Τετάρτη 16 Απριλίου 2025

Ιστορική συμφωνία ΠΟΥ για μελλοντικές πανδημίες

 

Hector Christiaen | Dreamstime.com

Ιστορική συμφωνία ΠΟΥ για μελλοντικές πανδημίες

Η Ουάσιγκτον ήταν απούσα από τις διαπραγματεύσεις, καθώς ο Ρεπουμπλικάνος πρόεδρος έχει πάρει την απόφαση να αποσύρει τις ΗΠΑ από τον ΠΟΥ

Έπειτα από τρία και πλέον χρόνια διαπραγματεύσεων, οι χώρες μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ενέκριναν σήμερα ιστορική συμφωνία με σκοπό να υπάρξει καλύτερη προετοιμασία και συντονισμένος αγώνας εναντίον μελλοντικών πανδημιών.

«Τα κράτη μέλη του ΠΟΥ έκαναν ένα μεγάλο βήμα εμπρός στις προσπάθειες με σκοπό να γίνει ο κόσμος πιο ασφαλείς από τις πανδημίες, σφυρηλατώντας σχέδιο συμφωνίας το οποίο θα εξεταστεί κατά την επόμενη παγκόσμια σύνοδο για την υγεία τον Μάιο», εξήγησε ο οργανισμός, μέρος του συστήματος του ΟΗΕ, στο δελτίο Τύπου που δημοσιοποίησε.

Η συμφωνία κλείστηκε μετά την τελευταία ημέρα -και νύχτα- διαπραγμάτευσης. «Καταλήξαμε σε συμφωνία στη 01:58», ανέφερε χαρακτηριστικά σύνεδρος στο Γαλλικό Πρακτορείο, ενώ στα γραφεία του οργανισμού ετοιμάζονταν τα ποτήρια με τη σαμπάνια.

«Τα έθνη του κόσμου έγραψαν ιστορία σήμερα στη Γενεύη», συνόψισε ο γενικός διευθυντής του ΠΟΥ, ο Τέντρος Αντανόμ Γκεμπρεέσους.

«Καταλήγοντας σε συναίνεση για τη Συμφωνία για τις Πανδημίες, όχι μόνο έκλεισαν συμφωνία που είναι η σημαντικότερη εδώ και μια γενιά για να γίνει κόσμος πιο ασφαλής, αλλά επέδειξαν επίσης ότι η πολυμερής προσέγγιση είναι ακόμη ζωντανή, κι ότι στον διαιρεμένο κόσμο μας, τα έθνη μπορούν ακόμη να συνεργάζονται για να βρουν πεδίο συνεννόησης και να υπάρχει αντίδραση από κοινού στις απειλές που είναι κοινές», πρόσθεσε ο Δρ. Τέντρος, που συμμετείχε ενεργά στον διάλογο.

Οι συνομιλίες -υβριδικές, διά ζώσης και ψηφιακά- προχωρούσαν πάντως μάλλον με πιο αργό ρυθμό από ό,τι αναμενόταν χθες, έπειτα από τρεις ημέρες παύσης.

Προσέκρουαν ιδίως στο άρθρο 11, που αφορά τη μεταφορά τεχνολογιών για την παραγωγή προϊόντων υγείας συνδεόμενων με πανδημίες, πάνω απ’ όλα για να ωφελούνται αναπτυσσόμενες χώρες.

Το ζήτημα βρισκόταν στην καρδιά πολλών διαμαρτυριών, πάνω απ’ όλα από χώρες που στερούνταν τα περισσότερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του νέου κορονοϊού, καθώς έκριναν πως οι πλούσιες χώρες αγόραζαν και κράταγαν για λογαριασμό τους ό,τι υπήρχε, από δόσεις εμβολίων ως τεστ και είδη ατομικής προστασίας.

Άλλες χώρες, όπου η φαρμακευτική βιομηχανία έχει μεγάλο βάρος στην οικονομία, εναντιώθηκαν στην ιδέα της υποχρεωτικής μεταφοράς και επέμεναν να γίνεται σε εθελοντική βάση. Τελικά προέκυψε συναίνεση γύρω από την αρχή της μεταφοράς τεχνολογιών που θα είναι καρπός «αμοιβαία συμφωνημένων» όρων.

Η συμφωνία προβλέπει ακόμη τη δημιουργία «Συστήματος πρόσβασης σε παθογόνους παράγοντες και καταμερισμού πλεονεκτημάτων» (PABS στα αγγλικά), ώστε να υπάρχει ταχεία ανταλλαγή δεδομένων για παθογόνους παράγοντες, προϊόντα υγείας και την εμπειρία της χρήσης τους, όπως για παράδειγμα εμβολίων και μεθόδων ή προϊόντων εξέτασης. Σκοπός είναι ταυτόχρονα η διεύρυνση της πρόσβασης σε αυτά τα προϊόντα και να δημιουργηθεί παγκόσμιο δίκτυο αλυσίδων εφοδιασμού.

Πρόκειται για «ιστορική συμφωνία για την υγειονομική ασφάλεια, την ισότητα και τη διεθνή αλληλεγγύη», σχολίασε η Αν-Κλερ Αμπρού, συμπρόεδρος του οργάνου διαπραγμάτευσης και πρεσβεύτρια της Γαλλίας για την παγκόσμια υγεία.

Ο επικεφαλής του ΠΟΥ πήγε να πάρει μέρος στις διαπραγματεύσεις χθες στο τέλος της ημέρας και εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να κάνει μερικά σχόλια στον Τύπο. Κατά την άποψή του, το κείμενο είναι «ισορροπημένο» και θα φέρει «περισσότερη ισότητα».

Πάνω απ’ όλα, ο Δρ. Τέντρος προειδοποίησε τους πάντες να μη χάσουν από τα μάτια τους αυτό που θεωρεί πως είναι το πιο σημαντικό. «Το κόστος της απραξίας είναι πολύ υψηλότερο» καθώς «ο ιός είναι ο χειρότερος εχθρός, μπορεί να είναι χειρότερος κι από πόλεμο».

Το Σάββατο, έπειτα από πέντε ημέρες διαπραγματεύσεων, συμπεριλαμβανομένων 24 ωρών χωρίς διακοπή, η κυρία Αμπρού ανακοίνωνε «καταρχήν συμφωνία», εν αναμονή οριστικού πράσινου φωτός από τις πρωτεύουσες.

Χθες επρόκειτο να γίνουν οι τελευταίες προσθαφαιρέσεις στο κείμενο, πέντε χρόνια αφού εκδηλώθηκε η πανδημία του νέου κορονοϊού, που άφησε πίσω εκατομμύρια νεκρούς και την παγκόσμια οικονομία σακατεμένη. Στόχος είναι να υπάρξει καλύτερη προετοιμασία στον κόσμο, που απέχει παρασάγγας από το να είναι προετοιμασμένος και να έχει τα εφόδια για να αντιμετωπίσει νέα πανδημία, όπως επισημαίνουν ο ΠΟΥ και ειδικοί.

Οι διαπραγματεύσεις διεξήχθησαν με φόντο την κρίση ως προς την πολυμερή συνεργασία και το παγκόσμιο σύστημα υγείας — που σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στις δραστικές περικοπές της αμερικανικής βοήθειας, με αποφάσεις της κυβέρνησης του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. Οι ΗΠΑ ως τώρα ήταν μακράν ο κυριότερος χορηγός ανθρωπιστικής βοήθειας στον κόσμο.

Η Ουάσιγκτον ήταν απούσα από τις διαπραγματεύσεις, καθώς ο Ρεπουμπλικάνος πρόεδρος έχει πάρει την απόφαση να αποσύρει τις ΗΠΑ από τον ΠΟΥ. Παρ’ όλ’ αυτά όμως, η αμερικανική παρουσία ήταν σχεδόν απτή στους διαδρόμους του διεθνούς οργανισμού, εξαιτίας της απειλής της κυβέρνησης Τραμπ να προχωρήσει στην επιβολή τελωνειακών δασμών σε φαρμακευτικά προϊόντα.

Σε κάθε περίπτωση, για πολλές ΜΚΟ, ήταν απαραίτητο να συναφθεί αυτή η συμφωνία.

«Παρότι η συμφωνία κλείστηκε έπειτα από πολλούς συμβιβασμούς, εμπεριέχει θετικά στοιχεία που επιτρέπουν να δημιουργηθεί νέο πλαίσιο για την προετοιμασία και την αντίδραση στις πανδημίες κατά τρόπο πιο ίσο και πιο δίκαιο στο μέλλον», σχολίασε η μη κυβερνητική οργάνωση Γιατροί Χωρίς Σύνορα (Médecins sans frontières, MSF).

Ανατριχιαστική «πρόταση» της Hellenic Train: Ζητά την κατάργηση του δεύτερου μηχανοδηγ

 

Hellenic Train
Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

ού

H εταιρία σα να μη συνέβη ποτέ το έγκλημα των Τεμπών, υπέβαλε τώρα, δύο χρόνια μετά τη σύγκρουση, αυτή την ανήκουστη πρόταση στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Σε μια καταγγελία για νέους και ανατριχιαστικά επικίνδυνους χειρισμούς της Hellenic Train σε σχέση την ασφάλεια των επιβατών τρένου στη χώρα μας, προχώρησε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης.

Σύμφωνα με τη συνδικαλιστική οργάνωση των μηχανοδηγών, η εταιρία σα να μη συνέβη ποτέ το έγκλημα των Τεμπών, υπέβαλε τώρα, δύο χρόνια μετά τη σύγκρουση, πρόταση στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, να αφαιρεθεί από την κυβερνητική καμπίνα του εκάστοτε συρμού ο δεύτερος μηχανοδηγός!

Μοιάζει απίστευτο, είναι όμως αληθινό, το ότι η εταιρία τόλμησε να υποβάλει μια τέτοια πρόταση την ίδια ακριβώς στιγμή που δεν λειτουργεί πουθενά το σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου ΕTCS, δείχνοντας έτσι ότι αρνείται πεισματικά, να διδαχτεί ακόμα και το παραμικρό από όσα ζοφερά συνέβησαν το Φεβρουάριο του 2023.

«Πρόκειται για εγκληματική πρόταση της διοίκησης της Hellenic Train, που θα βρει απέναντί της όχι μόνο τους μηχανοδηγούς, αλλά το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας» υπογραμμίζει η Ένωση στην σχετική ανακοίνωσή της, και προσθέτει λεπτομέρειες από τις οποίες προκύπτει καθαρά, ότι η διοίκηση της εταιρίας συνεχίζει απτόητη την πάγια κυνική και ανάλγητη στάση της, λεπτομέρειες όπως ότι:

  • αδιαφορεί επιδεικτικά όταν της επισημαίνεται ότι πρέπει να ανταποκριθεί έστω και στις προδιαγραφές ασφάλειας της ίδιας της μητρικής εταιρίας της, δηλαδή της Trenitalia - φρονώντας προφανώς ότι οι Ιταλοί επιβάτες αξίζουν μέτρα ασφαλείας τα οποία δεν αξίζουν οι αντίστοιχοι Έλληνες, από τους οποίους εξαγόρασε τις αρμοδιότητες και τον εξοπλισμό της, έναντι πινακίου φακής,
  • αρνείται ακόμα και να παρουσιαστεί καν, στο διάλογο ενώπιον του κατά νόμον αρμόδιου, Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), στον οποίο την έχει νόμιμα καλέσει η συνδικαλιστική οργάνωση των μηχανοδηγών με θέμα την απειλή κατάργησης του δεύτερου μηχανοδηγού και άλλα ζητήματα ασφάλειας, και
  • σέρνει σε πειθαρχικό έλεγχο τέσσερις συνδικαλιστές μηχανοδηγούς, άλλους από αυτούς χωρίς καθόλου αφορμή και άλλους βαφτίζοντας ως δήθεν ουσιώδη, κάποια ζητήματα τυπικής σημασίας που δεν επισείουν πειθαρχικό έλεγχο.

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης αναφέρει:

«To Σωματείο μας ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ όσα ακούστηκαν σε τηλεοπτική εκπομπή αλλά και γράφτηκαν σε δημοσιεύματα για κλίμα τρομοκρατίας στον χώρο των Μηχανοδηγών, που καλλιεργεί συστηματικά την τελευταία περίοδο η Διοίκηση της Hellenic Train.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τέσσερεις συνδικαλιστές έχουν οδηγηθεί στα πειθαρχικά , είτε χωρίς αφορμή, είτε για λόγους τυπικούς που κάποιοι θέλουν να τους μετατρέψουν σε ουσιώδεις.

Για το θέμα αυτό (και άλλα γύρω από την ασφάλεια κυκλοφορίας) έχουμε προσφύγει στον ΟΜΕΔ αλλά η Hellenic Train δήλωσε ότι δεν θα προσέλθει στον διάλογο, δείχνοντας ότι δεν έχει διδαχθεί τίποτα από το έγκλημα των Τεμπών, ενώ αγνοεί επιδεικτικά τα όσα ισχύουν στην Μητρική Trenitalia και τον Όμιλο Ferrovie Dello Stato Italiane.

Ακόμα χειρότερα, αντί να λαμβάνει μέτρα για την ενίσχυση της ασφάλειας κυκλοφορίας, η Hellenic Train πρότεινε επίσημα στο Υπουργείο Μεταφορών να αφαιρεθεί από την καμπίνα Μηχανοδήγησης ο 2ος Μηχανοδηγός (!!!!) και ενώ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ το Εtcs.

Πρόκειται για ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ της Διοίκησης της Hellenic Train , που θα βρεί ΑΠΕΝΑΝΤΙ της όχι μόνο τους Μηχανοδηγούς, αλλά το ΣΥΝΟΛΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ».

Προειδοποιηση Μεϊκόπουλου προς το Υπουργείο

Από την πλευρά του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος με δήλωσή του για το ζήτημα, άσκησε σφοδρή κριτική στην πρόταση της HT και προειδοποίησε την κυβέρνηση και το Υπουργείο, να την απορρίψευν χωρίς δεύτερη σκέψη:

«Δύο χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών, η Hellenic Train φαίνεται να μην έχει διδαχθεί τίποτα.

Αντί να δώσει προτεραιότητα στην ασφάλεια, επανέρχεται με προτάσεις που υπονομεύουν ανοιχτά τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Συγκεκριμένα, προτείνει την κατάργηση της υποχρεωτικής παρουσίας δεύτερου μηχανοδηγού σε δρομολόγια όπου δεν λειτουργεί το κρίσιμο σύστημα ασφαλείας ETCS, με άλλα λόγια, σε πολλές από τις γραμμές του ελληνικού σιδηροδρόμου. Ο λόγος; Φυσικά το κόστος.

Είναι αδιανόητο να τίθεται ξανά το ζήτημα της ανθρώπινης ζωής σε λογιστικό πίνακα. Η επιλογή είναι ξεκάθαρη: ή θα επενδύσουμε στην ασφάλεια ή θα γυρίσουμε πίσω στις εποχές της αμέλειας, της συγκάλυψης και τελικά των εγκλημάτων.

Ο ισχύων Γενικός Κανονισμός Κίνησης που θεσπίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ το 2019, έβαλε τέλος σε αναχρονιστικές πρακτικές δεκαετιών και εναρμόνισε το ελληνικό πλαίσιο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Και τώρα, η μοναδική τροποποίηση που εισηγείται η διαχειρίστρια εταιρεία, είναι αυτή που ρίχνει τα στάνταρ ασφαλείας, όχι που τα ενισχύει.

Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών να απορρίψει χωρίς δεύτερη σκέψη την πρόταση της Hellenic Train. Να σταματήσει να παριστάνει τον παρατηρητή και να αναλάβει επιτέλους την ευθύνη που της αναλογεί»

Τρίτη 15 Απριλίου 2025

Μ. Βορίδης: «Όποιος είναι παράνομα στη χώρα πρέπει να φύγει. Διαφορετικά θα υπάρχει αποστέρηση της ελευθερίας»

 


«Η επιστροφή όσων δεν δικαιούνται να βρίσκονται στη χώρα είναι θεμέλιο της μεταναστευτικής πολιτικής. Η Ελλάδα δεν είναι χώρα ανεξέλεγκτης εισόδου και παραμονής», δήλωσε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Μάκης Βορίδης, μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά FM 90.1 και στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ» με τους Θανάση Φουσκίδη και Στέλλα Γκαντώνα.

 

Ο κ. Βορίδης ανέλυσε τα πρώτα βήματα της νέας του θητείας, σημειώνοντας την επιτάχυνση των επιστροφών, τη νομική αποκατάσταση του πλαισίου για την Τουρκία, καθώς και την απόσυρση της ρύθμισης για νομιμοποίηση τριετίας. Παράλληλα, ξεκαθάρισε τη θέση του απέναντι στο ενδεχόμενο γενικευμένων νομιμοποιήσεων, τονίζοντας ότι η παραμονή στη χώρα δεν είναι ούτε αυτονόητη, ούτε ανεξέλεγκτη.«Σε έναν μήνα οργανώσαμε περίπου 170 επιστροφές - αρκετές οικειοθελείς. Πέρα από τις αριθμητικές επιδόσεις, προχωρήσαμε άμεσα στην αποκατάσταση ενός νομικού κενού που είχε προκύψει με απόφαση του ΣτΕ. Μέσα σε 15 ημέρες επαναφέραμε τη νομική τεκμηρίωση της Τουρκίας ως ασφαλούς χώρας», δήλωσε χαρακτηριστικά.

 

Ο υπουργός επίσης υπογράμμισε πως οι ανάγκες της αγοράς δεν μπορούν να καλυφθούν μέσω της παρανομίας, αλλά μέσω θεσμικής διαδικασίας νόμιμης μετάκλησης, ενώ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού από κυκλώματα διακίνησης, σε περίπτωση που η πολιτεία ενέδιδε σε λογικές αυτόματης νομιμοποίησης.

 

Αναφερόμενος στη νέα ΚΥΑ που χαρακτηρίζει την Τουρκία ως ασφαλή τρίτη χώρα, ο κ. Βορίδης, σημείωσε: «Το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε ακυρώσει προηγούμενη ΚΥΑ που χαρακτήριζε την Τουρκία ως ασφαλή χώρα, λόγω ελλιπούς αιτιολόγησης. Σε συνεννόηση με τον υπουργό Εξωτερικών, κ. Γεραπετρίτη, προχωρήσαμε λοιπόν στην έκδοση νέας, πλήρως αιτιολογημένης απόφασης. Η Τουρκία επανέρχεται στον κατάλογο των ασφαλών χωρών. Αν δεν υφίσταται αυτός ο χαρακτηρισμός, δεν μπορούμε να απορρίπτουμε μαζικά τα αιτήματα ασύλου όσων έρχονται από την Τουρκία - οφείλουμε να τα εξετάζουμε εξατομικευμένα, γεγονός που καθυστερεί τη διαδικασία και επιβαρύνει το σύστημα».

 

Σχετικά με τις επιστροφές, ο υπουργός επεσήμανε ότι η Ευρώπη άλλαξε σελίδα, τονίζοντας παράλληλα: «Αν κάποιος δεν έχει άσυλο ή άδεια παραμονής και αρνείται να φύγει, τότε θα πρέπει να περιορίζεται διοικητικά, ακόμη και ποινικά. Όποιος είναι παράνομα στη χώρα πρέπει να φύγει. Διαφορετικά θα υπάρχει αποστέρηση της ελευθερίας. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: η παραμονή στη χώρα δεν είναι αυτονόητη ούτε ανεξέλεγκτη.Και σε όσους λένε ότι δεν θέλουν να φύγουν, η απάντηση είναι απλή: όταν κάποιος παραμένει παράνομα και γνωρίζει ότι θα τεθεί σε περιορισμό ή ακόμη και σε κράτηση, τότε αρχίζει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη του την οικειοθελή επιστροφή».

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Τρομακτικές εικόνες από την Εγνατία – Πώς έγινε το σοκαριστικό τροχαίο [βίντεο]

 

Εγνατία τροχαίο
EUROKINISSI


Δύο άνθρωποι απανθρακώθηκαν μέσα σε αυτοκίνητο • Ακινητοποιημένα οχήματα και ουρές χιλιομέτρων • Η μοιραία πορεία του φορτηγού μέσα στην πυκνή ομίχλη.

Αδιανόητες είναι οι εικόνες της καταστροφής που έρχονται από τα διόδια Πολυμύλου Κοζάνης, εκεί όπου το μεσημέρι σημειώθηκε τροχαίο – σοκ που κόστισε τη ζωή σε δύο ανθρώπους.

Καμένα οχήματα, κατεστραμμένο κουβούκλιο διοδίων και σκηνές χάους καταγράφουν οι φωτογραφίες και τα βίντεο από το σημείο, την ώρα που στην ευρύτερη περιοχή υπάρχει τεράστιο μποτιλιάρισμα, ενώ έχει σημειωθεί ουρά 25 χιλιομέτρων από ακινητοποιημένα οχήματα από το ύψος του Δρεπάνου Κοζάνης έως τους Αγίους Θεοδώρους.

Η κυκλοφορία από Βέροια προς Κοζάνη διεξάγεται μέσω της Καστανιάς (παλιά εθνική οδός Βέροιας - Κοζάνης). 

Το χρονικό της τραγωδίας

Σήμερα λίγο πριν τις 4 το απόγευμα και συνθήκες πολύ πυκνής ομίχλης το φορτηγό που κατευθυνόταν προς τα διόδια του Πολυμύλου Κοζάνης έπεσε σε προπορευόμενα ΙΧ και στη συνέχεια προσέκρουσε πάνω στο κουβούκλιο των διοδίων παρασύροντάς το και καταστρέφοντάς το ολοσχερώς, ενώ στη συνέχεια τα οχήματα έγιναν παρανάλωμα του πυρός.

EUROKINISSI

Τα αίτια της τραγωδίας παραμένουν υπό διερεύνηση με νεότερες πληροφορίες να σημειώνουν ότι η τριπλή καραμπόλα σημειώθηκε στη λωρίδα του e-pass. 

EUROKINISSI
EUROKINISSI

Από την σφοδρή πρόσκρουση το μεσαίο ΙΧ τυλίχτηκε στις φλόγες με τους δύο επιβαίνοντες να εγκλωβίζονται και να βρίσκουν τραγικό θάνατο, ενώ οι οδηγοί των άλλων μπόρεσαν να διαφύγουν και να γλιτώσουν από τις φλόγες.

Στο σοκαριστικό τροχαίο τραυματίστηκαν, ακόμη, τέσσερα άτομα, δύο γυναίκες και ένας άνδρας, αλλά και η υπάλληλος στα διόδια. Η κατάσταση της υγείας τους δεν φέρεται  να εμπνέει ανησυχία.

Εurokinissi

Τέλος, ένα από τα σενάρια που εξετάζει η ΕΛ.ΑΣ. είναι να υπήρξε δυσλειτουργία στη μπάρα της αυτόματης πληρωμής διοδίων. Το ΙΧ φέρεται να έκανε όπισθεν για να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο που ακολουθούσε να πέσει πάνω του και στη συνέχεια και τα δύο να παρασυρθούν από το φορτηγό.

EUROKINISSI
EUROKINISSI
EUROKINISSI
EUROKINISSI

Δευτέρα 14 Απριλίου 2025

Η επόμενη κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ

 

 

Ως προοπτική μπορεί να μην ενθουσιάζει κανέναν, αλλά είναι μία φωτογραφία από το μέλλον

 

Αν οι δημοσκοπήσεις είναι ακριβείς, τότε, λογικά, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ θα συγκυβερνήσουν. Και όσο αυτό σχηματίζεται στον πολιτικό ορίζοντα, τόσο θα δυσχεραίνει τη θέση του ΠΑΣΟΚ. Όμως από τη στιγμή που τελείωσαν τα περί «προοδευτικού μετώπου», δεν υπάρχει άλλη επιλογή.

Ιδού οι 16 φονικοί πύραυλοι που παίρνει η Ελλάδα

 


MIRROR

Οι νέοι πύραυλοι που θα πάρει η Ελλάδα από την Γαλλία, θα προσφέρουν στο Πολεμικό Ναυτικό σημαντική αναβάθμιση ισχύος πυρός, εμβέλειας και ευελιξίας, αποτελώντας εργαλείο υψηλής αποτρεπτικής αξίας στο αρχιπέλαγος και την Ανατολική Μεσόγειο.Ο Exocet MM40 Block 3C είναι η νεότερη έκδοση του γαλλικού αντιπλοϊκού πυραύλου Exocet και αποτελεί το μοντέλο που πρόσφατα συμφώνησε να προμηθευτεί η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, υπεγράφη σύμβαση για 16 πυραύλους Exocet MM40 Block 3C μεταξύ του Υπουργού Άμυνας Νίκου Δένδια και του Γάλλου ομολόγου του Σεμπαστιάν Λεκορνί​.

 Η έκδοση Block 3C μπήκε σε υπηρεσία στο Γαλλικό Ναυτικό μόλις το 2023 και προσφέρει σημαντικές βελτιώσεις συγκριτικά με τα προηγούμενα μοντέλα (Block II/III) που ήδη διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό (π.χ. Exocet Block 2 στις πυραυλακάτους Ρουσσέν)​.

Πρόκειται για πύραυλο που διατηρεί το ίδιο βασικό πλαίσιο με τον Exocet MM40 Block 3, αλλά ενσωματώνει ψηφιακό ενεργό ερευνητή radar “coherent” (Block 3C) ο οποίος τον καθιστά πιο ανθεκτικό σε παρεμβολές (ECM) και με βελτιωμένη ικανότητα εντοπισμού στόχων​. Αυτή η έκδοση διατηρεί επίσης τη δυνατότητα προσβολής στόχων ξηράς και αυξημένη εμβέλεια, χαρακτηριστικά που ξεχώρισαν ήδη από τον Block 3​.

Επιχειρησιακές Δυνατότητες
Ο Exocet MM40 Block 3/3C προορίζεται κυρίως για ναυτικούς στόχους επιφανείας, δηλαδή πλοία (φρεγάτες, αντιτορπιλικά, κορβέτες κ.λπ.). Ωστόσο, διαθέτει και δυνατότητα προσβολής χερσαίων στόχων υψηλής αξίας κοντά στην ακτή (π.χ. ναυτικές βάσεις, λιμενικές εγκαταστάσεις, ραντάρ ή άλλες στρατηγικές υποδομές) με καθοδήγηση συντεταγμένων μέσω GPS​. Αυτό καθιστά τον Block 3C όπλο διττού ρόλου (anti-ship και land-attack).

Πτήση “sea-skimming”: Ο πύραυλος πετά σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα (περίπου 1–2 μέτρα από την επιφάνεια στο τελικό στάδιο)​. Αυτή η πτήση εφαπτομένης θαλάσσης μειώνει δραστικά το ίχνος του στα εχθρικά ραντάρ (εκμεταλλευόμενος τον ορίζοντα ραντάρ) και δίνει ελάχιστο χρόνο αντίδρασης στα αμυντικά συστήματα του στόχου. Για παράδειγμα, ένας Exocet που πετά τόσο χαμηλά μπορεί να εντοπιστεί μόλις ~6 km πριν την πρόσκρουση, αφήνοντας λίγα δευτερόλεπτα για αντίδραση​.

Ελιγτικότητα και προφίλ επίθεσης: Διαθέτει προωθητικό πυραυλοκινητήρα δύο σταδίων – έναν απορριπτόμενο πυραυλοκινητήρα εκτόξευσης (boost) και έναν turbojet κινητήρα sustain για την κυρίως πτήση​. Ο συνδυασμός αυτός του δίνει δυνατότητα υψηλών επιταχύνσεων και ελιγμών (high-G manœuvres) στην τερματική φάση, καθώς και ευελιξία στον σχεδιασμό πορείας (επίθεση με ελιγμούς ή από διαφορετικές κατευθύνσεις). Μπορούν να προγραμματιστούν πολλαπλοί Exocet να πλήξουν έναν στόχο ταυτόχρονα από διαφορετικές γωνίες, κορεάζοντας την άμυνά του​. Επιπλέον, ο Block 3 είναι ο πρώτος Exocet με ικανότητα επανεπίθεσης: αν χάσει τον στόχο, μπορεί να επανελιχθεί για νέα προσπάθεια προσβολής, εντός των ορίων καυσίμου του​.

Αντοχή σε ηλεκτρονικά αντίμετρα (ECCM): Η έκδοση Block 3C διακρίνεται για το «συνεκτικό» (coherent) ψηφιακό σύστημα καθοδήγησης της. Ο νέος ενεργός ερευνητής RF J-band έχει προσαρμοζόμενα πρότυπα έρευνας στόχου και προηγμένη επεξεργασία σήματος, καθιστώντας τον πύραυλο ιδιαίτερα ανθεκτικό σε προσπάθειες παρεμβολής και παραπλάνησης​. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια MBDA, ο όρος “coherent” αντανακλά την ικανότητα του συστήματος να αναγνωρίζει αξιόπιστα τον πραγματικό στόχο ανάμεσα σε παρεμβολές και να διατηρεί εγκλωβισμό ακόμη και σε πυκνό ηλεκτρονικό πόλεμο​. Σε πρακτικό επίπεδο, αυτό σημαίνει ότι ο Exocet Block 3C μπορεί να διακρίνει γνήσιους στόχους από δολώματα (chaff, decoys) και να συνεχίσει προς τον στόχο παρά την ενεργή ηλεκτρονική άμυνα του εχθρού. Μάλιστα, χάρη στην ακρίβεια του νέου ερευνητή, είναι εφικτό να πλήξει συγκεκριμένα τμήματα ενός πλοίου (όπως τη γέφυρα διοίκησης ή το κύριο ραντάρ του στόχου) αντί απλώς οποιοδήποτε σημείο του σκάφους​. Αυτό αυξάνει την φονικότητα, καθώς επιτρέπει στο βλήμα να προκαλέσει μέγιστη επιχειρησιακή ζημιά στοχοποιώντας κρίσιμα σημεία του εχθρικού πλοίου.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Μήκος: περίπου 5,6 μέτρα με τον προωθητήρα
  • Διάμετρος: 0,35 μέτρα
  • Βάρος: περίπου 740 κιλά
  • Ταχύτητα: υποηχητική (0,9 Mach)
  • Εμβέλεια: έως και 200 χιλιόμετρα
  • Καθοδήγηση: συνδυασμός αδρανειακής πλοήγησης, GPS και ενεργού ραντάρ στην τελική φάση
  • Πολεμική κεφαλή: 160 κιλά υψηλής εκρηκτικότητας, με δυνατότητα καθυστέρησης για μέγιστη καταστροφή

Δυνατότητες

  • Προσβολή στόχων επιφανείας (πλοία κάθε τύπου) με μεγάλη ακρίβεια και ικανότητα προσέγγισης από χαμηλό ύψος (sea-skimming), ώστε να αποφεύγεται ο έγκαιρος εντοπισμός από τα εχθρικά ραντάρ.
  • Δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους κοντά σε παράκτιες περιοχές, όπως ναυτικές εγκαταστάσεις, βάσεις ή κρίσιμες υποδομές.
  • Ανθεκτικότητα σε ηλεκτρονικά αντίμετρα χάρη στον προηγμένο, ψηφιακό ενεργό αισθητήρα τύπου coherent radar.
  • Προγραμματισμός πολλαπλών διαδρομών (waypoints) και ευελιξία επίθεσης από διαφορετικές κατευθύνσεις.
  • Δυνατότητα επανεπίθεσης, σε περίπτωση που ο πύραυλος απολέσει το στόχο κατά την τελική φάση.

Μέσα Εκτόξευσης
Πλοία: Φρεγάτες, κορβέτες και πυραυλάκατοι. Θα εξοπλίσουν τις νέες φρεγάτες FDI HN “Belharra”.
Παράκτιες συστοιχίες: Δυνατότητα χερσαίας εκτόξευσης για την άμυνα στρατηγικών ακτών.
Αεροσκάφη: Η αντίστοιχη αεροεκτοξ

ΥΠΕΞ: Απάντηση σε τουρκική ανάρτηση: «Η συνθήκη της Λωζάννης είναι σαφής και αναφέρεται ρητά σε θρησκευτική και όχι εθνική μειονότητα στη Θράκη»

 


Η συνθήκη της Λωζάννης είναι σαφής και αναφέρεται ρητά σε θρησκευτική και όχι εθνική μειονότητα στη Θράκη σημειώνει το Υπουργείο Εξωτερικών σε ανακοίνωση του, σχολιάζοντας σχετική τουρκική ανάρτηση για τη Μουσουλμανική Μειονότητα στη Θράκη. 

Το ΥΠΕΞ επισημαίνει ότι η Ελληνική Πολιτεία σέβεται απόλυτα τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και πολιτιστικές ιδιαιτερότητες της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη και καταλήγει:

«Επιφυλάσσει δε, στους Έλληνες πολίτες, μέλη της μειονότητας, πλήρη ισονομία και ισοπολιτεία».

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Πρωτομαγιά 2025: Οι δωρεάν δράσεις για μικρούς και μεγάλους στην Αθήνα

  Επιμέλεια -  Νατάσα Βορύλλα   Τετάρτη, 30 Απριλίου 2025 16:30 Γραφείο Τύπου/ Δήμος Αθηναίων Πικ-νικ, face painting και παιχνίδια στη φύση ...