ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Την ώρα που ο θρήνος και η οργή για το έγκλημα στα Τέμπη κλιμακώνονται, με τους συγγενείς των θυμάτων να βιώνουν εφιαλτικές ώρες, αίσθηση προκαλεί η επιμονή της κυβέρνησης να διορίσει η ίδια την επιτροπή για τη διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος.
Καταρχάς, αρνητική εντύπωση και σφοδρές αντιδράσεις δημιούργησε η τοποθέτηση του καθηγητή Μεταφορών και Παραγωγής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Αθανάσιου Ζηλιασκόπουλου στην εν λόγω επιτροπή, αν και ο ίδιος διετέλεσε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τη μνημονιακή περίοδο 2010-2015.
Μετά την κατακραυγή, ο κ. Ζηλιασκόπουλος υπέβαλε την παραίτησή του –χωρίς να έχει κλείσει ούτε ένα 24ωρο στην επιτροπή– σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως «λόγω της ιδιαίτερης βαρύτητας της Επιτροπής, για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, δεν θα ήθελα η ιδιότητα μου εκείνη να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για να πληγεί η ακεραιότητα και η αμεροληψία των εργασιών και του πορίσματος της Επιτροπής».
«Φιάσκο»
Ωστόσο, τα εύλογα ερωτήματα παραμένουν σχετικά με τη σύσταση της επιτροπής. Χαρακτηριστική είναι η νέα σκληρή ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο οποίος από την αρχή είχε εκφράσει τις αντιρρήσεις του για τις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης. Στην ανακοίνωσή του δεν διστάσει να μιλήσει για «φιάσκο», τονίζοντας πως «δεν είναι δυνατόν ο ελεγχόμενος να διορίζει τον ελεγκτή του».
Παράλληλα, καλεί τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να καταργήσει αμέσως την εν λόγω επιτροπή και να αφήσει τη Δικαιοσύνη και τις αρμόδιες Αρχές να επιτελέσουν το έργο τους.
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ
«Ο κ. Μητσοτάκης να καταργήσει την Επιτροπή – φιάσκο, δεν μπορεί να διορίζει τον ελεγκτή του»
Η έρευνα για το δυστύχημα θα γίνει από τη Δικαιοσύνη – Οι ώρες της τραγωδίας δεν ενδείκνυνται για επικοινωνιακούς τακτικισμούς
Την ώρα που ακόμα η χώρα θρηνεί τους νεκρούς της, η κυβέρνηση επιδίδεται σε ένα άνευ προηγουμένου φιάσκο με τη δήθεν «υπερκομματική» Επιτροπή. Δεν είναι δυνατόν ο ελεγχόμενος να διορίζει τον ελεγκτή του.
Η σπουδή του κ. Μητσοτάκη να συστήσει μία διορισμένη από τον ίδιον Επιτροπή που θα προκαταλάβει την εν εξελίξει έρευνα της Δικαιοσύνης, αποτελεί ευθεία παρέμβαση στο έργο της, ενέχει προεκλογικές σκοπιμότητες και είναι εξόχως ύποπτη.
Η απόσυρση του κ. Ζηλιασκόπουλου από την Επιτροπή, μετά τη θύελλα αντιδράσεων, δεν αλλάζει απολύτως τίποτα.
Καλούμε τον κ. Μητσοτάκη να καταργήσει αμέσως την εν λόγω Επιτροπή και να αφήσει τη Δικαιοσύνη και τις αρμόδιες Αρχές να επιτελέσουν το έργο τους και να διερευνήσουν τα αίτια του δυστυχήματος.
Οι ώρες της τραγωδίας δεν ενδείκνυνται για επικοινωνιακούς τακτικισμούς.
«Συγκάλυψη»
Τις αντιρρήσεις του για την επιτροπή εξέφρασε και το ΜέΡΑ25. Ειδικότερα, ο Μιχάλης Κριθαρίδης, με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα επισήμανε πως «η φοβερή και τρομερή Επιτροπή που πήγε να στήσει εντελώς αντιθεσμικά η Κυβέρνηση, δεν κράτησε ούτε μία μέρα καθώς ήδη έχουμε την πρώτη παραίτηση». Υπογράμμισε με νόημα πως «προφανώς δεν θα εμπιστευτούμε μια τέτοια Επιτροπή Συγκάλυψης, ούτε έναν Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, γαμπρό του προέδρου της ΤΕΡΝΑ!».
Επίσης, ο εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος, μίλησε ξεκάθαρα για συγκάλυψη και έδωσε και το (μέχρι στιγμής) ιστορικό της.
Όπως ανέφερε ο Έρικ Μιλτιάδης Έντμαν σε ανάρτησή του:
- Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ο κ. Γεραπετρίτης, γαμπρός του προέδρου της ΤΕΡΝΑ
- Καμία υπερκομματική επιτροπή, αλλά 3μελής διορισμένη από την κυβέρνηση
- Μέλος της ο κ. Ζηλιασκόπουλος- πρωτεργάτης της διάλυσης του ΟΣΕ - που απορρίπτει την πρόταση
Σύγκρουση συμφερόντων και Κράτος Δικαίου
Εξάλλου, ο Χριστόφορος Βερναρδάκης σε δική του ανάρτηση κατέγραψε τρεις παρατηρήσει για το πώς λειτουργεί το Κράτους Δικαίου στη χώρα. Μεταξύ άλλων θυμίζει ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη ψήφισε διάταξη νόμου με την οποία συγκροτείται ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, ωστόσο δύο μήνες μετά, «αντί να σεβαστεί τη δική της νομοθέτηση, συγκροτεί μια ad hoc τριμελή επιτροπή για να κάνει το έργο μιας επίσημης κρατικής οντότητας».
Η ανάρτηση του Χρ. Βερναρδάκη
Τρεις παρατηρήσεις για το επίπεδο λειτουργίας του Κράτους Δικαίου στην Ελλάδα.
- Σύγκρουση συμφερόντων Νο1: Ο (παραιτηθείς) Υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής έχει μετακλητό νομικό σύμβουλο στο Γραφείο του τον νομικό σύμβουλο της Hellenic Train. Επόπτης και εποπτευόμενος ένα πράγμα.
- Σύγκρουση συμφερόντων Νο 2: Μέλος της τριμελούς (!!!) Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση του τραγικού συμβάντος στα Τέμπη είναι ο άνθρωπος που διετέλεσε Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την περίοδο 2010-2015. Δηλαδή, ο άμεσα λειτουργικά εμπλεκόμενος στην εξέλιξη των σιδηροδρόμων της χώρας καλείται να "εποπτεύσει" τις αιτίες του συμβάντος, τις οποίες μάλιστα η ίδια η επικοινωνιακή γραμμή της Κυβέρνησης Μητσοτάκη αναφέρει ως "διαχρονικές" (!!). Επόπτης και εποπτευόμενος ένα πράγμα, Νο2.
- Σύγκρουση Συμφερόντων Νο 3: Ο ορισθείς Υπουργός Υποδομών μετά την παραίτηση Καραμανλή έχει στενή συγγενική σχέση με τον μεγαλομέτοχο - ιδιοκτήτη τεχνικής εταιρείας με μεγάλα έργα υποδομής στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Επόπτης - εποπτευόμενος πάλι ένα πράγμα, Νο 3.
Σε οποιοδήποτε (καπιταλιστικό) κράτος η ύπαρξη τριών επάλληλων περιπτώσεων "σύγκρουσης συμφερόντων" θα είχε επιφέρει τεράστιο νομικό, θεσμικό και πολιτικό σεισμό. Στη σημερινή Ελλάδα, οι φωνές που ακούγονται είναι "περιθωριακές". Δείγμα του πόσο ο δημόσιος διάλογος και η θεσμική συγκρότηση της χώρας έχουν καταρρεύσει.
Και το "κερασάκι". Στις 12 Ιανουαρίου 2023 η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ψηφίζει διάταξη νόμου με την οποία συγκροτείται ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Δύο μήνες μετά, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη αντί να σεβαστεί τη ΔΙΚΗ ΤΗΣ νομοθέτηση, συγκροτεί μια ad hoc τριμελή επιτροπή για να κάνει το έργο μιας επίσημης κρατικής οντότητας.
Γιατί; Μήπως γιατί εκεί την οδηγεί η σύγκρουση συμφερόντων που διαχειρίζεται;