ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Πάνω από μισό εκατομμύριο παλαιοί ασφαλισμένοι στα Ταμεία μισθωτών (ΙΚΑ, Δημόσιο, ΔΕΚΟ, τραπεζών) και ελευθέρων επαγγελματιών ή αυτοαπασχολουμένων (ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ) έχουν στη διάθεσή τους τελευταίο εξάμηνο για να πάρουν πλήρη σύνταξη πριν από τα 62 και με λιγότερα από 40 χρόνια, που θα απαιτούνται μετά το 2022.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου, παλαιοί είναι οι ασφαλισμένοι που έβαλαν το πρώτο ένσημο ως το 1992, και νέοι ασφαλισμένοι είναι όσοι ξεκίνησαν από 1ης/1/1993. Για τους νέους τα πράγματα είναι ξεκαθαρισμένα, καθώς πλήρη σύνταξη λόγω γήρατος παίρνουν στην ηλικία των 67 με ελάχιστο χρόνο ασφάλισης τα 15 έτη, ή στην ηλικία των 62 με 40 έτη ασφάλισης, ενώ στα 62 αλλά με 15 έτη ασφάλισης παίρνουν μειωμένη.
Τα όρια ηλικίας που έχουν οι νέοι θα ισχύουν και για τους παλαιούς από το 2022, ώστε ουδείς να έχει δικαίωμα να αποχωρήσει πριν από τα 62.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ /Τρίτη 1 Ιουνίου 2021, 06:24:12 // Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
«Πρεμιέρα» σήμερα για το νέο εξωδικαστικό μηχανισμό, σε ό,τι αφορά στη δυνατότητα αποπληρωμής των χρεών φυσικών προσώπων και μικρών επιχειρήσεων, μέχρι και 240 δόσεις έναντι όλων των πιστωτών τους (Δημόσιο και ιδιωτικούς φορείς) και υπό προϋποθέσεις, έως και 420 δόσεις προς τις τράπεζες, αλλά προβλέπεται και κούρεμα κεφαλαίου, εφόσον αυτό αποφασίσει ο συμβιβασμός μεταξύ των μερών.
Οι ρυθμίσεις θα γίνονται πλέον αυτόματα, χωρίς δηλαδή την παρέμβαση υπαλλήλου, χωρίς κόστος και γραφειοκρατία με έναν αλγόριθμο μέσα από τον υπολογιστή.
«Προσδοκούμε με αυτό το σύστημα χιλιάδες συμπολίτες μας που μένουν εγκλωβισμένοι στο ιδιωτικό τους χρέος εδώ και χρόνια, να μπορέσουν να απεγκλωβιστούν με την έναρξη της ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Είναι ένα επαναστατικό σύστημα» δήλωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης.
Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται μέσω της ειδικής πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ), και σημειώνεται ότι το νέο πλαίσιο προβλέπει για πρώτη φορά ότι στη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν και οφειλές που δεν είναι ακόμη σε καθυστέρηση αλλά οι οφειλέτες δυσκολεύονται να εξοφλήσουν και προϋπόθεση για να τεκμηριωθεί αυτό είναι να έχουν υποστεί μείωση των εισοδημάτων τους κατά 20% τουλάχιστον.
Αίτηση για εξωδικαστική διευθέτηση οφειλών μπορούν να υποβάλουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα, υπό την προϋπόθεση ότι οι οφειλές τους είναι άνω των 10.000 ευρώ και τουλάχιστον προς δύο πιστωτές. Επίσης, αίτηση μπορεί να υποβάλουν και οι χρηματοδοτικοί οργανισμοί (τράπεζες).
Υπενθυμίζεται ότι ο νέος Πτωχευτικός έχει ξεκινήσει από την 1η Μαρτίου για τις επιχειρήσεις, ωστόσο για τις περιπτώσεις αυτές η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού γίνεται με την υποβολή business plan.
Οι κανόνες
Ο νόμος θέτει σε τράπεζες και διαχειριστές δανείων συγκεκριμένους κανόνες ρύθμισης οφειλών, όπως:
- Ικανότητα αποπληρωμής. Δηλαδή, ο οφειλέτης πρέπει να πληρώνει βάσει των εισοδημάτων του καθώς και αυτών των εγγυητών του.
- Αρχή της μη χειροτέρευσης θέσης πιστωτή. Δηλαδή, κανένας πιστωτής δεν δύναται να λάβει λιγότερα χρήματα από όσα θα λάμβανε σε περίπτωση ρευστοποίησης της περιουσίας του οφειλέτη και των εγγυητών του.
- Σύμμετρη ικανοποίηση πιστωτών. Δηλαδή, τα χρήματα του οφειλέτη πρέπει να μοιραστούν αναλογικά, έτσι ώστε να καλύψουν όλους τους πιστωτές (δημόσιου και χρηματοπιστωτικού τομέα).
Η διαδικασία
Η διαδικασία προβλέπεται να είναι γρήγορη, καθώς θα πρέπει να ολοκληρώνεται το αργότερο σε δύο μήνες από την υποβολή της αίτησης στην πλατφόρμα.
Όσοι επιλέξουν τον εξωδικαστικό συμβιβασμό θα πρέπει αφού κάνουν αίτηση να παρέχουν εξουσιοδότηση για την άρση τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου. Στη συνέχεια αυτοματοποιημένα θα καταγράφονται τα στοιχεία που αφορούν σε οφειλές, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία και θα παράγεται η σχετική ρύθμιση, χωρίς να απαιτείται εμπλοκή ανθρώπινου παράγοντα ή/και έγκριση οποιουδήποτε στελέχους του δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.
Στη συνέχεια οι χρηματοδοτικοί φορείς, δύνανται να καταθέσουν πρόταση ρύθμισης προς τον οφειλέτη. Αν η πρόταση εξασφαλίσει τη συναίνεση του οφειλέτη και της απαιτούμενης πλειοψηφίας των χρηματοδοτικών φορέων, διαβιβάζεται στο δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, οι οποίοι καλούνται σε στενό χρονικό πλαίσιο να ελέγξουν την τήρηση των προϋποθέσεων του νόμου και εφόσον πληρούνται τότε αυτομάτως παρέχεται η έγκρισή τους.
Το «κούρεμα» προς το δημόσιο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 95% των απαιτήσεων του δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση, 85% των απαιτήσεων του δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Επιπλέον, στην περίπτωση των διμερών διαπραγματεύσεων ή στις πολυμερείς διαπραγματεύσεις όταν η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, το «κούρεμα» βασικής οφειλής προς το Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 75%. Σημειώνεται ότι διαγραφή βασικής οφειλής προς το Δημόσιο και ασφαλιστικών εισφορών απαγορεύεται από τον νόμο. Περαιτέρω, στην περίπτωση αυτή το «κούρεμα» προς τους χρηματοδοτικούς φορείς δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 80% των απαιτήσεων των χρηματοδοτικών φορέων, με εξαίρεση τους τόκους υπερημερίας για τους οποίους δεν υπάρχει όριο.
Παράλληλα η ρύθμιση οφειλών με το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης επιβαρύνεται με επιτόκιο ίσο με το euribor τριμήνου, προσαυξημένο κατά 5%, το οποίο υπολογίζεται ετησίως. Η ρύθμιση οφειλών με τους χρηματοδοτικούς φορείς επιβαρύνεται με επιτόκιο ίσο με το euribor τριμήνου/μηνός, προσαυξημένο κατά 3,25% για εξασφαλισμένες οφειλές και 4,5% για μη εξασφαλισμένες οφειλές.
Να σημειωθεί ότι το ποσό μηνιαίας δόσης αυξάνεται σταδιακά μετά από 1 και 4 έτη. Περαιτέρω, σε περίπτωση που η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, προβλέπεται σταδιακή αύξηση με διάφορα βήματα ανάλογα το είδος δανείου - οφειλέτη.
Το ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης για τη ρύθμιση οφειλών με το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης ανέρχεται σε 50 ευρώ. Περαιτέρω σε περίπτωση που η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, προβλέπεται ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης προς χρηματοδοτικού φορείς που ανέρχεται σε 50 ευρώ ανά δάνειο με εξασφάλιση και σε 50 ευρώ ανά πιστωτή για δάνεια χωρίς εξασφάλιση.
Ο μέγιστος αριθμός δόσεων ρύθμισης αποπληρωμής οφειλής προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης είναι 240. Περαιτέρω, σε περίπτωση που η προσφερόμενη λύση από τους χρηματοδοτικούς φορείς προκύπτει από την αντιπρόταση των πιστωτών, προβλέπεται μέγιστο όριο 420 δόσεων για τα εξασφαλισμένα δάνεια ΦΠ, 240 δόσεων για μη εξασφαλισμένα δάνεια ΦΠ και εξασφαλισμένα δάνεια ΝΠ και 180 δόσεων για μη εξασφαλισμένα δάνεια ΝΠ. Επιπλέον για οφειλέτες ΦΠ έχει προβλεφθεί από τους χρηματοδοτικούς φορείς το μέγιστο όριο ηλικίας τα 85 έτη, βάσει του οποίου μειώνεται ο αριθμός των δόσεων, έκτος αν συμβληθεί εγγυητής μικρότερης ηλικίας.
Επίσης θα πρέπει να καταβάλει για τα χρέη του ό,τι εισπράξει από την ρευστοποίηση όλης της περιουσίας του. Για τα, δε, ακίνητα περιουσιακά στοιχεία, η αξία ρευστοποίησης προσδιορίζεται ως το μέγιστο ανάμεσα στη φορολογητέα αξία και την εμπορική αξία μειωμένη, κατά 3% λόγω των εξόδων της διαδικασίας ρευστοποίησης, ενώ για τα κινητά περιουσιακά στοιχεία, η αξία ρευστοποίησης ταυτίζεται με την εμπορική αξία.
Επιπλέον , ο οφειλέτης θα πρέπει να πληρώσει και το ποσό που περισσεύει από τα εισοδήματα του (μετά την κάλυψη των ευλόγων δαπανών διαβίωσης για φυσικό πρόσωπο και του αναγκαίου κεφαλαίου κίνησης για νομικό πρόσωπο), εφόσον τα εισοδήματα του είναι επαρκή και μπορούν να υποστηρίξουν κάτι τέτοιο.
Πρόσθετα στα ανωτέρω, ο οφειλέτης έχει την ευχέρεια να δηλώσει ότι μπορεί να πληρώνει παραπάνω (με σκοπό να αποπληρώσει νωρίτερα και αποφύγει την επιβάρυνση τόκων) και τότε προστίθεται και αυτό το ποσό.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα προχωρήσει μέσα στο μήνα στην ιστορική διαδικασία έκδοσης κοινού χρέους για να χρηματοδοτηθεί το σχέδιο με σκοπό να ξεπεραστεί ο οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας του νέου κορονοϊού, ανακοίνωσε χθες βράδυ το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Συγκεκριμένα, ανέφερε πως «έλαβε επίσημα ειδοποιήσεις έγκρισης από το σύνολο των 27, κάτι που επιτρέπει στην (Ευρωπαϊκή) Επιτροπή να διαθέσει ομόλογα εξ ονόματος της ΕΕ στις αγορές κεφαλαίων».
Το σχέδιο ανάκαμψης, ή «Next Generation EU», όπως αποκαλείται στην ανακοίνωση, σήμερα καθώς «η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πλέον σε θέση να εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση», συνόψισε με ικανοποίηση στο κείμενο ο Αντόνιο Κόστα, ο πρωθυπουργός της Πορτογαλίας, η χώρα του οποίου ασκεί την εναλλασσόμενη προεδρία της ΕΕ από τον Ιανουάριο.
Συνολικά, αναμένεται να χορηγηθούν 672 δισ. ευρώ σε ενισχύσεις ή δάνεια στα κράτη - μέλη στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδίου ανάκαμψης ύψους 750 δισεκ. ευρώ. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα χρηματοδοτηθεί με την έκδοση κοινού χρέους, γεγονός χωρίς προηγούμενο, που αποκαλείται ενσάρκωση της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης για την αντιμετώπιση της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία.
«Συγκεκριμένα, η Επιτροπή ξεκινά την 1η Ιουνίου τη διαδικασία έκδοσης χρέους με τη συμμετοχή μεγάλων διεθνών και ευρωπαϊκών τραπεζών, και η διάθεση των τίτλων θα γίνει εντός του μήνα», είπε χθες ο Γάλλος υφυπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Κλεμάν Μπον, σε συνέντευξη στην Echos.
Το ύψος της πρώτης έκδοσης αναμένεται να είναι «γύρω στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ», διευκρίνισε και πρόσθεσε πως «η όρεξη της αγοράς αναμένεται να είναι μεγάλη και τα επιτόκια πολύ ευνοϊκά».
Την περασμένη Πέμπτη τα κοινοβούλια της Αυστρίας και της Πολωνίας ενέκριναν τον μηχανισμό έκδοσης κοινού χρέους, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία επικύρωσης. Η Ισπανία και η Ιταλία αναμένεται να είναι οι χώρες που θα ωφεληθούν περισσότερο, με χορηγήσεις περίπου 70 δισ. ευρώ για την καθεμιά, ακολουθούμενες από τη Γαλλία (περίπου 40 δισ. ευρώ).
Η εφαρμογή του σχεδίου, που συμφωνήθηκε τον Ιούλιο του 2020 έπειτα από δύσκολες διαπραγματεύσεις, έχει επικριθεί επανειλημμένα για τη βραδύτητά της. Οι πρώτες εκταμιεύσεις, που αναμένεται να χρηματοδοτήσουν προγράμματα επενδύσεων των κρατών μελών στους τομείς του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πράσινης μετάβασης, προβλέπεται να γίνουν στην καλύτερη περίπτωση στα τέλη του Ιουλίου. Θα πρόκειται για προχρηματοδοτήσεις που θα αντιπροσωπεύουν το 13% των συνολικών ενισχύσεων. Η εκταμίευσή τους θα διαρκέσει αρκετά χρόνια.
Οι χώρες της Ε.Ε. άρχισαν να υποβάλουν στα τέλη Απριλίου τα εθνικά τους σχέδια επενδύσεων, που είναι συνδεδεμένα με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να εξασφαλίσουν χρηματοδοτήσεις. Πλέον 22 από τα 27 μέλη έχουν καταθέσει τα σχέδιά τους στην Κομισιόν, που έχει στη διάθεσή της προθεσμία δύο μηνών για να τα μελετήσει και να τα εγκρίνει. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα έχει κατόπιν έναν μήνα για να δώσει το δικό του πράσινο φως.
Μεταξύ άλλων, τα κεφάλαια αυτά θα επιτρέψουν να προχωρήσουν προγράμματα όπως η ανακαίνιση κτιρίων προκειμένου να γίνουν ενεργειακά πιο αποδοτικά, η δημιουργία δικτύων ταχυφορτιστών και φορτιστών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων υψηλής ταχύτητας, υποδομών αποθήκευσης δεδομένων, κ.ο.κ.
Εχοντας αφήσει εκτεθειμένους τους πλέον ευάλωτους στη βαριά νόσηση και τον θάνατο από τον ιό της πανδημίας, τους πολίτες άνω των 60 ετών –εμβολιασμένοι σε ποσοστό μόλις 65% συγκριτικά με άλλα ευρωπαϊκά κράτη, όπου το ποσοστό ξεπερνά το 90%– η κυβέρνηση προχωράει τώρα στον εμβολιασμό των νέων άνω των 18 ετών και διαφημίζει τον εμβολιασμό παιδιών και εφήβων!
Για την ηλικιακή ομάδα άνω των 60 ετών, που μετράει σε παγκόσμιο επίπεδο το 95% των θανάτων από Covid-19(!), η κυβέρνηση ακόμα δεν έχει έτοιμο το σχέδιο εμβολιασμών κατ’ οίκον, όπως παραδέχτηκε χθες ο επικεφαλής της επιχείρησης «Ελευθερία», γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους, ο οποίος μετέθεσε τις σχετικές ανακοινώσεις για την επόμενη εβδομάδα υπό την πίεση σχετικής ερώτησης. Ποιος θυμάται τις περσινές δεσμεύσεις του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια ότι οι κατ’ οίκον εμβολιασμοί θα ξεκινούσαν με τα πρώτα εμβόλια;
Ενας στους πέντε ενήλικους πολίτες (19%) έχει ανοσία, πεντέμισι μήνες μετά την έναρξη των εμβολιασμών στη χώρα, με το πολυπόθητο τείχος ανοσίας που επιτυγχάνεται όταν εμβολιαστεί το 70% και πλέον του πληθυσμού να μοιάζει δύσκολο να επιτευχθεί. Ο Μάιος έκλεισε χθες με συνολικά 57.273 κρούσματα, 1.714 θανάτους και 481 βαριά νοσούντες διασωληνωμένους, ενώ χθες κατέγραψε 1.007 νέες διαγνώσεις και 41 απώλειες ανθρώπινων ζωών.
Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει στο άνοιγμα της εμβολιαστικής πλατφόρμας στους πολίτες άνω των 30 που μπορούν να κλείσουν ραντεβού και με τα τέσσερα διαθέσιμα εμβόλια αλλά και των νεαρότερων πολιτών 18-29 ετών με το σκεύασμα της Johnson&Johnson.
Σε σχέση με τα νησιά και την περιβόητη επιχείρηση «Γαλάζια Ελευθερία», ο Μ. Θεμιστοκλέους απέδωσε τα εύσημα στην Κύθνο όπου το ποσοστό εμβολιαστικής κάλυψης έφτασε στο 93% εμβολιασμένων με μία δόση και 79% πλήρως εμβολιασμένων. Την καλύτερη μεταβολή στην εμβολιαστική κάλυψη, όπως είπε, την έχει η Σύρος που από 12% έφτασε στο 30%, ενώ παραμένει χαμηλή η συμμετοχή στον εμβολιασμό σε Σάμο, Νάξο, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Κάλυμνο.
Για τον εμβολιασμό των παιδιών, πάντως, η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπης Εμβολιασμών ομότιμη καθηγήτρια Παιδιατρικής Μαρία Θεοδωρίδου ξεκαθάρισε ότι δεν δεσμεύεται από τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΜΑ) που έδωσε το πράσινο φως. Παραμένει ανοιχτό θέμα για την Επιτροπή, διευκρίνισε, χωρίς να αποκλείει όμως το ενδεχόμενο ο εμβολιασμός –εφόσον αποφασιστεί– να αφορά παιδιά με αυξημένο κίνδυνο και όχι όλα τα παιδιά.
Αναφέρθηκε στο ερευνητικό πρωτόκολλο για τα παιδιά που έδειξε ότι το εμβόλιο της Pfizer είναι ανοσογόνο και 100% αποτελεσματικό, τονίζοντας όμως ότι τα 2.260 παιδιά που συμμετείχαν στη μελέτη είναι περιορισμένος αριθμός για να ανιχνευτούν σπάνιες παρενέργειες. Τέλος, αναφερόμενη στα περιστατικά μυοκαρδίτιδας και περικαρδίτιδας που έχουν καταγραφεί σε νέα άτομα (κάτω των 30 ετών) από το εμβόλιο της Pfizer, θύμισε τον πρωταρχικό στόχο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας που παραμένει ο εμβολιασμός των ενηλίκων.
Η ισπανική Navantia με σημερινή ανακοίνωση που εξέδωσε, αποκαλύπτει την πρόταση της για το πρόγραμμα απόκτησης τεσσάρων νέων φρεγατών από Πολεμικό Ναυτικό, στην οποία τονίζει τις βασικές παραμέτρους για την ενίσχυση του ελληνικών ναυτικών δυνάμεων τόσο με μέσα όσο και με επενδύσεις και συνεργασία σε συγκεκριμένους τομείς.
Όπως αναφέρει το δελτίο τύπου που εκδόθηκε από τη Navantia στις 31 Μαΐου 2021, η εταιρεία έχει δεσμευτεί να παραδώσει 4 νέες φρεγάτες για το στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ ακόμα περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων επιφανείας, καθώς επίσης γίνεται και αναφορά στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Ειδικότερα, η ισπανική πρόταση προβλέπει την κατασκευή τεσσάρων νέων προηγμένων φρεγατών τύπου F-110, η οποία μπορεί είναι εξοπλισμένη τόσο με ευρωπαϊκά όσο και με αμερικανικά συστήματα και τεχνολογίες, αλλά και με όπλα τελευταίας γενιάς, που θα επιτρέπουν την πλήρη διαλειτουργικότητα, μέσω της χρήσης ενός «ψηφιακού διδύμου» που θα επιτρέπει την επιχειρησιακή προσομοίωση και αξιολόγηση των οπλικών συστημάτων.
Ο εκσυγχρονισμός των MEKO
Ακόμα, περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΥΔΡΑ (κλάσσης MEKO-200), την συνεργασία με την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, έχοντας ως σημεία αναφοράς, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση του οικονομικού και βιομηχανικού περιβάλλοντος, όπως για παράδειγμα τους προμηθευτές εξοπλισμού και υλικών, την ανάπτυξη τεχνολογιών στην χώρα κ.ά.
Στο πλαίσιο αυτό, ως βασικό μέρος του προγράμματος ναυπήγησης των νέων φρεγατών, η Navantia παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο μεταφοράς τεχνολογίας και δυνατοτήτων (ToT – technology and capabilities transfer) για την αναζωογόνηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, που περιλαμβάνει επίσης την οικοδόμηση συνεργασιών με πανεπιστήμια και κέντρα αριστείας για την καινοτομία και ανάπτυξη εργατικού δυναμικού.
Σύμφωνα με την εταιρεία, αυτό το σχέδιο υποστηρίζεται από την μεγάλη εμπειρία της εταιρείας στην ανάπτυξη δυνατοτήτων για χώρες-εταίρους όπως η Αυστραλία, η Νορβηγία και το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας, ενώ ακόμα οι Ισπανοί σχεδιάζουν και τις απαραίτητες επενδύσεις για την αναδιάρθρωση των περιουσιακών στοιχείων των ελληνικών ναυπηγείων, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας βιώσιμης πηγής απασχόλησης και οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα.
Την ίδια ώρα μέχρι τα μέσα ή τέλη Ιουνίου αναμένεται η τελική εισήγηση από το ΠΝ για τις επικρατέστερες προτάσεις για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών.
Η επίσημη κατάθεση από την αμερικανική πλευρά της πρότασης για τις MMSC προκάλεσε απογοήτευση και σαστιμάρα στο ΠΝ καθώς δεν αυτή δεν περιελάμβανε ουσιαστική ενδιάμεση λύση, πλην κάποιων παροπλισμένων O.H.Perry.
Έτσι η αμερικανική πρόταση αυτομάτως κατατάσσεται στις τελευταίες, αν όχι στην τελευταία θέση της σχετικής λίστας, λόγω και του ελλιπούς εξοπλισμού τους.
Έτσι σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, οι προτάσεις που βρίσκονται επικεφαλής στη λίστα του ΠΝ είναι αυτές των Γάλλων, των Γερμανών των Ολλανδών με τις υπόλοιπες να ακολουθούν και τις αμερικανικές φρεγάτες να παραμένουν καθηλωμένες στην τελευταία θέση της σχετικής λίστας του ΠΝ.
Ο μόνος λόγος που δεν έχουν απορριφθεί είναι η εμμονή της κυβέρνησης η οποία μη έχοντας φυσικά ουδεμία γνώση περί θεμάτων ναυτικής τεχνολογίας νομίζουν ότι η παραμονή στην λίστα θα εξασφαλίσει γεωστρατηγικά οφέλη. Την ίδια ώρα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος επιβεβαίωνε τις πληροφορίες περί διαχωρισμού της αγοράς νέων φρεγατών από αυτό της ενδιάμεσης λύσης.
Σύμφωνα με αυτές το ΠΝ έχει καταλήξει ότι τα σκάφη κλάσης Μ (Karel Doorman) του ολλανδικού Ναυτικού πληρούν τις απαιτήσεις του για μια άμεση λύση ενίσχυσης που έχει ανάγκη καθώς τα σκάφη εάν αποκτηθούν θα μεταβιβαστούν στο ΠΝ σε πολύ σύντομο χρόνο (hot-trander). Βέβαια αυτό έχει και την αντίθετη ανάγνωση. Ουσιαστικά έτσι «βγάζει» από τη δύσκολη θέση άλλες υποψηφιότητας χωρίς ενδιάμεση λύση, όπως πιθανότατα είναι αυτή της αμερικανικής MMSC.
Σύμφωνα με τον Ν.Παναγιωτόπουλο: «αναλόγως αποτελεσμάτων και εφόσον απαιτηθεί το ΠΝ θα εισηγηθεί τυχόν διαχωρισμό απόκτησης μεταχειρισμένων πλοίων από το πρόγραμμα των νέων φρεγατών».
Για «δύο διαφορετικούς κόσμους που συγκρούονται» και όχι «απλά δύο διαφορετικές παρατάξεις» έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, μιλώντας στο Εργατικό Κέντρο Εύβοιας, κατά τη σημερινή του επίσκεψη στη Χαλκίδα, απ' όπου άσκησε και πάλι σκληρή κριτική στο εργασιακό νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, «η κυβέρνηση έχει επιλέξει να διαλύσει τις εργασιακές σχέσεις όπως τις ξέραμε μέχρι σήμερα, προς όφελος κάποιων λίγων επιχειρηματικών ομίλων που θέλουν να αυξήσουν τα κέρδη τους», ενώ κάλεσε σε έναν όχι «εθιμοτυπικού χαρακτήρα» αλλά «ουσιαστικό αγώνα» να ανατραπούν αυτές οι «επιδιώξεις».
«Αυτές τις μέρες υπάρχει ολομέτωπη επίθεση στα δικαιώματα του κόσμου της εργασίας» δήλωσε, ξεκινώντας την παρέμβασή του στο Εργατικό Κέντρο και έκανε λόγο για μια επίθεση που είναι «ενταγμένη» σε μια «στρατηγική» με στόχο να «μεγαλώσουν τα κέρδη μιας ελίτ» εις βάρος όμως της «μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας».
Ο ίδιος προειδοποίησε ότι αυτό που συμβαίνει δεν αφορά μονάχα τους εργαζόμενους, αλλά ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, καθώς, όπως είπε, πρόκειται για το «παραγωγικό μοντέλο» που θα έχουμε τα επόμενα χρόνια και έχει να κάνει με το «πλαίσιο» που θα ορίσουμε για την οικονομία και τις εργασιακές σχέσεις.
Αναφερόμενος στο έργο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τα εργασιακά, όταν ήταν κυβέρνηση, επισήμανε, μεταξύ άλλων, την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, την ενίσχυση του ΣΕΠΕ, την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη θέσπιση του βάσιμου λόγου απόλυσης.
«Όλη μας η έγνοια και η πολιτική, σε μια δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία, ήταν να στηριχθούν οι αδύναμοι και να προστατευθεί η εργασία και ο εργαζόμενος» τόνισε, ενώ σημείωσε πως υπήρχαν «αντιδράσεις» από τον ΣΕΒ και τις μεγάλες εργοδοτικές οργανώσεις που είχαν «τελείως διαφορετική στρατηγική» και που «στήριξαν» την εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, προκειμένου να «πάρει πίσω» όλα αυτά και να «κάνει μεγαλύτερες τομές» για την «απορρύθμιση της εργασίας» και τη «διάλυση του θεσμικού πλαισίου προστασίας της».
Αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στην «θερινή ψήφιση, το 2019» τροπολογίας που καταργούσε την αιτιολογημένη απόλυση, την προστασία των εργολαβικών εργαζομένων και αποδομούσε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, καταλογίζοντας στην κυβέρνηση ότι και τώρα, με το νομοσχέδιο που ετοιμάζει, απειλεί το οκτάωρο, μια «κατάκτηση» που έχει και παγκόσμιο συμβολισμό, αλλά ταυτόχρονα επηρεάζει και τους ανέργους, αφού δεν θα είναι πιθανό να βρουν αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας, καθώς οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να «επεκτείνουν την ελαστική εργασία».
Επίσης, προειδοποίησε ότι θα προκληθεί νέο κύμα «brain drain» νέων «υψηλών προσόντων» και με πτυχία.
Κλείνοντας την παρέμβασή του, κάλεσε σε μια «πλατύτερη συσπείρωση» εκπροσώπων όλης της κοινωνίας προκειμένου να αναγκαστεί η κυβέρνηση να «αφουγκραστεί την αγωνία» τους, να αντιληφθεί το «πολιτικό κόστος» και επομένως, να «ανακρούσει πρύμναν», ενώ υπογράμμισε πως η στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι η «υπεράσπιση του κόσμου της εργασίας» ακόμα και εν μέσω «των σκληρότερων μνημονιακών υποχρεώσεων», «πόσω μάλλον τώρα που μπορούμε να σχεδιάζουμε αυτόνομα τη στρατηγική που είναι καλύτερη για την κοινωνική πλειοψηφία».
Αποκάλεσε δε, «εξαίρεση» στο παγκόσμιο πολιτικό πλαίσιο την κυβέρνηση Μητσοτάκη, που έχει βγάλει από τη «ναφθαλίνη» τις πολιτικές «της Θάτσερ και του Ρίγκαν», την ώρα που μετά την πανδημία η «στήριξη του κοινωνικού κράτους και της εργασίας» θεωρείται πως είναι η μόνη που μπορεί να δώσει «προοπτική».
Προανήγγειλε, τέλος, όχι μόνο την «κατάργηση» των νόμων αυτών, εάν ψηφιστούν, σε περίπτωση που επανέλθει στην κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά τη θεσμοθέτηση νέου πλαισίου που θα λαμβάνει υπόψη τις νέες συνθήκες μετά την πανδημία, με στόχο μια «συμπεριληπτική ανάπτυξη» και όχι έναν «άγονο ανταγωνισμό μείωσης μισθών».
Εξάλλου, ο Αλ. Τσίπρας επισκέφτηκε σήμερα και το κέντρο της πόλης της Χαλκίδας, όπου συνομίλησε με καταστηματάρχες και εμπόρους. Οι μικρομεσαίοι, κυρίως, επιχειρηματίες εξέφρασαν στον Αλ. Τσίπρα τα προβλήματα που έχουν προκληθεί από την πανδημία, καθώς και τα αιτήματά τους για την μετά COVID περίοδο, που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την ανάγκη ενός «κεφαλαίου επανεκκίνησης» καθώς και τη μετατροπή της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, υπογράμμισε με τη σειρά του τον κίνδυνο να εκτοξευθεί η ανεργία εάν δεν στηριχθούν οι επιχειρήσεις αυτές και ότι σε αυτή τη φάση τα «συμφέροντα των ΜμΕ επιχειρήσεων ταυτίζονται με αυτά των εργαζομένων».
Συμφωνήσαμε πως διαφωνούμε και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Αλέξανδρος Θ. ΔρίβαςΔιεθνολόγος -Συντονιστής του Τομέα Ευρασίας & Ν. Α. Ευρώπης στο ΙΔΙΣ - Research Fellow in HALC (Hellenic American Leadership Council)
Η επίσκεψη του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών απέδειξε κάτι που ισχύει γενικά στις διεθνείς σχέσεις. Σου συμπεριφέρονται όπως ορίζεις εσύ να σου συμπεριφερθούν.
Οι Τούρκοι είχαν άλλα σχέδια για αυτήν την επίσκεψη όμως αυτά έπεσαν στο κενό γιατί οι Πομάκοιέδωσαν τον τόνο.
Στην Τουρκία αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ένα νέο αφήγημα δημιουργείται με τον αντιαμερικανισμό να φτάνει σε δυσθεώρητα ύψη. Η φαντασία του τουρκικού Τύπου έχει οργιάσει προκειμένου να αντιμετωπίσει τη ζοφερή πολιτική, κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα. Σύμφωνα με αυτά τα αφηγήματα πανικού ″η Αμερική συνεργάζεται με τον Πεκέρ για να γίνει πραξικόπημα εναντίον του Ερντογάν″.
Η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να μελετήσει τα καλά της επίσκεψης Τσαβούσογλου, που δεν είναι άλλα από όσα εδραιώθηκαν την 15η Απριλίου στην Άγκυρα από τον Έλληνα Υπουργό Εξωτερικών.
Ο Τσαβούσογλου σαφώς και προκάλεσε. Απλώς όλοι περίμεναν κάτι παραπάνω. Η Τουρκία έχει δοκιμάσει όμως τι θα πει ″ελληνικός συναγερμός″ και μάλιστα από τον Μάρτιο του 2020 μέχρι τον Οκτώβριο του ίδιου έτους.
Οι Τούρκοι αν δεν είναι σίγουροι ότι κάποιο κόλπο δε θα πιάσει, απλώς δε θα το κάνουν.
Ποιες ήταν οι προκλήσεις του; Το ότι η Τουρκία δεν αποδέχεται το πώς είναι στρωμένο το τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Έχουμε μια διαφορά με την Τουρκία και αυτή αφορά τον καθορισμό υφαλοκρηπίδας. Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών είπε δημόσια πως η Τουρκία δε δέχεται όρους και προϋποθέσεις σε αυτόν τον διάλογο, αφού πρώτα ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών ανέφερε πως υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες, εκ διαμέτρου αντίθετες.
Αν προσθέσουμε και τις προκλήσεις του που αφορούν τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης (που η Τουρκία επιμένει να ονομάζει ως τουρκική) θα αντιληφθούμε ότι τα μεταξύ μας ζητήματα παραμένουν άλυτα.
Συμφωνήσαμε πως διαφωνούμε και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Ξέρουμε όλοι πλέον ποιο είναι το ταβάνι των ελληνοτουρκικών σχέσεων και οι ″fast track″ επιλύσεις ζητημάτων που άπτονται ζητημάτων κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων, δεν πρόκειται να προχωρήσουν στο εγγύς μέλλον.
Η συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής στο ΝΑΤΟ δεν θα είναι τόσο σημαντική καθώς σε αυτή τη Σύνοδο, πολύ πιο σημαντική συνάντηση θα είναι αυτή του Μπάιντεν με τον Ερντογάν. Η Σέρμαν διεμήνυσε στην Τουρκία πως ο Αμερικανός πρόεδρος περιμένει μια απάντηση για τους S-400.
Οι δύο υπουργοί Εξωτερικών μίλησαν για το πιστοποιητικό COVID-19που αφορά την ασφάλεια και την υγεία των πολιτών αλλά και τον τουρισμό. Κάποιος θα πει ότι αυτά δεν είναι σημαντικά θέματα. Απεναντίας, είναι πολύ σημαντική η στροφή στον ρεαλισμό.
Τα σημαντικά και δύσκολα ζητήματα έχουν διαχωριστεί από τα εύκολα. Με άλλα λόγια μια κάθετη γραμμή διαχωρίζει τα θέματα χαμηλής πολιτικής από τα αντίστοιχα της υψηλής πολιτικής.
Οι διαφορές που έχουν κράτη σαν την Ελλάδα και την Τουρκία δεν επιλύονται παρά μόνο αν η μια πλευρά ακυρώσει τις αξιώσεις της.
Επειδή η Ελλάδα έχει τη νομιμότητα και τη λογική με το μέρος της, δεν πρέπει να είναι αυτή που θα κάνει πίσω.
Μέχρι να πειστεί η Τουρκία να ακυρώσει τις επιθετικές της βλέψεις εναντίον της Ελλάδας, ας αναζητήσουμε με τους γείτονες ζητήματα στα οποία μπορούμε να συζητάμε. Αυτά τα ζητήματα όμως δεν πρέπει να συγχέονται.
Να μην περιέλθει δηλαδή η θετική ατζέντα ″σε ομηρία″ (σύμφωνα με την τουρκική λογική) προκειμένου η Τουρκία να συνεχίσει να παρανομεί σε Αιγαίο, Ανατολική Μεσόγειο και Θράκη.
Τελικά η 15η Απριλίου δούλεψε υπέρ της Ελλάδας καθώς σήμερα είδαμε ορισμένα αποτελέσματα της στάσης του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών.
Επιπρόσθετα, φανερώνεται πως η Τουρκία είναι πραγματικά ″στριμωγμένη″ καθώς τόσο το διεθνές περιβάλλον όσο και η εικόνα της εσωτερικής της πολιτικής κατάστασης, την κάνουν να σκεφτεί πολλές φορές το άνοιγμα νέων μετώπων.
Με βάση αυτά να συνεχίσουμε να πορευόμαστε στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.