Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2016

Κυβέρνηση: Να μην διαστρεβλώνει την πραγματικότητα το ΔΝΤ

Καβγάς με το Ταμείο

Κυβέρνηση: Να μην διαστρεβλώνει την πραγματικότητα το ΔΝΤ

Κυβέρνηση: Να μην διαστρεβλώνει την πραγματικότητα το ΔΝΤ
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος   (Φωτογραφία:  ΑΠΕ )
  • 0
Αθήνα
Σφοδρή επίθεση στο ΔΝΤ εξαπέλυσε την Τρίτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, καλώντας το να μη διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, με αφορμή άρθρο του Π.Τόμσεν, σύμφωνα με το οποίο το ΔΝΤ δεν επιθυμεί περισσότερη λιτότητα. Ο κ. Τζανακόπουλος είπε ότι οι εκτιμήσεις του Ταμείου είναι λανθασμένες και οι πληροφορίες που επικαλούνται οι Τόμσεν και Ομπσφελντ στο άρθρο τους ψευδείς.

Κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, την Τρίτη, ο κ. Τζανακόπουλος είπε ότι το ΔΝΤ αυτοαναιρείται όταν λέει ότι ότι δεν επιθυμεί περαιτέρω λιτότητα και ότι είναι υπέρ πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 1,5% μετά το 2018, ωστόσο είναι έτοιμο να δεχθεί τις απαιτήσεις των Ευρωπαίων για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα.

Πρόσθεσε μάλιστα ότι ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θα απαντήσει στο άρθρο Τόμσεν και Ομπσφελντ.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε ακόμη ότι η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης χωρίς τη νομοθέτηση νέων μέτρων για το διάστημα μετά το τέλος του προγράμματος. «Η θέση της κυβέρνησης είναι σαφής: Δεν θα αποδεχθεί τη νομοθέτηση μέτρων για μετά το 2018» είπε χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, ερωτηθείς εάν η κυβέρνηση ετοιμάζεται να δεχτεί άλλου είδους μέτρα (κόφτης) δεν έδωσε σαφή απάντηση.

Αναφορικά με την παραμονή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ο κ. Τζανακόπουλος απάντησε ότι η κυβέρνηση επιθυμεί την παραμονή του χωρίς όμως να υποχωρεί στο αίτημα για νέα μέτρα.

Στην εισηγητική του τοποθέτηση ο κ. Τζανακόπουλος παρέθεσε στοιχεία για παλαιότερες εκτιμήσεις του ΔΝΤ σχετικά με την ελληνική οικονομία για τα έτη 2011, 2012 και 2013. Είπε ότι, επί της ουσίας, αυτές έπεσαν έξω, ενώ προσέθεσε και την ομολογία εκ μέρους του ΔΝΤ ότι χρησιμοποιούσε λάθος πολλαπλασιαστές. Ο κ. Τζανακόπουλος επισήμανε ότι για το νέο πρόγραμμα το ΔΝΤ «αντέστρεψε τη μέθοδό του και εγκαινίασε μια τακτική καταστροφολογικών προβλέψεων, οι οποίες και πάλι έχουν όλες διαψευσθεί».

«Θα περιμέναμε, ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στον ελληνικό λαό, το ΔΝΤ να μη διαστρεβλώνει την πραγματικότητα και να μη βασίζεται σε ανακριβή ή ακόμα και αναληθή στοιχεία. Το ΔΝΤ οφείλει να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του, όχι μόνο απέναντι στην Ελλάδα, αλλά και απέναντι στην διεθνή κοινότητα, επιμένοντας στην ανάγκη για μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων στο 1,5% για μετά τη λήξη του προγράμματος και βελτιώνοντας την τεχνοκρατική του επάρκεια σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις του» υπογράμμισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Παράλληλα, απάντησε και στα δύο βασικά επιχειρήματα του άρθρου των Τόμσεν - Ομπσφελτν: Όσον αφορά τη δαπάνη του ελληνικού Δημοσίου για τις συντάξεις, είπε ότι αυτή βρίσκεται στο 70% του μέσου όρου της ΕΕ και στο 52% των γερμανικών δαπανών. Για τη φοροδοτική ικανότητα, ανέφε ότι τέσσερα εκατομμύρια Έλληνες είναι κάτω ή κινδυνεύουν να πέσουν κάτω από το όριο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Η ανεργία, αν και έχει πέσει τέσσερις μονάδες από τον Ιανουάριο του 2015, είναι ακόμη «απαράδεκτα υψηλή», κατά τη διατύπωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, βρίσκεται στο 23%, για να καταλήξει: «Πρέπει να αλλάξει το μίγμα πολιτικής».

«Όχι» σε πρόωρες εκλογές
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απέκλεισε για άλλη μια φορά το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, επαναλαμβάνοντας ότι «δεν πρόκειται να παραδώσει τη χώρα και την κοινωνία στη 'συμμαχία των προθύμων'». Τόνισε, δε, ότι οι βουλευτές της πλειοψηφίας δεν θα προστεθούν σε όσους από την ελάσσονα αντιπολίτευση απεργάζονται σενάρια αυξημένης πλειοψηφίας για την ψήφιση νέων μέτρων μετά τη λήξη του προγράμματος.

Επίθεση στη ΝΔ

Άσκησε κριτική στη ΝΔ λέγοντας ότι στη συζήτηση του προϋπολογισμού έγιναν σαφείς οι διαχωριστικές γραμμές: «Από τη μια το σχέδιο της κυβέρνησης για την υπεράσπιση της κοινωνικής πλειοψηφίας, το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης με αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, ώστε από την ανάκαμψη να ωφεληθούν κυρίως οι εργαζόμενοι. Και από την άλλη το σχέδιο του κ. Μητσοτάκη που επιδιώκει τη διακοπή των διαπραγματεύσεων και την αποσταθεροποίηση ώστε να επιβάλει ένα σκληρό πρόγραμμα λιτότητας χρεώνοντάς το στη σημερινή κυβέρνηση» είπε.

Το σχέδιο του κ. Μητσοτάκη θα αποτύχει, θα καταρρεύσει, όπως κατέρρευσε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Βουλή και το success story που προσπάθησε να νεκραναστήσει το επικοινωνιακό επιτελείο της ΝΔ, συμπλήρωσε ο κ. Τζανακόπουλος.

Αναφορικά με την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων στη βάση του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε ότι η θέση της κυβέρνησης παραμένει αμετάβλητη.
Newsroom ΔΟΛ

Η απάντηση Τσακαλώτου στον Τόμσεν για πλεονάσματα και συντάξεις

Φειδωλός με την αλήθεια»

Η απάντηση Τσακαλώτου στον Τόμσεν για πλεονάσματα και συντάξεις

Η απάντηση Τσακαλώτου στον Τόμσεν για πλεονάσματα και συντάξεις
  (Φωτογραφία:  Intime )
  • 4
Αθήνα
Η Ελλάδα δεν έχει συμφωνήσει σε τίποτα ακόμη σχετικά με τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018, ενώ η πάγια θέση μας είναι ότι υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για μια οικονομία όπως αυτή της Ελλάδας, δεν έχουν καμία οικονομική ή πολιτική λογική, τονίζει ο Ευ.Τσακαλώτος, απαντώντας στο κείμενο του Π.Τόμσεν του ΔΝΤ. Ο υπουργός δεν αρνείται βέβαια ότι η πίεση από τους δανειστές είναι έντονη.

Χαρακτηρίζοντας την ανάλυση των αξιωματούχων του ΔΝΤ «φειδωλή με την αλήθεια» εξαπολύει επίθεση στο ΔΝΤ για τη στάση του στο Eurogroup, όπου «έκανε ελάχιστα» για να υποστηρίξει τη θέση του για μείωση πλεονασμάτων και να αμβλύνει την πίεση απέναντι στην Ελλάδα. «Δεν μπήκαν καν στον κόπο να σχολιάσουν τη συμβιβαστική πρόταση μας» λέει εμφατικά ο Ευ.Τσακαλώτος.

Ψευδή τα στοιχεία του Τόμσεν και περί γενναιοδωρίας φορολογικού και συντάξεων, λέει ο υπουργός και παραθέτει στοιχεία.

Μέσω δηλώσεων του στο Guardian ο υπουργός Ευ.Τσακαλώτος δίνει επίσημη απάντηση στις απόψεις που εξέφρασαν οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ με κείμενο που ανάρτησαν στην ιστοσελίδα του ΔΝΤ το βράδυ της Δευτέρας, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Δ.Τζανακόπουλο και τον υπουργό Οικονομίας Δ.Παπαδημητρίου που προϊδέασαν για την αντίδραση της κυβέρνησης.

Τζανακόπουλος και Παπαδημητρίου εστίασαν την κριτική τους στις πολλές λανθασμένες προβλέψεις και αναλύσεις που έχει μέχρι σήμερα κάνει το ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία -κάποιες εκ των οποίων έχουν στοιχίσει πολύ ακριβά στην οικονομία και στην κοινωνία, οπότε η αναγνώρισή τους ακόμη και από την ίδια την Λαγκάρντ εκ των υστέρων μόνο... ιστορική σημασία μπορεί να έχει. Πόσω μάλλον που το ΔΝΤ από ό,τι φαίνεται εξακολουθεί να βασίζεται στα ίδια οικονομικά μοντέλα, επιμένοντας για λήψη νέων -κοινωνικά βάρβαρων στην πλειονότητά τους- μέτρων.

Ποτέ δεν συμφωνήσαμε για πλεονάσματα 3,5%

Όπως αναφέρει ο κ. Τσακαλώτος «Οι κ.κ. Obstfeld και Thomsen, σε ένα κείμενό τους που δημοσιεύτηκε χθες το βράδυ, υποστηρίζουν ότι το ΔΝΤ δεν ζητά περισσότερα μέτρα λιτότητας, αλλά μάλλον είναι το θύμα μιας 'παράξενης' προδιάθεσης της Ελλάδας να "συμφωνήσει" σε υψηλότερους πρωτογενείς δημοσιονομικούς στόχους του 3,5% του ΑΕΠ στην περίοδο μετά το πρόγραμμα. Η ανάλυση βασίζεται σε μια ιδιότυπη αντίληψη του όρου "συμφωνία". Και είναι μια ανάλυση φειδωλή με την αλήθεια».

Κατά τη διάρκεια του τελευταίου Eurogroup, συνεχίζει ο υπουργός «εξέφρασα τη θέση της ελληνικής κυβέρνησης, ότι υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για μια οικονομία όπως αυτή της Ελλάδας, δοθέντων των όσων έχει περάσει κατά τη διάρκεια της κρίσης δεν έχουν καμία οικονομική ή πολιτική λογική.

» Ορισμένα κράτη-μέλη υποστήριξαν τη θέση ότι το ποσοστό 3,5% θα πρέπει να διατηρηθεί για δέκα χρόνια· άλλοι προσανατολίζονται στην κατεύθυνση ενός συμβιβασμού πέντε ετών. Η ελληνική θέση ήταν και είναι ότι κανένα από τα δύο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει για την Ελλάδα και προτείναμε τη συμβιβαστική λύση της άμεσης μείωσης στο 2,5%, αλλά μετά από συμφωνία με τους θεσμούς ότι οι πόροι που θα απελευθερωθούν από τη μείωση της μίας ποσοστιαίας μονάδας (1%) από το 3,5% θα πρέπει να δαπανηθούν εξ ολοκλήρου στη μείωση των φόρων για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη».

Στο Εurogroup το ΔΝΤ ποιεί την νήσσαν...

«Ποια ήταν η απάντηση του ΔΝΤ; Το ΔΝΤ υποστήριξε στο πλαίσιο του Eurogroup ότι: 'Δεν έχει σημασία για μας αν θα είναι υψηλά τα πλεονάσματα για τρία, πέντε ή δέκα χρόνια, θα πρέπει να βρούμε περισσότερα μέτρα ώστε οι 'αριθμοί να βγαίνουν' δεδομένου ότι δεν νομίζουμε ότι το 3,5% είναι εφικτός στόχος χωρίς τέτοια μέτρα'. Δεν μπήκαν καν στον κόπο να σχολιάσουν την συμβιβαστική μας πρόταση» τόνισε ο κ. Τσακαλώτος.

Άρα, η Ελλάδα, συνέχισε ο υπουργός «δεν έχει "συμφωνήσει" σε τίποτα ακόμα. Ωστόσο, είναι κάτω από έντονη πίεση από τους πιστωτές της να το πράξει. Το ΔΝΤ έχει κάνει ελάχιστα για να αμβλύνει αυτή την πίεση. Αντί να έχει το θάρρος της γνώμης του και να μας βοηθήσει να μειώσουμε το μέγεθος ή / και τη χρονική περίοδο των πλεονασμάτων, βάζει όλη την πίεση σε εμάς για να καθορίσουμε νέα μέτρα λιτότητας για το 2019 και μετά. Το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι εξακολουθεί να προτιμά το 1,5%, για το οποίο σχεδόν όλοι οι οικονομολόγοι θα συμφωνούσαν ότι απέχει πολύ από το 3,5%. Ωστόσο, σε καμία στιγμή κατά τη διάρκεια της συζήτησης, το ΔΝΤ δεν υπαινίχτηκε καν την ιδέα, ότι αν δεν μειωθούν τα πλεονάσματα, τότε δεν θα μπορούσε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα».

Ποια «γενναιοδωρία» όταν το 1/3 απειλείται με φτώχεια;

Σκληρή απάντηση δίνει ο Ευ.Τσακαλώτος και σε όσα υποστηρίζει το Ταμείο περί γενναιόδωρων φοροαπαλλαγών και συντάξεων, κατηγορώντας το μεταξύ άλλων ότι ενώ επισήμως τονίζει τη σημασία της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς, ουσιαστικά και προκειμένου να βγαίνουν οι αριθμοί ζητά από την Ελλάδα μέτρα που θα αυξήσουν την ανισότητα και θα ωθήσουν περισσότερους ανθρώπους στον κοινωνικό αποκλεισμό.

Ειδικότερα, ο υπουργός Οικονομικών επισημαίνει «Ως προς τη θέση ότι 'η Ελλάδα δεν μπορεί να εκσυγχρονίσει την οικονομία της ενισχύοντας την χρηματοδότηση για υποδομές και για καλά στοχευμένα κοινωνικά προγράμματα ενώ παράλληλα απαλλάσσει πάνω από τα μισά νοικοκυριά από τη φορολογία εισοδήματος, και καταβάλλει δημόσιες συντάξεις στα επίπεδα των πλέον πλούσιων Ευρωπαϊκών χωρών', αυτό που πρέπει να ειπωθεί είναι ότι οι δαπάνες της Ελληνικής κυβέρνησης τόσο για τις συντάξεις όσο και για άλλα επιδόματα είναι περίπου στο 70% του μέσου όρου της ΕΕ και στο 52% εκείνου της Γερμανίας».

«Όταν περίπου το 45% των συνταξιούχων έχουν μηνιαίες αποδοχές κάτω από το όριο της φτώχειας των 665 ευρώ, και σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια άνθρωποι, δηλαδή περισσότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού, έχουν χαρακτηριστεί ότι κινδυνεύουν από τη φτώχεια ή τον κοινωνικό αποκλεισμό, είναι δυνατόν το κύριο πρόβλημα στην Ελλάδα να είναι ότι οι συντάξεις και το αφορολόγητο όριο είναι πολύ γενναιόδωρα;» λέει χαρακτηριστικά ο υπουργός και συνεχίζει:

«Την ίδια στιγμή, ο μόνος λόγος για τον οποίο περισσότεροι άνθρωποι απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου εισοδήματος είναι ότι λιγότεροι άνθρωποι έχουν αξιοπρεπή εισοδήματα. Έτσι, το ΔΝΤ, το οποίο υποτίθεται ότι επανεξετάζει τη σχέση μεταξύ της ανάπτυξης και της ανισότητας -και δικαίως τονίζει τη σημασία της ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς- φαίνεται να αγνοεί ότι η περαιτέρω μείωση των συντάξεων και η αύξηση του αφορολόγητου ορίου δεν μπορεί παρά να αυξήσουν τόσο την ανισότητα όσο και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Όμως, τουλάχιστον τότε… οι αριθμοί θα βγαίνουν».

«Ο Οξφορδιανός φιλόσοφος J. L. Austen ήταν ιδιαίτερα επικριτικός στην επιχειρηματολογία που βασίζεται στην ακόλουθη τεχνική: τη μια στιγμή λες κάτι και την άλλη το παίρνεις πίσω. Στο ΔΝΤ μπορεί να ασκηθεί κριτική για τη χρήση αυτής ακριβώς της τεχνικής. Ζητά από τους Έλληνες συνταξιούχους και τις φτωχότερες τάξεις μισθωτών να είναι φειδωλοί στις ανάγκες τους, την στιγμή που το ίδιο το ΔΝΤ είναι φειδωλό με την αλήθεια» τονίζει ο Ευ.Τσακαλώτος.

Αργυρώ Τσατσούλη


Newsroom ΔΟΛ

Βασικό μέλημα της κυβέρνησης η νησιωτικότητα

Βασικό μέλημα της κυβέρνησης η νησιωτικότητα

alexis_tsipras.jpg

Αλέξης ΤσίπραςΟ Αλέξης Τσίπρας, αναμένεται να ανακοινώσει την ενσωμάτωση της ρήτρας νησιωτικότητας στο Σύνταγμα | EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
Στη Νίσυρο βρίσκεται ο πρωθυπουργός εξαγγέλλοντας τη συνταγματική κατοχύρωση της νησιωτικότητας και την αναστολή αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου. Ο Αλ. Τσίπρας την Τετάρτη θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη και από εκεί θα πετάξει για Βρυξέλλες όπου θα συμμετάσχει στη σύνοδο κορυφής της Πέμπτης. Στο Βερολίνο θα μεταβεί την Παρασκευή. 

Ρήτρα νησιωτικότητας

Ο Αλέξης Τσίπρας, αναμένεται να ανακοινώσει την ενσωμάτωση της ρήτρας νησιωτικότητας στο Σύνταγμα, ενόψει της συνταγματικής αναθεώρησης, σύμφωνα με πηγές της κυβέρνησης.
Όπως σημειώνεται, η ρήτρα νησιωτικότητας αποτελεί πάγιο αίτημα των νησιωτών και θα αφορά στην συνταγματική κατοχύρωση της νησιωτικότητας της Ελλάδος, από την οποία απορρέουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις του κράτους προς τους κατοίκους των νησιών.
Ο πρωθυπουργός θα μιλήσει για την αναβάθμιση των δομών υγείας, των επιχειρηματικών προγραμμάτων των νέων, του τουρισμού και του πολιτισμού.
Στην επίσκεψή του στο ακριτικό νησί, ο πρωθυπουργός που θα συνοδεύεται από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή και τον υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό.
Το πρωί της Τετάρτης, ο Αλ. Τσίπρας θα εργαστεί από το γραφείο του στη Θεσσαλονίκη, απ΄ όπου και θα αναχωρήσει για τις Βρυξέλλες, αργά το μεσημέρι της ίδιας ημέρας.

Βρυξέλλες – Βερολίνο

Την Πέμπτη, ημέρα διεξαγωγής της συνόδου κορυφής στις Βρυξέλλες, ο πρωθυπουργός θα συναντήσει στο περιθώριο των εργασιών τον Γάλλο πρόεδρο Ολάντ και τον πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς. Την ίδια ημέρα θα μετάσχει ως προσκεκλημένος και στην προπαρασκευαστική σύνοδο των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών.
Στις συναντήσεις αυτές ο πρωθυπουργός αναμένεται να ζητήσει την ενεργό στήριξη όλων για την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου στα εργασιακά, που περιλαμβάνει την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Κρισιμότερη θεωρείται η παρουσία του Αλέξη Τσίπρα στο Βερολίνο. Την Παρασκευή το μεσημέρι θα έχει γεύμα εργασίας με την Ανγκελα Μέρκελ στην έδρα της γερμανικής καγκελαρίας. Οι δύο ηγέτες πρόκειται να συζητήσουν εκτενώς τα ζητήματα της διαπραγμάτευσης για τη δεύτερη αξιολόγηση, ενώ στο φόντο βρίσκεται η σύμπτωση απόψεων του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε με το ΔΝΤ για τους μετά το 2018 στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Οι επαφές του πρωθυπουργού θα ολοκληρωθούν με συναντήσεις με τον Γερμανό αντικαγκελάριο, σοσιαλδημοκράτη Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, καθώς και με την ηγεσία της Αριστεράς (Die Linke) και των Πρασίνων. Την επομένη, το πρωί του Σαββάτου, ο Αλέξης Τσίπρας θα μιλήσει στο συνέδριο του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς, ενώ ο Ευκλείδης Τσακαλώτος θα βρίσκεται από την Πέμπτη στη γερμανική πρωτεύουσα.
Μέχρι στιγμής έχει ανακοινωθεί η συμμετοχή του Έλληνα υπουργού Οικονομικών σε εκδήλωση της γερμανικής Αριστεράς την Πέμπτη το απόγευμα.

Συνέχεια στην κόντρα με το ΔΝΤ δίνει η Κομισιόν

Συνέχεια στην κόντρα με το ΔΝΤ δίνει η Κομισιόν

juncker-tusk-630.jpg

Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, Ντόναλντ ΤουσκΖαν-Κλοντ Γιούνκερ και Ντόναλντ Τουσκ | Geoffroy Van der Hasselt
Το ελληνικό πρόγραμμα είναι απόλυτα αξιόπιστο διαμηνύει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαντώντας ουσιαστικά στο άρθρο που δημοσιεύθηκε χθες στο blog του Ταμείου με τίτλο «Πώς να καταστεί ο ελληνικός προϋπολογισμός πιο φιλικός προς την ανάπτυξη».
Το άρθρο υπoγράφουν το στέλεχος του ΔΝΤ Πολ Τόμσεν, και ο νούμερο ένα οικονομολόγος, Μορίς Όμπστφελντ, οι οποίοι ούτε λίγο ούτε πολύ ζητούν να νομοθετηθούν εκ των προτέρων νέα σκληρά μέτρα που θα αφορούν περαιτέρω μείωση του αφορολόγητου και των συντάξεων, απελευθέρωση των απολύσεων και αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα.
Για τις παραπάνω απόψεις ρωτήθηκε κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Ανίκα Μπράιντχαρτ, η οποία επισήμανε ότι «διαβάσαμε προσεκτικά την ανάρτηση των αξιωματούχων του ΔΝΤ» και... άδειασε το Ταμείο.
«Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί πιστεύουν ότι οι πολιτικές στο πλαίσιο του προγράμματος του ΕSM είναι συμπαγείς και μπορούν να επιτρέψουν στην Ελλάδα να επιστρέψει στην ανάπτυξη και στις αγορές», υποστήριξε η εκπρόσωπος.
Και σημείωσε πως «η Ελλάδα έχει ήδη εφαρμόσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις και είναι εντός τροχιάς για να εκπληρώσει τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους», υπογραμμίζοντας την ανάγκη «όλοι οι θεσμοί να αναγνωρίσουν αυτά τα επιτεύγματα».
Χαρακτηριστική ήταν η φράση της Μπράιντχαρτ ότι «μια συμφωνία μπορεί να επιτευχθεί σύντομα εάν όλες οι πλευρές εμπλακούν στις συζητήσεις εποικοδομητικά» δεδομένης της προόδου που έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής και από τη στιγμή που όλα τα θεσμικά όργανα βρίσκονται στην Αθήνα για να πετύχουν μια συμφωνία για τη δεύτερη αξιολόγηση.
Για το εάν θα μπορούσε το Ευρωπαϊκό Δημοσιονομικό Συμβούλιο να αποφανθεί εάν το πρόγραμμα είναι αξιόπιστο, σε συνέχεια των αμφιβολιών του ΔΝΤ, η Ανίκα Μπράινταχαρτ ανέφερε πως το ελληνικό πρόγραμμα έχει περάσει από «λεπτομερείς ελέγχους από το Eurogroup και από άλλους θεσμούς, καθώς και από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο».
Όπως είπε, το Ευρωπαϊκό Δημοσιονομικό Συμβούλιο είναι ανεξάρτητο και έγκειται σε αυτούς να αποφασίσουν τι θέλουν να ελέγξουν, καθώς σε γενικές γραμμές η εντολή τους σχετίζεται με την τοποθέτηση έναντι των δημοσιονομικών πολιτικών που αφορούν συνολικά την ευρωζώνη.

Βολές Τσακαλώτου κατά ΔΝΤ

Σχεδόν ταυτόχρονα με τις τοποθετήσεις της Κομισιόν δημοσιεύτηκε στον «Guardian»άρθρο-απάντηση στο ΔΝΤ από τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο.
Στο άρθρο, που έχει τίτλο «Φειδωλοί με την αλήθεια» ο κ. Τσακαλώτος κατηγορεί ευθέως το ΔΝΤ ότι τη μια στιγμή λέει κάτι και την άλλη το παίρνει πίσω.
«Ζητά από τους Έλληνες συνταξιούχους και τις φτωχότερες τάξεις μισθωτών να είναι φειδωλοί στις ανάγκες τους, την στιγμή που το ίδιο το ΔΝΤ είναι φειδωλό με την αλήθεια», αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Και εξηγεί ότι στο τελευταίο Eurogroup το ΔΝΤ υποστήριξε ότι δεν έχει σημασία αν θα είναι υψηλά τα πρωτογενή πλεονάσματα στην Ελλάδα για τρία, πέντε ή δέκα χρόνια, αλλά «θα πρέπει να βρούμε περισσότερα μέτρα ώστε οι “αριθμοί να βγαίνουν” δεδομένου ότι δεν νομίζουμε ότι το 3,5% είναι εφικτός στόχος χωρίς τέτοια μέτρα».
Σύμφωνα με τον κ. Τσακαλώτο, το Ταμείο δεν μπήκε καν στον κόπο να σχολιάσει τη συμβιβαστική πρόταση της Ελλάδας, ήτοι άμεση μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2,5%, αλλά μετά από συμφωνία με τους θεσμούς ότι οι πόροι που θα απελευθερωθούν από τη μείωση της μίας ποσοστιαίας μονάδας (1%) από το 3,5% θα πρέπει να δαπανηθούν εξ ολοκλήρου στη μείωση των φόρων για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη.
«Αντί να έχει το θάρρος της γνώμης του και να μας βοηθήσει να μειώσουμε το μέγεθος ή/και τη χρονική περίοδο των πλεονασμάτων, βάζει όλη την πίεση σε εμάς για να καθορίσουμε νέα μέτρα λιτότητας για το 2019 και μετά», καταλήγει ο υπουργός.

Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2016

ΔΝΤ, Τόμσεν: Δεν ζητάμε περισσότερη λιτότητα για την Ελλάδα, ζήτημα αξιοπιστίας η ψήφιση των μέτρων

ΔΝΤ, Τόμσεν: Δεν ζητάμε περισσότερη λιτότητα για την Ελλάδα, ζήτημα αξιοπιστίας η ψήφιση των μέτρων

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΕΛΛΙΣ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Το ΔΝΤ δεν ζητεί περισσότερη λιτότητα, αντίθετα θεωρεί πως αυτή η πολιτική είναι αδιέξοδη και δυσχεραίνει την ανάκαμψη που έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία, τονίζουν σε άρθρο που συνυπογράφουν ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, Μορίς Ομπστφελντ, και ο διευθυντής Ευρώπης του Ταμείου, Πόουλ Τόμσεν.
Τα δυο υψηλόβαθμα στελέχη επέλεξαν αυτή τη μέθοδο για να "απαντήσουν" στην κριτική που δέχεται το ΔΝΤ για την οποία υποστηρίζουν ότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, και καταθέτουν την δική τους εμπεριστατωμένη - πλαισιωμένη από σχετικά γραφήματα - ανάλυση των δεδομένων της ελληνικής οικονομίας, και τις παθογένειες που δυσχεραίνουν την ανάκαμψή της. Σημειώνουν πως τάσσονται κατά της επιμονής σε πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5% τα οποία εκτιμούν ότι δεν μπορούν να επιτευχθούν και τα οποία σε κάθε περίπτωση θα προκαλούσαν λιτότητα σε τέτοιο βαθμό που δεν θα επέτρεπε να υπάρξει ανάκαμψη. 
Σε αντίθεση με τις εισηγήσεις του Ταμείου, τονίζουν οι συγγραφείς του άρθρου, η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς σε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5%. Αλλά για να επιτευχθούν αυτά απαιτούνται επιπλέον μέτρα. Σε αυτό το περιβάλλον, και παρότι δηλώνουν αντίθετοι με τον συγκεκριμένο στόχο, σημειώνουν ότι για λόγους αξιοπιστίας θα πρέπει να νομοθετηθούν άμεσα τα νέα μέτρα που θα καταστήσουν δυνατή την επίτευξη του υψηλού πρωτογενούς πλεονάσματος ώστε να μην μένει καμία αμφιβολία για την πολιτική βούληση της Ελλάδας να συγκρουσθεί με τα οργανωμένα συμφέροντα που δυσχέραναν την υλοποίηση του προγράμματος κατά το παρελθόν.
Παράλληλα, οι κ. Ομπστφελντ και Τόμσεν επισημαίνουν την ανάγκη ριζικής μεταρρύθμισης του φορολογικού συστήματος της χώρας όπως και των δαπανών ώστε να υποβοηθούν την ανάπτυξη και όχι να την παρεμποδίζουν όπως συμβαίνει τώρα.
Υπογραμμίζουν ότι χωρίς μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του δημοσίου τομέα η Ελλάδα αποκλείεται να ανακάμψει μακροπρόθεσμα, και στο πλαίσιο αυτό επισημαίνουν τους δυο κύριους πυλώνες του προβλήματος: πρώτον, την περιορισμένη φορολογική βάση, σημειώνοντας ότι στην Ελλάδα πάνω από τα μισά νοικοκυριά βρίσκονται κάτω από το αφορολόγητο όριο, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό στην ευρωζώνη είναι μόλις 8%, και δεύτερον, το ασφαλιστικό σύστημα το οποίο κοστίζει υπέρμετρα στο κράτος αφού για τις συντάξεις δαπανάται το 11% του ΑΕΠ σε αντιδιαστολή με το 2,25% που είναι ο μέσος όρος στα υπόλοιπα μέλη της ευρωζώνης.

Οι δυο αξιωματούχοι του ΔΝΤ τονίζουν ότι με δεδομένες τις θέσεις των χωρών της ευρωζώνης που έχουν δανείσει την Ελλάδα, ενδεχομένως η λύση βραχοπρόθεσμα να είναι ένας συμβιβασμός μεταξύ Ελλάδας και ευρωπαϊκών θεσμών για την επίτευξη ενός μεγαλύτερου πρωτογενούς πλεονάσματος, αν και όπως σπεύδουν να υπογραμμίσουν, αυτή η λύση δεν αποτελεί την δική τους «πρώτη επιλογή».
Σε ανάλογο πνεύμα κινείται και πιο εξειδικευμένο κείμενο, του Πόουλ Τόμσεν στο οποίο ο διευθυντής Ευρώπης του ΔΝΤ κάνει μια λεπτομερή αποτίμηση της δομής του ελληνικού προϋπολογισμού, δίνοντας έμφαση στα αντιαναπτυξιακά χαρακτηριστικά του φορολογικού συστήματος.
Παράλληλα, οι κύριοι Ομπστφελντ και Τόμσεν, επισημαίνουν ότι οι ελληνικές κυβερνήσεις επικεντρώθηκαν, διαχρονικά, στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών και όχι στην αύξηση της φορολογικής βάσης, με τελικό αποτέλεσμα, όπως δείχνουν και τα σχετικά γραφήματα, την κατάρρευση της εισπραξιμότητας και την έκρηξη των οφειλών ιδιωτών προς το Δημόσιο. Επίσης, σημειώνουν την αναντιστοιχία που υπάρχει ως προς το ύψος των συντάξεων στη χώρα, σημειώνοντας ότι αυτές παραμένουν ιδιαιτέρως υψηλές, σε βάρος τελικά των νεότερων ηλικιών. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με γράφημα που παραθέτουν ενώ ο κίνδυνος φτώχιας μειώνεται δραστικά για τους συνταξιούχους, παραμένει στα ίδια σχεδόν επίπεδα για τους εργαζόμενους και αυξάνεται επικίνδυνα για τους ανέργους. 
Το κοινό κείμενο για την Ελλάδα που συνυπογράφουν ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, Μορίς Ομπστφελντ, και ο διευθυντής Ευρώπης του Ταμείου, Πόουλ Τόμσεν:
Η Ελλάδα βρίσκεται για μια ακόμη φορά στα πρωτοσέλιδα καθώς εντείνονται οι συζητήσεις για την δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ).
Δυστυχώς, οι συζητήσεις έχουν δημιουργήσει επίσης κάποια παραπληροφόρηση σχετικά με το ρόλο και τις απόψεις του ΔΝΤ. Το ΔΝΤ επικρίνεται κυρίως ότι απαιτεί περισσότερη δημοσιονομική λιτότητα, και συγκεκριμένα ότι το θέτει σαν προϋπόθεση για την ελάφρυνση του χρέους που χρειάζεται επειγόντως. Αυτό δεν είναι αλήθεια και πρέπει να γίνουν διευκρινήσεις.
Το ΔΝΤ δεν απαιτεί περισσότερη λιτότητα. Αντίθετα, όταν η Ελληνική Κυβέρνηση στο πλαίσιο του προγράμματος του ΕΜΣ συμφώνησε με τους Ευρωπαίους εταίρους της να σπρώξει την Ελληνική οικονομία προς ένα πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα 3,5 τοις εκατό μέχρι το 2018, προειδοποιήσαμε ότι αυτό θα δημιουργούσε έναν βαθμό λιτότητας που θα εμπόδιζε την εδραίωση της εκκολαπτόμενης ανάκαμψης. Προβλέψαμε ότι τα μέτρα του προγράμματος του ΕΜΣ θα απέδιδαν ένα πλεόνασμα μόλις 1,5 τοις εκατό του ΑΕΠ και αναφέραμε ότι αυτό θα μας αρκούσε για να στηρίξουμε ένα πρόγραμμα. Δεν ζητήσαμε πρόσθετα μέτρα για την επίτευξη μεγαλύτερου πλεονάσματος. Όμως, αντίθετα προς τις συμβουλές μας, η Ελληνική Κυβέρνηση συμφώνησε με τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς να συμπιέσει περαιτέρω τις δαπάνες προσωρινά, αν χρειάζονταν για να διασφαλιστεί ότι το πλεόνασμα θα έφτανε στο 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ.
Δεν έχουμε αλλάξει την άποψή μας ότι η Ελλάδα δεν χρειάζεται περισσότερη λιτότητα αυτή τη στιγμή. Οποιοσδήποτε ισχυρισμός ότι το ΔΝΤ είναι αυτό που ζητάει κάτι τέτοιο αντιστρέφει την αλήθεια. Κάνοντας τον Ελληνικό προϋπολογισμό πιο φιλικό προς στην ανάπτυξη και πιο δίκαιο Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να κάνει περισσότερα πράγματα από δημοσιονομικής πλευράς. Η Ελλάδα χρειάζεται ακόμη να μεταρρυθμίσει τη δομή των φόρων και των δαπανών της –τον τρόπο δηλαδή που η κυβέρνηση εισπράττει τα έσοδά της και σε τι τα ξοδεύει- γιατί αμφότεροι οι τομείς είναι κατά πολύ μη-φιλικοί προς την ανάπτυξη και τη δικαιότητα.
Όμως ο σκοπός των μέτρων που ζητάμε δεν είναι για τη δημιουργία περισσότερης λιτότητας ή μεγαλύτερου πρωτογενούς πλεονάσματος. Αντιθέτως, οι ωφέλειες από αυτές τις μεταρρυθμίσεις πρέπει να χρησιμοποιηθούν πλήρως για την αύξηση των δαπανών ή για την περικοπή φόρων ώστε να στηριχθεί η ανάπτυξη. Κατά τη γνώμη μας, μεταρρυθμίσεις σαν αυτές που προτείνουμε είναι απαραίτητες: δεν πιστεύουμε ότι η Ελλάδα μπορεί να φτάσει κοντά στη διατήρηση ακόμη και ενός ήπιου πρωτογενούς πλεονάσματος και στην επίτευξη του φιλόδοξου μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού στόχου της χωρίς τη ριζική αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα. Αυτό δεν πρέπει –και δεν μπορεί- να γίνει αυθημερόν, όμως είναι πολύ σημαντικό να υιοθετηθεί τώρα ένα σχέδιο για να δημιουργηθεί μια δομή στα οικονομικά του δημοσίου, η οποία μεσοπρόθεσμα είναι πιο φιλική προς την ανάπτυξη και πιο δίκαιη.
Γιατί δεν είναι φιλικός προς την ανάπτυξη ο τρέχων προϋπολογισμός που έχει συμφωνηθεί;
Αν και η Ελλάδα έχει αναλάβει μια τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή, το έχει κάνει ολοένα και περισσότερο χωρίς να αντιμετωπίζει δύο σημαντικά προβλήματα –ένα καθεστώς φορολογίας εισοδήματος που εξαιρεί πάνω από τα μισά νοικοκυριά από οποιαδήποτε υποχρέωση (ο μέσος όρος στην υπόλοιπη Ευρωζώνη είναι 8 τοις εκατό), και ένα εξαιρετικά γενναιόδωρο συνταξιοδοτικό σύστημα που κοστίζει στον προϋπολογισμό σχεδόν 11 τοις εκατό του ΑΕΠ ετησίως (σε αντίθεση με τον μέσο όρο στην υπόλοιπη Ευρωζώνη που είναι 2¼ του ΑΕΠ).
Αντί να αντιμετωπίσει αυτά τα δύσκολα προβλήματα, η Ελλάδα προχώρησε σε βαθιές περικοπές στις επενδύσεις και στις αποκαλούμενες διακριτικές δαπάνες. Το έχει κάνει δε σε τέτοια έκταση που η φθίνουσα υποδομή εμποδίζει την ανάπτυξη, και η παροχή δημόσιων υπηρεσιών, όπως μεταφορές και ιατρική περίθαλψη, αντιμετωπίζει προβλήματα. Νομίζουμε ότι αυτές οι περικοπές έχουν ήδη πάει πολύ μακριά, όμως το πρόγραμμα του ΕΜΣ αναλαμβάνει ακόμη περισσότερες με την αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5 του ΑΕΠ, που επιτυγχάνεται με περισσότερες περικοπές σε επενδύσεις και σε διακριτικές δαπάνες.
Ίσως, με Ηράκλεια προσπάθεια, η Ελλάδα θα μπορούσε βραχυπρόθεσμα να καταφέρει τις περικοπές δαπανών που χρειάζονται για να πετύχει ένα έλλειμμα 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ. Όμως, η εμπειρία έχει δείξει ότι αυτό δεν μπορεί να διατηρηθεί και δεν συμβαδίζει με τον φιλόδοξο μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό στόχο της Ελλάδας.
Η οικονομία της Ελλάδας χρειάζεται έναν εκτεταμένο εκσυγχρονισμό σε όλο της το φάσμα.
Πιο σημαντικά, η Ελλάδα δεν διαθέτει το είδος της αποζημίωσης της ανεργίας και άλλες καλά- στοχευμένες κοινωνικές παροχές που είναι συνηθισμένες σε άλλες χώρες της Ευρώπης, και που είναι πολύ σημαντικές για την ευρεία κοινωνική υποστήριξη σε μια σύγχρονη οικονομία προσανατολισμένη προς τις αγορές.
Ένα σχετικό παράδειγμα είναι η διστακτικότητα της κυβέρνησης να άρει τους περιορισμούς στις συλλογικές απολύσεις που είναι μια αναχρονιστική απαίτηση που απαιτεί προέγκριση και που δεν υπάρχει στις περισσότερες άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Η διστακτικότητα της δεν οφείλεται στο γεγονός ότι οι περιορισμοί στις απολύσεις είναι καλή ιδέα αυτή καθαυτή, αλλά επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει επαρκή αποζημίωση της ανεργίας. Αντί να παρέχει υποστήριξη σε απολυμένους εργαζόμενους, αντ’ αυτού η κυβέρνηση περιορίζει τη δυνατότητα των εταιρειών να τους απολύσει.
Με απλά λόγια, η Ελλάδα δεν μπορεί να εκσυγχρονίσει την οικονομία της ενισχύοντας την χρηματοδότηση για υποδομές και για καλά- στοχευμένα κοινωνικά προγράμματα ενώ παράλληλα απαλλάσσει πάνω από τα μισά νοικοκυριά από τη φορολογία εισοδήματος, και καταβάλλοντας δημόσιες συντάξεις στα επίπεδα των πλέον πλούσιων Ευρωπαϊκών χωρών. Ένας δρόμος προς τα εμπρός όπου οι αριθμοί βγαίνουν Ποιες είναι οι παράμετροι για μια ελάφρυνση του χρέους; Το χρέος της Ελλάδας είναι κατά πολύ μη βιώσιμο, και όσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και να γίνουν, το χρέος δεν θα ξαναγίνει βιώσιμο χωρίς σημαντική ελάφρυνση του χρέους.
Παρόμοια, καμία ποσότητα ελάφρυνσης του χρέους δεν θα επιτρέψει την Ελλάδα να επιστρέψει σε δυνατή ανάκαμψη χωρίς μεταρρυθμίσεις. Όμως, εφόσον όσο πιο ψηλό το πρωτογενές πλεόνασμα που διατηρεί η Ελλάδα, τόσο πιο χαμηλό το ποσό της ελάφρυνσης του χρέους για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του, το ερώτημα είναι πώς να κατανεμηθεί το βάρος μεταξύ της Ελλάδας και των εταίρων της. Εμείς αναφέραμε ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος, που χρησιμοποιείται για τη ρύθμιση της ελάφρυνσης του χρέους, να τεθεί στο 1,5 τοις εκατό του ΑΕΠ.
Όμως, αναγνωρίζουμε ότι η διστακτικότητα των κρατών-μελών να το αποδεχτούν στηρίζεται στο γεγονός ότι ορισμένα από αυτά τα κράτη θα πρέπει τα ίδια να έχουν πρωτογενή πλεονάσματα υψηλότερα από αυτά που προτείνονται για την Ελλάδα, ενώ άλλα χορηγούν παροχές και φορολογικές απαλλαγές που είναι λιγότερο γενναιόδωρες από αυτές της Ελλάδας.
Η Ευρωζώνη δεν είμαι μια πλήρης πολιτική ένωση, και αντιλαμβανόμαστε ότι μια λύση θα πρέπει να είναι πολιτικά αποδεκτή από τα 19 κυρίαρχα κράτη-μέλη. Για το λόγο αυτό, ένας συμβιβασμός μεταξύ των Ελλήνων και των Ευρωπαίων εταίρων τους μπορεί να εμπεριέχει ένα υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα για κάποιο διάστημα, αν και αυτό δεν θα ήταν η πρώτη μας επιλογή. Όμως, ενώ βραχυπρόθεσμα μπορούμε να είμαστε ευέλικτοι για τον τρόπο κατανομής του βάρους μεταξύ των Ελλήνων και των Ευρωπαίων εταίρων τους, οι αριθμοί στη λύση πρέπει να βγαίνουν με τρόπο αξιόπιστο.
Έχοντας αναφέρει πιο πάνω ότι ακόμη και ένα πλεόνασμα της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ δεν συμβαδίζει με ισχυρή ανάπτυξη χωρίς να γίνουν μεταρρυθμίσεις στο φορολογικό και στο συνταξιοδοτικό, ώστε να γίνει ο προϋπολογισμός πιο φιλικός προς την ανάπτυξη και πιο δίκαιος, θα πρέπει να είναι εμφανές ότι το σπρώξιμο του προϋπολογισμού προς ένα πλεόνασμα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ θα έχει ακόμη μεγαλύτερη αρνητική επίπτωση στην ανάπτυξη.
Βραχυπρόθεσμα, θα μειώσει τη ζήτηση –για το λόγο αυτό δεν θα προτείναμε σε καμία περίπτωση να αυξηθεί το πλεόνασμα πάνω από το 1,5% του ΑΕΠ μέχρι να εδραιωθεί καλύτερα η ανάπτυξη. Μεσοπρόθεσμα, θα επιβαρύνει την ανάπτυξη καθυστερώντας την έναρξη της απαραίτητης υλοποίησης ενός προϋπολογισμού που είναι πιο φιλικός προς την ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό, μια ανοιχτή μακροπρόθεσμη δέσμευση για πολύ ψηλά πλεονάσματα απλά δεν είναι αξιόπιστη.
Επιπλέον, για λόγους αξιοπιστίας, είναι επίσης απαραίτητο να νομοθετηθούν εκ των προτέρων τα μέτρα που απαιτούνται για να σπρώξουν το πλεόνασμα πάνω από το 1,5% του ΑΕΠ για να μην υπάρξει καμία αμφιβολία για την πολιτική αποφασιστικότητα της Ελλάδας να ξεπεράσει την αντίσταση των κατεστημένων συμφερόντων που έχουν εμποδίσει την εφαρμογή του προγράμματος στο παρελθόν.
Εν κατακλείδι, το ΔΝΤ δεν είναι αυτό που απαιτεί περισσότερη λιτότητα, είτε τώρα, είτε σαν μέσο για να μειωθεί η ανάγκη για την ελάφρυνση του χρέους σε μεσοπρόθεσμη βάση. Για να είμαστε πιο ευθείς, αν η Ελλάδα συμφωνεί με τους Ευρωπαίους εταίρους της για φιλόδοξους δημοσιονομικούς στόχους, μην κατακρίνετε το ΔΝΤ ότι αυτό επιμένει για λιτότητα όταν ζητάμε να δούμε τα μέτρα που απαιτούνται για να κάνουν τέτοιους στόχους αξιόπιστους. 

Τόμσεν: Πώς να Καταστεί ο Ελληνικός Προϋπολογισμός πιο Φιλικός προς την Ανάπτυξη
Στη δική του τεχνική ανάλυση, ο διευθυντής Ευρώπης του ΔΝΤ σημειώνει:
Ο πρωταρχικός στόχος της συνεργασίας του ΔΝΤ με την Ελλάδα είναι να βοηθήσει τη χώρα να ξαναμπεί σε πορεία βιώσιμης ανάπτυξης προς όφελος του Ελληνικού λαού.
Προς την κατεύθυνση αυτή, νομίζουμε ότι η τρέχουσα δομή του Ελληνικού προϋπολογισμού είναι ένας σοβαρός ανασταλτικός παράγοντας για την ανάπτυξη. Ακόλουθα, παρέχουμε μια πιο λεπτομερή εξήγηση για το λόγο που ο Ελληνικός προϋπολογισμός στην τρέχουσα μορφή του δεν είναι φιλικός προς την ανάπτυξη, και γιατί η επίλυση αυτού του προβλήματος απαιτεί φορολογικές και συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις. Στην προσπάθεια της να ενισχύσει τα έσοδα, η Ελλάδα ακολούθησε μια πολιτική επαναλαμβανόμενης αύξησης των φορολογικών συντελεστών αντί να διευρύνει τη φορολογική βάση.
Αυτό δεν απέδωσε καρπούς. Μετά από χρόνια εφαρμογής αυτής της πολιτικής, το 2014 η Ελλάδα αντιμετώπισε αυξανόμενη αντίσταση από τους φορολογούμενους που ανάγκασε τις αρχές να εφαρμόσουν προγράμματα τμηματικής καταβολής και αναβολής φόρων, αν και η διάχυτη χρήση παρόμοιων προγραμμάτων –η Ελλάδα είχε έναν πολύ μεγάλο αριθμό 50 παρόμοιων προγραμμάτων μόνο στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης από το 2001- σημαίνει ότι αναπόφευκτα οι φορολογούμενοι τα βλέπουν σαν μια ντε φάκτο φορολογική διαγραφή. Αυτό είναι εμφανές από τις συσσωρευόμενες φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές προς το δημόσιο, οι οποίες έχουν φτάσει στα 120 δισεκατομμύρια ευρώ(περίπου 70 τοις εκατό του ΑΕΠ, με τους μισούς φορολογούμενους να έχουν καθυστερημένες πληρωμές και από τις σταθερά μειούμενες φορολογικές εισπράξεις παρά την έκτακτη βοήθεια που παρασχέθηκε στην Ελλάδα από διεθνείς οργανισμούς για την βελτίωση της φορολογικής διοίκησης. 

Γιατί ισχυριζόμαστε ότι η φορολογική βάση είναι κατά πολύ περιορισμένη; Το καθεστώς της φορολογίας του εισοδήματος είναι ένα καλό παράδειγμα. Η Ελλάδα παρέχει εξαιρετικά γενναιόδωρες φορολογικές εκπτώσεις, οι οποίες επιτρέπουν πάνω από τους μισούς μισθωτούς να εξαιρούνται από τη φορολογία εισοδήματος.
Αντίθετα, στην Πορτογαλία και στην Ιρλανδία μόνο το 5 και το 6 τοις εκατό αντίστοιχα της 2 φορολογικής βάσης εξαιρείται (ο μέσος όρος στην υπόλοιπη Ευρωζώνης είναι περίπου 8 τοις εκατό). Σε ονομαστικούς όρους, το αφορολόγητο όριο των 8.750 ευρώ είναι ανάμεσα στα πιο υψηλά της Ευρωζώνης, υψηλότερο και από αυτά της Γερμανίας, της Ιταλίας ή της Ισπανίας. Αυτό συνεπάγεται επίσης ότι η φορολογία είναι εξαιρετικά ασύμμετρη στην Ελλάδα, με το υψηλότερο δεκατημόριο των μισθωτών να αναλογεί σχεδόν στο 60 τοις εκατό των εσόδων από τη φορολογία του εισοδήματος.
Είναι όντως αλήθεια ότι αυτοί που κερδίζουν περισσότερα θα πρέπει να συνεισφέρουν περισσότερο.  Όμως οι εξαιρετικά γενναιόδωρες εξαιρέσεις της μεσαίας τάξης που ισχύουν στην Ελλάδα δεν μπορούν να δικαιολογηθούν με επιχειρήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και ορθότητας. Οι γενικές εξαιρέσεις δεν είναι ούτε κοινωνικά δίκαιες ούτε ορθές γιατί εμποδίζουν την Ελλάδα να συγκεντρώσει τα έσοδα που χρειάζεται για να πληρώσει καλά- στοχευμένες παροχές που είναι συνηθισμένες στην υπόλοιπη Ευρώπη, όπως για την πρόνοια και την ανεργία. Κατά την άποψη μας, προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και στη μείωση των υψηλών οριακών φορολογικών συντελεστών.

Επιπλέον, η εξάρτηση των Ελληνικών αρχών από τη συμπίεση των διακριτικών δαπανών δεν είναι αξιόπιστη. Για παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια οι δαπάνες για αγαθά και υπηρεσίες έχουν περικοπεί δραματικά και σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα τώρα έχουν φτάσει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Όντως, πιστεύουμε ότι αυτή η συμπίεση δεν μπορεί να διατηρηθεί, όπως άλλωστε φαίνεται και από τα παράπονα ότι τα νοσοκομεία λειτουργούν χωρίς σύριγγες, τα λεωφορεία είναι ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, κλπ.
Εξαιτίας λοιπόν αυτής της κατάστασης, το θεωρούμε κατά πολύ αβάσιμο και ανεπιθύμητο να μειωθούν περαιτέρω οι διακριτικές δαπάνες κατά 2 τοις εκατό το ΑΕΠ μέχρι το 2018, όπως προσδοκούν οι αρχές. Χωρίς υποκείμενες μεταρρυθμίσεις στον δημόσιο τομέα για να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα, η στόχευση παρόμοιας συμπίεσης συνεπάγεται μια ακόμη πιο σοβαρή δυσλειτουργία στην παροχή βασικών δημόσιων υπηρεσιών, δεν είναι αξιόπιστη και δεν μπορεί να υποστηριχθεί από μια διευθέτηση του ΔΝΤ. 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Ο Τραμπ προετοιμάζει συνάντηση με Πούτιν για Ουκρανία

  newsroom  |  10/01/2025 10:20 Ο Ντόναλντ Τραμπ ανέφερε πως η ομάδα του έχει αρχίσει να προετοιμάζει συνάντηση με τον ρώσο πρόεδρο Βλαντίμι...