Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2017

Οι Τράπεζες, η Καθημερινή και ο Σκάϊ Σπύρος Στάλιας, Οικονομολόγος Ph.D



Spyros Stalias προς Athanasios Pistikos
Οι Τράπεζες, η Καθημερινή και ο Σκάϊ
Σπύρος Στάλιας, Οικονομολόγος Ph.D
Όλοι ακούμε από την τηλεόραση αλλά και διαβάζουμε συνεχώς σε έγκριτες και έγκυρες εφημερίδες, ότι οι Τράπεζες αδυνατούν να δανείσουν, επειδή οι πολίτες, λόγω της κατάστασης, έχουν ‘σηκώσει’ τις καταθέσεις τους, και ότι κατατίθεται αμέσως αποσύρεται, σε μεγάλο ποσοστό, από τους κατόχους των λογαριασμών.
Έτσι οι τράπεζες πάσχουν από ρευστότητα. Πώς να δώσουν δάνεια;
Περιμένουν με αγωνία να εφαρμοστεί και στη χώρα μας η ποσοτική χαλάρωση του κύριου Ντράγκι και έτσι πάλι οι τράπεζες να ανοίξουν τις πιστωτικές κάνουλες στους επενδυτές.
Πρωταθλητές σε αυτή την είδους πληροφόρηση, είναι η ναυαρχίδα του νεοφιλελευθερισμού στη χώρα μας, η εφημερίδα ‘Καθημερινή’ και ο ΣΚΑΪ, ο έτερος Καππαδοκίας στο χώρο των μήντια.
Ας δούμε τι ακριβώς ισχυρίζονται οι πολιτικοί και οικονομικοί συντάκτες των μέσων αυτών αλλά και άλλων νεοφιλελευθέρων μέσων.
Με εντολή της Τράπεζας Ελλάδος, η κάθε τράπεζα υποχρεούται από κάθε κατάθεση 1 ευρώ να παρακρατά, ας πούμε, 0,10 ευρώ, ή 10% του 1 ευρώ ως υποχρεωτικό κλασματικό αποθεματικό. Αν τώρα διαιρέσουμε το 1 ευρώ με το 0,10, έχουμε τον λεγόμενο πολλαπλασιαστή χρήματος m, που ισούται 1/0,10=10. Τι μας λέει ο πολλαπλασιαστής χρήματος. Ότι για κάθε 1 νέο ευρώ που κατατίθεται σε μια τράπεζα, η προσφορά χρήματος (Μ) θα αυξηθεί κατά 10 ευρώ, αφού τα υποχρεωτικά αποθεματικά είναι 10%. Δηλαδή Μ=m x MB, όπου Μ η προσφορά χρήματος, m ο πολλαπλασιαστής χρήματος και ΜΒ η νομισματική βάση της οικονομίας, στην περίπτωση μας το 1 ευρώ που καταθέτουμε.
Συνοψίζω, αν καταθέσουμε 1 ευρώ στην Τράπεζα τότε παράγονται από αυτό το 1 ευρώ, 10 ολοκαίνουργια ευρώ, εφ όσον τα υποχρεωτικά κλασματικά αποθεματικά είναι 10%.
Ας δούμε τώρα πως λειτούργει ο πολλαπλασιαστής στην οικονομία.
Ας υποθέσουμε ότι κάνετε μια κατάθεση στην τράπεζα 100 ευρώ. Η τράπεζα παρακρατά ως υποχρεωτικό αποθεματικό 10 ευρώ, δανείζει τα 90 ευρώ ενώ η προσφορά χρήματος αυξάνεται στην οικονομία κατά 100 ευρώ. Την άλλη μέρα ο δανειολήπτης των 90 ευρώ, εξοφλεί τους πιστωτές του, και ο λήπτης των 90 ευρώ, έρχεται στην τράπεζα και καταθέτει τα 90 ευρώ. Η Τράπεζα με την σειρά της δανείζει από αυτά τα 81 ευρώ, αφού παρακρατά 9 ευρώ, δηλαδή το 10% της κατάθεσης των 90 ευρώ. Η προσφορά του χρήματος την δεύτερη μέρα αυξάνεται κατά 90 και η συνολική προσφορά χρήματος γίνεται 100+190= 190 ευρώ.
Η διαδικασία αυτή συνεχίζεται μέχρι ότου τα κλασματικά αποθεματικά μηδενίζονται. Στην περίπτωση του παραδείγματος μας τα κλασματικά αποθεματικά μηδενίζονται σε 94 περιόδους όπου η προσφορά χρήματος αγγίζει τα 1000 ευρώ.
Ο παρακάτω πινάκας περιγράφει τις πέντε πρώτες περιόδους για να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα πως το σύστημα λειτούργει.
Περίοδος Κατάθεση Δάνεια Αποθεματικά Προσφορά Χρήματος

Περίοδος
Κατάθεση
Δάνεια
Αποθεματικά
Προσφορά Χρήματος
      1
   100.00
  90.00
     10.00
100.00
      2
     90.00
  81.00
       9.00
100+90=190
      3
     81.00
  72.90
       8.10
190+81=271
      4
     72.90
  65.61
       7.29
271+72.90=343.90
      5
     65.61
  59.05
       6.56
343.90+65.61=409.51
Η ιδέα του πολλαπλασιαστή είναι πολύ απλή, αλλά κρύβει μια πολύ ενδιαφέρουσα μυθολογία που μας αφορά όλους. Τι συμπεράσματα βγάζουμε από την λειτουργία του πολλαπλασιαστή.
1.Η τράπεζα για να δανείσει πρέπει πρώτα να έχει καταθέσεις. Αν δεν έχει καταθέσεις δεν μπορεί να δανείσει. Με άλλα λόγια η τράπεζα δανείζει κάτι που δεν της ανήκει.
2. Ο πολλαπλασιαστής του χρήματος είναι αυτός που αυξάνει την προσφορά χρήματος στην οικονομία, δεδομένου του κλασματικού αποθεματικού που υποχρεωτικά διατηρεί μια τράπεζα. Δηλαδή η αιτιώδης σχέση αρχίζει από την κατάθεση, κλασματικά αποθεματικά, πολλαπλασιαστής, δάνεια, αύξηση της προσφοράς χρήματος.
3. Η επιτυχής λειτουργία των τραπεζών, δηλαδή η επέκταση των ισολογισμών τους, εξαρτάται από την ποσότητα των αποθεματικών τους ή από τα κλασματικά αποθεματικά που υποχρεούνται να παρακρατούν
4. Εφ’ όσον η Κεντρική Τράπεζα θέτει τα όρια των κλασματικών αποθεματικών, αυτό σημαίνει ότι η Κεντρική Τράπεζα ανά πάσα στιγμή, μπορεί να ελέγχει την προσφορά του χρήματος στην οικονομία. Αυτό το ονομάζουν νομισματική πολιτική.
Όλα τα παραπάνω που περιέγραψα, αν τα αναζητήσετε σε ένα οικονομικό σύγγραμμα που διδάσκεται στα Πανεπιστήμια όλου του κόσμου, αυτή ακριβώς την περιγραφή θα συναντήσετε.
Δυστυχώς τίποτα από τα παραπάνω δεν περιγράφουν την πραγματικότητα και πως τα πράγματα λειτουργούν, και αν δεν με πιστεύετε ρίξτε μια ματιά στο ‘Divorcing Money from Monetary Policy’, ed. of the Federal Reserve Bank of New York, September 2008 και στο CAPITAL REQUIREMENTS AND BANK BEHAVIOUR: THE IMPACT OF THE BASLE ACCORD, BASLE COMMITTEE ON BANKING SUPERVISION WORKING PAPERS No. 1 – April 1999.
Ας τα πάρουμε τα πράγματα ένα ένα.
Οι τράπεζες ποτέ δεν δανείζουν έχοντας κατά νού πόσα αποθεματικά έχουν ή πόσες καταθέσεις δέχονται. Μια τράπεζα μπορεί να δανείσει χωρίς να έχει ούτε ένα ευρώ κατάθεση. Η τράπεζα δανείζει ένα αξιόπιστο πελάτη. Ποιος είναι αξιόπιστος πελάτης, εξαρτάται από το κατά πόσο το τραπεζικό σύστημα τείνει να γίνει καζίνο, όπως είχε γίνει από το 2002 έως το 2008, που όλοι ήσαν αξιόπιστοι ή σήμερα, που όλοι είναι αναξιόπιστοι γιατί οι τράπεζες δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει τους ισολογισμούς τους.
Τέλος πάντων, με βάση αυτόν τον αξιόπιστο πελάτη προσδοκά στη διάρκεια της ζωής του δάνειου να έχει κάποιο κέρδος. Η δημιουργία λοιπόν ενός δανείου, είναι εντελώς ανεξάρτητη από τα πόσα αποθεματικά έχει η τράπεζα.
Όταν η τράπεζα δημιουργήσει ένα δάνειο, τότε σπεύδει να δημιουργήσει και τα αποθεματικά, τα οποία τα βρίσκει δανειζομένη είτε από την διατραπεζική αγορά είτε κατ’ ευθείαν από την Κεντρική Τράπεζα με κάποιο επιτόκιο.
Όσο η διαφορά μεταξύ του επιτοκίου που δανείζει η τράπεζα, και του επιτοκίου που δανείζεται για αποθεματικά, είναι θετικό υπέρ της τράπεζας, η τράπεζα δανείζει.
Επί της ουσίας η τράπεζα όταν δανείζει 100 ευρώ, δημιουργεί αυτό το χρήμα ex nihilo, εκ του μηδενός, και αναγράφει στον ισολογισμό της το δάνειο των 100 ευρώ, ως ενεργητικό της στοιχειό που θα της αποδώσει κέρδος στο μέλλον, και στις υποχρεώσεις αναγράφει 100 ευρώ, ως κατάθεση του λήπτη του δανείου.
Κατά συνέπεια η δυνατότητα μιας τράπεζας να αναπτυχθεί δεν περιορίζεται από το κατά πόσο έχει καταθέσεις ή αποθεματικά. Η τράπεζα αναπτύσσεται αναλόγως της δυνατότητας που έχει να δανείζει. Τα δάνεια δημιουργούν καταθέσεις και όχι οι καταθέσεις δάνεια. Η αιτιότητα είναι αντίστροφη. Η δυνατότητα συνεπώς να δημιουργεί δάνεια και μέσω αυτών καταθέσεις (υποχρεώσεις) είναι άσχετες με τα αποθεματικά της τράπεζας και της καταθέσεις της.
Τι περιορίζει τις τράπεζες να δανειοδοτούν; Οι τράπεζες έχουν δυο περιορισμούς στο να δανειοδοτούν. 1.Τα ενεργητικά της στοιχεία να μην είναι ευκόλως ρευστοποιήσιμα, όποτε έχει κίνδυνο να πτωχεύσει από αυτό και μόνο το γεγονός, δηλαδή αν αιφνιδίως οι κατάθετες ζητήσουν τα χρήματα τους και τα ενεργητικά της στοιχεία να μην ρευστοποιούνται αμέσως. Τότε η τράπεζα πτωχεύει. 2. Να μην έχει επαρκή κεφάλαια έτσι ώστε να μπορεί να αντικαταστήσει κάθε κόκκινο δάνειο στο ενεργητικό της. Και πάλι τότε η τράπεζα πτωχεύει.
Αυτό, προς άρση πάσης αμφιβολίας, από την Τράπεζα των Διεθνών Διακανονισμών ( Bank of International Settlement, BIS) που είναι η Κεντρική Τράπεζα των Κεντρικών Τραπεζών. Τον μόνο σημαντικό περιορισμό που θέτει στις τράπεζες ως προς την δυνατότητα τους να δανείζουν έχει να κάνει με την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Με άλλα λόγια για τον δανεισμό, θα πρέπει να σχετίζεται η ποιότητα των αξιών που η τράπεζα λαμβάνει για να δανείσει, με την ποσότητα κεφαλαίων που η τράπεζα πρέπει να διακρατά. Αυτό το προαπαιτούμενο εκφράζεται στο ποσό που χρεώνει η τράπεζα τον δανειζόμενο.
Οι ελληνικές τράπεζες πτώχευσαν και από τι δυο αιτίες, και ενώ εμείς τις ξελασπώνουμε με βαριά φορολογία (βαρέλι δίχως πάτο), αυτές μα ζητάνε για το ευχαριστώ και τα σπίτια μας. Οι Έλληνες αυτό το δέχονται. Αυτό αποκαλείται ραγιαδισμός αλλά είναι άλλη ιστορία.
Το τελευταίο ερώτημα που εγείρεται είναι κατά πόσον η Κεντρική Τράπεζα πράγματι ελέγχει την συνολική προσφορά του χρήματος στην οικονομία και την οποία ονομάζουν νομισματική πολιτική.
Σύμφωνα με την ΕΕ η οικονομία αποτελείται επί της ουσίας από τα νοικοκυριά, από το κράτος και τις επιχειρήσεις και από τις τράπεζες. Το κράτος και οι επιχειρήσεις εξομοιώνονται, επειδή το χρήμα είναι ιδιωτικό. Το κράτος είναι ιδιωτικό, με την έννοια ότι δανείζεται όπως μια επιχείρηση ή ένα νοικοκυριό, και επιπροσθέτως φορολογεί.
Τώρα, τα νοικοκυριά προσφέρουν την εργατική τους δύναμη στην διαδικασία της παραγωγής, οι επιχειρήσεις παράγουν, το κράτος φορολογεί και δανείζεται και οι τράπεζες δανείζουν εκ των προτέρων την παραγωγική διαδικασία δηλαδή τις επιχειρήσεις αλλά και το κράτος.
Σχηματικά, αφού ολοκληρωθεί η παραγωγική διαδικασία, οι εργαζόμενοι δαπανούν σύμφωνα με τους μισθούς που εισέπραξαν μείον τους φόρους που κατέβαλαν, το κράτος δαπανά τους φόρους που εισέπραξε και επιστέφει τον δανεισμό στις Τράπεζες, και οι επιχειρήσεις εισπράττουν από την πώληση της παραγωγής στους εργαζόμενους, και επιστρέφουν στις τράπεζες ότι δανείστηκαν στην αρχή της παραγωγικής περιόδου.
Δηλαδή στο τέλος της περιόδου όλη η πίστωση που δημιουργήθηκε στην αρχή της περιόδου κλείνει με την επιστροφή του χρήματος στις τράπεζες, και οι χρεοπιστωτικοί λογαριασμοί, που αφορούν σε στοιχεία του ενεργητικού και του παθητικού της τράπεζας, επίσης εξισώνονται και κλείνουν.
Η συνολική αποταμίευση του ιδιωτικού τομέα εμφανίζεται ως μη εξοφληθέντα δάνεια προς την τράπεζα γιατί το κράτος μπορεί άγρια να φορολογήσει τους πολίτες, για να εξοφλεί τα δάνεια του για να εξισορροπήσει τον προϋπολογισμό του.
Αλλά αυτή η διαδικασία, αυτός ο τρόπος ανάπτυξης, έχει ένα δραματικό τέλος. Ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι δυνατόν να δανείζεται συνεχώς, γιατί σε σύντομο χρόνο δεν θα μπορεί να ικανοποιήσει την αποταμίευση του αφού θα από_αποταμειευει, και σταμαατά την παραγωγή, αυξάνεται η ανεργία και μπαίνουμε σε κρίση.
Άρα η κρίση και η ανεργία είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι ο ιδιωτικός τομέας δεν επιθυμεί να αγοράσει οτιδήποτε μπορεί να παραχθεί αλλά αντ' αυτού προτιμά να αποταμιεύει. Δεδομένου ότι το κράτος με την σειρά του προτιμά να έχει ισοσκελισμένο προϋπολογισμό ή ακόμα και πρωτόγεννη πλεονάσματα, οι φόροι να είναι μεγαλύτεροι από τις δαπάνες του, η κρίση θα βαθαίνει όλο και πιο πολύ. Ήδη εισήλθαμε στο ένατο χρόνο αυτού του γεγονότος.
Κατά συνέπεια η προφορά χρήματος δεν αυξάνεται επειδή ο ιδιωτικός τομέας αρνείται να δανειστεί και αντιστρόφως όταν εξοφλεί τα δάνεια του η προσφορά χρήματος μειώνεται.
Συμπέρασμα: Η Κεντρική Τράπεζα δεν μπορεί να ελέγξει την προσφορά χρήματος.
Άρα ο έλεγχος της προσφοράς του χρήματος είναι αδύνατον να συνιστά νομισματική πολιτική. Νομισματική πολιτική συνιστά μόνο το γεγονός του καθορισμού του ύψους του επιτοκίου στην πώληση αποθεματικών από την Κεντρική Τράπεζα στο τραπεζικό σύστημα. Αυτό όμως είναι άλλη ιστορία.
Οι φράσεις λοιπόν ότι ο τράπεζες δεν δανείζουν γιατί δεν έχουν καταθέσεις, και ακόμα ότι το πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης (Quantitative Easy) θα προμηθεύσει τις τράπεζες με ζεστό τυπωμένο νέο χρήμα και έτσι μετά θα μπορούν να δανείζουν, είναι ως ισχυρισμοί εξαιρετικά επικίνδυνοι και βλακώδεις.
Συνοψίζω η αλυσίδα της αιτιότητας δεν είναι λογαριασμοί καταθέσεων-αποθεματικά-δάνεια-λογαριασμός καταθέσεων, όπως διδάσκουν τα βιβλία των οικονομικών και μαθαίνουν τα παιδιά για τον πολλαπλασιαστή του χρήματος και τι μας σερβίρει η Καθημερινή, ο Σκάι και άλλοι 'αυθεντίες' νεοφιλελεύθεροι δημοσιογράφοι, άλλα δάνεια-αποθεματικά-λογαριασμός καταθέσεων. Με άλλα λόγια τα δάνεια γεννούν αποθεματικά και όχι τα αποθεματικά δάνεια. Τελεία και Παύλα.
Δυστυχώς η έλλειψη γνώσης, λίαν επιεικώς, για ένατο χρόνο καθηλώνει την χώρα και τον λαό στην υπανάπτυξη και στη δυστυχία, με βάση τα ιδεολογήματα του ευρω που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα.
Είναι άδικο ένας ολόκληρος λαός να είναι καταδικασμένος τον 21ο αιώνα σε διαρκή φτώχεια, επειδή η καθεστηκυία τάξη του έχει εγκληματική άγνοια για το πώς η οικονομία δουλεύει. Αν προκύψει κοινωνική έκρηξη το ‘κάναμε λάθος’ δεν θα είναι επαρκής δικαιολογία για το τι πιθανότατα θα επακολουθησει.
Η επιστροφή στο Εθνικό Νόμισμα είναι η πρώτη αναγκαία συνθήκη που θα πρέπει να ικανοποιηθεί έτσι ώστε το Κράτος να καλύψει το έλλειμμα της ζήτησης και να οδηγηθούμε στην οικονομική ανάπτυξη.
Όσο για την έγκριτη Καθημερινή και τον Σκαϊ, ας σοβαρευτούν!
spyridonstalias@hotmail.com

Ο Πρεσβευτής των ΗΠΑ στην ΕΕ, είπε ότι Trump υποστηρίζει την κατάρρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης


ΣΆΒΒΑΤΟ, 14 ΙΑΝΟΥΑΡΊΟΥ 2017

Ο Πρεσβευτής των ΗΠΑ στην ΕΕ, είπε ότι Trump υποστηρίζει την κατάρρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης

© AP Photo / Evan Vucci
Ο Νεοεκλεγείς Πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump. Φωτογραφία Αρχείου.
ΜΟΣΧΑ, 14 Ιανουαρίου - RIA Novosti. Ο σημερινός  Πρεσβευτής των ΗΠΑ στην ΕΕ, Anthony Gardner πιστεύει ότι νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στηρίζει την κατάρρευση  της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο πλαίσιο της απελευθέρωσης   του Ηνωμένου Βασιλείου από το Μπλόκ, είπε ότι η δημοσίευση  της Telegraph [1].


"Στην πραγματικότητα το ερώτημα που τέθηκε ήταν : «ποια χώρα θα φύγει (από την ΕΕ) κατόπιν;   «Αυτό, σε γενικές γραμμές δείχνει ότι η περιοχή θα καταρρεύσει,»  είπε ο διπλωμάτης περιγράφοντας τις επαφές των στελεχών του Trump με Ευρωπαίους αξιωματούχους.
Σύμφωνα με τον ίδιο τον Gardner, ο οποίος αποχωρεί από την θέση του Πρεσβευτή  μετά την ορκωμοσία του εκλεγμένου Προέδρου δήλωσε ότι «θα είναι απόλυτη τρέλα» να πιστεύουν ότι με την υποστήριξη της διαίρεσης της Ευρώπης, οι Ηνωμένες Πολιτείες προστατεύουν τα συμφέροντα τους.

Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του, ο Trump χαιρέτισε την έκβαση του δημοψηφίσματος στη Βρετανία σχετικά με την αποχώρηση από την ΕΕ και είχε δηλώσει ότι έχοντας ψηφίσει  για την έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση οι Βρετανοί «ανέκτησαν την έλεγχο της χώρας τους.» ΠΗΓΗ ΚΟΥΤΣΑΒΑΚΙ

References

  1.  Telegraph
       ( http://www.telegraph.co.uk/news/2017/01/13/donald-trump-wants-eu-break-wake-brexit-vote-outgoing-us-ambassador/ )
https://ria.ru

«Η ΚΥΠΡΟΣ ΚΕΙΤΑΙ ΜΑΚΡΑΝ

«Η ΚΥΠΡΟΣ ΚΕΙΤΑΙ ΜΑΚΡΑΝ»

     5/5 (2)
ΚΥΠΡΟΣ 1974Ένα πραγματικοί αξιόλογο κείμενο για την Κύπρο και το Κυπριακό, από ένα δεδηλωμένο αριστερό, που βάζει πολλά πράγματα στην «θέση» τους.
«Μετά από μια “συγκρατημένα επιτυχή” συνδιάσκεψη για το Κυπριακό στη Γενεύη, όπως μας διαβεβαίωσε η ηγεσία Ελλάδας και Κύπρου, το όλο ζήτημα παραπέμφθηκε στα “τεχνικά κλιμάκια”. Θα μου πείτε, τι μας ενδιαφέρει εμάς; Η Κύπρος κείται μακράν, έλεγε ο “εθνάρχης” Καραμανλής την εποχή που ο τουρκικός Αττίλας αλώνιζε στην Κύπρο με τις πλάτες του ΝΑΤΟ, αλλά και της δικής του κυβέρνησης.
Από τότε ο ελληνικός λαός έπρεπε να πειστεί ότι η Κύπρος δεν τον αφορά άμεσα. Άλλο Ελλάδα κι άλλο Κύπρος. Άλλο οι Έλληνες κι άλλο οι Κύπριοι. Άλλωστε οι μεγάλοι προστάτες μας, οι Βρετανοί, το είχαν εξιχνιάσει το όλο θέμα από πολύ νωρίς. Οι Κύπριοι μπορεί να είναι ελληνόφωνοι και Ορθόδοξοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία, αλλά “ανθρωπολογικώς” δεν είναι Έλληνες. Έτσι είχε αποφανθεί η αποικιοκρατική τους “επιστήμη” κι αυτό δίδασκαν στα μαθητόπουλα της Κύπρου.
“Ο πληθυσμός της νήσου Κύπρος είναι Κύπριοι διαφορετικής φυλής [απ’ ότι οι Έλληνες],” διαβεβαίωναν οι εκπρόσωποι της βρετανικής αποικιοκρατίας τη Βουλή των Κοινοτήτων στις 15 Νοεμβρίου 1920. Λίγα χρόνια αργότερα επέβαλαν το πρώτο αποικιακό Σύνταγμα του 1925 στην Κύπρο που για πρώτη φορά επίσημα διαχώριζε τις δυο κοινότητες.
Βλέπετε, οι Κύπριοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν πείστηκαν ποτέ ότι είναι διαφορετικής ράτσας από τους Έλληνες και συνέχισαν να διεκδικούν την Ένωση. Κι έτσι οι Βρετανοί επινόησαν τις δυο κοινότητες και φρόντισαν να δημιουργήσουν σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο τριβές αναμεταξύ τους, ώστε να δικαιολογούν την δική τους αποικιακή κυριαρχία στο νησί.
Για να κατοχυρωθεί αυτός ο αποικιοκρατικός θεσμός των δυο κοινοτήτων και για να παγιωθεί η ρατσιστική διαίρεση των Κυπρίων, τόσο αναμεταξύ τους, όσο και με την Ελλάδα, έπρεπε το νησί να υποστεί τα πάνδεινα. Έπρεπε να παραδοθεί στο έλεος της αποικιοκρατικής διπλωματίας των μεγάλων δυνάμεων, με τη συνηγορία και των ελληνικών κυβερνήσεων, σε μια εποχή που το διεθνές δίκαιο κατοχύρωνε το δικαίωμα των λαών υπό αποικιακή κατοχή στην ελεύθερη αυτοδιάθεση.
Κι όταν χρειάστηκε η φυλετική, ρατσιστική διαίρεση των δυο κοινοτήτων να αποκτήσει και εδαφική υπόσταση, τότε έβαλαν την ελληνική χούντα να ανοίξει την πόρτα στην τουρκική εισβολή του Αττίλα. Το αποτέλεσμα; Σχεδόν 40% του εδάφους της Κύπρου υπό τουρκική στρατιωτική κατοχή. Πάνω από 200 χιλιάδες πρόσφυγες και πάνω 1.600 αγνοούμενοι έως και σήμερα.
Οι κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης ακολούθησαν την πεπατημένη που ο Γεώργιος Φιλάρετος, αυτός ο πρόδρομος της αβασίλευτης δημοκρατίας στην Ελλάδα, είχε εύστοχα από τα τέλη του 19ου αιώνα ονομάσει “ξενοκρατία”. Αποδέχθηκαν ως τετελεσμένο την τουρκική εισβολή και κατοχή. Αποκήρυξαν το δικαίωμα του Κυπριακού λαού στην εθνική αυτοδιάθεση, που εκφραζόταν ιστορικά με το σύνθημα της Ένωσης. Και αντιμετώπισαν το όλο Κυπριακό πρωτίστως ως πρόβλημα διμερές των δυο κοινοτήτων.
Ο ελληνικός λαός έπρεπε να μάθει ότι το κυπριακό είναι βάρος για την Ελλάδα. Άλλο Ελλάδα, άλλο Κύπρος, ή όπως ήταν και παραμένει το επίσημο δόγμα: η Λευκωσία αποφασίζει, η Αθήνα συμπαρίσταται. Άλλωστε ένα από τα πιο ειδεχθή δείγματα της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας, ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος, όταν βρέθηκε στο υπουργείο εφοπλιστών στη δεκαετία του 1980, το είχε ξεκαθαρίσει με τη γνωστή χυδαιότητα που τον διέκρινε: “Αρκετά πληρώσαμε στην Κύπρο από την εποχή του Παπανδρέου του γέρου. Και ακόμα πληρώνουμε. Εμείς δεν οφείλουμε τίποτα στην Κύπρο. Για ότι έπαθε η Κύπρος, δεν φταίει η Ελλάδα… Και για να ακούγεται η Κύπρος πρέπει να σβήσουμε εμείς;” (2/2/1988)
Ήταν η εποχή του Νταβός, του mea culpa και του μνημονίου Παπούλια-Γιλμάζ της Βάρκιζας. Με βάση όλα αυτά και στο όνομα του Κυπριακού, η Τουρκία αφού πέτυχε να απαλειφθεί η έννοια του σεβασμού των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας, που αφορά τον Εναέριο χώρο, την Αιγιαλίτιδα Ζώνη και την Υφαλοκρηπίδα. Πέτυχε την κατοχύρωση του δικαιώματος διεξαγωγής δικών της στρατιωτικών ασκήσεων και επιχειρήσεων “έρευνας και διάσωσης” στον διεθνή εναέριο και θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου χωρίς, να προσδιορίζονται τα όρια αυτού του χώρου, αφού η Τουρκία αρνήθηκε οποιαδήποτε σαφή δέσμευση για την αναγνώριση των ελληνικών συνόρων στο Αιγαίο.
Ο Γιλμάζ, μετά την επιστροφή του στην Άγκυρα αναφώνησε θριαμβευτικά: “Επιτέλους, βάλαμε νομικώς πόδι στο Αιγαίο”. Με τις συμφωνίες αυτές και στο όνομα του Κυπριακού, άνοιξε ο δρόμος για τα Ίμια, το γκριζάρισμα 3.000 και πλέον νησίδων και την κυριαρχία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού στο Αιγαίο υπό το πρόσχημα στρατιωτικών ασκήσεων.
Έτσι ανατράπηκε ακόμη και σε επιχειρησιακό επίπεδο το δόγμα που ίσχυε από την εποχή των Βαλκανικών πολέμων, δηλαδή από την εποχή του ναυάρχου Κουντουριώτη: ο αποκλεισμός του πολεμικού ναυτικού της Τουρκίας στα στενά. Τώρα με τις ευλογίες των επίσημων κυβερνήσεων της χώρας, αλλά και του ΝΑΤΟ, το πολεμικό ναυτικό της Τουρκίας μπορεί να διεξάγει ευρύτατες στρατιωτικές ασκήσεις στο Αιγαίο για το πώς θα καταλάβει και θα ανακαταλάβει τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου έως και τις Κυκλάδες.
Στις 17/1/1989 ο αντιστράτηγος ε.α. Ανδρέας Σιαπκαράς και παλιός ιερολοχίτης με παρρησία και πατριωτισμό που είναι εξαιρετικά σπάνιος στους εν ενεργεία και εν αποστρατεία ανώτατους αξιωματικούς των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, διότι έχουν εμποτιστεί μέχρι το μεδούλι στον κομματικό πατριωτισμό, βγήκε δημοσίως και κατήγγειλε τη σοβαρότητα των παραχωρήσεων: “Αν η Ελλάς δεν αντιδράσει σθεναρώς υπεραμυνομένη της ακεραιότητάς της, τότε σημαίνει ότι Κυβέρνηση και Βουλή παραδίδουν την Ελλάδα στην Τουρκία.” Και χαρακτήρισε την όλη συμφωνία ως πολιτική Anschluss, δηλαδή προσάρτησης του Αιγαίου και της Κύπρου από την Τουρκία.
Οι εξελίξεις επιβεβαίωσαν με τον χειρότερο τρόπο τις προβλέψεις του Σιαπκαρά. Ο ενδοτισμός οδήγησε Ελλάδα και Κύπρο στα χειρότερα. Η Ελλάδα επίσημα πλέον τελεί υπό καθεστώς κατοχής. Δεν ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα ούτε καν στα σύνορά της. Επιχειρησιακά το Αιγαίο έχει παραδοθεί στο ΝΑΤΟ, στο τουρκικό πολεμικό ναυτικό για ασκήσεις και στην ΕΕ για τη διαχείριση των προσφύγων.
Από την άλλη οι ηγεσίες Ελλάδας και Κύπρου έχουν παντελώς ξεχάσει τα περί τουρκικής εισβολής και κατοχής. Έχουν ξεχάσει το προσφυγικό και τους αγνοούμενους. Κι έχουν αποδεχθεί μια πρωτοφανή για τα χρονικά ρατσιστική διαίρεση του πληθυσμού της Κύπρου με βάση την δια του αίματος συγγένεια ή καταγωγή, αλλά και το θρήσκευμα.
Στο όνομα της ομοσπονδίας πρέπει να αποδεχθούμε ότι μια χώρα σαν την Τουρκία, όποτε θεωρεί ότι κινδυνεύει μια δική της φυλετική μειονότητα σε γειτονικό κράτος, τότε είναι απολύτως νόμιμο να διεκδικεί κυριαρχικά δικαιώματα γι’ αυτήν τη μειονότητα. Κι αν το γειτονικό κράτος αρνείται να τα αποδεχθεί, τότε εξ ορισμού αυτό σημαίνει καταπίεση της φυλετικής μειονότητας που δικαιολογεί απειλή πολέμου, ή και στρατιωτική επέμβαση.
Αυτό έχει αποδεχθεί η πολιτική ηγεσία Ελλάδας και Κύπρου ως προϋπόθεση για τη διαδικασία διασκέψεων όπως αυτή της Γενεύης. Κι όχι μόνο αυτό. Έχει αποδεχθεί και το αποικιοκρατικής έμπνευσης φυλετικό-ρατσιστικό διαχωρισμό του νησιού σε δυο κοινότητες. Με άλλα λόγια καταδικάζουν τους Κυπρίους να επιλέγουν εκπροσώπηση με βάση την εθνοφυλετική καταγωγή και το θρήσκευμα.
Μπορεί να φανταστεί κανείς τι πρόκειται να συμβεί σε πογκρόμ και διακρίσεις όσων άτυχων κατοικήσουν σε μια από τις δυο θεσμοποιημένες κοινότητες; Κάθε κοινότητα αναγκαστικά θα επιβάλλει νόμους διαχωρισμού με βάση τους οποίους ο αλλοεθνής που κατοικεί στην κοινότητα να μην έχει τα ίδια πολιτικά δικαιώματα. Κι αυτό ισοδυναμεί με καθεστώς απαρτχάιντ. Όπως, άλλωστε, το βλέπουμε να λειτουργεί άψογα στην πρώτη δικοινοτική, διζωνική ομοσπονδία που αποφασίστηκε μεταπολεμικά: την Παλαιστίνη.
Αλλά τι μας ενδιαφέρει. Η Κύπρος κείται μακράν!»
Από τον Δημήτρη Καζάκη, γενικό γραμματέα του ΕΠΑΜ
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
www.nikosxeiladakis.gr

ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΟΣΟΥΣ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ» - ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΗΣ ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ ΤΟΥ Μ.ΟΜΠΑΜΑ Τα αμερικανικά ΜΜΕ κατηγορούν την Ρωσία ότι εμποδίζει να προχωρήσει η «λύση»-κατάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας


Την Ρωσία 
του Θεόφραστου Ανδρεόπουλου
Την Ρωσία που αποτελεί στρατηγικό σύμμαχο της Κύπρου όλα αυτά τα χρόνια, κατηγορεί ότι εμποδίζει την «λύση» στο Κυπριακό όπως υποστηρίζει το φίλα προσκείμενο στο Σύστημα Ομπάμα-Κλίντον-Σόρος Politico σε μία ακόμα πρσπάθεια να εμφανιστεί το «άσπρο-μαύρο» και να πειστεί ο μέσος Κύπριος ότι η κατάλυση του κράτους του και ο πλήρης έλεγχος του από την Άγκυρα θα είναι για το καλό του!
 
Έτσι λοιπόν το γνωστό Politico αναφέρει μεταξύ άλλων «Καθώς οι Κύπριοι ηγέτες (εξισώνει και τους δύο!) μζί με Ελλάδα, Τουρκία και Ηνωμένο Βασίλειο επιχειρούν να επανενωποιήσουν το νησί υπάρχει ένας αυξανόμενος φόβος ότι η Ρωσία μπορεί να χαλάσει την συμφωνία. Αυτό γιατί το Κρεμλίνο έχει πολύ λίγα να κερδίσει από το τέλος της σαρακονταετούς διχοτομησης μεταξύ των δύο κοινοτήτων»
 
«Μία συμφωνία ειρήνης θα ακύρωνε τις εντάσεις μεταξύ Τουρκίας και ΕΕ (φυσικά αφού η Τουρκία θα μπορεί στο μέλλον με άνεση να ασκεί βέτο σε κάθε απόφαση των Βρξελλών δια μέσου της ελεγχόμενης πλέον Κύπρου) και θα άνοιγε το δρομο σε μία επίσημη συνεργασία ΕΕ και ΝΑΤΟ (η οποία έχει μπλοκαριστεί επειδή Τουρκία και Κύπρος δεν αναγνωρίζουν επίσημα η μία την άλλη όπως λέει το Politico) και θα δώσει στην Τουρκία μια νέα πηγή εισαγωγής φυσικού αερίου και θα δώσει στις Βρυξέλλες μια μεγάλη διπλωματική επιτυχία (που θα πετύχει να ακυρώνεται από την Άγκυρα όποτε θέλει ο Ρ.Τ.Ερντογάν, όντως μεγάλη «επιτυχία»)
 
Κανένα από αυτά δεν προωθεί τα ρωσικά συμφέροντα
 
Ο φόβος της Ελληνοκυπριακής πλευράς είναι ότι η Μόσχα θα χρσιμοποιήσει ΜΜΕ και social media, όπως και δεσμούς με εθνικιστικά πολιτικά κόμματα και την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία για να υποσκάψει τις διαπραγματεύσεις»
 
Να που το πάει η κυβέρνηση Αναστασιάδη και το «έγκυρο» Politico. Επιχειρούν να εμφανίσουν όποιον μιλάει με τους κανόνες της λογικής ως «κακό» εθνικιστή και φυσικά εμπλέκουν αρνητικά την Ορθοδοξία.
 
Χρόνια αναφέρουμε στο pronews.gr ότι η Ορθοδοξία διώκεται με διάφορους τρόπους διότι συνδέει τους ορθόδοξους λαούς μετξύ των οποίων και τον ελληνικο (Ελλάδας-Κύπρου) με την ομόδοξη Ρωσία.
 
«Η κυβέρνηση είναι ενήμερη των ρωσικών ενεργειών και παρακολουθούν την κατάσταση» είπε πηγή της κυβέρνησης Αναστασιάδη στο Politico!
 
Η ίδια κυβέρνηση που υποτίθεται ζήτησε βοήθεια το 2013 από την Ρωσία για να αποφύγει το «κούρεμα» καταθέσεων. Ζήτησε; Και πως το ζήτησε; Προκύπτουν ερωτήματα από την στάση της.
 
 
Και συνεχίζει το Politico «η ανησυχία έρχεται εν μέσω αναφορών ότι το Κρεμλίνο επενέβη στις αμερικανικές και ευρωπαϊκές εκλογές με κυβερνοεπιθέσεις “fake news” προπαγάνδα και υποστήριξη από λαοφιλή αντικαθεστωτικά κινήματα»
 
Πάλι βέβαια τα «έγκυρα» ΜΜΕ τύπου Politico επιχειρούν να παρουσιάσουν ως «ψευδείς ειδήσεις» όσους δημοσίευουν αντίθετα από αυτούς και ενοχλούν τα κέντρα εξουσίας και τους σχεδιασμούς τους που καμία σχέση δεν έχουν με το συμφέρον των πολιτών.
 
Αναφέρουν μάλιστα τον Ρώσο πρεσβευτή της Μόσχας στην Κύπρο, Stanislav Osadchiy,ότι έχει προβεί σε «αμφιλεγόμενες» κινήσεις το τελευταίο διάστημα, καυτηριάζοντας την πολιτική Αναστασιάδη. 
 
«Ο Osadchiy ήταν ο μόνος ξένος διπλωμάτης που μετείχε σε συνάντηση των μικρότερων πολιτικών κομμάτων του νησιού που αντιτίθενται στην ένωση με τους υπάρχοντες όρους. Η κίνηση του εκλαμβάνεται ως κίνηση πολιτικής σκοπιμότητας» αναφέρει το Politico ωσάν να πρόκειται για παράνομους πολιτικούς σχηματισμούς.
 
Την εν λόγω ημερίδα οργάνωσαν τα αντιπολιτευόμενα τον πρόεδρο Νίκο Αναστασιάδη στο Κυπριακό, κόμματα, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, Συμμαχία Πολιτών, Αλληλεγγύη και Οικολόγοι Συνεργασία Πολιτών. Ο Osadchiy έδωσε στη συνέχεια εξηγήσεις στον Κύπριο Πρόεδρο για την παρουσία του στην εκδήλωση του ενδιάμεσου χώρου για το Κυπριακό.
 
Στο Politico μίλησε και ο επικεφαλής του Eurasia Group, Mujtaba Rahman, ο οποίος είπε πως «η Ρωσία κάτι κερδίζει, πάντα ήταν αντίθετη στην επανένωση και τώρα ασκεί μεγάλη επιρροή μέσω ΗΕ και μέσω Τουρκίας».
 
Δεν παρέλειψε το Politico να αναφερθεί και στο ότι« η Ρωσία προσπάθησε να μπλοκάρει την επίλυση του Κυπριακού το 2004, όταν άσκησε βέτο στο συμβούλιο ασφαλείας του ΟΗΕ που πρότεινε αλλαγές οι οποίες θα έμπαιναν σε εφαρμογή εάν η χώρα ψήφιζε υπέρ της επανένωσης. 
 
Τον Νοέμβριο άλλωστε ο ο Λαβρόφ ζήτησε ο ΟΗΕ να μην «επιβάλει το δικό του όραμα» για τον διακανονισμό του Κυπριακού.»
 
Δηλαδή ενοχλήθηκε το αμερικανικό ΜΜΕ που η Ρωσία και ο τότε πρόεδρος Τ.Παπαδόπουλος έσωσαν τον Ελληνισμό και την Κυπριακή Δημοκρατία.
 
Πιο κάτω το Politico παρουσιάζοντας την «λύση» ως κάτι καλό για τον μέσο Ελληνοκύπριο στην ουσία αποκαλύπτει τα συμφέροντα των μόνων πραγματικά κερδισμένων από αυτή, του τουρκικού και του αμερικανικού παράγοντα.
 
«Τα συμφέροντα της Μόσχας έχουν να κάνουν με τη στρατηγική θέση της Κύπρου και με το γεγονός πως ως ενιαίο κράτος, θα «πήγαινε» προς το ΝΑΤΟ. Στο παρελθόν η Μόσχα ήθελε να δημιουργήσει μια δική της βάση στο νησί, κάτι που το ΝΑΤΟ θα εκλάμβανε ως πρόκληση.
 
Η Ρωσία θέλει να διατηρήσει το υπάρχον status quo στην Κύπρο και για δικούς της οικονομικούς λόγους, μιας και το νησί για χρόνια λειτουργούσε σαν φορολογικός παράδεισος για Ρώσους μεγιστάνες. 
 
Η Μόσχα μάλιστα δάνεισε στη χώρα δισεκατομμύρια δολάρια κατά την οικονομική κρίση του 2011, για να διασφαλίσει την ασφάλεια των ρωσικών κεφαλαίων που βρίσκονταν στο νησί.
 
Η Κύπρος παίζει κομβικό ρόλο στη στρατηγική φυσικού αερίου του Πούτιν. Στην ευρύτερη περιοχή της έχουν εντοπιστεί κοιτάσματα φυσικού αερίου. Μια ενιαία Κύπρος θα μπορούσε να γίνει σημαντικός προμηθευτής αερίου τόσο για την Τουρκία όπως σχολίαζε το Politico παραπάνω, όσο και για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, περιορίζοντας έτσι την κυριαρχία της ρωσικής πλευράς στον τομέα αυτό. Κάτι τέτοιο, προϋποθέτει φυσικά επανένωση και κοινή οικονομικοπολιτική στρατηγική.
 
Η διαιρεμένη Κύπρος «συμφέρει» τη Ρωσία που προσπαθεί να ολοκληρώσει τον TurkStream της Gazprom που θα μεταφέρει ρωσικό αέριο στην Τουρκία και την Ευρώπη. Η ενωμένη Κύπρος θα επέτρεπε ευκολότερα το πέρασμα από τα εδάφη της σε άλλον ανταγωνιστικό αγωγό από την Αίγυπτο ή το Ισραήλ, πέραν του αερίου που θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί και να εξάγει η ίδια η Κύπρος ως ενιαίο κράτος.»
 
Από αυτά που λέει το Politico ένα μέσο φιλικό προς το απερχόμενο Σύστημα Ομπάμα και επικριτικό απέναντι στο νέο Αμερικανό πρόεδρο Ν.Τραμπ είναι σαφές ποιος προωθεί την  «λύση», τι επιδιώκει και ότι σίγουρα ο μέσος Ελληνοκύπριος όχι μόνο δεν κερδίζει τίποτα αλλά χάνει και ότι είχε κερδίσει μέχρι τώρα.

Τελικό αδιέξοδο - Οι Τούρκοι δεν διώχνουν το στρατό και θέλουν να παραμείνουν εγγυητές

ΕΠΙΑΣΑΝ ΤΟΠΟ ΟΙ ΠΙΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ;
10:56
14/01/2017
Translate this page: EN FR DE ES RU AR
Σε αδιέξοδο (ευτχώς για τον Ελληνισμό) οδηγούνται οι διαπραγματεύσεις στη Γενεύη καθώς οι Τούρκοι δεν αποσύρουν το στρατό από τα κατεχόμενα και θέλουν να παραμείνουν εγγυητές ενώ για πρώτη φορά ο πρόεδρος της Κύπρου (πορφανώς και λόγω των πιέσεων από το εσωτερικό) στην πρότασή του δηλώνει ότι αυτά δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά
«Λαμβάνοντας υπόψη τις ιστορικές εξελίξεις του παρελθόντος και του status quo που επικρατεί, η οποιαδήποτε παρουσία ξένων στρατευμάτων ή τα δικαιώματα εγγυήσεων και επεμβάσεων θα θεωρούνταν από την Ελληνοκυπριακή κοινότητα ως μη ισορροπημένη διευθέτηση», τόνισε.

Περαιτέρω, πρόσθεσε, «τέτοιες διευθετήσεις ασφάλειας θα προσέδιδαν μια αίσθηση υπεροχής της μίας κοινότητας με το αρνητικό του ότι θα γινόταν αντιληπτή ως απειλή για την άλλη κοινότητα».

Ως αποτέλεσμα, σημείωσε, θα ανατρεπόταν η πολιτική ισότητα, με την επικράτηση αδιεξόδων και αστάθειας επί της οικοδόμησης συναίνεσης και μιας λειτουργικής ομόσπονδης κυβέρνησης
Σε τρεις άξονες φαίνεται να κινήθηκε η πρόταση του Προέδρου Νίκου Αναστασιάδη για την αντιμετώπιση του ζητήματος της ασφάλειας και των δύο κοινοτήτων της Κύπρου και τις εγγυήσεις μετά τη λύση του Κυπριακού, την οποία κατέθεσε την Πέμπτη, στην έναρξη της διάσκεψης της Γενεύης.

Σύμφωνα με το κείμενο που δόθηκε στην αγγλική γλώσσα αργά χθες στη δημοσιότητα από το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης πρότεινε:

-Ένα ισχυρό ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ

-Τριμερές Σύμφωνο Φιλίας Τουρκίας, Ελλάδας, Κύπρου

-Μεταβατική περίοδο, κατά την οποία θα υπάρχει πολυεθνική αστυνομική δύναμη στην Κύπρο, με στόχο την αποτροπή και αντιμετώπιση απειλών στην ασφάλεια

Αποτελεί ισχυρή του πεποίθηση ότι, πέραν από την εσωτερική δομή και μηχανισμών ασφάλειας, όπως αναλύονται στην πρόταση του εκτενώς, πρέπει να υπάρξει ένα ισχυρό ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, το οποίο θα διασφαλίζει και θα εγγυάται την ομαλή και ασφαλή εφαρμογή των προνοιών της λύσης, καθώς και της κατάστασης πραγμάτων μετά τη λύση και την κυριαρχία, εδαφική ακεραιότητα και συνταγματική τάξη της ενωμένης Κύπρου.


«Επιπρόσθετα των εσωτερικών ρυθμίσεων της συμφωνίας επίλυσης και της πρότασης μου, η οποία ήδη καταδεικνύει ότι η ανάγκη για οποιεσδήποτε εγγυήσεις ή ξένα στρατεύματα είναι αχρείαστη, επιτρέψετε μου ως ηγέτης της Ελληνοκυπριακής κοινότητας και Πρόεδρος ενός κράτους-μέλους της ΕΕ και του ΟΗΕ να εισηγηθώ ότι η ιδιότητα της ενωμένης Κύπρου ως μέλος των Ηνωμένων Εθνών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρέχει την καλύτερη μορφή ασφάλειας και εγγύησης της κυριαρχίας, της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητάς της από οποιεσδήποτε εξωτερικές απειλές», επισήμανε ο κ. Αναστασιάδης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «αρχής γενόμενης από τα Ηνωμένα Έθνη, και τον καταστατικό χάρτη τους, μέσω των διάφορων προνοιών του, εγγυάται την εδαφική ακεραιότητα και την πολιτική ανεξαρτησία των μελών του και προνοεί τον τρόπο επίλυσης διαφορών ή διενέξεων μεταξύ των κρατών-μελών του και την απαραίτητη υιοθέτηση δράσης κατά τρόπο που θεωρεί απαραίτητο, έτσι ώστε να διατηρηθεί ή να επανακτηθεί η διεθνής ειρήνη και ασφάλεια».

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας αναφέρθηκε εκτενώς στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέχρι στιγμής στις διαπραγματεύσεις, ενώ περιγράφοντας την πρότασή του, είπε ότι έχει αναγνωρίσει πως για να συμφωνηθεί μια μεταβατική περίοδος, πρέπει να δημιουργηθεί μια πολυεθνική αστυνομική δύναμη, με στόχο την πρόληψη ή την αντιμετώπιση οποιωνδήποτε απειλών στην ασφάλεια είτε Ελληνοκυπρίων είτε Τουρκοκυπρίων.

Σε σχέση με την ΕΕ επισήμανε ότι όλοι οι πολίτες της ενωμένης Κύπρου θα απολαμβάνουν πλήρως των βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων και ελευθεριών της ευρωπαϊκής οικογένειας και έκανε ιδιαίτερη μνεία στα άρθρα 42(7) και 222(1) της Συνθήκης της ΕΕ, τα οποία, όπως υπέδειξε, αναφέρονται στην υποχρέωση που έχει η ΕΕ να συνδράμει κράτος-μέλος σε περίπτωση που είναι θύμα ένοπλων εχθροπραξιών.

Ο Πρόεδρος της Κύπρου εξήγησε ότι η πρόταση του προνοεί την καθιέρωση ενός συμφώνου φιλίας μεταξύ Ελλάδας, Τουρκίας και Κύπρου. Ενός συμφώνου, πρόσθεσε, «το οποίο μπορεί να αποτελέσει τη βάση στερεών θεμελίων για τη μελλοντική σχέση των τριών χωρών, προς όφελος των λαών τους».

Παράλληλα, είναι προς το βέλτιστο συμφέρον της Κύπρου, σημείωσε, η οποία απολαμβάνει εξαίρετες σχέσεις με όλους τους γείτονες της, να επεκτείνει τους συνεταιρισμούς της στην άμεση περιοχή, μέσω της δημιουργίας μιας συμμαχίας με την Τουρκία, «ενός γείτονα με τον οποίο μοιραζόμαστε κοινές ανησυχίες και προκλήσεις».

Είναι γι' αυτούς ακριβώς τους λόγους, είπε ο κ. Αναστασιάδης, «που έχω συχνά τονίσει τις φανερές θετικές επιπτώσεις από την επίτευξη λύσης, σε τριμερές, περιφερειακό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αφού είμαι πεπεισμένος ότι αυτό πρέπει να είναι κοινός μας στρατηγικός στόχος και όραμα που πρέπει να καθοδηγεί τις παρεμβάσεις μας και τις διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν σήμερα και τις επόμενες μέρες και εβδομάδες».

Η επίτευξη μιας διαρκούς και βιώσιμης λύσης, τόνισε περαιτέρω, θα προωθήσει την περιφερειακή ειρήνη, ασφάλεια και προβλεψιμότητα και με τη σειρά της η ενωμένη Κύπρος θα είναι ένα εξαιρετικό πρότυπο μιας ευημερούσας, δίκαιης και ειρηνικής κοινωνίας στην ταραγμένη κοινή μας γειτονιά, την Ανατολική Μεσόγειο.

Επίσης, ο Κύπριος Πρόεδρος ανέφερε ότι αυτό «θα δημιουργήσει μια νέα περίοδο φιλίας, με θετικές επιπτώσεις στις σχέσεις ΕΕ – Τουρκίας και στη γενικότερη ασφάλεια και ενεργειακή αρχιτεκτονική της ΕΕ».

Πρώτα απ' όλα, επεσήμανε, «θα είναι προς όφελος όλων των Κυπρίων, δημιουργώντας συνθήκες ειρηνικής συνύπαρξης και ευημερούσας συνεργασίας, ανεξάρτητα από την εθνική, πολιτιστική και θρησκευτική διαφορετικότητά τους, προς όφελος των μελλοντικών γενιών». Θα είναι, μια λύση σε ένα διεθνές πρόβλημα, το οποίο έχει παραμείνει στην ημερήσια διάταξη των Ηνωμένων Εθνών τις τελευταίες δεκαετίες, θα προσφέρει ένα φάρο ελπίδας ότι ακόμη και τα πιο δύσκολα προβλήματα μπορούν να επιλυθούν ειρηνικά μέσω των Ηνωμένων Εθνών, σημείωσε.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης εξέφρασε την πεποίθηση ότι η παρουσία όλων στη διάσκεψη επιβεβαιώνει την πολιτική προσήλωση να εμπλακούν εποικοδομητικά και σε καλό πνεύμα και θέληση, ώστε να επιτευχθεί συμφωνία ή τουλάχιστον να γεφυρωθούν διαφορές στο κεφάλαιο της ασφάλειας και των εγγυήσεων, για να ανοίξει ο δρόμος για την επίτευξη μιας περιεκτικής λύσης του Κυπριακού.

Ο Γάλλος που φιλοδοξεί να αλλάξει την Ευρώπη Αν καταφέρει να τον εμπιστευτούν οι συμπατριώτες του ίσως να αποτελέσει λύση για την Ευρώπη

Ο Γάλλος που φιλοδοξεί να αλλάξει την Ευρώπη

Αν καταφέρει να τον εμπιστευτούν οι συμπατριώτες του ίσως να αποτελέσει λύση για την Ευρώπη

Γράφει ο Χάρης Παυλίδης
Σε μια περίπου εβδομάδα διεξάγεται στη Γαλλία ο πρώτος γύρος των προκριματικών εκλογών για την ανάδειξη του υποψηφίου που θα διεκδικήσει την προεδρία εκ μέρους του Σοσιαλιστικού Κόμματος. Κι ενώ οι πιθανότητες είναι περιορισμένες, αφού ο υποψήφιος της κεντροδεξιάς Φιγιόν και της ακροδεξιάς Μαρί Λεπέν δημοσκοπικά φαίνονται να περνάνε στον δεύτερο γύρο, ο Εμανουέλ Μακρόν δείχνει να προσελκύει ψηφοφόρους πέραν της Αριστεράς υπερβαίνοντας ακόμα και τα όρια της κεντροαριστεράς. Ο πρώην υπουργός οικονομικών του Ολάντ, αλλά και εσχάτως επικεφαλής του κεντρώου κινήματος En Marche!(«Εμπρός!»), φρόντισε να κρατήσει αποστάσεις από την οικονομική πολιτική της σοσιαλιστικής κυβέρνησης και συγχρόνως να αμφισβητήσει το οικονομικό μοντέλο της Ευρώπης.
Ο Μακρόν χωρίς να εγκαταλείψει τις σοσιαλδημοκρατικές ιδέες του, κατάφερε να με γερές δόσεις πολιτικού φιλελευθερισμού να τις κάνει να φαίνονται νέες και ελκυστικές. Με την «άνεση» του τεχνοκράτη που γνωρίζει τη λειτουργία της αγοράς και την κοινωνική ευαισθησία εναρμονισμένη με την παραγωγή νέου πλούτου, ο Μακρόν επιχειρεί να δώσει στην κεντροαριστερά έναν σύγχρονο κεντρώο προσανατολισμό.
Και φαίνεται να το επιτυγχάνει μια και η δημοτικότητά του μεταξύ των μετριοπαθών ψηφοφόρων αυξάνεται διαρκώς. Επιπλέον μια μεγάλη μερίδα ψηφοφόρων του Σοσιαλιστικού Κόμματος ελπίζουν ότι οι καινοτόμες προτάσεις του 40χρονου πολιτικού, σε συνδυασμό με τον πολιτικό πραγματισμό που τις συνοδεύουν, θα βοηθήσουν την κεντροαριστερά να αποκαταστήσει τη σχέση της με τα μεσαία στρώματα της κοινωνίας.
Η συγκυρία ευνοεί ιδιαιτέρως τις επιδιώξεις του Μακρόν αφενός γιατί η Αριστερά είναι κατακερματισμένη και στερείται του ηγέτη που θα ενώσει τις συνιστώσες της, αφετέρου γιατί η κεντροδεξιά παράταξη δεν έχει να προτείνει ένα διαφορετικό οικονομικό μοντέλο από εκείνο που ακολουθεί η Ευρώπη κατ’ εντολή της Γερμανίας.
Γι αυτό και ο Μακρόν πιάνοντας το σφυγμό της γαλλικής κοινωνίας και διαβλέποντας τη φθορά του Σοσιαλιστικού Κόμματος, καθώς και την αμηχανία της κεντροδεξιάς που προκειμένου να αντιμετωπίσει τη Λεπέν «υιοθετεί» κάποιες από τις θέσεις της, αρνούμενος να ταυτισθεί με τη μία ή την άλλη παράταξη επιλέγει το κέντρο προκειμένου να ανασυνθέσει τις ιδέες της σοσιαλδημοκρατίας και του πολιτικού φιλελευθερισμού.
Παράλληλα με όλα αυτά και αξιοποιώντας το πλεονέκτημα που έχει έναντι των αντιπάλων του, την οικονομία, ασκεί κριτική στο ευρώ με σκοπό να αποδομήσει την επιχειρηματολογία των ευρωσκεπτικιστών. Ο Μακρόν τασσόμενος υπέρ του κοινού νομίσματος δεν διστάζει να το χαρακτηρίσει ατελές ασκώντας κριτική στη Γερμανία η οποία το χρησιμοποιεί ώστε να επιβάλλει υπό μορφή τιμωρίας το σημερινό δημοσιονομικό μοντέλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το ευρώ αναφέρει ότι «είναι ένα αδύναμο γερμανικό μάρκο» και προβλέπει πως στην περίπτωση που το Παρίσι και το Βερολίνο δεν συμφωνήσουν στη θωράκιση του, τότε σε βάθος δεκαετίας είναι πιθανόν το ευρώ να πάψει να υπάρχει.
Είναι προφανές ότι ακουμπώντας ένα «ταμπού», το οποίο πλην των αντιευρωπαϊστών δεν τολμά να συζητήσει δημοσίως κανείς, ο Μακρόν ξεκινάει έναν διάλογο με μια μερίδα της κοινωνίας που αντιμετωπίζει επιφυλακτικά την Ευρωπαϊκή Ένωση και φοβικά το ευρώ. Αυτή η τολμηρή προσέγγιση τον καθιστά αξιόπιστο συνομιλητή με ένα ακροατήριο στο οποίο απευθύνονται κατ’ αποκλειστικότητα ακραίοι πολιτικοί σχηματισμοί της Αριστεράς και της Δεξιάς.
Ο Μακρόν μιλάει στους Γάλλους για να τον ακούσουν οι ευρωπαίοι και κατ’ αυτό τον τρόπο στέλνει το μήνυμα ότι με αυτόν πρόεδρο η Γαλλία θα ανακτήσει τη δύναμη ώστε να επέλθει η φυσική σύγκλιση μεταξύ των οικονομικών των διαφόρων κρατών- μελών. Αν καταφέρει να τον εμπιστευθούν οι συμπατριώτες του ίσως να αποτελέσει μια λύση για την Ευρώπη ώστε να ξαναβρεί τις αρχές και τις αξίες που αποτέλεσαν τη βάση της ιδρυτικής της διακήρυξης.
Πηγή : εδώ.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Το ολέθριο πέρασμα του Κώστα Σημίτη από την πρωθυπουργία της χώρας

  Διαβάζεται σε 13' Ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης  Nikos Libertas / SOOC Ακολουθεί ένα επίψογο σημείωμα με χαρτιά και ντοκουμέντα...