Σάββατο 6 Απριλίου 2024

Κουκούλωμα θανάτου έπειτα από σύγκρουση τρένου – Ι.Χ. οχτώ μήνες πριν από τα Τέμπη


Πώς παραποιήθηκαν τα στοιχεία για το τραγικό δυστύχημα στη Λάρισα, με έναν νεκρό οδηγό που παρασύρθηκε από αμαξοστοιχία σε αυτόματα φυλασσόμενη διάβαση που είχε χαλάσει

Σε δομή και λειτουργία διεφθαρμένου κυκλώματος αλλοίωσης επιβαρυντικών στοιχείων για θανατηφόρα δυστυχήματα παραπέμπει η καθημερινότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Λίγους μήνες πριν από το μεθοδευμένο κουκούλωμα των Τεμπών, είχε προηγηθεί το μοντάζ αποδεικτικών ντοκουμέντων έπειτα από σύγκρουση τρένου με Ι.Χ., με συνέπεια να σκοτωθεί ακαριαία ο άτυχος οδηγός του αυτοκινήτου.


  • Από τους Βασίλη Γαλούπη – Νίκο Μερτζάνη

Η «δημοκρατία» σήμερα φέρνει στο φως τους διαλόγους θανατηφόρου περιστατικού τον Ιούνιο του 2022, στη Λάρισα, οκτώ μήνες πριν από τα Τέμπη. Από το προανακριτικό υλικό, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά, καταδεικνύεται πως έγινε συντονισμένη επιχείρηση συγκάλυψης των ευθυνών του ΟΣΕ. Η εξέλιξη αυτή ανατρέπει τα έως τώρα δεδομένα και κυρίως το επίμονο αφήγημα της κυβέρνησης περί «ανθρώπινου λάθους».

Μεθόδευση

Από τους διαλόγους του προανακριτικού υλικού προκύπτει ότι τον Ιούνιο 2022 υπήρξε μεθόδευση για κουκούλωμα θανάτου. Για αυτόματη διάβαση που χάλασε το πρωί ο σταθμάρχης δεν ενημέρωσε την επόμενη βάρδια, με συνέπεια να μη ληφθεί κανένα μέτρο και να χάσει τη ζωή του ένας ανυποψίαστος οδηγός Ι.Χ.

Στη συνέχεια ο πρωινός σταθμάρχης Λάρισας Πίτσας είχε διάλογο με την απογευματινή σταθμάρχη Δαράκη, όπου ο πρώτος παραδέχεται σοκαριστικά: «Αμάν! Αυτή δεν δούλευε η διάβαση. Εχεις δώσει υπόδειγμα;». Στη συνέχεια λέει: «Ομπό… Το ΄χα γράψει εκεί πάνω στο… τέτοιο…», με τη σταθμάρχη να του απαντά: «Δεν είναι πουθενά γραμμένο».

Ακολουθεί η συγκάλυψη για το «πώς θα το πνίξουμε εκεί πέρα», όπως και «κόψε το άλλο» ή «κάνε μαμουνιά». Ο σταθμάρχης Πίτσας έχει πει, μεταξύ άλλων: Αλλά πες ότι πήρε από Βόλο. Δεν θα πήρε υπόδειγμα αυτός από τον Βόλο ότι δεν δουλεύει η διάβαση; Ελα να σου τα… κάτσε να σου πω πώς θα το πνίξουμε εκεί πέρα. Ναι, το ξέρω εσύ… έχε τον νου σου τώρα και κόψε και το άλλο φερειπείν αν γίνει με τρένο. Ωραία, ωραία εσύ, εντάξει… κάνε μαμούνα εκεί πέρα απλώς, αφού δεν έφυγε από σένα δεν έχουμε πρόβλημα. Εντάξει, έγινε.

Στον ελληνικό σιδηρόδρομο καρμανιόλα για κάθε επιβάτη όλοι ήταν από καιρό ενήμεροι για τις επιχειρήσεις συγκάλυψης, ακόμα και θανάτων αθώων ανθρώπων. Ο υπουργός Καραμανλής του Αχιλλέα, που παίζοντας θέατρο εμφανίζεται τόσο καιρό ότι δεν ήταν «ενήμερος για τα θέματα ασφαλείας», ο ΟΣΕ της προηγούμενης διοίκησης και του μέχρι πρότινος «συμβούλου» Τερεζάκη, όπως και η Hellenic Train ήταν γνώστες της συγκάλυψης που επιχειρήθηκε τον Ιούνιο 2022. Οπως, βέβαια, και για όλα όσα ακολούθησαν στον σιδηρόδρομο του θανάτου.

Κάποιοι, μάλιστα, εκ των πρωταγωνιστών του εγκλήματος των Τεμπών είχαν συμμετοχή και στο κουκούλωμα του θανάτου στο δυστύχημα του Ιουνίου 2022. Το ακόμα πιο αποκρουστικό είναι ότι υπήρξε και ανταμοιβή, με αναβάθμισή τους μετά τους 57 νεκρούς! Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη και την προφυλάκιση του επιθεωρητή Δημήτρη Νικολάου, ο Δήμος Πίτσας εκτελεί χρέη προϊσταμένου επιθεώρησης! Ο Πίτσας είναι αυτός που τον Μάρτιο 2023 έφτασε να κάνει και πολιτικές επιθέσεις με συνεντεύξεις του μετά τους 57 νεκρούς: «Ο κ. Τσίπρας πήγε στο κτίριο της παλιάς τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, που τώρα ανακατασκευάζεται».

Πληροφορίες μάς αναφέρουν ότι δεν είναι μόνο ο Πίτσας που τοποθετήθηκε σε θέση-κλειδί, αλλά κι άλλοι εμπλεκόμενοι στο συμβάν του Ιουνίου 2022. Οπως οι Παυλόπουλος -με τα περιβόητα σουβλάκια το βράδυ των Τεμπών- και Νικολάου, που τα ονόματά τους περιλαμβάνονται στο προανακριτικό υλικό της συγκεκριμένης υπόθεσης κι έχουν «αναβαθμιστεί» σε επιθεωρητές επί Κώστα Αχ. Καραμανλή. Ο τρόπος που επιχειρήθηκε να θαφτεί ο θάνατος του οδηγού το 2022 και η ατιμωρησία των υπευθύνων, αν και η πολιτική και σιδηροδρομική ηγεσία γνώριζαν τι έχει συμβεί, ήταν από τις βασικές αιτίες για να επαναληφθεί το ίδιο μερικούς μήνες μετά, αλλά με πολλαπλάσια θύματα.

Στις 21 Ιουνίου 2022, στις 6.15 το απόγευμα, ένα ΕΙΧ αυτοκίνητο συγκρούστηκε με την υπ’ αριθμόν 2573 επιβατική αμαξοστοιχία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που εκτελούσε το δρομολόγιο από Βόλο προς Λάρισα, και κινούνταν με τελικό προορισμό τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας, οδηγούμενη από τον μηχανοδηγό Γιάννη Μπαϊρακτάρη. Το δυστύχημα συνέβη στη Λάρισα, στην ισόπεδη διάβαση «2+636» της γραμμής Λάρισας – Βόλου, στην οποία υφίστατο κανονικά αυτόματο σύστημα ισόπεδης διάβασης (ΑΣΙΔ – κινητά φράγματα με ηχοφωτεινή σηματοδότηση). Το συγκεκριμένο σημείο είναι μπροστά από δημόσιο σχολείο!

Από τη σύγκρουση σκοτώθηκε ακαριαία ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου Κωνσταντίνος – Τότιλα Μπούμπα (γεννημένος στο Ελμπασάν και κάτοικος Λάρισας). Επιχειρήθηκε οργανωμένη αλλοίωση των στοιχείων και ωμή συγκάλυψη, η οποία όμως αποκαλύφθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 2022, μόλις δύο μήνες πριν από τα Τέμπη. Η Τροχαία Λάρισας συνέταξε εκείνη την ημέρα έκθεση απομαγνητοφώνησης του USB stick, με τις καταγεγραμμένες συνομιλίες της τηλεφωνικής γραμμής και του ραδιοτηλεφώνου του Γραφείου Κινήσεως του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λαρίσης στις 21 Ιουνίου 2022. Συνολικά εμπεριέχονταν περισσότερα από 400 ψηφιακά αρχεία για τη μοιραία μέρα.

Οπως προκύπτει από τους διαλόγους, από νωρίς το πρωί είχε επισημανθεί πως είχε χαλάσει το αυτόματο σύστημα ισόπεδης διάβασης (ΑΣΙΔ) στο συγκεκριμένο σημείο, αλλά υπήρξε ένα χάος, με συνέπεια το απόγευμα να γίνει η θανατηφόρος σύγκρουση, ενώ στη συνέχεια στήθηκε το κουκούλωμα. Η «δημοκρατία» δημοσιεύει αυτούσιους τους επίμαχους διαλόγους από το προανακριτικό υλικό, επειδή αποκαλύπτεται το μέγεθος των ευθυνών της σιδηροδρομικής και πολιτικής ηγεσίας. Ο Καραμανλής γνώριζε από τις 23 Δεκεμβρίου 2022 τι επιχειρήθηκε στη Λάρισα από τα κυκλώματα του ΟΣΕ, ο οργανισμός το ίδιο, όπως και η Hellenic Train. Μάλιστα, υπήρχαν νωρίτερα προειδοποιήσεις για «πείραγμα» των στοιχείων και από τους συνδικαλιστές μηχανοδηγούς.


Είναι πλαστά! Οι μηχανοδηγοί κατήγγειλαν εγκαίρως την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τις 25 Οκτωβρίου 2022

Για «πλαστογράφηση του φύλλου πορείας» είχαν ενημερώσει εγκαίρως την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι μηχανοδηγοί από τις 25 Οκτωβρίου 2022, δηλαδή προτού αναλάβει την απομαγνητοφώνηση το Προανακριτικό.

Η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης, με υπογραφή Γενηδούνια, απέστειλε έγγραφο προς τον διευθύνοντα σύμβουλο της Hellenic Train Καποτόρτο: «Θέτουμε σε γνώση σας τα κάτωθι περιστατικά, που σε δική μας γνώση περιήλθαν κατόπιν καταγγελίας του μέλους μας μηχανοδηγού Ιωάννη Μπαϊρακτάρη: το ως άνω μέλος μας βρισκόταν σε υπηρεσία την 21.6.2022 και προς τούτο εκτέλεσε τα κάτωθι δρομολόγια (υπηρεσία 2573/74/75/76) στον άξονα Βόλου – Λάρισας – Βόλου. Ειδικότερα ως προς το δρομολόγιο με κωδικό 2573, με το οποίο ξεκινούσε την υπηρεσία του τού “παραδόθηκε” από τον σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας έντυπο 1001, που περιλάμβανε υποδείξεις για βραδυπορίες που θα έπρεπε να τηρήσει στη γραμμή».

Και συνέχιζε: «Οπως προαναφέραμε και είναι άλλωστε σε όλους γνωστό, ότι στον Σιδ. Σταθμό Βόλου δεν υπάρχουν υπάλληλοι του ΟΣΕ, σταθμάρχης κ.λπ. Συνεπώς αυτονοήτως δεν παραδόθηκε κανένα άλλο τηλεγράφημα εκεί από τον μηχανοδηγό της υπ’ αριθμ 2573 αμαξοστοιχίας, ούτε θα μπορούσε να του παραδοθεί άλλωστε από “αργούντα σταθμό”. Ατυχώς και με, κατά την κρίση μας, μοναδική υπαιτιότητα του οδηγού του εμπλεκόμενου οχήματος και του ΟΣΕ, η Αμαξ. 2573 στις 21.6.2022 συγκρούστηκε με IX όχημα στο ΧΣ 2.636 σε σημείο που υπάρχει ΑΣΙΔ, την ευθύνη λειτουργίας της οποίας έχει ο ΟΣΕ».

Για να καταλήξει στην πλαστογραφία: «Προς μεγάλη μας έκπληξη λάβαμε γνώση ότι στο τελικό φύλλο πορείας, όπως αυτό παραδόθηκε υπηρεσιακά, έχει εμφιλοχωρήσει και μια επιπλέον χειρόγραφη υπόδειξη για ύπαρξη βλάβης και μάλιστα βλάβης αυτή στην επίμαχη ΑΣΙΔ! Κατά τη γνώμη μας, η επιπρόσθετη καταγραφή που υποδεικνύει δήθεν, εκ των προτέρων, βλάβη στην επίμαχη ΑΣΙΔ κάθε άλλο παρά τυχαία εμφιλοχώρησε. Αντιθέτως τέθηκε εκ των υστέρων από τρίτο πρόσωπο. Αυτό αποδεικνύεται άλλωστε και από τη διαφορά στον γραφικό χαρακτήρα με σκοπό να κατηγορηθεί ο μηχανοδηγός ως υπεύθυνος για το συγκεκριμένο δυστύχημα και να αποκλεισθεί κάθε κίνδυνος (αστικός ή ποινικός) για άλλα εμπλεκόμενα πρόσωπα συνδεόμενα με την εταιρεία».


Ο πρωινός σταθμάρχης δεν ενημέρωσε την επόμενη βάρδια για τη χαλασμένη διάβαση

Λόγω του υψηλού δημόσιου ενδιαφέροντος και συμφέροντος η «δημοκρατία» έχει την κοινωνική υποχρέωση και το δημοσιογραφικό καθήκον να δημοσιοποιήσει το υλικό που αποκαλύπτει τι συνέβη με τον θάνατο του οδηγού το 2022, πώς λειτούργησε το κύκλωμα στον ΟΣΕ για την αλλοίωση στοιχείων, αφού μοντάζ για παραπλάνηση της κοινής γνώμης σχετικά με τους 57 θανάτους επιχειρήθηκε και στα Τέμπη, αλλά και όσα δεν συνέβησαν από τις ηγεσίες του σιδηροδρόμου και του υπουργείου Μεταφορών προκειμένου να μη φτάσουμε στη μοιραία 28η Φεβρουαρίου 2023. Στις 18.00 έχουν αλλάξει πια οι βάρδιες, αλλά η ενημέρωση για την προβληματική διάβαση δεν έχει μεταβιβαστεί από την πρωινή βάρδια.

Σταθμάρχης στη Λάρισα είναι η Μαρία Δαράκη, η οποία νομίζει ότι η συγκεκριμένη διάβαση στη Λάρισα λειτουργεί με αυτόματο σύστημα. Εκείνη την ώρα φαίνεται από το απομαγνητοφωνημένο υλικό ότι έχει διαδοχικές επικοινωνίες με την Αστυνομία, το ΕΚΑΒ Λάρισας, τον ρυθμιστή έλξης, την Πυροσβεστική και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας Αθήνας.

Η συνομιλία της σταθμάρχη με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας: «Ωρα κλήσης 06.11 μ.μ. (Ρυθμιστής κυκλοφορίας Αθήνας με σταθμάρχη Σ.Σ. Λαρίσης ΔΑΡΑΚΗ Μαρία, διάρκεια συνομιλίας 01.24’)

Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ ΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Ελα. Μαρία.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ελα… ένα συμβάν έχουμε.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Εχουμε συμβάν;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Στο χιλιομετρικό σημείο 2+636 αυτοκινητάμαξα που ερχόταν από Βόλο σε φυλασσόμενη διάβαση χτύπησε ένα αυτοκίνητο.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Φυλασσόμενη διάβαση… ναι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Τώρα δεν έχει έρθει ακόμη για να μου δώσει περισσότερα στοιχεία, μόλις έχουμε περισσότερα στοιχεία.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Ναι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Μόλις έχω περισσότερα στοιχεία.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Εχουμε νεκρό;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Οχι.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Κάτι τέτοιο άκουσα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Αλήθεια; Δεν μου είπαν τέτοιο πράγμα, αλλά περιμένω να μπει η αυτοκινητάμαξα μέσα στον σταθμό για να πάρω πληροφορίες να σας δώσω.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Αυτές τις πληροφορίες ποιος μας τις έδωσε;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ο μηχανοδηγός.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Ο 2+636.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Φυλασσόμενη με φύλακα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Οχι με φύλακα, με ηχοσήματα και δίφρακτα.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Δεν είναι φυλασσόμενη αυτή;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Οταν έχει ηχοσήματα και δίφρακτα είναι φυλασσόμενη.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Ετσι λέγεται;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Δεν λέγεται αυτόματη; Δεν κατεβαίνουν αυτά από μόνα τους;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Μόνα τους κατεβαίνουν, αλλά είναι…

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: ΑΣΙΔ είναι, δεν είναι;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: ΑΣΙΔ.

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΚΥΚΛ.: Ναι, αυτό, αφύλακτη είναι… ΑΣΙΔ, εντάξει, ΟΚ. Αν έχεις νέα πάρε με, ναι;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι… ναι μόλις έχουμε, θα σε πάρω».

Λίγο αργότερα επικοινωνεί με την Δαράκη ο βραδινός σταθμάρχης Λάρισας Γιώργος Τρελλόπουλος. Από τον διάλογο προκύπτει ένα χάος για την αναζήτηση τι συνέβη. Αναζητούν τον μηχανοδηγό Μπαϊρακτάρη, προϊστάμενο αμαξοστοιχίας Κοντογεώργη κ.ά.


Όργιο συγκάλυψης με μοντάζ στοιχείων

Μετά το αλαλούμ μεταξύ σταθμαρχών και όλων των εμπλεκομένων σχετικά με τη χαλασμένη διάβαση της Λάρισας, μπροστά σε σχολείο, με συνέπεια τον θάνατο ενός οδηγού, άρχισε η συγκάλυψη. Το γράψε σβήσε και το μοντάζ στοιχείων, το οποίο τελικά αποκάλυψε το Προανακριτικό της Τροχαίας.

Οι διάλογοι οδηγούν στο κουκούλωμα του θανάτου: Ωρα κλήσης 07.27 μ.μ. (πρωινός σταθμάρχης Σ.Σ. Λάρισας ΠΙΤΣΑΣ Δήμος με σταθμάρχη Σ.Σ. Λάρισας ΔΑΡΑΚΗ Μαρία)

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Μαρία.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ορίστε.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ελα ρε, ο Δήμος, τι κάνεις;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ελα ρε Δήμο… έχω σοκαριστεί, ρε συ.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Το ξέρω, μου ‘πε ο… Μιρής. Σε ποια διάβαση ήταν αυτή.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εεε… στο… στα σχολεία εδώ έξω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Αμάν! Αυτή δεν δούλευε η διάβαση. Εχεις δώσει υπόδειγμα;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Τι υπόδειγμα να δώσω;

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Οτι δεν δούλευε η διάβαση.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Γιατί… που… δεν μου το είπε κανείς εμένα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Μμμμ… το ξέχασα να στο πω εγώ.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εμ…

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ομπό… Το ‘χα γράψει εκεί πάνω στο… τέτοιο…

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Δεν είναι πουθενά γραμμένο.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Αλλά πες ότι πήρε από Βόλο. Δεν θα πήρε υπόδειγμα αυτός από τον Βόλο ότι δεν δουλεύει η διάβαση;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Πρέπει να πήρε υπόδειγμα. Ο Βόλος είναι κλειστός, ρε.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, ρε παιδάκι μου, αλλά το πρωί το δίνε η Βάη. Το δίναμε από το πρωί, ρε, σου λέω.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Α… το δίνατε από το πρωί;

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Τα χαρτιά από το πρωί, ναι. Εχουμε δηλώσει και βλάβη και τέτοια.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ααα δεν ξέρω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ελα να σου τα… κάτσε να σου πω πώς θα το πνίξουμε εκεί πέρα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Για πες πώς, πώς το κάνουμε.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ελα να σου πω.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Να γράψω…

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Κόψε…

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εγώ το ένα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Κόψε ένα υπόδειγμα εσύ από το, στο 1001.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, ναι, ότι δεν λειτουργεί… η τάδε διάβαση.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, ρε παιδάκι μου, και κράτησέ το εκεί στη γωνία.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, το κρατάω εδώ.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Κράτησέ το εκεί και βλέπουμε τι θα κάνουμε. Εντάξει;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, δεν μου λες τώρα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ελα, πες μου.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Τον μηχανοδηγό και τον συνοδό τον πήρανε μέσα για ανάκριση.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εγώ στοιχεία… από πού θα πάρω; Για να κάνω…

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Θα μας τα δώσουν αυτοί, ρε παιδί μου.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Αυτοί πρέπει να μας τα δώσουν.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, ναι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εντάξει.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εντάξει;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Γιατί δεν μπορώ να κάνω τηλεγράφημα χωρίς στοιχεία.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, ρε παιδάκι μου, εντάξει, άσ’ το, θα το κάνουμε το πρωί.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ωραία, κόβω εγώ το υπόδειγμα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Κόψε εκεί… βάλ’ το στην άκρη και μη λες σε κανέναν εκεί πέρα να δούμε τι θα κάνουμε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Στο 2573 θα γράψω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Στο… ναι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Για 2573 ήταν.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Αυτό.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Για δες το φύλλο που σ’ έφερε, αυτό που σ’ έφερε από τον Βόλο ήτανε πάνω γραμμένο; Η διάβαση.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Κάτσε να το δω λίγο.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Για δες λίγο το φύλλο.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, περίμενε να το δω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, ναι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Το 2570 είναι μόνο.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Το 2570 είναι αυτό που στείλαν από τον Βόλο, είχε πάνω χαρτί από τον Βόλο.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Το 1579.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, ήτανε… είχατε πάνω για τη διάβαση.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Κάτσε να το ψάξω, 1579…, έλα…

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Αυτό που ήρθε από Βόλο τώρα ποιο ήταν αυτό, ρε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Αυτό ήταν το 2570, ρε. Δεν με έφερε φύλλο για να δω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ααα, δεν έφερε φύλλο. Α, ερχόμενη από Βόλο.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Α, ερχόταν από Βόλο, ερχότανε;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, ναι, ναι, ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Α εντάξει, απλώς να ξέρεις εσύ ότι… έχει η διάβαση ήταν χαλασμένη. Αυτό που θα φύγει κόψε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Α ναι, δεν το (ακατάληπτο).

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Αλλά αυτό που έρχεται από Βόλο.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Δεν θα φύγει τώρα, θα γίνει με λεωφορεία.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, εντάξει, ρε παιδάκι μου, ό,τι και να γίνει.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εσύ να ξέρεις μόνο ότι ξέχασα να στο πω εγώ το μεσημέρι πάνω που έφυγα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εντάξει, εντάξει.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Α ερχόταν από Βόλο δηλαδή; Εντάξει, ε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Από Βόλο ερχόταν, δεν έφευγε από δω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ααα, εντάξει, ααα, ωραία, εντάξει, ωραία, γιατί εγώ τρόμαξα, εγώ νόμιζα…

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Το 25… 2573 ήταν.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Αα, εντάξει, α, γιατί ήταν από το πρωί η διάβαση χαλασμένη, γι’ αυτό σου λέω.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, δεν το ήξερα εγώ.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ναι, το ξέρω εσύ… έχε τον νου σου τώρα και κόψε και το άλλο φερειπείν αν γίνει με τρένο.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, αν γίνει με τρένο, ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Αν γίνει με τρένο, ναι. Εντάξει, άρα δεν έχουμε πρόβλημα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Αλλά θα γίνει με λεωφορεία, γιατί το τρένο είναι στη γραμμή ακόμα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εντάξει, εντάξει, εμείς η διάβαση… εντάξει. Εγώ νόμιζα ότι έφυγε από σένα. Πω πω!

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Οχι, δεν έφυγε από μένα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ω ρε, ευτυχώς, εντάξει.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ερχόταν από Βόλο.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ωραία, ωραία, εσύ εντάξει… κάνε μαμούνα εκεί πέρα απλώς, αφού δεν έφυγε από σένα δεν έχουμε πρόβλημα. Εντάξει, έγινε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Θες να κόψω, θες να κόψω;

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Τι να κόψεις; Γιατί εμείς… δεν έχουμε από τον Βόλο, αφού δίνεται από τον Βόλο.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εντάξει.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Απ’ το πρωί το δίναμε εμείς, δεν έχουμε θέμα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εντάξει, έγινε.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Οπότε εσύ δεν έκοψες μόνο από… θα κόψεις το 2570.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εσύ δεν έκοψες μόνο στο 257… εε 72 δεν έκοψες.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Να κόψω τώρα;

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Για το 2572;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Κόψε ένα, αλλά δεν παίζει ρόλο, αφού έφυγε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Το 2572 έφυγε, ρε, πήγε Βόλο αυτό.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εφυγε, πήγε στον Βόλο, δεν είχαμε θέμα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι… όχι… το 2573 έγινε η ζημιά.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ωραία, οπότε δεν έχουμε πρόβλημα εμείς, εντάξει, ωραία.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Οχι γίνεται, τα υπόλοιπα θα γίνουν με λεωφορείο.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Ωραία, εντάξει, απλώς να ξέρεις και συ ότι είναι χαλασμένη, ξέχασα να σου πω εγώ όταν έφυγα…

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εντάξει, έγινε.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: …Η διάβαση εντάξει;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εγινε… έγινε.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εγινε… έγινε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εγινε.

Ωρα κλήσης 07.32 μ.μ. (πρωινός σταθμάρχης Σ.Σ. Λάρισας Πίτσας Δήμος με σταθμάρχη Σ.Σ. Λάρισας Δαράκη Μαρία)

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Μαρία.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ελα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Κόψε υπόδειγμα και βάλε σε όλα τα υπόλοιπα φύλλα πορείας εκεί που έχεις φτιάξει εσύ.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, για τα αυριανά.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Οχι για τα αυριανά. Αυτά που έχεις φτιάξει, ρε παιδάκι μου, τέλος πάντων που φτιάχνεις για το απόγευμα, τι φτιάχνουμε δεν θυμάμαι.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εγώ για αύριο το απόγευμα φτιάχνω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εσύ φτιάχνεις για αύριο το απόγευμα;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι… Στα υπόλοιπα όμως που είναι εδώ πέρα εγώ θα βάλω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Βάλε μπράβο που είναι εκεί πέρα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, κατάλαβα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Βάλε για χτες το βράδυ, ναι, κατάλαβες; Φτιάξε και βάλε εκεί πέρα… εντάξει; Να καλυφθούμε.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, θα βάλω σε αυτά που έχεις θα βάλω.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Εντάξει; Εχω γράψει εκεί, έχω γράψει εκεί πάνω στο… στο βιβλίο, αλλά γύρισα τη σελίδα και είναι από την κάτω μεριά, ρε. Γύρνα το βιβλίο να δεις ανάποδα.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Α.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Του Βόλου, εκεί που γράφουμε του Βόλου.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ααα.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Το ‘χω γράψει από κάτω και γύρισα, είναι γραμμένο, είδες;

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Ναι, ναι, ναι. Α να σε πάρει η ευχή να σε πάρει.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Είναι γραμμένο… στα σχόλια (ακατάληπτο).

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Εκεί που το ‘κρυψες.

ΠΙΤΣΑΣ Δ.: Και είδες γύρισα το ίδιο, τελείωσε τέτοιο.

ΔΑΡΑΚΗ Μ.: Λοιπόν, πάω να τα γράψω εγώ τα σημερινά όλα.

Κρήτη: Πυρκαγιά στην Ιεράπετρα Λασιθίου – Πνέουν ισχυροί άνεμοι Σε εξέλιξη βρίσκονται ακόμα 2 εστίες φωτιάς η μία στις περιοχή των Αμμουδάρων κοντά στο Μύρτος και η άλλη στις Μάλες (κοντά στη μονή Εξακουστής) 06.04.2024 | 09:50

 

Πυρκαγιά ξέσπασε νωρίς το πρωί του Σαββάτου σε ορεινή περιοχή κοντά στα Σχινοκάψαλα, κοντά στην Ιεράπετρα Λασιθίου στην Κρήτη.

Τα μποφόρ που πνέουν τις τελευταίες ώρες στην ευρύτερη περιοχή είναι πάρα πολύ έντονα και για το όλο αυτό υπάρχει πολύ μεγάλη κινητοποίηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ιεράπετρας, όπως αναφέρει το radiolasithi.grΤην κατάσταση κάνει ακόμα πιο δύσκολη το γεγονός ότι σε εξέλιξη βρίσκονται ακόμα 2 εστίες φωτιάς η μία στις περιοχή των Αμμουδάρων κοντά στο Μύρτος και η άλλη στις Μάλες (κοντά στη μονή Εξακουστής) χωρίς να είναι ακόμα γνωστές πολλές λεπτομέρειες για το μέγεθος και την επικινδυνότητά τους.

Συνέδριο Ν.Δ.: Τα διλήμματα που έθεσε ο πρωθυπουργός ενόψει ευρωεκλογών

 


Με ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη η έναρξη του «πανηγυρικού» συνεδρίου για τα 50 χρόνια από την ίδρυση της Ν.Δ.

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

To χαρτί της συσπείρωσης και του κινδύνου της «ανέξοδης διαμαρτυρίας», που μπορεί να οδηγήσει τη χώρα σε πισωγύρισμα, αναμένεται να παίξει ο Κυριάκος Μητσοτάκης τους τελευταίους δύο μήνες πριν από τις εκλογές, με σκοπό να αυξήσει όσο το δυνατόν τα ποσοστά του.

Σ’ αυτό το μήκος κύματος κινήθηκε και η ομιλία του χθες το βράδυ στο Ζάππειο, κατά την έναρξη του «πανηγυρικού» συνεδρίου για τα 50 χρόνια από την ίδρυση της Ν.Δ.

Ο κ. Μητσοτάκης κατά το κλείσιμο της ομιλίας του είχε εκτενείς αναφορές στις επικείμενες ευρωεκλογές, στέλνοντας μήνυμα (επανα)συσπείρωσης της εκλογικής βάσης της Ν.Δ. Παράλληλα ο πρωθυπουργός έστειλε καθαρό μήνυμα κατά της ψήφου διαμαρτυρίας.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε τις ευρωεκλογές «μια κρίσιμη αναμέτρηση για την Ελλάδα και την Ευρώπη», που θα φωτίσει «τη σημασία της πολιτικής σταθερότητας», τονίζοντας πως «η πατρίδα δεν αντέχει έναν νέο κύκλο ρίσκου και οι πολίτες δεν θα ανεχθούν κανένα πισωγύρισμα».

Στο ίδιο πλαίσιο ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε πως η συνέχεια του κυβερνητικού έργου είναι προϋπόθεση για μια καλύτερη ζωή στο αύριο, αλλά και βασικός όρος για να μην αμφισβητηθεί η πορεία της χώρας προς την πρόοδο, «γι’ αυτό και πρέπει να αποτραπεί κάθε μήνυμα που θα μπορούσε να φέρει ξανά την Ελλάδα αντιμέτωπη με τον εφιάλτη της αβεβαιότητας και των πειραμάτων», ειδικά από τη στιγμή που «έχουμε μια αντιπολίτευση χωρίς προτάσεις, αλλά και χωρίς ηθικούς φραγμούς», η οποία εργαλειοποιεί ακόμη και εθνικά τραύματα όπως η τραγωδία των Τεμπών.

Γι’ αυτόν τον λόγο ο κ. Μητσοτάκης εξέπεμψε μήνυμα πως «στις ευρωεκλογές δεν υπάρχει το παραμικρό περιθώριο για αδράνεια, αποχή ή εφησυχασμό» ούτε «για ανέξοδες διαμαρτυρίες», καλώντας το «ευρύ μεταρρυθμιστικό ρεύμα», που δημιουργήθηκε στις ρίζες του κινήματος «Μένουμε Ευρώπη», αποτυπώθηκε στη μεγάλη κυβερνητική αλλαγή του 2019 και επιβεβαιώθηκε στον διπλό εκλογικό θρίαμβο του 2023, να «στείλει το μήνυμα της σιγουριάς και της συνέχειας».

Οι πρώτοι άξονες

Από εκεί και πέρα η ομιλία του πρωθυπουργού είχε ακόμη τέσσερις άξονες, ένας εκ των οποίων είχε το κομμάτι της αυτοκριτικής, με αναφορές στις «διαχρονικές παθογένειες» που έκαναν πάλι την εμφάνισή τους στο τραγικό περιστατικό με τη δολοφονία της νεαρής γυναίκας μπροστά σε αστυνομικό τμήμα.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε πως αυτά τα εμπόδια «δεν μας αποτρέπουν ούτε μας οδηγούν να κατεβάζουμε τον πήχυ, αντίθετα, δικαιώνουν την ανάγκη του εκσυγχρονισμού και των μεταρρυθμίσεων σε όλα τα πεδία της δημόσιας ζωής».

Η ομιλία του κ. Μητσοτάκη, παρουσία των δύο πρώην πρωθυπουργών Κώστα Καραμανλή και Αντώνη Σαμαρά, εμπεριείχε ιστορικές αναφορές στη Ν.Δ., τονίζοντας τη σύνδεση του κόμματος με τη δημοκρατία, κάτι που αναδεικνύει πως «το όραμα του ιδρυτή Κωνσταντίνου Καραμανλή άντεξε στο πέρασμα του χρόνου».

Ακόμη «απαντούσε» σε όσους λένε πως η Ν.Δ. έχει αλλοιωθεί ιδεολογικά, λέγοντας πως «οι πυλώνες της ιδεολογικής και πολιτικής ταυτότητας είναι και μένουν πανίσχυροι και είναι η πίστη στον πατριωτισμό της ευθύνης και στον κοινοβουλευτισμό, η προσήλωση στο ευρωπαϊκό όραμα και στις αξίες του δυτικού κόσμου». Παράλληλα όμως, τονιζόταν πως οι ιδέες ανανεώνονται, με αποτέλεσμα η Ν.Δ. να αποτελεί, σήμερα, το πιο ανθεκτικό κόμμα της Μεταπολίτευσης, αλλά και την ισχυρότερη και μαζικότερη κεντροδεξιά δύναμη σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του είχε πολλές αναφορές τόσο στις προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα αυτή η κυβέρνηση, όπως οι μεταναστευτικές εισβολές, η πανδημία, η κλιματική κρίση, οι πόλεμοι στη γειτονιά μας και παρ’ όλα αυτά η κυβέρνηση της Ν.Δ. αντεπεξήλθε, όσο και στους στόχους από εδώ και στο εξής, με επίκεντρο τη βελτίωση της καθημερινότητας στην υγεία, στην παιδεία, στην ασφάλεια και στις λειτουργίες του κράτους.

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών

 


Η συσπείρωση της Νέας Δημοκρατίας μειώθηκε από το 74,8% σε 71,2%. Την ίδια περίοδο, η συσπείρωση στο ΠΑΣΟΚ αυξήθηκε αισθητά από 62,7% σε 76,6%, ενώ άνοδο από το 48,2% στο 62,1% κατέγραψε η συσπείρωση στον ΣΥΡΙΖΑ

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τις συσπειρώσεις και μετακινήσεις ψηφοφόρων, τη δημοτικότητα των πολιτικών αρχηγών και τις απόψεις των πολιτών σχετικά με την ικανότητά τους να προσφέρουν λύσεις στα ζητήματα της επικαιρότητας, επιχειρεί να σκιαγραφήσει, μεταξύ άλλων, η δημοσκόπηση της MRB για τον τηλεοπτικό σταθμό OPEN.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της δημοσκόπησης, το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου, η συσπείρωση της Νέας Δημοκρατίας μειώθηκε από το 74,8% σε 71,2%. Την ίδια περίοδο, η συσπείρωση στο ΠΑΣΟΚ αυξήθηκε αισθητά από 62,7% σε 76,6%, ενώ άνοδο από το 48,2% στο 62,1% κατέγραψε η συσπείρωση στον ΣΥΡΙΖΑ.

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-1

Στο κυβερνών κόμμα, οι κυριότερες μετακινήσεις ψηφοφόρων εντοπίζονται προς την αδιευκρίνιστη ψήφο (12,5%), το ΠΑΣΟΚ (6,6%), τον ΣΥΡΙΖΑ (3,4%) και την Ελληνική Λύση (2%). 

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-2

Στον ΣΥΡΙΖΑ, 11% είναι η μετακίνηση προς την αδιευκρίνιστη ψήφο, 11,3% προς τη Νέα Αριστερά, 6% προς την Πλεύση Ελευθερίας, 4,1% προς το ΠΑΣΟΚ και 2,3% προς το ΚΚΕ.

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-3

Στο ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα πάντα με τη δημοσκόπηση, η μεγαλύτερη απώλεια καταγράφεται προς την αδιευκρίνιστη ψήφο (11,1%) και ακολουθούν μετακινήσεις προς ΝΔ (2,8%), Νέα Αριστερά (2,7%) και Ελληνική Λύση (2,1%).

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-4

Δημοτικότητα πολιτικών αρχηγών

Αναφορικά με τη δημοτικότητα των πολιτικών αρχηγών, τις περισσότερες θετικές απόψεις συγκεντρώνει ο γενικός γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, ενώ ακολουθεί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-5

Δικαιοσύνη, Εξωτερική Πολιτική, Καθημερινότητα, Οικονομία

Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, αναφορικά με τα θέματα απονομής δικαιοσύνης, καθημερινότητας και οικονομίας, οι απαντήσεις των πολιτών δείχνουν προς τον «κανένα», ως προς το ποιος μπορεί να τα διαχειριστεί καλύτερα.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο πρωθυπουργός συγκεντρώνει υψηλότερο ποσοστό από τον «κανένα» στα θέματα εξωτερικής πολιτικής (Ελληνοτουρκικά, Γάζα, Μεταναστευτικό).

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-6
Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-7
Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-8
Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-9

«Ακρίβεια και υγεία»

Περαιτέρω, οι πολίτες κλήθηκαν να απαντήσουν ποια θεωρούν τα δύο σημαντικότερα προβλήματα, τοποθετώντας στην πρώτη θέση για ακόμα μία φορά το ζήτημα της ακρίβειας, ακολουθούμενο από τα θέματα υγείας και απονομής Δικαιοσύνης.

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-10

Η «μάχη» της αδιευκρίνιστης ψήφου

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά που καταγράφει η δημοσκόπηση σχετικά με την αδιευκρίνιστη ψήφο.

Σε ερώτηση εάν η πρόταση μομφής προς την κυβέρνηση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης «ήταν διακαιολογημένη», οι ψηφοφόροι που τοποθετούν εαυτόν στο χώρο της αδιευκρίνιστης ψήφου, απαντούν θετικά σε ποσοστό 45,4%, σε αντίθεση με το 23% που απαντάει αρνητικά.

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-11

Την ίδια στιγμή, το 47,8% θεωρεί αβάσιμο το αίτημα του Στέφανου Κασελάκη για «αύξηση διεθνών παρατηρητών», σε αντίθεση με το 24,8% που το θεωρεί βάσιμο. 

Δημοσκόπηση MRB: Οι συσπειρώσεις και οι μετακινήσεις ψηφοφόρων ενόψει ευρωεκλογών-12

Το πρώτο μέρος της δημοσκόπησης

Υπενθυμίζεται πως στην πρόθεση ψήφου, η Ν.Δ. συγκεντρώνει ποσοστό 25%, ο ΣΥΡΙΖΑ 12,7% και το ΠΑΣΟΚ 10,7%. Ακολουθούν Ελληνική Λύση με 7,9%, ΚΚΕ με 6,5%, Πλεύση Ελευθερίας με 3,4%, Νέα Αριστερά με 3%, Νίκη με 2,9%, Σπαρτιάτες με 1,7% και ΜέΡΑ25 με 1,5%.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θεωρείται ο καταλληλότερος για πρωθυπουργός με ποσοστό 27,5%. Ακολουθούν: Στέφανος Κασσελάκης με 8,9%, Νίκος Ανδρουλάκης με 7,5%, Κυριάκος Βελόπουλος με 6,9%, Ζωή Κωνσταντοπούλου με 4,4% και Δημήτρης Κουτσούμπας με 4,3%.

Συνθήκες ξηρασίας στο μεγαλύτερο μέρος της ανατολικής ηπειρωτικής Ελλάδας - Ποιες περιοχές κινδυνεύουν με ερημοποίηση

 


Συνθήκες ξηρασίας επικρατούν στο μεγαλύτερο μέρος της ανατολικής ηπειρωτικής Ελλάδας την ώρα που τα ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών το πρώτο τρίμηνο του 2024 συνεχώς καταρρίπτονται και οι βροχοπτώσεις όλο και λιγοστεύουν. Ενδεικτικά, σύμφωνα με το meteo.gr του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, ο Μάρτιος του 2024 ήταν ο πιο θερμός τα τελευταία 15 χρόνια στην Κεντρική και Νότια Ελλάδα. 
«Βαδίζουμε σε μια πιο ευρύτερη ξηρασία γιατί μέχρι τώρα είχαμε τοπικές ξηρασίες στη Θράκη, Ανατολική Μακεδονία και Κρήτη. Όμως μειωμένες βροχοπτώσεις στις αρχές του 2024 καταγράφουμε στο μεγαλύτερο μέρος της ανατολικής ηπειρωτικής Ελλάδας. Είμαστε στην αρχή μιας ήπιας, προς το παρόν, ξηρασίας και δεν μπορούμε ακόμη να συγκρίνουμε με τη σοβαρή ξηρασία που είχαμε στη Βόρεια Ελλάδα και στην Κρήτη, αλλά τα πράγματα δεν βαίνουν καλώς», επισημαίνει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων  ο φυσικός- μετεωρολόγος και επιστημονικός συνεργάτης του meteo.gr και του climatebook, Σταύρος Ντάφης και προσθέτει ότι αναμένονται κάποιες βροχοπτώσεις μέσα στον Απρίλιο οι οποίες όμως θα είναι κυρίως παροδικές καταιγίδες που δεν θα αναπληρώσουν το έλλειμμα βροχοπτώσεων και χιονοπτώσεων των προηγούμενων μηνών.
Παράλληλα, στις περιοχές με έλλειμμα βροχής εντοπίζεται να συγκεντρώνεται νεκρή καύσιμη ύλη γεγονός που προβληματίζει τους επιστήμονες για τις συνθήκες ευφλεκτότητας. Ειδικότερα, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ντάφης, αυξημένη νεκρή καύσιμη ύλη εντοπίζεται ήδη σε περιοχές της Θεσσαλίας, της Δυτικής Μακεδονίας, Φθιώτιδας, Βοιωτίας και Ανατολικής Πελοποννήσου καθώς και στην περιοχή του Άργους αλλά και στην Νότια Κρήτη. «Δεν είναι ξεκάθαρο τι ορίζει αυτή η μεταβατική εποχή της άνοιξης για τις πυρκαγιές του καλοκαιριού», σημειώνει ο κ. Ντάφης προσθέτοντας ότι στην περίπτωση μιας πολύ ξηρής άνοιξης υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα για περισσότερες πυρκαγιές στις αρχές του καλοκαιριού απ’ ότι προς τα τέλη.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ντάφης το τελευταίο 3μηνο σε σχέση με τη μέση τιμή της περιόδου 2010-2019 το συνολικό ύψος βροχής που έχει σημειωθεί σε κάποιες περιοχές είναι το παρακάτω:
*Μοίρες Ηρακλείου 30%, Κυπαρισσία 35%, Ρόδος, Νεμέα, και Βόλος 50%
*Κιλκίς 60 %.
Εξετάζεται η πιθανότητα έναρξης της αντιπυρικής περιόδου σε περιοχές της χώρας νωρίτερα από την 1η Μαϊου
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Πυροσβεστική, οι παρατεταμένες υψηλές θερμοκρασίες που καταγράφονται και η ανομβρία έχουν θέσει το Πυροσβεστικό Σώμα σε αυξημένη ετοιμότητα, ενώ εξετάζεται η πιθανότητα σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας η έναρξη της αντιπυρικής περιόδου να γίνει νωρίτερα από την 1η Μαϊού. Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με στοιχεία από την Πυροσβεστική, το πρώτο τρίμηνο του 2024 οι αγροτοδασικές πυρκαγιές που έχουν εκδηλωθεί εμφανίζονται ελαφρώς αυξημένες σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023. Συγκεκριμένα το α’ τρίμηνο του 2024 έχουν εκδηλωθεί 2.378 αγροτοδασικές πυρκαγιές, ενώ το α’ τρίμηνο του 2024 είχαν εκδηλωθεί 2.367 αγροτοδασικές πυρκαγιές. Για το λόγο αυτό μάλιστα, χθες το Πυροσβεστικό Σώμα εξέδωσε ανακοίνωση εφιστώντας την προσοχή των πολιτών ώστε να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα και μέσα πυροπροστασίας καθώς το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν εκδηλωθεί αρκετές δασικές και αγροτοδασικές πυρκαγιές, κυρίως κατά την καύση φυτικής ύλης και υπολειμμάτων καλλιεργειών.
Νίκη Ευελπίδου - Καθηγήτρια Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών: «Ερημοποιούμαστε»
Αντιμέτωπες με την ερημοποίηση θα βρίσκονται όλο και περισσότερες περιοχές της Μεσογείου, μεταξύ αυτών και περιοχές της Ελλάδας λόγω της ξηρασίας. Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η καθηγήτρια Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Νίκη Ευελπίδου, η ξηρασία δεν είναι μόνον η αύξηση της θερμοκρασίας, είναι επίσης η μείωση των βροχοπτώσεων και είναι και η υπεράντληση των υπόγειων υδάτων. «Γι αυτό πολύ συχνά μιλάμε για φαινόμενα ερημοποίησης. Όταν ακούει κάποιος τη λέξη έρημο πάει το μυαλό του στη Σαχάρα σε μία θάλασσα άμμου. Η ερημοποίηση δεν σημαίνει απαραίτητα μία έρημος γεμάτη από άμμο. Η ερημοποίηση σημαίνει μία περιοχή, η οποία έχει λίγο νερό και το έδαφος έχει χάσει τα θρεπτικά του συστατικά και άρα δεν μπορούμε να καλλιεργήσουμε. Στην Ελλάδα συμβαίνει ήδη αυτό, και είναι πολλές οι περιοχές που μάς συμβαίνει. Υπάρχουν περιοχές οι οποίες σήμερα το νερό τους δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών», σημειώνει η κυρία Ευελπίδου. Τέτοιες περιοχές, όπως τονίζει, είναι η Ελαφόνησος αλλά και νησιά των Κυκλάδων.
«Ερημοποιούμαστε. Κάποτε με είχαν ρωτήσει σε μία συνέντευξη: Τι φοβάστε περισσότερο να μάς συμβεί από θέμα φυσικών καταστροφών και προβλημάτων στο μέλλον και απάντησα, "φοβάμαι τη στιγμή που θα διψάω και δεν θα υπάρχει νερό για να πιω" και δεν είναι πολύ μακριά, δεν είναι καθόλου μακριά. Εμείς ανοίγουμε τη βρύση μας και βγαίνει νερό αλλά αυτό δεν είναι αυτονόητο και δεν είναι αυτονόητο για πάρα πολλές περιοχές όχι του κόσμου, όχι της Μεσογείου αλλά της Ελλάδας. Τα μισά νησιά μας ανοίγουν τη βρύση και δεν έχουν νερό πρέπει να αγοράσουν εμφιαλωμένο για να πιουν. Το νερό της βρύσης είναι για να κάνουν μπάνιο ή για να το βράσουν. Και πολλές φορές ανοίγουν τη βρύση και βγάζουν λάσπη έχει τελειώσει το νερό», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κυρία Ευελπίδου.
Αναφορικά με την αύξηση της θερμοκρασίας και τη ξηρασία η κυρία Ευελπίδου τονίζει ότι η αύξηση της θερμοκρασίας μοιραία οδηγεί σε ξηρασία. «Όταν αυξάνεται η θερμοκρασία είναι μοιραίο να έχουμε αύξηση και στην ξηρασία. Οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν τα τελευταία χρόνια με πολύ γοργό ρυθμό. Όταν, λοιπόν, αυτό είναι παρατεταμένο, μοιραία χάνει την υγρασία του, μοιραία η βλάστηση αποδυναμώνεται και μοιραία μπαίνουμε στον φαύλο κύκλο» εξηγεί, προσθέτοντας ότι στην παρατεταμένη διάρκειας ξηρασία μειώνεται η υγρασία του εδάφους, άρα ευνοείται η εξάπλωση της πυρκαγιάς, είναι πιο δύσκολη η κατάσβεσή της.
«Η αυξημένη ξηρασία οδηγεί σε μείωση υγρασίας εδάφους. Αυτό σημαίνει ότι τα φυτά δεν μπορούν να δεσμεύσουν τα θρεπτικά στοιχεία του εδάφους οπότε μειώνεται η φυτοκάλυψη. Όταν δεν έχουμε βλάστηση το έδαφος διαβρώνεται πιο εύκολα, για πολλούς λόγους. Η βλάστηση επιβραδύνει την επιφανειακή απορροή, το νερό της βροχής κινείται πιο αργά. Το επόμενο είναι ότι μέσα από το ριζικό τους σύστημα φτιάχνουν κάποιες ασυνέχειες μέσα στο έδαφος οπότε το νερό της βροχής ποτίζει το έδαφος άρα εμπλουτίζει και τον υδροφόρο ορίζοντα που το θέλουμε αυτό κι επίσης τα φύλλα των δέντρων ή γενικώς ό,τι βλάστηση έχουμε, επιβραδύνουν την βροχόπτωση από την ώρα που πέφτει μέχρι να φτάσει στο έδαφος, μειώνουν την ορμή της», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κυρία Ευελπίδου, επισημαίνοντας ότι κάτι που δημιουργείται λόγω της κλιματικής κρίσης και των αιφνίδιων πλημμυρών είναι η ένταση της βροχόπτωσης. 
«Μπορεί το ίδιο ποσό βροχόπτωσης αν πέσει ήρεμα, ποτιστικά που λέμε, να μην δημιουργήσει προβλήματα αλλά αν πέσει έντονα με μορφή καταιγίδας να δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα. Τα δέντρα και η βλάστηση μειώνουν την ορμή με την οποία φτάνει η βροχή στο έδαφος άρα λοιπόν βοηθούν στο να μειωθεί η διάβρωση, ο πλημμυρικός κίνδυνος και να εμπλουτιστεί ο υδροφόρος ορίζοντας με νερό. Η αύξηση της ξηρασίας ταυτόχρονα δημιουργεί ρωγμές ξήρανσης στο έδαφος όπως είναι ένα δέρμα σκασμένο πολύ χωρίς να έχει πάρει την υγρασία το ίδιο σκάει και η γη και η διάνοιξη αυτών των ρωγμών οδηγεί στην αποκόλληση των κόκκων τους εδάφους. Άρα κι αυτό επιταχύνει τη διάβρωση διότι όλο αυτό μαζί είναι ένας φαύλος κύκλος γιατί αν έχουμε πολλή έντονη διάβρωση και χαθεί το έδαφος μετά δεν μπορούμε να έχουμε και βλάστηση», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, σημειώνοντας ότι κάτι που επιβεβαιώνει αυτόν τον φαύλο κύκλο είναι και το γεγονός ότι η μειωμένη φυτοκάλυψη και η ξηρασία ευνοούν τις πυρκαγιές.
«Το μεγάλο πρόβλημα από τις πυρκαγιές ειδικά αυτές που έγιναν τα τελευταία χρόνια και ήταν τόσο εκτεταμένες στον ελλαδικό χώρο, είναι να μην αφήσεις το έδαφος να χαθεί. Από τη στιγμή που έγιναν οι πρώτες βροχές τα εδάφη τα είδαμε να φεύγουν, δεν μπορούν μετά να γυρίσουν πίσω. Περίπου 1 εκατοστό εδάφους θέλει περίπου 1.000 χρόνια. Οπότε πότε θα σχηματιστεί, πότε θα δημιουργηθεί για να προλάβουν να δημιουργηθούν και τα δέντρα να βοηθήσουν το σύστημα να ανακάμψει. Και μέσα σε όλον αυτόν τον φαύλο κύκλο έρχονται και οι ανθρωπογενείς επεμβάσεις. Σε περιοχές που έχουμε ήδη λειψυδρία εμείς εξακολουθούμε να κάνουμε υπεράντληση από τους υδροφόρες ορίζοντες πάρα πολύ κοντά στη θάλασσα, άρα βάζουμε θαλασσινό νερό μέσα στον υδροφόρο ορίζοντα, με το που το κάνουμε αυτό θανατώνουμε τον υδροφόρο ορίζοντα και θανατώνουμε και τα εδάφη. Όταν στο έδαφος μπει αλάτι έχει τελειώσει», υπογραμμίζει η κυρία Ευελπίδου και καταλήγει: «Το νερό μας λιγοστεύει επικίνδυνα, οι γαίες μας υποβαθμίζονται και όλο αυτό λέγεται ερημοποίηση. Αυτό ακριβώς είναι, η έλλειψη νερού και οι φτωχές γαίες». 
Ιωάννα Καρδάρα 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Ν. Χαρδαλιάς: «Ξεκάθαρη και υπεύθυνη στάση, με συγκεκριμένες προτάσεις, για οριστική λύση στο μείζον θέμα των απορριμμάτων»

  ΕΛΛΆΔΑ  / Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2025, 12:32:30 /   Τελευταία Ενημέρωση: 12:33   / Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Με συγκεκριμένο σχέδιο τεσσάρων σημείων προσέ...