Ακόμα κι αν η Τουρκία έχει τα 120 F-16 Block 70/72 (40 ολοκαίνουργια
και 80 αναβαθμισμένα) μέχρι το 2030, αυτά θα έχουν να αντιμετωπίσουν 84
F-16 Block 72 Vipers (όλα σε υπηρεσία το αργότερο το δεύτερο εξάμηνο
του 2027), 20-40 F- 35, και τουλάχιστον, 24 Rafales της Ελλάδας, η οποία
θα έχει το τεχνολογικό πλεονέκτημα
"Ακόμα
κι αν η Τουρκία αποκτήσει εκσυγχρονισμένα F-16, η Ελλάδα θα εξακολουθεί
να έχει τεχνολογικό πλεονέκτημα στην αεροπορική ισχύ", είναι ο τίτλος άρθρου έγκριτου ΜΜΕ του οποίου τα κυριότυερα σημεία είναι τα ακόλουθα:
"Η
Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη το 2022 ολοκληρώθηκε την Πέμπτη,
30 Ιουνίου. Οι δηλώσεις του Προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν και του Έλληνα
πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη την τελευταία ημέρα αυτής της
συνάντησης θα μπορούσαν να δώσουν κάποια πρώιμη εικόνα για το πώς θα
μπορούσαν να είναι οι ελληνικές και τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις στο
τέλος αυτής της δεκαετίας.
Ο
Πρόεδρος Μπάιντεν δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες
υποστηρίζουν την πώληση εκσυγχρονισμένων μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην
Τουρκία.
Την Τρίτη, η Τουρκία συμφώνησε
προσωρινά να άρει τις προηγούμενες αντιρρήσεις της για την ένταξη της
Φινλανδίας και της Σουηδίας στη Συμμαχία. Ο Μπάιντεν αρνήθηκε
ότι η υποστήριξή του για την πώληση F-16 ήταν ως αντάλλαγμα για την
κρίσιμη έγκριση της Τουρκίας για την ένταξη των δύο σκανδιναβικών χωρών,
επισημαίνοντας ότι είχε εκφράσει προηγουμένως την έγκρισή του πριν καν
προκύψει αυτό το ζήτημα.Είπα τον Δεκέμβριο, όπως θα θυμάστε, θα πρέπει να τους πουλήσουμε
τα αεροσκάφη F-16 και να εκσυγχρονίσουμε και αυτά τα τζετ», είπε. «Δεν
είναι προς το συμφέρον μας να μην το κάνουμε αυτό».
"Και
δεν υπήρχε κανένα ποσό για αυτό", πρόσθεσε. "Ήταν απλώς ότι έπρεπε να
πουλήσουμε, αλλά χρειάζομαι την έγκριση του Κογκρέσου για να μπορέσω να
το κάνω αυτό. Και νομίζω ότι μπορούμε να το κάνουμε."
Ο
Μπάιντεν αναφερόταν σε αίτημα της Τουρκίας τον περασμένο Οκτώβριο να
αγοράσει 40 νέα F-16 Block 70/72 και 80 κιτ εκσυγχρονισμού για τον
υπάρχοντα στόλο του σε μια συμφωνία αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Τουρκία χρειάζεται αυτά τα νέα μαχητικά βομβαρδιστικά και κιτ
εκσυγχρονισμού για να διατηρεί ανανεωμένη την Πολεμική Αεροπορία της,
ειδικά επειδή της απαγορεύτηκε να αγοράζει αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35
Lightning II μετά τη μοιραία αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων
αεράμυνας S-400 .
Ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε επίσης
στη σύνοδο κορυφής της Μαδρίτης ότι η χώρα του έστειλε επιστολή
αιτήματος για την αγορά μιας μοίρας F-35, 20 αεροσκαφών σύμφωνα με
Έλληνες αξιωματούχους, με πιθανή επιλογή για ένα δεύτερο ή έως και 40 F-
35 συνολικά.
Ο Μητσοτάκης αναγνώρισε ότι θα ήταν μια μακρά διαδικασία από την παραγγελία έως την παραλαβή του αεροσκάφους, εκτιμώντας ότι η Αθήνα δεν θα παραλλάβει τα stealth τζετ τουλάχιστον μέχρι το 2027-2028«Μέρος αυτής της διαδικασίας είναι και η αποστολή της Επιστολής Αίτησης, η οποία έγινε τις τελευταίες ημέρες», είπε.
Εάν
εγκριθούν και οι δύο αυτές συμφωνίες, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία
(HAF) θα εξακολουθεί να έχει τεχνολογικό πλεονέκτημα έναντι της
μεγαλύτερης αεροπορίας της Τουρκίας.
Όπως αναφέρθηκε
προηγουμένως εδώ, εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν επιτρέψουν στην Τουρκία
να αγοράσει αυτά τα νέα F-16 και κιτ εκσυγχρονισμού, η Ελληνική Πολεμική
Αεροπορία (HAF), πιθανότατα θα καταλήξει να διαθέτει έναν πιο
τεχνολογικά προηγμένο στόλο μαχητικών μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του
2020.
Από την άλλη, εάν η Αθήνα αποκτήσει τη
μοίρα F-35 και η Άγκυρα τα νέα της F-16 και τα κιτ εκσυγχρονισμού, η
πρώτη θα εξακολουθούσε να έχει ένα σαφές τεχνολογικό πλεονέκτημα και όχι
μόνο επειδή θα ήταν η μοναδική που θα είχε το πέμπτης γενιάς.
Η
Ελλάδα έχει ήδη εξασφαλίσει σύμβαση για την αναβάθμιση 84 F-16 σε
διαμόρφωση Block 72. Η Lockheed Martin θα ολοκληρώσει αυτό το συμβόλαιο
στα μέσα του 2027Έτσι, ακόμα κι αν η κυβέρνηση Μπάιντεν μπορέσει να
κερδίσει σύντομα την έγκριση του Κογκρέσου για την τουρκική συμφωνία για
τα F-16, κάτι που δεν είναι εγγυημένο, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να
διαθέτει 84 εκσυγχρονισμένα F-16 πριν το κάνει η Τουρκία.
Επιπλέον,
η Ελλάδα θα αρχίσει επίσης να παραλαμβάνει F-35 περίπου την ίδια στιγμή
που η Lockheed Martin τελειώνει την αναβάθμιση αυτών των F-16 της
Πολεμικής της αεροπορίας, υποθέτοντας ότι μπορεί να εξασφαλίσει συμφωνία
για τουλάχιστον μία μοίρα, κάτι που δεν είναι απίθανο.
Η Αθήνα φέρεται να είχε προηγουμένως εκφράσει την προθυμία της να αγοράσει μεταχειρισμένα F-35, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει ότι θα μπορούσε να αποκτήσει το αεροσκάφος λίγο νωρίτερα.
Και
σε αυτά δεν αναφέρουμε τα 24 τζετ Dassault Rafale F3R 4,5 γενιάς που η
Ελλάδα έχει ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει από τη Γαλλία, τα οποία είναι
πιο προηγμένα από οποιοδήποτε αεροσκάφος στο τουρκικό οπλοστάσιο.
Εν όψει της συνόδου κορυφής της Πέμπτης, η τουρκική
κυβέρνηση φέρεται να εξέτασε το ενδεχόμενο αγοράς Eurofighter Typhoon
από το Ηνωμένο Βασίλειο, εάν δεν σημειώσει πρόοδο στη συμφωνία για τα
F-16. Το Λονδίνο ήρε όλους τους περιορισμούς στις εξαγωγές
όπλων που είχε επιβάλει στην Άγκυρα λόγω της διασυνοριακής στρατιωτικής
επίθεσης του Οκτωβρίου 2019 στη Συρία τον Μάιο, καθιστώντας δυνατή την
πώληση.
Το Ηνωμένο Βασίλειο φέρεται επίσης να πιέζει για πώληση Eurofighter στην Τουρκία.
Η
αγορά Eurofighters θα είχε πολύ νόημα για την Τουρκία. Θα μπορούσαν να
χρησιμεύσουν ως λύση αναστολής 4,5 γενιάς για την τουρκική Πολεμική
Αεροπορία μέχρι να μπορέσει τελικά είτε να προμηθευτεί είτε να
κατασκευάσει ένα αεροσκάφος πέμπτης γενιάς και ένα αντίβαρο στα ελληνικά
Rafales.
Ωστόσο, εάν η Άγκυρα λάβει έγκριση για την
αγορά F-16 Block 70/72, μπορεί να αποφασίσει ότι μια τέτοια αγορά θα
ήταν περιττή, καθώς αυτή η παραλλαγή Viper έχει πολλά χαρακτηριστικά
πέμπτης γενιάς.
Είτε έτσι είτε αλλιώς, η Τουρκία
θα εξακολουθεί να έχει δυσκολία να ξεπεράσει το σημαντικό τεχνολογικό
πλεονέκτημα που πιθανότατα θα επιτύχει η Ελληνική Πολεμική
Αεροπορία μέχρι το 2030.
Ακόμα κι αν η Τουρκία
έχει τα 120 F-16 Block 70/72 (40 ολοκαίνουργια και 80 αναβαθμισμένα),
αυτά θα έχουν να αντιμετωπίσουν 84 F-16 Block 72 Vipers (όλα σε
υπηρεσία το αργότερο το δεύτερο εξάμηνο του 2027), 20-40 F- 35, και,
τουλάχιστον, 24 Rafales της Ελλάδας
Με άλλα λόγια, όχι λιγότερα από 128 μαχητικά HAF με ίσες ή ανώτερες δυνατότητες από τα καλύτερα τζετ της Τουρκίας.
Και ακόμη κι αν η Τουρκία αγοράσει μια ή δύο μοίρα προηγμένων
Eurofighters εκτός από τα εκσυγχρονισμένα F-16 της, η Ελληνική
Πολεμική Αεροπορία πιθανότατα θα διατηρήσει αυτό το τεχνολογικό
πλεονέκτημα"
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Σε πρόσφατο άρθρο μας ,
είχαμε αναφερθεί εκτενώς στην πλάνη του Ερντογάν για τα F-16 και πως
βιάζονται πολύ να πανηγυρίσουν οι Τούρκοι για τυχόν πώλησή τους από τις
ΗΠΑ, αφού ο "διάβολος" κρύβεται στις λεπτομέρειες.
Πότε και με ποιό τρόπο θα τα δώσουν τελικά οι ΗΠΑ στην Τουρκία;
Γιατί
είναι άλλο να πάρει η Τουρκία τα 40 F-16 και τα 80 κιτ εκσυγχρονισμού
σε 1 έτος από σήμερα, πράγμα αδύνατο και άλλο σε 5-7 έτη από σήμερα, με
σαλαμοποίηση της παραπάνω παραγγελίας, όταν η Ελλάδα θα διαθέτει
Rafale,F-16 Viper και F-35.
Υπενθυμίζουμε τέλος ότι για
να πουληθούν τα F-16 στην Τουρκία, θα πρέπει να δοθεί η έγκριση από το
Κογκρέσο, πράγμα πολύ δύσκολο.
Αλλά ακόμη και στην περίπτωση αυτό
γίνει, πιστεύουν οι Τούρκοι ότι το Αμερικανικό Κογκρέσο , δεν θα θέσει
όρους, χρονοδιαγράμματα και δεσμεύσεις από την Τουρκία για την πώλησή
τους;
Ιδίως μάλιστα μετά τις πολεμικές απειλές σε βάρος της
Ελλάδας και του παζαριού του Ερντογάν για την είσοδο της Φινλανδίας και
Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, πιστεύει ο Τούρκος Πρόεδρος ότι θα του δοθούν τα
F-16 με λευκή επιταγή και άμεσα όλα;
Πλανάται πλάνη οικτρά ο Ερντογάν, ο οποίος όπως λέει και ο σοφός Ελληνικός λαός ," όπως έστρωσε θα κοιμηθεί"
Τελικά
η χώρα μας κατάφερε να εξασφαλίσει όντως τεχνολογική αεροπορική υπεροχή
έναντι της Τουρκίας μέχρι το 2030, βάζοντας φρένο φαινομενικά στα
επεκτατικά σχέδια του Ερντογάν.
Και λέμε
φαινομενικά, γιατί ο Ερντογάν παρά τα παραπάνω, μοιάζει αποφασισμένος
ακόμη και έτσι να προκαλέσει στρατιωτική σύρραξη με την Ελλάδα,
παίζοντας τα όλα για όλα.
Κλείνω επισημαίνοντας
ότι για πρώτη φορά η Ελλάδα σπάει το φράγμα του 7 προς 10 σε σχέση με
την Τουρκία που ίσχυε ως αναλογία στρατιωτικής βοήθειας χορηγούμενης
από τις ΗΠΑ από την μεταπολίτευση μέχρι τώρα, φέρνοντας τη χώρα μας σε
θέση οδηγού....