιάννης Βρούτσης μίλησε πριν από λίγο σε εκπομπή του Open, όπου και αναφέρθηκε λεπτομερώς στην υπόθεση Φουρθιώτη και στα χρήματα που εισέπραττε ο παρουσιαστής.
Ο Γιάννης Βρούτσης περιέγραψε την τρομοκρατία που δεχόταν από τον παρουσιαστή, μιλώντας για αρκετές περιστατικά εις βάρος του, αλλά και εις βάρος υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου.
Ο Βρούτσης ήταν καταιγιστικός, περιγράφοντας το οικονομικό σκάνδαλο πίσω από τους εκβιασμούς, και έκανε λόγο για τουλάχιστον τρεις μήνες που ο παρουσιαστής εισέπραξε με αυτόν τον τρόπο τα λεφτά, ενώ υπολόγισε την μηνιαία ζημιά γύρω στις 80.000 €!
Ποσά όπως χαρακτηριστικά είπε ο πρώην υπουργός, πρόλαβε να εισπράξει, πριν ο Γιάννης Βρούτσης, περάσει την γνωστή τροπολογία που σταμάτησε αυτό το αίσχος, τον περασμένο Οκτώβριο.
Ο πρώην υπουργός Εργασίας είπε χαρακτηριστικά πως: «Η ιστορία ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο. Ως υπουργός, για τα γεγονότα της περιόδου εκείνης, ο τρόπος που ενήργησα δείχνει πώς πρέπει να ενεργεί ένας υπουργός για να προστατεύσει το υπουργείο, την κυβέρνηση, τον πρωθυπουργό, το δημόσιο χρήμα, γιατί ο Γιάννης ο Βρούτσης δεν δέχτηκε μύγα στο σπαθί του. Εκανα το αυτονόητο, όταν διαπίστωσα προσπάθεια υφαρπαγής δημόσιου χρήματος. Τα είχα πει και στη Βουλή και είχαν βγει στη δημοσιότητα, αλλά δεν είχαν πάρει τέτοια έκταση τα γεγονότα. Η απάντησή μου στην εφημερίδα documento αφορούσε εκείνα τα γεγονότα».
Για τις απειλές ο κ. Βρούτσης είπε: «Οι απειλές και οι χαρακτηρισμοί ειπώθηκαν από τον ίδιο, που δεν αναφέρω το όνομά του, από την εκπομπή του. Ο οικονομικός εισαγγελέας, που πολύ σωστά η κυβέρνηση πήγε εκεί το θέμα, θα αποκαλύψει τις πτυχές του θέματος.
Ο συγκεκριμένος κύριος, όχι μία, αλλά πολλές φορές είχε έρθει με απαράδεκτο τρόπο, με πιέσεις με απειλές στο υπουργείο, αλλά οι υπάλληλοι δεν ενέδωσαν. Είναι εξαιρετικοί οι υπάλληλοι που δεν ενέδωσαν. Είδαν τι πήγε να γίνει κι έφεραν το πρόβλημα στο γραφείο μου. Ηρθε πολλές φορές με αυτή τη συμπεριφορά, απεβλήθη από το υπουργείο Εργασίας όπως έπρεπε να γίνει, από τους αστυνομικούς μου. Οταν έγινε μια φορά αυτό, την ίδια μέρα με κατήγγειλε στην εκπομπή του ότι βιαιοπράγησαν οι αστυνομικοί του Γιάννη Βρούτση κι εγώ, και είπε όλα αυτά που είπε.
Είναι η απόλυτη διαστρέβλωση αυτό που λέει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι άλλαξα θέση λόγω αυτού. Εχουν πολύ αργά αντανακλαστικά».
Οσον αφορά στα χρήματα που κατάφερε να αποσπάσει ο Φουρθιώτης τόνισε: «Νομίζω ότι πήρε ποσά τριών μηνών και "φρενάρισε" ο μήνας Οκτώβριος. Τον μήνα Οκτώβριο, που δεν πληρώθηκε και το φρέναρα ήταν 70.000 - 80.000 ευρώ» είπε ο κ. Βρούτσης με το συνολικό ποσό που απέσπασε ο κ. Φουρθιώτης να υπολογίζεται στις 200.000 ευρώ. Για το πώς θα παρθούν πίσω αυτά τα χρήματα που δεν έπρεπε να πάρει, όρισε αρμόδια την σημερινή ηγεσία του υπουργείου, που ασχολείται με το θέμα.
Ο Γιάννης Ραγκούσης που βρισκόταν στο πάνελ, παρατήρησε χαρακτηριστικά ότι εντέλει ο Γιάννης Βρούτσης ανασχηματίστηκε, απόφαση που προκαλεί τεράστια ερωτηματικά για την σχέση του παρουσιαστή με το Μέγαρο Μαξίμου.
Οι αιχμές για τους χειρισμούς της κυβέρνησης
Στα επίμονα ερωτήματα για τον μετέπειτα χειρισμό του θέματος από την κυβέρνηση ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ είπε ότι «η κυβέρνηση δια του Βρούτση ως υπουργού αντιμετώπισε το θέμα» της υφαρπαγής του δημοσίου χρήματος από τον Μένιο Φουρθιώτη. Μη αναφέροντας, όμως, καθόλου την επόμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας μετά τον ανασχηματισμό και την έξοδό του από την κυβέρνηση.
Ο Γιάννης Βρούτσης επεφύλαξε ακόμα μια σοβαρή αιχμή στο ερώτημα εάν τα χρήματα που εισέπραξε ο Φουρθιώτης έχουν ζητηθεί πίσω λέγοντας ότι αυτή είναι μια διαδικασία που θα πρέπει να κινήσει η επόμενη από εκείνον ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.
Και επεσήμανε ακόμα ότι «Μέσα σε μια κυβέρνηση παρεισφρύουν και πρόσωπα που μπορεί να μην είναι και της απόλυτης σωστής διαχείρισης».
Το διπλό αδιέξοδο της τράπεζας παρουσίασε ο Σταϊκούρας στη Βουλή.
Τι νέο ακούσαμε στη συζήτηση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία έγινε την Πέμπτη έπειτα από αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ, με αντικείμενο τις εξελίξεις σχετικά με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (ΑΜΚ) της Τράπεζας Πειραιώς;
Ακούσαμε για πρώτη φορά τη θέση της κυβέρνησης για την επικείμενη ΑΜΚ της Πειραιώς, που θα εξαϋλώσει τα 3 δισ. ευρώ του δημοσίου και τα χρήματα των μικρομετόχων, αλλά και τη θέση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.
Η θέση της κυβέρνησης λοιπόν, που εκφράστηκε διά στόματος του Χρήστου Σταϊκούρα, είναι πως η επικείμενη ΑΜΚ της Τράπεζας Πειραιώς, ανεξαρτήτως του κόστους της για το δημόσιο και τους μικρομέτοχους, είναι απολύτως αναγκαία επειδή η μεγαλύτερη τράπεζα στην Ελλάδα, η Τράπεζα Πειραιώς, βρίσκεται σε τόσο δραματική κατάσταση που δεν έχει άλλη εναλλακτική.
Η τραγική κατάσταση βάσει των αριθμών
Ο υπουργός Οικονομικών παρουσίασε το διπλό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται η Τράπεζα Πειραιώς και ανέφερε διάφορα σημαντικά νούμερα. Είπε για παράδειγμα ότι με στοιχεία Δεκεμβρίου 2020 η Τράπεζα Πειραιώς έχει δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων στο 45%, τον υψηλότερο στην Ελλάδα, και δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας 15,8%, αν όμως επιχειρήσει να μειώσει γρήγορα τα «κόκκινα» δάνειά της, εξήγησε, θα πρέπει να αφαιρέσει 6,5 ποσοστιαίες μονάδες από τον δείκτη αυτόν, άρα θα πέσει κάτω από τις ελάχιστες κεφαλαιακές απαιτήσεις και αν πάλι δεν το επιχειρήσει, θα έχει διαρκώς ζημίες και θα χάσει την πρόσβαση στις αγορές χρήματος και κεφαλαίων.
Ας δούμε πώς καταλήγει το σχετικό απόσπασμα από την ομιλία του Χρ. Σταϊκούρα: «Δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική της κεφαλαιακής ενίσχυσης», καθώς «η μη εξυγίανση του ισολογισμού της τράπεζας θα παγίδευε το πιστωτικό ίδρυμα σε αδυναμία μεγέθυνσης του ισολογισμού της και παραγωγής οργανικών κερδών, εν μέσω ολοένα αυξανόμενων εποπτικών απαιτήσεων και δυσχερούς πρόσβασης στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου. Αυτό πιθανότατα θα οδηγούσε σε εφαρμογή μέτρων εξυγίανσης. Και όπως ελπίζω καταλαβαίνουμε όλοι, το κόστος για καταθέτες και δημόσιο από τυχόν εφαρμογή μέτρων εξυγίανσης θα ήταν δυσβάστακτο, ενώ θα προέκυπτε ανεπανόρθωτο πλήγμα στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα».
Τι είπε δηλαδή ο υπουργός Οικονομικών με απλά λόγια; Οτι η Τράπεζα Πειραιώς έχει «κόκκινα» τα μισά της δάνεια –αλλά η κυβέρνηση της ΝΔ θεώρησε καλό να αμνηστεύσει τα τραπεζικά στελέχη που έδιναν αυτά τα δάνεια χωρίς εξασφαλίσεις– γι’ αυτό έφτασε σε τόσο οριακό σημείο που απειλείται με μέτρα εξυγίανσης αν δεν κάνει τη ληστρική ΑΜΚ. Μέτρα εξυγίανσης σημαίνει σε απλά ελληνικά «κούρεμα» των καταθέσεων της Τράπεζας Πειραιώς και από εκεί και πέρα τεράστια αναταραχή και στις άλλες ελληνικές τράπεζες, πιθανώς νέα φυγή καταθέσεων και νέα χρηματοπιστωτική κρίση στην Ελλάδα.
Γιατί άφησαν τον Μεγάλου να παραπλανά τον κόσμο;
Το μεγάλο θέμα όμως που ανακύπτει είναι το εξής: αν η Τράπεζα Πειραιώς έχει φτάσει πράγματι στο όριο, όπως υποστηρίζει ο υπουργός Οικονομικών, γιατί επιτρεπόταν στον διοικητή της Χρήστο Μεγάλου μόλις πριν από τέσσερις μήνες να παραπλανά τους επενδυτές διαβεβαιώνοντάς τους ότι η τράπεζα δεν έχει κανένα κεφαλαιακό πρόβλημα και δεν θα προχωρήσει σε κανένα μέτρο κεφαλαιακής ενίσχυσης που θα έχει συνέπεια την αραίωση στην αξία της συμμετοχής των μετόχων;
Με αυτό ακριβώς το σκεπτικό, της παραπλάνησης του επενδυτικού κοινού και των μετόχων, αλλά και της άρνησης της διοίκησης της Πειραιώς να διεκδικήσει με αγωγές τις ζημίες που επέφεραν πράξεις των στελεχών της, ζήτησε στα μέσα της εβδομάδας η Ενωση Ελλήνων Επενδυτών την ανάκληση της ΑΜΚ ή την καταψήφισή της από τον βασικό μέτοχο ΤΧΣ και είχε δίκιο.
Το ΤΧΣ θα υπερψηφίσει τη ληστρική ΑΜΚ
Και το ΤΧΣ τι θα κάνει; Μας το είπε και αυτό στη Βουλή ο πρόεδρός του Ανδρέας Βερύκιος. Το ΤΧΣ θα αγνοήσει τα αιτήματα του ΣΥΡΙΖΑ και της Ενωσης Ελλήνων Επενδυτών που εκπροσωπεί τους μικρομέτοχους της Πειραιώς και θα εγκρίνει την επικείμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Πειραιώς.
Κατά τον Ανδρ. Βερύκιο, «το ΤΧΣ υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον μεταφέροντας τις τράπεζες στον ιδιωτικό τομέα από όπου προήλθαν». Για τον λόγο αυτό λοιπόν, κατά την επικείμενη ΑΜΚ θα μειώσει τη συμμετοχή του στην Πειραιώς κάτω από το όριο της καταστατικής μειοψηφίας του 33%, προκειμένου να δοθεί κίνητρο στους ιδιώτες να συμμετάσχουν σε αυτήν.
Σε μία ακόμα γκάφα επιδόθηκε η κυβέρνηση η οποία εδώ και μέρες προωθεί την επιτυχία των self tests και πόσο σημαντικά είναι για την σταδιακή χαλάρωση των μέτρων.
Πριν προλάβει να κοπάσει ο θόρυβος από τις διαμαρτυρίες των φαρμακοποιών οι οποίοι είχαν διατυπώσει τις ενστάσεις τους για την υγειονομική επισφάλεια που εμπεριέχει η διαδικασία της αθρόας εισροής πολιτών στα φαρμακεία για την προμήθεια των self tests, το νέο επιτελικό μπάχαλο έρχεται να προστεθεί στο ήδη επιφορτισμένο κλίμα.
Όπως κατήγγειλε στο Open TV ο φαρμακοποιός Γιάννης Δαγρές, τα self tests που παρέδωσαν οι φαρμακαποθήκες, δεν είναι self test, αλλά, rapid test και μάλιστα σε συσκευασίες των 25 τεμαχίων κι όχι ατομικές συσκευασίες, κάτι που έρχεται σαφώς σε αντίθεση με τα προαπαιτούμενα που ετέθησαν από τον διαγωνισμό. Συγκεκριμένα, στον διαγωνισμό στην παράγραφο 5 του παραρτήματος ΣΤ’ αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές των Self Test. Αναφέρει συγκεκριμένα, «τα testνα παρέχονται είτε σε ατομική είτε σε συσκευασία περισσότερων τεμαχίων ώστε να είναι επιδεκτικά ατομικής διανομής (πχ χωρίς να είναι αναγκαίος ο διαμοιρασμός διαλυμάτων από τον χρήστη)».
«Για μένα έχει γίνει γκέλα και χοντρή γκέλα. Περιμέναμε kits αυτόνομα, αλλά βλέπουμε rapid test κι όχι self test. Μας έχουν δώσει συσκευασία με 25 kits. Κανονικά πρέπει να επιστραφούν αυτά. Θα τα δώσουμε ένα ένα, αν τα αφήσουν. Θα το κάνουμε αναγκαστικά, αλλά δεν είναι ασφαλές. Περιμέναμε αυτόνομες συσκευασίες του ενός. Μας έφεραν rapid test αντιγόνου με την μπατονέτα. Συγκεκριμένα η φαρμακαποθήκη μας προμήθευσε με το Sars-cov-2 Rapid Antigen rapid test» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Έτσι, οι φαρμακοποιοί καλούνται τώρα να μοιράσουν τα υλικά του τεστ σε… ατομικά σακουλάκια, για να αρχίσουν να τα παραδίδουν σε μαθητές και καθηγητές που θα πάνε στα φαρμακεία για να αναζητήσουν.
Η εταιρεία Roche Diagnostics, είναι μία από τις πέντε που προκρίθηκαν μετά από Τεχνική Αξιολόγηση ανάμεσα σε 30 εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές και δεσμεύτηκε για την παράδοση μέχρι σήμερα Τετάρτη περίπου δύο εκατομμύρια self test. Ωστόσο, δεν έχουν τη μορφή κιτ ατομικής και ετοιμοπαράδοτης συσκευασίας και ο φαρμακοποιός καλείται τώρα να συνθέσει μόνος του το κιτ και να δημιουργήσει το τελικό προϊόν, την ώρα που η κυβέρνηση βιάζεται να ανοίξει τα σχολεία.
Ζοφερές προειδοποιήσεις στην ετήσια έκθεση της Τραπέζης της Ελλάδος για τη σκοτεινή πλευρά της επανεκκίνησης στην μετά πανδημία οικονομία ● Πλήγμα στα εισοδήματα των νοικοκυριών, ανάγκη σταδιακής και προσεκτικής απόσυρσης των μέτρων στήριξης των εργαζομένων και των επιχειρήσεων.
Στη ζοφερή πραγματικότητα ενός μελλοντικού κόσμου από την πανδημική κρίση με δεκάδες χιλιάδες ανέργους, «κανόνια», λουκέτα, χρέη και κινδύνους που ελλοχεύουν στον δρόμο για την επανεκκίνηση προσγειώνει την οικονομία η ετήσια έκθεση του διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα.
Είναι μια έκθεση η οποία αν μη τι άλλο προκαλεί αμηχανία στους κόλπους της κυβέρνησης και ειδικά στο Μαξίμου, που υπερασπίζεται ένα διαφορετικό αφήγημα για την αποτελεσματικότητα των μέτρων στήριξης και πολύ πιο αισιόδοξο από αυτό των εμπειρογνωμόνων της κεντρικής τράπεζας. Οτι δηλαδή η κυβέρνηση είναι «κοντά στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους» με τα 38 δισ. ευρώ των μέτρων που έχουν δοθεί στη διετία 2020 - 2021.
Η ΤτΕ προβλέπει για φέτος ρυθμό ανάπτυξης 4,2% έναντι 4,8% που προβλέπει η κυβέρνηση και 3,8% που είναι η νέα επί τα χείρω αναθεωρημένη εκτίμηση από το ΔΝΤ. Στην έκθεση ωστόσο τονίζεται ότι η πρόβλεψη για την ανάκαμψη το 2021 εμπεριέχει αβεβαιότητες, οι οποίες συνδέονται κατά κύριο λόγο με τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας και την ταχύτητα με την οποία θα προχωρήσει ο εμβολιασμός του πληθυσμού. Λόγω του ρευστού σκηνικού στην οικονομία προτείνεται να συνεχιστούν τα δημοσιονομικά μέτρα στήριξης προς τις επιχειρήσεις, αλλά με κριτήρια και «κόφτες» έτσι ώστε να είναι πιο στοχευμένα.
Στην έκθεση πάντως εκφράζεται η άποψη ότι «τα μέτρα στήριξης είναι πιθανόν να διατήρησαν εν ζωή επιχειρήσεις που δεν είχαν κερδοφορία και κανονικά θα είχαν διακόψει τη λειτουργία τους». Υπό αυτό το πρίσμα η ελληνική οικονομία έχει να αντιμετωπίσει δύο σημαντικούς κινδύνους:
● Την εμφάνιση ενός μεγάλου αριθμού πτωχεύσεων μη βιώσιμων επιχειρήσεων με σοβαρές δημοσιονομικές παρενέργειες (καταπτώσεις κρατικών εγγυήσεων, οριστική διαγραφή χρεών προς το Δημόσιο, εισοδηματική στήριξη στους απολυόμενους εργαζομένους) και με νέες αυξήσεις του ήδη μεγάλου όγκου των «κόκκινων» δανείων.
● Την κατάργηση πολλών θέσεων εργασίας, κυρίως σε υπηρεσίες διαμεσολαβητικού χαρακτήρα και σε κλάδους εντάσεως εργασίας χαμηλής εξειδίκευσης.
Οι πληγές της πανδημίας
Σε δημοσιονομικό πεδίο ο προϋπολογισμός θα εμφανίσει και φέτος πρωτογενές έλλειμμα 5,3% ΑΕΠ από 7% πέρσι, ενώ το δημόσιο χρέος, μολονότι δεν απειλείται η βιωσιμότητά του έως το 2030, επηρεάζεται δυσμενώς από την πανδημία (το 2020 διαμορφώθηκε στο 205% του ΑΕΠ). Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΤτΕ στο βασικό της σενάριο εκτιμά πως θα χρειαστούν 25 χρόνια προκειμένου οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες να επιστρέψουν στα προ της πανδημίας επίπεδα.
Σε ειδικά κεφάλαια της έκθεσης οι εμπειρογνώμονες της κεντρικής τράπεζας αναδεικνύουν τις πληγές που άνοιξε η υγειονομική κρίση στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και τη θεραπευτική επήρεια των κυβερνητικών μέτρων στήριξης αλλά και τις χρόνιες παθήσεις.
Ειδικότερα:
■ Θολό τοπίο για εισοδήματα - κατανάλωση και κίνδυνος κύματος λουκέτων και ανέργων: η έξοδος από την κρίση της πανδημίας με την άρση των προγραμμάτων στήριξης των νοικοκυριών, των αναβαλλόμενων φορολογικών υποχρεώσεων των νοικοκυριών και τη λήξη των μέτρων αναστολής πληρωμής δόσεων δανείων αναμένεται να κάμψουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και να επηρεάσουν αρνητικά την ιδιωτική κατανάλωση. Επιπρόσθετα η απόσυρση των κυβερνητικών μέτρων στήριξης ενδέχεται να οδηγήσει σε αύξηση των πτωχεύσεων επιχειρήσεων και στη συνακόλουθη άνοδο της ανεργίας.
■ Τα πλήγματα στην απασχόληση: η πανδημία επέδρασε στην αγορά εργασίας προσδίδοντάς της χαρακτηριστικά διαφορετικά σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όπως μεταξύ άλλων τον περιορισμό της κινητικότητας, τη μείωση της απασχόλησης των ηλικιακά νεότερων με την αύξηση του αντίστοιχου ποσοστού ανεργίας τους, την αύξηση του αριθμού των οικονομικά μη ενεργών, την αύξηση των εργαζομένων που είναι διαθέσιμοι αλλά δεν αναζητούν εργασία και τη μείωση του ποσοστού μερικής απασχόλησης.
■ Επιστροφή στην κανονικότητα: η επιστροφή στην κανονικότητα θα είναι μια αργή και βαθμιαία διαδικασία. Σε αυτό το πλαίσιο αναδεικνύεται η ανάγκη σταδιακής και προσεκτικής αναπροσαρμογής των μέτρων στήριξης των εργαζομένων και των επιχειρήσεων παράλληλα με την πανδημία, ώστε να συνεχιστεί η στήριξη της απασχόλησης και να αποτραπούν δυσμενείς επιδράσεις στη λειτουργία της αγοράς εργασίας και εν τέλει στη δυναμική της ανάπτυξης.
■ Οι επιπτώσεις στα νοικοκυριά, η φτώχεια, οι ανισότητες και τα κυβερνητικά αναχώματα: η υγειονομική κρίση έπληξε τα εισοδήματα σε όλο το εύρος της κατανομής, παρά το γεγονός ότι τα μέτρα αναπλήρωσαν έως ένα μεγάλο βαθμό τις απώλειες που προκλήθηκαν. Τονίζεται πάντως ότι η αποζημίωση ειδικού σκοπού αναπληρώνει μικρότερο μέρος του εισοδήματος. Κατά μέσο όρο το διαθέσιμο εισόδημα μειώνεται κατά 3,3% (έναντι μείωσης κατά 6,3% άνευ μέτρων). Οσον αφορά την επίπτωση της υγειονομικής κρίσης στους δείκτες φτώχειας και ανισότητας εκτιμάται ότι, άνευ μέτρων, όλοι οι δείκτες θα σημείωναν αύξηση σε σχέση με το εκτιμηθέν επίπεδό τους για το 2020 πριν από την εκδήλωση της πανδημίας.
Παρά τις υποσχέσεις για έγκαιρη διάθεση των αυτοδιαγνωστικών τεστ, για άλλη μια φορά η κυβέρνηση αποδεικνύεται ανακόλουθη. ● Τέσσερις (συν μία) ανάδοχες εταιρείες με το ίδιο προϊόν, σε διαφορετικές τιμές. ● Οι διαβολικές συμπτώσεις με τις εταιρείες και το παρελθόν τους. ● Ο ένας διαγωνισμός νίβει τον άλλον κι όλοι μαζί το γρήγορο κέρδος.
H κυβέρνηση υποσχέθηκε ότι στις αρχές Απριλίου θα υπήρχαν 10 εκατ. self tests στα φαρμακεία της χώρας, έτοιμα προς διάθεση στους πολίτες.
Τελικά μετά κόπων και βασάνων από την Παρασκευή 9 Απριλίου θα αρχίσει η διάθεση μόλις 1 εκατ. αυτοδιαγνωστικών τεστ. Πίσω από την κυβερνητική αστοχία κρύβεται όχι μόνο ο ερασιτεχνικός χειρισμός αλλά και ένα πλούσιο επιχειρηματικό παρασκήνιο σε έναν ακόμα διαγωνισμό (έπειτα από αυτούς του ΙΦΕΤ και του ΕΟΔΥ) προμήθειας προϊόντων ανίχνευσης αντιγόνων για τον Covid-19, o οποίος παρουσιάζει ισχυρές ενδείξεις αδιαφάνειας.
Tριάντα μία εταιρείες υπέβαλαν προσφορές στον fast-track ανοιχτό, μειοδοτικό διαγωνισμό της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την προμήθεια 10 εκατ. self tests. Οπως έγινε γνωστό, οι εταιρείες που κέρδισαν τον διαγωνισμό ήταν οι: Ξενοφών Γερμανός (2,5 εκατ. τεστ), Αnats (1 εκατ. τεστ), Swiss Med (3 εκατ. τεστ), Marvifarm (1 εκατ. τεστ) και η πολυεθνική Roche (1,9 εκατ. τεστ).
Οι τιμές προσφορών κυμαίνονταν από 2,29 ευρώ μέχρι 4 ευρώ ανά τεμάχιο. Από τις παραπάνω εταιρείες μόνο η Roche είναι παραγωγός και έχει το δικό της τεστ, ενώ όλες οι άλλες είναι απλώς διανομείς.
Πρόκειται για εταιρείες που κατά τεκμήριο δεν σχετίζονται με τον χώρο των ιατροδιαγνωστικών (εκτός από την Anats) ενώ η μία εξ αυτών (Swissmed) συστάθηκε μόλις τον περασμένο Οκτώβριο με αρχικό κεφάλαιο 30.000 ευρώ.
Η ίδια εταιρεία κέρδισε παραδόξως και τον πρόσφατο διαγωνισμό του ΕΟΔΥ για τα 3 εκατ. τεστ (έχει παγώσει λόγω προσφυγών) και είναι ένα βήμα πριν από την υπογραφή σύμβασης με το Δημόσιο ύψους 10 εκατ. ευρώ. Ευλόγως δημιουργείται το ερώτημα πώς ακριβώς θα βρεθεί το κεφάλαιο για να υποστηριχθεί μια τέτοια επένδυση. Η ιστοσελίδα της, πάντως, στο διαδίκτυο είναι ακόμα... υπό κατασκευή.
Η έναρξη της εταιρείας Swissmed έγινε στο όνομα συγγενούς (πρώτου βαθμού) επιχειρηματία ο οποίος στο παρελθόν έχει αντιμετωπίσει ποινικές διώξεις για σοβαρά οικονομικά εγκλήματα. Ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας διατηρεί φιλικές σχέσεις με τις άλλες τρεις εταιρείες-αναδόχους στον διαγωνισμό αλλά και με τον επιχειρηματία Θόδωρο Καρυπίδη, πρόεδρο της ΠΑΕ Αρης.
Ο διαγωνισμός για τα self tests της Πολιτικής Προστασίας ήταν ο πρώτος που η εταιρεία Armani Swiss, ουσιαστικών συμφερόντων Καρυπίδη, δεν κατέθεσε φάκελο υποψηφιότητας.
Αντί όμως για την Armani Swiss, εμφανίστηκε εσχάτως μια άλλη εταιρεία «ελβετικής έμπνευσης», η Swiss Med. Κατά διαβολική σύμπτωση το προϊόν (τεστ) Joysbio ήταν αυτό που είχε προσφέρει η Armani Swiss στον διαγωνισμό της Περιφέρειας Αττικής με τα υπερκοστολογημένα rapid tests (σε τιμή πάνω από 9 ευρώ, ενώ τώρα προσφέρεται από 2,29 μέχρι 4).
Σημειώνεται πως, εκτός από τη Roche, οι τέσσερις ανάδοχοι του τελευταίου διαγωνισμού είχαν κατέβει και στους προηγούμενους διαγωνισμούς, καταθέτοντας κλιμακωτές προσφορές ως προς τις τιμές, για το ίδιο προϊόν, που όμως τις προηγούμενες φορές ήταν το επίσης κινέζικο «WondFo».
Στον τωρινό διαγωνισμό της Πολιτικής Προστασίας για τα self tests, όλες μαζί, πάλι κατά διαβολική σύμπτωση, άλλαξαν το προϊόν και πρόσφεραν το «Joysbio», αυτό δηλαδή που προμηθευόταν ο Θ. Καρυπίδης, ο οποίος διατηρεί καλές σχέσεις και με τον πρόεδρο της ΠΑΕ Ολυμπιακός Β. Μαρινάκη. Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως μία από τις συγκεκριμένες τέσσερις αναδόχους έχει αποκλειστεί από τα τραπεζικά ιδρύματα και άλλους φορείς ως ύποπτη εταιρεία, με την οποία δεν πρέπει να γίνονται συναλλαγές.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες της «Εφ.Συν.», πριν από τον διαγωνισμό είχαν διαρρεύσει φήμες από το περιβάλλον γνωστού λοιμωξιολόγου (δεν είναι μέλος της τριμελούς Επιτροπής Αξιολόγησης) ότι μόνο δύο προϊόντα θα γίνουν δεκτά, το κινεζικό Joysbsio και αυτό της Roche. Οπως τελικά και έγινε.
Εντύπωση προκαλεί και το γεγονός πως καμία (πλην της Roche) από τις προαναφερθείσες εταιρείες όπως και η Armani Swiss δεν διαθέτει την κεφαλαιακή επάρκεια για τέτοιου είδους έργα. Η Roche δήλωσε αδυναμία να καλύψει πλήρως την ποσότητα των 10 εκατ. τεστ, κάνοντας προσφορά μόνο για 1,9 εκατ. Υπενθυμίζουμε πως η κυβέρνηση κάνει λόγο για 40 εκατ. τεστ τον μήνα! Προς το παρόν ούτε η ρευστότητα των νεοφυών επιχειρηματιών υπάρχει ούτε το εμπόρευμα!
Εκτός αν μπει κάποιο... γκολ της τελευταίας στιγμής.
Ερωτήματα για την εγκυρότητα
Η «Εφ.Συν.» έγκαιρα έχει αναδείξει τον βαθμό επικινδυνότητας που κρύβουν τα self tests («Πυροτέχνημα τα τεστ στο σπίτι», Ντ. Βέργου, 24.3.2021) καθώς πλέον γνωρίζουμε πως δεν είναι τόσο έγκυρα στους πολύ ασυμπτωματικούς, πιθανώς και στους προσυμπτωματικούς.
Σύμφωνα με τα σχόλια στον πίνακα αξιολόγησης των τεχνικών προδιαγραφών του διαγωνισμού της Πολιτικής Προστασίας, το τεστ «Joysbio» δεν φέρεται να καλύπτει την απαιτούμενη ευαισθησία. Στον δείκτη FIND το συγκεκριμένο προϊόν έχει βαθμολογία κάτω από 80% (μια τέτοια βαθμολογία στην πράξη έχει αποτελέσματα πολύ πιο κάτω).
Σύμφωνα με την τεχνική αξιολόγηση, το προϊόν έγινε δεκτό με την εξής αιτιολόγηση: «Η ειδικότητα είναι ΟΚ. Δεν παρέχεται ανάλυση ευαισθησίας σε σύγκριση με PCR στον 33ο κύκλο, όμως από τον αναλυτικό πίνακα των αποτελεσμάτων ανά ασθενή τεκμαίρεται ότι πληρούνται οι προδιαγραφές». Ομως ο διαγωνισμός απαιτούσε αυστηρά ανάλυση ευαισθησίας σε σύγκριση με PCR στον 33ο κύκλο (CT) ιικού φορτίου. Αυτός άλλωστε ήταν ο λόγος αποκλεισμού άλλων εταιρειών/προϊόντων.
Στις 31 Μαρτίου το Ελεγκτικό Συνέδριο, χωρίς να μπει στην ουσία των προδιαγραφών του διαγωνισμού, ενέκρινε την υπογραφή σύμβασης με τις πέντε ανάδοχες εταιρείες.
Καθυστερούν οι διαγωνισμοί για τα rapid
Καθολικά απορριπτικές ήταν οι αποφάσεις της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφορών στις προσφυγές των Siemens και Roche για τον διαγωνισμό του ΙΦΕΤ των 10 εκατ. rapid tests. Ως εκ τούτου, η ανάδοχος εταιρεία Βαρελάς αναμένεται να υπογράψει τη σχετική σύμβαση. Ενδιαφέρον θα έχει η στάση της Roche από εδώ και πέρα, καθώς νομικά διαθέτει τη δυνατότητα προσφυγής στα δικαστήρια για τον διαγωνισμό του ΙΦΕΤ.
Στον διαγωνισμό του ΕΟΔΥ εκκρεμούν οι προσφυγές των εταιρειών Πήγασος, Siemens και προσφάτως και της Roche. Η πρώτη κατέθεσε δύο προσφυγές κατά των όρων του διαγωνισμού και της ανάδειξης της Swiss Med ως μειοδότη, καταγγέλλοντας παρατυπίες. Η δεύτερη βάλλει κατά των όρων της διακήρυξης (αλλά δεν έλαβε μέρος στον διαγωνισμό) και η Roche κατά της Swiss Med για καταχρηστική ανάδειξή της σε προσωρινό μειοδότη, υποστηρίζοντας ότι δεν πληρούσε κάποιες τεχνικές προδιαγραφές αλλά και δεν είχε προσκομίσει κάποια νομικά έγγραφα.
Μαζί με τους αριθμούς – ρεκόρ των νέων κρουσμάτων κορωνοϊού που παρουσίασε την Τρίτη ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), προβληματισμό προκαλούν στους ειδικούς και οι αυξητικές τάσεις του ιικού φορτίου της Covid 19 στα λύματα μεγάλων αστικών κέντρων και ειδικότερα στο Βόλο, την Ξάνθη αλλά και τη Θεσσαλονίκη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των εργαστηριακών ελέγχων του Εθνικού Δικτύου Επιδημιολογίας Λυμάτων για την επιδημιολογική επιτήρηση του ιού SARS-CoV-2 σε αστικά λύματα, αν και την εβδομάδα 29 Μαρτίου - 4 Απριλίου 2021 παρατηρήθηκαν σταθεροποιητικές ή πτωτικές τάσεις σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα σε 7 από τις 11 περιοχές που ελέγχονται, δεν ίσχυσε το ίδιο για τρεις μεγάλες πόλις της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, καταγράφονται αυξητικές τάσεις του ιικού φορτίου στις παρακάτω περιοχές:
Βόλος +112%
Ξάνθη +88%
Θεσσαλονίκη +56%
Τα δείγματα λαμβάνονται από τις εισόδους των εκάστοτε Μονάδων Επεξεργασίας Λυμάτων και αντιστοιχούν στον πληθυσμό που εξυπηρετείται από αυτές. Τα δείγματα προέρχονται από την Περιφέρεια Αττικής και τις πόλεις της Θεσσαλονίκης, της Λάρισας, του Βόλου, του Ηρακλείου Κρήτης, των Χανίων, του Ρεθύμνου, του Αγίου Νικολάου, της Πάτρας, της Ξάνθης και της Αλεξανδρούπολης.
Τα αποτελέσματα αφορούν στην περίοδο από 29 Μαρτίου έως 4 Απριλίου 2021.
Κατά τα λοιπά, οι πτωτικές τάσεις κυμαίνονται από –2% στην Περιφέρεια Αττικής μέχρι –94% στα Χανιά. Επισημαίνεται, όμως, ότι σταθερές παραμένουν ουσιαστικά οι συγκεντρώσεις του ιικού φορτίου στα αστικά λύματα της Αττικής (-2%) και της Πάτρας (-5%), καθώς στις δύο αυτές περιοχές οι μεταβολές εμπίπτουν στα όρια της εργαστηριακής αβεβαιότητας.
Αντίθετα, αυξητικές τάσεις παρατηρήθηκαν στις πόλεις του Βόλου (+112%), της Ξάνθης (+88%) και της Θεσσαλονίκης (+56%).
Αποτελέσματα ανά περιοχή
Περιφέρεια Αττικής: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, στην Περιφέρεια Αττικής η συγκέντρωση του ιικού φορτίου στα αστικά λύματα δεν παρουσίασε σημαντική διακύμανση (-2%) σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα και παραμένει ουσιαστικά σταθερή και σε υψηλά επίπεδα.
Θεσσαλονίκη: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε αύξηση (+56%) στον σχετικό ρυθμό έκκρισης του ιικού φορτίου, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, 22-28/3/2021. Η συγκέντρωση του ιικού φορτίου στα αστικά λύματα διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Λάρισα: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε μείωση (-38%) στη συγκέντρωση του γενετικού υλικού του ιού στα αστικά λύματα σε σχέση με την εβδομάδα 22-28/3/2021.
Βόλος: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε αύξηση (+112%) στη συγκέντρωση του γενετικού υλικού του ιού στα αστικά λύματα σε σχέση με την εβδομάδα 22-28/3/2021. Έπειτα από τη μείωση που παρατηρήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα (22-28/3/2021), οι συγκεντρώσεις επανήλθαν σε πρότερα επίπεδα, αντίστοιχα της περιόδου 1 έως 21 Μαρτίου 2021.
Ηράκλειο: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε πτωτική τάση (-94%) σε σχέση με την εβδομάδα 22-28/3/2021 στο ιικό φορτίο του SARS-CoV-2 στα λύματα της πόλης του Ηρακλείου. Παρά τη μείωση, η συγκέντρωση του ιικού φορτίου στα λύματα εξακολουθεί να είναι υψηλή.
Χανιά: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε πτωτική τάση (-87%) σε σχέση με την εβδομάδα 22-28/3/2021 στο ιικό φορτίο του SARS-CoV-2 στα λύματα της πόλης των Χανίων. Παρά τη μείωση, η συγκέντρωση του ιικού φορτίου στα λύματα εξακολουθεί να είναι υψηλή.
Ρέθυμνο: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε πτωτική τάση (-93%) σε σχέση με την εβδομάδα 22-28/3/2021 στο ιικό φορτίο του SARS-CoV-2 στα λύματα της πόλης του Ρεθύμνου.
Αγ. Νικόλαος: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε πτωτική τάση (-82%) του εβδομαδιαίου μέσου όρου του ιικού φορτίου στα λύματα της πόλης του Αγίου Νικολάου, σε σύγκριση με αυτόν της αμέσως προηγούμενης εβδομάδας.
Πάτρα: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-2/4/2021, στην Πάτρα δεν παρατηρήθηκε αξιοσημείωτη μεταβολή (-5%) στον σχετικό ρυθμό έκκρισης του ιικού φορτίου, σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα, 22-28/03/2021.
Ξάνθη: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, παρατηρήθηκε αύξηση (+88%) της συγκέντρωσης του γενετικού υλικού του ιού στα αστικά λύματα, αλλά οι συγκεντρώσεις κυμαίνονται ακόμα σε σχετικά χαμηλά επίπεδα.
Αλεξανδρούπολη: Την τελευταία εβδομάδα, 29/3-4/4/2021, ανιχνεύθηκε γενετικό υλικό του ιού στα αστικά λύματα, σε αντίθεση με την εβδομάδα 22-28/3/2021, οπότε ο ιός δεν ήταν ανιχνεύσιμος. Η συγκέντρωση χαρακτηρίζεται ως πολύ χαμηλή.
Οι παραπάνω τάσεις έχουν υπολογιστεί με βάση τις τιμές του ιικού φορτίου, κανονικοποιημένες ως προς τον ισοδύναμο πληθυσμό των περιοχών. O ισοδύναμος πληθυσμός υπολογίζεται με βάση το ρυπαντικό φορτίο που καταλήγει στην εκάστοτε εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων σε διάρκεια 24 ωρών και τυπικών τιμών παραγωγής ρυπαντικού φορτίου ανά άτομο ανά ημέρα.
Μεταβολές της τάξης +/- 30% είναι κοντά στα όρια της εργαστηριακής αβεβαιότητας.
Το μέσο ιικό φορτίο της Λάρισας, του Βόλου, του Ηρακλείου, των Χανίων, του Ρεθύμνου, του Αγίου Νικολάου, της Πάτρας, της Ξάνθης και της Αλεξανδρούπολης, για την εβδομάδα 29 Μαρτίου έως 4 Απριλίου 2021, έχει υπολογιστεί με βάση τις μετρήσεις που ελήφθησαν από 29 Μαρτίου έως 2 Απριλίου 2021. Τα αποτελέσματα της Περιφέρειας Αττικής, της Θεσσαλονίκης και των Χανίων αντιστοιχούν σε μετρήσεις από 29 Μαρτίου έως 4 Απριλίου 2021.
Τα εργαστήρια που συμμετέχουν στο δίκτυο είναι: Εργαστήριο Αναλυτικής Χημείας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διεπιστημονική Εργαστηριακή Ομάδα Επιδημιολογίας Λυμάτων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Περιφερειακό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας Θεσσαλίας, Περιφερειακό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας Κρήτης, Εργαστήριο Υγιεινής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών.