ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης
Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2016
DYSTOS ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ: MEDIAΗ αναφορά της Αστυνομικής Υπηρεσίας της Νέας ...
DYSTOS ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ: MEDIAΗ αναφορά της Αστυνομικής Υπηρεσίας της Νέας ...: MEDIA Η αναφορά της Αστυνομικής Υπηρεσίας της Νέας Υόρκης για το #peroukagate dimadis.jpg Ο Θάνος Δημάδης, η περούκα και το...
Διακύβευμα η δημοκρατία
22.09.2016, 09:20 | Ετικέτες: δημοκρατία, κοινωνία, τηλεοπτικές άδειες, δημοσκόπηση
Συντάκτης:
ΕΦ.ΣΥΝ.
Η πολιτική αντιπαράθεση των τελευταίων ημερών έχει χρονικό ορίζοντα λήξης, τουλάχιστον έτσι όπως τη βιώνουμε σήμερα.
Ως τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου, οι τέσσερις υπερθεματιστές πρέπει να καταβάλουν την πρώτη δόση (το 30%) των τιμημάτων που πρόσφεραν για την τηλεοπτική άδεια την οποία απέκτησαν. Συγκεκριμένα 14,5 εκατομμύρια ευρώ πρέπει να καταβάλει ο ΣΚΑΪ, 18 εκατομμύρια η εταιρεία του Καλογρίτσα, 25 εκατομμύρια ο ΑΝΤΕΝΝΑ και 24 εκατομμύρια η εταιρεία ALTER EGO του Μαρινάκη.
Η επόμενη κρίσιμη ημερομηνία είναι η 30ή Σεπτεμβρίου, καθώς συνεδριάζει η διευρυμένη Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία θα κρίνει εάν είναι συνταγματικός και νόμιμος ο τρόπος χορήγησης των τεσσάρων τηλεοπτικών αδειών.
Με το κλίμα που έχει διαμορφωθεί, αν η καταβολή της δόσης σκαλώσει σε κάποιον ή σε κάποιους από τους υπερθεματιστές, η κυβέρνηση θα έχει υποστεί πλήγμα και η αντιπολίτευση θα έχει ισχυροποιήσει τη θέση της. Και αν το ΣτΕ δικαιώσει τους νυν και πρώην καναλάρχες που έχουν προσφύγει σε αυτό, το πιο πιθανό είναι να ακολουθήσουν έντονες πολιτικές εξελίξεις.
Είναι φανερό πως η αντιπολίτευση, η παλιά διαπλοκή στον χώρο των μέσων ενημέρωσης και όσοι έχουν συμφέρον από μια πολιτική αναταραχή «παίζουν τα ρέστα τους», ώστε να έρθουν έτσι τα πράγματα που ο Οκτώβριος να σημαδευτεί από μια ισχυρή πολιτική κρίση διακυβέρνησης της χώρας.
Ακόμη κι αν δεν καταφέρουν να κλονίσουν την κυβέρνηση- το πιο πιθανό είναι πως δεν θέλουν τόσο γρήγορα την πτώση της, έστω κι αν τη ζητούν καθημερινά-, είναι αρκετό γι’ αυτούς να προκαλέσουν τέτοια φθορά στον κυβερνητικό συνασπισμό που να τους επιτρέπει να συμβάλουν καθοριστικά στη διαμόρφωση των πολιτικών εξελίξεων ή ακόμη και να προωθήσουν ό,τι θεωρούν πως εξυπηρετεί τα στρατηγικά συμφέροντά τους.
Ο συντονισμός των πιο ετερόκλητων δυνάμεων και συμφερόντων, οι συνωμοσίες, οι εκβιασμοί και οι απειλές που εκτοξεύονται το τελευταίο διάστημα αποβλέπουν να δημιουργήσουν ένα κλίμα ανωμαλίας με διακύβευμα την ίδια τη δημοκρατία.
Γιατί σε συνθήκες δημοκρατίας τις κυβερνήσεις τις ρίχνουν οι λαοί, δεν τις ρίχνουν τα συμφέροντα. Οταν μια κυβέρνηση φθείρεται ή απειλείται όχι από τη λαϊκή κατακραυγή, αλλά από την πίεση των κατεστημένων συμφερόντων, η δημοκρατία έχει πεθάνει.
Πόλεμος συμφερόντων
24.09.2016, 12:05 | Ετικέτες: τηλεοπτικές άδειες, κυβέρνηση, διαγωνισμοί, κανάλια
Συντάκτης:
ΕΦ.ΣΥΝ.
Ο ασφαλέστερος κριτής των πάντων είναι το αποτέλεσμα. Και το μέχρι στιγμής αποτέλεσμα στο ζήτημα των τηλεοπτικών αδειών δικαιώνει την επιλογή της κυβέρνησης να θέσει το τηλεοπτικό τοπίο στο πλαίσιο του νόμου.
Νομοθέτησε και προκήρυξε έναν διαγωνισμό που ανάλογος δεν έχει ξαναγίνει στη χώρα.
Πριν από τη διεξαγωγή του το φλέγον ερώτημα ήταν αν θα πραγματοποιηθεί.
Και αυτό εξαρτιόταν από το αν υπήρχαν ενδιαφερόμενοι να συμμετάσχουν, αλλά και από το ποσό το οποίο θα πλήρωναν για την απόκτηση της άδειας.
Και ενδιαφερόμενοι υπήρξαν, και πολλά χρήματα πλήρωσαν.
Ενα δεύτερο στοίχημα για την κυβέρνηση ήταν -και παραμένει- η διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας.
Μέχρι στιγμής ουδείς κάνει λόγο για διαβλητές διαδικασίες. Οσοι επιχείρησαν να υπονοήσουν κάτι τέτοιο πριν από τη δημοπρασία, τώρα έχουν σιωπήσει.
Αναμφίβολα μένουν πολλά να γίνουν ακόμα έως ότου ο διαγωνισμός ολοκληρωθεί σε όλα τα στάδια που προβλέπονται, ώστε να οριστικοποιηθούν οι κάτοχοι των αδειών.
Για την ώρα όμως το στοίχημα των αδιάβλητων διαδικασιών η κυβέρνηση το έχει κερδίσει.
Για όσα έπονται, θα κριθεί όταν γίνουν.
Χθες η κυβέρνηση είχε ακόμα μία επιτυχία. Δύο από τους υπερθεματιστές, οι Αλαφούζος και Μαρινάκης, πλήρωσαν την πρώτη δόση που προβλέπει ο νόμος για την απόκτηση της τηλεοπτικής άδειας.
Οι δημοσιογραφικές πληροφορίες λένε ότι το ίδιο θα πράξουν το πρωί της Δευτέρας και οι άλλοι δύο.
Ολα αυτά τη στιγμή που τα κόμματα του παλιού πολιτικού κατεστημένου και το σύνολο των παλιών καναλαρχών -και αυτών που ανακηρύχθηκαν υπερθεματιστές από τη δημοπρασία- έχουν αξιοποιήσει κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο ώστε η διαδικασία να απαξιωθεί και να εκφυλιστεί για να καταπέσει προσεχώς, εύκολα, στα δικαστήρια.
Με το νομικό πλαίσιο αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών και όσα ακολούθησαν, η κυβέρνηση -ανεξαρτήτως αν το επιθυμούσε- πυροδότησε έναν ανηλεή πόλεμο συμφερόντων στον χώρο της ενημέρωσης, που μέχρι σήμερα έχει αποδειχτεί το καλύτερο πεδίο για τις μάχες που έχει κερδίσει.
Αν μείνει πιστή στο γράμμα και στο πνεύμα του νόμου, θα έχει όλες τις προϋποθέσεις να κερδίσει και τον πόλεμο. Μήπως έχει άλλη επιλογή;
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι Μπαχάμες, ένα νησιωτικό σύμπλεγμα της Καραϊβικής που αποτελείται από εφτακόσια νησιά θεωρείται ως αμερικανικός φορολογικός «παράδεισος» αφού στο συγκεκριμένο κράτος οι νόμοι περί εμπιστευτικότητας είναι τόσο ισχυροί που εδώ και δεκαετίες έχει χαρακτηριστεί ως το «πλυντήριο της Καραϊβικής» μόνο που τώρα μια διαρροή εγγράφων που αφορούν offshore εταιρίες με έδρα τις Μπαχάμες έρχεται στην δημοσιότητα από το ICIJ το διεθνές κονσόρτσιουμ δημοσιογράφων που είχε βγάλει και τα «Panama Papers».
Σημειώνεται ότι στην υπόθεση του Παναμά όλως περιέργως δεν υπήρχαν εμπλοκές ονομάτων Αμερικανών. Ίσως αυτή η διαρροή η οποία είναι σαφώς μικρότερη να είναι μια επιχείρηση «ξεκαρφώματος».
Το μέγεθος της διαρροής είναι 38 GB, ο αριθμός των εγγράφων 1.300.000, ο αντίστοιχος εταιριών, ιδρυμάτων και καταπιστευμάτων 175.888 και ο αριθμός των προσώπων που συνδέονται με αυτά (διευθυντές, γραμματείς, μέλη διοικητικών συμβουλίων, υπάλληλοι κ.α.) μεγαλύτερος από 25.000.
Ανάμεσα σε αυτούς φιγουράρουν μια Ευρωπαία επίτροπος, μια υπουργός της Βρετανίας, ένας πρώην πρωθυπουργός αραβικού κράτους, και αρκετοί πάνω από εβδομήντα Έλληνες, ανάμεσά τους επιχειρηματίες και χρηματιστές αλλά και ένας έμπορος όπλων.
Όπως επισημαίνουν και οι ερευνητές του ICIJ το να είναι κανείς ιδιοκτήτης μίας offshore δεν είναι παράνομo, αντίθετα θεωρείται μια λογική επιλογή για ορισμένες διεθνείς επιχειρηματικές συναλλαγές.
Απτά παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Μια υπεράκτια εταιρία δύναται να χρησιμοποιείται από έναν πετρελαϊκό κολοσσό που επιθυμεί να κρυφτεί από τους ανταγωνιστές του, όταν κάνει έρευνες για κοιτάσματα, επειδή πολύ απλά με την offshore δεν φαίνονται τα πραγματικά στοιχεία του ιδιοκτήτη. Επίσης, μια τέτοια εταιρία στον χώρο της ναυτιλίας ιδρύεται συνήθως για την διευκόλυνση των διεθνών εμπορικών δραστηριοτήτων της.
Το κακό στην περίπτωση των offshore ξεκινάει από αυτή την ανωνυμία που προσφέρουν και η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από διάφορους για παράνομες δραστηριότητες, όπως το λαθρεμπόριο όπλων, η φοροδιαφυγή, η απόκρυψη περιουσιακών στοιχείων όπως είναι τα έργα τέχνης και ο χρυσός αλλά και για μίζες από συμβόλαια που υπογράφηκαν με αδιαφανείς διαδικασίες.
Το βαθύ λαρύγγι και η έρευνα
Η διαρροή των Bahama Leaks παρουσιάζει πολλές ομοιότητες σε κάποιες λεπτομέρειες με αυτή των Panama Papers. Η πηγή της διαρροής επικοινώνησε-ακριβώς όπως είχε συμβεί και με τον τεράστιο όγκο των αρχείων της Mossack Fonseca από τον Παναμά-με δύο δημοσιογράφους της Γερμανικής εφημερίδας «Sueddeutsche Zeitung», τους Μπαστιάν Ομπερμάγερ και Φρέντερικ Ομπερμάιερ.
Εικασίες για το ποιος κρύβεται πίσω από την νέα διαρροή είναι αναπόφευκτο να γίνουν. Κάποιοι έχουν ήδη αρχίσει να κοιτάνε προς τις Μπαχάμες ψάχνοντας για κάποιον πρώην υπάλληλο η στέλεχος με πρόσβαση σε αυτά τα αρχεία.
Κάποιον που αποφάσισε να δώσει τελικά ένα μέρος της data στους δημοσιογράφους της Γερμανικής εφημερίδας, κάτω από συνθήκες που δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμη.
Λίγες ημέρες μετά την δημοσιοποίηση των Panama Papers κάποια ρεπορτάζ αποκάλυψαν λεπτομέρειες για την πηγή της διαρροής, το πως ήρθε σε επαφή με τους δημοσιογράφους, τους φόβους του για την ζωή του και την εμμονή του στο κρατηθεί μυστική η ταυτότητά του.
Δεν ζήτησε τίποτε για τον τεράστιο όγκο εγγράφων που παραχώρησε, πέρα από το να διαπιστωθεί αν υπάρχουν αξιόποινες πράξεις και να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Δεν ζήτησε τίποτε για τον τεράστιο όγκο εγγράφων που παραχώρησε, πέρα από το να διαπιστωθεί αν υπάρχουν αξιόποινες πράξεις και να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Στην περίπτωση των Bahama Leaks ακούστηκε ότι η δημοσιοποίηση τους μπορεί να είναι αποτέλεσμα ενός πολέμου ανάμεσα σε χάκερ και το μόνο σίγουρο είναι ότι θα ακουστούν και άλλα.
Όποια όμως και αν ήταν η πηγή και παρόλο που το μέγεθος της διαρροής είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με τα Panama Papers-μόλις το 1/10-πέφτει για πρώτη φορά φως σε αυτόν τον εξωτικό φορολογικό παράδεισο.
Εκεί όπου φιλοξενούνται εκατοντάδες χιλιάδες offshore εταιρίες, οι οποίες είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν και ακόμη και αν γίνει αυτό να οδηγήσουν τους ερευνώντες μέσα από τις δαιδαλώδεις συνήθως διαδρομές τους στους πραγματικούς τους ιδιοκτήτες.
Οι πρωταγωνιστές
Οι πρωταγωνιστές
Σε μια έρευνα που διήρκεσε πάνω από τρεις μήνες και ολοκληρώθηκε στις αρχές της εβδομάδας που τελειώνει ερευνήθηκαν εξονυχιστικά όλα τα έγγραφα των Bahama Leaks, που κινούνται χρονολογικά από το 1990 μέχρι το 2015.
Σε αυτά περιλαμβάνονται κάποια ηχηρά ονόματα, κάποια μάλλον αναπάντεχα όπως αυτό της επί ετών Ευρωπαίας Επιτρόπου Νέλι Κρους, η οποία φέρεται να υπήρξε από το 2000 έως το 2009 διευθύντρια της offshore Mint Holdings.
H ίδια μέσω του δικηγόρου της δήλωσε ότι είναι έτοιμη να ενημερώσει τον πρόεδρο της Κομισιόν για την υπόθεσή της, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη.
Την ίδια στιγμή κάτοχος όχι μιας αλλά δύο εξωχώριων εταιριών στις Μπαχάμες είναι η υπουργός Εσωτερικών της Βρετανίας Άμπερ Ρουντ σύμφωνα με τον Guardian, στις οποίες μάλιστα είχε την θέση της διευθύντριας.
Με offshore στον συγκεκριμένο φορολογικό παράδεισο εμφανίζεται και ο πρώην πρωθυπουργός του Κατάρ Χαμάντ Μπιν Τζασίμ Μπιν Χαμπέρ Αλ Θάνι, την Trick One Limited. Η εταιρία εμφανίζεται τον Ιανουάριο του 2005, όταν ο Αλ Θάνι υπέγραψε με τράπεζα συμφωνία για να λάβει δάνειο ύψους 53.000.000 δολαρίων για το οποίο έβαλε ως εγγύηση το εκπληκτικό σκάφος του Al Mirqab αξίας 300.000.000 δολαρίων.
Σε ότι αφορά τους Έλληνες που σχετίζονται με τα Bahama Leaks τα ονόματα που περιέχονται είναι πάνω από εβδομήντα και κάποια από αυτά ιδιαίτερα γνωστά.
Ανάμεσα σε αυτά εμφανίζεται ο Λαυρέντης Λαυρεντιάδης αλλά και αυτό του Γιώργου Κυριακίδη, γιος του πρώην πολύ στενού συνεργάτη του επιχειρηματία, Πέτρου Κυριακίδη. Πατήρ και υιός φυγοδικούν από τον Μάρτιο του 2013, όταν είχαν κληθεί να καταθέσουν για την εμπλοκή τους στο σκάνδαλο της Proton Bank.
Οι Λαυρεντιάδης και Κυριακίδης σύμφωνα με τις αποκαλύψεις των Bahama Leaks εμφανίζονται ως μέλη του συμβουλίου στο ίδρυμα Dionar Foundation που «γεννήθηκε» πριν από έξι χρόνια στις Μπαχάμες.
Σύμφωνα με την έρευνα το συγκεκριμένο ίδρυμα ιδρύθηκε με αποκλειστικό σκοπό την τον έλεγχο άλλου ιδρύματος με έδρα την Ολλανδία.
Οι Μπαχάμες αποδείχτηκαν ιδανικό μέρος και για κάποιες από τις πολυσχιδείς δραστηριότητες του εμπόρου όπλων Βλάση Καμπούρογλου και της στενής του συνεργάτιδας Γκορντάνα Σανάντι.
Η τελευταία λόγω στενότατης φιλίας είναι πολύ συχνά καλεσμένη στην οικία Καμπούρογλου, μαζί με τον σύζυγό της Τόμισλαβ ο οποίος εμφανίζεται ως μέλος δύο τουλάχιστον εταιριών στους ισολογισμούς τους, οι οποίες συνδέονται άμεσα με μια τουλάχιστον από τις υπεράκτιες εταιρίες στις οποίες εμπλεκόταν ο εκλιπών έμπορος όπλων.
Πρόκειται για την Rydston Properties, με έδρα τις Μπαχάμες που οδηγεί στην εταιρία Beomotion LLC, στο εταιρικό site της οποίας υπάρχουν στοιχεία για δύο υπό κατασκευή project, τα οποία έχουν αναλάβει άλλες δύο εταιρίες, η Six Star και η Grosko.
Τους ισολογισμούς των τεσσάρων τελευταίων ετών υπογράφει ο Τόμισλαβ Σανάντι, δείγμα και αυτό της απόλυτης εμπιστοσύνης αλλά και της πολύ φιλικής σχέσης, που είχαν ο Καμπούρογλου και η Γκορντάνα.
Έτερος Έλληνας που εμφανίζεται στα Bahama Leaks είναι ο χρηματιστής Γεώργιος Δασκαλέας, προφυλακισμένος αυτή την περίοδο για το γνωστό σκάνδαλο εξαπάτησης επενδυτών μέσα από ένα κύκλωμα που φέρεται να καρπώθηκε ποσό που αγγίζει τα 200.000.000 ευρώ.
Το όνομά του εμφανίζεται σε έγγραφο με τον τίτλο του διευθυντή της εταιρίας GP&K Advisors Ltd με έδρα τις Μπαχάμες, ενώ εξαιρετικό ενδιαφέρον για άλλο λόγο παρουσιάζουν άλλες δύο υπεράκτιες εταιρίες που αποκαλύφθηκαν από τα Bahama Leaks.
Από την έρευνα που διενήργησαν οι ελληνικές δικαστικές αρχές προκύπτει ότι οι εν λόγω εταιρίες λειτούργησαν για να διοχετευθούν μίζες σε Έλληνες αξιωματούχους που εμπλέκονταν στις προμήθειες εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Η πρώτη είναι η Darley Consultants μέσω της οποίας από το 2004 μέχρι το 2007 διοχετεύτηκαν σύμφωνα με την δικογραφία μίζες για την προμήθεια πενήντα τεσσάρων (54) αντιαεροπορικών συστημάτων Stinger.
Όπως αποκαλύπτουν τα ελληνικά δικαστικά έγγραφα διαχειριστής της εταιρίας με έδρα τις Μπαχάμες ήταν ανώτατος Έλληνας αξιωματούχος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας που φέρεται να έλαβε ποσό άνω των 260.000 ευρώ.
Η δεύτερη είναι η Dronfield Investments S.A. που σύμφωνα με τις ελληνικές δικαστικές αρχές συνδεόταν άμεσα με ανώτατο αξιωματούχο που υπηρετούσε στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού. Ο τελευταίος φέρεται σύμφωνα με την δικογραφία να έχει λάβει ποσό κατά τι λιγότερο από 1.000.000 ευρώ, μέρος του οποίου διακινήθηκε μέσω της συγκεκριμένης offshore κατά τα τα έτη 2005-2007.
Αυτό που προκαλεί εύλογα ερωτήματα στις δύο τελευταίες περιπτώσεις είναι ότι αμφότερες οι εταιρίες δείχνουν να είναι σε λειτουργία, μέχρι και πέρυσι. κάτι ασυνήθιστο για offshore που ιδρύονται και χρησιμοποιούνται για δωροδοκίες.
Συνήθως όταν τα χρήματα «περάσουν» από αυτές κλείνουν ώστε να είναι ακόμη πιο δύσκολη η αναζήτησή τους από τις αρχές των χωρών που ερευνούν τέτοιες υποθέσεις, αναζητώντας την άκρη στον δαιδαλώδη κόσμο των υπεράκτιων εταιριών σε φορολογικούς παραδείσους ανά τον κόσμο, ενίοτε δε και εξωτικούς, όπως οι Μπαχάμες.
πηγη pro news
Τα συμπεράσματα της Βελκουλέσκου
ΔΝΤ: «Βόμβες» για συντάξεις-φορολογία, στήριξη για χρέος-πλεονάσματα
- (Φωτογραφία: ΑΠΕ )
Ουάσινγκτον
Απόψεις που ενισχύουν τις επιδιώξεις της Ελλάδας σε ό,τι αφορά την ελάφρυνση του χρέους και τη μείωση των στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018 περιλαμβάνει το κείμενο συμπερασμάτων του ΔΝΤ.
Από την άλλη, όμως, το Ταμείο προκαλεί νέα σοκ ζητώντας μεταξύ άλλων περαιτέρω περικοπές στις συντάξεις και μείωση αφορολογήτου. Για τα εργασιακά μιλά για εφαρμογή «βέλτιστων πρακτικών».
Προϋποθέσεις για συμμετοχή του Ταμείου στο πρόγραμμα οι μεταρρυθμίσεις και η μείωση του χρέους επανέλαβε η Ντέλια Βελκουλέσκου, επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΔΝΤ, στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της του ελέγχου του ΔΝΤ για την κατάρτιση της έκθεσης του για την ελληνική οικονομία, βάσει του άρθρου 4 του καταστατικού του.
Η Ντέλια Βελκουλέσκου στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, απαντώντας σε ερωτήσεις εκτίμησε ότι η ελληνική οικονομία θα αρχίσει ν΄ανακάμπτει από την επόμενη χρονιά.
Στο κείμενο των συμπερασμάτων του ΔΝΤ που δόθηκε στη δημοσιότητα μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου του κλιμακίου του ΔΝΤ, αναγνωρίζεται καταρχάς ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην άμβλυνση των μακροοικονομικών ανισορροπιών της. Όμως, προστίθεται, η ανάπτυξη δεν έχει επιτευχθεί ακόμη και οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι.
«Η αρχική δημοσιονομική προσαρμογή βασίζονταν σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις. Όμως, βασίζεται ολοένα και περισσότερο σε μεμονωμένες πολιτικές και σε πολιτικές ad hoc που δεν είναι βιώσιμες, γεγονός που έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αξιοπιστία των σχετικών πολιτικών.»
» Οι επαναλαμβανόμενες πολιτικές κρίσεις και οι κλονισμοί στην εμπιστοσύνη σχετικά με την αδυναμία διατήρησης της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας είχε μεγάλο κοινωνικό κόστος, με μείωση της παραγωγικής απόδοσης κατά 25%, η οποία βρίσκεται ακόμη σε στασιμότητα, και με ποσοστά ανεργίας και φτώχειας που παραμένουν κατά πολύ υψηλότερα από τα επίπεδα πριν από την κρίση.»
» Κοιτάζοντας προς τα εμπρός, οι προοπτικές ανάπτυξης παραμένουν ασθενικές και υπόκεινται σε υψηλούς καθοδικούς κινδύνους, ενώ η ανεργία αναμένεται να παραμείνει σε διψήφια ποσοστά μέχρι τα μέσα του αιώνα» αναφέρεται στο κείμενο του ΔΝΤ.
4 σημαντικά διαρθρωτικά προβλήματα
«Η Ελλάδα πρέπει να επιδιώξει βαθιές μεταρρυθμίσεις σε ζωτικούς τομείς ώστε να ενισχύσει την ανθεκτικότητα της οικονομίας και να ευημερήσει μέσα στη νομισματική ένωση χωρίς μακροπρόθεσμη υποστήριξη από τους Ευρωπαίους εταίρους της» αναφέρει το ΔΝΤ.
Απαιτείται ακόμη, προσθέτει, σημαντική εμβάθυνση και επιτάχυνση των ρυθμών εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των τεσσάρων σημαντικών διαρθρωτικών προβλημάτων που εμποδίζουν την ανάκαμψη και που ενέχουν σημαντικούς κινδύνους για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη:
(i) η ευάλωτη δομή των δημόσιων οικονομικών που προκύπτει από οικονομικά δυσβάστακτες συνταξιοδοτικές δαπάνες -οι οποίες χρηματοδοτούνται από υψηλούς φορολογικούς συντελεστές σε περιορισμένες φορολογικές βάσεις- και από μια επιδείνωση στην κουλτούρα πραγματοποίησης πληρωμών,
(ii) προβληματικοί ισολογισμοί τραπεζών και του ιδιωτικού τομέα,
(iii) διάχυτα διαρθρωτικά εμπόδια για επενδύσεις και ανάπτυξη,
(iv) ένα δημόσιο χρέος που παραμένει μη βιώσιμο παρά τη μεγάλη ελάφρυνση του χρέους που έχει γίνει.
Για την αποφασιστική αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, είναι ουσιαστικής σημασίας να επιτευχθεί ένα καλύτερο και πιο ασφαλές βιοτικό επίπεδο, επισημαίνει το Ταμείο.
Χαμηλότερες συντάξεις, αλλαγές στη φορολογική πολιτική
Όπως επισημαίνει το Ταμείο, υπό το φως της εντυπωσιακής δημοσιονομικής εξυγίανσης μέχρι σήμερα – ιδιαίτερα με το πλέον πρόσφατο δημοσιονομικό πακέτο που ψηφίστηκε στο διάστημα 2015-2016 – η Ελλάδα δεν χρειάζεται περαιτέρω προσαρμογή για την επίτευξη και τη διατήρηση άνευ προηγουμένου πρωτογενών πλεονασμάτων, τα οποία δεν θα ήταν μόνο επιβλαβή για την ανάπτυξη, αλλά και τα οποία είναι δύσκολο να διατηρηθούν ενόψει των πιθανών πιέσεων λόγω της επίμονα υψηλής ανεργίας.
Όμως, «η σύνθεση της προσαρμογής, η οποία βασίστηκε στην αύξηση της φορολογίας σε περιορισμένες φορολογικές βάσεις, προσθέτει σημαντικούς κινδύνους στον προϋπολογισμό και αποθαρρύνει τις επενδύσεις και την απασχόληση. Οι δαπάνες παραμένουν υπέρμετρα εστιασμένες σε δυσβάσταχτα υψηλές συντάξεις που παρέχονται στους υπάρχοντες συνταξιούχους, γεγονός που αποκλείει τις απαραίτητες κοινωνικές δαπάνες για την προστασία των ευάλωτων ομάδων, συμπεριλαμβανομένων και των ανέργων.
» Επίσης, ουσιαστικές δημόσιες υπηρεσίες έχουν υποστεί μεγάλες περικοπές, γεγονός που αποδεικνύεται από την έλλειψη συρίγγων στα νοσοκομεία και την ακινητοποίηση δημόσιων λεωφορείων λόγω έλλειψης ανταλλακτικών».
Είναι λοιπόν, υπογραμμίζει το Ταμείο, ουσιαστικής σημασίας η ανάγκη να υπάρξει μια δημοσιονομικά-ουδέτερη εξισορρόπηση πολιτικών μεσοπρόθεσμα με χαμηλότερες συντάξεις και με μια πιο δίκαιη κατανομή του φορολογικού βάρους, ώστε ο δημόσιος τομέας να μπορέσει να παράσχει επαρκείς υπηρεσίες και κοινωνική βοήθεια σε ευάλωτες ομάδες, με την παράλληλη δημιουργία των συνθηκών για επενδύσεις και ανάπτυξη.
Το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι το έλλειμμα του συνταξιοδοτικού συστήματος βρίσκεται ακόμη στο μη βιώσιμο επίπεδο του 10% του ΑΕΠ.
«Το μέγεθος του προβλήματος είναι τέτοιο που η τρέχουσα πολιτική, που κυρίως προστατεύει τους υπάρχοντες συνταξιούχους ενώ βασίζεται σε υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές και σε χαμηλότερες αναμενόμενες συντάξεις για τους σημερινούς εργαζόμενους, δεν συνάδει με τη βιώσιμη ανάπτυξη και θα καταστεί μη βιώσιμη για λόγους ισότητας μεταξύ των γενεών.
» Προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για απαραίτητες κοινωνικές δαπάνες που θα προστατεύουν τις ευάλωτες ομάδες και θα παρέχουν απαραίτητες δημόσιες υπηρεσίες, είναι απαραίτητη μια περαιτέρω μείωση των τρεχουσών συντάξεων, και αυτό μπορεί να γίνει με το ξεπάγωμα των σημερινών
συντάξεων και με την εφαρμογή του νέου μαθηματικού τύπου για τις παροχές. Πρέπει να αποφευχθούν οι περαιτέρω οριζόντιες διακριτικές περικοπές δαπανών, είτε αυτόματες, είτε όχι, γιατί δεν βοηθούν την ανάπτυξη και δεν είναι βιώσιμες» τονίζει το Ταμείο.
Σε ό,τι αφορά τις φορολογικές πολιτικές, το Ταμείο σημειώνει ότι οι μεταρρυθμίσεις βασίζονται κατά πολύ στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών, η οποία δημιουργεί αντικίνητρα στην εργασία στην επίσημη οικονομία.
Επιπλέον, προσθέτει, η μεταρρύθμιση στη φορολογία του εισοδήματος δεν έχει αντιμετωπίσει τις πολύ γενναιόδωρες φορολογικές απαλλαγές στην Ελλάδα, οι οποίες επιτρέπουν πάνω από τους μισούς μισθωτούς να εξαιρούνται από τη φορολογία του εισοδήματος (σε σύγκριση με το 8% της Ευρωζώνης).
Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνει το Ταμείο, οι Αρχές πρέπει να μειώσουν τους φορολογικούς συντελεστές (και τους συντελεστές των ασφαλιστικών εισφορών), να μειώσουν τις γενναιόδωρες απαλλαγές στη φορολογία του εισοδήματος, και να εξαλείψουν τις υπόλοιπες φορολογικές απαλλαγές που ωφελούν τους πλουσίους.
Κατά των ρυθμίσεων οφειλών
Για τη στήριξη της στρατηγικής δημοσιονομικής εξισορρόπησης, το ΔΝΤ ζητά από την κυβέρνηση να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να ανέχεται τη φοροδιαφυγή/εισφοροδιαφυγή.
Το ΔΝΤ τάσσεται μάλιστα κατά των ρυθμίσεων οφειλών. «Είναι λοιπόν ζωτικής σημασίας οι Αρχές να απέχουν από το να υιοθετούν περαιτέρω προγράμματα τμηματικών πληρωμών».
Αντ’ αυτού, προσθέτει «πρέπει να δρομολογήσουν ειδικές και διατηρήσιμες αναδιαρθρωτικές λύσεις για βιώσιμους οφειλέτες σύμφωνα με τις δυνατότητές τους για την καταβολή πληρωμών, να επικεντρώσουν τους ελέγχους σε μεγάλους φορολογούμενους και σε φορολογούμενους υψηλού πλούτου, και να συνεχίσουν να ενισχύσουν τη χρήση εργαλείων επιβολής εναντίον εκείνων που μπορούν να πληρώσουν αλλά δεν το κάνουν. Η υλοποίηση του προσφάτως νομοθετημένου ανεξάρτητου φορέα εσόδων, ο οποίος είναι πλήρως προστατευμένος από πολιτικές επιρροές, θα είναι ζωτικής σημασίας στην προσπάθεια αυτή».
Προς επίρρωση της άποψής του αναφέρει ότι συχνότητα και η αδυναμία εφαρμογής της πληθώρας προγραμμάτων τμηματικών και αναβαλλόμενων καταβολών (έχουν δρομολογηθεί πάνω από 60 σχετικά προγράμματα στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης από το 2001), δείχνουν ότι αναπόφευκτα θεωρούνται σαν ντε φάκτο συγχώρεση φορολογικών χρεών.
Είναι ενδεικτικό όπως αναφέρει ότι τα χρέη προς το Δημόσιο έχουν φθάσει το 70% του ΑΕΠ, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρωζώνη, που οφείλονται από τους μισούς φορολογούμενους). Είναι επίσης αποτέλεσμα της φθίνουσας πορείας των ποσοστών στις φορολογικές εισπράξεις (το ποσοστό των ετήσιων προσδιορισμών φόρου που εισπράττεται), οι οποίες έχουν πέσει χαμηλότερα από ένα ήδη χαμηλό επίπεδο περίπου 75% που ήταν 2010, σε λιγότερο από 50% σήμερα, παρά την άνευ προηγουμένου διεθνή τεχνική βοήθεια.
Η φοροδιαφυγή των πλουσίων και των αυτοαπασχολούμενων και μια αναποτελεσματική και πολιτικοποιημένη φορολογική διοίκηση έχουν συνεισφέρει στο πρόβλημα, ασκώντας περιττές πιέσεις στον προϋπολογισμό και οδηγώντας σε μια άνιση κατανομή των φορολογικών βαρών, επισημαίνει ακόμη.
Διεθνείς βέλτιστες πρακτικές για εργασιακά
Το Ταμείο επαναφέρει φυσικά το θέμα των εργασιακών και των ομαδικών απολύσεων προτρέποντας να εφαρμοστούν οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
Ειδικότερα, αναφέρει: «Οι μεταρρυθμίσεις του 2011 στην αγορά εργασίας, στις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τον κατώτατο μισθό ήταν σημαντικά βήματα μπροστά όπως και φαίνεται στην επακόλουθη και αξιοσημείωτη βελτίωση του εργατικού κόστους.
» Όμως, λόγω της μη εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων στην αγορά των προϊόντων, το βάρος της προσαρμογής έπεσε κυρίως στους μισθωτούς. Η αντίσταση στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας είναι λοιπόν κατανοητή.
» Όμως, θα ήταν σφάλμα να συμπεράνουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας πρέπει να αντιστραφούν γιατί αυτό θα έθετε σε κίνδυνο τα δυνητικά οφέλη για τις επενδύσεις και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
» Αντ’ αυτού, οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να συμπληρωθούν με πιο φιλόδοξες προσπάθειες για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων που είναι σε εξέλιξη για το πλήρες άνοιγμα των υπόλοιπων κλειστών επαγγελμάτων, για τη δημιουργία ανταγωνισμού, και τη διευκόλυνση παροχής αδειών για επενδύσεις και για ιδιωτικοποιήσεις, καθώς και με μέτρα για την ευθυγράμμιση των πλαισίων της Ελλάδας για τις συλλογικές απολύσεις και την συλλογική δράση με διεθνείς βέλτιστες πρακτικές».
Πώληση κόκκινων δανείων
Για τα κόκκινα δάνεια το ΔΝΤ ζητά από τις ελληνικές αρχές να μειωθούν δραστικά, ώστε να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την επανάληψη χορήγησης πίστωσης στην οικονομία. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αποτελούν πλέον σχεδόν το 50% των συνολικών δανείων, που είναι το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό στην ευρωζώνη.
«Είναι λοιπόν ζωτικής σημασίας να δρομολογηθούν πολιτικές που στηρίζουν ένα γρήγορο καθάρισμα των τραπεζικών ισολογισμών, ώστε να επιτευχθεί μια επιτυχής ανάκαμψη.
» Αυτό απαιτεί την επέκταση πρόσφατων προσπαθειών για την περαιτέρω ενίσχυση και την πλήρη εφαρμογή νομικών μέσων για την αναδιάρθρωση χρεών για την αποκατάσταση της κουλτούρας πραγματοποίησης πληρωμών, και για την παροχή κινήτρων για δανειζόμενους και πιστωτές ώστε να δοθεί λύση στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Οι εποπτικές Αρχές πρέπει επίσης να συνεχίσουν να ενισχύουν τα κίνητρα στις τράπεζες ώστε να θέσουν φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και για να υλοποιούν στρατηγικές που δίνουν προτεραιότητα σε βιώσιμα μέτρα αναδιάρθρωσης και στην πώληση μη εξυπηρετούμενων δανείων.
» Η εξασφάλιση επαρκούς τραπεζικού κεφαλαίου είναι σημαντικής σημασίας ώστε να επιτραπεί η γρήγορη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ακόμη και με κάποιο κόστος».
Αναφερόμενο στα capital controls το ΔΝΤ επισημαίνει ότι «οι Αρχές πρέπει να ελαφρύνουν τους ελέγχους γρήγορα και προβλέψιμα -χρησιμοποιώντας έναν οδικό χάρτη που βασίζεται σε ορόσημα- με την παράλληλη διατήρηση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας».
Σε ό,τι αφορά τις διοικήσεις των τραπεζών το ΔΝΤ σημειώνει ότι «επιμένουσες ανησυχίες διακυβέρνησης που σχετίζονται με την μακρά παράδοση των στενών σχέσεων μεταξύ τραπεζών, κράτους και ισχυρών συμφερόντων, δημιουργούν μια αναποτελεσματική κατανομή πόρων σε πρόσωπα που είναι καλά διασυνδεδεμένα αλλά μη παραγωγικά. Οι Αρχές πρέπει να επανεξετάσουν τα πρόσφατα νομοθετικά μέτρα για την ενίσχυση της διακυβέρνησης αποκόπτοντας τους δεσμούς μεταξύ
τραπεζών και του πολιτικού συστήματος σε συστημικές και μη συστημικές τράπεζες, και βελτιώνοντας τα πρότυπα για τη διοίκηση των τραπεζών εκμεταλλευόμενες τη διεθνή εμπειρία».
Αναγκαία η ελάφρυνση χρέους
Το ΔΝΤ για ακόμη μία φορά θέτει το θέμα της ελάφρυνσης του Δημοσίου Χρέους, υποστηρίζοντας ότι ακόμη και με την πλήρη εφαρμογή του υφιστάμενου, απαιτητικού προγράμματος πολιτικών, η Ελλάδα χρειάζεται σημαντική ελάφρυνση του χρέους που βασίζεται σε αξιόπιστους δημοσιονομικούς και αναπτυξιακούς στόχους.
«Παρά την πολύ γενναιόδωρη ελάφρυνση του χρέους από ιδιωτικούς και δημόσιους πιστωτές, το χρέος συνέχισε να αυξάνεται φτάνοντας σε μη βιώσιμα όρια. Αυτό αντανακλά τις σημαντικές ελλείψεις ανάμεσα στα οικονομικά αποτελέσματα και τους φιλόδοξους στόχους της Ελλάδας στα προηγούμενα προγράμματα προσαρμογής της.
» Οι τρέχοντες στόχοι των Αρχών παραμένουν μη ρεαλιστικοί γιατί υποθέτουν ότι η Ελλάδα θα πετύχει και θα διατηρήσει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3½ τοις εκατό του ΑΕΠ για πολλές δεκαετίες -παρά τα διψήφια ποσοστά ανεργίας μέχρι τα μέσα του αιώνα- και ότι ταυτόχρονα θα πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, δεν μπορεί να υποτεθεί ότι η Ελλάδα απλά θα ξεπεράσει το πρόβλημα του χρέους της. Για να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα, θα απαιτηθεί περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, η οποία είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που εξετάζεται, και η οποία πρέπει να υπολογιστεί βάσει ρεαλιστικών παραδοχών σχετικά με την ικανότητα της Ελλάδας να δημιουργήσει βιώσιμα πλεονάσματα και μακροπρόθεσμη ανάπτυξη».
Επισημαίνει δε ότι η πρόσφατη ανθρωπιστική πρόκληση από τη ροή των προσφύγων στην Ευρώπη έχει επιδεινώσει το βάρος του ελληνικού λαού. Αυτό απαιτεί την πλήρη υποστήριξη της Ελλάδας από τους Ευρωπαίους εταίρους της.
Αργυρώ Τσατσούλη
Από την άλλη, όμως, το Ταμείο προκαλεί νέα σοκ ζητώντας μεταξύ άλλων περαιτέρω περικοπές στις συντάξεις και μείωση αφορολογήτου. Για τα εργασιακά μιλά για εφαρμογή «βέλτιστων πρακτικών».
Προϋποθέσεις για συμμετοχή του Ταμείου στο πρόγραμμα οι μεταρρυθμίσεις και η μείωση του χρέους επανέλαβε η Ντέλια Βελκουλέσκου, επικεφαλής της αντιπροσωπείας του ΔΝΤ, στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της του ελέγχου του ΔΝΤ για την κατάρτιση της έκθεσης του για την ελληνική οικονομία, βάσει του άρθρου 4 του καταστατικού του.
Η Ντέλια Βελκουλέσκου στη διάρκεια τηλεδιάσκεψης, απαντώντας σε ερωτήσεις εκτίμησε ότι η ελληνική οικονομία θα αρχίσει ν΄ανακάμπτει από την επόμενη χρονιά.
Στο κείμενο των συμπερασμάτων του ΔΝΤ που δόθηκε στη δημοσιότητα μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου του κλιμακίου του ΔΝΤ, αναγνωρίζεται καταρχάς ότι η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην άμβλυνση των μακροοικονομικών ανισορροπιών της. Όμως, προστίθεται, η ανάπτυξη δεν έχει επιτευχθεί ακόμη και οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι.
«Η αρχική δημοσιονομική προσαρμογή βασίζονταν σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις. Όμως, βασίζεται ολοένα και περισσότερο σε μεμονωμένες πολιτικές και σε πολιτικές ad hoc που δεν είναι βιώσιμες, γεγονός που έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αξιοπιστία των σχετικών πολιτικών.»
» Οι επαναλαμβανόμενες πολιτικές κρίσεις και οι κλονισμοί στην εμπιστοσύνη σχετικά με την αδυναμία διατήρησης της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας είχε μεγάλο κοινωνικό κόστος, με μείωση της παραγωγικής απόδοσης κατά 25%, η οποία βρίσκεται ακόμη σε στασιμότητα, και με ποσοστά ανεργίας και φτώχειας που παραμένουν κατά πολύ υψηλότερα από τα επίπεδα πριν από την κρίση.»
» Κοιτάζοντας προς τα εμπρός, οι προοπτικές ανάπτυξης παραμένουν ασθενικές και υπόκεινται σε υψηλούς καθοδικούς κινδύνους, ενώ η ανεργία αναμένεται να παραμείνει σε διψήφια ποσοστά μέχρι τα μέσα του αιώνα» αναφέρεται στο κείμενο του ΔΝΤ.
4 σημαντικά διαρθρωτικά προβλήματα
«Η Ελλάδα πρέπει να επιδιώξει βαθιές μεταρρυθμίσεις σε ζωτικούς τομείς ώστε να ενισχύσει την ανθεκτικότητα της οικονομίας και να ευημερήσει μέσα στη νομισματική ένωση χωρίς μακροπρόθεσμη υποστήριξη από τους Ευρωπαίους εταίρους της» αναφέρει το ΔΝΤ.
Απαιτείται ακόμη, προσθέτει, σημαντική εμβάθυνση και επιτάχυνση των ρυθμών εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των τεσσάρων σημαντικών διαρθρωτικών προβλημάτων που εμποδίζουν την ανάκαμψη και που ενέχουν σημαντικούς κινδύνους για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη:
(i) η ευάλωτη δομή των δημόσιων οικονομικών που προκύπτει από οικονομικά δυσβάστακτες συνταξιοδοτικές δαπάνες -οι οποίες χρηματοδοτούνται από υψηλούς φορολογικούς συντελεστές σε περιορισμένες φορολογικές βάσεις- και από μια επιδείνωση στην κουλτούρα πραγματοποίησης πληρωμών,
(ii) προβληματικοί ισολογισμοί τραπεζών και του ιδιωτικού τομέα,
(iii) διάχυτα διαρθρωτικά εμπόδια για επενδύσεις και ανάπτυξη,
(iv) ένα δημόσιο χρέος που παραμένει μη βιώσιμο παρά τη μεγάλη ελάφρυνση του χρέους που έχει γίνει.
Για την αποφασιστική αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, είναι ουσιαστικής σημασίας να επιτευχθεί ένα καλύτερο και πιο ασφαλές βιοτικό επίπεδο, επισημαίνει το Ταμείο.
Χαμηλότερες συντάξεις, αλλαγές στη φορολογική πολιτική
Όπως επισημαίνει το Ταμείο, υπό το φως της εντυπωσιακής δημοσιονομικής εξυγίανσης μέχρι σήμερα – ιδιαίτερα με το πλέον πρόσφατο δημοσιονομικό πακέτο που ψηφίστηκε στο διάστημα 2015-2016 – η Ελλάδα δεν χρειάζεται περαιτέρω προσαρμογή για την επίτευξη και τη διατήρηση άνευ προηγουμένου πρωτογενών πλεονασμάτων, τα οποία δεν θα ήταν μόνο επιβλαβή για την ανάπτυξη, αλλά και τα οποία είναι δύσκολο να διατηρηθούν ενόψει των πιθανών πιέσεων λόγω της επίμονα υψηλής ανεργίας.
Όμως, «η σύνθεση της προσαρμογής, η οποία βασίστηκε στην αύξηση της φορολογίας σε περιορισμένες φορολογικές βάσεις, προσθέτει σημαντικούς κινδύνους στον προϋπολογισμό και αποθαρρύνει τις επενδύσεις και την απασχόληση. Οι δαπάνες παραμένουν υπέρμετρα εστιασμένες σε δυσβάσταχτα υψηλές συντάξεις που παρέχονται στους υπάρχοντες συνταξιούχους, γεγονός που αποκλείει τις απαραίτητες κοινωνικές δαπάνες για την προστασία των ευάλωτων ομάδων, συμπεριλαμβανομένων και των ανέργων.
» Επίσης, ουσιαστικές δημόσιες υπηρεσίες έχουν υποστεί μεγάλες περικοπές, γεγονός που αποδεικνύεται από την έλλειψη συρίγγων στα νοσοκομεία και την ακινητοποίηση δημόσιων λεωφορείων λόγω έλλειψης ανταλλακτικών».
Είναι λοιπόν, υπογραμμίζει το Ταμείο, ουσιαστικής σημασίας η ανάγκη να υπάρξει μια δημοσιονομικά-ουδέτερη εξισορρόπηση πολιτικών μεσοπρόθεσμα με χαμηλότερες συντάξεις και με μια πιο δίκαιη κατανομή του φορολογικού βάρους, ώστε ο δημόσιος τομέας να μπορέσει να παράσχει επαρκείς υπηρεσίες και κοινωνική βοήθεια σε ευάλωτες ομάδες, με την παράλληλη δημιουργία των συνθηκών για επενδύσεις και ανάπτυξη.
Το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι το έλλειμμα του συνταξιοδοτικού συστήματος βρίσκεται ακόμη στο μη βιώσιμο επίπεδο του 10% του ΑΕΠ.
«Το μέγεθος του προβλήματος είναι τέτοιο που η τρέχουσα πολιτική, που κυρίως προστατεύει τους υπάρχοντες συνταξιούχους ενώ βασίζεται σε υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές και σε χαμηλότερες αναμενόμενες συντάξεις για τους σημερινούς εργαζόμενους, δεν συνάδει με τη βιώσιμη ανάπτυξη και θα καταστεί μη βιώσιμη για λόγους ισότητας μεταξύ των γενεών.
» Προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για απαραίτητες κοινωνικές δαπάνες που θα προστατεύουν τις ευάλωτες ομάδες και θα παρέχουν απαραίτητες δημόσιες υπηρεσίες, είναι απαραίτητη μια περαιτέρω μείωση των τρεχουσών συντάξεων, και αυτό μπορεί να γίνει με το ξεπάγωμα των σημερινών
συντάξεων και με την εφαρμογή του νέου μαθηματικού τύπου για τις παροχές. Πρέπει να αποφευχθούν οι περαιτέρω οριζόντιες διακριτικές περικοπές δαπανών, είτε αυτόματες, είτε όχι, γιατί δεν βοηθούν την ανάπτυξη και δεν είναι βιώσιμες» τονίζει το Ταμείο.
Σε ό,τι αφορά τις φορολογικές πολιτικές, το Ταμείο σημειώνει ότι οι μεταρρυθμίσεις βασίζονται κατά πολύ στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών, η οποία δημιουργεί αντικίνητρα στην εργασία στην επίσημη οικονομία.
Επιπλέον, προσθέτει, η μεταρρύθμιση στη φορολογία του εισοδήματος δεν έχει αντιμετωπίσει τις πολύ γενναιόδωρες φορολογικές απαλλαγές στην Ελλάδα, οι οποίες επιτρέπουν πάνω από τους μισούς μισθωτούς να εξαιρούνται από τη φορολογία του εισοδήματος (σε σύγκριση με το 8% της Ευρωζώνης).
Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνει το Ταμείο, οι Αρχές πρέπει να μειώσουν τους φορολογικούς συντελεστές (και τους συντελεστές των ασφαλιστικών εισφορών), να μειώσουν τις γενναιόδωρες απαλλαγές στη φορολογία του εισοδήματος, και να εξαλείψουν τις υπόλοιπες φορολογικές απαλλαγές που ωφελούν τους πλουσίους.
Κατά των ρυθμίσεων οφειλών
Για τη στήριξη της στρατηγικής δημοσιονομικής εξισορρόπησης, το ΔΝΤ ζητά από την κυβέρνηση να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να ανέχεται τη φοροδιαφυγή/εισφοροδιαφυγή.
Το ΔΝΤ τάσσεται μάλιστα κατά των ρυθμίσεων οφειλών. «Είναι λοιπόν ζωτικής σημασίας οι Αρχές να απέχουν από το να υιοθετούν περαιτέρω προγράμματα τμηματικών πληρωμών».
Αντ’ αυτού, προσθέτει «πρέπει να δρομολογήσουν ειδικές και διατηρήσιμες αναδιαρθρωτικές λύσεις για βιώσιμους οφειλέτες σύμφωνα με τις δυνατότητές τους για την καταβολή πληρωμών, να επικεντρώσουν τους ελέγχους σε μεγάλους φορολογούμενους και σε φορολογούμενους υψηλού πλούτου, και να συνεχίσουν να ενισχύσουν τη χρήση εργαλείων επιβολής εναντίον εκείνων που μπορούν να πληρώσουν αλλά δεν το κάνουν. Η υλοποίηση του προσφάτως νομοθετημένου ανεξάρτητου φορέα εσόδων, ο οποίος είναι πλήρως προστατευμένος από πολιτικές επιρροές, θα είναι ζωτικής σημασίας στην προσπάθεια αυτή».
Προς επίρρωση της άποψής του αναφέρει ότι συχνότητα και η αδυναμία εφαρμογής της πληθώρας προγραμμάτων τμηματικών και αναβαλλόμενων καταβολών (έχουν δρομολογηθεί πάνω από 60 σχετικά προγράμματα στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης από το 2001), δείχνουν ότι αναπόφευκτα θεωρούνται σαν ντε φάκτο συγχώρεση φορολογικών χρεών.
Είναι ενδεικτικό όπως αναφέρει ότι τα χρέη προς το Δημόσιο έχουν φθάσει το 70% του ΑΕΠ, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρωζώνη, που οφείλονται από τους μισούς φορολογούμενους). Είναι επίσης αποτέλεσμα της φθίνουσας πορείας των ποσοστών στις φορολογικές εισπράξεις (το ποσοστό των ετήσιων προσδιορισμών φόρου που εισπράττεται), οι οποίες έχουν πέσει χαμηλότερα από ένα ήδη χαμηλό επίπεδο περίπου 75% που ήταν 2010, σε λιγότερο από 50% σήμερα, παρά την άνευ προηγουμένου διεθνή τεχνική βοήθεια.
Η φοροδιαφυγή των πλουσίων και των αυτοαπασχολούμενων και μια αναποτελεσματική και πολιτικοποιημένη φορολογική διοίκηση έχουν συνεισφέρει στο πρόβλημα, ασκώντας περιττές πιέσεις στον προϋπολογισμό και οδηγώντας σε μια άνιση κατανομή των φορολογικών βαρών, επισημαίνει ακόμη.
Διεθνείς βέλτιστες πρακτικές για εργασιακά
Το Ταμείο επαναφέρει φυσικά το θέμα των εργασιακών και των ομαδικών απολύσεων προτρέποντας να εφαρμοστούν οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
Ειδικότερα, αναφέρει: «Οι μεταρρυθμίσεις του 2011 στην αγορά εργασίας, στις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τον κατώτατο μισθό ήταν σημαντικά βήματα μπροστά όπως και φαίνεται στην επακόλουθη και αξιοσημείωτη βελτίωση του εργατικού κόστους.
» Όμως, λόγω της μη εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων στην αγορά των προϊόντων, το βάρος της προσαρμογής έπεσε κυρίως στους μισθωτούς. Η αντίσταση στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας είναι λοιπόν κατανοητή.
» Όμως, θα ήταν σφάλμα να συμπεράνουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας πρέπει να αντιστραφούν γιατί αυτό θα έθετε σε κίνδυνο τα δυνητικά οφέλη για τις επενδύσεις και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
» Αντ’ αυτού, οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να συμπληρωθούν με πιο φιλόδοξες προσπάθειες για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων που είναι σε εξέλιξη για το πλήρες άνοιγμα των υπόλοιπων κλειστών επαγγελμάτων, για τη δημιουργία ανταγωνισμού, και τη διευκόλυνση παροχής αδειών για επενδύσεις και για ιδιωτικοποιήσεις, καθώς και με μέτρα για την ευθυγράμμιση των πλαισίων της Ελλάδας για τις συλλογικές απολύσεις και την συλλογική δράση με διεθνείς βέλτιστες πρακτικές».
Πώληση κόκκινων δανείων
Για τα κόκκινα δάνεια το ΔΝΤ ζητά από τις ελληνικές αρχές να μειωθούν δραστικά, ώστε να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την επανάληψη χορήγησης πίστωσης στην οικονομία. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αποτελούν πλέον σχεδόν το 50% των συνολικών δανείων, που είναι το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό στην ευρωζώνη.
«Είναι λοιπόν ζωτικής σημασίας να δρομολογηθούν πολιτικές που στηρίζουν ένα γρήγορο καθάρισμα των τραπεζικών ισολογισμών, ώστε να επιτευχθεί μια επιτυχής ανάκαμψη.
» Αυτό απαιτεί την επέκταση πρόσφατων προσπαθειών για την περαιτέρω ενίσχυση και την πλήρη εφαρμογή νομικών μέσων για την αναδιάρθρωση χρεών για την αποκατάσταση της κουλτούρας πραγματοποίησης πληρωμών, και για την παροχή κινήτρων για δανειζόμενους και πιστωτές ώστε να δοθεί λύση στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Οι εποπτικές Αρχές πρέπει επίσης να συνεχίσουν να ενισχύουν τα κίνητρα στις τράπεζες ώστε να θέσουν φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και για να υλοποιούν στρατηγικές που δίνουν προτεραιότητα σε βιώσιμα μέτρα αναδιάρθρωσης και στην πώληση μη εξυπηρετούμενων δανείων.
» Η εξασφάλιση επαρκούς τραπεζικού κεφαλαίου είναι σημαντικής σημασίας ώστε να επιτραπεί η γρήγορη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ακόμη και με κάποιο κόστος».
Αναφερόμενο στα capital controls το ΔΝΤ επισημαίνει ότι «οι Αρχές πρέπει να ελαφρύνουν τους ελέγχους γρήγορα και προβλέψιμα -χρησιμοποιώντας έναν οδικό χάρτη που βασίζεται σε ορόσημα- με την παράλληλη διατήρηση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας».
Σε ό,τι αφορά τις διοικήσεις των τραπεζών το ΔΝΤ σημειώνει ότι «επιμένουσες ανησυχίες διακυβέρνησης που σχετίζονται με την μακρά παράδοση των στενών σχέσεων μεταξύ τραπεζών, κράτους και ισχυρών συμφερόντων, δημιουργούν μια αναποτελεσματική κατανομή πόρων σε πρόσωπα που είναι καλά διασυνδεδεμένα αλλά μη παραγωγικά. Οι Αρχές πρέπει να επανεξετάσουν τα πρόσφατα νομοθετικά μέτρα για την ενίσχυση της διακυβέρνησης αποκόπτοντας τους δεσμούς μεταξύ
τραπεζών και του πολιτικού συστήματος σε συστημικές και μη συστημικές τράπεζες, και βελτιώνοντας τα πρότυπα για τη διοίκηση των τραπεζών εκμεταλλευόμενες τη διεθνή εμπειρία».
Αναγκαία η ελάφρυνση χρέους
Το ΔΝΤ για ακόμη μία φορά θέτει το θέμα της ελάφρυνσης του Δημοσίου Χρέους, υποστηρίζοντας ότι ακόμη και με την πλήρη εφαρμογή του υφιστάμενου, απαιτητικού προγράμματος πολιτικών, η Ελλάδα χρειάζεται σημαντική ελάφρυνση του χρέους που βασίζεται σε αξιόπιστους δημοσιονομικούς και αναπτυξιακούς στόχους.
«Παρά την πολύ γενναιόδωρη ελάφρυνση του χρέους από ιδιωτικούς και δημόσιους πιστωτές, το χρέος συνέχισε να αυξάνεται φτάνοντας σε μη βιώσιμα όρια. Αυτό αντανακλά τις σημαντικές ελλείψεις ανάμεσα στα οικονομικά αποτελέσματα και τους φιλόδοξους στόχους της Ελλάδας στα προηγούμενα προγράμματα προσαρμογής της.
» Οι τρέχοντες στόχοι των Αρχών παραμένουν μη ρεαλιστικοί γιατί υποθέτουν ότι η Ελλάδα θα πετύχει και θα διατηρήσει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3½ τοις εκατό του ΑΕΠ για πολλές δεκαετίες -παρά τα διψήφια ποσοστά ανεργίας μέχρι τα μέσα του αιώνα- και ότι ταυτόχρονα θα πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, δεν μπορεί να υποτεθεί ότι η Ελλάδα απλά θα ξεπεράσει το πρόβλημα του χρέους της. Για να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα, θα απαιτηθεί περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, η οποία είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που εξετάζεται, και η οποία πρέπει να υπολογιστεί βάσει ρεαλιστικών παραδοχών σχετικά με την ικανότητα της Ελλάδας να δημιουργήσει βιώσιμα πλεονάσματα και μακροπρόθεσμη ανάπτυξη».
Επισημαίνει δε ότι η πρόσφατη ανθρωπιστική πρόκληση από τη ροή των προσφύγων στην Ευρώπη έχει επιδεινώσει το βάρος του ελληνικού λαού. Αυτό απαιτεί την πλήρη υποστήριξη της Ελλάδας από τους Ευρωπαίους εταίρους της.
Αργυρώ Τσατσούλη
Newsroom ΔΟΛ
Τα χρυσά «βοσκοτόπια» της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ
24.09.2016, 09:16 | Ετικέτες: Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, τράπεζες, δάνεια
Συντάκτης:
Πρόσωπο της επικαιρότητας ο Θόδωρος Πανταλάκης. Εντελώς συμπτωματικά είναι ο ίδιος που βιαίως καταργήθηκε το 2012 όταν με απόφαση του διοικητή της ΤτΕ η Αγροτική Τράπεζα (ΑΤΕ) διαλύθηκε χρεοκοπημένη. Φαίνεται όμως ότι όταν κατέθετε το καλοκαίρι στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής ο πρώην διοικητής είχε διαισθανθεί ότι σύντομα θα αναλάμβανε νέα καθήκοντα και δήλωνε:
«Εγώ δεν διορίστηκα από κανένα κόμμα ούτε αισθάνομαι ότι με διόρισε κανένα κόμμα πουθενά. Εγώ κλήθηκα, ως επιτυχημένο στέλεχος του τραπεζικού χώρου, να αναλάβω ένα δύσκολο έργο, να λύσω τον γόρδιο δεσμό της Αγροτικής Τράπεζας. Για το ότι δεν τον έλυσα, φταίνε άλλοι. Εγώ τον έλυσα. Κάποιοι άλλοι τον διέκοψαν. Ομως, εγώ δεν έχω κανένα πρόβλημα να σας πω ότι είμαι υπεράνω κομμάτων».
Η ΑΤΕ διέθετε τη μερίδα του λέοντος στις χορηγήσεις δανείων προς τα κόμματα και συγκεκριμένα πάνω από 75%. Το μέλι για το κόμματα είχε η «μακαρίτισσα» η ΑΤΕ.
Αυτό οφειλόταν, κατά τον Θ. Πανταλάκη, στο γεγονός ότι η τράπεζα αρχικά είχεπολλές καταθέσεις και πολύ λίγες χρηματοδοτήσεις οπότε έπρεπε να δώσει δάνεια. Κατά συνέπεια το δελεαστικό επιτόκιο που ακόμα και μέσα στην οικονομική κρίση ήταν 1,5% και οι εν γένει ευκολίες οδήγησαν στο να γίνουν η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ οι καλύτεροι πελάτες της.
Οι καλοί αυτοί πελάτες, όταν ανέλαβε ο κ. Πανταλάκης στις 9/12/2009, είχαν το μεν ΠΑΣΟΚ δάνειο 96,8 εκατ. ευρώ, η δε Ν.Δ. δάνειο 105 εκατ. ευρώ. Στόχος του νέου διοικητή ήταν η αναδιάρθρωση της Αγροτικής, ενώ κατανόησε ότι «τα στελέχη, η διοίκηση και οι διοικητές έδιναν εγκρίσεις που βασίζονταν στην παραδοσιακή λογική εκχώρησης της κρατικής χρηματοδότησης με τη λογική της τετραετίας».
Η λογική ήταν απλή: η ετήσια κρατική χρηματοδότηση πολλαπλασιασμένη επί 4 (τετραετία) έδινε το σύνολο του ποσού που μπορούσε να πάρει όποτε ήθελε το κάθε κόμμα. Οπως είπε ο κ. Πανταλάκης, «είχαμε τη βεβαιότητα της επανάληψης των (εκλογικών) φαινομένων» και διευκρίνισε ότι «η χρηματοδότηση δεν εξαρτάται από τις εξασφαλίσεις, αλλά από την προσδοκία για την κερδοφορία μιας επιχείρησης».
Στην προκειμένη περίπτωση η προσδοκία της «κερδοφορίας» κρινόταν από το ποσοστό που συγκέντρωνε το κάθε κόμμα στις εκλογές. Μάλιστα η συγκεκριμένη χρηματοδότηση εθεωρείτο μηδενικού ρίσκου! Οταν όμως τα εκλογικά ποσοστά άρχισαν να συρρικνώνονται μετά το 2010, οπότε δεν ήταν πλέον εφικτή η αποπληρωμή των δανείων, τότε «όπως και με κάθε πελάτη άρχισαν οι συζητήσεις», ενώ κλήθηκαν τα δύο κόμματα να φέρουν χρονοδιάγραμμα απομείωσης του χρέους το καλοκαίρι του 2010.
Η ΑΤΕ δέσμευσε τις κρατικές χρηματοδοτήσεις του ΠΑΣΟΚ από το 2014 έως το 2016 και της Ν.Δ. από το 2014 έως το 2018. Μάλιστα πίεσε τα κόμματα να μην εκχωρηθούν και σε άλλες τράπεζες ή τρίτους τα ποσά αυτά και να τα εισπράττει απευθείας η ΑΤΕ. Πράγμα που φυσικά δεν έγινε, δεδομένου ότι τα δύο κόμματα έπαιρναν δάνεια και από άλλες τράπεζες με τις ίδιες «διασφαλίσεις».
Το μεν κράτος άρχισε να καθυστερεί την καταβολή αλλά και όταν την κατέβαλλε τα κόμματα συχνά την εισέπρατταν για να πληρώσουν μισθούς και ΙΚΑ ή να οργανώσουνπολυέξοδες προεκλογικές εκστρατείες. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν ο «βολικός» νόμος που ψηφίστηκε τότε για το ανεκχώρητο 100% κι έτσι παρά τις υποσχέσεις που είχε από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, ο κ. Πανταλάκης δεν μπορούσε πλέον να εισπράξει για λογαριασμό της τράπεζας ούτε ευρώ. Από το 2011 και μετά τα δάνεια έπαψαν να εξυπηρετούνται.
Η ΑΤΕ ζήτησε γνωμοδότηση από τη νομική υπηρεσία για το αν αυτός ο νόμος ήταν συνταγματικός, ενώ ο ίδιος ο διοικητής της έκανε εξώδικα στους αρμόδιους υπουργούς και αγωγή στο ελληνικό Δημόσιο διότι με τον νόμο του (σ.σ. που ψήφισαν τα δύο κόμματα) στερήθηκε η τράπεζα τα έσοδά της. Τα κόμματα ήταν οι πελάτες, αλλά το Δημόσιο ήταν ο «φταίχτης», εφόσον δεν έδινε λεφτά στα κόμματα.
♦ Αναλυτικό ρεπορτάζ στην «Εφημερίδα των Συντακτών - Σαββατοκύριακο» που κυκλοφορεί.
Τέσσερις νεκροί σε εμπορικό κέντρο της Ουάσινγκτον UPD
24.09.2016, 08:14 | Ετικέτες: επιθέσεις, όπλα, αστυνομία, νεκροί, τραυματίες
Τελευταία ενημέρωση: 24.09.2016, 09:43
Τελευταία ενημέρωση: 24.09.2016, 09:43
Συντάκτης:
efsyn.gr
Τέσσερις γυναίκες νεκρές νεκροί και αρκετοί τραυματίες είναι ο μέχρι τώρα απολογισμός του περιστατικού με πυρά που έπεσαν χθες βράδυ (τοπική ώρα, νωρίς σήμερα το πρωί ώρα Ελλάδας) σε εμπορικό κέντρο στην πολιτεία Ουάσινγκτον, στις βορειοδυτικές ΗΠΑ.
Οι πυροβολισμοί σημειώθηκαν στο Cascade Mall στο Μπέρλινγκτον, περίπου 105 χλμ. βόρεια του Σιάτλ, στα καναδικά σύνορα.
Ο ύποπτος, ο οποίος κατάφερε να διαφύγει, είναι «ένας ισπανόφωνος άνδρας που φορούσε γκρι ρούχα», ανέφερε ο Μαρκ Φράνσις, εκπρόσωπος της Τροχαίας της Πολιτείας σε μήνυμά του στο Twitter.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο ύποπτος εθεάθη για τελευταία φορά να κατευθύνεται πεζός σε αυτοκινητόδρομο που περνά κοντά από το εμπορικό κέντρο στο Μπέρλινγκτον.
«Αναζητούμε τον ύποπτο και στοιχεία», πρόσθεσε ο Φράνσις, ο οποίος ανήρτησε τη φωτογραφία του υπόπτου.
«Εδώ είναι ο σκοπευτής. Πιστεύουμε ότι είναι μόνο ένας σκοπευτής. Ενημερώστε τις αρχές αν τον δείτε. Είναι οπλισμένος με τουφέκι», έγραψε.
Οι υπηρεσίες πρώτων βοηθειών εισήλθαν στο εμπορικό κέντρο υπό αστυνομική προστασία για την περίθαλψη των τραυματιών.
Η Τροχαία της Ουάσινγκτον ανέφερε ότι δεν υπάρχει ένδειξη ότι το περιστατικό στο Μπέρλινγκτον έχει σχέση τρομοκρατία.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR
Αντίστροφη μέτρηση για τον νέο κατώτατο μισθό
ΠΟΛΙΤΙΚΉ / Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025, 11:53:03 / Τελευταία Ενημέρωση: 15:19 / Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ Το «πράσινο φως» για την έναρξη της διαδ...
-
Διαβάζεται σε 13' Ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης Nikos Libertas / SOOC Ακολουθεί ένα επίψογο σημείωμα με χαρτιά και ντοκουμέντα...
-
Dreamstime.com ΕΥΡΩΠΗ 04.01.25 17:07 efsyn.gr Α+ Α- Facebook Twitter E-mail Copy link Print Προγραμματισμένες διακοπές ηλεκτρικού ρεύμα...
-
Newsroom Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2024 20:07 ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ / MOTION TEAM Ταλαιπωρία περίμενε τους επιβάτες του Μετρό Θεσσαλονίκης, ότ...
-
Τι ρόλο διαδραμάτισαν στην επιχείρηση κατέσβεσης τα μέτρα για την προστασία της άγριας ζωής και το υπερφορτωμένο δίκτυο - Έρευνα για την ε...
-
Καιρός: Πλημμύρισε η Εύβοια – «Ποτάμια» οι δρόμοι Η κακοκαιρία Elena δείχνει για τα καλά τα «δόντια» της στην Εύβοια ΦΩΤΟ evima Share: Συν...
-
ΣΤΑΣΥ: «Λόγω παλαιότητας οι συρμοί πιθανότατα θα παρουσιάσουν εκ νέου κάποιο πρόβλημα» 02.01.2025 | 10:45 Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα πο...
-
Θεόφραστος Ανδρεόπουλος | email: andreopoulos@pronews.gr Η διακοπή των εξαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου διαμέσου της Ουκρανίας θα επιφέρε...
-
Οι Ρώσοι στρατιώτες καλούν τους Ουκρανούς «να παραδοθούν για να μην πεθάνουν» στο Κούρσκ Μάλιστα οι Ρώσοι στρατιώτες έριξαν φυλλάδια σε θ...
-
Οι πρωτοχρονιάτικες ευχές δεν είναι απλώς λόγια. Είναι ένας τρόπος να δείξουμε αγάπη, σεβασμό και αισιοδοξία για το μέλλον. Σε έναν κόσμ...
-
«Δεν προχωράμε σε αλλαγές» ανέφερε ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών LifO Newsroom 3 ΩΡΕΣ ΠΡΙΝ Facebook Twitter Φωτογραφία αρχείου...