Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2020

Ο... άνεμος των ελληνικών εξοπλιστικών προγραμμάτων

Ο... άνεμος των ελληνικών εξοπλιστικών προγραμμάτων
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο... άνεμος των ελληνικών εξοπλιστικών προγραμμάτων


Μονόδρομος ήταν, σύμφωνα με τις δηλώσεις του προηγούμενου ΑΓΕΕΘΑ, η απόκτηση του F-35 για την ενίσχυση της αεροπορικής ισχύος, μονόδρομος φαίνεται να είναι για τον καινούργιο η απόκτηση των Rafale, αλλά και η ενοικίαση φρεγατών. Τελικά από τις δηλώσεις των επαϊόντων, αυτών που σύμφωνα με τη διαδικασία επιλογής αμυντικού εξοπλισμού έχουν την ευθύνη της εισήγησης προς την κυβέρνηση, φαίνεται ότι, γι' αυτούς, η Εθνική Αμυνα δεν κινείται σε μονόδρομους αλλά πλέει εκεί που φυσά ο άνεμος, ο ίδιος άνεμος που στο τέλος του περασμένου Γενάρη παρέσυρε το «Oρούτς Ρέις» στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.

Ο άνεμος αυτός έχει πάντα κατεύθυνση προς τις αμυντικές προμήθειες και μέχρι πρότινος οδηγούσε κυρίως προς το αμερικανικό υπουργείο Αμυνας, ενώ τελευταία φαίνεται να οδηγεί, ξανά, και προς το γαλλικό.

Ενδεχομένως την επόμενη εβδομάδα θα υπογραφεί σχετική αμυντική συμφωνία μεταξύ του ελληνικού κράτους και του γαλλικού. Σε αυτήν προφανώς θα διορθωθούν οι «σκανδαλώδεις», κατά τους βουλευτές της Ν.Δ., καθυστερήσεις στην παροχή ανταλλακτικών για τα Mirage και θα γίνει η τελική αποδοχή από μέρους της Γαλλίας ελληνικών κρατικών εγγυήσεων και άρση του ιδιότυπου εμπάργκο στη διάθεση στρατιωτικών ανταλλακτικών προς μια ευρωπαϊκή χώρα, τη στιγμή που η Γαλλία είναι φειδωλή στην υιοθέτηση κυρώσεων σε μια μη ευρωπαϊκή χώρα όπως η Τουρκία. Στην ίδια αυτή συμφωνία ενδεχομένως θα προβλεφθεί η φόρμουλα απόκτησης γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών και φρεγατών.

Επίσης θα υπάρξει και το σύνηθες κεφάλαιο που θα αναφέρεται στη στρατιωτική διμερή συνεργασία μέσω κοινής εκπαίδευσης και συμμετοχής σε ασκήσεις. Θα ήταν ωστόσο ενδιαφέρον αν αυτή ξέφευγε από το αποικιοκρατικό της ύφος και αναφερόταν σε μεταφορά αμυντικής τεχνογνωσίας, συμμετοχής σε κοινά αμυντικά βιομηχανικά προγράμματα, με αξιοποίηση της ΕΑΒ και των ΕΑΣ, που θα παρουσίαζαν την Ελλάδα ως σύμμαχο της Γαλλίας και όχι ως πελάτη της.

Η Ελλάδα δύναται να καθίσει ως ισότιμη στον στρατιωτικό τομέα στο ίδιο τραπέζι με τη Γαλλία, διότι διαθέτει (ακόμα) σημαντική στρατιωτική δύναμη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αυτό που δεν διαθέτει είναι ένας μακροχρόνιος σχεδιασμός στρατιωτικού εξοπλισμού, κάτι που την καθιστά βορά των επιτήδειων ξένων κρατικών και ιδιωτικών φορέων και εταιρειών και των ντόπιων συνεργατών τους, περιορίζοντας την αξιοπιστία της και τον απαιτούμενο σεβασμό σε μια χώρα που δύναται να εξάγει τεχνογνωσία. Είναι περιττό να επισημάνουμε ότι τις τελικές επιλογές στα εξοπλιστικά τις ακριβοπληρώνει ο ελληνικός λαός.

Κατά καιρούς αναπτύχθηκαν στο υπουργείο Αμυνας σχετικά εργαλεία για τον προσδιορισμό της «Δομής Δυνάμεων» και εκπονήθηκαν σχετικές «Πάγιες Διαταγές». Τα εργαλεία αυτά στηρίχθηκαν σε συστήματα προσομοίωσης και σε επιχειρησιακούς πειραματισμούς, με περιοδική συμμετοχή δεκάδων ειδικά εκπαιδευμένων στελεχών. Αρχικά οι ιθύνοντες τα αντιμετώπισαν με θυμηδία για να καταλήξουν, μετά από μια σειρά επιτυχημένων ασκήσεων, στο συμπέρασμα ότι η όλη διαδικασία ήταν πολύπλοκη για να αποτελέσει τμήμα του προσδιορισμού της δομής.

Η πραγματικότητα είναι ότι κάποιοι δεν κατανόησαν, από αδιαφορία ή ανεπάρκεια, την αξία της μεθόδου και άλλοι που την κατανόησαν φοβήθηκαν ότι η ύπαρξη μιας μεθόδου προσδιορισμού της δομής δυνάμεων θα οδηγούσε σε διαδικασίες λογοδοσίας των υπευθύνων, όταν λαμβάνουν αποφάσεις που αποκλίνουν από τα αποτελέσματά της.

Ετσι, σε μια χώρα που έχει θεσπίσει την ανευθυνότητα των κατεχόντων εξουσία (βλέπε διατήρηση των προβλέψεων του άρθρου 86 στην πρόσφατη αναθεώρηση του Συντάγματος) είναι σίγουρο ότι κανείς δεν θα λογοδοτήσει για τις εισηγήσεις του ή τις αποφάσεις του στα εξοπλιστικά, κυρίως γιατί δεν υπάρχει διαδικασία μέτρησης των επιπτώσεών τους. Χαρακτηριστικό και ενισχυτικό της εγκατεστημένης πλέον ανευθυνότητας είναι ότι οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται πάντα υπό το καθεστώς του επείγοντος και της τρομοκράτησης της ελληνικής κοινής γνώμης.

Διατήρηση των Α-7 μόνο σε ρόλο εγγύς αεροπορικής υποστήριξης, σε συνεργασία με τον Στρατό Ξηράς, των Mirage F1 σε ρόλο καταδείκτη laser σε ζευγάρι με Mirage 2000, όπως κάνει η Γαλλική Πολεμική Αεροπορία, επέκταση του προγράμματος μη επανδρωμένου μαχητικού nEuron που πέρασε και από τη Βουλή, αλλά και του ελληνικού προγράμματος ΠΗΓΑΣΟΣ ΙΙ θα μπορούσαν να είχαν αποτελέσει αντικείμενο εισηγήσεων από τους ιθύνοντες σε μια προσπάθεια ελληνικοποίησης των προμηθειών. Αντίθετα, για όλα τα παραπάνω βρέθηκαν «λογικές» και τελικά ανέξοδες, γι' αυτούς που τις προέβαλαν, δικαιολογίες απαξίωσής τους, έτσι ώστε να υποστηριχθεί η απρόσκοπτη πλεύση των ιθυνόντων με ούριο άνεμο προς την αγκαλιά των «φιλελλήνων σωτήρων» μας.

*Υποπτέραρχος (Ι) ε.α.

 

Άνοιγμα σχολείων: Οι αναλυτικές οδηγίες του ΕΟΔΥ προς μαθητές - καθηγητές ανά βαθμίδα εκπαίδευσης

Άνοιγμα σχολείων: Οι αναλυτικές οδηγίες του ΕΟΔΥ προς μαθητές - καθηγητές ανά βαθμίδα εκπαίδευσης

Άνοιγμα σχολείων: Οι αναλυτικές οδηγίες του ΕΟΔΥ προς μαθητές - καθηγητές ανά βαθμίδα εκπαίδευσης
Φωτογραφία αρχείου ΙΝΤΙΜΕ/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Αναλυτικές οδηγίες για τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνουν οι μαθητές εντός και εκτός σχολικών τάξεων εξέδωσε ο ΕΟΔΥ, ενώ η αντίστροφη μέτρηση για το άνοιγμα των σχολείων στις 14 Σεπτεμβρίου έχει ήδη ξεκινήσει. 

Παράλληλα δίνονται χρηστικές οδηγίες για την αντιμετώπιση πιθανών καταστάσεων στο σχολείο, όπως για παράδειγμα τι μπορεί να κάνει το παιδί αν τελειώσει το αντισηπτικό ή τι κάνει πριν μπει στην τάξη.

Σκοπός των οδηγιών είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών και του άλλου προσωπικού των σχολείων της χώρας (και μέσω αυτών και των μαθητών και των οικογενειών τους) σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων από τον Σεπτέμβριο του 2020, τη λοίμωξη COVID-19, τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του ιού, τις απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εμφάνισης περιστατικού ύποπτου για λοίμωξη COVID-19 και γενικά την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων.

«Η συνέχιση της λειτουργίας των σχολείων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, είναι εξαιρετικά σημαντική. Η παρουσία των παιδιών στο σχολείο, ιδιαίτερα αυτών που είναι μικρής ηλικίας, είναι απαραίτητη και δεν μπορεί να αντικατασταθεί με την αποκλειστική εξ αποστάσεως ηλεκτρονική διδασκαλία. Η παρουσία στο σχολείο είναι σημαντική για την εκπαιδευτική διαδικασία, την απόκτηση νέων γνώσεων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων», αναφέρει ο ΕΟΔΥ.

Επιπλέον, οι δημιουργικές σχέσεις με τους συμμαθητές και τους διδάσκοντες, η συμμετοχή στο παιχνίδι και τις αθλητικές δραστηριότητες έχουν μεγάλη σημασία για την κοινωνική και συναισθηματική ολοκλήρωση των παιδιών και των εφήβων, τη σωματική και ψυχική τους υγεία. Η πλήρης λειτουργία του σχολείου είναι σημαντική και για τους εργαζόμενους γονείς που έτσι έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην παραγωγική διαδικασία. Η έναρξη της σχολικής χρονιάς γίνεται με πλήρη λειτουργία των σχολείων.

Ετοιμότητα για εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας

Ωστόσο, άλλες μορφές λειτουργίας (π.χ. εξ αποστάσεως διαδικτυακή διδασκαλία σε συνδυασμό με εναλλάξ παρουσία στο σχολείο μέρους των μαθητών) μπορεί να
απαιτηθούν εάν τα επιδημιολογικά δεδομένα μεταβληθούν –είτε στο σύνολο της
χώρας είτε σε επιμέρους πιο επιβαρυμένες περιοχές– και θα πρέπει να υπάρχει
ετοιμότητα για αυτό.

Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων έχει θεμελιώδη σημασία, ώστε να προληφθεί
κατά το δυνατόν η διασπορά του ιού στον χώρο των σχολείων. Εξαιρετικά σημαντικό είναι επίσης, στη περίπτωση που υπάρξουν κρούσματα σε μια σχολική μονάδα, να περιχαρακωθεί η διασπορά, ώστε να μειώσει τον αριθμό δευτερογενών κρουσμάτων ιδιαίτερα σε άτομα που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

Πέρα από τις γενικές οδηγίες, ο ΕΟΔΥ, δίνει οδηγίες ατομικής υγιεινής, αναφέρεται στην τήρηση των κοινωνικών αποστάσεων και στα περιβαλλοντικά μέτρα, καθώς και στη λειτουργία των σχολικών κυλικείων και φυσικά στη χρήση μάσκας.

Τα ύποπτα συμπτώματα

Στις οδηγίες του ΕΟΔΥ περιγράφονται και τα ύποπτα συμπτώματα για COVID-19 στα παιδιά. Οπως αναφέρεται:

Τα συχνότερα συμπτώματα της λοίμωξης COVID-19 στα παιδιά είναι πυρετός και
βήχας. Άλλα συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν είναι:
• Δυσκολία στην αναπνοή
• Μυαλγίες
• Ρίγος
• Πονοκέφαλος
• Δυσκαταποσία
• Ρινική καταρροή/συμφόρηση
• Ναυτία / έμετος
• Κοιλιακός πόνος, διαρροϊκές κενώσεις

Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τα Νηπιαγωγεία

Όπως αναφέρει ο ΕΟΔΥ, είναι σημαντικό να γίνεται συστηματική εκπαίδευση των παιδιών με επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες εφαρμογής των μέτρων προφύλαξης για την εξοικείωση των μικρών παιδιών, με κατάλληλο για την κάθε ηλικία τρόπο.

Ένα από τα μέτρα για την αποτροπή εισαγωγής του ιού στον χώρο του Νηπιαγωγείου, είναι πως όλα τα παιδιά και τα μέλη του προσωπικού που εμφανίζουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη Covid-19, απαγορεύεται να προσέρχονται στο Νηπιαγωγείο. Στις περιπτώσεις αυτές συστήνεται η επικοινωνία από την οικογένεια με ιατρό και εξατομικευμένη αξιολόγηση σχετικά με την ένδειξη εργαστηριακού ελέγχου για την ανίχνευση του ιού.

Όσο για τα μέτρα περιορισμού των στενών επαφών μεταξύ των παιδιών, του προσωπικού και των γονέων/κηδεμόνων, κύριο μέτρο περιορισμού των στενών επαφών για τα μικρά παιδιά, και ιδίως τα παιδιά των Νηπιαγωγείων, είναι ο διαχωρισμός τους σε μικρές ομάδες που αποτελούνται σταθερά από τα ίδια παιδιά και δεν αναμιγνύονται μεταξύ τους. Ο ακριβής τρόπος εφαρμογής αυτού του μέτρου εξαρτάται από τις συνθήκες του κάθε επιμέρους χώρου.

Σχετικά με την τήρηση των κανόνων ατομικής υγιεινής, τα παιδιά θα εκπαιδεύονται ανάλογα με τις δυνατότητες της ηλικίας τους και θα γίνεται
συστηματική εφαρμογή της υγιεινής των χεριών. Προϋπόθεση είναι η
εξασφάλιση υποδομών και υλικών, όπως νιπτήρες με τρεχούμενο νερό και
υγρό σαπούνι καθώς και αλκοολούχα αντισηπτικά διαλύματα που θα εφαρμόζονται πάντα με την επίβλεψη ή βοήθεια ενήλικα.

Παράλληλα, ενισχύονται τα προγράμματα καθαριότητας χώρων και καθαρισμού ή/και εφαρμογής απολυμαντικού σε επιφάνειες, αντικείμενα και εξοπλισμό. Σημειώνεται πως τα παιδιά ΔΕΝ πρέπει να φέρνουν μαζί τους παιχνίδια στο Νηπιαγωγείο (π.χ. μπάλες, κούκλες κλπ.).

Αναλυτικά οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τα νηπιαγωγεία:

Covid-19: Οδηγίες ΕΟΔΥ για τα νηπιαγωγεία

Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τα Δημοτικά Σχολεία

Όπως αναφέρει ο ΕΔΟΥ, είναι σημαντικό να γίνεται συστηματική εκπαίδευση των παιδιών, με επίδειξη του τρόπου εφαρμογής των μέτρων προφύλαξης, με πρακτική εξοικείωση των παιδιών υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών, με επεξήγηση της λογικής των μέτρων σε συνδυασμό με τη συζήτηση των χαρακτηριστικών του ιού και της νόσου με τρόπο κατάλληλο για την κάθε ηλικία.

Σε κάθε σχολική μονάδα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις ώστε τα
άτομα του προσωπικού που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου να
αναλαμβάνουν εργασίες που έχουν πολύ χαμηλό κίνδυνο έκθεσης ή δεν
απαιτούν προσέλευση στο σχολείο.

Τα παιδιά και τα μέλη του προσωπικού που εμφανίζουν πυρετό ή/και άλλα
συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 απαγορεύεται να προσέρχονται στο σχολείο. Συστήνεται προς τους γονείς ο έλεγχος των παιδιών για
ενδεχόμενη εμφάνιση συμπτωμάτων (πιθανώς και με θερμομέτρηση) πριν την αναχώρησή τους από το σπίτι. Κάθε σχολική μονάδα πρέπει να καταγράφει συστηματικά τις αναφορές για συμπτώματα συμβατά με COVID-19 σε παιδιά ή/και μέλη του προσωπικού και να παρακολουθεί την πορεία τους.

Επιπλέον, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους κανόνες ατομικής υγιεινής, καθώς και στην τήρηση των κοινωνικών αποστάσεων και στα περιβαλλοντικά μέτρα.

Αναλυτικά οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τα δημοτικά:

Covid-19: Οδηγίες ΕΟΔΥ για τα δημοτικά

Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Όπως και στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά, έτσι και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, είναι η σημαντική η συστηματική εκπαίδευση των παιδιών, με επίδειξη του τρόπου εφαρμογής των μέτρων προφύλαξης, με πρακτική εξοικείωση των παιδιών υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών και συστήνεται προς τους γονείς ο έλεγχο των παιδιών για ενδεχόμενη εμφάνιση συμπτωμάτων (πιθανώς και με θερμομέτρηση) πριν την αναχώρησή τους από το σπίτι.

Επίσης, όπως στις μικρότερες τάξεις, έτσι και οι μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου, θα πρέπει να αποφεύγουν την κοινή χρήση των μολυβιών, των στυλό, των μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων. Το κάθε παιδί θα πρέπει να χρησιμοποιεί μόνο τα δικά του αντικείμενα. Συστήνεται ακόμα, η εφαρμογή αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος πριν και μετά τη χρήση εξοπλισμού, όπως πληκτρολόγιο υπολογιστή, σε περίπτωση που αυτός είναι κοινόχρηστος.

Για την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών, μπορεί να τοποθετούνται σε
διάφορους χώρους του σχολείου αφίσες ή εικόνες με τον ενδεδειγμένο τρόπο
εφαρμογής των μέτρων ατομικής υγιεινής.

Αναλυτικά οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:

Covid-19: Οδηγίες ΕΟΔΥ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

Η άνευ προηγουμένου απειλή του Ερντογάν και η ολική επαναφορά του Ισραήλ στα Βαλκάνια

Η άνευ προηγουμένου απειλή του Ερντογάν και η ολική επαναφορά του Ισραήλ στα Βαλκάνια

Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου με τον Τζάρεντ Κούσνερ, γαμπρό του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, στην Ιερουσαλήμ EPA, DEBBIE HILL / POOL




ΕΛΛΑΔΑ:
Του ΜΙΧΑΛΗ ΙΓΝΑΤΙΟΥ, Hellas Journal

Οι τελευταίες δηλώσεις του ισλαμιστή προέδρου της Τουρκίας, Ταγίπ Ερντογάν, (που μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ), αποτελούν -κατά τη γνώμη μου- τη μεγαλύτερη απειλή εναντίον του Ελληνισμού από την εισβολή του Αττίλα, τον μαύρο Ιούλη του 1974, όταν με τη βοήθεια του Χένρι Κίσιγκερ η κατοχική δύναμη κατέλαβε το 40% της Κύπρου.

Τον παρακολουθούμε χρόνια πολλά τον Ερντογάν. Από τότε που δεν ήταν τίποτα και μας τον είχε συστήσει, μαζί με τον Αμντουλλάχ Γκιούλ, ο εξαίρετος συνάδελφος, Λάμπρος Παπαντωνίου.

Τον παρακολουθούμε, λοιπόν, πριν εκλεγεί καν δήμαρχος, όταν πήγαινε στην Αμερική, με την οποία ερωτοτροπούσε. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην αρχή, και όταν πρωτοβγήκε από τη φυλακή, ήταν ο αγαπημένος των Αμερικανών και των Ευρωπαίων επειδή πίστευαν ότι θα έφερνε αέρα Δημοκρατίας στην Τουρκία. Και αντί Δημοκρατία έφερε ακραίο εθνικο-ισλαμισμό.

Ομολογώ ότι δεν τον άκουσα να εκτοξεύει ποτέ τόσο ευθεία απειλή εναντίον της Ελλάδας και της Κύπρου φυσικά. Και να μην κάνουμε λάθος: δεν πρόκειται για ανθελληνική ρητορική για να την χρησιμοποιήσει στο εσωτερικό της Τουρκίας.

  • Είναι «διατριβή», είναι το σχέδιο μίας ομιλίας αν θέλετε αγαπητοί αναγνώστες, που προηγείται της τελικής εντολής. Μόνο που ξεχνά την ήττα στον Έβρο… Και το κάζο στο Αιγαίο τον Ιούλιο… Είμαι πεπεισμένος ότι θα πάρει και τρίτο μάθημα αν τολμήσει και κάνει τις απειλές πράξη.

Και ερχόμαστε στο δια ταύτα. Τι μπορεί να σημαίνει αυτή η άνευ προηγουμένου απειλή του Ερντογάν;

Προσωπικά πιστεύω πως ότι λέει το εννοεί. Αυτή είναι η μία εξήγηση αν και έχουμε ακόμα ορισμένους με αξιώματα στην Αθήνα και τη Λευκωσία που τελευταία υποστηρίζουν ότι ο Τούρκος Πρόεδρος, κάνει ότι κάνει, επειδή καταρρέει η οικονομία του και δεν θέλει οι πολίτες να ασχολούνται με θέματα που επηρεάζουν την τσέπη τους. Πάλι στηρίζονται σε εντελώς λάθος ανάλυση.

Η άλλη εξήγηση είναι η παρακάτω, και συνέβη και σε άλλες περιπτώσεις σε άλλες περιοχές του κόσμου: Ο Ερντογάν βρίσκεται υπό πραγματικά πολύ μεγάλη πίεση από τους όποιους ξένους του τηλεφωνούν και τον συμβουλεύουν να υποχωρήσει, και απλά παίζει τα ρέστα του πριν συμφωνήσει σε αποκλιμάκωση και σε διάλογο.

Νομίζω ότι η πρώτη εξήγηση είναι πιο ορθή, αν και ελπίζω να συμβαίνει η δεύτερη εκδοχή: Να είμαστε πραγματικά και ειλικρινά κοντά σε αποκλιμάκωση και διάλογο και να έχει συνετιστεί ο Ερντογάν, κάτι που δυστυχώς δεν το βλέπουμε δια γυμνού οφθαλμού.

  • Προκαλεί μεγάλη εντύπωση το εξής γεγονός, και είναι βασικό το ερώτημα που τίθεται: Δεν ακούνε στις Βρυξέλλες, στο Βερολίνο, στην Ουάσιγκτον αυτές τις δηλώσεις; Και αν τις ακούνε πως στο καλό αντιδρούν;

Μπορεί κάποιος να απαντήσει ότι τηλεφωνούν, συμβουλεύουν, προσπαθούν. Όλα αυτά αποδείχθηκε ότι δεν φέρνουν κανένα αποτέλεσμα. Όμως, όπως αποδείχθηκε το καλοκαίρι του 2018, αποτέλεσμα και μάλιστα άμεσα, έχουν μόνο οι πραγματικές κυρώσεις. Τίποτα άλλο. Με ένα μήνυμα στο Twitter ο κ. Τραμπ έστειλε …αδιάβαστο τον πρόεδρο της Τουρκίας.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τις μεγαλύτερες υποχρεώσεις έναντι της Ελλάδας και της Κύπρου έχουν οι Ευρωπαίοι, η γραφειοκρατία των Βρυξελλών και το Βερολίνο. Έχουν ευθύνες βεβαίως και οι Αμερικανοί, διότι μαζί με τους Ευρωπαίους υποθάλπτουν την τουρκική επιθετικότητα επειδή δεν την σταματούν. Αν και μπορούν.

Απαιτείται μεγάλη προσοχή τις επόμενες μέρες. Οι σημερινές δηλώσεις του Ερντογάν δεν είναι κουβέντες λογικού ανθρώπου.

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Είχαμε ακόμα μία εξέλιξη την Παρασκευή, που αφορά την γειτονιά μας, τα Βαλκάνια. Άρα και την Ελλάδα. Και θα επιμείνω στο θέμα αυτό διότι είναι σοβαρό…

Στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων μεταξύ Σερβίας και Κοσόβου, η αμερικανική πλευρά κατέθεσε πρόταση που αφορούσε το Ισραήλ. Ζήτησε από τον κ. Βούτσιτς να μεταφερθεί η σερβική πρεσβεία στην Ιερουσαλήμ και απαίτησε από τον πρωθυπουργό του Κοσόβου να αποκαταστήσει διπλωματικές σχέσεις με το Εβραϊκό Κράτος.

Οι δύο ηγέτες απάντησαν θετικά και πλέον το Ισραήλ μπαίνει σφήνα και στα Βαλκάνια. Και αυτή η νέα εξέλιξη είναι καλή για την Ελλάδα, αφού διατηρεί στενές σχέσεις συνεργασίας με την Ιερουσαλήμ. Το Εβραϊκό Κράτος υποστηρίζεται απόλυτα από τον πρόεδρο της Αμερικής, ο οποίος δεσμεύθηκε να προστατεύσει την ασφάλεια του Ισραήλ.

Το τελευταίο διάστημα ο κ. Τραμπ έχει ξεπεράσει εαυτόν στην προσπάθεια του να επαναφέρει δυναμικά το Ισραήλ στη διεθνή σκηνή. Η τελευταία κίνηση του ήταν απρόβλεπτη και έπιασε στον ύπνο και τη Ρωσία αλλά περισσότερο την Τουρκία, που ισχυρίζεται ότι έχει επιρροή στην Αλβανία, στη Βοσνία και στο Κόσοβο. Τα πράγματα τώρα αλλάζουν…

 

Μήπως έφθασε η ώρα για το τέλος του ΝΑΤΟ υπό το παρόν σχήμα; «Βίωσα τίς πιέσεις τῶν ΗΠΑ τό 1996 γιά μή ἐπέκταση τῶν χωρικῶν μας ὑδάτων»

Μήπως έφθασε η ώρα για το τέλος του ΝΑΤΟ υπό το παρόν σχήμα; «Βίωσα τίς πιέσεις τῶν ΗΠΑ τό 1996 γιά μή ἐπέκταση τῶν χωρικῶν μας ὑδάτων»

Τοῦ Χρήστου Λυμπέρη, ἐπίτιμου ἀρχηγοῦ ΓΕΕΘΑ – Oἱ προϋποθέσεις γιά ἕναν ἔντιμο διάλογο.

ΟΤΑΝ μιά χώρα αὐξάνει τήν στρατιωτική ἰσχύ της, ἀπειλεῖ καί εἰσβάλλει σέ γειτονικές χῶρες, ἐκβιάζει τούς συμμάχους μέ κινήσεις γεωστρατηγικοῦ προσανατολισμοῦ της, παραβιάζει τό διεθνές δίκαιο, ἐπενδύει στόν θρησκευτικό φανατισμό καί ἔχει ἔλλειμμα δημοκρατικῶν ἐλευθεριῶν στό ἐσωτερικό της, τότε γίνεται ἐπικίνδυνη γιά τήν σταθερότητα καί ἀσφάλεια. Αὐτή εἶναι ἡ σημερινή Τουρκία.

Διεκδικεῖ ὅ,τι αὐτή θεωρεῖ νόμιμο μέ ἀπειλή χρήσης βίας ἤ καί χρήση αὐτῆς. Προκειμένου νά ἀλλάξει τήν ἰσορροπία ὅπως αὐτή καθιερώθηκε μέ τή Συνθήκη τῆς Λωζάννης τοῦ 1923. Ἀπό τίς ἀρχές τῆς δεκαετίας τοῦ 1980 προσανατολίζει τήν στρατηγική της πρός τήν θάλασσα, ἀντιλαμβάνεται τήν ἀνάγκη ναυτικῆς ἰσχύος προκειμένου νά ἱκανοποιήσει τόν στόχο ἀναδείξεώς της ὡς Περιφερειακῆς Δυνάμεως.

Στό τέλος τοῦ ψυχροῦ πολέμου, ἀφοῦ ἤδη εἶχε καρπωθεῖ πολιτική καί οἰκονομική ὑποστήριξη ἀπό τό ΝΑΤΟ καί συμμαχικές χῶρες, ἔχει ἕτοιμο, μεγαλόπνοο ναυτικό πρόγραμμα (ναυτικές βάσεις στήν Ἀν. Μεσόγειο, πολεμική βιομηχανία, συστήματα C4I, ναυπήγηση πλοίων). Ἡ ἀποστολή τοῦ Τουρκικοῦ Π.Ν ἔχει προσανατολισθεῖ στήν ἀπόκτηση θαλασσίου ἐλέγχου στό Αἰγαῖο καί τήν Ἀνατολική Μεσόγειο.

Ὁ ἑλληνικός στόλος ἀξιοποιῶν εἰς τό μέγιστον τά μέσα πού τοῦ διαθέτει ἡ πατρίς καί στηριζόμενος στήν ὑψηλή ἐπαγγελματικότητα καί τό ἠθικό τοῦ προσωπικοῦ, σήμερα ἀρνεῖται μέ ἐπιτυχία τήν ἀπόκτηση τοῦ θαλασσίου ἐλέγχου στό Αἰγαῖο καί στήν Ἀνατολική Μεσόγειο ἀπό τό Τουρκικό ναυτικό. Στήν ἀποστολή του αὐτή συνεπικουρεῖται, ὑποστηρίζεται ἀπό τήν Π. Ἀεροπορία.

Στήν παροῦσα συγκυρία εἶναι παροῦσα ἡ ἀεροναυτική ἰσχύς τῆς χώρας στήν ἀνατολική Μεσόγειο, κάτι πού ἡ πολιτική ἡγεσία δέν προέκρινε ὡς στόχο ἐθνικῆς στρατηγικῆς ἀσφάλειας στό παρελθόν παρά τίς εἰσηγήσεις/προειδοποιήσεις τῆς στρατιωτικῆς ἡγεσίας. Συγκεκριμένα: Ἀρχές Ἰανουαρίου 1988 ἔγραφα πρός τόν Πρωθυπουργό ὡς Ἀρχηγός Στόλου: «…Ἡ Τουρκία δείχνει ἔντονο ἐνδιαφέρον γιά ἰσχυρή ναυτική παρουσία στήν Ἀνατολική Μεσόγειο. Μέχρις σήμερα ἐμεῖς ἀπουσιάζουμε ἀπό τήν περιοχή. Εἴμεθα ἀναγκασμένοι νά ἀναπνέουμε ἀπό τό Αἰγαῖο καί τήν Ἀν. Μεσόγειο».

Σέ ἀναφορά μου πρός τόν ὑπουργό ἄμυνας, 5 ΦΕΒ 1988, σημείωνα: «Ἡ Τουρκία ἐξελίσσεται προοδευτικά σέ μεγάλη ναυτική δύναμη τῆς Μεσογείου. Ἡ Ἑλλάδα ἀναγκαστικά μόνο μέσα ἀπό ἀεροναυτική ἰσορροπία ἐξασφαλίζει τά συμφέροντά της.»

Τέλος στίς 7.11.1994 μέ γραπτή ἀναφορά μου πρός τήν πολιτική ἡγεσία σημείωνα: «…Ἡ ἐφαρμογή τοῦ Δικαίου θαλάσσης δημιουργεῖ πρόσθετες ἀνάγκες ἐθνικῆς ἀσφαλείας. Τό ΕΜΠΑΕ πρέπει νά βλέπει καί σενάρια μέ κορμό τά ἐνδεχόμενα ἐφαρμογῆς ἀπό πλευρᾶς μας τοῦ Δικαίου Θαλάσσης καθώς καί ἀποτροπῆς Τουρκικῶν αὐθαιρεσιῶν μονομερῶς σέ βάρος μας».

Στό ἐπικίνδυνο διεθνές περιβάλλον πού ζοῦμε ἡ ἀπειλή τοῦ πολέμου δέν ἔχει ἀποκλεισθεῖ. Ὁ θεός Ἄρης ἔχει πετάξει ἀπό τόν Ὄλυμπο στήν Ἀ. Μεσόγειο. Ἀπειλοῦνται ζωτικά συμφέροντα τῆς Ἑλλάδας καί καλούμεθα νά ἐπιδείξουμε σοφία, ἤτοι σύνεση, σωφροσύνη καί τόλμη. Τό πέλαγος τῶν διεθνῶν σχέσεων πού ἔχουμε νά διαπλεύσουμε εἶναι ταραγμένο πλῆρες κινδύνων καί ἀπροόπτων.

Ἡ πρωτοβουλία τῆς Γερμανίας –ἀποκλιμάκωση καί διάλογος μεταξύ Ἑλλάδας καί Τουρκίας καλοδεχούμενη, ἀλλά δέν ἔχει ἐξασφαλίσει ἕνα moratorium αὐτοσυγκράτησης. Ἡ Ἄγκυρα συνεχίζει τήν ἐπιθετική της ρητορική καί τίς προκλητικές ἐνέργειες (σεισμογραφικές ἔρευνες, παραβιάσεις ἐθνικοῦ χώρου, ἀπειλές).

Μέ ἁπλά λόγια ἡ γερμανική πρόταση ὑπολείπεται καί τῆς ἀσπιρίνης.

Οἱ Ἑλληνοτουρκικές σχέσεις νοσοῦν ἀπό ἐπιθετική ἴωση μέ ἀφετηρία τήν Ἄγκυρα καί ἡ οὐσία ἐντοπίζεται στήν θεραπεία τῆς νόσου. Ἐπειδή δέ ἡ ἴωση αὐτή προσβάλλει καί τήν Εὐρώπη, ἡ ὅποια προσπάθεια ἀναχαίτισής της ξεπερνᾶ τήν Ἀθήνα καί ἐμπίπτει στόν χῶρο καί τῆς Εὐρωπαϊκῆς ἀσφαλείας.

Ἡ Δύση μέχρι τώρα ἱκανοποιεῖτο ἀπό τήν πολιτική κατευνασμοῦ τῆς Τουρκίας ἀποσπώντας ἑλληνικές παραχωρήσεις. Ἡ Ἑλλάδα ὑπῆρξε τό θῦμα τῆς ψυχροπολεμικῆς λογικῆς τοῦ ΝΑΤΟ.

Ἡ πολιτική κατευνασμοῦ δέν συγκράτησε τήν Τουρκική ἐπιθετικότητα, τήν ἐνεθάρρυνε. Ὁ Τουρκικός ἰμπεριαλισμός ἔχει ἀνάψει πολλές φωτιές/ἑστίες στήν περιοχή μας, ὅπως Αἰγαῖο-Κύπρος, Συρία, Ἰράκ, Λιβύη, καί πολύ φοβᾶμαι καί στόν Λίβανο.

Ἡ ἡγεσία τῆς Ε.Ε. κατανοώντας τίς διαστάσεις τοῦ προβλήματος (γεωπολιτική, γεωοικονομική, γεωπολιτισμική) καί τό βάθος αὐτῶν, καλεῖται νά διαμορφώσει τήν ἀρχιτεκτονική ἀσφαλείας γιά τήν Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης τῆς Μέσης Ἀνατολῆς καί Βόρειας Ἀφρικῆς. Ἡ Ἑλλάδα στόν σχεδιασμό αὐτό θά πρέπει νά εἶναι παροῦσα καί νά διεκδικήσει τήν κεντρικότητα τοῦ ρόλου της.

Ἐκτιμᾶται ὅτι ἡ Γερμανία μπορεῖ νά προσφέρει σημαντικά στήν Ἑλληνοτουρκική προσέγγιση σκεπτόμενη μέ τήν ἰδιότητα τῆς Προεδρίας τῆς ΕΕ καί ὄχι ὡς Βερολῖνο.

Ἡ γερμανική πρόταση θά πρέπει νά ἀποτυπώνει τό εὐρωπαϊκό πρότυπο στήν ἐπίλυση ζητημάτων ὁριοθέτησης θαλάσσιων ζωνῶν, διότι ἡ Ἑλλάδα εἶναι κράτος μέλος τῆς ΕΕ, ὄχι μία ἐξωευρωπαϊκή χώρα, ἡ δέ Τουρκία ἐπιδιώκει ἀνάπτυξη εὐρωτουρκικῶν σχέσεων.

Μέ προβληματίζει ἡ στάση τοῦ ΓΓ/ΝΑΤΟ, περιορισμένη ἡ συμμετοχή του στήν διαχείριση τοῦ προβλήματος.

Γιατί; Ἡ στάση του εἶναι περίεργη σέ μιά συγκυρία ὅπου στόν χῶρο εὐθύνης τοῦ ΝΑΤΟ ὑπάρχουν σημαντικές ἐξελίξεις καί ἐνδημεῖ ὁ κίνδυνος στρατιωτικῆς ἐμπλοκῆς δύο συμμάχων. Μήπως ἔφτασε τό τέλος τοῦ παρόντος σχήματος δόμησης, λειτουργίας καί ἀποστολῆς του; Νομίζω ὅτι αὐτό εἶναι ἕνα μεγάλο θέμα γιά περαιτέρω βάσανο.

Διάλογος

Ὁ διάλογος ἐφ’ ὅσον ἀρχίσει, θά γίνει σέ ἕνα βεβαρημένο περιβάλλον μέ προκαταλήψεις καί καχυποψίες. Θά λειτουργήσει θετικά νά προηγηθεῖ moratorium τό ὁποῖο θά ἐπιτρέψει καλύτερη προετοιμασία καί θά δοθεῖ εὐκαιρία γιά αὐτοπεριορισμό καί τῶν δύο πλευρῶν. Ἰδιαίτερη προσοχή πρέπει νά δοθεῖ στά ΜΜΕ.

Εἶναι ἀναγκαῖο νά ἔχουν συμφωνηθεῖ πρίν τήν ἔναρξη τοῦ διαλόγου ἡ διάρκειά του καί τί κάθε πλευρά θεωρεῖ αἰτία διακοπῆς του.

Τίς τέσσερεις κρίσεις στό Αἰγαῖο, 1976-1996, ἀκολούθησαν πολιτικοί διάλογοι καί Συμφωνίες. Μελέτη ὅλων αὐτῶν τῶν διαλόγων θά φώτιζε τά ἰδιαίτερα σημεῖα ἑστίασης τῆς προσοχῆς μας.

Ἡ προϊστορία τῶν πολιτικῶν διαλόγων πού ἀκολούθησαν τίς κρίσεις στό Αἰγαῖο ἀποκαλύπτει: ἐνεργό συμμετοχή τοῦ τρίτου παράγοντα, ὁ ὁποῖος ἐξάσκησε πιέσεις πρός τήν Ἀθήνα γιά ὑποχωρήσεις/συμβιβασμούς. Ὑποβαθμίστηκε ἀπό τόν ἐξωτερικό παράγοντα τό νομικό κριτήριο καί προβλήθηκε ἔντονα τό ἐπιχείρημα τῆς πολιτικῆς πραγματικότητας. Ἡ στάση αὐτή ἐζημίωσε τήν Ἑλλάδα. Ἡ Ἑλλάδα ὑπέκυψε στήν πολιτική κατευνασμοῦ ἔναντι προσδοκιῶν ἀνταπόδοσης ἀπό τήν Τουρκία, οἱ ὁποῖες οὐδέποτε πραγματοποιήθηκαν.

Αὐτό πού τό ἐβίωσα τόσο τόν Νοέμβριο 1994 ὅσο καί τόν Ἰανουάριο 1996 ἦταν ἡ φορτική πίεση ἐκ μέρους τῶν ΗΠΑ γιά μή ἄσκηση τοῦ δικαιώματος ἐπέκτασης τῆς αἰγειαλίτιδας ζώνης. Ἔτσι ἡ Ἀθήνα παραιτεῖτο τῆς χρήσης ἑνός στρατηγικοῦ ὅπλου, τόσο στήν ἐνεργό φάση τῆς κρίσης κατά τή διαμεσολάβηση ὅσο καί στόν πολιτικό διάλογο πού ἀκολούθησε τήν ἀποκλιμάκωση.

Στόν ἐπικείμενο διάλογο, ἀπό τίς δηλώσεις τῆς Ἀθήνας, καθίσταται σαφές ὅτι τέρμα ὁ κατευνασμός, ἡ ἐπέκταση τῆς χωρικῆς θάλασσας δέν εἶναι διαπραγμάτευση, καθώς καί διάλογος ὑπό ἀπειλή πολέμου δέν γίνεται.

Ἡ ἐπιχειρησιακή εἰκόνα τοῦ στόλου μας καί τῆς Πολεμικῆς ἀεροπορίας στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, ὅπως καί τοῦ στρατοῦ στόν Ἕβρο, σέ συνδυασμό καί μέ τή συνέγερση τῆς ΕΕ καί διπλωματικές πρωτοβουλίες γιά στρατηγική ἑταιρικότητα, ἐνισχύουν τήν διαπραγματευτική θέση μας. Ἡ διπλωματία καί ἡ ἰσχύς στή συνολική διαχείριση τῆς κρίσης δέν εἶναι ἀνεξάρτητες ἐπιλογές, ἀλλά συμπορεύονται.

Ἑλληνοτουρκική προσέγγιση

Οἱ ἀπόπειρες προσέγγισης τῶν δύο χωρῶν μετά τό 1974 ἀπέβησαν ἄγονες. Εἶναι χαρακτηριστική ἡ διολίσθηση τοῦ ἐθνικοῦ συμφέροντος. Οἱ προσπάθειες τῶν ΗΠΑ, ΝΑΤΟ καί ΕΕ δέν μᾶς βοήθησαν, ἀντίθετα δημιούργησαν ρήγματα στό καθεστώς τοῦ Αἰγαίου (ἴδε Συμφωνία Davos καί Πρωτόκολλο Μαδρίτης).

Ἡ ἐξωτερική πολιτική μας χειραγωγήθηκε ἀπό ἐξωελληνικά κέντρα.

Προϋποθέσεις πού μποροῦν νά στηρίξουν μία τέτοια προσπάθεια εἶναι:

  • Σεβασμός τοῦ εὐρωπαϊκοῦ προτύπου στήν ἐπίλυση διαφορῶν γιά τήν ὁριοθέτηση τῆς ὑφαλοκρηπίδας/ΑΟΖ.
  • Ἀκύρωση τοῦ casus belli.
  • Ἐπίλυση τοῦ Κυπριακοῦ. Ἑνιαία Κύπρος, ἀπομάκρυνση ξένων στρατευμάτων, δίκαιη κατανομή τοῦ ὑποθαλάσσιου πλούτου.
  • Ἐπιστημονική, οἰκονομική, τουριστική συνεργασία.
  • Τερματισμός τῆς διακίνησης παράνομων μεταναστῶν ἀπό τήν Τουρκική ἐπικράτεια πρός τήν Ἑλλάδα μέ ἀνοχή/ἐνθάρρυνση τοῦ τουρκικοῦ κράτους.
  • Ἀπενεργοποίηση-ἀκύρωση τῶν MOUs καί MOEs, πού ἔχουν συμφωνηθεῖ.
  • Μή παραβιάσεις τοῦ ἑλληνικοῦ ἐθνικοῦ χώρου στήν θάλασσα καί τόν ἀέρα.
  • Ἀπομάκρυνση τουρκικῶν στρατιωτικῶν βάσεων στήν περιφέρεια τῆς Ἑλλάδας.

Θεωρῶ ὅτι τά βασικά ἐμπόδια στήν ἑλληνοτουρκική προσέγγιση εἶναι: Ὁ στρατηγικός στόχος τῆς Ἄγκυρας γιά ἐπέκταση σέ βάρος τῆς Ἑλλάδας καί τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ἡ ἀπουσία κοινῶν συμφερόντων καί σκοπῶν καθώς καί ἡ ἄρνηση τῆς Τουρκίας νά ἀποδεχθεῖ καί σεβαστεῖ τό Δίκαιο θαλάσσης τό ὁποῖο εἶναι ἐπικυρωμένο ἀπό ὅλες τίς χῶρες τῆς ΕΕ.

Μία πρωτοβουλία τῆς Ἄγκυρας γιά ἀσφαλῆ ἐπιστροφή στήν Κωνσταντινούπολη, Ἴμβρο, Τένεδο τοῦ βιαίως ἐκδιωχθέντος Ἑλληνισμοῦ θά εἶχε προφανῶς θετική συμβολή στήν Ἑλληνοτουρκική προσέγγιση.

 

Πρακτέον

  • Ἐνεργός, καί μέ ἐθνικό σχέδιο, συμμετοχή στήν διαμόρφωση ἀρχιτεκτονικῆς ἀσφαλείας στήν Μεσόγειο καί τίς προεκτάσεις αὐτῆς στήν Βόρεια Ἀφρική καί τήν Μέση Ἀνατολή.
  • Ἔνταξη ἐθνικῶν στόχων στήν Εὐρωπαϊκή πολιτική ἀσφαλείας, ροῆς μεταναστῶν.
  • Ἐμβάθυνση τῆς στρατηγικῆς ἑταιρικότητας μέ Γαλλία, ΗΠΑ, καί χῶρες τῆς περιοχῆς.
  • Προώθηση τῆς ἀντίληψης γιά διαρκῆ ἤ ON CALL συγκρότηση ναυτικῆς μοίρας τῆς ΕΕ καί ἀνάπτυξή της στήν Ἀ. Μεσόγειο μέ βάση της τήν Κρήτη.
  • Συνεχής ἀεροναυτική παρουσία τῆς Ἑλλάδας στήν Ἀνατολική Μεσόγειο. Περαιτέρω ἀνάπτυξη τῆς ναυτικῆς καί ἀεροπορικῆς βάσης τῆς Σούδας.
  • Ἐνίσχυση τοῦ στόλου μέ σύγχρονες μονάδες.
  • Διεκδίκηση ἀμυντικῆς βοήθειας ἀπό ΗΠΑ καί ΕΕ σέ σχῆμα δωρεάν δανεισμοῦ μονάδων καί συστημάτων ἤ καί χρηματοδότησης νέων ἀγορῶν.

 

Μόνιμη παρουσία των Rafale στη Βάση της Πάφου θέλει o Μακρόν

 

Ελληνοτουρκικά

Μόνιμη παρουσία των Rafale στη Βάση της Πάφου θέλει o Μακρόν

Με τα μαχητικά «Ραφάλ» η Γαλλία επιθυμεί να έχει μόνιμη αεροπορική παρουσία στη Βάση «Ανδρέας Παπανδρέου». Παρίσι και Λευκωσία συζητούν επί του θέματος σε υψηλό επίπεδο και, όπως πληροφορούμαστε, η διαδικασία βρίσκεται σε καλό δρόμο.
 
Την ίδια στιγμή, μάλιστα, κατά την οποία, όπως τονίζεται, τόσο το αεροπλανοφόρο «Σαρλ ντε Γκωλ»  όσο και άλλα πολεμικά πλοία του γαλλικού στόλου είναι ευπρόσδεκτα στα λιμάνια της Κύπρου. 
 
Μια τέτοια εξέλιξη αλλάζει το σκηνικό στην περιοχή μας και είναι πρόδηλον ότι περιορίζεται ο ρόλος της Βρετανίας, ενώ αυξάνονται οι συνθήκες για τη δημιουργία μιας αποτρεπτικής ενεργειακής πολιτικής υπό προϋποθέσεις και στην πρακτική εφαρμογή του EastMed, σύμφωνα με την ''ΣΗΜΕΡΙΝΗ'' της Κύπρου

Ταυτόχρονα η Λευκωσία με την επίσκεψη του Ρώσου Υπουργού Εξωτερικών στην Κύπρο Σεργκέι Λαβρόφ προσδοκά ότι η Μόσχα θα ήταν δυνατό να μιλήσει στην Άγκυρα για αλλαγή στάσης, παρότι το σενάριο αυτό από τουρκικής πλευράς είναι επί του παρόντος απομακρυσμένο. 
 
Η Τουρκία δεν δείχνει πρόθεση να διακόψει το ενεργειακό ερευνητικό της πρόγραμμα. Καθορίζει και το πλαίσιο ενός διαλόγου και το διεθνές δίκαιο κατά το δοκούν. Άλλωστε, ο Τούρκος Πρόεδρος δήλωσε τις προάλλες ότι μπορεί να συνομιλήσει με όλους στην περιοχή πλην της Κυπριακής Δημοκρατίας.   
 
• Η ναυτική δύναμη της Μόσχας στη γειτονιά μας
• Η γαλλική στρατηγική στην Ανατολική Μεσόγειο
• Το έδαφος που κερδίζει ο EastMed 
• Γιατί το Παρίσι δεν θέλει ν’ ακούει για αγωγό προς Τουρκία 
• Διασφάλιση θαλάσσιων οδών από το «Ντε Γκωλ» 
• Οι φιλικές σχέσεις με τη Μόσχα και τα συμφέροντα   

  
Ταυτόχρονα, οι παρασκηνιακές κινήσεις βάζουν στην τελική ευθεία τις (ήδη προχωρημένες και σε κορυφαίο επίπεδο) ελληνογαλλικές συζητήσεις, οι οποίες άλλωστε επιδιώκεται να ολοκληρωθούν με τις υπογραφές του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Εμανουέλ Μακρόν σε μία αμυντική συμφωνία. Σε εξέλιξη είναι οι απευθείας συνεννοήσεις ανάμεσα σε Μαξίμου και Ελιζέ με το βλέμμα στο επόμενο τετ - α - τετ των δύο ηγετών, μία ιδιαίτερα σημαντική κατ' ιδίαν συνάντηση που προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί στο Παρίσι πριν από τη σύνοδο των χωρών του Νότου που οργανώνει ο γάλλος πρόεδρος στην Κορσική, στις 10  Σεπτεμβρίου, μόλις ένα 24ωρο πριν από την πρωθυπουργική ομιλία στο Thessaloniki Helexpo Forum.  

Εξοπλιστικά 

Στο ραντεβού Μητσοτάκη - Μακρόν θα εξεταστεί όλο το πλαίσιο ενός κοινού βηματισμού Ελλάδας - Γαλλίας απέναντι στην εμπρηστική τακτική του Ερντογάν, ο οποίος επιτίθεται ανοικτά πλέον και στο Παρίσι. Είναι προφανές ότι η συζήτηση θα επεκταθεί και στο περιεχόμενο ενός αμυντικού συμφώνου Αθήνας - Παρισιού, όπως και στα μαχητικά αεροσκάφη Rafale. 

Στα ενδότερα του Μαξίμου, σύμφωνα με πληροφορημένες πηγές, διατυπώνονται συγκεκριμένες λέξεις που σηματοδοτούν τις «προϋποθέσεις» της ελληνικής πλευράς για την ισχυροποίηση Πεζικού, Αεροπορίας και Ναυτικού: «άμεσα διαθέσιμο», «επιχειρησιακά αξιόπιστο», «λιγότερο κοστοβόρο».   

«Συζητάμε και κοιτάμε παντού. ΗΠΑ, Ισραήλ, Γερμανία… Και όχι μόνο προς τη Γαλλία» λένε έγκυρες πηγές, περιγράφοντας την εν εξελίξει, προσεκτική «έρευνα αγοράς» (για αναβαθμίσεις και νέες προμήθειες αμυντικού υλικού). Μένει το «υπάρχον μενού επιλογών», κατά τις ίδιες πηγές, να κουμπώσει με τα δημοσιονομικά περιθώρια. 

Είναι εμφανές ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όχι μόνο επιμένει στους χαμηλούς τόνους απέναντι στις προκλήσεις του Ερντογάν και τούρκων αξιωματούχων (όπως είναι η στρατηγική συνολικά της ελληνικής πλευράς), αλλά και αποφεύγει κάθε δημόσια αναφορά ή προαναγγελία στο εσωτερικό της χώρας. Προχθές από τη Θεσσαλονίκη έδωσε την πρόγευση των επικείμενων εξαγγελιών του, χωρίς την παραμικρή αναφορά σε εξοπλιστικά, δεδομένου ότι δεν θέλει βιαστικές κινήσεις ή αναφορές που μπορεί να «κάψουν» τον σχεδιασμό και τις διεκδικήσεις του.

Ερχονται ριζικές αλλαγές στις προσλήψεις στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
06/09/2020 09:41 EEST

Ερχονται ριζικές αλλαγές στις προσλήψεις στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ

Προωθείται νέο νομοθετικό πλαίσιο-Τι περιλαμβάνει.


Christian Ouellet via Getty Images

Ταχύτερα, αποτελεσματικότερα, αξιοκρατικότερα. Σε αυτό το τρίπτυχο στηρίζεται ο ανασχεδιασμός των διαδικασιών πρόσληψης στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ, που προωθείται με νέο νομοθετικό πλαίσιο.

Είκοσι έξι χρόνια μετά την ψήφιση και εφαρμογή του εμβληματικού ν. 2190/94, γνωστότερου και ως «νόμος Πεπονή», που έβαλε τέλος στις πελατειακές σχέσεις, η διαδικασία επιλογής του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης εκσυγχρονίζεται και προσαρμόζεται στα δεδομένα της σημερινής εποχής.

Από τον εν λόγω νόμο διατηρείται η αντικειμενικότητα στον τρόπο επιλογής των υποψηφίων και ενισχύονται περαιτέρω δύο παράμετροι: η ψηφιοποίηση των διαδικασιών, που θα οδηγήσει σε ταχύτερη διεκπεραίωση των προσλήψεων και η αξιοκρατία στην επιλογή προσωπικού με στόχο να επιλέγεται «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση».

Η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπει την κατάργηση των ξεχωριστών προκηρύξεων που εκδίδονται από το ΑΣΕΠ για έναν ή για περισσότερους φορείς και την καθιέρωση ενός γραπτού διαγωνισμού κάθε χρόνο για όλες τις προσλήψεις τακτικού προσωπικού, με βάση τις ανάγκες των φορέων και των υπηρεσιών του δημοσίου.

Οι γραπτές δοκιμασίες διεξάγονται ηλεκτρονικά, για το σύνολο των μόνιμων θέσεων , στα πρότυπα των πανελληνίων εξετάσεων (σε συνεργασία του ΑΣΕΠ µε τα υπουργεία Παιδείας & Θρησκευμάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης για διαχειριστικά θέματα, όπου απαιτείται) και περιλαμβάνουν τρία μέρη: Γνωστικά πεδία, Δεξιότητες, Προσωπικότητα.

Η δήλωση συμμετοχής στις εξετάσεις των γνωστικών πεδίων (σε πόσα και ποια) εναπόκειται στη βούληση των υποψηφίων ανάλογα με την προτίμηση θέσεων που έχουν δηλώσει, ενώ οι δοκιμασίες δεξιοτήτων και προσωπικότητας είναι κοινές για όλους τους υποψηφίους ανά κατηγορία εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι θα εξετασθούν στα ίδια «θέματα» στις δεξιότητες και στην προσωπικότητα ενώ θα διαφοροποιηθούν τα θέματα στα γνωστικά πεδία (ενδεικτικά: πληροφορικοί, λογιστές, ελεγκτές κ.λπ.).

 Οι ερωτήσεις που αφορούν στα γνωστικά πεδία θα προκύπτουν, κατόπιν κλήρωσης με ειδικό λογισμικό, από ένα σύνολο ερωτήσεων που απαρτίζουν την Τράπεζα Θεμάτων την ευθύνη της οποίας έχει το ΑΣΕΠ. Η Τράπεζα Θεμάτων δημιουργείται στα πρότυπα της αντίστοιχης Τράπεζας Θεμάτων του υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων ενώ, κατ′ ανάλογη διαδικασία, κατασκευάζονται και οι περιεχόμενες ερωτήσεις.

Με αυτό τον τρόπο θα δημιουργηθεί μια «δεξαμενή» από την οποία η ανεξάρτητη αρχή αφού ελέγχει και διασταυρώνει τα προσόντα του κάθε υποψηφίου, στη συνέχεια θα αντλεί τους διοριστέους, ανάλογα με τις συγκεκριμένες ανάγκες του κάθε φορέα.

Η επίδοση στη γραπτή δοκιμασία θα είναι το βασικό κριτήριο για την κάλυψη κενών θέσεων, καθώς δεν θα δίνεται τόση σημασία στα τυπικά προσόντα. «Δεν μας ενδιαφέρει τόσο η συσσώρευση χαρτιών (τίτλων σπουδών) και βαθμών από οποιοδήποτε πανεπιστήμιο, όσο η αξιοποίηση των γνώσεων, των ικανοτήτων και της επαγγελματικής εμπειρίας», σημειώνουν χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών.

Όλες οι διαδικασίες θα διεξάγονται ηλεκτρονικά, διασφαλίζοντας την αντικειμενικότητα καθώς δεν θα παρεμβάλλεται ανθρώπινο χέρι. Σχεδιάζεται, επίσης, η ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας μεταξύ του ΑΣΕΠ και των εμπλεκόμενων στις επιμέρους διαδικασίες φορέων που παρέχουν στοιχεία στις διαδικασίες της ανεξάρτητης αρχής. Χάρη σε αυτό δεν θα απαιτείται από τους υποψηφίους να προσκομίζουν τίτλους σπουδών και βεβαιώσεις, καθώς θα μπορεί το ΑΣΕΠ να τα αντλεί απευθείας από τις δημόσιες υπηρεσίες.

Για τις περιπτώσεις πρόσληψης προσωπικού ορισμένου χρόνου, οι διαδικασίες παραμένουν οι ίδιες, με τη διαφορά ότι διεξάγονται ηλεκτρονικά και αναπτύσσονται διαλειτουργικότητες μεταξύ των διαφόρων πληροφοριακών συστημάτων.

Η διαδικασία στελέχωσης του Δημοσίου θα ακολουθεί έναν ετήσιο κύκλο. Τον Ιανουάριο ο κάθε φορέας θα ανακοινώνει στο υπουργείο Εσωτερικών τα κενά του, τα οποία θα αναζητούνται από την εσωτερική αγορά του Δημοσίου, μέσω αποσπάσεων και μετατάξεων. Τον Μάιο θα καταγράφονται όσες θέσεις δεν καλύφθηκαν από την κινητικότητα, και θα αναζητηθούν μέσω προσλήψεων. Το Σεπτέμβριο το υπουργικό συμβούλιο θα εγκρίνει το πακέτο προσλήψεων του επόμενου έτους, με βάση και τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας.

Με δεδομένο ότι το ΑΣΕΠ θα έχει στα χέρια του την εγκριτική απόφαση του υπουργικού συμβουλίου για τις προσλήψεις του επόμενου έτους από τον Σεπτέμβριο, σε συνδυασμό με τη διαλειτουργικότητα, το υπουργείο εκτιμά πως θα κερδηθεί σημαντικός χρόνος για τις υπηρεσίες του Δημοσίου καθώς και για τους ίδιους τους υποψηφίους, αφού θα βρίσκονται πιο γρήγορα στις θέσεις τους. Στόχος είναι να μην υπερβαίνει το ένα έτος το διάστημα που μεσολαβεί από τη στιγμή που μια υπηρεσία κοινοποιεί τις ανάγκες της στο αρμόδιο υπουργείο (και εγκρίνεται) έως την ανάρτηση των πινάκων διοριστέων. Σήμερα ο αντίστοιχος χρόνος φτάνει κατά μέσο όρο τα δύο έτη.

Το νομοσχέδιο θα αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση και η κατάθεση στη Βουλή προς ψήφιση αναμένεται εντός του Οκτωβρίου. Οι αλλαγές που θα θεσπιστούν υπολογίζεται ότι θα εφαρμοστούν το πρώτο τρίμηνο του 2022.    

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Νέες απειλές Ερντογάν: «Ή διπλωματία ή αλλιώς θα ζήσουν μεγάλη πίκρα στο πεδίο της μάχης»

Νέες απειλές Ερντογάν: «Ή διπλωματία ή αλλιώς θα ζήσουν μεγάλη πίκρα στο πεδίο της μάχης»

«Θα σκίσουμε και θα πετάξουμε τα σενάρια που κάνουν όσοι ευθαρσώς βγάζουν τέτοια έχθρα απέναντι στη χώρα μας».

Ο Τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σε δηλώσεις του κατά τα εγκαίνια του Νοσοκομείου του Γκιόζτεπε στην Κωνσταντινούπολη, αναφέρθηκε εκ νέου στην ένταση στην ανατολική Μεσόγειο με ιδιαίτερα... πολεμοχαρείς διαθέσεις. 

«Θα σκίσουμε και θα πετάξουμε τα σενάρια που κάνουν όσοι ευθαρσώς βγάζουν τέτοια έχθρα απέναντι στη χώρα μας προς την κοινή τους γνώμη. Ως Τουρκία και ως τουρκικό έθνος είμαστε προετοιμασμένοι για παν ενδεχόμενο και αποτέλεσμα», είπε.

Ο Τούρκος πρόεδρος δήλωσε ότι το πολιτικό και οικονομικό καθεστώς που κυριαρχούσε στον κόσμο για μεγάλο χρονικό διάστημα καταρρέει σε κάθε επίπεδο.

«Όσοι βρίσκονται πίσω από αδιανόητες συμμαχίες που δημιουργούνται εναντίον της χώρας μας και πίσω από συμπεριφορές που δεν αναγνωρίζουν δικαιώματα και νόμους, τους έχει κυριεύσει η ανησυχία κι ο φόβος», ανέφερε.

«Ή διπλωματία ή αλλιώς θα ζήσουν μεγάλη πίκρα στο πεδίο της μάχης»

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αφήνοντας συνεχώς αιχμές κατά της Ελλάδας, χωρίς ωστόσο να την κατονομάζει, συνέχισε λέγοντας ότι «οι απέναντί μας δεν υπολογίζουν τα δικαιώματά μας και προσπαθούν να επιβληθούν.

Αλλά θα καταλάβουν ότι δεν πάει έτσι, όταν θα δουν την Τουρκία να σκίζει και να πετάει τους ανήθικους χάρτες που της φέρνουν μπροστά της και ότι έχει πολιτική, οικονομική και στρατιωτική ισχύ.

Ή θα το καταλάβουν με τη γλώσσα της πολιτικής και της δημοκρατίας ή θα ζήσουν μεγάλες πίκρες στο πεδίο της μάχης».

«Ετοιμαζόμαστε για παν ενδεχόμενο»

«Ελπίζουμε να μην είναι πολύ αργά όταν συνειδητοποιήσουν ότι δεν υπάρχει δύναμη ικανή να σταθεί ενάντια σε ένα έθνος που θεωρεί ως ύψιστη αξία του τον αγώνα και τον ηρωισμό. Όταν λέμε, ‘μακάρι ο Αλλάχ να μην μας κάνει να ξαναγράψουμε τον εθνικό ύμνο για αυτό το έθνος’, εννοούμε να μην κάνουμε πάλι θυσίες ούτε εμείς ούτε οι αντίπαλοί μας να καταστραφούν. Το τουρκικό έθνος είναι ένα έθνος που είναι ευλογημένο, έχοντας ζήσει κάθε είδους επιθέσεις κι έχοντας πληρώσει κάθε κόστος. Όσοι ζουν εδώ και καιρό μέσα σε μία ψεύτικη γυάλα ευημερίας και δημοκρατίας, καιρός να σκεφτούν τί θα μπορούσε να συμβεί στο τέλος αυτής της διαδικασίας που βιώνουμε. Ως Τουρκία και ως τουρκικό έθνος, είμαστε έτοιμοι για παν ενδεχόμενο και αποτέλεσμα», δήλωσε εμφαντικά ο Τούρκος πρόεδρος.

Πηγή sigmalive.com

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Ρεβεγιόν με λύματα στη λεωφόρο Ποσειδώνος

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ  Υπερχείλισε ο κεντρικό αγωγός αποχέτευσης που τρέχει κάτω από τον πολυσύχναστο δρόμο  ΚΟΙΝΩΝΙΑ   27.12.24 08:50 Άρης Χατζ...