Τρίτη 4 Ιουνίου 2024

Oι Ρώσοι κατέλαβαν τα ψηλά κτίρια του Βόλτσανσκ – Εκκαθαρίζονται οι τελευταίες γειτονιές Εξαντλημένοι οι Ουκρανοί 04.06.2024 | 09:32

 

Οι Ρώσοι κατέλαβαν όλα τα ψηλά κτίρια στο κέντρο του Βόλτσανσκ, τα οποία τα χρησιμοποιούσαν οι Ουκρανοί ως φρούρια και πλέον ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της πόλης.

Αυτή την στιγμή διεξάγονται εκκαθαριστικές επιχειρήσεις στο νότιο τμήμα της πόλης και όπως φαίνεται από την τακτική κατάσταση οι Ουκρανοί έχουν εξαντληθεί και δεν διαθέτουν σοβαρές οχυρές τοποθεσίες.

Κυριάκος Μητσοτάκης / Μπούμερανγκ του γύρισε η υπόθεση του πόθεν έσχες – Τα δύο αναπάντητα ερωτήματα

 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης απευθύνει ομιλία

(INTIME NEWS/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ)

Με η φράση «πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι» σχολιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ την υπόθεση με το πόθεν έσχες, μετά την κίνηση του Στέφανου Κασσελάκη να δώσει στη δημοσιότητα την περιουσιακή του κατάσταση για το 2023 και τον Κυριάκο Μητσοτάκη να σφυρίζει αδιάφορα αλλά και ένοχα.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ κατά τη χθεσινή του ομιλία στη Θεσσαλονίκη, δημοσιεύσε το πόθεν έσχες, ενώ έκανε και σύγκριση σε σχέση με τα εισοδήματα που είχε ο πρωθυπουργός το 2021. «Παρουσιάζω την περιουσιακή μου κατάσταση εδώ μπροστά σας. Γιατί, παρότι δεν έχω ακόμη την νομική υποχρέωση να το κάνω, είναι για μένα ύψιστη τιμή. Γιατί εντέλει σε εσάς λογοδοτώ, στον ελληνικό λαό» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Στέφανος Κασσελάκης.

Παράλληλα, τόνισε ότι τα περιουσιακά στοιχεία αφορούν τον ίδιο αλλά και τον σύζυγό του Τάιλερ ΜακΜπέθ. «Το λέω για τα πληρωμένα πιστόλια του Μαξίμου που ετοιμάζονται να τον χτυπήσουν. Δεν πολιτεύεται. Δεν σας φταίει σε τίποτα. Εδώ χτυπήστε! Εμένα χτυπήστε!» ανέφερε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και συμπλήρωσε: «Βλέπετε να έχω συμμετοχή σε δύο εταιρείες. Η μία από αυτές, η αλλοδαπή, μεταβιβάστηκε στις αρχές του 2024, αμέσως μόλις πληροφορήθηκα ότι δεν μου επιτρέπει να κατέχω αλλοδαπή εταιρεία ο ελληνικός νόμος».

Έγγραφο

Όπως σχολίασε ο Στέφανος Κασσελάκης, είναι ο μόνος πολιτικός αρχηγός που έχει παρουσιάσει στον ελληνικό λαό τα τρέχοντα περιουσιακά στοιχεία του, όχι… προπέρσινα ξινά σταφύλια.

«Καλώ τον πρωθυπουργό, όπως βρίσκω τρόπο να σας παρουσιάσω τα εισοδήματά μου για το 2023, να παρουσιάσει κι εκείνος τα δικά του τώρα, πριν από τις ευρωεκλογές.

Ζητώ από το γραφείο του να απαντήσει στο γραφείο μου που στέλνει τώρα το Εxcel στο Μαξίμου για να περάσει κι εκείνος τα δικά του στοιχεία για το 2023 και να τα δημοσιοποιήσει. Πριν από τις Ευρωεκλογές! Να ξέρουμε: Πόσα ακόμα ακίνητα προστέθηκαν στη μονόπολη των ακινήτων του;» διερωτήθηκε, πετώντας το γάντι στον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Έγγραφο
Η σύγκριση «πόθεν έσχες» Μητσοτάκη (Κ.Μ) - Κασσελάκη (Σ.Κ.)

Ωστόσο, ο πρωθυπουργός προτίμησε για άλλη μία φορά το κρυφτό, όπως έκανε γνωστό ο Παύλος Μαρινάκης. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υποστήριξε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης «ελέγχεται εξονυχιστικά τα τελευταία 20 χρόνια, επί των ημερών τόσων διαφορετικών κυβερνήσεων». Παράλληλα δεν απάντησε στο ερώτημα του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ για τον λόγο που δεν έχει ανοίξει ακόμα η ηλεκτρονική πλατφόρμα του πόθεν έσχες.

«Από τη θλιβερή ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου σχετικά με τα πόθεν έσχες των πολιτικών αρχηγών προκύπτει αβίαστα ένα συμπέρασμα, το οποίο αντιλαμβάνεται εύκολα ο μέσος πολίτης: ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η ΝΔ πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι!» ήταν η άμεση απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ.

Η αξιωματική αντιπολίτευση υπογράμμισε ότι «ο πρωθυπουργός οφείλει να κάνει άμεσα δυο πράγματα:

  • Πρώτον, να καταθέσει το πόθεν έσχες του για το 2023. Έτσι θα έχουν τη δυνατότητα οι Έλληνες πολίτες να διαπιστώσουν εάν συνεχίζει και τα δυο τελευταία χρόνια να αβγατίζει την περιουσία του.
  • Δεύτερον, περιμένουμε ακόμη μια απάντηση για το ποιος και πώς πληρώνει τον κ. Γκρίνμπεργκ και την πανάκριβη διαφημιστική καμπάνια της ΝΔ. Τα τιμολόγια θα βοηθούσαν για να μάθουμε τι συμβαίνει. Υπάρχουν, άραγε; Θα τα δώσουν στη δημοσιότητα;».

Είχε προηγηθεί η ανάρτηση της Βούλας Κεχαγιά η οποία έστειλε μήνυμα στον Παύλο Μαρινάκη: «Ιδού το Excel που αποστείλαμε στο πρωθυπουργικο γραφείο.  Παρακαλούμε όπως συμπληρωθεί και δημοσιοποιηθει πριν από  τις ευρωεκλογές με τα περιουσιακά στοιχεία του κ. Μητσοτάκη για το 2023».

«Στο κενό η προσπάθεια σπίλωσης»

Στο μεταξύ, ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ υπενθυμίζοντας ότι ο Στέφανος Κασσελάκης παρουσίασε αναλυτικά την περιουσιακή του κατάσταση, όπως είχε υποσχεθεί και χωρίς να έχει τη νομική υποχρέωση, υπογράμμισε ότι «αυτή είναι η διαφορά μεταξύ εκείνων που λογοδοτούν στο λαό, τους ψηφοφόρους και τα μέλη του κόμματος, από εκείνους που παριστάνουν τους ιεροκήρυκες της ηθικής μόνο όταν κουτοπόνηρα και προσχηματικά προσπαθούν να διαβάλουν τον αντίπαλό τους».

«Τώρα λοιπόν, που η προσπάθεια σπίλωσης του Στέφανου Κασσελάκη από το σύστημα Μαξίμου και τους παρατρεχάμενούς του έπεσε στο κενό, ήρθε η ώρα του Κυριάκου Μητσοτάκη να δώσει τις απαντήσεις που οφείλει καιρό τώρα» τόνισε η αξιωματική αντιπολίτευση, προσθέτοντας:

«Για αρχή, ας δώσει κι ο ίδιος ο Κυρ. Μητσοτάκης στη δημοσιότητα τα στοιχεία για την τωρινή περιουσιακή του κατάσταση, για το 2022 και το 2023. Ας απαντήσει για τα 39 ακίνητα με τον μισθό του βουλευτή – και να μην ξεχάσει τον Βολταίρο -, ας απαντήσει για την offshore. Και να απαντήσει και για το κόμμα του με το μισό δισ. ευρώ χρέος στις τράπεζες  και την πανάκριβη επικοινωνιακή του καμπάνια.

Κυρίως όμως, ο Κυρ. Μητσοτάκης καλείται, τώρα, λίγο πριν οι πολίτες δώσουν την ετυμηγορία τους στην κάλπη, να εξηγήσει:

  • Γιατί δεν μιλάει με θάρρος και ειλικρίνεια για όσα συνέβησαν τις πρώτες ώρες και μέρες μετά το έγκλημα των Τεμπών; Γιατί κρύβεται πίσω από μισές εξηγήσεις για μυστικές συσκέψεις, γιατί δεν αναλαμβάνει, έστω τώρα, τις ευθύνες που αναλογούν στην κυβέρνηση και τους κρυπτόμενους, νυν και πρώην, υπουργούς του;
  • Γιατί δεν σταματάει την επιχείρηση συγκάλυψης του εγκλήματος στα Τέμπη; Γιατί δεν δεσμεύεται ότι ο ίδιος και η παράταξή του θα αφήσει να κριθούν οι υπουργοί ενώπιον της τακτικής δικαιοσύνης, χωρίς να κρύβονται πίσω από τη βουλευτική τους ασυλία;
  • Αδιαφορεί, αδυνατεί ή απλώς δεν μπορεί να κάνει κάτι για να αυξηθεί το αίσθημα ασφάλειας των Ελλήνων πολιτών; Γιατί καλύπτεται πίσω από αστείες δικαιολογίες όταν διαπράττονται γυναικοκτονίες μπροστά σε αστυνομικά τμήματα; Γιατί δεν προχωρά σε γενναίες τομές στην αστυνομία;
  • Γιατί αρνείται ακόμα να δώσει επαρκείς εξηγήσεις για το σκάνδαλο των υποκλοπών, του Predator, των «νόμιμων» παρακολουθήσεων από την ΕΥΠ; Γιατί επιχειρεί να φιμώσει τις Ανεξάρτητες Αρχές, γιατί πλήττει βάναυσα κάθε αρχή του Κράτους Δικαίου;
  • Γιατί αφήνει ανεξέλεγκτη την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια, στα βασικά αγαθά, στα τρόφιμα, στην ενέργεια; Γιατί υποβάλλει τους πολίτες αυτής της χώρας στο καθημερινό βασανιστήριο να μετράνε και το ευρώ, γιατί τους βάζει να παλεύουν με πράσινα και κίτρινα τιμολόγια, γιατί τους στερεί τη δυνατότητα να ζουν με αξιοπρέπεια;

Και πριν βιαστεί να εφεύρει νέες δικαιολογίες, ας θυμάται ο Κυρ. Μητσοτάκης: Οι Έλληνες δεν θέλουν άλλο να ζουν «μισή ζωή», και θα τιμωρήσουν όσους επιχειρούν, για μια ακόμη φορά, να τους κοροϊδέψουν».

Τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες μειώσεις και αυξήσεις στα σούπερ μάρκετ

 

12:10 - 02/05/2023
Τελευταία ενημέρωση: 12:25 - 02/05/2023

Το ράλι της ακρίβειας συνεχίζεται, ροκανίζοντας ακόμη περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό, με τον μισθό να τελειώνει πολύ πριν το τέλος του μήνα. Σημαντική «γροθιά» στο οικογενειακό εισόδημα προκαλεί... το σούπερ μάρκετ, το οποίο ακριβαίνει μήνα με τον μήνα από το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης.

Και το ράλι θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα Μάιο - Ιούνιο, καθώς νέες ανατιμήσεις θα δουν τουλάχιστον 200 προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Συνολικά, από τις αρχές του χρόνου μέχρι και το τέλος Ιουνίου, εκτιμάται ότι θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 1.500 βασικά αγαθά.Συγκράτηση στις τιμές των προϊόντων στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο του 2024, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2023, καταγράφει στοχευμένη έρευνα που πραγματοποίησε ο ΙΕΛΚΑ για τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που δόθηκαν στη δημοσιότητα, αποτυπώνεται μια πολύ μικρή αύξηση 1,10% εν συγκρίσει με ακριβώς έναν χρόνο πριν, ενώ υπάρχει εμφανής συγκράτηση τους τελευταίους μήνες.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Ιανουάριο οι αυξήσεις τιμών ήταν στο 3% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, τον Φεβρουάριο 2,7% και τον Μάρτιο μόλις 0,28%, δηλαδή ήταν σχεδόν μηδενικές.

βασικές κατηγορίες προϊόντων, αλλά και η συνολικότερη συγκράτηση των τιμών είναι αποτέλεσμα και των νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, όπως αυτό για το «πάγωμα» των προωθητικών ενεργειών επί τριμήνου σε περιπτώσεις ανατιμήσεων.

Εν ολίγοις, όπως σημείωσαν οι ίδιες πηγές, σταδιακά οι κυβερνητικές παρεμβάσεις αρχίζουν να αποδίδουν στο ράφι, σε συνδυασμό βέβαια με άλλους κρίσιμους παράγοντες (αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές, σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, προσφορές και εκπτώσεις, επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων). Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις βρεφικές και παιδικές τροφές (-4,57%) και ακολουθούν, χαρτικά, πάνες και σερβιέτες, απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού, βούτυρα και αυγά, αλλά και γαλακτομικά.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε νερά και αναψυκτικά (12,26%) και έπονται μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη, αλκοολούχα ποτά, έτοιμα γεύματα, ξηροί καρποί και σνακ. Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο. Θα πρέπει να τονιστεί πως τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.  

Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι της τάξης του 1,10% (έναντι 0,28% τον Μάρτιο, 2,70% τον Φεβρουάριο και 3,00% τον Ιανουάριο 2024).

Η μεταβολή του Απριλίου σε σχέση με τον Μάρτιο οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μαΐου και δεν ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.  

 Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -4,57%
  • Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -2,99%
  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -2,71%
  • Βούτυρα και αυγά: -2,34%
  • Γαλακτοκομικά: -1,93%

Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα.   

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Νερά και αναψυκτικά: +12,26%
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +7,80%
  • Αλκοολούχα ποτά: +7,68%
  • Έτοιμα γεύματα: +5,14%
  • Ξηροί καρποί και σνακ: +4,51%

Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

Σημειώνεται ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει το ελαιόλαδο καταγράφει αύξηση 4,29%. Η συγκρατημένη αύξηση οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, για τα οποία καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών και οδηγούσαν τις αυξητικές πιέσεις στον πληθωρισμό τροφίμων, περιορίζεται ο ρυθμός αύξησης στο 2,09%.  

Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ:

  • Η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024.
  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).
  •  Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.

Δευτέρα 3 Ιουνίου 2024

Για τον Μητσοτάκη φταίει κι ο... άνεμος για τις αυξήσεις-φωτιά στο ρεύμα

 Kυριάκος Μητσοτάκης

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ


Ο ΣΥΡΙΖΑ κάλεσε τον πρωθυπουργό να στείλει επιστολή στον... Αίολο.​

Σε καθημερινή βάση συνεχίζεται η επιχείρηση διαστρέβλωσης της πραγματικότητας από τον πρωθυπουργό Κυριακό Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία, όπως και η προσπάθεια να διώξουν κάθε ευθύνη από πάνω τους για όσα άσχημα συμβαίνουν στη χώρα, χωρίς ταυτόχρονα να αναλαμβάνουν ουσιαστικές δράσεις για να ανακουφίσουν τους πολίτες που πλήττονται. 

Αυτή τη φορά, το θέμα αφορά τις «καυτές» αυξήσεις που πλησιάζουν ακόμα και το 70% στις τιμές ρεύματος, βάζοντας φωτιά στους προϋπολογισμούς των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών (ειδικά των πιο ευάλωτων). 

Προσπαθώντας να δικαιολογήσει τις αυξήσεις αυτές, ο Κυρ. Μητσοτάκης δεν δίστασε να αποδώσει ευθύνες ακόμα και στους ανέμους που δεν έκαναν αυτό που «έπρεπε» προκειμένου να μην ανεβούν οι τιμές. Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ και απαντώντας για το αν θα παρέμβει η κυβέρνηση για να βοηθήσει τους πολίτες, απάντησε: «Μισό λεπτό, οι τιμές του ρεύματος καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από τη χονδρική του ρεύματος που και αυτή με τη σειρά της έχει αυξομειώσεις. Είχαμε πάρα πολλούς μήνες με χαμηλές τιμές, υπήρχαν κάποιες ιδιαίτερες συνθήκες για έναν μήνα. Παραδείγματος χάρη μπορεί να μη φύσηξε όσο θα περιμέναμε...».

Έσπευσε πάντως να μιλήσει για μικρές αποκλίσεις, αλλά και να υπενθυμίσει τον τρόπο που «λειτουργεί» η αγορά, αναφέροντας ότι οι συνθήκες «δημιουργούν κάποια μικρή απόκλιση, αύξηση στις τιμές του ρεύματος. Εκτιμώ ότι αυτό δεν είναι ένα μόνιμο φαινόμενο. Εν πάση περιπτώσει έχουμε μία αγορά που λειτουργεί ανταγωνιστικά και πιστεύω ότι τελικά ότι ο ανταγωνισμός αυτός, ο τρόπος που θα κινηθούν οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, δεν θα οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις στις τιμές ή αυξήσεις που θα έχουν κάποια πιο μόνιμα χαρακτηριστικά».

Επίσης, αίσθηση προκάλεσε το γεγονός πως ο Κυρ. Μητσοτάκης αμφισβήτησε ότι οι αυξήσεις αγγίζουν το 70% και μάλιστα προέτρεψε τους καταναλωτές ως λύση να... αλλάξουν πάροχο, αποφεύγοντας ξανά το ενδεχόμενο κυβερνητικής παρέμβασης. «Θα εκπλαγώ πολύ αν δω αυξήσεις 70%. Αν κάποιος πάροχος θέλει να αυξήσει 70% το τιμολόγιο, θα ενθάρρυνα πάρα πολύ τους καταναλωτές να επιλέξουν άλλο πάροχο. Γιατί δεν δικαιολογείται μία τέτοια αύξηση», ανέφερε ο πρωθυπουργός.  

Σημειώνεται ότι και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, προέτρεψε τους καταναλωτές να αλλάξουν πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας.

→ Σε κάθε περίπτωση, τα «μαργαριτάρια» συνεχίζονται από την κυβέρνηση που επιχειρεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα τη στιγμή που η χώρα βρίσκεται στην τελική ευθεία για τις ευρωεκλογές. Υπενθυμίζεται το «μισό κιλό φέτα» του Κυριάκου Μητσοτάκη, το «ελαφρύ αρνί» του Κώστα Σκρέκα, τα περί ελαφρώς χαμηλότερου σε σχέση με την Ευρώπη πληθωρισμού στην Ελλάδα από τον Κωστή Χατζηδάκη και το απορρυπαντικό υποδεέστερης σύνθεσης που πωλείται στο εξωτερικό, επίσης από τον Κ. Σκρέκα. 

ΣΥΡΙΖΑ: Στείλτε επιστολή στον... Αίολο 

Με αφορμή την αναφορά του Κυρ. Μητσοτάκη στους ανέμους, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σχολίασε τα εξής: «Η αλήθεια είναι ότι η ευρηματικότητα της Νέας Δημοκρατίας και προσωπικά του Κυριάκου Μητσοτάκη σχετικά με το που πρέπει να αποδοθούν ευθύνες για την τρομερή ακρίβεια που ταλανίζει τους πολίτες, ξεπερνάει κάθε προηγούμενο. Οι αυξήσεις στα τιμολόγια του ρεύματος που φτάνουν στο 45% μπορεί σε μία οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση να χτυπούσαν συναγερμό. Μπορεί οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση να έψαχνε ήδη τρόπους για το πως θα βοηθήσει τους καταναλωτές να ανταπεξέλθουν. Όμως αυτό δεν ισχύει και για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. 

»Ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης άλλωστε ξεπέρασε το θέμα ρίχνοντας την ευθύνη στους... ανέμους: «Μπορεί να μη φύσηξε όσο θα περιμέναμε» τόλμησε να ξεστομίσει, δίχως ίχνος ντροπής κι έληξε το ζήτημα με συνοπτικές διαδικασίες. Συνεπώς δεν θα πρέπει να ευελπιστούν οι πολίτες σε ουσιαστικές παρεμβάσεις. Το πολύ πολύ να στείλει ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιστολή στον... Αίολο.​»

Δ. Κουτσούμπας: Όσο πιο ψηλά το ΚΚΕ τόσο πιο καλά για την Ελλάδα, τον εργαζόμενο λαό, τους νέους

 


Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ1 το απόγευμα της Δευτέρας, τόνισε «Όσο πιο ψηλά το ΚΚΕ τόσο πιο καλά για την Ελλάδα, για τον εργαζόμενο λαό, για τους νέους».

Ερωτηθείς γιατί να ψηφίσει κάποιος ΚΚΕ που είναι αντίθετο στην ΕΕ, απάντησε «γιατί στο ευρωκοινοβούλιο, γίνεται ό,τι και στο εθνικό κοινοβούλιο. Συζητιούνται και παίρνονται αποφάσεις στη συντριπτική τους πλειοψηφία αντιλαϊκές, αποφάσεις που δεν είναι προς το συμφέρον του ελληνικού λαού και των εργαζομένων. Εκεί, το ΚΚΕ που εκφράζει την αντίθετη φωνή στην ΕΕ των μονοπωλίων, των λόμπι της διαφθοράς, της εκμετάλλευσης, των πολέμων, της ακρίβειας και όλων των αντιλαϊκών νόμων και οδηγιών είναι αποφασιστικός παράγοντας για να μπορούν να έχουν οι εργαζόμενοι της χώρας μας μια φωνή που θα εμποδίζει αντιλαϊκά μέτρα, θα τα αποκαλύπτει και θα οργανώνει την πάλη στην χώρα αλλά και σε επίπεδο Ευρώπης ενάντια σε αυτά».

«Προηγείται το ευρωκοινοβούλιο σε αντιλαϊκές οδηγίες, κατευθύνσεις και μέτρα και μετά έρχονται τα εθνικά κοινοβούλια, όπως η ελληνική Βουλή, και η κυβερνητική πλειοψηφία επικυρώνει και υλοποιεί αυτά τα μέτρα που συνδιαμορφώνονται στο ευρωκοινοβούλιο» συμπλήρωσε και πρόσθεσε:

«Το πόσο έτοιμος θα είναι ένας λαός να δεχθεί και να αντιμετωπίσει αυτά τα μέτρα είναι ακριβώς η φωνή των ευρωβουλευτών του ΚΚΕ».

Αναφερόμενος στη Γάζα, ο Δ. Κουτσούμπας σημείωσε ότι «οι μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα έχουν τα πρώτα αποτελέσματα, καθώς αρχίζει και διαμορφώνεται μια διαφορετική λογική προσέγγισης».

Σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το «Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο, μετά από αυτές τις κινητοποιήσεις, καταδίκασε τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου. Το Διεθνές Δικαστήριο του ΟΗΕ έδωσε εντολή στον Νετανιάχου να σταματήσει τους βομβαρδισμούς στη Ράφα και να ανοίξει ανθρωπιστική διέξοδο».

Στην παρατήρηση για την καταδίκη (από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο) «και της ηγεσίας της Χαμάς» ανέφερε «και την ηγεσία της Χαμάς, αλλά αυτό το είχε κάνει από την αρχή. Από την αρχή τους είχε καταδικάσει.... Αλλά τώρα καταδίκασε και τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου».

Επισήμανε ότι «την ίδια ώρα που ο Νετανιάχου συνεχίζει να βομβαρδίζει και να σκοτώνονται παιδιά και άμαχοι, η ελληνική κυβέρνηση κάνει στρατιωτικές ασκήσεις με το Ισραήλ στη Μεσόγειο. Συνεχίζει να του δίνει το άλλοθι της "αυτοάμυνας" που τις πρώτες μέρες μπορεί να δικαιολογούνταν ή να το εξηγούσε... Εμείς δεν το δικαιολογούμε ποτέ αυτό διότι ο Οκτώβρης έφτασε μετά από επί δεκαετίες δολοφονικά χτυπήματα ενάντια στον Παλαιστινιακό λαό. Επιπλέον, ακόμα δεν αναγνωρίζει το Παλαιστινιακό κράτος παρότι υπάρχει ομόφωνη απόφαση της ελληνικής Βουλής. Τώρα είναι η στιγμή να ακολουθήσει το παράδειγμα της Ισπανίας, της Ιρλανδίας, της Νορβηγίας και άλλων 143 κρατών».

«Η ελληνική κυβέρνηση έχει συνταχθεί με το μέρος του κράτους τρομοκράτη του Ισραήλ ενάντια στον Παλαιστινιακό λαό», επισήμανε χαρακτηριστικά.

Ερωτηθείς αν μπορεί το ΚΚΕ να συμπορευθεί με άλλες πολιτικές δυνάμεις σε μια σειρά ζητήματα, όπως τα Τέμπη, οι υποκλοπές, η Υγεία και η ακρίβεια ο Δ. Κουτσούμπας είπε, ότι «έχει συμβεί να συμπέσουμε με άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης σε κάποια ζητήματα. Αυτό δεν σημαίνει συμπόρευση, διότι το πρόβλημα αρχίζει όταν προτείνεις πολιτικές λύσεις. Εκεί είναι η μέρα με τη νύχτα».

Για το θέμα των Τεμπών σημείωσε ότι με βάση τη δικογραφία, το λιγότερο που πρέπει να γίνει είναι να συσταθεί Προανακριτική Επιτροπή καθώς υπάρχουν ποινικές ευθύνες. Εμείς θα στηρίξουμε την Προανακριτική Επιτροπή, όπως είχαμε στηρίξει και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ και την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για Προανακριτική, αλλά μόνο που εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα λόγω του αριθμού των βουλευτών να προτείνουμε Προανακριτική».

Απαντώντας στην ερώτηση «'Αρα αν φέρουν πρόταση για προανακριτική αυτά τα κόμματα, εσείς θα την υποστηρίξετε;» απάντησε: «Βεβαίως θα την υποστηρίξουμε και όχι μόνο αυτό. Εμείς λέγαμε ότι για να φύγει αυτός ο σκόπελος από τη μέση, πρέπει να καταργηθεί ο νόμος περί ευθύνης υπουργών. Και είχαμε προτείνει στη Συνταγματική Αναθεώρηση να αναθεωρηθεί ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και δεν συμφώνησε ούτε η ΝΔ, ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, ούτε το ΠΑΣΟΚ, γιατί μόνο έτσι θα μπορούσαν να αποδίδονται κατευθείαν οι ποινικές ευθύνες και να δικάζονται και οι υπουργοί, όπως όλος ο ελληνικός λαός».

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ χαρακτήρισε «εξοργιστική και αποκρουστική» τη συζήτηση περί περιουσιών και πλούτου ορισμένων πολιτικών αρχηγών, με αφορμή το «πόθεν έσχες του» κ. Κασσελάκη. «Όταν ο εργαζόμενος δεν έχει να περάσει το μήνα και μετράει ευρώ το ευρώ για το τί θα ξοδέψει είναι αποκρουστικό να γίνεται συζήτηση από τα κανάλια έξι μέρες πριν τις ευρωεκλογές για τον αμύθητο πλούτο που έχουν ορισμένοι» πρόσθεσε.

Ερωτηθείς αν είναι «καθαρά τα πράγματα» με το πολιτικό χρήμα στην Ελλάδα, απάντησε «όχι, δεν είναι καθαρά και δεν υπάρχει διαφάνεια. Υπάρχει πολύ χρήμα κάτω από το τραπέζι και βεβαίως να ξαναθυμίσω, επειδή μιλάμε για Ευρώπη και Ευρωεκλογές, όταν εμείς λέμε την ΕΕ η "Ευρώπη των λόμπι και της διαφθοράς", τα ζήσαμε και στο παρελθόν, για το πώς χρηματίζονται ευρωβουλευτές, πολιτικά κόμματα, συγκεκριμένα πρόσωπα, επίσης, από διάφορα λόμπι άλλων χωρών, άλλων οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων για να ψηφίζουν συγκεκριμένες οδηγίες και συγκεκριμένα μέτρα στο ευρωκοινοβούλιο που είναι αρεστά σε αυτούς φυσικά. 'Αρα, λοιπόν, αυτό δεν είναι διαφάνεια, αυτό είναι αίσχος».

Στην ερώτηση «πώς νιώθει ο Δημήτρης Κουτσούμπας στο Tiktok» σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «πρέπει να αξιοποιούνται τα επιτεύγματα της επιστήμης που βοηθάνε και στην επικοινωνία. Μόνο που ειδικά με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και εδώ είναι και ένα κάλεσμα για τη νεολαία πρέπει να χρησιμοποιούνται με φειδώ, με μέτρο, όπως όλα άλλωστε».

Υπογράμμισε, ότι σε κάθε περίπτωση, και βέβαια στην πολιτική, το πλέον σημαντικό είναι η ζωντανή επαφή με τους ανθρώπους.

Σημείωσε, επίσης, ότι τα ΜΚΔ και το TikTok στο ΚΚΕ «δεν τα χρησιμοποιούμε προσωπικά ο καθένας για την προβολή του εαυτού του, αλλά μόνο ως κόμμα και εκεί αξιοποιείται και ο Γραμματέας και άλλα στελέχη και άλλοι υποψήφιοι».

Τέλος ερωτηθείς για το «ποιό είναι το σωστό μέτρο σύγκρισης, οι προηγούμενες ευρωεκλογές ή οι τελευταίες εθνικές εκλογές για τα ποσοστά των κομμάτων» είπε «νομίζω ότι είναι σε συνδυασμό. Βέβαια, το πιο πρόσφατο είναι τι έχεις ως αποτύπωση στις προηγούμενες εκλογές, πάντα, βέβαια, μετρώντας και υπολογίζοντας και τι έπαιρνες σε αντίστοιχες ευρωεκλογές σε σχέση με τις τότε βουλευτικές εκλογές, αλλά να είναι ενιαία η αντιμετώπιση σε όλα τα κόμματα, γιατί ακούω από πολλούς, λέει "Μμμ έχει μείωση το ΚΚΕ" και μετράνε, ξέρω εγώ, την δημοσκοπική άνοδο ή πτώση κάποιου κόμματος ανάλογα με τις εξελίξεις μόνο και δεν μετράνε με το τι ποσοστό έχει ως αφετηρία».

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Κυρ. Μητσοτάκης: Ήρθε η ώρα να αντιληφθεί η Ευρώπη, ότι η ελληνική ναυτιλία θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη στρατηγική της αυτονομία

 


«Θέλω να ξέρετε ότι θα είμαι δίπλα σας σε κάθε μάχη που θα δώσει η ελληνική ναυτιλία για να δυναμώσει αυτή η αλυσίδα αξίας, με επίκεντρο τη χώρα μας: από την πράσινη μετάβαση μέχρι τα ασφαλή λιμάνια και από την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων μέχρι την ενίσχυση του έμψυχου υλικού με τις δεξιότητες που απαιτούν οι εξελίξεις» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην τελετή έναρξης της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια 2024», όπου ήταν ο κεντρικός ομιλητής, υπογραμμίζοντας ότι η ελληνική ναυτιλία διατηρεί αμείωτο τον δυναμισμό της στην κορυφή του πλανήτη. «Και γίνεται έτσι μια μεγάλη πηγή υπερηφάνειας για την πατρίδα μας, ένας πυλώνας της εθνικής οικονομίας της, αλλά κι ένας πρεσβευτής της Ελλάδας σε κάθε λιμάνι της γης» είπε.

Κυρ. Μητσοτάκης στα στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης: "Να ξορκίσουμε την αποχή, να δούμε τη μεγάλη εικόνα και το βράδυ της Κυριακής να γιορτάσουμε μία ακόμα μεγάλη νίκη για τη ΝΔ"

Στην συνέχεια ο πρωθυπουργός αφού αναφέρθηκε στον ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας και τις πολυεπίπεδες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία και ενόψει των ευρωεκλογών είπε: «Πράγματι, εδώ και πέντε χρόνια η ελληνική φωνή ακούγεται δυνατά, αλλά ακούγεται κυρίως πειστικά, στην Ευρώπη. Προτείνει και διεκδικεί, συμμαχεί και προωθεί τα εθνικά συμφέροντα μέσα από ευρωπαϊκές πολιτικές. Ενώ το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, όπου η Νέα Δημοκρατία αποτελεί τη μεγαλύτερη πολιτική δύναμη, θέτει τώρα ως κεντρική του επιδίωξη τη λεγόμενη "πολιτική των τριών Α": Ανταγωνιστική οικονομία, αυτόνομη ευρωπαϊκή άμυνα και Κοινή Αγροτική Πολιτική, με ευελιξία στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση».

«Θέλω να τονίσω ότι στην επίτευξη αυτών των στόχων η ευρωπαϊκή και, κατά συνέπεια, η ελληνική ναυτιλία πρέπει να παίξουν καταλυτικό ρόλο. Στην ενεργειακή ασφάλεια, την οποία τελικά μόνο η ναυτιλία μπορεί να εγγυηθεί. Στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, σε ένα περιβάλλον όπου άλλες μεγάλες χώρες εφαρμόζουν πολιτικές προστατευτισμού. Όπως και στον τομέα της ασφάλειας, όπου οι ελληνικές προτάσεις για το μεταναστευτικό και τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων γίνονται παράγοντες οικοδόμησης μιας νέας πραγματικότητας» συμπλήρωσε.

«Και σε μια εποχή όπου η Ευρώπη "ψάχνεται" να προσδιορίσει την έννοια της στρατηγικής αυτονομίας, ήρθε η ώρα να αντιληφθεί ότι η ναυτιλία, η ευρωπαϊκή ναυτιλία, η ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί τη σημαντικότερη δύναμη εντός της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, θα παίξει σε αυτή τη στρατηγική αυτονομία έναν καθοριστικό ρόλο» κατέληξε ο πρωθυπουργός.

 

niologio.gov.gr - Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας

 

Μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης, ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε το περίπτερο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπου παρακολούθησε την παρουσίαση της νέας εφαρμογής για την ψηφιοποίηση της αίτησης νηολόγησης και χορήγησης εγγράφου εθνικότητας των ελληνικών ποντοπόρων πλοίων, «niologio.gov.gr».

Η νέα εφαρμογή, που αποτελεί διαχρονικό αίτημα της ναυτιλιακής κοινότητας, μειώνει τη γραφειοκρατία και επιταχύνει τις διαδικασίες νηολόγησης, ενδυναμώνοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας. Χάρη στην ψηφιοποίηση της όλης διαδικασίας, το έγγραφο εθνικότητας του πλοίου, που φέρει μοναδικό QRCode για την άμεση επαλήθευση της γνησιότητάς του από κάθε αρμόδια αρχή ανά τον κόσμο, παράγεται αυτοματοποιημένα και χορηγείται άμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία.

 

Την παρουσίαση έκανε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ενώ την εκδήλωση χαιρέτισαν ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης και η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού.

Μετά την παρουσίαση της νέας εφαρμογής, ο Πρωθυπουργός περιηγήθηκε στα περίπτερα της έκθεσης και είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με εκθέτες και επιχειρηματίες του κλάδου της ναυτιλίας.

 

Ακολουθεί η ομιλία του πρωθυπουργού:

 

«Κυρίες και κύριοι υπουργοί, κυρία πρόεδρε, αγαπητοί πρέσβεις, κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι, με μεγάλη χαρά ανοίγω απόψε, για ακόμα μια φορά, τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση των "Ποσειδωνίων".

Αυτή τη συνάντηση κορυφής της παγκόσμιας ναυτιλίας, που στα 60 της χρόνια είναι φέτος λαμπρότερη από ποτέ, φιλοξενώντας, από όσο έχω ενημερωθεί, περισσότερους από 2.000 εκθέτες από 82 χώρες και στελέχη του κλάδου από ολόκληρο τον κόσμο.

Σε ένα φόρουμ προβληματισμού και διαλόγου για την επόμενη μέρα. Μία ευκαιρία συζητήσεων και συμφωνιών, αλλά και γιορτής. Γιορτής για την ελληνική ναυτιλία, που διατηρεί αμείωτο τον δυναμισμό της στην κορυφή του πλανήτη. Και γίνεται έτσι μια μεγάλη πηγή υπερηφάνειας για την πατρίδα μας, ένας πυλώνας της εθνικής οικονομίας της, αλλά κι ένας πρεσβευτής της Ελλάδας σε κάθε λιμάνι της γης.

Και όλα αυτά χάρη στο πρωτοπόρο πνεύμα, στην αποφασιστικότητα, την ευελιξία, την προσαρμοστικότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών. Χαρακτηριστικά τα οποία, παρά τις κρίσεις και τις μεγάλες γεωπολιτικές προκλήσεις της τελευταίας δεκαετίας, αύξησαν κατά 50% τη χωρητικότητα του ποντοπόρου στόλου μας, ώστε να κατέχει ήδη παραπάνω από το 1/5 του παγκόσμιου τονάζ, πρώτος στην Ευρώπη και στον κόσμο και δεύτερος σε αξία μετά την Κίνα.

Πρόκειται για δεδομένα που αποτυπώνουν την τεράστια σημασία της ναυτιλίας για την πατρίδα μας, καθώς το ίδιο διάστημα, σε αυτή τη δεκαετία, έχει συμβάλλει στην οικονομία μας με περισσότερα από 150 δισεκατομμύρια, στηρίζοντας το εξωτερικό μας εμπόριο αλλά και το ισοζύγιο συναλλαγών, δημιουργώντας πολλές άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, ζωντανεύοντας την τελευταία πενταετία ξανά τα ναυπηγεία μας, επενδύοντας συστηματικά σε νέες τεχνολογίες, στην πράσινη ενέργεια αλλά και σε ακίνητα, στον τουρισμό. Προσφέροντας, όμως, και αθόρυβο κοινωνικό έργο, είτε ατομικά είτε μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Και θα έλεγα ότι σε αυτή την συγκυρία, μάλιστα, που τα νοικοκυριά τα "πολιορκούν" τα κύματα της ακρίβειας, αξίζει να υπενθυμίσουμε και να τονίσουμε ότι είναι τα πλοία που τροφοδοτούν την παγκόσμια οικονομία με τον πιο οικονομικό τρόπο, μεταφέροντας σιτηρά, μεταλλεύματα, πετρέλαιο, φυσικό αέριο, κάθε είδους εμπόρευμα, σε ένα έργο το οποίο, προφανώς, δεν σταμάτησε ούτε τα χρόνια της πανδημίας.

Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ήταν η ναυτιλία που αργότερα εγγυήθηκε ουσιαστικά την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Για να κρατά, σήμερα, τις θάλασσες ανοιχτές, παρά τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και την ένταση στον Κόλπο.

Και πρόκειται για πολυεπίπεδες προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας, στις οποίες προστίθεται μία ακόμα με τη σφραγίδα του 21ου αιώνα. Και μιλώ για το πέρασμα από τα αχαρτογράφητα νερά της ενεργειακής μετάβασης, προκειμένου οι στόλοι να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές των ρύπων και το 2050 να επιτευχθεί και για τη ναυτιλία ο στόχος του net zero.

Κάτι που σημαίνει πράσινα καύσιμα, ψηφιοποίηση και αυτοματισμός στη χάραξη αποδοτικότερων διαδρομών, αλλά και ένα τείχος προστασίας στις κυβερνοεπιθέσεις με περισσότερο εξειδικευμένα πληρώματα.

Και ήδη, θέλω να τονίσω, η κυβέρνηση και το υπουργείο συνεργάζεται με ευρωπαίους εταίρους και με τον διεθνή ναυτιλιακό οργανισμό για τη διαμόρφωση ενός φιλόδοξου όσο και ρεαλιστικού θεσμικού πλαισίου, με ενιαία πρότυπα τα οποία, άλλωστε, θα κληθούν να κατευθύνουν και τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας οι οποίες απαιτούνται.

Και εδώ, όμως, η ναυτιλία μας, η ελληνική ναυτιλία, πρωτοπορεί. Το 1/3 του στόλου έχει, πια, συστήματα ενεργειακής απόδοσης, ολοένα και περισσότερα πλοία μπορούν να χρησιμοποιήσουν LNG, πλοιοκτήτες μας προχωρούν στη ναυπήγηση σκαφών με πλυντρίδες δέσμευσης οξειδίων του θείου.

Παράλληλα, βέβαια, είναι και ευθύνη του κράτους να εκσυγχρονίσει τις υποδομές για να υποστηρίξει αυτή τη μετάβαση. Με τα λιμάνια μας να αλλάζουν, όχι μόνο αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αλλά και της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, το οποίο είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ το Σάββατο, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης. Λιμάνια τα οποία αναβαθμίζονται σημαντικά. Γιατί, θα το ξαναπώ, θέλουμε τα λιμάνια μας ασφαλείς εμπορικούς κόμβους που θα συνδέουν τον κόσμο με την Ελλάδα, την Ανατολή με την Δύση.

Θέλουμε τα λιμάνια μας σημεία υποδοχής ταξιδιωτών προς τις πόλεις και τα νησιά μας. Και, φυσικά, κέντρα επαφής των πλοίων με την ξηρά για τον ανεφοδιασμό τους. Στο 9ο "Our Ocean Conference" που έγινε στην Αθήνα τον Απρίλιο, δεσμευτήκαμε ότι ως το 2030 δώδεκα λιμάνια θα έχουν υποδομές "cold ironing" για την ηλεκτροδότηση των πλοίων.

Ανακοινώσαμε, επίσης, τη συμμετοχή μας στην κίνηση "Clean Energy Marine House" για να ξεκλειδώσουμε την παγκόσμια αλυσίδα παραγωγής, μεταφοράς αλλά και χρήσης καθαρών καυσίμων. Ενώ, ειδικά για την ακτοπλοΐα μας, που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με πάνω από 100 κατοικημένα νησιά, είναι επιβεβλημένο να προχωρήσουμε στην ανανέωση του στόλου και τη χρήση πλοίων χαμηλότερων εκπομπών.

Στο συγκεκριμένο μέτωπο ξεκινούμε από τις άγονες γραμμές που επιδοτούνται από το κράτος, ένα έργο που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Έχουμε έως τώρα εξασφαλίσει 80 εκατομμύρια, σκοπός είναι να ενεργοποιήσουμε τουλάχιστον 400 ακόμα. Δεν θα είναι κάτι απλό. Αποτελεί, ωστόσο, μονόδρομο σε μια νησιωτική χώρα όπως η δική μας.

Δεν αναφέρομαι, προφανώς, μόνο στον τουρισμό, αλλά κυρίως στην σημασία που έχει για εμάς η καθαρή θάλασσα, ο καθαρός αέρας, αυτοί οι πολύτιμοι φυσικοί πόροι τους οποίους πρέπει να διαφυλάξουμε.

 

Ακριβώς σε αυτό αποσκοπεί και συνολικά ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε το πιο δυναμικό άνοιγμα της πατρίδας μας προς τις παγκόσμιες θάλασσες. Και δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι βραχίονες αυτής της αντίληψης αποτελούν και οι δεσμεύσεις για δημιουργία θαλάσσιων πάρκων σε περιοχές που ανήκουν στην κυριαρχία του κράτους μας.

Όχι μόνο γιατί η ανάπτυξη οφείλει να συμβαδίζει με την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και γιατί ο σεβασμός, ειδικά στο θαλάσσιο περιβάλλον, οφείλει να ενταχθεί, πλέον, μόνιμα στην πολιτική ατζέντα, ενώνοντας και όχι διχάζοντας χώρες και λαούς.

Υποδομές μας, όμως, είναι και τα ναυπηγεία μας, τα οποία τώρα αναγεννώνται, ύστερα από δεκαετίες ερήμωσης. Στην Ελευσίνα, στον Σκαραμαγκά, στη Σύρο, αλλά και στη Σαλαμίνα, στο Πέραμα, το οποίο σφύζει από δουλειά, στη Χαλκίδα. Αναλαμβάνοντας, επιτέλους, ξανά την συντήρηση και επισκευή εμπορικών αλλά και πολεμικών πλοίων, αλλά και μελλοντικά το χτίσιμο των νέων σκαφών. Ένας ξεχωριστός πυλώνας, ο οποίος προσφέρει σημαντικά δημόσια έσοδα, πολλές θέσεις εργασίας, τόνωση συναφών αγορών, όπως βέβαια και αμυντική αυτονομία στην πατρίδα μας.

Και για όλα τα παραπάνω, λοιπόν, θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε αυτό το πολύ δυναμικό ελληνικό ναυτιλιακό cluster, αξιώνοντας για πρώτη φορά από κοινού ευρωπαϊκές αλλά και ιδιωτικές επενδύσεις.

Με τη φιλοδοξία μέρος των δράσεων αυτών να πραγματοποιούνται εδώ, στην πατρίδα μας, κάτι που σηματοδοτείται και από την επιλογή να αναδειχθούν ως έτη ναυτικής εκπαίδευσης και το 2024 και το 2025, ώστε να εκσυγχρονιστούν τα προγράμματα στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού και η κατάρτιση των πληρωμάτων στα κέντρα μετεκπαίδευσης και επιμόρφωσης.

Είναι απολύτως απαραίτητο να ξαναπείσουμε τα νέα παιδιά να ασχοληθούν με τη θάλασσα, η οποία προσφέρει τόσο καλές δουλειές, με τόσο καλοπληρωμένους μισθούς και σε συνθήκες πολύ διαφορετικές από αυτές της προηγούμενης γενιάς.

Είναι μια διαδρομή, κα πρόεδρε, όπου η πολιτεία θα συναντιέται με πρωτοβουλίες των εφοπλιστών σε πολλά επίπεδα, όπως η συνδρομή σας στην αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία από τις καταστροφικές πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου.

Και είναι σημαντικό ότι εκεί ξεκινούν να επισκευάζονται, ουσιαστικά να ξανακατασκευαστούν από την αρχή 33 σχολεία, με μία δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που αγγίζει τα 50 εκατομμύρια ευρώ. Οι έξι συμβάσεις μάλιστα υπεγράφησαν σήμερα. Από αύριο θα έχουμε εργολάβους στα σχολεία αυτά, με σκοπό να έχουν παραδοθεί μέχρι το τέλος του έτους.

Σας ευχαριστούμε γι' αυτή την πολύ γενναιόδωρη δωρεά στην προσπάθεια αποκατάστασης της Θεσσαλίας. Μια ενέργεια που είμαι σίγουρος ότι θα βρει και συνέχεια σε άλλους τομείς, όπως η υγεία και ο πολιτισμός. Γιατί σε αυτές τις εθνικές προτεραιότητες πρέπει να συστρατεύονται όλες οι δυνάμεις του τόπου.

Φίλες και φίλοι, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο χώρος του οποίου ηγείστε, βρίσκεται μπροστά σε αλλαγές που θα καθορίσουν το αύριο των θαλάσσιων μεταφορών. Ήταν πολύ διαφωτιστικό το βίντεο το οποίο προβάλατε, που δείχνει παραστατικά αυτό το υποθετικό σενάριο του τι θα συνέβαινε στον κόσμο αν σταματούσαν τα πλοία να διασχίζουν τις παγκόσμιες θάλασσες.

Εξάλλου, νομίζω ότι είδαμε τις επιπτώσεις του, τι σημαίνει διαταραχή στο παγκόσμιο εμπόριο, από το γεγονός ότι ένα πλοίο είχε κλείσει το Σουέζ και είδαμε τα άμεσα αποτελέσματα και στις αυξήσεις των τιμών των ναύλων και φυσικά τις αλυσιδωτές επιπτώσεις που αυτό μπορεί να έχει μέχρι τις τιμές των τελικών προϊόντων.

Θέλω να ξέρετε ότι θα είμαι δίπλα σας σε κάθε μάχη που θα δώσει η ελληνική ναυτιλία για να δυναμώσει αυτή η αλυσίδα αξίας, με επίκεντρο τη χώρα μας: από την πράσινη μετάβαση μέχρι τα ασφαλή λιμάνια και από την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων μέχρι την ενίσχυση του έμψυχου υλικού με τις δεξιότητες που απαιτούν οι εξελίξεις.

Όμως, ο πρώτος λόγος ανήκει πάντα σε σας, στη διορατικότητα και στην τόλμη σας. 'Αλλωστε, το μυστικό της επιτυχίας της ελληνικής ναυτιλίας υπήρξε ανέκαθεν η ικανότητά σας να κάνετε τις δυσκολίες ευκαιρίες και είμαι βέβαιος ότι το ίδιο θα συμβεί και στις μέρες μας απέναντι στις προκλήσεις των καιρών.

Πολύ περισσότερο, καθώς αυτές διασταυρώνονται με τα στοιχήματα που τίθενται στην Ευρώπη στην αρχή ενός καινούριου πολιτικού κύκλου, τον οποίον θα εγκαινιάσουν οι ευρωεκλογές, σε μία συγκυρία η σημασία της οποίας διαπερνά την ήπειρο αλλά και τις θάλασσες ολόκληρου του κόσμου.

Πράγματι, εδώ και πέντε χρόνια η ελληνική φωνή ακούγεται δυνατά, αλλά ακούγεται κυρίως πειστικά, στην Ευρώπη. Προτείνει και διεκδικεί, συμμαχεί και προωθεί τα εθνικά συμφέροντα μέσα από ευρωπαϊκές πολιτικές. Ενώ το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, όπου η Νέα Δημοκρατία αποτελεί τη μεγαλύτερη πολιτική δύναμη, θέτει τώρα ως κεντρική του επιδίωξη τη λεγόμενη "πολιτική των τριών Α": Ανταγωνιστική οικονομία, αυτόνομη ευρωπαϊκή άμυνα και Κοινή Αγροτική Πολιτική, με ευελιξία στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση.

 

Θέλω να τονίσω ότι στην επίτευξη αυτών των στόχων η ευρωπαϊκή και, κατά συνέπεια, η ελληνική ναυτιλία πρέπει να παίξουν καταλυτικό ρόλο. Στην ενεργειακή ασφάλεια, την οποία τελικά μόνο η ναυτιλία μπορεί να εγγυηθεί. Στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, σε ένα περιβάλλον όπου άλλες μεγάλες χώρες εφαρμόζουν πολιτικές προστατευτισμού. Όπως και στον τομέα της ασφάλειας, όπου οι ελληνικές προτάσεις για το μεταναστευτικό και τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων γίνονται παράγοντες οικοδόμησης μιας νέας πραγματικότητας.

 

Το συμπέρασμα, συνεπώς, είναι ότι η πρόοδος της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης περνά τελικά μέσα από την πρόοδο της ναυτοσύνης. Πρόοδος στην οποία είμαι σίγουρος ότι θα δώσουν νέα ώθηση τα φετινά "Ποσειδώνια", αποδεικνύοντας ότι, όπως τα ξύλινα τείχη, δηλαδή τα πλοία, έδιναν νίκες στην Αθηναϊκή Δημοκρατία, έτσι και τα σύγχρονα σκάφη θα ταξιδεύουν τώρα παντού τις επιτυχίες της νέας Ευρώπης.

 

Και σε μια εποχή όπου η Ευρώπη "ψάχνεται" να προσδιορίσει την έννοια της στρατηγικής αυτονομίας, ήρθε η ώρα να αντιληφθεί ότι η ναυτιλία, η ευρωπαϊκή ναυτιλία, η ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί τη σημαντικότερη δύναμη εντός της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, θα παίξει σε αυτή τη στρατηγική αυτονομία έναν καθοριστικό ρόλο.

 

Και, βέβαια, οδηγώντας και την πατρίδα μας τελικά εκεί που δείχνει και το δικό μας σύνθημα: σταθερά, πιο κοντά στην Ευρώπη και στο μέλλον.

 

Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες σας και σας ευχαριστώ για την προσοχή σα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Συντριβή αεροσκάφους στο Καζακστάν: Σενάρια για κατάρριψή του από αντιαεροπορικά πυρά

  AP 25/12/2024 • 20:52 ΔΙΕΘΝΗ ΘΕΜΑΤΑ Σε θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση της συντριβής του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines που σύμφωνα με τ...