Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022

Mόσχα: «Το βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό ανατίναξε τους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream 1 και 2» H Ρωσία καταγγέλλει επισήμως την Βρετανία για την δολιοφθορά




 Το ρωσικό ΥΠΑΜ ανακοίνωσε σήμερα ότι μονάδα του Βασιλικού Ναυτικού της Βρετανίας ανατίναξε τους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream στη Θάλασσα της Βαλτικής.

«Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, αντιπρόσωποι αυτής της μονάδας του Βρετανικού (Βασιλικού) Ναυτικού συμμετείχαν στον σχεδιασμό, την προετοιμασία και την υλοποίηση μιας τρομοκρατικής επίθεσης στη Βαλτική Θάλασσα στις 26 Σεπτεμβρίου φέτος, ανατινάζοντας τους αγωγού αερίου Nord Stream 1 και Nord Stream 2», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Είναι η πρώτη φορά που η Μόσχα καταδεικνύει επισήμως τον δράστη της ανατίναξης των δύο αγωγών στις 26 Σεπτεμβρίου.

Σημειώνεται ότι οι Ρώσοι κατηγορούν τους Βρετανούς ότι έπαιξαν ρόλο και στην ανατίναξη της γέφυρας της Κριμαίας.

Σημειώνεται ότι ο καθηγητής Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Κολούμπια, Jeffrey Sachs αποκάλυψε πρόσφατα στην τηλεόραση του Bloomberg ότι οι ΗΠΑ ήταν υπεύθυνες για τις επιθέσεις κατά των ρωσικών αγωγών Nord Stream και κυριολεκτικά «πάγωσε» τους πάντες στο στούντιο καθώς μάλλον δεν προβλέπονταν να πει κάτι τέτοιο οn camera.

Βέβαια η αλήθεια είναι ότι ΗΠΑ και Βρετανία επί της ουσίας αποτελούν μία ενιαία «αγγλοσαξονική οντότητα» που δρουν και αποφασίζουν από κοινού.

29.10.2022 | 14:37

Μάλιστα όπως είπε χαρακτηριστικά «θα στοιχημάτιζε ότι είναι μία ενέργεια των ΗΠΑ».

Ο καθηγητής εξήγησε ότι οι ΗΠΑ ήταν ο πιο πιθανός ένοχος πίσω από το σαμποτάζ του αγωγού Nord Stream, επισημαίνοντας τις απειλές του Τζο Μπάιντεν και των αξιωματούχων του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τερματισμό του αγωγού εάν η Ρωσία επέμβει στην Ουκρανία.

«Τζεφ, Τζεφ, πρέπει να σταματήσουμε εδώ. Γιατί πιστεύετε ότι ήταν μια ενέργεια των ΗΠΑ; Τι στοιχεία έχετε για αυτό;», του είπε ο Keene.

Όσο κι αν κάνουν οι Ευρωπαίοι ότι «δεν ξέρουν, δεν καταλαβαίνουν, ίσως οι… Ρώσοι» και ξέρουν και καταλαβαίνουν και γνωρίζουν ποιο το έκανε.

Πάντα ο ένοχος είναι αυτός που κερδίζει και οι μόνοι που κερδίζουν από όλη αυτή την παράνοια που ξεκίνησε φέτος, είναι κάποιοι πέραν του Ατλαντικού, ουδείς άλλος.

Το ότι τα δυτικά ΜΜΕ κάνουν τα πάντα για να καταστρατηγήσουν τους κανόνες της λογικής και να υποδείξουν ως υπαίτιους τους Ρώσους, δεν έχει καμία σημασία.

Αυτό που λένε δηλαδή, είναι ότι οι Ρώσοι «έκαψαν» την περιουσία τους από μόνοι τους.

Αποκάλυψη-φωτιά αναζωπυρώνει το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων

 

EUROKINISSI/ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ



Νέα αποκάλυψη-βόμβα για το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων, το οποίο από την αρχή προσπαθεί η κυβέρνηση να συγκαλύψει με ανυπόστατους ισχυρισμούς τύπου "δεν ήξερα" και με την επίκληση του δήθεν απόρρητου των ενεργειών της Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών. 

Μετά τις παρακολουθήσεις πολιτικών της αντιπολίτευσης, του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Νίκου Ανδρουλάκη, και του πρώην υπουργού και τομέαρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστου Σπίρτζη, μαθαίνουμε για αποκαλύψεις εντός της κυβέρνησης και μάλιστα από την φιλοκυβερνητική εφημερίδα «Τα Nέα». 

Το δημοσίευμα φωτογραφίζει τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ως έναν υπουργό, που έγινε στόχος υποκλοπής ή απόπειρας υποκλοπής, καθώς οι πληροφορίες αναφέρουν «υπουργό που φαίνεται να μην είχε και τόσο καλές σχέσεις με άλλους συνεργάτες του Πρωθυπουργού. Έτσι λοιπόν φαίνεται να είχε καταγραφεί – πιθανόν από το σύστημα Predator – η πλήρης ανταλλαγή μηνυμάτων του με δημοσιογράφο που είχε ελεγχθεί από την ΕΛ.ΑΣ. για τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονταν». 

Όσο για έναν από τους πρωταγωνιστές της πολύκροτης υπόθεσης, ανιψιό του πρωθυπουργού και τέως γενικού γραμματέα του, Γρηγόρη Δημητριάδη, διαβάζουμε πως κύριο ζητούμενο είναι «τι από όλα αυτά μπορεί να γνώριζε ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος αποφεύγει να λάβει θέση για τη διαχείριση του Predator στην Ελλάδα κι αναφέρεται συχνά σε SMS - παγίδες που στέλνονταν από το εξωτερικό».

Απαντήσεις ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία σχολίασε πως το σάπιο καθεστώς Μητσοτάκη δεν παρακολουθούσε μόνο πολιτικούς αντιπάλους του, αλλά και τους ίδιους τους υπουργούς του, αφού αποκαλύπτονται «σωρεία περιπτώσεων που υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη είχαν διαπιστώσει πως είχαν μπει στο στόχαστρο των παρακολουθήσεων ενός κέντρου που έδινε εντολές να σαρώνονται τα κινητά τους, να υποκλέπτονται μηνύματά τους και να καταγράφονται συνομιλίες τους. 
Είχαν σημειωθεί ακόμα και φυσικές παρακολουθήσεις, επίσης παράνομες, που γίνονταν μάλιστα από εν ενεργεία αστυνομικούς!»

Η αξιωματική αντιπολίτευση τονίζει πως «όλες οι περιπτώσεις των θυμάτων είχαν ένα κοινό: τις δύσκολες σχέσεις τους με τον Μητσοτάκη και τον ανιψιό του Δημητριάδη. Οι άνθρωποι αυτοί μέσα σε τρία χρόνια μετέτρεψαν την Ελλάδα σε τριτοκοσμική μπανανία. Δημιούργησαν ένα αντιδημοκρατικό καθεστώς με συνεχείς παρακολουθήσεις αντιπάλων και μη αρεστών προσώπων χωρίς κανένα όριο ή ηθικό ενδοιασμό».  

Η Κουμουνδούρου ζητά άμεσα απαντήσεις για τις παράνομες ενέργειες που «καταγράφονται και για τις οποίες οι νοσηροί εγκέφαλοι που τις συνέλαβαν και τις υλοποίησαν σίγουρα θα λογοδοτήσουν. Μέχρι τότε ο κ. Μητσοτάκης και η παρέα του θα βουλιάζουν μέσα στα σκάνδαλα, ανάμεσα στη σαπίλα, από τη μια μεριά, που αναδύεται από τις συνεχείς αποκαλύψεις για τις παρακολουθήσεις και, από την άλλη, τη διαφθορά που έχει φτάσει μέχρι το μεδούλι της Νέας Δημοκρατίας, όπως η περίπτωση με τον βουλευτή Πάτση που αποδείχθηκε «κοράκι» ανυπεράσπιστων πολιτών.  Όλοι αυτοί ένα πράγμα θα πρέπει να ξέρουν: δεν πρόκειται να τους ξεπλύνει τίποτα» καταλήγει η ανακοίνωση.

Ολα τα «μπουμπούκια» του προέδρου ανθίζουν στην... αυλή του Μαξίμου

 

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 


  • A-
  • A+
Η υπόθεση Πάτση δεν είναι παρά το τελευταίο σκάνδαλο της κυβέρνησης Μητσοτάκη ● Στη διάρκεια της τριετούς θητείας της, αρκετοί ακόμα εκλεκτοί του πρωθυπουργού έχουν πληγώσει θανάσιμα το αφήγημά του περί «αριστείας» και «αξιοκρατίας».

«Με την πλάτη στον τοίχο» βρίσκεται ξανά η κυβέρνηση, μετά τη χιονοστιβάδα αποκαλύψεων σε βάρος του «γαλάζιου» βουλευτή Γρεβενών Ανδρέα Πάτση και της σκανδαλώδους υπόθεσης του πλουτισμού του από «κόκκινα» δάνεια που αγόρασε σε εξευτελιστική τιμή, αλλά και των απευθείας αναθέσεων, κοντά στο 1 εκατ. ευρώ, που εμφανίζεται να έχει εισπράξει μέσω ΕΛΤΑ για νομικές συμβουλές.

Η δράση αυτή του κ. Πάτση ήταν γνωστή εδώ και δύο χρόνια, αλλά ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποφάσισε τώρα, προσχηματικά, να τον διαγράψει, σε μια προσπάθεια να διασώσει τον εαυτό του. Αλλωστε, και ο ίδιος ο Πάτσης «κάρφωσε» το μέγαρο Μαξίμου ότι όχι μόνο γνώριζε εξαρχής, αλλά και ότι ο ίδιος βρισκόταν σε συνεργασία με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο για να συγκαλύψουν το σκάνδαλο.

ADVERTISING

Και είναι τόσο δεινή η θέση του πρωθυπουργού, που ακόμα και ο -κατά τ’ άλλα συνήθης «λαγός» του- Αδωνις Γεωργιάδης αναγκάστηκε να αφήσει αιχμές σε βάρος του, λέγοντας ότι «εάν ο κ. Πάτσης είχε αυτή τη δραστηριότητα και πριν γίνει βουλευτής, πολύ κακώς επελέγη» (ΑΝΤ1). Ομως, δεν είναι αυτή ούτε η πρώτη ούτε και η μόνη σκανδαλώδης υπόθεση της τριετούς θητείας της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Πάμε να τις δούμε:

ΟΙ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΟΝΤΑ

Σε σήμα κατατεθέν του «επιτελικού κράτους» έχουν εξελιχθεί πλέον οι αλλεπάλληλοι διορισμοί σε θέσεις ευθύνης προσώπων που δεν είχαν τα απαιτούμενα προσόντα, γεγονός που έχει πλήξει καίρια το κυβερνητικό αφήγημα περί «αριστείας» και «αξιοκρατίας»:

  1. Υπόθεση Λούλη
    Ο αλευροβιομήχανος, «ταμίας» της οικογένειας Μητσοτάκη και υμνητής της χούντας, Κωνσταντίνος Λούλης, τοποθετήθηκε στη θέση του γεν. γραμματέα Τουρισμού, χωρίς να διαθέτει αναγνωρισμένο πτυχίο και άρα τις προϋποθέσεις που απαιτεί ο νόμος για το «επιτελικό κράτος». Επειτα απ’ όλες τις αποκαλύψεις σε βάρος του, ο Κυρ. Μητσοτάκης αναγκάστηκε να τον αποσύρει στον ανασχηματισμό του Αυγούστου του 2020, αλλά αμέσως τον επανέφερε «από το παράθυρο» στο ίδιο υπουργείο, σε ρόλο συμβούλου τού τέως υπουργού Χ. Θεοχάρη.
  2. Υπόθεση Κοντολέοντος
    Ο -τέως πλέον- διοικητής της ΕΥΠ, Παναγιώτης Κοντολέων, δεν είχε αναγνωρισμένο τίτλο στην Ελλάδα, τον οποίο απαιτούσε ο νόμος για τη θέση, αλλά ο πρωθυπουργός δεν δίστασε να αλλάξει τον ίδιο τον νόμο, προκειμένου να διορίσει τον μέχρι πρότινος εκλεκτό του, που αναγκάστηκε εν τέλει να θυσιάσει, μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου των υποκλοπών.
  3. Υπόθεση Διαματάρη
    Τον Δεκέμβριο του 2019, έρχονται στο φως οι αποκαλύψεις για τον υφυπουργό Εξωτερικών, Αντώνη Διαματάρη, παλιό φίλο της οικογένειας Μητσοτάκη. Ο κ. Διαματάρης φέρεται να είχε δηλώσει ψευδώς ότι έχει μεταπτυχιακό, αυτό όμως είναι το λιγότερο. Είχε, επίσης, διορίσει σε θέση στο ΥΠΕΞ άτομο με βεβαρημένο παρελθόν (που είχε εκκρεμότητες με τη Δικαιοσύνη), αλλά εμφανιζόταν και ως CEO σε δύο εταιρείες στις ΗΠΑ ενώ ήταν υπουργός, κάτι που απαγορεύεται από την ελληνική νομοθεσία. Ετσι, ενώ αρχικά η κυβέρνηση κάλυψε τον κ. Διαματάρη, μετά τις αποκαλύψεις αναγκάστηκε να τον αποπέμψει.
  4. Υπόθεση Στεφανή
    Τον Δεκέμβριο του 2019, η «Εφ.Συν.» θέτει μια σειρά ερωτημάτων για τα μεταπτυχιακά που δήλωνε ότι κατέχει ο τότε υφυπουργός Αμυνας, Αλκιβιάδης Στεφανής. Τελικά, δίνοντας ο ίδιος στη δημοσιότητα τους τίτλους σπουδών του, αποδείχθηκε ότι το ένα ήταν μεταπτυχιακό (MsC και όχι MBA), όπως δήλωνε, και το άλλο ήταν ένα... πιστοποιητικό παρακολούθησης ενός σεμιναρίου που ουδεμία σχέση είχε με μεταπτυχιακό τίτλο. Τελικά, έμεινε εκτός κυβέρνησης στον ανασχηματισμό του Αυγούστου του 2021, αλλά ο Κυρ. Μητσοτάκης φρόντισε να τον επαναφέρει τον Μάρτιο του 2022 σε θέση συμβούλου της κυβέρνησης επί θεμάτων ακριτικών περιοχών και Αγίου Ορους.

ΔΙΟΙΚΗΤΕΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ

Προεκλογικά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης με περισσή υποκρισία δήλωνε ότι «δεν πρόκειται να ανεχτώ πολιτευτές διοικητές νοσοκομείων», αλλά μετεκλογικά έκανε, βέβαια, ακριβώς το αντίθετο. Οπως αποκαλύφθηκε τον Νοέμβριο του 2019, οι διοικητές που διορίστηκαν στα νοσοκομεία στη συντριπτική τους πλειονότητα ήταν πρόσωπα που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο σχετίζονταν με το κόμμα της Ν.Δ., ως πολιτευτές, ως υποψήφιοι στην τοπική αυτοδιοίκηση, ως στελέχη του κόμματος, ως κουμπάροι, ή ως στενοί φίλοι.

Και, βέβαια, ανεξίτηλες θα μείνουν οι καταγγελίες του παραιτηθέντος διοικητή του νοσοκομείου Καρδίτσας, Κώστα Πατέρα, ο οποίος «κάρφωσε» τον πρωθυπουργό, ότι τη θέση αυτή τού την είχε υποσχεθεί ο ίδιος προσωπικά, με αντάλλαγμα να του μαζέψει σταυρούς από την περιοχή των Τρικάλων.

ΑΠΟΠΟΜΠΗ ΛΙΒΑΝΟΥ

Τον Φεβρουάριο του 2022, ο Κυρ. Μητσοτάκης υποχρεώθηκε να αποπέμψει από την κυβέρνηση τον τότε υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και προσωπικό του φίλο, Σπήλιο Λιβανό, μετά το βίντεο με τα προκλητικά χαριεντίσματά του με τον δήμαρχο Σπάρτης και πρώην υφυπουργό Οικονομικών της Ν.Δ. το 2007, Πέτρο Δούκα, και τον κυνικό τους διάλογο για τις φονικές πυρκαγιές στην Ηλεία και τα όσα έλεγαν με υπερηφάνεια για την «εποποιία» των «αποζημιώσεων με τσάντες» που «γύρισαν όλο το (εκλογικό) παιχνίδι».

Η αποπομπή Λιβανού ήταν για τον πρωθυπουργό μια αναγκαστική κίνηση εκτόνωσης, λόγω της σοβαρής πολιτικής αδυναμίας της κυβέρνησης να διαχειριστεί τα πάρα πολλά μέτωπα που είχε ανοιχτά. Αμέσως μετά, ο κ. Λιβανός επανήλθε ως επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του ΝΑΤΟ και αντιπρόεδρος της Συνέλευσης.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ

Στις αρχές του μήνα (Οκτώβριος 2022), ο Παύλος Πολάκης κατήγγειλε ότι ο βουλευτής Μαγνησίας της Ν.Δ., Κωνσταντίνος Μαραβέγιας, κατάφερε να εντάξει έργο της συζύγου του στον αναπτυξιακό νόμο, ύψους 4,2 εκατ. ευρώ, την ώρα που αρκετοί μικροί επιχειρηματίες δεν έχουν αντίστοιχες δυνατότητες. Σύμφωνα με τα έγγραφα που παρουσίασε, η εταιρεία της συζύγου του κ. Μαραβέγια συστάθηκε 3 μέρες μετά την έγκριση του έργου και μάλιστα το μέιλ το οποίο είχε δοθεί για επικοινωνία ήταν αυτό του κ. Μαραβέγια.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Πολάκης, «βάσει του άρθρου 57 του Συντάγματος, οι βουλευτές απαγορεύεται (με ποινή έκπτωσης από το αξίωμα) να μετέχουν σε εταιρείες οι οποίες συνάπτουν με το Δημόσιο συμβάσεις επενδυτικού ή αναπτυξιακού χαρακτήρα (δηλ. που επιχορηγούνται από τον Αναπτυξιακό Νόμο)». Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Documento», η σύζυγος του βουλευτή φαινόταν να έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την αγορά ενός ακινήτου στον Βόλο έναντι 1,3 εκατ. ευρώ, χωρίς ένα τέτοιο ποσό να δικαιολογείται από το οικογενειακό τους «πόθεν έσχες».

ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ

Η κυβέρνηση, με πρόσχημα την πανδημία και ενεργοποιώντας τη φάμπρικα των απευθείας αναθέσεων, ξόδεψε πολύ χρήμα, αφήνοντας σε αρκετές περιπτώσεις μεγάλα ερωτηματικά. Είδαμε εταιρείες να συστήνονται εν μία νυκτί και να παίρνουν απευθείας χιλιάδες ευρώ, άλλες εμπορεύονταν μάσκες την ώρα που έως πρότινος δραστηριοποιούνταν ως... βουλκανιζατέρ.

Τα επίσημα στοιχεία, αυτά που καταγράφονται από την ΕΑΑΔΗΣY (Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) λένε ότι οι απευθείας αναθέσεις και οι κλειστοί διαγωνισμοί της κυβέρνησης έχουν φτάσει στα 7,5 δισ. ευρώ. Πού πήγαν αυτά τα λεφτά; Αν κρίνουμε από το παράδειγμα του βουλευτή Ανδρέα Πάτση, που έπαιρνε απευθείας αναθέσεις από τα ΕΛΤΑ, οι οποίες πλησίασαν το 1 εκατ. ευρώ την τελευταία διετία, έχουμε την απάντηση.

«ΛΙΣΤΑ ΠΕΤΣΑ»

Το μεγάλο... σορτάρισμα, όμως, έγινε με τη διαβόητη πλέον «λίστα Πέτσα» που έχει μείνει στην Ιστορία ως μνημείο αδιαφάνειας και χρηματισμού ημετέρων. Μέσω της καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι», ο Κυριάκος Μητσοτάκης φρόντισε να πριμοδοτήσει με γενναία ποσά συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης, προκειμένου να πετύχει όχι μόνο ασυλία για τον ίδιο και την κυβέρνησή του, αλλά κι ένα διαρκές λιβάνισμα, που όμοιό του δεν έχει ξανασυμβεί στην Ελλάδα.

Πιστή στις... αρχές της η κυβέρνηση και όταν για το θέμα έγινε εξεταστική από τη Βουλή, αρνήθηκε να καλέσει τον Στέλιο Πέτσα, που για λογαριασμό του Μαξίμου έδωσε τις εντολές για τον καταμερισμό της καμπάνιας, συγκαλύπτοντας γι’ άλλη μια φορά ένα τεράστιο σκάνδαλο, όπως επίσης και το πλιάτσικο που έγινε στα δημόσια ταμεία.

ΤΗΛΕΚΑΤΑΡΤΙΣΗ

Ποιος δεν θυμάται, τον Απρίλιο του 2020, το σκανδαλώδες φιάσκο με την τηλεκατάρτιση; Ποιος ξεχνάει το «Σκοιλ Ελικικού», το «Μέτζη του νέουκτη» και τη σπουδή της κυβέρνησης (επί υπουργίας στο Εργασίας του Γ. Βρούτση), εκμεταλλευόμενη την πανδημία, να επιχειρήσει να ευνοήσει οικονομικά 6 συγκεκριμένες εταιρείες, με 7 πλατφόρμες, οδηγώντας στον παραπάνω τραγέλαφο που προσφέρθηκε ως τηλεκατάρτιση στους επιστήμονες με voucher 600 ευρώ, αντί για επιδότηση, όπως σε όλους τους άλλους εργαζομένους και επιχειρηματίες, εξευτελίζοντάς τους; Μπροστά στην κατακραυγή, το περιβόητο αυτό πρόγραμμα καταργήθηκε, αλλά το σκάνδαλο μένει στο παλμαρέ της κυβέρνησης, όπως και η κατάρρευση του αφηγήματός της περί «αποτελεσματικότητας» του «επιτελικού κράτους».

ΣΚΑΝΔΑΛΟ CISCO

Κανείς δεν ξεχνάει και τη σκανδαλώδη σύμβαση με τη CISCO της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, με την απευθείας ανάθεση υπηρεσιών τηλεκπαίδευσης στoν αμερικανικό κολοσσό από την ελληνική κυβέρνηση, κόστους άνω των 2 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, αλλά και τον κίνδυνο εκμετάλλευσης προσωπικών δεδομένων και μεταδεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών.

ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ

To σκάνδαλο των υποκλοπών ταλανίζει τη χώρα εδώ και μήνες, με την κυβέρνηση να έχει την αποκλειστική ευθύνη. Ενα από τα πρώτα νομοθετήματα Μητσοτάκη ήταν να περάσει τον έλεγχο της ΕΥΠ, της ΕΡΤ και του ΑΠΕ στο Μέγαρο Μαξίμου. Ειδικά στην περίπτωση της ΕΥΠ και έχοντας ως μπροστάρηδες και αρχιτέκτονες το δίδυμο Κοντολέων - Δημητριάδης, επιχείρησε να στήσει μια υπηρεσία πληροφοριών που δεν εξυπηρετούσε τα εθνικά συμφέροντα, αλλά τον ίδιο. Τελικά, το σκάνδαλο έσκασε και «το μάρμαρο» το πλήρωσε το δίδυμο, ωστόσο έως και σήμερα κανείς δεν γνωρίζει για ποιους λόγους βρέθηκε υπό καθεστώς παρακολούθησης ο πρόεδρος του ΚΙΝ.ΑΛΛ., Νίκος Ανδρουλάκης, ούτε και ο δημοσιογράφος Θανάσης Κουκάκης.

Το περίφημο «όλα στο φως» του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη διερεύνηση της υπόθεσης αποδείχθηκε εντελώς προσχηματικό και επικοινωνιακό. Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση έκανε και κάνει ακόμα ό,τι μπορεί προκειμένου να συγκαλύψει το σκάνδαλο. Μνημειώδης είναι η κάλυψη που προσφέρει στους δύο επιχειρηματίες που φέρεται να εμπλέκονται σ’ αυτό, τον Φέλιξ Μπίτζιο και τον Γιάννη Λαβράνο, που όλως τυχαίως συμβαίνει να είναι και κουμπάρος του παραιτηθέντος ανιψιού. Η πλειονότητα των ελληνικών ΜΜΕ ασχολήθηκε, επίσης, εντελώς προσχηματικά με το θέμα και η κυβέρνηση επιδόθηκε σ’ ένα κυνήγι μαγισσών ξένων μέσων ενημέρωσης, που μίλησαν ξεκάθαρα για το ελληνικό Γουότεργκεϊτ.

ΣΚΑΝΔΑΛΩΔΗ ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ

Η υπόθεση των υποκλοπών και ειδικά του Θανάση Κουκάκη φέρεται να συνδέεται άμεσα με δύο νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, τις οποίες ερευνούσε ο δημοσιογράφος. Τον Νοέμβριο του 2019, λίγους δηλαδή μήνες μετά την εκλογή της, η κυβέρνηση φέρνει νομοθετική διάταξη, σύμφωνα με την οποία έπαυε η αυτεπάγγελτη δίωξη για πράξεις απιστίας τραπεζικών στελεχών.

Αυτό σήμαινε ότι απαλλάσσονταν από κάθε ευθύνη μεγαλοστελέχη, ακόμα και τραπεζίτες. Ωστόσο, δεν έμεινε μόνο εκεί. Τον ίδιο μήνα, με άλλη διάταξη, «ξεπάγωνε» δεσμευμένα περιουσιακά στοιχεία τραπεζιτών, εφοπλιστών και επιχειρηματιών, οι οποίοι ήταν υπόδικοι. Το συνολικό ποσό άγγιζε τα 1,2 δισ. ευρώ. Με αυτό τον τρόπο, η κυβέρνηση «ξέπλενε» τις υποθέσεις διερεύνησης βρόμικου χρήματος που είχαν πάρει ήδη τον δρόμο της δικαιοσύνης.

ΜΕΤΑΚΛΗΤΟΙ

Την ίδια ώρα, το «επιτελικό κράτος» Μητσοτάκη, που όσο βρισκόταν στην αντιπολίτευση κατηγορούσε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για βόλεμα ημετέρων σε κυβερνητικές θέσεις, έσπασε κάθε ρεκόρ στις προσλήψεις μετακλητών υπαλλήλων, εκτοξεύοντας το κόστος τους σε δυσθεώρητα ύψη. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ιουλίου 2022, η Ν.Δ. παρέλαβε ένα κράτος 1.709 μετακλητών, τους οποίους κατάφερε να φτάσει στον αριθμό των 3.483, υπερδιπλασιάζοντάς τους.

Κάθε γαλάζιο ανθυποστέλεχος ή πρόθυμος σύμμαχος της κυβέρνησης βρήκε το απάγκιο του στο επιτελικό κράτος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο πρώην βουλευτής του Ποταμιού και μέγας... αντικρατιστής, Γρηγόρης Ψαριανός, ο οποίος και βολεύτηκε στο γραφείο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Π. Πικραμμένου.

ΔΕΗ

Τα όργια, ωστόσο, έγιναν στη ΔΕΗ, την οποία από την πρώτη στιγμή η κυβέρνηση Μητσοτάκη σκεφτόταν «να βγάλει στο σφυρί» για «να τη σώσει». Το κατάφερε, για να φτάσουμε στο σημείο όπου οι πολίτες κλήθηκαν να πληρώνουν τεράστιους λογαριασμούς, ώστε να έχει τη δυνατότητα η διοίκηση της επιχείρησης και, συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Στάσσης να κάνει «δώρο» στον εαυτό του και σε άλλα μεγαλοστελέχη μπόνους εκατομμυρίων ευρώ, παίζοντας παιχνίδια με τις μετοχές της επιχείρησης.


Β.Κλίτσκο: «Οι Ουκρανοί θα παγώσουν μέχρι θανάτου αυτόν τον χειμώνα – Στείλτε μας κουβέρτες και γεννήτριες» Η ρωσική τακτική καταστροφής των ενεργειακών υποδομών απέδωσε καρπούς




 O Oυκρανός δήμαρχος του Κιέβου, Βιτάλι Κλίτσκο, παραδέχτηκε δημοσίως την μεγάλη καταστροφή που έχουν υποστεί οι ουκρανικές ενεργειακές υποδομές λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «Οι Ουκρανοί θα παγώσουν μέχρι θανάτου αυτόν τον χειμώνα, εάν η Δύση δεν στείλει επειγόντως κουβέρτες και γεννήτριες για να τους κρατήσει ζεστούς»

Τη νέα αυτή έκκληση την έκανε μέσω της βρετανικής εφημερίδας The Telegraph.

Αυτό σημαίνει πως ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλάζει προς το ευνοϊκότερο για τους Ρώσους καθώς έχει ήδη έρθει ο βαρύς ουκρανικός χειμώνας.

Ο 51χρονος δήμαρχος του Κιέβου και πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής πυγμαχίας βαρέων βαρών δήλωσε ότι οι αυξανόμενες ρωσικές επιθέσεις σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής έχουν αφήσει τη χώρα του στο χείλος μιας νέας ανθρωπιστικής κρίσης.

 «Κάνουμε ό,τι μπορούμε για να σώσουμε τις ζωές των ανθρώπων μας και να τους προστατέψουμε».

«Αλλά αυτός ο χειμώνας θα είναι σίγουρα μια τεράστια πρόκληση για εμάς» πρόσθεσε.

Τα χτυπήματα της Μόσχας στους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και στο ευρύτερο δίκτυο το τελευταίο διάστημα προκαλούν μεγάλες διακοπές στο ρεύμα και είναι απίθανο το σύστημα να αντέξει τους σκληρούς μήνες του χειμώνα.

Περίπου το 40% της συνολικής ενεργειακής υποδομής της Ουκρανίας είχε υποστεί σοβαρές ζημιές από ρωσικές επιθέσεις με drone και πυραύλους.

Στο Κίεβο, οι κάτοικοι έχουν λάβει προειδοποίηση για «απότομη επιδείνωση» των προμηθειών ηλεκτρικής ενέργειας της περιοχής ως αποτέλεσμα των χτυπημάτων.

Τις επόμενες ημέρες, οι νυχτερινές θερμοκρασίες σε όλη την Ουκρανία αναμένεται να σημειώσουν πτώση, φτάνοντας σε ορισμένες περιοχές τους -20 βαθμούς Κελσίου.Με πολλούς Ουκρανούς να ζουν σε κτίρια που έχουν πληγεί από τον πόλεμο, χωρίς αέριο και παράθυρα, η ηλεκτρική ενέργεια είναι μία από τις μοναδικές μεθόδους που έχουν για να θερμάνουν τα σπίτια τους.

Η ΠΛΗΘΩΡΙΣΤΙΚΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

 


.

Οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι και οι καταθέτες θα πληρώσουν το κόστος της διάσωσης των όποιων υπερχρεωμένων κρατών και τραπεζών – ενώ οι ισχυρές κυρίως επιχειρήσεις καθόλου, αφού θα αυξήσουν απλά τις τιμές τους ανάλογα με τα κόστη τους. Όσον αφορά την Ελλάδα, η κατάσταση της είναι κάτι περισσότερο από προβληματική – ενώ η κυβέρνηση αδυνατεί να καταλάβει πως τα ανοδικά επιτόκια θα επηρεάσουν μεν λιγότερο το δημόσιο, αφού το μεγαλύτερο μέρος των χρεών του είναι μακροπρόθεσμο, με σταθερά επιτόκια, αλλά θα είναι θανατηφόρα για τον υπερχρεωμένο ιδιωτικό μας τομέα. Εκτός αυτού, ο ιδιωτικός τομέας μας δεν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει με την πληθωριστική ληστεία του, για να διασωθεί το δημόσιο – πόσο μάλλον όταν ήδη τα τέσσερα από τα δέκα δάνεια κοκκινίζουν ξανά.

.

Ανάλυση

Μπορεί να καταπολεμηθεί ο πληθωρισμός προσφοράς με αυξήσεις των επιτοκίων; Η άνοδος των επιτοκίων θα οδηγήσει σε περισσότερα τρόφιμα, φυσικό αέριο ή/και πετρέλαιο θέρμανσης; Δηλαδή σε μία αύξηση της προσφοράς, οπότε σε χαμηλότερες τιμές;

Προφανώς όχι – οπότε γιατί η ΕΚΤ αύξησε ξανά στις 8 Σεπτεμβρίου τα τρία βασικά της επιτόκια κατά 75 μονάδες βάσης; Γιατί θεωρήθηκε θετικό από πολλούς οικονομολόγους (πηγή), ιδίως του τραπεζικού τομέα, παρά το ότι ήταν η μεγαλύτερη αύξηση από το 2002; Πώς είναι δυνατόν να είναι ικανοποιημένοι, από μία αύξηση ρεκόρ των επιτοκίων, εν μέσω προβλέψεων ύφεσης, αφού ασφαλώς θα την επιδεινώσει;

Δεν είναι σίγουρα ασυνήθιστο για μία κεντρική τράπεζα να αυξάνει τα επιτόκια της, όταν πλησιάζει μία βαθιά ύφεση; Πόσο μάλλον όταν υπάρχει πλήρης συμφωνία σχετικά με το ότι, ο τρέχων πληθωρισμός είναι το αποτέλεσμα της έλλειψης προσφοράς; Μίας έλλειψης που έχει σχέση με τα προβλήματα στην προμήθεια ενδιάμεσων αγαθών,  με τις καθυστερήσεις στην αποστολή προϊόντων, με την άνοδο των τιμών της ενέργειας λόγω της μειωμένης παραγωγής και της πολιτικής κυρώσεων κατά της Ρωσίας, με την κερδοσκοπία εμπορευμάτων κοκ.;

Από την άλλη πλευρά, η αυξήσεις των επιτοκίων δεν αυξάνουν το κόστος των επιχειρήσεων; Δεν σημαίνει λοιπόν πως οι εταιρίες με ισχύ στην αγορά θα προσπαθήσουν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις του κόστους χρηματοδότησης τους στις τιμές; Από μόνο του αυτό το γεγονός, δεν θα έχει πληθωριστικό και όχι αποπληθωριστικό αποτέλεσμα;

Παράλληλα, πώς δικαιολογούνται οι λανθασμένες προβλέψεις της ΕΚΤ, της Fed, του ΔΝΤ κλπ. για τον πληθωρισμό του 2022 από το 2021; Εκτός αυτού, πώς τεκμηριώνονται οι προβλέψεις για πολύ χαμηλότερο πληθωρισμό το 2023 και τα επόμενα έτη, από τόσες κεντρικές τράπεζες, κράτη και οργανισμούς;

Στην ουσία, η απάντηση σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα είναι πολύ εύκολη – αφού είναι γενικά αποδεκτό το ότι, οι προσδοκίες των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, σχετικά με το μελλοντικό πληθωρισμό, είναι ο βασικός καθοριστικός παράγοντας του. Με απλά λόγια θεωρείται ότι, εάν οι προσδοκίες για την εξέλιξη του πληθωρισμού είναι θετικές, προκαλούν πληθωρισμό – καθώς επίσης το αντίθετο.

Ως εκ τούτου, κυρίως οι κεντρικές τράπεζες, αλλά και όλοι οι υπόλοιποι που έχουν αυτήν την άποψη, προσπαθούν επηρεάσουν τις προσδοκίες. Να τις ελέγξουν καλύτερα και να τις διατηρήσουν σε χαμηλά επίπεδα – έτσι ώστε να μην οδηγήσουν σε πληθωρισμό.

Εν προκειμένω, όταν μία κεντρική τράπεζα αυξάνει τα επιτόκια, οι αγορές αναμένουν πως ο πληθωρισμός θα μειωθεί – ενώ όσο πιο αποφασιστική είναι η κεντρική τράπεζα στην αύξηση των επιτοκίων, τόσο πιο σίγουρες είναι οι αγορές πως κάνει τη δουλειά της αποτελεσματικά. Έτσι, τόσο οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό, όσο και ο πραγματικός πληθωρισμός μειώνονται. Αντίθετα, εάν η κεντρική τράπεζα μειώσει τα επιτόκια της, επειδή πιστεύει πως ο πληθωρισμός είναι χαμηλός, τότε οι αγορές αναμένουν υψηλότερο πληθωρισμό – οπότε στην ουσία τον τροφοδοτούν.

Από την πλευρά τώρα των κρατών και των λοιπών οργανισμών, θεωρείται ανάλογα πως εάν οι προβλέψεις τους για τον πληθωρισμό είναι χαμηλές, συνεπικουρούμενες από τις κεντρικές τράπεζες, τότε θα διατηρηθεί χαμηλός – μεταξύ άλλων επειδή δεν θα ζητήσουν οι εργαζόμενοι αυξήσεις και δεν θα τεθεί σε λειτουργία το σπιράλ «μισθών-τιμών-μισθών» (ανάλυση), το οποίο προκαλεί τον κανονικό πληθωρισμό της ζήτησης.

Με άλλα λόγια, με τις προειδοποιήσεις τους οι κεντρικές τράπεζες θέλουν να πείσουν (να χειραγωγήσουν είναι ο σωστός όρος) τους διάφορους οικονομικούς παράγοντες, δηλαδή τα συνδικάτα των εργαζομένων, τις επιχειρήσεις, τους καταναλωτές και τις κυβερνήσεις, να απέχουν από την αύξηση των τιμών και των μισθολογικών απαιτήσεων, όσο το δυνατόν περισσότερο – έτσι ώστε να αποφευχθεί το σπιράλ «μισθών-τιμών-μισθών», οπότε να εμποδισθεί ο φαύλος κύκλος της ανόδου των τιμών.

Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνουν δύο αποτελέσματα μαζί: (α) την πληθωριστική μείωση των κρατικών χρεών ως προς το ονομαστικό ΑΕΠ, σε μία εποχή που έχουν εκτοξευθεί στα ύψη και (β) τη σχετική σταθερότητα των τιμών. Προφανώς βέβαια εις βάρος των εργαζομένων,  αφού η αγοραστική αξία των μισθών τους μειώνεται, χωρίς να εξισορροπείται από ανάλογες αυξήσεις – όπως συνέβαινε, για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης ενεργειακής κρίσης της δεκαετίας του 1970.

Ειδικά όσον αφορά τις αποταμιεύσεις, κυριολεκτικά ληστεύονται προς όφελος των τραπεζών που αυξάνουν μεν τα επιτόκια χορηγήσεων, αλλά όχι αυτά των καταθέσεων – ενώ τα κρατικά χρέη μειώνονται τόσο με τη βοήθεια του πληθωρισμού, όσο και με τη χρηματοπιστωτική καταστολή (ανάλυση).

Συμπερασματικά λοιπόν, οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι και οι καταθέτες θα πληρώσουν το κόστος της διάσωσης των υπερχρεωμένων κρατών και τραπεζών – ενώ οι ισχυρές κυρίως επιχειρήσεις καθόλου, αφού θα αυξήσουν απλά τις τιμές τους ανάλογα με τα κόστη τους.

Αυξήσεις μισθών και πληθωριστικές προσδοκίες

Συνεχίζοντας, εάν οι εργαζόμενοι αναμένουν υψηλότερο πληθωρισμό, διαπραγματεύονται νέες συλλογικές συμβάσεις με μεγαλύτερους μισθούς – έτσι ώστε να αντισταθμίσουν την απώλεια της αγοραστικής τους δύναμης. Στη συνέχεια όμως, οι εταιρίες μετακυλούν το αυξημένο κόστος στις τιμές, οι εργαζόμενοι ζητούν ξανά αυξήσεις κοκ.– γεγονός που επεξηγεί τη φράση της διευθύντριας της ΕΚΤ σε συνέντευξη της, σύμφωνα με την οποία αυτό που πρέπει να αποφύγει η κεντρική τράπεζα, είναι να παγιωθούν οι προσδοκίες πως θα υπάρχει ένας επίμονα υψηλός πληθωρισμός (πηγή).

Μία τέτοια εξέλιξη βέβαια θα απαιτούσε από τα συνδικάτα να έχουν μία εξαιρετικά ισχυρή διαπραγματευτική θέση – η οποία θα τους επέτρεπε να επιβάλουν ονομαστικές αυξήσεις μισθών, ανάλογα με τις πληθωριστικές προσδοκίες τους. Εν τούτοις, είναι πλέον πρακτικά αδύνατον – λόγω της σημαντικής απώλειας της διαπραγματευτικής ισχύος των συνδικαλιστικών οργανώσεων που έχει λάβει χώρα παγκοσμίως, από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, ενώ η θέση τους έχει επιδεινωθεί από τις μεταναστευτικές εισροές φθηνού εργατικού δυναμικού.

Ως εκ τούτου, οι εργαζόμενοι στις μεγάλες βιομηχανικές χώρες είναι απίθανο να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τον υψηλό πληθωρισμό που αναμένεται στο μέλλον – κάτι που φαίνεται από το γράφημα που ακολουθεί, στο οποίο η μπλε καμπύλη απεικονίζει την εξέλιξη των ονομαστικών μισθών στην Ευρωζώνη, ενώ η πορτοκαλί των πραγματικών στη ζώνη του ευρώ.

Συμφωνημένοι μισθοί στη ζώνη του ευρώ (ετήσια ανάπτυξη)

Εν προκειμένω, οι τελευταίες τρεις δεκαετίες έως το δεύτερο τρίμηνο του 2022 τεκμηριώνουν ότι, δεν υπάρχει ανοδική τάση στην εξέλιξη των ονομαστικών μισθών – ενώ, με δεδομένο το ότι, ο πληθωρισμός αυξήθηκε τα τελευταία τρίμηνα, οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν απότομα. Επομένως η ΕΚΤ, τουλάχιστον έως σήμερα, έχει πετύχει το στόχο της – χειραγωγώντας τόσο τους εργαζομένους, όσο και τους αποταμιευτές, με τις χαμηλές πληθωριστικές προσδοκίες.

Στο παράδειγμα δε της Ελλάδας, μπορεί να φαίνεται αστεία η πρόβλεψη της κυβέρνησης για πληθωρισμό 3% το 2023 στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, αλλά απλά εξυπηρετεί το στόχο της χειραγώγησης εργαζομένων και καταθετών – όπως άλλωστε επίσης το 2022.

Επιχειρήσεις και πληθωριστικές προσδοκίες

Περαιτέρω, σε αντίθεση με τις μεγάλες εταιρίες, οι μικρομεσαίες δεν μπορούν να αυξήσουν τις τιμές τους εύκολα – ακόμη και αν δεν έχουν χειραγωγηθεί από τις χαμηλές πληθωριστικές προσδοκίες που τους προβάλουν σκόπιμα οι κεντρικές τράπεζες. Ειδικότερα, είναι αντιμέτωπες με τις εξής τρεις περιοριστικές προϋποθέσεις:

(α) με το επίπεδο του ανταγωνισμού στον κλάδο τους, (β) με την ελαστικότητα της ζήτησης, ως προς τις τιμές των προϊόντων τους και (γ) με την ισχύ των νέων πιθανών ανταγωνιστών τους.

Όσον αφορά το πρώτο, εάν μία επιχείρηση αυξήσει τις τιμές της, τότε οι ανταγωνιστές της μπορεί να τις διατηρήσουν χαμηλές – έτσι ώστε να της «κλέψουν» το μερίδιο αγοράς της, αυξάνοντας το δικό τους. Σε σχέση με το δεύτερο, είναι απαραίτητο να είναι χαμηλή η ελαστικότητα της ζήτησης σε σχέση με την τιμή – γεγονός που σημαίνει πως οι αγοραστές αντιδρούν ελάχιστα όταν αλλάζει η τιμή. Αναφορικά δε με το τρίτο, πρέπει να υπάρχουν σχετικά υψηλά εμπόδια εισόδου νέων ανταγωνιστών στους αντίστοιχους τομείς – όπως οι μεγάλες επενδύσεις, η ακριβή καινοτομία κλπ.

Επομένως, ευνοούνται τα καρτέλ, τα Ολιγοπώλια και οι ισχυρές κυρίως επιχειρήσεις – γεγονός που επεξηγεί γιατί οι μεγάλες εταιρίες αυξάνουν τα μερίδια αγοράς και τα κέρδη τους σε περιόδους κρίσεων, ενώ πολλές μικρομεσαίες χρεοκοπούν, ενδυναμώνοντας ακόμη περισσότερο τις μεγάλες. Πόσο μάλλον αφού οι μεγάλες επιχειρήσεις με χαμηλό ανταγωνισμό στον κλάδο τους, με προϊόντα ανελαστικών τιμών και με υψηλά εμπόδια εισόδου πιθανών ανταγωνιστών τους, μπορούν να αντιδρούν προληπτικά – αυξάνοντας έγκαιρα τις τιμές τους, όταν προβλέπουν παρατεταμένο πληθωρισμό.

Η έρευνα πληθωριστικών προσδοκιών

Συνεχίζοντας, η ΕΚΤ διενεργεί μηνιαία «έρευνες καταναλωτικών προσδοκιών» (CES), σχετικά με τις πληθωριστικές προσδοκίες στην Ευρωζώνη – στις οποίες συμμετέχουν περίπου 14.000 καταναλωτές ηλικίας άνω των 18 ετών από το Βέλγιο, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Ισπανία.

Με βάση τώρα την τελευταία της έρευνα από τον Οκτώβριο του 2022, με το «ποιοτικό ερώτημα» πώς αναμένουν να εξελιχθεί γενικά ο ρυθμός πληθωρισμού τους επόμενους 12 μήνες, δεν υπάρχει παραδόξως προς το παρόν κανένας λόγος μεγάλης ανησυχίας – αφού, όπως φαίνεται από το γράφημα, παρατηρείται πτωτική τάση στις προσδοκίες για τον πληθωρισμό από τν Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2022. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, παρατηρείται μια ελαφρά ανοδική κίνηση σε σχέση με τον Ιούνιο – η οποία όμως δεν επιστρέφει στο επίπεδο των προσδοκιών για τον πληθωρισμό του Μαρτίου του 2022.

Προσδοκίες για τον πληθωρισμό για τους επόμενους 12 μήνες. Ερώτηση: Πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθούν γενικά οι τιμές τους επόμενους 12 μήνες; Πιθανές απαντήσεις: «Σημαντική αύξηση», «Ελαφριά αύξηση», «Θα παραμείνουν ίδιες», «Θα μειωθούν ελαφρά», «Θα μειωθούν σημαντικά». Σημειώσεις: Σταθμισμένες εκτιμήσεις. Τα καθαρά ποσοστά λαμβάνονται αφαιρώντας το ποσοστό των ερωτηθέντων που λένε πως οι τιμές θα μειωθούν, από το ποσοστό των ερωτηθέντων που λένε ότι οι τιμές θα αυξηθούν. Πηγή: ΕΚΤ: Έρευνα Προσδοκιών Καταναλωτή (CES), 7 Οκτωβρίου 2022

Επομένως, οι παραπάνω Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν πιστεύουν πως ο πληθωρισμός επιταχύνεται και κινδυνεύει να γίνει ανεξέλεγκτος – ενώ το Μάρτιο, τον Απρίλιο, τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2022, αναμενόταν κατά μέσο όρο ότι, ο πληθωρισμός θα ήταν 5% τους επόμενους δώδεκα μήνες.

Το γεγονός αυτό σημαίνει πως οι Ευρωπαίοι έχουν χειραγωγηθεί επαρκώς – αφού ο πληθωρισμός συνεχίζει να αυξάνεται, ενώ οι προσδοκίες τους διατηρούνται χαμηλές. Εν τούτοις, η ΕΚΤ σχεδιάζει να αυξήσει ακόμη περισσότερο τα επιτόκια – προφανώς επειδή είναι σίγουρη για τη διατήρηση του υψηλού πληθωρισμού, οπότε δεν μπορούν να συνεχίσουν να είναι αρνητικά τα πραγματικά επιτόκια (=ονομαστικά μείον τον πληθωρισμό).

Επίλογος

Ολοκληρώνοντας, η κατάσταση στην Ελλάδα είναι κάτι περισσότερο από προβληματική – ενώ η κυβέρνηση αδυνατεί να καταλάβει πως τα ανοδικά επιτόκια θα επηρεάσουν μεν λιγότερο το δημόσιο, αφού το μεγαλύτερο μέρος των χρεών του είναι μακροπρόθεσμο, με σταθερά επιτόκια, αλλά θα είναι θανατηφόρα για τον υπερχρεωμένο ιδιωτικό μας τομέα. Εκτός αυτού, ο ιδιωτικός τομέας μας δεν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει με την πληθωριστική ληστεία του για να διασωθεί το δημόσιο – πόσο μάλλον όταν ήδη τα τέσσερα από τα δέκα δάνεια κοκκινίζουν ξανά.

Με πιθανότερο ενδεχόμενο δε το στασιμοπληθωρισμό, κατά τον οποίο η ανάπτυξη είναι χαμηλή εάν όχι αρνητική, ενώ ο πληθωρισμός παραμένει υψηλός, η χώρα μας θα κινδυνεύσει ξανά να χρεοκοπήσει – οπότε είναι ακατανόητη η κυβερνητική θριαμβολογία.

Υστερόγραφο: Για να μην θεωρηθεί πως υπερβάλουμε σχετικά με τη θλιβερή κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, θα αναφέρουμε επιγραμματικά τις αναφορές ορισμένων άλλων Ελλήνων. Εν προκειμένω τα εξής:

Τ. Γιαννίτσης, πρώην υπουργός: Για να ανακτήσουμε το προ πανδημίας ΑΕΠ (2019), ξοδέψαμε 55 δις € – δηλαδή το 33% του ΑΕΠ μίας χρονιάς….Η οικονομική μεγέθυνση συνδέεται με ένα ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το έλλειμμα του οποίου αυξήθηκε κατά 60% – γεγονός που σημαίνει πως μετατρέπουμε μία τραγική κατάσταση, σε υμνολόγιο….Το 16% του ΑΕΠ μας, δηλαδή δύο φορές αυτό της βιομηχανίας, προέρχεται από ενοίκια και αγοραπωλησίες ακινήτων – και αυτό το ονομάζουμε ανάπτυξη!

Ν. Βέττας, ΙΟΒΕ: Το καλό σενάριο περιλαμβάνει πολλές αβεβαιότητες – το κακό σενάριο καλύτερα να μην το συζητάμε.

Προβόπουλος, πρώην διοικητής της ΤτΕ: Η κυβέρνηση επιμένει να εξαιρεί τις εγγυήσεις του δημοσίου από το χρέος – ενώ ανέρχονται κάπου στο 10% του ΑΕΠ. Ως εκ τούτου, ο λόγος χρέους/ΑΕΠ (παρά την πληθωριστική άνοδο του ΑΕΠ στα 210 δις €), ακόμη και αν αφαιρέσει κανείς τα περιβόητα διαθέσιμα, θα είναι 190% (το 2022). Εάν αυτό συνδυαστεί με τις παραδοχές του ΔΝΤ για την άσκηση βιωσιμότητας του χρέους και ιδιαίτερα με την παραδοχή για επιτόκια 3%-4%, καθώς επίσης με τα συνεχόμενα πρωτογενή πλεονάσματα, τότε το πιθανότερο σενάριο είναι αυτό της χρεοκοπίας.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Κανένα νέο από τις έρευνες για το ελικόπτερο του Ιρανού προέδρου

  Τα οχήματα των συνεργείων που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης | Azin Haghighi/Moj News Agency via AP   UPD  ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛ...