Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023

Αντιδράσεις για την τροπολογία για τους αλλοδαπούς εργαζομένους - Η απάντηση Γεωργιάδη σε Σαμαρά

 


Αντιδράσεις για την τροπολογία για τους αλλοδαπούς εργαζομένους - Η απάντηση Γεωργιάδη σε Σαμαρά
eurokinissi

«Του έχω λατρεία» απαντά ο Άδωνις Γεωργιάδης για την δήλωση του Αντώνη Σαμαρά σχετικώς με την τροπολογία - που δίνει τριετή άδεια παραμονής σε παράνομους μετανάστες που μένουν τα τελευταία τρία χρόνια στην Ελλάδα – αλλά ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνηση έχει τον ρόλο να νομοθετεί για καλό του τόπου.

«Η δήλωση του πρώην πρωθυπουργού ασφαλώς και με προβληματίζει και είναι σεβαστή. Ο κ. Σαμαράς, έχει διαχρονικά πολύ μεγάλη ευαισθησία στα εθνικά θέματα και στα θέματα της εθνικής ταυτότητας κι είναι πάρα πολύ λογικό να εκφράζει τις ανησυχίες του, να υπερασπίζεται τις θέσις του και είναι δική μας δουλειά ως κυβέρνηση να νομοθετούμε γι αυτό που πιστεύουμε για το καλό του ελληνικού λαού» δήλωσε ο υπουργός Εργασίας από το βήμα της Ολομέλειας.

Εξήγησε ότι αυτά τα οποία θα αναφέρει για την τροπολογία δεν είναι απάντηση προς τον Αντώνη Σαμαρά, αλλά αφορούν εξηγήσεις του τι αφορά αυτή η ρύθμιση.

«Αυτά που θα πως δεν έχουν χαρακτήρα απάντησης στον αγαπημένο μου Αντώνη Σαμαρά – αυτό δεν μπορεί να αλλάξει γιατί του έχω λατρεία – αλλά στην ουσία της διάταξης και είναι ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει ως πόλος λέξης για παράνομους μετανάστες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αφού ο κ. Γεωργιάδης εξήγησε ότι με την ρύθμιση αυτή σε καμία περίπτωση δεν αλλάζει η μεταναστευτική πολιτική της χώρας, τόνισε πως είναι άδικο να εμφανίζεται ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης,ως οπαδός των ανοιχτών συνόρων και τέλος διευκρίνησε ότι σε καμία περίπτωση δεν αντιδικεί με τον κ. Σαμαρά και ότι είναι στη διάθεσή του προκειμένου να συζητήσουν για τη ρύθμιση.

Προηγήθηκαν αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στην Ολομέλεια της Βουλής, με μεν τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να καλούν την κυβέρνηση να μην υπαναχωρήσει για δε τους βουλευτές της Ελληνικής Λύσης και της Νίκης να συνομολογούν στην άποψη του πρώην πρωθυπουργού.

Ο Νίκος Παππάς, κάλεσε την κυβέρνηση να προχωρήσει με την τροπολογία, καθώς είναι στη σωστή κατεύθυνση ενώ διερωτήθηκε σχετικώς με τις δηλώσεις του Αντώνη Σαμαρά αν υπάρχει στην ΝΔ πλειοψηφία αυτής της άποψης.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Μιχάλης Κατρίνης, έκανε λόγο για ανάγκη να υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες ώστε να μην δοθεί λάθος μήνυμα ότι η διέλευση είναι ελεύθερη στη χώρα αλλά να δοθεί λύση χωρίς φοβικότητα και με κανόνες όπως ζητούν οι παραγωγικές περιοχές.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος του Κυριάκου Βελόπουλου, Κ. Χήτας είπε χαρακτηριστικά: «Τι λέμε τώρα εμείς εδώ; Ανοίξαμε και σας περιμένουμε. Επειδή ο τζάμπα μάγκας πέθανε, να μην δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης στον προϋπολογισμό και να παραιτηθούν».

Ο πρόεδρος της «Νίκης», Δημήτρης Νατσιός, δήλωσε ότι η πατρίδα μας καθίσταται η πιο ελκυστική χώρα για τους λαθρομετανάστες.

Δεκαεπτά απαντήσεις για την άδεια παραμονής

Νωρίτερα, το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου δημοσίευσε δεκαεπτά απαντήσεις για την τροπολογία, προσπαθώντας να λύσει κάθε απορία των πολιτών

  • Τι προβλέπει η ρύθμιση;

Η ρύθμιση επιβάλλει αυξημένες κυρώσεις σε εργοδότες και μετακλητούς αλλοδαπούς εργαζόμενους που παραβιάζουν τους όρους της μετάκλησης και οργανώνει καλύτερα, επιταχύνοντας, τις επιστροφές όσων αλλοδαπών δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας και ενισχύει την πάταξη της παράνομης διακίνησης μεταναστών.

Ταυτόχρονα, η ρύθμιση βάζει τάξη στο καθεστώς όσων αλλοδαπών διαμένουν στην Ελλάδα, για μεγάλο χρονικό διάστημα, και εργάζονται και ενισχύει τη δημόσια ασφάλεια.

Πιο συγκεκριμένα, η ρύθμιση παρέχει τη δυνατότητα χορήγησης άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία και παροχή υπηρεσιών ή έργου σε πολίτες τρίτων χωρών που:

  1. διαθέτουν προσφορά εργασίας από εργοδότη στην Ελλάδα για την απασχόλησή τους με καθεστώς εξαρτημένης εργασίας και υπηρεσιών ή έργου και, αποδεδειγμένα, στη συνέχεια, εργάζονται,
  2. διέμεναν στην Ελλάδα έως και την 30η Νοεμβρίου 2023,
  3. συνεχίζουν να διαμένουν στη χώρα, και
  4. συμπληρώνουν τρία (3) τουλάχιστον συνεχή έτη παραμονής πριν την υποβολή αίτησης, σύμφωνα με δημόσια έγγραφα βέβαιης χρονολογίας.

Σημειώνεται ότι η άδεια διαμονής εκδίδεται εάν και εφόσον, εντός αποκλειστικής προθεσμίας μετά την υποβολή της αίτησης, ο αλλοδαπός υποβάλλει στοιχεία που θα αποδεικνύουν ότι έχει ξεκινήσει πραγματικά να εργάζεται και θα ανακαλείται αν αυτός/ή δεν εργάζεται. Η άδεια δεν παρέχει κανένα άλλο δικαίωμα.

  • Ποιος ο στόχος της ρύθμισης;

Η ρύθμιση συνεισφέρει στη διαδικασία ενίσχυσης του εργατικού δυναμικού στη χώρα μας και διασφαλίζει τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Ειδικότερα:

  1. η ρύθμιση εισάγει μια διαδικασία που επιτρέπει στις ελληνικές αρχές να προχωρήσουν στην πλήρη καταγραφή και ταυτοποίηση των πολιτών τρίτων χωρών, οι οποίοι ευρίσκονται σε καθεστώς παρανομίας για πολλά έτη στην Ελλάδα, διαδικασία που θα ενισχύσει την εσωτερική ασφάλεια της χώρας. Άλλωστε, για όλους τους αλλοδαπούς, οι οποίοι θα εισέλθουν σε διαδικασία υποβολής αιτήματος για άδεια διαμονής, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα προβούν σε όλους τους απαιτούμενους ελέγχους ασφαλείας πριν την έκδοση της άδειας διαμονής,
  2. η διάταξη προβλέπει τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής επιστροφών και της καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης μεταναστών, μέσω του διορισμού εθνικών συντονιστών για τα ζητήματα αυτά. Σημειώνεται ότι στόχος της θέσπισης των δύο αυτών θέσεων είναι ο συντονισμός των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων των αρχών ασφαλείας και επιβολής του νόμου, και η προώθηση της συνεργασίας στους τομείς αυτούς σε ευρωπαϊκό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη, αφενός την έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας του Ευρωπαίου Συντονιστή Επιστροφών, αφετέρου τις πρόσφατες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την καταπολέμηση της διακίνησης μεταναστών,
  3. η παρέμβαση θεσπίζει μια διαδικασία αξιοποίησης του υφιστάμενου στην Ελλάδα εργατικού δυναμικού αλλοδαπών πολιτών που βρίσκονται για πολλά έτη στην Ελλάδα και απασχολείται σήμερα, σε πολλές περιπτώσεις, με μαύρη, αδήλωτη εργασία. Στόχος της διάταξης είναι αυτοί οι εργαζόμενοι να βγουν από την ανωνυμία και να τους παρασχεθεί η δυνατότητα νόμιμης απασχόλησης, δεδομένων των αυξημένων αναγκών για εργατικό δυναμικό σε όλους τους τομείς της χαμηλής και μέσης ειδίκευσης της ελληνικής οικονομίας. Η διάταξη ικανοποιεί το αίτημα των παραγωγικών φορέων της ελληνικής οικονομίας προς την κατεύθυνση της εισδοχής πρόσθετου εργατικού δυναμικού. Ταυτόχρονα, διασφαλίζεται ότι η ρύθμιση των για πολλά χρόνια διαμενόντων αλλοδαπών καταλήγει σε πραγματική απασχόληση, καθώς η άδεια διαμονής θα εκδίδεται μόνον εφόσον και αφότου ο πολίτης τρίτης χώρας αποδείξει ότι έχει ξεκινήσει να εργάζεται νόμιμα, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις του εργατικού δικαίου και θα ανακαλείται αν διακοπεί η απασχόληση,
  4. διάταξη παρέχει τη δυνατότητα σε πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι ευρίσκονται στη χώρα άνευ ισχύουσας άδειας διαμονής, για μεγάλη χρονική περίοδο (τουλάχιστον τρία έτη), να εργαστούν και να αυτοσυντηρηθούν, προσφέροντας τη δυνατότητα στα τέκνα και τις συζύγους των αιτούντων να εξομαλύνουν και αυτοί το καθεστώς διαμονής τους, εφόσον μένουν στη χώρα πριν την έναρξη εφαρμογής της ρύθμισης. Στόχος είναι η διασφάλιση της οικογενειακής ενότητας καθώς και της κοινωνικής ασφάλειας, καθώς έχει αποδειχθεί ότι η παρουσία της οικογένειας ενός πολίτη τρίτης χώρας διευκολύνει την ενσωμάτωση και καταπολεμά την παραβατικότητα.
  5. η διάταξη ενισχύει τα δημόσια έσοδα, σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, και μειώνει τη δαπάνη των μηνιαίων επιδομάτων που σήμερα χορηγούνται στους αιτούντες άσυλο, σε όλη τη διάρκεια εξέτασης της αίτησής τους.
  • Ποια τα χαρακτηριστικά της ρύθμισης;

Η ρύθμιση είναι άπαξ, με ισχύ ενός έτους, και δεν αλλάζει σε τίποτα τις πάγιες διατάξεις περί νόμιμης μετανάστευσης, όπως αυτές ισχύουν σήμερα ή διαμορφώνονται με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης.

Είναι μια ρύθμιση που βάζει τάξη στην αταξία, φέρνει τον νόμο εκεί που επικρατεί η ανομία και αφορά ανθρώπους που αποδεδειγμένα έχουν αποκτήσει κάποιες ρίζες εδώ, αφού προϋπόθεση είναι να διαμένουν στην Ελλάδα πάνω από τρία χρόνια πριν τις 30 Νοεμβρίου 2023 και να έχουν συγκεκριμένη και πιστοποιήσιμη εργασία. Εάν δεν την αξιοποιήσουν ή αν απορριφθούν καθίστανται εκ νέου παράνομα διαμένοντες και αυτόματα επιστρεπτέοι.

Η ρύθμιση σχετίζεται και συνδέεται άμεσα με την πολιτική της αυστηρής φύλαξης των συνόρων, που ενισχύεται, σιγά-σιγά και με τη συνεργασία των γειτονικών χωρών, αλλά και με μια ευρύτερη στρατηγική νόμιμης μετανάστευσης, όπως αναλύεται στο σημείο 12.

  • Είναι η πρώτη φορά μιας τέτοιας ρύθμισης;

Η ελληνική πολιτεία, κατά το παρελθόν, έχει προβεί σε ρυθμίσεις του καθεστώτος διαμονής πολιτών τρίτων χωρών, ως εξής:

  1. 1997 – 1998: τακτοποίηση μέσω της πράσινης κάρτας του ΟΑΕΔ (συνιστά την πρώτη μαζική τακτοποίηση, η οποία ουσιαστικά είχε γνώμονα καταγραφής των παρανόμως διαμενόντων μεταναστών στην Ελλάδα με πράσινη κάρτα 220.000 άδειες),
  2. 2001: τακτοποίηση σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2910/2001 (συνιστά τη δεύτερη μαζική τακτοποίηση, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά την υιοθέτηση του πρώτου ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για τη νόμιμη μετανάστευση, ν. 2910/2001, 228.000 άδειες), και,
  3. 2005 – 2007: τακτοποίηση σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3386/2005 (συνιστά την τρίτη μαζική τακτοποίηση, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά την υιοθέτηση του δεύτερου ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για τη νόμιμη μετανάστευση, ν. 3386/2005 – η διαδικασία τακτοποίησης περιλάμβανε σειρά περιπτώσεων προς τακτοποίηση, 95.800 άδειες με τον 3386/2005 + 20.000 άδειεςτο 2007).

Καμία, ωστόσο, από τις ως άνω παρεμβάσεις δεν προϋπέθετε την εργασία του δικαιούχου άδειας διαμονής, όπως προβλέπει η παρούσα ρύθμιση.

  • Πως αξιολογείται η προηγούμενη πολιτική;

    Οι τρεις προηγούμενες ρυθμίσεις επέτρεψαν την εξομάλυνση της διαβίωσης σημαντικού αριθμού μεταναστών, κατά κύριο λόγο, από την Αλβανία στην Ελλάδα. Η περίπτωσή της παρουσίας των Αλβανών πολιτών στην ελληνική κοινωνία, μετά το 1990, θεωρείται μια από τις πιο επιτυχημένες διαδικασίες ένταξης και ενσωμάτωσης διεθνώς και, σίγουρα, στην Ευρώπη.
  • Τι γίνεται στην Ευρώπη και αλλού;

Η πολιτική ρύθμισης ή τακτοποίησης (regularizationδιεθνώς) συνιστά ένα εργαλείο πολιτικής, το οποίο τα κ-μ της ΕΕ, αλλά και διεθνώς, αξιοποιούν στο πλαίσιο διαχείρισης του μεταναστευτικού πληθυσμούπου ευρίσκεται στην επικράτειά τους, αλλά και ικανοποίησης των αναγκών των εθνικών αγορών εργασίας σε, ανειδίκευτο, κυρίως, εργατικό δυναμικό.

Πιο συγκεκριμένα:

Στην Ιταλία οι αντίστοιχες ρυθμίσες άπαξ υπήρξαν πολυάριθμες:
1986 (105.000 τακτοποιήσεις)
1990 (220.000 τακτοποιήσεις)

1995-6 (245.000 τακτοποιήσεις)
1998 (περί τις 210.000 τακτοποιήσεις)
2002 (650.000 τακτοποιήσεις)
2009 (υπεβλήθησαν 295.000 αιτήσεις)
2012 (υπεβλήθησαν 135.000 αιτήσεις)

Η τελευταία ρύθμιση έγινε το 2020 (πέραν των 83.000τακτοποιήσεων μέχρι τον Οκτώβριο του 2022), όταν η ιταλική κυβέρνηση εισήγαγε ειδική άδεια διαμονής για σκοπούς αγροτικής κυρίως εργασίας 6μηνης ή και μεγαλύτερης διάρκειας.

Υπεβλήθησαν πλέον των 230.000 αιτήσεων. Σήμερα στην Ιταλία όσοι νεοεισερχόμενοι παράνομα δεν παίρνουν άσυλο μπορούν να αιτηθούν υπαγωγή σε ειδικό καθεστώς προστασίας υπό προϋποθέσεις, με πρόσβαση στην αγορά εργασίας για δυο καταρχήν χρόνια, χωρίς χρονικό περιορισμό πρότερης διαμονής.

Στη Γαλλία, ανεξαρτήτως της τύχης του νομοσχεδίου Νταρμανέν, τακτοποιείται η διαμονή 30.000 αλλοδαπών ετησίως επί τη βάσει της εγκυκλίου Βαλς (Valls) του 2012.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Γερμανία προβλέπεται πλέον η χορήγηση ιθαγένειας με τη συμπλήρωση πενταετούς ή και τριετούς διαμονής (υπό προϋποθέσεις).

  • Είναι η συγκεκριμένη ρύθμιση νομιμοποίηση; Κάνετε τους παράνομους νόμιμους;

Όχι. Ρυθμίζεται η παρουσία στη χώρα των ωφελούμενων και επιτρέπεται η εργασία τους. Οι δικαιούχοι ανταποκρίνονται στην προσφορά εργασίας και καλύπτουν συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς, πληρώνοντας φόρους και ασφαλιστικές εισφορές για μια τριετία.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση δεν παρέχει κανένα άλλο δικαίωμα. Ούτε καν αυτό της οικογενειακής επανένωσης. Ούτε οδηγεί σε μόνιμη διαμονή στην Ελλάδα και, σε καμία περίπτωση, στην ελληνική ιθαγένεια. Το μόνο δικαίωμα που έχουν οι ωφελούμενοι είναι η πρόσβαση στην αγορά εργασίας για όσο εργάζονται. Αν σταματήσουν να εργάζονται, επιστρέφουν στο προηγούμενο καθεστώς, με τη διαφορά ότι η Πολιτεία διαθέτει όλα τα στοιχεία τους και είναι πλήρως καταγεγραμμένοι και ταυτοποιημένοι.

Και, βέβαια, σε καμία περίπτωση η ρύθμιση δεν επιβραβεύει παραβατικές συμπεριφορές και δεν αθωώνει εγκληματίες. Τουναντίον, ασκείται ενδελεχής έλεγχος και η αίτηση μπορεί να ευδοκιμήσει μόνον αν ο αλλοδαπός έχει καθαρό ποινικό μητρώο. Σε κάθε περίπτωση, ο απορριφθείς και όποιος δεν αιτηθεί εμπίπτει στην αυστηροποιημένη διαδικασία απέλασης υπό τον νέο Εθνικό Συντονιστή Επιστροφών.

  • Επί της αρχής, ωστόσο, εισάγεται μια εξαίρεση. Σωστά;

Λάθος. Η ισχύουσα νομοθεσία, από το 2014 (αλλά και παλαιότερα), προβλέπειτη χορήγηση άδειας διαμονής σε αλλοδαπούς για εξαιρετικούς λόγους, όταν συμπληρώσουν επτά (7) χρόνια διαμονής στην Ελλάδα. Η ρύθμιση του 2014 εισάγει μια μόνιμη και πάγια εξαίρεση που ισχύει και σήμερα. Κάθε χρόνο χορηγούνται περίπου 6-8.000 τέτοιες άδειες σε αλλοδαπούς.

  • Πως αποδεικνύεται ο χρόνος διαμονής στην Ελλάδα;

Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει συγκεκριμένες διαδικασίες και οι αρμόδιες αρχές διαθέτουν μεγάλη σχετική πείρα στη διαπίστωση του χρόνου διαμονής ενός αλλοδαπού στην Ελλάδα μέσω δημοσίων εγγράφων βέβαιης χρονολογίας, όπως διαβατήριο, τραπεζικό έμβασμα, εισαγωγή σε νοσοκομείο, λογαριασμό κοινής ωφέλειας κλπ. Προς τούτο, οι υπηρεσίες θα εφαρμόσουν την ισχύουσα απόφαση για τα έγγραφα βέβαιης χρονολογίας, μέσω των οποίων οι αλλοδαποί θα έχουν τη δυνατότητα να αποδείξουν την τριετή διαμονή τους στη χώρα.

Η απόφαση παρέχει διασφαλίσεις αναφορικά με τα έγγραφα που θα υποβληθούν και οι αρχές προβαίνουν σε όλους τους απαραίτητους ελέγχους γνησιότητας των υποβληθέντων εγγράφων.

  • Γιατί τώρα;

Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μια διαρροή νόμιμου αλλά και μη νόμιμου μεταναστευτικού πληθυσμού από την Ελλάδα προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι αλβανικής καταγωγής έχουν, για παράδειγμα, φύγει αυξάνοντας την πίεση στην ελληνική αγορά εργασίας, ιδίως σήμερα που η ανεργία μειώνεται και η οικονομία αναπτύσσεται. Πολλοί από τους μη νόμιμα διαμένοντες στην Ελλάδα, που απασχολούνται ως εργάτες γης, προτιμούν να φύγουν στην Ιταλία ή την Ισπανία, για παράδειγμα, όπου μπορούν πιο εύκολα να αποκτήσουν «χαρτιά» και να απασχοληθούν σε αγροτικές εργασίες.

  • Γιατί θέλουν «χαρτιά»;

Για να μπορούν να διαμένουν με ασφάλεια στη χώρα υποδοχής, να έχουν πρόσβαση στις κοινωνικές υπηρεσίες, όπως είναι ο εμβολιασμός υπέρ της δημόσιας υγείας και ασφάλειας, αλλά και να ταξιδεύουν με ασφάλεια στις πατρίδες τους, αν χρειαστεί και όταν το επιθυμούν. Σύμφωνα με μαρτυρίες, πολλοί εργάτες γης «χωρίς χαρτιά» έφυγαν για την Ιταλία, προκειμένου να εκμεταλλευτούν όχι μόνο τους υψηλότερους μισθούς αλλά και τις πρόσφατες ρυθμίσεις των ιταλικών αρχών που δίνουν «χαρτιά» σε αλλοδαπούς εργάτες γης πολύ πιο εύκολα.

  • Ποια είναι η στρατηγική;

Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής πέντε βημάτων:

α) Το πρώτο βήμα έχει να κάνει με την εξωτερική διάσταση της μετανάστευσης και, ειδικότερα, την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης: αυστηρή φύλαξη συνόρων, επιτάχυνση των επιστροφών, απηνής καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης μεταναστών και πρωτοβουλίες σε διεθνές, ευρωπαϊκό και διμερές επίπεδο. Σε αυτό το βήμα συμπεριλαμβάνεται και η θέσπιση, για πρώτη φορά, Εθνικού Συντονιστή Επιστροφών και Εθνικού Συντονιστή κατά της Διακίνησης Μεταναστών αλλά και η αυστηροποίηση των κυρώσεων εναντίον όσων παραβιάζουν τους όρους των μετακλήσεων εργαζομένων από το εξωτερικό.

β) Το δεύτερο βήμα περιλαμβάνει τη συγκεκριμένη ρύθμιση που δίνει μια ευκαιρία άπαξ σε όποιον μπορεί και θέλει να εργαστεί νόμιμα εδώ.

γ) Το τρίτο βήμα αφορά στην υπογραφή διμερών συμφωνιών εργασιακής κινητικότητας, με χώρες όπως η Μολδαβία, η Γεωργία και η Ινδία. Η πρώτη τέτοια συμφωνία, με την Ινδία, αναμένεται να ολοκληρωθεί, να υπογραφεί και να κυρωθείεντός του πρώτου εξαμήνου του 2024.

δ) Το τέταρτο βήμα αφορά στην πλήρη αναδιοργάνωση του διοικητικού μηχανισμού της νόμιμης μετανάστευσης ώστε να πάψουν οι καθυστερήσεις και οι γραφειοκρατικές εμπλοκές στη διαδικασία αδειοδοτήσεων. Μέχρι πρότινος, λόγω της σφοδρής οικονομικής κρίσης, οι ανάγκες σε εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα ήταν περιορισμένες. Σήμερα, ωστόσο, οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας έχουν αλλάξει άρδην τα δεδομένα και καταγράφονται σημαντικές ελλείψεις εργατικού δυναμικού. Οι δυσλειτουργίες του συστήματος της νόμιμης μετανάστευσης έχουν άμεσο οικονομικό αντίκτυπο και απειλούν να επηρεάσουν αρνητικά την ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας. Η μεταρρύθμιση και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος είναι συνεπώς απαραίτητος.

ε) Τέλος, ο εκσυγχρονισμός του συστήματος νόμιμης μετανάστευσης πρέπει να συνοδεύεται με ένα πέμπτο βήμα που αφορά στις ενισχυμένες πολιτικές ένταξης, ώστε να αποφευχθεί κάθε φαινόμενο περιθωριοποίησης και παραβατικότητας.

  • Πόσοι θα ενταχθούν και ποιους θα αφορά η ρύθμιση;

Κανείς δεν μπορεί να το πει με ακρίβεια και αυτό είναι το πρόβλημα: οι μη νόμιμα διαμένοντες δεν έχουν καταγραφεί και η Πολιτεία δεν μπορεί συνεπώς να έχει ασφαλή εικόνα. Το ίδιο πρόβλημα υφίσταται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που προσπαθούν με διάφορες μεθόδους, με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα, να υπολογίσουν τον μη νόμιμα διαμένοντα πληθυσμό, πάντοτε κατά προσέγγιση.

Ωστόσο, μπορεί να γίνει μια εκτίμηση για περίπου 30.000 αιτούντες συνολικά, βάση ενός απλού υπολογισμού. Αν κάθε χρόνο χορηγούνται 6-8.000 άδειες για εξαιρετικούς λόγους σε όσους έχουν συμπληρώσει την επταετία, τότε στα τέσσερα χρόνια μεταξύ της επταετίας και της τριετίας, που προβλέπει η παρούσα ρύθμιση, οι άδειες μπορεί να φθάσουν τις 30.000.

Από αυτόν τον αριθμό, στη ρύθμιση θα ενταχθούν όσοι μπορούν να απορροφηθούν από την αγορά εργασίας και όσοι χρειάζονται για να καλύψουν τις ανάγκες της εθνικής οικονομίας.

Προφανώς, ο αριθμός αυτός δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Πέρα από τη μείωση της ανεργίας, τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης και την αύξηση της συμμετοχής των νέων και των γυναικών στην αγορά εργασίας και την επιστροφή των Ελλήνων του εξωτερικού (braingain), χρειάζονται και νέοι νόμιμοι οδοί μετανάστευσης, τις οποίες παρέχουν οι διμερείς συμφωνίες εργασιακής κινητικότητας που, σε συνδυασμό με τη διοικητική αναβάθμιση του συστήματος της νόμιμης μετανάστευσης, θα δώσουν πραγματική λύση στο σημερινό πρόβλημα έλλειψης εργατικών χεριών και εργαζομένων υψηλότερης ειδίκευσης.

  • Οι αιτούντες έχουν παρανομήσει και επιβραβεύονται;

Οι αιτούντες αναμένεται να είναι δυο κατηγοριών. Είτε άνθρωποι που ήρθαν νόμιμα στην Ελλάδα, ως επισκέπτες ή για να εργαστούν, και στην πορεία περιήλθαν σε καθεστώς παρανομίας γιατί δεν ανανέωσαν την άδεια παραμονής τους, για μια σειρά από λόγους, είτε άνθρωποι που ήρθαν εξαρχής παράνομα.

Η συντριπτική πλειονότητα των αιτούντων αναμένεται ότι θα ανήκει στην πρώτη κατηγορία. Οι παράνομα εισερχόμενοι μετανάστες είτε αιτήθηκαν και πήραν άσυλο και ως πρόσφυγες, δεν εντάσσονται στη ρύθμιση, όταν, μάλιστα, οι περισσότεροι βρίσκονται εκτός Ελλάδος, είτε δεν πήραν άσυλο και, μετά από ένα διάστημα, και πάντως πριν την τριετία, έφυγαν παράτυπα προς τη βόρεια Ευρώπη.

Άρα, η ρύθμιση αφορά, κυρίως, νόμιμα εισερχόμενους στην Ελλάδα που περιέπεσαν σε καθεστώς παρανομίας και, σήμερα, τους δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία να συνεισφέρουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και να καλύψουν τις εργασιακές της ανάγκες. Σήμερα, η προέλευση της πλειοψηφίας όσων αιτούνται υπαγωγής στη ρύθμιση των εξαιρετικών λόγων της επταετίας είναι η Αλβανία. Με μεγάλη διαφορά ακολουθούν η Γεωργία, το Πακιστάν και οι Φιλιππίνες.

Όμως, αξίζει ίσως να σημειωθεί ότι στη χώρα μας καταργήθηκε και δεν υφίστανται κανένα καθεστώς ενδιάμεσης προστασίας, όπως αντίθετα συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ του πρόσφυγα και του επιστρεπτέου, ακόμα κι αν δεν είναι δυνατή η απέλαση. Το αποτέλεσμα είναι το σύστημα ασύλου (που αφορά κατά βάση την παράνομη μετανάστευση) και το σύστημα της νόμιμης μετανάστευσης να μην συνομιλούν σε κανένα επίπεδο, όπως συμβαίνει αλλού, δημιουργώντας ένα περιθώριο ανομίας.

  • Έτσι όμως δεν δημιουργείται ένας μαγνήτης, δεν είναι η ρύθμιση pullfactor;

Όχι. Πρώτον, γιατί δεν αφορά νεοεισερχόμενους αλλά όσους βρίσκονται ήδη εδώ και μάλιστα για πάνω από τρία χρόνια. Δεύτερον, ο μεγαλύτερος/πραγματικός μαγνήτης είναι η Γερμανία και όχι η Ελλάδα. Όσοι έρχονται παράνομα στην Ελλάδα δεν έχουν την πρόθεση να μείνουν στην Ελλάδα. Η Ελλάδα παραμένει χώρα διέλευσης και όχι χώρα τελικού προορισμού.

  • Γιατί δίνεται δικαίωμα εργασίας στους αιτούντες άσυλο;

Ο αιτών ασύλου προστατεύεται σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Φιλοξενείται και σιτίζεται με ευθύνη της χώρας υποδοχής. Μετά την παρέλευση 25 ημερών δικαιούται να κυκλοφορεί δημόσια ελεύθερος. Σε αυτό το διάστημα, η χώρα υποδοχής υποχρεούται να έχει ολοκληρώσει την καταγραφή, ταυτοποίηση και έλεγχο ασφαλείας του νεοεισερχόμενου.

Η ευρωπαϊκή οδηγία προβλέπει ότι η χώρα υποδοχής μπορεί να επιλέξει αν θα επιτρέψει στον αιτούντα ασύλου να εργαστεί το πρώτο εννεάμηνο. Αν, δηλαδή, θα του επιτρέψει να εργαστεί αμέσως ή μετά από λίγους μήνες και πάντως δεν μπορεί να του το απαγορεύσει μετά την παρέλευση των εννέα μηνών.

Η Ελλάδα επιλέγει τους δυο μήνες που είναι αρκετοί για να ολοκληρωθεί ο έλεγχος ασφαλείας. Και ο λόγος είναι απλός: επιλέγουμε να δώσουμε τη δυνατότητα να εργαστεί και να αυτοσυντηρηθεί παρά να επιδοτείται με χρήματα του Έλληνα και του Ευρωπαίου φορολογούμενου. Εννοείται ότι το μηνιαίο χρηματικό επίδομα που σήμερα λαμβάνει θα διακόπτεται για τον εργαζόμενο αιτούντα άσυλο. Αν η αίτηση ασύλου του ευδοκιμήσει και καταστεί πρόσφυγας αποκτά πλήρη πρόσβαση στην αγορά εργασίας, άσχετα αν στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι αναγνωρισμένοι προσφύγεςεπιλέγουν να φύγουν για τη βόρεια Ευρώπη. Αν η αίτησή του απορριφθεί, η άδεια εργασίας ανακαλείται και καθίσταται επιστρεπτέος.

  • Γιατί δίνεται η δυνατότητα άδειας διαμονής σε αλλοδαπούς υπό προσωρινή προστασία;

Η ρύθμιση αφορά τους περίπου 25.000 Ουκρανούς που διαμένουν στην Ελλάδα, υπό το ειδικό καθεστώς προσωρινής προστασίας, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022. Σε αυτούς δίνεται η δυνατότητα να ενταχθούν σε καθεστώς νόμιμης μετανάστευσης εάν το επιθυμούν και εφόσον πληρούν σε κάθε περίπτωση τις αντίστοιχες προϋποθέσεις της άδειας διαμονής που θα αιτηθούν

Νέα Ιωνία: Χειροπέδες σε Πακιστανό που κρατούσε μαχαίρι και φώναζε «Allahu Akbar»

 


Νέα Ιωνία: Χειροπέδες σε Πακιστανό που κρατούσε μαχαίρι και φώναζε «Allahu Akbar»
Eurokinissi

Συναγερμός σήμανε στην ΕΛΑΣ λίγο πριν τις 22.00 το βράδυ της Πέμπτης (14/12) όταν κάτοικοι της Νέας Ιωνίας κάλεσαν τις Αρχές και ανέφεραν πως ένας άνδρας από το Πακιστάν περιφέρεται με ένα μαχαίρι και φωνάζει «Allahu Akbar».

Στελέχη της ΕΛΑΣ έσπευσαν στην περιοχή, εντόπισαν τον άνδρα, τον ακινητοποίησαν και τον μετέφεραν στο οικείο ΑΤ. Παράλληλα βρήκαν στην κατοχή του και ένα μαχαίρι 21 εκατοστών.

Ο άνδρας κατηγορείται για παράβαση του νόμου περί όπλων και οπλοφορία.

Καιρίδης: Δεν αποσύρεται η τροπολογία για τους μετανάστες - Να ενισχύσουμε την αγορά εργασίας

 


Καιρίδης: Δεν αποσύρεται η τροπολογία για τους μετανάστες - Να ενισχύσουμε την αγορά εργασίας
Eurokinissi

Δεν πρόκειται να αποσυρθεί η τροπολογία που προβλέπει χορήγηση άδειας σε μετανάστες που ήδη βρίσκονται στην Ελλάδα, ενώ ενισχύεται η αγορά εργασίας, όπως τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Μετανάστευσης και ΑσύλουΔημήτρης Καιρίδης.

«Δεν προσελκύουμε νέες ροές και αυστηροποιούμε το πλαίσιο καθώς αν πάψει η απασχόληση τότε η άδεια ανακαλείται. Η τροπολογία θα περάσει με ψήφους της ΝΔ και είναι θετικό το γεγονός ότι και κόμματα της μείζονος αντιπολίτευση θα ψηφίσουν επίσης. Χρειάζεται να γυρίσουμε σελίδα και να ενισχύσουμε τόσο τη δημόσια ασφάλεια όσο και την αγορά εργασίας», είπε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου.

Όπως προσέθεσε, «ο φράχτης θα ολοκληρωθεί, το Λιμενικό ενισχύεται και σε καμία περίπτωση η τροπολογία δεν αποτελεί νομιμοποίηση, αλλά προσπάθεια οι άνθρωποι αυτοί να μην είναι ούτε στην παράνομη αδήλωτη εργασία και επίσης να καταγραφούν», τόνισε στην ΕΡΤ.

«Γιατί τώρα»

«Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στην πολιτική της κυβέρνησης, η οποία παραμένει απολύτως αυστηρή και ταγμένη στην καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης μεταναστών, όπως αποδεικνύουν και τα στοιχεία», σημείωσε ο Δημ. Καιρίδης ερωτώμενος για την τροπολογία.

«Μιλάμε για μεγάλη μείωση των ροών την οποία καταφέραμε και ελέγξαμε με πολύ συγκεκριμένες προσπάθειες τους τελευταίους μήνες. Με το φράχτη, με το Λιμενικό, με τη συνεννόηση με την Τουρκία. Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο. Η πάγια διάταξη της επταετίας, η οποία εισήχθη το 2014, συνεχίζει να ισχύει.
Ωστόσο, άπαξ και για κάποιους μήνες δίνουμε το δικαίωμα σε αυτούς οι οποίοι βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, όχι αυτοί που έρχονται στην Ελλάδα.
Άρα δεν προσελκύουμε νέες ροές. Μιλάμε για ανθρώπους που βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, οι οποίοι ως επί το πλείστον δεν ήρθαν παράνομα στην Ελλάδα, απλώς έληξαν οι άδειες διαμονής τους, διότι πέρασαν οι προθεσμίες, διότι δεν μαζεύτηκαν τα χαρτιά που έπρεπε να μαζέψουν, διότι υπάρχουν διάφορες δυσκολίες.

Εμείς λοιπόν ερχόμαστε σε αυτούς τους ανθρώπους και λέμε: Όποιος ήταν εδώ επί τρία χρόνια πριν από τις 30 Νοεμβρίου του 23, για πρώτη φορά φέρνουμε τη σύνδεση με την εργασία», είπε ο κ. Καιρίδης.

Μέσα στην αίτηση προβλέπεται καθαρό ποινικό μητρώο, διότι γίνεται ενδελεχής έλεγχος, πρέπει να προσκομίζει και συμβόλαιο εργασίας. Μάλιστα, εάν παύσει η απασχόληση, τότε η άδεια ανακαλείται με έναν μηχανισμό τον οποίο μέσα.

«Χρειαζόμαστε εργατικά χέρια – Χρειαζόμαστε να βάλουμε τάξη»

Χρειάζεται να τραβήξουμε γραμμή και να γυρίσουμε σελίδα, είπε στη συνέχεια ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, τονίζοντας ότι το ζητούμενο είναι να ενισχυθεί η δημόσια ασφάλεια, να καταγραφούν και να τατυποιηθούν όλοι όσοι είναι εδώ «και προφανώς να ενισχυθεί και η αγορά εργασίας η οποία πάσχει».

Πήραμε μια ρύθμιση του 2014, τη ρύθμιση της κυβέρνησης Σαμαρά, που δεν άλλαξε καν ο ΣΥΡΙΖΑ. Μία ρύθμιση λοιπόν, η οποία έφερε ο Κώστας Καραμανλής το 2005 και επαναλαμβάνει ο Αντώνης Σαμαράς το 2014. Παίρνουν χαρτιά περίπου 6 με 8 χιλιάδες κάθε χρόνο, κυρίως Αλβανοί και δευτερευόντως Γεωργιανοί και άλλες εθνικότητες. Πολλαπλασιάσετε το επί 4 διότι μιλάμε για επτά χρόνια επομένως μιλάμε για 30.000.

Στην ερώτηση εάν με αυτή την τροπολογία μπορεί να στέλνεται σήμα σε τρίτες χώρες, ότι κάπως χαλαρώνει η μεταναστευτική πολιτική της κυβέρνησης, ο κ. Καιρίδης σημείωσε ότι «ο φράχτης θα ολοκληρωθεί και το Λιμενικό ενισχύεται και όλα αυτά που πρέπει να γίνουν γίνονται. Δεν είναι νομιμοποίηση αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν κανένα δικαίωμα. Όσοι έχουν μπει έχουν μια τριετία άδεια διαμονής , αρκεί να εργάζονται. Άρα αυτό δεν ισχύει για κάποιον που θα μπει στην Ελλάδα του 2024. Χρειάζεται να έχει συμπληρώσει τριετία διαμονής.
Η τροπολογία θα περάσει απόλυτα με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας. Το γεγονός ότι θα την ψηφίσουν και τα κόμματα της μείζονος αντιπολίτευσης θεωρώ ότι είναι κάτι θετικό. Από εκεί και πέρα εδώ είμαστε για να απαντούμε.
Προφανώς το μεταναστευτικό είναι ένα ζήτημα το οποίο προσελκύει κραυγές και λαϊκισμούς, είπε ο υπουργός απαντώντας στην ερώτηση εάν η τροπολογία θα περάσει απόλυτα με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας.

Δεν δίνουμε ούτε δικαίωμα οικογενειακής επανένωσης, να φέρουν δηλαδή τις οικογένειές τους. Δεν δίνουμε ούτε μόνιμη διαμονή, ούτε ιθαγένεια, όπως κάνουν άλλα κράτη, όπως η Γερμανία.
Είναι μια ρύθμιση που αντιμετωπίζει το πρόβλημα διότι έχουμε μεγάλη διαρροή προς την Ιταλία όπου πηγαίνουν επειδή πιο εύκολα παίρνουν χαρτιά εκεί. Αφορά κυρίως τους εργάτες γης, αλλά αφορά και εργάτες σε μεγάλα έργα. Εμείς δε θέλουμε να είναι στην αδήλωτη εργασία, δεν θέλουμε να είναι στο παράνομο. Θέλουμε να τακτοποιήσουμε την κατάσταση, να τους καταγράψουμε και να ξέρουμε που βρίσκονται, ενώ από εδώ και πέρα προχωράμε σε διμερείς συμφωνίες με τη Μολδαβία, με τη Γεωργία, με μια σειρά από χώρες μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 και τον εν γένει εκσυγχρονισμό του συστήματος νόμιμης μετανάστευσης»

Πολιτική Προστασία: Νεότερα στοιχεία για την επιδείνωση του καιρού-Οδηγίες προς τους πολίτες

 


Σε ετοιμότητα βρίσκεται ο κρατικός μηχανισμός, μετά από ενημέρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, προς τις αρμόδιες υπηρεσιακά εμπλεκόμενες υπηρεσίες, καθώς και τις περιφέρειες και τους δήμους της χώρας, ώστε να βρίσκονται σε αυξημένη ετοιμότητα πολιτικής προστασίας, προκειμένου να αντιμετωπίσουν άμεσα τις επιπτώσεις από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης Καιρού (ΕΔΕΚ) που εκδόθηκε σήμερα Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023 από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), οι βροχές και οι καταιγίδες που ήδη εκδηλώνονται στη δυτική και τη βόρεια χώρα αναμένεται τις επόμενες ώρες να ενταθούν και να επεκταθούν στις περισσότερες περιοχές. Παράλληλα από το απόγευμα θα επικρατήσουν θυελλώδεις βορειοανατολικοί άνεμοι στη βορειοανατολική χώρα και κυρίως στο βόρειο Αιγαίο. Χιόνια θα πέσουν στα ορεινά και τα ημιορεινά, ενώ το Σάββατο (16-12-2023) θα χιονίσει και σε περιοχές της βόρειας Ελλάδας με χαμηλό υψόμετρο. Η πτώση της θερμοκρασίας θα γίνει αισθητή τις επόμενες ώρες σε όλη τη βόρεια Ελλάδα, ενώ το Σάββατο η θερμοκρασία θα υποχωρήσει και στα κεντρικά τμήματα της χώρας κατά 6 με 8 βαθμούς Κελσίου.

Ένταση καιρικών φαινομένων τις επόμενες ώρες - Πώς θα εξελιχθούν το Σαββατοκύριακο

Πιο αναλυτικά:

Α] Ισχυρές βροχές και καταιγίδες προβλέπονται:

α) Σήμερα Παρασκευή (15-12-2023) στα δυτικά, τα κεντρικά και τα βόρεια ηπειρωτικά και από το απόγευμα στο κεντρικό και το βόρειο Αιγαίο.

β) Από νωρίς το πρωί του Σαββάτου (16-12-2023) θα υπάρξει ύφεση των φαινομένων στα δυτικά, αλλά στην ανατολική χώρα (κυρίως στις Σποράδες, τη Θεσσαλία, την Εύβοια, το βορειοανατολικό Αιγαίο και πιθανόν τη Χαλκιδική) τα φαινόμενα θα διατηρηθούν έντονα έως και το απόγευμα.

γ) Μετά το απόγευμα του Σαββάτου (16-12-2023) τα ισχυρά φαινόμενα θα περιοριστούν στο ανατολικό Αιγαίο και τα νότια θαλάσσια - παραθαλάσσια τμήματα. Σε αυτές τις περιοχές, τα φαινόμενα θα εξασθενήσουν κατά την διάρκεια της νύχτας προς την Κυριακή.

Β] Χιονοπτώσεις, που κατά τόπους θα είναι πυκνές, θα σημειωθούν :

α) Τις επόμενες ώρες της Παρασκευής (15-12-2023) στη δυτική Μακεδονία (και μέσα στις πόλεις), τα ορεινά της υπόλοιπης Βόρειας Ελλάδος και της Κεντρικής, ενώ προς το βράδυ θα χιονίσει και σε ημιορεινές περιοχές της ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης (σε περιοχές με υψόμετρο από 500 μέτρα και πάνω). Τη νύχτα της Παρασκευής προς Σάββατο θα χιονίσει και στα ορεινά των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

β) Το Σάββατο (16-12-2023) οι χιονοπτώσεις θα συνεχιστούν στα ορεινά, καθώς και στα ημιορεινά της Κεντρικής και τη Βόρειας Ελλάδος, ενώ στην ανατολική Μακεδονία και Θράκη θα χιονίσει και σε περιοχές με χαμηλό υψόμετρο (περίπου από 200μ). Ύφεση των χιονοπτώσεων αναμένεται τις βραδινές ώρες.

Γ] Θυελλώδεις βορειοανατολικοί άνεμοι θα πνέουν:

α) Σήμερα Παρασκευή (15-12-2023) από το απόγευμα στη βορειοανατολική Ελλάδα και κυρίως στο βόρειο Αιγαίο έως 8 μποφόρ.

β) Tο Σάββατο (16-12-2023) αρχικά στο κεντρικό και το βόρειο Αιγαίο και από μεσημέρι σε όλο το Αιγαίο 8 και τοπικά 9 μποφόρ.

γ) Tην Κυριακή (17-12-2023) οι θυελλώδεις βοριάδες θα διατηρηθούν στο κεντρικό και το νότιο Αιγαίο στα 8 μποφόρ μέχρι και το μεσημέρι, ενώ σταδιακή εξασθένηση αναμένεται από το απόγευμα και μετά.

Δ] Παγετός θα σημειωθεί το Σαββατοκύριακο στη βόρεια Ελλάδα που τοπικά την Κυριακή στα βορειοδυτικά θα είναι ισχυρός.

Σημειώνεται ότι, οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται καθημερινά για την εξέλιξη των έκτακτων καιρικών φαινομένων στα τακτικά δελτία καιρού της ΕΜΥ και στην ιστοσελίδα της ΕΜΥ στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.emy.gr., ενώ σχετικά με την επικρατούσα κατάσταση του οδικού δικτύου λόγω εισροής πλημμυρικών υδάτων ή λόγω χιονοπτώσεων και παγετού, μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της ΕΛ.ΑΣ. www.astynomia.gr.

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΓΠΠ

Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας συνιστά στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, μεριμνώντας για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας από κινδύνους που προέρχονται από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.

Ειδικότερα, σε περιοχές όπου προβλέπεται η εκδήλωση έντονων βροχοπτώσεων, καταιγίδων ή θυελλωδών ανέμων:

- Να ασφαλίσουν αντικείμενα τα οποία αν παρασυρθούν από τα έντονα καιρικά φαινόμενα ενδέχεται να προκαλέσουν καταστροφές ή τραυματισμούς.

- Να βεβαιωθούν ότι τα λούκια και οι υδρορροές των κατοικιών δεν είναι φραγμένα και λειτουργούν κανονικά.

- Να αποφεύγουν να διασχίζουν χειμάρρους και ρέματα, πεζή ή με όχημα, κατά τη διάρκεια καταιγίδων και βροχοπτώσεων, αλλά και για αρκετές ώρες μετά το τέλος της εκδήλωσής τους.

- Να αποφεύγουν τις εργασίες υπαίθρου και δραστηριότητες σε θαλάσσιες και παράκτιες περιοχές κατά τη διάρκεια εκδήλωσης των έντονων καιρικών φαινομένων (κίνδυνος από πτώσεις κεραυνών).

- Να προφυλαχτούν αμέσως κατά τη διάρκεια μιας χαλαζόπτωσης. Να καταφύγουν σε κτίριο ή σε αυτοκίνητο και να μην εγκαταλείπουν τον ασφαλή χώρο, παρά μόνο όταν βεβαιωθούν ότι η καταιγίδα πέρασε. Η χαλαζόπτωση μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνη και για τα ζώα.

- Να αποφύγουν τη διέλευση κάτω από μεγάλα δέντρα, κάτω από αναρτημένες πινακίδες και γενικά από περιοχές, όπου ελαφρά αντικείμενα (π.χ. γλάστρες, σπασμένα τζάμια κ.λπ.) μπορεί να αποκολληθούν και να πέσουν στο έδαφος (π.χ. κάτω από μπαλκόνια).

- Να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των κατά τόπους αρμοδίων φορέων, όπως Τροχαία κ.λπ.

Σε περιοχές όπου προβλέπεται η εκδήλωση χιονοπτώσεων και παγετού:

Αν πρόκειται να μετακινηθούν με το αυτοκίνητο:

- Να ενημερωθούν για τον καιρό και για την κατάσταση του οδικού δικτύου

- Να έχουν στο όχημά τους αντιολισθητικές αλυσίδες και το ρεζερβουάρ γεμάτο καύσιμα

- Να ταξιδεύουν, εφόσον είναι αναγκαίο, κατά προτίμηση στη διάρκεια της ημέρας προτιμώντας τους κεντρικούς δρόμους

- Να ενημερώνουν τους οικείους τους για τη διαδρομή που πρόκειται να ακολουθήσουν

- Να μεταβάλλουν το πρόγραμμα των μετακινήσεών τους ώστε να αποφεύγουν την αιχμή των καιρικών φαινομένων

- Να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των κατά τόπους αρμοδίων φορέων, όπως Τροχαία κ.λπ.

Αν μετακινούνται πεζή:

- Να ντύνονται με πολλά στρώματα από ελαφριά ρούχα αντί για ένα βαρύ ρούχο και να φορούν κατάλληλα παπούτσια ώστε να αποφύγουν τραυματισμούς λόγω της ολισθηρότητας

- Να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις κατά την διάρκεια αιχμής των φαινομένων (έντονη χιονόπτωση, συνθήκες παγετού).

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Φωτιά τώρα – Ωρωπός: Ώρες αγωνίας, πλησιάζουν τα πρώτα σπίτια στο Ασπροχώρι οι φλόγες (Live)

  09/07/25 21:35 Ενημέρωση   7 λεπτά πριν Σύνταξη Συντακτική ομάδα ertnews.gr (ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI) Μεγάλη πυρκαγιά  μαίνεται από τις...