του Γιάννη Πετρίδη
Mέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο θα έχει υπογραφεί η σύμβαση για την αναβάθμιση των μαχητικών F-16 στο επίπεδο "Viper" με ραντάρ AESA, με μοναδικό ερώτημα το πόσα τελικά αεροσκάφη θα αφορά το συμβόλαιο, αφού το μόνο βέβαιο είναι ότι αποκλείεται να αφορά ολόκληρο τον στόλο των F-16 της ΠΑ.
Το πολύ 90 αεροσκάφη και ίσως μόνο τα F-16 Block 52+ της 115 ΠΜ ή τα Block 50 στο αρχικό συμβόλαιο, λόγω υψηλού κόστους, με οψιόν τα υπόλοιπα.
Στo αίτημα δεν περιγράφεται ο αριθμός των μαχητικών από τον φόβο των... δανειστών, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι παρασκηνικά έχει συμφωνηθεί.
Μια είδηση είναι ότι το σύνολο του δεσμευθέντος προϋπολογισμού για τον εκσυγχρονισμό των Mirage 2000EGM/BGM θα οδεύσει στο πρόγραμμα των F-16, αφού οι παράλογες απαιτήσεις των Γάλλων (κάπου 55 εκατομ. ευρώ η μονάδα) δεν επιτρέπουν να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα για τα 17 αεροσκάφη.
Τα Mirage 2000-5 Μk 2 θα αποκτήσουν την δυνατότητα για εκτόξευση των AM-39 Exocet, αλλά αν δεν υπάρξει κάποια εντυπωσιακή προσφορά για δωρεάν Rafale, το κεφάλαιο Dassault θα κλείσει οριστικά προς το τέλος της ερχόμενης δεκαετίας με την απόσυρση και των Mirage 2000-5.
Σε ότι αφορά το RfI για την Μοίρα του 5ης γενιάς F-35, η προμήθεια όποτε και αν γίνει, θα κυμανθεί μεταξύ 12 και 20 αεροσκαφών, αλλά η είδηση είναι άλλη: Υπάρχει διαβεβαίωση από την αμερικανική πλευρά ότι τα Lightning II θα ξεκινήσουν να παραδίδονται στην ΠΑ, το πολύ ένα χρόνο ή 18 μήνες μετά την έναρξη παραδόσεων στην ΤΗΚ, δηλαδή στα τέλη του 2020.
Υπολογίζεται ότι ένα F-35 θα κοστίσει γύρω στα 100 εκατομμύρια δολάρια σε κατάσταση «fly away» και από εκεί και πέρα υπάρχουν άλλα 50 εκατομμύρια ανά μονάδα για εκπαίδευση χειριστών, κόστος ενσωμάτωσης, όπλα κλπ.
Το ερώτημα είναι που θα βρεθούν περί τα 1,5-3 δισ. ευρώ για τα F-35 και άλλο 0,6-1,5 δισ. δολάρια για τον εκσυγχρονισμό 35-90 F-16.
Στην καλύτερη περίπτωση το πρώτο "μικρό" πακέτο που σε καμία περίπτωση δεν ικανοποιεί τις οξυμένες ανάγκες ασφάλειας της χώρας, θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.
Και με κίνδυνο να έχουμε κάνει "μια τρύπα στο νερό", αφού τα εσυγχρονισμένα F-16 μπορεί να κατανικήσουν εύκολα τα τουρκικά F-16, αλλά εξίσου εύκολα θα συντριβούν από τα F-35.
Εκτός του ότι θεωρείται απόλυτα σίγουρο ότι και η τουρκική Αεροπορία θα προχωρήσει σε δικό της πρόγραμμα επιπλέον αναβάθμισης των F-16 (ήδη έχει γίνει μια εύρεία αναβάθμιση) με ένα AESA ραντάρ εγχώριας ανάπτυξης για το νέο Made in Turkey, μαχητικό της.
Πού θέλουμε να καταλήξουμε: Τους δανειστές τους ρώτησαν; Γιατί, βάσει αυτών που έχουμε υπογράψει δεν μπορεί να δαπανηθεί ούτε σεντς, χωρίς να ερωτηθούν.
Εκτός και θεωρούν ότι μέχρι να έρθει η ώρα υπογραφής των συμβολαίων, κάτι θα έχει αλλάξει. Μείωση χρέους, σύνθεση δανειστών, αλλαγή εταίρων, αλλαφή νομίσματος, κλπ...
Στο έγγραφο δεν περιγράφεται ο αριθμός των μαχητικών τα οποία η ελληνική πλευρά προτίθεται να αναβαθμίσει, κάτι το οποίο συνεπάγεται αδυναμία της αμερικανικής να απαντήσει πιο συγκεκριμένα και με μεγαλύτερη ακρίβεια, υπολογίζοντας κατά προσέγγιση το κόστος του προγράμματος.
PRO NEWS