Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022

Χάρτης της ειδικής επιχείρησης των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουκρανία από 13/11/2022

 


Διαβάστε το ria.ru στο
Από τις 24 Φεβρουαρίου 2022, η Ρωσία διεξάγει ειδική επιχείρηση στην Ουκρανία. Δείτε στον χάρτη του RIA Novosti πού διεξάγονται σήμερα εχθροπραξίες, ποιες πόλεις υποφέρουν από βομβαρδισμούς, καθώς και πώς προχωρούν οι μονάδες των κομμάτων.

Χάρτης της ειδικής επιχείρησης στην Ουκρανία

Σχετικά με την ειδική επιχείρηση των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Ουκρανία

Ο ρωσικός στρατός διεξάγει ειδική στρατιωτική επιχείρηση στην Ουκρανία από τις 24 Φεβρουαρίου 2022. Ο κύριος στόχος του είναι να βοηθήσει τις Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ, στο έδαφος των οποίων οι βομβαρδισμοί δεν έχουν σταματήσει τα τελευταία οκτώ χρόνια. Ο στρατός μας έχει επιφορτιστεί με την ελαχιστοποίηση της απώλειας προσωπικού και αμάχων κατά την εκτέλεση αποστολών μάχης.

Στοιχεία από το Υπουργείο Άμυνας, DPR και LPR έως τις 13 Νοεμβρίου 2022

Την περασμένη ημέρα, τα ρωσικά στρατεύματα απέκρουσαν όλες τις επιθέσεις των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας στις κατευθύνσεις Kupyansky, Krasnolimansky και South-Donetsk. Στην κατεύθυνση του Ντόνετσκ, ως αποτέλεσμα των επιτυχημένων επιθετικών ενεργειών των στρατευμάτων μας, το χωριό Μάγιορσκ απελευθερώθηκε πλήρως.
Ταυτόχρονα, ένα οπλοστάσιο με αεροπορικά όπλα των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, 183 περιοχές συσσώρευσης ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού, 62 πληρώματα πυροβολικού και ένα αμερικανικό ραντάρ αντι-μπαταρίας AN / TPQ-50 καταργήθηκαν. Τα συστήματα αεροπορίας και αεράμυνας πρώτης γραμμής κατέρριψαν ένα ελικόπτερο Mi-8, έξι drones, 13 πυραύλους HIMARS και Vilkha MLRS.
Από την έναρξη της ειδικής επιχείρησης, οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις απενεργοποίησαν 333 αεροσκάφη, 176 ελικόπτερα, 2.498 drones, 388 αντιαεροπορικά συστήματα πυραύλων, 887 συστήματα πολλαπλών πυραύλων εκτόξευσης, 6.569 άρματα μάχης και άλλα τεθωρακισμένα οχήματα, 3.577 οχήματα πυροβολικού πεδίου, 7 .

ΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ

 


.

Φαίνεται πως ο πόλεμος στην Ουκρανία θα μπορούσε να ήταν ο καταλύτης για τη φθίνουσα περιφερειακή δύναμη της Ρωσίας – επίσης όμως, θα μπορούσε να αποκαλύψει την ευθραυστότητα της ίδιας της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Το γεγονός δε ότι, η Ρωσία παρέμεινε σχετικά παθητική και αμέτοχη στις συνοριακές διαφορές της περιοχής επιρροής της, δίνει την εντύπωση πως είναι απρόθυμη να εμπλακεί σε περισσότερα από ένα μέτωπα – προφανώς, λόγω της αδυναμίας της να ανταπεξέλθει. Όποια και αν είναι πάντως η έκβαση του πολέμου στην Ουκρανία, η ικανότητα του ρωσικού κράτους να διατηρήσει την πολυεθνική του ομοσπονδία στη σημερινή της μορφή, θα δοκιμασθεί πολύ σκληρά – όπου όμως, μία ανασφαλής Ρωσία, αντιμέτωπη με την περαιτέρω αποδυνάμωση της επιρροής της και με τον κίνδυνο διάλυσης της, θα αποτελέσει μία τεράστια γεωπολιτική πρόκληση για την Ευρώπη.

.

Ανάλυση

Βασίλης Βιλιάρδος, Οικονομολόγος, ΑΣΟΕΕ Αθηνών, Πανεπιστήμιο Αμβούργου

Είναι προφανές πως η Ρωσία ευρίσκεται σε πολύ δύσκολη κατάσταση – αφενός μεν επειδή ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν έχει εξελιχθεί σύμφωνα με τα σχέδια της, αφετέρου λόγω του ότι η επιρροή της στα άλλα κράτη της περιοχής, αρχίζει να μειώνεται. Έως πρόσφατα δε, το ερώτημα σχετικά με το πώς θα μπορούσε να ενσωματωθεί η Ρωσία στην παγκόσμια τάξη πραγμάτων είτε είχε υποτιμηθεί, είτε αγνοούταν από την Ευρώπη, σύμφωνα με τον FFuredi -ενώ οι ΗΠΑ δεν το θέλησαν ποτέ, αφού ασφαλώς δεν τις εξυπηρετεί μία ισχυρή Ευρώπη, έχοντας επί πλέον ανέκαθεν το φόβο τυχόν ένωσης της Γερμανίας με τη Ρωσία.

Η ιστορία πάντως δεν τελείωσε με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης – όπως είχε ισχυρισθεί ο F. Fukuyama. Αντίθετα, άλυτα ζητήματα που χρονολογούνται από τις αρχές του 20ου αιώνα, έρχονται ξανά στο προσκήνιο – γεγονός που σημαίνει ότι, εκτός από τον αιματηρό πόλεμο στην Ουκρανία, υπάρχουν αρκετές άλλες, ενδεχομένως πολύ πιο καταστροφικές συγκρούσεις που θα μπορούσαν να ξεσπάσουν.

Εν προκειμένω, ο πλέον χρήσιμος ιστορικός παραλληλισμός, δεν είναι άλλος από το «γερμανικό ζήτημα» – το οποίο κυριάρχησε στη γεωπολιτική για ένα μεγάλο μέρος του 20ου αιώνα, ενώ σε κάποιο βαθμό επανεμφανίσθηκε μετά το 2010. Ειδικότερα, η Γερμανία ήταν το τελευταίο έθνος στην Ευρώπη που πέτυχε την επιθυμητή ενοποίηση του, το 19ο αιώνα – ενώ, για διάφορους λόγους, ήταν πολύ αδύναμη για να καταφέρει να πραγματοποιήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες τον 20ο αιώνα.

Ταυτόχρονα όμως, η Γερμανία ήταν πολύ ισχυρή για να περιορισθεί σε έναν δευτερεύοντα ρόλο, στην παγκόσμια ισορροπία δυνάμεων – ενώ η αποτυχία να βρεθεί μία ικανοποιητική απάντηση στο γερμανικό ζήτημα τότε, αποσταθεροποίησε την Ευρώπη και τελικά οδήγησε στο 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μόνο μετά τη διαίρεση της Ευρώπης στη Διάσκεψη της Γιάλτας το 1945, καθώς επίσης την επανένωση της Δυτικής με την Ανατολική Γερμανία τη δεκαετία του 1990, επιλύθηκε οριστικά το γερμανικό ζήτημα – αν και επανήλθε κάπως, μετά την κρίση του 2010, υπενθυμίζοντας πως το σταμάτημα του αγωγού Nord Stream 2, χαρακτηρίσθηκε από γνωστό Αμερικανό ως η 3η ήττα της Γερμανίας από τις ΗΠΑ.

Η απώλεια ισχύος ως πηγή αστάθειας

Συνεχίζοντας, μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, το «ρωσικό ζήτημα» έχει εξελιχθεί σε μία παρόμοια πηγή αστάθειας στην Ευρώπη – με την έννοια πως η Ρωσία δεν είναι πιά μία παγκόσμια υπερδύναμη και αντιμετωπίζει συνεχώς απειλές για τη θέση της στην διεθνή τάξη πραγμάτων, καθώς επίσης για την ασφάλεια της.

Ειδικότερα, η Ρωσική Ομοσπονδία στερείται εσωτερικής συνοχής – ενώ το Κρεμλίνο αγωνίζεται συνεχώς να διατηρήσει τον έλεγχο των διαφορετικών εθνοτικών ομάδων και εθνικοτήτων που κατοικούν εντός των συνόρων της χώρας.

Στα πλαίσια αυτά, εάν η Ρωσία χάσει τον πόλεμο στην Ουκρανία, η ακεραιότητα της ως Ομοσπονδίας θα τεθεί υπό αμφισβήτηση – ενώ ακόμη και αν κερδίσει τον πόλεμο, πετυχαίνοντας τους στόχους της στην Ουκρανία, κάτι μάλλον απίθανο με το ΝΑΤΟ απέναντι της (ανάλυση), δεν θα πρόκειται για το τέλος της σύγκρουσης. Το γεγονός αυτό σημαίνει πως η θέση της Ρωσίας στην παγκόσμια πολιτική, θα παραμείνει ένα διαρκές πρόβλημα – με μεγαλύτερο χαμένο την Ευρώπη.

Η αστάθεια τώρα είναι ήδη εμφανής, στην περιοχή που η Ρωσία θεωρεί ως σφαίρα επιρροής της – όπως με το ξέσπασμα μίας σύγκρουσης στα σύνορα μεταξύ Κιργιζίας και Τατζικιστάν, τον προηγούμενο μήνα (χάρτης). Τότε αναφέρθηκε από τα ΜΜΕ πως όταν ξέσπασαν οι μάχες, σκοτώθηκαν 30 άνθρωποι – αν και πιο πρόσφατες αναφορές αυξάνουν τον αριθμό των νεκρών, σε άνω των 100. Αν και οι δύο πλευρές δε συμφώνησαν σε κατάπαυση του πυρός, οι μάχες συνεχίσθηκαν – για τουλάχιστον μία εβδομάδα μετά.

Εκτός αυτού, σύμφωνα με το BBC, σχεδόν 20.000 άνθρωποι έχουν εγκαταλείψει τα χωριά τους – ενώ η σύγκρουση έχει αναζωπυρώσει τους φόβους για ολοκληρωτικό πόλεμο, μεταξύ των δύο χωρών. Σε κάθε περίπτωση, κατά τους γνώστες της περιοχής, οι μάχες μεταξύ του Κιργιστάν και του Τατζικιστάν είναι από τις πιο μεγάλες διακρατικές στρατιωτικές κλιμακώσεις στην ιστορία της κεντρικής Ασίας – από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης.

Η παραπάνω σύγκρουση πάντως δεν είναι η μοναδική διακρατική αναταραχή στην περιοχή – αφού λίγες εβδομάδες πριν, ξέσπασε ένας μικρός πόλεμος μεταξύ της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν, όπου υπολογίζεται ότι, σχεδόν 100 στρατιώτες έχασαν τη ζωή τους.

Τόσο  στη μία σύγκρουση δε, όσο και στην άλλη, η Ρωσία παρενέβη με διπλωματικούς διαύλους, για να συνάψει ειρηνευτική συμφωνία – κάτι που επιτεύχθηκε μεν, αλλά είναι σαφές πως οι αντιπαραθέσεις δεν έχουν διευθετηθεί, οπότε είναι θέμα χρόνου να φουντώσουν ξανά οι μάχες.

Τα αίτια αυτών των συνοριακών συγκρούσεων της κεντρικής Ασίας, οι ρίζες τους, ευρίσκονται στη χαοτική διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης – όπου, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η Ρωσία προσπάθησε να μοιράσει τον μετασοβιετικό χώρο, μεταξύ διαφορετικών εθνοτικών ομάδων. Εν προκειμένω, η μετασοβιετική ηγεσία δημιούργησε σχέσεις ασφαλείας με τις νεοσύστατες κυβερνήσεις στην κεντρική Ασία, καθώς επίσης με τις χώρες της Υπερκαυκασίας – ελπίζοντας να διατηρήσει την κυριαρχία της στην περιοχή. Η Ρωσία δε διατηρεί στρατιωτικές βάσεις στο Κιργιστάν, στο Τατζικιστάν, στη Γεωργία και στην Αρμενία – για ευνόητους λόγους.

Η απειλή διάβρωσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας

Περαιτέρω, ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αποκαλύψει το πόσο εύθραυστη είναι η ρωσική επιρροή στο μετασοβιετικό χώρο – σημειώνοντας ότι, σύμφωνα με μία πρόσφατη έκθεση (πηγή), τόσο το Κιργιστάν, όσο και το Τατζικιστάν, παρά τις καλές σχέσεις τους με το Κρεμλίνο, δεν μπορούν πλέον να βασίζονται στη Ρωσία, ως «προστάτη ασφαλείας» της περιοχής.

Από την άλλη πλευρά, φαίνεται καθαρά πως το Αζερμπαϊτζάν αποφάσισε να δοκιμάσει την κατάσταση, όσον αφορά την Αρμενία, συνεπικουρούμενο από την Τουρκία – γνωρίζοντας πως η Ρωσία ήταν απασχολημένη με την ουκρανική αντεπίθεση. Την ίδια στιγμή, τόσο το Ουζμπεκιστάν, όσο και το Καζακστάν, οι δύο πρώην σοβιετικές δημοκρατίες και κυρίαρχες δυνάμεις στην Κεντρική Ασία, έχουν τηρήσει ουδέτερη στάση απέναντι στον πόλεμο της Ουκρανίας – ενώ είναι αποφασισμένες, ιδίως το Ουζμπεκιστάν, να μειώσουν την επιρροή της Ρωσίας στις κοινωνίες τους.

Εκτός αυτού, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τα πρώην σοβιετικά κράτη στον Καύκασο, ζητούν από τη Δύση οικονομική υποστήριξη – επίσης υποστήριξη για την ασφάλεια τους. Μετά δε τις συγκρούσεις στα σύνορα μεταξύ της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν, οι ΗΠΑ ανταποκρίθηκαν γρήγορα στο αίτημα της Αρμενίας για βοήθεια – στέλνοντας την κυρία Ν. Pelosi, την πρόεδρο της αμερικανικής Βουλής στην πρωτεύουσα της Αρμενίας (όπως άλλωστε και στην Ταιβάν παρά τις αντιδράσεις της Κίνας).

Εν προκειμένω, η Pelosi ήταν ο υψηλότερος Αμερικανός αξιωματούχος που επισκέφθηκε την Αρμενία, μετά την ανεξαρτησία της από τη Ρωσία το 1991 – ενώ είναι γνωστό το ενδιαφέρον των ΗΠΑ ευρύτερα για την Ευρασία (ανάλυση). Η προθυμία πάντως της Αρμενίας να εξετάσει το ενδεχόμενο μίας σχέσης ασφαλείας  με τις ΗΠΑ, θα επιδεινώσει ακόμη περισσότερο το αίσθημα της απομόνωσης και της ανασφάλειας της Ρωσίας – πόσο μάλλον μετά το αίτημα επείγουσας ένταξης στο ΝΑΤΟ της Σουηδίας και της Φινλανδίας.

Επίλογος

Κλείνοντας, φαίνεται πως ο πόλεμος στην Ουκρανία θα μπορούσε να ήταν ο καταλύτης για τη φθίνουσα περιφερειακή δύναμη της Ρωσίας – επίσης όμως, θα μπορούσε να αποκαλύψει την ευθραυστότητα της ίδιας της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Το γεγονός δε ότι, η Ρωσία παρέμεινε σχετικά παθητική και αμέτοχη στις παραπάνω συνοριακές διαφορές, δίνει την εντύπωση πως είναι απρόθυμη να εμπλακεί σε περισσότερα από ένα μέτωπα – προφανώς, λόγω της αδυναμίας της να ανταπεξέλθει.

Όποια και αν είναι πάντως η έκβαση του πολέμου στην Ουκρανία, η ικανότητα του ρωσικού κράτους να διατηρήσει την πολυεθνική του ομοσπονδία στη σημερινή της μορφή, θα δοκιμασθεί πολύ σκληρά – όπου όμως, μία ανασφαλής Ρωσία, αντιμέτωπη με την περαιτέρω αποδυνάμωση της επιρροής της και με τον κίνδυνο διάλυσης της, θα αποτελέσει μία τεράστια γεωπολιτική πρόκληση για την Ευρώπη.

Συμπερασματικά λοιπόν, η αποτυχία της Ρωσίας να βρει μία θέση σε ένα κοινό ευρωπαϊκό σπίτι ή η αποτυχία της ΕΕ να της το προσφέρει, θα στοιχειώνει την Ευρώπη για τις επόμενες δεκαετίες – ενώ, είτε το θέλει κανείς είτε όχι, καλώς ή κακώς, τα πεπρωμένα της Ευρώπης και της Ρωσίας είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους, αλληλένδετα.

Ως εκ τούτου, η Ευρώπη δεν έχει την πολυτέλεια να γυρίσει την πλάτη στο ρωσικό ζήτημα, όσο και αν η εισβολή στην Ουκρανία καταδικάζεται από όλους τους Ευρωπαίους – ακόμη και αν η Ρωσία δεν ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη πυρηνική δύναμη του πλανήτη, με ενέργεια και πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για την ήπειρο μας.

Ας μην αναφερθούμε δε στις κοινωνικές αναταραχές που ήδη έχουν ξεσπάσει σε πολλά κράτη της ΕΕ, στη φτωχοποίηση της, στην οικονομική κατάρρευση της Μ. Βρετανίας και στα τεράστια μεταναστευτικά κύματα που θα σαρώσουν κυριολεκτικά την Ευρώπη – τόσο από την Ουκρανία, όταν καταστραφούν ολοσχερώς οι υποδομές της, όσο και από τυχόν διάλυση της Ρωσικής Ομοσπονδίας.

Υποκλοπές: Ο ρόλος Δημητριάδη, γνώριζε ο πρωθυπουργός; – 5 ερωτήσεις απαντήσεις για το σκοτεινό δίκτυο

 


Τα πρόσωπα, Μπίτζιος, Λαβράνος, Κοντολέων, κά, που μνημονεύονται για την ενεργοποίηση του Predator ήταν γνωστοί του Γρηγόρη Δημητριάδη, που φέρεται να γνώριζε για το σκοτεινό δίκτυο υποκλοπών που είχε στηθεί. Γνώριζε και ο πρωθυπουργός;

Υποκλοπές: Ο ρόλος Δημητριάδη, γνώριζε ο πρωθυπουργός; – 5 ερωτήσεις απαντήσεις για το σκοτεινό δίκτυο | tovima.gr

Πέντε απαντήσεις σε ισάριθμα κρίσιμα ερωτήματα για το σκοτεινό δίκτυο των υποκλοπών δίνει το Βήμα της Κυριακής.

Διαβάστε ακόμη: Υποκλοπές: Στα δίκτυα του Predator ο Δένδιας – Αναστάτωση σε πρεσβείες και μυστικές υπηρεσίες

Πώς πιστοποιείται η εμπλοκή του Γρηγόρη Δημητριάδη που έχει στενή σχέση με όλους τους εμπλεκόμενους, (Γιάννη Λαβράνο, Φέλιξ Μπίτζιο, Δημήτρη Κοντολέων, κά) στο σκάνδαλο; Γιατί είναι απίθανο το Predator να ενεργοποιήθηκε μόνο από ιδιώτες και «ξένα κέντρα»;  Είναι αληθινές οι λίστες με ονόματα που παρακολουθούνταν; Τελικά ο πρωθυπουργός γνώριζε ή πολύ περισσότερο καθοδηγούσε το σύστημα παράνομων παρακολουθήσεων;

Διαβάστε επίσης: Ο πρωθυπουργός δεν μπορεί να κρύβεται, ώρα να αναλάβει ευθύνες

5 ερωτήσεις-απαντήσεις για το σκοτεινό δίκτυο των υποκλοπών

1. Τι έχει συμβεί με το «Predator» και τις υποκλοπές; Είναι βάσιμη υπόθεση ή υπερβολή;

Δεν είναι υπερβολή, ούτε δημιούργημα πολιτικών σκοπιμοτήτων. Υπήρξε την περίοδο 2019-2022 ενεργοποίηση του εν λόγω λογισμικού στην Ελλάδα που ουσιαστικά αποτυπώνει όλα τα δεδομένα του κινητού μετά το άνοιγμα ενός εικονικού «ειδησεογραφικού» ιστοτόπου-παγίδα που αποστέλλεται στα κινητά των υποψήφιων θυμάτων με SMS.

2. Ο Δημητριάδης γνώριζε τι συνέβαινε ή μπορεί να υπήρξε μια μεθόδευση από «φίλους» του χωρίς να γνωρίζει ο ίδιος;

Φέρεται να είχε, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, γνώση της λειτουργίας αυτού του συστήματος παράνομων υποκλοπών. Δεν είναι τυχαίο ότι τα πρόσωπα (Λαβράνος, Μπίτζιος, Κοντολέων κ.ά.) που μνημονεύονται για την ενεργοποίηση του εν λόγω λογισμικού στη χώρα μας ήταν γνωστοί του Δημητριάδη. Και είναι αυτός που επέλεξε τον κ. Κοντολέοντα για τη θέση του διοικητή της ΕΥΠ.

Ακόμα, φαίνεται το ευέλικτο λογισμικό «Predator» να χρησιμοποιήθηκε για υποκλοπή σε κινητά επιχειρηματιών, συγγενών ή συνεργατών τους, εξυπηρετώντας ιδιώτες με τους οποίους το «κέντρο» αυτό είχε επαφές και αλληλεξαρτήσεις.

Θεωρείται δηλαδή εντελώς απίθανο αυτό το σύστημα, για το οποίο φαίνεται να υπήρχε και πλήρης ενημέρωση διοικητικών στελεχών της ΕΥΠ, να ενεργοποιήθηκε μόνο από ετερόκλητους ιδιώτες χωρίς να υπάρχει ενδιαφέρον του Δημητριάδη ή και άλλων πολιτικών προσώπων.

Και οι ιδιώτες προφανώς δεν θα είχαν λόγο και θα ήταν ακραίο και παρακινδυνευμένο να παρακολουθούν για μεμονωμένα συμφέροντά τους σχεδόν όλη την κυβέρνηση, στελέχη της αντιπολίτευσης που είναι εκτός εξουσίας και επιχειρηματίες που δεν συγκρούονται με τα συμφέροντά τους.

Εξάλλου και το σενάριο για εκπόρευση από «ξένο» κέντρο σκοντάφτει στην κοινή λογική και σε παρακολουθήσεις υπουργών με τομείς καθαρά «εσωτερικούς» ή και ατόμων του καλλιτεχνικού χώρου και επιχειρηματιών χωρίς δραστηριότητα στο εξωτερικό.

3. Η λίστα παρακολουθουμένων που δημοσιοποιήθηκε είναι αληθής, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και ποιος την άφησε να διαρρεύσει;

Φαίνεται να έχει στοιχεία γνησιότητας, με βάση και όσα είχαν γίνει γνωστά από την περαιτέρω έρευνα για τις διασυνδέσεις, τα ενδιαφέροντα και τις στοχεύσεις του συγκεκριμένου «κέντρου» που είχε σχεδόν εμμονές με τους εσωτερικούς «εχθρούς» στην κυβέρνηση και στο κόμμα της ΝΔ.

Το μόνο που εκπλήσσει και προκαλεί ερωτήματα είναι το πλήθος των στόχων, η ύπαρξη στη λίστα συγγενών υπουργών και ορισμένων άλλων προσώπων που αναζητείται ο ακριβής λόγος παρακολούθησης τους.

Οσον αφορά τη «διαρροή», φαίνεται να υπήρξε από έναν ιδιώτη, από τους βασικούς πρωταγωνιστές της σχετικής μεθόδευσης.

4. Γιατί πιθανόν τα έκανε όλα αυτά ο κ. Δημητριάδης, όπως τουλάχιστον του αποδίδεται;

Αρχικά αυτό μπορεί να συνδέεται με τον ρόλο που είχε – στο προσκήνιο και κυρίως στο παρασκήνιο – για την εποπτεία του κυβερνητικού έργου, για μυστικές διαπραγματεύσεις με αξιωματούχους από τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και αλλού κ.λπ.

Ωστόσο φαίνεται να σχετίζεται και με προσωπικές, ιδιόμορφες αντιλήψεις, ορισμένες και στα όρια της συνωμοσιολογίας, για τη δράση των μυστικών υπηρεσιών, του οργανωμένου εγκλήματος, για τους διεκπεραιωτές συμβολαίων θανάτου, για «άντληση» πληροφοριών από διάφορες πηγές, κ.λπ.

Επιπλέον φαίνεται ο Δημητριάδης να είχε προχωρήσει και σε ιδιωτικές φυσικές παρακολουθήσεις εσωκομματικών αντιπάλων του, για τους οποίους είχε την εντύπωση ότι άφηναν να διαρρεύσουν «επιβαρυντικά» στοιχεία σε βάρος του.

5. Από τα στοιχεία που παρουσιάζονται φαίνεται να υπήρχε καθοδήγηση ή γνώση του πρωθυπουργού για αυτό το σύστημα παράνομων παρακολουθήσεων πολιτικών, επιχειρηματιών και άλλων;

Από την ανάλυση μαρτυριών, πληροφοριών και δεδομένων για τον ερχομό του παράνομου λογισμικού στην Ελλάδα, από τη λίστα των παρακολουθούμενων προσώπων κ.λπ., δημιουργούνται αρχικά αμφιβολίες για τη γνώση του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Όπως υποστηρίζουν γνώστες της εξέλιξης της υπόθεσης, «αν φέρ’ ειπείν υπήρχε κεντρική εντολή για παρακολούθηση των υπουργών της κυβέρνησης, για να υπάρχει άτυπη συνολική ενημέρωση για τις “άγνωστες” επιλογές τους, θα έπρεπε σε αυτόν τον “κατάλογο” να είναι όλα τα ονόματα στο Υπουργικό Συμβούλιο και να μην λείπουν ορισμένα που θεωρούνται μάλλον όχι συμπωματικά “επιλογές” του Γ. Δημητριάδη. Ακόμα, πιθανόν, δεν θα υπήρχε ενδιαφέρον για πρώην αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ., για καλλιτέχνες ή ιδιώτες που δεν είναι σε καμία περίπτωση πρόσωπα κορυφαίου κεντρικού ενδιαφέροντος».

Σημειώνεται όμως ότι ο πρωθυπουργός όταν δημοσιοποιήθηκε, προ μερικών μηνών, η παρακολούθηση από ΕΥΠ και «Predator» του προέδρου του ΠαΣοΚ Νίκου Ανδρουλάκη είχε δηλώσει, επίσης, πως δεν γνώριζε οτιδήποτε.

Συμπληρώνεται τέλος ότι σύμφωνα με πληροφορίες συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη φέρεται να έχουν πει ότι ο Δημητριάδης συχνά μετέφερε διάφορες «ειδικές» πληροφορίες για πρόσωπα, συναλλαγές και καταστάσεις χωρίς να εξηγείται πώς τα ήξερε όλα αυτά.

Με επιπλέον ζητούμενο γιατί το κυβερνητικό κόμμα στάθηκε εμπόδιο για την κλήση σημαντικών προσώπων – πρωταγωνιστών της υπόθεσης «Predator» στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής που ερευνούν την υπόθεση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟ ΒΗΜΑ

Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Η ακινησία στα ελληνοτουρκικά και το παιχνίδι των σεισμικών ερευνών

 



Για τον Μητσοτάκη η επίκληση των εθνικών θεμάτων είναι ένα από τα σωσίβια από τα οποία προσπαθεί να πιαστεί

«Διαμάχη είναι αυτό που ορίζει ο Ερντογάν ως διαμάχη» έλεγε τις προάλλες ένας έμπειρος Τούρκος αναλυτής, ο οποίος επί σειράν ετών ήταν κοντά στον Τούρκο Πρόεδρο. Για όσο διάστημα ο Ερντογάν εκτιμά πως τον βολεύει η ένταση με την Ελλάδα θα τη συντηρεί με νεοοθωμανικές δηλώσεις και απειλές κι όταν αποφασίσει ότι δεν τον συμφέρει, μπορεί να αλλάξει ρότα από τη μια μέρα στην άλλη.

Αυτή την εκτίμηση δεν τη συμμερίζονται όλοι στη δύσκολη γειτονική χώρα, αλλά μέχρι στιγμής βγαίνει αληθινή. Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να κάνει όλους τους γείτονες εχθρούς -άλλους σε επίπεδο δηλώσεων κι κάποιους με τα όπλα- για να τους απλώσει ξανά το χέρι όταν θεώρησε ότι έχει πάλι ανάγκη τις καλές σχέσεις. Το έκανε με το Ισραήλ, το έκανε ακόμη και με τη Σαουδική Αραβία, ενώ κυκλοφορούν ήδη κάποιες πληροφορίες ότι προσπαθεί να βρει ένα πεδίο συνεννόησης και με τον ορκισμένο εχθρό -και προηγουμένως κολλητό του φίλο- Μπασάρ Αλ Άσαντ της καθημαγμένης Συρίας.

Προς στιγμή, τον Μάρτιο του 2022 φάνηκε ότι ο Ερντογάν θέλησε να τα βρει και με τον Κυριάκο Μητσοτάκη σ’ εκείνη την τετ α τετ συνάντησή τους μπροστά στον Βόσπορο, αλλά η απόπειρα δεν ευδοκίμησε. Μπορεί κάποτε να μάθουμε τι διαμείφθηκε μεταξύ των δύο ανδρών, αυτό που βλέπουμε όμως είναι ότι ο Ερντογάν λίγες μέρες αργότερα επέστρεψε στη ρότα της έντασης και είπε και το περιβόητο «Μητσοτάκης γιοκ», ότι δηλαδή δεν θέλει να μιλάει με τον Έλληνα πρωθυπουργό.

Αναπάντητα ερωτήματα

Οι άνθρωποι από το Μέγαρο Μαξίμου ερμήνευσαν τη στροφή αυτή του Ερντογάν ως αποτέλεσμα της οργής του Τούρκου Προέδρου για την ομιλία Μητσοτάκη ενώπιον του αμερικανικού Κογκρέσου. Το αφήγημά τους ήταν «κοιτάξτε πόσο στιβαρός και έμπλεος αυτοπεποίθησης είναι ο πρωθυπουργός μας, έστειλε τα μηνύματα που έπρεπε χωρίς να βάλει καν στο στόμα του τη λέξη Τουρκία». Ένα ερώτημα είναι εάν ο Μητσοτάκης επέλεξε να προκαλέσει την οργή του Ερντογάν ή όχι - κι αν θα μπορούσε να πει τα ίδια πράγματα στην Ουάσιγκτον με διαφορετικές διατυπώσεις, ώστε να μην δυναμιτιστεί το θετικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί στην Κωνσταντινούπολη. Ένα δεύτερο ερώτημα είναι εάν ούτως ή άλλως ο Ερντογάν θα άλλαζε στάση επειδή έκρινε ότι η ελεγχόμενη ένταση με την Ελλάδα, αλλά και οι κατηγορίες που εξαπολύει ότι οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι χαϊδεύουν την κακομαθημένη Αθήνα, του προσθέτουν πόντους χωρίς να του προκαλούν μείζονα προβλήματα. Κι αυτό διότι όσο κι αν φωνάζουν για τη στρατιωτικοποίηση των νησιών οι Τούρκοι αξιωματούχοι, κανείς τους δεν πιστεύει ότι η Ελλάδα θα κάνει απόβαση στο Αϊβαλί από τον Μόλυβο.

Η πρωτοβουλία των κινήσεων

Οποια κι αν είναι η απάντηση σ’ αυτά τα ερωτήματα πάντως, την πρωτοβουλία των κινήσεων στην κατεύθυνση είτε της κλιμάκωσης είτε της αποκλιμάκωσης της έντασης την έχει κυρίως ο Ερντογάν. Ο Μητσοτάκης παρακολουθεί άπραγος - και ενίοτε στέλνει τον υπουργό των Εξωτερικών να εκμαιεύσει δηλώσεις στήριξης από τις Βρυξέλλες μέχρι τη Νιαμέι (σ.σ.: πρωτεύουσα του Νίγηρα). Παράλληλα, ενώ για τον Τούρκο Πρόεδρο οι σχέσεις με την Ελλάδα είναι το νούμερο τέσσερα ή πέντε στις προτεραιότητές του -τον «καίνε» πολύ περισσότερο το κουρδικό, η κατάσταση στη Συρία και τα εκατομμύρια των Σύρων προσφύγων που δεν είναι πια καλοδεχούμενα από τους δυνάμει ψηφοφόρους του, το μπρα ντε φερ στη Λιβύη και βεβαίως οι δύσκολες ασκήσεις ισορροπίας με τον Πούτιν-, για τον εκάστοτε Έλληνα πρωθυπουργό τα ελληνοτουρκικά είναι το πιο «καυτό» θέμα εξωτερικής πολιτικής. Είναι το «εθνικό θέμα», το οποίο κατά καιρούς το έχουν εκμεταλλευτεί έντονα στο εσωτερικό πολιτικό παιχνίδι, κυρίως πολιτικοί από τον χώρο της Δεξιάς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αυτό κάνει και ο Κ. Μητσοτάκης, που θέλει να εμφανίζεται ως μετριοπαθής ηγέτης στο διεθνές στερέωμα, αλλά φροντίζει να παίζει χοντρά το χαρτί του «πατριωτισμού» στο εσωτερικό. Αφενός για να μην του τραβήξουν ξανά τα γκέμια οι «ορίτζιναλ πατριώτες» μέσα στο κόμμα του, αφετέρου επειδή θεωρεί ότι «πουλάει» στο κοινό που τον ενδιαφέρει το να κατηγορεί τους πολιτικούς του αντιπάλους, αλλά και όποιον του ασκεί κριτική, ως φερέφωνο του Ερντογάν. Για τον Μητσοτάκη η επίκληση των εθνικών θεμάτων είναι ένα από τα σωσίβια από τα οποία προσπαθεί να πιαστεί όσο περισσότερο μανιάζει η φουρτούνα των αποκαλύψεων για το σκάνδαλο των υποκλοπών.

Οι σεισμικές έρευνες

Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι επέλεξε να ανακοινώσει από τη συνέντευξη που έδωσε τη Δευτέρα στον ΑΝΤ1 -αντί να πάει να δώσει απαντήσεις για το σκάνδαλο των υποκλοπών στη Βουλή- ότι θα ξεκινήσουν σεισμικές έρευνες από την ExxonMobil δυτικά της Πελοποννήσου και της Κρήτης.

Το βράδυ το είπε, το επόμενο πρωί εκδόθηκε και η σχετική NAVTEX. Δίνοντας την ευκαιρία στα φιλικά προσκείμενα μέσα ενημέρωσης να κάνουν εξαντλητικές αναλύσεις ώστε να πειστούν τουλάχιστον οι συντηρητικοί ψηφοφόροι ότι ο πρωθυπουργός «σκίζει τη γάτα» με τους Τούρκους και δίνει εντολή να αρχίσουν έρευνες για υδρογονάνθρακες «για τις ανάγκες της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης». Και να εικάσουν ότι όλα γίνονται με τις ευλογίες της Ουάσιγκτον, αφενός επειδή η πλειοψηφία των δικαιωμάτων έρευνας στην περιοχή ανήκει στην αμερικανική ExxonMobil, αφετέρου διότι ο Μητσοτάκης με τον Μπλίνκεν τα είπανε και τα συμφωνήσανε μ’ ένα τηλεφώνημα.

Το αφήγημα που προσπαθεί να στήσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι στο εσωτερικό ότι φροντίζει για φθηνή ενέργεια και στο εξωτερικό ότι θα ενισχύσει την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ελλάδας και της Ευρώπης από τη Ρωσία.

Την ίδια ώρα από το Σαρμ Ελ Σέιχ και την 27η Διάσκεψη των Μερών της Σύμβασης του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή (COP27), ο Μητσοτάκης έσπευσε να μιλήσει για την αναγκαιότητα της ενεργειακής μετάβασης και να εμφανιστεί ως… πρωτοπόρος. «Η μελλοντική μας ανταγωνιστικότητα θα βασίζεται στους άφθονους αιολικούς και ηλιακούς πόρους» είπε. Προφανώς δεν βλέπει να υπάρχει αντίφαση ανάμεσα στην ανάγκη να απαλλαγεί μια ώρα αρχύτερα ο πλανήτης από τα ορυκτά καύσιμα και στην απόφαση να ξεκινήσουν έρευνες για υδρογονάνθρακες στα βάθη ενός ευάλωτου οικοσυστήματος όπως η Μεσόγειος Θάλασσα.

Πάντως, θα χρειαστούν χρόνια για να αποφανθούν οι εταιρείες αν είναι εκμεταλλεύσιμα τα κοιτάσματα - και ίσως μέχρι το 2029 ή το 2030 να έχει γίνει σαφές στην όποια ελληνική κυβέρνηση θα αποφασίσει τι μέλλει γενέσθαι ότι η εξόρυξη ορυκτού αερίου οξύνει την κλιματική κρίση. Αυτή την κρίση που φαίνεται να έχουμε ξεχάσει μέσα στον ορυμαγδό του πολέμου στην Ουκρανία - και στον φόβο ότι θα παγώσουμε φέτος τον χειμώνα.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Νετανιάχου: «Ετοιμος να διαπραγματευτεί» το τέλος του πολέμου στη Γάζα

  «Η Χαμάς πρέπει να καταθέσει τα όπλα και η Γάζα να αποστρατιωτικοποιηθεί», είναι ορισμένοι από τους όρους που έθεσε ο ...