Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024

ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ 13 ΗΜΕΡΕΣ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΕΠΑΡΚΕΙΣ ΚΑΤΩΤΑΤΟΥΣ ΜΙΣΘΟΥΣ

 

Euros
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι τρεις αποκλεισμοί των κοινωνικών εταίρων

Γνωμοδοτικός και καθόλου ουσιαστικός ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων στο νομοσχέδιο για κατώτατους μισθούς και συλλογικές συμβάσεις εργασίας ● Προβλέπεται μεν η δυνατότητα να κατατίθενται προτάσεις για την αύξηση των ποσοστών συλλογικών συμβάσεων, αλλά πουθενά δεν εγγράφεται η υποχρέωση της κυβέρνησης να δεσμεύεται έστω και για μία από αυτές.

Μετά την άρνηση της κυβέρνησης να επαναφέρει τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, μέσω του ιστορικού θεσμού της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που καταργήθηκε το 2012, ουδεμία μορφή δεσμευτικότητας προβλέπεται και για τις προτάσεις που θα καταθέσουν οι κοινωνικοί εταίροι για τις κλαδικές συμβάσεις και ειδικότερα για το Σχέδιο Δράσης που θα καταρτιστεί για την αύξηση του ποσοστού κάλυψης των μισθωτών από συλλογικές συμβάσεις εργασίας σε ποσοστό τουλάχιστον 80%. Κάλυψη που, σύμφωνα με την 2022/2041 Οδηγία (Ε.Ε.), την ενσωμάτωση της οποίας στο ελληνικό δίκαιο υπηρετεί το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης που αναρτήθηκε χθες για δημόσια διαβούλευση, δεν πρόκειται να επιτευχθεί.

Τούτο προκύπτει από το άρθρο 5 του νομοσχεδίου με τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε) 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ε.Ε.», το οποίο αν και θα μπορούσε να αποτελέσει ένα καλό πρόσχημα για να εξασφαλιστεί μια κάποια συναίνεση, το μόνο που επιφυλάσσει για τη ΓΣΕΕ και τις 5 εργοδοτικές οργανώσεις είναι ρόλος συμβουλευτικός.Ρόλος που προσιδιάζει περισσότερο σε ακόμη μια (μικρή) Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, δηλαδή μια ΟΚΕ που γνωμοδοτεί, χωρίς ποτέ η κυβέρνηση να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη γνωμοδότησή της εάν -κάτι που συμβαίνει σπάνια- έρχεται σε αντίθεση με το κυρίαρχο αφήγημά της

Σε ό,τι αφορά το άρθρο 5 του νομοσχεδίου (που σύμφωνα με την Οδηγία αντιστοιχεί στην αύξηση των ποσοστών συλλογικών συμβάσεων), προβλέπεται μεν η δυνατότητα να κατατίθενται προτάσεις, αλλά πουθενά δεν εγγράφεται η υποχρέωση της κυβέρνησης να δεσμεύεται έστω και για μία από αυτές. Αναλυτικότερα, το άρθρο 5 προβλέπει «κατάρτιση Σχεδίου Δράσης ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους ή λαμβάνοντας υπόψη σχετική συμφωνία τους και προτάσεις τους. Εχει διάρκεια από 1 έως 5 έτη και ορίζει σαφές χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένα μέτρα για τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις, με πλήρη σεβασμό της αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων».

Για την κατάρτιση του Σχεδίου Δράσης, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καλεί τους εκπροσώπους των εταίρων να διατυπώσουν, εγγράφως, τις προτάσεις τους μέσα σε προθεσμία τουλάχιστον 30 ημερών από την παραλαβή της πρόσκλησης και συγκεκριμένα καλεί: α) εκ μέρους των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων, τη ΓΣΕΕ και λοιπές δευτεροβάθμιες οργανώσεις που προτείνονται από τη ΓΣΕΕ, β) εκ μέρους των οργανώσεων των εργοδοτών, τον ΣΕΒ, τον ΣΒΕ, τη ΓΣΕΒΕΕ, την ΕΣΕΕ, τη ΣΕΤΕ και λοιπές εργοδοτικές οργανώσεις ευρύτερης εκπροσώπησης που προτείνονται από αυτούς.

Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από πρόταση οποιουδήποτε κοινωνικού εταίρου η προθεσμία μπορεί να παραταθεί έως και 30 ήμερες. Το Σχέδιο Δράσης εκδίδεται εντός 90 ημερών μετά την ολοκλήρωση της προθεσμίας υποβολής των προτάσεων.τη διαδικασία διαβούλευσης. Το πρώτο Σχέδιο Δράσης εκδίδεται εντός 1 έτους από την έναρξη ισχύος του νόμου. Επίσης, ξεχωριστό Σχέδιο Δράσης προβλέπεται και για τους ναυτικούς, όταν το ποσοστό κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις υπολείπεται του ποσοστού 80%, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους ή λαμβάνοντας σχετική συμφωνία τους ή προτάσεις τους.

Εκκωφαντικά απόντες είναι οι εκπρόσωποι της εργατικής πλευράς ή του ΙΝΕ και από την Επιστημονική Επιτροπή (άρθρο 14) τριετούς θητείας στην οποία 2 εμπειρογνώμονες του υπουργείου Εργασίας, 1 από το υπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, 1 από την Τράπεζα της Ελλάδος κι ένας από την ΕΛΣΤΑΤ θα αναλάβουν να ορίσουν το άθροισμα των συντελεστών, βάσει των οποίων θα ορίζονται οι εκάστοτε αυξήσεις στον κατώτατο μισθό.

Αθροισμα το οποίο θα προκύπτει: α) από το ετήσιο ποσοστό μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος, για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και β) του ημίσεος του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Η υποβάθμιση των κοινωνικών εταίρων συμπληρώνεται και από τον γνωμοδοτικό και όχι καθοριστικό ρόλο και στην Επιτροπή Διαβούλευσης, στην οποία θα μετέχουν εκπρόσωποι των εταίρων υπό την προεδρία του προέδρου του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας.

To πλήρες κείμενο του σχεδίου νόμου είναι αναρτημένο στην ηλεκτρονική σελίδα opengov.gr και θα παραμείνει μέχρι 21 Νοεμβρίου 2024, ώρα 14.00.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Οι Ρώσοι εξέδωσαν χάρτη στόχων στην Ευρώπη για τον διηπειρωτικό RS-26 Oreshnik – Σε πόσο χρόνο θα έφτανε Αλεξανδρούπολη Παραδέχονται ότι είναι διηπειρωτικός με ακτίνα δράσης 5.500 χλμ. 22.11.2024 | 21:28

  Newsroom  |  email: info@pronews.gr H Mόσχα εξέδωσε χάρτη που κοινοποιεί την ταχύτητα του διηπειρωτικού βλήματος RS-26 Oreshnik και τους χ...