Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020

Αυτός είναι ο νέος εκλογικός νόμος: Τι αλλάζει στο μπόνους των εδρών

Αυτός είναι ο νέος εκλογικός νόμος: Τι αλλάζει στο μπόνους των εδρών

Αυτός είναι ο νέος εκλογικός νόμος: Τι αλλάζει στο μπόνους των εδρών
Πηγή: AP / Yorgos Karahalis
Σημαντικές αλλαγές στην εκλογική διαδικασία και ιδίως στη διαμόρφωση των τελικών αποτελεσμάτων επιφέρει ο νέος εκλογικός νόμος που παρουσίασε την Παρασκευή ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στους πολιτικούς αρχηγούς και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 12:00 το μεσημέρι της Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου.
Βασική αρχή του υπό θέσπιση συστήματος, είναι το κλιμακωτό μπόνους εδρών που θα λαμβάνει το πρώτο κόμμα, εφόσον έχει υπερβεί το όριο του 25%. Η πριμοδότηση με έως 50 έδρες είναι ανάλογη με το υπερβάλλον του 25% ποσοστό.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο κινείται «ανάμεσα στην αναλογικότητα εκπροσώπησης που δίνεται με την λαϊκή εντολή, την εκλογική δύναμη των κομμάτων και την κυβερνητική σταθερότητα», σημειώνεται.

Τι θα ισχύει με το νέο εκλογικό νόμο

Εφόσον το πρώτο κόμμα, έχει λάβει ποσοστό μεγαλύτερο ή ίσο του 25% των έγκυρων ψηφοδελτίων, τότε λαμβάνει μπόνους 20 έδρες, ενώ οι υπόλοιπες 280 έδρες κατανέμονται αναλογικά μεταξύ των δικαιούμενων εδρών κομμάτων.
Από το 25% και μετά, για κάθε 0,5% το πρώτο κόμμα θα παίρνει επιπλέον μπόνους έναν βουλευτή, ενώ το μάξιμουμ των 50 εδρών θα το λαμβάνει εάν το ποσοστό του είναι στο 40%.
Η διάταξη εφαρμόζεται και για συνασπισμό συνεργαζόμενων κομμάτων, ο οποίος συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων, εφόσον ο μέσος όρος της δύναμης των κομμάτων, που τον απαρτίζουν, είναι μεγαλύτερος από τη δύναμη του αυτοτελούς κόμματος, που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων.
Ο μέσος όρος προκύπτει από τη διαίρεση του ποσοστού που έλαβε ο ανωτέρω συνασπισμός δια του αριθμού των κομμάτων που τον αποτελούν.
Διαβάστε όλες τις λεπτομέρειες για το νέο εκλογικό νόμο ΕΔΩ

Οι θέσεις των πολιτικών κομμάτων

Την ίδια στιγμή, πάντως, η λέξη «συναίνεση» δεν φαίνεται να συνιστά κανόνα σε ό,τι αφορά το νέο εκλογικό νόμο, γεγονός που διεφάνη κατά τη διάρκεια των επαφών του Κυριάκου Μητσοτάκη με τους πολιτικούς αρχηγούς.
Αλέξης Τσίπρας και Φώφη Γεννηματά κατέστησαν σαφές στον πρωθυπουργό ότι δεν πρόκειται να στηρίξουν το σχετικό νομοσχέδιο που θα φέρει προς ψήφιση η Νέα Δημοκρατία.

Απλή αναλογική

Στη σχετική αναφορά στη δήλωση που έκανε μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, ο Αλέξης Τσίπρας επέμεινε στην ανάγκη της διατήρησης της απλής αναλογικής.
Συγκεκριμένα, είπε:
«Ο πρωθυπουργός με ενημέρωσε επίσης και για τη πρόθεση του να αλλάξει εκ νέου τον εκλογικό νόμο. Του εξέφρασα τη κάθετη διαφωνία μας στην επιστροφή ενός συστήματος ανισοτιμίας ψήφου. Σε μια περίοδο που απαιτούνται συνεννόηση, σύνθεση απόψεων και προγραμματικές συγκλίσεις, ο ίδιος δυστυχώς επιμένει στη λογική των μονοκομματικών κυβερνήσεων. Αυτών δηλαδή που μας οδήγησαν στη κρίση».

Όχι και από τη Γεννηματά

Αλλά και η Φώφη Γεννηματά δήλωσε ότι δεν θα στηρίξει την πρόταση Μητσοτάκη. «Συμφωνήσαμε ότι διαφωνούμε. Εμείς δεν ψηφίζουμε μπόνους  50 εδρών. Θα το καταψηφίσουμε», είπε η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής.
Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση του ΚΙΝ.ΑΛ. προβλέπει αυτοδυναμία με πάνω από 40% για το πρώτο κόμμα.

Χωρίς αυτοδυναμία

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι οι επόμενες εκλογές θα γίνουν με απλή αναλογική. Λόγω των συνταγματικών προβλέψεων, οι κάλπες δεν μπορούν να στηθούν πριν τον Ιούλιο. Απλή αναλογική στην πράξη σημαίνει κυβερνήσεις συνεργασίας.
Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα επιχειρήσει να «κάψει» την απλή αναλογική όσο είναι ακόμα ισχυρός, στήνοντας διπλές κάλπες το φθινόπωρο. Δηλαδή, να πάμε σε πρόωρες εκλογές με απλή αναλογική, να διαπιστωθεί ότι δεν μπορεί να διαμορφωθεί κυβερνητική πλειοψηφία και αμέσως μετά να πάμε σε εκλογές με το νέο σύστημα ενισχυμένης αναλογικής.
Το πρόβλημα βέβαια με αυτά τα σενάρια στα οποία αρέσκονται πολιτικοί και δημοσιογράφοι, είναι ότι προσκρούουν στη σφοδρή αντίδραση των πολιτών οι οποίοι δεν θέλουν εκλογικές αναστατώσεις σε μια πολύ λεπτή φάση για την οικονομία.

.Η ΔΙΠΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ




 


.Η ΔΙΠΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ. Η πρώτη αντίδραση των Ελλήνων βλέποντας τον Ελληνα πρωθυπουργό να αγνοείται σε μια έκτακτη και μη ανακοινώσιμη συνέντευξη τύπου για το Ιράν,ήταν θυμός.Θυμός για τη στάση του απρόβλεπτου Τράμπ,που από ότι φαίνεται όταν καλεί ξένο ηγέτη χώρας στον Λευκό οίκο φαίρεται με αυτόν τρόπο.Μόνο τον Πούτιν και τον Ερντογάν υπολογίζει. Επομένως η στάση του Αμερικανού ηγέτη ήταν εκ των προτέρων γνωστή και προβλέψιμη,αφού έκανε την δουλειά του,έστω και με αυτόν τον ανάγωγο τρόπο.Θα έλεγα πως κάποιοι ίσως και να παρέσυραν τον Έλληνα πρωθυπουργό σε αυτόν τον μονόδρομο,υπονομεύοντας το κύρος της χώρας και το δικό του. Προς τιμήν του ο κύριος Μητσοτάκης επεχείρησε να αντιδράσει προβάλλοντας μπροστά στις κάμερες τα ελληνικά αιτήματα,με τρόπο που αρμόζει σε ηγέτη ανεξάρτητης χώρας. Ειδικά η στιγμή που ο πρωθυπουργός ζήτησε αμερικανική στήριξη απάναντι στις τουρκικές προκλήσεις και ο Τράμπ γύρισε αλλού,επειδικτικά το βλέμμα του με το γνωστό αλλαζονικό ύφος του,ήταν από τις πιο δύσκολες στιγμές που έχει ζήσει Έλληνας προσκεκλημένος στον Λευκό οίκο. Κατά την άποψη μου ο πρωθυπουργός έπρεπε να είχε πάρει την γενναία απόφαση να αναβάλει το ταξίδι,ή σε κάθε περίπτωση η όλη επίσκεψη μέσα σε μια τόσο ιδιάζουσα για τις ΗΠΑ και τον πρόεδρο τους διεθνή συγκυρία (Ιράν),να είχε προετοιμαστεί καλύτερα.Από εκεί και πέρα οι ευθύνες πρέπει να αναζητηθούν σε διάφορους απεσταλμένους της ΕΡΤ που έχασε την εικόνα της πρωθυπουργικής άφιξης και σε διάφορους διπλωματικούς συμβούλους που διαβεβαίωναν τον πρωθυπουργό πως οι Αμερικανοί συμφώνησαν να μην υπάρξει συνέντευξη τύπου.Ευθύνη φέρουν και οι διάφοροι "ομογενειακοί" που διαβεβαίωσαν τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι το έδαφος είναι ώριμο για μια ισχυρή δήλωση Τράμπ. Έτσι απογυμνωμένος ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την προετοιμασία που άλλοι έπρεπε να του έχουν κάνει,κλήθηκε να αντιδράσει μόνος του,την ώρα που διέκοψε τον Ντόναλτ Τράμπ για να αναπτύξει δημοσίως τις Ελληνικές θέσεις.
  

.Αγγελος Παπαλεξόπουλος

Τουρκικό παραλήρημα: Οι κεμαλιστές ζητούν από τον Ερντογάν να «καθαρίσει τα νησιά που έχει καταλάβει η Ελλάδα»!

 Τουρκικό παραλήρημα: Οι κεμαλιστές ζητούν από τον Ερντογάν να «καθαρίσει τα νησιά που έχει καταλάβει η Ελλάδα»!



Σε νέο παραλήρημα επιδόθηκε ο αρχηγός του αντιπολιτευόμενου κόμματος της Τουρκίας CHP.
Υπάρχουν νησιά υπό ελληνική κατοχή στο Αιγαίο λέει ο Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου, ζητώντας από τον Ερντογάν να τα «εκκαθαρίσει» από τα ελληνικά όπλα, με άλλα λόγια να διώξει με τη βία τις ελληνικές δυνάμεις από εκεί.
Οι κεμαλιστές, ζήτησαν από τον Ταγίπ Ερντογάν να αφήσει τη Λιβύη και να στραφεί στα ελληνικά νησιά.
Χαρακτηριστικό είναι το σημερινό πρωτοσέλιδα της εφημερίδας Cumhuriyet με σαφείς αναφορές στον ηγέτη του αντιπολιτευόμενου Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) στην Τουρκία, Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου και στη συνέντευξη που παραχώρησε στον τηλεοπτικό σταθμό Haber Global.
Ο Κιλιτσντάρογλου ασκεί σκληρή κριτική στον Ταγίπ Ερντογάν με αφορμή την απόφασή του να στείλει στρατιωτικές δυνάμεις στη Λιβύη και υποστηρίζει πως ανάμεσα σε αυτές τις δυνάμεις υπάρχουν και μέλη του Ελεύθερου Συριακού Στρατού (FSA) που «έχουν τα χέρια τους βαμμένα με αίμα» και διερωτάται «Ποιος χρηματοδοτεί αυτές τις δυνάμεις;”
Παράλληλα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην Τουρκία βάζει στο κάδρο τα νησιά του Αιγαίου τα οποία όπως λέει προκλητικά «τελούν υπό ελληνική κατοχή».
«Υπάρχουν νησιά στο Αιγαίο, σωστά;
Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λωζάνης, αυτά τα νησιά πρέπει να “εκκαθαριστούν”από όπλα.
Καμία χώρα δεν έχει το δικαίωμα να διαθέτει ένοπλες δυνάμεις σε αυτά τα νησιά. Υπάρχουν Έλληνες στρατιώτες στα ελληνικά νησιά; Ναι. Τα νησιά, που μας ανήκουν, είναι υπό κατοχή; Ναι, είναι.
Πού είναι ο εθνικός ήρωας;
Πού είναι ο παγκόσμιος ηγέτης; Πού είναι αυτός ο άνθρωπος;
Είναι ο μόνος άνθρωπος εξαιτίας του οποίου η Τουρκία θα απολέσει τη “Γαλάζια Πατρίδα”», τόνισε χαρακτηριστικά προκαλώντας επί της ουσίας τον Ταγίπ Ερντογάν να ασχοληθεί με το Αιγαίο.

Αίγυπτος υπέρ Ελλάδας: «Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι ξεκάθαρη, να σταματήσουν οι τουρκικές προκλήσεις» – Προέλαση του LNA στη Μισράτα

Του Ανδρέα Μουντζουρούλια

Για άλλη μία φορά η Αίγυπτος στηρίζει τις Ελληνικές θέσεις και μάλιστα το Κάιρο κάνει επίκληση στην Συνθήκη της Λωζάνης, λέγοντας πωςη Ελλάδα έχει κάθε δικαίωμα να κάνει έρευνες για φυσικό αέριο και πετρέλαιο, καθώς τα σύνορα έχουν καθοριστεί από το 1923.
Ξεκάθαρη η στάση της Αιγύπτου, η οποία στέλνει μήνυμα στην Αθήνα για επίσπευση του καθορισμού της ΑΟΖ. Οι δύο χώρες θα πρέπει άμεσα να έρθουν σε συμφωνία για να μπλοκάρουν τους τουρκικούς σχεδιασμούς.
Σύμφωνα με δηλώσεις τoy μέλος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Αιγύπτου Yahya Kadwani, η Τουρκία έχει σαν στόχο και σκοπό να αποσταθεροποίησει την Α. Μεσόγειο και θα πρέπει άμεσα οι σχεδιασμοί αυτοί να σταματήσουν.
Μάλιστα ανέφερε πως οι Αραβικές χώρες οφείλουν να συμμαχίσουν κατά του Ερντογάν, ενώ όπως αναφέραμε και πιο πάνω, στήριξε ξεκάθαρα τις Ελληνικές θέσεις έναντι της Τουρκίας.

ΠΡΟΕΛΑΣΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΟΥ ΧΑΦΤΑΡ ΣΤΗ ΜΙΣΡΑΤΑ
Την ίδια στιγμή, τα νέα από το μέτωπο της Μισράτα είναι ευχάριστα. Ο LNA ελέγχει πλήρως την περιοχή Al-Hisha, η οποία βρίσκεται δυτικά της πόλης.
Μάλιστα έχει αρχίσει και κυνηγητό, καθώς οι τουρκόφιλοι συνεχώς υποχωρούν, εγκαταλείποντας όπλα στο πεδίο της μάχης.
Στόχος των δυνάμεων του Χαφτάρ είναι ο πλήρης έλεγχος της Μισράτα τις επόμενες ημέρες για να επικεντρωθεί από εδώ και στο εξής στην απελευθέρωση της Τρίπολης.
Ο Ερντογάν βλέπει πλέον πως δεν του βγαίνει το παιχνίδι, ενώ άρχισε να μετράει πλέον και νεκρούς!
Όπως αναφέραμε και νωρίτερα, τρεις Τούρκοι στρατιώτες σκοτώθηκαν και άλλοι έξι τραυματίστηκαν κατά την διάρκεια συγκρύσεων με τον LNA.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, οι τραυματίες και τα πτώματα των Τούρκων φθάνουν στο αεροδρόμιο της Μισράτα!
يةالمدينة الهاربة غربا. وقالت مصا

Κλίμα έντασης στο ΣτΕ: Τι υποστήριξαν οι συνταξιούχοι για τα αναδρομικά

Συνταξιούχοι ΣτΕ

Κλίμα έντασης στο ΣτΕ: Τι υποστήριξαν οι συνταξιούχοι για τα αναδρομικά

© Φωτογραφία : SOOC / Menelaos Myrillas
ΕΛΛΑΔΑ
Λήψη σύντομου url
0 0 0
Βρείτε μας
Οι δικηγόροι των σωματείων των συνταξιούχων υποστήριξαν, μεταξύ άλλων, πως οι περικοπές του 2012 παραβιάζουν το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη.
Με τις διαδικασίες της πιλοτικής δίκης, συζητήθηκε σήμερα στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) το θέμα των περικοπών κύριων και επικουρικών συντάξεων, η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού, όπως και η κατάργηση του επιδόματος θερινής αδείας, όπως υπαγορεύουν οι μνημονιακές διατάξεις.
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, η συνεδρίαση της Ολομέλειας ήταν μαραθώνια και διεξήχθη σε κλίμα έντασης, και μάλιστα, έξω από το κτίριο του ΣτΕ είχαν συγκεντρωθεί και συνταξιούχοι.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, οι δικηγόροι των σωματείων των συνταξιούχων υποστήριξαν, μεταξύ άλλων, πως οι περικοπές του 2012 παραβιάζουν το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, αλλά και σειρά συνταγματικών επιταγών.
Επίσης, οι δικηγόροι των συνταξιούχων επισήμαναν πως πλέον δεν «ισχύει το δίκαιο της ανάγκης, και πρέπει οι σύμβουλοι Επικρατείας να επιστρέψουν στην κανονικότητα», ενώ τόνισαν πως η επιβάρυνση που θα υποστεί ο ΕΦΚΑ εάν αποδώσει αναδρομικά τα ποσά των περικοπών, ανέρχεται σε περίπου 6. δισ. ευρώ και όχι σε 26,5 δισ. ευρώ, όπως υποστηρίζει ο ενιαίος φορέας κοινωνικής ασφάλισης.
Από την πλευρά του ΕΦΚΑ υποστηρίχθηκε πως τα αναδρομικά σε περίπτωση δικαίωσης των συνταξιούχων θα ανέρχονται:
  • Από 1/1/2013 έως 9/8/2015 σε ποσό 11 δισ. ευρώ
  • Από 10/6/2015 έως 11/5/2016 (το 10μηνο μέχρι την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου) σε ποσό 3,9 δισ. ευρώ και
  • Από 12/5/2016 έως 31/12/2018 σε ποσό 11,5 δισ. ευρώ.
Οι δικηγόροι του ΕΦΚΑ και του ελληνικού Δημοσίου υποστήριξαν τέλος πως ακόμη και εάν οι δικαστές του ΣτΕ, δικαιώσουν τους συνταξιούχους για το 10μηνο από 10/6/2015 έως 11/5/2016, δηλαδή μετά τη δημοσίευση των προηγούμενων αποφάσεων του ΣτΕ και μέχρι την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, η επιβάρυνση για τον ΕΦΚΑ μόνο για το συγκεκριμένο δεκάμηνο αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ.

Η Άγκυρα «αρμέγει» τη Λιβύη: Υπογράφει συμφωνία για αποζημίωση ύψους 2,7 δισ. δολαρίων για χρέη από την εποχή... Καντάφι

 Η Άγκυρα «αρμέγει» τη Λιβύη: Υπογράφει συμφωνία για αποζημίωση ύψους 2,7 δισ. δολαρίων για χρέη από την εποχή... Καντάφι


Η Τουρκία σχεδιάζει να υπογράψει μέχρι τον προσεχή Φεβρουάριο μια προκαταρκτική συμφωνία με την Τρίπολη, για αποζημιώσεις ύψους 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για εργασίες που είχε κάνει στη Λιβύη πριν από τον εμφύλιο πόλεμο του 2011.
Αυτή η «ιδιαίτερα ευνοϊκή» για την Τουρκία συμφωνία έρχεται να προστεθεί σε αυτή με τις θαλάσσιες ζώνες και τη στρατιωτική συνεργασία.
«Χλωμό» βέβαια να την τηρήσει ο Χαλίφα Χαφτάρ αν τελικά καταφέρει και εκδιώξει την κυβέρνηση των ισλαμιστών της Τρίπολης.Σε διαφορετική περίπτωση όμως (κυβέρνηση συνεργασίας) η συμφωνία αυτή θα ισχύει όπως άλλωστε και αυτή με τις θαλάσσιες ζώνες.
Την αποκάλυψη για τη συμφωνία έκανε Τούρκος αξιωματούχος , επιδιώκοντας να επαναληφθούν οι δουλειές των τουρκικών επιχειρήσεων στη χώρα αυτή που πλήττεται από συγκρούσεις.
Τουρκικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνταν για καιρό στη Λιβύη, όμως οι δουλειές τους εκεί αναστατώθηκαν εξαιτίας της αναταραχής όταν οι αντάρτες ανέτρεψαν τον Μουάμαρ Καντάφι πριν από εννέα χρόνια, ενώ δέχθηκαν και πάλι πλήγμα εξαιτίας των μαχών που συνεχίζονται εκεί.
Ένα σημαντικό εμπόδιο για να επαναληφθούν οι επενδύσεις ήταν η αβεβαιότητα σχετικά με τα απλήρωτα χρέη. Τώρα ο Μουζαφέρ Ακσόι, πρόεδρος του Τουρκολιβυκού Επιχειρηματικού Συμβουλίου, δήλωσε πως οι δύο χώρες πλησιάζουν στην υπογραφή ενός Μνημονίου Κατανόησης (MoU).
«Η δουλειά για το MoU αναφορικά με τα παλιά συμβόλαια φθάνει στο τέλος. Τα προβλήματα των απλήρωτων χρεών, των αποζημιώσεων και μιας εγγυητικής επιστολής θα επιλυθούν», δήλωσε ο Ακσόι σε συνέντευξή του στο Reuters.
Εγγυητική επιστολή ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων
Η συμφωνία, η οποία πρόκειται να υπογραφεί αυτόν τον μήνα ή τον Φεβρουάριο, θα περιλάβει μια εγγυητική επιστολή 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, 500 εκατομμύρια για ζημιές σε μηχανές και εξοπλισμό και απλήρωτα χρέη 1,2 δισεκατομμυρίου δολαρίων, πρόσθεσε.
Καθώς τα προγράμματα στη Λιβύη έχουν ανασταλεί εξαιτίας των μαχών, οι καθυστερούμενες πληρωμές για τουρκικές εργολαβίες στη Λιβύη αντιστοιχούν σε 16 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που περιλαμβάνει 400-500 εκατομμύρια δολάρια για προγράμματα που δεν έχουν ακόμη αρχίσει, πρόσθεσε ο Ακσόι.
Ο ίδιος υποστήριξε πως, παρά την αποδιοργάνωση, το εμπόριο μεταξύ της Λιβύης και της Τουρκίας παραμένει σε άνοδο, με τις τουρκικές εξαγωγές να φθάνουν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως και με τις εισαγωγές στα 350 εκατομμύρια, δήλωσε ο Ακσόι.
Εντούτοις τούρκοι εργολάβοι με προγράμματα στη Λιβύη δεν έχουν μπορέσει να ταξιδέψουν στη χώρα αυτή από τον Απρίλιο εξαιτίας των μαχών.
Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!«Νέα συμβόλαια υπογράφηκαν: προγράμματα όπως σταθμοί ενέργειας, στέγαση, επιχειρηματικά κέντρα. Έχουν μπει υπογραφές για εγγυητικές επιστολές για μερικά απ' αυτά. Ωστόσο από τον Απρίλιο δεν έχουν καταφέρει να πάνε για λόγους ασφαλείας», δήλωσε ο Ακσόι

Τα F-35 είναι η νέα «αγορά του αιώνα»;

Τα F-35 είναι η νέα «αγορά του αιώνα»;
Βρετανικό F-35 B
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα F-35 είναι η νέα «αγορά του αιώνα»;


Συμφέρει ή όχι τη χώρα μας η συμμετοχή στο πρόγραμμα του μαχητικού πέμπτης γενιάς της Lockheed; ● Ποιες είναι οι διαφορές επιδόσεων και τιμής των F-35 με τα F-16 Viper ● Πώς διαμορφώνεται ο συσχετισμός δυνάμεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στον αέρα ● Γιατί δεν πρόκειται να αποβληθούν οι Τούρκοι από το πρόγραμμα παραγωγής.
Η μία από τις δύο παρεμβάσεις που κατάφερε να κάνει ο πρωθυπουργός στην πρόσφατη συνάντησή του στον Λευκό Οίκο με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, κατά τη διάρκεια της άτυπης συνέντευξης Τύπου που ακολούθησε, αφορούσε το ελληνικό ενδιαφέρον για συμμετοχή στη γραμμή παραγωγής (αλλά και αγορά) του μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς F-35.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα στο οποίο η Τουρκία συμμετέχει ήδη, παρά τις όποιες αντιδράσεις έχουν ακουστεί από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, πως από τη στιγμή που η γειτονική χώρα αγόρασε τους πυραύλους S-400 από τη Ρωσία, θα έπρεπε να εξοβελιστεί από το πρόγραμμα και να μην παραλάβει ποτέ τα εν λόγω αεροσκάφη. Μάλιστα, συγκεκριμένα δημοσιεύματα στη χώρα μας έχουν ήδη γράψει ότι η Τουρκία έχει αποβληθεί από το πρόγραμμα, κάτι που δεν ισχύει. Δεν έχει γίνει ώς σήμερα και μοιάζει απίθανο να γίνει στο μέλλον. Το γιατί θα το δούμε στη συνέχεια.
Χθες, τη γραμμή Μητσοτάκη ακολούθησε και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος. Σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ έκανε λόγο για ανάκτηση της εναέριας υπεροχής της Ελλάδας έναντι της Τουρκίας τα επόμενα χρόνια, επιβεβαιώνοντας το ενδιαφέρον απόκτησης των F-35 από τη χώρα μας, «όταν το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες».
«Κάποτε η Ελλάδα θα πάει και στο αεροσκάφος 5ης γενιάς που παρουσιάζει ιδιαιτέρα χαρακτηριστικά, το λεγόμενο stealth που δεν ανιχνεύεται από τα εχθρικά ραντάρ αλλά και παρουσιάζει κάποιες φοβερές δυνατότητες όσον άφορα τα ηλεκτρονικά και οπλικά του συστήματα. Η Ελλάδα ούτως ή άλλως, όπως και οι άλλες χώρες θα μεταβούν σε αυτό το αεροσκάφος 5ης γενιάς. Ο τρόπος που επιμένουμε να το κάνουμε πρώτα είναι η αναβάθμιση του στόλου των F-16 σε κάτι ανάμεσα σε 4η και 5η γενιά», τόνισε ο κ. Παναγιωτόπουλος και συμπλήρωσε: «Αφού έχουμε αναπτύξει το σύστημα υποστήριξης αυτών της προηγμένης τεχνολογίας αεροσκαφών και μετά, μπαίνουμε στο επίπεδο 5ης γενιάς τόσο σε επίπεδο αγοράς όσο και σε επίπεδο υποστήριξης».

Ενδιαφέρον από το 2002

Εδώ, πρέπει να σημειωθεί πως το ενδιαφέρον της Ελλάδας να μπει στο πρόγραμμα παραγωγής χρονολογείται από το 2002, όταν η Lockheed Martin (κατασκευάστρια εταιρεία των F-35) είχε πραγματοποιήσει μια πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα του προϊόντος της σε ανώτατα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Ωστόσο, η εποχή εκείνη δεν προσφερόταν για τέτοιου είδους «πειράματα», μια και το αεροσκάφος είχε σχεδιαστεί μόλις τρία χρόνια νωρίτερα, βρισκόταν στη φάση ανάπτυξης και μπήκε στην παραγωγή το 2006.
Κι εδώ είναι το πρώτο «αγκάθι» της επιχειρούμενης συμφωνίας, καθώς αν υποθέσουμε ότι θα ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια, αν βρεθούν τα χρήματα και τελικά η Ελλάδα παραγγείλει τέτοιου τύπου αεροσκάφη, δεν πρόκειται να τα παραλάβει πριν από το 2030 (τουλάχιστον), πράγμα που σημαίνει ότι το εν λόγω μαχητικό θα κουβαλάει πίσω του 24 χρόνια... ιστορίας, την ώρα που η τεχνολογία στον συγκεκριμένο τομέα κάνει άλματα κάθε χρόνο.
Θα μπορούσε κάποιος εύλογα να ισχυριστεί ότι και τα F-16 που διαθέτει σήμερα η Ελλάδα, μπήκαν στην παραγωγή το 1978, 42 χρόνια πριν. Ωστόσο, παραμένουν αξιόμαχα και αξιόπιστες λύσεις για πολλές χώρες έως και σήμερα, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Κι εδώ ερχόμαστε στην κλασική εξίσωση προσφοράς-κόστους, με απλά λόγια τι προσφέρει το ένα αεροσκάφος και τι άλλο, σε σχέση πάντα τόσο με την τιμή του όσο και με το κόστος συντήρησής του σε όλα τα επίπεδα (π.χ. από την τιμή των ανταλλακτικών έως το κόστος πτήσης του).
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα F-35 κοστίζει αυτή τη στιγμή περίπου 100 εκατ. ευρώ, την ώρα που μια αναβαθμισμένη έκδοση του F-16 (Viper) κοστίζει σχεδόν τα μισά χρήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αναβάθμιση 84 μαχητικών μας F-16 στην έκδοση Viper, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2027, ήταν μια πολύ σημαντική κίνηση, η οποία θα έπρεπε να έχει γίνει νωρίτερα. Ωστόσο, με μια απλή σύγκριση διαπιστώνει κανείς ότι με τα ίδια χρήματα μπορεί να αποκτήσει κάποιος τον διπλάσιο αριθμό F-16 Viper από F-35.
Ενα άλλο παράδειγμα αφορά το κόστος πτήσης, όπου για το F-35 υπολογίζεται στα 44.000 δολάρια την ώρα, ενώ τα F-16 χρειάζονται 15.000 δολάρια την ώρα.

Πρόσθετο κόστος

Οι υπέρμαχοι του F-35 σε αυτή την περίπτωση θα ισχυριστούν την ανωτερότητα του εν λόγω μαχητικού (5ης γενιάς) έναντι του F-16 Viper (που θεωρείται μαχητικό 4,75). Τονίζουν τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά του συστήματα, το γεγονός ότι έχει μηχανισμό απόκρυψης από τα εχθρικά ραντάρ (stealth) και μια σειρά άλλων πλεονεκτημάτων που ομολογουμένως του δίνουν άλλον «αέρα».
«Ξεχνούν» ωστόσο να τονίσουν πως πρόκειται για ένα αεροσκάφος που λειτουργεί ιδανικά για έναν καθαρά επιθετικό πόλεμο, ενώ ταυτόχρονα ο γενικότερος χειρισμός του απαιτεί μια οργανωμένη βάση πολλών παραμέτρων, τις οποίες η Ελλάδα δεν διαθέτει αυτή τη στιγμή, ενώ παράλληλα μεγάλο ερωτηματικό αποτελεί και το πρόσθετο κόστος που θα επιφέρουν αυτές οι παράμετροι.
Επίσης, σε πολλά άρθρα του διεθνούς Τύπου που ασχολούνται με τα μαχητικά αεροσκάφη, έχουν τεθεί σοβαρά ερωτήματα για τις επιχειρησιακές δυνατότητές του, βάζοντας επίσης αρκετές παραμέτρους οι οποίες θα πρέπει να υπολογιστούν σοβαρά για την αγορά του.
«Η χώρα μας σήμερα, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται να συμμετάσχει σε μεγάλα διεθνή αμυντικά προγράμματα, εξασφαλίζοντας αφ’ ενός την αύξηση στην αποτρεπτική μας ικανότητα και αφ’ ετέρου ενισχύοντας την εγχώρια βιομηχανία. Δεδομένου ότι η αναβάθμιση των F-16 ήδη υλοποιείται, το επόμενο βήμα θα είναι η απόκτηση μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς».
Ντένης Πλέσσας, αντιπρόεδρος Lockheed Martin Ευρώπης, Μέσης Ανατολής, Αφρικής, συνέντευξη στην ιστοσελίδα voria.gr, 9 Σεπτ. 2019

«Δοκιμασμένο» το F-16

Απόστρατος ιπτάμενος της Αεροπορίας στον οποίο απευθυνθήκαμε μας είπε χαρακτηριστικά ότι το F-16 είναι ένα αεροσκάφος το οποίο γνωρίζουν καλά και οι Ελληνες πιλότοι, ενώ παράλληλα υπάρχει και η απαραίτητη υποδομή συντήρησής του. «Αν είχα τα χρήματα κι έπρεπε να διαλέξω ανάμεσα σε 60 έτοιμα μαχητικά Viper σε σχέση με 20 F-35, θα διάλεγα τα πρώτα», σημείωσε με νόημα. Και αυτό γιατί και οι αριθμοί έχουν ιδιαίτερο νόημα στην ισορροπία δυνάμεων.
Αυτή τη στιγμή και με ορίζοντα το 2030 η ισορροπία δυνάμεων στον αέρα (στα μαχητικά αεροσκάφη) θα είναι 1,9 (Ελλάδα) προς 3 (Τουρκία). Στις τουρκικές δυνάμεις εν προκειμένω, υπολογίζονται και τα 100 F-35 που έχει συμφωνήσει να αγοράσει η Τουρκία από τις ΗΠΑ.
Κι εδώ ερχόμαστε στην τουρκική ανάμειξη στην υπόθεση των F-35 και θα απαντήσουμε γιατί μοιάζει εξαιρετικά απίθανο να εξοβελιστεί η γειτονική χώρα από το πρόγραμμα συμπαραγωγής τους. Η γειτονική χώρα έχει ξοδέψει ώς σήμερα περισσότερα από 1,2 δισ. δολάρια για τη συμμετοχή της και αποτελεί αποδέκτρια επενδύσεων σε υποδομές και τεχνογνωσία αναγκαίες για την κατασκευή των 937 διαφορετικών τμημάτων και ανταλλακτικών του F-35 που παράγονται στη χώρα, 400 από τα οποία παράγει κατ’ αποκλειστικότητα.
Αντιλαμβάνεται κανείς το οικονομικό κόστος ενός αποκλεισμού της χώρας από το πρόγραμμα και ταυτόχρονα την καθυστέρηση στη γραμμή παραγωγής του αεροσκάφους, η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία είναι ήδη προβληματική. Ποιος θα πληρώσει το κόστος όλων αυτών;

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Σκέψεις για υποχρεωτικά καταφύγια στα κτήρια στη Νορβηγία λόγω της ρωσικής απειλής

  Newsroom   Παρασκευή, 10 Ιανουαρίου 2025 20:40 Καταφύγιο (ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ) AP Photo/Sergei Grits Υποχρεωτική θέλει να ξανακάνει την κατασκευή...