20 Ιουλίου 2021. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωνε πλήρη εκσυγχρονισμό και αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών με το πρόγραμμα «ΟΑΚΑ 2.0». 29 Σεπτεμβρίου 2023. Ξαφνικό «λουκέτο» στο ΟΑΚΑ που συνεπάγεται με αναστολή κάθε αθλητικής και πολιτιστικής δραστηριότητα στο Κεντρικό Στάδιο και στο Ποδηλατοδρόμιο του Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων στην Καλογρέζα.
Η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου του κεντρικού σταδίου στο ΟΑΚΑ όσο και η αντίστοιχη μεταλλική κατασκευή του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας. Αυτό είναι, σύμφωνα με την «Καθημερινή» το βασικό συμπέρασμα των μελετών που έγιναν στις συγκεκριμένες υποδομές από τον τεχνικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει στο χαρτοφυλάκιό του τα συγκεκριμένα ακίνητα και είναι επιφορτισμένο με το έργο της συντήρησής τους.
Στην εκδήλωση για την παρουσίαση του Master Plan για τον πλήρη εκσυγχρονισμό και την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθήνας «Σπύρος Λούης» (Ο.Α.Κ.Α) τον Ιούλιο του 2021 ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωνε «δυστυχώς, ξεχάσαμε το ΟΑΚΑ, όπως, δυστυχώς συνέβη και σχεδόν με το σύνολο των ολυμπιακών υποδομών. Και αυτό παρά το γεγονός ότι στον Έλληνα φορολογούμενο σχεδόν 200 εκατ. ευρώ τα τελευταία 15 χρόνια, σε παρεμβάσεις, συντηρήσεις, που δυστυχώς – τουλάχιστον γι’ αυτόν τον χώρο (σ.σ. ΟΑΚΑ) – απεδείχθησαν πλημελλείς»!
Σχεδόν 15 μήνες μετά και με μια μελέτη (του 2020) που έθετε θέμα σοβαρής φθοράς λόγω έλλειψης συντήρησης (έμεινε στο συρτάρι) ο χρόνος «πάγωσε», στο ΟΑΚΑ μπήκε «λουκέτο» και ακόμα αναμένουμε απαντήσεις για το πότε θα ανοίξει ξανά.
Τα συμπεράσματα δύο μελετών
Το 2020 η ελληνική εταιρεία ΔΟΜΗ ΑΕ εντόπισε σοβαρότερα προβλήματα λόγω έλλειψης συντήρησης τα οποία μάλιστα όπως ανέφερε θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν το συντομότερο δυνατόν, κρούοντας το κώδωνα του κινδύνου. Πρόκειται για οξειδώσεις, προβλήματα στη βαφή και διάφορες κακοτεχνίες.
Μια νέα μελέτη όμως ανετέθη τον Νοέμβριο του 2022 στην ίδια εταιρεία, τη ΔΟΜΗ ΑΕ και ολοκληρώθηκε την περίοδο Αύγουστο-Σεπτέμβριο του 2023 και αφορούσε μόνο την μεταλλική κατασκευή Καλατράβα. Η μελέτη κατέληγε στο συμπέρασμα ότι η μεταλλική κατασκευή δεν ανταποκρίνεται στο ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας. Μάλιστα, το πρόβλημα εντοπίστηκε από την κατασκευή του μεταλλικού στεγάστρου το οποίος όπως ανέφερε δεν πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας.
Άγνωστο το πότε θα ανοίξει
Ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού, Γιάννης Βρούτσης, δηλώνει άγνοια (ΕΡΤ) για την μελέτη (2020) που σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ υπεβλήθη στην γενική γραμματεία Αθλητισμού και στο υπουργείο Υποδομών επί Κωνσταντίνου Αχ. Καραμανλή.
«Δεν έχω λάβει καμία γνώση για το συγκεκριμένο ζήτημα. Δεν έχω γνώση ότι υπήρξε άλλη μελέτη, ότι διεξήχθη μελέτη και υπήρχε πόρισμα από την άλλη μελέτη. Επειδή και εγώ το είδα σήμερα αυτό, θα διενεργήσει εδώ ένα έλεγχο, να δω αν υπήρχε και τι έχει γίνει συγκεκριμένα. Δεν μπορεί κάποιος σε ένα υπουργείο να γνωρίζει για όλα τα κτίρια και τα υπόλοιπα».
Και αφού δεν γνώρισε για όσα είχαν συμβεί τότε ήρθε σήμερα να ζητήσει από το Τεχνικό Επιμελητήριο με τη διαβίβαση όλου του φακέλου της μελέτης να επαναξιολογήσει και να τοποθετηθεί στο πλαίσιο επιβεβαίωσης ή όχι της μελέτης που τους παρέδωσε, παραπέμποντας στην επαναξιολόγηση για να μπορέσει να γίνει πιο συγκεκριμένος.
«Θα ηταν πολύ επιπόλαιο, θα έλεγα και αστείο ως πολιτικός υπεύθυνος και για τον αθλητισμό της χώρας μας και μη αρμόδιος να τοποθετηθώ εγώ με ακριβές χρονοδιάγραμμα πως θα γίνουν οι ενέργειες και πότε θα ανοίξει είτε το ποδηλατοδρόμιο, είτε το γήπεδο. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι περιμένω την απόφαση όσο αφορά την αξιολόγηση που θα κάνει το Τεχνικό Επιμελητήριο και για το ποδηλατοδρόμιο και για το αθλητικό κέντρο του γηπέδου. Και στη βάση αυτής της μελέτης θα μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα χρονοδιάγραμμα ενεργειών», τόνισε χαρακτηριστικά.
Έρευνα της Εισαγγελίας
Στο μεταξύ ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών έδωσε παραγγελία για τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας για την υπόθεση.
Η σχετική μελέτη έχει ήδη διαβιβαστεί στο Tεχνικό Eπιμελητήριο και ακολουθεί η δεύτερη μελέτη που αναμένεται να επιβεβαιώσει ή να απορρίψει τα πρώτα στοιχεία για την στατικότητα του στεγάστρου Καλατράβα.
Η έρευνα της Εισαγγελίας θα αφορά:
Ποιες ήταν οι εισηγήσεις του κατασκευαστή για τη συντήρηση κι αν τηρήθηκαν
Αν υπήρχαν εισηγήσεις άλλων οργάνων για περιοδική συντήρηση κι αν ναι σε ποιους είχαν υποβληθεί και ποια ήταν η κατάληξή τους
Γιατί έγινε η μελέτη που έδειξε τώρα το πρόβλημα στατικότητας και με ποια αφορμή ξεκίνησε αυτή
Την προκαταρκτική έρευνα θα διενεργήσει ο εισαγγελέας Πρωτοδικών Νικόλαος Μαργαρίτης και τα διερευνώμενα αδικήματα είναι μεταξύ άλλων, έκθεση σε κίνδυνο και παραβίαση κανόνων οικοδομικής ασφάλειας.