Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2017

«Κόκκινες γραμμές» από Τσακαλώτο στο Μαξίμου ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΗΡΑΣ

«Κόκκινες γραμμές» από Τσακαλώτο στο Μαξίμου

ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΗΡΑΣ
Ο κ. Τσακαλώτος θα μεταφέρει τις προτάσεις στους θεσμούς κι αν αυτοί τις απορρίψουν, θα συνέλθει η διαπραγματευτική ομάδα για να επανακαθορίσει τη στάση της.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Με «κόκκινες» γραμμές προσέρχεται στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, που ξεκινούν σήμερα, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος. «Κόκκινες» γραμμές, οι οποίες όμως δεν αφορούν τους πιστωτές. Τέθηκαν από τον υπουργό Οικονομικών στον πρωθυπουργό και στην ηγετική ομάδα του Μεγάρου Μαξίμου, αποτυπώνουν την ενόχληση του οικονομικού επιτελείου για τους επικοινωνιακούς χειρισμούς των αποφάσεων του Eurogroup, αλλά κυρίως καταδεικνύουν την πρόθεση του κ. Τσακαλώτου να μην επωμιστεί μόνος το πολιτικό κόστος δύσκολων αποφάσεων που είναι συλλογικές.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών στην πολιτική γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ, μετά την επιστροφή από τις Βρυξέλλες την Τρίτη, ζήτησε τα εξής:
1. Τη συγκρότηση μιας διαπραγματευτικής ομάδας, η οποία θα λαμβάνει αποφάσεις με βάση την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων. Ο ίδιος και το οικονομικό επιτελείο θα παρουσιάσουν το Σαββατοκύριακο εναλλακτικά σενάρια μέτρων «καλών» και «κακών» και η ηγετική ομάδα θα επιλέξει ποια από αυτά αποτελούν την πρόταση της κυβέρνησης. Ο κ. Τσακαλώτος θα μεταφέρει την πρόταση στους θεσμούς κι αν αυτοί την απορρίψουν, θα συνέρχεται η διαπραγματευτική ομάδα για να επανακαθορίσει τη στάση της. Αφού γίνει αυτό, ο υπουργός Οικονομικών θα επιστρέφει στο Χίλτον με τη νέα πρόταση.
2. Ο ίδιος θα συναντάται με τους θεσμούς μόνο για τα θέματα που είναι αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή τα δημοσιονομικά, εν μέρει τον εξωδικαστικό συμβιβασμό κ.λπ. Θέματα στα οποία δεν εμπλέκεται το ΥΠΟΙΚ, όπως για παράδειγμα τα εργασιακά ή τα ενεργειακά θα τα διαχειρίζεται ο αρμόδιος υπουργός.
Εάν επιμείνει σ’ αυτό ο κ. Τσακαλώτος, θα πρόκειται για ένα εξαιρετικά δυσλειτουργικό μοντέλο. Ο υπουργός Οικονομικών δεν θα έχει καμία ευελιξία στις διαβουλεύσεις με τους θεσμούς, αφού για κάθε μικρή ή μεγάλη υποχώρηση θα πρέπει προηγουμένως να αποφασίζει η ομάδα διαπραγμάτευσης.
Ωστόσο, είναι προφανές πως επέλεξε αυτή τη διαδικασία, καθώς εκτιμά ότι δηλώσεις, διαρροές και σενάρια αυξάνουν κατακόρυφα τον κίνδυνο να κατηγορηθεί για υποχωρητικότητα έναντι της τρόικας.
Η καχυποψία υπήρχε από παλαιότερα, αλλά κλιμακώθηκε με τις δηλώσεις Βούτση και τους επικοινωνιακούς χειρισμούς του Μαξίμου όταν αποκαλύφθηκε η επιστολή του κ. Τσακαλώτου προς τους θεσμούς, στους οποίους ανέφερε πως το 1/3 των προαπαιτουμένων έχει υλοποιηθεί, άλλο 1/3 είναι στην τελική φάση υλοποίησης και απομένει το υπόλοιπο που είναι τα δημοσιονομικά, τα εργασιακά και τα ενεργειακά για να κλείσει η διαπραγμάτευση.
Η δυσαρέσκεια χτύπησε «κόκκινο» όταν κυκλοφόρησε ένα πανηγυρικό non paper για τις αποφάσεις των υπουργών Οικονομικών, λίγη ώρα πριν από τη συνεδρίαση του Eurogroup της Δευτέρας, και ενώ οι κ. Τσακαλώτος και Ντάισελμπλουμ είχαν συμφωνήσει να μην υπάρξουν διαρροές. Ηταν η δεύτερη φορά σε σύντομο χρονικό διάστημα που ο υπουργός Οικονομικών βρισκόταν εκτεθειμένος έναντι του προέδρου του Eurogroup εξαιτίας διαρροών από το Μαξίμου. Η πρώτη ήταν όταν διέρρευσε η συνάντηση Τσακαλώτου με τους θεσμούς με πρωτοβουλία του κ. Ντάισελμπλουμ.
Τα σενάρια που διακινούσαν κυβερνητικοί αξιωματούχοι για ταχεία επίτευξη συμφωνίας ακόμη και σε έκτακτο Eurogroup πριν από το προγραμματισμένο της 20ής Μαρτίου, οι δηλώσεις υπουργών για δήθεν τέλος στη λιτότητα, οι διαρροές για αντίμετρα ελάφρυνσης, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ, αν και δεν έχουν ακόμη ούτε καν συζητηθεί πόσο μάλλον συμφωνηθεί με τους θεσμούς, ενισχύουν την πεποίθηση ότι κάποιοι συνειδητά ανεβάζουν τόσο ψηλά τον πήχυ των προσδοκιών, ώστε ο κ. Τσακαλώτος και το οικονομικό επιτελείο να περάσουν από κάτω και να φορτωθούν το κόστος μιας συμφωνίας, που αν επιτευχθεί θα είναι πολιτικά και κοινωνικά δύσκολη:
• Μπορεί να είναι δεδομένες οι περικοπές στο αφορολόγητο και στις συντάξεις, αλλά το πόσο είναι ακόμη ανοικτό. Επίσης, στα εργασιακά το ΔΝΤ θα επιμείνει στη θέση του να μην υπάρξει για φέτος και το 2018 αλλαγή στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις
• Τα μέτρα ελάφρυνσης δεν θα είναι περίπατος και δεν θα είναι απαραιτήτως αυτά που θέλει η κυβέρνηση. Ειδικά το ΔΝΤ έχει σαφή θέση για το ποια πρέπει να είναι τα αντίμετρα στη μείωση αφορολογήτου (μείωση υψηλών φορολογικών συντελεστών) και των συντάξεων (αύξηση των δαπανών πρόνοιας, όπως το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης.
• Η επίτευξη συνολικής συμφωνίας θα χρειαστεί καιρό, καθώς δεν αρκεί να κλείσει το SLA, αλλά θα πρέπει στη συνέχεια να συμφωνήσουν οι Ευρωπαίοι με το ΔΝΤ τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα και τα μέτρα για το χρέος. Στη συνέχεια, το Ταμείο θα λάβει απόφαση συμμετοχής στο ελληνικό πρόγραμμα, ενώ η ΕΚΤ θα αποφασίσει την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Ολα αυτά δεν θα γίνουν νωρίτερα από τον Απρίλιο. Το πιο πιθανό είναι τον Μάιο. Εύκολες και γρήγορες νίκες στις διαπραγματεύσεις δεν υπάρχουν. Επίσης, οι νίκες είναι σπάνιες...

Από το πρωί ξεκίνησαν τα δύσκολα για την κυβέρνηση… Ξεκίνησε η διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς

Από το πρωί ξεκίνησαν τα δύσκολα για την κυβέρνηση…

Ξεκίνησε η διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς

Μετά από ένα τριήμερο σχετικής χαλάρωσης για τον πρωθυπουργό και την κυβέρνησή του, τα δύσκολα τώρα αρχίζουν. Ξεκινούν σήμερα Τρίτη, εκ νέου οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών, στο πλαίσιο της β’ αξιολόγησης.
Το πρόγραμμα των συναντήσεων έχει ως εξής:
-10:30. Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών & Περιουσίας Α.Ε.
-12:00. Ενέργεια
-19:00. Επισκόπηση
-20:30. Δημοσιονομικά
Οι επικεφαλής της αποστολής των θεσμών επιστρέφουν στην Αθήνα με στόχο να πετύχουν μια συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο με τις ελληνικές αρχές σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο εβδομάδων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείο Ειδήσεων που πηγάζουν από τους θεσμούς, τόσο η ευρωπαϊκή πλευρά του «κουαρτέτου» όσο και το ΔΝΤ θεωρούν εφικτό αυτό το στόχο, σε συνέχεια της συμφωνίας επί της αρχής που επιτεύχθηκε στο Eurogroup της περασμένης Δευτέρας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πηγή προσκείμενη στους θεσμούς, προκειμένου να στεφθεί με επιτυχία αυτή η αποστολή θα πρέπει οι τέσσερις εκπρόσωποι των θεσμών να υπογράψουν μια συμφωνία (staff level agreement) με τις ελληνικές αρχές που θα αφορά: 1) τα εναπομείναντα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης, συμπεριλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας και 2) το πακέτο επιπλέον μέτρων για το 2019-2020 που θα περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στον τομέα της φορολογίας και των συντάξεων, αλλά και τα αντισταθμιστικά, «θετικά» μέτρα προκειμένου να μη διακυβευθεί η ανάπτυξη στην Ελλάδα. Οι Βρυξέλλες εκτιμούν πως πλέον οι συνθήκες είναι οι κατάλληλες προκειμένου να κλειδώσει αυτή η συμφωνία χωρίς απρόοπτα.
Στη συνέχεια, θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις της ευρωζώνης με το ΔΝΤ για τον καθορισμό της χρονικής περιόδου και του ύψους των πρωτογενών πλεονασμάτων που θα πρέπει να επιτυγχάνει η Ελλάδα από το 2018 και μετά, καθώς και για την επίτευξη ενός συμβιβασμού με το ΔΝΤ σχετικά με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους. Αυτές οι συζητήσεις, εκτιμούν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ότι θα πάρουν περισσότερο χρόνο, κάτι που όμως δεν θα πρέπει να προκαλεί ανησυχία, καθώς στο διάστημα αυτό η ελληνική πλευρά θα πρέπει να νομοθετήσει τα συμφωνημένα μέτρα και να διαπραγματευτεί με το ΔΝΤ το μεταξύ τους πρόγραμμα.
Σε κάθε περίπτωση, όλα δείχνουν πως υπάρχει η «βούληση» για μια ομαλή συνέχιση της διαδικασίας, παρά τις δυσκολίες τις οποίες δεν παραβλέπει καμία από τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Συγκεκριμένα, οι διαφορετικές πλευρές, ελαφρώς μετατοπισμένες από τις αρχικές τους κόκκινες γραμμές προκειμένου να βρεθεί μια συμφωνία, φαίνεται να προσέρχονται στις διαπραγματεύσεις με τις παρακάτω θέσεις:
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συναίνεσε στο αίτημα του ΔΝΤ για προνομοθέτηση μέτρων, παρόλο που εξ αρχής θεωρούσε ότι κάτι τέτοιο δεν είναι αναγκαίο. Στόχος της λοιπόν τώρα δεν είναι άλλος από το να επιτευχθεί μια συνολική συμφωνία, η οποία δεν θα υπονομεύει τις θετικές προβλέψεις της για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Αυτό σημαίνει αφενός ότι θα πρέπει να επιτευχθεί εγκαίρως, προλαμβάνοντας μια αναστάτωση στις αγορές και αφετέρου ότι θα πρέπει να έχει εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα διασφαλίζουν ότι η εφαρμογή ενός ακόμα πακέτου μεταρρυθμίσεων στο ασφαλιστικό και το φορολογικό, δε θα έχει κανένα υφεσιακό αποτέλεσμα. Ως εκ τούτου, ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί δήλωσε πως έχει λάβει «ξεκάθαρη εντολή» από το Eurogroup για τη δημιουργία ενός «ισορροπημένου» πακέτου μεταρρυθμίσεων και θετικών μέτρων για την ανάπτυξη.
ΔΝΤ
Το ΔΝΤ μετά και τη συμφωνία της Ελλάδας στην προνομοθέτηση μέτρων, παρουσιάζεται σαφώς πιο αισιόδοξο για τη δυνατότητα επίτευξης συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο κατά τη διάρκεια της τρέχουσας αποστολής στην Αθήνα. Ωστόσο, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πηγή της Ευρωζώνης άφηνε να εννοηθεί πως όλα θα εξαρτηθούν από τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο (συνάντηση Λαγκάρντ- Μέρκελ στο Βερολίνο). Την ίδια ώρα, συνέχιζε, δεν είναι αυτονόητο πως μεταξύ των τεσσάρων θεσμών υπάρχει κοινή αντίληψη για το ποιο ακριβώς πρέπει να είναι το λεγόμενο «μείγμα πολιτικής» και ιδιαίτερα το κομμάτι που αφορά τα «θετικά μέτρα».
Σύμφωνα, πάντως, με πηγή που βρίσκεται κοντά στις συνομιλίες, η πρόθεση του ΔΝΤ είναι να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα, ενώ και η χθεσινή δήλωση του Αμερικανού υπουργού Οικονομικών ότι η Ελλάδα είναι «πρόβλημα» της Ευρώπης δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται αρνητικά. Κι αυτό γιατί θα μπορούσε να αποτελεί «σημάδι» ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν σκοπό να παρέμβουν στο ΔΝΤ ή στο ελληνικό ζήτημα.
Αυτό που όμως αποτελεί «αγκάθι» δεν είναι άλλο από το κατά πόσο η Ευρωζώνη θα μπορέσει τελικά να δώσει τις «διευκρινίσεις» που ζητά το Ταμείο για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους. Επίσημα, η ευρωζώνη υποστηρίζει πως δεν μπορεί να μπει σε περισσότερες λεπτομέρειες, ωστόσο σύμφωνα με δημοσιεύματα του γερμανικού Τύπου -τα οποία επικαλείται Ευρωπαίος αξιωματούχος-, στη συνάντηση Λαγκάρντ- Μέρκελ φαίνεται να υπήρχε μια μετατόπιση και από τη γερμανική πλευρά.
ΕΚΤ
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα εμπλέκεται επί της ουσίας στη διαδικασία σε ό,τι αφορά την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Παρόλο που επίσημα, ως ανεξάρτητος οργανισμός, δεν είναι σε θέση να προαναγγείλει τη συμμετοχή ή όχι της Ελλάδας σε αυτό, έχει κάνει σαφές πως μια συμφωνία για την πλήρη συμμετοχή του ΔΝΤ θα είναι αυτό που χρειάζεται για να αγοράσει ελληνικό χρέος. Επιπλέον, καθώς η ΕΚΤ πριν λάβει κάποια απόφαση θα κάνει τη δική της ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους, έχει ευθυγραμμίσει τη θέση της με το ΔΝΤ σε ό,τι αφορά τις διευκρινήσεις για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος.
Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας
Εκπροσωπώντας τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης ο ESM επιθυμεί επίσης την πλήρη συμμετοχή του ΔΝΤ, προκειμένου να καταστεί εφικτή η επόμενη εκταμίευση δόσης για την Ελλάδα. Εφόσον, επιτευχθεί συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο, ο ESM θα συνεδριάσει προκειμένου να καθορίσει το ύψος της δόσης -και ενδεχομένως των υποδόσεων- σε συνέχεια των αποφάσεων που θα λάβει το Eurogroup για τη σύνδεσή τους με την εφαρμογή των προαπαιτούμενων. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, το ύψος της συνολικής δόσης αναμένεται να ανέλθει μέχρι και τα 10 δισ. ευρώ, έτσι ώστε να καλύπτει τις δανειακές υποχρεώσεις της Ελλάδας αλλά και την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, όπως έγινε και στο παρελθόν. 
fimotro .gr

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ «Ανθρωπιστική πληγή το ελληνικό χρέος»

«Ανθρωπιστική πληγή το ελληνικό χρέος»

Η πληγή που άνοιξε η κρίση με το ελληνικό χρέος δεν είναι μόνο οικονομική, είναι και ανθρωπιστική, σύμφωνα με δημοσίευμα του Independent, που υπογραμμίζει ότι γίνεται πιο αισθητή στις πιο ευάλωτες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων.
Ο αρθρογράφος αναφέρεται στις δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, Γενς Σπαν, που θεωρεί πιθανή μια συμφωνία με το ΔNT που να μην απαιτεί ελάφρυνση του ελληνικού χρέους. ώστε οι πιστωτές να μην έχουν απώλειες για τα δάνειά τους.
Η βρετανική εφημερίδα γράφει ότι το Ταμείο «θέλει να γίνει μια ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, αλλά η Γερμανία αντιτίθεται σε αυτό. Το θέμα δεν είναι μόνο τεχνικό, σε σχέση με την καταλληλότερη μορφή ελάφρυνσης του χρέους για την Ελλάδα. Ούτε είναι θέμα που έχει να κάνει με τη δίκαιη αντιμετώπιση διαφορετικών κρατών- μελών της ευρωζώνης. Ούτε καν είναι ένα θέμα για το μέλλον της ευρωζώνης ή ακόμη και για την οικονομία γενικά».
Όλα μετράνε, αλλά ένα πράγμα μετράει περισσότερο και αυτό είναι το ανθρωπιστικό ζήτημα για τους Έλληνες που είναι αντιμέτωποι με μια κοινωνική και ανθρώπινη καταστροφή.
Η ελληνική οικονομία έχει συρρικνωθεί κατά περισσότερο από το ένα τέταρτο την τελευταία δεκαετία. Ο πόνος της κρίσης είναι αρκετά εμφανής, αλλά δεν κατανέμεται εξίσου. Οι συνταξιούχοι βλέπουν το εισόδημά τους να έχει μειωθεί κατά το ήμισυ, και σε ορισμένες περιπτώσεις περισσότερο, διαβάζουμε στο άρθρο.
Το κείμενο αναφέρεται στις οι ιατρικές υπηρεσίες που «τελούν υπό τεράστια πίεση, με ορισμένα φάρμακα να μην είναι πλέον διαθέσιμα» και στην ανεργία, που «επίσημα είναι 23% ενώ στους νέους αγγίζει το διπλάσιο ποσοστό».
«Για τους τυχερούς και μορφωμένους νέους, η διαφυγή είναι να μεταναστεύσουν στη Βρετανία ή στη Γερμανία, όπου υπάρχουν δουλειές. Για τους μεγαλύτερους και λιγότερο τυχερούς δεν υπάρχει διαφυγή εκτός από το να τα βγάζουν πέρα, στηριζόμενοι συχνά στη φιλανθρωπία».
Ο αρθρογράφος υπογραμμίζει ότι «φυσικά υπήρχε μεγάλη κακοδιαχείριση της ελληνικής οικονομίας, αλλά αυτοί που την κακοδιαχειρίστηκαν δεν είναι αυτοί που πλήττονται τώρα».
«Το τραγικό είναι ότι υπάρχει μια πεπατημένη την οποία χώρες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες μπορούν να ακολουθούν για την επανεκκίνηση της οικονομίας τους. Αυτή συνήθως περιλαμβάνει τρία πράγματα: ελάφρυνση του χρέους, υποτίμηση του νομίσματος και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
»Η Ελλάδα έχει αρχίσει να κάνει μεταρρυθμίσεις, αλλά οι δύο πρώτες επιλογές δεν είναι διαθέσιμες. Σε κάποιο στάδιο, θα πρέπει να γίνει μια ελάφρυνση του χρέους και πολλοί πιστεύουν ότι θα πρέπει να υπάρξει και υποτίμηση. Στο μεταξύ, η αγωνία συνεχίζεται, πληγώνοντας περισσότερο εκείνους που είναι λιγότερο δυνατοί να το αντέξουν», τονίζει ο αρθρογράφος.
Πηγή: Independent

Για ποιους οι ελαφρύνσεις

Για ποιους οι ελαφρύνσεις

«Η θέση ότι δεν θα δεχτούμε ούτε ένα ευρώ λιτότητα έγινε σεβαστή από όλους» δήλωσε ο Αλέξης Τσίπρας στη Βουλή, απαντώντας στο πλαίσιο της «Ωρας του Πρωθυπουργού». Η άποψη αυτή εδράζεται στο γεγονός ότι η Αθήνα και οι εταίροι της συμφώνησαν στο πρόσφατο Γιούρογκρουπ την ψήφιση μέτρων για τo 2019 και μετά, τα οποία όμως θα έχουν ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Με άλλα λόγια, όπως είπε ο πρωθυπουργός, «για κάθε ευρώ επιβάρυνσης από τις μεταρρυθμίσεις που θα προτείνουν οι δανειστές μας [...] θα υπάρχει και ένα ευρώ ελάφρυνσης από τις μεταρρυθμίσεις που θα προτείνουμε εμείς».
Είναι γνωστό ότι οι δανειστές, και κυρίως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, επιμένουν στη μείωση του αφορολόγητου ορίου και της δαπάνης στο ασφαλιστικό σύστημα. Πρόκειται για απαιτήσεις που αν εφαρμοστούν θα σημάνουν νέες περικοπές στα εισοδήματα εργαζομένων και συνταξιούχων. Ο αντίκτυπος στα νοικοκυριά θα είναι άμεσος και η αγοραστική δύναμή τους αντικειμενικά θα μειωθεί. Τα φτωχότερα στρώματα θα πληγούν περισσότερο σε περίπτωση εφαρμογής οριζόντιων περικοπών.
Η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο καλούνται να βρουν τα αντισταθμιστικά μέτρα που θα «εξουδετερώσουν» αυτές τις πιθανές περικοπές, να εφαρμοστεί δηλαδή ένα μείγμα πολιτικής που θα είναι ουδέτερο μακροοικονομικά. Το ζήτημα είναι όμως το ίδιο μείγμα να είναι ουδέτερο και μικροοικονομικά. Κάτι τέτοιο είναι από εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο. Γι' αυτό και πρέπει να επιλεγούν κοινωνικές και οικονομικές ομάδες, που θα επωφεληθούν από αυτές τις ελαφρύνσεις.
«Κάποιοι θα κερδίσουν και κάποιοι θα χάσουν» δήλωσε πρόσφατα ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, κάτι προφανές. Το ερώτημα είναι εάν το επιτελείο του θα διαμορφώσει ένα πακέτο ελαφρύνσεων που θα στοχεύει στη μικρή και μεσαία οικονομική τάξη, η οποία αποτελεί την κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας.
Οι πρώτες σκέψεις της κυβέρνησης περιλαμβάνουν τη μείωση του ΦΠΑ σε ευρείας κατανάλωσης προϊόντα, την αναδιαμόρφωση και μείωση του ΕΝΦΙΑ, τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και στοχευμένες παρεμβάσεις στο κοινωνικό κράτος. Αναμένουμε τις αντιδράσεις των δανειστών, καθώς σε αυτό το ζήτημα θα αποδειχτεί για τα συμφέροντα ποιων κατηγοριών ενδιαφέρονται και αγωνίζονται.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Μαζικές ρυθμίσεις «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
09:16
28/02/2017
Translate this page: EN FR DE ES RU AR
Μαζικές και μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις «κόκκινων δανείων» για τους συνεργάσιμους δανειολήπτες θέτουν σε εφαρμογή οι τράπεζες, με στόχο να μειώσουν δραστικά τον όγκο των μη εξυπηρετούμενων οφειλών. Αντίθετα, προχωρούν σε ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Έθνους, διπλό μέτωπο «στήνουν» οι τράπεζες για να αντιμετωπίσουν την καταιγίδα των «κόκκινων» δανείων. Από τη μία αγριεύουν και προχωρούν σε πλειστηριασμούς -και δη ηλεκτρονικούς- με διαδικασίες-εξπρές για τους κακοπληρωτές και από την άλλη προσφέρουν ισχυρά πακέτα μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων στους συνεπείς δανειολήπτες.
Τα «κόκκινα» δάνεια αποτελούν σήμερα τη σημαντικότερη πηγή κινδύνου για την ευστάθεια του χρηματοπιστωτικού συστήματος, καθώς το 50% του συνολικού δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών βρίσκεται σε επικίνδυνη περιοχή, σύμφωνα με τους Ελληνες τραπεζίτες. Και ενώ οι ρυθμίσεις και αναδιαρθρώσεις έδειχναν να αποδίδουν καρπούς, η χρονοτριβή σε ό,τι αφορά τη νομοθέτηση του εξωδικαστικού μηχανισμού και της νομικής προστασίας των τραπεζικών στελεχών δημιούργησε νέο «κύμα» καθυστερήσεων. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι από την αρχή του χρόνου προστέθηκαν περίπου 1,5 με 1,7 δισ. ευρώ νέα «κόκκινα» στεγαστικά, καταναλωτικά και επιχειρηματικά δάνεια στο σύστημα, από τα οποία το 80% ήταν σε ρύθμιση.
Οι δανειολήπτες πλέον εμφανίζονται απρόθυμοι να ρυθμίσουν και να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους, και παράλληλα πληθαίνουν οι στρατηγικά κακοπληρωτές «αφού η εσκεμμένη αθέτηση των δανειακών υποχρεώσεων δεν επιφέρει τις προβλεπόμενες κυρώσεις», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η τελευταία Εκθεση της ΤτΕ.
Ρυθμίσεις
Να σημειωθεί ότι πέρυσι ρυθμίστηκαν δάνεια ύψους 14 με 15 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τραπεζικών στελεχών το ίδιο σκηνικό θα επαναλαμβανόταν και φέτος, περίμεναν δηλαδή να πάνε σε ρύθμιση άλλα 15 δισ. ευρώ «κόκκινων» οφειλών. Προς το παρόν όμως στο «βουνό» των 108 δισ. ευρώ των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων προστέθηκαν και άλλα 1,7 δισ. ευρώ. Δηλαδή οι τράπεζες είναι «φορτωμένες» με 110 δισ. ευρώ προβληματικά δάνεια.
Οι τραπεζίτες υπολογίζουν σε 60.000 τους στρατηγικά κακοπληρωτές, οι οποίοι αποτελούν το 20% των δανειοληπτών και έχουν δάνεια σε καθυστέρηση συνήθως άνω των 300.000 ευρώ, ενώ στη συντριπτική πλειονότητά τους έχουν σημαντική οικονομική επιφάνεια, εντός και εκτός Ελλάδος, και, βάσει του Ε9, εμφανίζονται κάτοχοι περισσότερων του ενός ακινήτων.
Τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα αποτελούν τη σημαντικότερη πηγή κινδύνου για την ευστάθεια των τραπεζών και τροχοπέδη για τη χρηματοδότηση της οικονομίας.
Γιάννης Στουρνάρας, διοικητής της ΤτΕ
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν δεσμευτεί έναντι των εποπτικών αρχών (ΤτΕ και SSM) να τα μειώσουν κάτω από τα 70 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2019.
Οι τραπεζίτες λοιπόν εστιάζουν πρωτίστως στις λύσεις μακροπρόθεσμου χαρακτήρα και δευτερευόντως της οριστικής διευθέτησης, για τις οποίες προβλέπονται 17 εργαλεία, μέσα από τον Κώδικα Δεοντολογίας. Μάλιστα το τρίτο τρίμηνο πέρυσι οι δύο αυτές κατηγορίες αντιπροσώπευαν το 50,1% των λύσεων (από 39% το τελευταίο τρίμηνο του 2015).
Ειδικότερα οι μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις προβλέπουν: μείωση επιτοκίου, παράταση διάρκειας, «σπάσιμο» του δανείου στα δύο, μερική διαγραφή οφειλής, λειτουργική αναδιάρθρωση επιχείρησης, συμφωνία ανταλλαγής χρέους με μετοχικό κεφάλαιο. Και οι λύσεις οριστικής διευθέτησης προβλέπουν μεταξύ των άλλων: ολική διαγραφή οφειλής, πώληση οφειλής, πλειστηριασμό, εθελοντική παράδοση του ακινήτου, μετατροπή της δανειακής σύμβασης σε χρηματοδοτική μίσθωση.
Κακοπληρωτές
Αναφορικά δε με τους πλειστηριασμούς, τα τραπεζικά στελέχη υπογραμμίζουν ότι κατά κύριο λόγο έχουν στόχο τον εντοπισμό και περιορισμό των συνειδητά ασυνεπών και στρατηγικών κακοπληρωτών. Επομένως, συνεχίζουν, το ζήτημα των πλειστηριασμών, που δεν ξεπερνούν ετησίως τους 6.000, πρακτικά αφορά κυρίως έχοντες που αρνούνται να πληρώσουν και όχι όσους βρίσκονται σε πραγματική αδυναμία.
Οπως λένε, πρόκειται για δανειολήπτες που εκμεταλλεύονται την κρίση και την πραγματική αδυναμία πολλών άλλων, για να διασώσουν τις μεγάλες προσωπικές τους περιουσίες, πολλές φορές εις βάρος ανθρώπων που απασχολούν ως εργαζόμενους, εις βάρος των φορολογουμένων, εις βάρος του τραπεζικού συστήματος και μεταθέτοντας τις υποχρεώσεις τους στο κοινωνικό σύνολο. 
Οι ασυνεπείς
60.000 με 70.000 δανειολήπτες ανήκουν στην κατηγορία των στρατηγικά κακοπληρωτών. Από αυτούς οι μισοί έχουν στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια και το υπόλοιπο 50% έχουν λάβει επιχειρηματικά δάνεια.
2,7 εκατομμύρια δάνεια, συνολικού ποσού 98,5 δισ. ευρώ, βρίσκονται σε καθυστέρηση πάνω από 3 μήνες. Στις 500.000 υπολογίζονται τα δάνεια που βρίσκονται σε καθυστέρηση μικρότερη των 90 ημερών.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Στο «μικροσκόπιο» Κυβέρνησης και Θεσμών νέο «ψαλίδι» σε συντάξεις και αφορολόγητο

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
08:40
28/02/2017
Translate this page: EN FR DE ES RU AR
Στο «μικροσκόπιο» κυβέρνησης και θεσμών μπαίνουν παρεμβάσεις που θα φέρουν και νέο «ψαλίδι» στις συντάξεις και …ισοδύναμα προκειμένου να εξισορροπηθούν οι όποιες  επιβαρύνσεις στα νοικοκυριά καθώς φυσικά και μια νέα μείωση του αφορολογήτου.
Ο νέος γύρος διαβουλεύσεων ανάμεσα στις δυο πλευρές ξεκινά σήμερα.  Η επίλυση της δύσκολης εξίσωση για την κυβέρνηση -για μέτρα με μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο- καθίσταται αμφίβολη, αφού τα χαμηλά εισοδήματα θα επιβαρυνθούν εκ των πραγμάτων από τα νέα μέτρα που θα τεθούν σε εφαρμογή από την 1/1/2019.
Στο Μαξίμου έχει σημάνει «κόκκινος» συναγερμός. Κατά πληροφορίες το Σάββατο πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό παρουσία του Ευκλείδη Τσακαλώτου, με στόχο την καλύτερη δυνατή προετοιμασία. Οι κυβερνητικοί πάντως αποφεύγουν εσκεμμένα να δεσμευτούν σε ένα χρονικό ορόσημο αναφορικά με την ολοκλήρωση της συμφωνίας. Πλην όμως στο πίσω μέρος του μυαλού τους η 20η Μάρτη είναι μια ημερομηνία βαρόμετρο διότι προσβλέπουν στην ένταξη της χώρας στο QE ώστε να σταλεί μήνυμα στις αγορές για αλλαγή σελίδας στην οικονομία.
Τα ανοιχτά- καυτά ζητήματα
Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν πως στις διαπραγματεύσεις  για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης απομένουν ανοικτά τα εξής θέματα:
  • ο καθορισμός για μέτρα και αντίμετρα, αλλά κυρίως ο προσδιορισμός του ύψους της αλλαγής του δημοσιονομικού μείγματος για μετά το 2019. Δηλαδή, ο ...λογαριασμός των μέτρων. Και η κυβέρνηση επιδιώκει να υπάρξει μείωση του ΕΝΦΙΑ και φοροελαφρύνσεις με μείωση του ΦΠΑ
  • Κλείσιμο του SLA (Staff Level Aggreement) που αφορά και στα «αγκάθια» τόσο των ενεργειακών και των εργασιακών
  • Μεγάλο ενδιαφέρον δε, έχει ποια στάση θα κρατήσει το ΔΝΤ για τα οικονομικά στοιχεία του 2018, καθώς η Κομισιόν με βάση τις νέες προβλέψεις δεν διαπιστώνει δημοσιονομικό κενό.
Πονοκέφαλος το χρέος- παζάρι για να μείνει το ταμείο
Σε ό,τι αφορά τέλος στο θέμα για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους και με δεδομένη την πολιτική διαφωνία Βερολίνου-ΔΝΤ, η Αθήνα βλέπει αφενός οι προσδοκίες της να μην εκπληρώνονται. Αφετέρου, οι συζητήσεις για τα μεσοπρόθεσμα έχουν περάσει ήδη σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο και πιθανότατα θα ανακοινωθούν νεότερα στο επόμενο eurogroup.
Και διόλου τυχαία, πηγές της κυβέρνησης σχολιάζουν πως  «είναι αυτή η απόφαση που θα κρίνει τα επόμενα βήματα του Ταμείου», καλώντας εκ νέου το Βερολίνο να αναθεωρήσει τη στάση το

Τουρκία: Απειλεί ευθέως με στρατιωτική δράση - Παραπαίουν οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις

Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2017

Τουρκία: Απειλεί ευθέως με στρατιωτική δράση - Παραπαίουν οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις

Του Απόλλωνα Λεονταρίτη - Μετά την ανέξοδη και "εκ του ασφαλούς"εκστρατεία παραπληροφόρησης, η Άγκυρα περνάει στο επόμενο επίπεδο απειλώντας ευθέως την Ελλάδα με πολεμική σύγκρουση με τον τούρκο ΥΠΕΞ Μεβλούτ Τσαβούσογλου να αναφέρει την εξής φράση: "Οι Έλληνες ξέρουν καλά το τι μπορεί να κάνει ο τουρκικός στρατός, μη μας υποχρεώσει να το δείξουμε. Μη μας ζορίζει περισσότερο τα περιθώριά μας",
Οι δυνατότητες των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων αποτελούν φυσικά μεγάλο θέμα προς συζήτηση αναφορικά με το τι μπορούν να κάνουν και σε ποιο επίπεδο επιχειρησιακής ετοιμότητας βρίσκονται μετά το πραξικόπημα του περασμένου Ιουλίου.
Το ξήλωμα της ιεραρχίας και της δομής των τουρκικών Ε.Δ
Η αποτυχία της επίδοξης χούντας ήταν, όπως υπογράμμισε ο Έρντογαν τα ξημερώματα της 16ης Ιουλίου 2016, ένα «θέλημα Θεού» αφού δημιούργησε την απαραίτητη νομιμοποιητική βάση μιας ολοκληρωτικής αλλαγής του τουρκικού στρατού. Το 
κυβερνητικό διάταγμα 669 του καθεστώτος έκτακτης ανάγκης, δημοσιεύθηκε στην επίσημη εφημερίδα του τουρκικού κράτους στις 31 Ιουλίου 2016.
Πρόκειται για το κυβερνητικό διάταγμα που περνά δικαιωματικά στη σύγχρονη ιστορία της χώρας ως το κείμενο εκείνο που άλλαξε ριζικά τη δομή του στρατού της Τουρκίας. Μέσα σε μερικές γραμμές, συμπυκνώθηκε η προσπάθεια πολλών και διαφορετικών πολιτικών δυνάμεων που για ολόκληρες δεκαετίες «ήθελαν αλλά δεν μπορούσαν» να μεταρρυθμίσουν τις ένοπλες δυνάμεις.
Η κεντρική φιλοσοφία πίσω από τη συνολική αναδιάρθρωση του τουρκικού στρατού είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη επιτυχία στην αποκέντρωση της στρατιωτικής εξουσίας και αρμοδιότητας. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό, το τουρκικο επιτελείο  δεν θα πρέπει πλέον να αποτελεί τη «μία και μοναδική» ιεραρχία.
Ο Αρχηγός των ΤΕΔ  τίθεται υπό τον πολιτικό έλεγχο του Προέδρου του κράτους, ενώ τα σώματα του στρατού μπαίνουν στην πολιτική εποπτεία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Επομένως η παραδοσιακή «κεμαλική» θέση του ΓΕΕΘΑ ως του μοναδικού κέντρου στρατιωτικής ιεραρχίας αμφισβητείται και μετατρέπεται περισσότερο σε ένα «κέντρο συντονισμού» των ενόπλων δυνάμεων.Όλα τα παραπάνω φυσικά έχουν αποσυντονίσει τις τουρκικές Ε.Δ σε ένα νέο μοντέλο διοίκησης για το οποίο υπάρχουν έυλογα ερωτηματικά για το κατα πόσον είναι αποτελεσματικό σε σχέση με το προηγούμενο.
Στο ίδιο πλαίσιο οι μαζικές συλλήψεις χιλιάδων στελεχών από Στρατό, Αεροπορία και Ναυτικό έχουν πρακτικά αποψιλώσει μονάδες πρώτης γραμμής από έμπειρους αξιωματικούς και υπαξιωματικούς – ιδίως αυτούς που εκπαιδεύτηκαν με νατοϊκά πρότυπα και με εμπειρία σε διεθνείς ασκήσεις και σχολεία σε ΕΕ και ΗΠΑ.



Σε κατάσταση περιορισμένης ικανότητας η THK

Ο κλάδος που έχει υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα είναι η τουρκική Αεροπορία (THK) η οποία έχει χάσει δραματικά μεγάλο αριθμό χειριστών κυρίως σε μαχητικά αεροσκάφη παράλληλα με στελέχη με τεχνικές ειδικότητες που είναι καθοριστικές για την εύρυθμη διεξαγωγή των αεροπορικών επιχειρήσεων. 
Απόδειξη της ζημιάς που έχει συντελεστεί στην μαχητική ισχύ της THK είναι η εξαιρετικά μειωμένη δραστηριότητα που παρατηρείται τους τελευταίους 6-7 μήνες στο Αιγαίο με παραβιάσεις που πραγματοποιούνται από 2-3 μαχητικά σε σχέση με πριν το πραξικόπημα όπου υπήρχαν περιπτώσεις παραβιάσεων από πολλαπλούς σχηματισμούς 12 έως και 16 μαχητικών σε μια δεδομένη ημέρα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η κλιμάκωση των προκλήσεων από την Αεροπορία της Τουρκίας στο Αιγαίο γίνεται πλέον από τον πιο σκληρά αποδεκατισμένο από φυλακίσεις και αποτάξεις κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων – με ότι αυτό συνεπάγεται για το γενικότερο επίπεδο ηθικού και αποφασιστικότητας να πολεμήσει εάν αυτό απαιτηθεί. 
Σύμφωνα με πηγές από την έδρα του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, οι πιλότοι που απέμειναν δεν αρκούν για να επανδρώσουν παρά τμήμα των σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών της THK.

Η παντελής έλλειψη αεροπορικής υποστήριξης στα τουρκικά στρατεύματα που εισέβαλαν σε συριακό έδαφος αποτελεί μια ακόμη ένδειξη πλήρους αδυναμίας της THK να ανταποκριθεί ακόμη και σε αποστολές εγγύς αεροπορικής υποστήριξης, με συνέπεια την εκδήλωση δραματικών απωλειών αρμάτων μάχης M-60A3/Sabra και Leo2 A4 από τον ISIS με χρήση ρωσικών αντιαρματικών πυραύλων.



Κατά συνέπεια κρίνεται ως κάτω του μέσου όρου η ικανότητα υποστήριξης παρατεταμένων επιχειρήσεων – πόσο μάλλον απέναντι σε έναν καλά εκπαιδευμένο και εξοπλισμένο αντίπαλο όπως η ΠΑ.

Οι Ειδικές Δυνάμεις του τουρκικού Στρατού

Πολύς ο λόγος και για τις τουρκικές Ειδικές Δυνάμεις αυτές τις μέρες έπειτα από τη σύλληψη δύο στελεχών των Bordo Bereli σε ελληνικό έδαφος. Ουσιαστικά οι εν λόγω μονάδες οι οποίες ούτε λίγο ούτε πολύ παρουσιάστηκαν από τη συνήθη άγνοια των ΜΜΕ στην Ελλάδα ως «υπεράνθρωποι» αποτελούν τμήματα Ειδικών Επιχειρήσεων με την ανάλογη εκπαίδευση που προβλέπεται με βάση τα νατοϊκά δεδομένα και με ισχυρές επιρροές από το δόγμα εκπαίδευσης αντίστοιχων μονάδων στις ΗΠΑ.

Η εμπλοκή τους στο πραξικόπημα του Ιουλίου του 2016 ως μονάδα που θα έφερνε εις πέρας την εξουδετέρωση του Ερντογάν στο ξενοδοχείο της Μαρμαρίδας, στάθηκε ως αφορμή να διαπιστωθεί η πλήρης αποτυχία όχι μόνο να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους, αλλά και να αντιμετωπίσουν –ως υποτίθεται επαγγελματίες- την ισχυρή φρουρά του τούρκου Προέδρου η οποία είχε μείνει πίσω προκειμένου να καλύψει τη φυγή του.

Οι εικόνες που παρουσίασαν τουρκικά ΜΜΕ αποκάλυψαν στα μάτια ειδικών , μια χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση σε διαδικασίες εμπλοκής και μάχης με υποτονικές κινήσεις και μικρή επιθετική ικανότητα απέναντι σε αντιπάλους με ελαφρύ οπλισμό.

Ακολούθως μετά την αποτυχία του πραξικοπήματος οι επίλεκτες αυτές ομάδες «ξηλώθηκαν» σε μεγάλο βαθμό ενώ μάλιστα υπήρχαν και εικόνες κυνηγημένων bordo bereli που εντοπίστηκαν από δυνάμεις της.. αστυνομίας αφού διέφευγαν επί 15 και πλέον μέρες τη σύλληψη.

Εκτιμάται ότι αντίστοιχο «τσεκούρι» έχει πέσει και στην Μονάδα Καταδρομών της τουρκικής Αεροπορίας η οποία είχε «επιμεληθεί» τη σύλληψη του τούρκου Α/ΓΕΑ σε ξενοδοχείο όπου ήταν προσκεκλημένος σε γάμο το βράδυ του πραξικοπήματος..



Από εκεί και πέρα όμως διατηρείται σε κάθε περίπτωση μια κρίσιμη μάζα επίλεκτων μονάδων Δυνάμεων Καταδρομών του τουρκικού Στρατού και Πεζοναυτών, οι οποίοι πάντοτε υπήρχαν διαθέσιμοι σε αφθονία,. 
Αυτοί κρίνεται ότι διατηρούν βελτιωμένο ηθικό και μαχητική ικανότητα από το μέσο όρο ηθικού κληρωτών του τουρκικού Στρατού που εκτιμάται ως μέσος προς  χαμηλό.



Οι εκτιμήσεις του ΝΑΤΟ

Μειωμένες ελαφρώς είναι και οι δυνατότητες τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών στην Ανατολική Θράκη αλλά όχι σε σημείο που θα πρέπει να υποτιμάται η απειλή της ικανότητας τους να διεξάγουν επιθετικές επιχειρήσεις, χωρίς όμως να υπολογίζουν στην ενεργή υποστήριξη της τουρκικής Αεροπορίας. Πάρα ταύτα οι τακτικές τεθωρακισμένων που εφαρμόστηκαν στη Συρία κρίνονται ως ιδιαίτερα φτωχές, με πλήρη έλλειψη επιθετικής πρωτοβουλίας και χαμηλή ικανότητα αντίδρασης έπειτα από επαφή με τον αντίπαλο – ιδίως έπειτα από την εκδήλωση απωλειών. 

Πάντως είναι σαφές ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις της Τουρκίας μετά τις μαζικές εκκαθαρίσεις που ακολούθησαν το αποτυχόν πραξικόπημα του Ιουλίου τελούν σε κατάσταση αποδιοργάνωσης. Αυτό ήταν και
 το μήνυμα των δηλώσεων στις οποίες προέβη στις 7 Δεκεμβρίου 2016 ο Ανώτατος Διοικητής Συμμαχικών Δυνάμεων στην Ευρώπη (Saceur) Αμερικανός Στρατηγός Κέρτις Σκαπαρότι, ο οποίος επισήμανε ότι οι μισοί Τούρκοι αξιωματικοί, (150 στον αριθμό), που υπηρετούσαν σε συμμαχικές δομές έχουν συλληφθεί ή αποταχθεί, «ανησυχώ σοβαρά για το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων της Τουρκίας», είπε χαρακτηριστικά. 

http://www.onalert.gr/stories/tourkia-apeilei-eyueos-me-stratiotiki-drasi-oi-tourkikes-enoples-dynameis-parapaioyn/54747

ΡΕΠΟΡΤΑΖ. ΤΩΡΑ.GR

Καιρός: Ποιες περιοχές θα χτυπήσει η κακοκαιρία τις επόμενες ώρες

  Topics Opinion Stories Pets Ιστορικό αρχείο Language & Books English Ελλαδα 13 Νοεμβρίου 2024 | 12:48 Νέο έκτακτο δελτίο καιρού εξέδωσ...