Κυριακή 4 Μαΐου 2025

Μια βιομηχανία στα πρόθυρα της κατάρρευσης

 Στην BMW, τα ρομπότ κυριαρχούν εδώ και καιρό στις γραμμές παραγωγής

 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Στην BMW, τα ρομπότ κυριαρχούν εδώ και καιρό στις γραμμές παραγωγής
 ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ, ΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ


Ενώ η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αποδυναμώνεται όλο και περισσότερο, η κινεζική βρίσκεται σε πλήρη άνθηση. Η έξοδος από την κρίση δείχνει δύσκολη και πιθανόν να απαιτεί αλλαγή της γερμανικής κοινωνίας στο σύνολό της...

«Ολα καλά, όλα υπέροχα», λέει ένας άνδρας με γκρι γένια, κρατώντας ένα λουκάνικο στο ένα χέρι και μπίρα στο άλλο, αναφερόμενος στο κλίμα στη Volkswagen. Εργάζεται στο εργοστάσιο της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας, λίγες εκατοντάδες μέτρα μακριά, και φοράει ένα χιλιομπαλωμένο τζιν γιλέκο της Βόλφσμπουργκ, της ομάδας που ανήκει εξ ολοκλήρου στη Volkswagen, η οποία προετοιμάζεται για τον αγώνα με την Μπάγερν Λεβερκούζεν στο πλαίσιο της Bundesliga. Ολα είναι «υπέροχα» και στη VfL, λέει ειρωνικά, κάπως κακόκεφος. Ο σύλλογος αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη δωδέκατη θέση του πίνακα κατάταξης, σε ελεύθερη πτώση. Μόνο η γυναικεία ομάδα σημειώνει επιτυχίες τον τελευταίο καιρό. «Η σύνταξη είναι κοντά», αναθαρρεί.

Ισως είναι η επικείμενη συνταξιοδότηση που του ανεβάζει τη διάθεση και θολώνει τη διαύγειά του. Ή ίσως απλά δεν είχε όρεξη να μιλήσει σε δημοσιογράφο της αυστριακής Der Standard. Αλλά ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: δεν είναι όλα καλά, και σίγουρα δεν είναι όλα υπέροχα. Ούτε στο Βόλφσμπουργκ ούτε στη Γερμανία συνολικά, στη χώρα του αυτοκινήτου. Το αντίθετο.

Οι Κινέζοι έρχονται

Αποψη του εργοστασίου της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ

Στη VW θα περικοπούν 25.000 θέσεις εργασίας μέχρι το 2030, επίκειται μηδενική αύξηση και η παραγωγή θα μεταφερθεί εν μέρει σε φθηνότερες χώρες του εξωτερικού. Ανθρωποι όπως ο Jannik, ο οποίος πριν από τον αγώνα κάνει βόλτα στην αυτοκινητούπολη, το μουσείο αυτοκινήτων και το κέντρο παράδοσης της VW στο κανάλι Mittellandkanal μεταξύ του κέντρου του Wolfsburg και του εργοστασίου της VW, αναφέρονται στην επερχόμενη κρίση. «Ολοι εδώ γνωρίζουν κάποιον που έχει σχέση με τα εργοστάσια, είτε πρόκειται για προμηθευτές είτε για εργαζόμενους», λέει. Ο φίλος του είναι η μοναδική πηγή εισοδήματος στην οικογένειά του και μπορεί να επηρεαστεί από τις περικοπές θέσεων εργασίας. Τα σκέφτονται ήδη αυτά.

Περίπου οι μισοί από τους περισσότερους από 120.000 κατοίκους του Βόλφσμπουργκ εργάζονται με κάποιον τρόπο για τη VW. Ο Sven, ένας κτηματομεσίτης από το Braunschweig, απόστασης 30 χιλιομέτρων μακριά, λέει ότι η ενοικίαση και πώληση διαμερισμάτων σε νέους υπαλλήλους της VW έχει μειωθεί σημαντικά.

Το Βόλφσμπουργκ δεν είναι η μόνη πόλη στην οποία υπάρχει έντονος προβληματισμός. Το μεγάλης σημασίας κινεζικό παράρτημα της Porsche, θυγατρικής της VW, έχει αποδυναμωθεί και στα μέσα Φεβρουαρίου ανακοινώθηκε ότι θα περικοπούν 1.900 θέσεις εργασίας. Μετά την πτώση των κερδών, η Mercedes-Benz αναγκάζεται να εξοικονομήσει πέντε δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2027. Η BMW ανακοίνωσε μείωση του κύκλου εργασιών κατά σχεδόν 16% και πτώση των κερδών κατά σχεδόν 84% το τρίτο τρίμηνο του 2024. Το ίδιο τρίμηνο, τα αποτελέσματα χρήσης της Audi, η οποία ανήκει στη μητρική εταιρεία VW, δείχνουν επίσης ραγδαία μείωση κατά 91%.

Πριν από λίγες εβδομάδες ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Oliver Blume, παρουσίασε την ετήσια έκθεση του ομίλου για το 2024. Τελικά η VW εξασφάλισε και πάλι κέρδος 12,4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024. Αλλά τα κέρδη του ομίλου μειώθηκαν κατά σχεδόν 31%. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Γερμανίας έχουν αποδυναμωθεί αισθητά στη σημαντική αγορά της Κίνας.

Από την άλλη πλευρά, η κινεζική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωρίζει μεγάλη άνθηση. Η BYD σχεδιάζει να πενταπλασιάσει τις περίπου 24 εκθέσεις της στη Γερμανία, κάνοντάς τες περισσότερες από 120 μέχρι το τέλος του έτους. Σύμφωνα με μια έρευνα της ADAC (Γενική Γερμανική Λέσχη Αυτοκινήτου), στα τέλη του περασμένου έτους, 59% των Γερμανών –υψηλό ποσοστό– δήλωσε ότι θα μπορούσε να φανταστεί να αγοράζει ένα κινεζικό αυτοκίνητο τα επόμενα τρία χρόνια, κυρίως λόγω των χαμηλότερων τιμών αλλά και του καινοτόμου λογισμικού.

«Οι Γερμανοί συνήθιζαν να μην εμπιστεύονται τις κινεζικές τηλεοράσεις και τα κινητά τηλέφωνα. Τώρα η έλλειψη εμπιστοσύνης για τα κινεζικά αυτοκίνητα μειώνεται, όπως για όλα», λέει ένας νεαρός πωλητής της BYD. Για πολλά χρόνια τούς περιφρονούσαν, τώρα οι Κινέζοι είναι απλά καλύτεροι σε πολλούς τομείς.

Διεθνή και γερμανικά κλασικά μοντέλα εκτίθενται στην «Αυτοκινητούπολη» του Βόλφσμπουργκ

Η Ε.Ε. αντέδρασε στην αυξανόμενη πίεση από την Απω Ανατολή με δασμούς για αντίποινα, οι οποίοι κυμαίνονται μεταξύ 7,8% και 35,3%, ανάλογα με τον κατασκευαστή, και τείνουν να μην είναι δημοφιλείς στον κλάδο. Στις αρχές Μαρτίου έγινε επίσης σαφές ότι οι Βρυξέλλες επισπεύδουν για φέτος την επανεξέταση της σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης που είχε προγραμματιστεί για το 2026. Σύμφωνα με την πρόεδρο της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η «πλήρης τεχνολογική ουδετερότητα» θα αποτελέσει βασική αρχή αυτής της επανεξέτασης. Επιπλέον, ένα σχέδιο δράσης επιχειρεί να διασώσει την πληγείσα αυτοκινητοβιομηχανία. Προτεραιότητα θα δοθεί στην ψηφιοποίηση, την προστασία του κλίματος, την ανταγωνιστικότητα, στους εργαζόμενους και στη διεθνή διάσταση της βιομηχανίας, αναφέρει το σχέδιο.

Σοβαρή κατάσταση

«Η κατάσταση είναι εξαιρετικά κρίσιμη», λέει ο Ferdinand Dudenhöffer, οικονομολόγος, διευθυντής του Ινστιτούτου CAR στο Μπόχουμ, γνωστός ως ο «πάπας του αυτοκινήτου». Σε συνέντευξή του στην Der Standard, σκιαγραφεί μια ζοφερή εικόνα για τη Γερμανία σε επίπεδο οικονομίας και βιομηχανίας. «Οδεύουμε προς την αποβιομηχάνιση, στην πραγματικότητα βρισκόμαστε ήδη εν μέσω αυτής». Τα 25 από τα 80 εκατομμύρια αυτοκίνητα που πωλήθηκαν παγκοσμίως το 2024 προέρχονταν από την Κίνα, εξηγεί, και η τάση είναι έντονα αυξητική. Ενώ οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν να αντιμετωπίσουν μια σημαντική πτώση των πωλήσεων, οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν σημειώσει τριψήφια αύξηση.

Ο Stefan Bratzel, διευθυντής του κέντρου διαχείρισης αυτοκινήτων Centre for Automotive Management (CAM), κάνει επίσης λόγο για «πολυεπίπεδη κρίση». Για πολύ καιρό, «δεν έχει υπάρξει βελτίωση σε πολλούς τομείς» και η αυτοκινητοβιομηχανία έχει στηριχτεί σε μεγάλο βαθμό στο σήμα ποιότητας «Made in Germany».

Ο Dudenhöffer αποδίδει την κινεζική άνθηση σε τρεις αιτίες: το λογισμικό τους είναι καλύτερο, η τεχνολογία παραγωγής τους είναι πιο οικονομική και η παραγωγή μπαταριών είναι απλώς πιο προηγμένη. Και έπειτα υπάρχει η πίεση των τιμών! Ο Dudenhöffer θεωρεί ότι το SU7 της Xiaomi, για παράδειγμα, είναι συγκρίσιμο με το Taycan της Porsche. Η μόνη διαφορά είναι ότι η τιμή του πρώτου ξεκινά από 30.000 δολάρια ΗΠΑ, ενώ του Taycan ξεκινά από 125.000 δολάρια. Ο Bratzel λέει επίσης ότι πλέον όλα έχουν να κάνουν με «την τεχνολογία με βάση μπαταρίες, αλλά και τη συνδεσιμότητα».

Ο Dudenhöffer δεν δέχεται το επιχείρημα ότι το κινεζικό κράτος στρεβλώνει τον ανταγωνισμό μέσω αθέμιτων επιδοτήσεων, άλλωστε και οι Γερμανοί πολιτικοί διοχετεύουν επανειλημμένα εκατομμύρια ευρώ στην εγχώρια βιομηχανία. Στην BMW, για παράδειγμα, είχε δοθεί αρχικά υπόσχεση για επενδυτική ένεση ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ για το εργοστάσιό της στη Λιψία, προτού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη μειώσει σε περίπου 17 εκατομμύρια.

Το κόστος παραγωγής

Στο χείλος του γκρεμού η κραταιά γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Σε ένα έγγραφο θέσεων πριν από τις γερμανικές βουλευτικές εκλογές, το IG Metall, το μεγαλύτερο συνδικάτο στον κόσμο, με 2,14 εκατομμύρια οργανωμένα μέλη, επέκρινε το γεγονός ότι η εταιρεία «δεν κατάφερε να συμβαδίσει λόγω μιας σειράς λανθασμένων αποφάσεων». Για αυτόν ακριβώς τον λόγο είναι σημαντικό, όπως λέει, «να διορθωθούν γρήγορα τα λάθη και να ενταθούν οι προσπάθειες για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης». Για παράδειγμα, το IG Metall ζητά φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την επέκταση του δικτύου φόρτισης και ένα καλύτερο σύστημα υποστήριξης.

Η παραγωγή ενός αυτοκινήτου χαμηλού κόστους «είναι δύσκολη στην Ευρώπη και ακόμα πιο δύσκολη στη Γερμανία», λέει ο Dudenhöffer. Μπορεί ακόμα να γίνει αλλού, όπως για παράδειγμα στην Τσεχία, αν και ορισμένοι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ήδη επιλέξει την Κίνα για την παραγωγή τους. Αντίθετα, η BYD κατασκευάζει επί του παρόντος ένα εργοστάσιο στην Ουγγαρία.

Ωστόσο, κάποιος θα μπορούσε να επιχειρηματολογήσει ότι αν θέλει μια χώρα να είναι χώρα αυτοκινήτων, πρέπει να κατασκευάζει αυτοκίνητα εντός των συνόρων της. Γι’ αυτό και το κεντρικό εργοστάσιο της BMW στη βαυαρική πρωτεύουσα συνεχίζει τη λειτουργία του, και έτσι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να παράγονται εναλλάξ αυτήν την περίοδο. «Ετσι ανταποκρινόμαστε στη ζήτηση της αγοράς και στις επιθυμίες των πελατών», λέει ο εκπρόσωπος του εργοστασίου, Jochen Diernberger, καθώς μας ξεναγεί στην ιστορική τοποθεσία του στο κέντρο της πόλης – 620.000 τετραγωνικά μέτρα περιοχή παραγωγής σε μια έκταση 500.000 τετραγωνικών μέτρων. Περιβάλλεται από κτίρια κατοικιών, γραφεία και δρόμους. Σε πολλούς ορόφους εργάζονται άνθρωποι και ακόμη περισσότερα μηχανήματα, πολλά από αυτά αυτόνομα.

Πολιτική έναντι βιομηχανίας

«Τελικά ο πελάτης είναι αυτός που αποφασίζει για τη μορφή της κίνησης», λέει ο Diernberger. Πού είναι το πρόβλημα με αυτό; «Αν ο πελάτης νιώθει ανασφάλεια, θα αγοράσει αυτό που ξέρει, και αυτό είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης», λέει ο ειδικός σε θέματα αυτοκινήτων, Dudenhöffer. Η αβεβαιότητα σχετίζεται με την πολιτική. Το IG Metall έχει παρόμοια θεώρηση: «Τώρα δεν χρειαζόμαστε πολιτικές κωλοτούμπες από πολιτικούς! Οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια. Οι ηλεκτροκίνητες μονάδες είναι το μέλλον». Και η Mercedes συμφωνεί: «Χρειαζόμαστε μια αξιόπιστη απόφαση ως αποτέλεσμα της προγραμματισμένης αναθεώρησης των στόχων CO2 της Ε.Ε. για τον στόλο», αναφέρει σε γραπτή απάντηση προς την Der Standard.

Σύμφωνα με τον Dudenhöffer, η Πράσινη Συμφωνία θα μετατραπεί σε «Μαύρη Συμφωνία» μόλις αμφισβητηθεί σοβαρά η σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. «Οι πολιτικοί καταστρέφουν συστηματικά τη βιομηχανία μας προς άγρα μερικών ψήφων», λέει επικριτικά. Χρειάζεται αξιοπιστία ότι μόλις ληφθεί μια απόφαση θα εφαρμοστεί. Μαζί με τη μείωση της γραφειοκρατίας και των κανονισμών, αυτή η αξιοπιστία είναι το πιο συχνό αίτημα των βιομηχάνων και των εργαζομένων».

Το γεγονός ότι η BMW βρίσκεται σήμερα σε λίγο καλύτερη θέση από ορισμένους ανταγωνιστές της οφείλεται και στο ότι οι Βαυαροί βασίστηκαν στην ασυνέπεια των πολιτικών «και προς το παρόν κέρδισαν αυτό το στοίχημα», καθώς δεν επικεντρώθηκαν νωρίτερα αποκλειστικά στα ηλεκτρικά οχήματα, υποστηρίζει ο Dudenhöffer. Ωστόσο, ο ειδικός σε θέματα αυτοκινήτων θεωρεί ότι μόλις ξεκινήσει να κινείται οριστικά προς την κατεύθυνση της αποκλειστικής παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η παραγωγή θα είναι και πάλι πολύ ακριβή. Σε κάθε περίπτωση, η BMW διοχετεύει αυτή τη στιγμή 650 εκατομμύρια ευρώ στην καλούμενη αναβάθμιση του κεντρικού εργοστασίου στο Μόναχο.

Οργή για τους πολιτικούς

Συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει ότι ανακατασκευάζονται οι εγκαταστάσεις παραγωγής και αναβαθμίζεται η τεχνολογία στο εσωτερικό τους, έτσι ώστε από το τέλος του 2027 να παράγεται μόνο η αμιγώς ηλεκτρική κατηγορία. Με τον αυξανόμενο εξηλεκτρισμό του χαρτοφυλακίου προϊόντων, αλλάζει και ο κόσμος των εργοστασίων. Το εργοστάσιο στο Μόναχο θα είναι η δεύτερη μονάδα παραγωγής που θα σχεδιαστεί αποκλειστικά για την παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο Diernberger κάνει λόγο για μια «ευέλικτη μονάδα στο παγκόσμιο δίκτυο παραγωγής των 30 εργοστασίων». Η αναβάθμιση διενεργείται σε συνεχή βάση, χωρίς να παράγονται λιγότερα αυτοκίνητα ως αποτέλεσμα, υποστηρίζει.

Από το 2027, το εργοστάσιο του Μονάχου θα παράγει αποκλειστικά πλήρως ηλεκτρικά οχήματα

Στο Μόναχο κατασκευάζονται περίπου 1.000 αυτοκίνητα ημερησίως. Το εσωτερικό ανακατασκευάζεται, ακόμη και αν δεν είναι πάντα άμεσα ορατό στο εξωτερικό. Κατά κανόνα αυτό το εργοστάσιο είναι πιο «έξυπνο» σε σχέση με ένα νέο εργοστάσιο ηλεκτροκίνησης που θα μπορούσε να κατασκευαστεί αλλού, διότι στο Μόναχο υπάρχει ήδη υποδομή που μπορεί να αξιοποιηθεί, αλλά κυρίως ανθρώπινο δυναμικό στο οποίο μπορεί να βασιστεί.

«Εδώ στο εργοστάσιο του Μονάχου προετοιμαζόμαστε για το μέλλον και θα είμαστε έτοιμοι», δείχνει πεπεισμένος ο Diernberger. Ωστόσο, επειδή η «ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης δεν είναι γραμμική, αλλά προχωρά με διαφορετικές ταχύτητες», η BMW συνεχίζει να βασίζεται σε «­­ευέλικτα εργοστάσια» εκτός Μονάχου και Debrecen.

Οπου οι πολιτικοί εξακολουθούν να διστάζουν, ο κλάδος έχει ήδη δώσει τις κατευθύνσεις ή βρίσκεται σε αυτή τη διαδικασία. Είναι ανοησία να ισχυρίζεται κανείς ότι η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση έχει ξεχαστεί. «Εξάλλου, η VW έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό εργοστάσιο στο Zwickau», λέει ο Dudenhöffer. Ωστόσο, ο Dudenhöffer επικρίνει τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών, Robert Habeck, από το κόμμα των Πρασίνων, λέγοντας ότι η αγορά έχει καταρρεύσει λόγω της κατάργησης της επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ο ίδιος έχει εν μέρει ήδη μετανιώσει για αυτό. Η Ευρώπη δεν έχει το στρατηγικό όραμα που έχουν οι Κινέζοι, λέει ο Dudenhöffer. «Εχουμε ένα χαοτικό μοντέλο και ενεργούμε αυθαίρετα», υποστηρίζει, επικρίνοντας την αστάθεια στα ενεργειακά ζητήματα.

Αγανάκτηση

Η οργή για τους πολιτικούς γίνεται παντού αισθητή. Ωστόσο, το αποτέλεσμα των εκλογών στο Wolfsburg δεν αποτελεί σημαντική εξαίρεση στην τάση της Δυτικής Γερμανίας. Το CDU πέτυχε ποσοστό 27%. Το SPD έχασε σχεδόν δώδεκα ποσοστιαίες μονάδες και έφτασε στο 23,5%, ενώ το AfD πέτυχε 21%. Ενας μακροχρόνια εργαζόμενος της VW, ο οποίος λέει ότι «στηρίζει απόλυτα τον όμιλο», πιστεύει επίσης ότι «όλα θα ήταν καλύτερα για τη VW χωρίς τις Βρυξέλλες και το Βερολίνο».

Λέει επίσης ότι ήταν «καταστροφή» το γεγονός ότι «δεν προχώρησε η κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης», αν και πιστεύει επίσης ότι δεν πρέπει να υπαγορεύουμε στον πελάτη τι να κάνει. Τέτοιες αντιφάσεις ακούμε ξανά και ξανά. Δεν λειτουργούν ακριβώς επιταχυντικά για την Ευρώπη. Ο εργαζόμενος θεωρεί επίσης ότι οι εμπορικές επωνυμίες χάνουν το μοναδικό τους πλεονέκτημα πώλησης όσον αφορά τον σχεδιασμό και ότι όλα γίνονται εξαιρετικά τυποποιημένα. Κυρίως, όμως, ο πληθωρισμός και το υψηλό ενεργειακό κόστος έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Σε τέτοιο βαθμό που οι χαλυβουργίες που παράγουν οικολογικό χάλυβα με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν εν μέρει να παράγουν μόνο σε ώρες εκτός αιχμής, επειδή διαφορετικά το κόστος είναι πολύ υψηλό.

Αλλά τι θα γίνει από εδώ και έπειτα; Ποιες είναι οι λύσεις και ποιες οι απαιτήσεις; Ενώ οι καινοτομίες στην Κίνα οδηγούν σε αλματώδη πρόοδο και εντός των γερμανικών συνόρων προσπαθούν να προχωρήσουν σε σχετικές ρυθμίσεις και απαγορεύσεις το ταχύτερο δυνατόν, ο διευθυντής του Ινστιτούτου CAR, Dudenhöffer, εκφράζει έναν φόβο για το μέλλον της κοινωνίας συνολικά, είτε πρόκειται για την τεχνητή νοημοσύνη είτε για τα αυτοκίνητα. Για να υπερβούμε τον φόβο αυτόν, αναφέρει, απαιτείται πολιτική βούληση με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας, αλλά και προσπάθεια από την κοινωνία συνολικά και περισσότερη τόλμη. Το τελευταίο, τουλάχιστον, φαίνεται πως είναι ιδιαίτερα δύσκολο.

Εν όψει της εκφοβιστικής συμπεριφοράς που επιδεικνύει ο Τραμπ, πρέπει να αναρωτηθούμε σε ποιον βαθμό η Κίνα θα μπορούσε τελικά να είναι στρατηγικός εταίρος για την Ευρώπη. Ο Dudenhöffer προβλέπει ότι ο Τραμπ θα κατασκευάσει στο μέλλον περισσότερες μηχανές εσωτερικής καύσης, θα συνεχίσει να βάζει υψηλούς δασμούς στις μη αμερικανικές εταιρείες και θα επιβραβεύει μόνο όσες εταιρείες παράγουν στις ΗΠΑ. Συνεπώς, στην Ευρώπη θα χαθούν θέσεις εργασίας που θα μεταφερθούν στις ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ είναι «ο πιο επικίνδυνος φίλος μας», οπότε «δεν έχουμε πλέον εχθρό να φοβηθούμε», λέει.

Ο πωλητής της BYD επισημαίνει επίσης ότι «έρχονται καθημερινά από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και μας αναφέρουν ότι δεν καταλαβαίνουν γιατί δεν συνάπτουμε περισσότερες συνεργασίες, τουλάχιστον σε επίπεδο μπαταριών». Η Κίνα θα είναι σύντομα παγκόσμια ηγέτιδα στην τεχνολογία. Και θα διαμορφώσει τη βιομηχανία του μέλλοντος, λέει ο Dudenhöffer, γι’ αυτό αυτές οι συνεργασίες είναι τόσο σημαντικές. Ενώ παλαιότερα μεταφερόταν η παραγωγή στο εξωτερικό, σήμερα μεταφέρεται συχνά εκεί και η ανάπτυξη, όπως δείχνουν τα παραδείγματα της BMW και της Mercedes.

Ανάληψη ευθύνης

Μεταξύ των αιτημάτων της Mercedes είναι «η στοχευμένη προώθηση των μελλοντικών τεχνολογιών και της ψηφιοποίησης, η ταχύτερη επέκταση των υποδομών φόρτισης και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η ενίσχυση του επιχειρηματικού πεδίου, μια φιλική φορολογική πολιτική για τον κλάδο και η εξάλειψη των γραφειοκρατικών εμποδίων», σε συνδυασμό με «ένα πνεύμα θετικότητας και μια υγιή δόση αισιοδοξίας».

Προς το παρόν αυτό δεν είναι αισθητό. Ο Γερμανός πωλητής της BYD επικρίνεται επανειλημμένα στη χώρα του ότι συμβάλλει στην επιτάχυνση της κατάρρευσης της γερμανικής βιομηχανίας. «Αλλά πρέπει να πω ξεκάθαρα ότι η ίδια η Γερμανία είναι υπεύθυνη για αυτό» μας λέει. Υπήρξαμε «αδαείς και αλαζόνες», πιστεύαμε ότι οι Κινέζοι δεν θα μπορούσαν ποτέ να παραγάγουν ένα προϊόν τόσο καλό όσο το δικό μας. Τώρα όλοι απλά περιμένουν και φοβούνται, αλλά και αυτό δεν βοηθάει».

Ούτε οι επιθέσεις προς τους πολιτικούς βοηθάνε, λέει ο Dudenhöffer, «άλλωστε εμείς τους εκλέξαμε». Κατά την άποψή του, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί ακόμα να γυρίσει σελίδα, αν ληφθούν γρήγορα τα κατάλληλα μέτρα, υπογραμμίζει ωστόσο: «Δεν υπάρχει κανένας νόμος που να προβλέπει ότι τα κεντρικά γραφεία αυτών των παγκόσμιων εταιρειών πρέπει να βρίσκονται στη Γερμανία».

Σε ομηρία η ανθρωπιστική αποστολή που χτυπήθηκε από drone στη Μάλτα

 πλοίο Γάζα

(Malta Vessel Traffic Services via AP)

 

Σοβαρές καταγγελίες από την οργάνωση • Ο στρατός της Μάλτας απαγορεύει την πρόσβαση στο πλοίο • Καμία βοήθεια δεν έχει σταλεί προς τους επιβαίνοντες που παραμένουν εν πλω 

Εφιάλτης εν πλω για το πλήρωμα του “Conscience”, του πλοίου που μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια προς τη Γάζα και χτυπήθηκε με drone την Παρασκευή στα ανοιχτά της Μάλτας.

Η οργάνωση Συμμαχία του Στόλου Ελευθερίας (The Freedom Frotilla Coalition) και όχι μόνο κατηγορούν ευθέως το Ισραήλ για την επίθεση, με το Τελ Αβίβ να μην παίρνει επισήμως θέση για τα όσα έχουν συμβεί.Σήμερα, όμως, ήρθε μια επείγουσα ανακοίνωση από την οργάνωση, η οποία περιγράφει με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί σε διεθνή ύδατα, ανοιχτά της Μάλτας.

Όπως ενημερώνει η Συμμαχία το Σάββατο αντιπροσωπεία της με εθελοντές από 13 κράτη επιχείρησε να φτάσει στο πλοίο προκειμένου να δώσει βοήθεια στο πλήρωμα και τους επιβαίνοντες, όμως ο στρατός της Μάλτς, ο οποίος δεν έχει προσφέρει καμία βοήθεια μετά το χτύπημα στο πλοίο, εμπόδισε την προσέγγιση και διέταξε την αντιπροσωπεία να επιστρέψει στη Μάλτα, αλλά και να περάσει από το τελωνείο και τις υπηρεσίες μετανάστευσης υπό την απειλή της σύλληψης.

«Αυτή είναι η δεύτερη ημέρα που οι αρχές της Μάλτας έχουν μπλοκάρει την πρόσβαση στο πλοίο, το πλήρωμα και τους υπόλοιπους επιβαίνοντες» σημειώνει η οργάνωση και προσθέτει «όλοι τους αντιμετωπίζουν σοβαρές απειλές και τους στερείται σημαντική βοήθεια. Αφότου σβήστηκε η φωτιά που προκλήθηκε από την επίθεση ο καπετάνιος ξεκίνησε να οδηγεί το πλοίο εντός των υδάτων της Μάλτας, ενημερώνοντας τις αρχές της χώρας για τον φόβο του πληρώματος για νέα επίθεση. Παρά τα συνεχή SOS και την απευθείας επικοινωνία με τις αρχές, η Μάλτα έχει μπλοκάρει την είσοδο του πλοίου και εξακολουθεί να αρνείται την είσοδό του στα ύδατά της ή να επιτρέπει τον ελλιμενισμό».

Η Συμμαχία του Στόλου Ελευθερίας επισημαίνει πως τέσσερα άτομα πάνω στο “Conscience” υπέστησαν μικρά τραύματα από την επίθεση και απευθύνει έκκληση στη διεθνή κοινότητα και της ανθρωπιστικές οργανώσεις να «απαιτήσουν από την κυβέρνηση της Μάλτας να επιτρέψει στο “Conscience” ασφαλές πέρασμα και να προσφέρει την απαιτούμενη βοήθεια και προστασία για το πλοίο και όλους τους επιβαίνοντες. Το διεθνές δίκαιο επιβάλει να μην εμποδίζεται η παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας και τέτοιες προσπάθειες για τους πολίτες της Γάζας θα πρέπει να υποβοηθούνται».

«Κάθε χρόνο, 1,5 εκατ. χαμηλοσυνταξιούχοι, ανασφάλιστοι υπερήλικες και άτομα με αναπηρία, θα λαμβάνουν 250 ευρώ καθαρά»

 


 Η επιστροφή ενός ενοικίου στους ενοικιαστές, η εφαρμογή της ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες που θα προσφέρει μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο, η στήριξη στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η επιδότηση ρεύματος ύψους 50 εκ. ευρώ, η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας και ποιότητας των τρένων της χώρας, το πρόγραμμα «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ» για τον Καρδιαγγειακό Κίνδυνο και το πρόβλημα παχυσαρκίας και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός ήταν μεταξύ των θεμάτων που έθιξε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στη σημερινή κυριακάτικη ανασκόπησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

   Ο κ. Μητσοτάκης αρχικά αναφέρθηκε στη διάθεση των νέων πόρων που προέκυψαν από τη θετική επίδοση της εθνικής οικονομίας.

   "Τα πρόσθετα έσοδα, που ξεπέρασαν τις αρχικές μας προβλέψεις, τα κατευθύνουμε εκεί όπου ανήκουν, στην κοινωνία. Έτσι, ξεκινώντας από φέτος, κάθε Νοέμβριο η Πολιτεία θα επιστρέφει στους ενοικιαστές ένα πλήρες ενοίκιο. Επίσης από φέτος και κάθε χρόνο, 1,5 εκατομμύριο χαμηλοσυνταξιούχοι, ανασφάλιστοι υπερήλικες και άτομα με αναπηρία, θα λαμβάνουν 250 ευρώ καθαρά. Ενώ ταυτόχρονα αυξάνουμε κατά 500 εκατ. ετησίως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με στόχο να προχωρούν γρήγορα έργα που έχει ανάγκη η χώρα, να στηρίζονται δράσεις με κοινωνικό αποτύπωμα και να συνεχίσουν να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας" είπε.

   Τόνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η συλλογική πρόοδος να μετατρέπεται, σταδιακά, και σε ατομική προκοπή και όπως είπε "επειδή πολλά λέχθηκαν από την αντιπολίτευση για το «υπερπλεόνασμα», συνειδητά ή από άγνοια, διευκρινίζω και από εδώ ότι οι νέοι πόροι δεν προέκυψαν από την αύξηση των φορολογικών βαρών των πολιτών, αλλά από τη δυναμική ανάπτυξη, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και από μια σειρά άλλων διαρθρωτικών μέτρων. Άλλωστε είναι γεγονός ότι η κυβέρνησή μας έχει μειώσει πάνω από 72 φόρους και εισφορές. Η λογική της οικονομικής μας πολιτικής είναι πρώτα να δημιουργούμε τον δημοσιονομικό χώρο και μετά να τον επιστρέφουμε στην κοινωνία, χωρίς να διακινδυνεύουμε τη σταθερότητα που με κόπο πετύχαμε".

    Αμυντικές δαπάνες

   Ιδιαίτερη μνεία έκανε για τη ρήτρα διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες -"μια ελληνική πρόταση που έγινε αποδεκτή", που όπως είπε θα δώσει μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο. Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι ο υπουργός Οικονομικών υπέβαλε το αίτημα για την ενεργοποίησή της την Τρίτη και είμαστε μόλις η 2η χώρα μετά τη Γερμανία που σπεύσαμε να το ζητήσουμε. Εφόσον εγκριθεί το αίτημα, οι δαπάνες για την άμυνα δεν θα προσμετρώνται στους ευρωπαϊκούς στόχους καθαρών πρωτογενών δαπανών, κάτι που αναμένεται να δημιουργήσει δημοσιονομικό χώρο της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ το 2026, επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης.

   "Όπως είπα και παραπάνω, ο δημοσιονομικός χώρος αναδιανέμεται στην κοινωνία και έτσι θα κάνουμε και σε αυτήν την περίπτωση. Καθώς θωρακίζουμε την άμυνα της πατρίδας μας, όσα περισσότερα χρήματα εξοικονομεί το κράτος, θα μεταφράζονται σε κινήσεις με ουσιαστικό, θετικό και άμεσο αντίκτυπο για την κοινωνία" τόνισε.

    Μικρομεσαίες επιχειρήσεις

   "Η στήριξή μας αφορά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Με επιδότηση ρεύματος ύψους 50 εκατ. ευρώ, στηρίζουμε επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών έως 10 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ελαφρυνθούν από το επιπλέον ενεργειακό κόστος με το οποίο επιβαρύνθηκαν τους μήνες Δεκέμβριο 2024, Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2025" ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης. Παράλληλα σημείωσε ότι η επιδότηση αυτή θα δοθεί αναδρομικά, με ιδιαίτερη μέριμνα για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις με τζίρο έως 1 εκατ. ευρώ, καθώς και για τις πιο ενεργοβόρες εξ' αυτών.

   Διευκρίνισε πάντως, ότι "όπως είναι αυτονόητο, από την επιδότηση θα αποκλειστούν όσες επιχειρήσεις αποδεδειγμένα έχουν προβεί σε ρευματοκλοπή, με το μερίδιό τους να μοιράζεται στις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Είναι ζήτημα δικαιοσύνης και ηθικής τάξης".

    Ασφάλεια στα τρένα

   "Η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας και ποιότητας των τρένων της χώρας είναι ύψιστη κυβερνητική προτεραιότητα. Μια διαδικασία που έχει ήδη ξεκινήσει, τώρα επιταχύνεται με τις παρεμβάσεις που προβλέπει το νομοσχέδιο που παρουσίασε ο Αναπληρωτής Υπουργός στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο και σύντομα θα τεθεί σε διαβούλευση. Τα μέτρα αφορούν στην αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, στη βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου και στην ενιαία εποπτεία του συνόλου του σιδηροδρομικού δικτύου" ανέφερε ο πρωθυπουργός.

   Επισήμανε ότι στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση προχωρά στη δημιουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, το οποίο θα χρησιμοποιεί μια νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο με ακρίβεια εκατοστών, ενώ θα υπάρχει ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Παράλληλα -όπως είπε- μέσω της νέας πλατφόρμα railway.gov.gr, η οποία θα είναι σύντομα ανοιχτή, όλοι οι πολίτες θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την πορεία των δρομολογίων. Ως προς το ανθρώπινο δυναμικό, είπε ότι επαναφέρεται ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας, και η αξιολόγηση θα βασίζεται σε πρότυπα και ψυχομετρικά τεστ στρατιωτικής εκπαίδευσης με τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ αναβαθμίζεται το Κέντρο Εκπαίδευσης, το οποίο εξοπλίζεται με σύγχρονους προσομοιωτές.

   "Ταυτόχρονα, απαιτούμε από την Hellenic Train και τον μέτοχο της να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας. Μέσα στην εβδομάδα υπογράφηκαν και οι συμβάσεις για τα σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης των ζημιών από τη θεομηνία Daniel. O προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 450,12 εκατ. ευρώ με χρόνο ολοκλήρωσης τους 15 μήνες. Στόχος μας είναι ο ΟΣΕ να ακολουθήσει τον δρόμο του ουσιαστικού μετασχηματισμού, όπως συνέβη και με τη ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια. Έχουμε το σχέδιο, τη βούληση και την αποφασιστικότητα να το πετύχουμε. Το οφείλουμε στη μνήμη όσων χάθηκαν στα Τέμπη, το οφείλουμε σε όλη την ελληνική κοινωνία" είπε ο κ. Μητσοτάκης.

    Προτεραιότητα η δημόσια υγεία

   "Περνώ τώρα σε δύο καλές ειδήσεις για τη δημόσια υγεία. Βάλαμε ψηλά στις προτεραιότητές μας την πρόληψη, και γι' αυτό έχουμε δημιουργήσει το πρώτο εθνικό πρόγραμμα δωρεάν προληπτικών εξετάσεων που είχε ποτέ η χώρα. Ήδη, χιλιάδες πολίτες το έχουν αξιοποιήσει. Και για αρκετούς από αυτούς, οι εξετάσεις αυτές αποδείχθηκαν καθοριστικές, γιατί εντόπισαν εγκαίρως κινδύνους για την υγεία τους και σώθηκαν ζωές" είπε ο πρωθυπουργός και συμπλήρωσε:

   "Τώρα λοιπόν, μέσα από το πρόγραμμα «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ» τον Καρδιαγγειακό Κίνδυνο, δίνουμε ακόμα μια νέα δυνατότητα: όσοι πολίτες εντοπιστούν στο πλαίσιο των εξετάσεων αυτών με σοβαρό πρόβλημα παχυσαρκίας, θα μπορούν να επισκεφθούν δωρεάν ενδοκρινολόγο και να λάβουν, επίσης δωρεάν, φάρμακα για την παχυσαρκία. Απευθύνω μια ακόμα προσωπική έκκληση: μην αμελείτε τις προληπτικές εξετάσεις. Αξιοποιήστε το πρόγραμμα «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ»".

   Η δεύτερη σημαντική είδηση αφορά τον θεσμό του Προσωπικού Γιατρού, ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης και παρέπεμψε σε δηλώσεις της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας, σύμφωνα με τις οποίες μέσα σε 3 μήνες ο αριθμός των Προσωπικών Γιατρών έχει αυξηθεί κατά 2.000 και πλέον έχουμε 5.500 εγγεγραμμένους στο σύστημα. "Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά έχουμε και τον θεσμό του Προσωπικού Παιδιάτρου, όπου ήδη 350.000 παιδιά έχουν πρόσβαση σε δωρεάν υπηρεσίες και στόχος μας είναι ο αριθμός αυτός να φτάσει τις 500.000 το επόμενο διάστημα. Θα το πετύχουμε" είπε ο κ. Μητσοτάκης.

   Αναφέρθηκε επίσης και σε μια πρωτοβουλία που αφορά τη μάχη για το brain gain, τον επαναπατρισμό Ελλήνων επιστημόνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό. Με τροπολογία που θα ψηφίσει η κυβέρνηση το αμέσως επόμενο διάστημα, η ειδικότητα ή εξειδίκευση που έχει αποκτηθεί στις ΗΠΑ από Έλληνες γιατρούς θα αναγνωρίζεται αυτόματα στη χώρα μας, με την υποβολή απλής αίτησης στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και την προσκόμιση της σχετικής πιστοποίησης, είπε ο κ. Μητσοτάκης. Τόνισε ότι στην τηλε-συνάντηση που είχε προ ημερών με ομογενείς μας γιατρούς στις ΗΠΑ, διαπίστωσε ότι το μέτρο αυτό τους χαροποίησε.

   "Θυμίζω, με την ευκαιρία, ότι όσοι αποφασίσουν να επιστρέψουν έχουν και σημαντικά φορολογικά κίνητρα, 50% μειωμένο φόρο εισοδήματος για 7 χρόνια" κατέληξε.

    Καταργούνται δυο πιστοποιητικά

   Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για μια ακόμα ουσιαστική αλλαγή στην καθημερινότητα των πολιτών, αφού καταργούνται δύο από τα πιο «δημοφιλή» πιστοποιητικά στις συναλλαγές των πολιτών με το Δημόσιο, το πιστοποιητικό γέννησης και το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης. Στο εξής όπως είπε, όταν αυτές οι πληροφορίες χρειάζονται σε κάποια υπηρεσία, δεν θα ζητούν να τις προσκομίζονται από τους πολίτες, αλλά θα αντλούνται κατευθείαν από τις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου με στόχο την ακόμα λιγότερη γραφειοκρατία στο Δημόσιο.

   Ο κ.Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στον δικαστικό χάρτη παρουσιάζοντας δεδομένα σύμφωνα με τα οποία στους τέσσερις πρώτους μήνες εφαρμογής του έχει καταγραφεί αύξηση στη διαχείριση εισερχόμενων υποθέσεων στα Πρωτοδικεία, από 68% σε 82%.

   "Συγκεκριμένα, στο Πρωτοδικείο Αθηνών, το μεγαλύτερο της χώρας που διαχειρίζεται περίπου το 1/3 του συνόλου των υποθέσεων και πλέον διασπάστηκε σε ποινικό και πολιτικό τμήμα, η αύξηση συνολικά έφτασε στο 24%. Στο ποινικό του τμήμα μάλιστα, μετά την εφαρμογή του νέου Ποινικού Κώδικα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, καταγράφηκε αύξηση του αριθμού των υποθέσεων που εισήχθησαν απευθείας στο ακροατήριο κατά 47%! Στο τμήμα ασφαλιστικών μέτρων, ορίζεται πλέον δικάσιμος στις 2 ημέρες από 15 ημέρες που ήταν ο κανόνας! Ανάλογη είναι η βελτίωση και στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας, όπου ο μέσος όρος προσδιορισμού για κάθε διαδικασία δεν υπερβαίνει πλέον τους 6 μήνες, ενώ για την έκδοση οριστικής απόφασης, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν απαιτείται περισσότερο από 1 έτος. Και όλα αυτά στους τέσσερις πρώτους μήνες εφαρμογής του δικαστικού χάρτη!" είπε.

    Θαλάσσιος Χωροταξικός σχεδιασμός

   Ο κ.Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στον Θαλάσσιο Χωροταξικό σχεδιασμό που-όπως είπε- διευρύνει και ενισχύει το διπλωματικό αποτύπωμα της πατρίδας μας. Είπε ότι για πρώτη φορά αποκτά η Ελλάδα Θ.Χ.Σ. θέτοντας τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου μας και εκπληρώνοντας παράλληλα την ευρωπαϊκή υποχρέωση που προβλέπει σχετική Οδηγία. 

   "Πρώτη φορά αποτυπώνονται σε επίσημο ρυθμιστικό κείμενο της ΕΕ τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, δηλαδή η πλήρης επήρεια της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών. Η υλοποίηση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού αποτέλεσε αντικείμενο μακράς διαβούλευσης με συναρμόδια Υπουργεία, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις τοπικές κοινωνίες. Αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία, αν συνυπολογιστεί ότι η χώρα μας διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα περισσότερα καταγεγραμμένα νησιά" είπε.

   Κλείνοντας την ανάρτηση του ο κ.Μητσοτάκης υπενθύμισε ότι ξεκίνησε η αντιπυρική περίοδος για το 2025 και είπε ότι η επιστημονική έρευνα δείχνει πως κάθε χρόνο τα κλιματικά δεδομένα είναι όλο και χειρότερα.

   "Τα δύσκολα είναι μπροστά μας. Φέτος, η Πυροσβεστική Υπηρεσία και η Πολιτική Προστασία διαθέτουν τον μεγαλύτερο αριθμό πυροσβεστών και εθελοντών, αλλά και περισσότερα εναέρια μέσα και μέσα επιτήρησης από ποτέ. Σε αυτήν την ασύμμετρη μάχη με την κλιματική κρίση, όμως, είναι απαραίτητη και η συνδρομή του κάθε πολίτη ξεχωριστά. Πέρυσι, 800.000 πολίτες καθάρισαν τα οικόπεδά τους. Φέτος, λόγω των ιδιαίτερων κλιματολογικών συνθηκών, δόθηκε μια παράταση έως τις 15 Ιουνίου για τους καθαρισμούς. Γι' αυτό απευθύνω και από εδώ έκκληση στους συμπολίτες μας να κάνουν αυτό που πρέπει. Δεν είναι ζήτημα επιβολής προστίμων ή κατασταλτικών μέτρων, είναι ζήτημα ευθύνης έναντι της κοινωνίας και της ζωής όλων μας", ανέφερε.

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων (4 Μαΐου)

 Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων (4 Μαΐου)

Ο Τύπος σήμερα ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ / EUROKINISSI

Διαβάστε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

Διαβάστε εδώ όλες τις πολιτικές εφημερίδες της ημέρας.

Διαβάστε εδώ όλες τις οικονομικές εφημερίδες της ημέρας.

Διαβάστε εδώ όλες τις αθλητικές εφημερίδες της ημέρας.

Εκτός γραμμής ΠΑΣΟΚ η θέση Σκανδαλίδη για άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο

Εκτός γραμμής ΠΑΣΟΚ η θέση Σκανδαλίδη για άρση της μονιμότητας στο Δημόσιο

 

Τα γραφεία του ΠΑΣΟΚ στη Χαριλάου Τρικούπη

INTIME NEWS

Ξεκάθαρο «όχι» στην πρόταση του Κώστα Σκανδαλίδη για άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων μέσω συνταγματικής αναθεώρησης είπε χθες το ΠΑΣΟΚ «αδειάζοντας» το ιστορικό στέλεχος του κόμματος.

Την πρόταση του κ. Σκανδαλίδη απέρριψε κατηγορηματικά ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Τσουκαλάς, σε συνέντευξη που παραχώρησε χθες σε τηλεοπτικό σταθμό. «Επ’ ουδενί η θέση του ΠΑΣΟΚ δεν είναι η άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων» δήλωσε και εξήγησε ότι η άρση της μονιμότητας συνδέεται με την έλλειψη ανεξαρτησίας των δημοσίων υπαλλήλων.

«Φανταστείτε να απολύει η κάθε κυβέρνηση τον δημόσιο υπάλληλο και να διορίζει όποιον θέλει» συμπλήρωσε ο κ. Τσουκαλάς και υπενθύμισε τις μεταρρυθμίσεις που έχει προωθήσει το ΠΑΣΟΚ για την αντιμετώπιση του κομματικού κράτους. «Εμείς είμαστε η παράταξη που έκανε το ΑΣΕΠ, η παράταξη που θέλει την αποκομματικοποίηση του κράτους, την αξιολόγηση, την αξιοκρατία και τη διαφάνεια. Και μιλάμε για πραγματικές ανταμοιβές στο δημόσιο, πραγματική λύση των στεγαστικών αναγκών των δημοσίων υπαλλήλων οι οποίοι μετατάσσονται στην επαρχία και επαναφορά 13ου και 14ου που έχασαν οι δημόσιοι υπάλληλοι, με αφετηρία άμεσα την χορήγηση του 13ου μισθού» υπογράμμισε.

Προσωπική η άποψη Σκανδαλίδη

Σε δηλώσεις του στο CNN.gr o κ. Τσουκαλάς κατέστησε σαφές ότι η θέση του κ. Σκανδαλίδη είναι «προσωπική» και δεν εκφράζει την Χαριλάου Τρικούπη. Υπογράμμισε, πάντως, ότι και ο ίδιος ο κ. Σκανδαλίδης έδωσε διευκρινίσεις μετά το σάλο που προκάλεσε η πρότασή του. «Η συζήτηση αφορούσε τη μονιμότητα για αξιόποινες πράξεις και σ’ αυτό αναφέρθηκα» διευκρίνισε ο κ. Σκανδαλίδης με ανάρτησή του στο facebook.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το ΠΑΣΟΚ θεωρεί ότι είναι «εκ του περισσού» η όλη συζήτηση. Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας ο Θεόδωρος Πάγκαλος είχε ταχθεί υπέρ της άρσης της μονιμότητας στον δημόσιο τομέα αλλά έκτοτε κανένα στέλεχος του ΠΑΣΟΚ δεν αντιτάχθηκε στην ιστορική συνταγματική μεταρρύθμιση του Ελευθέριου Βενιζέλου η οποία προέβλεψε ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να παύονται μόνον με δικαστική απόφαση. Υπέρ της άρσης της μονιμότητας είχε τοποθετηθεί μόνον ο Σταύρος Θεοδωράκης ο οποίος είχε διεκδικήσει ανεπιτυχώς την ηγεσία του ΚΙΝΑΛ στις εκλογές του 2017.

Μοιρασμένοι σήμερα οι ψηφοφόροι του ΠΑΣΟΚ για το θέμα

Πάντως, σύμφωνα με σχετικά πρόσφατη δημοσκόπηση της εταιρείας Palmos Analysis (Ιανουάριος 2025) η εκλογική βάση του ΠΑΣΟΚ εμφανίζεται σήμερα να διχάζεται για το θέμα της άρσης της μονιμότητας στον δημόσιο τομέα. Πιο συγκεκριμένα το 51% τάσσεται υπέρ της άρσης της μονιμότητας, το 47% λέει «όχι» και το 2% δεν εκφράζει άποψη για το ζήτημα. Βέβαια, το ποσοστό των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ που τάσσονται υπέρ της άρσης της μονιμότητας έχει μειωθεί σημαντικά σε σύγκριση με τα παλαιότερα χρόνια. Ειδικότερα, το Βαρόμετρο της Public Issue είχε καταγράψει το 2016 ότι τότε επιθυμούσε την κατάργηση της μονιμότητας το 69% των ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ

Ουκρανία: Πέντε τραυματίες από ρωσική επίθεση με drones στο Κίεβο - Στις φλόγες σπίτια και οχήματα

 


Ουκρανία: Πέντε τραυματίες από ρωσική επίθεση με drones στο Κίεβο - Στις φλόγες σπίτια και οχήματα

Drones Switchblade

Business Wire via AP

Νέα ρωσική επίθεση με drones τα ξημερώματα της Κυριακής (4/05) προκάλεσε τον τραυματισμό πέντε ανθρώπων μεταξύ των οποίων και δύο ανήλικοι, στο Κίεβο της Ουκρανίας. Από το ρωσικό πλήγμα πολυκατοικίες και αυτοκίνητα τυλίχθηκαν στις φλόγες.

Αναλυτικότερα, δυο παιδιά ηλικίας 14 και 17 ετών, τραυματίστηκαν από συντρίμμια που κατέπεσαν κατά τη διάρκεια ρωσικής επιδρομής με μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα εφόρμησης στην ουκρανική πρωτεύουσα, ανέφερε ο Τιμούρ Τκατσένκο, επικεφαλής της στρατιωτικής διοίκησης Κιέβου, μέσω Telegram.

Πυρκαγιά ξέσπασε στους ψηλότερους ορόφους πολυκατοικίας και οχήματα βρίσκονταν στις φλόγες σε διάφορες συνοικίες της πρωτεύουσας, πρόσθεσε ο κ. Τκατσένκο.

Σε μια από αυτές εκδηλώθηκαν φωτιές σε τρία σπίτια. Τρεις γυναίκες έλαβαν τις πρώτες βοήθειες επιτόπου.

Από τη δική του πλευρά ο δήμαρχος του Κιέβου Βιτάλι Κλίτσκο έκανε λόγο, επίσης μέσω Telegram, για τέσσερις ανθρώπους στους οποίους προσφέρθηκαν οι πρώτες βοήθειες επιτόπου.

Δεν έχει γίνει σαφής ακόμη η πλήρης έκταση της ρωσικής επιδρομής. Το Κίεβο, η περιφέρειά του και το ανατολικό τμήμα της χώρας κηρύχθηκαν σε κατάσταση συναγερμού για αεροπορικές επιδρομές μετά τα μεσάνυχτα (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας).

Αγώνας δρόμου για τους «200 εκτελεσθέντες της Καισαριανής» - Ποιοι δρόμοι θα κλείσουν σήμερα

 

Αγώνας δρόμου για τους «200 εκτελεσθέντες της Καισαριανής» - Ποιοι δρόμοι θα κλείσουν σήμερα

Konstantinos Tsakalidis / AZSPORTSIMAGES / SOOC

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω της διεξαγωγής αγώνα δρόμου στη μνήμη των «200 εκτελεσθέντων της Καισαριανής» έχουν τεθεί σε ισχύ από το πρωί της Κυριακής (4/5).

Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα πραγματοποιηθούν στις περιοχές των Δήμων Χαϊδαρίου, Αιγάλεω και Αθηναίων:

Θα ισχύσει προσωρινή και σταδιακή διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων, κατά τις ώρες 00΄ έως 10.00΄, στις περιοχές των Δήμων Αιγάλεω και Χαϊδαρίου, ως εξής:

  • Αγωνιστών Στρατοπέδου, στο τμήμα της μεταξύ της Λ. Αθηνών και της Ιεράς Οδού, ρεύμα κυκλοφορίας προς Ιερά Οδό.
  • Ιερά Οδός, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Αγωνιστών Στρατοπέδου και Στρ. Καραϊσκάκη, ρεύμα κυκλοφορίας προς Λ. Αθηνών
  • Ιερά Οδός, στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας αυτής, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Στρ. Καραϊσκάκη και της Λ. Κηφισού, ρεύμα κυκλοφορίας προς Αθήνα.
  • Λ. Αθηνών στο ύψος διασταύρωσής της με τις οδούς Φλουτζή και Αγωνιστών Στρατοπέδου και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας
  • Φλουτζή, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Ρίμινι και της Λ. Αθηνών.

Προσωρινή και σταδιακή διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων, καθώς και απαγόρευση της στάσης και της στάθμευσης αυτών, κατά τις ώρες 00΄ έως 11.00΄, στους κατωτέρω οδικούς άξονες του Δήμου Αθηναίων ως εξής:

  • Ιερά Οδός, στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, καθ’ όλο το μήκος της, ρεύμα κυκλοφορίας προς Πειραιώς.
  • Πειραιώς, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Θερμοπυλών και Περσεφόνης και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας.
  • Λ. Αμαλίας, στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, στο τμήμα της από την Λ. Συγγρού έως οδό Φιλελλήνων, ρεύμα κυκλοφορίας προς πλατεία Συντάγματος.
  • Λ. Βασ. Όλγας, σε όλο το μήκος της.
  • Λ. Β. Κων/νου, στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, καθ΄ όλο το μήκος της, ρεύμα κυκλοφορίας προς Λ. Βασ. Σοφίας.
  • Μερκούρη, στο τμήμα της μεταξύ της Λ. Βασ. Κων/νου και της οδού Μιχαλακοπούλου.
  • Μιχαλακοπούλου, στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, στο τμήμα της μεταξύ της οδού Μερκούρη και της Λ. Βασ. Αλεξάνδρου, ρεύμα κυκλοφορίας προς τη Λ. Βασ. Αλεξάνδρου.
  • Λ. Βασ. Αλεξάνδρου, στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, καθ΄ όλο το μήκος της.
    Γρ. Θεολόγου, καθ΄ όλο το μήκος της.
  • Λ. Εθνικής Αντιστάσεως, στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Υμηττού και Πανιωνίου.
  • Πανιωνίου, καθ΄ όλο το μήκος της.
  • Πέλοπος, καθ΄ όλο το μήκος της Σκοπευτηρίου, καθ΄ όλο το μήκος της.

Οι οδηγοί, για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους και την αποφυγή πρόσθετων κυκλοφοριακών προβλημάτων, θα πρέπει να αποφύγουν τη διέλευση των οχημάτων τους στις παραπάνω οδούς, λεωφόρους και πλατείες κατά τα αναφερόμενα χρονικά διαστήματα.

«Κάθε ενέργεια για τη διαμόρφωση τετελεσμένων στα κατεχόμενα συνιστά εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη»

 


"Κάθε ενέργεια για τη διαμόρφωση τετελεσμένων στα κατεχόμενα συνιστά εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη" τόνισαν σήμερα το πρωί διπλωματικές πηγές, αναφερόμενες στην επίσκεψη και τις δηλώσεις του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στα κατεχόμενα εδάφη της Κύπρου.

Διαβάστε επίσης: 

Ερντογάν από την κατεχόμενη Κύπρο : «Αν υπάρξει νέα διαπραγμάτευση στο Κυπριακό, θα είναι μεταξύ δύο κρατών με κυριαρχική ισότητα»

"Την ώρα που καταβάλλεται σημαντική προσπάθεια από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ για το Κυπριακό, με την επανεκκίνηση των άτυπων συζητήσεων και τον ορισμό της κας María Angela Holguín Cuéllar ως Προσωπικής Απεσταλμένης, κάθε ενέργεια για τη διαμόρφωση τετελεσμένων στα κατεχόμενα συνιστά εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη", επισημαίνουν ειδικότερα, οι διπλωματικές πηγές.

Τέλος, ξεκαθαρίζουν ότι "σταθερή επιδίωξη παραμένει η επανένωση της Κύπρου στο συμφωνημένο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών, προς όφελος όλων των Κυπρίων, καθώς και της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας".

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Έκρηξη βόμβας στην Θεσσαλονίκη: Στο μικροσκόπιο η δράση της γυναίκας που σκοτώθηκε

 

βομβα θεσσαλονικη

Η 39χρονη άνηκε στην ομάδα γνωστού αντιεξουσιαστή, ο οποίος είχε κατηγορηθεί στο παρελθόν για βομβιστικές επιθέσεις και ληστείες σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα

Την εμπλοκή της 39χρονης γυναίκας που έχασε τη ζωή της μετά από ισχυρή έκρηξη βόμβας σήμερα το πρωί έξω από υποκατάστημα τράπεζας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, εξετάζει η Αστυνομία.

Αστυνομικές πήγες αναφέρουν ότι η γυναίκα ήταν αυτή που έβαζε τη βόμβα και έσκασε στα χέρια της από κακό χειρισμό.

Η γυναίκα ακρωτηριάστηκε στο χέρι από την έκρηξη, της έγινε ΚΑΡΠΑ κατά τη μεταφορά της στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο, ωστόσο δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή και κατέληξε.

Σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου της αστυνομίας, Κωνσταντία  Δημογλίδου στον ΣΚΑΪ, η γυναίκα έχει απασχολήσει την αστυνομία για υποθέσεις του κοινού ποινικού δικαίου και εξετάζεται αν σχετίζεται με τον μηχανισμό που εξερράγη. 

 Σύμφωνα με πήγες από την αστυνομία και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η 39χρονη άνηκε στο περιβάλλον γνωστού αντιεξουσιαστή (της Ομάδας Τζιώτη), ο οποίος είχε κατηγορηθεί στο παρελθόν για βομβιστικές επιθέσεις και ληστείες σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα

Η 39χρονη μάλιστα είχε συλληφθεί μαζί με τον αντιεξουσιαστή μετά από ληστεία τράπεζας τον Σεπτέμβριο του 2021, φέροντας ένα Καλάσνικοφ σε σακίδιο πλάτης και είχε φυλακιστεί.  

Η ίδια ομάδα βρίσκεται και πίσω από την  αποστολή δέματος – βόμβα στο Εφετείο Θεσσαλονίκης τον Φεβρουάριο του 2024, με αποδέκτη την πρόεδρο Εφετών. Ευτυχώς τότε τον παγιδευμένο φάκελο είχε βρει ο στρατιωτικός άντρας της, πριν σκάσει.

 Ωστόσο η 38χρονη δεν κατηγορήθηκε ποτέ για συμμετοχή της στη συγκεκριμένη αποστολή.

Στο σημείο βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή άνδρες του Τμήματος Εξουδετέρωσης Εκρηκτικών Μηχανισμών και συλλέγουν στοιχεία. 

Στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. έχουν συλλέξει από το πρωί υπολείμματα της έκρηξης που ελέγχονται στα εγκληματολογικά εργαστήρια, περιγραφές και υλικό από κάμερες παρακείμενων καταστημάτων και ερευνούν τα ακριβή χαρακτηριστικά του μηχανισμού και της εκρηκτικής ύλης που χρησιμοποιήθηκε.

«Η Αντιτρομοκρατική βρίσκεται στο σημείο, όταν υπάρχει έκρηξη πάντα ενημερώνεται», τόνισε η κ. Δημογλίδου.

Ωστόσο, την υπόθεση έχει αναλάβει να διερευνήσει η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος

Πηγή: skai.gr

Λιακάδα και λίγα σύννεφα την Κυριακή

 


ήλιος, θάλασσα
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

Λιακάδα και λίγα σύννεφα την Κυριακή

Ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις, αυξημένες στα κεντρικά και βόρεια ηπειρωτικά τις θερμές ώρες της ημέρας με τοπικούς όμβρους ή μεμονωμένες καταιγίδες στα βόρεια ορεινά, τοπικά περιορισμένη ορατότητα τις πρωινές ώρες κυρίως στα ηπειρωτικά, τοπικά μέτριοι άνεμοι στο Νότιο Αιγαίο, θερμοκρασία σε μικρή άνοδο.

Ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις, αυξημένες τις μεσημεριανές και απογευματινές ώρες στα κεντρικά και βόρεια ηπειρωτικά, με τοπικούς όμβρους ή μεμονωμένες καταιγίδες στα ορεινά της Μακεδονίας, της Θράκης και πιθανόν της Κεντρικής Στερεάς. Τις πρωινές ώρες η ορατότητα θα είναι κατά τόπους περιορισμένη κυρίως στα ηπειρωτικά.

Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 10 έως 28 βαθμούς στη Βόρεια Ελλάδα (στη Δυτική Μακεδονία από 8 έως 25 βαθμούς), 12 έως 28 βαθμούς στην Κεντρική και Νότια Ελλάδα (στη Θεσσαλία έως τους 30 βαθμούς), 13 έως 27 βαθμούς στη Δυτική Ελλάδα, 12 έως 25 βαθμούς στις Κυκλάδες και από 11 έως 27 βαθμούς στην Κρήτη, 10 έως 27 βαθμούς στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από 14 έως 22 βαθμούς στα Δωδεκάνησα.

Οι άνεμοι θα πνέουν στο Βόρειο και Κεντρικό Αιγαίο από μεταβλητές διευθύνσεις ασθενείς, ενώ στο Νότιο Αιγαίο από δυτικές-βορειοδυτικές διευθύνσεις μέτριοι 4-5 μποφόρ. Στο Ιόνιο οι άνεμοι θα πνέουν από μεταβλητές διευθύνσεις ασθενείς και στον Κορινθιακό Κόλπο από δυτικές διευθύνσεις μέτριοι 4-5 μποφόρ.

Ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις, πρόσκαιρα αυξημένες τις μεσημεριανές ώρες στα βόρεια του νομού περιμένουμε την Κυριακή στην Αττική. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 17 έως 28 βαθμούς Κελσίου, αλλά στα βόρεια και παραθαλάσσια θα είναι 2-3 βαθμούς χαμηλότερη. Οι άνεμοι θα πνέουν από νότιες διευθύνσεις ασθενείς.

Ηλιοφάνεια με λίγες νεφώσεις, πρόσκαιρα αυξημένες τις θερμές ώρες στα γύρω ορεινά περιμένουμε την Κυριακή στη Θεσσαλονίκη. Η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 15 έως 25 βαθμούς Κελσίου. Οι άνεμοι στο Θερμαϊκό θα πνέουν από νοτιοανατολικές διευθύνσεις ασθενείς.

Πηγή: meteo.gr

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Νέο χαράτσι στο νερό

  ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 19.12.25 09:16 Άρης Χατζηγεωργίου Η πρόταση της ΕΥΔΑΠ, που δημοσιοποιήθηκε χθες το βράδυ κα...