ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Απολύτως ψευδές ότι βγήκε παράνομη η 24ωρη απεργία της 16ης Μαρτίου ξεκαθαρίζει η ΑΔΕΔΥ, κατηγορώντας τον υπουργείο Εσωτερικών για «άθλια προβοκάτσια» και τονίζοντας ότι η απεργία «θα γίνει κανονικά».
Να ανασκευάσει και να μην παραπληροφορεί τους πολίτες καλεί το υπουργείο Εσωτερικών η ΑΔΕΔΥ με οργισμένη ανακοίνωσή της, απαντώντας στα περί παράνομης απεργίας στις 16 Μαρτίου.
Η ΑΔΕΔΥ ξεκαθαρίζει ότι παράνομη βγήκε η απεργία-αποχή για την αξιολόγηση, που δεν έχει καμιά σχέση με την 24ωρη απεργία της 16ης του ΜάρτηΑν και αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Εσωτερικών ότι η απεργία αφορά την αξιολόγηση, ωστόσο όντως δημιουργήθηκε σύγχυση με τη δημοσιοποίηση της ανακοίνωσης σήμερα, γεγονός που η ΑΔΕΔΥ δεν θεωρεί τυχαίο, χρεώνοντας δόλο στον υπουργό Εσωτερικών.
«Αυτές τις φήμες τις διέδωσε με Δελτίο Τύπου το υπουργείο Εσωτερικών κάτω από το φόβο της λαϊκής κατακραυγής. Η απεργία θα γίνει κανονικά» τονίζει ΑΔΕΔΥ και καλεί σε μαζική συμμετοχή στην απεργία της Πέμπτης.
«Το έγκλημα των Τεμπών δεν θα συγκαλυφθεί. Διεκδικούμε τη ζωή που μας αξίζει, ζωή με σύγχρονα δικαιώματα, ένα καλύτερο μέλλον για εμάς και τα παιδιά μας» καταλήγει.
«Το ΚΚΕ στηρίζει τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα νοσοκομεία Παίδων και των συλλόγων γονέων ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του παιδοογκολογικού τμήματος των νοσοκομείων "Αγία Σοφία" και "Αγλαΐα Κυριακού"» δήλωσε ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας «για το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση του παιδοογκολογικού τμήματος των νοσοκομείων Παίδων "Αγία Σοφία" και "Αγλαΐα Κυριακού"».
«Ζητάμε την απόσυρση του νομοσχεδίου τώρα! Ένα νομοσχέδιο που χαρίζει τον πιο ευαίσθητο τομέα της παιδιατρικής υγείας σε ιδιώτες, για να αυξήσουν τα κέρδη τους, που ανατρέπει θεμελιώδη εργασιακά δικαιώματα για τους εργαζόμενους. Αναβάθμιση των υπηρεσιών θα έρθει μόνο με πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, μονιμοποίηση των ελαστικά εργαζομένων, πλήρη ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό με αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης» κατέληξε στη δήλωσή του ο Δ. Κουτσούμπας.
Η αναταραχή που προκάλεσε στις αγορές η κατάρρευση της αμερικανικής τράπεζας Silicon Valley Bank (SVB) σημειώθηκε λίγες ημέρες πριν τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) και της κεντρικής τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) για τα επιτόκια.
Η χρεοκοπία της SVB συνδέθηκε με τη μεγάλη αύξηση των επιτοκίων της Fed στο 4,50% έως 4,75% από σχεδόν μηδενικά πριν από ένα χρόνο, καθώς αναγκάστηκε να πουλήσει ομόλογα με ζημιά λόγω ακριβώς της αύξησης των επιτοκίων.
Το γεγονός αυτό οδήγησε τους επενδυτές στις αγορές χρήματος να αναπροσαρμόσουν προς τα κάτω τις προσδοκίες τους για τα επιτόκια της Fed αλλά και της ΕΚΤ, θεωρώντας ότι οι κεντρικές τράπεζες θα λάβουν το μήνυμα για τους κινδύνους που συνεπάγεται η συνεχής σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής για την καταπολέμηση του πληθωρισμού.
Η ΕΚΤ συνεδριάζει μεθαύριο, Πέμπτη 16 Μαρτίου, και έως την περασμένη Παρασκευή θεωρείτο σχεδόν βέβαιο ότι θα προχωρούσε σε μία νέα αύξηση των επιτοκίων κατά μισή ποσοστιαία μονάδα (50 μονάδες βάσης), με το επιτόκιο αποδοχής καταθέσεων να αυξάνεται από 2,5% στο 3%. Η αύξηση αυτή είχε προαναγγελθεί από τη συνεδρίαση της 1ης Φεβρουαρίου και είχε εμμέσως επιβεβαιωθεί στην πρόσφατη ομιλία της προέδρου της ΕΚΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, κατά την πρόσφατη ομιλία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ωστόσο, οι επενδυτές στην αγορά χρήματος άρχισαν από χθες να μη θεωρούν βέβαιη την αύξηση των επιτοκίων κατά μισή μονάδα. Συγκεκριμένα, έδιναν πιθανότητα 50% να γίνει η αύξηση αυτή, ενώ σήμερα θεωρούσαν πιθανότερη μία μικρότερη αύξηση των επιτοκίων κατά 25 μ.β.
Από την πλευρά της ΕΚΤ πάντως δεν έχει υπάρξει κάποια διαρροή για αλλαγή της πολιτικής της. Υπάρχει μόνο μία δήλωση πηγής της ΕΚΤ ότι οι τράπεζες της Ευρωζώνης δεν αντιμετωπίζουν κινδύνους αντίστοιχους με αυτόν της SVB και ότι είναι καλά χρηματοδοτημένες.
Η Λαγκάρντ, όπως και άλλα στελέχη της ΕΚΤ, τόνιζαν όλο το τελευταίο διάστημα ότι θα χρειαστούν και άλλες αυξήσεις επιτοκίων, επειδή ο δομικός πληθωρισμός, που δεν περιλαμβάνει τις αυξήσεις των τιμών ενέργειας και τροφίμων, συνεχίζει να αυξάνεται. Επίσης, σημείωναν ότι ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή έχει μεν επιβραδυνθεί στο 8,5% τον Φεβρουάριο, αλλά παραμένει πολύ υψηλότερος από τον στόχο του 2%.
Την επόμενη Τετάρτη, 22 Μαρτίου, θα ανακοινώσει η Fed τις αποφάσεις της για τα επιτόκια. Την περασμένη εβδομάδα, οι επενδυτές έδιναν πιθανότητα 70% για μία μεγαλύτερη αύξηση των επιτοκίων - της τάξης των 50 μ.β. αντί των 25 μ.β. που έγινε τον Φεβρουάριο - μετά τις δηλώσεις του προέδρου της, Τζερόμ Πάουελ, ο οποίος εξέφρασε ανησυχία για την πορεία του πληθωρισμού στις ΗΠΑ (τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 6,4% από 6,5% τον περασμένο μήνα).
Από χθες, οι αγορές έχουν αλλάξει άποψη και έδιναν πιθανότητα 85% να προχωρήσει η Fed σε αύξηση 25 μ.β., ενώ η Goldman Sachs προβλέπει ότι δεν θα αυξήσει καθόλου τα επιτόκια.
Από την πλευρά της Fed, πάντως, δεν έχει γίνει επίσης καμία δήλωση για τα επιτόκια τις τελευταίες ημέρες.
Η ιστορική εφημερίδα που απηχεί τις θέσεις της συντηρητικής παράταξης ασκεί σφοδρή κριτική στον Κυριάκο Μητσοτάκη με αφορμή το πολυνομοσχέδιο -«σκούπα» που ανοίγει διάπλατα τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση του νερού, παρά τις αντίθετες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Στον κύριο άρθρο της η εφημερίδα «Καθημερινή» επισημαίνει ότι «η οριστική απόσυρση του νομοσχεδίου – εκτρώματος είναι επιβεβλημένη σε μια στιγμή που οι πολίτες θέλουν τον πρωθυπουργό να νομοθετεί και να κυβερνά χωρίς συμβιβασμούς με το χθες, πιστός σε όσα πρέσβευε ως βουλευτής».
Παράλληλα, επισημαίνει ότι «αποτελεί ένα παράδειγμα πολύ κακής τοποθεσίας» και εξηγεί πως πολλές διατάξεις του δίνουν «την εντύπωση ικανοποίησης σειράς ρουσφετιών και φωτογραφικών διατάξεων».
Το εν λόγω πολυνομοσχέδιο ουσιαστικά συγχωνεύει τρία επιμέρους νομοσχέδια (1. μετατροπή της ΡΑΕ σε ΡΑΑΕΥ, 2. προστασία περιβάλλοντος και 3. ΑΠΕ & ενεργειακές κοινότητες) σε ένα. Εμπεριέχει αμφιλεγόμενες διατάξεις όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, αγγίζοντας τα όρια της παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Η κυβέρνηση μετρώντας τις αντιδράσεις εντός και εκτός της «γαλάζιας πολυκατοικίας» πήγε πίσω κατά μια εβδομάδα την ψήφιση του.
Καταρρέουν οι μετοχές των λεγόμενων περιφερειακών τραπεζών των ΗΠΑ εν μέσω του κυκλώνα που δημιούργησε η κατάρρευση της SiliconValleyBank.
Όπως αναφέρουν οικονομικοί αναλυτές, η κατάρρευση της SVB ήταν η αιτία για να καταρρεύσει το ΠΤΣ (Περιφερειακό Τραπεζικό Σύστημα) των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές η μετοχή της WesternAlliance, $WAL πέφτει κατά 75%, της FirstRepublic, $FRC: (-65%), της ZionsBancorp, $ZION(-43%), της PacWest, $PACW(-41%), της Comerica, $CMA (-33%) και της Fifth Third, $FITB (-20%).
Όλα τα βλέμματα πέφτουν τώρα πάνω στην FRCη οποία η επόμενη στη σειρά, μετά την SVBκαι την Signature Bank.
Ο Αμερικανός πρόεδρος ΤΡζο Μπάιντεν αν και επιχείρησε να καθησυχάσει σήμερα τους Αμερικανούς καταθέτες λέγοντας ότι «το αμερικανικό τραπεζικό σύστημα είναι ασφαλές» εντούτοις και σχεδόν εξαφανίστηκε μετά από 2 λεπτά ομιλίας χωρίς να απαντήσει σε ερώτηση εάν «μπορεί να διαβεβαιώσει τους Αμερικανούς ότι υπάρξει φαινόμενο ντόμινο στο ΠΤΣ και εάν αναμένει και άλλες τράπεζες να αποτύχουν επίσης».
Ο CEO της FCR πάντως ανέφερε ότι οι αναλήψεις από την τράπεζα κινούνται σε κανονικούς ρυθμούς (business as usual) και αυτό είναι που βάζει σε υποψία τους καταθέτες και τους επενδυτές, ότι κάτι δεν πάει καλά, με την συγκεκριμένη τράπεζα.
Νωρίτερα η Goldman Sachs «πόνταρε» στο ότι η FED θα αποφύγει μία νέα αύξηση των επιτοκίων μέσα στον Μάρτιο, αύξηση των επιτοκίων που οδήγησε στην κατάρρευση της Silicon Valley – όπου οι τεχνολογικές εταιρείες διατηρούν καταθέσεις ύψους 160 δισ. δολαρίων.
Όπως είναι γνωστό, η πολιτική της αύξησης των επιτοκίων που εφαρμόζουν οι Κεντρικές Τράπεζες για να περιορίσουν τον πληθωρισμό, προκαλεί άνοδο των ομολόγων δημιουργώντας προβλήματα ρευστότητας στις τράπεζες, που έχουν «φορτωθεί» με ομόλογα ήδη από την εποχή της πανδημίας.
Αίτημα σύσσωμης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ η κυβέρνηση διαχέει τις ευθύνες για την τραγωδία στα Τέμπη, κρύβοντας και τον τέως υπουργό Μεταφορών.
Τη στιγμή που η κυβέρνηση συνεχίζει να διαχέει τις ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, σύσσωμη η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με επικεφαλής τον πρόεδρο του κόμματος Αλέξη Τσίπρα, ζητά να έρθουν στη Βουλή όλα τα έγγραφα των διαπραγματεύσεων μεταξύ υπουργείου Μεταφορών και Hellenic Train, αυξάνοντας την πίεση προς το Μαξίμου.
Συγκεκριμένα, οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, απευθυνόμενοι στον Γιώργο Γεραπετρίτη, ζητούν προσχέδια και σχέδια συμβάσεων, πρακτικά από τις συναντήσεις, αλληλογραφία, έγγραφα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επιστολές και κάθε τι άλλο που αφορά τις διαπραγματεύσεις των δύο μερών, οι οποίες μεσολάβησαν από την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας τον Απρίλιο του 2019 έως και την υπογεγραμμένη σύμβαση ΥΔΥ 2022 που κυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του προσχεδίου της νέας σύμβασης ΥΔΥ που έχει δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας.
Όπως αναφέρουν στο σχετικό κείμενο οι βουλευτές, στο παράρτημα του μνημονίου –που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2019 διά του Κ. Καραμανλή και του τότε διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φ. Τσαλίδη–, «αφού ορίζεται το ποσό των 750 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για την παροχή της δημόσιας υπηρεσίας εκ μέρους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, περιγράφονται τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από τη 15ετή αυτή προς υπογραφή νέα σύμβαση, που φθάνουν έως το ύψος των 2,52 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεων της ιταλικής εταιρείας, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ».
Για να συνεχίσουν: «Πλην, όμως, και ενώ η τελική σύμβαση θα έπρεπε να υπογραφεί στο τέλος του 2020, υπεγράφη τελικά (κατόπιν παράτασης της προηγούμενης σύμβασης ΥΔΥ του 2016) τον Απρίλιο του 2022 και κυρώθηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022 […] Στη σύμβαση αυτή, με έκπληξη και δικαιολογημένη δυσαρέσκεια, διαπιστώθηκε ότι αφενός είχαν κυριολεκτικά εξαφανιστεί συλλήβδην οι προβλέψεις για τα οφέλη της ελληνικής οικονομίας, που αναφέρονταν στο παραπάνω μνημόνιο και άγγιζαν το τεράστιο ποσό των 2,52 δισ. ευρώ και θα προέρχονταν από τις πληρωμές και τις επενδύσεις της ιταλικής εταιρείας για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, και ότι αφετέρου είχε “κάνει φτερά” εκ των καθαυτών επενδύσεων που θα πραγματοποιούσε η ιταλική εταιρεία το ιλιγγιώδες ποσό των 600 περίπου εκατ. ευρώ».
Επικαλούμενοι δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, όπως της «Εφημερίδας των Συντακτών» και της εφημερίδας «Δημοκρατία», τονίζουν πως «φτερά» είχε κάνει και η δέσμευση εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου για την εκτέλεση και θέση σε λειτουργία μια σειράς έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, είτε προγραμματίζεται να εκτελεστούν, τα δύο πρώτα εκ των οποίων είναι:
• «Ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον άξονα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη (Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021» και
• «Θέση σε λειτουργία του ETCS στον άξονα Πειραιάς - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021».
«Δηλαδή, τα δύο συγκεκριμένα έργα, η μη ολοκλήρωση των οποίων δεν μπόρεσε να αποτρέψει το ανθρώπινο λάθος που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών», τονίζουν οι βουλευτές και θέτουν, επίσης, στον κ. Γεραπετρίτη μια σειρά από ερωτήματα για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν.
Αντίθετα, παρών θα είναι ο Γιώργος Γερπατρίτης, δηλαδή ο διάδοχος του κ. Καραμανλή στο υπουργείο. Παράλληλα, παρών στην Επιτροπή θα είναι κι ο Χρήστος Σπίρτζης που διετέλεσε υπουργός Μεταφορών και Μεταφορών επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ και σήμερα παραχώρησε συνέντευξη στην «Εφ.Συν.» με πλήθος εγγράφων για τις δικές του ενέργειες αναφορικά με τον ΟΣΕ, τη διαβόητη σύμβαση 717, την τηλεδιοίκηση κ.λπ.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας αγνόησε την ομόφωνη απόφαση της διάσκεψης (πριν από μία εβδομάδα) για σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, όπου θα μπορούσαν να κληθούν νυν και πρώην υπουργοί αλλά και πρόσωπα που είχαν αναλάβει θέσεις ευθύνης σε συναρμόδιους οργανισμούς.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΥΡΙΖΑ κάλεσε τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη «να μη διανοηθεί» να κρύψει από τη Βουλή, τόσο τον πρώην υπουργό, όσο και τους υφυπουργούς κ. Καραγιάννη και Παπαδόπουλο, αλλά και τον γενικό γραμματέα του υπουργείου, κ. Ξιφαρά.
Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τονίζει πως «η προσπάθεια συγκάλυψης των άμεσα εμπλεκομένων πίσω από τον "διοικητή" του υπουργείου κ. Γεραπετρίτη, που ούτε καν ορκίστηκε υπουργός, είναι προσβλητική για την Δημοκρατία, την αλήθεια και τις οικογένειες των θυμάτων».
► «Ποιος υπουργός ζήτησε την παράνομη μετάταξη του μοιραίου σταθμάρχη;», ρωτά η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Πόπη Τσαπανίδου τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, καλώντας τον «κάνει την αρχή με μία ειλικρινή παραδοχή». Επίσης, σχολίασε καυστικά τη φράση του πρωθυπουργού πως θα δώσει «μάχη για να ξεριζωθεί κάθε νησίδα του παλιού αναχρονιστικού κράτους», λέγοντας πως ο κ. Μητσοτάκης συνεχίζει την υποκρισία για την τραγωδία των Τεμπών και υπογραμμίζοντας πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός «συμβολίζει το παλιό αναχρονιστικό κράτος περισσότερο από κάθε άλλον».
Ακολουθεί το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών: