Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2021

Έλεγχοι σε e-shops και καταστήματα για ανατιμήσεις σε μάσκες FFP2 και Ν95

 


  Έλεγχοι σε e-shops και καταστήματα για ανατιμήσεις σε μάσκες FFP2 και Ν95

Εντοπίστηκαν περισσότερα από 16 e-shops και φυσικά καταστήματα που προχώρησαν σε υψηλά ποσοστά ανατιμήσεων σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την ανακοίνωση των νέων μέτρων

 

Έλεγχος πραγματοποιείται από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) και άλλες ελεγκτικές μονάδες, σε περισσότερα από 16 e-shops και φυσικά καταστήματα που προχώρησαν σε υψηλά ποσοστά ανατιμήσεων για τις μάσκες προστασίας κατηγορίας FFP2 και Ν95, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την ανακοίνωση των νέων μέτρων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση, η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων παρατήρησε πως στο χρονικό διάστημα από 24/12/2021 έως και 27/12/2021, σε ορισμένες περιπτώσεις, υπήρξαν σημαντικές ανατιμήσεις σε μέσα ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής, και κυρίως μάσκες προστασίας κατηγορίας FFP2 και Ν95.

Στο πλαίσιο αυτό εντοπίστηκαν περισσότερα από 16 e-shops και φυσικά καταστήματα που προχώρησαν σε υψηλά ποσοστά ανατιμήσεων σε ελάχιστο χρονικό διάστημα από την ανακοίνωση των νέων μέτρων που ισχύουν από την Παρασκευή 24/12/2021. Στα καταστήματα αυτά ήδη πραγματοποιείται έλεγχος από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) και άλλες ελεγκτικές μονάδες, προκειμένου να τεκμηριωθεί η ενδεχόμενη άσκηση πρακτικών αισχροκέρδειας, σύμφωνα με όσα προβλέπονται από το άρθρο 58 του ν. 4818/2021.

Στις επιχειρήσεις που αποδεικνύεται ότι αισχροκερδούν έναντι του καταναλωτικού κοινού, εκμεταλλευόμενες την ανάγκη των καταναλωτών να προστατευθούν από την περαιτέρω διασπορά του COVID-19, θα επιβληθούν πολύ υψηλά πρόστιμα που μπορούν να έχουν ύψος ως και 1.000.000 ευρώ.

Η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή υπενθυμίζει τη δυνατότητα των καταναλωτών να γνωστοποιούν περιστατικά αισχροκέρδειας μέσω της τηλεφωνικής γραμμής 1520 αλλά και στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις gen-sec@gge.gr και dimea@mnec.gr.

Κατώτατος μισθός / Πρωτοχρονιάτικη αύξηση κοροϊδία κατά 0,52 ευρώ στο ημερομίσθιο

 


Κωστής Χατζηδάκης και Κυριάκος Μητσοτάκης
(EUROKNISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ)

Τη «γενναία» αύξηση, που αντιστοιχεί στην τιμή ενός κουλουριού Θεσσαλονίκης, ανακοίνωσε και επίσημα το υπουργείο Εργασίας αναφορικά με τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού από 1/1/22, ενώ την ίδια ώρα, στα ράφια των σούπερ μάρκετ αναμένονται αυξήσεις ρεκόρ, που σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα στα μακαρόνια, μπορεί να φτάσουν έως και το 40%.

Συγκεκριμένα, το αρμόδιο υπουργείο ανακοίνωσε σήμερα ότι ο κατώτατος μισθός από την 1η Ιανουαρίου του 2022 αυξάνεται κατά 0,52 ευρώ την ημέρα, δηλαδή, κατά 13 ολόκληρα ευρώ τον μήνα. Αναλυτικά ανακοινώθηκε ότι για τους υπαλλήλους ο κατώτατος μισθός αυξάνεται κατά 2% και ορίζεται στα 663 ευρώ από 650 ευρώ και για τους εργατοτεχνίτες το κατώτατο ημερομίσθιο αυξάνεται επίσης κατά 2% και ορίζεται στα 29,62 ευρώ από τα 29,04 ευρώ (αύξηση 0,58 του ευρώ).

Η κυβέρνηση δηλαδή συνεχίζει να αδιαφορεί για το μεγάλο κύμα αυξήσεων που έρχεται από την επόμενη χρονιά ενώ λίγες ημέρες νωρίτερα, ο ιδιοκτήτης των σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη, σε συνάντηση που είχε στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό, προειδοποιούσε ότι τον νέο χρόνο έρχονται μεγάλες αυξήσεις σε προϊόντα μαζικής κατανάλωσης, που κυμαίνονται από 20% έως 40%. Ο ίδιος προειδοποίησε δε και για το ενδεχόμενο ελλείψεων σε βασικά προϊόντα.

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς αυτό θα οδηγήσει σε εκτίναξη του δείκτη τιμών καταναλωτή στο 3% το 2022, όταν η κυβέρνηση προβλέπει μόλις 0,8% εντός του κειμένου του προϋπολογισμού.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης κλείνοντας τα μάτια στις αυξήσεις που έχουν ήδη σημειωθεί και σφραγίζοντας τα αυτιά του σε όσα φωνάζουν οι άνθρωποι της αγοράς για το κύμα αυξήσεων δήλωσε ανερυθρίαστα ότι εάν από την τιμή του προϊόντος στο ράφι αφαιρεθεί το κόστος της ενέργειας, τότε δεν υπάρχουν αυξήσεις στις τιμές, λες και οι πολίτες πηγαίνουν στο ταμείο, τους αφαιρείται από το λογαριασμό το κόστος της ενέργειας.

Τέλος, να σημειωθεί ότι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που δόθηκαν στην δημοσιότητα στις 10 Δεκεμβρίου, αποτύπωναν ρεκόρ ενδεκαετίας για τον πληθωρισμό που εκτοξεύθηκε στο 4,8%. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι ανατιμήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες πρώτης ανάγκης είναι εκτός ελέγχου αφού για παράδειγμα η τιμή του φυσικού αερίου είχε αυξηθεί τότε κατά 180%.

Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, το Μέγαρο Μαξίμου κάνει λόγο για συμβολικού χαρακτήρα αύξησης που θα τονώσει ψυχολογικά τους εργαζομένους, προσθέτοντας ότι θα γίνει και άλλη αύξηση του κατώτατου μισθού εντός του 2022. Ωστόσο η κυβέρνησηκαταστρατήγησε και την προεκλογική της δέσμευση για αύξηση στον βασικό μισθό διπλάσια της ανάπτυξης

Νέα μέτρα: «Κλείνουν» εστίαση και διασκέδαση τα μεσάνυχτα - Τηλεργασία στο 50%

 


Νέα μέτρα: «Κλείνουν» εστίαση και διασκέδαση τα μεσάνυχτα - Τηλεργασία στο 50%
Ο υπουργός Υγείας ανακοινώνει τα νέα μέτρα που «φέρνει» η υπερ-μεταδοτική παραλλαγή Όμικρον (Φωτογραφία αρχείου)INTIME / ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Υπογραμμίζοντας πως εισερχόμαστε πλέον στην φάση επικράτησης της μετάλλαξης Όμικρον και στην ελληνική επικράτεια, ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, ανακοίνωσε από το υπουργείο Υγείας νέα δέσμη στοχευμένων μέτρων προς ανάσχεση της πανδημίας του κορωνοϊού, τα οποία τίθενται σε ισχύ από την 3η Ιανουαρίου.

Συγκεκριμένα, βάσει των ανακοινώσεων του κ. Πλεύρη τίθενται σε ισχύ από τις 3 Ιανουαρίου 2022 και έως τις 16 Ιανουαρίου, με δυνατότητα επέκτασης εφόσον το απαιτήσουν τα επιδημιολογικά δεδομένα, τα εξής μέτρα:

  • Υποχρεωτική χρήση μάσκας υψηλής αναπνευστικής προστασίας ή εναλλακτικά διπλή μάσκα, χειρουργική ή υφασμάτινη (η σύσταση είναι να επιλέγεται η μάσκα υψηλής προστασίας) τόσο στις υπεραγορές σουπερμάρκετ και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όσο και στο προσωπικό των χώρων εστίασης.
  • Στο χώρο της διασκέδασης και της εστίασης, το ωράριο λειτουργίας είναι έως τις 12.00 το βράδυ και δεν επιτρέπειται η διασκέδαση για ορθίους. Στα τραπέζια μπορούν να κάθονται έως έξι άτομα και θα ισχύσουν και μετρικές αποστάσεις. Εφόσον διαπιστωθεί ότι δεν τηρούνται τα μέτρα, θα διακοπεί και η μουσική, η οποία στην παρούσα φάση επιτρέπεται.
  • Όσον αφορά τους αθλητικούς χώρους και συγκεκριμένα τα γήπεδα, όπου όπως επισήμανε ο υπουργός Υγείας έχει παρατηρηθεί μη τήρηση μέτρων, επιβάλλονται περιορισμοί στην παρακολούθηση από τους φιλάθλους σε ποσοστό 10% με ανώτατο όριο 1.000 άτομα. Εάν τα μέτρα δεν τηρηθούν, όλοι οι αγώνες θα διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών.
  • Στις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων και χρονίως πασχόντων το επισκεπτήριο θα επιτρέπεται μόνο με τεστ PCR 48 ωρών. Περιορισμός στο επισκεπτήριο και στα νοσηλευτικά ιδρύματα, καθώς και στην είσοδο ιατρικών επισκεπτών.
  • Όσον αφορά την τηλεργασία, θα εφαρμοστεί τόσο στις υπηρεσίες του δημοσίου τομέα, όσο και ιδιωτικές εταιρείες έως ποσοστού 50%, ενώ θα υπάρξει και κυλιόμενο ωράριο, που θα καθοριστεί βάσει των δυνατοτήτων σε κάθε υπηρεσία

Κορωνοϊός: Όλα τα νέα μέτρα που εισηγούνται οι ειδικοί - Στις 17.30 οι ανακοινώσεις

 


Κορωνοϊός: Όλα τα νέα μέτρα που εισηγούνται οι ειδικοί - Στις 17.30 οι ανακοινώσεις
INTIME / ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Μεγαλύτεροι περιορισμοί στην εστίαση και κυρίως στη διασκέδαση, απαγόρευση εισόδου των φιλάθλων στα γήπεδα και επέκταση της τηλεργασίας στο μέγιστο δυνατό βαθμό είναι μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται, με φόντο και την κλιμακούμενη ανησυχία για την επέλαση της παραλλαγής Όμικρον.

Επιπλεόν η χρήση διπλής μάσκας ή μάσκας υψηλής προστασίας και σε εργαζόμενους της εστίασης των νοσοκομείων -πέραν των σούπερ μάρκετ και των μέσω μαζικής μεταφοράς που ισχύει σήμερα- είναι επίσης μεταξύ των μέτρων που βρίσκονται στο τραπέζι.

Ανάμεσα στα μέτρα που εισηγείται η επιτροπή των ειδικών είναι το κλείσιμο της διασκέδασης από τις 12 το βράδυ με πελάτες μόνο εμβολιασμένους και όχι όρθιους. Επίσης σε κάθε τραπέζι θα κάθονται μόνο έξι πελάτες, ενώ εξετάζεται η μείωση του μέγιστου αριθμού πελατώνΑναφορικά με τα γήπεδα, το επικρατέστερο σενάριο είναι να λειτουργούν με πληρότητα 10% και με πλαφόν του 1.000 ή 2.000 θεατές.

Οι ειδικοί εισηγούνται επίσης την παύση των σχολικών εκδρομών, ωστόσο περαιτέρω συζήτηση για τα σχολεία θα γίνει και την επόμενη εβδομάδα

Στις 17.30 οι ανακοινώσεις από τον Πλεύρη

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται από το νωρίς το μεσημέρι η συνεδρίαση της Επιτροπής των Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας, για τα επόμενα μέτρα που θα εισηγηθούν στην κυβέρνηση για την ανακοπή της διασποράς του κορωνοϊού στη χώρα μας.

Κατόπιν εισηγήσεως της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων αναμένεται να γίνουν ανακοινώσεις από τον υπουργό Υγείας σήμερα στις 17.30, πριν από την τακτική ενημέρωση για την πορεία του εμβολιαστικού προγράμματος, η οποία πραγματοποιείται στις 18:00

Κατά πληροφορίες, αναμένονται ανακοινώσεις – κατά πάσα πιθανότητα – από τον Θάνο Πλεύρη περί τις 17:00.

Στο Μέγαρο Μαξίμου πραγματοποιήθηκε το πρωί η καθιερωμένη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την εξέλιξη της πανδημίας με τη συμμετοχή του υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη και του Σωτήρη Τσιόδρα.

Μητσοτάκης σε Σακελλαροπούλου: Χρειαζόμαστε ακόμη περισσότερους εμβολιασμούς για να χτιστεί το τείχος ανοσίας

Εν τω μεταξύ, στην ανάγκη να διευρυνθεί η εμβολιαστική κάλυψη και των παιδιών ώστε να χτιστεί το τείχος ανοσίας αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός στην συνάντηση του με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε χαρακτηριστικά:

«Χρειαζόμαστε όμως ακόμη περισσότερους εμβολιασμούς διότι οι αρχικές μας εκτιμήσεις ότι θα μπορούσαμε να χτίσουμε τείχος ανοσίας με ένα ποσοστό της τάξης του 70% του ενήλικα πληθυσμού, αυτές ήταν οι αρχικές εκτιμήσεις των ειδικών, έπεσαν έξω. Γι’αυτό και το 80% δεν είναι αρκετό και πρέπει να επεκτείνουμε τον εμβολιασμό στα παιδιά».

Επιπλέον ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποστήριξε ότι μια σημαντική, πρόσθετη γραμμή άμυνας απέναντι στην «Όμικρον» είναι η τρίτη δόση: «είναι απολύτως απαραίτητη, ειδικά για τους ηλικιωμένους συμπολίτες μας. Θέλω να ευχαριστήσω όσους έσπευσαν και ανταποκρίθηκαν στις υποδείξεις των ειδικών και έκαναν την Τρίτη δόση. Είναι ελάχιστοι οι συμπολίτες μας, άνω των 60, που ακόμη δεν έχουν εμβολιαστεί ή δεν έχουν προγραμματίσει την τρίτη δόση. Τους ενθαρρύνω να το κάνουν».
Ανέφερε μάλιστα ότι θα συνεχίσει την προσπάθεια πειθούς όλων όσοι ακόμη δεν έχουν εμβολιαστεί και υπενθύμισε ότι: «ότι η υποχρεωτικότητα στους συμπολίτες μας άνω των 60, θα καταστεί ενεργή στις 16/1 και θα ελπίζω ότι περισσότεροι συμπολίτες μας θα κάνουν το πρώτο βήμα και θα αξιοποιήσουν το δώρο».

Πρόσθεσε δε ότι: «Είμαστε σε μια φάση αποκλιμάκωσης ως προς τις εισαγωγές στα νοσοκομεία και σταδιακής μείωσης της πίεσης στις εντατικές. Αυτό είναι ενθαρρυντικό και μας δίνει κάποια μικρά, περιθώρια χρόνου να ετοιμάσουμε τις άμυνες μας, απέναντι και στην όμικρον»

Ο Ψαλιδοχέρης... μάνατζερ στο υπουργείο Παιδείας: Κόψε κόψε σχολές, κόψε κόψε εισακτέους

 

ΦΩΤ.: ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 



Το ΥΠΑΙΘ νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση, η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.

Στην πρόσφατη Σύνοδο των Πρυτάνεων (98η) η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ανακοίνωσε στους πρυτάνεις ότι τις επόμενες μέρες θα λάβουν επιστολή της με την οποία θα δίνεται παράταση μέχρι τέλος Ιανουαρίου για να καταθέσουν τις εισηγήσεις τους για τον νέο ακαδημαϊκό χάρτη, με άλλα λόγια τις προτάσεις των Πανεπιστημίων για συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολών και τμημάτων τους.

Θυμίζουμε ότι η κ. Κεραμέως είχε ζητήσει το καλοκαίρι από τους πρυτάνεις να καταθέσουν τις εισηγήσεις τους το αργότερο μέχρι 30 Σεπτεμβρίου αλλά μόνο ένα ΑΕΙ -το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) με έδρα τη Θεσσαλονίκη- κατέθεσε σχέδιο κατάργησης-συγχώνευσης τμημάτων του, γεγονός που δεν καλύπτει ούτε μέρος των σχεδίων του υπουργείου Παιδείας το οποίο έχει αποφασίσει συγχωνεύσεις και καταργήσεις μεγάλης έκτασης.

Στον «οδηγό πλεύσης» που στέλνει το υπουργείο Παιδείας στα Πανεπιστήμια για τα κριτήρια με τα οποία θα αποφασίσουν τα ίδια για τον «ακρωτηριασμό» τους είναι η επάρκεια του προσωπικού, η διαθεσιμότητα των υποδομών, η γεωγραφική εγγύτητα συναφών τμημάτων, η ζήτηση του τμήματος από τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων, ο ρυθμός αποφοίτησης, η απορρόφηση των αποφοίτων από την αγορά εργασίας.

Ουσιαστικά οι επιτελείς του ΥΠΑΙΘ ούτε λίγο ούτε πολύ ζητούν από τα ίδια τα Πανεπιστήμια να αποφασίσουν ποια τμήματα θα κλείσουν, θα συγχωνευτούν ή θα αλλάξουν χαρακτήρα με κριτήρια για τα οποία την ευθύνη την έχει η κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική.

Γιατί είναι σαφές ότι για την έλλειψη προσωπικού, τις υποδομές, τη ζήτηση των τμημάτων από τους υποψηφίους, τις κενές θέσεις λόγω μη εισαγωγής φοιτητών ή για την απορρόφηση των αποφοίτων από την αγορά εργασίας αυτός που έχει τη βασική, την κύρια (για να μην πούμε την αποκλειστική) ευθύνη είναι οι κυβερνητικές πολιτικές.

Μοντάρετε, μαντάρετε και κόβετε…

Στη Σύνοδο Πρυτάνεων η υπουργός, αναφερόμενη στην «ανάγκη αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας», σημείωσε τρεις κεντρικές παραμέτρους που χρειάζεται να ληφθούν υπόψη για την αναδιάρθρωση: α. η εμπεριστατωμένη προσέγγιση της ΕΘΑΑΕ λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας, β. το τοπίο που διαμορφώθηκε από την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), γ. οι προτάσεις των ίδιων των ΑΕΙ για τη φυσιογνωμία που επιδιώκει να διαμορφώσει το κάθε Ιδρυμα στο μέλλον.

Στην παραπάνω διατύπωση συμπυκνώνεται και η ουσία της λειτουργίας της ΕΒΕ, που ήρθε για να πριμοδοτήσει την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, κοντολογίς τον σχεδιασμό για συγχωνεύσεις, μετατροπές και δραστική μείωση των σχολών.

Η πρώτη μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας αφορά τη μείωση του αριθμού των εισακτέων με λαιμητόμο τη λεγόμενη ελάχιστη βάση εισαγωγής και την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, εργαλεία τα οποία με τους «κατάλληλους» ελιγμούς στον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων μπορούν να δημιουργήσουν εκατόμβες απορριπτομένων.

Η δεύτερη μεθόδευση αφορά την καταδίκη της βιωσιμότητας πολλών περιφερειακών (και όχι μόνον) πανεπιστημιακών τμημάτων με στόχο τη συρρίκνωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και την αλλαγή του προσανατολισμού της.

Την αναγκαιότητα του «επανασχεδιασμού» του ακαδημαϊκού χάρτη με τη μέθοδο της «λιποαναρρόφησης» ήρθε σαν από μηχανής-Κεραμέως θεός να επικαιροποιήσει ο μεγάλος αριθμός κενών θέσεων λόγω της θεσμοθέτησης της ΕΒΕ που αποψιλώνει περίπου 100 πανεπιστημιακά τμήματα.

Ετσι το ΥΠΑΙΘ νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.

Το υπουργείο έχει ζητήσει ήδη από τα ΑΕΙ να καταθέσουν τις προτάσεις αναδιάταξης τμημάτων τους ενώ η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης θα κάνει τις προτάσεις της σε συνάρτηση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, δηλαδή την ανάγκη προσαρμογής των σχολών, των σπουδών και των τροφίμων των ΑΕΙ στη μεγαλύτερη κερδοφορία των επιχειρήσεων.

Η «αναδιάρθρωση» made by Κεραμέως εκτός από λουκέτα και συγχωνεύσεις σημαίνει και δημιουργία τμημάτων δύο ταχυτήτων. Να τι προβλέπει το Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2021: «Στο πλαίσιο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, δημιουργούνται προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης». Είναι φανερό ότι σε αυτήν την κατηγορία θα ενταχθούν, σταδιακά, τμήματα που δεν θα έχουν φοιτητές, εξαιτίας της θεσμοθέτησης της κατώτατης βάσης εισαγωγής.

Μια επιχείρηση που κάποτε την έλεγαν Πανεπιστήμιο

Παράλληλα με τον νέο νόμο, που θα φέρει στις αρχές του 2022 στη Βουλή, η Νίκη Κεραμέως σχεδιάζει επαναφορά των Συμβουλίων Διοίκησης Ιδρυμάτων και τοποθέτηση μάνατζερ στα Πανεπιστήμια. Οι μάνατζερ θα έχουν οικονομικές και διοικητικές αρμοδιότητες, θα ελέγχονται από οικονομική επιτροπή και θα λογοδοτούν στο υπουργείο Παιδείας. Την εν λόγω «αρχιτεκτονική» στη δομή του Πανεπιστημίου ανακοίνωσε τόσο η υπουργός Παιδείας σε εκδήλωση της ΔΑΠ όσο και ο υφυπουργός Αγγελος Συρίγος σε σχετική συνέντευξή του.

Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα ο υφυπουργός αναφερόμενος στο θέμα αυτό υπογράμμισε ότι «είναι στο προεκλογικό πρόγραμμα της Ν.Δ., ότι τα οικονομικά θέματα δεν τα χειρίζονται απαραιτήτως με τον καλύτερο δυνατό τρόπο πανεπιστημιακοί που μπορεί να μην έχουν ιδιαίτερες γνώσεις και γι’ αυτόν τον λόγο έχουμε πει ότι θα μπουν μέσα στα Πανεπιστήμια οικονομικοί διευθυντές, οι οποίοι θα επιλέγονται με όρους ιδιωτικοοικονομικούς για να παρακολουθούν τα οικονομικά των Πανεπιστημίων. Κάποια Πανεπιστήμια έχουν τεράστιο οικονομικό φόρτο και έχουν και θέματα που σχετίζονται με την περιουσία τους και την εκμετάλλευσή της».

Και για το θέμα αυτό το υπουργείο Παιδείας «ξεπατικώνει» τις οδηγίες της Κομισιόν, που λένε ότι τα Πανεπιστήμια πρέπει να διαθέτουν μεγαλύτερη αυτονομία από τις κυβερνήσεις, να καταρτίζουν επιχειρηματικά πλάνα, να διαχειρίζονται καλύτερα την οικονομική συνεργασία τους με τις επιχειρήσεις και τις εμπορευματοποιημένες λειτουργίες τους. Δεν είναι τυχαίο ότι γι’ αυτόν τον σκοπό η Κομισιόν πρότεινε να τεθούν επικεφαλής στη διοίκηση των Πανεπιστημίων στελέχη που δεν θα προέρχονται από τον ακαδημαϊκό χώρο, δηλαδή αντί για πρυτάνεις τα Πανεπιστήμια να έχουν διευθυντές (μάνατζερ) από τον χώρο των επιχειρήσεων.

Ετσι βαθαίνει σε τέτοιο βαθμό η σύμφυση Πανεπιστημίου - επιχειρήσεων, ώστε τελικά το ίδιο το Πανεπιστήμιο να λειτουργεί ως επιχείρηση σε όλο το εύρος της δραστηριότητάς του και αυτή ακριβώς η λειτουργία να αφορά και την εξασφάλιση πόρων που θα αντισταθμίζουν τη μειωμένη κρατική χρηματοδότηση.

Εξάλλου για την κυβέρνηση η τοποθέτηση μάνατζερ φαίνεται να είναι η λύση σε όλα τα προβλήματα. Μάνατζερ στη ΔΕΗ, μάνατζερ στον ΕΦΚΑ, μάνατζερ στο ΤΑΙΠΕΔ, ίσως σε λίγο μάνατζερ στα νοσοκομεία και δεν ξέρουμε πού αλλού…

Η Μεγάλη απάτη του συστήματος Ηλεκτρικό ρεύμα: Ο λογαριασμός που φοβούνται όλοι κάθε μήνα

 


Η «Κ» παρουσιάζει το αλφαβητάρι των τιμολογίων του ρεύματος.

ilektriko-reyma-o-logariasmos-poy-fovoyntai-oloi-kathe-mina-561646642

Ποτέ άλλοτε από την πλήρη ηλεκτροδότηση της χώρας τη δεκαετία του ’60 ο λογαριασμός του ρεύματος δεν απασχόλησε τόσο πολύ τόσο πολλά ελληνικά νοικοκυριά.

Ο ένας και μοναδικός πάροχος, ο φθηνός λιγνίτης και η άσκηση προνοιακής πολιτικής μέσω των μετρημένων στα δάχτυλα του ενός χεριού διαφορετικών τιμολογίων ρεύματος της ΔΕΗ καθιστούσαν την ηλεκτρική ενέργεια ένα αγαθό δεδομένο και σχετικά φθηνό. Αυτή η εποχή έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Σήμερα υπάρχουν 18 ενεργοί πάροχοι και περισσότερα από 75 διαφορετικά οικιακά τιμολόγια. Οι διαφορές τους είναι μικρές και καλά «κρυμμένες» σε άρθρα πολυσέλιδων συμβάσεων γραμμένα με κυριολεκτικά ψιλά γράμματα και σε αλγορίθμους, κατανοητούς μόνο από εκείνους που τους έφτιαξαν. Και αν η επιλογή παρόχου ή η άγνοια του τι πληρώνουμε κάθε μήνα ή κάθε δίμηνο σε εποχές κανονικές δεν είχε μεγάλη σημασία, σε περιόδους ενεργειακής κρίσης, όπως η τρέχουσα, έχουν σοβαρές επιπτώσεις στο διαθέσιμο εισόδημά μας. Μόνο μέσα στο τελευταίο τετράμηνο η κυβέρνηση χρειάστηκε να επιδοτήσει τον λογαριασμό ρεύματος με 700 εκατ. ευρώ για να περιορίσει την επιβάρυνση των νοικοκυριών από τις υπέρογκες αυξήσεις. Με τη χονδρεμπορική τιμή ρεύματος να έχει σκαρφαλώσει μέσα από μια συνεχιζόμενη κούρσα που ξεκίνησε από το Μάιο –όταν έφτασε τα 65 ευρώ η μεγαβατώρα από 45 ευρώ το 2020– στα 228,9 ευρώ τον Νοέμβριο και να έχει σπάσει το φράγμα των 400 ευρώ μέσα στον Δεκέμβριο για τους καταναλωτές τα δύσκολα είναι μπροστά.

Οι μεγάλες αυξήσεις του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου θα φανούν στους λογαριασμούς Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, γι’ αυτό και η κυβέρνηση αναζητάει από τώρα πόρους για να χρηματοδοτήσει τη συνέχιση των επιδοτήσεων. Από τις αρχές του έτους η χονδρεμπορική τιμή ρεύματος αυξήθηκε πάνω από τέσσερις φορές, αύξηση που λόγω των επιδοτήσεων δεν έγινε μέχρι στιγμής ιδιαίτερα αντιληπτή από τους οικιακούς καταναλωτές.

Η τιμή της κιλοβατώρας στο τιμολόγιο του βασικού προμηθευτή που συγκεντρώνει το 64,5% της λιανικής αγοράς, με την επιβάρυνση από τη ρήτρα αναπροσαρμογής, από 0,11058 ευρώ έφτασε το 0,19 ευρώ τον Οκτώβριο, το 0,2631 ευρώ τον Νοέμβριο και το 0,2982 ευρώ τον Δεκέμβριο, για να περιοριστεί τελικά μετά τις επιδοτήσεις και τους τρεις μήνες στο 0,13 ευρώ. Πολύ μεγαλύτερες είναι οι αυξήσεις σε άλλους παρόχους που είχαν ευθύς εξαρχής ρήτρα αναπροσαρμογής και άρχισαν να περνούν τις ανατιμήσεις στη χονδρική από τον Μάιο.

Υπάρχουν 18 ενεργοί πάροχοι και περισσότερα από 75 διαφορετικά οικιακά τιμολόγια – Οι διαφορές τους είναι μικρές και καλά «κρυμμένες» σε άρθρα πολυσέλιδων συμβάσεων.

Η πίεση των τιμών άρχισε να διαμορφώνει στη λιανική αγορά ρεύματος πρακτικές αντίστοιχες με αυτές που έχουν παγιωθεί σε άλλες αγορές, όπως για παράδειγμα στην κινητή τηλεφωνία.

Η κινητικότητα μεταξύ παρόχων έχει αυξηθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες καθώς οι καταναλωτές αναζητούν τον φθηνότερο πάροχο, ενώ για πρώτη φορά παρατηρείται και αντιστροφή του ρεύματος μετακίνησης, από τους ιδιώτες παρόχους προς τη ΔΕΗ.

Σε αυτό το περιβάλλον η προστασία των καταναλωτών μέσα από ένα διαφανές πλαίσιο τιμολόγησης αποκτά και ηθική διάσταση. Οι συμβάσεις θα πρέπει να λένε τα πράγματα με το όνομά τους και με μεγάλα γράμματα, για να γνωρίζει ο καταναλωτής εκ των προτέρων ποιο θα είναι το τελικό κόστος που θα πληρώσει και να βελτιωθεί και ο ανταγωνισμός. Πρωτοβουλία σε αυτή την κατεύθυνση πήρε η ΡΑΕ από την περασμένη άνοιξη, το αποτέλεσμα ωστόσο είναι κατώτερο των αρχικών προσδοκιών λόγω των αντιδράσεων των παρόχων.

Μετά τρεις συνεχόμενες διαβουλεύσεις, η ΡΑΕ δεν κατέληξε σε κάποια απόφαση που θα είχε υποχρεωτικό χαρακτήρα εφαρμογής για τους παρόχους αλλά στην έγκριση κατευθυντήριων γραμμών, ουσιαστικά δηλαδή σε απλές συστάσεις. Η ΡΑΕ ξεκίνησε από προτάσεις επιβολής πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής στη λογική της απορρόφησης μέρους του αυξημένου κόστους από τους προμηθευτές, με τον πρόεδρο Αθανάσιο Δαγούμα να δηλώνει δημοσίως ότι «δεν νοείται δραστηριότητα μηδενικού ρίσκου», την κατάργηση της ρήτρας πρόωρης αποχώρησης αλλά και την κατηγοριοποίηση των τιμολογίων με κριτήριο το ρίσκο για τους καταναλωτές. Το πακέτο των προτάσεων ήταν αποτέλεσμα ενός ενδελεχούς ελέγχου του τρόπου που τιμολογούν οι προμηθευτές, ο οποίος κατέληξε και σε πρόστιμα για κάποιες εταιρείες. Οι αντιδράσεις ήταν τέτοιες που τελικά η ΡΑΕ υποχρεώθηκε να ανασκευάσει καταλήγοντας σε κατευθυντήριες γραμμές και πρότυπα σύμβασης και λογαριασμού ρεύματος, τα οποία οι προμηθευτές θα πρέπει να υιοθετήσουν από τον Μάρτιο του 2022. Αντί των τιμολογίων με κριτήριο το ρίσκο (υψηλού, χαμηλού και μηδενικού) η ΡΑΕ ενέκρινε εκτός από σταθερά, τιμολόγια με όριο αυξομείωσης στα οποία οι πάροχοι θα πρέπει να προσδιορίζουν εκ των προτέρων το όριο της αυξομείωσης της τιμής της κιλοβατώρας από την ενεργοποίηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και τιμολόγια χωρίς όριο προσαύξησης, τα οποία θα περνούν το σύνολο των αυξομειώσεων από τη ρήτρα αναπροσαρμογής στην κατανάλωση, όπως συμβαίνει και σήμερα.

Ενα μεγάλο μέρος, πάντως, του λογαριασμού ρεύματος αντιστοιχεί σε τέλη υπέρ τρίτων (δήμοι, ΕΡΤ κ.λπ.) και χρεώσεις που δεν έχουν καμία σχέση με το ρεύμα. Ισως ήρθε η ώρα να πάψουν οι πάροχοι και οι λογαριασμοί να λειτουργούν ως εισπρακτικοί μηχανισμοί, όχι μόνο γιατί «φουσκώνουν» τους λογαριασμούς, αλλά και για λόγους αρχής, για να ενισχυθεί η λογοδοσία τους έναντι αυτών που τους πληρώνουν. Επί του παρόντος, ωστόσο, και στο άμεσο μέλλον θα συνεχίσουμε μέσω των λογαριασμών να πληρώνουμε από τους μπαταχτσήδες και το τέλος υπέρ τελωνειακών υπαλλήλων μέχρι τα τέλη των δήμων και το κοινωνικό τιμολόγιο για τους ευάλωτους καταναλωτές και τις επιδοτήσεις στα μη διασυνδεδεμένα νησιά που δεν πέφτουν παρότι πολλά από αυτά έχουν διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας.

Το αλφαβητάρι των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας

1. Χρέωση Προμήθειας Ρεύματος. Αυτή είναι η βασική χρέωση που διαφοροποιείται από πάροχο σε πάροχο ανάλογα με το συμβόλαιο που υπογράφει ο καταναλωτής. Συνήθως είναι χαμηλή γιατί χρησιμοποιείται ως δέλεαρ από τους παρόχους για να πείσουν τους καταναλωτές να επιλέξουν αυτούς και όχι τους ανταγωνιστές τους. Η χρέωση είναι ανάλογη της κατανάλωσης ρεύματος και τυχόν παγίου που συνοδεύει το τιμολόγιο. Η κατανάλωση ενέργειας βασίζεται στις μετρήσεις του ρολογιού και μετριέται σε κιλοβατώρες. Το ποσό που χρεώνεται για ενέργεια κάθε μήνα υπολογίζεται πολλαπλασιάζοντας τις κιλοβατώρες που έχουν καταναλωθεί με την τιμή μονάδας του κάθε τιμολογίου. Σε πολλές περιπτώσεις οι πάροχοι συνοδεύουν αυτές τις χρεώσεις με έκπτωση συνέπειας.2. Ρήτρα Αναπροσαρμογής Χρεώσεων Προμήθειας. Είναι αυτή που έχει εκτινάξει από τον Αύγουστο και μετά στα ύψη το τελικό ποσό που πληρώνουν για ρεύμα οι καταναλωτές. Συχνά δεν αναφέρεται καν ως ρήτρα αναπροσαρμογής αλλά παραπέμπει σε κάποιο άρθρο της σύμβασης που υπέγραψε με τον πάροχο ο καταναλωτής, ο οποίος έκπληκτος ανακαλύπτει αναδρομικά πόσο σημαντικά είναι τα ψιλά γράμματα. Πέρυσι που η χονδρεμπορική τιμή ήταν στα 40 ευρώ η μεγαβατώρα κανείς δεν έδινε σημασία σε αυτή την κρίσιμη γραμμή του τιμολογίου. Φέτος, που η χονδρεμπορική τιμή έχει εκτοξευθεί στα 228,9 ευρώ τον Νοέμβριο και στα 416 ευρώ μέσα στην εβδομάδα που πέρασε συνεχίζοντας να τραβάει την ανηφόρα, έχει καταστεί το πιο μεγάλο ποσό του λογαριασμού. Την εφαρμόζουν όλοι οι ιδιώτες πάροχοι, όχι πάντα διαφανώς, και από τον περασμένο Αύγουστο και η ΔΕΗ (με εξαίρεση τα σταθερά τιμολόγια). Με την ενεργοποίησή της οι πάροχοι  μετακυλίουν στην κατανάλωση τις αυξήσεις του κόστους προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και αντιστοίχως τις μειώσεις. Η δεύτερη αυτή εκδοχή είναι κυρίως θεωρητική, αφού συμβαίνει οι πάροχοι να θέτουν κατώτατα όρια ενεργοποίησης που δεν ανταποκρίνονται στις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς, αλλά και όταν αυτό συμβαίνει, όπως για παράδειγμα την περίοδο του lockdown πέρυσι με την κατάρρευση των τιμών του φυσικού αερίου και των ρύπων, η ρήτρα αντί για μειώσεις στους καταναλωτές ενίσχυσε τα περιθώρια κέρδους των παρόχων. Αντιθέτως, σε περιόδους μεγάλης ανόδου του κόστους προμήθειας όπως η τρέχουσα, η ρήτρα ενεργοποιείται άμεσα μεταφέροντας το σύνολο των αυξήσεων στους καταναλωτές. Αυτός είναι ο λόγος που οι ρήτρες αναπροσαρμογής έγιναν τους τελευταίους μήνες ευρέως γνωστές, εκπλήσσοντας δυσάρεστα τους καταναλωτές.

3. Χρέωση Χρήσης Συστήματος Μεταφοράς. Καλύπτει τις δαπάνες λειτουργίας, συντήρησης και ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς από τα εργοστάσια παραγωγής στους υποσταθμούς των αστικών περιοχών. Μέσω αυτής της χρέωσης οι καταναλωτές πληρώνουμε στον ΑΔΜΗΕ τις σχετικές δαπάνες, οι οποίες εγκρίνονται από τη ΡΑΕ. Για το 2021 θα πληρώσουμε στον ΑΔΜΗΕ 211,6 εκατ., ποσό αυξημένο κατά 6% σε σχέση με το 2020. 

4. Χρέωση Χρήσης Συστήματος Διανομής. Καλύπτει τις δαπάνες λειτουργίας, συντήρησης και ανάπτυξης του δικτύου διανομής μέσης και χαμηλής τάσης και ο υπολογισμός είναι παρόμοιος με την αντίστοιχη χρέωση χρήσης του συστήματος μεταφοράς. Η χρέωση συναρτάται από το ρολόι (μονοφασικό ή τριφασικό) της παροχής και την κατανάλωση ρεύματος. Για το 2021 οι καταναλωτές θα πληρώσουμε στον ΔΕΔΔΗΕ μέσω αυτής της χρέωσης 771 εκατ. που ενέκρινε η ΡΑΕ, αφού έκοψε δαπάνες για μπόνους στελεχών και «τροφείο» εργαζομένων ύψους 1,5 εκατ. ευρώ που είχε συμπεριλάβει ο ΔΕΔΔΗΕ, κρίνοντας ότι δεν έχουν ανταποδοτικότητα για τους καταναλωτές και άρα δεν πρέπει να τις πληρώσουν. Η ΡΑΕ έχει αμφισβητήσει ευθέως συνολικότερα την ανταποδοτικότητα των δαπανών των δύο διαχειριστών και έχει θέσει ένα νέο πλαίσιο υπολογισμού του ετήσιου επιτρεπόμενου εσόδου στη βάση κινήτρων για τη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών. «Η παρωχημένη λογική της εγγυημένης κερδοφορίας (cost-plus) σταδιακά θα εγκαταλειφθεί, ωθώντας τους διαχειριστές να βελτιώσουν την απόδοση των υπηρεσιών τους προς όφελος των καταναλωτών» είναι η άποψη που έχει διατυπώσει δημοσίως ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας, ο οποίος κινείται σε αυτή την κατεύθυνση. Συμβαίνει πράγματι οι καταναλωτές να χρηματοδοτούμε επενδύσεις υψηλών αποδόσεων σε ένα σύστημα διανομής που εμφανίζει τη μεγαλύτερη συχνότητα βλαβών στην Ευρώπη σε κανονικές συνθήκες και είναι εξαιρετικά ευάλωτο σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι ότι ενώ πληρώνουμε πανάκριβα τις υποδομές για να φτάσει το ρεύμα στο σπίτι, στο γραφείο και στην επιχείρηση, επιβαρυνόμαστε με ένα ετήσιο κόστος  που ξεπερνάει τα 300 εκατ. και προσαυξάνεται όσο ανεβαίνει η τιμή της κιλοβατώρας, για απώλειες ενέργειας, που στο μεγαλύτερο μέρος τους αναλογούν σε ρευματοκλοπές.

5. Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας. Οι χρεώσεις ΥΚΩ καλύπτουν το αυξημένο κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας των μη διασυνδεδεμένων νησιών ώστε να παρέχεται ένα ενιαίο τιμολόγιο σε όλη την επικράτεια. Καλύπτουν επίσης το κόστος του επιδοτούμενου τιμολογίου για τους πολύτεκνους και του κόστους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου στο οποίο εντάσσονται ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, μακροχρόνια άνεργοι, χαμηλά εισοδήματα κ.λπ. Μέσω του ΚΟΤ διασφαλίζεται η προστασία των ευάλωτων καταναλωτών. Το κόστος ανέρχεται σε 500 εκατ. ευρώ. Ακόμη μεγαλύτερο, της τάξης των 800 με 1 δισ. ευρώ είναι το κόστος που πληρώνεται μέσω των λογαριασμών ρεύματος ως χρέωση ΥΚΩ για την ηλεκτροδότηση των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Αν και ο ΑΔΜΗΕ έχει ολοκληρώσει ένα σημαντικό μέρος των διασυνδέσεων των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, η εξοικονόμηση των περίπου 500 εκατ. ευρώ που προκύπτει μέχρι στιγμής (Κυκλάδες και Κρήτη- Πελοπόννησο) δεν έχει μεταφερθεί στους καταναλωτές επί του παρόντος. Το πιθανότερο μάλιστα είναι για τους οικιακούς να μην υπάρξει καμία ελάφρυνση το 2022, αφού το αρμόδιο υπουργείο προσανατολίζεται να κατευθύνει το πλεόνασμα του σχετικού λογαριασμού στη βιομηχανία για να μετριάσει τις υπέρογκες επιβαρύνσεις από την κούρσα των αυξήσεων. Σε τετραμηνιαία βάση η χρέωση ΥΚΩ ξεκινάει από 6,90 ευρώ η μεγαβατώρα για καταναλώσεις έως 1.600 κιλοβατώρες, 50 ευρώ για καταναλώσεις έως 2.000 κιλοβατώρες και φτάνει τα 85 ευρώ για καταναλώσεις πάνω από 2.000 κιλοβατώρες.

6. Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων. Η χρέωση καλύπτει τις εγγυημένες τιμές για τους παραγωγούς ΑΠΕ και έχει μειωθεί το 2019 για τους οικιακούς καταναλωτές στα 17 ευρώ η μεγαβατώρα από 23 ευρώ η μεγαβατώρα. Σε μηνιαία βάση, για ΕΤΜΕΑΡ πληρώνουμε περί τα 46 εκατ. 

7. Δημοτικά Τέλη – Δημοτικό Φόρος — Τέλος Ακίνητης Περιουσίας. Εισπράττονται με υποχρέωση νόμου υπέρ τρίτων μέσω των λογαριασμών ρεύματος από τους προμηθευτές και υπό την απειλή της διακοπής ρεύματος. Η χρέωση υπολογίζεται βάσει των τετραγωνικών της οικίας.

8. Τέλος υπέρ ΕΡΤ. Το ανταποδοτικό τέλος υπέρ ΕΡΤ επιβλήθηκε με  νόμο και το ύψος του ανέρχεται σε 3 ευρώ τον μήνα (δηλαδή 36 ευρώ ετησίως) ανά παροχή.

9. Ειδικό Τέλος ΔΕΤΕ. Επιβλήθηκε επίσης με νόμο (2093/92) υπό τον τίτλο «Δικαιώματα Εκτελέσεως Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ)» και αποδίδεται στο κράτος υπέρ… των τελωνειακών υπαλλήλων. Υπολογίζεται επί της αξίας του ρεύματος που έχει καταναλωθεί, προσαυξημένης με τη χρέωση ΕΦΚ.

10. Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Επιβλήθηκε με νόμο το 2010. Υπολογίζεται επί της κατανάλωσης με συντελεστή 13 τοις χιλίοις και χρεώνεται μόνο στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς, ενώ υπόκειται και σε ΦΠΑ.

11. ΦΠΑ. Είναι ο φόρος προστιθέμενης αξίας που μπαίνει στην κατανάλωση ρεύματος και έχει προσδιοριστεί στο 6%. Για τον υπολογισμό του δεν λαμβάνονται υπόψη τα τέλη και φόροι υπέρ τρίτων. Και οι δύο αυτοί φορολογικοί συντελεστές είναι πολύ χαμηλοί γι’ αυτό εξάλλου δεν έχει νόημα η περαιτέρω μείωσή τους ως μέτρο στήριξης των καταναλωτών. 

Ο κωδικός των μπαταχτσήδων

Απώλειες ενέργειας. Πρόκειται για μια αφανή χρέωση, που συμπεριλαμβάνεται στο κόστος χρέωσης ενέργειας με τον κωδικό ΛΠ 1 και θα μπορούσε εύστοχα να χαρακτηριστεί και ως κωδικός των μπαταχτσήδων, αφού στο μεγαλύτερο μέρος της η χρέωση αυτή καλύπτει το ρεύμα που καταναλώνουν χωρίς να πληρώνουν όσοι εξασκούνται στο σπορ της… ρευματοκλοπής. Η ενέργεια που μπαίνει στο σύστημα αλλά δεν φθάνει στον πελάτη λόγω τεχνικών απωλειών ή δεν καταγράφεται στους μετρητές λόγω ρευματοκλοπών κοστολογείται στην εκάστοτε τιμή αγοράς και το κόστος αυτό συμπεριλαμβάνεται ως προσαύξηση στην τιμή προμήθειας από τους προμηθευτές. Με τις σημερινές τιμές χονδρεμπορικής ο οικιακός καταναλωτής πληρώνει 35 ευρώ τη μεγαβατώρα για απώλειες ενέργειας, κάτι λιγότερο δηλαδή από την επιδότηση που δίνει η κυβέρνηση για να τον ελαφρύνει από τις αυξήσεις. Επαναπαυμένος στην εγγυημένη κερδοφορία και στην ασφάλεια της μονοπωλιακής δραστηριότητας, ο ΔΕΔΔΗΕ υποχρεώνει τους συνεπείς καταναλωτές να πληρώνουν το ρεύμα που καταναλώνουν αυτοί που κλέβουν από το δίκτυο. Είναι χαρακτηριστικό ότι τη δεκαετία της κρίσης 2010-2018 οι απώλειες ρεύματος «έτρεχαν» με ετήσιο ρυθμό 8%, αύξηση που αποδίδεται από τον ίδιο τον ΔΕΔΔΗΕ κυρίως στις ρευματοκλοπές, οι οποίες συνεχίζουν να αυξάνονται με μικρότερο ρυθμό, αντικατοπτρίζοντας το 14% της οικιακής κατανάλωσης.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

«Ήχησαν» οι σειρήνες στο Ισραήλ – Μαζική πυραυλική επίθεση των Χούθι στην Ιερουσαλήμ Δεν φαίνεται ότι αναγνωρίζουν καμία εκεχειρία οι ένοπλοι της Υεμένης - Επλήγησαν και άλλες περιοχές σύμφωνα με τους IDF 18.01.2025 | 11:04

  Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκεται το Ισραήλ, μετά την σημερινή πυραυλική επίθεση που σημειώθηκε στην Ιερουσαλήμ και σε άλλες περιοχές της ...