Σάββατο 8 Μαρτίου 2025

Σοκ: Στα 50 δισ. ευρώ «έκλεισαν» τα χρέη του ΕΦΚΑ το 2024 - Οι αλλαγές στον εξωδικαστικό μηχανισμό για το ΚΕΑΟ

 


Σοκ: Στα 50 δισ. ευρώ «έκλεισαν» τα χρέη του ΕΦΚΑ το 2024 - Οι αλλαγές στον εξωδικαστικό μηχανισμό για το ΚΕΑΟ
Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί για ρύθμιση οφειλών μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού 29.000 οφειλέτες

Ευκαιρία σε μεγαλο-οφειλέτες,
 αλλά και αδύναμους ελεύθερους επαγγελματίες με προσημειωμένα χρέη ως 15.000 ευρώ που έχουν υπαχθεί στο Κέντρο Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) και κινδυνεύουν με πτώχευση, δίνει ο νέος εξωδικαστικός μηχανισμός, την στιγμή που το ΚΕΑΟ απλοποιεί τους όρους εκποίησης περιουσιακών στοιχείων, ενώ για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 τα χρέη έφτασαν τα 50 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, σε έγγραφό του προς όλες τις υπηρεσίες, διευκρινίζει ότι η κλήτευση πιστωτών και οφειλέτη στη συζήτηση της αίτησης πτώχευσης.
Η κλήτευση εφόσον η αίτηση υποβάλλεται από τους πιστωτές πραγματοποιείται εντός 15 ημερών από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης πτώχευσης στη γραμματεία του δικαστηρίου και όχι 15 ημέρες πριν από την ορισθείσα δικάσιμο, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.

Απαιτούμενα δικαιολογητικά για την κατάθεση αίτησης πτώχευσης αποτελούν: Προβλέπεται ότι το παραδεκτό της αίτησης πτώχευσης δεν επηρεάζεται πλέον από παραλείψεις ή παραδρομές στα δικαιολογητικά έγγραφα, καθώς και ότι στην πτωχευτική απόφαση το δικαστήριο μπορεί να συμπεριλάβει και οφειλές οι οποίες δεν είχαν αρχικά συμπεριληφθεί στην αίτηση πτώχευσης αλλά προέκυψαν στη συνέχεια.
Προβλέπεται ότι η ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης πτώχευσης στην πλατφόρμα του Ηλεκτρονικού Μητρώου Φερεγγυότητας επέχει θέση αιτήματος για αυτεπάγγελτη αναζήτηση και ανάκτηση στοιχείων από τις βάσεις δεδομένων της φορολογικής διοίκησης και των χρηματοδοτικών φορέων.
Στην πτωχευτική περιουσία του οφειλέτη ανήκει επιπρόσθετα και το υπερβάλλον ποσό είτε των ετήσιων ευλόγων δαπανών διαβίωσης είτε το δωδεκαπλάσιο του ακατάσχετου εισοδήματος.
Επίσης, καταργείται για τους οφειλέτες και δεν εξετάζεται εφεξής ως απόκλιση από τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα και τους ορισμούς περί πολύ μικρής οντότητας - με βάση το οποίο εξαιρούνταν από την κατάταξή τους στην πολύ μικρή οντότητα τα νομικά πρόσωπα με καθαρό κύκλο εργασιών πλέον των 2.000.000€ και επακόλουθα και από τον χαρακτηρισμό της πτωχευτικής διαδικασίας ως μικρού αντικειμένου.

Κατά συνέπεια, εφεξής, η πτώχευση του οφειλέτη, φυσικού ή νομικού προσώπου, χαρακτηρίζεται ως μικρού αντικειμένου όταν ισχύουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

› το συνολικό ύψος του ενεργητικού της πτώχευσης δεν υπερβαίνει τις 350.000€
› το καθαρό ύψος του κύκλου εργασιών δεν υπερβαίνει τις 700.000€
› το μέσο πλήθος των απασχολούμενων δεν υπερβαίνει τους 10 εργαζόμενους.

Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί για ρύθμιση οφειλών μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού 29.000 οφειλέτες, ενώ με τις πρόσφατες αλλαγές τα κριτήρια ένταξης έγιναν πιο ευνοϊκά καθώς αυξήθηκαν τα όρια εισοδήματος των οφειλετών. Επιπρόσθετα η επιλογή του εξωδικαστικού μηχανισμού αποτελεί  αυτή τη στιγμή την μόνη ρύθμιση όπου  οι δόσεις αποπληρωμής μπορεί να ξεπερνούν και τις 100 ανάλογα με το ύψος της οφειλής.

Μέχρι πρότινος για να ενταχθεί ένας οφειλέτης στο καθεστώς ρύθμισης του εξωδικαστικού μηχανισμού έπρεπε να έχει ατομικό εισόδημα ως 7.000 ευρώ για μονοπρόσωπα νοικοκυριά, και 10.500 ευρώ οικογενειακό, το οποίο αυξάνονταν κατά 3.500 ευρώ ανά ανήλικο τέκνο με όριο ως τα 21.000 ευρώ.
Με τις αλλαγές τα όρια διπλασιάζονται, το ατομικό εισόδημα ανεβαίνει στα 14.000 ευρώ για μονοπρόσωπα νοικοκυριά, το οικογενειακό αυξάνεται στα 21.000 ευρώ και η προσαύξηση εισοδήματος για κάθε ανήλικο διαμορφώνεται στα 7.000 ευρώ ανά ανήλικο τέκνο με όριο τις 28.000 ευρώ για ζευγάρι ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα παιδί, τις 35.000 ευρώ για δύο παιδιά και 42.000 ευρώ για τρία ή περισσότερα παιδιά.

Παράλληλα, διπλασιάζονται και τα ανώτατα όρια για την αξία των περιουσιακών στοιχεία του οφειλέτη, από 120.000 στα 240.000 ευρώ για μονοπρόσωπα νοικοκυριά, από 150.000 στα 300.000 ευρώ για ζευγάρια, ενώ η προσαύξηση ανά ανήλικο τέκνο αυξάνεται από τα 15.000 στα 30.000 ευρώ. Το όριο των οφειλών προς τα ταμεία που μπορούν να ρυθμιστούν με τον εξωδικαστικό ανέρχεται στις 300.000 ευρώ.

Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr

Μας προετοιμάζουν για μαύρες ημέρες – Ξεχάστε συντάξεις, νοσοκομεία και επιδόματα, πάμε σε πόλεμο με τη Ρωσία

 


Μας προετοιμάζουν για μαύρες ημέρες – Ξεχάστε συντάξεις, νοσοκομεία και επιδόματα, πάμε σε πόλεμο με τη Ρωσία
Η Ευρώπη πρέπει να μειώσει το κοινωνικό κράτος για να χτίσει ένα πολεμικό κράτος, λένε οι Financial Times
Σε μια ζοφερή εποχή σε μέλλοντα χρόνο, στην οποία το κράτος προνοίας έχει δώσει τη θέση του σε μια άνευ προηγουμένου πολεμική οικονομία, μας εισάγει με άρθρο του ο γνωστός δημοσιολόγος των Financial Times Janan Ganesh…
Ο Ganesh ξεκινά κάνοντας μια ιστορική αναδρομή στην πάλαι ποτέ κραταιή καγκελάριο της Γερμανίας Merkel…
«Σε μια σπάνια δήλωση της Angela Merkel που άντεξε στον χρόνο, η πρώην καγκελάριος της Γερμανίας είχε εκφράσει την ανησυχία της ότι η Ευρώπη αντιπροσώπευε το 7% του παγκόσμιου πληθυσμού, το ένα τέταρτο της παγκόσμιας οικονομικής παραγωγής και το ήμισυ των κοινωνικών δαπανών.
Αυτά τα ποσοστά έχουν μεταβληθεί κάπως τα τελευταία 13 χρόνια, αλλά η ουσία της παρατήρησής της παραμένει αναλλοίωτη. Και μάλιστα, η σημασία της έχει αυξηθεί.
Ο λόγος που η Merkel επιθυμούσε περικοπές στο κοινωνικό κράτος ήταν η διατήρηση του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής» σημειώνει.
Στη συνέχεια, απευθύνει μια σειρά από ρητορικά ερωτήματα: «Σήμερα, στόχος είναι η υπεράσπιση της ίδιας της ζωής των Ευρωπαίων.
Πώς, αν όχι μέσω ενός μικρότερου κοινωνικού κράτους, θα χρηματοδοτηθεί μια καλύτερα εξοπλισμένη ήπειρος;

Δανεισμός; Η Βρετανία και η Γαλλία έχουν βιώσει πρόσφατα έντονες στιγμές με τους επενδυτές ομολόγων.
Το δημόσιο χρέος στις δύο χώρες, όπως και στην Ιταλία, πλησιάζει ή ξεπερνά το εθνικό ΑΕΠ.
Μια πιθανή λύση θα ήταν η "ευρωπαϊκοποίηση" του χρέους. Φανταστείτε μια συμφωνία βάσει της οποίας η Γερμανία δανείζεται περισσότερα χρήματα για να καλύψει το κόστος στρατιωτικής ενίσχυσης άλλων χωρών, οι οποίες με τη σειρά τους θα μπορούσαν να κάνουν πράγματα –να αναπτύξουν πυρηνικά όπλα, να τοποθετήσουν στρατεύματα κοντά στη Ρωσία – που θα ήταν πολιτικά αδιανόητα για το ίδιο το Βερολίνο.
Το πρόβλημα; Ακόμα και η περιγραφή αυτής της μεγάλης συμφωνίας μοιάζει απίθανη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Και δεδομένου ότι η Ρωσία έχει κίνητρο να δράσει προτού η Ευρώπη επανεξοπλιστεί, ο χρονικός ορίζοντας έχει πραγματικά σημασία.
Η άλλη επιλογή είναι η αύξηση των φόρων. Στα όρια, μπορεί να γίνει. Αλλά μεγάλες αυξήσεις;
Σε μια ήπειρο που ήδη χαρακτηρίζεται από οικονομική στασιμότητα;
Αυτό θα αποδείκνυε ότι η Ευρώπη δεν έχει μάθει τίποτα από δεκαετίες οικονομικής αδράνειας, από ατελείωτες εκθέσεις για την ανταγωνιστικότητα ή από τις ΗΠΑ.

Δεν είναι καν σαφές ότι οι αυξήσεις φόρων θα ήταν πιο αποδεκτές από τους ψηφοφόρους σε σχέση με τις περικοπές δαπανών.
Στη Βρετανία, μια κυβέρνηση με τεράστια λαϊκή εντολή δεν έχει ακόμη συνέλθει πλήρως από τον φθινοπωρινό προϋπολογισμό αύξησης των φόρων, παρόλο που το μεγαλύτερο βάρος έπεσε στις επιχειρήσεις.
Δύο φορές, ο Emmanuel Macron έχει αντιμετωπίσει διαμαρτυρίες που συγκλόνισαν το γαλλικό κράτος.
Η πρώτη ήταν εναντίον μιας φορολογικής αύξησης».

Κοινωνικό κράτος

Κατόπιν, αφού κατέδειξε πως η ΕΕ μαστίζεται από υπαρξιακή κρίση, ο Ganesh εξαπέλυσε την προδιαγεγραμμένη επίθεσή του στο κοινωνικό κράτος – μια κατάκτηση μακρών κοινωνικών αγώνων:
«Οποιοσδήποτε κάτω των 80 ετών που έχει περάσει τη ζωή του στην Ευρώπη μπορεί να συγχωρεθεί αν θεωρεί το γιγαντιαίο κοινωνικό κράτος ως κάτι αυτονόητο.
Στην πραγματικότητα, ήταν το προϊόν ασυνήθιστων ιστορικών συνθηκών, που επικράτησαν στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και πλέον δεν ισχύουν.
Μία από αυτές ήταν η έμμεση αμερικανική επιδότηση μέσω του ΝΑΤΟ, που επέτρεψε στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να δαπανούν περισσότερα σε κοινωνικές παροχές αντί για στρατιωτικές δαπάνες (αν και δαπανήθηκαν μεγάλα ποσά και στα δύο).
Ένας άλλος παράγοντας ήταν ότι, κατά τη "χρυσή εποχή" του κοινωνικού κράτους, η Ευρώπη είχε ελάχιστο ανταγωνισμό από την Κίνα ή ακόμα και την Ινδία, οι οποίες δεν είχαν πραγματικά ενσωματωθεί στην παγκόσμια οικονομία μέχρι τη δεκαετία του 1990.
Η κοινωνική αγορά αναπτύχθηκε σε ένα προστατευμένο περιβάλλον.
Ένας τρίτος ευνοϊκός παράγοντας ήταν ο σχετικά νεανικός πληθυσμός — το 1972, μόνο το 13% των Βρετανών ήταν άνω των 65 ετών.
Σήμερα, το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί περίπου στο ένα πέμπτο. Τα αντίστοιχα ποσοστά στη Γαλλία είναι παρόμοια, ενώ στη Γερμανία είναι λίγο υψηλότερα, με τις τρεις χώρες να αναμένεται να γεράσουν ακόμη περισσότερο καθώς προχωρά ο 21ος αιώνας.
Οι υποχρεώσεις για συντάξεις και υγειονομική περίθαλψη ήταν ήδη δύσκολο να καλυφθούν από τον ενεργό πληθυσμό, ακόμη και πριν από το γερμανικό αμυντικό σοκ.
Τώρα, φαντάζουν σχεδόν αδύνατες, για να μην αναφερθούμε στην ηθική διάσταση του να ζητείται από τους νέους να επωμιστούν τόσο το κόστος της άμυνας όσο και τη διατήρηση ενός συγκεκριμένου βιοτικού επιπέδου για τους ηλικιωμένους.
Αυτό ξεπερνά ακόμα και τις απαιτήσεις του Λόρδου Κίτσενερ.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει να γίνουν πιο σφιχτές με τους ηλικιωμένους. Ή, αν αυτό είναι αδιανόητο λόγω της εκλογικής τους δύναμης, το μαχαίρι θα πρέπει να πέσει σε πιο παραγωγικούς τομείς δαπανών.
Σε κάθε περίπτωση, το κοινωνικό κράτος, όπως το γνωρίζουμε, πρέπει να υποχωρήσει κάπως: όχι τόσο ώστε να πάψει να υφίσταται, αλλά αρκετά ώστε να πονέσει.
Δεν σχεδιάστηκε ποτέ για έναν κόσμο όπου η ηλικία των 100 ετών θα είναι κάτι το συνηθισμένο.
Δεν προοριζόταν ποτέ να επιτρέπει καταστάσεις όπως ο σημερινός λογαριασμός επιδομάτων ανεργίας της Βρετανίας.
Η αύξηση των κοινωνικών δαπανών τον περασμένο αιώνα ήταν εντυπωσιακά παγκόσμιο φαινόμενο —από την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ μέχρι την Αυστραλία και τον Καναδά— αλλά τα απόλυτα επίπεδα είναι υψηλότερα στην Ευρώπη.
Ως η πιο στρατιωτικά εκτεθειμένη περιοχή από αυτές, αυτό δεν είναι βιώσιμο.
Το ερώτημα είναι αν το κοινό συμφωνεί. Οι αναλυτές αμφιβάλλουν κατά πόσο οι πλούσιες, δημοκρατικές κοινωνίες μπορούν να προχωρήσουν σε δύσκολες μεταρρυθμίσεις — εκτός και αν βρεθούν σε κρίση.
Η χρόνια δυσφορία δεν αρκεί. Πρέπει να υπάρξει ένα στοιχείο πραγματικού φόβου, όπως ίσως συμβαίνει τώρα.
Υπάρχει κι ένας άλλος λόγος να πιστεύουμε ότι οι περικοπές δαπανών είναι πιο εύκολο να «πουληθούν» στο όνομα της άμυνας, παρά μιας γενικής ιδέας περί αποδοτικότητας.
Η άμυνα έχει από μόνη της κοινωνικές προεκτάσεις. Ο αμερικανικός στρατός λειτουργεί και ως επαγγελματικός, είναι δε χρηματοδότης πανεπιστημιακών σπουδών και, πάνω απ’ όλα, ως εργοδότης — συχνά σε λιγότερο ευνοημένες πολιτείες, όπως το Κάνσας και το Κεντάκι, που φιλοξενούν στρατιωτικές βάσεις.
Αν οι αμυντικοί προϋπολογισμοί της Ευρώπης κινηθούν προς το 4% του ΑΕΠ, η δυνατότητα επέκτασης του κοινωνικού τους ρόλου δεν είναι αμελητέα.
Παρ’ όλα αυτά, αυτός δεν είναι ο σκοπός της άμυνας, και οι πολιτικοί πρέπει να επιμείνουν σε αυτό. Ο σκοπός είναι η επιβίωση.
Η Ευρώπη δεν πρέπει ποτέ ξανά να βρεθεί σε μια κατάσταση όπου άνθρωποι όπως ο Αμερικανός αντιπρόεδρος J. D. Vance έχουν εξουσία ζωής και θανάτου πάνω της. Όλες οι άλλες προτεραιότητες έρχονται σε δεύτερη μοίρα.
Μέχρι τώρα, οι πιο διορατικοί αναγνώστες θα έχουν συνειδητοποιήσει τι θα θυμίζει μια πιο στρατιωτικοποιημένη και λιγότερο κοινωνικά προσανατολισμένη Ευρώπη: την υπερδύναμη που απομακρύνεται από αυτήν.
Ως αποτέλεσμα της γεωπολιτικής τους αποξένωσης, η Ευρώπη και η Αμερική ίσως καταλήξουν να μοιάζουν μεταξύ τους περισσότερο από ποτέ — όχι ως δύο μπλοκ μιας ενιαίας «Δύσης», αλλά ως καθρέφτες ο ένας του άλλου.
Αν οι συνθήκες δεν ήταν τόσο απελπιστικές, αυτή η ειρωνεία (ή παράδοξο, ή κάτι άλλο) θα μπορούσε να προκαλέσει ένα πικρό χαμόγελο».
Όπως καταλάβατε, μας προετοιμάζουν – τα χειρότερα είναι μπροστά…

www.bankingnews.gr

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων (08 Μαρτίου)

 


Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων (08 Μαρτίου)
Ο Τύπος σήμεραΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ / EUROKINISSI

Διαβάστε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

Διαβάστε εδώ όλες τις πολιτικές εφημερίδες της ημέρας.Διαβάστε εδώ όλες τις οικονομικές εφημερίδες της ημέρας.Διαβάστε εδώ όλες τις αθλητικές εφημερίδες της ημέρας.

Απορρίφθηκε η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης με 157 ψήφους

 


Με 157 ψήφους απορρίφθηκε από την Ολομέλεια η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, που υπέβαλλαν το ΠΑΣΟΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Αριστερά και η Πλεύση Ελευθερίας και εννέα ανεξάρτητοι βουλευτές.

Σε σύνολο 293 ψηφισάντων βουλευτών, υπέρ της πρότασης δυσπιστίας ψήφισαν 136 βουλευτές και κατά της πρότασης ψήφισαν 157 βουλευτές.

Απόντες ήταν επτά βουλευτές: ο πρώην πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, ο ανεξάρτητος (προερχόμενος από τη ΝΔ) Μάριος Σαλμάς και οι πέντε βουλευτές του κόμματος "Σπαρτιάτες".

Διαβάστε επίσης:

Κυρ. Μητσοτάκης: Είμαι έτοιμος να προτείνω αναθεώρηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών

Ν. Ανδρουλάκης: Είστε μια κυβέρνηση σε αποδρομή

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης όχι μόνο είναι αμετανόητος, αλλά απέδειξε ότι λέει ψέματα

Σ. Φάμελλος για πρωθυπουργό: διχαστικός, αμετανόητος, αλαζόνας

Δ. Κουτσούμπας: Στον δρόμο του ανυποχώρητου αγώνα ενάντια στην "ασφυξία" και τα εγκλήματα αυτού του συστήματος, αυτού του κράτους βρίσκεται η πραγματική δικαίωση

Κυρ. Βελόπουλος: Η κυβέρνηση έχει κάνει πρωτάθλημα το ψέμα - Δεν θα γλιτώσετε τη φυλακή

Αλ. Χαρίτσης: Διαπράξατε «ύβρι» και τώρα είναι η ώρα της «νέμεσης»  

Δημήτρης Νατσιός: Η δημοκρατία νίκησε την αλαζονεία 

Β.Στίγκας: Ας κάνουμε πρόταση μομφής και κατά της αντιπολίτευσης 

Ζ. Κωνσταντοπούλου: Πρωταθλήτρια στην συγκάλυψη η επίορκη και ένοχη κυβέρνηση

 Αντ. Σαμαράς: «Θα απέχω από την αποψινή ψηφοφορία» 

Γ. Παπανδρέου: Οι βουλευτές της ΝΔ θα επιλέξουν αν θα υπηρετήσουν το δίκαιο και τους θεσμούς ή την αντίληψη μιας κρατικής εξουσίας που δεν διστάζει να τους χρησιμοποιήσει για να παραμείνει στην εξουσία 

Ν. Δένδιας: Αποτυχία του κράτους η τραγωδία των Τεμπών-Η κυβέρνηση ορθώς κρίνεται πολύ αυστηρά, αλλά κρίνεται και η αντιπολίτευση

Β. Κικίλιας: «Το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας είναι το κατεξοχήν παράδειγμα ότι μπορούμε να μαθαίνουμε και να βελτιωνόμαστε ως κράτος» 

Όλ. Κεφαλογιάννη: Το αίτημα για Δικαιοσύνη δεν θα το αφήσουμε να γίνει αντικείμενο καπηλείας 

Τ. Θεοδωρικάκος: Ταυτιζόμαστε με το αίτημα της αλήθειας απέναντι στο μίσος και την κομματική καπηλεία 

Άδ. Γεωργιάδης: Πραγματική δικαστικά αποδεδειγμένη συγκάλυψη έγινε στο Μάτι από τον ΣΥΡΙΖΑ 

Ν. Παναγιωτόπουλος: Το σημαντικό έργο της κυβέρνησης δεν διαγράφεται και δεν απαξιώνεται από κανέναν άκαπνο κριτή 

Ι. Βρούτσης: Δεν είναι πρόταση δυσπιστίας - Είναι πρόταση απελπισίας 

Ν. Παπαθανάσης: Μόνος στόχος σας να γκρεμίσετε την κυβέρνηση Μητσοτάκη χωρίς να πείτε το εναλλακτικό σχέδιο 

Κ. Χατζηδάκης: Δεν θα επιτρέψουμε να ζήσει η Ελλάδα τον μύθο του Σισύφου 

Λ. Μενδώνη: Το επίδικο για τους υπογράφοντες είναι ποιος θα κατισχύσει στην αντιπολίτευση 

Θ. Λιβάνιος: Το πραγματικό δίλημμα είναι αν χώρα θα έχει μια κυβέρνηση, που την οδηγεί μπροστά ή έναν πολύχρωμο συνασπισμό δραχμιστών, αριστεριστών, σοσιαλιστών και νέας ανταρσίας 

Δ. Παπαστεργίου: Για εμάς προέχει η πρόοδος της χώρας και να δίνουμε στους πολίτες πραγματικές λύσεις σε πραγματικά προβλήματα

ΦΩΤΟ: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές

Βουλή: Ποια είναι τα τέσσερα άρθρα που πρότεινε για αναθεώρηση ο Κυριάκος Μητσοτάκης

 


AEI, νόμος περί ευθύνης υπουργών, αξιολόγηση και Δικαιοσύνη

Βουλή: Ποια είναι τα τέσσερα άρθρα που πρότεινε για αναθεώρηση ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Τη συναίνεση του Νίκου Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚ, σε τέσσερις συνταγματικές αλλαγές και συγκεκριμένα στα άρθρα για το νόμο περί ευθύνης υπουργών, αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων, ιδιωτικά πανεπιστήμια και διορισμό της ηγεσίας της δικαιοσύνης πρότεινε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της καταληκτικής του ομιλίας επί της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησής του.

Ο πρωθυπουργός απευθυνόμενος στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, Νίκο Ανδρουλάκη, τον κάλεσε να συμφωνήσει στην αναθεώρηση δύο άρθρων του Συντάγματος για να πράξει και η Νέα Δημοκρατία το ίδιο σε άλλα δύο.

Advertisement

«Να συμφωνήσουμε σε τέσσερα θέματα. Δύο που έχετε θέσει εσείς και δύο που θα θέσουμε εμείς» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Συγκεκριμένα δήλωσε πρόθυμος να συμφωνήσει σε αλλαγή του άρθρου 90 που αφορά -μεταξύ άλλων – τον διορισμό της ηγεσίας της Δικαιοσύνης. Το επίμαχο εδάφιο

«Oι προαγωγές στις θέσεις του προέδρου και του αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενεργούνται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, με επιλογή μεταξύ των μελών του αντίστοιχου ανώτατου δικαστηρίου, όπως νόμος ορίζει.

Η προαγωγή στη θέση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ενεργείται με όμοιο διάταγμα, με επιλογή μεταξύ των μελών του Αρείου Πάγου και των αντεισαγγελέων του, όπως νόμος ορίζει.

Η προαγωγή στη θέση του γενικού επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενεργείται με όμοιο διάταγμα με επιλογή μεταξύ των μελών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της αντίστοιχης Γενικής Επιτροπείας, όπως νόμος ορίζει

Η προαγωγή στις θέσεις του γενικού επιτρόπου των διοικητικών δικαστηρίων ενεργείται με όμοιο επίσης διάταγμα με επιλογή μεταξύ των μελών της αντίστοιχης Γενικής Επιτροπείας και των προέδρων εφετών των διοικητικών δικαστηρίων, όπως νόμος ορίζει».

Ακόμα ο πρωθυπουργός δήλωσε έτοιμος να συμφωνήσει και σε αλλαγή του άρθρου 86, περί ευθύνης υπουργών. Τα δύο επίμαχα σημεία του άρθρου αναφέρουν:

«Μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων υπουργικών αδικημάτων.

Δίωξη, ανάκριση, προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση κατά των προσώπων και για τα αδικήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 δεν επιτρέπεται χωρίς προηγούμενη απόφαση της Βουλής κατά την παράγραφο 3.

Αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση».

Από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε τη συναίνεση του Νίκου Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚ, στη συνταγματική κατοχύρωση της αξιολόγησης στο άρθρο του 103 του Συντάγματος που μιλά για τους Δημοσίους Υπαλλήλους. Στο εδάφιο 4 του συγκεκριμένου άρθρου

«Oι δημόσιοι υπάλληλοι που κατέχουν οργανικές θέσεις είναι μόνιμοι εφόσον αυτές οι θέσεις υπάρχουν.

Aυτοί εξελίσσονται μισθολογικά σύμφωνα με τους όρους του νόμου και, εκτός από τις περιπτώσεις που αποχωρούν λόγω ορίου ηλικίας ή παύονται με δικαστική απόφαση, δεν μπορούν να μετατεθούν χωρίς γνωμοδότηση ούτε να υποβιβαστούν ή να παυθούν χωρίς απόφαση υπηρεσιακού συμβουλίου, που αποτελείται τουλάχιστον κατά τα δύο τρίτα από μόνιμους δημόσιους υπαλλήλους».

Τέλος στο άρθρο 16 του Συντάγματος, το επίμαχο εδάφιο 5 αναφέρει

«H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.

Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως νόμος ορίζει.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Eιδικός νόμος ορίζει όσα αφορούν τους φοιτητικούς συλλόγους και τη συμμετοχή των σπουδαστών σ’ αυτούς».

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Υπερψηφίσθηκε η τροπολογία του υπουργείου Μετανάστευσης

  Αντιγόνη Πανέλλη  - CNN Greece   Παρασκευή, 11 Ιουλίου 2025 13:29 ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI Με 177 ψήφους υπέρ, 74 κατά και 42 παρών,...